Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Η Ελληνική Αμισός (Σαμψούντα)

Δημοσιεύτηκε στις

της Ευαγγελίας Κ. Λάππα,

Η Σαμψούντα είναι αρχαία Ελληνική πόλη και λιμένας, στη νότια ακτή του Ευξείνου Πόντου. Ιδρύθηκε στα μέσα του 8ου αιώνα π. Χ. από Ίωνες της Μιλήτου με το όνομα Αμισός. Την εποχή του Περικλή, εποικίστηκε από Αθηναίους και πήρε το όνομα Πειραιάς, όνομα που το διατήρησε, μέχρι τη συντριβή του στόλου των Αθηναίων από τους Σπαρτιάτες το 404 π. Χ. Το 387 π. Χ. δόθηκε στους Πέρσες, με βάση τη συνθήκη της Ανταλκίδειας ειρήνης[1] μέχρι που απελευθερώθηκε από το Μέγα Αλέξανδρο. Τον 3ο αιώνα π.Χ. πέρασε σε χέρια βασιλιάδων του Πόντου και τελικά των Ρωμαίων.

Αρχαία Νομίσματα της Αμισού

Τα πρωτοχριστιανικά χρόνια, ο Χριστιανισμός διαδόθηκε στην Αμισό από τον Απόστολο Ανδρέα, ο οποίος σύμφωνα με την αποστολική παράδοση, είναι ο πρώτος ιδρυτής της πρώτης χριστιανικής κοινότητας της πόλης[2]. Κατά τα τέλη του 1ου μ.Χ. αιώνα και στις αρχές του 2ου υπήρχε μια ανθηρή χριστιανική κοινότητα στην πόλη. Το 290 μ. Χ. εκεί μαρτύρησαν οι επτά παρθένες, Αλεξάνδρεια, Ευφημία, Ευφρασία, Θεοδώρα, Ιουλιανή, Κλαυδία και Ματρώνα, των οποίων η μνήμη τιμάται από την Ορθόδοξη Εκκλησία μας στις 20 Μαρτίου.

Στα χνάρια του Αποστόλου Ανδρέα στον Πόντο – Εκκλησία στο χωριό Αντρεάντων Αμισού

Στα χρόνια της Ρωμανίας, ήταν γνωστή ως Αμινσός και ήταν το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Ανατολής, μετά το λιμάνι του Γαλατά. Τον 12ο αιώνα καταλήφθηκε από τους Σελτζούκους[3]. Αυτή τη περίοδο κτίστηκε πόλη ανατολικά της Αμισού, που ονομάστηκε Σαμψούς (εις Αμισόν -σ’ Αμισόν– Σαμψούν). Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204, αποτέλεσε ανεξάρτητη ηγεμονία ενώ το 1261, με την ανάκτηση της Κωνσταντινούπολης, περιήλθε στη Ρωμανία. Στα τέλη του 13ου αιώνα καταλήφθηκε για δεύτερη φορά από τους Σελτζούκους. Το 1393 πέρασε στους Οθωμανούς, το 1402 στους Μογγόλους και το 1461 πάλι στους Οθωμανούς[4]. Ήδη όμως η Αμισός είχε παρακμάσει εντελώς εκείνη την εποχή.

Αμισός (Σαμψούντα)  – Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού

Κατά το 1813 – 1814, ενώ η νέα πόλη της Αμισού (Σαμψούς) κατοικούταν κυρίως από Τούρκους, ιδρύονταν πολλά Ελληνικά χωριά γύρω της. Από τη δεκαετία του 1850, άρχισε να αυξάνεται το Ελληνικό στοιχείο, συντελώντας στην ανάπτυξη της Αμισού ως σπουδαίου λιμανιού της Μαύρης θάλασσας. Από το 1908, με το κίνημα των Νεοτούρκων[5], άρχισαν οι διωγμοί των Ελλήνων. Το 1914 η Αμισός είχε 40.000 κατοίκους – 20.000 Έλληνες, 16.500 Τούρκους, 2.000 Αρμένιους και 1.500 από άλλες εθνότητες. Το 1915, οι Τούρκοι άρχισαν να λεηλατούν τα Ελληνικά χωριά του Πόντου και να βιαιοπραγούν εις βάρος των Ελλήνων, με το πρόσχημα ότι καταδίωκαν αυτούς που απέφευγαν την επιστράτευση για τα Αμελέ Ταμπουρού[6] και όσους δραπέτευαν από κει. Οι Έλληνες για να γλυτώσουν άρχισαν να πήγαιναν στα βουνά, όπου αργότερα με εντολή του Μητροπολίτη Αμισού Γερμανού Καραβαγγέλη[7], σχημάτιζαν μικρές ανταρτικές ομάδες, με σκοπό να προστατεύσουν τον άμαχο Ελληνικό πληθυσμό από τους Τούρκους.

Στο βιβλίο του Χρήστου Σαμουηλίδη Αμισός (Σαμψούντα) και η περιφέρειά της (εκδ. Αδελφών Κυριακίδη, 2004) σχετικά με τα μαύρα χρόνια των Ελλήνων του Πόντου που ξεκίνησαν το 1914 περιγράφονται τα εξής:

«Το πρόγραμμα της λεηλασίας, εξορίας και σφαγής συνεχίστηκε και στα άλλα χωριά της Σαμψούντας. Αποσπάσματα στρατιωτών και ατάχτων εξορμούσαν σε όλα τα ρωμαίικα χωριά, έπιαναν όσους άντρες και γυναικόπαιδα δεν είχαν στο μεταξύ κρυφτεί στα δάση και στα βουνά, σχημάτιζαν αποστολές (σεφκιέτ) και τις έστελναν εξορία στο Τσόρουμ, στη Μερζιφούντα, στο Σογκουρλού και αλλού, για να πεθάνουν από την πείνα και τα δεινοπαθήματα.

»Τα σπίτια των εξορίστων καίγονταν και τα ζώα τους κατάσχονταν από τα αποσπάσματα ή λεηλατούνταν από Τούρκους των γειτονικών χωριών. Οι φάκελοι των χωριών της περιφέρειας Σαμψούντας που υπάρχουν στα Αρχεία του ΚΜΣ (Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών) αναφέρουν τον εμπρησμό 31 χωριών.

»Μετά την καταστροφή του άμαχου και ειρηνικού πληθυσμού, ο Ραφέτ πασάς έδωσε διαταγή να εξοντωθούν και όλοι όσοι κατέφυγαν στα βουνά του Αγιού-τεπέ, Κοτσά-νταγκαι Νεμπιέν-νταγ».

Με την κατάληψη της Τραπεζούντας από τους Ρώσους, τον Απρίλιο του 1916, οι λεηλασίες και οι απαγχονισμοί εντάθηκαν στην Αμισό μέχρι που στις 17 Οκτωβρίου 1918 υπογράφηκε ανακωχή μεταξύ της ηττημένης στο Α’ παγκόσμιο πόλεμο Γερμανίας και της Αντάντ και τελείωσε η πρώτη φάση της γενοκτονίας. Όμως στις 19 Μαΐου 1919 ο Μουσταφά Κεμάλ[8] αποβιβάστηκε στην Αμισό, εγκαινιάζοντας έτσι τη δεύτερη φάση της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, ιδιαίτερα στην Αμισό. Τον Οκτώβριο του 1922 όλοι οι εξόριστοι Έλληνες στα βάθη της Ανατολής ειδοποιήθηκαν να έρθουν στην Ελλάδα και το Νοέμβριο του ίδιου χρόνου ειδοποιήθηκαν να κάνουν το ίδιο και οι Έλληνες των ορεινών χωριών. Κατά την περίοδο της ανταλλαγής, οι κάτοικοί της ήταν περίπου 25.000 από τους οποίους 11.000 Έλληνες.

Έως το 1924, όλοι οι Έλληνες είχαν φύγει από την Αμισό και τα χωριά της, εκτός από αυτούς που είχαν μείνει ως κρυπτοχριστιανοί. Αυτοί, έμειναν και μένουν ακόμα, προσμένοντας να έρθει η μέρα που η Ελληνική σημαία θα κυματίσει σ’ ολόκληρο τον Πόντο. Θα ‘ρθει αυτή η μέρα.

Αμισός (Σαμψούντα)

Ιώνων λαμπρή πολιτεία.

Ω! Αμισός Μιλησίων αποικία.

Πόντου σπουδαίο λιμάνι.

Συ της Ελλάδος διαμάντι.


Πόλη Ελλήνων αρχαία,

κόρη λαμπρή και ωραία.

Χαίρε Σαμψούς λαβωμένη,

χρόνια εσύ σκλαβωμένη.


Τούρκοι κι αν σε πατήσαν,

ίχνος Ελλήνων δε σβήσαν.

Άγρια κι αν σ’ ατιμάσαν,

σένα ποτέ δε δαμάσαν.


Πάντα -να ξέρουνε όλοι-

θα ‘σαι Ελλήνων συ πόλη!


Μέρα λαμπρή καρτερούμε,

λεύτερη σένα να δούμε,

μες στης Ελλάδος και πάλι,

τη μητρική την αγκάλη.


Ενέμεινες νάρτει η ώρα,

παστάν θα παστρέψει τ’ εβόρα.

Ως ήλον ξαν θα φωτάζεις,

Ελλάδας ωλένα θ’ ωράζεις.

(Μεταφορά στη Νέα Ελληνική από τα Ποντιακά:
Περιμένεις να έρθει η ώρα
να καθαρίσει τελείως η σκιά- η σκοτεινιά της σκλαβιάς
Σαν ήλιος ξανά θα φωτίζεις
σαν στης αγκαλιάς της Ελλάδας θα είσαι φυλαγμένη.)

Πηγές:

1. Θωμάς Αλεξιάδης, Η Αμισός των Ελλήνων του Πόντου, Εκδοτικός οίκος Αδελφών Κυριακίδη α. ε., Θεσσαλονίκη 2009.

2. Θωμάς Περ. Αλεξιάδης, Αμισός – Σαμψούς, Το χρονικό του Ελληνισμού από την Αρχαιότητα έως σήμερα, Εκδοτικός οίκος Αδελφών Κ. & Μ. Αντ. Σταμούλη, Θεσσαλονίκη 2015.

3. http://www.digital-in.info/nigdi/index.php/arthra-anartiseis/pontos/item/460-amisos-sampsoynta | Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού – Αμισός (Σαμψούντα)

4. https://www.pontosnews.gr/666643/taxidi/amisos-sampsoynta-kiziridoy-photos-video/  | Θωμαΐς Κιζιρίδου – Αμισός (Σαμψούντα), η πόλη με τους πολλούς Έλληνες εθνομάρτυρες

6. https://el.wikipedia.org/wiki/Αμισός | Αμισός

_____________________

Παραπομπες:

[1] Η Ανταλκίδειος ειρήνη (ή Βασίλειος ειρήνη ή Ειρήνη του Βασιλέως) ήταν η έκβαση του Κορινθιακού πολέμου (395-387 π. Χ.), που σηματοδότησε το τέλος του. Οι Σπαρτιάτες εξαντλημένοι από τον πόλεμο με τους Αθηναίους, τους Θηβαίους, τους Ευβοείς και τους λοιπούς Έλληνες έστειλαν ένα ναύαρχό τους, τον Ανταλκίδα, να υπογράψει ειρήνη με τους Πέρσες του Αρταξέρξη Β΄ (386 π. Χ.). Με τη συνθήκη αυτή συμφωνήθηκε μεταξύ των Σπαρτιατών και του Πέρση βασιλιά α) να παραδοθούν σε αυτόν οι ελληνικές πόλεις της Μικράς Ασίας και η Κύπρος β) να διακηρυχθεί η αυτονομία των ελληνικών πόλεων εκτός από τις αθηναϊκές κληρουχίες της Λήμνου, της Ίμβρου και της Σκύρου και γ) να επιβλέπουν οι Σπαρτιάτες την τήρηση της ειρήνης στον ελλαδικό χώρο. Μετά την Ανταλκίδειο ειρήνη επικράτησε για λίγα χρόνια ηρεμία στον ελληνικό κόσμο, ωστόσο άρχισαν και πάλι οι συγκρούσεις, αυτή τη φορά μεταξύ Βοιωτών και Σπαρτιατών. Ο νέος αυτός πόλεμος κατέληξε στην κατάρρευση της Σπαρτιατικής ηγεμονίας, φέρνοντας στο προσκήνιο τους Θηβαίους με τη Θηβαϊκή ηγεμονία. (Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/Ανταλκίδειος_ειρήνη)

[2] Στη Σαμψούντα υπήρχαν χωριά αφιερωμένα στον Άγιο Ανδρέα, Άνω και Κάτω Αντρεάντων, Ανδρέα Μαχαλεσί, Αντρέσκιοϊ, ενώ στο χωριό Χαβά υπήρχε παρεκκλήσι του αγίου. Λέγεται ότι όταν ο Απόστολος Ανδρέας έφτασε στο χωριό για να διδάξει, διανυκτέρευσε κάτω από μια ιτιά, κοντά σε μια πηγή. Η γιορτή του Αγίου Ανδρέα σηματοδοτούσε τον επερχόμενο βαρύ χειμώνα. Στα Κωτύωρα (Ορντού) έλεγαν «Τ΄ Αγιαντρέα αντρειών το κρύον». (Πηγή: https://www.alexpolisonline.com/2018/11/blog-post_855.html)

[3] Σελτζούκοι Τούρκοι ή Σελτζουκίδες ή Τούρκοι του Ικονίου: Το πρώτο τουρκικό φύλο που ξεκινώντας από τις πεδιάδες του Τουρκεστάν διέσχισε την Περσία και έφτασε μέχρι τα παράλια του Αιγαίου και του Ελλησπόντου, όπου ίδρυσε ένα ισχυρό κράτος με κέντρο το Ικόνιο (11ος αιώνας). Μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 13ου αιώνα το κράτος γνώρισε αξιοσημείωτη ευημερία. Μετά την ήττα από τους Μογγόλους το 1243 το κράτος των Σελτζουκιδών βρισκόταν σε αναταραχή ως τις αρχές του 14ου αιώνα, όταν διαλύθηκε κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. (Πηγή: http://www.ime.gr/chronos/10/gr/glosari/12gl.html | Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού)

[4] Οθωμανοί Τούρκοι ή Οσμανλήδες: Τούρκοι που στα τέλη του 13ου αιώνα, εκμεταλλευόμενοι την κατάρρευση του βυζαντινού αμυντικού συστήματος, ήρθαν στη Μικρά Ασία για να ιδρύσουν μια σειρά από τουρκομανικά χανάτα στο δυτικό τμήμα της. Το οθωμανικό κρατίδιο, ιδρύθηκε κατά το τρίτο τέταρτο του 13ου αιώνα στη σελτζουκική μεθόριο με το Βυζάντιο, στην περιοχή του Σογκούτ, βορειοδυτικά του Δορύλαιου (Εσκί Σεχίρ), από ένα γένος της ογουζικής φυλής Καγί, το οποίο αργότερα αποκλήθηκε “οθωμανικό” από το όνομα του ηγεμόνα του Γαζή Οσμάν (ή Οθομάν, 1281-1326). (Πηγή: https://cognoscoteam.gr/η-καταγωγή-των-τούρκων-ογούζοι-τούρκο/ | Η καταγωγή των Τούρκων: Ογούζοι Τούρκοι, Σελτζούκοι και Οθωμανοί)

[5] Οι Νεότουρκοι ήταν οπαδοί του Τούρκου πρωθυπουργού Μιδάτ που το 1908, επαναστάτησαν και με αρχηγούς την τριανδρία των Εμβέρ, Ταλαάτ και Τζεμάλεκθρόνισαν τον Σουλτάνο Αβδούλ Χαμίτ τον Β καὶ άρχισαν συστηματικά να εκδιώκουν τους χριστιανικούς πληθυσμούς από τη Μικρασία (1914-1918 πρώτη περίοδος  διωγμών). Οι διώξεις αυτές εντάθηκαν με την ανάληψη της εξουσίας από τον Κεμάλ (1919-1924 δεύτερη περίοδος διωγμών). Πρωταγωνιστικό ρόλο, στις διώξεις εναντίον των Ελλήνων του Πόντου, την περίοδο  αυτή, διαδραμάτισαν οι Τσέτες, σώματα ατάκτων Τούρκων χωροφυλάκων, απαρτιζόμενα από βαρυποινίτες και θανατοποινίτες των Τουρκικών φυλακών, στους οποίους δόθηκε χάρη, ακριβώς για να πρωτοστατήσουν στον εκτοπισμό των Ελληνικών πληθυσμών από τη Μικρασία, εγκληματώντας εναντίον τους. Από τους αρχηγούς των σωμάτων αυτών των εγκληματιών, διαβόητος έμεινε για τις  πράξεις του ο Τοπάλ Οσμάν, ο κουτσός διοικητής της Κερασούντας, ένας αγράμματος πρώην βαρκάρης, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την ολοσχερή εξόντωση πληθυσμού ολόκληρων χωριών και πόλεων. (Πηγή: https://petheol.gr/άρθρα-μελέτες/εκκλησία/εκκλησιαστική-ιστορία/246-γερμανός-καραβαγγέλης,-ο-παπαφλέσσας-της-λέσβου | Ομιλία Θεολόγου Υπ. Δρ. Θεολογίας Παναγιώτη Τσαγκάρη, Γερμανός Καραβαγγέλης, ο Παπαφλέσσας της Λέσβου)

[6] Τα τάγματα εργασίας, γνωστά και ως αμελέ ταμπουρού, αποτέλεσαν από κοινού μαζί με άλλες επιβαρύνσεις τα σκληρά μέτρα που λήφθηκαν από την τουρκική ηγεσία για να εξαλειφθούν οι μειονότητες εντός του κράτους. Δεν απέβλεπαν στην άμεση εξόντωση των επιταγμένων αλλά στη σταδιακή ψυχολογική και σωματική τους εξασθένιση που θα οδηγούσε στο θάνατο από την πείνα, τις κακουχίες και τις αρρώστιες. Ως μέτρο, τα τάγματα εργασίας εφαρμόστηκαν σε δύο περιόδους: αρχικά στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο λειτούργησαν ως βοηθητικά σώματα διεκπεραίωσης εργασιών και στη συνέχεια, μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, ως σώματα ανακατασκευής των ζημιών που είχε προξενήσει ο ελληνικός στρατός κατά τη διάρκεια της Μικρασιατικής Εκστρατείας. (Πηγή: https://cognoscoteam.gr/τάγματα-εργασίας-αμελέ-ταμπουρού-η-πο-2/ | Τάγματα Εργασίας (αμελέ ταμπουρού): η πορεία προς το θάνατο)

[7] Ο Μητροπολίτης Καστοριάς Γερμανός (κατά κόσμον Στυλιανός Καραβαγγέλης) γεννήθηκε στις 16/2/1866 στη Στύψη της Λέσβου με καταγωγή από τα Ψαρά και ήταν ένα από τα οκτώ παιδιά του Χρυσοστόμου και της Μαρίας Καραβαγγέλη.

Μεγάλωσε στο Αδραμμύτι της Μικράς Ασίας και σπούδασε με υποτροφία του Μητροπολίτη Εφέσου Αγαθαγγέλου, στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης στη Κωνσταντινούπολη, από την οποία σχολή αποφοίτησε το 1888. Αμέσως μετά, χειροτονήθηκε διάκονος με το όνομα Γερμανός, από τον τότε Οικουμενικό Πατριάρχη Διονύσιο Ε’. Έπειτα σπούδασε στα Πανεπιστήμια της Λειψίας και της Βόννης, όπου πήρε και διδακτορικό. Από το 1891 – 1896 ήταν καθηγητής στη Θεολογική Σχολή Χάλκης και χειροτονήθηκε επίσκοπος του Πέραν, όπου προστάτεψε τον Ελληνισμό από τις διάφορες προπαγάνδες, που δρούσαν εκεί, κυρίως των παπικών. Το 1900 τοποθετήθηκε από το Πατριάρχη Κωνσταντίνο Ε’ στη Μητρόπολη της Καστοριάς, όπου άρχισε τη δράση του κατά της Βουλγαρικής και της Ρουμανικής προπαγάνδας.

Ο Γερμανός Καραβαγγέλης μετατέθηκε το 1908 στη Μητρόπολη Αμισού, όπου βοήθησε στον αγώνα των Ποντίων κατά των Νεοτούρκων.

Μετά τη Μικρασιατική καταστροφή, έγινε για λίγο Μητροπολίτης Ιωαννίνων αλλά, όντας βενιζελικός και ήταν νωπές ακόμα οι μνήμες του Εθνικού Διχασμού, αντικαταστάθηκε και μετατέθηκε ως έξαρχος του Οικουμενικού Πατριαρχείου στη Βιέννη, όπου και πέθανε στις 11/2/1935. (Πηγές: https://petheol.gr/άρθρα-μελέτες/εκκλησία/εκκλησιαστική-ιστορία/246-γερμανός-καραβαγγέλης,-ο-παπαφλέσσας-της-λέσβου | Ομιλία Θεολόγου Υπ. Δρ. Θεολογίας Παναγιώτη Τσαγκάρη, Γερμανός Καραβαγγέλης, ο Παπαφλέσσας της Λέσβου και Μαστέλλου – Γιαννάκενα Ελίνας, Ο Παύλος Μελάς και ο Μακεδονικός Αγώνας (1904 – 1908), Ο σκοπός του και οι ήρωες του, Εκδόσεις Πελασγός Ιωάννου Χρ. Γιαννάκενα, Αθήνα 2018)

[8] Ο Μουσταφά Κεμάλ είναι ο ιδρυτής του σύγχρονου τουρκικού κράτους. Η προσωπική του ιστορία είναι γεμάτη αίμα. Ήταν ο ενορχηστρωτής των αγριοτήτων των Νεότουρκων στη Γενοκτονία των Ποντίων και γενικά των Ελλήνων της Μικράς Ασίας. Οι πρακτικές που ακολούθησε εκθειάστηκαν αργότερα από τη ναζιστική Γερμανία του Χίτλερ, κάνοντας λόγο για το «τουρκικό μοντέλο». (Πηγή: https://www.pontosnews.gr/651345/pontos/genoktonia/poios-pragmatika-itan-o-moystafa-kemal/)

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ομιλία του Σάββα Καλεντερίδη στη Θεσσαλονίκη! Η Άλωση της Πόλης – Γεωπολιτικές και Πολιτικο-οικονομικές Αιτίες της Παρακμής του Ελληνισμού της Ελληνικής Αυτοκρατορίας που Οδήγησαν στην Άλωση

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Εκδήλωση ια την ημέρα μνήμης της Άλωσης της Κωνσταντινούπολης διοργανώνεται την Τετάρτη 04 Ιουνίου 2025 και ώρα 19:00 στην αίθουσα ΤΙΜΩΝ της Λέσχης
Αξιωματικών Φρουράς Θεσσαλονίκης, του Γ’ ΣΣ.

Ομιλητής θα είναι ο Συγγραφέας – Γεωστρατηγικός Αναλυτής, κ. Σάββας Καλεντερίδης, με θέμα:
«Η Άλωση της Πόλης – Γεωπολιτικές και Πολιτικο-οικονομικές Αιτίες της Παρακμής του Ελληνισμού της Ελληνικής Αυτοκρατορίας που Οδήγησαν στην Άλωση».

Για δηλώσεις συμμετοχής στην εκδήλωση, στα τηλέφωνα του ΣΕΑΝΘ
2310276673 – 6949348630

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Huffington Post: Η Αγία Αικατερίνη ως στρατηγικός «Δούρειος Ίππος» του Σίσι στο Σινά

Το χρονικό της «Αιγυπτιοποίησης» της Αγίας Αικατερίνης. Από τη Συνθήκη Ειρήνης Αιγύπτου-Ισραήλ του 1978 στις συγκρούσεις στη Λωρίδα της Γάζας. Γεωπολιτικά και οικονομικά παιχνίδια στο Σινά.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει ο Γαβριήλ Χαρίτος, Huffington Post

Το αιγυπτιακό κράτος άρχισε να εκδηλώνει ενεργό ενδιαφέρον για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Ιεράς Μονής της Αγίας Αικατερίνης και της ακίνητης περιουσίας της στην Χερσόνησο του Σινά όταν το 2012 ανέλαβε την εξουσία η Μουσουλμανική Αδελφότητα με την εκλογή του τότε Προέδρου, Μοχάμαντ Μόρσι. Το πολιτικό κλίμα που επικρατούσε τότε στη χώρα τόνιζε την ανάγκη ενδυνάμωσης του θρησκευτικού, μουσουλμανικού χαρακτήρα των κοινωνικών ηθών και της φυσιογνωμίας του κράτους. Ο.τιδήποτε αλλόθρησκο αντιμετωπιζόταν με καχυποψία και ο,τιδήποτε θύμιζε την παρουσία άλλων πολιτισμών και λαών στη χώρα όφειλε με κάποιον τρόπο είτε να ‘αιγυπτιοποιηθεί’ είτε να ανευρεθεί η κατάλληλη οδός ώστε να τεθεί υπό έλεγχο ή να περιθωριοποιηθεί.

2012: Η απαρχή της δικαστικής «Αιγυπτιοποίησης» της Αγίας Αικατερίνης

Αφορμή για την ”αιγυπτιοποίηση” της εμβληματικής ιστορικά, θρησκευτικά και πολιτισμικά Ιεράς Μονής της Αγίας Αικατερίνης στάθηκε η ελληνική σημαία που κυμάτιζε στη μέση της ερήμου του Σινά, στην ”εσχατιά της αιγυπτιακής κρατικής επικράτειας”. Με αυτήν την απλή αφορμή, ενορχηστρώθηκε μία σειρά αστικών αγωγών. Αιγύπτιοι πολίτες δήλωναν ότι διεκδικούν την κυριότητα ακατοίκητων εκτάσεων γύρω από μετόχια της Μονής σε διάσπαρτα σημεία της χερσονήσου – τα οποία, για αιώνες, οι ντόπιοι Βεδουίνοι αναγνώριζαν εθιμικά ως μοναστική ιδιοκτησία.

Η συνέχεια ήταν εύκολη: Εκάστοτε δικαστής ζητούσε από τους ενάγοντες και από την εναγόμενη Ιερά Μονή να προσκομίσουν τους τίτλους ιδιοκτησίας τους. Στη συνέχεια, όπως ήταν επόμενο, τόσο οι ενάγοντες όσο και η εναγόμενη Μονή αδυνατούσαν να προσκομίσουν τίτλους ιδιοκτησίας (άλλωστε, ο Ιουστινιανός δεν θα μπορούσε ποτέ να προβλέψει ποιες θα έπρεπε να είναι οι νόμιμες διατυπώσεις που θα απαιτούσε ο μέσος Αιγύπτιος πρωτοδίκης το 2025 μ.Χ.). Έτσι, τα δικαστήρια προσεπικαλούσαν το Αιγυπτιακό Δημόσιο, στο οποίο εν τέλει περιέρχονταν στην κυριότητά του τα εκάστοτε επίδικα. Εκκλησίες, μετόχια, ακατοίκητες εκτάσεις, φαράγγια και ό,τι μπορεί κανείς να δει με γυμνό μάτι στην έρημο του Σινά βαφτίζονταν «δημόσιες γαίες» με την βούλα της αιγυπτιακής δικαιοσύνης. Η ”δικαστική αιγυπτιοποίηση” που εμπνεύστηκε η Μουσουλμανική Αδελφότητα επί προεδρίας Μόρσι είχε μόλις αρχίσει με την έκδοση πλήθους πρωτόδικων δικαστικών αποφάσεων.

Ευτυχώς, η περίοδος της ισλαμιστικής διακυβέρνησης της Αιγύπτου δεν κράτησε πολύ και η χώρα ανέκτησε σταδιακά την διεθνή και περιφερειακή της αξιοπιστία με την ανάληψη της εξουσίας από τον Πρόεδρο Αμπντέλ Φατάχ Αλ-Σίσι στις 8 Ιουνίου 2014, ο οποίος κατάφερε σταδιακά να πείσει ότι οι δεσμοί της χώρας του με την Δύση αποκαθίστανται. Όπως φάνηκε πολύ γρήγορα, ο Πρόεδρος Σίσι στόχευσε στον διαχωρισμό της κρατικής μηχανής από το μουσουλμανικό ιερατείο. Ωστόσο, ο απόηχος των ιδεολογικών επιλογών της εποχής Μόρσι παρέμενε και στην περίπτωση των υποθέσεων που εκκρεμούσαν στην αιγυπτιακή δικαιοσύνη σχετικά με την μοίρα της περιουσίας της Ι. Μ. της Αγίας Αικατερίνης οδηγούσαν με μαθηματική ακρίβεια στην δήμευσή της.

Η άνοδος Σίσι στην εξουσία και οι άτυπες δεσμεύσεις που δεν τηρήθηκαν

Σύμφωνα με τις πολλές συνεντεύξεις που παραχώρησε τις τελευταίες μέρες στα ελληνικά ειδησεογραφικά μέσα ο εκπρόσωπος Τύπου της Μονής, π. Πορφύριος, με την ιδεολογική μεταβολή της νέας διακυβέρνησης Σίσι, άρχισε να προωθείται η επιλογή της εξωδικαστικής επίλυσης της διαφοράς μεταξύ της Ι. Μ. της Αγίας Αικατερίνης και του Αιγυπτιακού Δημοσίου, με την παρασκηνιακή βοήθεια, που η ελληνική διπλωματία ήταν πρόθυμη να προσφέρει.

Με βάση όσα έχουν προκύψει από τις συνεντεύξεις του π. Πορφυρίου, και που εμμέσως επιβεβαιώνονται από την σχετική επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσε στις 30 Μαΐου 2025 το Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινουπόλεως, ήταν πλέον ζήτημα χρόνου να συμφωνηθεί εξωδικαστικά ποια μορφή θα λάβει το νομικό καθεστώς που θα διέπει τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα της Μονής, κατόπιν συνεννόησης των κυβερνήσεων Αθήνας και Καΐρου.

Παρ’ όλα αυτά, και ενώ φερόταν να αναμένεται να επιτευχθεί αυτή η μορφή συμβιβασμού, το Εφετείο της Ισμαηλίας εξέδωσε στις 28 Μαΐου 2025 την πιο διάσημη ίσως αιγυπτιακή δικαστική απόφαση, στο διατακτικό της οποίας ορίστηκε ότι ένας λεπτομερής κατάλογος μοναστηριακών εκκλησιών, μετοχίων και οικοπέδων περιερχόταν κατά πλήρη κυριότητα στο Αιγυπτιακό Δημόσιο.

Όχι, δεν «φταίει» η ημερομηνία..

Η είδηση έγινε γνωστή στην Ελλάδα την επομένη μέρα, 29 Μαΐου, πρώτα από την ιστοσελίδα θρησκευτικής θεματολογίας Orthodoxia.info και στη συνέχεια με εκτενές ρεπορτάζ της ιστοσελίδας της εφημερίδας ”Πρώτο Θέμα”, προκαλώντας έκδηλη αμηχανία στην ελληνική κυβέρνηση και ποικίλες αναλύσεις και σχόλια που βασίζοντας την σοβαρότητα της κατάστασης κυρίως στην φερόμενη ως «συμβολική επιλογή της Αιγύπτου να προβεί στην δήμευση της μοναστηριακής περιουσίας, ανήμερα της επετείου της Άλωσης της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς».

Κατά την εκτίμηση του γράφοντος, μία τέτοια αναγωγή είναι τουλάχιστον υπερβολική, μιας και φαίνεται σχεδόν απίθανο ο Αιγύπτιος Εφέτης της μακρινής Ισμαηλίας να γνώριζε τόσο καλά τον ευαίσθητο ψυχισμό του μέσου Έλληνα πολίτη. Παρ’ όλα αυτά, η χρονική αυτή σύμπτωση, εκ του αποτελέσματος έδρασε ευεργετικά, επειδή ακριβώς ο ψυχισμός της ελληνικής κοινής γνώμης ενεργοποιήθηκε, ως επίσης και η – εν πολλοίς – ήρεμη ιδιοσυγκρασία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμου, που προέβη σε μία μακρά, και δικαίως συναισθηματικά φορτισμένη μακροσκελή καταδίκη της επιλογής της Αιγύπτου να μην φανεί συνεπής στα όσα είχαν συμφωνηθεί παρασκηνιακά.

Η ελληνική κυβέρνηση κινητοποιήθηκε, το Γραφείο Τύπου του Αιγυπτίου Προέδρου διαβεβαίωσε ότι ο ελληνορθόδοξος χαρακτήρας της Ιεράς Μονής της Αγίας Αικατερίνης θα διατηρηθεί, πλην όμως η δήμευση της περιουσίας της είχε πάρει τη σφραγίδα της αιγυπτιακής δικαιοσύνης δημιουργώντας νομικά τετελεσμένα. Μέσα σε αυτό το φορτισμένο κλίμα, ελληνική αντιπροσωπεία βρίσκεται ήδη στο Κάιρο, ενώ αναμένεται να φτάσει αύριο στην αιγυπτιακή πρωτεύουσα και ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών, με σκοπό να διευθετηθεί το ζήτημα – προφανώς εξωδικαστικά, ή άλλως πώς.

Το κρίσιμο ερώτημα

Μετά από αυτήν την αναλυτική εξιστόρηση των γεγονότων που προηγήθηκαν, και εν αναμονή του αποτελέσματος των διαβουλεύσεων στο Κάιρο μεταξύ των κυβερνήσεων Αιγύπτου και Ελλάδας, το εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι το εξής:

Άραγε, τι ώθησε την – εκκοσμικευμένη πλέον – διακυβέρνηση του Προέδρου Σίσι να μην δώσει ένα τέλος στην δικαστική μεθόδευση, που εμπνεύσθηκε και εφαρμόσθηκε από τον ισλαμιστή προκάτοχό του, με στόχο τον αφελληνισμό της αρχαιότερης ορθόδοξης Μονής, η οποία μάλιστα έχει αναγνωριστεί από την UNESCO ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς;

Μήπως η δήμευση των περιουσιακών στοιχείων της Ι. Μ. της Αγίας Αικατερίνης θα σώσει την ταλαιπωρημένη αιγυπτιακή οικονομία, η οποία, λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου στην Μέση Ανατολή, έχει υποστεί κατακόρυφη πτώση του τουρισμού, αλλά και του αριθμού των πλοίων που διέρχονται από την Διώρυγα του Σουέζ εξ αιτίας του πολεμικού σκηνικού που στήθηκε από τους αντάρτες Χούθι στα νότια στενά της Ερυθράς Θάλασσας; Θα ήταν εξαιρετικά επιφανειακή μία τέτοια θεώρηση, τη στιγμή μάλιστα που η Αίγυπτος, από την έναρξη της διακυβέρνησης Σίσι έχει αναχθεί ποικιλοτρόπως σε εξαιρετικά σημαντικό στρατηγικό εταίρο τόσο της Ελλάδας, όσο και της Κυπριακής Δημοκρατίας κατ’ επέκταση.

Η απάντηση στο κρίσιμο αυτό ερώτημα κρύβεται στο μακρινό 1978.

Το ειδικό καθεστώς ασφαλείας της Χερσονήσου του Σινά και η Συνθήκη Ειρήνης Αιγύπτου-Ισραήλ του 1978

Ο πρόεδρος της Αιγύπτου Ανουάρ Σαντάτ, αριστερά, αγκαλιάζει τον πρόεδρο Τζίμι Κάρτερ μετά την άφιξή του στο Καμπ Ντέιβιντ του Μέριλαντ στις 5 Σεπτεμβρίου 1978 για τις ειρηνευτικές συνομιλίες στη Μέση Ανατολή με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό Μεναχέμ Μπέγκιν. (Φωτογραφία AP)
Ο πρόεδρος της Αιγύπτου Ανουάρ Σαντάτ, αριστερά, αγκαλιάζει τον πρόεδρο Τζίμι Κάρτερ μετά την άφιξή του στο Καμπ Ντέιβιντ του Μέριλαντ στις 5 Σεπτεμβρίου 1978 για τις ειρηνευτικές συνομιλίες στη Μέση Ανατολή με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό Μεναχέμ Μπέγκιν. (Φωτογραφία AP)
via Associated Press

Όταν το 2014 ο τότε στρατηγός, και νυν Πρόεδρος, Αμπντέλ Φατάχ Αλ-Σίσι ανέλαβε την εξουσία, παρέλαβε μία Αίγυπτο που είχε στο μεταξύ χάσει την διεθνή αξιοπιστία της. Η διαβρωτική ισχύς της Μουσουλμανικής Αδελφότητας, πέρα από την πόλωση που είχε προκαλέσει στην τοπική κοινωνία, στην Χερσόνησο του Σινά είχαν ενδυναμωθεί ένοπλοι πυρήνες του Ισλαμικού Κράτους, με αποτέλεσμα ο αιγυπτιακός στρατός επί σειρά ετών να προσπαθεί να ανακτήσει τον έλεγχο σε τοπικό επίπεδο. Η έκρυθμη κατάσταση στο Σινά δεν είχε δημιουργηθεί από μόνη της.

Συγκεκριμένα, η συνθήκη ειρήνης που είχε συναφθεί μεταξύ Αιγύπτου και Ισραήλ το 1978 στο Καμπ Ντέιβιντ όριζε ότι η Χερσόνησος του Σινά θα αποτελέσει ουσιαστικά μία ιδιότυπη «ουδέτερη ζώνη», διαιρούμενη σε τέσσερεις διακριτές ζώνες, ανάλογα με την επιτρεπόμενη (μειωμένη) παρουσία των αιγυπτιακών ενόπλων δυνάμεων.

Στην Ζώνη Α, που καλύπτει τις περιοχές που βρίσκονται κατά μήκος της Διώρυγας του Σουέζ και σε όλα τα δυτικά παράλια της Χερσονήσου, επιτρεπόταν η παρουσία μόνο μίας ταξιαρχίας πεζικού.

Στην Ζώνη Β, που καλύπτει το κεντρικό τμήμα της Χερσονήσου (όπου βρίσκεται και η Ι. Μ. της Αγίας Αικατερίνης), η Αίγυπτος είχε δικαίωμα να διατηρεί έως τέσσερα σώματα Συνοριοφυλάκων, που θα αποτελούνται από αστυνομικούς με ειδική στρατιωτική εκπαίδευση.

Στην Ζώνη C, που καλύπτει τα ανατολικά παράλια και κατά μήκος των χερσαίων συνόρων με το Ισραήλ, η Αίγυπτος έχει δικαίωμα να διατηρεί μόνο ελαφρά οπλισμένες αστυνομικές δυνάμεις.

Και τέλος, στην Ζώνη D, οριζόταν ως περιοχή πλήρως αποστρατιωτικοποιημένη, τόσο για την Αίγυπτο, όσο και για το Ισραήλ.

Λέζαντα : Οι Ζώνες Α, Β, C και D της Χερσονήσου του Σινά
Λέζαντα : Οι Ζώνες Α, Β, C και D της Χερσονήσου του Σινά

Mε βάση τη Συνθήκη Ειρήνης Αιγύπτου-Ισραήλ (1978)

Το ειδικό αυτό καθεστώς μειωμένης αιγυπτιακής στρατιωτικής παρουσίας, που είχε συμφωνηθεί το 1978 προκειμένου να αποτρέψει έναν νέο μελλοντικό πόλεμο ανάμεσα στην Αίγυπτο και το Ισραήλ, συνδυασμό με την πόλωση που η Μουσουλμανική Αδελφότητα υποδαύλισε στο εσωτερικό των αιγυπτιακών ενόπλων δυνάμεων κατά την καταστροφική διετή διακυβέρνηση Μόρσι (2012-2014), επέτρεψε σε πυρήνες του ISIS να ενισχύσουν την παρουσία τους στην ευαίσθητη από κάθε άποψη παραμεθόρια Χερσόνησο του Σινά. Το 2014 ο νέος Πρόεδρος Σίσι κλήθηκε ουσιαστικά να ανακτήσει τον έλεγχο με στρατιωτικά μέσα. Επρόκειτο για έναν αγώνα διαρκή, που στοίχισε τις ζωές στρατιωτών και πολιτών, όχι μόνο στην αχανή έρημο της Χερσονήσου, αλλά και σε αστυνομικά τμήματα των αιγυπτιακών αστικών κέντρων, με έμφαση την πόλη Ελ-Αρίς, στα μεσογειακά παράλια του Σινά.

Το ενδιαφέρον δεδομένο είναι ότι, κατά τις αιγυπτιακές εκκαθαριστικές στρατιωτικές επιχειρήσεις κατά των τοπικών ισλαμιστικών πυρήνων, ανέλαβε ενεργό ρόλο ο ισραηλινός στρατός και οι μυστικές του υπηρεσίες, κατόπιν σχετικού αιγυπτιακού αιτήματος. Αυτή η εξέλιξη είχε ως αποτέλεσμα, τόσο η Αίγυπτος όσο και το Ισραήλ να καταστρατηγήσουν οικειοθελώς το καθεστώς διακριτής αποστρατικοποίησης που είχαν συμφωνήσει αμφότερα τα κράτη, υπογράφοντα τη συνθήκη ειρήνης του 1978. Όταν πλέον διαπιστώθηκε ότι ο κίνδυνος του ISIS έπαψε να υπάρχει, αποκαταστάθηκε το ειδικό καθεστώς που διέπει την αιγυπτιακή στρατιωτική παρουσία στο Σινά.

7 Οκτωβρίου 2023: Η μέρα που άλλαξε τα δεδομένα

Τα γεγονότα της 7ης Οκτωβρίου 2023 άλλαξαν τα δεδομένα και μετά την έναρξη των ισραηλινών χερσαίων επιχειρήσεων στην Λωρίδα της Γάζας, οι ΗΠΑ άρχισαν να ασκούν πιέσεις, κυρίως στην Αίγυπτο και δευτερευόντως στην Ιορδανία, να δεχθούν στα εδάφη τους δεκάδες χιλιάδες Παλαιστίνιους πρόσφυγες.

Ο Πρόεδρος Σίσι αντιτάχθηκε αμέσως, σηματοδοτώντας την απαρχή μίας περιόδου ψυχρότητας με τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και με το Ισραήλ. Η απόφαση του Προέδρου της Αιγύπτου να συγκαλέσει παγκόσμια συνδιάσκεψη στο Κάιρο για την αντιμετώπιση της έκρυθμης κατάστασης στη Γάζα, έθεσε προ των ευθυνών τους τον Αραβικό Σύνδεσμο και την διεθνή κοινότητα, ξεκαθαρίζοντας παράλληλα την θέση της χώρας του ότι είναι διατεθειμένη να προσφέρει τις καλές της υπηρεσίες ως διαμεσολαβητής στην διαδικασία επίτευξης κατάπαυσης του πυρός και απελευθέρωσης των ισραηλινών ομήρων από την Χαμάς – χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι θα αποδεχθεί να καταστεί η Χερσόνησος του Σινά μια «δεύτερη Γάζα».

Την στάση αυτή συνεχίζει να τηρεί η διακυβέρνηση Σίσι και μετά την εκλογή του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, με αποτέλεσμα η ψυχρότητα μεταξύ Καΐρου και Ουάσιγκτον να διατηρείται μέχρι σήμερα. Τα τηλεοπτικά πλάνα που απεικόνιζαν αιγυπτιακά τεθωρακισμένα να κινούνται στις άλλοτε αποστρατιωτικοποιημένη Ζώνες C και D, έκαναν τον γύρο του κόσμου, που σχολιάζονταν με προβληματισμό στα ισραηλινά κρατικά ΜΜΕ κατά τους πρώτους μήνες του πολέμου.

ΑΙΓΥΠΤΟΣ - 01 ΜΑΪΟΥ: Πιλότοι της κινεζικής πολεμικής αεροπορίας PLA και των αιγυπτιακών ενόπλων δυνάμεων λαμβάνουν μέρος στην κοινή εκπαίδευση της πολεμικής αεροπορίας Κίνας-Αιγύπτου με την κωδική ονομασία "Αετοί του Πολιτισμού 2025" την 1η Μαΐου 2025 στην Αίγυπτο. Η κοινή αιγυπτιακή-κινεζική αεροπορική άσκηση πραγματοποιήθηκε από τα μέσα Απριλίου έως τις αρχές Μαΐου 2025, με τη συμμετοχή μιας σειράς μαχητικών αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων από διάφορα μοντέλα. (Φωτογραφία: Yu Hongchun/VCG via Getty Images)
ΑΙΓΥΠΤΟΣ – 01 ΜΑΪΟΥ: Πιλότοι της κινεζικής πολεμικής αεροπορίας PLA και των αιγυπτιακών ενόπλων δυνάμεων λαμβάνουν μέρος στην κοινή εκπαίδευση της πολεμικής αεροπορίας Κίνας-Αιγύπτου με την κωδική ονομασία “Αετοί του Πολιτισμού 2025” την 1η Μαΐου 2025 στην Αίγυπτο. Η κοινή αιγυπτιακή-κινεζική αεροπορική άσκηση πραγματοποιήθηκε από τα μέσα Απριλίου έως τις αρχές Μαΐου 2025, με τη συμμετοχή μιας σειράς μαχητικών αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων από διάφορα μοντέλα. (Φωτογραφία: Yu Hongchun/VCG via Getty Images)
VCG via Getty Images

Έκτοτε η Αίγυπτος του Σίσι έπαψε πλέον να είναι υπάκουη στις συστάσεις των Ηνωμένων Πολιτειών, αποδεικνύοντας μάλιστα έμπρακτα και μπροστά στις κάμερες των διεθνών πρακτορείων ότι το αποστρατιωτικοποιημένο Σινά αποτελεί μια ανάμνηση παλιά και ο χάρτης που συνόδευε το κείμενο της Συνθήκης Ειρήνης του 1978 με το Ισραήλ είχε πλέον …κιτρινιάσει σε κάποιο συρτάρι.

Τέλος, το επιστέγασμα της αιγυπτιακής τάσης να αναζητήσει εναλλακτικές στρατηγικές συνεργασίες, λόγω «έλλειψης κατανόησης» από τους παραδοσιακούς δυτικούς εταίρους, αποτελεί η πρώτη κοινή στρατιωτική άσκηση με την Κίνα με την ονομασία «Αετοί του Πολιτισμού 2025» («Eagles of Civilization 2025») από τις 19 Απριλίου έως τις 4 Μαΐου 2025, προφανώς «κλείνοντας το μάτι με νόημα» σε ΗΠΑ και Ισραήλ.

Αγία Αικατερίνη: Ο στρατηγικός «Δούρειος Ίππος» του Προέδρου Σίσι

Λαμβάνοντας υπόψιν τα νέα δεδομένα που διαμόρφωσαν – και συνεχίζουν να διαμορφώνουν – την αιγυπτιακή θεώρηση της πραγματικότητας, όπως αυτή έχει αλλάξει από την επομένη της 7ης Οκτωβρίου 2023 μέχρι σήμερα, είναι πια ξεκάθαρο ότι η δικαστική απόφαση του Εφετείου της Ισμαηλίας δεν στοχεύει απλώς στην δήμευση της Ιεράς Μονής της Αγίας Αικατερίνης και των Μετοχίων της στα διάσπαρτα σημεία της Χερσονήσου του Σινά, όπως αυτά απαριθμούνται στο διατακτικό της.

Για την διακυβέρνηση του Προέδρου Σίσι, η πιο σημαντική φράση της εφετειακής απόφασης είναι εκείνη που ορίζει ότι

«όποιες ακατοίκητες περιοχές στην Χερσόνησο του Σινά δεν αποδεικνύεται ότι ανήκουν στην ιδιοκτησία είτε της Μονής είτε άλλου ιδιώτη, περιέρχονται στην κυριότητα του Αιγυπτιακού Δημοσίου».

Όσο περίεργο κι αν ακούγεται, το Αιγυπτιακό Δημόσιο είχε ανάγκη να αποκτήσει τίτλο ιδιοκτησίας για να κατοχυρώσει νομικά την παρουσία του στην πιο νευραλγική μεθοριακή περιοχή της αιγυπτιακής κρατικής επικράτειας.

Κατ’ αρχήν, η ανάγκη «δημιουργίας τίτλου ιδιοκτησίας» έγκειται στο ότι, προφανώς, η διακυβέρνηση Σίσι επιδιώκει να προσελκύσει ξένους επενδυτές για να αναπτύξει τον τουρισμό στο Σινά, με έμφαση στην ανατολική ακτή της χερσονήσου που διαθέτει προσιτές παραλίες για τον επισκέπτη.

Παράλληλα όμως, και σύμφωνα με ποικίλες ενδείξεις, διαμορφώνοντας εκ του μηδενός ένα «Κτηματολόγιο Δημοσίων Γαιών» με έμφαση την ίδια περιοχή (Ζώνη C), κατά μήκος των συνόρων του Σινά με το Ισραήλ, η κυβέρνηση του Καΐρου θεωρεί ότι εξασφαλίζει περισσότερη ελευθερία κινήσεων για τις αιγυπτιακές ένοπλες δυνάμεις, σε περιοχές που άλλοτε δεν ήταν αξιοποιήσιμες για αμυντικούς σκοπούς.

Έτσι, η δικαστική απόφαση του Εφετείου της Ισμαηλίας, χρησιμοποιεί τις άλλοτε τεχνητές δικαστικές διεκδικήσεις επί της ακίνητης περιουσίας της Ιεράς Μονής της Αγίας Αικατερίνης ως πρόσχημα για να μεταβάλει νομιμοφανώς το ειδικό καθεστώς που καθορίστηκε το 1978 με τη Συνθήκη Ειρήνης Αιγύπτου-Ισραήλ.

Η Αγία Αικατερίνη – και κατ’ επέκταση, ο ελληνικός περιφερειακός παράγοντας – έχει εκληφθεί από την διακυβέρνηση Σίσι ως «αδύναμος κρίκος», αν όχι ως «Δούρειος Ίππος», με στόχο την διαμόρφωση νέων τετελεσμένων. Νέα τετελεσμένα που είναι πιθανόν να περιπλέξουν ακόμα περισσότερο τις ήδη εξαιρετικά διαταραγμένες περιφερειακές ισορροπίες.

Τι πρέπει να προσέξει η Ελλάδα

Υπ’ αυτές τις ιδιόμορφες συνθήκες, και με δεδομένες τις νέες αιγυπτιακές προτεραιότητες, η ελληνική πλευρά οφείλει να προστατεύσει την απρόσκοπτη λειτουργία της ιστορικής ελληνορθόδοξης Μονής, τηρώντας σαφείς αποστάσεις από τις (παρακινδυνευμένες ίσως) νέες αιγυπτιακές στρατηγικές επιδιώξεις, που δεν αποκλείεται να θέσουν σε κίνδυνο ένα από τα σημαντικότερα μετερίζια του Ελληνισμού. Ένα μετερίζι που, παρά την γεωγραφική απόσταση από τα στενά όρια του νεοελληνικού κράτους, ουδέποτε διέκοψε την πνευματική του διασύνδεση με την ψυχή του μέσου Έλληνα, όπου κι αν βρίσκεται.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Οι δύο υπέροχες Ελληνίδες – Κλαυδία 2025 – Μαρίζα Κώχ 1976

Ανυποχώρητες για τις τραγωδίες μας από τους Τούρκους κατακτητές

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει η Φανούλα Αργυρού*

“”…there’s a sickness
worse than the risk of death and that’s
forgetting what we should never forget.””

Mary Oliver, Tecumseh. American Primitive 

Ta τελευταία χρόνια δεν παρακολουθούσα το «Eurovision». Είχε χάσει την αρχική μορφή και ήθος του. 

΄Όμως, φέτος λόγω της συμμετοχής της Ελληνίδας Πόντιας Κλαυδίας το παρακολούθησα. Η Πόντια Κλαυδία όντως ‘δίδαξε’ ήθος στους διοργανωτές και συμμετέχοντες, ήταν υπέροχη σε όλα. ΄Όμως,  υπέροχη και για ένα άλλο σημαντικό λόγο. Για την ανυποχώρητη αντίστασή της στις πιέσεις από τους διοργανωτές του διαγωνισμού, να μην ενοχλήσει την κατοχική ΤΟΥΡΚΙΑ! Όπως ακριβώς πριν κοντά 50 χρόνια έκανε μια άλλη υπέροχη ΕΛΛΗΝΙΔΑ,  η Μαρίζα Κωχ και οι συνεργάτες της. Οφείλουμε και στις δύο ένα τεράστιο  ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ και ΝΑ ΜΗ ΞΕΧΝΑΜΕ ΟΣΑ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ! 

 Κλαυδία 2025 

Έγραψε ο αρχισυντάκτης της «ΕΣΤΙΑΣ» Αθηνών κ. Μανώλης Κοττάκης. «Της είχαν ζητήσει να  μη μιλά» – Η σύσταση από τη διοργανώτρια στην Κλαυδία για να μην … ενοχληθεί η Τουρκία – Αλλά εκείνη επέμεινε και μιλούσε για τη ρίζα της και την προσφυγιά».

https://www.newsbreak.gr/apopseis/880680/tis-eichan-zitisei-na-mi/

Έγραψε μεταξύ άλλων για την ιστορία της Κλαυδίας Παπαδοπούλου και της οικογένειάς της : «…η οποία παλιννόστησε στην Ελλάδα από την πρώην Σοβιετική Ενωση το 1991…μαζί με χιλιάδες άλλες (που ρίζωσαν στη Θράκη) και εγκαταστάθηκε στον Ασπρόπυργο. Η γιαγιά της νεαρής Κλαυδίας διηγείτο στην εγγονή της όταν ήταν μικρή ιστορίες και από την προσφυγιά των Ποντίων…

Η Κλαυδία ζει σε μια χώρα που υποφέρει από ξενολαγνεία και συνήθως δεν υπερασπίζεται την εθνική της ταυτότητα. Που επισήμως «αγαπά» άλλες σημαίες, όχι την ελληνική. Μαζί με μια ομάδα δημιουργικών νέων, κατά βάση Ελληνόπουλων, η οποία ονομάστηκε Arcade…, έπλασαν την ιστορία της Αστερομάτας. Η οποία από το κουπλέ συγκλονίζει και προϊδεάζει: «Γλυκιά μου μάνα, μη μου κλαις/μαύρο κι αν σου φορούνε,/το ξέθωρο το σώμα μου/φλόγες δεν το νικούνε./Τα χελιδόνια της φωτιάς θάλασσες κι αν περνούνε,/του ριζωμού τα χώματα ποτέ δε λησμονούνε./Γλυκιά μου μάνα, μη μου κλαις,/καράβι είναι η ζωή μου…»

Αντέδρασε η κατοχική Τουρκία για την Ποντιακή Γενοκτονία της μέσω της δημόσιας τηλεόρασης της, απείλησε με καταγγελίες… η διοργανώτρια Αρχή συνέστησε «διακριτικά στην εθνική αρχή (Ελλάδα) η Κλαυδία … να αποφεύγει τον όρο «γενοκτονία» (genocide)…

Όμως η Ελληνίδα Κλαυδία δεν πτοήθηκε … πρόβαλε το δράμα, δεν άκουσε τις σειρήνες της υποταγής και πήρε το τραγούδι όσο ψηλά μπορούσε! «τότε οι ύμνοι του αμήχανου σχολιασμού αφιερώθηκαν αποκλειστικά, γενικώς και αορίστως, στην Ελλάδα…πρόβαλε το στιβαρό πρότυπο του μέτρου, του ήθους και της σοβαρότητας…» έγραψε ο κ. Κοττάκης. 

Μαρίζα Κωχ 1976

Η Κλαυδία δέχθηκε  τα συγχαρητήρια και εγκάρδιες ευχές της Μαρίζα Κώχ στην εκπομπή Πρωίαν σε Είδον της ΕΡΤ την ημέρα Μνήμης της Ποντιακής Γενοκτονίας, για να μας θυμίσει τι αντιμετώπισε και η ίδια το 1976.  Όταν υπέστη τις ίδιες πιέσεις και χειρότερες…

Η Μαρίζας Κωχ εξηγεί το συμβάν στο εξαίρετο βίντεο του ALTER με τίτλο « Μάνος Χατζηδάκις – Eurovision (Χωρίς Μοντάζ, ALTER)».   Καταρχήν η εισαγωγή του σταθμού.  

Η Μαρίζα Κώχ στο βίντεο του ALTER 

«1975 η Ελλάδα ματωμένη από την τραγωδία της Κύπρου καλείται να μετάσχει στη Eurovision…Ένας μεγάλος Έλληνας ο Μάνος Χατζηδάκις διευθυντής τότε της κρατικής ραδιοφωνίας κάνει μια κίνηση που πραγματικά είναι μεγαλοφυής. Διεθνοποιεί τη κυπριακή τραγωδία στέλνοντας τη Μαρίζα Κωχ με το δημώδες ηπειρώτικο άσμα «Παναγιά μου Παναγιά μου παρηγόρα τη καρδιά μου». ΄Ένα τραγούδι που είχε ως θέμα  τα πάθη της Κύπρου.»

Μαρίζα Κώχ: «Ένα βράδυ το 1976 με πήρε ο Μάνος Χατζηδάκις στο τηλέφωνο και μου ζήτησε αν μπορούσα μέχρι την άλλη μέρα το πρωί να έχω φτιάξει ένα τραγούδι να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη Eurovision.  Το τραγούδι όμως αυτό να είναι μοιρολόι για την Κύπρο. Να είναι τραγούδι διαμαρτυρίας για την Κύπρο. Να έχει αυτά τα δύο σημαντικά στοιχεία. Όλο το βράδυ ξενύχτισα μαζί και ο στιχουργός που έγραψε το κείμενο, ο Μιχάλης ο Φωτιάδης, από τη Θεσσαλονίκη. Είμασταν στη γραμμή όλη τη νύχτα και την άλλη μέρα το  πρωί πήγα στο Μάνο το τραγούδι αυτό. Παναγιά μου Παναγιά μου.»

Και τονίζει στη συνέχεια ότι ξεσπάθωσαν οι Τούρκοι στο άκουσα του τραγουδιού τη προηγούμενη στη πρόβα, γιατί είχε πολιτικό περιεχόμενο, χιλιάδες Τούρκοι μετανάστες στους δρόμους της Χάγης διαμαρτύρονταν, η Ασφάλεια του Φεστιβάλ λύγισε και αρνήθηκε να προστατεύσει την ελληνική αντιπροσωπεία, η οποία μόνο με δική της ευθύνη μπορούσε να τραγουδήσει, όπως και έγινε. Αν και δεν απειλούσε κανένα το τραγούδι που βγήκε φαβορί,  παρόλα,  εξηγεί η Μαρίζα Κωχ,  υπέγραψαν ότι με δική τους ευθύνη βγαίνουν στη σκηνή 

Ο αξέχαστος Μάνος Χατζηδάκις 

 «Οι Έλληνες αιδήμονες περί της Eurovision  πέφτουν πάνω στον Χατζηδάκι να το φάνε, τι είναι αυτή η αηδία που έστειλες να μας εκπροσωπήσει στην Ευρώπη αυτό δεν είναι τραγούδι…κάτι τέτοια ανόητα του λέγανε», προσθέτει το  ALTER.  Για να ικανοποιήσουν την Τουρκία…

Την ώρα της μετάδοσης του ελληνικού τραγουδιού η Τουρκία έκλεισε το δίαυλο στο δορυφορικό της σύστημα προς τις χώρες της Μεσογείου και στη θέση του μετέδιδε … χορό  της κοιλιάς!

Χαρακτηριστική και η στάση της Αγγλίας τότε που δεν έδωσε ούτε μία ψήφο… 

«Μάνος Χατζηδάκις – Eurovision (Χωρίς Μοντάζ, ALTER) 

Η Κλαυδία Eurovision 2025 

Klavdia: Η πρώτη της συνέντευξη μετά τη Eurovision στην εκπομπή Πρωίαν σε Είδον της ΕΡΤ

 Ορισμένοι από τους στίχους: 

Παναγιά μου, Παναγιά μου, παρηγόρα την καρδιά μου

Κι αν δείτε ερείπια γκρεμισμένα, όι-όι μάνα μ’

Δεν θα ‘ναι απ’ άλλες, απ’ άλλες εποχές

Από ναπάλμ θα ‘ναι καμένα, όι-όι μάνα μ’

Θα ‘ναι τα μύρια χαλάσματα του χτεςς

Κι αν δείτε γη φρεσκοσκαμμένη, όι-όι μάνα μ’

Δεν θα ‘ναι κάμπος, ‘ναι κάμπος καρπερός

Σταυροί θα είναι φυτεμένοι, όι-όι μάνα μ’

Που τους σαπίζει, σαπίζει ο καιρός

Παναγιά μου, Παναγιά μου, παρηγόρα την καρδιά μου…

*Ερευνήτρια/δημοσιογράφος 

ΠΗΓΗ:ΣΗΜΕΡΙΝΗ 1/6/2025

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ιστορία - Πολιτισμός4 λεπτά πριν

Ομιλία του Σάββα Καλεντερίδη στη Θεσσαλονίκη! Η Άλωση της Πόλης – Γεωπολιτικές και Πολιτικο-οικονομικές Αιτίες της Παρακμής του Ελληνισμού της Ελληνικής Αυτοκρατορίας που Οδήγησαν στην Άλωση

Εκδήλωση ια την ημέρα μνήμης της Άλωσης της Κωνσταντινούπολης διοργανώνεται την Τετάρτη 04 Ιουνίου 2025 και ώρα 19:00 στην αίθουσα...

Διεθνή4 λεπτά πριν

Ρωσία: Σε εξέλιξη η διαδικασία αποκατάστασης της ηλεκτροδότησης στο κατεχόμενο τμήμα της Ζαπορίζια μετά από ουκρανική επίθεση

Τουλάχιστον 700.000 άνθρωποι στα τμήματα δύο περιοχών της Ουκρανίας που βρίσκονται υπό τον έλεγχο της Ρωσίας έμειναν χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα,...

Διεθνή34 λεπτά πριν

Βάζουν τον τζιχαντιστή αρχιτρομοκράτξη να μιλήσει στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Αυτή θα είναι η πρώτη φορά που ένας Σύρος πρόεδρος απευθύνεται στον ΟΗΕ από τον Ιούνιο του 1967, όταν ο...

Διεθνή34 λεπτά πριν

Ζελένσκι: «Εσκεμμένο» ρωσικό φονικό πλήγμα εναντίον αμάχων στο Σούμι

Ο ρωσικός στρατός έχει εντείνει τις τελευταίες εβδομάδες την πίεση στην ουκρανική περιφέρεια του Σούμι, που συνορεύει με τη Ρωσία.

Διεθνή44 λεπτά πριν

Αυξάνεται η πίεση των ρωσικών δυνάμεων στο Σούμι!

Ο ρωσικός στρατός έχει εντείνει τις τελευταίες εβδομάδες την πίεση στην ουκρανική περιφέρεια του Σούμι, που είναι στα σύνορα της...

Δημοφιλή