Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Επισημάνσεις, επί της ενημέρωσης του κ. Α/ΓΕΑ (30 Οκτωβρίου 2017) για τα πεπραγμένα της Πολεμικής Αεροπορίας, εφ’ όλης της ύλης, έτους 2017

Δημοσιεύτηκε στις

 …εν όψει του
εορτασμού του Προστάτη της Αρχαγγέλου Μιχαήλ

Αντιπτέραρχος (ΜΗ) ε.α. Θεόδωρος Γιαννιτσόπουλος*

Ακούσαμε με προσοχή την ενημέρωση που έκανε ο κ. Α/ΓΕΑ στις 30 Οκτωβρίου 2017, εφ’ όλης της ύλης, για τα πεπραγμένα του έτους 2017, ενόψει του εορτασμού του Προστάτη της Πολεμικής Αεροπορίας και σχετικά με τα επόμενα βήματα της ΠΑ (1).

Πληροφορηθήκαμε για τις εξελίξεις στα μαχητικά, μεταγωγικά και εκπαιδευτικά Α/Φ της ΠΑ, καθώς και για την αναδιοργάνωση Μονάδων της ΠΑ.Επικεντρώνοντας στο πρόσφατα εξαγγελθέν πρόγραμμα
αναβάθμισης των Α/Φ F-16, ο κ. Α/ΓΕΑ διευκρίνισε ότι τα F-16 Block52+ και Adv. θα αναβαθμιστούν
στο επίπεδο Viper, ενώ τα Block50 σε επίπεδο Block52+ Adv., αξιοποιώντας
εξαρτήματα – συστήματα, που θα προκύψουν από την αναβάθμιση των Block52+/Adv. Όσον αφορά στα Block30, ορισμένα
πρόκειται να πωληθούν ενώ τα υπόλοιπα θα αξιοποιηθούν για την εκπαίδευση των
νέων πιλότων. Επί του θέματος της σύγκρισης του F-16 Viper με το F-35, ο κ. Α/ΓΕΑ
είπε: «Πολύ φιλολογία γύρω από
τη σύγκριση του
F-35 της Τουρκίας με το ελληνικό F-16 VIPER. Δεν με
προβληματίζουν τα 20
F35 που θα τα έχει, αν τα έχει, μετά από 10 χρόνια η
Τουρκία. Η διαφορά είναι ανάμεσα στα
VIPER και τα 230
τουρκικά
F-16 και σας το υπογράφω η διαφορά θα είναι γεωμετρική».

Από πρώτη ανάγνωση,
οι κινήσεις που έγιναν και πρόκειται να γίνουν στην ΠΑ χαρακτηρίζονται επί της
αρχής ως θετικές
καθώς δείχνουν ότι
επιτέλους κάτι κινείται μετά από χρόνια απραξίας ένεκα της οικονομικής κρίσης.
Επίσης, ορθώς ο Αρχηγός διέκοψε την “F-35ολογία”, θέτοντας το θέμα ΝΜΑ σε πιο
ορθολογιστικό αλλά και μέσο/μακροπρόθεσμο πλαίσιο (2). Τέλος, καλώς έδωσε μία αίσθηση αισιοδοξίας και υπεροχής, που
θα επιτευχθεί έναντι των F – 16 της Τουρκίας.
Επιπλέον στα θετικά
σημειώνονται η επικείμενη υπογραφή της σύμβασης εν συνεχεία υποστήριξης (
Follow On SupportFOS ) των Μ2000/-5
(επιτέλους!), η εξέλιξη του ανάλογου προγράμματος για τα C-27, καθώς και οι
κινήσεις για την αξιοποίηση του (πολύ μεγάλου) στόλου των Τ-6Α Texan II, που θα
συμβάλλουν τόσο στην αύξηση της επιχειρησιακής διαθεσιμότητας των υπόψη
αεροσκαφών, από τα πολύ χαμηλά επίπεδα που βρίσκονται  σήμερα, όσο και στην αύξηση των εσόδων του
προϋπολογισμού της ΠΑ.
Από μία όμως πιο
προσεκτική ανάγνωση, διαπιστώνεται ότι στον σχεδιασμό της ΠΑ υπάρχουν
σοβαρότατες ελλείψεις
, οι οποίες υπάρχει
κίνδυνος να ακυρώσουν τις όποιες επενδύσεις ή στην καλύτερη περίπτωση να μην
επιτρέψουν τη βέλτιστη αξιοποίηση των πόρων, που θα διατεθούν από το υστέρημα
του Ελληνικού Λαού, μεταξύ των οποίων
επισημαίνω  τις ακόλουθες
  :
·      Την αρνητική
απάντηση που έδωσε ο κ. ΑΓΕΑ σε σχετική ερώτηση όσον αφορά στο αν υπάρχει
κάποιος σχεδιασμός για την αναβάθμιση του ΣΑΕ
, επισημαίνοντας ότι δεν
σχεδιάζεται καμία αναβάθμιση με τους απαιτούμενους αισθητήρες για αποκάλυψη της
απειλής όπως αυτή βελτιώνεται δραματικά,
πέρα από κάποια αναδιοργάνωση,
στοιχεία της οποίας παρουσίασε κατά την ενημέρωση.
·      Τη δήλωση, που επιβεβαιώνουν και υψηλόβαθμες πηγές του ΓΕΑ , σε ό,τι αφορά στην χρηματοδότηση του προγράμματος, πως
μπορεί να καλυφθεί από τις εγγεγραμμένες πιστώσεις της ΠΑ στο Τριετές Κυλιόμενο
Πρόγραμμα Προμηθειών Αμυντικού Υλικού, που ουσιαστικά έχουν προϋπολογισθεί για
την κάλυψη απαιτήσεων προμήθειας υλικών και υπηρεσιών για την συντήρηση του
στόλου των
F – 16, χωρίς περαιτέρω
επιβάρυνση του προϋπολογισμού, επισημαίνοντας επιπλέον ότι θα αξιοποιηθούν και
αδιάθετα κονδύλια από παλαιές συμβάσεις «Δεν θα πάρουμε ούτε ευρώ παραπάνω
από το Υπουργείο Οικονομικών
», τονίζουν εμφατικά. Αντιλαμβάνεσθε απόλυτα τι σημαίνει αυτό για κάλυψη των τρεχουσών
ετησίων αναγκών συντήρησης του στόλου των 
F – 16 και ιδιαίτερα ποιες σοβαρές επιπτώσεις θα επιφέρει, στις ήδη πολύ
χαμηλές επιχειρησιακές διαθεσιμότητας που έχουμε τα τελευταία χρόνια, ένεκα των
περικοπών και των χαμηλών πιστώσεων του ετήσιου λειτουργικού προϋπολογισμού της
ΠΑ.
·      Την απάντησή του σε σχετική ερώτηση ότι δεν θα ενταχθεί στο πακέτο των
συστημάτων αναβάθμισης σύστημα Infra Red Search & Track (
IRST ) , για την
ανίχνευση και εντοπισμό των
F– 35, έστω και ως
θερμή πηγή
, όπως επεσήμανα σε
σχετική  μου μελέτη, που δημοσιεύθηκε
πρόσφατα (3) και ενημερώθηκε σχετικά
η Ηγεσία του ΥΕΘΑ και ο κ. Α/ΓΕΑ.
·      Την ανακοίνωση –
δήλωση,
που αναφέρεται σε σχετική έκθεση της Αμερικανικής Κυβέρνησης και αφορά στα σοβαρότατα προβλήματα
διαλειτουργικότητας – διασύνδεσης, που διαβλέπουν ότι θα υπάρξουν μεταξύ του
συστήματος αυτοπροστασίας
ASPIS II και του RADAR AESA.  Αξίζει να
σημειώσουμε ότι για την ανάπτυξη των απαιτήσεων διαλειτουργικότητας μεταξύ των
δύο αυτών συστημάτων κατά δήλωσή τους, 
το πρόγραμμα θα επιβαρυνθεί με το πολύ υψηλό κόστος των  $100 εκ., ενώ ταυτόχρονα δεν αναλαμβάνουν την ευθύνη της επιτυχούς επίλυσής
τους, αφήνοντας το όλο ρίσκο ( τεχνικό και χρονικό )  στην ΠΑ !!!!
  Σημειώνω
ότι όλο το πρόγραμμα του
ASPIS II κόστισε $250 εκ.
και φαίνεται ότι θα απαιτηθεί από την
LM περί το 40 % του όλου κόστους προμήθειας του ASPIS II, για ανάπτυξη του
πακέτου διασύνδεσης – διαλειτουργικότητάς του με το
RADAR AESA
Προκειμένου να
αντιληφθούμε τη σοβαρότητα της κατάστασης, θα επιχειρήσω να αποτυπώσω και
προσδιορίσω  την απειλή, όπως  αυτή μετεξελίσσεται δραματικά βελτιούμενη .
Σαφώς ο πρώτος κίνδυνος είναι τα 200 F-16 Block 50+ και CCIP (4), τα οποία υποβοηθούνται από τα F-16 Block 30, τα F-4 Terminator 2020, αλλά και από
Α/Φ εναέριας επιτήρησης και ελέγχου, υποκλοπών/ηλεκτρονικού πολέμου και
εναέριου ανεφοδιασμού. Η αναβάθμιση των F-16 της ΠΑ
αποσκοπεί κυρίως στην αντιμετώπιση των 200 F-16 Block 50+/CCIP. Να σημειωθεί
βέβαια ότι, αν και το επίπεδο Viper θα είναι όντως ανώτερο των υφιστάμενων F-16 της Τ/ΠΑ, η
τελευταία υπερτερεί αριθμητικά, ακόμα κι αν λάβουμε υπόψη τα Μ2000-5.
Όμως δυστυχώς η
απειλή δεν περιορίζεται στα 200
F-16 Block 50+/CCIP. Επισημαίνω τις ακόλουθες επιθετικές δυνατότητες της
γείτονα:
Ø  Πύραυλοι cruise τύπου SOM, εγχώριας ανάπτυξης και κατασκευής, οι οποίοι φέρονται
από F-4 και F-16, με εμβέλεια
στην παρούσα φάση άνω των 180 χλμ και επισήμως εκπεφρασμένο στόχο αυτή να
φτάσει τα 2.400 χλμ. Αν και στην παρούσα φάση υπολείπονται των SCALP EG, που διαθέτει η ΠΑ
(διαθέτοντας μικρότερη πολεμική κεφαλή και εμβέλεια), εκτιμώ ότι είναι θέμα
χρόνου να τους ξεπεράσουν στο εγγύς μέλλον.
Ø  Βαλλιστικοί
πύραυλοι εγχώριας κατασκευής J-600Τ Yildirim II και
BORA (πέραν των ATACMS και TR-300 Kasirga), με βεληνεκή της τάξης
των 300 χλμ (5). Πιθανότατα το
μέγιστο βεληνεκές τους είναι ήδη μεγαλύτερο, αν και υποεκτιμάται λόγω
περιορισμών MTCR (Missile Technology Control Regime), ενώ θεωρείται σίγουρο ότι αναπτύσσουν εξελιγμένες
εκδόσεις, με μεγαλύτερες εμβέλειες, έως και 2.500 χλμ (6).
Ø  Πολύ μεγάλη
οικογένεια Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων (
UAV), πολλά εκ των
οποίων είναι οπλισμένα (UCAV), με όπλα που συμπεριλαμβάνουν πυραύλους εγχώριας
ανάπτυξης. Τα UAV μπορούν να πετούν πολύ χαμηλά, εκμεταλλευόμενα το ανάγλυφο
του εδάφους, δυσκολεύοντας την ανίχνευσή τους από το Σύστημα Αεροπορικού
Ελέγχου (ΣΑΕ). Ειδικότερα με τα ισραηλινά Harpy που διαθέτει η
Τουρκία  μπορεί να πλήξει ραντάρ σε πολύ
μεγάλη απόσταση. Επίσης, τα UAV μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως “δόλωμα” (decoy), δημιουργώντας
σύγχυση και κορεσμό στην ελληνική αεράμυνα. Όποιος παρακολουθεί στοιχειωδώς τις
εξελίξεις, γνωρίζει ότι η γείτων έχει ρίξει μεγάλο βάρος στα UAV/UCAV, αναπτύσσοντας νέα
συστήματα και εξοπλίζοντας τα υπάρχοντα (7).
Ø  Ως γνωστόν, η Τουρκία πρόκειται να παραλάβει Α/Φ stealth F-35A λίαν συντόμως, στο πλαίσιο ευρύτερου προγράμματος, που έχει ξεκινήσει προ
δεκαπενταετίας. Πιο συγκεκριμένα, έχει ήδη παραγγείλει 30 Α/Φ, τα πρώτα εκ των
οποίων αναμένονται εντός του 2018, ενώ έχει εξαγγείλει  την προμήθεια 100 Α/Φ (και έχει λάβει
βιομηχανικές επιστροφές ανάλογου ύψους). Από πολλούς αναφέρεται το ενδεχόμενο
οι ΗΠΑ να μην προχωρήσουν στην πώληση F-35 στην Τουρκία. Πιστεύω όμως ότι, υπό το
δόγμα Τραμπ, ο οποίος είναι αν μη τι άλλο πραγματιστής, είναι αδύνατο να μην
ολοκληρωθεί το πρόγραμμα των Α/Φ F-35 της Τουρκίας, παρά τα προβλήματα στις
σχέσεις μεταξύ των ΗΠΑ (και όχι μόνο) και της Τουρκίας. Πρόσφατα μάλιστα, η
Τουρκία υπέβαλε ερώτημα στις ΗΠΑ για προμήθεια F-35B STOVL (ταχείας απογείωσης – κάθετης προσγείωσης), τα οποία θέλει να αξιοποιήσει στο αεροπλανοφόρο TCG
Anadolu (L-408), που πρόκειται να παραδοθεί στο Τουρκικό Ναυτικό τον Απρίλιο
του 2022 (8). Κατά πάσα πιθανότητα,
εκτιμώ ότι θα γίνει και αυτό. Το σενάριο τουρκικού αεροπλανοφόρου και F-35B STOVL αφήνει το
ενδεχόμενο απειλής από δυτικά (λαμβάνοντας υπόψη και τη συμφωνία ελλιμενισμού
τουρκικών πολεμικών πλοίων στην Αλβανία), όπου η κάλυψη του ΣΑΕ δεν είναι η
βέλτιστη (9). Πιο συγκεκριμένα, υπό
τις παρούσες συνθήκες και λαμβάνοντας υπόψη το χαμηλό ίχνος ραντάρ του F-35, μία επίθεση
από δυτικά – νοτιοδυτικά θα απειλούσε ευθέως ακόμα και την περιοχή των Αθηνών.
Ø  Πέραν των ανωτέρω, η Τουρκία έχει προχωρήσει σε συμφωνία με τη Μεγάλη  Βρετανία για την ανάπτυξη του επόμενου stealth μαχητικού της, του
TFX. Αν και πολλοί
θεωρούν ότι η εν λόγω προσπάθεια αποτελεί μία κίνηση εντυπωσιασμού χωρίς βάση,
διαπιστώνεται ότι το πρόγραμμα αυτό κινείται “πρόσω ολοταχώς”. Επισημαίνεται η
συνεργασία της Kale Group με την Rolls Royce για την εξέλιξη
κινητήρα (10), καθώς και του
πανεπιστημίου Μπιλκέντ με την Aselsan για την ανάπτυξη στοιχείων GaN για τη νέα γενιά
ραντάρ AESA (11). Και οι δύο χώρες
έχουν επενδύσει δεόντως στο πρόγραμμα, η κάθε μία για τους δικούς της λόγους: η
Τουρκία για να αποκτήσει μακροπρόθεσμα ένα δικό της μαχητικό υψηλών επιδόσεων,
ενώ η Μ. Βρετανία για να επιστρέψει μετά από καιρό στην ανάπτυξη μαχητικών.
Επίσης, και οι δύο χώρες επιθυμούν την εμπορική προώθηση του TF-X σε χώρες της
επιρροής τους.
Τί μπορούν να
κάνουν τα αναβαθμισμένα
F-16 της ΠΑ από μόνα τους απέναντι στις ανωτέρω απειλές,
πέραν των τουρκικών
F-16;
Χωρίς να θέλω να
σας απογοητεύσω, θα πω δυστυχώς όχι και πολλά…
Με άλλα λόγια, η μεγαλύτερη επένδυση της τελευταίας
δεκαετίας, η οποία θα απορροφήσει ένα μεγάλο μέρος των κονδυλίων των ΕΔ, με ένα
εξαιρετικά αισιόδοξο χρονοδιάγραμμα (λαμβάνοντας υπόψη τις συνήθεις
καθυστερήσεις στην ανάπτυξη και πιστοποίηση νέων προτύπων καθώς επίσης και της
ανάγκης επίλυσης του σοβαρού προβλήματος 
διαλειτουργικότητας του συστήματος ASPIS II με το RADAR AESA ), θα αποδώσει για επιχειρησιακή αξιοποίηση αναβαθμισμένα αεροσκάφη F – 16, που το  
2025 θα είναι απλά λίγο καλύτερα από τα σημερινά F-16 Block 50+/CCIP της γείτονα,
αγνοώντας όλες τις υπόλοιπες σημερινές απειλές και ιδίως τις αναμενόμενες ή
μάλλον προδιαγεγραμμένες εξελίξεις. Ακόμα περισσότερο, η ΠΑ θα είναι
εκτεθειμένη έναντι των υπολοίπων Κλάδων των ΕΔ, καθώς ούσα υπεύθυνη για την
αεράμυνα της χώρας, δεν θα είναι σε θέση να παρέχει έγκαιρη προειδοποίηση στον
ΣΞ και το ΠΝ.
Διαβλέποντας τις
σχετικές εξελίξεις, δημοσίευσα προ μερικών μηνών μελέτη με θέμα “Η έγκαιρη
προειδοποίηση ως βάση για την αμυντική αντίδραση έναντι απειλών
stealth” (12), η οποία δημοσιεύθηκε σε αρκετές ιστοσελίδες του χώρου.
Στην εν λόγω μελέτη, επισήμαινα τη σημασία του Συστήματος Αεροπορικού Ελέγχου (
ΣΑΕ ) στην ανίχνευση απειλών stealth – βαλλιστικών – cruise – UAV, ενώ πρότεινα
συγκεκριμένες κατευθύνσεις με σκοπό την αναβάθμισή του. Πέραν του ΣΑΕ ως
σύστημα αισθητήρων, είχα επισημάνει και τη σημασία των αντιαεροπορικών συστημάτων
και ιδίως του συστήματος Patriot, το οποίο διασυνδέεται πλήρως με το ΣΑΕ, παρέχοντας
προστασία ακόμα και σε περιοχές πέραν της κάλυψης του ραντάρ του. Επίσης, είχα
προτείνει συγκεκριμένες αναβαθμίσεις του ευρύτερου συστήματος αεράμυνας (SAMOC
– Surface to Air Missile Operational Center, GBADOC – Ground Base Air Defense
Operating Center), με σκοπό την αποτελεσματική αντιμετώπιση της απειλής. Τέλος,
η προαναφερθείσα μελέτη περιελάμβανε και προτάσεις σχετικά με τη διασύνδεση των
Α/Φ με το ΣΑΕ, καθώς και τον εξοπλισμό των Α/Φ με συστήματα IRST – Infra Red Search & Track, συνδυασμός ο οποίος θα επιτρέψει την ανάπτυξη εξελιγμένων
τακτικών εναντίον της απειλής.
Στο υπόψη πεδίο του ΣΑΕ είναι σημαντικό να αναφέρω
σχετική παρέμβασή μου, που έκανα σε σχετικό άρθρο του ON ALERT, στις 20
Οκτωβρίου 2015 με τίτλο “Εθνικά όπλα” σχεδιασμένα από Έλληνες! Πόσο
εφικτό είναι και τι είπε ο κ. ΥΕΘΑ (13),
επισημαίνοντας τις τεράστιες δυνατότητες
των νέων επιστημόνων μας, της πανεπιστημιακής κοινότητας, των ΑΣΕΙ και των
στελεχών των ενόπλων δυνάμεων και των τριών Κλάδων αλλά και του συνόλου της
Αμυντικής μας Βιομηχανίας
,   τόσο σε
τεχνογνωσία και καινοτόμες ιδέες όσο και σε προτάσεις ανάπτυξης νέων
συστημάτων. Είναι βέβαιο ότι με τα συστήματα αυτά θα επιτευχθεί
αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της απειλής, όπως αυτή ραγδαία μετεξελίσσεται
βελτιούμενη, καλύτερης διαχείρισης των οπλικών μας συστημάτων προς
μεγιστοποίηση της επιχειρησιακής τους αξιοποίησης και αποτελεσματικότερης
υποστήριξής τους.   
Είναι γνωστό ότι
πολλές από τις προτάσεις αυτές έχουν κατατεθεί στη ΓΔΑΕΕ / ΔΑΕΤΕ για να
εγκριθούν ως αναπτυξιακά προγράμματα προ πολλού και ακόμα περιμένουν τις
αποφάσεις της Πολιτικής Ηγεσίας
.  Τεράστιο τα οφέλη από όλες τις πλευρές, αν
αυτά υλοποιηθούν, τόσο από επιχειρησιακής πλευράς, δρώντας με την εφαρμογή τους
ως πολλαπλασιαστές ισχύος, όσο και από οικονομικής, συμβάλλοντας σημαντικά στη
δύσκολη οικονομική κατάσταση που βιώνει τα τελευταία 8 χρόνια η Ελλάδα μας, ως
χώρα και ως Λαός. 
            Καλώ λοιπόν για άλλη μία φορά τους ΥΕΘΑ –
Α/ΓΕΑ και την Ηγεσία των Ενόπλων μας Δυνάμεων, να διερευνήσουν ΑΜΕΣΑ
σε
ποιά κατάσταση βρίσκονται πολύ σημαντικά αναπτυξιακά προγράμματα και μελέτες,
που άρχισαν πολύ φιλόδοξα αλλά σταμάτησαν τόσο από την ΕΑΒ Α.Ε. όσο και από το
Ερευνητικό Κέντρο της Πολεμικής μας Αεροπορίας ( ΕΤΗΜ ) καθώς επίσης και
έτοιμων προτάσεων της Αμυντικής Βιομηχανίας μας ως προϊόν συνεργασίας με την
αξιόλογη Πανεπιστημιακή μας κοινότητα, που έχουν κατατεθεί στη ΓΔΑΕΕ / ΔΑΕΤΕ,
για να εγκριθούν ως αναπτυξιακά προγράμματα και εκκρεμούν επί μακρόν  αραχνιάζοντας στο ράφι.   
            Είμαι
βέβαιος ότι θα εκπλαγούν πολύ ΘΕΤΙΚΑ για τις δυνατότητες των συγκεκριμένων
προγραμμάτων – μελετών, αλλά και ΑΡΝΗΤΙΚΑ με αυτά, που θα διαπιστώσου αλλά
κυρίως για τους λόγους, για τους οποίους κάποιοι διέκοψαν ή και συνεχίζουν να
αρνούνται την ολοκλήρωσή τους ή/και την έγκρισή τους.  Κάποια
από τα  προγράμματα – μελέτες  αυτές είναι 
και τα ακόλουθα  :
            α.
Αναπτυξιακά Προγράμματα κατατεθειμένα
στη ΓΔΑΕΕ/ΔΑΕΤΕ προ πολλού, σχετικά με την ανάπτυξη σύγχρονων οπλικών
συστημάτων –
RADAR αντιμετώπισης –
αποκάλυψης της επερχόμενης απειλής, των αεροσκαφών F 35 και ευρύτερα απειλών “
stealth ” της Τουρκικής Αεροπορίας.
β. Μελέτη
της Διοίκησης Αεροπορικής Υποστήριξης, εξέτασης της δυνατότητας ανάπτυξης
επισκευαστικής δυνατότητας εργοστασιακού επιπέδου (Depot Level Maintenance)
στην Αμυντική Βιομηχανία της Χώρας
, για την 
συντήρηση όλων των Ηλεκτρονικών Συστημάτων των Αφών F-16 και λοιπών
οπλικών συστημάτων της ΠΑ, μέρος της οποίας έχει αναπτυχθεί με επιτυχία στη ΕΑΒ
Α.Ε..
Επιπρόσθετα θα ήθελα να επισημάνω, πέραν των προαναφερομένων πολύ σημαντικών
επιχειρησιακών και οικονομικών οφελών, τις
πολύ σημαντικές και θετικές επιπτώσεις στην εξύψωση του ηθικού του
επιστημονικού προσωπικού τόσο των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων – ΑΣΕΙ και της
Επιστημονικής κοινότητας,  όσο και των
στελεχών της Αμυντικής Βιομηχανίας της χώρας μας
, που θα επιφέρει η
έμπρακτη αναγνώριση εκ μέρους του ΥΕΘΑ και της Ηγεσίας των Κλάδων των Ενόπλων
Δυνάμεων, με αποδοχή των προτάσεων – μελετών τους και θετικής απόφασης για την
υλοποίησή τους  
Τέλος σε  επιστολή μου προς τη Βουλή των Ελλήνων ( ΒτΕ ), με αφορμή το εξαγγελθέν πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 της ΠΑ (14) πέραν της επισήμανσης της ανωτέρω
μελέτης για την αναβάθμιση του ΣΑΕ και των συμπερασμάτων αυτής, σημείωνα τη σημασία που θα έχει η εμπλοκή
της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, στην υλοποίηση του εν λόγω προγράμματος
.
Η συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας θα μεγιστοποιήσει τα οφέλη από την
επένδυση, ενώ θα διασφαλίσει την εν συνεχεία υποστήριξη των αεροσκαφών. Πέραν
τούτων, θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας, ενώ η τεχνογνωσία που θα αποκτηθεί θα
επιτρέψει την ανάπτυξη ανάλογων συστημάτων, πράγμα το οποίο θα μπορούσε να
αποφέρει σημαντικά κέρδη για τη χώρα, εάν υπήρχε η ανάλογη βούληση και
προώθηση.
 Στο πλαίσιο αυτό και με δεδομένο ότι εντός
ολίγων ημερών θα έχουμε την επίσημη απάντηση της Αμερικανικής Κυβέρνησης (
Letter of AcceptanceLOA) στο Ελληνικό αίτημα για την αναβάθμιση
των
F-16 της ΠΑ,  εκφράζονται τα ακόλουθα ερωτήματα:
·                    
Μήπως οι κ. ΥΕΘΑ –
ΑΓΕΑ μπορούν να μας πουν ποιές εταιρείες της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας θα
εμπλακούν στην αναβάθμιση των F – 16 πέραν της ΕΑΒ
Α.Ε και σε ποιά έκταση, προκειμένου να ενημερωθεί ο Ελληνικός Λαός ;
·                    
Θα παραχωρηθεί από
την Lockheed Martin η άδεια και πιστοποίηση για παραγωγή των συστημάτων,
έστω και ως μέρος αυτών από τις Ελληνικές εταιρείες ;
·                    
Θα αναπτυχθεί από
τις Ελληνικές εταιρείες στη χώρα δυνατότητα εργοστασιακής υποστήριξης των
συστημάτων αναβάθμισης, με ανάλογη δέσμευση από τη LM ότι η δυνατότητα αυτή θα αξιοποιείται τόσο για τη
συντήρηση των F-16 της ΠΑ, για όλο
το όριο ζωής τους, όσο και για αντίστοιχα συστήματα άλλων χωρών, που υπάρχουν
ήδη ή θα υπάρξουν στο μέλλον;
Αξίζει να δούμε τι
αναφέρει σχετική ανακοίνωση της κατασκευάστριας εταιρείας
Lockheed Martin ( LM ), που αναρτήθηκε
στην ιστοσελίδα της,  με την οποία  ενημερώνει την διεθνή κοινή γνώμη ότι στο
πλαίσιο συμμετοχής της Τουρκίας στο πρόγραμμα
F – 35, η τουρκική βιομηχανία αναλαμβάνει :
·                    
Το σύνολο της συντήρησης των κινητήρων του μαχητικών
F-35,
που θα παραδοθούν σε ευρωπαϊκά κράτη,
δηλαδή στην Βρετανία, την Ιταλία, την Ολλανδία, τη Νορβηγία, την Δανία κλπ.,
επιπλέον βέβαια από αυτά της τουρκικής Αεροπορίας!
·                    
Δεκάδες κατασκευαστικά υποπρογράμματα στο F-35, με
αποτέλεσμα το συνολικό ύψος της βιομηχανικής συνεργασίας της Τουρκίας με την
Lockheed Martin να ανέλθει στο ποσό των 12 δισ.$
(“In total for Lockheed Martin and
Pratt & Whitney, F-35 Production Industrial Participation opportunities for
Turkish companies are expected to reach more than $12 billion”).
·                    
Υπάρχουν τουλάχιστον 10 τουρκικές εταιρείες, οι οποίες
συμμετέχουν ή/και αναπτύσσουν το πρόγραμμα τόσο του αεροσκάφους (άτρακτος,
ηλεκτρονικά) όσο και του κινητήρα του (F-135). 
·                    
Τέλος η Τουρκία έχει αποκτήσει την άδεια να κατασκευάζει
μόνη της τους δικούς της κινητήρες F-135
, ενώ σύντομα θα έχει στο έδαφός της το πρώτο ολοκληρωμένο κέντρο
επιθεώρησης των κινητήρων για όλη την Ευρώπη. 
Τόσο η παραγωγή των κινητήρων όσο και η γενική επιθεώρησή τους θα πραγματοποιείται
στο Εσκισεχίρ.
Είμαι βέβαιος ότι
έχουμε εκπλαγεί όλοι, με όλες αυτές τις συμμετοχές της Τουρκικής Αμυντικής
Βιομηχανίας στο πρόγραμμα ανάπτυξης – παραγωγής 
των αεροσκαφών
F – 35, με τη
σύμφωνη γνώμη της Αμερικανικής Κυβέρνησης.
 Έχοντας ως δεδομένο
πλέον και ως πρόκριμα, αυτές τις σημαντικές παραχωρήσεις προς την Τουρκική  Αμυντική Βιομηχανία, θεωρώ δεδομένο ότι το ΥΠΕΘΑ και η Ελληνική Κυβέρνηση οφείλει να το
πράξει και συνολικά να απαιτήσει και να διεκδικήσει αντίστοιχες  εμπλοκές της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας
και μεταφορά Τεχνογνωσίας, στο πλαίσιο των προβλέψεων της Εθνικής Αμυντικής
Βιομηχανικής Στρατηγικής ( ΕΑΒΣ ) και του προγράμματος αναβάθμισης των
αεροσκαφών
F – 16, ανάλογες των οικονομικών στοιχείων και της Τεχνολογίας
του προγράμματος, όχι μόνο με συμμετοχή
της στην υλοποίησή του, αλλά και στην συμπαραγωγή και συντήρηση των συστημάτων,
για όλο το όριο ζωής τους, τόσο για την Πολεμική μας Αεροπορία όσο και για
πιθανούς μελλοντικούς χρήστες  άλλων Χωρών.
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ –
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Για την
μεγιστοποίηση του οφέλους της σημαντικής επένδυσης που θα κάνει η χώρα με την
αναβάθμιση των Α/Φ
F-16, απαιτούνται και ορισμένες επιπρόσθετες ενέργειες σε
συγκεκριμένες κατευθύνσεις
. Το κόστος των
ενεργειών αυτών θα είναι ένα κλάσμα του κόστους της αναβάθμισης, αλλά στην
ουσία θα αποτελέσουν πολλαπλασιαστές ισχύος. Οι κατευθύνσεις, στις οποίες θα
πρέπει να δοθεί επιπρόσθετο βάρος είναι συνοπτικά οι ακόλουθες, ενώ αναλυτικές
εισηγήσεις παρατίθενται στις προαναφερθείσες μελέτες που έχω υποβάλει:
·       Αναβάθμιση του
Συστήματος Αεροπορικού Ελέγχου με κατάλληλους αισθητήρες.
·       Ενσωμάτωση συστημάτων IRST (InfraRed Search
& Track)
στα F-16.
·       Δικτυοκεντρική
προσέγγιση σε διακλαδικό επίπεδο, με διασύνδεση – συνδυασμό όλων των
διατιθέμενων αισθητήρων (
sensor fusion), με σκοπό την βέλτιστη παρακολούθηση του στόχου και την
καθοδήγηση όπλων σε αυτόν.
Πέραν τούτων θα
πρέπει να ληφθούν υπόψη και τα ακόλουθα
:
·       Θα πρέπει να
αξιοποιηθούν οι σημαντικές και σοβαρές προτάσεις, που έχουν κατατεθεί στη ΓΔΑΕΕ
/ ΔΑΕΤΕ
και να εγκριθούν ως αναπτυξιακά
προγράμματα.  Τεράστια θα είναι τα οφέλη
από όλες τις πλευρές, αν αυτά υλοποιηθούν, τόσο από επιχειρησιακής πλευράς, μια
και η ανάπτυξή τους θα συμβάλλει τα μέγιστα στην αποκάλυψη της απειλής, δρώντας
με την εφαρμογή τους ως πολλαπλασιαστές ισχύος, όσο και από οικονομικής,
συμβάλλοντας σημαντικά στη δύσκολη οικονομική κατάσταση που βιώνει τα τελευταία
8 χρόνια η Ελλάδα μας, ως χώρα και ως Λαός.
·       Είναι σημαντικό στο πλαίσιο της Εθνικής Αμυντικής
Βιομηχανικής Στρατηγικής, το ΥΠΕΘΑ να
ΜΗΝ επαναλάβει τα λάθη του παρελθόντος και να διεκδικήσει και να επιτύχει την
εμπλοκή στο μέγιστο βαθμό της  Αμυντικής
Βιομηχανίας της Χώρας μας στο επικείμενο πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών
F-16
, τόσο στην υλοποίηση του προγράμματος όσο και στην παραγωγή των
συστημάτων αναβάθμισης και της εξασφάλισης της υποστήριξής τους στη χώρα, για
όλο το όριο ζωής τους, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα κάλυψης
αντίστοιχων προγραμμάτων άλλων Χωρών.
·       Τα σοβαρά
προβλήματα διασύνδεσης – διαλειτουργικότητας του συστήματος
ASPIS II με το RADAR AESA, που επεσήμανε εμφατικά η Αμερικανική
Κυβέρνηση με την εταιρεία
Lockheed Martin προς την ΠΑ, επιβάλλουν την
πολύ σοβαρή αξιολόγηση όλων των δεδομένων της τελικής διαμόρφωσης του
προγράμματος
και την ρεαλιστική εκτίμηση
ρίσκου όλων των στοιχείων του προγράμματος
( Τεχνικών – επίλυσης των όποιων προβλημάτων, Χρονικών – επίτευξης του προδιαγεγραμμένου αποτελέσματος εντός
του προβλεπόμενου χρόνου και Κόστους – εντός
του τελικά αποδεκτού κόστους ). Ας εμπιστευτεί απόλυτα ο κ. ΑΓΕΑ τα πολύ
αξιόλογα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας όλων των ειδικοτήτων
, και ας τα
αφήσει να αξιολογήσουν σε βάθος και να εκφρασθούν ελεύθερα όλα τα στοιχεία του
προγράμματος, χωρίς να επιτρέψει
παρεμβάσεις κανενός από οποιοδήποτε επίπεδο
, πριν την τελική τοποθέτησή του
προς την Ηγεσία του ΥΠΕΘΑ. Ελπίζω να ΜΗ
παρασυρθεί σε μια ακόμη ΑΚΡΑΙΑ προτροπή του κ. ΥΕΘΑ να « πάρει το
VIP αεροσκάφος GF και να τρέξουν με τον κ. ΓΔΑΕΕ να υπογράψουν
εσπευσμένα  τη σύμβαση σε άγνωστο τόπο
και χρόνο», κάτι που συνηθίζει να απαιτεί και να προστάζει ο κ. ΥΕΘΑ, όπως
τόλμησε να προστάξει και για τη σύμβαση
Follow On Support ( FOS ) προς τον Διευθυντή Γ’ Κλάδου του ΓΕΑ προσφάτως,
παρουσία του κ. ΑΓΕΑ. 
·                   Συμπερασματικά και αξιολογώντας όλα τα
ανωτέρω, διαπιστώνεται ότι απαιτείται επανακαθορισμός της πολιτικής, που θα
πρέπει να ακολουθήσει η χώρα μας για τις ανάγκες των Ενόπλων της Δυνάμεων σε
εξοπλιστικά προγράμματα, με κύριο κριτήριο στην απόφαση για υλοποίησή τους, την
ικανότητά τους να αντιμετωπίζουν την απειλή όπως αυτή μετεξελίσσεται, σε
γενικότερη, ολιστική και μακροπρόθεσμη βάση, με ταυτόχρονη βελτιστοποίηση
αξιοποίησης των επενδύσεων στα προγράμματα αυτά, τόσο από επιχειρησιακής όσο
και από οικονομικής πλευράς, με την ενεργή συμμετοχή της Αμυντικής Βιομηχανίας
της Χώρας μας.
*Επίτιμος Διευθυντής Γ’ Κλάδου του ΓΕΑ
Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Αποφοίτων Σχολής Ικάρων ( ΣΑΣΙ )
Μέλος του Επιστημονικού Συλλόγου Μηχανικών Αεροπορίας ( ΕΣΜΑ )
Μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών ( ΕΛΙΣΜΕ )

Μέλος του International Society of Logistics Engineer ( SOLE )
Σημειώσεις:

Γενικά θέματα

H κατάσταση στο ουκρανικό μέτωπο

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

  • Τα ρωσικά πλήγματα κατέστρεψαν στόχους στο Κίεβο.
  • Τα ρωσικά πλήγματα κατέστρεψαν στόχους στην περιοχή της Πολτάβα.
  • Τα ρωσικά πλήγματα κατέστρεψαν στόχους στην περιοχή του Ντνεπροπετρόφσκ.
  • Ρωσικά drones στόχευσαν το αεροδρόμιο του Bolgrad στην περιοχή της Οδησσού.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις προχώρησαν προς την κατεύθυνση Ugledar.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις προέλασαν δυτικά του Σελίδοβο.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις προχώρησαν κοντά στο Κουράχοβο.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις προχώρησαν κοντά στο Chasov Yar.
  • Το ρωσικό MOD επιβεβαίωσε τον έλεγχο της περιοχής Ivano-Daryevka.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις εξάλειψαν 70 στρατιωτικούς, δύο μηχανοκίνητα οχήματα και ένα οβιδοβόλο D-30 των 122 mm στην περιοχή του Χάρκοβο.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις εξάλειψαν 510 στρατιώτες, ένα όχημα πεζικού, τρία M113, ένα MaxxPro, τέσσερα pickup, ένα Msta-B στην περιοχή Stelmakhovka.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις εξάλειψαν 580 στρατιώτες, ένα όχημα πεζικού, πέντε μηχανοκίνητα οχήματα, ένα σύστημα Gvozdika, δύο D-30 στην περιοχή Chasov Yar.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις εξάλειψαν 560 στρατιωτικούς, δύο M113, τρία τεθωρακισμένα οχήματα, τρία μηχανοκίνητα οχήματα, ένα Gvozdika στην περιοχή του Ντόνετσκ.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις εξάλειψαν έως και 120 στρατιωτικούς, ένα άρμα μάχης, δύο τεθωρακισμένα οχήματα, τέσσερα μηχανοκίνητα οχήματα, ένα Paladin στην περιοχή του Νότιου Ντόνετσκ.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις εξάλειψαν έως και 60 στρατιωτικούς, δύο μηχανοκίνητα οχήματα και ένα οβιδοβόλο D-30 στην περιοχή Χερσώνα.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις αεράμυνας αναχαίτησαν 17 ουκρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη την περασμένη ημέρα.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις αεράμυνας κατέρριψαν μια κατευθυνόμενη αεροπορική βόμβα γαλλικής κατασκευής Hammer την περασμένη ημέρα.

 

Στρατιωτική κατάσταση στα μέτωπα της Ουκρανίας στις 5 Νοεμβρίου 2024 (Ενημέρωση χαρτών)

  • Οι ρωσικές δυνάμεις ανέλαβαν τον έλεγχο της Στεπανόβκα.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις προχώρησαν στη Novoselidovka.
  • Οι συγκρούσεις συνεχίστηκαν στο ανατολικό τμήμα του Κουράχοβο.
  • Οι συγκρούσεις συνεχίστηκαν στην Grigorovka.
  • Στην περιοχή καταστράφηκαν έως και 560 στρατιωτικοί, δύο M113, τρία τεθωρακισμένα οχήματα, τρία μηχανοκίνητα οχήματα, ένα Gvozdika.

 

Στρατιωτική κατάσταση στα μέτωπα της Ουκρανίας στις 5 Νοεμβρίου 2024 (Ενημέρωση χαρτών)

  • Οι ρωσικές δυνάμεις επέκτειναν τη ζώνη ελέγχου τους δυτικά των Shakhtarske, Zolota Nyva και Novodonetske.
  • Οι συγκρούσεις συνεχίζονται στην Elizavetovka.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις προχώρησαν κοντά στην Μπογκογιαβλένκα.
  • Οι συγκρούσεις συνεχίστηκαν στα νότια προάστια του Τρουντόβοε.
  • Στην περιοχή καταστράφηκαν έως και 120 στρατιώτες, ένα τανκ, δύο τεθωρακισμένα οχήματα, τέσσερα μηχανοκίνητα οχήματα, ένα Paladin.

 

Στρατιωτική κατάσταση στα μέτωπα της Ουκρανίας στις 5 Νοεμβρίου 2024 (Ενημέρωση χαρτών)

  • Οι ρωσικές δυνάμεις προχώρησαν στη Novodmytrivka.
  • Οι συγκρούσεις συνεχίστηκαν στη Novooleksiivka.
  • Οι ρωσικές δυνάμεις προέλασαν νότια της Grigorovka.
  • Οι συγκρούσεις συνεχίστηκαν στη Lysivka.
  • Οι συγκρούσεις συνεχίστηκαν κοντά στη Vozdvyzhenka.
  • Στην περιοχή καταστράφηκαν έως και 560 στρατιωτικοί, δύο M113, τρία τεθωρακισμένα οχήματα, τρία μηχανοκίνητα οχήματα, ένα Gvozdika.

ΠΗΓΗ: SouthFront

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Από ποιούς ζήτησε βοήθεια ο Τραμπ;

Ελληνόφωνο δελτίο ειδήσεων με την υποστήριξη της Δημόσιας Ραδιοφωνίας της Αρμενίας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η φωνή της Αρμενίας – Παρουσιάζει η Λιάνα Μανουκιάν
Ελληνόφωνο δελτίο ειδήσεων με την υποστήριξη της Δημόσιας Ραδιοφωνίας της Αρμενίας
Ενημέρωση στις 4 Νοεμβρίου 2024

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Οι αμερικανικές εκλογές και το μέλλον μας

Μετά τις εκλογές θα αρχίσουμε να βλέπουμε τα αποτελέσματα σε έναν κόσμο που αλλάζει δραματικά.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Για την Ελλάδα η αμερικανική έκλειψη θα αφήσει σοβαρά κενά ασφαλείας.

Μετά τις εκλογές θα αρχίσουμε να βλέπουμε τα αποτελέσματα σε έναν κόσμο που αλλάζει δραματικά.

Γράφει ο Παντελής Σαββίδης

Από όλα όσα διάβασα για τις αμερικανικές εκλογές, εκείνο που με εντυπωσίασε ήταν η απάντηση που έδωσε ο Ντόναλντ Τραμπ σε έναν Ιρανοαμερικανό δημοσιογράφο όταν τον ρώτησε αν οι ΗΠΑ θα βοηθήσουν στην πτώση του σημερινού ιρανικού καθεστώτος σε περίπτωση που εκείνος εκλεγεί.

Η απάντηση ήταν: «δεν θα εμπλακούμε τόσο βαθιά, εδώ δεν μπορούμε να κυβερνήσουμε τη χώρα μας».

Αυτό που διαισθανόμαστε, ότι η διαχείριση της υπερδύναμης έχει ξεφύγει από τα χέρια των πολιτικών και πλέον έχει αφεθεί στον αυτόματο πιλότο, ο Τραμπ το επιβεβαίωσε.

Υπάρχει πρόβλημα εσωτερικής διακυβέρνησης των ΗΠΑ και διατήρησης της παγκόσμιας ηγεμονίας.

Στο εσωτερικό πεδίο οι δύο υποψήφιοι έχουν πολύ διαφορετικούς προσανατολισμούς. Η πολιτική του Τραμπ διακρίνεται από έντονη εσωστρέφεια, αλλά και η Χάρις θα κρατήσει, απλώς, τα προσχήματα. Δεν θα εγκαταλείψει τον παγκόσμιο ηγετικό ρόλο των ΗΠΑ, αλλά ορισμένες διαστάσεις και της δικής της πολιτικής δεν θα έχουν την εικόνα που γνωρίζαμε. Και σε ό,τι μας αφορά περισσότερο άμεσα, η σχέση Ουάσινγκτον-Βρυξελλών δεν θα είναι όπως παραδοσιακά την γνωρίζαμε.

Οι Αμερικανοί με κάθε τρόπο εξωθούν την Ευρώπη να αντιληφθεί πως τα πράγματα έχουν αλλάξει και η γηραιά ήπειρος θα πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα αλλά οι ευρωπαϊκές χώρες δεν θέλουν να αποκλίνουν από την αγκαλιά των ΗΠΑ. Νιώθουν ασφαλείς ως προς την άμυνα που τους προσφέρει η Ουάσινγκτον, αλλά οι Αμερικανοί έχουν άλλες προτεραιότητες. Βλέπουν την Ευρώπη ως τουριστικό προορισμό και ως χώρο ανάπτυξης οικονομικών σχέσεων και τίποτε άλλο. Ο παλιός έρωτας τελείωσε.

Οι Γερμανοί δεν θέλουν να το πιστέψουν, οι Γάλλοι είναι περισσότερο ευέλικτοι και αρχίζουν να μιλούν για αυτονομία της Ευρώπης στην άμυνα, την τεχνολογία, την αναζήτηση κρίσιμων υλικών και άλλα παρόμοια.

Κι αυτό ανεξαρτήτως αν εκλεγεί ο Τραμπ ή η Χάρις. Η διαφορά έγκειται στο θόρυβο με τον οποίο θα φανεί η αλλαγή πολιτικής.

Θα αναγκαστεί, έτσι, η Ευρώπη να αναπτύξει δική της πολιτική; Τι θα κάνει η γερμανική ατμομηχανή της ή η γαλλική παραγωγή ιδεών και προσανατολισμού;

Σε μια εποχή όπου η διεθνής κοινή γνώμη εξοικειώνεται καθημερινά με τη χρήση πυρηνικών όπλων, μια Ευρώπη που αρνείται ακόμη και να δημιουργήσει δικό της στρατό, σε ποια πυρηνική ομπρέλα θα βασιστεί; Θα δεχθεί η Γαλλία να την καλύψει με τη δική της;

Απαντήσεις της Ευρώπης στα ερωτήματα αυτά, απλώς δεν υπάρχουν. Προς το παρόν στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες θα σκέφτονται ποια Ρωσία θα αναδυθεί από τον πόλεμο, πόσο ισχυρή θα είναι η σχέση της με την Κίνα και πόσο απειλητική για την Ευρώπη. Ακόμη, πώς θα αντιμετωπίσουν νέα μεταναστευτικά κύματα από τον Λίβανο και τη Μέση Ανατολή με τις συνεχιζόμενες διαμάχες και την καταστρεπτική, εγκληματική πολιτική του Ισραήλ. Όταν δεν έχεις το γεωπολιτικό βάρος να επέμβεις στις εξελίξεις που θα σε επηρεάσουν, απλώς παρακολουθείς και υφίστασαι τις συνέπειες.

Η Γερμανία είχε την εντύπωση ότι πάντα θα της παρείχετο η δυνατότητα να αγοράζει φθηνό φυσικό αέριο από τη Ρωσία, θα απολάμβανε την ασφάλεια που της παρείχαν οι Αμερικανοί μέσω του ΝΑΤΟ και θα ωφελούνταν από την εσωτερική ευρωπαϊκή αγορά και το άνοιγμα στην Κίνα. Ο αμερικανικός παράγων, όμως, που τα επηρεάζει όλα αυτά, αλλάζει πολιτική. Και η Ευρώπη αδυνατεί να προσαρμοστεί διότι δεν έχει ηγεσία και διότι οικοδομήθηκε με βάση το γερμανικό συμφέρον που ήθελε διεύρυνση και όχι εμβάθυνση.

Η Ευρώπη είναι ένα παλάτι στην άμμο μετά τις αλλεπάλληλες διευρύνσεις.

Και θα γίνει ακόμη πιο χαλαρή με τις νέες εισόδους των χωρών που άρχισαν ενταξιακό διάλογο. Γνωρίζει η Ευρώπη που θέλει να πάει; Μάλλον όχι. Της λείπει η ηγεσία. Με υπαλλήλους στην νοοτροπία δεν οικοδομείς νέες ομοσπονδιακές δομές με παγκόσμιο βάρος.

Αλλά και για την Ελλάδα η αμερικανική έκλειψη θα αφήσει σοβαρά κενά ασφαλείας. Η χώρα –ορθώς– έχει Δυτικό προσανατολισμό, αλλά η Δύση θα στερηθεί ηγεσίας, αν εκδηλωθεί έντονος ο αμερικανικός απομονωτισμός. Ποιος θα καλύψει την αμερικανική ηγεσία; Η λογική απάντηση είναι η Ευρώπη, αλλά αυτήν τη στιγμή η Ευρώπη υπάρχει μόνο σε ήπιες μορφές ισχύος. Στην οικονομία, την επιστήμη, την τεχνολογία. Και η ήπια ισχύς είναι ισχύς αλλά δεν επηρεάζει τις εξελίξεις σε έναν κόσμο που βρίσκεται σε αναβρασμό και μετέρχεται μεθόδους σκληρής βίας, όπως βλέπουμε στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή. Η Ευρώπη ουσιαστικά είναι απούσα και από τα δύο πεδία, και υφίσταται μόνο ως παράμετρος της αμερικανικής παρουσίας.

Ένα άλλο ζήτημα που αναδύεται και θα απαιτήσει απαντήσεις είναι οι παγκόσμιες προκλήσεις, όπως περιγράφηκαν σε μελέτη της RAND Corporation.

Επιγραμματικά, οι προκλήσεις αυτές που οδηγούν στην αλλαγή του ανθρωπολογικού είδους –ή ακόμη και στην εξαφάνιση του ανθρώπου– είναι οι επιπτώσεις της άκριτης χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης, οι πιθανές συγκρούσεις με αστεροειδείς και κομήτες, η ξαφνική αλλαγή του κλίματος, ο πυρηνικός πόλεμος, οι σοβαρές επιπτώσεις από τα υπερηφαίστεια κ.ά.

Για τον καθημερινό άνθρωπο αυτά φαίνονται επιστημονική φαντασία, αλλά δεν είναι. Αποτελούν πραγματικές απειλές των επόμενων δεκαετιών και θα πρέπει να απαντηθούν τα ερωτήματα για την αντιμετώπισή τους.

Στα στενά ελληνοτουρκικά, η πολιτική της κυβέρνησης –και από ό,τι φαίνεται, ολόκληρου του πολιτικού συστήματος– είναι μια συμφωνία με την Τουρκία με τους όρους τής απέναντι πλευράς, που με τις γνωστές ελληνικές πολιτικές αλχημείες θα περάσουν ως βαθυστόχαστη αθηναϊκή πολιτική.

Χωρίς ευρωπαϊκή αμυντική πολιτική και με τη σταδιακή έκλειψη της αμερικανικής παρουσίας από την περιοχή, που κρατούσε κάποιες ισορροπίες, η Αθήνα αισθάνεται ότι πρέπει να συνδιαλλαγεί με την Άγκυρα με το μικρότερο δυνατό κόστος. Μόνο που αυτή η προσέγγιση είναι ξένη για την τουρκική νοοτροπία. Έτσι και αρχίσουν οι υποχωρήσεις, σταματημός δεν θα υπάρξει.

Η ελληνική προσπάθεια διαμόρφωσης πειστικής αποτροπής δεν απέδωσε, έως σήμερα, όσα θα ήθελε η Αθήνα, αλλά με διακηρύξεις του είδους «δεν πρόκειται να προσφύγουμε με τίποτε σε πόλεμο με την Τουρκία» αποδυναμώνεται εξαρχής η αποτροπή.

Η εμφανής αδυναμία της Ελλάδας να μην μπορεί να ακολουθήσει μια κούρσα εξοπλισμών μπορεί να αναζητήσει την εναλλακτική της στην ανάπτυξη σε ανώτατο βαθμό του ψηφιακού πολέμου. Χωρίς να εγκαταλειφθούν οι παραδοσιακές δυνάμεις, η νέα αντίληψη αντιμετώπισης της Τουρκίας θα μπορούσε να εστιαστεί στο ψηφιακό πεδίο σαν να παίζεται παιχνίδι στο διαδίκτυο.

Δημοσιεύματα, εξάλλου, έμπειρων στρατιωτικών όπως ο υποναύαρχος ε.α. Δημήτρης Τσαϊλάς δίνουν τις κατευθύνσεις για την αξιοποίηση ελληνικών πλεονεκτημάτων, όπως τα νησιά, που μέχρι τώρα παραμένουν αναξιοποίητα. Υπάρχουν επιλογές, αρκεί να αποφασίσει το πολιτικό σύστημα να αλλάξει γραμμή προσέγγισης προς την Τουρκία.

Οι θέσεις των δύο Αμερικανών υποψηφίων σε όλα τα θέματα που θίχτηκαν παραπάνω είναι αρκετά διαφορετικές. Μέχρι απολύτως αντίθετες.

Ο Τραμπ θέλει να διώξει τους μετανάστες, να βάλει δασμούς, να μειώσει τους φόρους, να ρίξει τις τιμές, αλλά από τις επιθυμίες του αυτές προκύπτουν αντιτιθέμενα αποτελέσματα. Επιμένει στην παραδοσιακή αντιμετώπιση σύνθετων, σύγχρονων προβλημάτων.

Η Χάρις εστιάζει στην ελευθερία, κι εδώ είναι που έχει ξεπεράσει την κόκκινη γραμμή των Αμερικανών συντηρητικών στο θέμα του φύλου και των συμπαρομαρτούντων του.

Παίζεται κι ένα ακόμη παιχνίδι στις αμερικανικές εκλογές. Ποιος θα τεθεί επικεφαλής της αμερικανικής κοινωνικής ιεραρχίας; Ο λευκός ή ο μαύρος θα είναι η πλειοψηφία που θα καθορίσει τις επιλογές.

Μετά τις εκλογές θα αρχίσουμε να βλέπουμε τα αποτελέσματα σε έναν κόσμο που αλλάζει δραματικά.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναλύσεις5 λεπτά πριν

Το Ισραήλ αναχαιτίζει περισσότερες επιθέσεις από drone-αυτοκτονίας από την Ισλαμική Αντίσταση στο Ιράκ

Η Ισλαμική Αντίσταση στο Ιράκ (IRI), μια ομάδα-ομπρέλα ένοπλων φατριών που υποστηρίζονται από το Ιράν, ανακοίνωσε στις 6 Νοεμβρίου ότι...

Ιστορία - Πολιτισμός35 λεπτά πριν

Αιωνία σου η μνήμη Ανδρέα Κουζουπή, ζηλωτή της ελευθερίας, σαμποτέρ της ΕΟΚΑ

Ως ο έσχατος των λογογράφων αδυνατώ να εικονίσω το μεγαλείον του ανδρος. Συλλαβίζω όμως τον κεκρυμμένο του θησαυρό. Την παρακαταθήκη...

Απόψεις1 ώρα πριν

Έχουμε μακρύ δρόμο μέχρι να πανηγυρίσουμε

Μόνο κακόπιστοι και μονόπλευροι παρατηρητές δεν αναγνωρίζουν την ποιότητα, τη συνέπεια και την αυστηρή προστασία των δημοκρατικών αξιών στο κοινοβουλευτικό...

Ιστορία - Πολιτισμός2 ώρες πριν

Πως οι Τούρκοι μετατρέπουν τις ελληνικές αρχαιότητες σε ρωμαϊκές

Οι Τούρκοι προβάλλουν πάντα τις “ρωμαϊκές” αρχαιότητες στα εδάφη τους με πάθος, όμως ο ιστορικός χρόνος για αυτούς είναι κάτι...

Απόψεις2 ώρες πριν

Οι Ελληνοτουρκικές συνομιλίες και οι κίνδυνοι «Φινλανδοποίησης»

Η αποδοχή των όρων της Τουρκίας από την Ελλάδα θα έχουν σοβαρές επιπτώσεις όχι μόνο στα κυριαρχικά της δικαιώματα αλλά...

Δημοφιλή