Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Η κάθοδος των Μυρίων ως προάγγελος της εκστρατείας του Μ. Αλεξάνδρου

Δημοσιεύτηκε στις

Γράφει ο Γιώργος Πήλιουρας

Το τέλος του Πελοποννησιακού Πολέμου το 404 π.Χ. βρίσκει τη Σπάρτη νικήτρια και την Αθήνα ηττημένη να συνθηκολογεί με δυσβάσταχτους όρους. Την περίοδο εκείνη Έλληνες από τις πόλεις – κράτη ξεκινούν σταδιακά να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους ως μισθοφόροι. Χιλιάδες Έλληνες πολεμιστές εκπαιδευμένοι και καταρτισμένοι σε πολεμικές επιχειρήσεις και στρατηγικές μάχης προσέφεραν τις υπηρεσίες τους σε βασιλιάδες, διεκδικητές θρόνων και σατράπες του περσικού βασιλείου.

Οι μηχανορραφίες που λάμβαναν χώρα στην περσική αυλή προσέφεραν ευκαιρίες ανάμιξης των Ελλήνων στρατιωτών σε επαναστάσεις για την ανατροπή της εξουσίας. Τα πλούτη του Μεγάλου Βασιλιά αποτελούσαν ισχυρό δέλεαρ για τους Έλληνες στρατιώτες, οι δυνατότητες των οποίων στη μάχη αναγνωρίζονταν και θαυμάζονταν ιδιαιτέρως στον αρχαίο κόσμο.

Στην «Κύρου Ανάβαση» ο Ξενοφών καταγράφει βήμα προς βήμα την πορεία του μισθοφορικού στρατού των Ελλήνων, ο οποίος συγκροτούνταν από οπλίτες προερχόμενους από διαφορετικές πόλεις – κράτη, από τα Μικρασιατικά παράλια έως τη μάχη στα Κούναξα στις 5 Σεπτεμβρίου του 401 π.Χ. και την επιστροφή τους από τα Κούναξα έως την Τραπεζούντα και από εκεί στην Πέργαμο.

Επεισόδιο από την υποχώρηση των Μυρίων (Ανάβασις του Ξενοφώντος) σε πίνακα του Jean Adrien Guignet, 1850, (Μουσείο του Λούβρου, Παρίσι).

 Η σημασία και ο ρόλος της Αναβάσεως των Μυρίων ήταν ιδιαίτερα σημαντικός για την αρχαιότητα και δη για την Ελλάδα. Το έργο του Ξενοφώντα ήταν γνωστό στον αρχαίο κόσμο και αποτελεί προάγγελο της εκστρατείας του Μεγάλου Αλεξάνδρου μισό και πλέον αιώνα αργότερα. Ο Έλληνας ιστορικός προσέφερε σημαντικές πληροφορίες σε ζητήματα στρατιωτικού, διοικητικού, ψυχολογικού, ηθικού, οικονομικού, πολιτισμικού και γεωγραφικού ενδιαφέροντος:

i. Αρχικά, ο Ξενοφών καταγράφει με ακρίβεια την πορεία του στρατεύματος από τη μία πόλη στην άλλη παραθέτοντας τον αριθμό των παρασαγγών και των στάσεων που πραγματοποιήθηκαν: εντευθεν εξελαύνει σταθμούς τρεις παρασάγγας είκοσιν εις Κελαινάς, της Φρυγίας πόλιν οικουμένην, μεγάλην και ευδαίμονα1. Επίσης, περιγράφει αναλυτικά τη γεωμορφολογία της ενδοχώρας του περσικού κράτους, μέσα από την αναφορά ποταμών, λιμνών, ερήμων και βουνών, επί παραδείγματι: επί τον Μαίανδρον ποταμόν. Τούτου τό ευρος δύο πλέθρα• γέφυρα δέ επην εζευγμένη πλοίοις2. Η διοικητική διαίρεση του κράτους, οι σατραπείες και τα σύνορά τους, καθώς και οι λαοί που κατοικούν σε κάθε περιοχή αναφέρονται ενδελεχώς: εντευθεν εξελαύνει σταθμούς τρεις παρασάγγας είκοσιν εις Ικόνιον, της Φρυγίας πόλιν εσχάτην3.

ii. Στην Κύρου Ανάβαση για πρώτη φορά περιγράφονται οι περιοχές πέραν των ποταμών Τίγρη και Ευφράτη: πέραν δέ του Ευφράτου ποταμου κατά τούς ερήμους σταθμούς ην πόλις ευδαίμων καί μεγάλη, όνομα δέ Χαρμάνδη4. Τους ποταμούς αυτούς θα διαβεί αργότερα ο Μέγας Αλέξανδρος. Επιπλέον, η καταγραφή πόλεων, χωριών και οχυρώσεων θα βοηθήσει τους Έλληνες να γνωρίσουν και να μελετήσουν το εσωτερικό της αχανούς περσικής αυτοκρατορίας.

iii. Η διεκδίκηση του βασιλικού θρόνου από τον Κύρο και η διαμάχη του με τον Αρταξέρξη αντικατοπτρίζει πλήρως όσα συνέβαιναν εντός της περσικής αυλής. Οι διάδοχοι του θρόνου συγκρούονταν διεκδικώντας τη βασιλεία και τον πλούτο της αυτοκρατορίας. Στη διαμάχη αυτή συχνά αναμιγνύονταν οι σατράπες των επαρχιών προσδοκώντας στην αποκόμιση υλικών και ηθικών ανταλλαγμάτων. Αρκετοί σατράπες επαναστάτησαν κατά του Πέρση Βασιλιά διεκδικώντας την ανεξαρτησία της επαρχίας τους. Οι εσωτερικές έριδες της περσικής αυτοκρατορίας διατηρούνταν και κατά την εποχή της εκστρατείας του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Η μάχη στα Κούναξα σε γαλλική λιθογραφία του 19ου αιώνα.

iv. Οι σατράπες δεν τηρούσαν ενιαία στάση απέναντι στα στρατεύματα που διέρχονταν από την επαρχία τους και κινούνταν εναντίον του Μεγάλου Βασιλιά. Έτσι, είτε συνωμοτούσαν με τους εισβολείς προσδοκώντας την ανατροπή του είτε τηρούσαν ουδέτερη στάση προσπαθώντας να μη δημιουργήσουν προβλήματα, ώστε το στράτευμα να εγκαταλείψει γρήγορα την περιοχή τους και να μην τη λεηλατήσει. Τέλος, υπήρχαν περιπτώσεις κατά τις οποίες σύναπταν μάχη με τους εισβολείς διεκδικώντας την ευμένεια του Πέρση Βασιλιά για τις υπηρεσίες που προσέφεραν.

v. Ο στρατός των Μυρίων υπέστη αρκετές κακουχίες. Η έλλειψη τροφής, η κούραση, οι συνεχείς μάχες και γενικότερα οι αμφισβητήσεις για την ορθότητα των επιλογών των Ελλήνων στρατηγών δυσχέραιναν την προσπάθεια σωτηρίας τους. Η διαχείριση τέτοιων κρίσεων και διαφωνιών μεταξύ των στρατιωτών θα αποτελέσει πρότυπο για τις εκστρατείες που θα πραγματοποιηθούν στο μέλλον. Η απόσταση που χώριζε τους στρατιώτες από την πατρίδα τους συνδυαζόμενη με την αγωνία της επιβίωσης θα λειτουργούν ανασχετικά σε κάθε πορεία προς το εσωτερικό της περσικής αυτοκρατορίας. Ανάλογα προβλήματα θα παρουσιάζονταν στο μακεδονικό στρατό με τη συνεχή του πορεία προς την ασιατική ενδοχώρα κατά την εκστρατεία του Μεγάλου Αλέξανδρου.

vi. Ο τρόπος μάχης των δύο στρατών διέφερε σημαντικά. Ο περσικός στρατός δε μετέβαλε τη δομή του στηριζόμενος κατά κύριο λόγο στην αριθμητική του υπεροχή έναντι του αντιπάλου και στις δυνάμεις του ιππικού και των τοξοτών. Στον αντίποδα, οι Έλληνες βασίζονταν στο θάρρος, την τόλμη, τους ελιγμούς και την πειθαρχία των οπλιτών. Ο περσικός στρατός δεν ήταν σε θέση να υπομείνει μία κατά μέτωπο επίθεση των Ελλήνων οπλιτών, με αποτέλεσμα να υποχωρήσει και στη συνέχεια να διασκορπιστεί.

Η επική ιστορία των Μυρίων ενέπνευσε πολλούς καλλιτέχνες, όπως φανερώνει και αυτή η λιθογραφία του 19ου αιώνα.

vii. Επίσης, συνήθης τακτική του περσικού στρατού ήταν η εγκατάλειψη της μάχης όταν θανατωνόταν ο αρχηγός του. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώθηκε και στα Κούναξα όταν, παρά τη νίκη που κατήγαγαν οι Μύριοι, ο θάνατος του Κύρου είχε ως συνέπεια το περσικό τμήμα του στρατού του να τραπεί σε φυγή αναζητώντας τη σωτηρία του. Η νίκη των Μυρίων ισοδυναμούσε με ήττα από τη στιγμή που ο Κύρος πέθανε. Την πρακτική αυτή θα εκμεταλλευτεί αργότερα ο Μέγας Αλέξανδρος όταν, ως επικεφαλής του μακεδονικού ιππικού, επιτέθηκε εναντίον του κεντρικού τμήματος της παράταξης του περσικού στρατού για να σκοτώσει το βασιλιά Δαρείο.

viii. Οι Πέρσες έναν αιώνα μετά την εισβολή τους στον ελληνικό χώρο, παρά τον πλούτο που διέθεταν και παρά την ενεργότερη ανάμιξή τους στα ελληνικά πράγματα μέσω της οικονομικής ενίσχυσης αντίπαλων πόλεων – κρατών, δεν παρέμεναν ανίκητοι. Όπως συνέβη και στους Περσικούς Πολέμους, ηττήθηκαν από το ελληνικό μισθοφορικό στράτευμα.

Ο Ξενοφών και οι Μύριοι αντικρίζουν επιτέλους τη Μαύρη Θάλασσα, γαλλική λιθογραφία του 19ου αιώνα.

ix. Οι Έλληνες για πρώτη φορά συγκρούστηκαν με τους Πέρσες σε μία μάχη που δόθηκε στην ενδοχώρα της περσικής αυτοκρατορίας, μόλις 70 χιλιόμετρα βόρεια της Βαβυλώνας. Παρά τις αντιξοότητες που αντιμετώπισαν και την απουσία των κατάλληλων εφοδίων, οι Έλληνες μισθοφόροι διήγαν μία σημαντική νίκη. Πλέον, ο Μεγάλος Βασιλιάς ηττόταν εντός της αυτοκρατορίας του.

x. Παρά τις κακουχίες και τις δύσκολες συνθήκες που αντιμετώπισε ο στρατός των Μυρίων κατάφερε να επιστρέψει στην Ελλάδα. Όταν ξεκίνησε την πορεία του προς το εσωτερικό της περσικής αυτοκρατορίας το εκστρατευτικό σώμα αριθμούσε περίπου 13.000 οπλίτες από διάφορες πόλεις – κράτη, από τους οποίους επέστρεψαν περίπου 8.600, δηλαδή σώθηκε περισσότερο από το ήμισυ του αρχικού σώματος, παρά τις συνεχείς μάχες και το βαρύ χειμώνα στη μακρινή ανατολή.

xi. Τέλος, το επίτευγμα των Ελλήνων μισθοφόρων σημειώθηκε παρά τις αντικειμενικές δυσχέρειες της εκστρατείας. Ο ετερόκλητος χαρακτήρας του στρατού με τους οπλίτες να έλκουν την καταγωγή τους από διάφορες πόλεις – κράτη του μητροπολιτικού ελλαδικού περιορίστηκε. Οι Μύριοι ήταν μισθοφόροι και το μοναδικό κίνητρο για τη συμμετοχή τους στην προσπάθεια του Κύρου να διεκδικήσει το θρόνο της περσικής αυτοκρατορίας ήταν τα χρήματα που θα τους εξασφάλιζαν μία καλύτερη ζωή. Παρόλα αυτά η νίκη τους φανέρωνε τις δυνατότητες επιτυχίας μιας εκστρατείας ενός συμπαγούς και κατάλληλα εκπαιδευμένου στρατού στο εγγύς μέλλον. Ο στρατός αυτός θα τίθεντο υπό τις εντολές του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Η πορεία των Μυρίων αποτυπωμένη σε χάρτη.

 Θάλαττα! Θάλαττα! αναφωνεί με ανακούφιση ο Ξενοφών, γαλλική λιθογραφία του 19ου αιώνα.Εν κατακλείδι, η νίκη των Μυρίων απέναντι στον περσικό στρατό, η επιτυχής πορεία και επιστροφή τους από το εσωτερικό της περσικής αυτοκρατορίας, καθώς και οι αντιξοότητες που κατάφεραν να υπερκεράσουν ανανέωσαν το αίσθημα υπεροχής και ανωτερότητας των Ελλήνων έναντι των Περσών. Μετά την ήττα τους στις Πλαταιές, οι Πέρσες δεν επεχείρησαν να εκστρατεύσουν ξανά εναντίον του κυρίως ελλαδικού χώρου, αλλά επικεντρώθηκαν στην οικονομική τους ανάμιξη στα εσωτερικά των πόλεων – κρατών και τις διαμάχες των για την ηγεμονία της Ελλάδας. Ο περσικός χρυσός θα αποτελέσει αίτιο προστριβών, με τις ελληνικές πόλεις να ερίζουν για την εύνοια του Μεγάλου Βασιλιά. Ο Πέρσης Βασιλιάς θα επεμβαίνει στα εσωτερικά τους και θα λειτουργεί ως ρυθμιστής και διαιτητής των ζητημάτων. Η περσική ανάμιξη θα συνεχιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια του 4ου π.Χ. αιώνα.

Η «Κύρου Ανάβασις» παρείχε σημαντικές πληροφορίες στον αρχαίο κόσμο για τη δομή και σύνθεση της περσικής αυτοκρατορίας. Η κάθοδος των Μυρίων κατάφερε να αναδείξει την περσική αδυναμία. Όταν 66 χρόνια αργότερα ο Μέγας Αλέξανδρος θα υποτάξει την περσική αυτοκρατορία θα έχει έρθει αντιμέτωπος με πολλά από όσα έχει καταγράψει ο Ξενοφών στην Ανάβασή του. Η πορεία του μισθοφορικού στρατού από τα παράλια της Μικράς Ασίας έως την περιοχή της Μεσοποταμίας και η επιστροφή του μέσα από δυσπρόσιτες οδούς, οι συνεχείς μάχες με λαούς της αυτοκρατορίας, η αντιμετώπιση των διαφωνιών εντός του στρατεύματος και οι άσχημες καιρικές συνθήκες που υπέμειναν ανέπνευσαν τον αρχαίο ελληνικό κόσμο καταρρίπτοντας το μύθο του ισχυρού στρατού του Μεγάλου Βασιλέα. Η πολιτική του Φίλιππου Β’ και στη συνέχεια του Μεγάλου Αλεξάνδρου για μία εκστρατεία των Ελλήνων για την υποδούλωση των Περσών είχε πιθανότητες επιτυχίας χάρις το επίτευγμα των Μυρίων.

Βιβλιογραφία:

Πρωτογενείς Πηγές

1) Ξενοφώντος Κύρου Ανάβασις
2) Αρριανού Αλεξάνδρου Ανάβασις

Δευτερογενείς Πηγές

1) Bury J.B. & Meiggs Russwell, Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας, 3η έκδοση, τ. Γ’, εκδ. Καρδαμίτσα, Αθήνα 1998.
2) Cambridge Univercity, Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας, τ. 5 Η ηγεμονία των Μακεδόνων, νέες ελληνικές δυνάμεις, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2005.
3) Δομή, Ιστορία των Ελλήνων, 2η έκδοση, τ. 3 Κλασικοί χρόνοι, εκδ. Δομή, Αθήνα 2006.
4) Παπαρρηγόπουλος Κωνσταντίνος, Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τ. 5 (421 – 362 π.Χ.), εκδ. National Geographic Society, Αθήνα 2009 – 2010.

Σημειώσεις:

1.Ξενοφώντος Κύρου Αναβάσεως, I, ii, 7.
2.Ξενοφώντος Κύρου Αναβάσεως, I, ii, 5.
3.Ξενοφώντος Κύρου Αναβάσεως, I, ii, 19.
4.Ξενοφώντος Κύρου Αναβάσεως, I, v, 10.

Αναδημοσίευση από HISTORICAL QUEST

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Η Ελλάδα πρέπει να δράσει άμεσα! Τουρκία και Σκόπια ενέγραψαν το τουλούμ (γκάιντα) στον κατάλογο πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO

Το ελληνικό κράτος οφείλει να προστατέψει την πολιτιστική μας κληρονομιά και να τη διασφαλίσει σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει η Ευδοξία Καλπατσινίδου
Τη γκάιντα/τουλούμ, τόσο την κατασκευή όσο και τη μουσική εκτέλεση (Traditional bagpipe (Gayda/Tulum) making and performing), ενέγραψε η Βόρεια Μακεδονία από κοινού με την Τουρκία στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO στην συνεδρίαση του Δεκεμβρίου 2024.
Ο χρόνος δεν περιμένει και μας προσπερνάει.
Είμαστε επιφορτισμένοι με την ευθύνη της διάσωσης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Το Κράτος οφείλει να την προστατέψει και να τη διασφαλίσει σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Στη μνήμη εκείνων που κράτησαν το κερί της παράδοσης αναμμένο… ας μην το αφήσουμε να σβήσει στα χέρια μας.
Η αειφορία είναι “η άκαυτη βάτος” της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, η αυθεντικότητα, η ανθεκτικότητα, η φροντίδα.
Είναι απαραίτητο να δηλώσουμε άμεσα “παρών” σε εθνικό και σε διεθνές επίπεδο, με επιστημονικότητα, επιμέλεια και ομοψυχία.
Γιατί αυτό είναι η παράδοση, η κοινή διατομή του ψυχισμού μας.

Τι αναφέρεται στην UNESCO

Η παραδοσιακή γκάιντα (Gayda/Tulum) είναι ένα παραδοσιακό ξύλινο πνευστό όργανο που κατασκευάζεται και εκτελείται σε όλη την περιοχή που περιλαμβάνει τη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας και τις περιοχές της Ανατολικής Μαύρης Θάλασσας και Θράκης της Τουρκίας.

Στη Βόρεια Μακεδονία, αποτελείται από τέσσερα μέρη: έναν σωλήνα μελωδίας, έναν σωλήνα drone, έναν σωλήνα φυσήματος και μια δεξαμενή αέρα. Στην Τουρκία, αποτελείται από έναν σωλήνα μελωδίας, έναν σωλήνα που φυσάει και ένα σώμα. Και στις δύο χώρες, το πυξάρι χρησιμοποιείται για την κατασκευή του μελωδικού σωλήνα.

Το σώμα είναι φτιαγμένο από δέρμα κατσίκας ή προβάτου το οποίο μουλιάζεται σε μείγμα νερού, κορν φλάουρ, γιαουρτιού και αλατιού για αρκετές ημέρες. Στη συνέχεια φουσκώνεται και κρεμιέται για να στεγνώσει. Αφού στεγνώσουν, τα εξαρτήματα και οι σωλήνες συνδέονται.

Η γκάιντα συνδέεται με τη λαϊκή μουσική και παίζεται σε εκδηλώσεις όπως γάμους και πανηγύρια. Οι σχετικές γνώσεις και δεξιότητες μεταδίδονται ανεπίσημα, μέσα σε οικογένειες και μουσικά σχήματα και μέσω μαθητειών. Η πρακτική μεταδίδεται επίσης μέσω πολιτιστικών συλλόγων, σεμιναρίων και εργαστηρίων, καθώς και σε μουσικά ωδεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Η γκάιντα ενώνει τις κοινότητες σε κοινωνικές δραστηριότητες εδώ και αιώνες. Σύμβολο πολιτιστικής ταυτότητας, αποτελεί βασικό μέρος πολλών άλλων παραδόσεων και εθίμων, συμπεριλαμβανομένων των πρακτικών συγκομιδής και μετακίνησης. Ενισχύει έτσι την αίσθηση του ανήκειν ενώ ενισχύει τους κοινωνικούς δεσμούς, την αλληλεγγύη και τη συνεργασία.

 

Μάλιστα η UNESCO έχει κυκλοφορήσει και σχετικό βίντεο:

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ένα ταξίδι γεύσεων από τη Μικρά Ασία στη Δράμα

Στην κουζίνα του ξενοδοχείου Νέσσος, στο Παρανέστι Δράμας, η ιστορία της Μικράς Ασίας ζωντανεύει μέσα από μία συνταγή

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο Γαβρίλος, ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου, μας είχε προϊδεάσει το προηγούμενο βράδυ για το γαστρονομικό ταξίδι που θα ακολουθούσε: «Αύριο θα φτιάξουμε χειροποίητες μικρασιάτικες μπάλες».

ΠΗΓΗ: travel.gr

Τρεις γενιές στην κουζίνα

Η κουζίνα σφύζει από ζωή. Είναι απόγευμα και έχουμε επιστρέψει από μία ακόμη γεμάτη μέρα στο πανέμορφο τοπίο της ευρύτερης περιοχής του Παρανεστίου. Ο Γαβρίλος δεν είναι μόνος -δίπλα του στέκεται η σύζυγός του Σοφία, που μόλις χθες μας ξενάγησε στα γραφικά χωριά της περιοχής, όπως την Πρασινάδα, αποκαλύπτοντάς μας τους γαστρονομικούς θησαυρούς του τόπου. Μαζί τους είναι και η κόρη τους Γεωργία, βιομηχανική σχεδιάστρια που ζει στην Ολλανδία, αλλά κουβαλά την παράδοση της οικογενειακής κουζίνας στη νέα της πατρίδα.

Από το Παρανέστι στην Ολλανδία

«Πολλές φορές φτιάχνω για τους φίλους μου στην Ολλανδία,» μοιράζεται η Γεωργία, καθώς τα χέρια της κινούνται με σιγουριά στην προετοιμασία. Ο «χεράτος» τραχανάς -που πήρε το όνομά του από το σχήμα της χούφτας- μπαίνει για μούλιασμα, ενώ η οικογένεια ξεκινά την προετοιμασία της γέμισης για τις περίφημες μπάλες.

Η τέχνη της παραδοσιακής συνταγής

Η συνταγή ξετυλίγεται μπροστά μας σαν τελετουργία: μοσχαρίσιος κιμάς αναμειγνύεται με πλιγούρι, ενώ το άρωμα του δυόσμου γεμίζει την κουζίνα. Τα χέρια πλάθουν με επιδεξιότητα μπάλες στο μέγεθος που έχει το μπαλάκι του τένις. Το νερό βράζει, και οι μπάλες βυθίζονται μία-μία στην κατσαρόλα για τα επόμενα είκοσι λεπτά.

Η μαγεία ολοκληρώνεται

Η μαγεία όμως δεν σταματά εδώ. Μόλις οι μπάλες είναι έτοιμες, στο ίδιο ζωμό προστίθεται ο μουλιασμένος τραχανάς. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα πιάτο που συνδυάζει αρμονικά τις γεμιστές μπάλες με τον πλούσιο ζωμό τραχανά -μια συνταγή που μεταφέρει γεύσεις και μνήμες από τη Μικρά Ασία.

Γεύσεις που ταξιδεύουν στο χρόνο

«Αυτό το φαγητό μου θυμίζει την παιδική μου ηλικία» λέει η Γεωργία, και στα μάτια της καθρεφτίζονται οι αναμνήσεις από τα οικογενειακά γεύματα στο Παρανέστι. Σήμερα, οι μικρασιάτικες μπάλες αποτελούν ένα πιάτο που μπορείτε να βρει στο μενού του εστιατορίου του ξενοδοχείου Νέσσος, συνεχίζοντας μια γαστρονομική παράδοση που ξεπερνά τα σύνορα και τις γενιές.

Το Μαντί: ένα ταξίδι από την Καππαδοκία στο σήμερα

Στην ίδια κουζίνα του ξενοδοχείου Νέσσος, η Γεωργία παίρνει τη σκυτάλη της παράδοσης στα χέρια της. Με τις κινήσεις της να μαρτυρούν την εξοικείωση χρόνων με τη συνταγή, ξεκινά την προετοιμασία του μαντί, ενός εμβληματικού ζυμαρικού της Καππαδοκίας που έχει διασχίσει σύνορα και εποχές. «Στη Χάγη, το μαντί έχει γίνει η γευστική μου υπογραφή» μάς εξομολογείται, καθώς τα δάχτυλά της ζυμώνουν με μαεστρία το μείγμα από αλεύρι, αλάτι, λάδι και νερό.

Η διαδικασία παρασκευής του μαντί είναι μια μικρή χορογραφία όπου κάθε κίνηση έχει τη σημασία της. Η Γεωργία, χωρίζει τη ζύμη σε μικρά, ομοιόμορφα μπαλάκια. «Τριάντα λεπτά υπομονή,» μας λέει χαμογελώντας, καθώς αφήνει τη ζύμη να ξεκουραστεί. «Είναι σαν μια μικρή άσκηση διαλογισμού». Στη συνέχεια, με κινήσεις που θυμίζουν περισσότερο τέχνη παρά μαγειρική, ανοίγει τη ζύμη σε λεπτά φύλλα. Το στόμιο ενός γυάλινου βάζου μεταμορφώνεται στα χέρια της σε εργαλείο ακριβείας, καθώς κόβει μικρούς, τέλειους κύκλους. «Στην Ολλανδία, οι φίλοι μου εντυπωσιάζονται από αυτή την τεχνική. Είναι τόσο απλή, μα τόσο αποτελεσματική,» σχολιάζει, ενώ γεμίζει κάθε κύκλο με ένα λεπτοδουλεμένο μείγμα από κιμά και φέτα.

Το νερό βράζει, και τα μικρά ζυμαρένια πουγκιά βυθίζονται για δέκα λεπτά στον αφρισμένο ζωμό. Στο μεταξύ, η Γεωργία ετοιμάζει τη σάλτσα που θα αγκαλιάσει το μαντί: γιαούρτι αραιωμένο με τον πολύτιμο ζωμό του βρασμού, αρωματισμένο με φρεσκοτριμμένο σκόρδο. «Το μυστικό είναι στην ισορροπία», εξηγεί. «Το γιαούρτι πρέπει να είναι αρκετά αραιό ώστε να αγκαλιάσει το μαντί, αλλά όχι τόσο που να χάσει τη βελούδινη υφή του».

Την ώρα που τα μαντί στραγγίζουν, η νεαρή σχεδιάστρια μεταμορφώνει τα περισσεύματα της ζύμης σε τραγανά κρουτόν. Τα περνά από καυτό βούτυρο, και το άρωμα γεμίζει την κουζίνα. «Αυτή είναι η προσωπική μου πινελιά στη συνταγή», μάς εξηγεί. «Στη Χάγη, αυτά τα κρουτόν έχουν γίνει το σήμα κατατεθέν του πιάτου μου. Οι Ολλανδοί φίλοι μου τα αποκαλούν «χρυσά μαξιλαράκια». Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα πιάτο που γεφυρώνει τις γενιές και τους πολιτισμούς: τα μαντί επιπλέουν σε μια θάλασσα από αρωματικό γιαούρτι, στολισμένα με τα χρυσαφένια κρουτόν. Η Γεωργία, με το ένα πόδι στην παράδοση και το άλλο στη σύγχρονη γαστρονομική σκηνή, έχει καταφέρει να μεταφέρει την ουσία της καππαδοκικής κουζίνας στον 21ο αιώνα, διατηρώντας την αυθεντικότητά της αλλά προσθέτοντας τη δική της, διακριτική υπογραφή.

Η κληρονομιά της γεύσης

Παρακολουθώντας αυτή την οικογένεια να μαγειρεύει, συνειδητοποιεί κανείς πως κάθε πιάτο είναι κάτι περισσότερο από μια απλή συνταγή -είναι ένας ζωντανός σύνδεσμος με το παρελθόν, μια γέφυρα ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση, και μια υπενθύμιση πως η γαστρονομική κληρονομιά παραμένει ζωντανή όσο υπάρχουν άνθρωποι που την μεταλαμπαδεύουν με αγάπη στις επόμενες γενιές.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ξενάγηση στο κελί που έζησε ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης στου Ψυρρή

Ο Αρχιμανδρίτης Παντελεήμων Τσορμπατζόγλου μας ξεναγεί στο κελί που έζησε ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης στου Ψυρρή

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η εκπομπή «ΤΑLK OF THE TOWN» με τον Βαγγέλη Καράλη, βρέθηκε στο κελί όπου έμενε δέκα χρόνια ο «άγιος των γραμμάτων» Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης.
Στην καρδιά της Αθήνας, στην εκκλησία των Αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή, οι Αθηναίοι και κόσμος από ολόκληρη την Ελλάδα έχει την ευκαιρία να δει το κελί όπου έμενε για 10 χρόνια ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, στο καμαράκι όπου ο σπουδαίος Σκιαθίτης λογοτέχνης έγραψε στο ημίφως το μεγαλύτερο μέρος της «Φόνισσας».
Το κελί του Παπαδιαμάντη διατηρείται, ανήκει στην ιδιοκτησία της εκκλησίας των Αγίων Αναργύρων και είναι επισκέψιμο. Με πρωτοβουλία του πανοσιολογιότατου αρχιμανδρίτη Παντελεήμονα Τσορμπατζόγλου, δρα Βυζαντινολόγου και προϊσταμένου του Ιερού Ναού Αγίων Αναργύρων, τα τελευταία χρόνια ο περιβάλλων χώρος από το κελί του λογοτέχνη έχει αναδειχθεί προσελκύοντας ακόμη περισσότερους επισκέπτες, ενώ πραγματοποιούνται ολοένα περισσότερες εκδηλώσεις στη μνήμη και στο έργο του σπουδαίου Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναλύσεις8 ώρες πριν

Γιώργος Καπόπουλος: Η Ευρώπη δεν διαθέτει ενότητα απέναντι… στην επιθετική πολιτική Τραμπ

Οι διαφορετικές … πολιτικές στην Ενωμένη Ευρώπη θα έχουν σαν αποτέλεσμα να μην είναι αντιμετωπίσιμη στο πεδίο η … εχθρική...

Διεθνή9 ώρες πριν

Κρίσιμη σύσκεψη του υπουργικού συμβουλίου στο Ισραήλ για τον Λίβανο

Κρίσιμη η αποψινή συνεδρίαση του ισραηλινού ΚΥΣΕΑ για την πορεία της εκεχειρίας στον Λίβανο, που λήγει την ερχόμενη Κυριακή 26/1....

Απόψεις9 ώρες πριν

Επικοινωνία Γεραπετρίτη-Σάαρ! Να προστατευθούν οι μειονότητες της Συρίας και ανησυχίες για το νέο καθεστώς εξέφρασε ο Ισραηλινός ΥΠΕΞ – Άλλά λόγια να αγαπιόμαστε η ανακοίνωση του δικού μας Υπουργείου

Αν διαβάσεις την ανακοίνωση του ελληνικού υπουργείου σου φαίνεται σαν να βγήκε απο ένα συρτάρι και της άλλαξαν, απλώς, τις...

Οικονομία9 ώρες πριν

Συναγερμός στους Έλληνες εξαγωγείς! Ανησυχία για τους δασμούς του Τραμπ – Προσπάθειες να σωθούν ελαιόλαδο και γαλακτομικά προϊόντα

Μίνι… συναγερμός έχει σημάνει στους Έλληνες εξαγωγείς μετά τη ρητή αναφορά του νέου προέδρου των ΗΠΑ για την επιβολή δασμών στις ευρωπαϊκές...

Ιστορία - Πολιτισμός10 ώρες πριν

Η Ελλάδα πρέπει να δράσει άμεσα! Τουρκία και Σκόπια ενέγραψαν το τουλούμ (γκάιντα) στον κατάλογο πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO

Το ελληνικό κράτος οφείλει να προστατέψει την πολιτιστική μας κληρονομιά και να τη διασφαλίσει σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Δημοφιλή