Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Άνθρακας ο θησαυρός περί προόδου στις συνομιλίες

Δημοσιεύτηκε

στις

Άνθρακες ο θησαυρός! Η λεγόμενη πρόοδος στις συνομιλίες και ειδικότερα οι συγκλίσεις για τις οποίες γίνεται κατά καιρούς λόγος μεταξύ των θέσεων των δύο πλευρών στο Κυπριακό, όχι μόνο είναι επουσιώδεις και άνευ σημασίας, αλλά αυτές ανατρέπονται από άλλες θέσεις τις οποίες καταθέτει η τουρκική πλευρά.

Όσο για τις διαφωνίες, αυτές αφορούν τα ουσιαστικά ζητήματα και είναι χαώδεις. Και όπως είναι φυσικό, σε μια διαπραγμάτευση δεν μπορείς να μιλάς για πρόοδο όταν πρόκειται για «συγκλίσεις» σε επουσιώδη ζητήματα, οι οποίες, μάλιστα, ανατρέπονται από τις ίδιες τις θέσεις της μίας πλευράς. Πόσο μάλλον όταν στα ουσιαστικά ζητήματα οι απόψεις των δύο πλευρών αφίστανται κατά παρασάγγας.
Με δεδομένη την αρνητικότητα της τουρκικής πλευράς, η οποία παραμένει αμετακίνητη στις αδιάλλακτες απαράδεκτες και παράνομες θέσεις της επί των βασικών κεφαλαίων των διαπραγματεύσεων, και δη του εδαφικού, του περιουσιακού, της ασφάλειας και των εγγυήσεων και των εποίκων, και αν θεωρήσουμε ότι η ελληνική κυπριακή πλευρά δεν θα υπαναχωρήσει στα βασικά αυτά ζητήματα αρχών κατά τη δεύτερη φάση των συνομιλιών που αρχίζουν στις 3 Σεπτεμβρίου, τότε η επίτευξη συμφωνίας μεταξύ των δύο πλευρών καθίσταται επισφαλής. Ας δούμε, όμως, αναλυτικότερα, τα αποτελέσματα των μέχρι στιγμής συνομιλιών. Πού βρίσκονται οι θέσεις εκάστης πλευράς, πού υπάρχουν «συγκλίσεις» και που υπάρχουν διαφωνίες.

Εδαφικό
ΣΤΟ μείζον θέμα του εδαφικού, το οποίο αφορά την επιστροφή των προσφύγων, η ελληνική κυπριακή πλευρά ζητά εδαφικές αναπροσαρμογές για επιστροφή της μεγάλης πλειοψηφίας των προσφύγων. Επισημαίνουμε εδώ ότι έχει ξεχαστεί το παλαιότερο σύνθημα για επιστροφή όλων των προσφύγων στα σπίτια και στις περιουσίες τους! Η επιδίωξη της πλευράς μας είναι τώρα η επιστροφή 100.000 έως 120.000 προσφύγων, που εδαφικά σημαίνει την επιστροφή υπό ελληνοκυπριακή διοίκηση της Αμμοχώστου, της Μόρφου και της Καρπασίας και αναπροσαρμογή της ακτογραμμής, η οποία σήμερα κατέχεται κατά 60% από τα τουρκικά στρατεύματα. Η τουρκική πλευρά, με βάση τα έγγραφα τα οποία έχει καταθέσει, επιμένει ότι «δεν πρέπει να δημιουργηθούν κοινωνικά προβλήματα με τις εδαφικές αναπροσαρμογές, ούτε αυτές να απειλήσουν την κοινωνική ειρήνη με την εκ νέου δημιουργία προσφύγων οι οποίοι μετακινήθηκαν το 1963-64 και το 1975». Με τις θέσεις αυτές που έχουν κατατεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, η μεν ελληνική πλευρά εμφανίζεται να υπαναχωρεί από παλαιότερες θέσεις αρχών σε ό,τι αφορά την επιστροφή των προσφύγων, η δε τουρκοκυπριακή πλευρά με το πρόσχημα της δήθεν δημιουργίας κοινωνικών προβλημάτων επιδιώκει να απαλλάξει από την ευθύνη την Τουρκία για την εισβολή και την κατοχή και να εξισώσει τον ελληνικό πληθυσμό των προσφύγων με τους Τουρκοκυπρίους, οι οποίοι μετακινήθηκαν στα κατεχόμενα, και τους οποίους αποκαλεί πρόσφυγες, ενώ μπορούσαν να παραμείνουν στις ελεύθερες περιοχές.

Περιουσιακό
ΣΤΟ ακανθώδες θέμα του περιουσιακού, η θέση της ελληνικής πλευράς στις διαπραγματεύσεις είναι ότι την προτεραιότητα πρέπει να την έχει ο νόμιμος ιδιοκτήτης δυνάμει του Κτηματολογίου μέχρι το 1974, δικαίωμα το οποίο απορρέει από τον Καταστατικό Χάρτη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ, τις ευρωπαϊκές αρχές και το περί δικαίου αίσθημα. Ο νόμιμος ιδιοκτήτης, πρόσφυγας ή μη, όπως υποστήριξε η πλευράς μας, πρέπει να έχει ως πρώτη επιλογή την πλήρη αποκατάσταση της περιουσίας του -δηλαδή αν πρόκειται για κατοικία την εγκατάστασή του και αν πρόκειται για γη, την πλήρη αξιοποίησή της- ως δεύτερη επιλογή την ανταλλαγή της και ως τρίτη επιλογή την αποζημίωση.
Η θέση της τουρκικής πλευράς πόρρω απέχει από τον διεθνή νόμο, τις ευρωπαϊκές αρχές και το περί δικαίου αίσθημα. Επιμένει ότι την προτεραιότητα πρέπει να την έχει ο σημερινός (παράνομος) χρήστης και οι επιλογές να είναι αντίστροφες από αυτές που υποστηρίζει η ελληνική πλευρά. Η τουρκοκυπριακή πλευρά υποστηρίζει ότι πρέπει η πρώτη επιλογή να είναι η αποζημίωση της περιουσίας, η δεύτερη η ανταλλαγή της και η τρίτη η αποκατάσταση.
Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι διαγράφεται το ατομικό δικαίωμα της ιδιοκτησίας και αυτό μεταφέρεται στον παράνομο χρήστη της. Έτσι η αποζημίωση και αποποίηση του δικαιώματος της ιδιοκτησίας καθίσταται υποχρεωτική για τον Ελληνοκύπριο πρόσφυγα-ιδιοκτήτη, πράγμα παράνομο με βάση τα ανθρώπινα δικαιώματα, όπως επίσης και η ανταλλαγή της περιουσίας. Όσο για την αποκατάσταση της περιουσίας, αυτή περιορίζεται μόνο για τις περιοχές, οι οποίες θα συμφωνηθεί να τεθούν υπό ελληνοκυπριακή διοίκηση, αλλά και πάλι η επιλογή αυτή τελεί υπό την αίρεση του «δικαιώματος» που έχει ο παράνομος χρήστης, δηλαδή ο Τουρκοκύπριος ή ο έποικος, ο οποίος χρησιμοποιεί την περιουσία του νόμιμου ιδιοκτήτη. Ανάλογη πρόνοια υπήρχε και στο σχέδιο Ανάν, με βάση την οποία η ανάκτηση της κατοικίας Ελληνοκυπρίου θα γινόταν με την προϋπόθεση της έγκρισης του παράνομου χρήστη της!

Ασφάλεια – Εγγυήσεις
ΕΝΤΟΝΟ σημείο διαφωνίας αποτελεί και το καυτό θέμα της ασφάλειας και των εγγυήσεων επί του οποίου επίσης δεν υπήρξε σύγκλιση.
Η ελληνική πλευρά επί τούτου έχει τη θέση ότι δεν χρειάζονται εγγυήσεις, διότι μόνο πηγή κακών αποτελούν. Εξάλλου, πρόκειται για ξεπερασμένο και αναχρονιστικό θεσμό, που σε καμίαν άλλη χώρα δεν ισχύει. Επαρκές εγγυητικό πλαίσιο για την πλευρά μας αποτελεί η συμμετοχή της Κύπρου στην Ε.Ε.
Κάθετα αντίθετη είναι η θέση της τουρκοκυπριακής πλευράς, η οποία θεωρεί εκ των ων ουκ άνευ τις εγγυήσεις και άκρως απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμφωνία. Ισχυρίζεται δε ότι αν αλλάξει το καθεστώς των εγγυήσεων, πρέπει να συγκατατεθουν σ’ αυτό και οι δύο κοινότητες. Τη θέση αυτή αποκρούει η πλευρά μας, καθώς τις συνθήκες εγγυήσεως και συμμαχίες δεν τις υπέγραψαν οι κοινότητες αλλά η Κυπριακή Δημοκρατία.
Εξωφρενική είναι επίσης και η θέση, την οποία διατυπώνει η τουρκική πλευρά, σύμφωνα με την οποία οι εγγυήτριες δυνάμεις πρέπει να εγγυώνται όχι μόνο την ασφάλεια και την ειρήνη του κράτους, αλλά και την ασφάλεια και την ειρήνη των κρατιδίων που θα αποτελούν το ομόσπονδο κράτος. Με απλά λόγια, η Τουρκία θα έχει δικαίωμα να επεμβαίνει για τη δήθεν αποκατάσταση της ειρήνης και στο ελληνοκυπριακό κρατίδιο. Η πρόνοια αυτή περιεχόταν και στο σχέδιο Ανάν, κάτι που προκάλεσε έντονες συζητήσεις. Στο θέμα της ασφάλειας και των εγγυήσεων εισέρχεται και το καθεστώς στο οποίο βρίσκονται τα εδάφη υπό επιστροφή, για το οποίο επίσης υπάρχει διαφωνία. Εδώ οι Τούρκοι λένε ότι τα εδάφη αυτά πρέπει να παραμείνουν υπό τουρκοκυπριακή διοίκηση μέχρι την εγκατάσταση σε νέα σπίτια και σε νέες περιοχές. Η ελληνική πλευρά υποστηρίζει ότι τα εδάφη αυτά θα πρέπει να περιέλθουν υπό ελληνοκυπριακή διοίκηση από την πρώτη μέρα της συμφωνίας.

Ζητούν βέτο για την εκπροσώπηση στην Ε.Ε.
ΣΟΒΑΡΕΣ διαφωνίες υπάρχουν και στα θέματα που αφορούν την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η ελληνοκυπριακή πλευρά δεν δέχεται παρεκκλίσεις από το ευρωπαϊκό κεκτημένο, ενώ η τουρκοκυπριακή επιμένει ότι πρέπει να υπάρξουν παρεκκλίσεις, μερικές, μάλιστα, από τις οποίες να έχουν μόνιμο χαρακτήρα.
Για την τοποθέτηση των εκπροσώπων της Κύπρου στα διάφορα ευρωπαϊκά σώματα οι Τουρκοκύπριοι υποστηρίζουν ότι πρέπει να υπάρχει συναίνεση, (βέτο) των δύο συνιστώντων κρατών και αν δεν επιτυγχάνεται αυτή, τότε η Κύπρος να απέχει από τα όργανα αυτά. Η πλευρά μας δεν αποδέχεται την τουρκοκυπριακή θέση, υποστηρίζοντας ότι πρέπει να υπάρχει μηχανισμός άρσης του αδιεξόδου.

Θέλουν ισότητα συμμετοχής στα πολιτειακά όργανα
ΜΙΑ γενική παρατήρηση που αφορά τις διαπραγματεύσεις είναι ότι οι Τούρκοι επιμένουν να υπάρχει στα πλείστα πολιτειακά όργανα αριθμητική ισότητα. Όπου υπάρχει Ελληνοκύπριος αξιωματούχος να υπάρχει και βοηθός Τουρκοκύπριος και όπου υπάρχει Τουρκοκύπριος να υπάρχει και Ελληνοκύπριος βοηθός. Τέτοια όργανα είναι, για παράδειγμα, ο Γενικός Εισαγγελέας, ο Γενικός Ελεγκτής, ο Επίτροπος Διοικήσεως κ.ά.
Στην απαίτηση αυτή των Τουρκοκυπρίων δεν είναι βέβαιο ποια είναι θέση της πλευράς μας, αν δηλαδή γίνεται αποδεκτή ή αν υπάρχει διαφωνία.

Ουσιώδεις διαφωνίες στις λεγόμενες συγκλίσεις
ΟΠΩΣ αποδεικνύεται από τις χαώδεις διαφορές που υπάρχουν στα ουσιώδη και καυτά ζητήματα των διαπραγματεύσεων που παραθέτουμε, η λεγόμενη πρόοδος που έχει επιτευχθεί αποτελεί κυβερνητική μεγαλαυχία. Οι λεγόμενες συγκλίσεις σε κάποια ζητήματα δεν αφορούν καθόλου την ουσία των διαπραγματεύσεων, αλλά περιορίζονται σε επουσιώδη θέματα που αφορούν κυρίως τη διακυβέρνηση και άλλα. Ακόμη, όμως, και σε αυτές τις λεγόμενες συγκλίσεις εμπεριέχονται τουρκικές θέσεις, τις οποίες αν τις δει κανείς προσεκτικά, θα διαπιστώσει ότι στην ουσία εξανεμίζουν τη λεγόμενη πρόοδο. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα ακόλουθα σημεία «συγκλίσεων», τα οποία εξουδετερώνονται από «ουρές», δηλαδή άλλες πρόσθετες τουρκικές θέσεις:
Πρώτον: Εμφανίζεται ως θετικό στοιχείο το ότι γίνεται αποδεκτό η Κύπρος να συμμετέχει στα διάφορες ευρωπαϊκές συμμαχίες και θεσμούς. Παράλληλα, όμως, οι Τούρκοι αξιώνουν όπως κατά τη λήψη των αποφάσεων λαμβάνει μέρος και η Τουρκία.
Δεύτερον: Όσον αφορά τη συμμετοχή των Κυπρίων στα ευρωπαϊκά όργανα εγείρεται ευσχήμως από τουρκοκυπριακής πλευράς δικαίωμα βέτο αξιώνοντας συναίνεση των «συνιστώντων κρατών» για το ποιοι θα συμμετέχουν.
Τρίτον: Η αποδοχή από μέρους της τουρκοκυπριακής πλευράς της μίας ιθαγένειας, της μιας κυριαρχίας και της μίας διεθνούς προσωπικότητας, αυτή εξουδετερώνεται από το ότι ο Ταλάτ μιλά για συνεταιρισμό δύο συνιστώντων κρατών και για δύο λαούς, πράγμα που σημαίνει ότι παρέχεται το δικαίωμα της απόσχισης και της δημιουργίας ενός νέου διεθνούς πολιτειακού συστήματος.
Τέταρτον: Συμφωνήθηκε μεν η δημιουργία συμβουλίου περιουσιών και ενός εφετείου. Η τουρκική πλευρά, ωστόσο, επιμένει, ότι πέραν του Συμβουλίου Περιουσιών πρέπει να υπάρχουν και δύο υποεπιτροπές μια σε κάθε κρατίδιο.
Η πρόνοια αυτή είναι συντονισμένη με την προσπάθεια της τουρκικής πλευράς να αναβαθμίζει τον ρόλο των κρατιδίων έναντι της κεντρικής κυβέρνησης.
Πέμπτον: Στο θέμα της συμμετοχής της Κύπρου στα θέματα ασφάλειας και άμυνας της Ε.Ε. υποτίθεται ότι η τουρκική πλευρά συμφώνησε. Η συμφωνία της όμως αυτή είναι άνευ σημασίας, διότι σ’ αυτήν προστίθεται η ουρά της συγκατάθεσης από την Τουρκία και την Ελλάδα, πράγμα που θα καθιστά το κράτος υποχείριο της Τουρκίας.
Έκτον: Σε ό,τι αφορά το θέμα της διακυβέρνησης υποτίθεται ότι υπάρχει «σύγκλιση» και «πρόοδος» ως προς τον τρόπο εκλογής του Προέδρου.
Η συμφωνία, όμως αυτή είναι άνευ σημασίας, αφού οι όποιες άλλες συγκλίσεις τελούν υπό την προϋπόθεση ότι πρέπει να υπάρξει κατάληξη στο θέμα της εκλογής του Προέδρου του Προεδρικού Συμβουλίου.

ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΤΟΥ ΚΟΡΝΗΛΙΟΥ ΧΑΤΖΗΚΩΣΤΑ

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή