Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Το «οπλοστάσιο» της κυβέρνησης για τις διαπραγματεύσεις

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι συσκέψεις του πρωθυπουργού με τους κ.κ. Ευάγγελο Βενιζέλο και Φώτη Κουβέλη πρόκειται να συνεχιστούν έως ότου ολοκληρωθούν οι βασικές γραμμές άμυνας της κυβέρνησης.

Τις κόκκινες γραμμές της ελληνικής κυβέρνησης στις συζητήσεις που θα ξεκινήσουν τις επόμενες μέρες με την τρόικα, καθώς και το περιεχόμενο των προγραμματικών δηλώσεων επεξεργάσθηκαν χθες, στη διάρκεια σύσκεψης στην οικία του πρωθυπουργού, στην Κηφισιά, οι κ.κ. Αντώνης Σαμαράς, Ευάγγελος Βενιζέλος και Φώτης Κουβέλης.
Την Πέμπτη ή το αργότερο την Παρασκευή αναμένεται να κάνει ο πρωθυπουργός τις προγραμματικές δηλώσεις. Πριν από τη σύσκεψη, τη γραμμή άμυνας της νέας κυβέρνησης, για τις πρώτες 72 ώρες που θα βρεθεί η ηγεσία της τρόικας στην Αθήνα, άρχισε να διαμορφώνει χθες το οικονομικό επιτελείο, το οποίο συνεδρίασε για πρώτη φορά υπό το νέο υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, ο οποίος αναμένεται να ορκιστεί την Πέμπτη.

Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες ανέφεραν ότι η κυβέρνηση προετοιμάζεται για σκληρές διαπραγματεύσεις με την τρόικα. Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να παρουσιάσει έναν «πειστικό» σχεδιασμό προώθησης και υλοποίησης μεταρρυθμίσεων με αιχμή τις αποκρατικοποιήσεις.
Ετσι, αφού ξεπεραστεί ο σκόπελος της τρίμηνης καθυστέρησης στην υλοποίηση του μνημονίου σε βασικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, εκφράζεται η ελπίδα ότι μετά θα ανοίξει η συζήτηση, όσον αφορά στην επιμήκυνση του προγράμματος, στη μεγαλύτερη περίοδο αποπληρωμής των δανείων και στο επιτόκιο.
Στη συνάντηση, δίωρης διάρκειας, ήταν παρόντες ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφυπουργός, Κ. Μαυραγάνης, καθώς και μέλη του οικονομικού επιτελείου και ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης.
Η δήλωση του Σ. Κεδίκογλου
O κυβερνητικός εκπρόσωπος, Σίμος Κεδίκογλου, μετά το τέλος της συνάντησης ανέφερε ότι έγινε μία ευρύτατη συζήτηση για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης και πρόσθεσε ότι θα συνεχιστούν οι επαφές με τους κ.κ. Βενιζέλο και Κουβέλη. Αναφερόμενος στις δυσκολίες της διαπραγμάτευσης, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είχε τονίσει νωρίτερα ότι εάν η τρόικα πεισθεί πως με μια διαφορετική συνταγή η Ελλάδα μπορεί να πετύχει τους ίδιους στόχους, τότε υπάρχει η δυνατότητα επίτευξης προσαρμογών στο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής.
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να «αποκρούσει» ψηφισμένα μέτρα στο μνημόνιο 2, όπως η μείωση των Ειδικών Μισθολογίων στο Δημόσιο 12% κατά μέσο όρο από 1ης Ιουλίου (αφορά δικαστικούς, ιατρούς, καθηγητές πανεπιστημίου, ένστολους, κληρικούς) και οι απολύσεις 15.000 δημοσίων υπαλλήλων.
Οσον αφορά τις αποκρατικοποιήσεις, στις προγραμματικές δηλώσεις ο πρωθυπουργός θα αναφερθεί στη διαδικασία που θα ακολουθηθεί για αυτές, τη σύνδεσή τους με την ανάπτυξη και όχι μόνο με εισπρακτικούς στόχους, καθώς και στη διατήρηση της κυριότητας του κράτους στα δίκτυα.
Η γραμμή άμυνας
Τη γραμμή άμυνας της νέας κυβέρνησης για τις πρώτες 72 ώρες που θα βρεθεί η ηγεσία της τρόικας στην Αθήνα άρχισε να διαμορφώνει χθες το οικονομικό επιτελείο, το οποίο συνεδρίασε για πρώτη φορά υπό το νέο υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, ο οποίος αναμένεται να ορκιστεί την Πέμπτη.
Στόχος της σύσκεψης ήταν να καθοριστεί μια κοινή στάση σε ό,τι αφορά τις απαιτήσεις της τρόικας για πέντε βασικά θέματα και στη συνέχεια να διευκρινιστούν από όλα τα συναρμόδια υπουργεία τα σημεία της διαπραγματεύσης με την ηγεσία των ελεγκτών, οι οποίοι αναμένεται να φτάσουν την Πέμπτη και να αποχωρήσουν το Σάββατο, αφού έχουν γνωρίσει όλα τα βασικά στελέχη της νέας κυβέρνησης.
Με δεδομένο αυτό εξηγείται και η σύνθεση της χθεσινής σύσκεψης, η οποία αποτελούσε το μισό Υπουργικό Συμβούλιο. Συγκεκριμένα, στη σύσκεψη συμμετείχαν, εκτός από τον υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, ο αναπληρωτής υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, και ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για θέματα φορολογίας, Γιώργος Μαυραγάνης. Παρόντες ήταν επίσης ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Λυκουρέντζος, ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Αντώνης Μανιτάκης, ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Θανάσης Σκορδάς, ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ευάγγελος Λιβιεράτος, ο γ.γ. του ΥΠΕΚΑ, Μανούσος Βολουδάκης, ο γ.γ. Ενέργειας, Κωνσταντίνος Μαθιουδάκης.
Τα βασικά θέματα
Τα θέματα που τέθηκαν επί τάπητος ήταν πέντε βασικές μεταρρυθμίσεις, η υλοποίηση των οποίων απαιτεί κοινή στάση από όλους τους υπουργούς της κυβέρνησης.
1. Το πρώτο θέμα είναι η μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος, η οποία με βάση τον αρχικό σχεδιασμό του δευτέρου μνημονίου θα έπρεπε να φέρει 3 δισ. ευρώ περισσότερα έσοδα μέχρι και το 2014. Ολοι είναι βέβαιο ότι έχει καθυστερήσει σημαντικά. Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί και ψηφιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Αντ’ αυτού όμως παραμένει μια πρόταση, στην οποία είχε καταλήξει ο διάλογος των τριών κομμάτων που είχαν στηρίξει την κυβέρνηση Παπαδήμου.
Εκτός από το νομοσχέδιο που αποτελεί το βασικό κορμό των αλλαγών, δεν έχει προχωρήσει καθόλου και η βελτίωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, με αποτέλεσμα τα ληξιπρόθεσμα αντί να μειώνονται να έχουν αυξηθεί στα 45 δισ. ευρώ, από 30 δισ. πριν από δύο χρόνια.
2. Το δεύτερο θέμα είναι η μείωση του μεγέθους του ελληνικού Δημοσίου, από όπου το μνημόνιο έχει προϋπολογίσει εξοικονόμηση δαπανών συνολικού ύψους 11,5 δισ. ευρώ. Από τα χρήματα αυτά, 6 δισ. ευρώ θα πρέπει να εξοικονομηθούν από τις ΔΕΚΟ, 3 δισ. από τους μισθούς του κεντρικού Δημοσίου και άλλα 2-2,5 δισ. από την κοινωνική πολιτική της κυβέρνησης. Η καθυστέρηση της εφαρμογής των συμφωνηθέντων επί ένα τρίμηνο έχει ως αποτέλεσμα μέτρα τα οποία θα έπρεπε να έχουν εφαρμοστεί από την 1η Ιουλίου (όπως π.χ. οι περικοπές κατά 12% στα ειδικά μισθολόγια) να αναστέλλονται επ’ αόριστον.
Επίσης, η υλοποίηση του μέτρου της μείωσης του προσωπικού του Δημοσίου κατά 150.000 άτομα μέχρι και το τέλος του 2015 τίθεται υπό αμφισβήτηση με δεδομένη την προγραμματική συμφωνία των τριών κομμάτων που απαρτίζουν την κυβέρνηση.
3. Το τρίτο θέμα είναι η απελευθέρωση των αγορών υπηρεσιών, προϊόντων και ενέργειας, που επίσης έχει καθυστερήσει σημαντικά. Σε ό,τι αφορά την αγορά προϊόντων, είναι μόνιμες πια οι παρατηρήσεις από θεσμικούς και μη ξένους παράγοντες που κατηγορούν την Ελλάδα ότι έχει πάρει ένα σωρό μέτρα αλλά οι τιμές της αγοράς έχουν μειωθεί ελάχιστα. Στην αγορά υπηρεσιών, παρά τις προσπάθειες του υπουργείου Οικονομικών, που παίζει ρόλο συντονιστικό στην όλη υπόθεση, τα υπόλοιπα υπουργεία δεν φαίνεται να συμβαδίζουν, με αποτέλεσμα το άνοιγμα να προχωρά με ρυθμούς χελώνας.
4. Στη συζήτηση απελευθέρωση της αγοράς εργασίας αναμένεται να υπάρξουν και τα μεγαλύτερα προβλήματα, αφού μαζί με τη ραγδαία αύξηση της ανεργίας θα πρέπει να υιοθετηθούν και μέτρα του μνημονίου για μειώσεις σε μισθούς, κατάργηση συλλογικών συμβάσεων και άρση της μετενέρεγειας. Σε όλα αυτά η νέα ελληνική κυβέρνηση έχει δηλώσει σαφώς τις αντιρρήσεις της και μάλιστα ο τομέας της εργασίας αναμένεται ότι θα είναι και ο πλέον σκληρός της διαπραγμάτευσης με την τρόικα. Επίσης, στο μερίδιο του υπουργείου Εργασίας περιλαμβάνεται η πορεία των ασφαλιστικών ταμείων.
Με βάση το μνημόνιο, ο νέος υπουργός Εργασίας θα έπρεπε να έχει στα χέρια του μια νέα αναλογιστική μελέτη που να δείχνει την πορεία του συνόλου του ασφαλιστικού συστήματος. Αν υπάρξουν αποκλίσεις από το στόχο για αύξηση όχι μεγαλύτερη του 2,5% του ΑΕΠ στις δαπάνες Υγείας μέχρι και το 2050, η τρόικα θα ζητήσει πρόσθετα μέτρα στον τομέα των συντάξεων. Για παράδειγμα, η οριζόντια ρύθμιση του κουρέματος των εφάπαξ είναι ένα μέτρο που θα συζητηθεί, καθώς επίσης και το μέτρο της μείωσης των αποζημιώσεων ώστε να αυξηθεί η κινητικότητα της εργασίας.
5. Ενα ακόμη μεγάλο θέμα διαπραγμάτευσης με την τρόικα θα είναι και το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Ο πρωθυπουργός είναι σαφής στις κατ’ ιδίαν συναντήσεις που έχει με τους υπουργούς του, ότι η αξιοποίηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου θα πρέπει να προχωρήσει, ώστε να μπορέσουμε να γλιτώσουμε μισθούς και συντάξεις.
Αυτό σημαίνει, σχετικά με τις δημόσιες επιχειρήσεις, την εκχώρηση-πώληση σε ιδιώτες όσο το δυνατόν μεγαλύτερου μέρους του μετοχικού κεφαλαίου ακόμη και για τις επιχειρήσεις στρατηγικού χαρακτήρα και τη διατήρηση στο δημόσιο των δικτύων υποδομών όπως το βασικό δίκτυο της ΔΕΠΑ και το δίκτυο της ΔΕΗ. Στην ακίνητη περιουσία, εγκαταλείπεται η ιδέα του θεσμού της επιφάνειας, με εξαίρεση τις αποκρατικοποιήσεις που έχουν ήδη ξεκινήσει, όπως αυτή του παλιού αεροδρομίου του Ελληνικού. Με άλλα λόγια, η αξιοποίηση της υπόλοιπης ακίνητης περιουσίας, η αξία της οποίας υπολογίζεται σήμερα στα 35-40 δισ. ευρώ, θα γίνει μέσω πώλησης και όχι συμβάσεων μακροχρόνιας παραχώρησης όπως ήταν η εντολή από την κυβέρνηση τουΠΑΣΟΚ
Αναγκαία είναι η επιτάχυνση της αξιοποίησης των περιφερειακών υποδομών, όπως είναι τα λιμάνια (πλην του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης) και τα περιφερειακά αεροδρόμια αλλά και οι αυτοκινητόδρομοι, τομείς οι οποίοι εκτιμάται ότι θα δημιουργήσουν μεγάλο αριθμό νέων θέσεων εργασίας. Μια ακόμη προσπάθεια είναι το Δημόσιο να μειώσει τη συμμετοχή του και στις ελλειμματικές δημόσιες επιχειρήσεις, κυρίως την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με παραχώρηση μέρους του μεταφορικού της έργου σε ιδιώτες, αλλά και στην ΕΑΣ και τηνΕΛΒΟ
Οι Γερμανοί
Ολα βρίσκονται στο χέρι της Ελλάδας, υποστήριξε ο εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών, Μάρτιν Κότχαους, και τόνισε ότι οι στόχοι, οι χρόνοι και τα μέσα του ελληνικού προγράμματος παραμένουν αμετάβλητοι.
Μάλιστα, κάλεσε τη νέα ελληνική κυβέρνηση να τηρήσει τις δεσμεύσεις της.
Το πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων
Στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων, με ομιλία του στη Βουλή, ο πρωθυπουργός αναμένεται να αναφερθεί στην ανάγκη παράτασης του χρόνου δημοσιονομικής προσαρμογής κατά δύο τουλάχιστον χρόνια και στην αποκατάσταση αδικιών με άμεσα δημοσιονομικά ισοδύναμα.
Οσον αφορά ζητήματα αναπτυξιακής ανασυγκρότησης, κοινωνικής προστασίας και πολιτικών που δεν συνδέονται με το μνημόνιο, στις προγραμματικές δηλώσεις αναμένεται να γίνει αναφορά στη διαμόρφωση εθνικού σχεδίου ανασυγκρότησης της χώρας με νέο αναπτυξιακό και παραγωγικό πρότυπο.
Επίσης, στον επανακαθορισμό των αναπτυξιακών προτεραιοτήτων στους κρίσιμους και συμπληρωματικούς τομείς (αγροτική παραγωγή, τρόφιμα, μεταποίηση, καινοτομία), στην αξιοποίηση συγκριτικών πλεονεκτημάτων (ενέργεια, τουρισμός, ορυκτός πλούτος, ναυτιλία), καθώς και στην ανάγκη ενίσχυση της περιφερειακής διάστασης της ανάπτυξης και δημιουργίας τοπικών συμφωνιών.
Επιπλέον, ο πρωθυπουργός αναμένεται να αναφερθεί στην αξιοποίηση κάθε επενδυτικού πόρου και δυνατότητας με την απελευθέρωση των μεγάλων έργων του ΕΣΠΑ, την προσέλκυση ξένων επενδύσεων, την αποδέσμευση και αξιοποίηση (και όχι εκποίηση) της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου (τίτλοι, χρήσεις γης, συντελεστές δόμησης, μορφές χρηματοοικονομικής εκμετάλλευσης).
Στον αγροτικό τομέα, αναμένεται διεκδίκηση του μέγιστου δυνατού προϋπολογισμού για τη νέα ΚΑΠ
Στόχος να υπάρξει θετική έκθεση για τη συνέχιση της χρηματοδότησης
Κοινός παρονομαστής όλων των προσπαθειών θα είναι η έκθεση της τρόικας, η οποία αναμένεται μέσα στον Αύγουστο, να είναι θετική για την Ελλάδα, ώστε να συνεχιστεί χωρίς πρόβλημα η χρηματοδότηση από τη δανειακή σύμβαση των 130 δισ. ευρώ, πέραν του 1 δισ. ευρώ από τη δόση του Μαΐου το οποίο έχει μπει ήδη στα δημόσια ταμεία. «Πήραμε το 1 δισ. ευρώ από την προηγούμενη δόση.
Δώσαμε 450 εκατ. για την πρώτη δόση στο EFSF και θα δώσουμε άλλα 450 εκατ. τον Οκτώβριο με την επόμενη δόση», τόνισε χαρακτηριστικά κορυφαίο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου, το οποίο συμμετείχε στη χθεσινή ευρεία σύσκεψη στο υπουργείο Οικονομικών. Απαντώντας σε ερώτηση για τα ταμιακά διαθέσιμα, η ίδια πηγή τα χαρακτήρισε «λογικά».
Επίσης ανέφερε ότι 450 εκατ. ευρώ καταβλήθηκαν ήδη ως δόση της Ελλάδας προς το μόνιμο μηχανισμό στήριξης και τα υπόλοιπα 550 εκατ. ευρώ θα ενισχύσουν τα ταμιακά διαθέσιμα. «Το βασικό που πρέπει να κάνουμε είναι να τους πείσουμε για τη σοβαρότητα της χώρας» δήλωσε, εξερχόμενος, υπουργός της κυβέρνησης. «Εχει σημασία η σοβαρότητα, δεν είμαστε καταδικασμένοι να αποτύχουμε, αλλά δεν είμαστε και στον αυτόματο πιλότο», πρόσθεσε. Οι συναντήσεις των υπουργών με τα μέλη της τρόικας θα γίνουν, σύμφωνα με πληροφορίες, από την Πέμπτη ώς και το Σάββατο.
Σε ό,τι αφορά την ένταξη και της Ελλάδας στο θεσμό της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών απευθείας από την ΕΚΤ, η ίδια πηγή τόνιζε: «Πρέπει να είμαστε σοβαροί στις δεσμεύσεις μας και μετά όλα τα άλλα». Το συγκεκριμένο στέλεχος της κυβέρνησης που μετείχε στη σύσκεψη, διευκρίνιζε σχετικά με το εάν τελικώς ενταχθεί και η Ελλάδα στο ευνοϊκό καθεστώς που διαμορφώθηκε για την Ισπανία: «Ολα μπορούν να γίνουν, αλλά υπάρχουν και προϋποθέσεις».
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Σίμος Κεδίκογλου, ο οποίος συμμετείχε στη σύσκεψη μίλησε για πολύ δύσκολη διαπραγμάτευση: «Στο κείμενο της προγραμματικής σύγκλισης έχουν μπει στόχοι 4ετίας. Και ανάλογα πότε ωριμάζουν σιγά σιγά θα θέτουμε το κάθε ζήτημα». Για την ”ιδιοκτησία” του μνημονίου, για το ποιος αποφασίζει τη συνταγή, είναι ευθύνη της κυβέρνησης. Αν με μία άλλη συνταγή πείθουμε τους εταίρους ότι επιτυγχάνεται ο στόχος, τότε μπορούμε να αλλάξουμε και τη συνταγή».
Νωρίτερα το πρωί είχε προηγηθεί συνάντηση των Ι. Στουρνάρα και Γ. Ζανιά με το στέλεχος της ΕΚΤ, Γιοργκ Ασμουσεν. Μετά τη σύσκεψη ο κ. Γιάννης Στουρνάρας δήλωσε λακωνικά ότι επρόκειτο για πολύ καλή και χρήσιμη συνάντηση με τον Ευρωπαίο αξιωματούχο. Η πρώτη συνάντηση του νέου υπουργού Οικονομικών με την τρόικα φαίνεται ότι έχει κανονιστεί για την Πέμπτη, μετά την επίσημη ορκωμοσία του και την επίσημη παράδοση και παραλαβή του υπουργείου οικονομικών από τον κ. Ζανιά.
Ράιχενμπαχ με Στουρνάρα και Χατζηδάκη
Την πρώτη επαφή με τον υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, και τον υπουργό Ανάπτυξης και υποδομών, Κωστή Χατζηδάκη, θα έχει σήμερα ο επικεφαλής της ομάδας δράσης για την Ελλάδα, Χορστ Ράιχενμπαχ.
Αποκρατικοποιήσεις
Η πρώτη συνάντηση του κ. Ράιχενμπαχ θα είναι στις 11 με τον υπουργό Ανάπτυξης και Υποδομών, Κωστή Χατζηδάκη, με τον οποίον έχει να συζητήσει τα θέματα της ρευστότητας της αγοράς και την ένταση της τεχνικής βοήθειας στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων. Μάλιστα, το θέμα των αποκρατικοποιήσεων προβάλλει ως επιτακτικό, με δεδομένη τη βούληση του πρωθυπουργού να προχωρήσουν τα πράγματα το συντομότερο δυνατό.
Παράλληλα, βέβαια, ο επικεφαλής της Task Force θα συζητήσει με τον υπουργό και την πρόοδο των έργων του ΕΣΠΑ και ειδικά των 181 έργων εθνικής προτεραιότητας που έχουν συμφωνηθεί εδώ και ένα χρόνο.
Δημοσιονομικά
Στις 4 το απόγευμα ο επικεφαλής του Task Force θα συναντήσει τον κ. Στουρνάρα, τον οποίο γνωρίζει μεν από τη θητεία του στον ΙΟΒΕ με τη νέα του ιδιότητα του υπουργού Οικονομικών. Τα ανοιχτά θέματα που έχει το υπουργείο Οικονομικών είναι η δημοσιονομική διαχείριση, δηλαδή η συλλογή των φόρων και ο έλεγχος των δαπανών, όπου η ελληνική πλευρά έχει ζητήσει τεχνική βοήθεια και από ο ΔΝΤ
Ανακεφαλαιοποίηση
Επίσης θα πρέπει να συζητηθούν η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, σημείο κρίσιμο για τη βελτίωση των συνθηκών ρευστότητας στην αγορά, αλλά και το μεγάλο θέμα του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων, όπου το υπουργείο Οικονομικών παίζει το ρόλο του συντονιστή.
Την Τετάρτη, ο κ. Ράιχενμπαχ θα έχει συνάντηση με τον υπουργό Εργασίας, Γιάννη Βρούτση, για θέματα αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας.

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή