Ιστορία - Πολιτισμός
Ιστορικές Διαδρομές: 90 χρόνια από την εξέγερση των Οκτωβριανών (1931)

90 χρόνια από την εξέγερση των Οκτωβριανών (1931)
Επιμέλεια: Μιχάλης Μιχαήλ
Πολλά έχουν γραφτεί κατά καιρούς για την εξέγερση των Οκτωβριανών. Όπως συμβαίνει στις πλείστες των περιπτώσεων, οι ιστορικές αναφορές που επικρατούν αποφεύγουν να αναφερθούν στα όσα πραγματικά έγιναν εκείνες τις μέρες και αποτυπώνουν μια ενιαία ιστορία που παρουσιάζει την εξέγερση του Οκτώβρη του 1931 ως μία εξέγερση που έγινε μέσα σε ένα κλίμα ενότητας και ομοψυχίας. Ωστόσο τα πράγματα δεν ήταν έτσι. Οι Ε/κύπριοι ήταν διασπασμένοι και είχαν έντονες αντιπαραθέσεις μεταξύ τους. Την περίοδο αυτή η αστική τάξη της Κύπρου μέσω των εκπροσώπων της, οι οποίοι εκφράζονταν μέσω της Εκκλησίας και διάφορων πολιτευτών, υποστήριζε την ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα και πρότασσε έντονα αυτό το αίτημα. Στον αντίποδα ήταν το νεοσύστατο Κομμουνιστικό Κόμμα Κύπρου (ιδρύθηκε το 1926), το οποίο δήλωνε την αντίθεσή του στην ένωση.

Οι πολιτικές παρατάξεις της περιόδου
Στη Δεξιά υπήρχαν δύο μεγάλα σχήματα. Οι «Αδιάλλακτοι» ενωτικοί, που υποστήριζαν φανατικά και με αδιαλλαξία το σύνθημα «ένωση και μόνο ένωση». Η ομάδα αυτή απαρτιζόταν κυρίως από τους πλουτοκράτες της εποχής και τον περίγυρό τους, που είχαν χάσει προνόμια με την εμφάνιση των νεότερων πολιτικών και που πίστευαν ότι με τον έντονο ενωτικό αγώνα θα παρεμπόδιζαν την αποικιοκρατική κυβέρνηση να προβεί σε μεταρρυθμίσεις που θα ωφελούσαν τη λαϊκή μάζα και την ανερχόμενη αστική τάξη της Κύπρου. Παράλληλα, με το αντιπολιτευτικό τους σύνθημα τραβούσαν μερίδα της μάζας που δυσφορούσε από την εξαθλίωση που επικρατούσε με τη βρετανική κατοχή. Σύμφωνα με τον Κώστα Γραικό, αυτή η ομάδα καλλιεργούσε μια ιδανική εικόνα για την Ελλάδα και ότι η… μητρική της φροντίδα, σε περίπτωση ένωσης, θα έλυνε τα διάφορα προβλήματα του λαού.
Αυτή η ομάδα αποτελείται από την πλειοψηφία του κλήρου που πίστευε ότι με τον αγώνα αυτό θα ανακτούσε τα χαμένα προνόμια που είχε κατά την περίοδο των Οθωμανών και παράλληλα θα εξουδετέρωνε τον αγώνα των αστών, που μέσω μεταρρυθμίσεων επεδίωκαν να περάσουν τη δύναμη και τον πλούτο της Εκκλησίας στα χέρια τους.
Η άλλη ομάδα ήταν οι «μετριοπαθείς» ενωτικοί, που βασικά αποτελείτο από τους νεότερους αστούς πολιτικούς. Αυτοί αποδέχονταν την ένωση, αλλά ήταν οπαδοί της γραμμής του Ελευθέριου Βενιζέλου, δηλαδή ότι η ένωση δεν θα έρθει με τη βία, αλλά θα έρθει μέσα από τη φιλία, τις καλές σχέσεις και τη συνεργασία με τη Μεγάλη Βρετανία. Η τρίτη ομάδα ήταν οι λεγόμενοι αυτονομιστές, που θεωρούσαν πως ο στόχος της ένωσης δεν ήταν εφικτός και ότι εκείνο που θα μπορούσαν να ζητήσουν οι Κύπριοι από τη Βρετανία θα ήταν η αυτονομία, η οποία στη συνέχεια θα μπορούσε να οδηγήσει στην ένωση.
Η τέταρτη ομάδα ήταν αυτοί που στήριζαν την αποικιοκρατία, οι βρετανόφιλοι. Ήταν αυτοί που δέχθηκαν θέσεις και υπηρετούσαν τους αποικιοκράτες με κάθε κόστος και σε βάρος των συμφερόντων του λαού1.
Όλες αυτές οι δυνάμεις βρίσκονταν σε αντιπαράθεση λόγω σύγκρουσης συμφερόντων των εκφραστών τους. Κι αυτό φάνηκε λίγο πριν από την εξέγερση, όπως θα δούμε στη συνέχεια.

Οι οικονομικές τάξεις
Πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η Κύπρος την περίοδο εκείνη ήταν μια υπανάπτυκτη αγροτική χώρα, στην οποία επικρατούσαν ημιφεουδαρχικές συνθήκες.
Το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της Κύπρου (80+%) ασχολείτο με τη γεωργία, εργαζόμενοι στα τσιφλίκια. Η συντριπτική πλειοψηφία αυτού του πληθυσμού δεν είχε δική της γη. Επίσης τα καλύτερα και ευφορότερα εδάφη ανήκαν στους τσιφλικάδες και στην Εκκλησία, που ήταν τότε ο μεγαλύτερος τσιφλικάς στο νησί, ένα από τα προνόμια που είχε αποκτήσει από την περίοδο της οθωμανικής κατάκτησης2.
Συγκροτημένη πολιτική ζωή δεν υπήρχε, αλλά υπήρχαν πολιτευτές, εκπρόσωποι των κυρίαρχων τάξεων και τοκογλύφοι, οι οποίοι πολιτεύονταν στη βάση των οικονομικών τους συμφερόντων. Με την εμφάνιση των πρώτων πυρήνων της αστικής τάξης ξεκίνησε μια διαμάχη ανάμεσα στις δύο ομάδες, μια διαμάχη του παλιού με το νέο, που είχε την επίδρασή της και σε όσα ακολούθησαν τον Οκτώβριο του 1931.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι και οι δύο ομάδες και ο κάθε πολιτευτής ξεχωριστά χρησιμοποιούσαν το σύνθημα της ένωσης προκειμένου να πάρουν υποστήριξη από τις λαϊκές μάζες. Την ίδια ώρα όμως, κανένας δεν ασχολείτο με τα προβλήματα του λαού, αλλά ο καθένας προσπαθούσε να διαφυλάξει τα προσωπικά του συμφέροντα. Έτσι κανένας δεν ασχολείτο με τα πιεστικά οικονομικά προβλήματα της μάζας, η οποία ζούσε στην εξαθλίωση που προκάλεσε η οικονομική κρίση του 19293 και είχε τρομακτικές συνέπειες για την Κύπρο.

Κομμουνιστικό Κόμμα Κύπρου: Το αντίπαλο δέος
Στον αντίποδα όλων αυτών ήταν το Κομμουνιστικό Κόμμα Κύπρου, το οποίο απέρριπτε την ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα για συγκεκριμένους λόγους.
Το Κ.Κ.Κ. τασσόταν υπέρ της πλήρους ανεξαρτησίας της Κύπρου και της δημιουργίας μιας εργατοαγροτικής κυβέρνησης, βασισμένης στα σοβιετικά πρότυπα.
Το Κ.Κ.Κ. επεδίωκε επίσης την κατάργηση του υφιστάμενου εκλογικού συστήματος, την καθιέρωση καθολικής ψηφοφορίας, ελευθερία του Τύπου και των πολιτικών συγκεντρώσεων, καθώς και την κατάργηση του ποινικού κώδικα. Τασσόταν ακόμη υπέρ της κατάργησης του φόρου για την άμυνα της αυτοκρατορίας, της οκτάωρης εργασίας στα μεταλλεία, της απαλλοτρίωσης των τσιφλικιών και της εκκλησιαστικής γης, του μοιράσματος της γης στους άκληρους γεωργούς και υπέρ άλλων φιλολαϊκών αιτημάτων4.
Όλα αυτά τα αιτήματα καταγράφονταν σε προκηρύξεις του κόμματος, ενώ δημοσιεύθηκαν και σε διάφορες εκδόσεις του εκφραστικού οργάνου του κόμματος, της εφημερίδας «Νέος Άνθρωπος». Σε ό,τι αφορά το «ενωτικό ζήτημα», στο εισηγητικό έγγραφο που κατατέθηκε στο Α’ συνέδριο του Κόμματος (15 Αυγούστου 1926) γινόταν αναφορά στην εμφάνιση της κυπριακής αστικής τάξης και στο θέμα της ένωσης. Το Κ.Κ.Κ. σημείωνε ότι η ένταση του ενωτικού αγώνα του 1911, 1912, η οποία κατέληξε μέχρι και σε ταραχές, «έσπρωξε οριστικά τον τουρκικό πληθυσμό με το μέρος της Αγγλίας και ανέπτυξε το φυλετικό μίσος μεταξύ του Κυπριακού πληθυσμού, των Ελλήνων και των Τούρκων»5.
Οι θέσεις του Κ.Κ.Κ. είναι ενωτικές για τον λαό της Κύπρου, αλλά αντίθετες και εχθρικές προς τους εκμεταλλευτές αποικιοκράτες και τους ντόπιους συνεργάτες τους, τους πλουτοκράτες και μερίδα της ανερχόμενης αστικής τάξης. Το Κ.Κ.Κ. δέχεται τη σκληρή αντίδραση των αποικιοκρατών και των συνεργατών του με διώξεις στελεχών του, κλείσιμο των εφημερίδων του.
Στον Τύπο της εποχής δημοσιεύονται ειδήσεις ότι σε σύσκεψη «εθνικόφρονων», σωματείων που έγινε στην Αρχιεπισκοπή ένα χρόνο πριν από την εξέγερση των Οκτωβριανών, αποφασίστηκε να μην προσλαμβάνονται από σωματεία και άτομα εργοδότες οι κομμουνιστές τεχνίτες και εργάτες. Καλούσαν τους γονείς να καταγγέλλουν τους κομμουνιστές δάσκαλους στο Γραφείο Παιδείας και τον Αρχιεπίσκοπο και να απέχουν οι μαθητές από τα μαθήματά τους μέχρι να απομακρυνθούν οι κομμουνιστές δάσκαλοι. Συνιστούσαν ακόμα να αποτρέπονται να έρχονται σε επαφή με κομμουνιστές οι νέοι που έρχονταν από τα χωριά στις πόλεις για εκμάθηση τέχνης.
Επιπλέον, σημειώνει ο Κ. Γραικός, οι αποικιακές Αρχές απειλούν, εκφοβίζουν, παραβιάζουν την αλληλογραφία, φυλακίζουν κάθε ύποπτο κομμουνιστή, απαγορεύουν τα βιβλία του Λένιν «Κράτος και Επανάσταση» και «Λένιν, ο μεγάλος στρατηγός του πολέμου των τάξεων», «Για το ψωμί και τη λευτεριά», «Το αλφαβητάρι του Κομμουνισμού». Παράλληλα, η εφημερίδα του κόμματος διώκεται και ο υπεύθυνος Χαρ. Σολομωνίδης φυλακίζεται και τελικά αναστέλλεται η έκδοση της εφημερίδας.
Έτσι παρατηρούμε το φαινόμενο, στις παραμονές της εξέγερσης των Οκτωβριανών, παρά τις μεταξύ τους διαφορές, οι αστοί και οι τσιφλικάδες να συνεργάζονται με τις αποικιακές Αρχές προκειμένου να αντιμετωπίσουν το Κ.Κ.Κ. το οποίο θεωρούσαν –και έτσι ήταν– τον πρώτο πολιτικό τους αντίπαλο. Στον αγώνα αυτό δεν είχε θέση ούτε η συνθηματολογία για την ένωση ούτε η οικονομική εξαθλίωση του πληθυσμού.
Και όλοι αυτοί ένιωσαν πραγματικό κίνδυνο για τα συμφέροντά τους όταν στις βουλευτικές εκλογές του 1930 το νεαρό Κ.Κ.Κ. πήρε το σημαντικό ποσοστό του 16%, ενώ στις δημοτικές εκλογές της Πάφου πήρε το 35% των ψήφων.
Το πρωτεύον ήταν η διατήρηση της εξουσίας κάτω από τη σκέπη των Βρετανών αποικιοκρατών, μέχρι την ώρα που επηρεάστηκαν τα οικονομικά τους συμφέροντα.
——————————————-
1Βλ. Κώστα Γραικού «Τα Οκτωβριανά και το Κ.Κ.Κ.».
2Βλ. Δοκίμιο «Ιστορία Κ.Κ.Κ. – ΑΚΕΛ», τομ. 1, σελ. 103, 104.
3Μαχλουζαρίδης, «Αστυνομικά Χρονικά», σελ. 73-76.
4Εκτενές πρωτότυπο κείμενο των θέσεων του Κ.Κ.Κ. επί των ζητημάτων αυτών, βλ. «Πολιτικές Αποφάσεις και ψηφίσματα Συνεδρίων του Κ.Κ.Κ. και ΑΚΕΛ», έκδοση Κ.Ε. ΑΚΕΛ, Ινστιτούτου Ερευνών Προμηθέας 2014, σελ. 28 έως 38.
5Στο ίδιο, σελ. 29, 30.
ΠΗΓΗ: dialogos.com.cy

Ιστορία - Πολιτισμός
Γενοκτονία των Αρμενίων: Η φριχτή αλήθεια πίσω από τα «τατουάζ» των γυναικών
Ένα ντοκιμαντέρ και ένα άρθρο συνοψίζουν το τραγικό πεπρωμένο των Αρμένιων γυναικών εκείνης της περιόδου

Ένας αιώνας και μία δεκαετία συμπληρώνονται φέτος από τη Γενοκτονία των Αρμενίων, 110 χρόνια στα οποία η Τουρκία αρνείται να παραδεχτεί τις ειδεχθείς πράξεις της – όπως άλλωστε και με τη Γενοκτονία των Ελλήνων της καθ’ ημάς Ανατολής.
Στο πέρασμα του χρόνου έχουν έρθει στο φως χιλιάδες ντοκουμέντα που αποδεικνύουν το έγκλημα – έγραφα, φωτογραφίες, ντοκιμαντέρ κ.ά.
Ανάμεσα στις φωτογραφίες ξεχωρίζουν αυτές των γυναικών που φέρουν στο πρόσωπο και τα χέρια τους κάποια σχέδια ζωγραφισμένα με ανεξίτηλο μελάνι – τατουάζ που δεν επέλεξαν εκείνες, αλλά οι διώκτες / βιαστές / σφαγείς τους.
Το 2011 η δημοσιογράφος και σκηνοθέτρια Σουζάν Χαρνταλιάν, εγγονή μιας από αυτές τις γυναίκες, της «Χανούμ» (όπως την είχαν ονομάσει), κυκλοφόρησε το ντοκιμαντέρ Grandma’s Τattoos (Τα τατουάζ της γιαγιάς) στο οποίο καταγράφει την ιστορία αυτών των γυναικών, αλλά και τα προσωπικά της βιώματα από μια γιαγιά «σημαδεμένη» και απρόσιτη, μια γιαγιά που πάντα φορούσε άσπρα γάντια για να καλύπτει τις δικές της μνήμες.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ PONTOSNEWS.GR
Ιστορία - Πολιτισμός
Το ιστορικότερο ΟΧΙ του Ελληνισμού! Όταν οι Κύπριοι απέρριψαν το σχέδιο Ανάν
Στις 24 Απριλίου του 2004, το 76% των Ελληνοκυπρίων τάχθηκε κατά της προτεινόμενης από τον τότε Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ λύσης για το Κυπριακό

Συμπληρώνονται σήμερα 21 χρόνια από το δημοψήφισμα για το σχέδιο Ανάν, κατά το οποίο το 76% των Ελληνοκυπρίων τάχθηκε κατά της προτεινόμενης από τον τότε Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ λύσης για το Κυπριακό.
Σε ξεχωριστά ταυτόχρονα δημοψηφίσματα, η ελληνοκυπριακή πλευρά απέρριψε στη συντριπτική της πλειοψηφία το προτεινόμενο σχέδιο για συνολική λύση στο Κυπριακό, έναντι 24,17% που ψήφισε υπέρ του σχεδίου. Η τουρκοκυπριακή πλευρά ψήφισε στην πλειοψηφία της υπέρ του σχεδίου, σε ποσοστό 64,91%, ενόψει και της επικείμενης ένταξης του νησιού στην ΕΕ, ενώ το σχέδιο απέρριψε το 35,01%.
Ο τότε Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, αείμνηστος Τάσσος Παπαδόπουλος είχε αντιταχθεί στο σχέδιο Ανάν που τέθηκε σε δημοψήφισμα και σε τηλεοπτικό του διάγγελμα, στις 7 Απριλίου 2004, είχε καλέσει τους Ε/κ να ταχθούν υπέρ του «Όχι».

Συνεκτιμώντας όλα τα δεδομένα με ψυχραιμία και αντικειμενικότητα αλλά και με πλήρη συναίσθηση της ιστορικότητας των στιγμών και το βάρος της ευθύνης που μου αναλογεί και που μου έχετε αναθέσει, λυπούμαι ειλικρινά, γιατί δεν μπορώ να αποδεχθώ και να υπογράψω το Σχέδιο Ανάν όπως, τελικά, διαμορφώθηκε. Παρέλαβα κράτος διεθνώς αναγνωρισμένο. Δεν θα παραδώσω ‘κοινότητα’ χωρίς δικαίωμα λόγου διεθνώς και σε αναζήτηση κηδεμόνα» είχε αναφέρει στο διάγγελμά του ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
Ο Πρόεδρος Παπαδόπουλος έκλεισε το διάγγελμά του, λέγοντας «Ελληνικέ κυπριακέ λαέ, στη ζυγαριά του ΝΑΙ και του ΟΧΙ, πολύ βαρύτερες και πολύ πιο επαχθείς θα είναι οι συνέπειες του ΝΑΙ. Σε καλώ να απορρίψεις το Σχέδιο Ανάν. Σε καλώ να πεις στις 24 του Απρίλη ένα δυνατό ΟΧΙ. Σε καλώ να υπερασπιστείς το δίκαιο, την αξιοπρέπεια και την ιστορία σου».
Αμέσως μετά τη γνωστοποίηση του αποτελέσματος, Εκπρόσωπος του Κόφι Ανάν είχε δηλώσει πως ο ΓΓ του ΟΗΕ σέβεται το αποτέλεσμα των δημοψηφισμάτων στις δύο κοινότητες της Κύπρου, προσθέτοντας πως θα σκεφτεί με προσοχή τις επιπτώσεις του αποτελέσματος. Σε δήλωση, την οποία ανέγνωσε στη Λευκωσία ο Ειδικός Σύμβουλος του ΓΓ του ΟΗΕ για το Κυπριακό, Αλβαρο ντε Σότο, ο κ. Ανάν ανέφερε ότι «αφού το σχέδιο έγινε αποδεκτό στο τ/κ δημοψήφισμα και απορρίφθηκε στο ε/κ δημοψήφισμα, τότε η θεμελιώδης συμφωνία δεν θα τεθεί σε ισχύ».
Η Αθήνα, δια του τότε Κυβερνητικού Εκπρόσώπου, Θεόδωρου Ρουσόπουλου, ανέφερε μετά την ανακοίνωση του αποτελέσματος πως ο κυπριακός λαός αποφάσισε και το αποτέλεσμα είναι σεβαστό από όλους. «Η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να βρίσκεται στο πλευρό της Κύπρου προσφέροντας της στήριξη και σε συνεργασία με την κυπριακή Κυβέρνηση θα επιδιώξει να παραμείνει ανοικτή η διαδικασία επίλυσης του Κυπριακού» είχε πει ο κ. Ρουσόπουλος.

Το δημοψήφισμα κεφαλαιοποιήθηκε πολιτικά από Τούρκους αξιωματούχους, οι οποίοι υποστήριξαν ότι τα αποτελέσματα δείχνουν ποια πλευρά δεν επιθυμεί λύση. Ο τότε Υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας Αμπντουλάχ Γκιουλ είχε αναφέρει εξάλλου ότι η Άγκυρα θα καταβάλει κάθε προσπάθεια για τον τερματισμό της πολιτικής και οικονομικής «απομόνωσης» του ψευδοκράτους.

Λίγες μέρες μετά το δημοψήφισμα του 2004, την 1η Μαΐου 2004, η Κυπριακή Δημοκρατία κατέστη πλήρες μέλος της ΕΕ στο σύνολο της επικράτειά της, με αναστολή της εφαρμογής του κοινοτικού κεκτημένου στις περιοχές που βρίσκονται υπό κατοχή.
ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ
Ιστορία - Πολιτισμός
Η Γιορτή των Νεκρών! (BINTEO)
Η «ελεγεία «φανερώνει ότι ο πλούτος δεν είναι η συγκέντρωση υλικών αγαθών, είναι η γενεαλογία της αγάπης, ότι τα έσχατα είναι και παρόντα σαν τα άστρα πού εμείς βλέπουμε το παρελθόν τους, πώς έχει η ζωή αρχές και λεβεντιά, ότι η μνήμη των τεθνεώτων παράγει νόημα…

Ήταν δύο ξαδέλφια, απόγονοι του αρχιμεταλλουργού της Κορόξενας στήν Αργυρούπολη του Ευξείνου Πόντου, το όνομα του Αβραμίδης Εξάκουστος. Στο μικρό οδοιπορικό της ζωής τους, κοίταξαν με προσοχή τον Ταφικό τρόπο των προγόνων τους στη πατρίδα, ίσως, σπρωγμένα από το κοινό ψυχικό τραύμα: Αυτό του ξεριζωμού.
Εκείνη, παιδί απαξιωμένων “αούτηδων”, δημιούργησε με συνεργάτες ένα φιλμ ¨αριστούργημα¨ για την Γιορτή των Νεκρών στο Καύκασο και την εγκατάσταση των απογόνων τους στον Ασπρόπυργο την δεκαετία του ’90.
(https://vkonsta.blogspot.com/2017/05/blog–post_70.html)
Εκείνος, παιδί “ρωσοποντίων” ερεύνησε την καταγωγή των ταφικών εθίμων από την αρχαιότητα και περιέγραψε το ίδιο βίωμα της τελετής σε ένα ποντιακό χωριό: Τον Καταχά Πιερίας, ενώ αργότερα μίλησε για τον πολιτισμό τους σε μαθητές του Γυμνασίου Ασπροπύργου, χάρις σε πρόγραμμα καταγραφής της γενεαλογίας των μαθητών που εκπόνησε η φιλόλογος Ντιάνα Καλαϊτζίδου.
Για ότι συμβαίνει πάντα υπάρχει μία εξήγηση.
(http://vkonsta.blogspot.com/2017/05/blog-post.html)
Όταν επιτέλους, γνωρίζονται τα ξαδέλφια, μιλούν για την οδοιπορία τους, ερευνούν τις ρίζες τους και τις θέλουν οδηγό τους. Εκείνη, είναι κοινωνικός επιστήμονας και ερευνητής της εγκατάστασης των προσφύγων στην Ελλάδα και εκείνος, θετικός επιστήμονας και ερευνητής του Ποντιακού Πολιτισμού. Τόσο τα κείμενα του όσο και το φιλμ της αποτελούν μία ενιαία τριλογία.
Αρχαιότητα- Καύκασος- Ελλάδα
Η «ελεγεία «φανερώνει ότι ο πλούτος δεν είναι η συγκέντρωση υλικών αγαθών, είναι η γενεαλογία της αγάπης, ότι τα έσχατα είναι και παρόντα σαν τα άστρα πού εμείς βλέπουμε το παρελθόν τους, πώς έχει η ζωή αρχές και λεβεντιά, ότι η μνήμη των τεθνεώτων παράγει νόημα…
Χους ην και εις χουν απελεύσει…
Φάρμακο, στη πληγή της ψυχής αυτών των απλοϊκών και άδολων Ποντίων της Σταυρωμένης Ράτσας, ήταν ο ερχομός τους στη Γη των Αργοναυτών, όποιες ταλαιπωρίες και εάν υπέστησαν όταν πάτησαν το πόδι τους σε αυτήν. Βάλσαμο, στις πληγές του Ελληνισμού είναι ο τρόπος που μιλάει το παιδί του Προμηθέα με ορίζοντα το βουνό του: Τον Καύκασο!!!
-“Αγωνίζομαι να παραμείνω Ρωμαίος, να είμαι Πόντιος, να είμαι Έλληνας. Λελεύω εκείνο τον Αλέξανδρο, εκείνο τον Αχιλλέα, εκείνο τον Ηρακλή, που όλα τα έκανε για το καλό”.
Εάν θεωρεί κάποιος, ότι είναι υπερβολική η έκφραση αριστούργημα για τη ταινία ”Η Γιορτή των Νεκρών”, ας γνωρίζει, ότι η ταινία απέσπασε το πρώτο βραβείο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Καλαμάτας.
Η λαχτάρα τους να συνθέσουν όσα είδαν και άκουσαν στην γιορτή των νεκρών στον Καύκασο, οδήγησε τον σκηνοθέτη Γιώργο Πανουσόπουλο να συνδέσει ¨Τά Ταφεία¨, μία μικρού μήκους ταινία με την Νέκυϊα, την Ραψωδία Λ΄ τού Ομήρου την χώρα των νεκρών, η οποία περιγράφει το ταξίδι του Οδυσσέα για την χώρα του Άδη .
Τότε ο Οδυσσέας πήγε στην χώρα των νεκρών, τώρα εμείς στα ταφεία, στην γιορτή των νεκρών.
Καλή αντάμωση στην ουράνια πατρίδα…
Η Γιορτή των Νεκρών…
Σενάριο, διεύθυνση παραγωγής: Δέσποινα Εξακουστίδου.
Σκηνοθεσία: Γιούρι Αβέρωφ, Δέσποινα Εξακουστίδου.
Ταφεία……
Σκηνοθεσία: Γιώργος Πανουσόπουλος.
-
Πολιτική3 εβδομάδες πριν
Ομολογία αποτυχίας! Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τη “Γαλάζια Πατρίδα” δια στόματος του εμπνευστή της
-
Αναλύσεις1 μήνα πριν
Μάικλ Ρούμπιν στη Hellas Journal: Η σύλληψη Ιμάμογλου σηματοδοτεί ότι ο Ερντογάν θα απελευθερώσει τον Οτζαλάν μέσα σε νεκροσακούλα!
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Έρχεται «τσουνάμι» αποκαλύψεων και στην Ελλάδα για USAID! Οι ΜΚΟ του Soros και οι Πρέσπες του Τσίπρα
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Ισραηλινή δημοσιογράφος: “Με τη διάλυση του NATO η Τουρκία θα βρεθεί σε μεγάλο κίνδυνο! Θα χωριστεί στα δύο”
-
Πολιτική3 εβδομάδες πριν
Τούρκοι εισέβαλαν στην Καβάλα για να δείξουν «απειλητική» πινακίδα της ματωμένης Κύπρου! (video)
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Έλληνας από τον Δομοκό αιχμάλωτος των Ουκρανών
-
Απόψεις3 μήνες πριν
Διαβεβαιώνω τον κ. Μητσοτάκη ότι η κυβέρνησή του δεν έχει μέλλον
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Συναγερμός από τον δήμαρχο Αλεξανδρούπολης! “Αθόρυβος εποικισμός – Βούλγαροι και Τούρκοι αγοράζουν σπίτια στην περιοχή”