Ακολουθήστε μας

Διεθνή

Τα 5G κινέζικα λιμάνια, η Ευρώπη και “ο κόσμος που έρχεται”

Δημοσιεύτηκε στις

Χρήστος Γκουγκουρέλας

Στο διάσημο πια βιβλίο τους με τίτλο ‘‘Γιατί αποτυγχάνουν τα Έθνη’’ (Why nations fail) οι διακεκριμένοι και παγκοσμίου φήμης οικονομολόγοι και πολιτικοί επιστήμονες Daron Acemoglu και James Robinson καταγράφουν σε κάποιο σημείο (σελ. 249-252) ότι μεταξύ του 1377 και 1397 στην Κίνα των ‘‘κλειστών θεσμών’’ ο αυτοκράτορας Χονγκ Γου απαγόρευσε τις ιδιωτικές συναλλαγές ανάμεσα στους Κινέζους και τους ξένους και απαγορεύοντας παράλληλα τη ναυσιπλοΐα απέτρεψε τους υπηκόους του από το να πραγματοποιούν υπερπόντια ταξίδια.

Σχεδόν τρεις αιώνες μετά, το 1661, ο αυτοκράτορας Κανγκ Σι, προκειμένου η χώρα να αποφύγει κάθε σχέση με το διεθνές εμπόριο και τη ναυσιπλοΐα, διέταξε τους κατοίκους όλης της νότιας παράκτιας Κίνας να εγκατασταθούν αναγκαστικά στην ενδοχώρα και δη σε απόσταση τουλάχιστον 27 χλμ από τις ακτές!

Ήταν τούτες οι εποχές του κινέζικου (και όχι μόνο) ‘‘Μεσαίωνα’’, που σήμερα πια όσο μακρινές και ‘‘απίστευτες’’ φαντάζουν, τόσο ‘‘διδακτικές’’ είναι. Η σύγχρονη Κίνα, ωστόσο, είναι μια χώρα όχι μόνο απολύτως διαφορετική σε κοσμοαντίληψη αλλά πλέον και πρωτοπόρος εκεί που κρίνονται οι εξελίξεις της παγκόσμιας κοινότητας, δηλαδή στην ανάπτυξη της τεχνολογίας και στην ανοιχτή…θάλασσα!

Στη σημερινή Κίνα, λοιπόν, και στο λιμάνι της πόλης Xiamen, της επαρχίας Fujian, δημιουργήθηκε και ήδη λειτουργεί από τα μέσα του 2020 ο πρώτος τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων (containers) στον Κόσμο υπό καθεστώς απόλυτης αυτοματοποίησης και ελεγχόμενος αποκλειστικώς δια της χρήσης ασύρματων δικτύων τεχνολογίας 5G (https://www.youtube.com/watch?v=jjeKI7OiHi0)! Η Ιστορία θα γράψει ότι αυτό είναι το πρώτο ‘‘έξυπνο’’ λιμάνι στον Κόσμο, οι εργασίες στο οποίο, από τη φόρτωση και εκφόρτωση των containers και τη χρήση των γερανών έως τη διακίνηση και αποθήκευση των εμπορευμάτων, γίνονται με σοκαριστική ακρίβεια χωρίς την παραμικρή ανθρώπινη ανάμιξη! Η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης (artificial intelligence) και της επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality) σε όλο της το μεγαλείο!

1.000 χλμ πιο βόρεια, στο πιο πολυάσχολο λιμάνι του Πλανήτη, αυτό της Shanghai, που διαθέτει και τον μεγαλύτερο τερματικό σταθμό στον Κόσμο, σε έναν χώρο 2 εκατ. τ.μ. που υποδέχεται ετησίως 6,3 εκατ. containers, χωρητικότητας των 20 ποδών, εργασίες λαμβάνουν χώρα με αυτοκινούμενα οχήματα και γερανογέφυρες λειτουργούν με συστήματα προγραμματισμένης αυτοματοποίησης. Και δια τούτο οι Κινέζοι περηφανεύονται ότι έτσι μείωσαν κατά 70% το εργατικό κόστος και διαχειρίζονται ‘‘πράσινα’’ και ‘‘οικολογικά’’ το πιο μεγάλο λιμάνι της Γης.

 Στο κοντινό δε στην Shanghai λιμάνι του NingboZhoushan, το οποίο διαχειριζόμενο το μεγαλύτερο βάρος φορτίων ετησίως στον Κόσμο (889 εκατ. τόνους) είναι συνδεδεμένο με 600 άλλα λιμάνια σε πάνω από 100 χώρες και εξυπηρετεί πάνω από 250 διαφορετικά δρομολόγια, σχεδόν τα πάντα λειτουργούν μέσω του υποστηριζόμενου από την 5G τεχνολογία της Huawei υπολογιστικού νέφους (cloud) (https://carrier.huawei.com/en/success-stories/Industries-5G/Wharfs). Ο καινούργιος ‘‘θαυμαστός κόσμος’’ της Κίνας και το μεγάλο σχέδιο του ‘‘κινέζικου επεκτατισμού’’ ξεδιπλώνεται πλέον με τρόπο που θέλγει την παγκόσμια προσοχή!

Το εταιρικό-θεσμικό μόρφωμα που πρωτοστατεί σ’ όλα αυτά δεν είναι άλλο από την ‘‘COSCO SHIPPING Ports Limited’’, που συνιστά έναν από τους μεγαλύτερους στον Κόσμο διαχειριστές (operators) λιμανιών. Η πασίγνωστη κρατικοελεγχόμενη εταιρία δραστηριοποιείται στην ίδια την Κίνα, στη Νοτιοανατολική Ασία, στη Μέση Ανατολή, στη Μεσόγειο και στην Ευρώπη γενικότερα αλλά και στη Νότια Αμερική.

Έτσι, τo 2020 κατάφερε να λειτουργεί 360 θέσεις ελλιμενισμού σε 36 λιμάνια σε όλον τον Πλανήτη, από τις οποίες (θέσεις) οι 206 προορίζονται για τη φόρτωση και εκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων (containers) και διακινεί, παράλληλα, σε ετήσια βάση  containers χωρητικότητας 115 εκατ. ΤΕU (To ‘‘Twenty-foot Equivalent Unit’’ είναι ισοδύναμη μονάδα 20 ποδιών https://ports.coscoshipping.com/en/AboutCSP/CorporateProfile/Overview/).

Ο κινέζικος στόχος είναι πια σαφής: Δημιουργώντας ένα παγκόσμιο δίκτυο και επιδιώκοντας τον έλεγχο των λιμανιών, έχοντας έτσι λόγο στα κόστη των μεταφορών, στην ποιότητα των υπηρεσιών και ‘‘χτίζοντας’’ συνέργειες και συμμαχίες με τις χώρες των λιμανιών, τους διαχειριστές των τερματικών σταθμών και τις πλοιοκτητικές μεταφορικές εταιρίες, καταληκτική επιδίωξη των Κινέζων είναι το έντονο αποτύπωμά τους στο διεθνές θαλάσσιο εμπόριο. Και αυτό είναι απολύτως καθοριστικό:

Σύμφωνα με την Επιθεώρηση Θαλασσίων Μεταφορών της Διάσκεψης του ΟΗΕ για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD Review of maritime transport, 2018) περίπου το 80% του παγκόσμιου εμπορίου σε όγκο και το 70% σε χρηματική αξία διεξάγεται μέσω θαλάσσιων μεταφορών και διοχετεύεται στα κράτη της Γης μέσω λιμανιών (https://unctad.org/webflyer/review-maritime-transport-2018).

Κατά αυτόν τον τρόπο, οι Κινέζοι σκοπεύουν τουλάχιστον να εισέλθουν ‘‘συμμετοχικά’’ στη διάδραση των οικουμενικών εξελίξεων (όπως αυτοί λένε), ή να επικρατήσουν ως παγκόσμια δύναμη, όπως πολύ ‘‘φοβούνται’’, βασιζόμενοι στα ίδια μέσα, πρακτικά στην ‘‘πεπατημένη της επιτυχίας’’, του Δυτικού Κόσμου: δηλαδή αφενός στην τεχνολογική εξέλιξη και υπεροχή και αφετέρου σε έναν sui generis καπιταλισμό που διττώς υποστυλώνεται από τη μια στις κρατικές επενδύσεις και από την άλλη στις ελεύθερες και μαζικές εμπορικές ροές.

Οι θαλάσσιες, λοιπόν, μεταφορές και η κυριαρχία στα λιμάνια αποτελούν γενικό πυλωνικό πρόταγμα του ‘‘Δρόμου του Μεταξιού’’ (BRI). H γεωστρατηγική αυτή πρωτοβουλία είναι στην ουσία το ‘‘άρμα’’ της Κίνας προς την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία, μια που η BRI απλώνεται σε 138 χώρες του Πλανήτη και εγκολπώνει το 61% του παγκόσμιου πληθυσμού. Μόνο μέσα σε τρία χρόνια (2014-17) το εμπόριο μεταξύ της Κίνας και των χωρών της BRI εκτινάχθηκε στα 6 τρισ. δολάρια, ενώ η Κίνα σκοπεύει να δαπανήσει στις χώρες του ‘‘Δρόμου του Μεταξιού’’ για την κατασκευή (ελεγχόμενων απ’ αυτήν) υποδομών 26 τρισ. δολάρια (How Will the Belt and Road Initiative Advance China’s Interests? | ChinaPower Project (csis.org)!

Οι επενδύσεις, επομένως, ειδικά οι επενδύσεις στις υποδομές και τις μεταφορές και ιδιαιτέρως οι επενδύσεις στα σημαντικά λιμάνια που δίνουν προστιθέμενη αξία στα ίδια τα λιμάνια και στις διεθνείς προοπτικές τους, εξασφαλίζουν την επαρκή διασυνδεσιμότητά τους με τις ανοικτές αγορές και διευρύνουν ουσιαστικά τον δρόμο για περαιτέρω οικονομική διείσδυση, είναι στρατηγικής σημασίας για την Κίνα.

Έτσι, ήδη η αξία των υπερπόντιων κινεζικών επενδύσεων και κατασκευαστικών έργων από το 2005 και μετά εκτιμάται στα άνω των  2 τρισ. δολαρίων (China Global Investment Tracker | American Enterprise Institute – AEI), ενώ οι κινέζικες άμεσες ξένες επενδύσεις (FDI) στην Ευρώπη την περίοδο 2005-2019 ανήλθαν στα 383,4 δισ. δολάρια (Does China Dominate Global Investment? | ChinaPower Project (csis.org)).

Το παγκόσμιο εμπόριο, λοιπόν, και δη το θαλάσσιο, είναι το ‘‘κλειδί’’ της κινέζικης γεωπολιτικής. Η Κίνα είναι ήδη ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στον Κόσμο από το 2009 (με εξαγωγές $2.641 τρις το 2019 https://www.investopedia.com/ask/answers/011915/what-country-worlds-largest-exporter-goods.asp), ενώ τα επόμενα 15 χρόνια σκοπεύει να εισάγει, για να αυξήσει την οικονομική διάδραση με πάμπολλες χώρες του Πλανήτη, προϊόντα και υπηρεσίες αξίας 30 τρισ. δολαρίων!

Στο πλαίσιο αυτό, η Kίνα, προκειμένου να υποστηρίξει το ‘‘θαλάσσιο σκέλος’’ του σχεδιασμού της ΒRI, επιδιώκει να ελέγξει τα σημαντικά ευρωπαϊκά λιμάνια και όλα τα λιμάνια που βρίσκονται στη θαλάσσια διασυνδετήρια οδό που την ενώνει γεωγραφικά με την Ευρώπη (ίδετε τον Χάρτη στο τέλος του κειμένου). Υπ’ αυτήν την στρατηγική:

Στην Ισπανία δια της ‘‘CSP Iberian Valencia Terminal, S.A.U’’ και της ‘‘CSP Iberian Bilbao Terminal, S.L.’’ διαχειρίζεται πλειοψηφικά τα λιμάνια της Valencia και του Bilbao. Ειδικά, λοιπόν, με το λιμάνι της πρώτης άνω πόλης η Κίνα προσπαθεί να συμμετάσχει σημαντικά στις εμπορικές ροές της Δυτικής Μεσογείου ‘‘επηρεάζοντας’’ τον άμεσο εφοδιασμό της Δυτικής Ευρώπης (Ισπανίας, Πορτογαλίας και Γαλλίας).

Στην Ιταλία με το λιμάνι του Vado (και δια της ‘‘Reefer Terminal S.p.A.’’), το οποίο είναι διασυνδεδεμένο με καλά εξελιγμένο σιδηροδρομικό δίκτυο (4 γραμμές και 14 τρένα), ο ασιατικός ‘‘γίγαντας’’ επιδιώκει να έχει άμεση πρόσβαση στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, δηλαδή στις αγορές της Ελβετίας, της Γερμανίας αλλά και της Γαλλίας.

Στην Τουρκία με το λιμάνι του Kumport στη θάλασσα του Μαρμαρά, το οποίο είναι το πρώτο στη διαχείριση containers λιμάνι της γείτονος χώρας, η Κίνα προσπαθεί να ελέγξει την εμπορική διασύνδεση, μέσω των στενών του Βοσπόρου, του Αιγαίου (και ευρύτερα της Μεσογείου) με τη Μαύρη Θάλασσα. Το συγκεκριμένο λιμάνι το 2018 παρουσίασε αύξηση στη διεκπεραιωτικότητα (αγγλιστί ‘‘throughput’’) των εμπορευματοκιβωτίων του κατά 18,3% σε σχέση με το 2017 και ουσιαστικά αποτελεί το ‘‘αντίπαλο δέος’’ του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, επί του οποίου οι Αμερικανοί έχουν ήδη αρχίσει να υλοποιούν τα… μεγάλα τους σχέδια!.

Στην Ελλάδα με το λιμάνι του Πειραιά, το τέταρτο λιμάνι της Ευρώπης που διαχειρίζεται containers 6.200.000 ΤΕU(!) το χρόνο, έχοντας ήδη το πλειοψηφικό πακέτο που πρόκειται βάσει της συμφωνίας με τη χώρα μας να το αυξήσει, η Κίνα στοχεύει να κατέχει σταθερά τον ‘‘ανεκτίμητης γεωπολιτικής αξίας’’ γεωγραφικό και επικοινωνιακό κόμβο που αφενός θα την ενώνει ‘‘ομφαλικά’’ με τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και αφετέρου θα ‘‘αναζωογονεί’’ ασταμάτητα, μέσω των διατρεχουσών από το λιμάνι εμπορικών ροών, τη περίφημη οικονομική και πολιτική συμμαχία της με τις χώρες αυτές, ήτοι την ‘‘πρωτοβουλία 17+1’’ (ChinaCEEC Initiative)H δράση των Κινέζων στο λιμάνι του Πειραιά είναι ένα πολύτιμο δείγμα για το πώς αυτοί ‘‘χτίζουν’’ τη γεωστρατηγική αρχιτεκτονική τους.

Στην Αίγυπτο με το λιμάνι στο Κανάλι του Σουέζ (port Tawfiq), από τα Στενά του οποίου κάθε μέρα μεταφέρονται 4 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, πέραν της  επιπρόσθετης ποσότητας που αντιστοιχεί σε 1,5 εκατ. βαρέλια πετρελαίου και μετάγεται δια του αγωγού ‘‘Suez Mediterranean’’, η Κίνα αποπειράται να ελέγξει το ιστορικό και γεωγραφικό θαλάσσιο μεταίχμιο μεταξύ του Ινδικού Ωκεανού και της Μεσογείου.

Εν τέλει, με το λιμάνι του Abu Dhabi, πρωτεύουσας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, στο οποίο δια της ‘‘CSP Abu Dhabi Terminal L.L.C.’’ διακατέχει το 90% των μετοχών, η ασιατική υπερδύναμη επιχειρεί να εκδηλώνει το έντονο γεωοικονομικό αποτύπωμά της στα στενά του Περσικού Κόλπου, που στην ουσία αποτελούν τη θαλάσσια διέξοδο της ΝΑ Ασίας προς τα Στενά του Σουέζ και απ’ εκεί στην Ευρώπη

Όλα δε τα παραπάνω λιμάνια αποτελούν, όπως προκύπτει από την οπτική επισκόπηση του Παγκόσμιου Χάρτη, τους κρίσιμους εκείνους κόμβους που συναπαρτίζουν το θαλάσσιο μεγα-δίκτυο ανάμεσα στη ΝΑ Ασία (ο ένας πόλος) και την Ευρώπη (ο έτερος πόλος). Από το Abu Dhabi ως το Brugge και την Antwerp στο Βέλγιο (ίδετε ξανά τον Χάρτη στο τέλος του κειμένου), άλλωστε, απλώνεται ο νευραλγικότερος ίσως ευρύτερος γεωπολιτικός χώρος του Πλανήτη που είναι εξαιρετικά σημαίνων και για το παγκόσμιο εμπόριο αλλά και τις διεθνείς ροές είτε αγαθών και υπηρεσιών, είτε ιδεολογιών, είτε προτύπων και κουλτούρας.

Το θετικό για την Κίνα είναι ότι ήδη από το 2015 έχει συνυπογράψει με την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) μια ευρύτερη συνεργασία για το 5G και τα επικοινωνιακά δίκτυα του μέλλοντος (https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_15_5715) και μάλιστα η ΕΕ, αντιλαμβανόμενη τη σπουδαιότητα που θα έχουν για το γεωπολιτικό γίγνεσθαι οι τεχνολογικές τομές και οι αλματώδεις εξελίξεις στο πεδίο της ΙΤ (Information Technology), έχει προχωρήσει σε ένα γενικό και συνεκτικό ‘‘Σχέδιο Δράσης’’ για την ενσωμάτωση και προώθηση 5G τεχνολογίας στην ενωσιακή επικράτεια (file:///C:/Users/user/Downloads/5GforEuropeAnActionPlan.pdf).

Ωστόσο, θεωρώ δεδομένο ότι από εδώ και μπρος ο ‘‘Δρόμος του Μεταξιού’’ όσο πλησιάζει προς την Ευρώπη και εισέρχεται στα εδάφη της θα μετουσιώνεται σε ‘‘Δρόμο με αγκάθια’’ για την Κίνα. Η επάνοδος των ΗΠΑ στην παγκόσμια γεωπολιτική σκακιέρα, που ως πρωταρχική προτεραιότητα θα έχει την ‘‘επανασυγκόλληση των θεσμικών, οικονομικών και συμφεροντολογικών αρμών’’ του Δυτικού Κόσμου θα μετατρέψει όχι μόνο τις κρίσιμες γαίες αλλά και τις κρίσιμες θάλασσες του Πλανήτη σε μια υπερμεγέθη ‘‘κονίστρα’’, επί της οποίας θα ‘‘συναγωνιστούν’’ (αν δεν συγκρουστούν σφοδρά) ο κινέζικος γεωοικονομικός επεκτατισμός κυρίως με το αμερικανικό όραμα για την οικουμενική ordo rerum.

H EE, άλλωστε, έχει δεσμευτεί να συνεργαστεί παγκοσμίως επί θεμάτων της τεχνολογίας 5G (https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/5G-international-cooperation) και υπό αυτό το πρίσμα θα δεχθεί αφόρητες πιέσεις από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα ζητήματα της αποδοχής και απορρόφησης κινέζικων τεχνολογιών που οι ΗΠΑ εκλαμβάνουν κάτι σαν ‘‘Δούρειο Ίππο’’ της ασιατικής χώρας έναντι ολάκερου του Δυτικού Κόσμου. Όσον αφορά ειδικά το 5G, οι Αμερικανοί έχουν ήδη ενεργοποιήσει μια σημαντική παγκόσμια θεσμική πρωτοβουλία, την λεγόμενη ‘‘Clean Network’’ (https://2017-2021.state.gov/the-clean-network//index.html), έτσι ώστε να εμποδιστεί σε όλα τα μήκη και πλάτη του Πλανήτη η μετάδοση, η εγκατάσταση και η ευρεία χρήση του… ‘‘κακού και αδιαφανούς’’ κινέζικου 5G.

Όπως και να έχει πάντως, το μέλλον ‘‘έρχεται’’ κατά πάνω μας με ρυθμούς γοργούς και οιωνούς απρόβλεπτους. Και δεν θα περιμένει κανέναν. Από την άποψη της παγκόσμιας Πολιτικής Οικονομίας, ωστόσο, μου φαίνεται όλο και πιο ορατό και αναδεικνυόμενο το τρίλημμα πολιτικού προβληματισμού που είχε θέσει ο διάσημος οικονομολόγος Dani Rodrik με το βιβλίο του ‘‘Το παράδοξο της Παγκοσμιοποίησης: H Δημοκρατία και το Μέλλον της Παγκόσμιας Οικονομίας’’. Ο πανεπιστημιακός Καθηγητής είχε υποστηρίξει ότι υπάρχει μια αναπόφευκτη σύγκρουση μεταξύ της παγκοσμιοποίησης, του εθνικού κράτους και της Δημοκρατίας και ότι στη σύγχρονη επί Γης πραγματικότητα οι χώρες μπορεί να έχουν  δύο μόνο από τα παραπάνω, όχι όμως και τα τρία ταυτόχρονα.

Αν ισχύει το ‘‘τρίλημμα Rodrik’’ και αποδεχθούμε την πολιτική του ορθότητα, μοιάζει, λοιπόν, οι Κινέζοι να έχουν ήδη από καιρό ‘‘σφραγίσει’’ τις δικές τους δύο επιλογές, ποντάροντας παραδοσιακά στο δυνατό εθνικό τους κράτος αλλά και ‘‘νεωτερικά’’ στη δυναμική της (οικονομικής) παγκοσμιοποίησης. Από την άλλη, η Δύση, κρατώντας σφιχτά την αδιαπραγμάτευτη ‘‘σταθερά’’ της Δημοκρατίας, μοιάζει από πνευματικά νωθρή έως αναποφάσιστη στο τι από τα άλλα δύο (εθνικό κράτος ή παγκοσμιοποίηση) θα δώσει γεωπολιτική και οικονομική βαρύτητα. Το μόνο σίγουρο, πάντως, είναι ότι οι απαντήσεις, σε έναν Κόσμο που κινείται με αυτές τις ‘‘ταχύτητες’’, δεν πρόκειται να αργήσουν, το δε ακόμη πιο σίγουρο (είναι) ότι η εποχή του μεσαιωνικού κινέζικου (θαλάσσιου και όχι μόνο) απομονωτισμού που οι Αcemoglu και Robinson είχαν περιγράψει, έχει περάσει προ πολλού και δη ανεπιστρεπτί…..

Κατερίνη, 10/2/2021

ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΚΟΥΓΚΟΥΡΕΛΑΣ

ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ

LLM IN INTERNATIONAL COMMERCIAL LAW

LLM IN EUROPEAN LAW

Cer. LSE in Business, International

                                             Relations and the political science.

Σημείωση: Ο παρακάτω Χάρτης, αλιευθείς από το site της ‘‘COSCO’’ αποτυπώνει και ‘‘εξηγεί’’ τη χωροθετική σπουδαιότητα των λιμανιών στα οποία ήδη αναμίχθηκαν οι Κινέζοι αλλά και δίδει την προοπτική του θαλάσσιου ‘‘στρατηγικού τους βάθους’’.

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Σοβαρές εξελίξεις! Φεύγουν οι ΗΠΑ από την Συρία – Σε επικοινωνία το Ισραήλ με τους Κούρδους για τη διαχείριση της κατάστασης

Οι αξιωματούχοι της άμυνας των ΗΠΑ ενημέρωσαν τους Ισραηλινούς ομολόγους τους ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες σχεδιάζουν να ξεκινήσουν σταδιακή απόσυρση των στρατευμάτων τους από τη Συρία εντός δύο μηνών

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αφού ο Τραμπ εξέφρασε συμπόνια για τον Ερντογάν κατά τη συνάντησή του με τον Νετανιάχου, το ισραηλινό ΜΜΕ Ynet έμαθε ότι η Ουάσιγκτον θα ανακοινώσει ότι οι αμερικανικές δυνάμεις στη Συρία θα ξεκινήσουν μια σταδιακή απόσυρση εντός δύο μηνών. Το Ισραήλ προειδοποιεί για τις συνέπειες και προσπαθεί να αποτρέψει την κίνηση – εν μέσω φόβων ότι η Τουρκία θα αναλάβει περισσότερα στρατηγικά περιουσιακά στοιχεία στη νέα Συρία.

Οι αξιωματούχοι της άμυνας των ΗΠΑ ενημέρωσαν τους Ισραηλινούς ομολόγους τους ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες σχεδιάζουν να ξεκινήσουν σταδιακή απόσυρση των στρατευμάτων τους από τη Συρία εντός δύο μηνών, σύμφωνα με πληροφορίες που έλαβε η Ynet.

Παρά τις προηγούμενες ισραηλινές προσπάθειες να αποτρέψει μια τέτοια κίνηση, η Ουάσιγκτον έχει καταστήσει σαφές ότι αυτές οι προσπάθειες ήταν ανεπιτυχείς. Ωστόσο, οι Ισραηλινοί αξιωματούχοι της άμυνας δεν υποχωρούν και συνεχίζουν να πιέζουν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ DIRECTUS.GR

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Οι ΗΠΑ μπλόκαραν στο G7 δήλωση – καταδίκη για τη ρωσική επίθεση στο Σούμι

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Οι ΗΠΑ μπλόκαραν καταδικαστική δήλωση της G7 για την ρωσική επίθεση στο Σούμι, επειδή θέλουν να διατηρήσουν σε καλό κλίμα τις διαπραγματεύσεις με τη Μόσχα.

Σύμφωνα με αποκλειστικό δημοσίευμα του Bloomberg που επικαλείται άτομα με γνώση της διπλωματικής αλληλογραφίας που καθώς συνεχίζονται οι συνεννοήσεις μεταξύ Λευκού Οίκου και Κρεμλίνου.

Από την πλευρά του, ο Καναδάς, ο οποίος ασκεί την προεδρία του G-7 φέτος, είπε στους συμμάχους ότι χωρίς την έγκριση των ΗΠΑ θα ήταν αδύνατο να προχωρήσει η δήλωση, ανέφεραν οι ίδιες πηγές.

Η ακυρωθείσα δήλωση της G7 αναμενόταν να περιγράφει την επίθεση στο Σούμι ως «απόδειξη ότι η Ρωσία είναι αποφασισμένη να συνεχίσει τον πόλεμο», σύμφωνα με προσχέδια που ήρθαν σε γνώση του Bloomberg.

Το βράδυ της Κυριακής, ο Ντόναλντ Τραμπ χαρακτήρισε «τρομερή» την επίθεση σε δημοσιογράφους ως «τρομερή», προσθέτοντας χωρίς περαιτέρω διευκρινίσεις ότι «του είπαν ότι η Ρωσία έκανε λάθος».

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Διατηρείται η αισιοδοξία στις επαφές ΗΠΑ-Ιράν για τα πυρηνικά! Προβληματισμοί στο Ισραήλ για Γουίτκοφ – Παραμένει το αδιέξοδο στη Γάζα

Πληθαίνουν στο Ιράν δημόσιες τοποθετήσεις κληρικών που τάσσονται υπέρ της αποκατάστασης των διπλωματικών σχέσεων με τις ΗΠΑ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Όλα δείχνουν πως το κλίμα αισιοδοξίας στις επαφές Ηνωμένων Πολιτειών-Ιράν για την θέσπιση ενός νέου πλαισίου ελέγχου για το πυρηνικό πρόγραμμα της Τεχεράνης διατηρείται. Όπως ανέφερε ο αναλυτής του σταθμού μας για τα ζητήματα της Μέσης Ανατολής, Γαβριήλ Χαρίτος, ο Ηγέτης της Ισλαμικής Επανάστασης, Αγιατολλάχ Αλί Χαμενεΐ, σχολίασε για πρώτη φορά δημόσια την πρώτη συνάντηση του Υπουργού Εξωτερικών της χώρας του, Αμπάς Αραγτσί, με τον ειδικός απεσταλμένο του Λευκού Οίκου, Στίβεν Ουίτκοφ, λέγοντας ότι «δεν ήταν ούτε κακή, ούτε καλή» αλλά διευκρίνισε ότι «αναμένει να δει ποια θα είναι η συνέχεια».

Το ερχόμενο Σάββατο η δεύτερη συνάντηση ΗΠΑ-Ιράν

Το σίγουρο είναι ότι το ερχόμενο Σάββατο, 19 Απριλίου, οι Αραγτσί και Ουίρκοφ θα συναντηθούν ξανά. Οι μέχρι στιγμής ενδείξεις συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι η δεύτερη συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στην Μουσκάτ, πρωτεύουσα του Σουλτανάτου του Ομάν, παρότι τις τελευταίες μέρες αυξάνονταν οι φήμες ότι θα ήταν πιθανόν η δεύτερη αυτή επαφή να γίνει στη Ρώμη. Όπως προκύπτει από διαρροές που προέρχονται κυρίως από ιρανικά μέσα, η ιρανική πλευρά φέρεται να έχει προβάλει αντιρρήσεις ως προς το ενδεχόμενο η δεύτερη συνάντηση να γίνει στη Ρώμη, επειδή την ίδια ημέρα θα βρισκόταν στην ιταλική πρωτεύουσα και ο Αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Βανς. Ωστόσο, όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ανοικτά ως προς τον καθορισμό του τόπου διεξαγωγής των συναντήσεων.

Ένα πρόσθετο στοιχείο που έχει ενδιαφέρον προέρχεται από σημερινό δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας Guardian, που αναφέρει μεταξύ άλλων ότι ο Αμερικανός ειδικός απεσταλμένος πρότεινε στο Ιράν να μεταφέρει στη Ρωσία όλη την ποσότητα του εμπλουτισμένου ουρανίου που έχει στην διάθεσή του. Ωστόσο, η πληροφορία αυτή ούτε επιβεβαιώθηκε, ούτε όμως και διαψεύσθηκε από καμία πλευρά.

Το Ισραήλ προβληματίζεται από διφορούμενες δηλώσεις των ΗΠΑ

Πάντως, όπως επεσήμανε ο κ. Χαρίτος, στο Ισραήλ εκφράζονται σημαντικοί προβληματισμοί από την έκβαση των επαφών ΗΠΑ-Ιράν, και κυρίως από τα διφορούμενα μηνύματα που προβάλει στις εκάστοτε δημόσιες τοποθετήσεις του ο Στίβεν Ουίτκοφ. Συγκεκριμένα, τις δύο τελευταίες εβδομάδες ο Ουίτκοφ άλλοτε εκφράζει πιο διαλλακτικές θέσεις έναντι του Ιράν, υπονοώντας ότι ο Λευκός Οίκος δεν θα έφερνε αντιρρήσεις να θεσπιστεί ένα πλαίσιο που προσιδιάζει στη συμφωνία του 2015 που προωθήθηκε από την θητεία Ομπάμα. Άλλοτε όμως, υιοθετεί πιο σκληρή στάση, συμφωνώντας με το ύφος και το περιεχόμενο των δηλώσεων Ντόναλντ Τραμπ, που επανήλθε σήμερα με τις απειλές του περί «ανοίγματος των πυλών της κολάσεως» εάν δεν καταλήξουν σε συμφωνία οι επαφές της Ουάσιγκτον με την Τεχεράνη που βρίσκονται πλέον και επίσημα σε εξέλιξη.

Θα εξομαλυνθούν οι διπλωματικές σχέσεις ΗΠΑ-Ιράν;

Από την άλλη, ο κ. Χαρίτος τόνισε ότι στην Τεχεράνη το κλίμα αρχίζει να διαφαίνεται πιο διαλλακτικό. Είναι χαρακτηριστικό ότι τις τελευταίες μέρες εκφράζονται δημόσια απόψεις που χαρακτηρίζουν την παρούσα περίοδο ως «παράθυρο ευκαιρίας» για βελτίωση των διμερών σχέσεων ΗΠΑ-Ιράν. Πρόσφατα μάλιστα, ο ρεφορμιστής Ιρανός κληρικός Μοχσέν Ρουχαμί, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην ειδησεογραφική ιστοσελίδα Khabar Online, τάχθηκε θετικά στο ενδεχόμενο Ουάσιγκτον και Τεχεράνη να αποκαταστήσουν τις διπλωματικές τους σχέσεις, προσθέτοντας ότι μία τέτοια εξέλιξη θα προωθούσε το κλίμα για συνεννόηση ως προς το πυρηνικό πρόγραμμα της χώρας του.

Ως προς το συγκεκριμένο σημείο, ο Γαβριήλ Χαρίτος ανέφερε ότι τις τελευταίες μέρες οι ιρανικές αρχές φέρονται να έχουν αφαιρέσει καθεστωτικά σύμβολα από το κτήριο, που άλλοτε στεγαζόταν η πρεσβεία των ΗΠΑ στο κέντρο της Τεχεράνης. Επικαλούμενος δύο φωτογραφίες που δημοσιεύθηκαν από την ειδησεογραφική ιστοσελίδα Iran International, που εκφράζει τις αντικαθεστωτικές θέσεις της ιρανικής ομογένειας στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο κ. Χαρίτος επεσήμανε ότι η εξέλιξη αυτή φέρεται να σημειώθηκε τις τελευταίες μέρες, ενώ, μέχρι πρότινος, η πρόσοψη της πάλαι ποτέ αμερικανικής πρεσβείας στην ιρανική πρωτεύουσα ήταν καλυμμένη με γιγαντοαφίσα του Κάσεμ Σολεϊμανί, διοικητή της Δύναμης Αλ-Κοντς των Φρουρών της Επανάστασης – ο οποίος τιμάται στο Ιράν ως εθνικός ήρωας αφού εκτελέστηκε από αμερικανικό drone στην Βαγδάτη στις αρχές Ιανουαρίου του 2020 -.

Γάζα: Η Χαμάς απορρίπτει ισραηλινή πρόταση εκεχειρίας

Σε αντίθεση με το αισιόδοξο κλίμα που διατηρείται στις επαφές ΗΠΑ-Ιράν, οι παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις για επίτευξη εκεχειρίας στη Γάζα δεν σημειώνουν πρόοδο. Συγκεκριμένα, ανώτερος αξιωματούχος της Χαμάς, μιλώντας απόψε στο BBC, δήλωσε ότι η οργάνωσή του εν τέλει θα απορρίψει την πρόσφατη αναθεωρημένη ισραηλινή πρόταση εκεχειρίας, επειδή η ισραηλινή πλευρά δεν αποδέχεται να αποχωρήσουν όλα τα στρατεύματα από τον θύλακα ούτε δέχεται τον τερματισμό του πολέμου μετά την απελευθέρωση όλων των ομήρων.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Γενικά θέματα33 λεπτά πριν

Η τεχνητή νοημοσύνη θα μειώσει και τον αριθμό των πιλότων στα αεροσκάφη;

Ποιοι θέλουν να μειώσουν τους πιλότους στα αεροσκάφη, λόγω ΑΙ

Πολιτική60 λεπτά πριν

Θρασύτατη ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕΞ για το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό της Ελλάδας! Λέει ότι παραβιάζουμε τη δικαιοδοσία της Τουρκίας και μας “υπενθυμίζουν” τη Διακήρυξη των Αθηνών

Η Άγκυρα εκφράζει την έντονη αντίθεσή της στο «Σχέδιο Θαλάσσιας Χωροταξίας» που δημοσίευσε η Ελλάδα στο πλαίσιο της νομοθεσίας της...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Συνεργάζονται με την Τουρκία για τον ακρωτηριασμό της Ελλάδας!

Παρέμβαση του καθηγητή Γεωπολιτικής και Σύγχρονων Στρατιωτικών Τεχνολογιών Κωνσταντίνου Γρίβα στο Newshub.gr

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Αβραάμ Ζεληλίδης: Κρατώ μικρό καλάθι για τις γεωτρήσεις

Παρέμβαση του καθηγητή Γεωλογίας στην τηλεόραση της "Ναυτεμπορικής"

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Έγκλημα της Τουρκίας!

Παρέμβαση του βουλευτή της ΝΔ Ευριπίδη Στυλιανίδη στην τηλεόραση της "Ναυτεμπορικής"

Δημοφιλή