Ιστορία - Πολιτισμός
Η καταστροφή της Σμύρνης: Πώς οι Τούρκοι έδωσαν τέλος στην ελληνική παρουσία στην Ανατολία καίγοντας μια πόλη

Ένα από τα πιο σκοτεινά επεισόδια της Γενοκτονίας των Ελλήνων ήταν η καταστροφή της Σμύρνης
- Norberto Paredes @norbertparedes
- BBC News World
Μία πόλη στα παράλια της Μεσογείου, στη δυτική ακτή της σημερινής Τουρκίας, κατοικούνταν κυρίως από Έλληνες μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα.
Η Σμύρνη ήταν μια ακμάζουσα πόλη όπου οι Τούρκοι ήταν μειονότητα και αντιπροσώπευαν λιγότερο από το ένα τρίτο του πληθυσμού, σε σύγκριση με την ελληνική, χριστιανική πλειοψηφία. Οι δύο ομάδες ζούσαν με μικρότερες κοινότητες Αρμενίων και Εβραίων.
Εκείνη την εποχή οι κάτοικοί της αγνοούσαν ότι η πολυπολιτισμικότητα που χαρακτήριζε τη μητρόπολη θα έπαυε να υπάρχει μερικές δεκαετίες αργότερα και ότι αυτή η αρχαία πόλη θα μετονομαστεί σε Izmir, δηλαδή στην τουρκική μετάφραση του αρχικού ελληνικού ονόματος.
Τον Αύγουστο του 1922, μετά τη νίκη στην τελευταία μάχη του Ελληνοτουρκικού Πολέμου ,στο Ντουμπλουπινάρ, ο στρατός του Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ-που θεωρείται «ο πατέρας της σύγχρονης Τουρκίας»-έκανε ένα ακόμη βήμα προς τον στόχο της μείωσης της ελληνικής επιρροής στην Ανατολία.
Η μάχη του Ντουμπλουπινάρ, εκτός από το τέλος της αιματηρής σύγκρουσης που κράτησε από το 1919 έως το 1922, αντιπροσώπευε την αρχή του τέλους της ελληνικής παρουσίας στη Μικρά Ασία.
Με την απομάκρυνση του στρατού από το τότε βασίλειο της Ελλάδας, ο Ατατούρκ άρχισε επίσης να διώχνει μεγάλο αριθμό Ελλήνων, κάτι που αργότερα θεσμοθετήθηκε και ονομάστηκε «ανταλλαγή πληθυσμών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας».
Μέσω αυτής της ανταλλαγής πληθυσμών που καθορίστηκε στη Συνθήκη της Λωζάνης το 1923, περίπου 1,5 εκατομμύρια Έλληνες Ορθόδοξοι Χριστιανοί – πολλοί από τους οποίους δεν είχαν ζήσει ποτέ εκτός Τουρκίας – εκδιώχθηκαν από τη χώρα, ενώ παράλληλα λιγότεροι Μουσουλμάνοι απελάθηκαν από την Ελλάδα και στάλθηκαν στην τουρκική επικράτεια.
Η Καταστροφή της Σμύρνης
Ένα από τα πιο σκοτεινά επεισόδια της Γενοκτονίας των Ελλήνων ήταν η καταστροφή της Σμύρνης.
«Ήταν το μεγαλύτερο πλήγμα που έχει υποστεί ο ελληνισμός και ένα από τα μεγαλύτερα για τον χριστιανισμό», δήλωσε ο συγγραφέας του βιβλίου «Η Γενοκτονία των Οθωμανών Ελλήνων:Μια ανάλυση της, χορηγούμενης από το κράτος, εκστρατείας εξόντωσης των Χριστιανών της Μικράς Ασίας».,Βασίλειος Μεϊχανετσίδης στο BBC Mundo.
Παρά το γεγονός ότι ο Ατατούρκ ήταν αυταρχικός ηγέτης, η πλειοψηφία στην Τουρκία έχει καλή γνώμη για την προσωπικότητά του.
Ο Μεϊχανετσίδης διαβεβαιώνει ότι η Καταστροφή της Σμύρνης ήταν ακόμη πιο ισχυρό πλήγμα από την άλωση της Κωνσταντινούπολης, διότι με αυτόν «εξοντώθηκε ο Ελληνισμός και ο Χριστιανισμός» από την Οθωμανική Αυτοκρατορία «εντελώς και για πάντα».
Η φωτιά ξεκίνησε το απόγευμα της 13ης Σεπτεμβρίου, τέσσερις ημέρες αφότου ο στρατός του Ατατούρκ εισήλθε στη Σμύρνη μετά την αποχώρηση των ελληνικών στρατευμάτων, στην αρμενική συνοικία της πόλης (που τώρα ονομάζεται Basmane) και εξαπλώθηκε γρήγορα λόγω του ισχυρού ανέμου που φυσούσε εκείνη την ημέρα.
Επιπλέον, σύμφωνα με τους ιστορικούς, οι αρχές κατέβαλαν την ελάχιστη δυνατή προσπάθεια για να σβήσουν τις φλόγες.
Η Καταστροφή του αρμενικού και του ελληνικού τομέα
«Ένας από τους πρώτους ανθρώπους που παρατήρησαν την έναρξη της πυρκαγιάς ήταν η Minnie Mills (…) Μόλις είχε τελειώσει το μεσημεριανό της γεύμα όταν παρατήρησε ότι ένα από τα γειτονικά κτίρια είχε πάρει φωτιά. Σηκώθηκε για να ρίξει μια καλύτερη ματιά και ξαφνιάστηκε με αυτό που είδε, “σημειώνει ο Βρετανός ιστορικός Τζάιλς Μίλτον στο βιβλίο του” Paradise Lost: Smyrna 1922”.
Η Minnie Mills, η οποία ήταν διευθύντρια του Αμερικανικού Ινστιτούτου για τα Κορίτσια της Σμύρνης, είπε στον συγγραφέα ότι είδε έναν Τούρκο αξιωματικό να μπαίνει σε ένα σπίτι με μικρά δοχεία λαδιού ή βενζίνης και ότι λίγο μετά το σπίτι φλέγεται.
Δεν ήταν η μόνη μάρτυρας στο ινστιτούτο: «Οι δάσκαλοι και τα κορίτσια μας είδαν τους Τούρκους με στολές στρατιωτών και μερικούς με στολές αξιωματικών. Χρησιμοποίησαν μακριά μπαστούνια με κουρέλια στο τέλος που τα βούτηξαν σε ένα δοχείο με ένα υγρό και στη συνέχεια τα μετέφεραν σε σπίτια που κάηκαν λίγο αργότερα », είπε ο Mills.
Την επομένη της πυρκαγιάς, χιλιάδες πρόσφυγες συρρέουν στην προκυμαία της Σμύρνης αναζητώντας καταφύγιο σε μια πόλη που φλέγεται.
«Τα ξημερώματα μπορούσες να δεις τη λάμψη από τη φωτιά και στη συνέχεια τις φλόγες της καμμένης Σμύρνης», αφηγείται ο Αμερικανός υπολοχαγός Aaron Stanton Merrill στο βιβλίο «Φωτιές του μίσους», του Norman Naimark.
«Φτάσαμε περίπου μία ώρα πριν την ανατολή του ηλίου και το σκηνικό ήταν απερίγραπτο. Ολόκληρη η πόλη είχε πάρει φωτιά… Χιλιάδες πρόσφυγες πηγαινοέρχονταν στην καυτή προβλήτα, πανικοβλημένοι μέχρι παραφροσύνης. Ήταν οδυνηρό. Ακούγαμε τις διαπεραστικές κραυγές γυναικών και παιδιών ».
Η φωτιά κράτησε εννέα ημέρες και κατέστρεψε ολοσχερώς τις γειτονιές που κατοικούνταν από Έλληνες και Αρμένιους. Ο μουσουλμανικός και ο εβραϊκός τομέας δεν υπέστησαν ζημιές.
Υπάρχουν διάφορες εκδοχές και αναφορές που διαφέρουν σχετικά με το ποιος ευθύνεται για την πυρκαγιά.
Αλλά σήμερα, οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν ότι οι Τούρκοι στρατιώτες πυρπόλησαν σπίτια και ελληνικές και αρμενικές επιχειρήσεις. Ορισμένες τουρκικές πηγές υποστηρίζουν ότι οι Έλληνες και οι Αρμένιοι έβαλαν φωτιά στις γειτονιές τους για να βλάψουν την τουρκική φήμη.
«Η πόλη έπρεπε να καεί»
«Υπάρχει διαμάχη για το θέμα, αλλά οι περισσότεροι ιστορικοί, είτε είναι Δυτικοί, είτε Έλληνες είτε ακόμη και Τούρκοι, παραδέχονται ότι ήταν στρατεύματα του Ατατούρκ. Σύμφωνα με την τουρκική ιδεολογία της εποχής, η πόλη έπρεπε να καεί », λέει ο Βασίλειος Μεϊχανετσίδης.
«Οι Τούρκοι ήταν αποφασισμένοι να δημιουργήσουν ένα σύγχρονο τουρκικό κράτος, όπου δεν υπήρχαν μειονότητες, αλλά όλοι θα ήταν μουσουλμάνοι Τούρκοι. Ακόμα και οι Κούρδοι έζησαν αυτή τη διαδικασία «τουρκοποίησης» μέσα σε αυτή την εθνικιστική ιδέα»,συνεχίζει.
Η Οθωμανική ήταν μια κοσμοπολίτικη, πολυεθνική και πολυθρησκευτική αυτοκρατορία και για πολλούς «κεμαλιστές» (όπως αποκαλούνταν οι οπαδοί του Κεμάλ Ατατούρκ) αυτή ήταν μία από τις αιτίες του διαμελισμού της.
Η ιδέα του Ατατούρκ ήταν να πείσει όλες αυτές τις διαφορετικές εθνοτικές ομάδες και θρησκευτικές ομάδες να συνεχίσουν να είναι μέρος της Τουρκικής Δημοκρατίας με την ιδέα ότι υπήρχε μόνο μία εθνοτική ομάδα με την αστική έννοια του όρου, που αναφέρεται στην «τουρκικότητα»: το ποιόν που πρέπει να έχεις για να είσαι Τούρκος.
Σύμφωνα με τον Μεϊχανετσίδη, η καταστροφή πόλεων και κωμοπόλεων είχε ήδη ξεκινήσει στην Ανατολία εδώ και 10 χρόνια.
«Οι Τούρκοι έρχονταν σε αυτά τα μέρη, σφάγιαζαν τους Αρμένιους ή τους Έλληνες που έβρισκαν και στη συνέχεια έκαιγαν το μέρος για να αποτρέψουν την επιστροφή οποιουδήποτε πρόσφυγα. “
Πριν από την πυρπόλησή της, η Σμύρνη ήταν μία από τις πιο κοσμοπολίτικες πόλεις της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, με Έλληνες, Αρμένιους, Εβραίους, Τούρκους, Άγγλους, Αμερικανούς και Γάλλους Οθωμανούς κατοίκους, μεταξύ άλλων εθνικοτήτων.
Αυτή η πόλη δεν είχε πλέον θέση στην Τουρκία που επρόκειτο να γεννηθεί.
Για περισσότερα από 3.000 χρόνια, οι Έλληνες ζούσαν στο έδαφος της σημερινής Τουρκίας και μέχρι τις τελευταίες ημέρες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας υπήρχε μια σημαντική ελληνική κοινότητα που κυριαρχούσε σε μεγάλο μέρος του εμπορίου στη Μικρά Ασία.
Η διαδικασία «τουρκοποίησης» και εξισλαμισμού μιας πόλης στο μέγεθος της Σμύρνης δεν ήταν καθόλου εύκολη. Ωστόσο, ο ελληνοτουρκικός πόλεμος έδωσε στους κεμαλικούς μια χρυσή ευκαιρία.
Η ελληνική κληρονομιά εξαφανίστηκε ή μεταμορφώθηκε
Υπολογίζεται ότι πριν από την πυρπόληση της Σμύρνης ζούσαν περίπου 2 εκατομμύρια Έλληνες στην Ανατολία.
Αλλά μετά την καταστροφή και ειδικά μετά την ανταλλαγή πληθυσμού το 1923 και τα γεγονότα του 1955 στην Κωνσταντινούπολη, ο ελληνικός πληθυσμός μειώθηκε δραματικά.
«Αυτή τη στιγμή υπάρχουν λιγότεροι από 2.000 σε ολόκληρη τη χώρα. Στη Σμύρνη υπάρχουν ελάχιστοι που εγκαταστάθηκαν στην πόλη πρόσφατα. Μετά τα γεγονότα του 1922, οι Έλληνες δυσκολεύτηκαν να μείνουν στη Σμύρνη », αναφέρει λεπτομερώς ο ιστορικός Βασίλειος Μεϊχανετσίδης.
Πολλά μνημεία της κληρονομιάς που άφησαν οι Έλληνες στην Τουρκία έχουν εξαφανιστεί ή έχουν μεταμορφωθεί με την πάροδο του χρόνου.
«Σήμερα υπάρχουν πολύ λίγα πράγματα που μας υπενθυμίζουν το ελληνικό παρελθόν στην Τουρκία, ειδικά στη Σμύρνη, επειδή η φωτιά κατέστρεψε ολόκληρη τη γειτονιά της κοινότητας σε αυτήν την πόλη».
Ο Ατατούρκ μετέτρεψε την Αγία Σοφία, η οποία ήταν ορθόδοξη εκκλησία, σε μουσείο το 1935. Πέρυσι η κυβέρνηση του Ταγίπ Ερντογάν έδωσε το πράσινο φως στα σχέδια μετατροπής της σε τζαμί.
Πηγή: digismak.com

Ιστορία - Πολιτισμός
Προκόπιος Παυλόπουλος: Ιωάννης Καποδίστριας: Συνοπτικό δοκίμιο απόδοσης ιστορικής δικαιοσύνης
Ομιλία του τέως Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου

Στο πλαίσιο της 11ης Πανελλήνιας Επιστημονικής Εκδήλωσης του Ιδρύματος Καρδιαγγειακής Έρευνας και Επιμόρφωσης «ΚΑΡΔΙΑ», με θεματική τα «Νεότερα Δεδομένα στην Καρδιολογία 2025», ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Ακαδημαϊκός και Επίτιμος Καθηγητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Προκόπιος Παυλόπουλος μίλησε με θέμα: «Ιωάννης Καποδίστριας: Συνοπτικό δοκίμιο απόδοσης ιστορικής δικαιοσύνης». Κατά την ομιλία του ο κ. Παυλόπουλος επισήμανε, μεταξύ άλλων, και τα εξής:
«Πρόλογος
Ο Ιωάννης Καποδίστριας, πρώτος Κυβερνήτης της Ελλάδας, υπήρξε όχι μόνον ένας από τους μεγαλύτερους πολιτικούς της Νεότερης Ελλάδας, αλλά και ένας κορυφαίος διπλωμάτης ο οποίος, προτού αναλάβει τα ηνία της διακυβέρνησης της Πατρίδας μας και ενόσω υπηρετούσε στην Ρωσική Αυλή, επηρέασε και διαμόρφωσε, όσο κανένας άλλος Έλληνας, την διεθνή πολιτική σκηνή της εποχής του. Ο Μεγάλος αυτός Έλληνας γεννήθηκε στην Κέρκυρα, στα ιερά χώματα της οποίας και αναπαύεται αιωνίως. Η ολοκληρωτική αφοσίωσή του στην αγωνιώδη προσπάθειά του να οικοδομήσει Κράτος, μέσα στο χάος του μετεπαναστατικού τοπίου που παρέλαβε όταν παρέπαιε, κυριολεκτικώς, η πορεία ευόδωσης της Εθνεγερσίας του 1821, υπήρξε μοναδική και ανυπέρβλητη. Πραγματική «Εθνική Παρακαταθήκη» προσήλωσης στο Εθνικό Χρέος και διαρκές παράδειγμα προς μίμηση, ιδίως για τους Έλληνες Πολιτικούς. Είναι αδύνατο να αναφερθεί κανείς λεπτομερώς, στο πλαίσιο μιας τέτοιας ομιλίας, σε όλους τους σταθμούς της λαμπρής πολιτικοδιπλωματικής πορείας του Ιωάννη Καποδίστρια. Ας μου επιτραπεί, λοιπόν, να αναφερθώ σε ορισμένους εξ αυτών, και ιδίως στην Εθνική προσφορά του για την ίδρυση του Νεότερου Ελληνικού Κράτους με το Πρωτόκολλο του Λονδίνου το 1830.
Ι. Η αρχική πολιτική πορεία του Ιωάννη Καποδίστρια
Η πρώτη ανάμειξη του Ιωάννη Καποδίστρια στην πολιτική λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο της Ιονίου Πολιτείας.
Α. Τον Απρίλιο του 1801 κλήθηκε να αντικαταστήσει τον πατέρα του, Αντώνιο–Μαρία Καποδίστρια, στην αποστολή που αυτός είχε αναλάβει, μαζί με τον Νικόλαο Σιγούρο, για την αποκατάσταση της τάξης στην Κεφαλονιά. Έτσι την 27η Απριλίου 1801 αποβιβάσθηκε, μαζί με τον Νικόλαο Σιγούρο, στην Κεφαλονιά και με την ιδιότητα των Αυτοκρατορικών Επιτρόπων ανέλαβαν την διοίκηση του Νησιού. Στις αρχές Σεπτεμβρίου, και αφού είχε αποκατασταθεί πλήρως η τάξη, επέστρεψαν στην Κέρκυρα.
Β. Τον Απρίλιο του 1803 ο Ιωάννης Καποδίστριας αναλαμβάνει την θέση του Γραμματέως του Κράτους στο Τμήμα Εξωτερικών Υποθέσεων της Ιονίου Πολιτείας, έχοντας ως αρμοδιότητα την επικοινωνία με τους επιτετραμμένους της Δημοκρατίας στο εξωτερικό. Τον Μάιο του 1805, ύστερα από πρόταση του Ρώσου πληρεξουσίου, η Γερουσία εξέλεξε δεκαμελή επιτροπή, στην οποία συμπεριλαμβανόταν και ο Ιωάννης Καποδίστριας, προκειμένου να συντάξει έκθεση ως προς τις διατάξεις του Συντάγματος της Ιονίου Πολιτείας που θα έπρεπε να αναθεωρηθούν. Η έκθεση παραδόθηκε τον επόμενο χρόνο και οι μεταρρυθμίσεις εγκρίθηκαν λίγους μήνες αργότερα. Τον Μάιο του 1806 έληξε η θητεία του ως Γραμματέως του Κράτους και τον επόμενο μήνα ανέλαβε την διεύθυνση της Δημόσιας Σχολής της Δημοκρατίας, που είχε ιδρυθεί με δική του πρωτοβουλία.
Γ. Στις εκλογές του 1806 ο Ιωάννης Καποδίστριας εξελέγη όγδοος σε ψήφους Πληρεξούσιος στην Κέρκυρα. Εξελέγη, επίσης, Γραμματέας της Γερουσίας και, στην συνέχεια, Γραμματέας και Εισηγητής της Επιτροπής που θα συνέτασσε το σχέδιο του νέου Συντάγματος. Κατά την άσκηση των εν λόγω καθηκόντων του διαφώνησε με τον Ρώσο πληρεξούσιο, Ζακυνθινό κόμη Γεώργιο Μοτσενίγο, καθώς οι αλλαγές που ο Ιωάννης Καποδίστριας πρότεινε ήταν, κατά πολύ, πιο φιλελεύθερες σε σχέση με αυτές της Ρωσικής Αυλής. Παρ’ όλα αυτά και προς αποφυγήν αδιεξόδου, ο Ιωάννης Καποδίστριας επιδεικνύοντας μοναδική πολιτική ανιδιοτέλεια εισηγήθηκε στην Γερουσία την ψήφιση του Συντάγματος, με το επιχείρημα ότι κανένα άλλο κείμενο δεν θα μπορούσε να εγκριθεί και ότι μόνο αυτό που είχε προτείνει ο Γεώργιος Μοτσενίγος θα τύγχανε έγκρισης από την Ρωσική Αυλή, της οποίας η επιρροή ήταν τότε καθοριστική.
ΙΙ. Τα γεγονότα της Λευκάδας
Κατ’ αυτήν την περίοδο λαμβάνουν χώρα στην Λευκάδα ορισμένα εξαιρετικής σημασίας γεγονότα που αφενός μαρτυρούν για τις εξαιρετικές ικανότητες του Ιωάννη Καποδίστρια, όχι μόνο στον διπλωματικό στίβο –όπου ήταν ήδη γνωστές– αλλά και στον στρατιωτικό τομέα. Και αφετέρου, δείχνουν την ετοιμότητα των Ελλήνων Οπλαρχηγών να πολεμήσουν για την απελευθέρωση της Ελλάδας από τον τουρκικό ζυγό.
Α. Συγκεκριμένα, κατά την διάρκεια του Ρωσο–Τουρκικού πολέμου (1807-1912) και στο πλαίσιο της συμμαχίας του Ναπολέοντα με τον Σουλτάνο, ο Αλή Πασάς των Ιωαννίνων πρότεινε στους Γάλλους την οργάνωση ενός είδους αντιπερισπασμού, με ξαφνική επίθεση στην Λευκάδα. Με τον αντιπερισπασμό αυτό θα υποχρεωνόταν ο Ρωσικός στρατός να αποσπάσει δυνάμεις από την Κέρκυρα προς την Λευκάδα, οι οποίες έτσι δεν θα μπορούσαν να διατεθούν στο κύριο μέτωπο της Ρωσο–Γαλλικής αναμέτρησης, δηλαδή στην Δαλματία. Ο Αλή Πασάς μάλιστα, χωρίς να περιμένει την γαλλική απάντηση, άρχισε αμέσως να συγκεντρώνει δυνάμεις, πυροβόλα και πυρομαχικά στην απέναντι ακτή, όπου ενίσχυσε το φρούριο του Αγίου Γεωργίου, προετοιμάζοντας την εισβολή στην Λευκάδα. Όλα αυτά συνέβησαν από τον Δεκέμβριο του 1806 έως τον Φεβρουάριο του 1807.
Β. Η Ιόνιος Πολιτεία διόρισε τον νεαρό Ιωάννη Καποδίστρια, την 2α Ιουνίου 1807, Έκτακτο Στρατιωτικό Διοικητή της Λευκάδας, τότε Αγίας Μαύρας. Φθάνοντας στην Λευκάδα πρώτο μέλημά του υπήρξε η οργάνωση της άμυνας από στεριά και θάλασσα. Η Λευκάδα χωριζόταν από την ηπειρωτική Ελλάδα με μία αβαθή τάφρο. Η τάφρος διανοίχθηκε και τοποθετήθηκαν τρία πυροβολοστάσια για την προάσπισή της. Κάλεσε όλο τον λαό να βοηθήσει στο έργο αυτό και δεν δίστασε να εργασθεί και ο ίδιος, ώστε να εμπνεύσει και να εμψυχώσει τους Λευκαδίτες. Αφού δε ολοκλήρωσε την οργάνωση της άμυνας από την ξηρά, ο Ιωάννης Καποδίστριας οργάνωσε και την άμυνα από την θάλασσα. Μίσθωσε πλοία από Κεφαλονίτες πλοιάρχους, φοβούμενος ενδεχόμενη συνεργασία του γαλλικού ναυτικού με τον Αλή Πασά. Ο Αλή Πασάς, τελικά, βλέποντας την οργανωμένη άμυνα και έχοντας την απειλή των ηπειρωτικών στρατιωτικών σωμάτων στα μετόπισθεν του στρατού του, αποχώρησε. Επρόκειτο για μεγάλη στρατιωτική νίκη του ίδιου του Ιωάννη Καποδίστρια.
Γ. Σπουδαίο ιστορικό γεγονός της εποχής αυτής –και αδικαιολογήτως υποβαθμισμένο εν πολλοίς έως σήμερα– υπήρξε η σύναξη των Οπλαρχηγών που προκάλεσε ο Ιωάννης Καποδίστριας, μαζί με τον Μητροπολίτη Άρτης Ιγνάτιο, η οποία πραγματοποιήθηκε στην παραλία του «Μαγεμένου» στην Νικιάνα της Λευκάδας, τον Ιούλιο του 1807. Συγκεντρώθηκαν πολλοί Οπλαρχηγοί, όπως ο Αντώνης Κατσαντώνης, ο Κίτσος Μπότσαρης, ο Λάμπρος Τζαβέλας, ο Γρίβας, ο Βαρνακιώτης, ο Μπουκουβάλας κ.ά. Λέγεται ότι εκεί γνώρισε ο Ιωάννης Καποδίστριας τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη.
1. Ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τὸ μεγαλύτερον, τὸ θαυμαστότερον, τὸ ἑλληνικότερον κατόρθωμα τοῦ ἀειμνήστου Καποδιστρίου ὑπῆρξεν ἡ ἐν Λευκάδι συγκέντρωσις ὅλων τῶν ἐνδοξωτέρων καπετανάτων της Ρούμελης πρὸς ὑπεράσπισιν τῆς κινδυνευούσης Λευκάδος. Καὶ ὁ ἀδελφικὸς σύνδεσμος ὅστις προέκυψεν ἐκ τῆς συγκεντρώσεως ταύτης μεταξὺ τῶν σημαντικοτέρων ὁπλαρχηγῶν τῆς δουλωμένης Ἑλλάδος. Οἱ κλέφται μετεμορφώθησαν εἰς κλεφτουριάν, δηλαδὴ ἀπέβαλον τὴν ἰδέαν τῆς ἀτομικῆς κεχωρισμένης κατὰ τῶν ἐχθρῶν ἀντιδράσεως καὶ συνησπίσθησαν καὶ συνετάχθησαν ὑπὸ τὴν ἀρχηγίαν του Κατσαντώνη εἰς στρατὸν ἐθνικόν, μὲ ἕν καὶ μόνον σύνθημα, ἄσπονδον κατὰ τῶν τυράννων τῆς πατρίδος πόλεμον, μὲ ἕνα καὶ μόνον σκοπόν, τὴν ἀπελευθέρωσιν τῆς βασανιζομένης μητρός των».
2. Ας σημειωθεί ότι, κατά την επικρατούσα ιστορικώς άποψη, κατά την διάρκεια αυτής της σύναξης ο Ιωάννης Καποδίστριας, απευθυνόμενος στους Καπεταναίους, έκανε την ακόλουθη πρόποση: «Eλπίζω ἡ Πατρὶς νὰ σᾶς καλέσει συντόμως διὰ σκοπὸν πολὺ ὑψηλότερον». Ο Κατσαντώνης, απαντώντας εκ μέρους όλων των Οπλαρχηγών, ορκίσθηκε να μην καταθέσουν τα όπλα προτού δουν την ανεξαρτησία της Ελλάδας.
Δ. Στο μεταξύ οι Ρώσοι ηττήθηκαν από τον Ναπολέοντα, συνήψαν ανακωχή μαζί του και υπέγραψαν την Συνθήκη του Τιλσίτ, την 8η Ιουλίου του 1807. Τα Επτάνησα παραχωρήθηκαν στην Γαλλία και η Επτάνησος Πολιτεία καταργήθηκε. Ο Εθνικός Ξεσηκωμός για την απελευθέρωση της Πατρίδας έπρεπε να περιμένει ως το 1821. Όμως η σύναξη των Οπλαρχηγών στου «Μαγεμένου», κάτω από την ιστορική καρυδιά, με πρωτοβουλία του Ιωάννη Καποδίστρια και του Μητροπολίτη Άρτης Ιγνατίου όπως προεκτέθηκε, μπορεί να εκληφθεί και ως ο οιωνός που προανήγγειλε την εμβληματική επαναστατική σύναξη της Αγίας Λαύρας, την 25η Μαρτίου 1821, καθώς και την μετέπειτα έλευση του Ιωάννη Καποδίστρια ως Πρώτου Κυβερνήτη της Ελλάδας, τον Ιανουάριο του 1828.
ΙΙΙ. Ο Ιωάννης Καποδίστριας ως Πολιτικός και Διπλωμάτης στην Ρωσία
Αφού αρνήθηκε τα αξιώματα που του προσέφερε ο Γάλλος στρατηγός Μπερτιέ (Berthier), ο Ιωάννης Καποδίστριας αποδέχθηκε την πρόταση που ήλθε από την Ρωσία, τον Μάιο του 1808, όταν ο Κόμης Νικολάι Πετρόβιτς Ρουμιάντσεφ, επικεφαλής του Υπουργείου Εξωτερικών της Ρωσικής Αυτοκρατορίας, του απέστειλε επιστολή με την οποία, αφού του ανακοίνωνε ότι τιμήθηκε με τον τίτλο του Ιππότη Β΄ Τάξεως του Τάγματος της Αγίας Άννας, τον προσκαλούσε στην Αγία Πετρούπολη, όπου αυτός κατέφθασε τον Ιανουάριο του επόμενου έτους. Τελικώς ο Ιωάννης Καποδίστριας διορίσθηκε στο Υπουργείο Εξωτερικών ως κρατικός σύμβουλος και έτσι ξεκίνησε η λαμπρή διπλωματική του σταδιοδρομία στην Ρωσική Αυλή. Συγκεκριμένα:
Α. Μετά από μια σειρά επιτυχών διπλωματικών ελιγμών του Ιωάννη Καποδίστρια στην Ελβετία όπου, ως μυστικός απεσταλμένος του Τσάρου Αλέξανδρου, κατόρθωσε να ακυρώσει τα σχέδια της Αυστρίας και του Μέττερνιχ για εγκαθίδρυση φίλα προσκείμενης κυβέρνησης με σκοπό να εξασφαλίσει άδεια διέλευσης των αυστριακών στρατευμάτων από την ελβετική επικράτεια, ο Τσάρος Αλέξανδρος τον διόρισε έκτακτο απεσταλμένο του και Πληρεξούσιο Υπουργό για την Ελβετία. Από την θέση αυτή ο Ιωάννης Καποδίστριας συνέβαλε τα μέγιστα στην θέσπιση του Ελβετικού Συντάγματος, εν μέρει πάνω στις αρχές της αρχαιοελληνικής άμεσης δημοκρατίας, και συνεισέφερε, με προσωπικά προσχέδια, στο τελικό ελβετικό πολιτειακό σύστημα, το οποίο προέβλεψε αυτόνομα κρατίδια (καντόνια) ως μέλη της Ελβετικής Ομοσπονδίας ή, ορθότερα, Συνομοσπονδίας. Η συμμετοχή της Γενεύης στην νέα Συνομοσπονδία βασίσθηκε καθαρά σε δική του πρωτοβουλία. Ανακηρύχθηκε πρώτος Επίτιμος Πολίτης του Καντονίου της Γενεύης. Τους δεσμούς που τον έδεναν εξ αρχής με την Πατρίδα καταδεικνύει με ενάργεια το ότι με δικά του χρήματα σπούδασαν 300 Ελληνόπουλα στην Ευρώπη, αλλά –τι περίεργο παιχνίδι της μοίρας– σύμφωνα με μια εκδοχή και ο ένας εκ των δύο δολοφόνων του.
Β. Στις αρχές Σεπτεμβρίου 1814 άρχισε το Συνέδριο της Βιέννης. Συνέδριο σταθμός για την Ευρωπαϊκή Ιστορία, στο οποίο ο Ιωάννης Καποδίστριας συμμετέσχε ως μέλος της Ρωσικής Αντιπροσωπείας. Στα τέλη του 1814 διορίσθηκε αντιπρόσωπος της Ρωσίας στις επίσημες συνεδριάσεις της Επιτροπής των Πέντε. Η παρουσία του Ιωάννη Καποδίστρια στο Συνέδριο της Βιέννης κρίνεται ως καταλυτική, καθώς με τις συμβουλές του επηρέασε αποφασιστικά τον Τσάρο. Κατά την μαρτυρία του ιππότη φον Γκεντς, συμβούλου του Μέττερνιχ, η τελική πράξη του Συνεδρίου, που υπογράφηκε τον Μάιο του 1815, ήταν δημιούργημα του Ιωάννη Καποδίστρια και του ιδίου.
Γ. Μία από τις σημαντικότερες επιτυχίες στην προσωπική διαδρομή του ως διπλωμάτη υπήρξε η σύναψη της Συνθήκης των Παρισίων, της 5ης Νοεμβρίου 1815, όταν ο Ιωάννης Καποδίστριας, εκπροσωπώντας την Ρωσία, πέτυχε να εξασφαλίσει τόσο την ακεραιότητα της Γαλλίας –αφού προηγουμένως είχε πείσει για την ορθότητα αυτής της επιλογής τον ίδιο τον Τσάρο– όσο και την επιβολή συνταγματικής δημοκρατικής διακυβέρνησης στα Επτάνησα. Με δική του παρέμβαση κατέστη δυνατό οι «Ηνωμένες Πολιτείες των Ιονίων Νήσων» να αποκτήσουν τα βασικά χαρακτηριστικά Κράτους. Δηλαδή Σύνταγμα, Ένοπλες Δυνάμεις, εκλεγμένη Κυβέρνηση και Σημαία. Μετά την επιτυχία του αυτή ο Τσάρος διόρισε τον Ιωάννη Καποδίστρια Γραμματέα επί των Εξωτερικών Υποθέσεων, θέση που θα μοιραζόταν με τον ήδη διορισθέντα, το 1814, Νέσελροντ.
Δ. Το 1820 και το 1821 συμμετείχε στα Συνέδρια του Τροπάου και του Λάϊμπαχ. Στα δύο αυτά Συνέδρια ο Τσάρος Αλέξανδρος, επηρεασμένος από τον Μέττερνιχ, ακολούθησε σε σημαντικό βαθμό την πολιτική της Αυστρίας, παραμερίζοντας ουσιαστικώς τον Ιωάννη Καποδίστρια. Στο Συνέδριο του Λάϊμπαχ ήλθε η είδηση για την εξέγερση του Αλέξανδρου Υψηλάντη και την Επανάσταση στην Μολδοβλαχία, την οποία ο Τσάρος καταδίκασε αυστηρά. Η ανοικτή διαφωνία μεταξύ του Τσάρου και του Ιωάννη Καποδίστρια δεν άργησε να εκδηλωθεί, ενώ από τα τέλη του 1821 είχε πλέον χάσει την αυτοκρατορική εύνοια. Στις αρχές του 1822 ο Τσάρος αποφάσισε να του αφαιρέσει την διαχείριση του Ανατολικού Ζητήματος. Την 19η Αυγούστου του 1822 ο Ιωάννης Καποδίστριας αναχώρησε από την Αγία Πετρούπολη, αφού πρώτα παραιτήθηκε από την Ρωσική Κυβέρνηση. Και λίγους μήνες αργότερα εγκαταστάθηκε στην Γενεύη, όπου έχαιρε ιδιαίτερης εκτίμησης, κυρίως προκειμένου να βοηθήσει ενεργώς την Ελληνική Επανάσταση. Το 1827 η Γ΄ Εθνική Συνέλευση, την 3η Απριλίου 1827 και με το ΣΤ΄ Ψήφισμά της, εξέλεξε τον Ιωάννη Καποδίστρια πρώτο «Κυβερνήτη της Ελλάδος».
ΙV. Η έλευση του Ιωάννη Καποδίστρια στην Ελλάδα και η ανάληψη των καθηκόντων του
Την 8η Ιανουαρίου 1828 ο Ιωάννης Καποδίστριας έφθασε στην Ελλάδα, στο Ναύπλιο. Ανέλαβε τα καθήκοντά του την 11η Ιανουαρίου 1828 στην Αίγινα, όταν του μεταβιβάσθηκε η Εκτελεστική Εξουσία από την «Αντικυβερνητικήν Επιτροπήν». Η ορκωμοσία του ως πρώτου «Κυβερνήτη της Ελλάδος» πραγματοποιήθηκε την 26η Ιανουαρίου 1828. Η κατάσταση που αντιμετώπισε, ευθύς εξ αρχής, ο Ιωάννης Καποδίστριας ήταν, κατά την επιεικέστερη έκφραση, δραματική. Αντί άλλης περιγραφής αρκεί το εξής απόσπασμα από τα «Απόλογα του Καποδίστρια» του Γ. Τερτσέτη, όπου καταγράφεται συνομιλία του Κυβερνήτη με τον Γεωργάκη Μαυρομιχάλη: «Εἶναι καιροὶ ποὺ πρέπει νὰ φοροῦμε ὅλοι ζώνη δερματένια καὶ νὰ τρῶμε ἀκρίδες καὶ μέλι ἄγριο. Εἶδα πολλὰ εἰς τὴν ζωήν μου, ἀλλὰ σὰν τὸ θέαμα ὅταν ἔφθασα ἐδῶ στὴν Αἴγινα δὲν εἶδα κάτι παρόμοιο ποτέ, καὶ ἄλλος νὰ μὴν τὸ ἰδεῖ… Ζήτω ὁ Κυβερνήτης, ἐφώναζαν γυναῖκες ἀναμαλιασμένες, ἄνδρες μὲ λαβωματιὲς πολέμου, ὀρφανὰ γδυτά, κατεβασμένα ἀπὸ σπηλιές. Δὲν ἦταν τὸ συναπάντημά μου φωνὴ χαρᾶς, ἀλλὰ θρῆνος».
Α. Ουδείς, λοιπόν, μπορεί να αμφισβητήσει, και δη με τεκμηριωμένα ιστορικά δεδομένα, ότι ο Ιωάννης Καποδίστριας είχε να αντιμετωπίσει μια κατάσταση πραγματικής έκτακτης ανάγκης, μέσα στο πλαίσιο της οποίας έπρεπε να πάρει, χωρίς χρονοτριβή, αποφάσεις στοιχειώδους ανάταξης της Ελλάδας προκειμένου να συνεχισθεί ο Αγώνας της Απελευθέρωσης και να οργανωθεί η ανακούφιση του δεινώς χειμαζόμενου πληθυσμού. Και ναι μεν το «Πολιτικόν Σύνταγμα της Ελλάδος», το ισχύον τότε «Σύνταγμα της Τροιζήνας» του 1827, συνιστούσε έναν θεσμικώς άψογο «Καταστατικό Χάρτη» για την οργάνωση μιας σύγχρονης Αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας με επικεφαλής τον «Κυβερνήτη της Ελλάδος». Πλην όμως είναι, και σήμερα, προφανές ότι η πλήρης και συνεπής εφαρμογή του, υπό τις συνθήκες της εποχής, ήταν ουσιαστικώς αδύνατη, ιδίως καθ’ ο μέτρο έπρεπε να ληφθούν μέτρα τεράστιας σημασίας μέσα σε ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα.
1. Μια λύση θα ήταν η κατά περίπτωση εφαρμογή του «Πολιτικοῦ Συντάγματος τῆς Ἑλλάδος», κάτι όμως το οποίο αφενός δεν συνάδει προς την ίδια την φύση κάθε σύγχρονου Συντάγματος –αυθαίρετη εφαρμογή του Συντάγματος à la carte ισοδυναμεί με υποβάθμιση και, εν τέλει, αναίρεσή του στην πράξη– και, αφετέρου, ήταν εντελώς αντίθετη προς την νοοτροπία του Ιωάννη Καποδίστρια. Στην νοοτροπία του πρώτου Κυβερνήτη της Ελλάδας, με βάση και τον ασυμβίβαστο –όπως είχε φανεί καθαρά σε όλη την πολιτική διαδρομή του– χαρακτήρα του, ταίριαζε το «salus populi suprema lex esto» υπό την αμιγώς αρχαιορωμαϊκή του εκδοχή. Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους ο Ιωάννης Καποδίστριας έκρινε, αμέσως, απαραίτητη την αλλαγή του τρόπου οργάνωσης και λειτουργίας του Πολιτεύματος έτσι ώστε, συγκεντρώνοντας εν πολλοίς στα χέρια του την κρατική εξουσία, από την μια πλευρά να λάβει τις αναγκαίες μεγάλες αποφάσεις για την «Σωτηρίαν τῆς Πατρίδος». Και, από την άλλη πλευρά, να καταδείξει στο εξωτερικό -και ιδίως προς την «Ἱερὰ Συμμαχία», που καραδοκούσε για να επιβάλει την άποψη ότι το Ελληνικό Έθνος-Κράτος δεν μπορούσε να οργανωθεί και να λειτουργήσει– πως το εγχείρημα θεμελίωσης του Νεότερου Ελληνικού Κράτους δεν ήταν «ἀγώνισμα ἐς τὸ παραχρῆμα ἀκούειν».
2. Με ειλικρινείς και αποφασιστικούς χειρισμούς ο Ιωάννης Καποδίστριας προσήλθε στην Βουλή προκειμένου να την πείσει για την κρισιμότητα των καιρών. Και έτσι, με το Ψήφισμα ΝΗ΄ της 18ης Ιανουαρίου 1828, η Βουλή αποδέχθηκε και ενέκρινε ομοφώνως –γεγονός που συνιστά αποστομωτική απάντηση σε όσους ισχυρίζονται ότι έδρασε αυτογνωμόνως και οιονεί αυταρχικώς- την εισήγηση του Κυβερνήτη για «σχέδιον μεταβολῆς διοικήσεως προσωρινῆς», με το ακόλουθο αιτιολογικό: «Ἐπειδὴ ὁ παρὰ τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἔθνους ἐμπεπιστευμένος τὰ ἡνία τῆς Κυβερνήσεως Κύριος Ἰωάννης Α. Καποδίστριας ἔφθασεν εἰς τὴν Ἑλλάδα· Ἐπειδὴ αἱ δειναὶ τῆς Πατρίδος περιστάσεις καὶ ἡ διάρκεια τοῦ πολέμου δὲν ἐσυγχώρησαν, οὔτε συγχωροῦσι τὴν ἐνέργειαν τοῦ ἐν Τροιζήνι ἐπικυρωθέντος καὶ ἐκδοθέντος Πολιτικοῦ Συντάγματος καθ’ ὅλην αὐτοῦ τὴν ἔκτασιν· Ἐπειδὴ ἡ σωτηρία τοῦ Ἔθνους εἶναι ὁ ὑπέρτατος πάντων τῶν Νόμων· καὶ Ἐπειδὴ ἡ Βουλὴ ἀνεδέχθη παρὰ τῶν Λαῶν τὴν πρόνοιαν τῆς ἑαυτῶν σωτηρίας· Ἡ Βουλὴ μόνον σκοπὸν ἔχουσα τὸ νὰ σωθῇ ἡ Ἑλλάς, καὶ ὡς ἱερώτερόν της χρέος θεωροῦσα τοῦτο, καὶ τὴν εὐδαιμονίαν τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἔθνους τοῦ ὁποίου ἐνεπιστεύθη τὴν φροντίδα· Καὶ ἐπειδὴ ὁ Κυβερνήτης ἐπρόβαλε σχέδιον μεταβολῆς Διοικήσεως προσωρινῶς». Υπό τις συνθήκες αυτές και με την σύμπραξη της Βουλής ανεστάλη η εφαρμογή του «Πολιτικού Συντάγματος της Ελλάδος» του 1827. Η Βουλή ουσιαστικώς αυτοκαταργήθηκε- «ἀποτίθεται ἡ Βουλή, τὸ ὁποῖον ἀνέλαβε χρέος τῆς νομοδοτικῆς ἐξουσίας»– και οργανώθηκε «προσωρινὴ Διοίκησης τῆς Ἐπικρατείας». Η νομοθετική εξουσία περιήλθε στον Κυβερνήτη και ιδρύθηκε συμβουλευτικό συλλογικό όργανο, το «Πανελλήνιον». Το όργανο αυτό αποτελούσαν 27 μέλη που διόριζε ο Κυβερνήτης και διαιρείτο σε τρία τμήματα, με ειδικότερα για καθένα αντικείμενα τις γνωμοδοτήσεις προς τον Κυβερνήτη επί οικονομικών θεμάτων, θεμάτων περί τα εσωτερικά ζητήματα και περί τα ζητήματα για τις Ένοπλες Δυνάμεις, πριν από την λήψη εκ μέρους του των τελικών αποφάσεων με την μορφή ψηφισμάτων.
3. Ο Κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας λειτούργησε εφεξής ως μονοπρόσωπο κυβερνητικό όργανο, επικουρούμενος από τον «Γραμματέα τῆς Ἐπικρατείας» –πρώτος ορίσθηκε ο Σπυρίδων Τρικούπης, προσκείμενος στο «αγγλικό κόμμα»– και από ένα στοιχειώδες Υπουργικό Συμβούλιο, του οποίου τα μέλη «παραδέχονται τὴν διεύθυνσιν τοῦ Κυβερνήτου τῆς Ἑλλάδος εἰς τὰ ἐμπιστευθέντα εἰς αὐτοὺς ἔργα». Όταν ολοκληρώθηκαν αυτές οι θεσμικές διεργασίες, ο Ιωάννης Καποδίστριας αποφάσισε την σύγκληση της Δ΄ Εθνικής Συνέλευσης, εντός του Απριλίου του 1828, για την θέσπιση νέου Συντάγματος. Στο μεταξύ διευκρινίσθηκε ότι γίνεται αποδεκτό «σύστημα προσωρινῆς Κυβερνήσεως, θεμελιωμένου, ἐν τοσούτῳ, ἐπάνω εἰς τὰς βάσεις τῶν πράξεων τῆς Ἐπιδαύρου, τοῦ Ἄστρους καὶ τῆς Τροιζῆνος».
Β. Στο σημείο αυτό, ως στοιχείο της μεγάλης προσφοράς του Ιωάννη Καποδίστρια στην ολοκλήρωση της προσπάθειας δημιουργίας του Νεότερου Ελληνικού Κράτους, πρέπει να επισημανθεί και το εξής ιστορικό δεδομένο: Κατά την Συνδιάσκεψη των Πληρεξουσίων των Τριών Δυνάμεων (Αγγλίας, Γαλλίας, Ρωσίας) στο Λονδίνο –20 Ιουνίου/2 Ιουλίου 1828– μεταξύ άλλων δόθηκαν κοινές οδηγίες προς τους αντίστοιχους πρέσβεις για την έναρξη διαπραγματεύσεων και με την Ελλάδα, ιδίως ως προς τον καθορισμό των ορίων του υπό ίδρυση Νεότερου Ελληνικού Κράτους. Με εμπιστευτικό υπόμνημά του προς τους πρέσβεις –κατά την Συνδιάσκεψη του Πόρου την 12η Δεκεμβρίου 1828– ο Ιωάννης Καποδίστριας πρότεινε συγκεκριμένα όρια μέσα από μια οξυδερκέστατη ανάλυση, η οποία στηριζόταν βεβαίως στην «αρχή της αυτοδιάθεσης» (ή «αρχή των εθνοτήτων»), και δι’ αυτού του τρόπου προσέθετε περιοχές που ήταν απαραίτητες για την, υπό όρους διάρκειας, ασφάλεια του Ελληνικού Κράτους. Χαρακτηριστικά είναι τα ακόλουθα αποσπάσματα του υπομνήματος αυτού του Ιωάννη Καποδίστρια (βλ. Αντ. Μπερεδήμα, Διεθνές Δίκαιο και Διπλωματία στα χρόνια της Επανάστασης του 1821, εκδ. Σάκκουλα, Αθήνα-Θεσσαλονίκη, 2021, σελ. 12 επ.).
1. «Τὸ περὶ ὁρίων σπουδαιότατο ζήτημα θέλει λυθεῖ συμφωνότατα πρὸς τὴν λογικὴ καὶ τὸν σκοπὸν τῆς συνθήκης, ἂν ἡ ὀροθετικὴ γραμμὴ χωρίση ἀπὸ τῆς Ὀθωμανικῆς κυριότητος μόνον τὰς ἐπαρχίας καὶ τὰς νήσους ὅπου ἡ ἀρχὴ τῆς ἐπὶ τὸ ἐν αὐτῷ ἀσυμβίβαστον συνυπάρξεως τῶν δύο λαῶν ἀκριβέστατα προσαρμόζεται, τῶν Ἑλλήνων πολὺ ὑπερεχόντων τῶν Τούρκων κατὰ τὸ πλῆθος».
2. «Τὰ μάλιστα περιωρισμένα ὅρια τῆς Ἑλλάδος ἤθελον εἶσθαι τὰ ἀπὸ τοῦ Κόλπου τοῦ Βόλου ἀρχόμενα, καὶ ἀφήνοντας μὲν εἰς τοὺς Τούρκους τὴν Θεσσαλίαν καὶ πολλὰ τῆς Ἠπείρου μέρη, διὰ δὲ τῶν ἰσχυροτάτων ὅσων ἔνεστι ὀρεινῶν τόπων φθάνοντα εἰς Σαγιάδα. Καὶ ὅμως ἡ τοιαύτη ὀροθεσία ἤθελε παραδώση εἰς τοὺς Τούρκους ἐπαρχίας τὸ πλεῖστον καὶ χρησιμώτατον μέρος τῶν κατοίκων ἐχούσας ἐξ Ἑλλήνων».
3. «Ἐπειδὴ πολλοὶ ἀπὸ τοὺς κατοίκους τῶν περιοχῶν αὐτῶν (Ἤπειρος, Θεσσαλία) συστρατεύονται στὴν Ἑλλάδα μὲ τοὺς ἐπὶ οκταετία πολεμήσαντες τοὺς Τούρκους συμπατριώτας τους, πὼς οἱ ἀδελφοὶ αὐτῶν ποὺ μένουν ἐκεῖ θὰ μποροῦσαν νὰ ὑποφέρουν στὸ ἑξῆς νὰ θεωρήσουν ὑποφερτὴ τῶν Τούρκων δεσποτείαν; Καί, ἂν πάλι δεχθοῦμε αὐτοὺς εἰς τὴν Ἑλληνικὴ ἐπικράτειαν μποροῦμε νὰ τοὺς κρατήσουμε ἐντὸς τῶν χαραγμένων ὁρίων; ἢ ἐπειδὴ θὰ ἔχουν αὐτοὶ τὴν σφοδρὰν ἐπιθυμίαν νὰ ἀπολαύσουν τὶς ἑστίες τους, δὲν θὰ ἐφαρμόσουν καὶ ἀνοίξουν καὶ πάλι τὸν πόλεμο σ’ ἐκεῖνες τὶς ἐπαρχίες ὅπου οἱ καπετάνιοι αὐτῶν ζοῦν ἐδῶ καὶ αἰῶνες ἀπὸ τὴν τέχνη τῶν ὅπλων καὶ τῶν ἄλλων παρεπομένων;».
4. «Ἡ φυσικωτάτη ὀροθεσία ἐξ ἧς μόνον ἤθελεν ἀποκτήσει ἡ νέα Ἐπικράτεια τὸν προσήκοντα σχηματισμὸν πρὸς προφύλαξιν ἀπὸ τῶν Τούρκων καὶ πρὸς ἀποκατάστασιν ὅρων ὑγιοῦς διαβιώσεως, θὰ ἦταν στὴν μὲν ξηρὰ ἡ γραμμὴ ἀπὸ τὴν βάσιν τοῦ Ὀλύμπου στὸν Θερμαϊκὸ Κόλπο, διὰ μέσου τοῦ ὅρους Χάσια καὶ Μετσόβου καὶ Χαρμόβου καὶ Σαμαρίνας καὶ Γαρδικίου, στὸ Παλέρμο, στὴν Ἀδριατικὴ θάλασσα. Ὡς πρὸς δὲ τὰ νησιά, θὰ πρέπει νὰ περιληφθοῦν ἐντὸς τῶν ἑλληνικῶν ὁρίων ἡ Εὔβοια καὶ ἡ Κρήτη, τὸ νοτιότερο μέρος τῆς μεθορίου».
5. «Τῆς Κρήτης ἡ παρὰ τῶν Ἑλλήνων κατοχὴ ἀπαραίτητος φαίνεται πρὸς ἀσφάλειαν καὶ τοῦ Αἰγαίου καὶ τῆς Πελοποννήσου, διότι, μένουσα εἰς τὴν ἐξουσίαν τῶν Τούρκων ἢ τοῦ Μεχμὲτ Ἀλή, δύναται νὰ ἀποβῇ ποτὲ δεινὸν ὁρμητήριον ἐχθρικῶν ἐπιχειρήσεων μετὰ μεγάλων δυνάμεων κατὰ τῆς Ἑλλάδος. Ἔπειτα, ὁ λαὸς τῆς Κρήτης ἔτι καὶ σήμερον κατὰ τῶν Τούρκων διαμαχόμενος, ἂν ἡ Κρήτη μείνει εἰς τοὺς Τούρκους, δὲν ἤθελε συρρεύση ὡς τῆς Ἑλλάδος τὰς νήσους; Καὶ ἐκ τούτου δὲν ἤθελεν ὑποπέσει ἄρα γὲ πάλιν ἡ κοινὴ ἐμπορία εἰς τὰς προλαβούσας συμφοράς;».
V. Το ιστορικό έργο του Ιωάννη Καποδίστρια
Μετά τα προεκτεθέντα επανέρχομαι στο ζήτημα του γιατί ο Ιωάννης Καποδίστριας ήταν, οιονεί νομοτελειακώς, υποχρεωμένος να προσφύγει και σε έκτακτες εξουσίες, ορισμένες φορές εκτός του κανονιστικού πλαισίου του Συντάγματος της Τροιζήνας του 1827, προκειμένου να αντεπεξέλθει αποτελεσματικώς στον κρίσιμο ρόλο του Κυβερνήτη, τον οποίο είχε επωμισθεί θεσμικώς και πολιτικώς. Και κατά τούτο είναι αναγκαίο να γίνει ένας συνοπτικός απολογισμός του τεράστιου έργου που συντελέσθηκε επί των ημερών του στο εσωτερικό της τότε Ελληνικής Επικράτειας, με συνοπτική αναφορά στο εντός του τότε Ελληνικού Κράτους έργο του.
Α. Πραγματικά στο εσωτερικό ο Ιωάννης Καποδίστριας είχε να αντιμετωπίσει την πειρατεία, την διάλυση του στρατού, καθώς και την κακή οικονομική κατάσταση της Χώρας. Ιδιαίτερη μέριμνα επέδειξε ο Ιωάννης Καποδίστριας για την δημιουργία δικαστηρίων, θεσπίζοντας και Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. Στην προσπάθεια αναδιοργάνωσης του Στρατού περιλαμβάνεται και η ίδρυση της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων. Ίδρυσε, επίσης, Εθνικό Νομισματοκοπείο, ενώ καθιέρωσε τον Φοίνικα ως Εθνικό Νόμισμα. Όσον αφορά την εκπαίδευση, ανήγειρε νέα σχολεία, εισήγαγε την μέθοδο του αλληλοδιδακτικού σχολείου και ίδρυσε Εκκλησιαστική Σχολή στον Πόρο. Ανήγειρε, ακόμη, το Ορφανοτροφείο Αίγινας. Δεν ίδρυσε Πανεπιστήμιο, καθώς θεωρούσε ότι έπρεπε να υπάρξουν πρώτα απόφοιτοι μέσης εκπαίδευσης, ικανοί να προετοιμάσουν τους νέους για ανώτερες σπουδές. Μερίμνησε για τον επανασχεδιασμό και την ανοικοδόμηση Ελληνικών Πόλεων, όπως το Ναύπλιο, το Άργος, το Μεσολόγγι και η Πάτρα, έργο που ανέθεσε στον Κερκυραίο αρχιτέκτονα Σταμάτιο Βούλγαρη. Ουσιαστική ήταν και η συμβολή του στο εμπόριο, με την παραχώρηση δανείων στους νησιώτες για την αγορά πλοίων και για την κατασκευή ναυπηγείων στον Πόρο και το Ναύπλιο. Τον Οκτώβριο του 1829 ίδρυσε το πρώτο Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αίγινα.
Β. Όσον αφορά την Ελληνική Οικονομία, ο Ιωάννης Καποδίστριας επέδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την γεωργία, βασική πηγή πλούτου της Ελλάδας. Ίδρυσε την Γεωργική Σχολή της Τίρυνθας και ενεθάρρυνε την καλλιέργεια της πατάτας. Επίσης, προσπαθώντας να ενισχύσει την Ελληνική Οικονομία, ο Ιωάννης Καποδίστριας ίδρυσε την «Εθνική Χρηματιστική Τράπεζα», η οποία όμως απέτυχε. Είτε γιατί, κατά μία άποψη, το Δημόσιο εκμεταλλευόταν χωρίς όρους τα χρήματα των καταθετών, είτε εξαιτίας της αντίθεσης των προυχόντων προς το καποδιστριακό καθεστώς και της έλλειψης εμπιστοσύνης προς τον νέο αυτό θεσμό. Σχετικά με την εσωτερική του πολιτική πρέπει να μνημονευθεί η μεγάλη έμπρακτη συμβολή του φίλου του Ιωάννη Καποδίστρια, Ελβετού τραπεζίτη Εϋνάρδου, ο οποίος δικαίως θεωρείται και ο θεμελιωτής της μακράς και ανέφελης Ελληνο–Ελβετικής Φιλίας.
Επίλογος
Συμπερασματικώς ο Ιωάννης Καποδίστριας αφιέρωσε, κυριολεκτικώς, τον εαυτό του στον ιερό σκοπό της δημιουργίας, εκ του μηδενός, σύγχρονου Ελληνικού Κράτους, βάζοντας τις βάσεις για μιαν Ελλάδα αντάξια του παρελθόντος της αλλά και της προοπτικής της. Ακαταπόνητος και αποφασιστικός, εργάσθηκε «με λογισμό και μ’ όνειρο», για να θυμηθούμε τον στίχο του Διονυσίου Σολωμού στους «Ελεύθερους Πολιορκημένους». Μόλις τριάμισι χρόνια μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, την 27η Σεπτεμβρίου του 1831, η δολοφονία του στο Ναύπλιο, καθαρώς πολιτική δολοφονία από τον Κωνσταντίνο και τον Γιώργο Μαυρομιχάλη –και εκείνους βεβαίως που κρύβονταν πίσω τους, ως ηθικοί αυτουργοί, εντός και εκτός Ελλάδας– έβαλε θλιβερό τέλος στο μεγαλόπνοο έργο του και βύθισε τον Ελληνικό Λαό σε βαρύ πένθος. Εάν δεν είχε δολοφονηθεί ο Ιωάννης Καποδίστριας και, επέκεινα, εάν είχε ολοκληρώσει την θητεία του και το έργο του, μάλλον η Ελλάδα δεν θα είχε καταλήξει να δεχθεί το καθεστώς της «ελέω θεού» μοναρχίας που εγκαθιδρύθηκε με την έλευση του Όθωνος. Πιθανότατα δε στο μεταξύ θα είχε εμπεδωθεί μια δημοκρατική διακυβέρνηση, εναρμονισμένη με την βούληση και την νοοτροπία των Ελλήνων, όπως αυτή είχε διαφανεί καθ’ όλη την διάρκεια του Αγώνα μετά την Εθνεγερσία του 1821. Υπό τις συνθήκες αυτές η μνήμη του Ιωάννη Καποδίστρια, ιδίως κατά την σημερινή πολλαπλώς κρίσιμη συγκυρία, δεν ανήκει μόνο στην Ιστορία. Αποτελεί, για όλους μας, δείκτη πορείας προκειμένου να αντιληφθούμε, καθένας στο μέτρο που του αναλογεί, τι πρέπει να πράττουμε κατ’ εξοχήν σε κρίσιμες περιόδους ώστε να ανταποκρινόμαστε, κατά τα προτάγματα της Ιστορίας μας, στο χρέος μας ως Ελλήνων, τεταγμένων άνευ όρων στην υπεράσπιση της Πατρίδας και στην διασφάλιση του μέλλοντός της, άρα και στην διασφάλιση του μέλλοντος του Έθνους των Ελλήνων.»
Ιστορία - Πολιτισμός
Κραυγή αγωνίας από τον Αρχιεπίσκοπο Σινά: Ξεκίνησε συλλογή υπογραφών!
Eπιχειρούμενη συγκάλυψη του όλου ζητήματος που έχει ανακύψει, ειδικά μετά την μετατόπιση της επικαιρότητας στα γεγονότα του Ιράν

Κραυγή αγωνίας από τον Αρχιεπίσκοπο Σινά για την επιχειρούμενη συγκάλυψη του όλου ζητήματος που έχει ανακύψει, ειδικά μετά την μετατόπιση της επικαιρότητας στα γεγονότα του Ιράν… Παρατίθεται αυτούσια η δημοσιευθείσα επιστολή/έκκληση του Αρχιεπισκόπου (ολόκληρη η επιστολή εδώ) και εν συνεχεία ο σύνδεσμος για την συλλογή υπογραφών:

Πηγή: i-epikaira.blogspot.com
Ιστορία - Πολιτισμός
Γιατί το ΥΠΕΞ αδιαφορεί για το Γερμανικό Χρέος προς την Ελλάδα ύψους άνω του ενός τρις ευρώ;
Η Διεθνής Επιτροπή θα συνεχίσει τις πιέσεις της προς κάθε κατεύθυνση μέχρις ότου η Αθήνα αναγκάσει το Βερολίνο να δεχτεί την ύπαρξη των Οφειλών του προς τη χώρα μας από την περίοδο της Κατοχής κι αρχίσουν οι συζητήσεις για την αποπληρωμή τους.

Γράφει ο Λεωνίδας Χρυσανθόπουλος
Η Διεθνής Επιτροπή του Γερμανικού Χρέους στην Ελλάδα (International Committee of the German Debts to Greece) είναι ένα σωματείο που ιδρύθηκε πρόσφατα με έδρα τον Καναδά. Απαρτίζεται από Έλληνες της ημεδαπής και της αλλοδαπής και με τις δράσεις του αποσκοπεί στο να αναδείξει το θέμα των Γερμανικών Οφειλών από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο που το Βερολίνο αρνείται να καταβάλει στη χώρα μας. Πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής είναι ο Γεώργιος Μανιός, πρώην πρόεδρος του Ελληνοκαναδικού Κογκρέσου.
Στις 20 Μαρτίου, η Διεθνής Επιτροπή, σε μια προσπάθεια να κινητοποιήσει την Βουλή των Ελλήνων να επαναδραστηριοποιηθεί στο θέμα των Γερμανικών Οφειλών, υπέβαλε ένα υπόμνημα προς τον πρόεδρο της Βουλής για να διανεμηθεί σ’ όλους τους βουλευτές, πράγμα το οποίο και έγινε. Από τους τριακοσίους μόνον ένας ανταποκρίθηκε, ο κ. Βασίλης Βιλιάρδος της Ελληνικής Λύσης. Ο κ. Βιλιάρδος υπέβαλε στις 4 Απριλίου αναφορά προς τους υπουργούς Εξωτερικών και Εθνικής Οικονομίας επισυνάπτοντας το υπόμνημα και ζητώντας να αποφανθούν σχετικώς. Το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας δήλωσε αναρμοδιότητα για το θέμα αυτό παραπέμποντας την όλη υπόθεση στο υπουργείο Εξωτερικών.
Το υπόμνημα της Διεθνούς Επιτροπής, εκτός των άλλων, περιείχε τις εξής επτά προτάσεις:
-
Να εφαρμοστεί η απόφαση της Ολομέλειας της Βουλής των Ελλήνων της 17ης Απριλίου του 2019 και να αποσταλεί εκ νέου από την ελληνική κυβέρνηση ρηματική διακοίνωση προς τη νέα γερμανική κυβέρνηση
-
Να υπογραφεί από τον υπουργό Δικαιοσύνης η εκτέλεση της δικαστικής απόφασης για το Δίστομο που προβλέπει τη δυνατότητα κατάσχεσης των περιουσιακών στοιχείων του Γερμανικού Δημοσίου στην Ελλάδα
-
Να συγκληθεί η Κοινοβουλευτική Ομάδα Φιλίας Ελλάδας-Γερμανίας και να τεθεί εκεί με επίταση το θέμα των Γερμανικών Οφειλών
-
Να ασκηθούν πιέσεις από την Βουλή προς την ελληνική κυβέρνηση να θέσει το θέμα της αποπληρωμής των Γερμανικών Οφειλών προς την γερμανική κυβέρνηση κατά τρόπο δυναμικό
-
Να ζητηθεί από το υπουργείο Πολιτισμού ενημέρωση σχετικά με τις πρόσφατες συζητήσεις του με το αντίστοιχο γερμανικό υπουργείο σχετικά με τον επαναπατρισμό των κλαπέντων αρχαιολογικών πολιτιστικών θησαυρών μας
-
Στις διμερείς επαφές που θα έχουν τα μέλη της Βουλής των Ελλήνων με συναδέλφους τους να θέτουν το θέμα του Γερμανικού Χρέους προς τη χώρα μας κατά προτεραιότητα
-
Να συσταθεί από τη Βουλή μια Μόνιμη Επιτροπή επιφορτισμένη με την παρακολούθηση του θέματος των Γερμανικών Οφειλών
Στις 12 Ιουνίου, το γραφείο του κ. Βιλιάρδου ενημέρωσε την Διεθνή Επιτροπή ότι μέχρι την ημερομηνία εκείνη το υπουργείο Εξωτερικών δεν είχε απαντήσει στην αναφορά του βουλευτή κι έτσι, λόγω της παρέλευσης των 25 ημερών, η αναφορά θεωρείται πλέον εκπρόθεσμη.
Στις 19 Ιουνίου, η Διεθνής Επιτροπή διαμαρτυρήθηκε προς το ΥΠΕΞ και κατήγγειλε την αδράνειά του να απαντήσει στην αναφορά του Έλληνα βουλευτή και ζήτησε, έστω και αργά, να ασχοληθεί με το θέμα καθώς η αδιαφορία του αυτή αποτελεί ασέβεια προς τους νεκρούς της Κατοχής και προς τη Βουλή των Ελλήνων.
Το Γερμανικό Χρέος προς την Ελλάδα από την περίοδο της Κατοχής ανέρχεται σε πάνω από 1 τρις ευρώ, ποσόν το οποίο υπολογίζει περίπου να διαθέσει η Γερμανία για τον επανεξοπλισμό της στα πλαίσια του ReARM Europe της Ε.Ε., γεγονός που δεν το λες και χαρμόσυνο για το μέλλον της ανθρωπότητας.
Είναι λυπηρό που από τους τριακοσίους της Βουλής μας ανταποκρίθηκε μόνο ένας, γι’ αυτό και συγχαίρουμε τον βουλευτή Βασίλη Βιλιάρδο.
Η Διεθνής Επιτροπή θα συνεχίσει τις πιέσεις της προς κάθε κατεύθυνση μέχρις ότου η Αθήνα αναγκάσει το Βερολίνο να δεχτεί την ύπαρξη των Οφειλών του προς τη χώρα μας από την περίοδο της Κατοχής κι αρχίσουν οι συζητήσεις για την αποπληρωμή τους.
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Ομολογία αποτυχίας από Γκιουρντενίζ! Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τη “Γαλάζια Πατρίδα” δια στόματος του εμπνευστή της
-
Απόψεις1 εβδομάδα πριν
Γι’αυτό οι Τούρκοι τρέμουν το μένος του Ισραήλ! Η προφητεία του μέντορα του Ερντογάν που “στοιχειώνει” την Άγκυρα
-
Πολιτική3 εβδομάδες πριν
Ανατροπή στην ανατροπή! Ο Σίσι βάζει τα πράγματα στη θέση τους για το Σινά – Καμία προσβολή της μοναδικής και ιερής θρησκευτικής θέσης της Μονής -Δεν αλλάζει πουθενά το καθεστώς
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Τούρκοι εισέβαλαν στην Καβάλα για να δείξουν «απειλητική» πινακίδα της ματωμένης Κύπρου! (video)
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Χειρουργική επιχείρηση! Η Ινδία χτύπησε το Πακιστάν με SCALP και HAMMER που εκτοξεύτηκαν από Rafale
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Ινδός στρατηγός απειλεί με πυρηνικό αφανισμό την Τουρκία
-
Διεθνή3 μήνες πριν
Με την ουρά στα σκέλια! Φιντάν: Η Τουρκία δεν επιθυμεί καμία αντιπαράθεση με το Ισραήλ στη Συρία
-
Άμυνα1 μήνα πριν
Το 20% της αεροπορικής ισχύος του Πακιστάν διέλυσε σε ένα βράδυ η Ινδία!