Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος στο «Βήμα» : «Δεν έχω το δικαίωμα να κάνω ούτε βήμα πίσω»

Δημοσιεύτηκε στις

Η πανδημία, οι νέοι, η κατάσταση στο εσωτερικό των Ορθοδόξων Εκκλησιών, το «αγκάθι» της Ουκρανίας, οι σχέσεις με το Πατριαρχείο Μόσχας και τα 30 χρόνια που συμπληρώνονται το 2021 από την ημέρα ανάρρησής του στον θρόνο του Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, Νέας Ρώμης και Οικουμενικού Πατριάρχη αποτελούν τα βασικά θέματα της συνέντευξης-σταθμός με ιστορικές προεκτάσεις που παραχωρεί στο «Βήμα της Κυριακής» ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος.

Σε μια σπάνια κατάθεση ψυχής και «εγκαταλείποντας» για πρώτη φορά την αρχαΐζουσα, ο Προκαθήμενος της Ορθοδοξίας χαρακτηρίζει απαράδεκτη έναντι των θυμάτων και του πόνου την αμφισβήτηση της COVID-19 και προκλητική τη στάση κληρικών κατά της πανδημίας, τονίζοντας ότι σύμφωνα με την Καινή Διαθήκη «όποιος δεν αγαπά τον άνθρωπο δεν μπορεί να αγαπήσει τον Θεό». Δηλώνει εντυπωσιασμένος από την αυτοθυσία των γιατρών και των νοσηλευτών, δημοσιοποιεί την απόφασή του να εμβολιαστεί και καλεί τους νέους να μη φοβούνται.

Στέλνοντας σαφή μηνύματα στο εσωτερικό της Ορθοδοξίας υπογραμμίζει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο ότι «στην Ορθοδοξία δεν υπάρχει σχίσμα». «Δεν μπορώ», είναι το μήνυμά του προς τους Πατριάρχες και τους Αρχιεπισκόπους των Εκκλησιών και ιδιαίτερα στον Πατριάρχη Μόσχας και πασών των Ρωσιών κ. Κύριλλο, «να αφήσω να αλλοιώνεται η Ορθόδοξη Εκκλησιολογία στον βωμό ταπεινών κινήτρων. Δεν έχω το δικαίωμα να κάνω ούτε βήμα πίσω. “Πιο κοφτερός από κάθε μαχαίρι” ο λόγος της Αληθείας. Τη μαρτυρεί η Ιστορία, οι πηγές, τα έγγραφα, τα γεγονότα. Την αλλοιώνουν χρήματα, εκφοβισμοί, προπαγάνδα και όνειρα θερινής νυκτός…».

Χαρακτηρίζοντας τις κατηγορίες περί παπισμού που του αποδίδονται ως ανυπόστατες διερωτάται: «Παπισμός είναι να επωμίζομαι τις ευθύνες τις διακονίας μου;». Καθιστά σαφές ότι ο πραγματικός στόχος πίσω από τις επιθέσεις για τον τρόπο παραχώρησης της αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία είναι «να αφαιρεθούν αυτές οι μοναδικές ευθύνες του Θρόνου της Κωνσταντινουπόλεως και να περιέλθουν σε άλλα χέρια…». «Δεν μπορώ να απεμπολήσω τις ευθύνες που μου κληροδότησαν οι προκάτοχοί μου» τονίζει. Ακόμη, μιλάει για εκείνους που «ερωτοτροπούν με την ομοσπονδιοποίηση της Ορθοδοξίας κατά τα προτεσταντικά πρότυπα».

 

Και φωτογραφίζοντας τον Προκαθήμενο της Εκκλησίας της Μόσχας τού θέτει ένας σαφές ερώτημα: «Ποιος, λοιπόν, συμπεριφέρεται ως “Πάπας της Ορθοδοξίας”; Εκείνος που μένει πιστός στην παράδοσή της ή εκείνος που διεκδικεί για τον εαυτό του θέση που ουδέποτε είχε και δεν πρόκειται να αποκτήσει;».

Παναγιότατε, η υφήλιος ολόκληρη μαστίζεται από την πανδημία. Κι όμως υπάρχουν άνθρωποι, ανάμεσά τους και μέλη της Εκκλησίας – κληρικοί και λαϊκοί – που αρνούνται την ασθένεια, την ίδια ώρα που χιλιάδες γιατροί και νοσηλευτές δίνουν μάχη ζωής για να στηρίξουν τους ασθενείς. Ποια είναι η γνώμη σας;
«Η πανδημία άλλαξε την κοινωνική ζωή, την καθημερινότητά μας, τη συμμετοχή μας στη ζωή της Εκκλησίας. Ολη αυτή την περίοδο μας συγκλονίζουν τα δεινά αμέτρητων συνανθρώπων μας και μας εντυπωσιάζει η αυτοθυσία των ιατρών και των νοσηλευτών. Γι’ αυτό είναι απαράδεκτο, ενώπιον τόσων θυμάτων και τόσου πόνου, να υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι αρνούνται την πραγματικότητα της πανδημίας, θεωρώντας την κατασκεύασμα διαφόρων κύκλων. Ακόμη προκλητικότερο είναι όταν τέτοιες απόψεις διατυπώνονται από χριστιανούς, συχνά από κληρικούς, οι οποίοι αυτοανακηρύσσονται υπερασπιστές ενός δικού τους Θεού. Η Καινή Διαθήκη διαβεβαιώνει ότι όποιος δεν αγαπά τον άνθρωπο δεν μπορεί να αγαπήσει τον Θεό. Αυτοί αδιαφορούν για την προστασία του συνανθρώπου. Η απόρριψη της μάσκας και όλων των μέτρων προφύλαξης δεν προέρχεται απλώς από άγνοια αλλά από νέκρωση της αγάπης μέσα τους. Η επιστήμη, όταν ανοίγει ευοίωνες προοπτικές για το μέλλον της ανθρωπότητας, είναι δώρο του ουρανού. Φυσικά και δεν θίγεται η πίστη μας όταν ακολουθούμε τις οδηγίες των ειδικών. Ούτε οι περιορισμοί συμμετοχής στις Ακολουθίες μειώνουν τη σημασία του ναού και των τελουμένων εν αυτώ για τη ζωή των πιστών. Τα προστατευτικά μέτρα δεν στρέφονται κατά της Εκκλησίας. Προστατεύουν τους πιστούς, οι οποίοι, όπως όλοι, είναι εξίσου ευάλωτοι από τον ιό».

Εσείς θα κάνετε το εμβόλιο για τον κορωνοϊό;
«Ασφαλώς και θα κάνω το εμβόλιο. Αλλωστε, θεωρώ ότι αυτό επιβάλλεται και από την ηλικία μου. Κοντεύω τα 81, οπότε ανήκω στις ηλικιακές ομάδες που πρέπει να εμβολιαστούμε. Δεν είναι όμως μόνο θέμα ανάγκης ή επιλογής, αλλά και ευθύνης προς τον συνάνθρωπο. Γι’ αυτό ελπίζω σύντομα να εμβολιαστεί μεγάλο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού ώστε να παύσει η διασπορά του φονικού ιού. Βέβαια, μέχρι τότε οφείλουμε όλοι να τηρούμε με ακρίβεια τα προστατευτικά μέτρα για να μη θρηνήσουμε περισσότερα θύματα».

Στην Ορθόδοξη Εκκλησία σημειώθηκαν ποικίλες τάσεις και επιλογές για τις ανησυχίες που διατύπωσαν κάποιοι σχετικά με τους κινδύνους μετάδοσης κατά τη Θεία Λειτουργία. Εκτιμάτε ότι θα μπορούσε να υπάρξει μια απάντηση κοινής αποδοχής που να συμβαδίζει με τα πορίσματα της επιστήμης, τις ευαισθησίες όλων των πιστών και τη δυναμική παράδοση της Εκκλησίας;

«Η Εκκλησία μας δεν βρίσκεται για πρώτη φορά στην ιστορία της αντιμέτωπη με μια πανδημία και τις ανασφάλειες που αυτή προκαλεί. Στην αρχή της υγειονομικής κρίσης απευθύναμε επιστολή προς τους αδελφούς Ορθοδόξους Προκαθημένους για να πληροφορηθούμε και τις δικές τους σκέψεις πάνω στο ζήτημα. Οι θέσεις τους συνέπιπταν με αυτές του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Ετσι, τον Ιούνιο, η Αγία και Ιερά Σύνοδος υπενθύμισε ότι η Εκκλησία παραμένει σταθερή και αμετακίνητη στη διδασκαλία της ως προς την ουσία του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας, το οποίο είναι αδιαπραγμάτευτο».

Παναγιότατε, συμπληρώνονται δύο χρόνια από τότε που παραδώσατε επισήμως τον Τόμο Αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Ουκρανίας. Πώς εκτιμάτε την πορεία της νεοσύστατης Εκκλησίας; Υποστηρίζεται από κάποιες πλευρές ότι η απόφαση του Οικουμενικού Θρόνου να ανταποκριθεί στο αίτημα των ουκρανών ορθοδόξων έθεσε σε δοκιμασία την ενότητα της Ορθοδοξίας. Ανησυχείτε για την πανορθόδοξη ενότητα;
«Η ενότητα της Ορθοδοξίας δεν δοκιμάζεται λόγω της ανταπόκρισης του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο αίτημα των ουκρανών ορθοδόξων. Το Ουκρανικό αυτοκέφαλο ήταν μια πράξη ευθύνης της Μητρός Εκκλησίας απέναντι σε εκατομμύρια ορθοδόξων αδελφών μας που βρίσκονταν, χωρίς δική τους υπαιτιότητα, εκτός Εκκλησίας. Και ασφαλώς, δεν ήταν, όπως προσβλητικά της προσάπτει η ρωσική προπαγάνδα, η εξυπηρέτηση πολιτικών σκοπιμοτήτων ή και γεωπολιτικών συμφερόντων. Δύο χρόνια μετά, χαιρόμεθα που βλέπουμε τη νέα Εκκλησία να αναπτύσσεται και τον Μακαριότατο Μητροπολίτη Κιέβου κ. Επιφάνιο να συμβάλλει, με τον ήπιο χαρακτήρα του και τις αδελφικές πρωτοβουλίες του, στην ομαλοποίηση της εκεί εκκλησιαστικής ζωής. Διαβάζουμε διάφορες καταγγελίες για βιαιότητες από ακραίες ομάδες σε βάρος ορθοδόξων στην Ουκρανία. Εάν, ασφαλώς, αληθεύουν, τέτοιες ενέργειες, απ’ όπου και αν αυτές προέρχονται και σε βάρος οποιουδήποτε και αν γίνονται, τις έχουμε καταδικάσει από την πρώτη στιγμή, όπως έχουμε καταδικάσει και τις κάθε είδους προβοκάτσιες που στοχεύουν στη δημιουργία κλίματος έντασης μεταξύ του λαού της Ουκρανίας, αλλά και στην προσβολή του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Στο Ουκρανικό κάναμε ό,τι και στις υπόλοιπες περιπτώσεις παραχωρήσεως αυτοκεφαλίας. Ακολουθήσαμε την κατοχυρωμένη από την εκκλησιαστική πρακτική αιώνων παράδοση της Ορθοδοξίας. Σας υπενθυμίζω ότι η Κωνσταντινούπολη είχε ήδη παραχωρήσει, πριν από την Ουκρανία, την αυτοκεφαλία σε εννέα άλλες τοπικές Εκκλησίες. Σήμερα, βέβαια, κάποιοι για ιδιοτελείς σκοπούς, αρνούνται αυτό το αυταπόδεικτο. Τι απερισκεψία πράγματι! Οσοι αμφισβητούν τα δίκαια και τις ευθύνες του Οικουμενικού Πατριαρχείου, αμφισβητούν επί της ουσίας την ίδια την υπόσταση και την ταυτότητά τους, την ίδια τη συγκρότηση της Ορθοδοξίας».

Ποια είναι τα συναισθήματά σας για τη στάση του Πατριαρχείου Μόσχας; Και ποιες είναι οι προθέσεις σας και οι πρωτοβουλίες που ανήκουν στον Πρώτο της Ορθοδοξίας, όπως από κοινού είναι αποδεκτό, για τη θεραπεία της κατάστασης;
«Κυρία Αντωνιάδου, κατ’ αρχάς, επειδή έχει αναπτυχθεί μια σχετική παραφιλολογία, η οποία εκπορεύεται κυρίως από πρόσωπα και κύκλους της ρωσικής Εκκλησίας, θα πρέπει να καταστήσουμε σαφές ότι στην Ορθοδοξία δεν υπάρχει σχίσμα. Υπάρχει η διαφορετική θεώρηση εκ μέρους της Εκκλησίας της Ρωσίας με αφορμή το Ουκρανικό, η οποία εκδηλώθηκε με τη διακοπή κοινωνίας με τη Μητέρα της Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως και στη συνέχεια με τις άλλες Εκκλησίες που αναγνώρισαν την αυτοκεφαλία της νέας Εκκλησίας. Κατά την εκτίμησή μας, αυτό ήταν μια λανθασμένη ενέργεια της αδελφής Εκκλησίας της Ρωσίας. Επομένως, επαναλαμβάνω, σχίσμα στην Ορθοδοξία δεν υπάρχει. Υπήρχε ένα πρόβλημα. Επί τρεις δεκαετίες η Μόσχα εθελοτυφλούσε επιδεικτικά για την τραγική κατάσταση στην Ουκρανία. Εμπόδιζε κατ’ ουσίαν την εξεύρεση λύσεως ώστε να μην ξεφύγει από τον έλεγχό της το Κίεβο, το οποίο απέσπασε από την Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως, εκμεταλλευόμενη συγκυρίες και καταστάσεις.

Η παραχώρηση Αυτοκεφάλου καθεστώτος στην Εκκλησία της Ουκρανίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο ήταν, λοιπόν, όχι απλά εκκλησιολογικώς και κανονικώς ορθή, αλλά και η μόνη ρεαλιστική διευθέτηση του προβλήματος. Κατά συνέπεια, μόνον η αναγνώριση του Ουκρανικού Αυτοκεφάλου από όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες, και ουδεμία άλλη στάση, ούτε η αναμονή, ούτε οι εκκλήσεις για πανορθόδοξες συνάξεις, ούτε οι ατέλειωτες και αμέτρητες συνεντεύξεις στα ΜΜΕ, γεμάτες από προσβλητικούς χαρακτηρισμούς για το Πατριαρχείο μας, συμβάλλουν στην πανορθόδοξη ενότητα. Σε ό,τι με αφορά ως Οικουμενικό Πατριάρχη, δεν μπορώ να αφήσω να αλλοιώνεται η Ορθόδοξη Εκκλησιολογία στον βωμό ταπεινών κινήτρων. Δεν έχω δικαίωμα να κάνω ούτε βήμα πίσω. Δεν ωφελεί η αβροφροσύνη όταν διακυβεύονται η Θεολογία, η τάξη και η ιερή παράδοση της Εκκλησίας μας. “Πιο κοφτερός από κάθε μαχαίρι” ο λόγος της Αληθείας. Τη μαρτυρεί η ιστορία, οι πηγές, τα έγγραφα, τα γεγονότα. Την αλλοιώνουν χρήματα, εκφοβισμοί, προπαγάνδα και όνειρα θερινής νυκτός. Ε όχι! Στώμεν καλώς!».

Τι απαντάτε σε εκείνους που σας κατηγορούν ότι συμπεριφέρεστε ως Πάπας της Ανατολής και της Ορθοδοξίας;
«Μία ακόμη ανυπόστατη κατηγορία. Είναι παπισμός το να επωμίζομαι τις ευθύνες της διακονίας μου; Τώρα πρωτοάκουσαν για αυτές τις ευθύνες; Δεν τις διάβασαν στην Εκκλησιαστική Ιστορία; Λένε ότι εκκλησιαστικά ο ρόλος της Κωνσταντινουπόλεως τελείωσε με την Αλωση της Πόλης. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ανακρίβεια! Ολα τα σημερινά Αυτοκέφαλα δόθηκαν στη μετά την Αλωση περίοδο. Οταν το Οικουμενικό Πατριαρχείο έδινε την αυτοκεφαλία στη μία ή στην άλλη Εκκλησία γιατί δεν το κατηγόρησαν για “παπικές αξιώσεις”; Κάποια στιγμή το ψέμα και η προπαγάνδα πρέπει να σταματήσουν μπροστά στην αλήθεια της Εκκλησίας! Στην Ορθοδοξία δεν υπάρχει Πάπας, ούτε παπισμός. Οσοι διατυπώνουν αυτή την κατηγορία επιθυμούν να προβάλλουν την ψευδή άποψη ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο καταστρατηγεί δήθεν την κανονική παράδοση της Ορθοδοξίας, την οποία βεβαίως οι ίδιοι όχι μόνον δεν σέβονται και δεν αναγνωρίζουν, αλλά την περιφρονούν, ερμηνεύουν κατά το δοκούν τους ιερούς κανόνες, ιδίως αυτούς οι οποίοι κατοχυρώνουν τις ευθύνες του Οικουμενικού Θρόνου, εισάγουν νέα εκκλησιολογία και εργαλειοποιούν τη Θεία Ευχαριστία.

Ας μιλήσουμε ξεκάθαρα, λοιπόν. Στην πραγματικότητα, το πρόβλημα δεν είναι το Ουκρανικό αυτοκέφαλο, ούτε οι δήθεν ανυπόστατες ή άκυρες χειροτονίες της Ουκρανικής Ιεραρχίας, που κάποιοι σκόπιμα επικαλούνται. Ο στόχος είναι να αφαιρεθούν αυτές οι μοναδικές ευθύνες του Θρόνου της Κωνσταντινουπόλεως, και να περιέλθουν σε άλλα χέρια. Ως εκ της θέσεώς μου, λοιπόν, καταλαβαίνετε, δεν μπορώ από τη μία να απεμπολήσω τις ευθύνες που μου κληροδότησαν, μέσω της πράξεως της Εκκλησίας, οι προκάτοχοί μου και από την άλλη να επιτρέψω, καθότι και αυτό είναι ευθύνη μου, την πνευματική αυτή διολίσθηση εκείνων που ερωτοτροπούν με την ομοσπονδιοποίηση της Ορθοδόξου Εκκλησίας, κατά τα προτεσταντικά πρότυπα. Ποιος, λοιπόν, συμπεριφέρεται ως “Πάπας της Ορθοδοξίας”; Εκείνος που μένει πιστός στην παράδοσή της ή εκείνος που διεκδικεί για τον εαυτό του θέση που ουδέποτε είχε και δεν πρόκειται να αποκτήσει;».

 

Το 2021 συμπληρώνονται 30 χρόνια από την εκλογή σας στον Οικουμενικό Θρόνο. Στο διάστημα αυτό η Εκκλησία και το Οικουμενικό Πατριαρχείο δοκιμάστηκαν πολλές φορές. Ποιοι θεωρείτε ότι είναι οι σταθμοί της πατριαρχίας σας;
«Από τη στιγμή που εισήλθα στον ιερό κλήρο, το 1961, μέχρι και σήμερα, περιεχόμενο και σκοπός της ζωής μου ήταν η διακονία της Εκκλησίας. Είμαι πεπεισμένος ότι όλα όσα έπραξα δεν ήταν δικό μου έργο αλλά δώρο της χάριτος του Θεού. Διανύω το 30ό έτος της ταπεινής πατριαρχίας μου. Σε αυτά τα τριάντα χρόνια συνέβησαν πολλά: Η προετοιμασία της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας, που πραγματοποιήθηκε στην Κρήτη το 2016, η ανασύσταση Μητροπόλεών μας στη Μ. Ασία και στην Ανατ. Θράκη, αλλά και η δημιουργία νέων σε διάφορες περιοχές του κόσμου, λόγω ιεραποστολικής δράσεως και πληθυσμιακών μετακινήσεων, τα τακτικά προσκυνήματά μας στην Καππαδοκία, στην Παναγία Σουμελά και σε όλα τα αγιασμένα χώματα των πατέρων μας, η αναβίωση της ομογενειακής εκπαίδευσης στην Ιμβρο και η στήριξη της Ρωμιοσύνης της Πόλεως, καθώς και οι αναρίθμητες πρωτοβουλίες του Πατριαρχείου μας σε όλον τον κόσμο, όπως για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, για τον διαχριστιανικό και διαθρησκειακό διάλογο κ.ά. Ελπίζω να μας αξιώσει ο Θεός να ζήσουμε και την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, που παραμένει αδίκως κλειστή από το 1971».

Το 2020 αφιερώθηκε από το Πατριαρχείο στη νεολαία. Η χρονιά σημαδεύτηκε από την απομόνωση, τη δικτυακή προσέγγιση και τον φόβο. Ποιο είναι το μήνυμά σας στους νέους που βιώνουν το φάσμα της οικονομικής κρίσης και της αβεβαιότητας της ζωής για το μέλλον;
«Συμμερίζομαι την αγωνία των νέων. Αλλωστε, υπήρξα και εγώ κάποτε νέος, με ελάχιστα χρήματα στην τσέπη αλλά με πολλά όνειρα στην καρδιά. Η αρχή της πορείας κάθε ανθρώπου είναι τις περισσότερες φορές δύσκολη. Χρειάζεται εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας και συνεχής προσπάθεια βελτίωσης. Σήμερα, η ανασφάλεια των νέων μεγαλώνει, λόγω και της πανδημίας και των οικονομικών επιπτώσεων που αυτή θα έχει. Παιδιά μου, μη φοβάστε, μη φοβηθείτε ποτέ στη ζωή σας, όσες δυσκολίες και αν εμφανιστούν. Εχετε πίστη, αποκτήστε εφόδια και μόρφωση, να είστε αποφασιστικοί, να έχετε υπομονή και πάντοτε να είστε αλληλέγγυοι μεταξύ σας, αλλά και προς εκείνους που βρίσκονται σε πιο δύσκολη θέση από εσάς. Η αλληλεγγύη είναι το αντίδοτο σε κάθε προσωπική και κοινωνική κρίση».

Ευχές για το νέο έτος
«Mε την ευκαιρία της συνεντεύξεως εύχομαι εορτίως προς τους εκδότες, τους αναγνώστες της εφημερίδος “Το Βήμα” και προς όλους το νέον έτος 2021 να είναι ειρηνικό, ευφρόσυνο, δημιουργικό, έτος απελευθέρωσης από τη φονική πανδημία και πλήρες από τις ευλογίες και τις δωρεές του Θεού της αγάπης. Να παραμείνουμε ενωμένοι και αλληλέγγυοι για να υπερβούμε τις επιπτώσεις της πρωτόγνωρης υγειονομικής κρίσης. Να μας δίνει δύναμη ο Χριστός. Τέτοια δύναμη που μόνο ο σαρκωμένος Θεός μπορεί να χαρίζει στον δοκιμαζόμενο άνθρωπο και στην κτίση ολόκληρη. Από τη Μεγάλη Εκκλησία και το αειφεγγές Φανάρι χρόνια πολλά και ευλογημένα!».

 

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Εξήντα γενιές διατήρησαν το Θεοβάδιστο Όρος Σινά αλώβητο και η δική μας βρίσκεται στα πρόθυρα να το χάσει… Πηγή:

Για όσους είχαν την ευλογία να επισκεφθούν την Αγία Αικατερίνη, δεν χρειάζεται να περιγράψουμε το δέος και τη συγκίνηση που προκαλεί ο τόπος αλλά και το γεγονός ότι εκεί επέζησε ο Ελληνισμός μέχρι και σήμερα για παραπάνω από 1500 χρόνια. Δεκαπέντε αιώνες αδιάληπτης παρουσίας και λειτουργικής ζωής. Εξήντα γενιές λοιπόν χτυπάνε  στη Μονή τα σήμαντρα της Ορθοδοξίας. 

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τα προβλήματα με τη Μονή Αγίας Αικατερίνης στο Όρος Σινά δεν είναι σημερινά. Η υπόθεση εκδικάζεται για παραπάνω από μια δεκαετία, με ότι αυτό συνεπάγεται σε κόστος στις περιορισμένες δυνατότητες της Μονής αλλά κυρίως σε φόρτιση πέραν των μοναχικών καθηκόντων των πατέρων και δη του Αρχιεπισκόπου Σινά Δαμιανού ο οποίος διανύει το 91ο έτος της ηλικίας του.
Για όσους είχαν την ευλογία να επισκεφθούν την Αγία Αικατερίνη, δεν χρειάζεται να περιγράψουμε το δέος και τη συγκίνηση που προκαλεί ο τόπος αλλά και το γεγονός ότι εκεί επέζησε ο Ελληνισμός μέχρι και σήμερα για παραπάνω από 1500 χρόνια. Δεκαπέντε αιώνες αδιάληπτης παρουσίας και λειτουργικής ζωής. Εξήντα γενιές λοιπόν χτυπάνε  στη Μονή τα σήμαντρα της Ορθοδοξίας.
Ο Αρχιεπίσκοπος Σινά, Φαράν και Ραϊθώ, Δαμιανός στην Αμπέτειο Σχολή στο Κάιρο
Εν έτει 2025 όμως, μπαίνει ένα μεγάλο ερωτηματικό στην παρουσία μας εκεί… Και αυτό από μόνο του οφείλει να μας βάζει σε σκέψεις, να παρακινήσει σε εσωστρεφή αναζήτηση των λόγων για τους οποίους μπορεί η Θεία Δικαιοσύνη να επιτρέπει μια τέτοια εξέλιξη. Ακόμη κι αν -προς στιγμήν- έχει αίσιο τέλος το όλο πρόβλημα, διότι η μακροθυμία του Θεού δίνει πάντοτε παρατάσεις… Ακόμη και έτσι, ο κίνδυνος που διατρέχει η Μονή πρέπει να μας αφυπνίσει.
Το ζήτημα είναι βαθύτατα πνευματικό. Έχει τις ρίζες του στην γενική απαξίωση των ιερών και των οσίων του γένους μας. Την απώλεια της σύνδεσης του νεοέλληνα με το παρελθόν του… Την Ιερά Παράδοση, τα καθήκοντά του έναντι του Θεού αλλά και των προγόνων του, που με πολλές θυσίες παρέδωσαν ότι αναξίως κατέχουμε. Εξήντα γενιές λοιπόν διατήρησαν το Θεοβάδιστο Όρος Σινά αλώβητο και η δική μας… βρίσκεται στα πρόθυρα να το χάσει; «Τις πταίει» λοιπόν;
Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης Θεοβαδίστου Όρους Σινά
Δεν αποτελεί ένα θαύμα από μόνο του ότι τα μέρη όπου περπάτησε ο Προφήτης Μωυσής, εκεί όπου εκτυλίχθηκαν τα κοσμοσωτήρια γεγονότα της Παλαιά Διαθήκης, παρέμειναν σε Ελληνορθόδοξα χέρια για 15 αιώνες; Γιατί λοιπόν σήμερα αυτό το θαύμα φαίνεται να παύει; Αυτό το ερώτημα δεν αρκεί για να μας συγκλονίσει; Να μας βγάλει από τα παραπλανητικά σκοτάδια της καθημερινότητάς μας;
Μήπως Αυτός που μας χάρισε τα Πανάγια Προσκυνήματα, κρίνει ότι έχουμε χάσει τις προϋποθέσεις εκείνες που επιβάλλονται για να παραμείνουν στα χέρια μας; Το ποιές είναι αυτές το γνωρίζει Εκείνος αλλά και εμείς οφείλουμε τουλάχιστον να αναρωτηθούμε και συνάμα να τις αναζητήσουμε.
Το εύκολο είναι να μοιράζουμε κατηγορίες έναντι των πολιτικών ηγεσιών που, είτε αδιαφορούν, είτε αδυνατούν λόγω της ανικανότητά τους, να προστατέψουν την ελληνορθόδοξη χριστιανοσύνη της Μαριούπολης, της Συρίας, της Βορείου Ηπείρου, της Κωνσταντινουπόλεως και εσχάτως του Σινά. Αλλά εν τοιαύτη περιπτώσει, ξεχνάμε το Νόμο ο οποίος λέει ότι «θα σας δώσω άρχοντες σύμφωνα με τις καρδιές σας». Επομένως η ρίζα του προβλήματος δεν είναι οι ηγεσίες.
Η ρίζα έγκειται στο γεγονός ότι σύμπασα η στρατευομένη Εκκλησία νοσεί. Η ρίζα βρίσκεται μέσα στον καθένα Ορθόδοξο Χριστιανό. Σε κλήρο και λαό. Γιατί εάν χάσουμε τα Πανάγια Προσκυνήματα, φέρουμε μερίδιο ευθύνης όλοι μας. Το πόσο αναλογεί στον καθένα μας ο Κύριος θα το κρίνει. Η θλιβερή διαπίστωση είναι ότι δική μας αναξιότητα, αμετανοησία, αδιαφορία ή ρηχή πνευματικότητα, οδηγεί σε οδυνηρές απώλειες…
Ένα ντοκιμαντέρ από τότε που η τηλεόραση είχε κάτι να δείξει…
Υπάρχει ελπίδα τελικά; Είναι αυτονόητο ότι υπάρχει… Εκείνος που είπε «σήμερον μετ’ εμού έση εν τω παραδείσω» αναμφίβολα μπορεί και θέλει να αφήσει σε Ελληνορθόδοξα χέρια τα Πανάγια Προσκυνήματα. Αρκεί βέβαια η στρατευομένη Εκκλησία να συνέλθει. Να επανέλθει, να ανανήψει, να ξυπνήσει. Να κλείσει τα ώτα της έναντι των εκκωφαντικών σειρήνων της σύγχρονης εποχής, της πλατιάς οδού που οδηγεί στην απώλεια. Να παρουσιάσει «καρπούς αξίους της μετανοίας», κράζοντας νυχθημερόν το «Πάτερ ήμαρτον εις τον ουρανόν και ενώπιον σου»!

Πηγή: i-epikaira.blogspot.com

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Φωτογραφική έκθεση για τον Πόντιο μουσικό Γιάννη Καλπατσινίδη sto Κεφαλοχώρι Σερρώn παρουσία του Σάββα Καλεντερίδη

Τα εγκαίνια της έκθεσης η οποία είναι αφιερωμένη στον Γιάννη Καλπατσινίδη θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 7 Ιουνίου 2025 στο πρώην δημοτικό σχολείο Κεφαλοχωρίου

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τη φωτογραφική έκθεση «Έρθεν ο Μάρτις», όχι ο μήνας, αλλά ο Μάρτιν Κένινγκ (Martin Koenig), με εικόνες που τράβηξε από το Κεφαλοχώρι του Δήμου Ηράκλειας, την Τριανταφυλλιά τπυ Δήμου Βισαλτίας και την Αμερική στις οποίες πρωταγωνιστούν ο Γιάννης Καλπατσινίδης και το αγγείο του παρουσιάζουν από τις 8 Ιουνίου έως τις 20 Αυγούστου 2025 το Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Κεφαλοχωρίου. Πρόκειται για έναν φόρο τιμής που συμπίπτει με τα δύο χρόνια από την εκδημία του αγαπημένου Πόντιου μουσικού.

 

Δύο Αμερικανοί στο Κεφαλοχώρι Σερρών
Στις αρχές της άνοιξης του 1974, ένα ζευγάρι Αμερικανών επισκέπτεται το Κεφαλοχώρι Σερρών για να ακούσει τον Γιάννη Καλπατσινίδη να παίζει το αγγείον του. Πρόκειται για τον Μάρτιν Κένιγκ και την Έθελ Ράιμ (Ethel Raim), απεσταλμένους του Ιδρύματος Smithsonian, που αναζητούν Ποντίους να παίζουν την «αυθεντική» μουσική της παλιάς πατρίδας. Το αποτέλεσμα ήταν η συμμετοχή μιας ομάδας μουσικών και χορευτών από τη βόρεια Ελλάδα στο μεγάλο Φεστιβάλ Αμερικανικής Παράδοσης (Festival of American Folklife) στην Ουάσιγκτον και μια περιοδεία σε άλλες επτά πόλεις των ΗΠΑ που διοργανώθηκε εκείνο το καλοκαίρι.

Οι φωτογραφίες που τράβηξε ο Μάρτιν (ο Μάρτις, όπως τον έλεγαν στο χωριό) και οι ηχογραφήσεις που έκανε η Έθελ στο Κεφαλοχώρι και την Τριανταφυλλιά, αποτελούν τον πυρήνα αυτής της έκθεσης που άμεσο στόχο έχει να τιμήσει την ποντιακή μουσική παράδοση μέσα από την ιστορία ενός από τους πιο πιστούς εκφραστές της.

Τα εγκαίνια της έκθεσης «Έρθεν ο Μάρτις»

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 7 Ιουνίου 2025 στις 19:30, στο πρώην Δημοτικό σχολείο Κεφαλοχωρίου, με κεντρικό ομιλητή τον εκδότη, συγγραφέα και γεωστρατηγικό αναλυτή, Σάββα Καλεντερίδη.

Εκ μέρους του Μάρτιν Κένιγκ θα απευθύνει χαιρετισμό ο επιμελητής της έκθεσης Στέργιος Καράβατος και θα ακολουθήσουν παρεμβάσεις από την εγγονή του Γιάννη Καλπατσινίδη, Μαρία και τον οργανοπαίκτη αγγείου Γιάννη Τσεπλιτίδη.

Θα υπάρχει ζωντανή ποντιακή μουσική από τους Δημήτρη Ορφανίδη στη λύρα και το τραγούδι, τον Αντώνη Παπαγερίδη στο νταούλι και τον Γιάννη Τσεπλιτίδη στο αγγείο και το τουλούμ. Θα συμμετάσχει επίσης ο Πολιτιστικός Σύλλογος Τριάδας «Τραπεζούς», ενώ την εκδήλωση θα παρουσιάσει η Ευδοξία Καλπατσινίδου.(πρώην υποψήφια Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Ν.Σερρών) 

Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό κατόπιν συνεννόησης στα τηλέφωνα 6948583929 και 6978759489, από τις 10:00 έως τις 14:00 τις καθημερινές και από τις 11:00 έως τις 19:00 τα Σαββατοκύριακα.

ΠΗΓΗ: Lionnews.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Έρθεν ο Μάρτις! Φόρος τιμής στον Γιάννη Καλπατσινίδη

‘Εκθεση φωτογραφιών από το Κεφαλοχώρι και την Τριανταφυλλιά Σερρών υπό τους ήχους του αείμνηστου Πόντιου αγγειοπαίκτη από τις 8 Ιουνίου μέχρι τις 20 Αυγούστου.

Δημοσιεύτηκε

στις

Του Χρήστου Κωνσταντινίδη

Η ιστορία ξεκινά στις αρχές της άνοιξης του 1974 στο Κεφαλοχώρι Σερρών! Δυο Αμερικανοί επισκέπτονται για να ακούσουν έναν Πόντιο καλλιτέχνη να παίζει το αγγείον του. Πρόκειται για τον Martin Koenig και την Ethel Raim, απεσταλμένους του Ιδρύματος Smithsonian, που αναζητούν Ποντίους να παίζουν την «αυθεντική» μουσική της παλιάς πατρίδας.

Το αποτέλεσμα ήταν η συμμετοχή μιας ομάδας μουσικών και χορευτών από τη βόρεια Ελλάδα στο μεγάλο Festival of American Folklife (Φεστιβάλ Αμερικανικής Παράδοσης) στην Ουάσιγκτον και μια περιοδεία σε άλλες επτά πόλεις των ΗΠΑ που διοργανώθηκε εκείνο το καλοκαίρι.

Οι φωτογραφίες που τράβηξε ο Martin (ο Μάρτις, όπως τον έλεγαν στο χωριό) και οι ηχογραφήσεις που έκανε η Ethel στο Κεφαλοχώρι και την Τριανταφυλλιά, αποτελούν τον πυρήνα της έκθεσης που εγκαινιάζεται το Σάββατο 7 Ιουνίου 2025, στο πρώην Δημοτικό Σχολείο Κεφαλοχωρίου, η οποία διοργανώνεται Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Σύλλογο Κεφαλοχωρίου, υπό την αιγίδα του Δήμου Ηράκλειας.

Η εκδήλωση, η οποία έχει άμεσο στόχο να τιμήσει την ποντιακή μουσική παράδοση μέσα από την ιστορία ενός από τους πιο πιστούς εκφραστές της, του Γιάννη Καλπατσινίδη. Οι γονείς του Γεώργιος Καλπατσινίδης και Χάιδω(Χατου) Καλπατσινίδου-Παυλιδου ήταν Πόντιοι πρόσφυγες πρώτης γενιάς από το χωριό Κουστουλάντων της Γαλίαννας, που είναι ξακουστό για τη θέα του προς το Σταυροπηγιακό Μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα.

Ακόλουθος της οικογενειακής παράδοσης

Ο Γιάννης γεννήθηκε στο Φλαμούρι Λαγκαδά το 1936, όπου έζησε μόνο τα πρώτα έντεκα χρόνια της ζωής του, αφού η οικογένειά του εγκαταστάθηκε στο Λαχανά για τα επόμενα πέντε χρόνια. Σε ηλικία 13 ετών άρχισε να μαθαίνει το αγγείο-τουλούμ εκεί, μετά από παρακίνηση της μητέρας του να διατηρήσει την οικογενειακή παράδοση, αφού ο πατέρας της, Ιωάννης Παυλίδης έπαιζε στον Πόντο.

Το 1952 η οικογένειά του μετακομίζει στο παραδιπλανό Παλιό Χωριό, όπως λεγόταν (Παλιό Κεφαλοχώρι), όπου βρίσκονται και πολλοί άλλοι Γαλλιανίτ΄, που ασχολούνται με τη γεωργία και την κτηνοτροφία. Εκεί γνώρισε και παντρεύτηκετη Μαρία Ιωαννίδου, επίσης με καταγωγή από Κουστουλάντων Γαλλίαινας και Τραπεζούντα, με την οποία απέκτησε δύο παιδιά, το Γιώργο και το Χρήστο.

Παράλληλα με την οικογενειακή ζωή στο Παλιό Κεφαλοχώρι ο Γιάννης Καλπατσινίδης παίζει ερασιτεχνικά τουλούμ, σε μουχαπέτια και γάμους. «Είναι σκοποί αρχαίοι» όπως συνήθιζε να λέει. Σιγά σιγά μεταβαίνει και σε νυχτερινά κέντρα της Θεσσαλονίκης. Γύρω στο 1957 εμφανίζεται στο πατάρι μαζί με το Γώγο Πετρίδη και τον Χρύσανθο.

Το 1965 δημιουργήθηκε το σημερινό Κεφαλοχώρι όπου μετακομίζει μόνιμα, έως σήμερα. Έχοντας πλέον μόνιμη εστία και τα παιδιά μεγαλώνουν σιγά σιγά, ξεκινά και άλλες, σημαντικές συνεργασίες στη Θεσσαλονίκη. Εκείνη την εποχή γνωρίζει δυο από τους σημαντικότερους συνεργάτες του, το Στάθη Ευσταθιάδη και τον Χαράλαμπο Κιαγχίδη. Πλαισιώνει τις εμφανίσεις τους, τις εκδηλώσεις του Φάρου Ποντίων και της Ευξείνου Λέσχης και συμμετέχει ενεργά στις ραδιοφωνικές εκπομπές.

Η παράδοση του Πόντου όμως περνά δυναμικά σε όλο και περισσότερα κέντρα διασκέδασης. Και ενώ βρισκόμαστε σε μια νέο-ποντιακή εποχή, ο Καλπατσινίδης επιμένει να εμφανίζεται μ΄αυτό το πρωτόγονο όργανο, σε νυχτερινά κέντρα της Θεσσαλονίκης. Γυρίζει όλη τη Μακεδονία και γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ’70 μεταβαίνει και στην Αθήνα, με πρώτο σταθμό το Φάρο (γνωστό κέντρο διασκέδασης στο Περιστέρι), Στο ξεκίνημά του στην Αθήνα, η συνεργασία του με τον Κωστίκα Τσακαλίδη ήταν κομβική. Αργότερα εμφανίστηκε και στο Κορτσόπον και στην Τρυγόνα.

Σημαντικός σταθμός στη μουσική του πορεία ήταν και η συνεργασία του με τον αείμνηστο Γιώργο Αμαραντίδη, τον Σιμούλ΄, σε δίσκους, περιοδείες και νυχτερινές εμφανίσεις. Κάπου εκεί γνωρίστηκε και με τη Δώρα Στράτου και δούλεψε για πολλά χρόνια στο θέατρό της. Συνεργάστηκε επίσης με το Λάζο Τερζά, με το Γιάννη Μαρκόπουλο, το Νίκο Ξυλούρη, τη Λιζέτα Νικολάου, τον Παναγιώτη Ασλανίδη, το Μιχάλη Καλιοντζίδη, το Γιάννη Τσανάκαλη, το Γιάννη Κουρτίδη, τους Στάθη & Σοφία Νικολαΐδη, τον Κώστα Θεοδοσιάδη, τον Αλέξη Παρχαρίδη, το Δημήτρη Καρασαββίδη, το Γιώργο Ιωαννίδη, τη Σοφία Παπαδοπούλου, τους Γιάννη & Αβραάμ Γκόσιο, τον Πόλυ Εφραιμίδη και πολλούς άλλους.

Φυσικά, ταξίδεψε και στο εξωτερικό, σε Αμερική, Ινδία, Γερμανία, Κύπρο ΚΑΙ στην Αυστραλία με το Φάρο Ποντίων το 1997. Στη διάρκεια της καριέρας του, κυκλοφόρησε τρεις προσωπικούς δίσκους και συμμετείχε σε πολλές άλλες ηχογραφήσεις. Ο Γιάννης Καλπατσινίδης εκτός από μουσικός ήταν κατασκευαστής και δάσκαλος αγγείου. Από τη ζωή έφυγε στις 5 Ιουνίου 2023.

«Αχώριστοι φίλοι με το τουλούμ»

Τις θύμησες που είχε από τον παππού της μοιράστηκε στο Geopolitico.gr η Μαρία Καλπατσινίδου, η οποία ευχαρίστησε όλους τους συντελεστές που συνεργάστηκαν για την πραγματοποίηση της εκδήλωσης. «Ως άνθρωπος και καλλιτέχνης είχε απεριόριστη αγάπη για την καταγωγή του, την ποντιακή μουσική, κυρίως για τον αγγείο. Από παιδική ηλικία μέχρι να κλείσει τα μάτια του λάτρευε το τουλούμ. Ήταν σαν αχώριστοι φίλοι. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του παρουσίασε προβλήματα υγείας και δεν μπορούσε να περπατήσει. Εκείνος στενοχωριόταν περισσότερο επειδή δεν μπορούσε να παίξει το όργανο παρά για τη δυσκολία που αντιμετώπιζε. Αυτή η έκθεση είναι φόρος τιμής! Ευχαριστούμε το Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας Θράκης, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Κεφαλοχωρίου, τον Δήμο Ηράκλειας, τον κ. Καραβάτο για την επιμέλεια και προσωπικά τη Ευδοξία Καλπατσινίδου για τη συμβολή της σε αυτό το εγχείρημα», ανέφερε η εγγονή του Καλπατσινίδη.

«Στυλοβάτης της συνοχής και της συνέχειας μας»

Στη νοητή σύνδεση των ήχων του αγγείου του με την ποντιακή πατρίδα στάθηκε η Ευδοξία Καλπατσινίδου. «Ήταν ένα μεγάλο κεφάλαιο για την ποντιακή μουσική παράδοση. Ένας χαρισματικός παραδοσιακός οργανοπαίκτης. Με πυξίδα το αγγείο του και με οδηγό τους σκοπούς του γλέντησε, παντρεύτηκε, συγκινήθηκε, ταξίδεψε στην διαρκώς αποζητούμενη Πατρίδα, μια ολόκληρη γενιά ανθρώπων. Ο ήχος του, μια διατομή της παράδοσης, της μνήμης, του βιώματος. Το άκουσμά του σφράγισε το ηχοτοπίο της ζωής πολλών εξ ημών, οικείο και γνώριμο, έτσι που οι ψυχές μας συναντιούνται, χτίζοντας νοερές γέφυρες με τον Πόντο, τη Ματσούκα και τη Γαλλίαινα. Υπήρξε ένας στυλοβάτης της συνοχής και της συνέχειάς μας», αναφέρει στο Geopolitico.gr η ανεψιά του αείμνηστου μύστη της ποντιακής παράδοσης και παρουσιάστρια της εκδήλωσης.

Κεντρικός ομιλητής της εκδήλωσης είναι ο εκδότης και συγγραφέας Σάββας Καλεντερίδης, ενώ εκ μέρους του Martin Koenig θα απευθύνει χαιρετισμό ο Στέργιος Καραβάτος που έχει την επιμέλεια της έκθεσης. Παράλληλα θα μιλήσουν η εγγονή του Καλπατσινίδη Μαρία και ο οργανοπαίκτης αγγείου Γιάννης Τσεπλιτίδης. Η τελετή θα διανθιστεί μουσικά με τον Δημήτρη Ορφανίδη στη λύρα και το τραγούδι, τον Αντώνη Παπαγερίδη στο νταούλι και τον Γιάννη Τσεπλιτίδη στο αγγείο.

Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό κατόπιν τηλεφωνικής συνεννόησης (στα τηλέφωνα 6948583929 και 6978759489 από τις 8 Ιουνίου μέχρι τις 20 Αυγούστου.

Ο Γιάννης Καλπατσινίδης παίζει τουλούμ’ και ο Γιάννης Κουρτίδης τραγουδάει ποντιακά (φωτ.: facebook.com/Καλπατσινιδης Γιάννης- Αγγειον – τουλουμ)

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Οικονομία7 ώρες πριν

Handelsblatt: Θα σώσουν οι παραθεριστές από Ινδία, Κίνα και ΗΠΑ τον ελληνικό τουρισμό;

Μέσω της επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν οι παραθεριστές από άλλες ηπείρους «μπορούν να προσφέρουν προοπτικές βιώσιμης ανάπτυξης στην ελληνική τουριστική...

Αναλύσεις9 ώρες πριν

Εξήντα γενιές διατήρησαν το Θεοβάδιστο Όρος Σινά αλώβητο και η δική μας βρίσκεται στα πρόθυρα να το χάσει… Πηγή:

Για όσους είχαν την ευλογία να επισκεφθούν την Αγία Αικατερίνη, δεν χρειάζεται να περιγράψουμε το δέος και τη συγκίνηση που...

Αθλητικά10 ώρες πριν

Εργκίν Αταμάν: Το μεγαλύτερο όπλο του Ερντογάν στην Ελλάδα

Τα τρία προκλητικά επεισόδια με τον Τούρκο στον Παναθηναϊκό! Γιατί εξελίσσεται σε δυναμικότερο διπλωμάτη από τον Ερτσιγιες

Πολιτική10 ώρες πριν

Καμπανάκι από Φαραντούρη στο Ευρωκοινοβούλιο για την άμυνα και την ασφάλεια!

Ο έλληνας ευρωβουλευτής ζήτησε «μια ολοκληρωμένη εσωτερική διάσταση της ασφάλειας, που δεν πρέπει να υπολείπεται της εξωτερικής διάστασης».

Διεθνή11 ώρες πριν

Νέο βίντεο από την ουκρανική επίθεση στα ρωσικά βομβαρδιστικά

Η Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας δημοσίευσε νέο βίντεο που καταγράφει ουκρανικά drones να πλήττουν ρωσικά στρατηγικά και αναγνωριστικά αεροσκάφη

Δημοφιλή