Οικονομία
Το σχέδιο για “zero carbon” πλοία στην ακτοπλοΐα

Του Γιώργου Γεωργίου
Κρίσιμη και ενδιαφέρουσα θα είναι η δεκαετία που διανύουμε για την ελληνική ακτοπλοΐα, καθώς φαίνεται πως δρομολογούνται σημαντικές εξελίξεις, με φόντο την ανανέωση του “υπέργηρου” στόλου που εξυπηρετεί τα νησιά μας.
Σήμερα, με βάση τις εκτιμήσεις του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΝΕΕ), ο στόλος αποτελείται από 160 πλοία, 60 μικρότερα πορθμειακά, περίπου 100-200 ημερόπλοια και αρκετά ακόμη θαλάσσια ταξί. Όπως ανέδειξε η πρόσφατη μελέτη της XRTC Business Consultants, στο τέλος του 2021, το 60% του στόλου θα βρίσκεται εντός του ορίου ηλικίας των 30 ετών, ενώ το 2030 το 74% αυτού θα έχει υπερβεί το εν λόγω όριο.
Στόλος από το… μηδέν
“Πρέπει να γίνουμε πράσινοι, πρέπει να φτιάξουμε από την αρχή τον στόλο μας, από τα μικρότερα ημερόπλοια μέχρι τα συμβατικά, με στόχο να έχει διάρκεια ζωής τουλάχιστον 40 έτη. Τα περισσότερα από τα τωρινά πλοία θα αποχωρήσουν μέσα στην επόμενη δεκαετία. Δε θα μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε και σε διαφορετική περίπτωση θα πληρώνουμε υπέρογκα πρόστιμα, αρκετά μεγαλύτερα από τη χρηματοδότηση που δίνεται από το κράτος για τις άγονες γραμμές” τόνισε σε σχετική εκδήλωση στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ο πρόεδρος του ΝΕΕ, Γιώργος Πατέρας. To Επιμελητήριο έχει αναλάβει κεντρικό ρόλο στην ανανέωση του στόλου και προχωρά το project μαζί με την κυβέρνηση και άλλους αρμόδιους φορείς.
Στόχος, σύμφωνα με τον κ. Πατέρα, είναι η κατασκευή απευθείας “zero carbon” πλοίων, με μηδενικό, δηλαδή, αποτύπωμα άνθρακα, χωρίς την υιοθέτηση μεταβατικών λύσεων, όπως το LNG. Ο ίδιος έθεσε στο επίκεντρο το υδρογόνο, είτε μέσω μηχανών εσωτερικής καύσης είτε μέσω κυψελών καυσίμου. Φυσικά προαπαιτούμενο είναι η κατασκευή των υποδομών για τη διανομή του υδρογόνου γύρω από τα νησιά. Μάλιστα, επεσήμανε ότι οι τεχνολογίες προχωρούν πολύ γρήγορα και ήδη κατασκευαστικές εταιρείες στην Ιαπωνία “τεστάρουν” το υδρογόνο για την εμπορική ναυτιλία. Σε ό,τι αφορά τα μικρότερα πορθμεία, αυτά, όπως είπε, θα αξιοποιούν μπαταρίες, με στόχο την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στις εγχώριες θαλάσσιες διαδρομές.
“Είναι πολύ συμφερότερο να χτίσουμε ένα καινούριο πλοίο, παρά να ξοδέψουμε σχεδόν τα ίδια χρήματα για να τροποποιήσουμε τις μηχανές σε ένα υπάρχον” απάντησε ο πρόεδρος του ΝΕΕ, σε σχετικό ερώτημα του Γενικού Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλη Κουτουλάκη. Όπως εξήγησε, ο σχεδιασμός και η θέση της μηχανής σε ένα πλοίο που εξυπηρετεί την ακτοπλοΐα δεν επιτρέπει εύκολες τροποποιήσεις, σε αντίθεση με ένα βαπόρι της ποντοπόρου ναυτιλίας.
Τα βήματα
Ο πρόεδρος του ΝΕΕ αποτίμησε το project στα 11 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, οι τράπεζες είναι διατεθειμένες να καλύψουν σε βάθος χρόνου το 50% της χρηματοδότησης, ενώ η κρατική στήριξη αναμένεται να ανέλθει σε ένα 10%-15%. Η διάθεση των τραπεζών να πριμοδοτήσουν το πλάνο έγκειται, όπως εξήγησε ο κ. Πατέρας, στις αναπτυξιακές προοπτικές αυτού, καθώς ένα λειτουργικό ακτοπλοϊκό δίκτυο με σύγχρονα πλοία, θα έχει άμεσα οφέλη στον τουρισμό, ενώ αναμένεται να ανοίξουν θέσεις εργασίας και στα νησιά. “Ήδη παρατηρείται μία τάση φυγής από τα αστικά κέντρα” σχολίασε.
Στη συνέχεια και μετά τις δύο πρώτες μελέτες του Επιμελητηρίου, οι οποίες ήταν κατατοπιστικές για τις ανάγκες της ακτοπλοΐας και τους ευρωπαϊκούς μηχανισμούς στήριξης, στόχος είναι να αναπτυχθεί ένα business plan, το οποίο θα ορίζει τον τρόπο και τις πηγές άντλησης των απαιτούμενων πόρων. Μάλιστα, όπως γνωστοποίησε ο κ. Κουτουλάκης, το business plan θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Παράλληλα με το business plan, το επόμενο στάδιο θα είναι και η κατασκευή του “proof of concept” πλοίου, του πλοίου, δηλαδή, που θα αποτελέσει οδηγό για την υλοποίηση του project. Με αυτόν τον τρόπο, θα καθοριστούν με ακρίβεια τα κόστη κατασκευής ενός τέτοιου πλοίου, προκειμένου να γνωρίζουν πιθανοί ενδιαφερόμενοι επενδυτές όλες τις λεπτομέρειες. Το Επιμελητήριο έχει ανοίξει δίαυλο με τους Έλληνες κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού (HEMEXPO), προκειμένου να δοθούν άνευ κόστους τα κύρια μηχανήματα γι’ αυτό το πρώτο πλοίο. Πάντως αναμένεται να κατασκευαστεί και με ανακυκλωμένα υλικά από άλλα παλαιότερα βαπόρια, προκειμένου να μειωθεί το τελικό κόστος. Μάλιστα, ο σχεδιασμός του βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, με τη συνδρομή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.
Βάσει πλάνου, και στον απόηχο των πρόσφατων εξελίξεων στη ναυπηγική βιομηχανία, προτεραιότητα των εμπλεκόμενων φορέων είναι το πρώτο πλοίο να ναυπηγηθεί στην Ελλάδα. “Έχουμε την τεχνολογία και την τεχνογνωσία. Τα περισσότερα μηχανήματα κατασκευάζονται στη χώρα μας” σχολίασε ο κ. Πατέρας, ο οποίος, μάλιστα, εκτιμά ότι αν προχωρήσει το εγχείρημα, θα επιστρέψουν και αρκετοί Έλληνες μηχανικοί και τεχνίτες, οι οποίοι εργάζονται, σήμερα, στα κορυφαία ναυπηγεία της Ασίας. Φυσικά, στο “τραπέζι” είναι και η εναλλακτική επιλογή κατασκευής του πλοίου σε κάποιο ναυπηγείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τέλος, σημειώνεται ότι για ένα τέτοιο project πρέπει να εξευρεθεί και ο πλοιοκτήτης, ο οποίος θα έχει τη διάθεση να συνδράμει σε αυτό το “άγνωστο ταξίδι”, όπως το περιέγραψε ο κ. Πατέρας. Προϋπόθεση βέβαια για τον κόσμο της πλοιοκτησίας είναι η εγγύηση ότι το όλο εγχείρημα θα αποβεί κερδοφόρο, κάτι που θα δείξει το business plan.
Κυβερνητική πρωτοβουλία
Σημειώνεται, τέλος, ότι το υπουργείο Ναυτιλίας γνωστοποίησε τις προηγούμενες ημέρες σχέδιο για τη στήριξη της νησιωτικότητας μέσα από την αναβάθμιση των μεταφορικών υπηρεσιών. Για την πρόταση, η οποία έχει εγκριθεί επί της αρχής από την Κομισιόν, έχει “κλειδώσει” χρηματοδότηση από τους πόρους του ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ θα αξιοποιηθεί και το πρόγραμμα “Νέαρχος”.
Στόχος της πρόσθετης χρηματοδότησης, η οποία αναμένεται να φτάσει συνολικά τα 370 εκατ. ευρώ, είναι να προσφέρονται μεγαλύτερα μισθώματα στους αναδόχους των μικρών άγονων γραμμών και να κλείνουν πολυετείς συμβάσεις 5-7 ετών. Αυτό το κίνητρο θα δημιουργεί την υποχρέωση στην ανάδοχη εταιρεία να δρομολογεί πλοία σύγχρονης τεχνολογίας στις γραμμές, τα οποία θα είναι ευθυγραμμισμένα με τους νέους “πράσινους” κανονισμούς.

Οικονομία
Έξυπνες λύσεις! Πως να μειώσεις τον λογαριασμό ρεύματος

Πως να μειώσεις τον λογαριασμό ρεύματος με έξυπνες λύσεις;
Αν ψάχνεις τρόπους να μειώσεις τους λογαριασμούς σου χωρίς να θυσιάσεις την άνεση ή την καθημερινότητά σου, υπάρχουν πλέον αρκετές «έξυπνες λύσεις» που μπορούν να σε βοηθήσουν. Το Pricefox, η κορυφαία πλατφόρμα σύγκρισης τιμών αλλά και αλλαγής παρόχου ενέργειας, σου δίνει μερικές χρήσιμες συμβουλές για να εξοικονομήσεις στον λογαριασμό ρεύματος.
Οι έξυπνες συσκευές που βοηθούν στη εξοικονόμηση ενέργειας
1. Έξυπνος θερμοστάτης
Ένας έξυπνος θερμοστάτης σου δίνει τη δυνατότητα να ρυθμίζεις τη θερμοκρασία του σπιτιού σου με ακρίβεια, από το κινητό σου. Μαθαίνει τις συνήθειές σου και προσαρμόζει αυτόματα τη λειτουργία της θέρμανσης ή του κλιματισμού, ώστε να καταναλώνεις ενέργεια μόνο όταν είναι απαραίτητο.
Ενδεικτικό κόστος: από 30-150 ευρώ.
2. Έξυπνα πολύπριζα
Πολλές συσκευές συνεχίζουν να καταναλώνουν ενέργεια ακόμη και όταν δεν τις χρησιμοποιείς. Με τα έξυπνα πολύπριζα μπορείς να τις απενεργοποιείς απομακρυσμένα, να ορίζεις χρονοδιακόπτες ή να τις προγραμματίζεις σύμφωνα με τις ώρες που βρίσκεσαι σπίτι.
Ενδεικτικό κόστος: από 25-50 ευρώ.
3. Φωτισμός LED
Αντικαθιστώντας τους συμβατικούς λαμπτήρες με LED μπορείς να μειώσεις σημαντικά την κατανάλωση ρεύματος για φωτισμό. Συνδύασέ τους με έξυπνους διακόπτες ή αισθητήρες κίνησης και δημιούργησε σενάρια φωτισμού που ταιριάζουν στις ανάγκες σου.
Ενδεικτικό κόστος: από 2 ευρώ/λαμπτήρα.
4. Ταχυθερμοσίφωνας
Οι συμβατικοί θερμοσίφωνες καταναλώνουν ενέργεια διατηρώντας το νερό ζεστό όλη μέρα. Οι ταχυθερμοσίφωνες λειτουργούν μόνο τη στιγμή που τους ενεργοποιείς, μειώνοντας την κατανάλωση χωρίς να θυσιάζεις την άνεση. Είναι ιδανικοί για μικρότερα σπίτια.
Ενδεικτικό κόστος: από 70-400 ευρώ.
5. Ηλιακοί φορτιστές
Οι ηλιακοί φορτιστές αποτελούν μια πρακτική λύση για τη φόρτιση μικροσυσκευών (κινητά, tablet, ακουστικά) χρησιμοποιώντας μόνο ηλιακή ενέργεια. Αν έχεις πρόσβαση σε εξωτερικό χώρο με ήλιο, μπορείς να εκμεταλλευτείς τη φυσική ενέργεια.
Ενδεικτικό κόστος: από 12-80 ευρώ.
6. Έξυπνος μετρητής ρεύματος
Ο έξυπνος μετρητής ρεύματος είναι ένα ασύρματο φορητό μηχάνημα νέας τεχνολογίας που ελέγχει και υπολογίζει την κατανάλωση ρεύματος σε πραγματικό χρόνο.
Ένας έξυπνος μετρητής ρεύματος δίνει τη δυνατότητα για άμεση ενημέρωση σχετικά με την κατανάλωση ενέργειας ενός σπιτιού ή μιας επιχείρησης, που επιτρέπει την ορθότερη διαχείριση των συσκευών ενώ παράλληλα μπορεί να προσφέρει εξοικονόμηση ρεύματος έως 20%.
Ενδεικτικό κόστος: από 90€
7. Ενεργειακά παράθυρα
Η θερμική απώλεια από παράθυρα με παλιούς υαλοπίνακες μπορεί να αυξήσει σημαντικά την ανάγκη για θέρμανση ή ψύξη. Τα ενεργειακά τζάμια μειώνουν τις απώλειες, διατηρώντας τη θερμοκρασία του χώρου σταθερή, χειμώνα-καλοκαίρι.
Ενδεικτικό κόστος: από 80 ευρώ/τ.μ.
Επιπλέον καθημερινές συνήθειες που κάνουν τη διαφορά
Πέρα από τις παραπάνω επιλογές, υπάρχουν και ορισμένες καθημερινές πρακτικές που βοηθούν στη μείωση της κατανάλωσης:
- Ρύθμισε τη θερμοκρασία του ψυγείου στους 4–5°C
- Χρησιμοποίησε τη λειτουργία εξοικονόμησης ενέργειας σε κινητά, laptop και smart TV
- Προγραμμάτισε τη χρήση του θερμοσίφωνα, ώστε να λειτουργεί μόνο όταν χρειάζεται
- Ρύθμισε με χρονοδιακόπτη για πόση ώρα θα είναι σε λειτουργία οι συσκευές σου (πχ το κλιματιστικό)
- Επίλεξε συσκευές υψηλής ενεργειακής κλάσης όταν κάνεις αναβάθμιση
- Μην αφήνεις συσκευές σε αναμονή (stand-by). Σβήσ’ τες τελείως ή χρησιμοποίησε πολύπριζα με διακόπτη.
- Κάνε πλύσιμο ρούχων σε χαμηλότερες θερμοκρασίες (30–40°C)
- Χρησιμοποίησε φυσικό φως όσο γίνεται.
Στο Pricefox, έχεις δίπλα σου εξειδικευμένους ενεργειακούς συμβούλους για να σε βοηθήσουν να επιλέξεις τον κατάλληλο πάροχο για τις ανάγκες σου να μειώσεις ακόμα περισσότερο τους λογαριασμούς σου, εξοικονομώντας έως και 30€/μήνα.
Οικονομία
Δασμοί: Η Fitch προειδοποιεί για αύξηση των τιμών των αυτοκινήτων «σε όλο τον κόσμο»
«Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να δυσκολευτούν να αυξήσουν τις τιμές τους επαρκώς για να καλύψουν τους δασμούς 25% και θα πρέπει να προβούν σε επώδυνες προσαρμογές στα σχέδια παραγωγής και πωλήσεών τους», έγραψε επίσης ο οίκος αξιολόγησης την Τετάρτη.

Ο οίκος αξιολόγησης Fitch δήλωσε ότι αναμένει ότι «οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο θα αυξήσουν τις τιμές τους για να αντισταθμίσουν τους αμερικανικούς δασμούς», οι οποίοι επηρεάζουν τα οχήματα που εισάγονται στις ΗΠΑ από τις αρχές Απριλίου.
«Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να δυσκολευτούν να αυξήσουν τις τιμές τους επαρκώς για να καλύψουν τους δασμούς 25% και θα πρέπει να προβούν σε επώδυνες προσαρμογές στα σχέδια παραγωγής και πωλήσεών τους», έγραψε επίσης ο οίκος αξιολόγησης την Τετάρτη.
Αυτό θα μπορούσε, σε ορισμένες περιπτώσεις, «να μην είναι επαρκές» και θα μπορούσε να οδηγήσει σε «σημαντική συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους έως το 2025», πρόσθεσε ο οίκος Fitch.
Βαρύτατες τελωνειακές προσαυξήσεις ύψους 25% πλήττουν τις εισαγωγές αυτοκινήτων και ανταλλακτικών αυτοκινήτων στις Ηνωμένες Πολιτείες. «Αν και αναμένουμε ότι ο άμεσος αντίκτυπος των δασμών θα διαφέρει μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών», ανάλογα ιδίως με το πού βρίσκεται η παραγωγή τους, καμία εταιρεία «δεν θα είναι εντελώς αλώβητη από τη μείωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και της ζήτησης στον κλάδο», προειδοποίησε η Fitch.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
Οικονομία
Η Γερμανία εισάγει τα δύο τρίτα των σπάνιων γαιών της από την Κίνα

Εξαρτημένη σε μεγάλο βαθμό από την Κίνα είναι η Γερμανία, σε ό,τι αφορά τις σπάνιες γαίες που χρειάζεται ως πρώτες ύλες για πολλά προϊόντα υψηλής τεχνολογίας .
«Το 65,5% των εισαγόμενων σπανίων γαιών προήλθε από την Κίνα», ανακοίνωσε σήμερα η Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία.
«Για ορισμένες από τις σπάνιες γαίες, η Κίνα έχει ένα ιδιαίτερα υψηλό μερίδιο ως χώρα προέλευσης», τονίζεται στην ανακοίνωση. «Το νεοδύμιο, το πρασεοδύμιο και το σαμάριο, που χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, για μόνιμους μαγνήτες σε ηλεκτρικούς κινητήρες, εισήχθησαν σχεδόν εξ ολοκλήρου από την Κίνα».
Πέρυσι, το 76,3% των ενώσεων λανθανίου που εισήχθησαν στη Γερμανία προέρχονταν επίσης από τη Λαϊκή Δημοκρατία. Αυτές οι ενώσεις, που χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, για την παραγωγή μπαταριών, αντιπροσώπευαν τα τρία τέταρτα του συνολικού όγκου εισαγωγών σπάνιων γαιών.
Οι 17 σπάνιες γαίες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στον εμπορικό πόλεμο που έχει ξεσπάσει μετά την επιβολή σκληρών δασμών από τον Αμερικανό πρόεδρο Τραμπ, στην Κίνα. Πριν από λίγες ημέρες, το Πεκίνο απαγόρευσε μάλιστα τις εξαγωγές ορισμένων σπάνιων γαιών στις ΗΠΑ, ως απάντηση στους δασμούς Τραμπ.
Η Γερμανία εισήγαγε λιγότερες σπάνιες γαίες πέρυσι: η ποσότητα των περιζήτητων μετάλλων μειώθηκε από 5.900 τόνους το 2023, σε 5.200 τόνους, πέρυσι. Αυτό σημαίνει ότι ο όγκος των εισαγωγών μειώθηκε κατά 12,6%.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
-
Πολιτική3 εβδομάδες πριν
Ομολογία αποτυχίας! Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τη “Γαλάζια Πατρίδα” δια στόματος του εμπνευστή της
-
Αναλύσεις1 μήνα πριν
Μάικλ Ρούμπιν στη Hellas Journal: Η σύλληψη Ιμάμογλου σηματοδοτεί ότι ο Ερντογάν θα απελευθερώσει τον Οτζαλάν μέσα σε νεκροσακούλα!
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Έρχεται «τσουνάμι» αποκαλύψεων και στην Ελλάδα για USAID! Οι ΜΚΟ του Soros και οι Πρέσπες του Τσίπρα
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Ισραηλινή δημοσιογράφος: “Με τη διάλυση του NATO η Τουρκία θα βρεθεί σε μεγάλο κίνδυνο! Θα χωριστεί στα δύο”
-
Πολιτική3 εβδομάδες πριν
Τούρκοι εισέβαλαν στην Καβάλα για να δείξουν «απειλητική» πινακίδα της ματωμένης Κύπρου! (video)
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Έλληνας από τον Δομοκό αιχμάλωτος των Ουκρανών
-
Απόψεις3 μήνες πριν
Διαβεβαιώνω τον κ. Μητσοτάκη ότι η κυβέρνησή του δεν έχει μέλλον
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Συναγερμός από τον δήμαρχο Αλεξανδρούπολης! “Αθόρυβος εποικισμός – Βούλγαροι και Τούρκοι αγοράζουν σπίτια στην περιοχή”