Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Η κρίση των S300: Διδαχθέντα μαθήματα, δύο δεκαετίες μετά

Δημοσιεύτηκε

στις

rounded_corners26

Νικόλας Στυλιανού
Η τριετία μεταξύ 1996 και 1998 υπήρξε κρίσιμη για τις ελληνοτουρκικές
σχέσεις και διαμόρφωσε σε σημαντικό βαθμό την μετέπειτα πορεία τους.
Συγκεκριμένα, οι κρίσεις των Ιμίων και S300, διαμόρφωσαν αποφασιστικά
τις σχέσεις εντός του περιφερειακού συμπλέγματος ασφάλειας, αποτελούμενο
από Ελλάδα, Κύπρο και Τουρκία.

Θεωρούμε, λοιπόν, ότι η ψύχραιμη επανεξέταση των προαναφερθέντων κρίσεων, με την πάροδο σχεδόν δύο δεκαετιών, κυρίως μέσα από τη μελέτη μη-ανοικτών πηγών πληροφοριών, αποτελεί πρώτης τάξεως ευκαιρία προς εκκόλαψη ωφέλιμων συμπερασμάτων, αλλά κυρίως, διδαχθέντων μαθημάτων, για ζητήματα που άπτονται των σχέσεων Ελλάδας-Κύπρου, Ελλάδας-Τουρκίας, Κύπρου-Τουρκίας, αλλά και τον ρόλο που διαδραματίζει ο διεθνής παράγοντας επί της κατάστασης πραγμάτων που επικρατεί εντός του προαναφερθέντος συμπλέγματος. Σκοπός της παρούσας τοποθέτησης είναι η ανάδειξη δηλώσεων των κύριων πρωταγωνιστών, επί του παρασκηνίου της κρίσης των S300 και κυρίως, η διάδοση των συμπερασμάτων που προέκυψαν από το τουρκικό ΓΕΕΘΑ, τα οποία θα πρέπει να θεωρούνται μαθήματα προς διδαχή από τα δύο κράτη του Ελληνισμού.

Στα πλαίσια του φιλολογικού μνημοσύνου του αείμνηστου Γλαύκου Κληρίδη, τέως Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, ο Υπουργός Εξωτερικών, Ιωάννης Κασουλίδης, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι ο Γλαύκος Κληρίδης επέλεξε συνειδητά, να πάρει πάνω του όλη την ευθύνη για αλλαγή της αρχικής, κοινής απόφασης Ελλάδας και Κύπρου, για εισαγωγή του ρωσικού συστήματος, S300. Η επιλογή του Κληρίδη είχε στόχο να μη δημιουργηθεί αρνητικό κλίμα των Ελλήνων της Κύπρου προς την ηγεσία της Ελλάδας και ήταν, υπό τις περιστάσεις, θεωρητικά σωστή. Ο Κληρίδης λοιπόν, επέλεξε την επιλογή της μη ανοικτής ρήξης με την ελληνική κυβέρνηση, προς όφελος της διατήρησης ενός αρραγούς εθνικού μετώπου, έστω κι αν αυτά που τεκταίνονταν παρασκηνιακά, ειδικά η ανακολουθία που επέδειξε ο Πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, είχαν σαν αποτέλεσμα την πρόκληση αισθημάτων απογοήτευσης στην κυβέρνηση του Γλαύκου Κληρίδη, προκαλώντας μεγάλο πολιτικό κόστος στον τελευταίο και δημιουργώντας μείζονα πολιτική κρίση, με την παραίτηση του τότε Υπουργού Άμυνας της Δημοκρατίας, Γιαννάκη Ομήρου.

Το ζήτημα αυτό, η επιλογή δηλαδή του Προέδρου Κληρίδη να μην αναγάγει την ξεκάθαρη ανακολουθία του Πρωθυπουργού Σημίτη σε ανοικτή κρίση μεταξύ Λευκωσίας και εθνικού κέντρου, είναι κάτι το οποίο η σύγχρονη έρευνα οφείλει να μελετήσει προσεκτικά, ιδιαίτερα υπό το φως του τουρκικού αναθεωρητισμού και προκλητικότητας στην κυπριακή ΑΟΖ. Θέση μας είναι ότι σχέση Αθηνών-Λευκωσίας πρέπει να διαφυλάττεται ως κόρη οφθαλμού, παρά τις διαφωνίες που υπάρχουν, ακόμα και σε ουσιαστικά ζητήματα, κυρίως τακτικής φύσης. Θέση μας είναι ότι το δόγμα του «Η Κύπρος αποφασίζει και η Ελλάδα συμπαρίσταται» δεν πρέπει να ανταποκρίνεται σε καμμία πραγματικότητα. Εντελώς ρεαλιστικά, πέρα από τις ηθικές και συμβατικές υποχρεώσεις της προς τον κυπριακό Ελληνισμό, η Ελλάδα διατηρεί συμφέροντα στην Ανατολική Μεσόγειο, με την Κύπρο να αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της Αθήνας, στα πλαίσια της υψηλής της στρατηγικής. Η Ελλάδα λοιπόν, οφείλει να συναποφασίζει κι όχι απλά να συμπαρίσταται, ωσάν η Κύπρος να μην αποτελεί γεωγραφική οντότητα υψίστης προτεραιότητας. Φυσικά, είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε και βεβαιούμε για την άριστη και απρόσκοπτη συνεργασία σε υπηρεσιακό επίπεδο.

Οι δηλώσεις του Υπουργού Εξωτερικών, Ιωάννη Κασουλίδη, βρίσκονται σε απόλυτη ταύτιση με τις δηλώσεις που παραχώρησε στον γράφοντα ο Γιαννάκης Ομήρου, τότε Υπουργός Άμυνας της Κυπριακής Δημοκρατίας και μέλος της κυβέρνησης Κληρίδη, το 2010, σε συνέντευξη που ευγενώς μου παρεχώρησε, στα πλαίσια εκπόνησης της μεταπτυχιακής διπλωματικής μου στο Πανεπιστήμιο του Bristol με θέμα τη στρατηγική ανάλυση της απόφασης της κυπριακής κυβέρνησης για εισαγωγή του συστήματος S300. Συγκεκριμένα, ο κύριος Ομήρου ξεκαθάρισε ότι ο Γλαύκος Κληρίδης δεν έφερε καμμία ευθύνη για τη ματαίωση έλευσης του εν λόγω συστήματος κι ότι ο Πρωθυπουργός Σημίτης είχε ξεκαθαρίσει στον Πρόεδρο Κληρίδη ότι η Ελλάδα δεν επρόκειτο να καλύψει στρατιωτικά την Κυπριακή Δημοκρατία, σε περίπτωση που η τελευταία ενέμενε στην αρχική της απόφαση, προς έλευση του συστήματος. Επιπρόσθετα, υπάρχουν αξιόπιστες πληροφορίες που μεταφέρουν ότι ο Πρωθυπουργός Σημίτης αρνήθηκε την εκχώρηση του δικαιώματος για χρήση μέρους του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου από την Ρωσία, για διέλευση του μεταφορικού αεροσκάφους Antonov An-225, το οποίο θα μετέφερε κομμάτια του συστήματος.

Λόγω της ματαίωσης της απόφασης για εισαγωγή των S300, ο κύριος Ομήρου, παρά το γεγονός ότι αναγνώριζε τις ειλικρινείς προθέσεις του Προέδρου Κληρίδη και ότι η ευθύνη βάρυνε την Αθήνα, υπέβαλε την παραίτησή του, για λόγους αρχής, δεδομένου του ότι είχε δηλώσει, άμα τη αναλήψει των καθηκόντων του, ότι αναλαμβάνει το Υπουργείο Άμυνας για να εκτελέσει την απόφαση για εισαγωγή του συστήματος S300. Οι δηλώσεις Κασουλίδη και Ομήρου, αλλά και αρκετών άλλων πρωταγωνιστών της συγκεκριμένης υπόθεσης, μας οδηγούν στην εξαγωγή των εξής συμπερασμάτων:

– Η κυβέρνηση Σημίτη δεν ήταν διατεθειμένη να καλύψει στρατιωτικά την Κύπρο, σε περίπτωση στρατιωτικής αντίδρασης της Τουρκίας, καθώς και επέδειξε απροθυμία να βοηθήσει, έστω και έμμεσα, τη σχετική απόφαση της Κυπριακής Δημοκρατίας, για έλευση του συστήματος. Η ανακολουθία της κυβέρνησης Σημίτη και η μεταβολή από την αρχική της θέση, επήλθε κατόπιν πίεσης του διεθνούς παράγοντα, ειδικά των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
– Οι προθέσεις της κυβέρνησης Κληρίδη για υποστήριξη και εκτέλεση της αρχικής απόφασης για εισαγωγή των S300, υπήρξαν απόλυτα ειλικρινείς, με την τελική ευθύνη μη εκτέλεσης να βαραίνει μονομερώς τον ίδιο τον Γλαύκο Κληρίδη.

Διδαχθέντα μαθήματα από το Τ/ΓΕΕΘΑ

Δύο χρόνια μετά το τέλος της κρίσης των S300, το 1999, μέσω μελέτης που προετοιμάστηκε από ερευνητικό φορέα, θεσμικά εξαρτημένο από το τουρκικό ΓΕΕΘΑ, το Υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας κατέγραψε το ιστορικό της κρίσης των S300 στην Κύπρο, καταγράφοντας με απίστευτη λεπτομέρεια, το εσωτερικό πολιτικό σκηνικό στην Κύπρο από το 1993, την πολιτική προσδοκία για οπισθοχώρηση, τις συνθήκες που προετοίμασαν την πυραυλική κρίση, τις ψυχολογικές επιχειρήσεις προς ματαίωση αρχικής απόφασης, τον φόβο αύξησης του αντιπάλου, ανάμεσα στα άλλα. Η συγκεκριμένη μελέτη, περιήλθε στην κατοχή του γράφοντα το 2010 και έχει χρησιμοποιηθεί από τον ίδιο, στα πλαίσια εκπόνησης της μεταπτυχιακής του διπλωματικής. Η εν λόγω μελέτη δεν αποτελεί open-source intelligence και για τη χρησιμοποίηση περιεχομένων της, έχουμε λάβει ειδική άδεια. Να αναφερθεί ότι τα συμπεράσματα της συγκεκριμένης μελέτης έχουν δημοσιοποιηθεί εδώ και στα πλαίσια ανάλυσής μας για την πολιτική κλιμακούμενης έντασης εκ μέρους της Τουρκίας, εντός της κυπριακής ΑΟΖ. Να αναφερθεί ότι τα κατωτέρω συμπεράσματα αποτελούν πόνημα της τουρκικής κυβέρνησης μόνο και αντικατοπτρίζουν την τουρκική αντίληψη της κρίσης των S300. Οποιοδήποτε άλλο ενδιαφερόμενο μέρος να έχει δημιουργήσει άλλη αντίληψη για την κρίση. Είναι επιστημολογικά αβάσιμο να ισχυριστεί κάποιος ότι η εν λόγω μελέτη αποτελεί καθρέφτη της πραγματικότητας, η οποία ενδεχομένως να είναι πολύ πιο πολύπλοκη. Εξάλλου, θεωρούμε ότι η μελέτη αποκλειστικά και μόνο, πληροφοριών από ανοικτές πηγές, δεν προσδίδει εγκυρότητα στην ανάλυση των διακρατικών σχέσεων. Απεναντίας, θεωρούμε ότι η μελέτη εμπιστευτικών εγγράφων και η πρόσβαση σε πληφορορίες που δεν συνιστούν open-source intelligence, συνθέτουν μια πιο ολοκληρωμένη και πιο έγκυρη εικόνα για τη συμπεριφορά των κρατικών οντοτήτων σε όλα τα επίπεδα.

Πριν παραθέσουμε τα συμπεράσματα, αξίζει να αναφερθούμε σε ορισμένες επισημάνσεις, σχετικές, άμεσα και έμμεσα, με την κρίση των S300:
– Η Ρωσία αντιμετώπισε με συγκατάβαση, την επιθυμία της Κυπριακής Δημοκρατίας να χρησιμοποιήσει τους S300 σαν χαρτί στις συνομιλίες για την επίλυση του Κυπριακού. Αλλά η επίμονη στάση της για πληρωμή των πυραύλων, ακόμη και σε περίπτωση της μη παράδοσης και εγκατάστασης στο νησί, δείχνει τη σημασία των εμπορικών ανησυχιών που υπάρχουν πίσω από την κίνηση αυτή. Η Ρωσία χρησιμοποιούσε και ακόμα χρησιμοποιεί, την υποκίνηση, πώληση και ενίσχυση πυραυλικών συστημάτων, προς εξαργύρωση επιρροής, κυρίως πολιτικής, όχι μόνο στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και την Υπερκαυκασία και τη Μέση Ανατολή, ανάμεσα στις άλλες περιοχές.

– Η κρίση των S300 έφερε αντιμέτωπες τη Ρωσία και την Τουρκία, σε δύο βασικά θέματα. Το ένα, είναι ότι η Ρωσία βρισκόταν στη θέση της χώρας που πουλάει τα όπλα στην Κυπριακή Δημοκρατία. Το δεύτερο θέμα, είναι μέσω ποιου δρομολογίου θα έφθαναν στην Κύπρο οι πύραυλοι. Η κρίση ανέδειξε μια νέα διάσταση του θέματος του καθεστώτος διέλευσης των πλοίων από τα Στενά του Βοσπόρου και της ανεπάρκειας της συμφωνίας του Montreux, θέμα που είχε καταστεί επίκαιρο όταν προέκυψε το ζήτημα της μεταφοράς στις διεθνείς αγορές των πετρελαίων της Κεντρικής Ασίας.

– Η Τουρκία, μετά την πληροφορία ότι οι S300 θα παραδοθούν στην Κύπρο μέσω των Στενών, συμπεριέλαβε τη Συνθήκη του Montreux στο πλαίσιο μέτρων αποτροπής και εκφοβισμού της Ρωσίας που συνέταξε το Υπουργείο Εξωτερικών και το τουρκικό ΓΕΕΘΑ. Έτσι η Τουρκία άρχισε τη στενή παρακολούθηση των ύποπτων πλοίων που περνούσαν από τα Στενά. Η Άγκυρα με ανακοινώσεις υποστήριζε, ότι ο λόγος επανεξέτασης από πλευράς της της Συνθήκης του Montreux, οφείλεται στη μεταφορά, μέσω των στενών, των αρμάτων Τ80 και των τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού, που είχε πωλήσει η Ρωσία στην Κυπριακή Δημοκρατία, τον προηγούμενο χρόνο.

Η κρίση των S300 αποδεικνύει την πολυπλοκότητα στις σχέσεις Ελλάδας, Κύπρου και Τουρκίας, τη βαρύτητα της έξωθεν παρέμβασης, την επίδραση που έχουν οι ψυχολογικές επιχειρήσεις και η πολιτική κλιμακούμενης έντασης, προς επίτευξη στρατηγικών στόχων, ανάμεσα στα άλλα. Κυρίως όμως, στόχος της παράθεσης των συμπερασμάτων της μελέτης, είναι όπως αποτελέσουν μαθήματα προς διδαχή για την ελληνική πλευρά, στα πλαίσια διαχείρισης κρίσεων και της αντιμετώπισης του τουρκικού αναθεωρητισμού, ειδικά σε Θράκη, Αιγαίο και Κύπρο. Στο μέρος λοιπόν, όπου παρατίθενται τα συμπεράσματα του τουρκικού ΓΕΕΘΑ, για την κρίση των S300 στην Κύπρο, η μελέτη αναφέρει, μεταξύ άλλων ότι:

[…]‘Σε τελική ανάλυση, δεν θα μπορούσαμε να
αποτρέψουμε έλευση του ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος, σε περίπτωση
που οι Ε/κ ενέμεναν στην αρχική τους απόφαση για εισαγωγή’
και
‘Το διεθνές περιβάλλον, είναι ευνοϊκό μεν, (λόγω πιέσεων που
ασκούντο στην Κυπριακή Δημοκρατία εκ μέρους των ΗΠΑ, ΕΕ κ.ά) πλην όμως η
ευθεία ανάμειξη και οι ειλικρινείς προθέσεις της Ρωσίας, καθιστούν
πρακτικά αδύνατη την ευθεία ανάμειξή μας, προς αποτροπή υλοποίησης
σχετικής απόφασης’.

Τα πιο πάνω συμπεράσματα είναι εξαιρετικά ωφέλιμα για την ελληνική πλευρά και πρέπει να αποτελέσουν μαθήματα προς διδαχή. Ειδικότερα, τονίζεται η σημασία της επιμονής, συνέπειας και συνέχειας, σε ότι αφορά στη διακηρυγμένη στοχοθεσία της κυπριακής πλευράς. Είναι κρίσιμης σημασίας να υπάρχει ειλικρίνεια στις προθέσεις για υλοποίηση αποφάσεων που ενδεχομένως πρόκειται να προκαλέσουν κόστος στη Δημοκρατία, σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, αλλά που πρόκειται επίσης, να δημιουργήσουν θετικές προοπτικές προς βελτίωση της θέσης και ισχύος της Κυπριακής Δημοκρατίας. Προς αυτή την κατεύθυνση, να σημειωθεί ότι θα μπορούσε να καταγραφεί ως μάθημα προς διδαχή, η υπερβολική εξωτερίκευση των προθέσεων της κυπριακής κυβέρνησης προς εισαγωγή των S300, προφανώς για ικανοποίηση και του λαϊκού αισθήματος του κυπριακού Ελληνισμού. Ιδανική τακτική σε τέτοιες περιπτώσεις είναι η αποφυγή εξωτερίκευσης προθέσεων, όπως έχει γίνει και στο παρελθόν, όχι πολύ πριν την κρίση των S300, με μεγάλη μάλιστα επιτυχία. Φυσικά, η στείρα επιμονή σε όποια απόφαση, στερείται ουσίας, εφόσον δεν υπάρχει εξωτερικός παράγοντας, ο οποίος θα είναι σε θέση να καλύψει επαρκώς (πολιτικά, οικονομικά, στρατιωτικά, ή άλλως πως) την οντότητα που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για υλοποίηση εξοπλιστικού προγράμματος. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι ασφαλές να ισχυριστεί κάποιος ότι η Ρωσία υπήρξε ειλικρινής στις προθέσεις της να καλύψει την Κυπριακή Δημοκρατία, σε περίπτωση που η τελευταία ενέμενε στην αρχική της απόφαση για εισαγωγή. Φυσικά, οι προθέσεις της Ρωσίας, ναι μεν υπήρξαν ειλικρινείς, αλλά βασίζονταν σε δύο κύριους άξονες: στα οικονομικά/εμπορικά οφέλη και κυρίως, στην αύξηση της επιρροής της στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και ειδικά στην Κυπριακή Δημοκρατία.

Συμπερασματικά, η εμπλοκή και διατήρηση ειλικρινών προθέσεων του ξένου παράγοντα, επί τη βάσει αμοιβαίων συμφερόντων, είναι κρίσιμης σημασίας για την αύξηση της ισχύος, στρατιωτικής, γεωπολιτικής, οικονομικής και άλλως πως, της Κυπριακής Δημοκρατίας. Οι σημαντικές αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται με γνώμονα τα πραγματικά δεδομένα επί του εδάφους, τη σωστή ανάγνωση και έγκαιρη πρόβλεψη του τουρκικού αναθεωρητισμού και όχι ευσεβοποθισμών. Η επιβίωση σε ένα ολοένα και πιο απαιτητικό περιβάλλον ασφάλειας, με την αύξηση των προκλήσεων και την αδιάκοπη εκδήλωση του τουρκικού αναθεωρητισμού, είναι υπόθεση εξαιρετικά περίπλοκη και προϋποθέτει την αγαστή σύμπνοια και συναπόφαση Αθηνών-Λευκωσίας σε σειρά κρίσιμων ζητημάτων και την αναβάθμιση των σχέσεων με Κάιρο και Τελ Αβίβ, σε επίπεδο στρατηγικό.

Νικόλας Στυλιανού – nstylianou.com
e-Amyna

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή