Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Η κρίση των Ιμίων υπό το πρίσμα του μοντέλου της γραφειοκρατικής πολιτικής

Δημοσιεύτηκε

στις

Της
Αλεξάνδρας Τράγκα
Εικοσιδύο χρόνια συμπληρώθηκαν
φέτος από το θερμό επεισόδιο μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας που διαδραματίστηκε
στις βραχονησίδες Ίμια τον Ιανουάριο του 1996.
Η κρίση των Ιμίων, ένα από τα
πιο θερμά επεισόδια στην πολυτάραχη σύγχρονη ιστορία των ελληνοτουρκικών
σχέσεων, αποτέλεσε αφορμή για την αμφισβήτηση από την Τουρκία, της κυριαρχίας
της Ελλάδας σε αρκετά νησιά και νησίδες του Αιγαίου, που συνιστούν, σύμφωνα με
τις αντιλήψεις της γείτονος, «Γκρίζες Ζώνες». Κατά τη διάρκεια της ολιγοήμερης
αυτής κρίσης, οι δύο χώρες μετέφεραν στρατιωτικές δυνάμεις γύρω από τις
βραχονησίδες, κομάντο πάνω σε αυτές ενώ οριακά αποσοβήθηκε η ένοπλη σύρραξη.
Τελικά με την παρέμβαση του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ, η ένταση εκτονώθηκε και οι δύο
χώρες απέσυραν τους στόλους τους ενώ είχε καταπέσει ελληνικό ελικόπτερο με θύματα
τρία στελέχη των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων[1].

Η κρίση των Ιμίων,
θα μπορούσε να αποτελέσει μία πολύ χρήσιμη μελέτη περιπτώσεων (case study) για την εμπειρική θεμελίωση των
προτύπων που κατά καιρούς έχουν προταθεί, από τους θεωρητικούς της διαδικασίας
λήψης αποφάσεων. Στο παρόν πόνημα, η γράφουσα, θα επιχειρήσει να αναλύσει το
προαναφερθέν θερμό επεισόδιο, κάνοντας χρήση του προτύπου της γραφειοκρατικής
πολιτικής (ΙΙΙ) του Graham
Allison,
όπως αυτό διατυπώθηκε στο εμβληματικό έργο του Η Κρίση της Κούβας. Λόγω των αδυναμιών του προτύπου, τονίζεται
προκαταβολικά ότι ουδεμία προσπάθεια γίνεται, για την αποποίηση ευθυνών ή την
παροχή ελαφρυντικών για τις πράξεις των αποφασιζόντων, συμπεριλαμβανομένου του
πρωθυπουργού, του Υπουργού Εθνικής Αμύνης και του Υπουργού Εξωτερικών.

Σύμφωνα με τον Allison, τα εργαλεία κάθε
εθνικής κυβέρνησης είναι ένα περίπλοκο σύνολο για το διεθνές παιχνίδι. Η
πολιτική ηγεσία βρίσκεται επικεφαλής αξιωματούχων που εποπτεύουν τις κύριες
υπηρεσίες του κράτους και συναποτελούν την ομάδα των κεντρικών παικτών,
κεντρικών όσον αφορά στη συγκεκριμένη απόφαση ή το αποτέλεσμα, που ο αναλυτής
επιχειρεί να εξηγήσει. Κάποιοι είναι διορισμένοι. Άλλοι καλούνται κατά
περίπτωση ή διαγκωνίζονται για να περιληφθούν. Πέραν της κεντρικής αρένας,
παράλληλοι και ομόκεντροι κύκλοι περιζώνουν τα χαμηλότερα κλιμάκια αξιωματούχων
στην κυβέρνηση, στον Τύπο και στο κοινό. Η υπάρχουσα αντιπαλότητα των
εξωτερικών κύκλων βοηθά στη λήψη αποφάσεων μεταξύ παικτών[2],
που μπορούν να επηρεάσουν την κυβερνητική απόφαση και ενέργεια. Έτσι, το
Μοντέλο ΙΙΙ, εστιάζει στους κατ’ ουσίαν εμπλεκόμενους σε αυτή την
αλληλεπίδραση.
Επειδή οι
μετέχοντες στην κυβέρνηση έχουν ανεξάρτητες βάσεις, η εξουσία μοιράζεται.
Συνταγματικές επιταγές, πολιτικές παραδόσεις, κυβερνητικές πρακτικές και
δημοκρατικές θεωρίες συντελούν στη διαμόρφωση των αναγκών και συμφερόντων των
μετεχόντων στην κυβέρνηση και στην κατανομή της εξουσίας. Κάθε ένας κάθεται σε
μία καρέκλα με τις δικές της ευθύνες και την πρόθεση να τις αντιμετωπίσει κατά
τη δική του αντίληψη. Επομένως, αυτοί που μοιράζονται με τον πρόεδρο την άσκηση
της εξουσίας δεν είναι δυνατόν να ανταποκρίνονται πλήρως στις επιταγές του.
Εξάλλου είναι μοιραίο να κρίνουν τις επιλογές του υπό το φως των δικών τους
ευθυνών και όχι των δικών του.
Η εξωτερική
πολιτική επομένως, είναι η προέκταση των πολιτικών σε άλλες σφαίρες (που ενίοτε
λειτουργούν με άλλον τρόπο). Οι επιλογές ενός παίκτη, τα προκύπτοντα από
δευτερεύοντα θέματα, τα προκύπτοντα από πρωτεύοντα θέματα και τα λάθη, εάν
κολληθούν σε έναν καμβά, αποτελούν την κυβερνητική πρακτική σχετικά με κάποιο
θέμα. Για να εξηγήσουμε γιατί λήφθηκε κάποια επίσημη κυβερνητική απόφαση, είναι
απαραίτητο να γνωρίσουμε το παιχνίδι και τους παίκτες, τις συμμαχίες, τα
παζάρια και τους συμβιβασμούς και να δούμε με κατανόηση την όποια σύγχυση[3].
Επιστρέφοντας στη
μελέτη της κρίσης των Ιμίων, κρίνεται απαραίτητη μία σύντομη ανάλυση της
πολιτικής κατάστασης που επικρατούσε σε μία εκ των δύο εμπλεκόμενων πλευρών,
την Ελλάδα. Κατά τη διάρκεια της εξεταζόμενης περιόδου, η χώρα, βρίσκεται  στη δίνη της κυβερνητικής αστάθειας. Ο
ασθενής πρωθυπουργός, Ανδρέας Παπανδρέου, παραιτείται εκ του αξιώματός του (15/1/1996)[4],
ενώ, τρεις ημέρες αργότερα, ο Κώστας Σημίτης, τέως Υπουργός Εμπορίου, κερδίζει
τον Άκη Τσοχατζόπουλο στις εκλογές της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ και
ορκίζεται πρωθυπουργός. Πάρα ταύτα, ο Σημίτης, δεν έγινε αρχηγός του
Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού Κινήματος, ενώ κληρονόμησε και ένα υπουργικό
συμβούλιο κυριαρχούμενο από πολιτικούς του αντιπάλους. Ο Παπανδρέου
εξακολουθούσε να ζει, η υγεία του όμως χειροτέρευε και ο λαός συνειδητοποίησε
ότι ο θάνατός του ήταν θέμα χρόνου. Η κατάσταση, έφερνε την Αθήνα σε εξαιρετικά
δύσκολη θέση, τόσο εσωτερικά όσο και διεθνώς. Η δυναμική αυτή ήταν ιδιαίτερα
κρίσιμη στις διμερείς σχέσεις με την Τουρκία, όπου ο Σημίτης αντιμετώπισε έντονες
επικρίσεις τόσο από τον Υπουργό Εθνικής Αμύνης Γεράσιμο Αρσένη όσο και από τον
Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου, ναύαρχο Χρήστο Λυμπέρη. Ο Αρσένης είχε ήδη
αμφισβητήσει τον Σημίτη[5]
για τον πρωθυπουργικό θώκο[6]
και, δημιουργώντας μία πατριωτική εξωτερική εικόνα, επέτυχε να ελέγξει μια
κρίσιμη ομάδα ψήφων στο ΠΑΣΟΚ[7].
Ένα μήνα πριν,
κατά τη διάρκεια της νύχτας των Χριστουγέννων, ένα τουρκικό φορτηγό πλοίο
προσάραξε, από λάθος χειρισμό, σε μία από τις ακατοίκητες βραχονησίδες, γνωστές
ως Ίμια. Ο Τούρκος πλοίαρχος αρνήθηκε την ελληνική βοήθεια, ισχυριζόμενος ότι
βρισκόταν στα τουρκικά χωρικά ύδατα και ότι ο «βράχος Καρντάκ» ήταν τουρκικός[8].
Η επακολουθούμενη αποστολή προφορικών διακοινώσεων του τουρκικού Υπουργείου
Εξωτερικών για την τουρκική κυριαρχία επί των βραχονησίδων, δημιούργησε υποψίες
στο ελληνικό ΥΠΕΞ για τις πραγματικές προθέσεις της Τουρκίας[9],
ωστόσο, το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης, δεν ενημερώθηκε[10].
Στις 9 Ιανουαρίου,
η ελληνική πρεσβεία απάντησε στο τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών με δύο προφορικά
σημειώματα. Η Αθήνα ανέφερε τις συμφωνίες του 1932 μεταξύ Τουρκίας και Ιταλίας
σχετικά με την οριοθέτηση των συνόρων μεταξύ των Δωδεκανήσων και των τουρκικών
ακτών και ισχυρίστηκε ότι το 1947, με την ελληνο-ιταλική συμφωνία για την
επιστροφή των Δωδεκανήσων, η Ιταλία παραχώρησε την κυριαρχία των Ιμίων στην
Ελλάδα, θέτοντάς τα ως αναπόσπαστο τμήμα της ελληνικής επικράτειας[11].
Στις 16 Ιανουαρίου
-δεκαεπτά ημέρες μετά την προσάραξη του τουρκικού φορτηγού πλοίου-, το ελληνικό
Υπουργείο Εξωτερικών, αποφάσισε εν τέλει να ενημερώσει το ΥΠΕΘΑ και ζήτησε από
το ΓΕΕΘΑ, το ΓΕΝ και το ΥΕΝ αυξημένη επιτήρηση της περιοχής, εντολή που
εκτελέστηκε στις 19 Ιανουαρίου[12].
Σε αυτήν ακριβώς τη φάση, καμία πλευρά δεν θεώρησε ότι υπήρχε λόγος ενημέρωσης
της πολιτικής ηγεσίας για τη διαφορά[13].
Οι τουρκικές
εδαφικές αξιώσεις στα Ίμια θορύβησαν τον τότε Δήμαρχο Καλύμνου και φίλο του
Γεράσιμου Αρσένη, Δημήτρη Διακομιχάλη, ο οποίος συνοδευόμενος από τον
αστυνομικό Διευθυντή Καλύμνου, έναν ιερέα και δύο κατοίκους του νησιού, ύψωσε
την ελληνική σημαία σε μία από τις δύο βραχονησίδες, στις 25 Ιανουαρίου 1996. Τα
τουρκικά τηλεοπτικά κανάλια μετέδωσαν εικόνες με την ελληνική σημαία υψωμένη
στα Ίμια, προκαλώντας σάλο στην κοινή γνώμη της Τουρκίας, ενώ δύο δημοσιογράφοι
της εφημερίδας Χουριέτ, μετέβησαν με ελικόπτερο από τη Σμύρνη στη Μεγάλη Ίμια
(27/1/1996), υπέστειλαν την ελληνική σημαία και ύψωσαν την τουρκική[14].
Το Υπουργείο
Εθνικής Αμύνης, ως ανταγωνιστική του ΥΠΕΞ γραφειοκρατική μονάδα, επιχείρησε να
επιτελέσει το δικό του έργο, με τις 
διαδικασίες που το ίδιο γνώριζε καλύτερα: την εφαρμογή στρατιωτικών
μέτρων. Κατόπιν συσκέψεως στο ΕΘΚΕΠΙΧ (Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων), της
στρατιωτικής και πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ, αποφασίστηκαν η ανάρτηση εκ νέου
της ελληνικής σημαίας στη βραχονησίδα, η αύξηση της ετοιμότητας της Πολεμικής
Αεροπορίας και των ΑΑ (Αντιαεροπορικών) μέσων, η πλήρης ενεργοποίηση των
κέντρων επιχειρήσεων των Γενικών Επιτελείων και των σχηματισμών, η ετοιμότητα
τμημάτων άμεσης επέμβασης του Στρατού Ξηράς και η άμεση προώθηση δύο ΟΥΚ
(Ομάδας Υποβρύχιων Καταστροφών), από την Αμφιάλη στην Κάλυμνο[15].
Το ίδιο βράδυ (28/1/1996), Έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάστηκαν στη Μεγάλη Ίμια
χωρίς να τους αντιληφθούν τα παραπλέοντα εκεί τουρκικά πολεμικά πλοία[16].
Και την ώρα που το ΥΠΕΘΑ, μετέτρεπε τη διπλωματική ένταση σε κρίση, η ασυνέχεια
στην κυβερνητική πολιτική, -λόγω και της απουσίας κεντρικού συντονισμού-,
εντάθηκε με τις δηλώσεις του ΥΠΕΞ Θεόδωρου Πάγκαλου, ο οποίος υποστήριξε ότι το
επεισόδιο δεν ήταν σοβαρό[17].
Στις  29 Ιανουαρίου, ο νέος πρωθυπουργός Κώστας
Σημίτης, στις προγραμματικές του δηλώσεις στη Βουλή, έστειλε μήνυμα προς τη
Τουρκία, υποστηρίζοντας ότι σε οποιαδήποτε πρόκληση η Ελλάδα θα αντιδρούσε
άμεσα και δυναμικά. Την ίδια στιγμή, τουρκικά πολεμικά παραβίασαν τα ελληνικά
χωρικά ύδατα και πλησίασαν τα Ίμια[18].
 Δεχόμενος πιέσεις από το Ναύαρχο Λυμπέρη
(που ασκούσε ιδιαίτερη επιρροή στο γραμματέα του ΥΠΕΘΑ) ο Γεράσιμος Αρσένης,
εξουσιοδότησε την αποστολή μίας δυσανάλογα μεγάλης ναυτικής δύναμης[19],
για την υπεράσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας[20].  Ευρισκόμενο σε πλήρη ασυμφωνία με τις δράσεις
του Υπουργείου Αμύνης, το ΥΠΕΞ, απάντησε αρνητικά σε πρόταση του ΓΕΕΘΑ για την
κοινή εξέταση ορισμένων ζητημάτων -συμπεριλαμβανομένων των τουρκικών
διεκδικήσεων στα Ίμια- και αντιπρότεινε τη μετάθεση της διεξαγωγής της σύσκεψης
για τις 8 Φεβρουαρίου, λόγω φόρτου (!) εργασίας.
Στις 30 Ιανουαρίου,
ο ΥΠΕΘΑ, συνέγειρε τον ΥΠΕΞ Θεόδωρο Πάγκαλο για τις ενέργειες των Τούρκων, μετά
από προσπάθεια εντοπισμού του εφόσον δεν βρισκόταν στο Υπουργείο Εξωτερικών. Η
απροθυμία του Υπουργού Εξωτερικών να συνεργαστεί με το Γεράσιμο Αρσένη, έγινε
περισσότερο εμφανής, όταν ο πρώτος, αρνήθηκε να προσέλθει στη σύσκεψη του
Συμβουλίου Αμύνης στο ΕΘΚΕΠΙΧ για την εκτίμηση της κατάστασης. Οι δύο Υπουργοί,
εν τέλει θα συνεδρίαζαν από κοινού στη σύσκεψη που έλαβε χώρα στο Μέγαρο
Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό. Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης, ο A/ΓΕΕΘΑ ζήτησε από
τον Κώστα Σημίτη την αποδέσμευση των κανόνων εμπλοκής, ενώ ο πρωθυπουργός,
τόνισε ότι σε περίπτωση που τουρκικά πολεμικά προσέγγιζαν τα ελληνικά χωρικά
ύδατα ή τις ακτές, οι Ελληνικές ΕΔ να μην αντιδρούσαν βίαια αλλά να προειδοποιούσαν
τις τουρκικές ναυτικές μονάδες και να τους ζητούνταν να απομακρυνθούν[21].
Εκείνη ακριβώς τη
στιγμή, κατέφθασαν πληροφορίες στο ΓΕΕΘΑ, ότι Τούρκοι κομάντος, αποβιβάστηκαν
στη Μικρή Ίμια. Ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού απονηώθηκε από τη
φρεγάτα «Ναυαρίνο» για να επιβεβαιώσει την πληροφορία. Το πλήρωμα του
ελικοπτέρου ανέφερε ότι εντόπισε περί τους δέκα Τούρκους κομάντος με τη σημαία
τους. Δόθηκε εντολή να επιστρέψει στη βάση του κι ενώ πετούσε μεταξύ των
βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος χάθηκε από τα ραντάρ. Λίγη ώρα αργότερα, θα
ανασύρονταν νεκρά και τα τρία μέλη του πληρώματος, ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος
Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός[22].
Ο Σημίτης κατάλαβε
ότι έπρεπε να αντιδράσει γρήγορα ώστε να αποφευχθεί το θέαμα μιας τουρκικής
σημαίας σε ελληνικό έδαφος. Έπρεπε όμως να πείσει το σύνολο των ετέρων παικτών,
προεξάρχοντος του ναυάρχου Λυμπέρη. Ο Σημίτης σκεπτόταν την απομάκρυνση της
σημαίας και ζήτησε την άποψη του Λυμπέρη. Ο ναύαρχος απάντησε ότι «οι στρατιωτικοί ορκίζονται στη σημαία και
ότι η απομάκρυνσή της θα μπορούσε να είναι τόσο σοβαρή, που οι Ένοπλες Δυνάμεις
θα αντιδρούσαν και η κυβέρνηση θα έπεφτε
». Ο Σημίτης απάντησε στο Λυμπέρη
ότι ήταν πολύ συναισθηματικός και πώς υπερέβαλλε. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς
του Λυμπέρη, οι Έλληνες διέθεταν το τακτικό πλεονέκτημα στην περιοχή των Ιμίων
και έπρεπε να τους δοθεί, βάσει των κανόνων εμπλοκής, η δυνατότητα του πρώτου
χτυπήματος.
Λίγα λεπτά
αργότερα, ο ΥΠΕΞ Πάγκαλος, πρότεινε στο συμβούλιο να υποστηρίξουν ότι ο αέρας
πήρε την ελληνική σημαία. Ο πρωθυπουργός φάνηκε να υιοθετεί την πρόταση του
Πάγκαλου, αλλά ο ναύαρχος Λυμπέρης, παρέμεινε αδιάλλακτος. Όπως υποστήριξε ο
ναύαρχος Λυμπέρης, πριν ενημερωθεί για την τουρκική προσγείωση στη Μικρή Ίμια,
ο πρωθυπουργός και οι γραμματείς του επιδίωκαν την αποκλιμάκωση, ενώ είχε
διατάξει το Ναυτικό να στοχεύσει τα τουρκικά πλοία. Υπήρξε, στην
πραγματικότητα, ένα πραγματικό «χάσμα» μεταξύ των τακτικών θέσεων του ελληνικού
στρατού στο Αιγαίο και της νοοτροπίας των πολιτικών στην Αθήνα[23].
Η αποκλιμάκωση της
έντασης, εν τέλει, επετεύχθη, ύστερα από παρέμβαση των του υφυπουργού
Εξωτερικών των ΗΠΑ, Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ, ο οποίος επέβαλλε τις θέσεις του. «No
ships, no troops, no flags» διαμήνυσε, ή σε πιο κομψή διπλωματική γλώσσα να
ισχύσει το status quo ante. Μέχρι το μεσημέρι της 31ης Ιανουαρίου 1996 τα
πλοία, οι στρατιώτες και οι σημαίες είχαν αποσυρθεί από τα Ίμια[24].
Συνοψίζοντας, θα
μπορούσαμε να υποστηρίξουμε, ότι η προαναφερόμενη κρίση, αποτελεί ένα
χαρακτηριστικό παράδειγμα, στο οποίο το πρότυπο ΙΙΙ του Graham Allison περί γραφειοκρατικής
πολιτικής, έχει πλήρη εφαρμογή. Ο ανταγωνισμός των δύο κύριων γραφειοκρατικών
μονάδων (ΥΠΕΞ και ΥΠΕΘΑ), οι έριδες μεταξύ των Υπουργών, οι οποίοι ακολουθούσαν
προσωπικές πολιτικές ατζέντες[25],
προκειμένου να γίνουν αρεστοί όχι μόνο στα υπουργεία επί των οποίων προΐσταντο,
αλλά και στο εσωτερικό του πολιτικού σχηματισμού (ΠΑΣΟΚ) στον οποίο
συμμετείχαν, η αδυναμία πειθούς ενός πρωθυπουργού που επιδίωκε να επιβιώσει σε
ένα εχθρικό περιβάλλον, καθώς και η εφαρμογή τυποποιημένων οδηγιών εκ μέρους
τόσο των διπλωματών, όσο και των στρατιωτικών, επέτειναν τη σύγχυση και
δυσχέραναν την αντιμετώπιση της κρίσης.
Στον απόηχο της
έντασης που δημιουργήθηκε, οι πολιτικοί, επέρριψαν όλες τις ευθύνες στους
στρατιωτικούς, ενώ οι Ένοπλες Δυνάμεις, διά του ναυάρχου Λυμπέρη, περιέγραψαν το
ρόλο τους ως περιορισμένο, εφόσον είχαν εστιαστεί στην παροχή πληροφοριών και την
εκτέλεση εντολών. Υποστήριξαν ότι εάν οι διοικητές ήταν ελεύθεροι να λάβουν τις
τελικές αποφάσεις, ο ελληνικός στρατός θα μπορούσε να ήταν πιο αποτελεσματικός
στην αντιμετώπιση της κρίσης[26].
Εικοσιένα χρόνια μετά, οι ευθύνες όχι μόνο δεν έχουν αποδοθεί, αλλά η Τουρκία
του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, εξακολουθεί να αμφισβητεί την εθνική μας κυριαρχία,
παραβιάζοντας κατ’ εξακολούθηση το FIR και τα χωρικά μας ύδατα.
[1] «Ίμια: 20 Χρόνια μετά την Κρίση», CNN Greece,
29 Ιανουαρίου 2016, http://www.cnn.gr/news/ellada/story/19944/imia-20-xronia-meta-tin-krisi.
[2] Κατά τον Allison, η πολιτική ηγεσία, όπως ο
πρωθυπουργός ή ο Πρόεδρος, σύμφωνα με αυτό το πρότυπο, δεν είναι παρά ένας
άλλος παίκτης ανάμεσα στις άλλες εμπλεκόμενες στο πολιτικό αυτό παίγνιο
υπηρεσίες. Για περισσότερα βλ. Τσαρδανίδης, Το
σύστημα Λήψης Αποφάσεων στην Εξωτερική Πολιτική, 76.
[3] Graham Allison και Philip Zelikow, Η Κρίση της Κούβας: Η Ουσία της Απόφασης (Αθήνα: Παπαζήσης 2006),
386-391.
[4] Πέτρος Σαββίδης, «Η Κρίση των Ιμίων 1996».
Ανάλυση Συγκρούσεων: 9, Μελέτες Περιπτώσεων στην Ανάλυση Συγκρούσεων (Διάλεξη,
Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, 2017), 15.
[5] Ενδεικτικό της «ατμόσφαιρας» του
ΠΑΣΟΚ κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου είναι η παρατήρηση του Κώστα Σημίτη:
«Το 1996 βρήκα ένα κόμμα απορροφημένο από
προσωπικές συγκρούσεις και μία κυβέρνηση υπό σύγχυση». Για περισσότερα βλ. Panagiotis
Dimitrakis, «Intelligence for Crisis Management: The Case of the January 1996
Greek-Turkish Crisis», European Security
(2008), Vol. 17, No 4, 456.
[6] Στις 14 Δεκεμβρίου 1995, ο Αρσένης
κάλεσε τους Έλληνες δημοσιογράφους στο σπίτι του. Ανακοίνωσε την υποψηφιότητά
του για το αξίωμα του πρωθυπουργού, εξηγώντας τις απόψεις του σχετικά με την
οικονομία. Επίσης, αποκάλυψε ότι «ο ίδιος
φοβόταν μια τουρκική πρόκληση αμέσως μετά την εκλογή του νέου Πρωθυπουργού της
Ελλάδας». Οι Τούρκοι θα «δοκίμαζαν» την τόλμη της νέας ελληνικής διοίκησης.
Εάν ο Αρσένης εκλεγόταν στην πρωθυπουργία, είπε, θα διατηρούσε επίσης το αξίωμα
του Υπουργού Εθνικής Άμυνας για αρκετό καιρό ώστε να προστατεύσει τη χώρα από
μια τέτοια απροσδόκητη κατάσταση. Για περισσότερα βλ. Dimitrakis,
«Intelligence for Crisis Management», 458.
[7]
Michael Robert Hickok, «The Imia/Kardak Affair, 1995-96: A Case of Inadvertent
Conflict», European Security (1998), Vol.
7, No 4, 119.
[8] Αλέξης Ηρακλείδης, «Η Κρίση των
Ιμίων», Εφημερίδα των Συντακτών, 9
Φεβρουαρίου 2016, http://www.efsyn.gr/arthro/i-krisi-ton-imion.
[9]
Dimitrakis, «Intelligence for Crisis Management», 456.
[10] Σαββίδης, «Η Κρίση των Ιμίων», 17.
[11]
Dimitrakis, «Intelligence for Crisis Management», 460.
[12] Σαββίδης, «Η Κρίση των Ιμίων», 17.
[13]
Hickok, «The Imia/Kardak Affair», 124.
[14] «Ίμια: 20 Χρόνια μετά την Κρίση».
[15] Σαββίδης, «Η Κρίση των Ιμίων», 18.
[16] «Ίμια: 20 Χρόνια μετά την Κρίση».
[17] Σαββίδης, «Η Κρίση των Ιμίων», 18.
[18] Μιχάλης Μαρδάς, «21 Χρόνια από την
Κρίση στα Ίμια: Μαρτυρίες, Χρονικό και Πολιτικές Αναταράξεις», Ελεύθερος Τύπος, 31 Ιανουαρίου 2017, http://www.eleftherostypos.gr/istories/74244-21-xronia-apo-tin-krisi-sta-imia-oi-martyries-to-xroniko-kai-oi-politikes-anataraxeis/.
[19] Σύμφωνα με το στρατηγό Δήμου, ο
ναύαρχος Λυμπέρης, είχε προγραμματίσει να αναπτύξει σε συγκεκριμένο χρόνο και
τόπο, μία τόσο συντριπτική δύναμη πυρός, ώστε να εξασφαλισθεί η δυνατότητα του
πρώτου χτυπήματος. Ο ναύαρχος σκεπτόταν με όρους «πολεμικών σχεδίων» και
εστιαζόταν περισσότερο στην απόκτηση του πλεονεκτήματος κατά την έναρξη των
εχθροπραξιών, πάρα στη συνετή διαχείριση κρίσεων. Ακολουθώντας το δόγμα του
Πολεμικού Ναυτικού (δηλαδή την ανάπτυξη υπέρμετρων δυνάμεων σε σύντομο χρόνο
στον κατάλληλο τόπο), ο Έλληνας ναύαρχος, βάσισε τους υπολογισμούς του στο
χειρότερο σενάριο, ενός ελληνοτουρκικού πολέμου. Για περισσότερα βλ. Dimitrakis,
«Intelligence for Crisis Management», 469.
[20] Dimitrakis,
«Intelligence for Crisis Management», 469.
[21] Σαββίδης, «Η Κρίση των Ιμίων», 21 και
26.
[22] Μαρδάς, «21 Χρόνια από την Κρίση
στα Ίμια».
[23] Dimitrakis, «Intelligence for Crisis Management», 480-481.
[24] «Ίμια: 20 Χρόνια μετά την Κρίση».
[25] Σαββίδης, «Η Κρίση των Ιμίων», 32.
[26] Murat Bayar και Andreas
Kotelis, «Democratic Peace or Hegemonic Stability? The Imia/Kardak Case», Turkish Studies
(2014), Vol. 15, No.2, 250.

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή