Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Η μάχη των οχυρών “ζωντανεύει” στο Πολεμικό Μουσείο στις 20 Οκτωβρίου!

Δημοσιεύτηκε στις

«1941-2021 : 80 χρόνια από την Μάχη των Οχυρών»

ΤΕΤΑΡΤΗ 20.10.2021 / ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ (19:00)

Περισσότερες από 150 ασπρόμαυρες φωτογραφίες – ντοκουμέντα από την Μάχη των Οχυρών και τη γερμανική επίθεση στην Ελλάδα κατά τον Β΄ Π.Π., παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην επετειακή συλλεκτική έκδοση : «1941 – 2021 : 80 Χρόνια από τη Μάχη των οχυρών» της Κοιν.Σ.Επ. Άγκιστρο Δράση.

Πρόκειται για πολεμικά «ενθύμια» από την «Metaxas-Linie» (Γραμμή Μεταξά), όπως σημείωναν πίσω από τις φωτογραφίες Γερμανοί αξιωματικοί και στρατιώτες που έλαβαν μέρος στην επίθεση κατά των βόρειων συνόρων της χώρας τον Απρίλιο του 1941 και προέρχονται από το αρχείο του συλλέκτη Βύρωνα Μήτου.

Η διάσπαση της «Γραμμής Μεταξά» δεν αποδείχτηκε τελικά υπόθεση λίγων ωρών, όπως αρχικά είχαν θεωρήσει οι επιτελείς του ναζιστικού καθεστώτος στο Βερολίνο, μετά το προηγούμενο της άλωσης της πανίσχυρής «Γραμμής Μαζινό» ένα χρόνο νωρίτερα. Οι γενναίοι Έλληνες μαχητές ανάγκασαν τους Γερμανούς επιτελείς να τροποποιήσουν το αρχικό τους σχέδιο, προκειμένου να φτάσουν στη Θεσσαλονίκη -την τρίτη μέρα της επίθεσης- και αφού μπήκαν στην Ελλάδα απ’ τη Γιουγκοσλαβία που είχε καταρρεύσει νωρίτερα.

Το φωτογραφικό υλικό της επετειακής έκδοσης, δεν αποτυπώνει μόνο τα γεγονότα κατά την χρονική περίοδο των εχθροπραξιών (6-10/4/1941), αλλά και όσων προηγήθηκαν της επίθεσης αλλά και ακολούθησαν μετά τη συνθηκολόγηση και την παράδοση όσων συγκροτημάτων δεν είχαν καταληφθεί από τους Γερμανούς.

Η επίσημη παρουσίαση του συλλεκτικού φωτογραφικού λευκώματος : «1941 – 2021 : 80 Χρόνια από τη Μάχη των Οχυρών» θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 20 Οκτωβρίου 2021 στις 19:00 στο αμφιθέατρο «Ιωάννης Καποδίστριας του Πολεμικού Μουσείο Αθηνών» (Βασ. Σοφίας & Ριζάρη 2), παρουσία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ.Κώστα Καραμανλή που προλογίζει την επετειακή έκδοση. H εκδήλωση τελεί Υπό την Αιγίδα του Πολεμικού Μουσείου Αθηνών.

Την εκδήλωση θα προλογίσει ο πρόεδρος του Πολεμικού Μουσείου Αθηνών, και πρώην Υφυπουργός, κ.Αναστάσιος Λιάσκος, ενώ για την έκδοση θα μιλήσουν οι :

  • Σταύρος Κουτρής, Ανγος ε.α. – Πρόεδρος Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού.

  • Βύρωνας Μήτος – Συλλέκτης.

  • Γεώργιος Σούρλας, τέως Υπουργός – Πρόεδρος Ένωσης Τέκνων Συγγενών & Φίλων Πεσόντων Κατά το Έπος 1940-1941.

  • Σοφία Σωτηρίου : Δρ.Φιλολογίας Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών πανεπιστημίου Πελοποννήσου – Συγγραφέας.

  • Θανάσης Χρήστου – Καθηγητής Σύγχρονης και Νεότερης Ιστορίας πανεπιστημίου Πελοποννήσου.

Την εκδήλωση θα παρουσιάσει η δημοσιογράφος Ελένη Λαζάρου.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης θα λειτουργήσει στο φουαγιέ του Πολεμικού Μουσείου Αθηνών, Έκθεση Φωτογραφίας από τη γερμανική επίθεση του 1941 στη «Γραμμή Μεταξά» (αρχεία Βύρωνα Μήτου και Κοιν.Σ.Επ. Άγκιστρο Δράση) με την ευγενική χορηγία του ΟΜΙΛΟΥ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ θα υπάρξουν αναβιωτικά δρώμενα (ομάδες Khaki Depot και Kampfgruppe “Süden” Hellenic Reenactment Group).

Προσοχή : Είσοδος στο χώρο της εκδήλωσης, μ’ όλα τα προβλεπόμενα μέτρα λόγω της

πανδημίας Covid-19.

Η έκδοση εντάσσεται στις δράσεις της Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης (Κοιν.Σ.Επ.) Άγκιστρο Δράση στις Σέρρες, που στοχεύουν στη διατήρηση και ανάδειξη της ιστορικής μνήμης αλλά και στην αναγκαιότητα διάσωσης των οχυρώσεων της θρυλικής «Γραμμής Μεταξά», που αποτελούν κομμάτι της νεότερης ιστορίας της χώρας.

Πληροφορίες : 6980138846, info@agkistroaction.gr / www.roupel.gr

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Εξήντα γενιές διατήρησαν το Θεοβάδιστο Όρος Σινά αλώβητο και η δική μας βρίσκεται στα πρόθυρα να το χάσει… Πηγή:

Για όσους είχαν την ευλογία να επισκεφθούν την Αγία Αικατερίνη, δεν χρειάζεται να περιγράψουμε το δέος και τη συγκίνηση που προκαλεί ο τόπος αλλά και το γεγονός ότι εκεί επέζησε ο Ελληνισμός μέχρι και σήμερα για παραπάνω από 1500 χρόνια. Δεκαπέντε αιώνες αδιάληπτης παρουσίας και λειτουργικής ζωής. Εξήντα γενιές λοιπόν χτυπάνε  στη Μονή τα σήμαντρα της Ορθοδοξίας. 

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τα προβλήματα με τη Μονή Αγίας Αικατερίνης στο Όρος Σινά δεν είναι σημερινά. Η υπόθεση εκδικάζεται για παραπάνω από μια δεκαετία, με ότι αυτό συνεπάγεται σε κόστος στις περιορισμένες δυνατότητες της Μονής αλλά κυρίως σε φόρτιση πέραν των μοναχικών καθηκόντων των πατέρων και δη του Αρχιεπισκόπου Σινά Δαμιανού ο οποίος διανύει το 91ο έτος της ηλικίας του.
Για όσους είχαν την ευλογία να επισκεφθούν την Αγία Αικατερίνη, δεν χρειάζεται να περιγράψουμε το δέος και τη συγκίνηση που προκαλεί ο τόπος αλλά και το γεγονός ότι εκεί επέζησε ο Ελληνισμός μέχρι και σήμερα για παραπάνω από 1500 χρόνια. Δεκαπέντε αιώνες αδιάληπτης παρουσίας και λειτουργικής ζωής. Εξήντα γενιές λοιπόν χτυπάνε  στη Μονή τα σήμαντρα της Ορθοδοξίας.
Ο Αρχιεπίσκοπος Σινά, Φαράν και Ραϊθώ, Δαμιανός στην Αμπέτειο Σχολή στο Κάιρο
Εν έτει 2025 όμως, μπαίνει ένα μεγάλο ερωτηματικό στην παρουσία μας εκεί… Και αυτό από μόνο του οφείλει να μας βάζει σε σκέψεις, να παρακινήσει σε εσωστρεφή αναζήτηση των λόγων για τους οποίους μπορεί η Θεία Δικαιοσύνη να επιτρέπει μια τέτοια εξέλιξη. Ακόμη κι αν -προς στιγμήν- έχει αίσιο τέλος το όλο πρόβλημα, διότι η μακροθυμία του Θεού δίνει πάντοτε παρατάσεις… Ακόμη και έτσι, ο κίνδυνος που διατρέχει η Μονή πρέπει να μας αφυπνίσει.
Το ζήτημα είναι βαθύτατα πνευματικό. Έχει τις ρίζες του στην γενική απαξίωση των ιερών και των οσίων του γένους μας. Την απώλεια της σύνδεσης του νεοέλληνα με το παρελθόν του… Την Ιερά Παράδοση, τα καθήκοντά του έναντι του Θεού αλλά και των προγόνων του, που με πολλές θυσίες παρέδωσαν ότι αναξίως κατέχουμε. Εξήντα γενιές λοιπόν διατήρησαν το Θεοβάδιστο Όρος Σινά αλώβητο και η δική μας… βρίσκεται στα πρόθυρα να το χάσει; «Τις πταίει» λοιπόν;
Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης Θεοβαδίστου Όρους Σινά
Δεν αποτελεί ένα θαύμα από μόνο του ότι τα μέρη όπου περπάτησε ο Προφήτης Μωυσής, εκεί όπου εκτυλίχθηκαν τα κοσμοσωτήρια γεγονότα της Παλαιά Διαθήκης, παρέμειναν σε Ελληνορθόδοξα χέρια για 15 αιώνες; Γιατί λοιπόν σήμερα αυτό το θαύμα φαίνεται να παύει; Αυτό το ερώτημα δεν αρκεί για να μας συγκλονίσει; Να μας βγάλει από τα παραπλανητικά σκοτάδια της καθημερινότητάς μας;
Μήπως Αυτός που μας χάρισε τα Πανάγια Προσκυνήματα, κρίνει ότι έχουμε χάσει τις προϋποθέσεις εκείνες που επιβάλλονται για να παραμείνουν στα χέρια μας; Το ποιές είναι αυτές το γνωρίζει Εκείνος αλλά και εμείς οφείλουμε τουλάχιστον να αναρωτηθούμε και συνάμα να τις αναζητήσουμε.
Το εύκολο είναι να μοιράζουμε κατηγορίες έναντι των πολιτικών ηγεσιών που, είτε αδιαφορούν, είτε αδυνατούν λόγω της ανικανότητά τους, να προστατέψουν την ελληνορθόδοξη χριστιανοσύνη της Μαριούπολης, της Συρίας, της Βορείου Ηπείρου, της Κωνσταντινουπόλεως και εσχάτως του Σινά. Αλλά εν τοιαύτη περιπτώσει, ξεχνάμε το Νόμο ο οποίος λέει ότι «θα σας δώσω άρχοντες σύμφωνα με τις καρδιές σας». Επομένως η ρίζα του προβλήματος δεν είναι οι ηγεσίες.
Η ρίζα έγκειται στο γεγονός ότι σύμπασα η στρατευομένη Εκκλησία νοσεί. Η ρίζα βρίσκεται μέσα στον καθένα Ορθόδοξο Χριστιανό. Σε κλήρο και λαό. Γιατί εάν χάσουμε τα Πανάγια Προσκυνήματα, φέρουμε μερίδιο ευθύνης όλοι μας. Το πόσο αναλογεί στον καθένα μας ο Κύριος θα το κρίνει. Η θλιβερή διαπίστωση είναι ότι δική μας αναξιότητα, αμετανοησία, αδιαφορία ή ρηχή πνευματικότητα, οδηγεί σε οδυνηρές απώλειες…
Ένα ντοκιμαντέρ από τότε που η τηλεόραση είχε κάτι να δείξει…
Υπάρχει ελπίδα τελικά; Είναι αυτονόητο ότι υπάρχει… Εκείνος που είπε «σήμερον μετ’ εμού έση εν τω παραδείσω» αναμφίβολα μπορεί και θέλει να αφήσει σε Ελληνορθόδοξα χέρια τα Πανάγια Προσκυνήματα. Αρκεί βέβαια η στρατευομένη Εκκλησία να συνέλθει. Να επανέλθει, να ανανήψει, να ξυπνήσει. Να κλείσει τα ώτα της έναντι των εκκωφαντικών σειρήνων της σύγχρονης εποχής, της πλατιάς οδού που οδηγεί στην απώλεια. Να παρουσιάσει «καρπούς αξίους της μετανοίας», κράζοντας νυχθημερόν το «Πάτερ ήμαρτον εις τον ουρανόν και ενώπιον σου»!

Πηγή: i-epikaira.blogspot.com

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Φωτογραφική έκθεση για τον Πόντιο μουσικό Γιάννη Καλπατσινίδη sto Κεφαλοχώρι Σερρώn παρουσία του Σάββα Καλεντερίδη

Τα εγκαίνια της έκθεσης η οποία είναι αφιερωμένη στον Γιάννη Καλπατσινίδη θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 7 Ιουνίου 2025 στο πρώην δημοτικό σχολείο Κεφαλοχωρίου

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τη φωτογραφική έκθεση «Έρθεν ο Μάρτις», όχι ο μήνας, αλλά ο Μάρτιν Κένινγκ (Martin Koenig), με εικόνες που τράβηξε από το Κεφαλοχώρι του Δήμου Ηράκλειας, την Τριανταφυλλιά τπυ Δήμου Βισαλτίας και την Αμερική στις οποίες πρωταγωνιστούν ο Γιάννης Καλπατσινίδης και το αγγείο του παρουσιάζουν από τις 8 Ιουνίου έως τις 20 Αυγούστου 2025 το Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Κεφαλοχωρίου. Πρόκειται για έναν φόρο τιμής που συμπίπτει με τα δύο χρόνια από την εκδημία του αγαπημένου Πόντιου μουσικού.

 

Δύο Αμερικανοί στο Κεφαλοχώρι Σερρών
Στις αρχές της άνοιξης του 1974, ένα ζευγάρι Αμερικανών επισκέπτεται το Κεφαλοχώρι Σερρών για να ακούσει τον Γιάννη Καλπατσινίδη να παίζει το αγγείον του. Πρόκειται για τον Μάρτιν Κένιγκ και την Έθελ Ράιμ (Ethel Raim), απεσταλμένους του Ιδρύματος Smithsonian, που αναζητούν Ποντίους να παίζουν την «αυθεντική» μουσική της παλιάς πατρίδας. Το αποτέλεσμα ήταν η συμμετοχή μιας ομάδας μουσικών και χορευτών από τη βόρεια Ελλάδα στο μεγάλο Φεστιβάλ Αμερικανικής Παράδοσης (Festival of American Folklife) στην Ουάσιγκτον και μια περιοδεία σε άλλες επτά πόλεις των ΗΠΑ που διοργανώθηκε εκείνο το καλοκαίρι.

Οι φωτογραφίες που τράβηξε ο Μάρτιν (ο Μάρτις, όπως τον έλεγαν στο χωριό) και οι ηχογραφήσεις που έκανε η Έθελ στο Κεφαλοχώρι και την Τριανταφυλλιά, αποτελούν τον πυρήνα αυτής της έκθεσης που άμεσο στόχο έχει να τιμήσει την ποντιακή μουσική παράδοση μέσα από την ιστορία ενός από τους πιο πιστούς εκφραστές της.

Τα εγκαίνια της έκθεσης «Έρθεν ο Μάρτις»

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 7 Ιουνίου 2025 στις 19:30, στο πρώην Δημοτικό σχολείο Κεφαλοχωρίου, με κεντρικό ομιλητή τον εκδότη, συγγραφέα και γεωστρατηγικό αναλυτή, Σάββα Καλεντερίδη.

Εκ μέρους του Μάρτιν Κένιγκ θα απευθύνει χαιρετισμό ο επιμελητής της έκθεσης Στέργιος Καράβατος και θα ακολουθήσουν παρεμβάσεις από την εγγονή του Γιάννη Καλπατσινίδη, Μαρία και τον οργανοπαίκτη αγγείου Γιάννη Τσεπλιτίδη.

Θα υπάρχει ζωντανή ποντιακή μουσική από τους Δημήτρη Ορφανίδη στη λύρα και το τραγούδι, τον Αντώνη Παπαγερίδη στο νταούλι και τον Γιάννη Τσεπλιτίδη στο αγγείο και το τουλούμ. Θα συμμετάσχει επίσης ο Πολιτιστικός Σύλλογος Τριάδας «Τραπεζούς», ενώ την εκδήλωση θα παρουσιάσει η Ευδοξία Καλπατσινίδου.(πρώην υποψήφια Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Ν.Σερρών) 

Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό κατόπιν συνεννόησης στα τηλέφωνα 6948583929 και 6978759489, από τις 10:00 έως τις 14:00 τις καθημερινές και από τις 11:00 έως τις 19:00 τα Σαββατοκύριακα.

ΠΗΓΗ: Lionnews.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Έρθεν ο Μάρτις! Φόρος τιμής στον Γιάννη Καλπατσινίδη

‘Εκθεση φωτογραφιών από το Κεφαλοχώρι και την Τριανταφυλλιά Σερρών υπό τους ήχους του αείμνηστου Πόντιου αγγειοπαίκτη από τις 8 Ιουνίου μέχρι τις 20 Αυγούστου.

Δημοσιεύτηκε

στις

Του Χρήστου Κωνσταντινίδη

Η ιστορία ξεκινά στις αρχές της άνοιξης του 1974 στο Κεφαλοχώρι Σερρών! Δυο Αμερικανοί επισκέπτονται για να ακούσουν έναν Πόντιο καλλιτέχνη να παίζει το αγγείον του. Πρόκειται για τον Martin Koenig και την Ethel Raim, απεσταλμένους του Ιδρύματος Smithsonian, που αναζητούν Ποντίους να παίζουν την «αυθεντική» μουσική της παλιάς πατρίδας.

Το αποτέλεσμα ήταν η συμμετοχή μιας ομάδας μουσικών και χορευτών από τη βόρεια Ελλάδα στο μεγάλο Festival of American Folklife (Φεστιβάλ Αμερικανικής Παράδοσης) στην Ουάσιγκτον και μια περιοδεία σε άλλες επτά πόλεις των ΗΠΑ που διοργανώθηκε εκείνο το καλοκαίρι.

Οι φωτογραφίες που τράβηξε ο Martin (ο Μάρτις, όπως τον έλεγαν στο χωριό) και οι ηχογραφήσεις που έκανε η Ethel στο Κεφαλοχώρι και την Τριανταφυλλιά, αποτελούν τον πυρήνα της έκθεσης που εγκαινιάζεται το Σάββατο 7 Ιουνίου 2025, στο πρώην Δημοτικό Σχολείο Κεφαλοχωρίου, η οποία διοργανώνεται Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Σύλλογο Κεφαλοχωρίου, υπό την αιγίδα του Δήμου Ηράκλειας.

Η εκδήλωση, η οποία έχει άμεσο στόχο να τιμήσει την ποντιακή μουσική παράδοση μέσα από την ιστορία ενός από τους πιο πιστούς εκφραστές της, του Γιάννη Καλπατσινίδη. Οι γονείς του Γεώργιος Καλπατσινίδης και Χάιδω(Χατου) Καλπατσινίδου-Παυλιδου ήταν Πόντιοι πρόσφυγες πρώτης γενιάς από το χωριό Κουστουλάντων της Γαλίαννας, που είναι ξακουστό για τη θέα του προς το Σταυροπηγιακό Μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα.

Ακόλουθος της οικογενειακής παράδοσης

Ο Γιάννης γεννήθηκε στο Φλαμούρι Λαγκαδά το 1936, όπου έζησε μόνο τα πρώτα έντεκα χρόνια της ζωής του, αφού η οικογένειά του εγκαταστάθηκε στο Λαχανά για τα επόμενα πέντε χρόνια. Σε ηλικία 13 ετών άρχισε να μαθαίνει το αγγείο-τουλούμ εκεί, μετά από παρακίνηση της μητέρας του να διατηρήσει την οικογενειακή παράδοση, αφού ο πατέρας της, Ιωάννης Παυλίδης έπαιζε στον Πόντο.

Το 1952 η οικογένειά του μετακομίζει στο παραδιπλανό Παλιό Χωριό, όπως λεγόταν (Παλιό Κεφαλοχώρι), όπου βρίσκονται και πολλοί άλλοι Γαλλιανίτ΄, που ασχολούνται με τη γεωργία και την κτηνοτροφία. Εκεί γνώρισε και παντρεύτηκετη Μαρία Ιωαννίδου, επίσης με καταγωγή από Κουστουλάντων Γαλλίαινας και Τραπεζούντα, με την οποία απέκτησε δύο παιδιά, το Γιώργο και το Χρήστο.

Παράλληλα με την οικογενειακή ζωή στο Παλιό Κεφαλοχώρι ο Γιάννης Καλπατσινίδης παίζει ερασιτεχνικά τουλούμ, σε μουχαπέτια και γάμους. «Είναι σκοποί αρχαίοι» όπως συνήθιζε να λέει. Σιγά σιγά μεταβαίνει και σε νυχτερινά κέντρα της Θεσσαλονίκης. Γύρω στο 1957 εμφανίζεται στο πατάρι μαζί με το Γώγο Πετρίδη και τον Χρύσανθο.

Το 1965 δημιουργήθηκε το σημερινό Κεφαλοχώρι όπου μετακομίζει μόνιμα, έως σήμερα. Έχοντας πλέον μόνιμη εστία και τα παιδιά μεγαλώνουν σιγά σιγά, ξεκινά και άλλες, σημαντικές συνεργασίες στη Θεσσαλονίκη. Εκείνη την εποχή γνωρίζει δυο από τους σημαντικότερους συνεργάτες του, το Στάθη Ευσταθιάδη και τον Χαράλαμπο Κιαγχίδη. Πλαισιώνει τις εμφανίσεις τους, τις εκδηλώσεις του Φάρου Ποντίων και της Ευξείνου Λέσχης και συμμετέχει ενεργά στις ραδιοφωνικές εκπομπές.

Η παράδοση του Πόντου όμως περνά δυναμικά σε όλο και περισσότερα κέντρα διασκέδασης. Και ενώ βρισκόμαστε σε μια νέο-ποντιακή εποχή, ο Καλπατσινίδης επιμένει να εμφανίζεται μ΄αυτό το πρωτόγονο όργανο, σε νυχτερινά κέντρα της Θεσσαλονίκης. Γυρίζει όλη τη Μακεδονία και γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ’70 μεταβαίνει και στην Αθήνα, με πρώτο σταθμό το Φάρο (γνωστό κέντρο διασκέδασης στο Περιστέρι), Στο ξεκίνημά του στην Αθήνα, η συνεργασία του με τον Κωστίκα Τσακαλίδη ήταν κομβική. Αργότερα εμφανίστηκε και στο Κορτσόπον και στην Τρυγόνα.

Σημαντικός σταθμός στη μουσική του πορεία ήταν και η συνεργασία του με τον αείμνηστο Γιώργο Αμαραντίδη, τον Σιμούλ΄, σε δίσκους, περιοδείες και νυχτερινές εμφανίσεις. Κάπου εκεί γνωρίστηκε και με τη Δώρα Στράτου και δούλεψε για πολλά χρόνια στο θέατρό της. Συνεργάστηκε επίσης με το Λάζο Τερζά, με το Γιάννη Μαρκόπουλο, το Νίκο Ξυλούρη, τη Λιζέτα Νικολάου, τον Παναγιώτη Ασλανίδη, το Μιχάλη Καλιοντζίδη, το Γιάννη Τσανάκαλη, το Γιάννη Κουρτίδη, τους Στάθη & Σοφία Νικολαΐδη, τον Κώστα Θεοδοσιάδη, τον Αλέξη Παρχαρίδη, το Δημήτρη Καρασαββίδη, το Γιώργο Ιωαννίδη, τη Σοφία Παπαδοπούλου, τους Γιάννη & Αβραάμ Γκόσιο, τον Πόλυ Εφραιμίδη και πολλούς άλλους.

Φυσικά, ταξίδεψε και στο εξωτερικό, σε Αμερική, Ινδία, Γερμανία, Κύπρο ΚΑΙ στην Αυστραλία με το Φάρο Ποντίων το 1997. Στη διάρκεια της καριέρας του, κυκλοφόρησε τρεις προσωπικούς δίσκους και συμμετείχε σε πολλές άλλες ηχογραφήσεις. Ο Γιάννης Καλπατσινίδης εκτός από μουσικός ήταν κατασκευαστής και δάσκαλος αγγείου. Από τη ζωή έφυγε στις 5 Ιουνίου 2023.

«Αχώριστοι φίλοι με το τουλούμ»

Τις θύμησες που είχε από τον παππού της μοιράστηκε στο Geopolitico.gr η Μαρία Καλπατσινίδου, η οποία ευχαρίστησε όλους τους συντελεστές που συνεργάστηκαν για την πραγματοποίηση της εκδήλωσης. «Ως άνθρωπος και καλλιτέχνης είχε απεριόριστη αγάπη για την καταγωγή του, την ποντιακή μουσική, κυρίως για τον αγγείο. Από παιδική ηλικία μέχρι να κλείσει τα μάτια του λάτρευε το τουλούμ. Ήταν σαν αχώριστοι φίλοι. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του παρουσίασε προβλήματα υγείας και δεν μπορούσε να περπατήσει. Εκείνος στενοχωριόταν περισσότερο επειδή δεν μπορούσε να παίξει το όργανο παρά για τη δυσκολία που αντιμετώπιζε. Αυτή η έκθεση είναι φόρος τιμής! Ευχαριστούμε το Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας Θράκης, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Κεφαλοχωρίου, τον Δήμο Ηράκλειας, τον κ. Καραβάτο για την επιμέλεια και προσωπικά τη Ευδοξία Καλπατσινίδου για τη συμβολή της σε αυτό το εγχείρημα», ανέφερε η εγγονή του Καλπατσινίδη.

«Στυλοβάτης της συνοχής και της συνέχειας μας»

Στη νοητή σύνδεση των ήχων του αγγείου του με την ποντιακή πατρίδα στάθηκε η Ευδοξία Καλπατσινίδου. «Ήταν ένα μεγάλο κεφάλαιο για την ποντιακή μουσική παράδοση. Ένας χαρισματικός παραδοσιακός οργανοπαίκτης. Με πυξίδα το αγγείο του και με οδηγό τους σκοπούς του γλέντησε, παντρεύτηκε, συγκινήθηκε, ταξίδεψε στην διαρκώς αποζητούμενη Πατρίδα, μια ολόκληρη γενιά ανθρώπων. Ο ήχος του, μια διατομή της παράδοσης, της μνήμης, του βιώματος. Το άκουσμά του σφράγισε το ηχοτοπίο της ζωής πολλών εξ ημών, οικείο και γνώριμο, έτσι που οι ψυχές μας συναντιούνται, χτίζοντας νοερές γέφυρες με τον Πόντο, τη Ματσούκα και τη Γαλλίαινα. Υπήρξε ένας στυλοβάτης της συνοχής και της συνέχειάς μας», αναφέρει στο Geopolitico.gr η ανεψιά του αείμνηστου μύστη της ποντιακής παράδοσης και παρουσιάστρια της εκδήλωσης.

Κεντρικός ομιλητής της εκδήλωσης είναι ο εκδότης και συγγραφέας Σάββας Καλεντερίδης, ενώ εκ μέρους του Martin Koenig θα απευθύνει χαιρετισμό ο Στέργιος Καραβάτος που έχει την επιμέλεια της έκθεσης. Παράλληλα θα μιλήσουν η εγγονή του Καλπατσινίδη Μαρία και ο οργανοπαίκτης αγγείου Γιάννης Τσεπλιτίδης. Η τελετή θα διανθιστεί μουσικά με τον Δημήτρη Ορφανίδη στη λύρα και το τραγούδι, τον Αντώνη Παπαγερίδη στο νταούλι και τον Γιάννη Τσεπλιτίδη στο αγγείο.

Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό κατόπιν τηλεφωνικής συνεννόησης (στα τηλέφωνα 6948583929 και 6978759489 από τις 8 Ιουνίου μέχρι τις 20 Αυγούστου.

Ο Γιάννης Καλπατσινίδης παίζει τουλούμ’ και ο Γιάννης Κουρτίδης τραγουδάει ποντιακά (φωτ.: facebook.com/Καλπατσινιδης Γιάννης- Αγγειον – τουλουμ)

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Γενικά θέματα15 λεπτά πριν

135.000 Πακιστανοί αναζητούν άσυλο!

125.000 Πακιστανοί στην Ευρώπη και περισσότεροι από 10.000 στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν υποβάλει αίτηση για πολιτικό άσυλο.

Οικονομία45 λεπτά πριν

Η επέκταση των ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας αντιμετωπίζει εμπόδια στη Βραζιλία εν μέσω εκκλήσεων για δασμολόγηση στην BYD

Η επέκταση των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) της Κίνας στη Βραζιλία αντιμετωπίζει αυξανόμενες προκλήσεις, καθώς οι εγχώριοι κατασκευαστές αυτοκινήτων πιέζουν για...

Οικονομία1 ώρα πριν

Η Ινδία επιταχύνει τις διαπραγματεύσεις για μια ολοκληρωμένη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με την Ευρωπαϊκή Ένωση

Οι τρέχουσες διαπραγματεύσεις με την ΕΕ αποτελούν την επανεκκίνηση συνομιλιών που είχαν σταματήσει για πάνω από οκτώ χρόνια.

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Βάναυσες διώξεις αντιμετωπίζουν 380 εκατομμύρια Χριστιανοί σε περιοχές με μουσουλμανική πλειοψηφία

Γράφει η Ουζάι Μπουλούτ, European Conservative Έκθεση της Open Doors, μιας διεθνούς οργάνωσης ανθρωπίνων δικαιωμάτων που παρακολουθεί τη δίωξη Χριστιανών...

Άμυνα8 ώρες πριν

Επί ποδός τις τελευταίες ώρες οι ελληνικές Αρχές! Συνεχίστηκαν οι συλλήψεις Τούρκων – Φορτίο με βαρύ οπλισμό από Τουρκία σε… ψάρια εντοπίστηκε στον Έβρο

Οι συνοριοφύλακες της γειτονικής χώρας σταμάτησαν στο τελωνείο Κήπων όχημα ψυγείο, το οποίο μετέφερε ψάρια. Ωστόσο, κατά τον έλεγχο βρέθηκε...

Δημοφιλή