Ακολουθήστε μας

Ιστορία

22 Οκτωβρίου 1991: Εκλέγεται νέος Οικουμενικός Πατριάρχης ο Χαλκηδόνας Βαρθολομαίος

Δημοσιεύτηκε

στις

Σαν Σήμερα 22 Οκτωβρίου: Τα γεγονότα που σημάδεψαν τη μέρα

362: Ο ναός του Δαφνίου Απόλλωνα, έξω από την Αντιόχεια, καταστρέφεται από μία μυστηριώδη πυρκαγιά.

1383: Ξεσπά εμφύλιος πόλεμος στην Πορτογαλία, που διαρκεί μέχρι το 1385, όταν πεθαίνει ο βασιλιάς Φερνάνδος χωρίς να έχει αφήσει αρσενικό διάδοχο.

1797: Την πρώτη πτώση με αλεξίπτωτο από αερόστατο και ύψος 3.200 ποδών πραγματοποιεί ο Γάλλος Αντρέ-Ζακ Γκαρνεράν.

1798: Ο Αλή Πασάς με τον γιο του Μουχτάρ, έπειτα από σφοδρή επίθεση, καταλαμβάνουν την Πρέβεζα, την οποία υπερασπίζονται 1.000 Έλληνες και Γάλλοι υπό τον Στρατηγό Λα Σαλσέ. Ο Αλή στέλνει πεσκέσι στον Σουλτάνο τέσσερα σακιά με κεφάλια Γάλλων και Ελλήνων μαχητών.

1824: Μεσούντος του Εθνικού Ξεσηκωμού, ο Παπαφλέσσας εισβάλλει στην Αρκαδία για να πλήξει τους οπαδούς του Κολοκοτρώνη, κατά τη διάρκεια του Β’ Εμφύλιου Πολέμου

1911: Ο εθνικιστικός στρατός της Κίνας κατατροπώνεται από 20.000 επαναστάτες.

1918: Αναφέρεται το πρώτο κρούσμα της Ισπανικής Γρίπης, με το οποίο ξεκίνησε μια επιδημία, που κόστισε τη ζωή σε 20 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

1920: Εντονη η εκλογική κίνηση στην Ελλάδα, με ογκώδεις διαδηλώσεις των Φιλελευθέρων και αντιδιαδήλωση των Γουναρικών.

1923: Φιλομοναρχικό στρατιωτικό κίνημα, υπό τους στρατηγούς Λεοναρδόπουλο και Γαργαλίδη, καταστέλλεται από τους Πλαστήρα και Πάγκαλο.

1934: Στο Δυτικό Λίβερπουλ, στο Οχάιο, πράκτορες του FBI σκοτώνουν τον διαβόητο ληστή τραπεζών Πρίτι Μπόι Φλόιντ.

1941: Στο Παρίσι 30 άτομα εκτελούνται από τους Γερμανούς σε αντίποινα για το θάνατο ενός Γερμανού στρατιωτικού

1943: Η βασιλική αεροπορία της Βρετανίας πραγματοποιεί αεροπορική επιδρομή στην γερμανική πόλη Κασέλ σκοτώνοντας 10.000 ανθρώπους και αφήνοντας άστεγους 150.000

1962: Ο αμερικανός πρόεδρος Τζον Φ. Κένεντι καταγγέλλει σε τηλεοπτικό μήνυμα ότι υπάρχουν βάσεις ρωσικών πυραύλων στην Κούβα και επιβάλλει ναυτικό αποκλεισμό στο νησί, σε μια ζώνη 500 μιλίων. («Κρίση των Πυραύλων»)

1973: Με το ψήφισμα 338 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ λήγει ο αραβοϊσραηλινός πόλεμος του Γιομ Κιπούρ.

1988: Ο Ανδρέας Παπανδρέου επιστρέφει από το Λονδίνο, μετά την επέμβαση μπαι-πας, στην οποία υποβλήθηκε στο νοσοκομείο Χέρφιλντ. Καθώς κατεβαίνει από τη σκάλα του αεροπλάνου, με ένα νεύμα του καλεί κοντά του τη Δήμητρα Λιάνη, επισημοποιώντας τη σχέση του.

1991: Νέος Οικουμενικός Πατριάρχης εκλέγεται ο μητροπολίτης Χαλκηδόνος Βαρθολομαίος.

1993: Στη Βοσνία, οι Μουσουλμάνοι παραδέχονται ότι χρησιμοποιούσαν χημικά όπλα.

1994: Στην Αλγερία, οι δυνάμεις ασφαλείας σκοτώνουν 47 ένοπλους ισλαμιστές.

1995: Στην έδρα του ΟΗΕ, στη Νέα Υόρκη, αρχίζει η τριήμερη έκτακτη εορταστική Συνέλευση για την επέτειο των 50 χρόνων από την ίδρυση του Οργανισμού. Στις ομιλίες τους, τόσο ο γ.γ. Μπούτρος Μπούτρος Γκάλι όσο και ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Μπιλ Κλίντον, επισημαίνουν ότι το κύριο πρόβλημα είναι το οικονομικό.

1996: Στις ΗΠΑ, το Πεντάγωνο ειδοποιεί 20.000 Αμερικανούς βετεράνους στρατιώτες ότι ενδέχεται να προσβλήθηκαν από χημικά αέρια το 1991, στον πόλεμο του Κόλπου.

1997: Γαλλία και Γερμανία αντιδρούν έντονα στην 23ετή κάθειρξη, που επιβάλλει δικαστήριο της Τουρκίας στον αγωνιστή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων Εσμπέρ Γιαγκμουρντερελί.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία

Ο θάνατος του παλληκαριού που αφύπνισε τον Ελληνισμό

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Όλες οι δυνάμεις του Έθνους συνεργάσθηκαν για να διαφυλάξουν τη φυσική και εθνική επιβίωση του Ελληνισμού της Μακεδονίας που στέναζε υπό τον Οθωμανικό ζυγό και κινδύνευε  από την ένοπλη τρομοκρατία του Βουλγαρικού εθνικισμού και της Σχισματικής Βουλγαρικής Εξαρχίας.

Μετά τον ηρωικό θάνατο του Παύλου Μελά, στις 13 Οκτωβρίου 1904, η κυβέρνηση των Αθηνών συνειδητοποίησε πόσο δίκιο είχε ο Ίων Δραγούμης όταν έγραφε: Έλληνες, ας τρέξουμε να σώσουμε τη Μακεδονία και η Μακεδονία θα μας σώσει!

Γράφει ο Κωνσταντίνος Χολέβας
Ο θάνατος του παλληκαριού αφύπνισε  τον Ελληνισμό. Μετά τον ηρωικό θάνατο του Παύλου Μελά, στις 13 Οκτωβρίου 1904, η κυβέρνηση των Αθηνών συνειδητοποίησε πόσο δίκιο είχε ο Ίων Δραγούμης όταν έγραφε: Έλληνες, ας τρέξουμε να σώσουμε τη Μακεδονία και η Μακεδονία θα μας σώσει!  Όλες οι δυνάμεις του Έθνους συνεργάσθηκαν για να διαφυλάξουν τη φυσική και εθνική επιβίωση του Ελληνισμού της Μακεδονίας που στέναζε υπό τον Οθωμανικό ζυγό και κινδύνευε  από την ένοπλη τρομοκρατία του Βουλγαρικού εθνικισμού και της Σχισματικής Βουλγαρικής Εξαρχίας.

Η πρώτη φάση του ένοπλου Μακεδονικού Αγώνα διεξήχθη το 1878, όταν οι Έλληνες Μακεδόνες αρνήθηκαν να ανταλλάξουν τον τουρκικό ζυγό με την ένταξη σε μία Μεγάλη Βουλγαρία, την  οποία υποστήριζε ο ρωσικός Πανσλαβισμός. Οι Μακεδόνες αγωνίσθηκαν με επίκεντρο το Λιτόχωρο, τη Δυτική Μακεδονία  και το όρος Μπούρινο. Ευτυχώς οι άλλες Μεγάλες Δυνάμεις σταμάτησαν τα σχέδια για ένα βουλγαρικό κράτος, το οποίο θα κατείχε όλη τη Μακεδονία πλην Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής.

Η δεύτερη  φάση του Αγώνα συμβολικά ξεκινά με τον θάνατο του Ανθυπολοχαγού Πυροβολικού Παύλου Μελά στο χωριό Στάτιστα  Καστοριάς (όχι στη Σιάτιστα Κοζάνης), σημερινό χωριό Μελάς. Ο Παύλος ανήκε σε σημαντική οικογένεια των Αθηνών με καταγωγή από την Ήπειρο και η γυναίκα του Ναταλία ήταν κόρη επιφανούς πολιτικού, του Στεφάνου Δραγούμη. Ζήτησε εθελοντικά να μεταβεί τρεις φορές στην τουρκοκρατούμενη Μακεδονία για να ενισχύσει τους εντοπίους και να οργανώσει τα σχέδια του Αγώνα. Ο θάνατός του από ενέδρα τουρκικού αποσπάσματος συγκίνησε το Πανελλήνιο. Έτσι αυξήθηκε η προσέλευση αξιωματικών και άλλων εθελοντών που έσπευδαν να εκπαιδεύσουν τους Έλληνες  στη Μακεδονία.

Ο Ελληνισμός νίκησε στον διμέτωπο αγώνα εναντίον Τούρκων και Βουλγάρων για τους εξής κυρίως λόγους:

  1. Υπήρχε όραμα, η Μεγάλη Ιδέα. Το αίτημα για απελευθέρωση των ελληνικών πληθυσμών που είχαν μείνει έξω από τα όρια του ελληνικού κράτους.
  2. Συντονίσθηκαν όλοι: Οικουμενικό Πατριαρχείο, διπλωμάτες, αξιωματικοί, δάσκαλοι και δασκάλες από την ελεύθερη Ελλάδα, εντόπιοι οπλαρχηγοί, απλοί χωρικοί, γυναίκες, παιδιά. Είναι λάθος να νομίζουμε ότι είμαστε ανοργάνωτος λαός. Όταν υπάρχει όραμα και θέληση μπορούμε να συντονισθούμε.
  3. Η θυσία των κληρικών και των αγωνιστών. Για την Ορθοδοξία και τη Μακεδονία πολλοί άνθρωποι θυσιάσθηκαν και έδωσαν το παράδειγμα.
  4. Η ελληνική συνείδηση των διγλώσσων Ελλήνων, δηλαδή εκείνων που αναγκάσθηκαν επί Τουρκοκρατίας να μιλούν τα ελληνικά παράλληλα με σλαβικές διαλέκτους ή με τα βλάχικα. Οι σλαβόφωνοι και οι βλαχόφωνοι Έλληνες πρωταγωνίστησαν στον αγώνα για τη διαφύλαξη της ελληνικότητας της Μακεδονίας και συνεργάσθηκαν με τους εθελοντές που ήρθαν από άλλα μέρη του Ελληνισμού. Κανείς δεν έκανε αναφορά σε «Μακεδονικό Έθνος». Ήταν ανύπαρκτο. Κατασκευάσθηκε το 1944 από τον Τίτο.
  5. Η Εκκλησία, το σχολείο, η οικογένεια καλλιεργούσαν την ελπίδα και την πεποίθηση ότι ο Ελληνισμός έχει μέλλον. Παρά την πτώχευση του 1893, τη στρατιωτική ήττα του 1897 και την επιβολή του Διεθνούς Οικονομικού Ελέγχου το 1898 οι Έλληνες της μικρής Ελλάδας, αλλά και της υπόδουλης Μακεδονίας (και Θράκης), είχαν το ψυχικό σθένος να αγωνισθούν για να προετοιμάσουν τους νικηφόρους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-13.

Ας διδάξουμε στα παιδιά μας τα επίκαιρα μηνύματα του Μακεδονικού Αγώνα.

Άρθρο στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 12.10.2024

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία

Τί μαρτύρησαν τα λείψανα του Κολόμβου;

Η μελέτη του DNA έρχεται σε αντίθεση με την παραδοσιακή θεωρία, την οποία πολλοί ιστορικοί είχαν αμφισβητήσει, ότι ο εξερευνητής ήταν Ιταλός από τη Γένοβα.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο Κολόμβος ηγήθηκε αποστολής που υποστηρίχθηκε από τους Καθολικούς Μονάρχες της Ισπανίας και επιδίωκε να βρει μια νέα διαδρομή προς την Ασία, αλλά αντ’ αυτού έφτασε στην Καραϊβική.

Η μελέτη του DNA έρχεται σε αντίθεση με την παραδοσιακή θεωρία, την οποία πολλοί ιστορικοί είχαν αμφισβητήσει, ότι ο εξερευνητής ήταν Ιταλός από τη Γένοβα.

O διάσημος εξερευνητής Χριστόφορος Κολόμβος, πιθανότατα είχε ισπανική και εβραϊκή καταγωγή, σύμφωνα με τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας, που στόχο είχε να δώσει φως σε ένα μυστήριο πολλών αιώνων.

Οι επιστήμονες θεωρούν ότι ο εξερευνητής, του οποίου το ταξίδι κατά μήκος του Ατλαντικού Ωκεανού το 1492 άλλαξε τον ρουν της παγκόσμιας ιστορίας, γεννήθηκε πιθανότατα στη Δυτική Ευρώπη και συγκεκριμένα στην πόλη Βαλένθια.

Νομίζουν ότι απέκρυψε την εβραϊκή του ταυτότητα ή ασπάστηκε τον καθολικισμό για να γλιτώσει από τη θρησκευτική δίωξη.

Πολλές χώρες διεκδικούσαν την καταγωγή του Κολόμβου

Η μελέτη του DNA έρχεται σε αντίθεση με την παραδοσιακή θεωρία, την οποία πολλοί ιστορικοί είχαν αμφισβητήσει, ότι ο εξερευνητής ήταν Ιταλός από τη Γένοβα.

Ο Κολόμβος ηγήθηκε αποστολής που υποστηρίχθηκε από τους Καθολικούς Μονάρχες της Ισπανίας και επιδίωκε να βρει μια νέα διαδρομή προς την Ασία, αλλά αντ’ αυτού έφτασε στην Καραϊβική.

Η άφιξή του εκεί ήταν η αρχή μιας περιόδου ευρωπαϊκής επαφής με την Αμερική, η οποία θα οδηγούσε σε κατακτήσεις και εποικισμούς – και στο θάνατο πολλών εκατομμυρίων ιθαγενών σε ασθένειες και πολέμους.

Οι χώρες διαφωνούν επί χρόνια για την καταγωγή του εξερευνητή, με πολλές να τον διεκδικούν.

Υπήρξαν περίπου 25 αντικρουόμενες θεωρίες για τη γενέτειρά του, συμπεριλαμβανομένων της Πολωνίας, της Μεγάλης Βρετανίας, της Ελλάδας, της Πορτογαλίας, της Ουγγαρίας και της Σκανδιναβίας.

Αυτά τα νέα ευρήματα βασίζονται σε περισσότερες από δύο δεκαετίες έρευνας.

Τι μαρτύρησαν τα λείψανα του Κολόμβου

Η μελέτη ξεκίνησε το 2003, όταν ο Χοσέ Αντόνιο Λορέντε, καθηγητής ιατροδικαστικής στο Πανεπιστήμιο της Γρανάδας, και ο ιστορικός Μαρσιάλ Κάστρο, έκαναν εκταφή των λειψάνων του Κολόμβου από τον καθεδρικό ναό της Σεβίλλης.

Ο Κολόμβος πέθανε στην ισπανική πόλη Vallodalid το 1506, αλλά ήθελε να ταφεί στο νησί Hispaniola της Καραϊβικής. Τα λείψανά του μεταφέρθηκαν εκεί το 1542, αλλά αιώνες αργότερα μεταφέρθηκαν στην Κούβα πριν ενταφιαστούν τελικά στη Σεβίλλη.

Οι ερευνητές πήραν επίσης δείγματα DNA από τον τάφο και από τα οστά του γιου του Κολόμβου, Ερνάντο, και του αδελφού του, Ντιέγκο.

Έκτοτε, οι επιστήμονες συνέκριναν αυτές τις γενετικές πληροφορίες με αυτές ιστορικών προσώπων και συγγενών του εξερευνητή, προκειμένου να προσπαθήσουν να λύσουν το μυστήριο.

Η παλαιότερα ευρέως αποδεκτή θεωρία ήταν ότι ο Κολόμβος γεννήθηκε στη Γένοβα το 1451, σε οικογένεια υφαντών μαλλιού.

Η κρυφή δεύτερη καταγωγή του – Γιατί την κράτησε καλά κρυμμένη

Αλλά τώρα πιστεύουν ότι ζούσε στην Ισπανία – πιθανότατα στη Βαλένθια – και ήταν Εβραίος. Νομίζουν ότι έκρυψε το ιστορικό του για να αποφύγει τη δίωξη.

Περίπου 300.000 Εβραίοι ζούσαν στην Ισπανία, προτού διαταχθούν μαζί με τους Μουσουλμάνους είτε να προσηλυτιστούν στον καθολικισμό είτε να εγκαταλείψουν τη χώρα το 1492, τη χρονιά που ο Κολόμβος αποβιβάστηκε στην Αμερική.

Ανακοινώνοντας τα αποτελέσματα της μελέτης στο τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ Columbus DNA: His True Origin, ο καθηγητής Λορέντε είπε ότι ήταν «σχεδόν απολύτως αξιόπιστα».

Το πρόγραμμα – το οποίο προβλήθηκε στον εθνικό τηλεοπτικό σταθμό RTVE της Ισπανίας το βράδυ του Σαββάτου – συνέπεσε με την Εθνική Ημέρα της Ισπανίας.

Εκείνη τη μέρα γιορτάζεται η άφιξη του εξερευνητή στην Αμερική.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία

Γ΄ Επιστημονικό Συνέδριο Μνήμης Μικρασιατικού Ελληνισμού

Την οργάνωση του Συνεδρίου  έχει αναλάβει η Ειδική Συνοδική Επιτροπή Πολιτιστικής Ταυτότητος, με Πρόεδρο τον Σεβ. Μητροπολίτη Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιο.  

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Την Παρασκευή 18 και το Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2024, θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα Πολιτιστικών Εκδηλώσεων του Συνοδικού Μεγάρου, Ιασίου 1, στην Αθήνα, το Γ΄ Επιστημονικό Συνέδριο Μνήμης Μικρασιατικού Ελληνισμού της Ιεράς Συνόδου υπό τον γενικό τίτλο: 

“Η κληρονομιά των προσφύγων και η νεοελληνική κοινωνία του 20ού αιώνος. Θρησκευτικές παραδόσεις, συγγραφείς, τέχνη, διαφύλαξη της μνήμης”.

Την οργάνωση του Συνεδρίου  έχει αναλάβει η Ειδική Συνοδική Επιτροπή Πολιτιστικής Ταυτότητος, με Πρόεδρο τον Σεβ. Μητροπολίτη Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιο.  

Η έναρξη των εργασιών του Συνεδρίου θα γίνει την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου και ώρα 17.00 με τον χαιρετισμό του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου. Στη συνέχεια θα παρουσιασθούν οι ανακοινώσεις των ομιλητών των δύο πρώτων συνεδριών. 

Το Συνέδριο θα συνεχισθεί το Σάββατο 19 Οκτωβρίου και ώρα 10.00 με τρεις συνεδρίες και  στις 16.30 το απόγευμα του Σαββάτου με τις τελευταίες δύο συνεδρίες.  

Καθηγητές Πανεπιστημίων και επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων θα παρουσιάσουν θέματα σχετικά με τον βίαιο ξεριζωμό των Ελλήνων από τη Μικρά Ασία, τον Πόντο και την Ανατολική Θράκη και τη δημιουργία προσφυγικών οικισμών στις πόλεις της Ελλάδος. Θα αναδειχθεί η συμβολή των προσφύγων στη νεοελληνική κοινωνία, στην οικονομία, στις Τέχνες και στα Γράμματα και θα τονισθεί ο ιδιαίτερος σεβασμός των προσφύγων προς την Ορθόδοξη Πίστη και Παράδοση. 

Το Συνέδριο  θα μεταδίδεται και διαδικτυακώς από τις ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις: 

www.ekklisia1821.gr 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΘΕΜΑ: Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΚΑΙ Η ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟΥ 20οῦ ΑΙΩΝΟΣ. ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ , ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ, ΤΕΧΝΗ, ΣΩΜΑΤΕΙΑ, ΔΙΑΦΥΛΑΞΗ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 18 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2024

17.00: Ἔναρξη- Χαιρετισμοί

17.30- 19.00: Α΄ Συνεδρία: Ἡ ἐγκατάσταση τῶν προσφύγων καί ἡ ἵδρυση προσφυγικῶν συνοικισμῶν

Πρόεδρος: Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος καί Ἁλμυροῦ κ. Ἰγνάτιος

Κωνσταντῑνος Κωτσιόπουλος: Ἡ ἔνταξη τῶν Μικρασιατῶν προσφύγων στήν ἑλληνική κοινωνία.

Νίκος Τόμπρος: Προκαταλήψεις καί στερεότυπα μεταξύ Μικρασιατῶν καί γηγενῶν στή Μεσοπολεμική Ἑλλάδα.

Λουκᾶς Χριστοδούλου: Οἱ σύλλογοι καί τά σωματεῖα τῆς Νεας Ιωνίας ἦταν στυλοβάτες καί συμπαραστάτες τῶν προσφύγων στήν προσπάθειά τους να ἐγκατασταθοῦν στή νέα τους πατρίδα.

Γεώργιος Ναθαναήλ: Ὁ προσφυγικός οἰκισμός τῆς Νέας Σμύρνης. Ἵδρυση, ἐξέλιξη, καθημερινότητα.

Ἀθηνᾶ Κονταλῆ: Ἀπό τήν τραγωδία τῆς προσφυγιᾶς (1922) στό ξεκίνημα μιᾶς νέας ζωῆς στήν πεδινή Ἠλεία. Κάτω Παναγιά Κυλλήνης, Λεχαινά, Νέα Μανωλάδα.

Συζήτηση

19.00-19.15:Διάλειμμα

19.15-20.15: Β΄ Συνεδρία: Ἡ προσφυγοποίηση τοῦ Ἑλληνισμοῦ- Τρεῖς χαρακτηριστικές περιπτώσεις

Πρόεδρος: Πανοσ. Ἀρχιμανδρίτης Θεόκλητος Μέντης

Σεβ. Μητροπολίτης Μαρωνείας καί Κομοτηνῆς κ. Παντελεήμων: Πτυχές τῆς ὀργάνωσης τῆς Ἑλληνικῆς Κρατικῆς Διοίκησης στήν Ἀνατολική Θράκη (1920-1922) σύμφωνα μέ τόν Κωνσταντῖνο Γεραγᾶ.

Ἀναστασία Λαλάγκου: Γεννάδιος Ἀλεξιάδης, Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης καί Πρόεδρος τῆς Κεντρικῆς Ἐπιτροπῆς Προσφύγων.

Κωστῆς Κοκκινόφτας: Μικρασιάτες πρόσφυγες στήν Κύπρο.

Συζήτηση

ΣΑΒΒΑΤΟ 19 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2024

10.00-11.30: Γ΄ Συνεδρία: Θρησκευτικές παραδόσεις καί ἱερά κειμήλια τῶν προσφύγων ἀπό τή Μικρά Ἀσία, τόν Πόντο καί τήν Ἀνατολική Θράκη. 

Πρόεδρος: κ. Κωνσταντῖνος Χολέβας

Δέσποινα Μιχάλαγα: Ἱερά Λείψανα καί ἐκκλησιαστικά κειμήλια ἀπό τίς Ἀλησμόνητες Πατρίδες στόν ἑλλαδικό χῶρο.

Ἐμμανουήλ Βαρβούνης: Προσφυγικές Λατρευτικές Τελετουργίες καί Ἱερά Λείψανα. Ἡ περίπτωση τοῦ Ἁγίου Ιωάννη τοῦ Ρώσου στό Προκόπι Ευβοίας.

Στρατῆς Ἀναγνώστου:Ἡ μεταφορά τῶν ἐκκλησιαστικῶν κειμηλίων ἀπό τή Μικρά Ἀσία στήν Ἑλλάδα. Ἡ περίπτωση τῶν Κυδωνιῶν καί τῆς Καππαδοκίας.

Ἠλίας Μογλενίδης: Θαύματα τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου στό σῶμα τῶν προσφύγων ἀπό τή Μικρασιατική περιπέτεια στήν προσφυγοποίηση ὑπό τόν προβολέα τῶν συλλογῶν ἱστορικῶν ἐκθέσεων τοῦ ἱστορικοῦ ἐγκρίτου περιοδικοῦ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Φλωρίνης, Πρεσπῶν καί Ἐορδαίας “Σάλπιγξ Ὀρθοδοξίας”.

Στέλιος Μουζάκης: Χειρόγραφο Φυλακτήριο (ROTULUS) τοῦ 1626 ἀπό τή Σπάρτη τῆς Πισιδίας Μικρᾶς Ἀσίας.

Συζήτηση

11.30-11.45 Διάλειμμα

11.45-13.00: Δ΄ Συνεδρία: Οἱ Τουρκόφωνοι Ὀρθόδοξοι καί ἡ προσπάθεια τοῦ Κεμάλ γιά τήν ἵδρυση Τουρκορθοδόξου Πατριαρχείου.

Πρόεδρος: Καθηγήτρια κ. Ίωάννα Στουφῆ-Πουλημένου

Κώστας Φωτιάδης: Ὁ ρόλος τοῦ παπα-Εὐθύμ Καραχισαρίδη στήν ἵδρυση τῆς Τουρκορθόδοξης Ἐκκλησίας.

Μάξιμος Χαρακόπουλος: Ἡ προσπάθεια τῶν Κεμαλικῶν γιά τή δημιουργία Τουρκορθόδοξης Ἐκκλησίας καί ὁ ρόλος τοῦ παπα-Εὐθύμ.

Χαράλαμπος-Περικλῆς Νομίδης: Ὁ Ἅγιος Ἐθνομάρτυς Μητροπολίτης Ἰκονίου Προκόπιος  (1859 – 1923) καί ὁ ἀγώνας του γιά τή ματαίωση τῆς ἵδρυσης “Τουρκορθοδόξου Πατριαρχείου”.

Κωνσταντῖνος Γκίνιος: Ἡ δημιουργία τῆς Τουρκορθόδοξης Ἐκκλησίας μέσα ἀπό τα τηλεγραφήματα τῆς τουρκικῆς ἀντιπροσωπείας μέ τήν κυβέρνηση τῆς Ἄγκυρας κατά τή Συνδιάσκεψη τῆς Λωζάννης.

Συζήτηση

13.00- 14.30: Ε΄ Συνεδρία: Ἡ συμβολή τῶν προσφύγων στή Λογοτεχνία καί στήν Τέχνη

Πρόεδρος: Καθηγητής κ. Δημήτριος Μόσχος

Γιῶργος Καραμπελιάς: Οἱ πρόσφυγες καί ἡ οἰκονομική καί πολιτιστική ἀνάκαμψη μετά τό 1922. Ἡ γενιά τοῦ  ΄30.

Ἰωάννα Στουφῆ- Πουλημένου: Παράδοση καί Ἀνανέωση: Ἡ συμβολή τοῦ Φώτη Κόντογλου στή νεοελληνική εκκλησιαστική τέχνη καί πνευματικότητα.

Ἀλεξάνδρα -Μαρίνα Δαπουδάνη: Ἰωάννα Τσάτσου-Σεφεριάδη (1909-2000): Ὁ ἀδερφός μου Γιῶργος Σεφέρης. Ἀναμνήσεις ἀπό τή γῆ τῆς Ἰωνίας.

Δημήτρης Σταθακόπουλος: Ἀπό τή Σμύρνη στόν Πειραιᾶ- Μουσικές ἰχνηλασίες.

Πρωτοπρ. Θεόδωρος Τσαμπατζίδης καί Γεώργιος Πατρώνας: Δοσίθεος Κατουνακιώτης Μοναχός: Ὁ δωδεκάχρονος τυφλός πρόσφυγας, ὁ μεγάλος ἐμπνευστής, δάσκαλος καί ἐφευρέτης ἁπτικοῦ κώδικα Braille βυζαντινῆς μουσικῆς.

Συζήτηση

14.30-16.30 Μεσημβρινή διακοπή

ΣΑΒΒΑΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ: 

16.30-17.45: Στ΄  Συνεδρία: Ἡ συμβολή τῶν προσφύγων στήν Οἰκονομία

Πρόεδρος: Καθηγήτρια κ. Αἰκατερίνη Γαλάνη

Μαίρη Πίνη: Ἡ συμβολή τῶν γυναικείων Συλλόγων καί φορέων στήν ἀποκατάσταση καί περίθαλψη τῶν προσφύγων. Ἡ ἐκμετάλλευση τῶν γυναικῶν προσφύγων ὡς έργατικοῦ δυναμικοῦ στήν Κλωστοϋφαντουργία, Ταπητουργία καί Βιομηχανία τῆς ἐποχῆς.

Γεώργιος Κούζας: Ἀπό τήν τεχνογνωσία τῆς ἐπιβίωσης στή σύγχρονη ἐπιχειρηματική δραστηριότητα. Συγκρότηση επιχειρήσεων Μικρασιατῶν προσφύγων στήν Ἀθήνα κατά τήν περίοδο τοῦ Μεσοπολέμου.Τό παράδειγμα τῶν ἁλλαντοπωλείων στό κέντρο τῆς Ἀθήνας.

Πασχάλης Βαλσαμίδης: Ὁ Οἰκοδομικός Συνεταιρισμός Ἀστῶν Προσφύγων Λατομείου Εὐαγγελιστρίας Θεσσαλονίκης.

Μανόλης Γιαννοῦτσος: Οἱ Μικρασιάτες πρόσφυγες στή Σάμο τοῦ Μεσοπολέμου. Ἐπιλογές ἐπαγγελματικῆς ἀποκατάστασης καί μία προσπάθεια ἀποτίμησης τῆς προσφυγικης οἰκονομικῆς ἐπίδρασης στή σαμιακή κοινωνία.

Συζήτηση

17.45-19.00: Ζ΄ Συνεδρία: Οἱ συσσωματώσεις τῶν προσφύγων καί ἡ διαφύλαξη τῆς Ἱστορικῆς Μνήμης

Πρόεδρος: Καθηγητής κ. Ἐμμανουήλ Βαρβούνης

Βασίλειος Μεϊχανετσίδης: Ἡ διατήρηση τῆς Ἱστορικῆς Μνήμης τῆς Γενοκτονίας τῶν Ἑλλήνων τῆς Ὀθωμανικῆς Αὐτοκρατορίας (1913-1923).

Κωνσταντῖνος Σαμουρκασίδης: Ἡ κατάκτηση τοῦ δικαιώματος τῶν Ποντίων στή Μνήμη (1922-1994).

Ζωή Μάργαρη: Κοινωνικές συσσωματώσεις, πολιτισμικές πρακτικές καί ζῶσα προσφυγική κληρονομιά: Πολιτικές σύγχρονης πολιτισμικῆς παραγωγῆς καί ἀνάδειξη τῆς ἱστορικῆς κουλτούρας.

Μυροφόρα Εὐσταθιάδου: Λαογραφικές ἀναζητήσεις στίς ἀνέκδοτες σημειώσεις του διδασκάλου Δημητρίου Παπαδόπουλου (Σταυριώτη) ἐκ Πόντου.

19.00: Συμπεράσματα καί Λήξη τοῦ Συνεδρίου  ἀπό τόν Πρόεδρο τῆς Ἐπιστημονικῆς Ἐπιτροπῆς Καθηγητή κ. Ἐμμανουήλ Βαρβούνη, Κοσμήτορα τῆς Σχολῆς Κλασικῶν καί Ἀνθρωπιστικῶν Σπουδῶν τοῦ ΔΠΘ.

ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΕΙΔΙΚΗ ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΟΣ

Τηλ. 210-7272213, 210-7272255

Συνέχεια ανάγνωσης

ΙΝΦΟΓΝΩΜΩΝ

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή