Ακολουθήστε μας

Άμυνα

Η εξίσωση για τον Σκαραμαγκά, οι προσφορές και η επόμενη μέρα

Δημοσιεύτηκε στις

Αντιόπη Σχοινά 

Σταυρόλεξο για έμπειρους λύτες εξελίσσεται για την κυβέρνηση η υπόθεση πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, μιας και με βάση τα τελευταία δεδομένα, αλλά και το χαμηλό τίμημα που προσφέρθηκε από την μια ουσιαστική προσφορά, θέτουν σε σοβαρό προβληματισμό τον ειδικό εκκαθαριστή αλλά και το Υπουργείο Οικονομικών στο οποίο θα εισηγηθεί ο τελευταίος.

Η διαδικασία προβλέπει ότι ο ειδικός εκκαθαριστής θα εισηγηθεί στο υπουργείο Οικονομικών, το οποίο και θα αποφασίσει εάν θα κάνει δεκτή την προσφορά ή θα κηρύξει τον διαγωνισμό άγονο, και οι σχετικές ανακοινώσεις αναμένονται άμεσα.

Αναπόφευκτες άλλωστε θεωρούνται οι νομικές επιπλοκές εάν απορριφθεί η προσφορά και κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός, ενώ σε αντίστοιχα μονοπάτια μπορεί να οδηγήσει και η ανακήρυξη πλειοδότη σε αυτό το τίμημα. 

Σύμφωνα με πληροφορίες που διέρρευσαν το απόγευμα της Παρασκευής, η προσφορά από την Pyletech Shipyards, του Ομίλου North Star Group του Θεόφιλου Πριόβολου, κινήθηκε στα 15,1 εκατ. ευρώ, ενώ η προσφορά από την ONEX του Πάνου Ξενοκώστα, ύψους 1 εκατ. ευρώ, έγινε μόνο και μόνο για να έχει τη δυνατότητα ο όμιλος να παρεμβαίνει στον διαγωνισμό.

Όπως δε σημειώνει σε σχετική ανακοίνωση η τελευταία, «η συμμετοχή μας  στον διαγωνισμό, όπως ενημερώσαμε τους αρμόδιους την 10-12-2020, αλλά και με ειδικό δεσμευτικό υπόμνημα εντός του φάκελου / προσφοράς που υποβάλλαμε την 11-10-2020, ήταν «μη ανταγωνιστική» και συμβολικού χαρακτήρα. Ο μοναδικός λόγος που το πράξαμε, όπως δηλώσαμε και επεξηγήσαμε στην προσφορά μας, ήταν για να διατηρήσουμε το έννομο δικαίωμα παρακολούθησης και επέμβασης στην διαδικασία, όπου και όταν αυτό απαιτηθεί».

Πάντως και η προσφορά της Pyletech Shipyards, του Ομίλου North Star Group, δεν φαίνεται να έχει προκαλέσει ιδιαίτερη ικανοποίηση στην κυβέρνηση και είναι ανοικτό το ενδεχόμενο να μη γίνει δεκτή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι κάτι τέτοιο υπονόησε και ο νομικός σύμβουλος των εργαζομένων στα ναυπηγεία, σύμφωνα τουλάχιστον με την πρώτη ανακοίνωση του σωματείου των εργαζομένων «Τρίαινα».

Η Pyletech Shipyards με ανακοίνωσή της υπογραμμίζει ότι θα επενδύσει πάνω από 700 εκατ. ευρώ τα επόμενα χρόνια στα ναυπηγεία και για την  δημιουργία περισσότερων από 1.600 άμεσων και 6.000 έμμεσων θέσεων εργασίας. Διευκρίνισε δε ότι κατέθεσε «μια δίκαιη και επωφελή για την απασχόληση και την εθνική οικονομία πρόταση» ,

Από την πλευρά του ο Ομιλος ONEX  σε σχετική ανακοίνωση αναφέρει ότι ήδη έχει αποκτήσει τα ναυπηγεία Νεώριου Σύρου με αξία εξαγοράς μέσα από διαδικασία εξυγίανσης περί τα 50 εκατομμύρια ευρώ, ενώ διαπραγματεύεται την αξία απόκτησης των Ναυπηγείων Ελευσίνας μέσω διαδικασίας εξυγίανσης περί τα 270 εκατομμύρια ευρώ. 

Καταλήγοντας ότι «Ως εκ τούτου, αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε αποδεδειγμένα τις αξίες των Ναυπηγείων της Πατρίδας μας, κάτι το οποίο, αν η διαγωνιστική διαδικασία ικανοποιούσε τις ελάχιστες απαιτήσεις μας, θα είχαμε την δυνατότητα για άλλη μια φορά, μέσα από μία ανταγωνιστική προσφορά μας, να καταθέσουμε ένα τίμημα αντάξιο του μεγαλύτερου ναυπηγείου της Χώρας και ενός από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου, τίμημα που δεν μπορεί φυσικά να υστερεί των προηγούμενων ιστορικά καταγεγραμμένων αξιών που προαναφέραμε». 

Με την τροπή που έλαβε ο διαγωνισμός,  πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι μπορεί να υπάρξει εμπλοκή και στον διαγωνισμό της ΕΤΑΔ για το εμπορικό κομμάτι, επιφάνειας 332 στρεμμάτων που διαθέτει στο χώρο των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά με τιμή εκκίνησης στα 55 εκατομμύρια ευρώ. Και αυτό καθώς οι δύο διαγωνισμοί τρέχουν παράλληλα και είναι άμεσα συνδεδεμένοι λόγω των αδειών λειτουργίας του ναυπηγείου αλλά και των δεξαμενών ναυπήγησεvn εκ των οποίων η δεξαμενή 5 αποτελεί το κυριότερο asset.

Ειδικότερα στην χθεσινή προκήρυξη της ΕΤΑΔ, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «πριν από την έναρξη της διαδικασίας πώλησης του Ακινήτου, που αποτελεί τμήμα των (πρώην ενιαίων) Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, η ΕΤΑΔ ως ιδιοκτήτρια του οικείου τμήματος, αιτήθηκε τον διαχωρισμό της υφιστάμενης άδειας λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ως προς το τμήμα, το οποίο αφορά το προς πώληση Ακίνητο, αίτημα το οποίο εκκρεμεί στις αρμόδιες αρχές».

Και συνεχίζει: «Επισημαίνεται ότι η ΕΤΑΔ ουδόλως υπόσχεται την ολοκλήρωση της διαδικασίας διαχωρισμού της υφιστάμενης άδειας λειτουργίας από τις αρμόδιες αρχές, πριν ή μετά τη μεταβίβαση του Ακινήτου στον Οριστικό Πλειοδότη του Διαγωνισμού, ούτε υπόσχεται τη μεταβίβαση του Ακινήτου με άδεια λειτουργίας ναυπηγείου, η απόκτηση της οποίας εναπόκειται αποκλειστικά στον νέο ιδιοκτήτη του Ακινήτου. Προς διευκόλυνση του τελευταίου, σε περίπτωση που της ζητηθεί κατά τη μεταβίβαση, η ΕΤΑΔ θα διαβιβάσει στον αγοραστή τον πλήρη φάκελο της υποβληθείσας αίτησης διαχωρισμού της υφιστάμενης άδειας λειτουργίας, όπως θα έχει διαμορφωθεί έως την ανάδειξη του Οριστικού Πλειοδότη, καθώς και τη σχετική αλληλογραφία με τις αρμόδιες αρχές».

Ας σημειωθεί ότι τα χρέη των ναυπηγείων σε Δημόσιο, Τράπεζες και εργαζόμενους υπολογίζονται σε 250-300 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σε παλιότερη έκθεση κατάσχεσης η περιουσία των ναυπηγείων αξιολογούνταν σε περισσότερο από 900 εκατομμύρια ευρώ. 

Παράλληλα οι εργαζόμενοι στο Σκαραμαγκά σε ανακοίνωση του σωματείου «Τρίαινα» ζητάνε να κηρυχθεί ο διαγωνισμός άγονος και σημειώνουν ότι εγείρονται τεράστια ερωτήματα και υπόνοιες ότι πρόκειται για μεθοδευμένη διαδικασία, καθώς η αξία των ναυπηγείων είναι υπερπολλαπλάσια του προσφερόμενου τιμήματος.

liberal.gr

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Ένοπλες συγκρούσεις και Εθνική Ασφάλεια στον 21ο Αιώνα

Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ινφογνώμων το νέο βιβλίο του Γεώργιου Κουκάκη

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ινφογνώμων

το νέο βιβλίο του Γεώργιου Κουκάκη:

«ΕΝΟΠΛΕΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ &

ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΝ 21ο ΑΙΩΝΑ»

 

Αν και η εθνική ασφάλεια αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη κάθε κράτους και την ευημερία των πολιτών του, εν τούτοις διακατέχεται από μία πληθώρα προκαταλήψεων οι οποίες την έχουν συσχετίσει σχεδόν αποκλειστικά με τον περιορισμό των δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών του ανθρώπου, προσδίδοντάς της αρνητικό περιεχόμενο. Καθοριστικό δε ρόλο όσον αφορά την προάσπιση της εθνικής ασφάλειας ενός κράτους διαδραματίζουν οι Ένοπλες Δυνάμεις, οι οποίες συνήθως χρησιμοποιούνται –λόγω των δυσμενών συνεπειών της χρήσης ένοπλης βίας– από την πολιτική ηγεσία μόνο όταν απειλούνται τα ζωτικά εθνικά συμφέροντα ενός κράτους.

Η χρήση ωστόσο ένοπλης βίας σχετίζεται με μία πληθώρα παραμέτρων, οι οποίες επιτρέπουν την εξέτασή της από ποικίλες οπτικές γωνίες, σύμφωνα με το θεωρητικό υπόβαθρο διαφορετικών επιστημονικών πεδίων. Σκοπός του βιβλίου είναι η διεπιστημονική μελέτη της χρήσης και απειλής χρήσης ένοπλης βίας υπό το πρίσμα των Διεθνών Σχέσεων, της Στρατηγικής, της Στρατιωτικής Επιστήμης, του Διεθνούς Δικαίου και της Εθνικής Ασφάλειας. Μέσω της προσέγγισης αυτής, επιχειρείται η αποσαφήνιση της σχέσης μεταξύ εθνικής ασφάλειας και ενόπλων συγκρούσεων, οι οποίες μέχρι και σήμερα αποτελούν έναν (μη επιθυμητό αλλά υπαρκτό) τρόπο επίλυσης των διαφορών μεταξύ κρατικών και μη δρώντων, επιβεβαιώνοντας την άποψη του Winston Churchill ότι:

«Η ιστορία της ανθρώπινης φυλής είναι ο πόλεμος»

Με τον τρόπο αυτό εμπλουτίζεται η υπάρχουσα βιβλιογραφία που σχετίζεται με τις ένοπλες συγκρούσεις –καθώς στο παρόν βιβλίο παρουσιάζονται οι αρχές, οι κατηγορίες, οι δρώντες, τα μέσα, οι μέθοδοι και οι τακτικές που συναντώνται στις σύγχρονες ένοπλες συγκρούσεις– και πραγματοποιείται μία στρατηγική ανάλυση των γεγονότων που έλαβαν χώρα στο Αφγανιστάν, την Ουκρανία, το Ναγκόρνο-Καραμπάχ (Αρτσάχ), τη Λωρίδα της Γάζας και την ευρύτερη περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας. Συνάμα καλύπτεται ένα σημαντικό κενό στην ελληνική βιβλιογραφία όσον αφορά τις Σπουδές Ασφάλειας, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τη διαχρονική σημασία της ασφάλειας για την οποία ο Thomas Hobbes είχε τονίσει ήδη από τις αρχές του 17ου αιώνα ότι:

«[…] χωρίς ασφάλεια δεν υπάρχει χώρος για τη βιομηχανία […] δεν υπάρχουν τέχνες, δεν υπάρχουν γράμματα, δεν υπάρχει κοινωνία και το χειρότερο απ’ όλα, υπάρχει συνεχής φόβος και ο κίνδυνος βίαιου θανάτου, η ζωή του ανθρώπου είναι μοναχική, φτωχή, άσχημη, κτηνώδης και σύντομη».

(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Βιογραφικό συγγραφέα:

Ο Γεώργιος Κουκάκης είναι απόφοιτος της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων (2002), της Σχολής Πολέμου του Στρατού Ξηράς (2020) και της Ανώτατης Διακλαδικής Σχολής Πολέμου (2023). Διαθέτει επαγγελματική εμπειρία 26 ετών σε θέσεις των Ειδικών Δυνάμεων, του Πεζικού και της Επιστράτευσης τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό. Έχει εκπαιδευτεί σε αρκετά κέντα εκπαίδευσης της Ελλάδας και των ΗΠΑ, και του έχουν απονεμηθεί μετάλλια και ηθικές αμοιβές της Ελλάδας, των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ.

Είναι κάτοχος Master of Arts στη «Διακυβέρνηση, Ανάπτυξη και Ασφάλεια στη Μεσόγειο» του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών: Αρχαιολογία, Γλωσσολογία, Διεθνείς Σχέσεις του Πανεπιστημίου Αιγαίου (Ρόδος), το οποίο απέκτησε με βαθμό άριστα αποφοιτώντας 1ος ανάμεσα στους συμφοιτητές του. Έχει λάβει μέρος ως εισηγητής σε αρκετά σεμινάρια και επιστημονικά συνέδρια, ενώ μελέτες και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε ποικίλα περιοδικά και ιστοσελίδες της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Είναι Γενικός Γραμματέας και Κύριος Ερευνητής του Κέντρου Διεθνών Στρατηγικών Αναλύσεων (ΚΕΔΙΣΑ), μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών (ΕΛΙΣΜΕ), Ερευνητικός Συνεργάτης του HERMES Institute for International Affairs, Security & Geoeconomy, και μέλος της ΑΛΛΗΛΟΝ και της Mercury Negotiation Academy (MNA).

Μετά την αποστρατεία του εντάχθηκε στο δυναμικό του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Πανεπιστημίου Αιγαίου, στο πλαίσιο του οποίου διατελεί Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος του επιμορφωτικού προγράμματος «Σπουδές Ασφάλειας στη Μεσόγειο» υπό την επιστημονική ευθύνη του Δρ. Σωτήρη Ντάλη.

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την εθνική ασφάλεια, την εξωτερική πολιτική των κρατών της Ευρώπης & Μεσογείου, τους διεθνείς & περιφερειακούς οργανισμούς, και το δίκαιο της θάλασσας (UNCLOS).
Είναι συν-συγγραφέας του βιβλίου «Εθνική Ασφάλεια: Μύθοι και Πραγματικότητα» (εκδόσεις Ινφογνώμων, 2023).

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Η Τουρκία και το Πακιστάν ιδρύουν κοινό εργοστάσιο για την παραγωγή του τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους KAAN

Η δημιουργία ενός κοινού εργοστασίου για την παραγωγή του KAAN αποτελεί ορόσημο στη στρατιωτική συνεργασία μεταξύ της Τουρκίας και του Πακιστάν.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η συνεργασία μεταξύ της Τουρκίας και του Πακιστάν στον αμυντικό τομέα ενισχύεται με την ανακοίνωση της δημιουργίας ενός κοινού εργοστασίου που θα προορίζεται για την παραγωγή του μαχητικού αεροσκάφους KAAN, ένα σημαντικό εγχείρημα στους τομείς των εξοπλισμών και της αεροδιαστημικής. Το KAAN, που αναπτύχθηκε από την Turkish Aerospace Industries (TAI), είναι ένα μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς που σηματοδοτεί μια στρατηγική καμπή για την Τουρκία, η οποία επιθυμεί να εκσυγχρονίσει την πολεμική της αεροπορία και να ενισχύσει τη στρατιωτική της βιομηχανία. Το αεροσκάφος αυτό, το οποίο σχεδιάστηκε για να αντικαταστήσει τον γερασμένο στόλο των F-16 της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας, είναι εξοπλισμένο με νέες τεχνολογίες που στοχεύουν να ανταγωνιστούν τα καλύτερα μαχητικά αεροσκάφη του κόσμου. Το έργο αποτελεί μέρος της ευρύτερης στρατηγικής της Τουρκίας να αναπτύξει την αμυντική της ανεξαρτησία, επιδιώκοντας παράλληλα να διαφοροποιήσει τις διεθνείς συνεργασίες της.

Το KAAN δεν είναι απλώς ένα εθνικό σχέδιο. Προορίζεται επίσης για εξαγωγή σε άλλες χώρες, με ιδιαίτερη προσοχή στους στρατιωτικούς εταίρους της Τουρκίας. Στο πλαίσιο αυτό, το Πακιστάν έχει ενσωματωθεί στην εκστρατεία. Τον Ιανουάριο του 2025, κατά τη διάρκεια της 8ης συνάντησης της κοινής ομάδας εργασίας στην πακιστανοτουρκική βιομηχανική έκθεση, οι συζητήσεις αποκάλυψαν την επιθυμία να ενισχυθεί η συνεργασία μεταξύ των δύο εθνών. Στην εκδήλωση συμμετείχαν εκπρόσωποι από 32 τουρκικά και πακιστανικά ιδρύματα, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της συμπαραγωγής του KAAN. Ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Yaşar Güler επιβεβαίωσε ότι η συμφωνία για την επίσημη συμμετοχή του Πακιστάν στο έργο πλησιάζει στην ολοκλήρωσή της, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για ενισχυμένη στρατιωτική συνεργασία.

Η έναρξη λειτουργίας αυτού του κοινού εργοστασίου θα έχει στρατηγικές προεκτάσεις και για τις δύο χώρες. Από τη μία πλευρά, η Τουρκία θα μπορέσει να αυξήσει την παραγωγή μαχητικών αεροσκαφών χαμηλού κόστους, ένα σημαντικό πλεονέκτημα για την αμυντική και εξαγωγική της πολιτική. Από την άλλη πλευρά, το Πακιστάν θα αποκτήσει πρόσβαση σε προηγμένη τεχνολογία, η οποία θα μπορούσε να βελτιώσει σημαντικά τις αεροπορικές του ικανότητες, τονώνοντας παράλληλα την τοπική αμυντική του βιομηχανία. Εκτός από την παραγωγή του μαχητικού αεροσκάφους, έχουν επίσης διεξαχθεί συζητήσεις σχετικά με τη συμπαραγωγή άλλου στρατιωτικού εξοπλισμού, ενισχύοντας περαιτέρω την αυτονομία των δύο εθνών σε στρατηγικούς τομείς. Η συνεργασία αυτή αποσκοπεί επίσης στη διευκόλυνση της μεταφοράς κρίσιμων τεχνολογιών, επιτρέποντας στο Πακιστάν να αναπτύξει τις δεξιότητές του στον σχεδιασμό και την παραγωγή προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών, μειώνοντας παράλληλα την εξάρτησή του από ξένους προμηθευτές.

Η σημασία αυτής της συνεργασίας υπερβαίνει τις τεχνικές και βιομηχανικές πτυχές. Εξυπηρετεί επίσης την ενίσχυση των διπλωματικών σχέσεων μεταξύ των δύο εθνών, τα οποία έχουν ήδη μακρά ιστορία στρατιωτικής συνεργασίας. Η Τουρκία και το Πακιστάν μοιράζονται κοινά γεωπολιτικά συμφέροντα, ιδίως στη Νότια Ασία και τη Μέση Ανατολή, και αυτή η αμυντική συνεργασία αναμένεται να εδραιώσει τους στρατηγικούς δεσμούς τους. Η δημιουργία του κοινού εργοστασίου θα μπορούσε επίσης να έχει αντίκτυπο στην περιφερειακή δυναμική, ιδίως προσφέροντας μια εναλλακτική λύση στις δυτικές δυνάμεις στον τομέα των εξοπλισμών. Σε μια εποχή που η Τουρκική Δημοκρατία επιδιώκει να ενισχύσει την επιρροή της στην παγκόσμια σκηνή, το έργο αυτό συμβολίζει τη φιλοδοξία της να καταστεί σημαντικός παίκτης στον αμυντικό τομέα.

Η συνεργασία αυτή δεν σταματά στην παραγωγή μαχητικών αεροσκαφών. Ανοίγει επίσης την πόρτα σε άλλες κοινές πρωτοβουλίες στον τομέα των αμυντικών τεχνολογιών, ιδίως στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, των συστημάτων αεράμυνας και των τεχνολογιών επικοινωνίας. Η Τουρκική Δημοκρατία, με την τεχνογνωσία της στα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και τα προηγμένα αμυντικά συστήματα, θα μπορούσε επίσης να μεταφέρει αυτές τις τεχνολογίες στο Πακιστάν, ενισχύοντας περαιτέρω τις στρατιωτικές δυνατότητες του τελευταίου. Η συνεργασία αυτή αναμένεται επίσης να οδηγήσει στην εκπαίδευση νέων μηχανικών και τεχνικών και στις δύο χώρες, ένα μακροπρόθεσμο πλεονέκτημα για τη βιομηχανική και τεχνολογική ανάπτυξη.

Η δημιουργία ενός κοινού εργοστασίου για την παραγωγή του KAAN αποτελεί ορόσημο στη στρατιωτική συνεργασία μεταξύ της Τουρκίας και του Πακιστάν. Αυτή η στρατηγική εταιρική σχέση υπερβαίνει την απλή συμπαραγωγή μαχητικών αεροσκαφών και εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο που αποσκοπεί στην ενίσχυση της στρατιωτικής αυτονομίας των δύο εθνών και στην προώθηση της κοινής τεχνολογικής ανάπτυξης. Καθώς το τουρκικό καθεστώς επιδιώκει να εδραιωθεί ως περιφερειακός ηγέτης στον τομέα της άμυνας, η συνεργασία αυτή με το Πακιστάν καταδεικνύει την επιθυμία της να επεκτείνει την επιρροή της και να συμβάλει στη γεωπολιτική σταθερότητα της περιοχής. Το έργο αυτό θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για μελλοντικές κοινές πρωτοβουλίες και να αλλάξει την ισορροπία της στρατιωτικής ισχύος στη Νότια Ασία.

 

Πηγή: Army Recognition

Μετάφραση: Γιάννης Λιναρδάτος

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Η Τουρκία αντιμετωπίζεται μόνο με ισχύ!

Οι ελληνικές κυβερνήσεις, δυστυχώς, διακατεχόμενες από μια ανεξήγητη φοβία και γεωπολιτική ατολμία, εφαρμόζουν την πολιτική του λεγόμενου κατευνασμού, που επιτρέπει στην Τουρκία, με την κατακλυσμιαία χρήση της ισχύος της, να έχει πάντοτε την πρωτοβουλία των κινήσεων και να δημιουργεί συνεχώς de facto καταστάσεις.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει ο Νίκος Ταμουρίδης Αντγος (ε.α)-Επίτιμος Α’ Υπαρχηγός ΓΕΣ

Κατά την μακραίωνη ιστορία αυτού του πλανήτη πάντοτε «οι ισχυροί πράττουν ότι τους επιτρέπει η δύναμή τους και οι αδύναμοι υποχωρούν όσο τους επιβάλλει η αδυναμία τους». Αυτή η σπουδαιότητα της ισχύος, βλέπουμε να αποδεικνύεται περίτρανα στην σημερινή καθημερινότητα, σε κάθε γωνιά της γης, και ιδιαίτερα στον εγγύς περίγυρό μας.

Τι μας κάνει ισχυρούς; Ποια είναι τα στοιχεία που καθορίζουν την ισχύ κάθε κρατικής ή εθνικής οντότητας;

Στο διεθνές περιβάλλον, όταν μελετάται η ισχύς, λαμβάνονται υπόψη κάποιοι βασικοί πυλώνες αυτής. Οι πυλώνες αυτοί είναι η Πολιτική, οι Ένοπλες Δυνάμεις, η Οικονομία, η Κοινωνική Συνοχή, οι Υποδομές και οι Πληροφορίες.

Στην πατρίδα μας, μέσα σ’ αυτό το ζοφερό πλαίσιο που βιώνουμε, είναι φανερό ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις απομένουν ως ο μόνος βασικός πυλώνας ισχύος του Έθνους. Οι άλλοι βασικοί πυλώνες και ιδιαίτερα η πολιτική, η οικονομία και η κοινωνική συνοχή έχουν άτακτα χρεοκοπήσει, συμπαρασύροντας το μείζον της Ελληνικής κοινωνίας.

Πως εφαρμόζεται η ισχύς στον πλανήτη, που μόνο ειρηνικός δεν είναι;

Στη διεθνή πρακτική υπάρχουν δύο κατηγορίες ισχύος, η «σκληρή ισχύς» (hard power) και η «ήπια ισχύς» (soft power).

-Σκληρή ισχύς, είναι η ικανότητα κάποιας χώρας να εξαναγκάζει μια άλλη σε αποδοχή των βουλήσεών της, με κύριο μοχλό την στρατιωτική της δύναμη και με την χρήση ή την απειλή χρήσης στρατιωτικής βίας.

-Ήπια ισχύς, είναι η ικανότητα κάποιας χώρας να έλκει και να πείθει, μέσω της οικονομικής δύναμης και διείσδυσης, της πολιτιστικής διπλωματίας, καθώς και της επιθετικής εξωτερικής της πολιτικής.

Γιατί είναι σπουδαίες και που οδηγούν αυτές οι δύο μορφές ισχύος;

Οι εφαρμογές αυτών των μορφών ισχύος δύνανται να αποφέρουν τετελεσμένα γεγονότα ή τετελεσμένες καταστάσεις, είτε πρόκειται για «κατά νόμο» (de jure) καταστάσεις (όπως πχ μια έγγραφη συμφωνία), είτε πρόκειται για «εκ των πραγμάτων/γεγονότων» (de facto) καταστάσεις, οι οποίες στη συνέχεια, κατά κανόνα, παγιώνονται και στο τέλος καθίστανται νόμιμες.

Οι de facto καταστάσεις αξιολογούνται σύμφωνα με τα συμφέροντα και τα ενδιαφέροντα κάθε χώρας, μικρής ή μεγάλης. Σίγουρα όμως αποτελούν δυνατό χαρτί για αυτόν που τις δημιουργεί, στο πεδίο των διαπραγματεύσεων, που συνήθως ακολουθούν, για τη νομιμοποίησή τους.

Περνώντας τώρα στην περίπτωση της χρονίζουσας Ελληνοτουρκικής διένεξης, η οποία αποτελεί ένα διαρκή πολιτικό πονοκέφαλο για τη χώρα μας, παρατηρούμε ότι η Τουρκία εφαρμόζει και σκληρή και ήπια ισχύ, για την επίτευξη των σταδιακά αυξανόμενων στόχων της:

Η πολιτική της «σκληρής ισχύος» εφαρμόζεται με την συνεχή άσκηση πίεσης διά μέσου της επίδειξης πολιτικής και στρατιωτικής δύναμης, δια των καθημερινών απειλών και των παραβιάσεων του εθνικού εναερίου χώρου και των χωρικών μας υδάτων, της αυξανόμενης στρατιωτικής ισχύος στην Κύπρο, της ευθείας αμφισβήτησης της εθνικής μας κυριαρχίας και της διεκδίκησης περιοχών, όπως η Θράκη, τα νησιά και το Αιγαίο, καθώς επίσης και με την ευθεία αμφισβήτηση της έκτασης της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ.

Η πολιτική της «ήπιας ισχύος» ενορχηστρώνεται μέσω της κουλτούρας, (βλ. τουρκικές τηλεοπτικές σειρές, αθλητική διπλωματία), μέσω της οικονομικής διείσδυσης (βλ. σωρεία τουρκικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, τράπεζες, αγορές γης και υπηρεσιών), καθώς και της σταδιακά αυξανόμενης διεκδικητικής εξωτερικής της πολιτικής.

Αυτά εφαρμόζουν οι Τούρκοι, οι οποίοι, με την επί 22 συναπτά έτη καταλυτική ηγεσία του Ερντογάν, δημιουργούν με έξυπνο τρόπο τετελεσμένα, τα οποία διεθνοποιούν και τα θέτουν όλα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Έτσι προωθούν την Τουρκία στο επίπεδο αρχικά της περιφερειακής δύναμης, οραματιζόμενοι να καταστούν στη συνέχεια μεγάλη δύναμη στο διεθνές σύστημα ισχύος. Ήδη η κατάσταση στη Συρία διαφαίνεται ότι τους παρέχει εφαλτήριο για να προωθήσουν αυτά τους τα οράματα.

Εμείς τι κάνουμε; Οι ελληνικές κυβερνήσεις, δυστυχώς, διακατεχόμενες από μια ανεξήγητη φοβία και γεωπολιτική ατολμία, εφαρμόζουν την πολιτική του λεγόμενου κατευνασμού, που επιτρέπει στην Τουρκία, με την κατακλυσμιαία χρήση της ισχύος της, να έχει πάντοτε την πρωτοβουλία των κινήσεων και να δημιουργεί συνεχώς de facto καταστάσεις.

Έτσι έχουμε διαχρονικά την de facto κατοχή της Βόρειας Κύπρου, τις ανήκουστες διεκδικήσεις στη Θράκη, την συνεχή προβολή της λεγόμενης «γαλάζιας πατρίδας» που διεκδικεί το μισό Αιγαίο, την επιχείρηση «κλοπής» μέρους της δικής μας ΑΟΖ με το Τουρκολιβυκό μνημόνιο, τις απίστευτες απαιτήσεις για αποστρατικοποίηση των νησιών του Αιγαίου, την απειλή πολέμου (casus belli) σε περίπτωση που αυξήσουμε τα χωρικά μας ύδατα στα 12 νμ, την ευθεία αμφισβήτηση της υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ των νησιών, την de facto κατοχή της θαλάσσιας περιοχής μεταξύ Ρόδου και Καστελόριζου, κλπ.

Προσοχή λοιπόν! Είμαστε σε ένα ιδιότυπο πόλεμο!

Ας εφαρμόσουμε τις αρχές του πολέμου, διεκδικώντας τα δίκαιά μας, τα δίκαια του Ελληνισμού στη σημερινή Τουρκία, επιτιθέμενοι διπλωματικά εμείς και όχι συνεχώς αμυνόμενοι αφήνοντας στους Τούρκους την συνεχή «πρωτοβουλία των κινήσεων», η οποία αποτελεί προοίμιο νίκης σε ένα πόλεμο.

Η Τουρκία αντιμετωπίζεται μόνο με ισχύ!

Στηριζόμενοι λοιπόν στις Ένοπλες Δυνάμεις μας, τις ενισχύουμε σημαντικά, με προσωπικό και οπλικά συστήματα, και με όπλο την ισχύ τους και έχοντας πολιτική βούληση να τις χρησιμοποιήσουμε, εφαρμόζουμε επιθετική εξωτερική πολιτική! Παράλληλα, σε οποιαδήποτε πιθανή περίπτωση διαπραγματεύσεων, θέτουμε στην Τουρκία προϋποθέσεις, οι οποίες να εξασφαλίζουν πλήρως τα εθνικά μας συμφέροντα!

 

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναλύσεις6 ώρες πριν

Γιώργος Καπόπουλος: Η Ευρώπη δεν διαθέτει ενότητα απέναντι… στην επιθετική πολιτική Τραμπ

Οι διαφορετικές … πολιτικές στην Ενωμένη Ευρώπη θα έχουν σαν αποτέλεσμα να μην είναι αντιμετωπίσιμη στο πεδίο η … εχθρική...

Διεθνή7 ώρες πριν

Κρίσιμη σύσκεψη του υπουργικού συμβουλίου στο Ισραήλ για τον Λίβανο

Κρίσιμη η αποψινή συνεδρίαση του ισραηλινού ΚΥΣΕΑ για την πορεία της εκεχειρίας στον Λίβανο, που λήγει την ερχόμενη Κυριακή 26/1....

Απόψεις7 ώρες πριν

Επικοινωνία Γεραπετρίτη-Σάαρ! Να προστατευθούν οι μειονότητες της Συρίας και ανησυχίες για το νέο καθεστώς εξέφρασε ο Ισραηλινός ΥΠΕΞ – Άλλά λόγια να αγαπιόμαστε η ανακοίνωση του δικού μας Υπουργείου

Αν διαβάσεις την ανακοίνωση του ελληνικού υπουργείου σου φαίνεται σαν να βγήκε απο ένα συρτάρι και της άλλαξαν, απλώς, τις...

Οικονομία8 ώρες πριν

Συναγερμός στους Έλληνες εξαγωγείς! Ανησυχία για τους δασμούς του Τραμπ – Προσπάθειες να σωθούν ελαιόλαδο και γαλακτομικά προϊόντα

Μίνι… συναγερμός έχει σημάνει στους Έλληνες εξαγωγείς μετά τη ρητή αναφορά του νέου προέδρου των ΗΠΑ για την επιβολή δασμών στις ευρωπαϊκές...

Ιστορία - Πολιτισμός8 ώρες πριν

Η Ελλάδα πρέπει να δράσει άμεσα! Τουρκία και Σκόπια ενέγραψαν το τουλούμ (γκάιντα) στον κατάλογο πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO

Το ελληνικό κράτος οφείλει να προστατέψει την πολιτιστική μας κληρονομιά και να τη διασφαλίσει σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Δημοφιλή