Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Η “Ώρα Μηδέν” για τα ελληνικά πανεπιστήμια

Δημοσιεύτηκε στις

Γράφει ο Χρήστος Γκουγκουρέλας

Εδώ και λίγες μέρες όλη η ελληνική κοινωνία έγινε μάρτυρας μιας αλγεινής και προσβλητικής για το δημόσιο αίσθημα σκηνής. Ο Πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Δ. Μπουραντώνης, προπηλακίστηκε από ομάδα κουκουλοφόρων μέσα στο γραφείο του και φέροντας στο λαιμό του κρεμασμένη από τους καταληψίες πινακίδα, στην οποία γραφόταν το ‘‘μήνυμα’’ τους, εξευτελίστηκε πανελλαδικώς. Για ακόμη μια φορά, λοιπόν, το θέμα της πανεπιστημιακής ασφάλειας εκθέτει τη χώρα και αμαυρώνει την εικόνα της διεθνώς.

Δεν είναι όμως το ζήτημα αυτό κάτι καινούργιο ή πρωτότυπο. Στην Ελλάδα είμαστε πια συνηθισμένοι με το ‘‘ειδικό καθεστώς των πανεπιστημίων’’. Προσωπικά, έχω εκφραστεί δημοσίως και έχω τονίσει τις θέσεις μου:

Στο άρθρο μου ‘‘Alea jacta est’’ (‘‘ο κύβος ερρίφθη’’, γραφέν στις 11/2/2016) υποστήριξα: ‘‘Στη σημερινή Ελλάδα η ‘‘κατάληψη’’ συνιστά πλέον κάτι πολύ παραπάνω από ‘‘Κοινωνικό Κεκτημένο’’, είναι ισχυρότατος Θεσμός της εγχώριας κοινωνίας, απόλυτα εφαρμόσιμος στην πράξη και αποδεκτός, ‘‘καλοϋφασμένος’’ και πλήρως παγιωθείς από τον σύγχρονο νεοελληνικό Λαϊκισμό. Στην Ελλάδα η ‘‘κατάληψη’’ μετατράπηκε συν τω χρόνω σε ‘‘πατενταρισμένο’’ και prêt-a-porter τρόπο της εκάστοτε κοινωνικής διαμαρτυρίας και από προσχεδιασμένη φόρμουλα αντιδραστικότητας έγινε η επιτομή της επαναστατικότητας και η ιερή καταληκτική μονοτροπία των κοινωνικών, ταξικών και όχι μόνο αγώνων.’’

Μάλιστα διαπιστώνοντας την απάθεια της κοινωνίας και του ‘‘συστήματος’’ στο φαινόμενο των καταλήψεων,  προς το τέλος του παραπάνω άρθρου μου επεσήμανα: ‘‘Ο διάσημος Γάλλος Κοινωνιολόγος και Ανθρωπολόγος Gustave Le Bon στο μνημειώδες έργο του ‘‘Η ψυχολογία των μαζών’’ είχε γράψει: ‘‘Το σύνολο των κοινών χαρακτηριστικών που επιβάλλεται από το περιβάλλον και την κληρονομικότητα σε όλα τα άτομα ενός λαού, συνιστά την ψυχή αυτού του λαού. Αυτοί οι χαρακτήρες επειδή ως προς την προέλευση τους είναι κληρονομικοί, είναι πολύ σταθεροί’’. Μήπως, τελικά, ο κοινωνικός αναρχο-ακτιβισμός έχει συν τω χρόνω μεταλλαχθεί σε και είναι πλέον η ψυχή του δικού μας λαού;’’

Με αφορμή δε την ψήφιση από την παρούσα Βουλή του Νόμου για την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου (Ν. 4623/2019), στο άρθρο μου ‘‘Η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου και η «επανάσταση του αυτονόητου» στην Ελλάδα’’ (2-8-2019 https://eptanews.gr/apopsi/i-katargisi-tou-panepistimiakoy-asylou-kai-i-epanastasi-tou-aftonoitou/) έγραφα και υπογράμμιζα τα ακόλουθα:

 ‘‘Εν τέλει, στο Πανεπιστήμιο Makerere στην Ουγκάντα είναι εγκαθιδρυμένο εντός αυτού ολόκληρο Αστυνομικό Τμήμα (Police Station) και κατά συνέπεια το Πανεπιστήμιο ‘‘φρουρείται’’ καθημερινά από ‘‘αληθινούς’’ αστυνομικούς (ίδετε για περισσότερα στη διεύθυνση https://www.mak.ac.ug/university-services/campus-security).

Σ’ όλον τον Πλανήτη, λοιπόν, σ’ όλα τα γεωγραφικά πλάτη και μήκη του, από την Αγγλία έως τη Νότια Αφρική και την Αυστραλία και από την Ιαπωνία έως τις ΗΠΑ και το Μεξικό, είναι αυτονόητο ότι η τάξη και η ασφάλεια μέσα στα Πανεπιστήμια συνιστά ύψιστης σημασίας πολιτειακό πρόταγμα.

Είναι αυτονόητο παντού στον Κόσμο ότι οι αστυνομικές, ή όποιες άλλες αρμόδιες, αρχές διαθέτουν το απροϋπόθετο δικαίωμα να παρεμβαίνουν προς αποκατάσταση της νομιμότητας (και) σε (πανεπιστημιακούς) τόπους όπου διαπράττονται ωμά και κατά ανενδοίαστη συλλογική, κοινωνική περιφρόνηση πάσης φύσεως αδικήματα.

Και έτσι, είναι αυτονόητο, από την άλλη πλευρά, ότι όταν στην Ελλάδα επί τόσα χρόνια, η έννοια του πανεπιστημιακού ασύλου αποτελούσε τον νομικό και κοινωνιολογικό, βαθέως, ωστόσο, άστοχο και ιδεοληπτικό, «μανδύα» για τη συγκάλυψη ή ανοχή έκνομων δραστηριοτήτων και προσβλητικών για το κοινό περί δικαίου αίσθημα αντικοινωνικών συμπεριφορών, κάτι δεν πήγαινε καλά με εμάς.

Είναι αυτονόητο όμως ότι πουθενά στον Κόσμο δεν υπάρχουν, ελέω πολιτικοκοινωνικής ανοχής, και άρα, συνερμηνευτικά, συνενοχής, ‘‘άβατα’’, ‘‘νησίδες παραβατικότητας’’ και ‘‘χώροι όπου κατ’ εξαίρεση δεν εφαρμόζεται ο νόμος’’. Είναι αυτονόητο ότι τα Πανεπιστήμια δεν είναι ή δεν πρέπει να είναι, και δη με την προστασία του ίδιου του Νόμου, ορμητήρια και γιάφκες των ‘‘μπαχαλάκηδων’’, των κάθε λογής λαθρεμπόρων και των διακινητών ναρκωτικών.

Είναι, επίσης, αυτονόητο ότι στα πανεπιστημιακά ιδρύματα η ελευθερία της παραγωγής και εκμάθησης γνώσης και η ακαδημαϊκή μόρφωση είναι de jure naturae στοιχεία του πνευματικού πολιτισμού μιας χώρας και αξιολογική σταθερά του ‘‘δημοκρατικού βάθους’’ των δομών της.’’

Πίστευα, συνεπώς, ότι ο Νόμος του 2019 για την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου θα φέρει την ‘‘επανάσταση του αυτονόητου’’ και στη μικρή αυτή γωνιά του Πλανήτη. Όμως, όπως αποδείχθηκε στην πράξη από το συμβάν των τελευταίων ημερών, ‘‘για να γυρίσει ο Ήλιος, θέλει δουλειά πολλή’’, θέλει πράξεις με τις οποίες να ‘‘σπάει το απόστημα’’ και όχι απλά ψηφισμένα νομοθετήματα ή, πολύ περισσότερο, κοινότυπα ευχολόγια…

Οι πρόσφατες εξαγγελίες, λοιπόν, του Πρωθυπουργού είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, πρώτα και πάνω από όλα διότι ‘‘κινούνται στη λογική του αυτονόητου’’. Η ίδρυση και επαρκής στελέχωση ενός σώματος προστασίας των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, το οποίο θα είναι θεσμικά και νομικά επιφορτισμένο με την τήρηση της νομιμότητας και την αποτροπή παραβατικών συμπεριφορών, είναι απολύτως αναγκαία. Η δε συνδρομή της Αστυνομίας, εκεί που κρίνεται απαραίτητο, είναι σαφώς εύλογη.

Ο έλεγχος των διερχομένων στην είσοδο και έξοδο των ιδρυμάτων και η καθιέρωση της λεγόμενης ‘‘πανεπιστημιακής κάρτας’’ συνιστά βεβαίως αδήριτη αναγκαιότητα και λογική προϋπόθεση αποκατάστασης και εφαρμογής της τάξης εντός των πανεπιστημίων. Εν τέλει, η αυστηροποίηση της ποινικής νομοθεσίας για αδικήματα που τελούνται σε περιοχές της πανεπιστημιακής κοινότητας αποτελεί και σαφές μήνυμα της πολιτειακής προδιάθεσης επί του θέματος σ’ όλη την ελληνική κοινωνία αλλά και ισχυρό αποτρεπτικό παράγοντα για τους επίδοξους ‘‘παραβάτες’’.

Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο και ντροπιάζει βάναυσα όλους αυτούς που θέλουν επιτέλους να εφαρμοστεί στο προκείμενο θέμα η ‘‘κοινή λογική’’, να λειτουργήσει το κράτος δικαίου και να απαλλαγεί η εκπαίδευση από ανελεύθερες αντιλήψεις και τριτοκοσμικά φαινόμενα. Τα πανεπιστήμια αιωρούνται επικίνδυνα γύρω από τον δείκτη μηδέν του ‘‘ρολογιού της Παιδείας’’ και αυτό όχι απλά δεν ‘‘μας τιμά’’ αλλά υποσκάπτει το ίδιο το μέλλον μας. Δια τούτο ήρθε η ώρα όλοι μας να συμφωνήσουμε ότι ο φασισμός, οποιουδήποτε χρώματος και οποιασδήποτε ιδεολογικής καταβολής, είναι πέρα ώς πέρα εξοβελιστέος από την κοινωνικο-πολιτική μας πραγματικότητα.

Παρά τις όποιες (πιθανές) αντιδράσεις, λοιπόν, από ‘‘ιδεοληπτικούς’’ και ‘‘εμμονικούς του παρωχημένου ψευτοπροοδευτισμού’’, έχω την πεποίθηση ότι τουλάχιστον το πλειοψηφικό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας θα καλωσορίσει την εφαρμογή, στην πράξη, και του νόμου και των άνω αναφερόμενων πρωτοβουλιών. Τώρα είναι η ώρα! Και όχι διότι τώρα δίδεται (για άλλη μια φορά η ‘‘ευκαιρία’’) αλλά πρωτίστως διότι μετά την ‘‘ώρα μηδέν’’ μόνο το…χάος ακολουθεί! Αντιλέγει κανείς;

Κατερίνη, 9/11/2020

ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΚΟΥΓΚΟΥΡΕΛΑΣ

ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ

LLM IN INTERNATIONAL COMMERCIAL LAW

LLM IN EUROPEAN LAW

Cer. LSE in Business, International Relations and the political science.

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Οι Τούρκοι αγοράζουν φιλέτα στην Ελλάδα!

Εκπομπή Πρίσμα στη Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η πολιτιστική διπλωματία της Τουρκίας πίσω από τις προσπάθειες του επιχειρηματία Κοτς για την αγορά της έπαυλης Αλλατίνι

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ο Χάρτης του αρχαιοελληνικού κόσμου στο Google Maps

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Έναν πολύ ενδιαφέροντα χάρτη ανακαλύψαμε στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης που αποτυπώνει τον ελληνικό κόσμο μέσα από αρχαιολογικές ευρήματα.

Ο χάρτης, ο οποίος εκτείνεται από την Ιβηρική χερσόνησο μέχρι τις Ινδίες δημιουργήθηκε στο Google Maps από κάποιον χρήστη και περιλαμβάνει πληροφορίες μέσω συνδέσμων για κάθε  μία από τις 1200 τοποθεσίες που συμπεριλαμβάνονται.

Ο Χάρτης έχει πάνω από 700.000 προβολές από τον Σεπτέμβριο του 2024 που δημιουργήθηκε.

Ρίξτε μια ματιά:

Ο ελληνικός κόσμος έχει ακόμα μεγαλύτερη παγκόσμια διάσταση πολιτισμικά, με γνώμονα, ότι σε απίθανες τοποθεσίες του πλανήτη έχουν βρεθεί ευρήματα με ελληνικές επιγραφές. Επίσης η Ελλάδα με τις μετακινήσεις πληθυσμών είτε λόγω εξορίσεων (όπως οι σταλινικές διώξεις) είτε για μετανάστευση υπάρχει παντού, από την αμερικάνικη ήπειρο μέχρι την Άπω Ανατολή, τη Μαντζουρία και την Κίνα και την Ιαπωνία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Οδοιπορικό στην Κύπρο!

Οδοιπορικό σε μια θλιβερή ιστορία 51 χρόνων

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το συνεργείο του STAR Κεντρικής Ελλάδας με τις δημοσιογράφους Όλγα Λαθύρη, Ιωάννα Καραγιάννη και τον εικονολήπτη Γιάννη Βαρδαλαχάκη, που βρέθηκαν στην Κύπρο για οδοιπορικό-αφιέρωμα για τα 51 χρόνια εισβολής και κατοχής, επισκέφθηκαν και τα Φυλακισμένα Μνήματα, στις Κεντρικές φυλακές της Λευκωσίας, στην Κύπρο. Κατέγραψαν εικόνα και ήχο, απ τον ιερό χώρο, όπου δικάστηκαν και καταδικάστηκαν σε θάνατο δια απαγχονισμού, οι ήρωες για την απελευθέρωση της μαρτυρικής Μεγαλονήσου από τους Άγγλους. Τα Φυλακισμένα Μνήματα, είναι η ονομασία του κοιμητηρίου, το οποίο βρίσκεται στις Κεντρικές Φυλακές της Λευκωσίας, όπου οι Βρετανοί έθαψαν τους 9 απαγχονισθέντες και 4 ακόμη σημαντικά στελέχη της ΕΟΚΑ, 13 συνολικά, που έπεσαν κατά την διάρκεια του αγώνα του 1955-1959, για την απελευθέρωση της Κύπρου από τους Άγγλους από τους Άγγλους και την Ένωση της με την κυρίως Ελλάδα. Αποτελεί το ιερότερο μνημείο του αγώνα του Κυπριακού Ελληνισμού για την ένωσή του με την Ελλάδα. Το κοιμητήριο κατασκευάστηκε από τους Βρετανούς επί κυβερνήτη Χάρντιγκ. Σχεδιάστηκε σαν ένας περιτοιχισμένος μικρός χώρος, δίπλα από τα κελιά των μελλοθανάτων και την αγχόνη. Έμεινε στην ιστορία με την ονομασία “Φυλακισμένα Μνήματα”.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Γκίντεον Ράχμαν: Αποτελεί απειλή ο Τραμπ;

Ο Γκίντεον Ράχμαν, αναλυτής των Financial Times, μιλά με τον Μάικλ Ιγκνατίεφ, τον πρώην ηγέτη του κόμματος των Φιλελευθέρων του...

Αναλύσεις3 ώρες πριν

Ο Ιωάννης Μάζης καταρρίπτει τους μύθους για τη “μικρή” Ελλάδα

Η Ελλάδα που έχει σχεδόν παντού στον πλανήτη ριζωμένους πληθυσμούς είναι απούσα από παντού.

Αναλύσεις4 ώρες πριν

Οι Τούρκοι αγοράζουν φιλέτα στην Ελλάδα!

Εκπομπή Πρίσμα στη Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης

Ιστορία - Πολιτισμός5 ώρες πριν

Ο Χάρτης του αρχαιοελληνικού κόσμου στο Google Maps

Έναν πολύ ενδιαφέροντα χάρτη ανακαλύψαμε στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης που αποτυπώνει τον ελληνικό κόσμο μέσα από αρχαιολογικές ευρήματα. Ο χάρτης,...

Αναλύσεις5 ώρες πριν

Η εκδίκηση των Ανένταχτων με την επιστροφή Τραμπ

Οι εξαγγελίες Τραμπ για κυρώσεις, δασμούς και οικονομικό πόλεμο ενισχύουν παρά αποδυναμώνουν τους αντιπάλους των ΗΠΑ.

Δημοφιλή