Ακολουθήστε μας

Άμυνα

Κριτήρια επιλογής φρεγατών για το ΠΝ και μία πρόταση

Δημοσιεύτηκε στις

Η αναβολή, στην καλύτερη περίπτωση, της υπογραφής σύμβασης για την πρόσκτηση δύο φρεγατών Belharra, αναβίωσε τη συζήτηση αναφορικά με τους υποψήφιους προς απόκτηση τύπους φρεγατών, καθώς και τα κριτήρια που αυτοί πρέπει να πληρούν, προκειμένου να ανταποκρίνονται στις επιχειρησιακές απαιτήσεις του ΠΝ, στις επιδιώξεις της Εθνικής Στρατιωτικής Στρατηγικής και στις δυνατότητες της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Τα κριτήρια αυτά διακρίνονται σε: 1) πολιτικά, 2) αριθμητικά, 3) επιχειρησιακά και 4) οικονομικά-χρηματοδοτικά. Επιλέξιμος είναι εκείνος ο τύπος πλοίου ο οποίος πληροί όλα ή κατά το δυνατόν περισσότερα από τα εν λόγω κριτήρια, τα οποία πάντως δεν έχουν ίση βαρύτητα μεταξύ τους, όπως αναδεικνύεται ακολούθως.

1. Στις δυνητικές υποψηφιότητες περιλαμβάνονται, πέραν της φρεγάτας Belharra του Naval Group, το Παγκόσμιο Πλοίο Μάχης (Global Combat Ship) της BAE Systems και η φρεγάτα Arrowhead 140 της Babcock/Team 31, που έχουν επιλεγεί από το Βρετανικό Ναυτικό ως Τύπος 26 και Τύπος 31 αντίστοιχα, η φρεγάτα F110 της Navantia, η οποία πρόκειται να ενταχθεί σε υπηρεσία με το Ισπανικό Ναυτικό ως κλάση Bonifaz, η φρεγάτα FREMM των Naval Group-Fincantieri που υπηρετεί στο Ιταλικό Ναυτικό ως κλάση Bergamini και στις Αιγυπτιακές Ναυτικές Δυνάμεις, η φρεγάτα MEKO A-200 της thyssenkrupp Marine Systems, που έχει αποκτηθεί από το Νοτιοαφρικανικό Ναυτικό, την Αλγερινή Ναυτική Δύναμη και τις Αιγυπτιακές Ναυτικές Δυνάμεις, καθώς και το πλοίο Μάχης Επιφανείας Πολλαπλών Αποστολών (MMSC) της Lockheed Martin, το οποίο έχει επιλεγεί από το Ναυτικό της Σαουδικής Αραβίας ως κλάση Saud, ενώ δεν αποκλείεται η υποβολή και άλλων υποψηφιοτήτων. Παρά τα κατά περίπτωση αξιόλογα χαρακτηριστικά τους, είναι αυτονόητο ότι η υποψηφιότητα των πλοίων αυτών ενισχύεται ή υπονομεύεται αντίστοιχα από τη στάση του κράτους προέλευσής τους έναντι των μονομερών διεκδικήσεων, κατά παράβαση κάθε έννοιας διεθνούς νομιμότητας, της Τουρκίας σε βάρος της Ελλάδας, ιδίως μάλιστα κατά τη διάρκεια της συνεχιζόμενης κρίσης που ξεκίνησε με την επιδίωξη της Τουρκίας να διεξαγάγει παράνομα σεισμικές έρευνες σε τμήματα της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Θα ήταν τουλάχιστον παράδοξη και αντίθετη προς το εθνικό συμφέρον η επιλογή από την Ελλάδα πλοίου που προέρχεται από κράτος το οποίο, τουλάχιστον σιωπηρά, επιδοκιμάζει ή έστω ανέχεται τον τουρκικό αναθεωρητισμό, ο οποίος κάνει την επανεμφάνισή του με την πλέον οξεία μορφή του. Αυτό αφορά ιδίως τις χλιαρές έως ανύπαρκτες αντιδράσεις του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ισπανίας και της Ιταλίας, σε αντιδιαστολή με τις ΗΠΑ και ιδίως τη Γαλλία, που προέβησαν στη ρηματική ή και έμπρακτη υποστήριξη της Ελλάδας στο διπλωματικό και επιχειρησιακό πεδίο. Αναμενόμενα ουδέτερη ήταν επίσης η αντίδραση της Γερμανίας, με την κρίσιμη όμως επισήμανση ότι η γερμανική thyssenkrupp Marine Systems κατέχει ποσοστό 24,9% της εταιρίας Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ).

2. Ο αριθμός των υπό διαπραγμάτευση φρεγατών Belharra έχει αποτελέσει βασικό σημείο προβληματισμού. Είναι αυταπόδεικτο ότι μόλις δύο έστω εξελιγμένες φρεγάτες μέσου εκτοπίσματος δε θα μπορούσαν να ασκήσουν καθοριστική επιρροή στον ελληνοτουρκικό συσχετισμό ναυτικής ισχύος, εν όψει μάλιστα της αναμενόμενης ένταξης νέων μονάδων στο Τουρκικό Ναυτικό (TDK) και του ριζικού εκσυγχρονισμού άλλων, καθώς και της εμφάνισης νέων θεάτρων επιχειρήσεων στην ανατολική Μεσόγειο και το Νότιο Κρητικό Πέλαγος. Ο αριθμός των δύο πλοίων κατέστησε εξ αρχής προβληματική την απόκτησή τους, επειδή το εκτιμώμενο κόστος της προμήθειας, που ανάλογα με τη διαμόρφωσή τους κυμαίνεται από 2 έως 3 δισ. ευρώ, αφ’ ενός μεν θα εξαντλήσει τις πιστώσεις που πρόκειται να διατεθούν για την ενίσχυση του Στόλου και αφ’ ετέρου δε δικαιολογεί την επένδυση της μετάβασης στο Πρωτεύον Σύστημα Αντιαεροπορικών Βλημάτων (PAAMS) Aster 15/30, το οποίο είναι εντελώς ασύμβατο με το Σύστημα Βλημάτων ΝΑΤΟ Sea Sparrow (NSSMS) RIM-7 και το Εξελιγμένο Βλήμα Sea Sparrow (ESSM) RIM-162, που εξοπλίζουν αντίστοιχα τις φρεγάτες των κλάσεων ΕΛΛΗ και ΥΔΡΑ του ΠΝ. Ασφαλώς θα ήταν νοητή η επέκταση της προμήθειας, ενδεικτικά με την πρόβλεψη δικαιώματος προαίρεσης στη σχετική σύμβαση, όμως η τυχόν άσκησή του είναι γεγονός μελλοντικό και αβέβαιο, η επέλευση του οποίου αποτελεί συνάρτηση πλειάδας παραγόντων, στους οποίους περιλαμβάνονται ενδεικτικά η πορεία των δεικτών της εθνικής οικονομίας και η κάλυψη των αναγκών των λοιπών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων και ειδικά της ΠΑ. Επομένως ο αριθμός των δύο μονάδων εξυπηρετεί τα γαλλικά, όχι όμως και τα ελληνικά συμφέροντα, επειδή ακόμη και ο ελάχιστος αριθμός πλοίων αρκεί για την πρόσδεση του ΠΝ στο γαλλικό σύστημα εφοδιαστικής υποστήριξης, η οποία όμως είναι ανορθολογική στο μέτρο που ο υφιστάμενος σχεδιασμός δεν προβλέπει συνολικά τη μετάβαση στο PAAMS και για τις κύριες μονάδες στόλου που θα ακολουθήσουν. Και αυτό δεν είναι ιδιαίτερα πιθανό, τόσο επειδή ελληνικές εταιρίες μετέχουν στην παραγωγή του βλήματος ESSM, όσο και επειδή το βλήμα τοπικής αντιαεροπορικής άμυνας Aster 15, συστατικό μέρος του PAAMS, βαρύνεται με το μειονέκτημα της αδυναμίας εγκατάστασης σε συσκευασία τετράδας (quad-pack) ανά θέση βολής του Συστήματος Κατακόρυφης Εκτόξευσης (SYLVER), σε αντιδιαστολή με ό,τι ισχύει για το υφιστάμενο βλήμα ESSM και το Σύστημα Κατακόρυφης Εκτόξευσης (VLS) Mk41. Ο Στόλος δεν μπορεί να περιλαμβάνει μονάδες αποκλειστικά με βλήματα Αντιαεροπορικού Πολέμου (AAW) περιοχής Aster 30, ενώ η εγκατάσταση τετράδας βλημάτων τοπικής αντιαεροπορικής άμυνας σε κάθε θέση βολής του SYLVER της φρεγάτας Belharra θα απαιτούσε την ένταξη σε υπηρεσία με το ΠΝ ενός ακόμη βλήματος, του Κοινού Αντιαεροπορικού Τμηματικού Βλήματος (CAMM), η οποία όμως θα αύξανε υπερβολικά το συνολικό κόστος της προμήθειας. Επομένως μπορεί βάσιμα να υποτεθεί ότι το βλήμα ESSM θα υπηρετεί για καιρό στο ΠΝ, υπόθεση από την οποία προκύπτει ότι ο ευρύτερος σχεδιασμός δεν προβλέπει την ολοκληρωτική αντικατάστασή του από το PAAMS. Με βάση αυτές τις σκέψεις αποδυναμώνεται η όποια λογική της απόκτησης μόλις δύο πλοίων γαλλικής προέλευσης.

3. Για δεδομένη δαπάνη, ο αριθμός των προς απόκτηση πλοίων είναι αντιστρόφως ανάλογος προς τις επιχειρησιακές δυνατότητές τους. Ως μέτρο των τελευταίων χρησιμοποιείται συνήθως η Μελέτη Γενικών Επιχειρησιακών Απαιτήσεων (ΜΓΕΑ) μονάδων επιφανείας του ΠΝ, η οποία εισήχθη προς έγκριση στο Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο τον Απρίλιο 2008 και προέβλεπε VLS με πέντε τμήματα των οκτώ θέσεων εκτόξευσης, επομένως 40 θέσεις εκτόξευσης συνολικά, από τις οποίες ενδεικτικά 24 θα χρησιμοποιούνταν για ισάριθμα βλήματα AAW περιοχής, οκτώ θα δέχονταν 32 βλήματα τοπικής αντιαεροπορικής άμυνας σε συσκευασία τετράδας και σε οκτώ θα μπορούσαν να εγκατασταθούν Ανθυποβρυχιακές Ρουκέτες Κατακόρυφης Εκτόξευσης (VL-ASROC) RUM-139. Βεβαίως η εν λόγω μελέτη ακολούθως τροποποιήθηκε με την υποβάθμιση των προδιαγραφών της, οι οποίες πλέον προέβλεπαν 32 θέσεις εκτόξευσης, από τις οποίες 8 θα καταλαμβάνονταν από βλήματα χερσαίας προσβολής, αεροδυναμικής πλεύσης (υπονοούταν το γαλλικό βλήμα MdCN), με αποτέλεσμα τα βλήματα AAW περιοχής να μειώνονται από 24 σε 8 και τα βλήματα τοπικής αντιαεροπορικής άμυνας από 32 σε 16, με παράλληλη κατάργηση της συσκευασίας τετράδας των τελευταίων. Η υποβάθμιση αυτή πραγματοποιήθηκε με σκοπό να ανταποκρίνεται η ΜΓΕΑ στα τεχνικά χαρακτηριστικά της Ευρωπαϊκής Φρεγάτας Πολλαπλών Αποστολών (FREMM), καθώς και στις ισάριθμες διαθέσιμες θέσεις εκτόξευσης της φρεγάτας Belharra, η οποία, σε διαμόρφωση χερσαίας προσβολής, αδυνατεί να φέρει περισσότερα από 24 βλήματα Aster 15/30. Ακόμη χειρότερα, σύμφωνα με πρόσφατες πληροφορίες, η διαμόρφωση των πλοίων ενδέχεται να είναι κοινή με αυτή του Γαλλικού Ναυτικού (MN), με μόλις 16 θέσεις εκτόξευσης! Το γεγονός ότι το ΠΝ αρχικά απαιτούσε 56 βλήματα αντιαεροπορικής άμυνας για να αρκεστεί τελικά σε 16 ή 24, αποκαλύπτει μία συγκεκριμένη ελαστικότητα στη διαμόρφωση των επιχειρησιακών απαιτήσεών του και ότι συνεπώς οι τελευταίες είναι πιθανό να εξυπηρετούνται και με εναλλακτικές διαμορφώσεις θέσεων εκτόξευσης και βλημάτων. Παρά το αναφερόμενο βεληνεκές των 120km (ή 100km και 50km κατά στόχων ύψους πτήσης κάτω των 10.000ft σύμφωνα με κάποιες πηγές) και τον ενεργό RF ερευνητή τερματικής καθοδήγησης του Aster 30, τυχόν διαμόρφωση με 16 ή 24 βλήματα του τύπου προκαλεί συγκεκριμένους επιχειρησιακούς περιορισμούς: Επειδή ο ορίζοντας οποιουδήποτε ραντάρ είναι ανάλογος της τετραγωνικής ρίζας του ύψους εγκατάστασης της κεραίας του, το εκτεταμένο βεληνεκές του Aster 30 κατά Βλημάτων Εναντίον Πλοίων (ASM) ελάχιστου ύψους πτήσης παραμένει αναξιοποίητο στο μέτρο που δεν παρέχονται δεδομένα Στόχευσης Πέραν του Ορίζοντα (OTH), ενώ η παροχή δεδομένων OTH μέσω της ζεύξης Link 16 δεν είναι εκ των προτέρων εξασφαλισμένη, εξ αιτίας της υψηλής έντασης των επιχειρήσεων Ηλεκτρονικού Πολέμου (EW) που με βεβαιότητα αναμένεται να διεξαχθούν. Επιπλέον, επειδή είναι εντελώς παρακινδυνευμένο να υποτεθεί ότι η Πιθανότητα Πλήγματος με Μοναδική Βολή (SSKP) οποιουδήποτε βλήματος αντιαεροπορικής άμυνας είναι ίση με τη μονάδα (100%) και επειδή είναι συνήθως ανεπαρκής ο χρόνος που απομένει για την εμπλοκή επερχόμενου ASM με δεύτερο βλήμα αντιαεροπορικής άμυνας, στην περίπτωση που το πρώτο θα αστοχήσει, είναι προτιμότερη η εξ αρχής εμπλοκή του με δύο βλήματα (τακτική SS-L-S: Shoot, Shoot, Look, Shoot), με σκοπό την εξασφάλιση της επιβίωσης του πλοίου και με αποτέλεσμα την ταχύτερη εξάντληση του φόρτου μάχης, ο οποίος δυσχερώς αναπληρώνεται εν πλω. Για το λόγο αυτό, μία σχολή σκέψης (ενδεικτικά: Clark, Br., Commanding the Seas, A Plan to Reinvigorate U.S. Navy Surface Warfare, Center for Strategic and Budgetary Assessments, 2014, σελ. 17-24), προκρίνει την εγκατάσταση μεγαλύτερου αριθμού βλημάτων μέσου βεληνεκούς, όπως το ESSM, από τα οποία μπορούν να ανατίθενται τουλάχιστον δύο ανά στόχο χωρίς τον κίνδυνο εξάντλησης του φόρτου μάχης, ενώ η εγκατάσταση ενεργού RF ερευνητή τερματικής καθοδήγησης στην έκδοση Block 2 του ESSM θα αυξήσει περαιτέρω την SSKP του βλήματος και θα πολλαπλασιάσει τον αριθμό των ταυτόχρονα εμπλεκόμενων στόχων. Το μεγάλο πλεονέκτημα του ESSM είναι φυσικά η δυνατότητα εγκατάστασης σε συσκευασία τετράδας: Χαρακτηριστικά, είναι δυνατή η εγκατάσταση έως 64 βλημάτων ESSM ή 32 βλημάτων ESSM και 8 VL-ASROC στο VLS Mk41 16 θέσεων βολής, υπό την προϋπόθεση ότι το επιτρέπουν οι απαιτήσεις ευστάθειας του πλοίου, τη στιγμή που το αντίστοιχης χωρητικότητας SYLVER θα επέτρεπε την εγκατάσταση μόλις 16 βλημάτων Aster 15/30, ενώ το VLS Mk41 32 θέσεων βολής επιτρέπει την εγκατάσταση του ίδιου φόρτου βλημάτων AAW περιοχής με αυτόν της φρεγάτας Belharra σε διαμόρφωση χερσαίας προσβολής, με τη διαφορά ότι ο πρώτος περιλαμβάνει 32 ESSM ακόμη! Από τις σκέψεις αυτές επιβεβαιώνεται το συμπέρασμα ότι τη δυνατότητα AAW της φρεγάτας Belharra υπονομεύουν αφ’ ενός μεν η εγκατάσταση των 8 βλημάτων MdCN και αφ’ ετέρου η ανάγκη ολοκλήρωσης ενός ακόμη νέου βλήματος (CAMM) και μάλιστα με βεληνεκές υποδιπλάσιο του ESSM, προκειμένου αυτό να εγκατασταθεί σε συσκευασία τετράδας, περιπλέκοντας ακόμη περισσότερο τη διαμόρφωση.

4. Περισσότερο όμως από την έλλειψη οποιωνδήποτε επιχειρησιακών δυνατοτήτων, ο παράγοντας εκείνος που αποτελεί το μεγαλύτερο εμπόδιο στην υλοποίηση οποιουδήποτε εξοπλιστικού προγράμματος, ιδίως μάλιστα στην περίπτωση κρατών με αυστηρούς δημοσιονομικούς περιορισμούς, όπως η Ελλάδα, είναι η δυσχέρεια στη χρηματοδότησή του. Στην περίπτωση των φρεγατών Belharra, το κόστος και ιδίως το προτεινόμενο χρηματοδοτικό σχήμα του προγράμματος απαιτούν σοβαρές υποχωρήσεις, που συνίστανται είτε στην απαράδεκτη υποβάθμιση των επιχειρησιακών απαιτήσεων, είτε στην υπερβολική αύξηση του κόστους: Την αρχική πρόβλεψη του αναλυτή Fabrice Wolf για συμβατικό τίμημα 1,5 δισ. ευρώ διαδέχθηκαν εκτιμήσεις για 2 δισ. ευρώ το καλοκαίρι του 2019, 2,4 δισ. ευρώ τον Οκτώβριο 2019 κατά την κοπή πρώτου χάλυβα της φρεγάτας Amiral Ronarc’h, πρώτου πλοίου τύπου FDI για το MN και 3,2 δισ. ευρώ όταν συμπεριλήφθηκαν τα όπλα, συμπεριλαμβανομένων των βλημάτων MdCN, καθώς και η Εν Συνεχεία Υποστήριξη (FOS) των δύο πλοίων για χρονικό διάστημα τριών ετών. Το υψηλό κόστος δεν αποτελεί μοναδικό χαρακτηριστικό των φρεγατών Belharra, επειδή τα πολεμικά πλοία αποτελούν τα δαπανηρότερα οπλικά συστήματα που μπορούν να ενταχθούν στις ένοπλες δυνάμεις οποιουδήποτε κράτους. Γενικότερα δεν πρέπει να υπάρχουν αυταπάτες ότι είναι επιτεύξιμη η πρόσκτηση νεότευκτων μονάδων επιφανείας επαρκούς εκτοπίσματος, με σύγχρονα συστήματα μάχης και προβλέψεις για όπλα και FOS, με επιμεριζόμενο κόστος μονάδας σημαντικά κατώτερο του 1 δισ. ευρώ. Παρ’ όλα αυτά, το συμβατικό τίμημα των φρεγατών Belharra επιβαρύνεται και με τις δαπάνες συντήρησης, υποστήριξης και εκπαίδευσης του PAAMS, που δεν είναι ενταγμένο στο ΠΝ, οι οποίες θα εξέλειπαν στην περίπτωση μονάδων εξοπλισμένων με το γνωστό στο ΠΝ βλήμα ESSM. Επιπλέον, η ανά πλοίο δαπάνη συντήρησης, υποστήριξης και εκπαίδευσης στο PAAMS είναι αντιστρόφως ανάλογη του αριθμού φρεγατών που πρόκειται να αποκτηθούν, αυξάνοντας το κόστος μονάδας τους. Ακόμη χειρότερα, οι διαδόσεις σε ιστότοπους και μέσα κοινωνικής δικτύωσης για χαμηλότοκη διακρατική χρηματοδότηση, αναφερόμενη συχνά με το προσωνύμιο «γαλλικά FMS», αποδείχθηκαν παντελώς ανακριβείς. Αντίθετα, η διενέργεια Στρατιωτικών Πωλήσεων Αλλοδαπής (FMS) και η αντίστοιχη Αλλοδαπή Στρατιωτική Χρηματοδότηση (FMF) των ΗΠΑ εξασφαλίζουν αναντίρρητα πλεονεκτήματα στο κράτος αγοράς, χάρη στην εκτεταμένη περίοδο αποπληρωμής του συμβατικού τιμήματος και τη σχετικά ισομερή κατανομή των πληρωμών στη διάρκεια του χρόνου, σε αντιδιαστολή προς το ασφυκτικό και εμπροσθοβαρές χρονοδιάγραμμα πληρωμών του σχεδίου σύμβασης για την πρόσκτηση των δύο φρεγατών Belharra. Στο σημείο αυτό η γαλλική πλευρά, κατά γενική ομολογία, όφειλε να προσπαθήσει περισσότερο.

Εν αναμονή των εξελίξεων, το ΠΝ θα μπορούσε να εξετάσει το ενδεχόμενο προμήθειας, ενδεχομένως μέσω FMF, φρεγατών προέλευσης ΗΠΑ και ειδικότερα της Ενισχυμένης Φρεγάτας Περιπολίας (EPF) FF4923, επαυξημένης έκδοσης της Ακάτου Εθνικής Ασφαλείας (NSC) που υπηρετεί ως κλάση Legend με την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ (USCG). Πρόκειται για σχεδίαση της Ingalls Shipbuilding, ενός από τους κυριότερους προμηθευτές μονάδων μάχης του Ναυτικού των ΗΠΑ (USN) και μέλους του ομίλου Huntington Ingalls Industries (HII), που αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρία στρατιωτικών ναυπηγήσεων των ΗΠΑ. Το πλοίο έχει ιδανικό για το ΠΝ εκτόπισμα 4.675t, μήκος 126,7m, πλάτος 16,4m, μέσο βύθισμα 4,9m και μέγιστο βύθισμα 6,8m. Το εκτόπισμα εξασφαλίζει εκτεταμένη αυτονομία, της τάξης των 60 ημερών ή 8.000nm με ταχύτητα 10kts, ενώ η σχεδίαση επιδεικνύει εξαιρετικά χαρακτηριστικά αξιοπλοΐας, με επανειλημμένες αποστολές στον Αρκτικό Ωκεανό και δυνατότητα ανάπτυξης επί 230 ημέρες ανά έτος. Η φρεγάτα διαθέτει εφεδρική πλευστότητα και αριθμό στεγανών διαμερισμάτων που ανταποκρίνονται πλήρως στα πρότυπα ευστάθειας και πλευστότητας DDS 079-1 του Υπουργείου Ναυτικού των ΗΠΑ, σύμφωνα και με ρητή απαίτηση του ΠΝ. Η ναυπήγηση της γάστρας και της υπερκατασκευής αποκλειστικά από χάλυβα επιδεικνύει χαρακτηριστικά αυξημένης επιβιωσιμότητας, καθώς το NSC κατατάσσεται χωρίς απολύτως καμία παρέμβαση στο τότε Επίπεδο I (κατά τα πρότυπα OPNAVINST 9070.1, πριν την τροποποίησή τους) του USN, στο οποίο ανήκει και το Πλοίο Παράκτιας Μάχης (LCS), ενώ με παρεμβάσεις όπως είναι ενδεικτικά η εγκατάσταση αντικραδασμικών εδράνων των κινητήρων και συστήματος εκπομπής φυσαλίδων αέρα τύπου Prairie-Masker, η θωράκιση συγκεκριμένων διαμερισμάτων και η πρόβλεψη εφεδρικών χαρακτηριστικών, κατατάσσεται στο Επίπεδο II, όπως και η φρεγάτα κλάσης Oliver Hazard Perry του USN. Το προωστήριο σκεύος του πλοίου είναι Συνδυασμός Αεριοστροβίλου Και Πετρελαιοκινητήρων (CODAG) και αποτελείται από αεριοστρόβιλο General Electric LM2500 ισχύος 29.500bhp και δύο πετρελαιοκινητήρες MTU 20V 1163 ισχύος 9.925bhp, οι οποίοι μέσω συγκροτημάτων μετάδοσης της RENK και δύο αξόνων κινούν ισάριθμες Έλικες Ελεγχόμενου Βήματος (CPP) της Rolls-Royce με μέγιστο ρυθμό περιστροφής 229rpm. Τόσο ο αεριοστρόβιλος όσο και καθένας από τους πετρελαιοκινητήρες μπορούν να παρέχουν κίνηση σε αμφότερους τους άξονες. Με έναν πετρελαιοκινητήρα σε λειτουργία επιτυγχάνεται ταχύτητα 18kts, με δύο πετρελαιοκινητήρες 24kts και με όλους τους κινητήρες σε λειτουργία επιτυγχάνεται μέγιστη συνεχής ταχύτητα υψηλότερη των 28kts, ενώ η HII τονίζει ότι με τροποποιήσεις είναι εφικτή η επίτευξη ταχύτητας υψηλότερης των 30kts. Η παρακολούθηση και ο έλεγχος της λειτουργίας του προωστήριου σκεύους διεξάγονται μέσω εξειδικευμένου συστήματος της MTU. Για την παραγωγή ηλεκτρικής ισχύος το NSC διαθέτει τρεις τετράχρονες υδρόψυκτες ηλεκτρογεννήτριες V12 diesel Caterpillar 3512Β ισχύος 1.360ekW, οι οποίες κινούν εναλλάκτες National Oilwell Baylor, διοχετεύοντας τριφασικό ρεύμα 450V, 60Hz σε ισάριθμους πίνακες. Το σύστημα είναι σχεδιασμένο να λειτουργεί με δύο ηλεκτρογεννήτριες σε λειτουργία, αποδίδοντας 2.720ekW, ενώ όταν το φορτίο υπερβεί ποσοστό 85%, ενεργοποιείται αυτόματα η τρίτη ηλεκτρογεννήτρια. Λογικά η διαμόρφωση της φρεγάτας FF4923 θα περιλαμβάνει τέσσερις ηλεκτρογεννήτριες, του ίδιου ή ισχυρότερου τύπου, ώστε κάθε ζεύγος να μπορεί να καλύψει το σύνολο των αναγκών του πλοίου, παρέχοντας 100% εφεδρική ηλεκτρική ισχύ και ενισχύοντας την επιβιωσιμότητά του. Το πλήρωμα περιλαμβάνει έως 121 μέλη. Το πλοίο διαθέτει σύστημα Ελέγχου Βλαβών τεχνολογίας αιχμής, σύστημα προστασίας από Ραδιολογικές, Βιολογικές και Χημικές (NBC) απειλές, σύστημα απομαγνήτισης, χαρακτηριστικά περιορισμένης Ραδιοδιατομής (RCS) της υπερκατασκευής και του κύριου ιστού, ο οποίος ακολουθεί τη σχεδίαση αυτού των αντιτορπιλικών κλάσης Arleigh Burke του USN και κατάστρωμα πτήσης διαστάσεων 24m×15m, σε θέση που ελαχιστοποιεί τις δυσμενείς συνέπειες της πρόνευσης στις επιχειρήσεις αποπροσνήωσης του ελικοπτέρου MH-60R Sea Hawk, το οποίο φιλοξενείται σε υπόστεγο με διαθέσιμο χώρο και για δύο Μη Επανδρωμένα Αεροχήματα (UAV).

Τα συστήματα μάχης της φρεγάτας FF4923 περιλαμβάνουν πυροβόλο διαμετρήματος 76mm και VLS Mk41 Τακτικού Μήκους 16 θέσεων εκτόξευσης για 12 βλήματα SM-2MR Block IIIB και 16 ESSM Block 2, παρέχοντας την επιχειρησιακή δυνατότητα AAW περιοχής χωρίς την ανάγκη επανασχεδίασης, ή εναλλακτικά, 32 ή 40 ESSM Block 2 και 8 ή 6 VL-ASROC αντίστοιχα. Στο επίστεγο εγκαθίστανται δύο τετραπλοί εκτοξευτές Mk141 για οκτώ βλήματα RGM-84 Harpoon ή ισάριθμα Βλήματα Ναυτικής Κρούσης (NSM) και ένα τριπλό περιστρεφόμενο συγκρότημα Τορπιλοσωλήνων Σκάφους Επιφανείας (SVTT) Mk32 για ανθυποβρυχιακές τορπίλες Mk50/Mk54. Για την αντιβληματική άμυνα του πλοίου υπάρχει Εγγύς Οπλικό Σύστημα (CIWS) Mk15 Mod32 SeaRAM, που συνδυάζει το συγκρότημα ραντάρ και ηλεκτροπτικών αισθητήρων του CIWS Phalanx Block 1B με φορέα 11 Βλημάτων Περιστρεφόμενης Αεροδομής (RAM) RIM-116, ενώ με σκοπό την άμυνα του πλοίου εναντίον ασύμμετρων απειλών διατίθενται έξι επανδρωμένοι ή τηλεχειριζόμενοι σταθμοί οπλισμού με όπλα διαφόρων διαμετρημάτων. Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός αποτελείται από ραντάρ Ενεργού Διάταξης Ηλεκτρονικής Σάρωσης (AESA) περιστρεφόμενης ή σταθερών κεραιών (ενδεικτικά αναφέρονται τα TRS-4D και CEAFAR αντίστοιχα), καθώς και δύο Διακριτά Ραντάρ Ιχνηλάτησης και Καταύγασης (STIR) 2.4 στην πρώτη περίπτωση. Επίσης εγκαθίσταται ενεργό σύστημα EW AN/SLQ-32B(V)2 και παθητικά συστήματα αναλώσιμων αντιμέτρων Mk53 Nulka και Mk36 SRBOC. Η σχεδίαση ρητά ενσωματώνει σόναρ γάστρας και Χαμηλής Συχνότητας Ενεργό (LFA) σόναρ μεταβλητού βάθους/ρυμουλκούμενης διάταξης, ο τύπος των οποίων εναπόκειται στην επιλογή του ΠΝ. Το Σύστημα Διαχείρισης Μάχης (CMS) είναι το Ολικό Σύστημα Πλοίου Βασισμένο σε Εξαρτήματα (COMBATSS)-21, το οποίο στηρίζεται στην Βιβλιοθήκη Κοινού Λογισμικού (CSL) της έκδοσης Baseline 9 του CMS Aegis και το οποίο εξοπλίζει το NSC, ενώ έχει επιλεγεί και για τον εξοπλισμό των φρεγατών του προγράμματος FFG(X) του USN.

Το κόστος ναυπήγησης του NSC έχει πλέον μειωθεί σε $490 εκατ., ενώ το 2014 υπολογιζόταν ότι, με την εγκατάσταση των προαναφερόμενων συστημάτων μάχης και των χαρακτηριστικών επιβιωσιμότητας που απαιτεί το USN, το κόστος του πλοίου θα ανερχόταν σε $800 εκατ., με δεδομένο όμως ότι τότε το μέσο τελικό κόστος μονάδας του NSC ήταν $684 εκατ. Η φρεγάτα FF4923 υπερέχει σε βασικά σημεία του MMSC, όπως είναι ενδεικτικά η υπερκατασκευή από χάλυβα αντί αλουμινίου του MMSC, η αξιοπιστία και η συντηρησιμότητα του προωστήριου σκεύους με έλικες αντί υδροπροωθητών του MMSC, η αξιοπλοΐα χάρη στην υπέρτερη σχεδίαση της γάστρας, η εμβέλεια και η αυτονομία, η χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου, η εγκατάσταση σόναρ γάστρας και VLS διπλάσιων θέσεων εκτόξευσης και η επιχειρησιακή δυνατότητα AAW περιοχής. Μετά την εξαγορά της εταιρίας Ναυπηγικές και Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας (NBEE) AΕ από την ONEX Technologies SA και την πιθανή εμπλοκή της Εταιρίας Χρηματοδότησης Ανάπτυξης (DFC) της Κυβέρνησης των ΗΠΑ στην επανενεργοποίησή της, θα μπορούσε να εξετασθεί το ενδεχόμενο εγχώριας ναυπήγησης τεσσάρων φρεγατών μέσω μακροχρόνιας (ενδεικτικά υπερδεκαετούς) χρηματοδότησης, η οποία θα αναιρούσε τον κυριότερο περιορισμό στην ενίσχυση του στόλου κύριων μονάδων επιφανείας του ΠΝ.

Πηγή: marsecstrat.com

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Άμυνα

Ο πρωθυπουργός πανηγυρίζει πάνω σε Leopard και η Ελλάτα ετοιμάζει τον κανιβαλισμό τους

Η τεράστια επένδυση στα Leopard 2 δεν θα έχει το βάθος που όλοι ήλπιζαν αλλά σε πρακτικό επίπεδο, εδώ και κάποια χρόνια έχει ξεκινήσει η απαξίωση του στόλου.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το άρθρο από το Δούρειο Ίππο αναφέρεται στην παρουσία του πρωθυπουργού μπροστά σε έναν πύργο άρματος Leopard 2 που κατασκευάστηκε από την METLEN, κατά την επίσκεψή του σε εγκαταστάσεις της εταιρείας. Παράλληλα, επισημαίνει ότι ο Ελληνικός Στρατός προχωρά σε «κανιβαλισμό» Leopard, δηλαδή στη διάλυση και επανασυναρμολόγηση παλαιότερων αρμάτων για να διατηρηθούν σε λειτουργία, λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και συντήρησης. Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα που καταγγέλει είναι ότι η γερμανική κατασκευάστρια εταιρεία KMW νυν KNDS Deutschland, έχει κηρυχθεί έκπτωτη με απόφαση του ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια.  Το κείμενο υπογραμμίζει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική άμυνα, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης στρατηγικού σχεδιασμού και της εξάρτησης από ξένα συστήματα, ενώ επικρίνει την κυβέρνηση για την κατάσταση αυτή.

Διαβάστε το άρθρο που υπογράφει ο Σάββας Βλάσσης:

Η εικόνα του πρωθυπουργού να ενημερώνεται εμπρός σε έναν πύργο άρματος Leopard 2 που κατασκευάζει η METLEN, κατά την επίσκεψή του εκεί στις 6 Ιουνίου, μπορεί να χαρακτηρισθεί άκρως σουρεαλιστική, σε επίπεδο κυβερνητικής πολιτικής, βιομηχανίας και Ελληνικού Στρατού.

Σε επίπεδο κυβερνητικής πολιτικής, είναι γνωστό ότι η γερμανική κατασκευάστρια εταιρεία KMW νυν KNDS Deutschland, έχει κηρυχθεί έκπτωτη με απόφαση του ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια. Με πλήρη γνώση του Μαξίμου, η αρχική επίδειξη ενδιαφέροντος για εξεύρεση αμοιβαίως επωφελούς εξωδικαστικού συμβιβασμού σε εκκρεμότητες του παρελθόντος, οδηγήθηκε μεθοδευμένα σε ναυάγιο. Η κυβέρνηση συνέπλευσε με τα κυκλώματα που χρησιμοποίησαν τον ελιγμό προκειμένου να πειστούν οι Γερμανοί ότι δεν μπορούν να κάνουν τίποτα χωρίς αυτά και με τις “παλιές καλές” πρακτικές του παρελθόντος για τις οποίες στην Γερμανία δικάστηκαν και καταδικάστηκαν υπεύθυνοι. Καθώς η KMW επέδειξε σταθερή προσήλωση στην απόρριψη αυτών των πρακτικών, κατέθεσε συνολικώς τρεις προτάσεις, στις οποίες η κυβέρνηση δεν παρουσίασε καμμία αντιπρόταση, η υπόθεση οδηγήθηκε στο Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο (ICC) και η Ελλάδα καταδικάστηκε.

Τώρα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, “καμάρωνε” εμπρός σε ένα προϊόν συνεργασίας με ξένη εταιρεία την οποία ο ίδιος κήρυξε έκπτωτη και έχει δείξει ότι δεν τον ενδιαφέρει να παραμείνει συνεργάτης! Βεβαίως, η METLEN, που δεν έχει αναπτύξει η ίδια προϊόντα για να επιδείξει, δεν μπορεί να μην υπερηφανεύεται για την υψηλή ποιότητα εργασίας που την διακρίνει στην κατασκευή πύργων και σκαφών άρματος Leopard 2 για την παγκόσμια αγορά.

Σε επίπεδο βιομηχανίας, με το αρνητικό κλίμα από την Αθήνα και εν όψει των διεθνών εξελίξεων που πυροδότησε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η γερμανική πλευρά εγκαταλείπει σταδιακώς την Ελλάδα. Με την ζήτηση για Leopard 2 να έχει αυξηθεί, ο στόχος αυξήσεως της παραγωγής από 4 σε 20 μηνιαίως, αποτελεί πρόκληση στην οποία η METLEN, παρά τις πιέσεις που έχουν ασκηθεί επί τριετία, δεν αντέδρασε όπως αναμενόταν. Αναγκαστικώς μεν, της ανατέθηκαν οι σχετικές συμβάσεις από τις πρώτες παραγγελίες Leopard 2 που προέκυψαν αλλά πλέον οι Γερμανοί φαίνεται να κινούνται στην αύξηση της παραγωγικής ικανότητος με δημιουργία νέων γραμμών παραγωγής σε Τσεχία και Αυστρία, με κοινοπραξίες ή εξαγορά παλαιών βιομηχανιών.

Στην Ελλάδα, κυριαρχούν διαρροές που παρουσιάζουν ανάθεση έργου για 300 Leopard 2 στην ελληνική εταιρεία ενώ τονίζεται και η συμμετοχή της στην κατασκευή μεταλλικών συγκροτημάτων για αντιαεροπορικά συστήματα Patriot, υποβρύχια κ.λπ. Εν τούτοις, η περίπτωση των Leopard 2 δεν ισχύει, δεδομένου ότι υπάρχουν τμηματικές αναθέσεις ενώ και στην περίπτωση των Patriot, από πέρυσι η METLEN έχασε το συγκεκριμένο έργο, το οποίο πλέον ανατέθηκε στην MEVACO. 

Επομένως, σε βιομηχανικό επίπεδο, είναι σαφές ότι οι μεγάλες επενδύσεις που έχουν ανακοινωθεί και το αφήγημα για ελληνικό “αμυντικό hub”, δεν σχετίζονται τόσο με συνέχιση αυτών των παραγωγών αλλά υπολογίζουν σε ανάληψη υποκατασκευαστικού έργου από μεγάλες συμβάσεις που θα αναθέσει η ελληνική κυβέρνηση σε άλλους ξένους οίκους. Όπως έχει επισημάνει ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ, η METLEN δεν συμμετέχει σε κάποια ευρωπαϊκή κοινοπραξία αλλά απλώς έχει υπογράψει συμφωνίες συνεργασίας με ξένες εταιρείες, οι οποίες θα ενεργοποιηθούν στην περίπτωση υπογραφής συμβάσεων με το ελληνικό ΥΠΕΘΑ. Εάν οι συνεργασίες οι οποίες “διαφημίζονται” εδώ και καιρό με διαρροές σε δημοσιεύματα και επίσημες ανακοινώσεις, αποδειχθεί ότι επιβάλουν στον Ελληνικό Στρατό τις λύσεις που προσφέρει μια υποστηριζόμενη από την κυβέρνηση ιδιωτική βιομηχανία, οι οποίες μπορεί και να μην είναι οι πιο συμφέρουσες επιχειρησιακώς και οικονομικώς, επιβεβαιώνονται οι εκτιμήσεις ότι ο ΜΠΑΕ 2025-2036 έχει σχεδιασθεί με βάση και “κρυφές ατζέντες”.  

Γεγονός είναι ότι η ανέγερση των τριών νέων εργοστασίων της METLEN από τα οποία θα δημιουργηθούν 650 νέες θέσεις εργασίας, επιδοτείται από την κυβέρνηση με 22 εκατ. € από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως γνωστοποίησε ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος. Από τον χρόνο υλοποιήσεως, θα εξαρτηθεί και η έναρξη της παραγωγής για τον πρώτο πελάτη, κατά τα φαινόμενα τον Ελληνικό Στρατό.

Στο επίπεδο του Ελληνικού Στρατού τέλος, αφενός η τεράστια επένδυση στα Leopard 2 δεν θα έχει το βάθος που όλοι ήλπιζαν αλλά σε πρακτικό επίπεδο, εδώ και κάποια χρόνια έχει ξεκινήσει η απαξίωση του στόλου. Για τα πιο σύγχρονα άρματα, όπως έχει σημειώσει ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ, δεν ανατέθηκε ποτέ σύμβαση FOS, με φυσιολογικό αποτέλεσμα τις ακινησίες και τις εγκαταλείψεις αρμάτων. Αυτό όμως που δείχνει τις κυβερνητικές προθέσεις και την σταθερή εφαρμογή της πολιτικής που εξυπηρετεί τα κυκλώματα, είναι ότι στον ΜΠΑΕ 2025-2036, δεν προβλέπονται καθόλου δαπάνες για προγράμματα αρμάτων μάχης και τεθωρακισμένων. Η πρόθεση να κρατηθούν εκτός συγκεκριμένες γερμανικές εταιρείες, δεν κρύβεται. 

Δεν μιλάμε για προγράμματα προμήθειας ή και εκσυγχρονισμού αλλά ακόμη και για προγράμματα FOS. Οι αρμόδιοι έθεσαν έναν πολύ φιλόδοξο στόχο: την συμπλήρωση 35ετίας χωρίς FOS για τα Leopard 2. Με κηρυγμένο έκπτωτο τον κατασκευαστή, το ΓΕΣ βρίσκεται σε απελπισία αφού οι μικροδιαγωνισμοί που επιχειρεί για Leopard 1/2 δεν καταλήγουν πουθενά. Το αποτέλεσμα είναι ότι αντί να λαμβάνονται αποφάσεις για την ενίσχυση του αρματικού δυναμικού, αποφασίζονται μέτρα περικοπής της συνολικής δυνάμεως! Έτσι, ο προγραμματισμός για τα επόμενα χρόνια είναι να μειωθεί κατά αρκετές δεκάδες ο αριθμός αρμάτων Leopard 1/2, με σκοπό τα αποσυρθέντα άρματα να χρησιμοποιηθούν για προσπορισμό ανταλλακτικών υπέρ της εναπομένουσας δυνάμεως!

Θα πρόκειται για εντυπωσιακό επίτευγμα παγκοσμίως, όταν η διεθνής σκηνή και ειδικώς η Ευρώπη, πασχίζουν να ενισχύσουν το αρματικό δυναμικό τους παντοιοτρόπως. Η δε Ελλάδα, η οποία επικαλείται πραγματικό κίνδυνο, την ίδια στιγμή που ο τουρκικός στρατός θα εντάσσει σε υπηρεσία μαζικά το Altay, θα αρχίζει τον κανιβαλισμό Leopard. 

Σουρεαλιστική κατάσταση, από κάθε άποψη.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Ινδικό ΜΜΕ: Γιατί η Τουρκία απειλεί την Ελλάδα, σύμμαχο της Ινδίας

Από τότε που η Ελλάδα αγόρασε τα μαχητικά αεροσκάφη Rafale, η Τουρκία βρίσκεται σε έξαρση. Η επιτυχία της Ινδίας εναντίον των τουρκικών drones έχει πλήξει σκληρά την αμυντική βιομηχανία της Άγκυρας, η οποία έχει χάσει δισεκατομμύρια δολάρια.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Ινδία είχε το πάνω χέρι στη πρόσφατη σύγκρουσή της με το Πακιστάν. Ακόμα και μετά την ήττα του, το Πακιστάν συνεχίζει να διαδίδει ψευδείς ισχυρισμούς. Η Κίνα και η Τουρκία υποστηρίζουν ανοιχτά την προπαγάνδα του Πακιστάν. Τώρα, η Τουρκία στοχεύει τη στενή φίλη της Ινδίας, την Ελλάδα. Το Πακιστάν ισχυρίζεται ότι κατέρριψε ινδικά αεροσκάφη. Η Ινδία παραδέχεται ότι έχασε κάποια αεροσκάφη, αλλά κρατά τις λεπτομέρειες μυστικές. Η Τουρκία χρησιμοποιεί αυτούς τους ισχυρισμούς για να απειλήσει την Ελλάδα. Τα μέσα ενημέρωσης της διαδίδουν φόβο επαναλαμβάνοντας τις δηλώσεις του Πακιστάν. Η Ελλάδα πρόσφατα αγόρασε 24 μαχητικά Rafale από τη Γαλλία.

Το συντηρητικό τουρκικό μέσο TR Haber προωθεί νέα προπαγάνδα. Ισχυρίζεται ότι η Ελλάδα αμφισβητεί τις δυνατότητες των Rafale. Το δημοσίευμα προειδοποιεί ότι, αν το Πακιστάν μπορεί να πλήξει ινδικά μαχητικά με κινεζικά JF-17 και πυραύλους PL-15, η εξάρτηση της Ελλάδας από τα Rafale είναι επικίνδυνη.

Η Τουρκία και η Ελλάδα έχουν μακροχρόνιες εντάσεις. Με στόχο να εκφοβίσει την Ελλάδα, η Άγκυρα θέλει να εκμεταλλευτεί τη σύγκρουση Ινδίας-Πακιστάν για τους δικούς της σκοπούς. Ωστόσο, δεν αναφέρουν πώς η Ινδία συνέτριψε τα τουρκικά drones σαν να ήταν ασήμαντα.

Ο φόβος της Τουρκίας για τα Rafale

Από τότε που η Ελλάδα αγόρασε τα Rafale, η Τουρκία είναι ανήσυχη. Οι επιθέσεις της Ινδίας στα τουρκικά drones προκάλεσαν ζημιές δισεκατομμυρίων στη βιομηχανία άμυνας της Τουρκίας. Μετά την καταστροφή του drone Bayraktar TB-2 από την Ινδία, πολλές παραγγελίες για αυτό το drone ενδέχεται να ακυρωθούν.

Παραθέτοντας ανώνυμες πηγές, το TR Haber δημοσιεύει αόριστες αναφορές ότι η Ελλάδα ανησυχεί. Το μέσο δεν κατονομάζει ποτέ αυτές τις πηγές. Αυτή η ασαφής δημοσιογραφία αποκαλύπτει τον πραγματικό στόχο της Τουρκίας.

Το TR Haber ισχυρίζεται επίσης ότι η Ινδία είναι δυσαρεστημένη με την απόδοση των Rafale. Υποστηρίζει ότι το Νέο Δελχί αρνήθηκε τεχνικό έλεγχο που πρότεινε η κατασκευάστρια εταιρεία Dassault Aviation. Η αναφορά εμφανίστηκε πρώτα στο Πακιστάν και στη συνέχεια διαδόθηκε μέσω κινεζικών μέσων. Ωστόσο, δεν υπάρχουν αποδείξεις που να την υποστηρίζουν.

Το μέσο ισχυρίζεται ακόμα ότι η Ινδία αμφισβητεί τη Γαλλία για την ποιότητα παραγωγής και την κοινοποίηση πηγαίου κώδικα. Η ινδική κυβέρνηση ή η πολεμική αεροπορία δεν έχουν δηλώσει κάτι επίσημα, οπότε οι ισχυρισμοί αυτοί φαίνονται αμφίβολοι.

Ο πραγματικός στόχος της Τουρκίας είναι να αμφισβητήσει την τεχνολογία των Rafale και να αποδυναμώσει τους αμυντικούς δεσμούς Ινδίας-Γαλλίας. Η προπαγάνδα προσπαθεί να σπείρει δυσπιστία και να σπρώξει την Ινδία προς αμερικανικά ή ρωσικά όπλα.

Η Ινδία μπορεί να σταθεί στο πλευρό της Ελλάδας

Η Τουρκία φοβάται ότι η Ινδία θα υποστηρίξει ανοιχτά την Ελλάδα. Αυτή η ανησυχία φαίνεται ξεκάθαρα στις αναφορές του TR Haber. Τα τουρκικά μέσα φοβούνται ότι η Ινδία θα ενισχύσει τους αμυντικούς και οικονομικούς δεσμούς με την Ελλάδα ως αντίποινα.

Η ελληνική εφημερίδα Καθημερινή ανέφερε πρόσφατα ότι η Ινδία εξετάζει μεγάλες επενδύσεις στην Ελλάδα. Συμφωνίες μπορεί να γίνουν σε λιμάνια, τουρισμό και άμυνα.

Φήμες για ινδικές επενδύσεις στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) και στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) προκαλούν ανησυχία στην Τουρκία. Η Ινδία κατέστρεψε τα τουρκικά drones με ευκολία. Τα ινδικά συστήματα Akash και T-4 κατέρριψαν αυτά τα drones. Η Τουρκία φοβάται ότι η Ινδία μπορεί τώρα να πουλήσει αυτά τα όπλα στην Ελλάδα.

Αν η Ινδία ενισχύσει τους αμυντικούς δεσμούς με την Ελλάδα, αυτό θα είναι μια ισχυρή απάντηση στην υποστήριξη της Τουρκίας προς το Πακιστάν. Η Ινδία έχει επίσης ισχυρούς δεσμούς με τους αντιπάλους της Τουρκίας, την Κύπρο και την Αρμενία. Η τελευταία είναι πλέον φίλη που λαμβάνει τα προηγμένα όπλα της Ινδίας, αποδεδειγμένα στον πόλεμο κατά του Πακιστάν.

Σε αυτή την κατάσταση, ο φόβος της Τουρκίας είναι φυσικός. Εκτός από το Akash, η μεγαλύτερη απειλή της Ινδίας για τους εχθρούς της είναι ο πύραυλος BrahMos. Η Ινδία αυξάνει ραγδαία την παραγωγή BrahMos. Αναμένεται ότι η Ινδία θα χρησιμοποιήσει αυτά τα όπλα για να αντιμετωπίσει την Τουρκία και την Κίνα μέσω των συμμάχων της.

ΠΗΓΗ: Zeenews

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Ευκαιρίες στην Ελλάδα αναζητά ο τσεχικός αμυντικός κολοσσός CSG

Στόχος του ομίλου είναι να δημιουργήσει στη χώρα μας ένα success story στο πρότυπο παρόμοιων επενδύσεωv που έχει υλοποιήσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αποτελώντας έναν σημαντικό εργοδότη της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, ενισχύοντας ταυτόχρονα μέσω της παρουσίας του το ρόλο της Ελλάδας στην αμυντική αυτονομία της Ευρώπης.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Συνέργειες και νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες στην Ελλάδα αναζητά ο τσεχικός αμυντικός κολοσσός CSG, σε συνέχεια της συμφωνίας για τη σύσταση κοινοπραξίας στρατηγικής σημασίας της MSM Export, μέλος του ομίλου CSG με την Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα για την παραγωγή πυρομαχικών. Συμφωνία που, όπως τονίζεται, είναι μόνο η αρχή.

Στόχος του ομίλου είναι να δημιουργήσει στη χώρα μας ένα success story στο πρότυπο παρόμοιων επενδύσεωv που έχει υλοποιήσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αποτελώντας έναν σημαντικό εργοδότη της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, ενισχύοντας ταυτόχρονα μέσω της παρουσίας του το ρόλο της Ελλάδας στην αμυντική αυτονομία της Ευρώπης. Σύμφωνα με τον όμιλο CSG, το ReArm Europe αποτελεί ζωτική ευκαιρία υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις όμως, με προτεραιότητα τις επενδύσεις σε στρατηγικά αμυντικά προϊόντα.

Όπως τόνισε ο David Chour, Vice-Chairman of the Board of Directors Chief Operating Officer, του ομίλου CSG (Czechoslovak Group) κατά την ενημέρωση των Ευρωπαίων δημοσιογράφων στα κεντρικά γραφεία και τις εργοστασιακές μονάδες της εταιρείας στην Πράγα, στην Τσεχία, παρουσία της «Ναυτεμπορικής», «στοχεύουμε να είναι ο όμιλος CSG μία από τις κορυφαίες εταιρείες άμυνας στον κόσμο.

Αυτός ο στόχος καθορίζει και τις επόμενες κινήσεις μας όσον αφορά τις εξαγορές και τους τομείς δραστηριότητας». Σύμφωνα με τον κ. Chour «οι τελευταίες εξαγορές μας ήταν στις ΗΠΑ και τη Γερμανία. Επιδίωξή μας είναι να ενισχύσουμε την παρουσία μας στις ΗΠΑ όπου διερευνούμε και την επόμενη εξαγορά μας, παράλληλα με την εδραίωσή μας στην Ευρώπη».

Ο όμιλος CSG στην Ελλάδα

Μιλώντας στη «Ν» ο Andrej Čírtek, Spokesman, Czechoslovak Group a.s. σχετικά με την εξέλιξη της παρουσίας του ομίλου CSG στην Ελλάδα μετά την ανακοίνωση της κοινοπραξίας της MSM Export με τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα τόνισε πως «η παραγωγή βλημάτων πυροβολικού 155 mm στο εργοστάσιο του Λαυρίου έχει ήδη ξαναρχίσει, χάρη στη μεταφορά τεχνολογίας και της τεχνογνωσίας της MSM Export, από τον Όμιλο MSM, μέλος του ομίλου CSG, δημιουργώντας δεκάδες νέες θέσεις εργασίας.

Το έργο της κοινοπραξίας μεταξύ του ομίλου CSG και της ΕΑΣ που εγκρίθηκε από το διοικητικό συμβούλιο και τη γενική συνέλευση της ΕΑΣ θα συσταθεί επίσημα τους επόμενους μήνες. Η κοινοπραξία υποστηρίζεται με 33 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα ASAP (Act in Support of Ammunition Production) της Ε.Ε. και 50 εκατ. ευρώ από την CSG.

Η παραγωγή TNT έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει την άνοιξη του 2027 για την κάλυψη των απαιτήσεων επιχορήγησης ASAP. Η συμφωνία περιλαμβάνει επίσης την παραγωγή εξαρτημάτων βασικής διασποράς, πυρομαχικών μεσαίου διαμετρήματος (20-30 mm και 40 mm), φυσιγγίων μικρού διαμετρήματος (5.56 mm, 7.62 mm, 12.7 mm) και γραμμής συναρμολόγησης ανακατασκευής πυρομαχικών.

Η παραγωγή βλημάτων αρμάτων μάχης Leopard 2 των 120 χιλιοστών έχει προγραμματιστεί για μελλοντική ένταξη, ενισχύοντας την αμυντική βιομηχανία της Ελλάδας και στοχεύοντας στη δημιουργία 300-400 νέων θέσεων εργασίας εντός τριών ετών.

Αναφορικά με την ίδρυση της CSE Greece και το αντικείμενο της δραστηριότητάς της ο κ. Čírtek τόνισε πως «ναι, η CSE Greece έχει ιδρυθεί ως εμπορική αντιπροσωπεία του Czechoslovak Group στην Ελλάδα, λειτουργώντας υπό την κύρια εμπορική μας αντιπροσωπεία, Czechoslovak Export. Οι δραστηριότητές της επικεντρώνονται στην προώθηση του αμυντικού και βιομηχανικού χαρτοφυλακίου του ομίλου CSG στην ελληνική αγορά.

Το έργο παραγωγής πυρομαχικών στο Λαύριο διαχειρίζεται ξεχωριστά η MSM Export, μέλος του CSG, και δεν σχετίζεται με την CSE Greece. Μέσω της CSE Greece, ο όμιλος CSG στοχεύει να προσφέρει στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις προϊόντα όπως εκτοξευτές πυραύλων σε σασί Tatra ή πυροσβεστικό εξοπλισμό, προσαρμοσμένα στις συγκεκριμένες ανάγκες τους, ενώ παράλληλα διερευνά περαιτέρω ευκαιρίες συνεργασίας».

Στην ερώτηση για το πώς συνδέονται οι διάφορες εταιρείες του ομίλου CSG που έχουν πλέον δραστηριότητα στην Ελλάδα, ο κ. Čírtek  διευκρίνισε πως «οι δραστηριότητες του Τσεχοσλοβακικού Ομίλου (CSG) στην Ελλάδα περιλαμβάνουν διακριτούς ρόλους σε όλες τις θυγατρικές του, οι οποίοι συντονίζονται για την υποστήριξη των στρατηγικών μας στόχων.

Την Παραγωγή Πυρομαχικών στο Λαύριο: Το έργο του Λαυρίου διαχειρίζεται ο Όμιλος MSM, η θυγατρική εταιρεία του ομίλου CSG που επικεντρώνεται στην παραγωγή πυρομαχικών μεγάλου διαμετρήματος, με εγκαταστάσεις στην Ισπανία, τη Σλοβακία και τη Σερβία.

Συγκεκριμένα, την κοινοπραξία με τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα  διαχειρίζεται η MSM Export, θυγατρική του Ομίλου MSM, η οποία επιβλέπει τη μεταφορά τεχνολογίας, την αύξηση της παραγωγής και τη λειτουργική διαχείριση για βλήματα 155 mm και τη μελλοντική παραγωγή TNT.

Τις Προσφορές Προϊόντων: Ο όμιλος CSG προσφέρει στην ελληνική αγορά προϊόντα όπως εκτοξευτές πυραύλων και το τεθωρακισμένο όχημα Patriot 4×4, και τα δύο κατασκευασμένα σε πλαίσιο Tatra. Αυτά κατασκευάζονται από την Excalibur Army, μια εταιρεία της CSG που ειδικεύεται σε στρατιωτικά οχήματα και εξοπλισμό, προσαρμοσμένα στις ανάγκες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Η Εμπορική Εκπροσώπηση: Το κύριο εμπορικό τμήμα του ομίλου CSG, η Czechoslovak Export, ίδρυσε την CSE Greece ως τοπικό γραφείο για να διατηρήσει μόνιμη παρουσία στην Ελλάδα και να ενισχύσει τις επιχειρηματικές μας δραστηριότητες στην περιοχή. Η CSE Greece διευκολύνει τις διαπραγματεύσεις και διερευνά ευκαιρίες για έργα με Έλληνες πυροσβέστες και τις Ένοπλες Δυνάμεις, προωθώντας το ευρύτερο χαρτοφυλάκιο του ομίλου CSG».

Σχετικά με το πρόγραμμα ReArm Europe και υπό ποιες προϋποθέσεις μπορεί να διασφαλίσει την αμυντική αυτονομία της Ευρώπης, ο κ. Čírtek  επεσήμανε πως «το πρόγραμμα ReArm Europe, που ανακοινώθηκε πρόσφατα, προσφέρει μια ζωτική ευκαιρία για την ενίσχυση της αμυντικής αυτονομίας της Ευρώπης, ενισχύοντας τις κρίσιμες παραγωγικές ικανότητες. Ο όμιλος CSG και οι θυγατρικές του, συμπεριλαμβανομένου του Ομίλου MSM, αξιολογούν πιθανά έργα για την αξιοποίηση αυτής της χρηματοδότησης, εξισορροπώντας την με την ισχυρή πρόσβασή μας σε τραπεζική χρηματοδότηση, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη το κόστος κεφαλαίου. Η εμπειρία μας με προγράμματα της Ε.Ε., όπως η εξασφάλιση 30 εκατ. ευρώ από το ASAP για το έργο παραγωγής TNT στο Λαύριο, καταδεικνύει την ικανότητά μας να διαχειριστούμε πολύπλοκους κανονισμούς. Για να επιτύχει το ReArm Europe, πρέπει να βελτιστοποιήσει τις διαδικασίες, να δώσει προτεραιότητα στις επενδύσεις σε στρατηγικά προϊόντα όπως πυρομαχικά και πρώτες ύλες, και να ενισχύσει τη συνεργασία μεταξύ κυβερνήσεων, ρυθμιστικών αρχών και ηγετών της βιομηχανίας, όπως η CSG, για να μειώσει την εξάρτηση από μη ευρωπαϊκές αλυσίδες εφοδιασμού και να αντιμετωπίσει τα τρωτά σημεία».

 Όμιλος CSG: Ευρωπαϊκή αμυντική παραγωγή, με αιχμή του δόρατος τις ΤΑΤRΑ Trucks-Tatra Defense Vehicle (TDV), Excalibur Army, ELDIS Radar Systems

Με έδρα την Ευρώπη και την Τσεχία, ο όμιλος CSG μετρά 25 χρόνια παρουσίας στην ευρωπαϊκή αμυντική παραγωγή. Έχει αναπτυχθεί σε περισσότερες από 70 χώρες, αριθμεί περισσότερες από 100 θυγατρικές. Διαθέτει 30 εργοστασιακές μονάδες παραγωγής αμυντικών προϊόντων, όπως πυρομαχικά, στρατιωτικά οχήματα, τεθωρακισμένα οχήματα, αυτοκινούμενα πυροβολικά συστήματα, ραντάρ, με βασικές βιομηχανικές εγκαταστάσεις στην Τσεχία, τη Σλοβακία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Ινδία, τη Μεγάλη Βρετανία και τις ΗΠΑ. Απασχολεί πάνω από 14.000 υπαλλήλους Δραστηριοποιείται σε 5 βασικούς τομείς, με έμφαση την άμυνα που αντιστοιχεί στο 83,6% του κύκλου εργασιών του ομίλου και διακρίνονται στους CSG Defence, CSG Ammo+, CSG Mobility, CSG Aerospace, CSG Business Projects.

Αιχμή του δόρατος αποτελούν η ΤΑΤRΑ Trucks, που ιδρύθηκε το 1850 και Tatra Defense Vehicle (TDV) με έδρα την Τσεχία για την παραγωγή στρατιωτικών οχημάτων με πρόσφατο δημιούργημα το τεθωρακισμένο όχημα νέας γενιάς Pandur 8×8 EVO 8×8, που ανταποκρίνεται όχι μόνο στις ανάγκες των Τσεχικών Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και πελατών διεθνούς βεληνεκούς. Eπίσης η Excalibur Army, με έδρα την Τσεχία, που δραστηριοποιείται στο σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την παραγωγή στρατιωτικών και πολιτικών οχημάτων, την παραγωγή στρατιωτικού εξοπλισμού, εκτοξευτών πυραύλων, αυτοκινούμενων πυροβόλων. Καθώς και η ELDIS Radar Systems, με έδρα την Τσεχία, με κύριο αντικείμενο το σχεδιασμό και την παραγωγή ραντάρ για τα στρατιωτικά και πολιτικά αεροδρόμια, και στόχο να είναι μεταξύ των 4 κορυφαίων εταιρειών παγκοσμίως στο σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την παραγωγή ραντάρ.

Επιπλέον μεταξύ των βασικών θυγατρικών του ομίλου CSG είναι η MSM Group εταιρία παραγωγής πυρομαχικών με έδρα τη Σλοβακία, η αμερικανική εταιρία παραγωγής πυρομαχικών μικρού διαμετρήματος The Kinetic Group. Πρόσφατο απόκτημα του ομίλου CSG, μέσω του MSM Group, είναι το  βιομηχανικό πάρκο Walsrode στο Bomlitz της Γερμανίας, συμπεριλαμβανομένης της μονάδας παραγωγής νιτροκυτταρίνης Walsroder που αποτελεί κρίσιμη πρώτη ύλη για την άμυνα  αλλά και άλλους τομείς. Ο όμιλος CSG διαθέτει βιομηχανικές μονάδες υψηλής αμυντικής τεχνολογίας, αντίστοιχο ανθρώπινο δυναμικό, ισχυρό R&D καθώς και ευρωπαϊκές συνεργασίες όπως με την KNDS, BAE Systems, GDELS, General Dynamics και άλλες.

Tα pro-forma έσοδα του ομίλου CSG για το 2024, που ενσωματώνουν και την πλήρη ετήσια απόδοση του Ομίλου Kinetic, ανήλθαν σε 5,2 δισ. ευρώ. Tα pro-forma λειτουργικά EBITDA, που ενσωματώνουν και τα αποτελέσματα του ομίλου Kinetic για το σύνολο του 2024, έφτασαν τα 1,4 δισεκατομμύρια. Τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 526,1 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 202% σε σύγκριση με το 2023. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του Ομίλου CSG ξεπέρασε τα 11 δις. ευρώ στο τέλος του 2024. Ο αμυντικός τομέας συνεισέφερε το 83,6% των εσόδων, με τον τομέα CSG Defence να δημιουργεί μόνο του το 77,6% των συνολικών πωλήσεων (3,3 δισ. ευρώ), εδραιώνοντας τον ρόλο του ως τον κύριο μοχλό ανάπτυξης του ομίλου. Οι αγορές του ΝΑΤΟ απέφεραν το 49,6% των πωλήσεων, ενώ οι εκτός-ΝΑΤΟ αγορές αντιπροσώπευσαν το 50,4%.

Το 2024, ο Όμιλος CSG έκανε ένα σημαντικό βήμα προς την προώθηση των καινοτομιών διπλής χρήσης, μέσω της συνεργασίας του με την Presto Ventures για τη δημιουργία του Presto Tech Horizons (PTH), ενός επενδυτικού ταμείου με προγραμματισμένο όγκο έως 0,2 δισ. ευρώ που στοχεύει σε τεχνολογίες αιχμής για την ασφάλεια και την άμυνα. Αυτή η στρατηγική κίνηση ενισχύει την ικανότητα του Ομίλου CSG να ενσωματώνει καινοτόμες λύσεις στο χαρτοφυλάκιο προϊόντων του, αξιοποιώντας τεχνολογίες διπλής χρήσης τόσο για πολιτικούς όσο και για στρατιωτικούς σκοπούς.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Άμυνα25 λεπτά πριν

Ο πρωθυπουργός πανηγυρίζει πάνω σε Leopard και η Ελλάτα ετοιμάζει τον κανιβαλισμό τους

Η τεράστια επένδυση στα Leopard 2 δεν θα έχει το βάθος που όλοι ήλπιζαν αλλά σε πρακτικό επίπεδο, εδώ και...

Πολιτική55 λεπτά πριν

Προκλητικό άρθρο στον Τύπο της Βουλγαρίας! Καλεί ενδιαφερόμενους να αγοράσουν διαμερίσματα σε κλεμμένη γη στα κατεχόμενα

Ομάδα Ελλαδιτών και Κυπρίων που ζουν και εργάζονται στη Βουλγαρία, αντέδρασαν έντονα στις νέες προσπάθειες σφετεριστών και απευθύνθηκαν, με επιστολή...

Αθλητικά1 ώρα πριν

Ο Βεζένκοφ απαντά στις ασυναρτησίες Αταμάν! “Γεννήθηκα στην Κύπρο – Θεωρώ ότι είναι ελληνική”

Ο Βούλγαρος φόργουορντ του Ολυμπιακού πήρε θέση για όσα είπε ο Τούρκος προπονητής του Παναθηναϊκού

Ιστορία - Πολιτισμός2 ώρες πριν

Πρόβλημα με την Ένωση Ποντίων Καλαμαριάς στην Τραπεζούντα! Το λογότυπο της Γενοκτονίας κινητοποίησε τους Τούρκους

Τί καταγγέλει ο Κώστας Ζώης για την περιπετειώδη είσοδο του συλλόγου στο ιστορικό μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά στη Ματσούκα.

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Προκόπιος Παυλόπουλος: Οι στρεβλώσεις των κανόνων αναθεώρησης του Συντάγματος υπονομεύουν νομοτελειακώς την θεσπισμένη αυστηρότητά του

Σε αυτό το μονοπάτι αναστοχασμού πρέπει να επιλέξουμε ως οδηγό πριν απ’ όλα το γράμμα και το πνεύμα της διάταξης...

Δημοφιλή