Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Τα 7 «μυστικά» της ανάθεσης των 500 εκατ. δολαρίων για τα πολεμικά αεροπλάνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Το ΘΕΜΑ αποκάλυψε ότι η κυβέρνηση Τσίπρα εκταμίευσε ήδη προκαταβολή 45 εκατ.δολαρίων 

Γιατί απέκρυψαν την απόφαση του ΚΥΣΕΑ της 15ης Μαρτίου, την εκταμίευση της προκαταβολής και την ενεργοποίηση της σύμβασης; Γιατί υπέγραψαν ένα πρόγραμμα που αυξήθηκε 30% μέσα σε 5 μήνες λόγω της αλλαγής στην ισοτιμία ευρώ/δολαρίου;Εν κρυπτώ, σε μια χρονική συγκυρία που η χώρα διέρχεται τη μεγαλύτερη οικονομική κρίση των τελευταίων δεκαετιών, η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα αποφάσισε να διαθέσει 500 εκατ.ευρώ για να προχωρήσει σε αναβάθμιση πέντε αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας του Πολεμικού Ναυτικού που είναι σήμερα παροπλισμένα από το 2009. Η απόφαση ελήφθη από Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας που συνεκλήθη στις 15 Μαρτίου του 2015 και με τις υπογραφές του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, του υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου και των άλλων μελών του ΚΥΣΕΑ ενέκρινε την υλοποίηση του προγράμματος αποφασίζοντας την απευθείας ανάθεση με διακρατική συμφωνία στην αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin.

Σε χρόνο ρεκόρ, προτού καν συμπληρωθούν 20 μέρες από την έγκριση του ΚΥΣΕΑ, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έσπευσε να ενεργοποιήσει την σύμβαση με τις ΗΠΑ καταβάλλοντας την προκαταβολή των 45 εκατ.ευρώ στην ανάδοχο εταιρεία, αφού συγκέντρωσε ευρώ-ευρώ το κονδύλι που συμφωνήθηκε με τους Αμερικανούς.
Μετά την αποκάλυψη των λεπτομερειών της κυβέρνησης από το ΘΕΜΑ της Κυριακής τα κόμματα αντέδρασαν καταγγέλλοντας την κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου ότι διαθέτει 200 εκατ.ευρώ για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης ενώ απλόχερα πληρώνει 500 εκατ.δολάρια για οπλικά συστήματα.
Εκ των υστέρων, η κυβέρνηση προσπάθησε να δικαιολογήσει τις αποφάσεις να προχωρήσει στην υλοποίηση ενός τόσο μεγάλου εξοπλιστικού προγράμματος έπειτα από 10 χρόνια, κίνηση που προκάλεσε σάλο και διαμαρτυρίες που συνεχίζονται από τους πολίτες οι οποίοι επισημαίνουν τις αντιφάσεις μεταξύ των εξαγγελιών της κυβέρνησης και των ακολουθούμενων αποφάσεων αλλά και θέτουν μια σειρά από ερωτήματα που η κυβέρνηση δεν έχει απαντήσει.
Με μία ανακοίνωση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας που εκδόθηκε μετά τη δημοσίευση του ρεπορτάζ στο ΘΕΜΑ και με ένα non paper από το Μέγαρο Μαξίμου η κυβέρνηση προσπαθεί να δικαιολογήσει γιατί καταβάλλει το ιλιγγιώδες ποσό των 500 εκατ. δολαρίων την ίδια στιγμή που κάνει διαβήματα στους δανειστές να εκταμιεύσουν οικονομική βοήθεια επικαλούμενη το άμεσο κίνδυνο που διατρέχει η χώρα να μην καταφέρει να εξασφαλίσει τα χρήματα εκείνα που απαιτούνται για αποπληρωμή των δόσεων στους πιστωτές και γιακαταβολή μισθών και συντάξεων. Λεφτά όμως υπήρχαν για να δοθεί σιωπηρά η προκαταβολή των 45 εκατ.δολαρίων στους Αμερικανούς για τον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών, μια προκαταβολή που εκταμιεύθηκε την προηγούμενη εβδομάδα ενεργοποιώντας την σύμβαση των αεροσκαφών P-3.
Παραθέτουμε το πλήρες κείμενο των ανακοινώσεων της κυβέρνησης με τις απαντήσεις του ρεπορτάζ στα επιχειρήματα του Μεγάρου Μαξίμου και του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
(Πατήστε στην εικόνα για μεγέθυνση)

Κυβέρνηση: 1. Η απόφαση του ΚΥΣΕΑ προβλέπει τον εκσυγχρονισμό πέντε αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας του πολεμικού ναυτικού “P-3 Orion”, έναντι 500 εκ. δολαρίων στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Τα αεροσκάφη αυτά είχαν αποκτηθεί δωρεάν από τις ΗΠΑ [την περίοδο 1991-1992], είναι σήμερα ηλικίας 25 ετών και ο εκσυγχρονισμός τους θα τους δώσει παράταση ζωής για ακόμα 15.000 ώρες. Το πρόγραμμα αναβάθμισής τους είχε ενεργοποιηθεί σε απόφαση ΚΥΣΕΑ από το 2012.


Απάντηση
Πρόκειται για την απόλυτη επιβεβαίωση του αποκαλυπτικού ρεπορτάζ που δημοσίευσε το Πρώτο Θέμα και προκάλεσε πανελλήνια αίσθηση, φέρνοντας στο φως μία υπόθεση που η κυβέρνηση αποφάσισε να αποσιωπήσει. Στις 15 Μαρτίου το ΚΥΣΕΑ ενέκρινε τον εκσυγχρονισμό πέντε αεροσκαφών P-3 Orion, αδιαφορώντας για τις οικονομικές επιπτώσεις σε μία περίοδο που τα διαθέσιμα του Δημοσίου «εξατμίζονται», ενώ σχεδόν την ίδια μέρα ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας έστελνε επιστολή στην Αγκελα Μέρκελ απευθύνοντας έκκληση για λύση και προειδοποιώντας ότι η Αθήνα είτε θα καταβάλλει μισθούς και συντάξεις, είτε θα πληρώσει τις δόσεις στους δανειστές. Είκοσι μέρες μετά την απόφαση του ΚΥΣΕΑ, η Αθήνα εκταμίευσε προκαταβολή 45 εκατ. δολαρίων προς την Ουάσιγκτον ενεργοποιώντας τη σύμβαση. Είναι προφανές ότι αν η ενεργοποίηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού προβλεπόταν σε απόφαση του ΚΥΣΕΑ του 2012 (ή του 2014) τότε δεν υπήρχε κανένας λόγος το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας να συνεδριάσει ξανά στις 15 Μαρτίου του 2015 για να δώσει έγκριση για την αναβάθμιση των P-3 και την εκταμίευση 500 εκατ. δολαρίων.
Το γεγονός ότι υπάρχει απόφαση ΚΥΣΕΑ να γίνει ένα εξοπλιστικό δεν σημαίνει αυτομάτως ότι η προμήθεια θα υλοποιηθεί. Για παράδειγμα, επί των κυβερνήσεων Σημίτη υπήρχαν δύο αποφάσεις του ΚΥΣΕΑ για αγορά μαχητικών Eurofighter οι οποίες ουδέποτε ενεργοποιήθηκαν γιατί δεν δόθηκαν προκαταβολές. Στην υπόθεση του εκσυγχρονισμού των P-3 Orion που αποφάσισε η κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου συμφωνώντας να καταβάλει το τίμημα των 500 εκατ. δολαρίων που ζήτησαν οι Αμερικανοί η σύμβαση ενεργοποιήθηκε σε χρόνο-ρεκόρ, μέσα σε 20 μέρες από την απόφαση του ΚΥΣΕΑ, αοφύ οι αρμόδιες υπηρεσίες κατάφεραν να συγκεντρώσουν 45 εκατ. ευρώ για προκαταβολή, την ώρα που το υπουργείο Οικονομικών «ρουφάει» και το τελευταίο ευρώ από τα διαθέσιμα των ΔΕΚΟ και τα δημόσια ταμεία για να πληρώσει μισθούς και συντάξεις και τους δανειστές. Πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι τα αεροσκάφη δεν είναι 25, αλλά 35 ετών σήμερα, αφού παραχωρήθηκαν από τις ΗΠΑ μεταχειρισμένα και όχι καινούρια. Κατά συνέπεια σε 7,5 χρόνια που θα ολοκληρωθεί η αναβάθμισή τους, θα είναι 42,5 ετών!

Κυβέρνηση: 2. Ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών θα γίνει από την Lockheed Martin στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία [ΕΑΒ]και άλλες ελληνικές εταιρείες ως υποκατασκευαστές κρίσιμων συστημάτων που θα ενσωματωθούν στα παλιά αεροσκάφη. Με την ανάθεση της δουλειάς στην ΕΑΒ εξασφαλίζεται εργασία για 7 χρόνια.


Απάντηση: Με την ανάθεση της δουλειάς στην ΕΑΒ εξασφαλίζεται εργασία για επτά χρόνια λένε στην κυβέρνηση. Προβάλλουν ως επίτευγμά τους δηλαδή ότι όσο διαρκεί το πρόγραμμα, η ΕΑΒ θα λειτουργεί με έμμεση κρατική χρηματοδότηση από τα 500 εκατ. δολάρια που θα καταβάλουν οι φορολογούμενοι από το υστέρημά τους! Πώς επιλέχθηκαν οι άλλοι υπεργολάβοι; Εγινε διαγωνισμός από τη Lockheed Martin; Ακολουθήθηκε κάποια άλλη διαφανής διαδικασία; Απαίτησε και επέβαλλε το υπουργείο Αμυνας διαγωνισμό όπως προβλέπει η οδηγία της ΕΕ για την άμυνα; Η εγκύκλιος της ευρωπαϊκής οδηγίας ορίζει ρητά ότι μετά την ανάθεση ενός προγράμματος στον κύριο κατασκευαστή, οι διαδικασίες θα πρέπει να διασφαλίζουν την ισότιμη πρόσβαση των ευρωπαϊκών εταιρειών στο υποκατασκευαστικό έργο, δηλαδή θα πρέπει να γίνονται διαγωνισμοί. Μήπως ο απώτερος σχεδιασμός ήταν να χρησιμοποιηθεί η διακρατική σύμβαση για να «τακτοποιηθούν» συγκεκριμένες εταιρείες;

Κυβέρνηση 3. Τα αεροπλάνα “P-3 Orion” πετούσαν κανονικά μέχρι το 2009. Με απόφαση του τότε Υπουργού Άμυνας [Ευ. Μεϊμαράκης] τα αεροπλάνα καθηλώθηκαν λόγω παλαιότητας, αν και είχαν ακόμα ώρες πτήσης. Αν ο εκσυγχρονισμός τους γινόταν εκείνη την εποχή δεν θα κόστιζε τόσα χρήματα, ενώ οι σκέψεις για αγορά καινούργιων αεροσκαφών δεν προχώρησαν λόγω της οικονομικής κρίσης που ερχόταν.

Απάντηση: «Πιστεύουμε ότι είναι αναγκαίο να φύγουμε από το εξοπλιστικό μοντέλο του παρελθόντος και να σχεδιάσουμε την αποτρεπτική ικανότητα των ενόπλων δυνάμεων σε μια νέα βάση που να λαμβάνει υπόψη τη δυσχερή οικονομική πραγματικότητα» δήλωσε ο Αλέξης Τσίπρας στις 21 Οκτωβρίου του 2014, έπειτα από συνάντησή του με τον πρώην υπουργό Άμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλο.
Αυτά λίγους μήνες πριν ο ΣΥΡΙΖΑ αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας. Διότι σήμερα, η κυβέρνηση της Αριστέρας μοιάζει να ψέγει προηγούμενες κυβερνήσεις ότι δεν διέθεσαν χρήματα για αμυντικούς εξοπλισμούς, παραγνωρίζοντας το γεγονός πως από το 2005 μέχρι σήμερα δεν είχε δοθεί ούτε ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα αξίας μεγαλύτερης των 300 εκατ. ευρώ λόγω της οικονομικής κρίσης. Επρεπε να γίνονται νέες αγορές πανάκριβων οπλικών συστημάτων σε μία περίοδο που οι πολίτες «μάτωναν» για να κλείσουν τα ελλείμματα; Μήπως θα έπρεπε να αξιολογηθούν οι προτεραιότητες αρχής γενομένης από τη συντήρηση των κύριων οπλικών συστημάτων που υπήρχαν ήδη στο οπλοστάσιο των Ενόπλων Δυνάμεων; Τι έχουν να πουν για το γεγονός ότι μέχρι και σήμερα υπάρχουν μεγάλα προβλήματα ακινησιών σε σημαντικό αριθμό πολεμικών πλοίων του Στόλου λόγω της ανυπαρξίας ανταλλακτικών; Πώς ερμηνεύουν τις προβληματικές έως πολύ χαμηλές διαθεσιμότητες των μαχητικών αεροσκαφών επειδή δεν υπάρχουν χρήματα για ανταλλακτικά και ούτε προβλέπεται να εξοικονομηθούν οι σχετικές πιστώσεις;

Κυβέρνηση: 4. Από το 2009 μέχρι σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό έμεινε χωρίς αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας. Που είναι το πρόβλημα; Το κάθε αεροσκάφος «P -3» μπορεί να πετά επί 12 ώρες συνεχώς και να ελέγχει τεράστιες περιοχές του Αιγαίου και της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Τι ελέγχει; Από κινήσεις υποβρυχίων και πλοίων μέχρι μεταναστευτικές ροές, κλπ. Το θέμα δεν είναι κυρίως “ελληνικό” αλλά ΝΑΤΟϊκό. Το NATO θέλει κάθε μέρα για τις δικές του ανάγκες εναέρια επιτήρηση σε Αιγαίο και νοτιοανατολική Μεσόγειο. Χωρίς αεροπλάνα αυτό δεν μπορούσε να γίνει σωστά. Στην αρχή χρησιμοποιήθηκαν τα C-130, μετά τα … πυροσβεστικά αεροσκάφη, και στη συνέχεια πλοία! Μετά έγινε το αναμενόμενο. Την νατοϊκή επιτήρηση ανέλαβαν οι Τούρκοι που έχουν νέα αεροσκάφη τα CN -235. Οι Τούρκοι, λοιπόν, άρχισαν να πετούν με “νατοϊκό καπέλο” και πηγαίνοντας προς νοτιοανατολική Μεσόγειο περνούν απ’ όλο το Αιγαίο με τις ευλογίες του NATO.

Απάντηση: Η χώρα, λένε στο Μαξίμου, δεν διέθετε αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας από το 2009 μέχρι το 2015 και δεν θα έχει τα P-3B μέχρι το 2022 οπότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός τους. Κινδυνεύει η χώρα από αυτή τη συγκεκριμένη έλλειψη; Κινδυνεύουμε σήμερα από την απουσία αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας και θα συνεχίσουμε να είμαστε υπό απειλή λόγω της απουσίας των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας μέχρι το 2022;

Κυβέρνηση: 5. Πως καλύπταμε το κενό της επιτήρησης στο Αιγαίο; Ακριβά. Κυρίως με πλοία τα οποία καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες καυσίμων και δεν ήταν αποτελεσματικά. Αν δούλευαν τα αεροσκάφη, με ένα απ’ αυτά θα υπήρχε “δορυφορική” εικόνα όλου του Αιγαίου. Με δυο αεροπλάνα καλύπτεις όλο το 24ωρο.

Απάντηση: Τα αεροσκάφη P-3 Orion δεν είναι η μοναδική λύση για να υπάρχει δορυφορική εικόνα όλου του Αιγαίου σε 24ωρη βάση. Μήπως θα έπρεπε να εξεταστεί κάποια από τις λύσεις που έχουν δοθεί από άλλες χώρες, λύσεις οι οποίες σύμφωνα με τους ειδικούς είναι πολύ πιο αποτελεσματικές από άποψης κόστους-απόδοσης; Γιατί δεν αναζητήθηκαν λύσεις κατα πολύ φθηνότερες, δοκιμασμένες και αξιόπιστες, και ικανές να υλοποιηθούν σε πολύ μικρό διάστημα;

Κυβέρνηση: 6. Κρίθηκε, λοιπόν, απαραίτητο ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας καθώς το κόστος ανακατασκευής του δίνει δουλειά σε εκατοντάδες εργαζόμενους, ενώ υπάρχει και έλεγχος των συνόρων. Παράλληλα τα χρήματα θα δοθούν τμηματικά και μεσομακροπρόθεσμα η ανακατασκευή τους θα επιφέρει μειώσεις στον συνολικό προϋπολογισμό των ενόπλων δυνάμεων.

Απάντηση: Η άποψη των κυβερνητικών στελεχών ότι η ανακατασκευή των P-3 Orion θα μειώσει τον συνολικό προύπολογισμό των Ενόπλων Δυνάμεων αν δεν είναι ανεκδοτολογικού περιεχομένου, είναι σίγουρα καινοφανής και μάλλον αξίζει να μελετηθεί από όλους τους στρατούς του ΝΑΤΟ που αναδιοργανώνουν τις δυνάμεις τους για να περιορίσουν τα λειτουργικά κόστη, πολιτική που εμείς ακόμα αγνοούμε. Στο επιχείρημα ότι τα χρήματα θα δοθούν τμηματικά και μεσομακροπρόθεσμα η απάντηση είναι ότι το πρόγραμμα θα έχει αποπληρωθεί ολικά μέχρι το 2022 παράλληλα με την εκτιμώμενη ολοκλήρωση της παράδοσης των εκσυγχρονισμένων αεροσκαφών. Μήπως εννοούν ότι το Πολεμικό Ναυτικό θα αποκτήσει τα αναβαθμισμένα P-3 μεσομακροπρόθεσμα; Αν όμως συμβαίνει αυτό τότε προφανώς αυτοαναιρούνται όταν επικαλούνται τη δήθεν επείγουσα ανάγκη της προμήθειας των 500 εκατ.δολαρίων. Τι συμβαίνει τελικά; Η χώρα έχει άμεση ανάγκη τα αναβαθμισμένα P-3 ή μήπως τα χρειάζεται μεσομακροπρόθεσμα δεδομένου ότι οι πληρωμές θα έχουν ολοκληρωθεί πριν το τέλος των παραδόσεων του υλικού;
Μήπως τελικά θεωρούν επίτευγμα και αποτελεσμα «σκληρών διαπραγματεύσεων» το γεγονός ότι πέτυχαν να μην πληρώσουν και το σύνολο του τιμήματος των 500 εκατ. σήμερα για αεροπλάνα που θα παραδοθούν σε επτά χρόνια;
Στο πλαίσιο της διαφάνειας που επικαλούνται στην κυβέρνηση δεν έχουν παρά να δημοσιοποιήσουν τον πίνακα μελλοντικών δόσεων για την αποπληρωμή του προγράμματος, όπως είθισται να ανακοινώνεται σε όλα τα εξοπλιστικά προγράμματα. Αλλά θα μου πείτε, εδώ απέκρυψαν την απόφαση του ΚΥΣΕΑ της 15ης Μαρτίου, την εκταμίευση της προκαταβολής και την ενεργοποίηση της σύμβασης…

Και ενώ όλο το προηγούμενο διάστημα υπήρξε σιγή ασυρμάτου και πρωτοφανής προσπάθεια συσκότισης, μετά το αποκαλυπτικό δημοσίευμα από το πρώτο Θέμα απολογητική ανακοίνωση με διευκρινίσεις εξέδωσε και το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, επιβεβαιώνοντας πλήρως το ρεπορτάζ της εφημερίδας.

Κυβέρνηση 7. (Η ανακοίνωση του υπουργείου Αμυνας): Η συμφωνία για την αναβάθμιση των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P3 είναι διακρατική μέσω FMS. Απαράβατος όρος της ελληνικής πλευράς ήταν οι εργασίες να γίνουν στην Ελλάδα από ελληνική βιομηχανία. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη χρησιμοποιούν πολλές χώρες ανάμεσα στις οποίες είναι οι ΗΠΑ, η Γερμανία, ο Καναδάς, η Ιαπωνία, η Νορβηγία, η Ν. Κορέα, η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία, η Βραζιλία. Όλες αυτές οι χώρες τα αναβαθμίζουν και τα διατηρούν στη δύναμη τους. Η λύση της αναβάθμισης κρίνεται συμφερότερη από την προμήθεια νέων αεροσκαφών για πολλούς λόγους. 
Ο χρόνος ζωής των αεροσκαφών παρατείνεται για τουλάχιστον 20 χρόνια, διαθέτουμε ήδη ανταλλακτικά για τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους, εκπαιδευμένο προσωπικό, οργανωμένη μονάδα υποστήριξης. Είχε προταθεί η προμήθεια παροπλισμένων αεροσκαφών του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού, τα οποία όμως χρειάζονταν τις ίδιες εργασίες αναβάθμισης με μεγαλύτερο κόστος ώστε να είναι διαθέσιμα ενώ όλες οι εργασίες θα γίνονταν στις ΗΠΑ και όχι στην Ελλάδα. Το ΓΕΝ είχε εισηγηθεί να γίνει επισκευή μέσω FMS και πέρασε ΚΥΣΕΑ από την προηγούμενη κυβέρνηση τον Αύγουστο του 2014. Στη συνέχεια η ίδια συμφωνία προσυπεγράφη και πέρασε ΚΥΣΕΑ με τους ίδιους όρους και την χρηματοδότηση από την σημερινή κυβέρνηση στις 15 Μαρτίου 2015 που ήταν η καταληκτική ημερομηνία.

Aπάντηση: Σε θέματα τακτικής διαπραγματεύσεων δεν θα επιχειρήσουμε να δώσουμε συμβουλές σε μία κυβέρνηση που επαίρεται ότι κάνει σκληρή διαπραγμάτευση κατηγορώντας τους πολιτικούς της αντιπάλους ότι συνομιλούν ευρισκόμενοι στα τέσσερα. Σύμφωνα με τον κ. Καμμένο, η 15η Μαρτίου ήταν η καταληκτική ημερομηνία για την έγκριση της συμφωνίας. Παραδέχεται δηλαδή ο υπουργός Αμυνας ότι με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα συγκάλεσαν το ΚΥΣΕΑ, έβαλαν τις υπογραφές τους και ενέκριναν τη συμφωνία την ημέρα που οι Αμερικανοί τους έλεγαν ότι λήγει η προθεσμία για την υλοποίηση της σύμβασης. Αφού κάνουν τόσο σκληρή διαπραγμάτευση γιατί δέχτηκαν το τελεσίγραφο και δεν αντέδρασαν όπως σε άλλες περιπτώσεις που προαναγγέλουν αναθεώρηση των ήδη εγκεκριμένων συμβάσεων από την προηγούμενη κυβέρνηση, για παράδειγμα περιφερειακά αεροδρόμια ή οδικούς άξονες; Αναθεωρούνται όλες οι συμβάσεις εκτός από τον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας; Μήπως στην κυβέρνηση και στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας πιστεύουν ότι με το κλίμα που επικρατεί, οι Αμερικανοί δεν θα έκαναν βελτιωμένη προσφορά;
Ένα άλλο στοιχείο βαρύνουσας σημασίας είναι ότι από τις 30 Οκτωβρίου μέχρι σήμερα, η αλλαγή της ισοτιμίας ευρώ/δολαρίου προκαλεί επιβάρυνση στο ελληνικό Δημόσιο στο πρόγραμμα των αεροσκαφών P-3 κατά περίπου 30%. Ποιος θα πληρώσει τη διαφορά; Επειδή επικαλούνται τις αποφάσεις του ΚΥΣΕΑ της προηγούμενης κυβέρνησης από τον Αύγουστο του 2014 μέχρι σήμερα, μπορούν να μας πουν πού πήγε το δολάριο σε σχέση με το ευρώ από τότε μέχρι σήμερα; Γιατί η συμφωνία δεν πήγε στη Βουλή προτού εγκριθεί από το ΚΥΣΕΑ και πριν την εκταμίευση της προκαταβολής αφού υπάρχει τόσο σοβαρή επιδείνωση των οικονομικών όρων της συμφωνίας;
Το πρόβλημα είναι η δεδομένη στιγμή που υπεγράφη το πρόγραμμα προκαλώντας επιβάρυνση εκατοντάδων εκατομμυρίων στον κρατικό προϋπολογισμό. Σε μία στιγμή που η Ελλάδα διέρχεται τη μεγαλύτερη κρίση των τελευταίων δεκαετιών και κινδυνεύει να δηλώσει αδυναμία αποπληρωμής των δανείων ή καταβολής μισθών και συντάξεων. Και το κυριότερο: Στην υπόθεση της αναβάθμισης των αεροσκαφών του ΠΝ για την οποία η κυβέρνηση συμφώνησε να πληρώσει 500 εκατ. δολάρια όλα έγιναν κρυφά, χωρίς να ανακοινωθεί τίποτε στους πολίτες εκ των προτέρων. Αυτό είναι το πρόβλημα. Και η τακτική που ακολουθήθηκε αποκαλύπτει πολλά για τις προθέσεις όσων αποφάσισαν το πρόγραμμα των 500 εκατ. δολαρίων.

Η απόφαση του ΚΥΣΕΑ με την υπογραφή του Αλ. Τσίπρα


Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή