Άμυνα
Το παρασκήνιο και η αλήθεια γύρω από την αχρείαστη και βλαβερή για τα εθνικά μας συμφέροντα κρίση με τη Γαλλία
Ξεκινώντας από ένα Λάθος, δεν φθάνεις ποτέ στην Αλήθεια.[1]
Ιωάννης Θ. Μάζης, Καθηγητής Γεωπολιτικής, ΕΚΠΑ
Η ιστορική συγκυρία και οι συμπτώσεις
Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές (21/07/2020) η Τουρκία συμφώνως προς τις δημοσιογραφικές πληροφορίες έχει προωθήσει τρία ερευνητικά πλοία, ανάμεσά τους και το Oruc Reis, τα οποία συνοδεύονται από19 τουρκικά πολεμικά σκάφη,κινούμενα παρακτίως Νοτίως με κατεύθυνση Ν/Δ της Σμύρνης. Η ελληνική πλευρά έχει κινητοποιήσει το 85% του ελληνικού στόλου ο οποίος κινείται επίσης με κατεύθυνση Ν/ΝΑ
Σε επιφυλακή έχουν τεθεί και οι ελληνικές δυνάμεις στον Έβρο, καθώς ήδη έχει διαταχθεί αναστολή αδειών, ενώ είναι σε ετοιμότητα η εθνοφυλακή. Η τουρκική πλευρά εξέδοσε παράνομη NAVTEX, ανακοινώνουσα την περιοχή όπου προτίθεται να διεξαγάγει έρευνες. Αφορά την περιοχή νοτίως από το Σύμπλεγμα του Καστελορίζου, όπου και το σημείο τομής των, κατά νόμον, ΑΟΖ Ελλάδας (μηδέποτε ανακηρυχθείσης), Κύπρου και Αιγύπτου.
Η τουρκική NAVTEX
TURNHOS N/W : 0977/20 (Antalya NAVTEX Station) (Published Date: 21-07-2020 11:23)
TURNHOS N/W : 0977/20
MEDITERRANEAN SEA
1.SEISMIC SURVEY, BY R/V ORUÇ REİS, ATAMAN AND CENGİZ HAN
BETWEEN 21 JUL-02 AUG 20 IN AREA BOUNDED BY;
33 55.22 N – 027 59.83 E
34 58.25 N – 030 31.50 E
34 18.18 N – 030 54.52 E
34 17.03 N – 030 06.12 E
33 49.13 N – 030 06.38 E
33 40.95 N – 028 46.62 E
33 47.37 N – 028 20.27 E
33 52.98 N – 027 59.97 E
6 NM BERTH REQUESTED.
- CANCEL THIS MESSAGE 022059Z AUG 20.
Υπενθυμίζεται ότι η Τουρκία ανεκοίνωσε NAVTEX, από τις 18 Ιουλίου μέχρι τις 18 Αυγούστου, στοχεύουσα παράνομες γεωτρήσεις εις τον θαλάσσιο χώρο νοτιοδυτικώς της Κύπρου, εις τα βυθοτεμάχια 6 και 7 της νομίμως οριοθετηθείσης κυπριακής ΑΟΖ.
Το ΓΕΕΘΑ, ανεκοίνωσε ότι ζεύγος τουρκικών F-16 που εισήλθε στο FIR Αθηνών άνευ καταθέσεως σχεδίου πτήσεως διεξήγαγαν υπέρπτηση ανωθεν της Ρω, εις τα 17.000 πόδια, στις 16:12 μμ., και στις 16:16 μ.μ πάνω από τη Ρω, το Καστελόριζο και την Στρογγύλη, στα 21.000 πόδια. Δεύτερο ζεύγος τουρκικών F-16 που εισήλθε στο FIR Αθηνών άνευ καταθέσεως σχεδίου πτήσεως διεξήγαγε υπέρπτηση άνωθεν της Ρω και του Καστελορίζου, εις τα 29.000 πόδια, (16:26 μμ) και πέντε λεπτά αργότερα άνωθεν και πάλιν του Καστελορίζου, εις τα 9.500 πόδια. Ακολούθησε τρίτο ζεύγος τουρκικών F- 16 το οποίον εισήλθε εντός του FIR Αθηνών και άνευ καταθέσεως σχεδίου πτήσεως επίσης, διεξήγαγε υπέρπτηση άνωθεν του Καστελόριζο στα 11.000 πόδια στις 16:41 μμ. Ένα λεπτό αργότερα το αυτό ζεύγος διεξηγαγε υπέρπτηση άνωθεν της Ρω, στα 5.000 πόδια, (16:43 μμ.) και στα 9.000 πόδια, και επανέλαβε έκνομον ενέργεια άνωθεν της ιδίας νήσου εις τα 13.000 πόδια στις 16:51 μμ. Σε όλες τις περιπτώσεις τα τουρκικά αεροσκάφη αναγνωρίσθηκαν και αναχαιτίσθηκαν από αντίστοιχα ελληνικα μαχητικά σύμφωνα με τους διεθνείςκανόνες κατά πάγια τακτική.
Είναι πάντως όλως συμπτωματικόν, ότι:
α) Το γεγονός καταγράφεται, δύο μέρες μετά την ακύρωση της υπογραφής της Ελληνογαλλικής συμφωνίας η οποία είχε προγραμματιστεί για την 16η Ιουλίου 2020 και ματαιώθηκε. Η συμφωνία περιελάμβανε μια – ανεπανάληπτη για την μέχρι σήμερα πρακτική – συμφωνία Αμυντικής Συνδρομής τεραστίας σημασίας για την ελληνική αμυντική θωράκιση η οποία “βυθίστηκε στα νερά της Μεσογείου”!
β) και μια δευτέρα σύμπτωσις είναι η εν Αθήναις παρουσία του Γερμανού ΥΠΕΞ κου Heiko Maas. Φαντάζομαι ότι ο Κος Μaas είναι απολύτως ικανοποιημένος από το ναυάγιο της Ελληνο-Γαλλικής Συμφωνίας και – ασφαλώς – είναι διατεθημένος να καλύψει το κενόν ασφαλείας της Ελλάδος, ενώπιον του νέο μπαράζ τουρκικών απειλών, με την διαμεσολάβηση της χώρας του για έναν εφ’ όλης της (εκνόμου τουρκικής) ύλης τουρκο-ελληνικό διάλογο.
Άλλωστε η ελληνική πολιτική Ιερουσαλήμ μας πληροφορεί ότι έπρεπε να επιστραφούν αναδρομικά ύψους 1δις εις τους συνταξιούχους, λόγω της αιφνιδίου αποφάσεως του Σ.τ.Ε. Συνεπώς οι Γαλλικές φρεγάτες «μας έπεσαν» πολύ ακριβές, διάβολε! Άλλωστε, έτσι είναι αυτά! Η Ελλάς είναι ανυποχωρήτως κράτος Δικαίου και «αγκυροβολημένη» παραλλήλως και «εις το Διεθνές Δίκαιον» αρκεί να μην το εφαρμόζει προς…όφελός της (βλέπε, επέκτασις Αιγιαλίτιδος ζώνης στα 12nm)!
Οι ακριβές φρεγάτες.
1) Σε ό,τι αφορά το ζήτημα των πληρωμών το ακριβές είναι ότι η γαλλική πλευρά υπήρξε σαφέστατη από τα τέλη Ιουνίου-αρχές Ιουλίου κατά τις επισκέψεις των αντιπροσώπων της DGA/MA (Direction Générale de l’Armement-Ministère des Armées) και του γαλλικού Υπουργείου Οικονομικών (Trésor Français) στην Αθήνα. Συνεπώς το οψίμως αναφερθέν επιχείρημα περί υψηλού κόστους των Συμφωνιών δεν ισχύει διότι άλλως δεν θα ορίζετο διμερώς ως ημερομηνία υπογραφής αυτών, η 16η Ιουλίου!
2) Οι πληρωμές αυτές εξηπλούντο εις… δεκατρείς (13) δόσεις και όχι δέκα (10) που εφοβείτο αρχικώς το Υπουργείο Οικονομικών και μάλιστα για την χρονική περίοδο από 2020 έως 2032, όπως το ΥΠΟΙΚ εζήτησε από την DGA. Εάν οι υψηλότερες δόσεις είχαν τοποθετηθεί στην αρχή (2020-2023) αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η DGA όφειλε να χρηματοδοτήσει τις εταιρείες οι οποίες θα εκκινούσαν την παραγωγή των μεγάλων – και πολύ δαπανηρών – υποσυστημάτων τα οποία ήσαν απαραίτητα για την κατασκευή των σκαφών. Αυτό όμως ήτο γνωστόν εις το ΥΠΕΘΑ από τον Ιανουάριο του 2020! Συνεπώς έκπληξις και πάλιν δεν δικαιολογείται από πλευράς Ελλάδος.
3) Επίσης, η αυστηρότης του ελληνικού ΥΠ.ΟΙΚ. εξηντλήθη αναιτίως στην περίπτωση της Ελληνογαλλικής εξοπλιστικής συνεργασίας, απαιτώντας i) τεράστιες ποσότητες και είδη δικαιολογητικών και τεκμηριωτικών εγγράφων από την γαλλική πλευρά (συμπεριλαμβανομένης και της περιπτώσεως επιβολής ανοικτού διαγωνισμού (!) στα προγράμματα των Mirage 2000-5 και των οπλικών τους συστημάτων (τα οποία ειρήσθω εν παρόδω κατασκευάζονται εδώ και 45 χρόνια από τις ίδιες εταιρείες! (DASSAULT (AVIONS), THALES (ELECTRONIQUE, RADAR κ.τ.λ.) SAFRAN (MOTEUR) και MBDA (ARMES, IE SCALP, EXOCET, MICA, MAGIC) και ii) πλήθος τραπεζικών εγγυήσεων (τις οποίες και έλαβαν φυσικά) παρά το ότι η Ελλάς διατηρεί στενές σχέσεις με τις επιχειρήσεις αυτές εδώ και 40 έτη και – εν τω μεταξύ – οι εν λόγω μονάδες αναφέρονται σε εγγυήσεις της Γαλλικής Δημοκρατίας και με τιμές ανάλογες των προτεινομένων στις γαλλικές ένοπλες δυνάμεις, όπως προβλέπεται από σχετική Ελληνογαλλική συμφωνία η οποία και ρητώς το προβλέπει.
4) Tα συμφωνηθέντα αυτά ποσά των δόσεων λεπτομερώς κατ’ έτος και μάλιστα με τα Follow on Support (FOS) έχουν ως εξής: i) 2020: 418εκ., ii) 2021: 535εκ., iii) 2022: 609εκ., iv) 2023: 362εκ., v) 2024:236εκ.+FOS, vi) 2025:206εκ.+ FOS, vii) 2026:57εκ.+ FOS, viii) 2027: 31εκ.+ FOS, ix) 2028: 23εκ.+FOS, x) 2029: 15εκ.+FOS, xi) 2030: 8εκ.+FOS, xii) 2031: 3εκ.+FOS, xiii) 2032: 2εκ.+FOS. Σύνολον: 2.682εκ ευρώ και επ’ ουδενί 3.500εκ ευρώ! Η δε καθαρή τιμή των δύο Φρεγατών σύν τα ILS (Integrated Logistics Support) ανήρχετο εις το ποσόν των 1.818εκ. Ευρώ! Να ληφθεί δε υπόψιν ότι υπήρξαν και επιπλέον απαιτήσεις από πλευράς Ελλάδος για ειδική κατασκευή υποδοχής του αμερικανικού Close-in Wapon System (CIWS) τύπου RAM – Mk49. Περίπου δηλαδή όσο το ποσόν του εκσυγχρονισμού των 84 F-16 σε Viper, τα οποία θα παραληφθούν το…μέχρι το 2029! Και μάλιστα με χρήματα τα οποία συνεφωνήθησαν κατά την περίοδο της ακμής της οικονομικής κρίσεως και των μνημονίων στην Ελλάδα!
5) Τα ILS τα οποία συμπεριελάμβαναν τα i) πολεμοφόδια (σύνολο: 482εκ.) ii) τις συνολικές προμήθειες (σύνολο: 165εκ.) iii) υποστήριξη από πλευράς DGA (σύνολο: 40εκ.) iv) τα FOS για τις φρεγάττες και τα πυρομαχικά τους για το διάστημα 2024-2032 (προς ελεύθερον καθορισμόν ανα έτος) είναι 177εκ. Ευρώ.
6) To σύνολο του ποσού των 2.682εκ. Ευρώ περιλαμβάνει όλα τα ανωτέρω και εξειδικεύοντας σε οπλισμό, τα εξής οπλικά συστήματα: πύραυλοι Αster 30 και ASTER 15 (με αντιβαλλιστικές ικανότητες, Exocet τελευταίας γενεάς και MdCN (οι αντίστοιχες ποσότητες είναι απόρρητες), τορπίλες MU90 (οι αντίστοιχες ποσότητες είναι απόρρητες), δυνάμενες να αντιμετωπίσουν οποιοδήποτε είδος συμβατικού ή πυρηνικού υποβρύχιο με εξελιγμένη παρακολούθηση στόχων και ικανότητα αποφυγής αντιμέτρων (anti-torpedo decoys) και τα νέας γενεάς αντίμετρα κατά τορπιλών τύπου CANTO το οποίο συνίσταται σε έναν ενεργό ευρυζωνικό ακουστικό πομπό που ενεργεί τόσο ως παρεμβολέας όσο και ως γεννήτρια εκατοντάδων ψευδο-στόχων για την παραπλάνηση του σόναρ της τορπίλης και του ακουστικού επεξεργαστή[2]. Για όλα αυτά η Ελλάς εζήτησε την συνδρομή της Γαλλίας, και την έλαβε, ώστε να μην υπάρξουν αντιρρήσεις από την γερμανική επιχειρηματική πλευρά. Αυτό και μόνον λέγει πολλά για την ασύγγνωστη γερμανική παρεμβατική δράση στα ελληνικά ζητήματα εθνικής ασφαλείας, εθνικής ανεξαρτησίας και εδαφικής ακεραιότητος. Είναι εν πολλοίς προτεκτορατική γερμανική αντίληψις και ως τέτοια θεωρείται απαράδεκτη.
7) Επίσης είναι ανακριβή τα διαδιδόμενα περί βεληνεκούς των “ελληνικών” SCALP αέρος-αέρος δήθεν “περιορισμένου” βεληνεκούς 300km ενώ μας δίδονται με βεληνεκές 500km αλλά και τα διαδιδόμενα περί της ναυτικής εκδοχής των (MdCN: SCALP NAVAL) οι οποίοι μας διατίθενται με το υποστρατηγικό βεληνεκές των 1000km και ακρίβεια πλήγματος 50cm (!) και σαφώς όχι με το διαδιδόμενο “περιορισμένο” βεληνεκές των 500km (!). Υπάρχει δε από γαλλικής πλευράς, και είναι γνωστότατη στο ΥΠΕΘΑ, η δέσμευση για μη παράδοση αναλόγων όπλων προς την τουρκική πλευρά ήδη από το έτος 2000. Αυτό από μόνο του δημιουργεί σοβαρότατα στρατηγικά αμυντικά πλεονεκτήματα στην Ελληνική αμυντική θωράκιση και την καθιστά σοβαρότατη στρατιωτική παρουσία στην Μεσόγειο, άκρως υπολογήσιμο αντίπαλο για την Τουρκία και τις ιμπεριαλιστικές βλέψεις της.
8) Το σημαντικότερο σημείο, και αυτό το οποίο δεν αποτιμάται με χρήμα, ούτε με καταβολές αναδρομικών συντάξεων, είναι το ότι η DGA διευκρίνισε με τον πλέον σαφή τρόπο ότι υπάρχει σαφής ρήτρα «αμυντικής» και όχι απλώς γενική ρήτρα «στρατηγικής συνδρομής» η οποία αναφέρει ρητώς στο άρθρο 2 του Συμφώνου Στρατηγικής Συνδρομής (Accord de coopération stratégique) ότι προβλέπεται «αμοιβαία στρατιωτική βοήθεια σε περίπτωση ανάγκης όπου κάποιο από τα δύο συνυπογράφοντα μέλη δεχθεί επίθεση η οποία θα θέσει εν κινδύνω την εδαφική της ακεραιότητα».
9) Ας εξετάσουμε τώρα, σε τί είδους παραγγελίες προέβημεν από το 2013 μέχρι σήμερα (2020) σε αμερικανικό οπλισμό και φυσικά άνευ ουδεμιάς ρήτρας αμυντικής συνδρομής και βεβαίως με την σταθερή υποστήριξη του Λευκού Οίκου στην τουρκική πλευρά και τις ιμπεριαλιστικές της βλέψεις εναντίον της Ελλάδος. Επίσης, να εξετάσουμε και την ποιότητα της τεχνολογίας των συστημάτων αυτών. Ας εξετάσουμε ακόμη, τα καταβληθέντα ποσά, εν μέσω σκληρής οικονομικής κρίσεως και μνημονίων, τα αποτελούμενα εξ ευρωπαϊκών κεφαλαίων. Επίσης να μην λησμονούμε, ότι για την διασφάλιση των ποσών αυτών, η Γαλλική Δημοκρατία βοήθησε τα μέγιστα την Αθήνα στο πλαίσιο των ανταγωνισμών και αντιρρήσεων της ΕΕ! Ο κατωτέρω Πίνακας παρουσιάζει, μετά σχολίων, όλα τα προαναφερθέντα. Και είναι χρήσιμος διότι το συνολικό ποσό εγγίζει τα 2δις €! Δηλαδή διαφέρει κατά ήμισυ δις περίπου από την ναυαγήσασα Ελληνο-γαλλική στρατηγική σημασία με τα τελευταίου τύπου υποστρατηγικά οπλικά συστήματα, τις ναυτικές πλατφόρμες πολαπλών στόχων και ανθυποβρυχιακού πολέμου και – κυρίως – τη ρήτρα αμυντικής συνδρομής.
Έτος | Πρόγραμμα/κόστος | Παρατηρήσεις/Αιτιολογία |
2013 | Απόκτηση 460 οχημάτων M113, από τα “μεταχειρισμένα αποθέματα” του Αμερικανικού Στρατού, «δωρεάν». Στην πραγματικότητα οι ΗΠΑ θα πουλήσουν την μεταφορά τους προς την Ελλάδα, και την “συντήρηση” δι’ ανταλλακτικών για ένα ποσό το οποίον…αγνοούμε!!! | Ουσιαστικώς απέβλεπε να ανατρέψει το Πρόγραμμα των τεθωρακισμένων BMP3 για τα οποία είχαν συμφωνήσει ο Κ. Καραμανλής και ο Vladimir Poutine. |
2013 | Αγορά15 μεταχειρισμένων Chinook από τον τότε Υπ. ΕΘ.Α Αβραμόπουλο, έναντι 150εκ. €. | Την περίοδο που η Ελλάδα βρίσκεται σε κρίση και το Παρίσι στηρίζει την Αθήνα στο πλαίσιο μιας γερμανικής ΕΕ, αγοράζουμε μεταχειρισμένο αμερικανικό υλικό! |
2015 | Εκσυγχρονισμός 4 αεροσκαφών θαλάσσιας περιπολίας P3B, πεπαλαιωμένα 40 ετών, έναντι 500εκ. $USA, στο υψηλότερο σημείο της οικονομικής κρίσεως. Η επιχειρησιακή ικανότης των δεν σχολιάζεται. | Ενώ η ίδια η Lockheed Martin πρότεινε να αγορασθούν μεταχειρισμένα P3C με έκπτωση 25%, η Ελλάδα αποφασίζει τον εκσυγχρονισμό των P3B και τελικώς το 2020, μόνο ένα αεροσκάφος “πετάει” χωρίς τις προβλεπόμενες ικανότητες… Δεν έχει κατατεθεί ισχυρή αιτιολογία, ενώ τα οπλικά συστήματα παρέμεναν την περίοδο εκείνη χωρίς υποστήριξη: οι M2000, οι Meko…. |
2017 | Απόκτηση 70 Kiowas (εποχής του πολέμου του Viet Nam) «δωρεάν»: κόστος 47 εκ. €, για 36 εξ αυτών τα οποία θα είναι επιχειρησιακά! Η αιτιολογία που κατετέθη τότε ήτο ότι: «τα Κaiowas με βάση τη Ρόδο θα υπερασπίσουν το Καστελλόριζο» (Δεν σχολιάζεται). | Η πραγματική αιτιολογία, μάλλον φαίνεται πως είναι η ανορθολογική μονομερής διακοπή από πλευράς ΥΠΕΘΑ του συμβολαίου των γαλλικών NH90! Ακόμα ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα που πεθαίνει προς όφελος ενός αμερικανικού. Το συμβόλαιο των ΝΗ επανεκκινά το 2017, μετά από δύο χρόνια διακοπή. |
2017 | Εκσυγχρονισμός 84 F16 (επί συνόλου 136 της Π.Α.), έναντι 1.5 δις € (εκτίμηση) | Με το σύστημα FMS, δεν δυνάμεθα να γνωρίζουμε το ακριβές κόστος του Προγράμματος. Εκτός αυτού, υπάρχουν κάποια σημεία προς εξακρίβωση διότι είναι γνωστό το πρόβλημα ασυμβατότητας μεταξύ του νέου radar του F16V και του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS… |
2020 | Απόκτηση 4 μεταχειρισμένων ελικοπτέρων MH60R (Lockheed Martin), για το Π.Ν. (Ανθυποβρυχιακός πόλεμος) έναντι 260εκ. €. | Πρόγραμμα επικυρωθέν από το Ελληνικό Κοινοβούλιο τον Μάϊο του 2020. |
2019 | Yπογραφή των FOS των Mirage 2000-5 | Μέχρι σήμερα, Ιούλιο του 2020, καμμία παραγγελία ανταλλακτικών δεν έχει γίνει εισέτι.
Εξ άλλου, ξεκίνησε και σχετικός διαγωνισμός για την μελέτη της παρατάσεως της “επιχειρησιακής ζωής” του οπλισμού των Mirage 2000-5. |
Για όλα τα ανωτέρω, λαμβανομένων υπόψη και των σχολίων που τα συνοδεύουν κατέθεσε το Ελληνικό κράτος ποσόν που υπερβαίνει τα 2δις €. Εδώ όμως δεν ελήφθησαν υπόψιν ζητήματα όπως οι τότε αποφάσεις του Σ.τ.Ε. ούτε άλλου τύπου επιστροφές των αναδρομικών στις συντάξεις. Επίσης δεν εζητήθη ούτε ελήφθη ποτέ, κάποια ρήτρα αμυντικής συνδρομής από την υπερατλαντική μας σύμμαχο.
Το μόνο που ελάβαμε ήτο η προκλητική, προσβλητική και επικίνδυνη δυτική ανοχή/υποστήριξη του κου Ερντογάν στα διαπραχθέντα ανομήματά του στην ΑΟΖ της Κύπρου, και στις απειλές και στις προσπάθειες εισβολής του δι’ “οπλοποιήσεως” συγκροτημένων ομάδων παρανόμων μεταναστών, ανακραζόντων Allah Wakbar! Με την συμπαράσταση, βεβαίως, της τουρκικής Στρατοχωροφυλακής, της τουρκικής Αστυνομίας, τεθωρακισμένων οχημάτων Μ.Π. και κλιμακίων της MIT, στον Έβρο και στο Αιγαίο.
Και προσφάτως σε μία «υποστηρικτική» προς την Ελλάδα δήλωση του Dept of State «περί αμφισβητουμένων θαλασσίων περιοχών»! Εύγε εις την ελληνική διπλωματία και εις το Υπουργείον επί των Οικονομικών!
[1] Qui part d’une erreur n’arrive jamais à la vérité, (Γαλλική παροιμία, 1855)
[2] https://defencereview.gr/mesa-stis-egkatastasis-tou-naval-group-dipla-stis-torpiles-ke-ta-antimetra-alla-ke-skepsis-gia-tis-ellinikes-fregates/
Άμυνα
Ένοπλες συγκρούσεις και Εθνική Ασφάλεια στον 21ο Αιώνα
Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ινφογνώμων το νέο βιβλίο του Γεώργιου Κουκάκη
Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ινφογνώμων
το νέο βιβλίο του Γεώργιου Κουκάκη:
ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ»
Αν και η εθνική ασφάλεια αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη κάθε κράτους και την ευημερία των πολιτών του, εν τούτοις διακατέχεται από μία πληθώρα προκαταλήψεων οι οποίες την έχουν συσχετίσει σχεδόν αποκλειστικά με τον περιορισμό των δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών του ανθρώπου, προσδίδοντάς της αρνητικό περιεχόμενο. Καθοριστικό δε ρόλο όσον αφορά την προάσπιση της εθνικής ασφάλειας ενός κράτους διαδραματίζουν οι Ένοπλες Δυνάμεις, οι οποίες συνήθως χρησιμοποιούνται –λόγω των δυσμενών συνεπειών της χρήσης ένοπλης βίας– από την πολιτική ηγεσία μόνο όταν απειλούνται τα ζωτικά εθνικά συμφέροντα ενός κράτους.
Η χρήση ωστόσο ένοπλης βίας σχετίζεται με μία πληθώρα παραμέτρων, οι οποίες επιτρέπουν την εξέτασή της από ποικίλες οπτικές γωνίες, σύμφωνα με το θεωρητικό υπόβαθρο διαφορετικών επιστημονικών πεδίων. Σκοπός του βιβλίου είναι η διεπιστημονική μελέτη της χρήσης και απειλής χρήσης ένοπλης βίας υπό το πρίσμα των Διεθνών Σχέσεων, της Στρατηγικής, της Στρατιωτικής Επιστήμης, του Διεθνούς Δικαίου και της Εθνικής Ασφάλειας. Μέσω της προσέγγισης αυτής, επιχειρείται η αποσαφήνιση της σχέσης μεταξύ εθνικής ασφάλειας και ενόπλων συγκρούσεων, οι οποίες μέχρι και σήμερα αποτελούν έναν (μη επιθυμητό αλλά υπαρκτό) τρόπο επίλυσης των διαφορών μεταξύ κρατικών και μη δρώντων, επιβεβαιώνοντας την άποψη του Winston Churchill ότι:
«Η ιστορία της ανθρώπινης φυλής είναι ο πόλεμος»
Με τον τρόπο αυτό εμπλουτίζεται η υπάρχουσα βιβλιογραφία που σχετίζεται με τις ένοπλες συγκρούσεις –καθώς στο παρόν βιβλίο παρουσιάζονται οι αρχές, οι κατηγορίες, οι δρώντες, τα μέσα, οι μέθοδοι και οι τακτικές που συναντώνται στις σύγχρονες ένοπλες συγκρούσεις– και πραγματοποιείται μία στρατηγική ανάλυση των γεγονότων που έλαβαν χώρα στο Αφγανιστάν, την Ουκρανία, το Ναγκόρνο-Καραμπάχ (Αρτσάχ), τη Λωρίδα της Γάζας και την ευρύτερη περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας. Συνάμα καλύπτεται ένα σημαντικό κενό στην ελληνική βιβλιογραφία όσον αφορά τις Σπουδές Ασφάλειας, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τη διαχρονική σημασία της ασφάλειας για την οποία ο Thomas Hobbes είχε τονίσει ήδη από τις αρχές του 17ου αιώνα ότι:
«[…] χωρίς ασφάλεια δεν υπάρχει χώρος για τη βιομηχανία […] δεν υπάρχουν τέχνες, δεν υπάρχουν γράμματα, δεν υπάρχει κοινωνία και το χειρότερο απ’ όλα, υπάρχει συνεχής φόβος και ο κίνδυνος βίαιου θανάτου, η ζωή του ανθρώπου είναι μοναχική, φτωχή, άσχημη, κτηνώδης και σύντομη».
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Βιογραφικό συγγραφέα:
Ο Γεώργιος Κουκάκης είναι απόφοιτος της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων (2002), της Σχολής Πολέμου του Στρατού Ξηράς (2020) και της Ανώτατης Διακλαδικής Σχολής Πολέμου (2023). Διαθέτει επαγγελματική εμπειρία 26 ετών σε θέσεις των Ειδικών Δυνάμεων, του Πεζικού και της Επιστράτευσης τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό. Έχει εκπαιδευτεί σε αρκετά κέντα εκπαίδευσης της Ελλάδας και των ΗΠΑ, και του έχουν απονεμηθεί μετάλλια και ηθικές αμοιβές της Ελλάδας, των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ.
Είναι κάτοχος Master of Arts στη «Διακυβέρνηση, Ανάπτυξη και Ασφάλεια στη Μεσόγειο» του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών: Αρχαιολογία, Γλωσσολογία, Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Αιγαίου (Ρόδος), το οποίο απέκτησε με βαθμό άριστα αποφοιτώντας 1ος ανάμεσα στους συμφοιτητές του. Έχει λάβει μέρος ως εισηγητής σε αρκετά σεμινάρια και επιστημονικά συνέδρια, ενώ μελέτες και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε ποικίλα περιοδικά και ιστοσελίδες της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Είναι Γενικός Γραμματέας και Κύριος Ερευνητής του Κέντρου Διεθνών Στρατηγικών Αναλύσεων (ΚΕΔΙΣΑ), μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών (ΕΛΙΣΜΕ), Ερευνητικός Συνεργάτης του HERMES Institute for International Affairs, Security & Geoeconomy, και μέλος της ΑΛΛΗΛΟΝ και της Mercury Negotiation Academy (MNA).
Μετά την αποστρατεία του εντάχθηκε στο δυναμικό του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Πανεπιστημίου Αιγαίου, στο πλαίσιο του οποίου διατελεί Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος του επιμορφωτικού προγράμματος «Σπουδές Ασφάλειας στη Μεσόγειο» υπό την επιστημονική ευθύνη του Δρ. Σωτήρη Ντάλη.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την εθνική ασφάλεια, την εξωτερική πολιτική των κρατών της Ευρώπης & Μεσογείου, τους διεθνείς & περιφερειακούς οργανισμούς, και το δίκαιο της θάλασσας (UNCLOS).
Είναι συν-συγγραφέας του βιβλίου «Εθνική Ασφάλεια: Μύθοι και Πραγματικότητα» (εκδόσεις Ινφογνώμων, 2023).
Άμυνα
Η Τουρκία και το Πακιστάν ιδρύουν κοινό εργοστάσιο για την παραγωγή του τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους KAAN
Η δημιουργία ενός κοινού εργοστασίου για την παραγωγή του KAAN αποτελεί ορόσημο στη στρατιωτική συνεργασία μεταξύ της Τουρκίας και του Πακιστάν.
Η συνεργασία μεταξύ της Τουρκίας και του Πακιστάν στον αμυντικό τομέα ενισχύεται με την ανακοίνωση της δημιουργίας ενός κοινού εργοστασίου που θα προορίζεται για την παραγωγή του μαχητικού αεροσκάφους KAAN, ένα σημαντικό εγχείρημα στους τομείς των εξοπλισμών και της αεροδιαστημικής. Το KAAN, που αναπτύχθηκε από την Turkish Aerospace Industries (TAI), είναι ένα μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς που σηματοδοτεί μια στρατηγική καμπή για την Τουρκία, η οποία επιθυμεί να εκσυγχρονίσει την πολεμική της αεροπορία και να ενισχύσει τη στρατιωτική της βιομηχανία. Το αεροσκάφος αυτό, το οποίο σχεδιάστηκε για να αντικαταστήσει τον γερασμένο στόλο των F-16 της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας, είναι εξοπλισμένο με νέες τεχνολογίες που στοχεύουν να ανταγωνιστούν τα καλύτερα μαχητικά αεροσκάφη του κόσμου. Το έργο αποτελεί μέρος της ευρύτερης στρατηγικής της Τουρκίας να αναπτύξει την αμυντική της ανεξαρτησία, επιδιώκοντας παράλληλα να διαφοροποιήσει τις διεθνείς συνεργασίες της.
Το KAAN δεν είναι απλώς ένα εθνικό σχέδιο. Προορίζεται επίσης για εξαγωγή σε άλλες χώρες, με ιδιαίτερη προσοχή στους στρατιωτικούς εταίρους της Τουρκίας. Στο πλαίσιο αυτό, το Πακιστάν έχει ενσωματωθεί στην εκστρατεία. Τον Ιανουάριο του 2025, κατά τη διάρκεια της 8ης συνάντησης της κοινής ομάδας εργασίας στην πακιστανοτουρκική βιομηχανική έκθεση, οι συζητήσεις αποκάλυψαν την επιθυμία να ενισχυθεί η συνεργασία μεταξύ των δύο εθνών. Στην εκδήλωση συμμετείχαν εκπρόσωποι από 32 τουρκικά και πακιστανικά ιδρύματα, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της συμπαραγωγής του KAAN. Ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Yaşar Güler επιβεβαίωσε ότι η συμφωνία για την επίσημη συμμετοχή του Πακιστάν στο έργο πλησιάζει στην ολοκλήρωσή της, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για ενισχυμένη στρατιωτική συνεργασία.
Η έναρξη λειτουργίας αυτού του κοινού εργοστασίου θα έχει στρατηγικές προεκτάσεις και για τις δύο χώρες. Από τη μία πλευρά, η Τουρκία θα μπορέσει να αυξήσει την παραγωγή μαχητικών αεροσκαφών χαμηλού κόστους, ένα σημαντικό πλεονέκτημα για την αμυντική και εξαγωγική της πολιτική. Από την άλλη πλευρά, το Πακιστάν θα αποκτήσει πρόσβαση σε προηγμένη τεχνολογία, η οποία θα μπορούσε να βελτιώσει σημαντικά τις αεροπορικές του ικανότητες, τονώνοντας παράλληλα την τοπική αμυντική του βιομηχανία. Εκτός από την παραγωγή του μαχητικού αεροσκάφους, έχουν επίσης διεξαχθεί συζητήσεις σχετικά με τη συμπαραγωγή άλλου στρατιωτικού εξοπλισμού, ενισχύοντας περαιτέρω την αυτονομία των δύο εθνών σε στρατηγικούς τομείς. Η συνεργασία αυτή αποσκοπεί επίσης στη διευκόλυνση της μεταφοράς κρίσιμων τεχνολογιών, επιτρέποντας στο Πακιστάν να αναπτύξει τις δεξιότητές του στον σχεδιασμό και την παραγωγή προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών, μειώνοντας παράλληλα την εξάρτησή του από ξένους προμηθευτές.
Η σημασία αυτής της συνεργασίας υπερβαίνει τις τεχνικές και βιομηχανικές πτυχές. Εξυπηρετεί επίσης την ενίσχυση των διπλωματικών σχέσεων μεταξύ των δύο εθνών, τα οποία έχουν ήδη μακρά ιστορία στρατιωτικής συνεργασίας. Η Τουρκία και το Πακιστάν μοιράζονται κοινά γεωπολιτικά συμφέροντα, ιδίως στη Νότια Ασία και τη Μέση Ανατολή, και αυτή η αμυντική συνεργασία αναμένεται να εδραιώσει τους στρατηγικούς δεσμούς τους. Η δημιουργία του κοινού εργοστασίου θα μπορούσε επίσης να έχει αντίκτυπο στην περιφερειακή δυναμική, ιδίως προσφέροντας μια εναλλακτική λύση στις δυτικές δυνάμεις στον τομέα των εξοπλισμών. Σε μια εποχή που η Τουρκική Δημοκρατία επιδιώκει να ενισχύσει την επιρροή της στην παγκόσμια σκηνή, το έργο αυτό συμβολίζει τη φιλοδοξία της να καταστεί σημαντικός παίκτης στον αμυντικό τομέα.
Η συνεργασία αυτή δεν σταματά στην παραγωγή μαχητικών αεροσκαφών. Ανοίγει επίσης την πόρτα σε άλλες κοινές πρωτοβουλίες στον τομέα των αμυντικών τεχνολογιών, ιδίως στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, των συστημάτων αεράμυνας και των τεχνολογιών επικοινωνίας. Η Τουρκική Δημοκρατία, με την τεχνογνωσία της στα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και τα προηγμένα αμυντικά συστήματα, θα μπορούσε επίσης να μεταφέρει αυτές τις τεχνολογίες στο Πακιστάν, ενισχύοντας περαιτέρω τις στρατιωτικές δυνατότητες του τελευταίου. Η συνεργασία αυτή αναμένεται επίσης να οδηγήσει στην εκπαίδευση νέων μηχανικών και τεχνικών και στις δύο χώρες, ένα μακροπρόθεσμο πλεονέκτημα για τη βιομηχανική και τεχνολογική ανάπτυξη.
Η δημιουργία ενός κοινού εργοστασίου για την παραγωγή του KAAN αποτελεί ορόσημο στη στρατιωτική συνεργασία μεταξύ της Τουρκίας και του Πακιστάν. Αυτή η στρατηγική εταιρική σχέση υπερβαίνει την απλή συμπαραγωγή μαχητικών αεροσκαφών και εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο που αποσκοπεί στην ενίσχυση της στρατιωτικής αυτονομίας των δύο εθνών και στην προώθηση της κοινής τεχνολογικής ανάπτυξης. Καθώς το τουρκικό καθεστώς επιδιώκει να εδραιωθεί ως περιφερειακός ηγέτης στον τομέα της άμυνας, η συνεργασία αυτή με το Πακιστάν καταδεικνύει την επιθυμία της να επεκτείνει την επιρροή της και να συμβάλει στη γεωπολιτική σταθερότητα της περιοχής. Το έργο αυτό θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για μελλοντικές κοινές πρωτοβουλίες και να αλλάξει την ισορροπία της στρατιωτικής ισχύος στη Νότια Ασία.
Πηγή: Army Recognition
Μετάφραση: Γιάννης Λιναρδάτος
Άμυνα
Η Τουρκία αντιμετωπίζεται μόνο με ισχύ!
Οι ελληνικές κυβερνήσεις, δυστυχώς, διακατεχόμενες από μια ανεξήγητη φοβία και γεωπολιτική ατολμία, εφαρμόζουν την πολιτική του λεγόμενου κατευνασμού, που επιτρέπει στην Τουρκία, με την κατακλυσμιαία χρήση της ισχύος της, να έχει πάντοτε την πρωτοβουλία των κινήσεων και να δημιουργεί συνεχώς de facto καταστάσεις.
Γράφει ο Νίκος Ταμουρίδης Αντγος (ε.α)-Επίτιμος Α’ Υπαρχηγός ΓΕΣ
Κατά την μακραίωνη ιστορία αυτού του πλανήτη πάντοτε «οι ισχυροί πράττουν ότι τους επιτρέπει η δύναμή τους και οι αδύναμοι υποχωρούν όσο τους επιβάλλει η αδυναμία τους». Αυτή η σπουδαιότητα της ισχύος, βλέπουμε να αποδεικνύεται περίτρανα στην σημερινή καθημερινότητα, σε κάθε γωνιά της γης, και ιδιαίτερα στον εγγύς περίγυρό μας.
Τι μας κάνει ισχυρούς; Ποια είναι τα στοιχεία που καθορίζουν την ισχύ κάθε κρατικής ή εθνικής οντότητας;
Στο διεθνές περιβάλλον, όταν μελετάται η ισχύς, λαμβάνονται υπόψη κάποιοι βασικοί πυλώνες αυτής. Οι πυλώνες αυτοί είναι η Πολιτική, οι Ένοπλες Δυνάμεις, η Οικονομία, η Κοινωνική Συνοχή, οι Υποδομές και οι Πληροφορίες.
Στην πατρίδα μας, μέσα σ’ αυτό το ζοφερό πλαίσιο που βιώνουμε, είναι φανερό ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις απομένουν ως ο μόνος βασικός πυλώνας ισχύος του Έθνους. Οι άλλοι βασικοί πυλώνες και ιδιαίτερα η πολιτική, η οικονομία και η κοινωνική συνοχή έχουν άτακτα χρεοκοπήσει, συμπαρασύροντας το μείζον της Ελληνικής κοινωνίας.
Πως εφαρμόζεται η ισχύς στον πλανήτη, που μόνο ειρηνικός δεν είναι;
Στη διεθνή πρακτική υπάρχουν δύο κατηγορίες ισχύος, η «σκληρή ισχύς» (hard power) και η «ήπια ισχύς» (soft power).
-Σκληρή ισχύς, είναι η ικανότητα κάποιας χώρας να εξαναγκάζει μια άλλη σε αποδοχή των βουλήσεών της, με κύριο μοχλό την στρατιωτική της δύναμη και με την χρήση ή την απειλή χρήσης στρατιωτικής βίας.
-Ήπια ισχύς, είναι η ικανότητα κάποιας χώρας να έλκει και να πείθει, μέσω της οικονομικής δύναμης και διείσδυσης, της πολιτιστικής διπλωματίας, καθώς και της επιθετικής εξωτερικής της πολιτικής.
Γιατί είναι σπουδαίες και που οδηγούν αυτές οι δύο μορφές ισχύος;
Οι εφαρμογές αυτών των μορφών ισχύος δύνανται να αποφέρουν τετελεσμένα γεγονότα ή τετελεσμένες καταστάσεις, είτε πρόκειται για «κατά νόμο» (de jure) καταστάσεις (όπως πχ μια έγγραφη συμφωνία), είτε πρόκειται για «εκ των πραγμάτων/γεγονότων» (de facto) καταστάσεις, οι οποίες στη συνέχεια, κατά κανόνα, παγιώνονται και στο τέλος καθίστανται νόμιμες.
Οι de facto καταστάσεις αξιολογούνται σύμφωνα με τα συμφέροντα και τα ενδιαφέροντα κάθε χώρας, μικρής ή μεγάλης. Σίγουρα όμως αποτελούν δυνατό χαρτί για αυτόν που τις δημιουργεί, στο πεδίο των διαπραγματεύσεων, που συνήθως ακολουθούν, για τη νομιμοποίησή τους.
Περνώντας τώρα στην περίπτωση της χρονίζουσας Ελληνοτουρκικής διένεξης, η οποία αποτελεί ένα διαρκή πολιτικό πονοκέφαλο για τη χώρα μας, παρατηρούμε ότι η Τουρκία εφαρμόζει και σκληρή και ήπια ισχύ, για την επίτευξη των σταδιακά αυξανόμενων στόχων της:
–Η πολιτική της «σκληρής ισχύος» εφαρμόζεται με την συνεχή άσκηση πίεσης διά μέσου της επίδειξης πολιτικής και στρατιωτικής δύναμης, δια των καθημερινών απειλών και των παραβιάσεων του εθνικού εναερίου χώρου και των χωρικών μας υδάτων, της αυξανόμενης στρατιωτικής ισχύος στην Κύπρο, της ευθείας αμφισβήτησης της εθνικής μας κυριαρχίας και της διεκδίκησης περιοχών, όπως η Θράκη, τα νησιά και το Αιγαίο, καθώς επίσης και με την ευθεία αμφισβήτηση της έκτασης της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ.
–Η πολιτική της «ήπιας ισχύος» ενορχηστρώνεται μέσω της κουλτούρας, (βλ. τουρκικές τηλεοπτικές σειρές, αθλητική διπλωματία), μέσω της οικονομικής διείσδυσης (βλ. σωρεία τουρκικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, τράπεζες, αγορές γης και υπηρεσιών), καθώς και της σταδιακά αυξανόμενης διεκδικητικής εξωτερικής της πολιτικής.
Αυτά εφαρμόζουν οι Τούρκοι, οι οποίοι, με την επί 22 συναπτά έτη καταλυτική ηγεσία του Ερντογάν, δημιουργούν με έξυπνο τρόπο τετελεσμένα, τα οποία διεθνοποιούν και τα θέτουν όλα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Έτσι προωθούν την Τουρκία στο επίπεδο αρχικά της περιφερειακής δύναμης, οραματιζόμενοι να καταστούν στη συνέχεια μεγάλη δύναμη στο διεθνές σύστημα ισχύος. Ήδη η κατάσταση στη Συρία διαφαίνεται ότι τους παρέχει εφαλτήριο για να προωθήσουν αυτά τους τα οράματα.
Εμείς τι κάνουμε; Οι ελληνικές κυβερνήσεις, δυστυχώς, διακατεχόμενες από μια ανεξήγητη φοβία και γεωπολιτική ατολμία, εφαρμόζουν την πολιτική του λεγόμενου κατευνασμού, που επιτρέπει στην Τουρκία, με την κατακλυσμιαία χρήση της ισχύος της, να έχει πάντοτε την πρωτοβουλία των κινήσεων και να δημιουργεί συνεχώς de facto καταστάσεις.
Έτσι έχουμε διαχρονικά την de facto κατοχή της Βόρειας Κύπρου, τις ανήκουστες διεκδικήσεις στη Θράκη, την συνεχή προβολή της λεγόμενης «γαλάζιας πατρίδας» που διεκδικεί το μισό Αιγαίο, την επιχείρηση «κλοπής» μέρους της δικής μας ΑΟΖ με το Τουρκολιβυκό μνημόνιο, τις απίστευτες απαιτήσεις για αποστρατικοποίηση των νησιών του Αιγαίου, την απειλή πολέμου (casus belli) σε περίπτωση που αυξήσουμε τα χωρικά μας ύδατα στα 12 νμ, την ευθεία αμφισβήτηση της υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ των νησιών, την de facto κατοχή της θαλάσσιας περιοχής μεταξύ Ρόδου και Καστελόριζου, κλπ.
Προσοχή λοιπόν! Είμαστε σε ένα ιδιότυπο πόλεμο!
Ας εφαρμόσουμε τις αρχές του πολέμου, διεκδικώντας τα δίκαιά μας, τα δίκαια του Ελληνισμού στη σημερινή Τουρκία, επιτιθέμενοι διπλωματικά εμείς και όχι συνεχώς αμυνόμενοι αφήνοντας στους Τούρκους την συνεχή «πρωτοβουλία των κινήσεων», η οποία αποτελεί προοίμιο νίκης σε ένα πόλεμο.
Η Τουρκία αντιμετωπίζεται μόνο με ισχύ!
Στηριζόμενοι λοιπόν στις Ένοπλες Δυνάμεις μας, τις ενισχύουμε σημαντικά, με προσωπικό και οπλικά συστήματα, και με όπλο την ισχύ τους και έχοντας πολιτική βούληση να τις χρησιμοποιήσουμε, εφαρμόζουμε επιθετική εξωτερική πολιτική! Παράλληλα, σε οποιαδήποτε πιθανή περίπτωση διαπραγματεύσεων, θέτουμε στην Τουρκία προϋποθέσεις, οι οποίες να εξασφαλίζουν πλήρως τα εθνικά μας συμφέροντα!
-
Ενδιαφέροντα2 μήνες πριν
Αποκάλυψη του ηθοποιού Κωστή Σαββιδάκη! Κόπηκε ταινία στην Ελλάδα από φεστιβάλ επειδή προέβαλλε την Ορθοδοξία
-
Αθλητικά3 μήνες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Πολιτική3 ημέρες πριν
Αποκάλυψη Στρος Καν! Με έφαγαν οι ΗΠΑ όπως και τον Καραμανλή!
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Αρμενική Εθνική Επιτροπή Ελλάδος: Μόνον 12 Έλληνες ευρωβουλευτές υπέγραψαν την δήλωση αιτημάτων προς το Αζερμπαϊτζάν, εν όψει της COP29.
-
Αθλητικά3 μήνες πριν
Πονάει η λέξη ελευθερία! Οι Τούρκοι ζητούν τιμωρία της Ανόρθωσης για πανό με μήνυμα απελευθέρωσης της Κύπρου σε ματς με τη Μπούρσασπορ
-
Ενδιαφέροντα3 μήνες πριν
Σε νέα φάση η εξερεύνηση του Διαστήματος! Οι Ιάπωνες έστειλαν ξύλινο δορυφόρο
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Κοτζιάς: Χρειάζεται να δυναμώσουν οι φωνές για την Κύπρο και η στήριξη της Ελλάδας