Ακολουθήστε μας

Ιστορία

Η Κύπρος και η άγνωστη συμβολή της στον Αγώνα του 1821

Δημοσιεύτηκε

στις

Διὰ σᾶς ἡρώων κοπάδια,
δὲν φθάνει ἡ Χίος, ἡ Κύπρος·
τῶν Κυδωνίων δὲν φθάνουσιν
τῆς Κάσσου καὶ τῆς Κρήτης
ἡ κατοικία.
«Ηφαίστεια», Α. Κάλβος

Του Ιωάννη Μιχαλακόπουλου

Η εθελοντική προσφορά των Ελλήνων της Κύπρου στους εθνικούς αγώνες της Μητέρας Πατρίδας είναι αναμφισβήτητη και διαχρονική. Παρά το πέρασμα πολλών κατακτητών από τη Μεγαλόνησο σε διάφορες ιστορικές περιόδους, το Ελληνορθόδοξο στοιχείο δεν λύγισε· αντίθετα, με ζήλο πάντα συμμετείχε, αγωνίστηκε, θυσιάστηκε στο πλευρό της υπόλοιπης Ελλάδας.
Αρχικά, στην περίπτωση της εθνικής παλιγγενεσίας του 1821 ο φόρος αίματος των Ελληνοκυπρίων (όπως και των λοιπών Ελλήνων) ξεκίνησε να «καταβάλλεται» αιώνες πριν την επανάσταση. Συγκεκριμένα, το έτος 1570, 100.000 τουρκικού στρατού με 360 πλοία εισβάλλουν στην Κύπρο και επιδίδονται σε σφαγές και λεηλασίες υπό τις διαταγές του αιμοσταγούς Μουσταφά πασά. Μητέρες σφάζουν με τα ίδια τους τα χέρια τα παιδιά τους προκειμένου να μην τα αφήσουν σκλάβους στον βάρβαρο εχθρό. Πολλές Κύπριες, για να αποφύγουν τη μαρτυρική ατίμωση των ιδίων και των θυγατέρων τους, επιλέγουν να σκοτωθούν πηδώντας από γκρεμούς. Λίγους αιώνες αργότερα, κάτι ανάλογο θα συμβεί στο Ζάλογγο στην Ήπειρο και στην Αραπίτσα της Νάουσας[8]. Σε 20.000 υπολογίζονται τα θύματα και σε 2.000 οι απαχθέντες δούλοι κατά την τότε τουρκική θηριωδία, εν Κύπρω.
Κάπου στο όριο Ιστορίας και θρύλου, λέγεται ότι η νεαρή Μαρία Συγκλητική την οποίαν είχαν αιχμαλωτίσει οι Τούρκοι στο αμπάρι μιας γαλέρας, θέλοντας να εκδικηθεί, κατόρθωσε να διεισδύσει και να βάλει φωτιά στην πυριτιδαποθήκη, ανατινάζοντας το πλοίο. Εκεί, βρίσκονταν σιδηροδέσμια εκατοντάδες κορίτσια -προορισμένα για τα σκλαβοπάζαρα και τα χαρέμια της Ανατολής- που έγιναν παρανάλωμα του πυρός. Κάτι ανάλογο με τα ολοκαυτώματα του Σαμουήλ στο Κούγκι και του Καψάλη στο Μεσολόγγι. Από τότε μέχρι το τελειωτικό νικηφόρο ξέσπασμα του Ελληνισμού το 1821 υπήρξαν απόπειρες ξεσηκωμού στην Κύπρο οι οποίες κατεστάλησαν βιαίως εν τη γενέσει τους[2,8].

«[…] oι σκλάβοι ελευθερώθηκαν… Eπάνω στα ουράνια
ο Ύψιστος τούς έδωκε μαρτυρικά στεφάνια.
Mα της Pενάλδας η ψυχή τρακόσια τώρα χρόνια
Στα γαλανά μας κύματα περιπλανάτ’ αιώνια…
Aυτή μια νύχτα σκοτεινή, νύχτα δίχως φεγγάρι
Στη ναυαρχίδα οδήγησε το χέρι του Kανάρη.»

Κατά την περίοδο εγγύτερα στο 1821 ο ρόλος των Ελληνοκυπρίων καθίσταται εντονότερος, με πολλά και συγκεκριμένα παραδείγματα. Αρχικά, ανάμεσα στους σημαντικότερους συντρόφους του Ρήγα Φεραίου και ένας εξ αυτών που τον ακολούθησαν στη θυσία (Βελιγράδι, 1798), ήταν ο Λευκωσιάτης λόγιος Ιωάννης Καρατζάς, τριάντα ενός ετών[3].
Εν συνεχεία, πολλοί Κύπριοι εντάχθηκαν στη Φιλική Εταιρεία και συμμετείχαν στην Επανάσταση με διάφορους τρόπους. Την ειδική αποστολή για τη μύηση των ιεραρχών και προκρίτων της Κύπρου ανέλαβε επιτυχώς ο Μετσοβίτης Δημήτριος Ύπατρος, ο οποίος πήρε ξεκάθαρες εγγυήσεις (1819) για παροχή υλικής βοήθειας εν όψει της έναρξης του Αγώνα. Εν συνεχεία, επισκέφθηκε (1820) τη Μεγαλόνησο ο Γορτύνιος φιλικός Αντώνιος Πελοπίδας, κομίζοντας επιστολή του Αλέξανδρου Υψηλάντη προς τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Κυπριανό. Πάντοτε με σεβασμό στην τήρηση των συνωμοτικών κανόνων και κάνοντας χρήση αυστηρά συνθηματικής γλώσσας, αναφέρεται στην επιστολή ότι… «η έναρξις του Σχολείου της Πελοποννήσου εγγίζει» και ουσιαστικά καλείται ο Αρχιεπίσκοπος να επισπεύσει την υλοποίηση των υποσχέσεων – δεσμεύσεων για «χρηματικάς συνεισφοράς και ζωοτροφίας». Υπογραμμίζεται ότι στο Άρθρο 15 του επίσημου Γενικού Σχεδίου της Φιλικής Εταιρείας –που υπεγράφη στο Ισμαήλι της Βεσσαραβίας- είχε αποφασισθεί οι Κύπριοι να περιοριστούν κυρίως σε υλική – χρηματική συνδρομή και να μην κηρυχθεί επανάσταση επί κυπριακού εδάφους. Οι ιδιαιτερότητες της περιοχής (π.χ. έντονη παρουσία τουρκικών στρατιωτικών δυνάμεων και γεωγραφική εγγύτητα σημείων εχθρικού ανεφοδιασμού – μικρασιατικές ακτές) δημιουργούσαν απαγορευτικούς συσχετισμούς ισχύος για ένα τέτοιο απονενοημένο εγχείρημα[1,4].
Ωστόσο, η έναρξη των ένοπλων συγκρούσεων βρήκε και Κύπριους εθελοντές να πολεμούν με τον Ιερό Λόχο, στο πλευρό του Αλέξανδρου Υψηλάντη. Ενώ, λίγο αργότερα ο Κύπριος Ζήνων Αγγελής έπεσε νεκρός μαζί με τον Γιωργάκη Ολύμπιο, στην πολιορκία της Μονής Σέκου στη Μολδαβία.
Με βάση μετριοπαθείς παραδοχές – προσεγγίσεις, πεντακόσιοι (500) ήταν κατ’ ελάχιστον οι Κύπριοι εθελοντές που πολέμησαν εν Ελλάδι στον Αγώνα του 1821 – 1829. Κατά πάσαν ένδειξη, στους Ελληνοκυπρίους που συμμετείχαν στην Ιώνιο Φάλαγγα του Σμυρνιού Ιωάννη Καρόγλου, ανήκει το λάβαρο που βρίσκεται στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. Πρόκειται για λευκή τετράγωνη σημαία με γαλάζιο Σταυρό όπου στο άνω αριστερό τμήμα φέρει την (άψογα!) ανορθόγραφη επιγραφή: «ΣΗΜΕΑ ΕΛΗΝHΚI ΠΑΤΡHΣ ΚHΠΡΟY» [4].
Πολλές μαρτυρίες υπάρχουν για συγκεκριμένους Κύπριους αγωνιστές που πήραν μέρος στις μάχες της Πελοποννήσου (στα Δερβενάκια, στους Μύλους, στην Τριπολιτσά, στον αποκλεισμό του Ναυαρίνου κ.λπ.), στο πολιορκημένο Μεσολόγγι, στην Αττική και στις ναυτικές αναμετρήσεις[2,4].
Ο στρατηγός Μακρυγιάννης αναφέρει (Απομνημονεύματα, Βιβλίο Α, Κεφάλαιο 8) για τον ηρωικό θάνατο επώνυμου Κύπριου εθελοντή, στους Μύλους[3]:
«…εκεί που ριχτήκαμεν στο γιουρούσι, μου πληγώθηκε βαρέως και ύστερα απέθανε ο καλός και γενναίος πατριώτης Μιχάλης Κυπραίος, απούστειλα και πήγεν εις την αγγλικήν φρεγάτα όταν κιντυνεύαμεν εις το Νιόκαστρο…».
Σχετική μνεία για το εν λόγω περιστατικό γίνεται και από τον Τόμας Γκόρντον, o οποίος γράφει: «Ο Κύπριος στρατιώτης, όστις τόσον γενναίως εκολύμβησε προς το αγγλικόν πολεμικόν εις Ναυαρίνον, έπεσε νεκρός.» (“the Cyprian soldier, who so boldly swam out to the English men-of-war at Navarin, lost his life”, T. Gordon, History of the Greek Revolution, Εδιμβούργο, 1844).
Υπενθυμίζεται ότι, κατά τις εφιαλτικές ώρες της πολιορκίας του Νιόκαστρου από τον Ιμπραήμ, ο Μιχάλης Κυπραίος είχε αναλάβει επιτυχώς την ανορθόδοξη «αποστολή αυτοκτονίας» να μεταφέρει τη νύχτα, κολυμπώντας («της πλεγής») εν μέσω τουρκικών πλοίων (!), απόρρητες πληροφορίες σε αγγλική φρεγάτα (Απομνημονεύματα Μακρυγιάννη, Βιβλίο Α, Κεφάλαιο 7).
«Το βράδι είχε έρθει μια φεργάδα αγγλικιά και τα τούρκικα καράβια την είχαν στην μέση να μην ανταποκρινόμαστε εμείς μ’ αυτείνη. Φοβώνταν. Τότε στέλνομεν έναν Κυπραίον με γράμματα της πλεγής. Τον πήραν χαμπέρι τα τουρκικά και τον κυνήγησαν ολονύκτα και τόπεσαν τα γράμματα εκεί όπου βούταγε εις την θάλασσα. Και πήγε εις την φεργάδα και μπαίνοντας μέσα έπεσε πεθαμένος. Τον κρεμάσανε και βγήκε το νερό και το βάλαν σπίρτα κι αναστήθη. Και είπε των άγγλων τον χαμόν των γραμμάτων όπου του είχαμε δομένα. Είπε στοματικώς την κατάστασιν του κάστρου και τις πρόφασες του Μπραήμη. Και τον πήρε η φεργάδα και πήγαν εις τη Ζάκυθο και είπαν αυτά του ναυάρχου. Τότε ο ναύαρχος έστειλε ένα μπρίκι.»
Επίσης, ο Μακεδόνας αγωνιστής Νικόλαος Κασομούλης, που είχε λάβει μέρος στην έξοδο του Μεσολογγίου στα περίφημα «Στρατιωτικά Απομνημονεύματά» του, βεβαιώνει ότι μαζί του στο Μεσολόγγι κατά τη διάρκεια της πολιορκίας πολεμούσε ο «εφτάψυχος» Κύπριος αγωνιστής Νικόλαος Χατζησάββας, ο οποίος[3] «εφτά πληγές είχεν λάβει και μου έλεγεν ακόμη ο δύστυχος ότι θα βαστάξει».
Παράλληλα, τη δράση των Κυπρίων αγωνιστών βεβαιώνουν τα πιστοποιητικά που εξέδωσαν μετά τη λήξη του αγώνα ξακουστοί οπλαρχηγοί της Επανάστασης όπως ο Πετρόμπεης, ο Νικηταράς, ο Κολοκοτρώνης, ο Μακρυγιάννης και άλλοι[2].
Στην οικεία βιβλιογραφία, ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στους αδερφούς Θησέα, οι οποίοι είχαν πλούσια δράση εντός και εκτός της επαναστατημένης Ελλάδας. Πρόκειται για τους Νικόλαο, Κυπριανό και Θεόφιλο που ήταν συγγενείς του εθνομάρτυρα Κυπριανού και αποτελούσαν μια από τις πρώτες αστικές οικογένειες του νησιού με έντονη παρουσία στο κοινωνικοπολιτικό, πολιτιστικό και οικονομικό γίγνεσθαι. Συγκεκριμένα, ο Νικόλαος Θησέας, ως ευπατρίδης διανοούμενος της εποχής συνδύαζε το λόγιον ύφος με την πυγμή. Στα πρώτα χρόνια της Επανάστασης συντόνιζε από τη Μασσαλία τη μετάβαση των Γάλλων φιλελλήνων στην Ελλάδα. Αργότερα, κατέβηκε και ο ίδιος στον Μοριά όπου ανέλαβε υπασπιστής του Υψηλάντη. Χαρακτηριστικές είναι οι σχετικές Βεβαιώσεις (πιστοποιητικά) που φέρουν τις υπογραφές του Νικήτα Σταματελόπουλου (Νικηταρά), του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη και αναφέρουν, μεταξύ άλλων[1,2]:
«Ο κύριος Νικόλαος Θησεύς εχρησίμευσεν εις την Πατρίδα ου μόνον στρατιωτικώς, αλλά και διά της καλής του διαγωγής απεμάκρυνεν ουκ ολίγας διχονοίας μεταξύ των ημετέρων και τινας έξωθεν παρασπειρωμένας ραδιουργίας, πλην των όσων άλλων συνείργησεν εις ευσεβή και φιλάνθρωπα έργα…»,
«Ένας εκ των προθύμων και ειλικρινών συναγωνιστών κατά τον υπέρ Ανεξαρτησίας αγώνα διετέλεσεν ομολογουμένως ο κύριος Νικόλαος Θησεύς, ευπατρίδης της νήσου Κύπρου, και φέρων υπόληψιν γενικήν διά τον έντιμον χαρακτήρα και την καλήν άλλοτε οικονομικήν κατάστασίν του…».
Επίσης, ο Γιάννης Πασαπόρτης από την Κοίλη της Πάφου πολέμησε στην πολιορκία και στην έξοδο του Μεσολογγίου. Γύρισε μετά τη λήξη του Αγώνα στην Κύπρο, περήφανος για το ελληνικό του διαβατήριο, που του χάρισε και το επώνυμο «Πασαπόρτης». Ο Χριστόδουλος Κοκκινόφτας από την Τσάδα της Πάφου πολέμησε στην πολιορκία του Μεσολογγίου. Συγχωριανός του Κοκκινόφτα ήταν ο Χριστόδουλος Μακρής, που έλαβε μέρος σε πολλές μάχες της Επανάστασης και γύρισε στην Κύπρο τιμημένος, μετά την ίδρυση του ελληνικού Κράτους. Ανάλογη πορεία είχαν ο Μάρκος Ιερώνυμος από το Όμοδος, ο Φραγκίσκος Αντωνίου από την Αθηένου, ο Θεοχάρης Τρίψιμος από τη Σωτήρα Αμμοχώστου, ο Χαράλαμπος Φράγκος από την Καλαβασό και ο Χριστοφής Αυξέντη από τα Πέρα[4].
Ο Κωνσταντίνος Κυπριώτης υπηρέτησε στο πυρπολικό του Κωνσταντίνου Κανάρη και πνίγηκε κατά τη διάρκεια μιας ναυτικής επιχείρησης. Στο πυρπολικό του Κανάρη υπηρέτησε και ο γιος του Κυπρίου αυτού αγωνιστή, ο Γεώργιος Κωνσταντίνου Κυπριώτης, ο οποίος έπεσε και αυτός κατά τη διάρκεια άλλης αποστολής.
Ο Θεοχάρης Χατζηηλίας, καταγόμενος από την Λάπηθον, την «ιμερόεσσαν», πολέμησε σε διάφορες μάχες και αργότερα έγινε αξιωματικός στον τακτικό ελληνικό Στρατό. Είναι ο παππούς του ποιητή Ναπολέοντα Λαπαθιώτη[4].
Ο Ιωάννης Σταυριανός (1804 – 1887) από το χωριό Λόφου της Λεμεσού είναι ο μόνος Κύπριος αγωνιστής που μας άφησε απομνημονεύματα. Έγραψε την «Πραγματεία των περιπετειών του βίου μου», στην οποία εξιστορεί τη συμμετοχή του στην Επανάσταση. Συγκλονιστικό είναι το απόσπασμα στο οποίο ο Σταυριανός αναφέρει λεπτομέρειες από τη στιγμή που δολοφονείται (από αδελφοκτόνο χέρι;) «του Γένους το καμάρι, της Καλογριάς ο Γιος, ο Γεώργιος Καραϊσκάκης»[4].
Επιπλέον, ο ιεράρχης Φιλόθεος Χατζής που καταγόταν από τη Λευκωσία, υπήρξε για είκοσι πέντε χρόνια Επίσκοπος Δημητσάνας και ενίσχυσε συστηματικά την εκπαίδευση στην περιοχή και ιδιαίτερα στις περίφημες σχολές της Δημητσάνας, της Στεμνίτσας και της Βυτίνας. Παράλληλα, μύησε στη Φιλική Εταιρεία τον ντόπιο πληθυσμό. Κατόπιν, φυλακίσθηκε στην αρκαδική πρωτεύουσα μαζί με λοιπούς κληρικούς και προύχοντες. Υπέφερε τα πάνδεινα και πέθανε στη φυλακή στις 10 Σεπτεμβρίου 1821, λίγο πριν ο Κολοκοτρώνης απελευθερώσει την πόλη. Σχεδόν την ίδια περίοδο, στην Κύπρο ο Κιουτσούκ Μεχμέτ, χρησιμοποιώντας παρόμοια προσχήματα και μεθοδεύσεις με τους εν Τριπόλει ομολόγους του, συγκέντρωσε στη Λευκωσία ιεράρχες και προκρίτους και τους φυλάκισε. Με συνοπτικές διαδικασίες τους καταδίκασε και τους εξετέλεσε. Απαγχόνισε τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Κυπριανό και αποκεφάλισε τους Μητροπολίτες Πάφου, Κιτίου και Κυρηνείας. Ακολούθησαν, εκτεταμένες σφαγές και λεηλασίες στο νησί. Το ημερολόγιο σημάδευε (και τότε) τον τραγικό μήνα Ιούλιο του 1821[3,4].
Έτσι, βάφτηκε με κυπριακό αίμα η άκρη του γιαλού κι η μέση του πελάου. Ώσπου, τα δάκρυα από τη Λευκωσία θαλασσοφίλησαν το Κάβο Μελανιός στη Χίο, την Κάσο και το Αϊβαλί. Οι οιμωγές έγιναν ένα με την εύλαλη σιωπή της Ψαριανής ολόμαυρης ράχης, υφαίνοντας το χωρο-ιστορικό συνεχές Ελλάδας και Κύπρου. Στο εθνικό συλλογικό ασυνείδητο χαράχτηκε ανεξίτηλα και πάλι ο κοινός πόνος και πόθος της Λευτεριάς.
Κατά συνέπεια, η ευπρόσωπη κυπριακή παρουσία στον εν Ελλάδι Αγώνα, οι σφαγές και οι δηώσεις στο ίδιο το νησί, ενέταξαν την Κύπρο στην επαναστατική περίμετρο και την έθεσαν εντός των συνόρων του αναγεννημένου έθνους, εν αναμονή και της συμπερίληψής της στο κράτος – απότοκο της Επανάστασης[4].
Σε πολιτικό – διπλωματικό επίπεδο, οι Κύπριοι είχαν εναποθέσει τις ελπίδες τους στον Ιωάννη Καποδίστρια, ο οποίος -εκ μητρός- καταγόταν από την κυπριακή οικογένεια Γονέμη που είχε μεταναστεύσει στα Επτάνησα. Ο κυβερνήτης, τον Οκτώβριο του 1827, αμέσως μετά τη ναυμαχία του Ναυαρίνου, θα απαντήσει[1] γραπτώς στον Άγγλο διπλωμάτη Γουίλμοτ-Χόρτον, που ως εκπρόσωπος του Φορέιν Όφις τον ρώτησε «τι νοητέον σήμερον Ελλάδα;»:
«Πίνακας αγνώστου ζωγράφου που φέρει τον τίτλο: ‘‘Το Ελληνικόν Γένος αποτελούσι πάντες οι άνθρωποι, οίτινες από της αλώσεως της Κωνσταντινουπόλεως δεν επαύσαντο πρεσβεύοντες την ορθόδοξον θρησκείαν, λαλούντες την γλώσσαν των πατέρων αυτών και έμειναν υπό την πνευματικήν και κοσμικήν δικαιοδοσίαν της Εκκλησίας αυτών, οιανδήποτε χώραν της Τουρκίας και αν κατώκουν’’.»
Σε επόμενη ερώτηση του Άγγλου διπλωμάτη: «Ποία όρια εκτάσεως χωρογραφικής αξιοί η Ελλάς;», ο Καποδίστριας απάντησε[1]:
«Τα όρια ταύτα από του 1821 καθορίζονται υπό του αίματος του εκχυθέντος εις τα σφαγεία των Κυδωνιών, της Κύπρου, της Χίου, της Κρήτης, των Ψαρών και του Μεσολογγίου και εις τους πολλούς κατά γην και κατά θάλασσα αγώνας, δια των οποίων εδοξάσθη το ανδρείον τούτο έθνος. Από των γεγονότων τούτων των δεσποζόντων της ιστορίας της Ελλάδος και χαρακτηριζόντων τον αγώνα, τον οποίον υφίσταται από επτά ετών, ως απ’ αφετηρίας ορμώμενος, έκαστος θα νοήση ευκόλως, ότι ουχί φιλοδοξία ουδέ φιλοκτημοσύνη, αλλά καθήκον ιερόν άμα και όσιον υποχρεοί τους Έλληνας να περιορίσουν ως δυνατόν ολιγώτερον τα όρια ταύτα».
Δυστυχώς, τα αιτήματα του λαού της μαρτυρικής Μεγαλονήσου δεν ικανοποιήθηκαν. Η Κύπρος δεν απελευθερώθηκε. Απλώς, άλλαξε χέρια το 1878 περνώντας αιφνιδίως από την Οθωμανική στη Βρετανική Αυτοκρατορία. Έκτοτε, ο κυπριακός ελληνισμός συνέδραμε ποικιλοτρόπως σε κάθε αλυτρωτική προσπάθεια του Εθνικού Κέντρου επιδιώκοντας να προσαρτηθεί σε αυτό. Κύπριοι εθελοντές ήταν παρόντες στον «ατυχή» πόλεμο του 1897, στο Μακεδονικό Αγώνα, στους Βαλκανικούς Πολέμους (1912-13), στη Μικρασιατική Εκστρατεία (1922), στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Έτσι, το κυπριακό ενωτικό κίνημα αποδείχθηκε το μακροβιότερο και μαζικότερο της νεότερης ελληνικής ιστορίας, παρουσιάζοντας αξιοθαύμαστη αυτοσυνέπεια. Η κορύφωση αυτού του ενωτικού νόστου ήρθε με το έπος της ΕΟΚΑ και τον όμορφο αγώνα του 1955-59.
Τέλος, είναι σίγουρο ότι κατά την πολυαίωνη Ιστορία της Νήσου του Ευαγόρα υπήρξε πλήθος ανωνύμων, ηρωικώς πεσόντων «εν τοις Ιεροίς του Γένους ημών Αγώσι». Σε αυτούς τους σιωπηλούς και αφανείς πρωτομάστορες της Ελευθερίας και της «ακριβής Άνοιξης» αφιερώνεται η όλη ταπεινή προσπάθειά μας, πάντοτε αφουγκραζόμενοι τον διαχρονικό προβληματισμό του Γεωργίου Στρατήγη…
«είχες αστέρια ολόλαμπρα στον ουρανό σου κι άλλα,
μα εκείνα που δεν έλαμψαν ήσαν τα πιο μεγάλα».

Πηγές:
Ε.Γ. Πρωτοψάλτης, Η Κύπρος εις τον αγώνα του 1821, Αθήνα, 1971
Γιάννης Σπανός, Οι Κύπριοι εθελοντές στους εθνικούς αγώνες. Οι Κύπριοι στην επανάσταση του 1821, Ιωνικές Εκδόσεις, 2008
Άγγελος Παπακώστας, «Η συμβολή της Κύπρου εις την Επανάσταση του εικοσιένα», Νέα Εστία, Σεπτ. 1955, τεύχη 676-677 (www.ekebi.gr)
Γ. Γιωργής, «Η συμβολή της Κύπρου στην Επανάσταση του 1821», Περγαμηνή, Λευκωσία, 2010 (www.ucy.ac.cy)
Γ. Κηπιάδης, Απομνημονεύματα των κατά το 1821 εν τη νήσω Κύπρω τραγικών σκηνών, Αλεξάνδρεια, 1888 (anemi.lib.uoc.gr)
Ιωάννης Φιλήμων, Δοκίμιον ιστορικόν περί της Ελληνικής Επαναστάσεως, Αθήναι, 1859 (anemi.lib.uoc.gr)
«Ο Μορφίτης Αβραάμ» (εφημερίδα «Κάιρο», Αίγυπτος 1874), περιοδικό «μικροφιλολογικά» (τετράδια, τ. 17, 2015), επιμέλεια Π. Παπαπολυβίου
Περιοδικό Οι Τρεις Ιεράρχαι, τεύχος Ιαν.-Μάρτ. 2015
Π. Παπαπολυβίου, «Κύπριοι εθελοντές στην επανάσταση του 1821», Πολίτης – Χρονικό, τ. 57, 22/03/2009
«Ναυτική Ελλάς, τ. 1001, Μάρ. 2017

Από το ‘Αρδην τ. 111

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία

Επιστήμονες θα αποκαλύψουν την καταγωγή του Χριστόφορου Κολόμβου! Ήταν Έλληνας; Όλες οι απορίες θα λυθούν το Σάββατο

Ερευνητές με επικεφαλής τον ιατροδικαστή Μιγκέλ Λορέντε εξέτασαν μικροσκοπικά δείγματα από τα λείψανα που έχουν ταφεί στον Καθεδρικό της Σεβίλλης, που εδώ και χρόνια πιστεύεται ότι είναι η τελευταία κατοικία του Κολόμβου

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

«To DNA του Κολόμβου: η αληθινή καταγωγή» και θα προβληθεί το Σάββατο από την ισπανική δημόσια τηλεόραση TVE.

 

Πολλές χώρες ερίζουν για την καταγωγή του Χριστόφορου Κολόμβου, αλλά και την τελευταία κατοικία του εξερευνητή που άνοιξε τον δρόμο για την κατάκτηση της Αμερικής από τους Ευρωπαίους, στα τέλη του 15ου αιώνα. Πολλοί ιστορικοί αμφισβητούν την κρατούσα θεωρία ότι προερχόταν από τη Γένοβα της Ιταλίας. Άλλες θεωρίες τον θέλουν Εβραίο της Ισπανίας ή Έλληνα, ή Βάσκο ή Πορτογάλο.

Ερευνητές με επικεφαλής τον ιατροδικαστή Μιγκέλ Λορέντε εξέτασαν μικροσκοπικά δείγματα από τα λείψανα που έχουν ταφεί στον Καθεδρικό της Σεβίλλης, που εδώ και χρόνια πιστεύεται ότι είναι η τελευταία κατοικία του Κολόμβου – αν και υπάρχουν και άλλες θεωρίες για το πού βρίσκεται ο τάφος του.

Συνέκριναν αυτά τα δείγματα με εκείνα γνωστών συγγενών και απογόνων του και τα ευρήματα θα ανακοινωθούν σε ένα ντοκιμαντέρ που τιτλοφορείται «To DNA του Κολόμβου: η αληθινή καταγωγή» και θα προβληθεί το Σάββατο από την ισπανική δημόσια τηλεόραση TVE.

Ο Λορέντε ενημέρωσε τους δημοσιογράφους για την έρευνα σήμερα αλλά δεν αποκάλυψε τα συμπεράσματα, λέγοντας μόνο ότι επιβεβαιώθηκε η θεωρία ότι τα λείψανα της Σεβίλλης ανήκουν όντως στον Κολόμβο.

Η έρευνα για την καταγωγή του εξερευνητή περιπλέχθηκε από πολλούς παράγοντες, όπως τον τεράστιο όγκο των δεδομένων. Αλλά «το αποτέλεσμα είναι σχεδόν απολύτως αξιόπιστο», πρόσθεσε ο Λορέντε.

Ο Κολόμβος πέθανε στο Βαγιαδολίδ της Ισπανίας το 1506 αλλά ήθελε να ταφεί στο νησί Ισπανιόλα, το οποίο σήμερα το μοιράζονται η Αϊτή και η Δομινικανή Δημοκρατία. Τα λείψανά του μεταφέρθηκαν εκεί το 1542, στη συνέχεια στην Κούβα το 1795 και μετά, όπως πίστευαν πολλοί, στη Σεβίλλη της Ισπανίας, το 1898.

Το 1877 εργάτες βρήκαν ένα φέρετρο από μόλυβδο θαμμένο πίσω από την Αγία Τράπεζα στον καθεδρικό ναό του Σάντο Ντομίνγκο, την πρωτεύουσα της Δομινικανής Δημοκρατίας. Περιείχε μερικά οστά που πιστεύεται ότι ανήκαν στον Κολόμβο. Ο Λορέντε είπε ότι και οι δύο θεωρίες μπορεί να ισχύουν αφού και οι δύο σκελετοί που βρέθηκαν δεν είναι πλήρεις.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία

Σαν Σήμερα 9 Οκτωβρίου

Τα γεγονότα που σημάδεψαν τη μέρα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

1829: Οι Τζορτζ και Ρόμπερτ Στέφενσον επιδεικνύουν την ατμομηχανή τους, που, σέρνοντας γεμάτα βαγόνια, αναπτύσσει την ιλιγγιώδη για την εποχή ταχύτητα των 46 χλμ την ώρα.

1859: Γεννιέται ο Γάλλος λοχαγός, εβραϊκής καταγωγής, Αλφρεντ Ντρέυφους. Κατηγορήθηκε και καταδικάστηκε όντας αθώος ως προδότης. Τον υπερασπίστηκε ο Γάλλος συγγραφέας Εμίλ Ζολά, με το περίφημο κείμενο του “Κατηγορώ”. Η υπόθεση του έχει μείνει στην ιστορία ως η μεγαλύτερη δικαστική πλάνη.

1900: Στην Κίνα, η αυτοκρατορική Κυβέρνηση προβαίνει σε καταδίκη αξιωματικών, ενώ ο πρίγκιπας Τουάν αποστέλλεται στη Σιβηρία.

1901: Σύμφωνα με τηλεγράφημα από την Πετρούπολη, η Ρωσία δίνει εντολή στον πρίγκιπα της Ελλάδας Γεώργιο, ύπατο αρμοστή της Κρήτης, να επανέλθει στο νησί, να συγκαλέσει αμέσως Εθνοσυνέλευση και να κηρύξει επίσημα την ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα.

1912: Ο ελληνικός στόλος καταλαμβάνει τη Λήμνο και κηρύσσει τον αποκλεισμό του νησιού.

1915: Οι αυστριακές και γερμανικές δυνάμεις κυριεύουν το Βελιγράδι ενώ οι Βούλγαροι εισβάλουν στη Σερβία από τα ανατολικά.

1920: Αποκαλύπτεται ότι οι κατηγορούμενοι οπλίτες για το φόνο του Ίωνα Δραγούμη ήταν οι Χαλκιαδάκης, Δασκαλογρηγοράκης, Καραβανάκης, Γιαννεδάκης, Κολιτσάκης, Χριστοδουλάκης και Μαυρογένης.

1923: Με την αιτιολογία της απαγόρευσης των οινοπνευματωδών ποτών κλείνονται στην Κωνσταντινούπολη 5.000 καταστήματα, στην πλειοψηφία τους ελληνικά.

1929: Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ και ο Πρωθυπουργός της Βρετανίας διακηρύττουν από κοινού, ότι η σκέψη για πόλεμο μεταξύ των δύο χωρών είναι “εκτός πραγματικότητας”.

1931: Στην Ελλάδα, περικόπτονται οι μισθοί των δημόσιων υπαλλήλων κατά 4% των κατωτέρων και κατά 6% των ανωτέρων.

1932: Εγκαινιάζεται το μεγαλύτερο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο στον κόσμο, στον ποταμό Δνείπερο.

1932: Ο Ιωσήφ Στάλιν καθαιρεί και εξορίζει στη Σιβηρία τους Γκριγκόρι Ζινόβιεφ και Λέον Καμένεφ, που μοιράζονταν την εξουσία μαζί του μετά το θάνατο του Λένιν.

1944: Βομβαρδίζεται ανηλεώς από τους Ναζί η Αθήνα τρεις μέρες πριν εγκαταλείψουν την πόλη. Έξι νεκροί και 22 τραυματίες είναι ο τραγικός απολογισμός.

1962: Η Ουγκάντα ανακηρύσσει την ανεξαρτησία της, μετά από 70 χρόνια βρετανικής κυριαρχίας.

1967: Εκτελείται ο Ερνέστο Τσε Γκεβάρα, αργεντινός επαναστάτης. Δολοφονήθηκε στη ζούγκλα της Βολιβίας.

1971: Στην Αργεντινή, πραξικοπηματίες στρατιωτικοί παραδίδονται μετά από 19 ώρες προσπάθειας να ανατρέψουν της κυβέρνησης.

1974: Ορκίζεται η νέα ελληνική Κυβέρνηση, υπό τον Κωνσταντίνο Καραμανλή.

1975: Το Νόμπελ Ειρήνης απονέμεται στο Ρώσο φυσικό επιστήμονα και αντικαθεστωτικό Αντρέι Ζαχάρωφ, που βοήθησε στη δημιουργία της πρώτης βόμβας υδρογόνου της ΕΣΣΔ. Βραβεύτηκε για τους αγώνες του για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

1989: Το επίσημο πρακτορείο ειδήσεων της Σοβιετικής Ένωσης μεταδίδει πως ένα UFO προσγειώθηκε στο Βόρονετς.

1993: Στη Ρωσία, 142 νεκροί, οι περισσότεροι άμαχοι πολίτες, είναι ο επίσημος απολογισμός των θυμάτων από τα αιματηρά επεισόδια της Μόσχας, κατά τη διάρκεια της επιχείρησης κατάληψης του Κοινοβουλίου από το στρατό.

1995: Με 102 ψήφους υπέρ, μία κατά και δύο αποχές η Βουλή της ΠΓΔΜ επικυρώνει την ενδιάμεση συμφωνία, που είχαν υπογράψει Ελλάδα και ΠΓΔΜ στη Νέα Υόρκη.

2002: Η αρμόδια επιτροπή ανακοινώνει ότι οι Κύπρος, η Πολωνία, η Λιθουανία, η Λετονία, η Εσθονία, η Τσεχία, η Σλοβακία, η Σλοβενία, η Μάλτα και η Ουγγαρία πληρούν τα κριτήρια της Κοπεγχάγης για την ένταξη τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Βουλγαρία και Ρουμανία παραπέμπονται για το 2007. Δεν ορίζεται ημερομηνία για την έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την Τουρκία.

2012: Μέλη τον Ταλιμπάν κάνουν απόπειρα δολοφονίας κατά της Μαλάλα Γιουσαφζάι.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία

Πιέσεις στην Τουρκική Εθνοσυνέλευση να ανοικτούν τα πρακτικά της Δίκης των Ελλήνων που εκτελέστηκαν στην Αμάσεια το 1921

Ο Τούρκος βουλευτής Ισκεντέρ Μπαϊχάν ζήτησε από τη Μεγάλη Τουρκική Εθνοσυνέλευση, να ανοιχτούν τα πρακτικά των Δικαστηρίων της Αμάσειας, τα οποία οδήγησαν σε εκτέλεση Ελλήνων που αποτέλεσαν σημαντικές προσωπικότητες στον Εύξεινο Πόντο.

Δημοσιεύτηκε

στις

Τουρκία: Ανοίξτε τα πρακτικά της Δίκης Ελλήνων που εκτελέστηκαν! Ο Τούρκος βουλευτής Ισκεντέρ Μπαϊχάν ζήτησε από τη Μεγάλη Τουρκική Εθνοσυνέλευση, να ανοιχτούν τα πρακτικά των Δικαστηρίων της Αμάσειας

Στόχος η ταυτοποίηση όλων των εκτελεσθέντων της Αμασείας ώστε να ανευρεθεί ο ομαδικός τάφος όπου ερρίφθησαν οι σοροί των Ελλήνων μαρτύρων μετά την εκτέλεση στην αγχόνη για να μπορέσουν οι συγγενείς τους με την μέθοδο του DNA να τακτοποιήσουν καταρχάς τα υπολείμματα και αμέσως μετά να τα θάψουν με τις πρέπουσες Θρησκευτικές τιμές

Του Χρήστου Κωνσταντινίδη

Μία πολύ σημαντική κίνηση βρίσκεται σε εξέλιξη στην Τουρκία, την ώρα που ολόκληρος ο κόσμος είναι με κομμένη την ανάσα, λόγω της κορύφωσης της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή μεταξύ του Ισραήλ και του Ιράν, με τους πληρεξούσιούς του (Χεζμπολάχ, Χούθι, Χαμάς). Ο Τούρκος βουλευτής του Emek Partisi, του Εργατικού Κόμματος που εξέλεξε 8 βουλευτές στις εκλογές του Μαΐου του 2023, Ισκεντέρ Μπαϊχάν ζήτησε από τη Μεγάλη Τουρκική Εθνοσυνέλευση, να ανοιχτούν τα πρακτικά των Δικαστηρίων της Αμάσειας, τα οποία οδήγησαν σε εκτέλεση Ελλήνων που αποτέλεσαν σημαντικές προσωπικότητες στον Εύξεινο Πόντο. Η εξέλιξη προέκυψε μετά από άρθρο του Τούρκου συγγραφέα, ερευνητή, ιστορικό και οικονομολόγο, Νεβζάτ Οναράν με θέμα τα Δικαστήρια της Αμασείας το 1921 και την απόδειξη της άμεσης εμπλοκής του Μουσταφά Κεμάλ.

Ο Τούρκος συγγραφέας, ερευνητής, ιστορικός και οικονομολόγος, Νεβζάτ Οναράν

Ο Οναράν (Φώτο αριστερά) αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης, από τη Σχολή Οικονομικών Επιστημών. Εργάστηκε ως λογιστής για ένα διάστημα και στη συνέχεια ως οικονομικός ρεπόρτερ για πολλές εφημερίδες και περιοδικά, συμπεριλαμβανομένης της Ozgur Gundem του PKK και της Evrensel, ενώ προσφάτως αρθρογραφεί στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας “Duvar”. Στην Τουρκία είναι γνωστός για την πολύχρονη εργασία του πάνω στο ζήτημα της Γενοκτονίας.  Τον περασμένο Μάιο μίλησε στη Θεσσαλονίκη και στη Δράμα σε εκδηλώσεις με αφορμή την ημέρα μνήμης της 19ης Μαΐου με τίτλο της ομιλίας του: «Η δεύτερη φάση της εκκαθάρισης των Χριστιανών από την Ανατολία 1919-1922».

Παρατημένα στις αποθήκες της Εθνοσυνέλευσης τα πρακτικά

Στο άρθρο του αναδεικνύεται πόσο σημαντικά ήταν τα Δικαστήρια της Αμασείας για την ολοκλήρωση του σχεδίου Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Μη κυβερνητική οργάνωση Ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Τουρκία που ενεργοποίησε το σωματείο Δράσης Νίκος Καπετανίδης με την νομιμοποίηση του αιτήματος από τον απόγονο του Εθνομάρτυρα Νίκου Καπετανίδη, Κώστα Καπετανίδη, έκανε έρευνα στα επίσημα Τουρκικά αρχεία ζητώντας τα πρακτικά των Δικαστηρίων της Αμασείας. Όπως ενημέρωσε ο Τούρκος βουλευτής του Emek Partisi στην Κωνσταντινούπολη Ισκεντέρ Μπαϊχάν, τα 40 σακκιά εγγράφων δεν έχουν ακόμα ταξινομηθεί στα αρχεία και αποθήκες της Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης από το 1921 !

Ο βουλευτής του Emek Partisi, Ισκεντέρ Παϊχάν

«Θα ήθελα να ευχαριστήσω το προσωπικό που έκανε τις απαραίτητες εργασίες και πληροφορίες στο Αρχείο της (τουρκικής) Βουλής. Έμαθα ότι οι διαδικασίες ταξινόμησης και ψηφιοποίησης των εγγράφων στα 77 κουτιά αρχείων που σχετίζονται με τον πρώτο τόμο του Δικαστηρίου Ανεξαρτησίας της Αμάσειας στα Αρχεία της Μεγάλης Εθνοσυνέλευσης της Τουρκίας δεν έχουν ολοκληρωθεί. Ελπίζω να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό η ταξινόμηση του φακέλου σχετικά με την απόφαση αυτή. Δυστυχώς είναι καθυστερημένη δουλειά. Πέρασε ένας αιώνας, τι άλλο να περιμένουμε; Οι ερευνητές θα πρέπει να έχουν εύκολη πρόσβαση στα αρχεία του Δικαστηρίου Ανεξαρτησίας και σε παρόμοια έγγραφα. Αυτή είναι μια ιστορική ευθύνη», αναφέρει σε δήλωσή του ο συγγραφέας Νεβζάτ Οναράν.

Στόχος η ανεύρεση του ομαδικού τάφου

Όπως αναφέρει σε σχετικό δελτίο Τύπου το Σωματείο Δράσης Νίκος Καπετανίδης, “προφανώς τα πρακτικά αυτά υπάρχει λόγος που τόσα χρόνια έχουν μείνει στα υπόγεια χωρίς ψηφιοποίηση. Οι Τούρκοι είναι απόλυτα σαφές ότι έχουν χιλιάδες στοιχεία καθώς τα κατέγραφαν όλα συστηματικά. Άρα το ζήτημα της άσκησης πίεσης στο εσωτερικό της για την αποδέσμευση των εξαιρετικά σημαντικών αποδεικτικών στοιχείων είναι το μεγαλύτερο βήμα για την Αναγνώριση της Γενοκτονίας μέσα στην Τουρκία από ομάδες, πρόσωπα και οργανώσεις που αναζητούν επίσης την αλήθεια!”

Το σωματείο Δράσης Νίκος Καπετανίδης έχει θέσει ως στόχο την ταυτοποίηση όλων των εκτελεσθέντων της Αμασείας με όλα τα βιογραφικά τους στοιχεία, εκ των οποίων ο Νεβζάτ Οναράν έχει ήδη εξακριβώσει 174, ώστε να ανευρεθεί ο μαδικός τάφος όπου ερρίφθησαν οι σοροί των Ελλήνων μαρτύρων μετά την εκτέλεση στην αγχόνη για να μπορέσουν οι συγγενείς τους με την μέθοδο του DNA να τακτοποιήσουν καταρχάς τα υπολείμματα και αμέσως μετά να τα θάψουν με τις πρέπουσες Θρησκευτικές τιμές.

Δεν αγωνίζονται Έλληνες αλλά Τούρκοι βουλευτές για την ανάδειξη του θέματος

Στη στάση του ελληνικού πολιτικού συστήματος απέναντι στο θέμα της Γενοκτονίας στάθηκε ο πρόεδρος του Σωματείου Δράσης Νίκος Καπετανίδης, Γιώργος Γεωργιάδης, σε δημόσια τοποθέτησή του στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, με αφορμή το ζήτημα που αναδείχτηκε μέσα από τις πιέσεις του ελληνικού πολιτιστικού συλλόγου. «Το σημαντικό είναι ότι η Τουρκική Βουλή επιβεβαίωσε ότι τα πρακτικά των Δικαστηρίων της Αμασείας ΥΠΑΡΧΟΥΝ. Απλά είναι σε κουτιά χωρίς ταξινόμηση και ψηφιοποίηση. Είναι η πρώτη φορά μετά από 103 χρόνια που οι Τουρκικές αρχές υποχρεούνται να απαντήσουν για την Αμάσεια. Όχι από πίεση Ελλήνων αλλά ΤΟΥΡΚΩΝ βουλευτών. Που είναι μεν λίγοι οι συγκεκριμένοι και μικρή μειοψηφία αλλά δεν παύει να είναι ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ .
Στην Ελλάδα είχαμε μέχρι και Υπουργό Παιδείας Αρνητή της Γενοκτονίας ενώ παραδώσαμε τα σχολικά βιβλία σε Απάτριδες Αρνητές σε πολλές περιπτώσεις. Τιμούμε αυτόν τον βουλευτή και τους φίλους του σωματείου Δράσης Νίκος Καπετανίδης, Νεβζάτ Οναράν και Τουφάν Σισλί που δίνουν αυτόν τον τίμιο και τόσο δύσκολο αγώνα. Λυπούμαι για το επίπεδο των θέσεων πολλών πολιτικών στην Ελλάδα», αναφέρει σε ανάρτησή του στον λογαριασμό του στο Facebook ο πρόεδρος του Σωματείου Δράσης Νίκος Καπετανίδης, Γιώργος Γεωργιάδης.
Συνέχεια ανάγνωσης

ΙΝΦΟΓΝΩΜΩΝ

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή