Οικονομία
Κύπρος: Είναι λύση ο τερματικός σταθμός LNG αντί του EastMed;
![](https://geopolitico.gr/wp-content/uploads/2022/01/3164369.jpg)
Το Κυπριακό Εργοστάσιο Υγροποίησης ΦΑ έναντι του αγωγού EastMed στο πλαίσιο των Ελληνοτουρκικών εντάσεων
Σύμφωνα με τον Mearsheimer, τον διαπρεπή Αμερικανό μελετητή των διεθνών σχέσεων, «ό,τι είναι το χρήμα για την οικονομία, είναι η ισχύς για τις διεθνείς σχέσεις». Πράγματι, οι δύο κύριες παραδοχές/δόγματα του ορθολογισμού και της μεγιστοποίησης είτε του πλούτου είτε της ισχύος αποτελούν τη βάση τόσο της νεορεαλιστικής σχολής σκέψης στις διεθνείς σχέσεις όσο και της νεοκλασικής σχολής της οικονομικής επιστήμης. Η επιδίωξη της ορθολογικής μεγιστοποίησης ενσωματώνεται σε μετρήσιμους στόχους.
Το δόγμα της «γαλάζιας πατρίδας» της Τουρκίας που εφαρμόζεται μέσω της καταναγκαστικής διπλωματίας κανονιοφόρων και της προβολής επιθετικής ισχύος αντικατοπτρίζει ακριβώς ένα σχεδόν άναρχο διεθνές σύστημα όπου η αυτοβοήθεια φαίνεται να είναι ο επικρατέστερος τρόπος λειτουργίας των διεθνών σχέσεων. Η απουσία διεθνούς αρχής για την επιβολή του διεθνούς δικαίου είναι πολύ εμφανής στην περίπτωση της Κυπριακής Δημοκρατίας όπου τα Ηνωμένα Έθνη συμπεριφέρονται όπως ο Πόντιος Πιλάτος όσον αφορά την εισβολή και την κατοχή της Βόρειας Κύπρου, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) κλείνει συστηματικά τα μάτια στην τουρκική παραβίαση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κύπρου (ΑΟΖ), όπως ορίζεται και αναγνωρίζεται από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS). Και αυτό τη στιγμή που η ΕΕ είναι άμεσα έτοιμη να επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία, η οποία προσπαθεί σθεναρά να εμποδίσει το ΝΑΤΟ να φτάσει στα σύνορά της μέσω της Ουκρανίας.
Οι υλικοί πόροι είναι καθοριστικός παράγοντας ισχύος. Η στρατιωτική ανέλιξη της Τουρκίας μετά την κατάρρευση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ήταν αναπόφευκτη δεδομένου του εδάφους και των πόρων που της παραχώρησαν οι δυτικές δυνάμεις βάσει της Συνθήκης της Λωζάνης (24.7.1923) που αντικατέστησε τη Συνθήκη των Σεβρών (10.8.1920), δεδομένου ότι η στρατιωτική ισχύς είναι συνάρτηση πρωτίστως της οικονομικής ισχύος και της γεωπολιτικής θέσης. Με την ήττα της το 1922, η Ελλάδα έχασε ένα τεράστιο μέρος της νόμιμης ιστορικής κληρονομιάς της. Είναι προς τιμή της Τουρκίας ότι κεφαλαιοποίησε την υποβοηθούμενη νίκη της για να καταστεί βιομηχανική χώρα στην ομάδα των G20, ενώ η Ελλάδα ακολούθησε ένα επανειλημμένα αποτυχημένο οικονομικό μοντέλο, που καταπόντισε ακόμη και την Κύπρο με την καταστροφική διάσωση τραπεζών με ίδια μέσα (bail-in) του 2013. Ενώ η Τουρκία εκμεταλλεύτηκε τους πόρους της, τη μεγάλη εσωτερική αγορά και τη γεωπολιτική της θέση για να παράγει πλούτο και συστηματικά να κτίζει στρατιωτική ισχύ, η Ελλάδα δεν άντλησε διδάγματα από τα λάθη και την καταστροφική της ήττα. Λίγο περισσότερο από πενήντα χρόνια αργότερα, η Ελλάδα επανέλαβε τραγικά ένα παρόμοιο μοιραίο λάθος στην Κύπρο, το οποίο εξοστρακίστηκε κτυπώντας την ίδια με εκδίκηση. Η ιστορία δεν συγχωρεί ποτέ την ύβρι που διαπράχθηκε δύο φορές. Η Ελλάδα, εγκλωβισμένη σε ένα αδικαιολόγητο σύνδρομο Τουρκοφοβίας από το 1922, αρνήθηκε να υπερασπιστεί την Κύπρο το 1974, αν και ήταν η ελληνική στρατιωτική χούντα αυτή που έδωσε στην Τουρκία το πολυαναμενόμενο πρόσχημα για εισβολή. Η κατοχή της Βόρειας Κύπρου από την Τουρκία συνιστά μια εξίσου μεγάλη καταστροφή με εκείνη της Μικράς Ασίας το 1922 από γεωπολιτική άποψη. Η άρνηση της Ελλάδας να πολεμήσει το 1974 υπό την πολύ καλύτερη ισορροπία δυνάμεων της εποχής έθεσε σε κίνδυνο την ίδια της την ασφάλεια και την στρίμωξε στη σημερινή της δύσκολη θέση όπου η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο και τεράστιες εκτάσεις της ΑΟΖ της. Αν η Ελλάδα είχε υπερασπιστεί την Κύπρο ως εγγυήτρια δύναμη, σχεδόν σίγουρα η διεκδικητική εξωτερική πολιτική της Τουρκικής «γαλάζιας πατρίδας» δεν θα είχε ανακύψει ποτέ. Η πτώση στη Θουκυδίδεια παγίδα (όπως απεικονίζεται από τον πατέρα του ρεαλισμού Θουκυδίδη στον περίφημο διάλογο των Μηλίων κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού Πολέμου) μιας αναθεωρητικής και επιθετικής Τουρκίας ήταν αναπόφευκτη, καθώς η Ελλάδα δεν ευλογήθηκε με οραματιστές ηγέτες ικανούς να αξιολογήσουν προφανείς μακροπρόθεσμες τάσεις και να αφουγκραστούν την έκκληση της ιστορίας για να προστατεύσουν πρωτίστως τα εθνικά συμφέροντα της χώρας τους. Λέχθηκε το ντροπιαστικό “Η Κύπρος είναι μακριά”, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ότι η Τουρκία είναι επίσης πολύ κοντά ή γείτονας της Ελλάδας και η μέρα του απολογισμού δεν θα αργούσε. Η άρνηση υπεράσπισης της ΑΟΖ της Κύπρου, ακόμη και του Καστελόριζου, έφερε το “τουρκολιβυκό μνημόνιο”.
Σε αντίθεση με την Ελλάδα, η Τουρκία έχει θέσει διαχρονικά και προωθεί σταθερά μετρήσιμους στόχους ως εθνική στρατηγική, ανεξαρτήτως κομματικών πολιτικών, όπως η ανάκτηση της Κύπρου με βάση την Έκθεση Nihat Erim του 1956, η μετατροπή του Αιγαίου σε μια αμφισβητούμενη γκρίζα ζώνη και της ίδιας της Τουρκίας ως ο κύριος δρώντας/παράγοντας στην Ανατολική Μεσόγειο, η εξέλιξη της σε πυρηνική δύναμη και η ένταξη της στην ομάδα των υπερδυνάμεων. Ακόμη ένας σημαντικός στόχος της Τουρκίας είναι να γίνει ενεργειακός κόμβος, ελέγχοντας τις ροές ενέργειας μέσω ενός δικτύου αγωγών διερχόμενων από τουρκικό έδαφος και να κρατά την Ευρώπη όμηρο στο βαθμό που είναι εφικτό στη σκακιέρα του μεγάλου ενεργειακού παιχνιδιού. Αυτό περιλαμβάνει τη διοχέτευση των αποθεμάτων φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου μέσω αγωγού προς την Τουρκία.
Οι αγωγοί καθιστούν τον εξαγωγέα όμηρο του εισαγωγέα και παρέχουν στα ενδιάμεσα κράτη υπερβολική ισχύ σε βάρος και των δύο, όπως απέδειξαν οι επανειλημμένες κρίσεις του αγωγού φυσικού αερίου Ρωσίας-Ουκρανίας (2006, 2009 και συνεχιζόμενη κρίση). Ως εκ τούτου, ένας αγωγός που θα μεταφέρει κυπριακό (και άλλο φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου) στην Τουρκία θα πρέπει να εξεταστεί μόνο μετά από μια δίκαιη λύση του Κυπριακού, που σημαίνει μια πλήρως ανεξάρτητη Κύπρο, χωρίς τουρκικές εγγυήσεις ή στρατούς στο έδαφός της, που θα την μετέτρεπαν σε δορυφόρο και θα οδηγούσαν στην καταστροφή του ελληνισμού στο νησί όπως συνέβη στην Ίμβρο, στην Τένεδο και στην Κωνσταντινούπολη.
Η πρόσφατη απόσυρση της αμερικανικής διπλωματικής υποστήριξης για τον αγωγό East Med που τώρα συνεπικουρείται και από τη Γαλλία, η οποία ακολούθησε την Ιταλία, δεν παρουσιάζει κανένα πρόβλημα καθώς το έργο αυτό δεν ήταν ποτέ προς το συμφέρον της Κύπρου. Ο αγωγός East Med ήταν καταρχάς απλώς ένα εργαλείο αμερικανικής έμπνευσης σχετικά με το ενεργειακό μεγάλο παιχνίδι της προμήθειας φυσικού αερίου στην Ευρώπη, ώστε οι ΗΠΑ να πιέσουν τη Ρωσία και την Τουρκία, που φλερτάρει με τη Μόσχα με μεγάλη επιδεξιότητα, επιτυγχάνοντας έτσι τα μέγιστα οφέλη και από τα δύο στρατόπεδα, εφαρμόζοντας τη διπλωματία του εκκρεμούς.
Ήταν ένα εξ υπαρχής καταδικασμένο έργο, αδικαιολόγητο τόσο τεχνικά όσο και οικονομικά. Διατηρήθηκε ζωντανό ως μια κακή επικοινωνιακή άσκηση που μόνο εκνεύριζε την Τουρκία και απλά εξυπηρετούσε ορισμένα ιδιωτικά εμπορικά συμφέροντα που λάμβαναν χρηματοδότηση από την ΕΕ. Καμία μεγάλη εταιρεία δεν εξέφρασε ποτέ κανένα επενδυτικό ενδιαφέρον για τον αγωγό East Med, ενώ υπονομεύτηκε ακόμη και από την ίδια την Ελλάδα (αρχικά προτείνοντας αγωγό μέσω Αιγύπτου και τώρα υγροποίηση φυσικού αερίου στην Αίγυπτο) κατά τρόπο που σαφώς αγνοεί τα νόμιμα κυπριακά συμφέροντα. Οι υποστηρικτές του αγωγού East Med πίστευαν εξωπραγματικά ότι το έργο θα σφυρηλατούσε μια οικονομική συμμαχία και θα δημιουργούσε κεκτημένα συμφέροντα που θα μόχλευαν την άμυνα και την ασφάλεια της Ελλάδας κυρίως και της Κύπρου. Αυτή η εσφαλμένη θέση αγνόησε το αξίωμα ότι καμία χώρα δεν θα πολεμήσει τον πόλεμο κάποιας άλλης, ειδικά στην περίπτωση της Ελλάδας και της Κύπρου, όταν οι λεγόμενοι “εταίροι” αρνούνται να επιβάλουν ακόμη και κυρώσεις στην Τουρκία. Από την άλλη, τόσο το Ισραήλ όσο και η Αίγυπτος έχουν τα δικά τους εθνικά και ενεργειακά συμφέροντα και δεν είναι αδιανόητο το Ισραήλ να αλλάξει στρατόπεδο εάν η Τουρκία προτείνει μια καλή συμφωνία. Ήδη υπάρχουν ενδείξεις προς αυτή την κατεύθυνση.
Υπό το πρίσμα των πιο πάνω, η καλύτερη επιλογή εκμετάλλευσης του κυπριακού φυσικού αέριου είναι η κατασκευή χερσαίου Σταθμού Υγροποίησης (ΥΦΑ/ LNG). Εκεί έγκεινται τα πραγματικά συμφέροντα της χώρας και του λαού της σε όλες τις διαστάσεις του έργου, κοινωνικές, οικονομικές και χρηματοοικονομικές, συμπεριλαμβανομένης της μέγιστης γεωπολιτικής μόσχευσης και της αποτελεσματικής αποτροπής. Πρώτον, το ΥΦΑ έχει τα χαρακτηριστικά του πετρελαίου και επομένως μπορεί να πωληθεί σε αγορές σε όλο τον κόσμο όπου υπάρχει ζήτηση και καλύτερες τιμές. Οι προβλέψεις των εμπειρογνωμόνων δείχνουν αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση για LNG. Το φυσικό αέριο και το LNG θα έχουν ζήτηση ακόμη και μετά το 2050. Έτσι, οι πολιτικές της ΕΕ για σταδιακή απαλλαγή από τους ρύπους ορυκτών καύσιμων, και προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας δεν θα επηρεάσουν την ανάπτυξη των αποθεμάτων φυσικού αερίου της Κύπρου, ζήτημα που καθορίζεται από τις εμπλεκόμενες εταιρείες με βάση οικονομικά κριτήρια. Σε κάθε περίπτωση, το φυσικό αέριο είναι ένα πιο πράσινο καύσιμο.
Δεύτερον, η ανάπτυξη του ενεργειακού τομέα γύρω από τον Σταθμό ΥΦΑ με τις απαραίτητες υποδομές και τις βοηθητικές βιομηχανίες θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας υψηλής προστιθέμενης αξίας σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας του κλάδου και θα αυξήσει το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ), ενώ θα διαφοροποιήσει την οικονομία. Η διαφοροποίηση της οικονομίας αναφέρεται συχνά από τους οίκους αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας, η αναγκαιότητα της οποίας έγινε πολύ ξεκάθαρη μετά τις σοβαρές επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19 στον τουριστικό τομέα. Τρίτον, ένας δυναμικός ενεργειακός τομέας θα δημιουργήσει διατομεακές συνέργειες, πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα και οικονομίες κλίμακας. Τέταρτον, θα δημιουργηθεί μια τόσο αναγκαία βιομηχανική βάση και υποδομή που θα καταστήσουν την οικονομία πιο ανταγωνιστική και λιγότερο ευάλωτη σε εξωτερικούς κλυδωνισμούς.
Πρόσθετα, ο τομέας ηλεκτροπαραγωγής θα παράγει φθηνότερη ηλεκτρική ενέργεια με οικολογικότερο καύσιμο χαμηλότερης ενεργειακής έντασης (κατανάλωσης) και υψηλότερη ενεργειακή απόδοση και παραγωγικότητα, συμβάλλοντας στους περιβαλλοντικούς στόχους της ΕΕ. Η ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγεται με φυσικό αέριο θα μπορεί να πωλείται στο μέλλον μέσω των πανευρωπαϊκών δικτύων μεταφοράς (γραμμές διασύνδεσης EuroAsia και EuroAfrica).
Επιπλέον, το κόστος του εργοστασίου LNG είναι χαμηλότερο από αυτό του απορριφθέντος αγωγού East Med, ενώ έχει συγκριτικά πολύ χαμηλότερο επενδυτικό κίνδυνο. Πρόσθετα, ο τερματικός σταθμός ΥΦΑ σε συνδυασμό με τον ανεφοδιασμό καυσίμων LNG στα πλοία θα βοηθήσει την κυπριακή οικονομία κυριολεκτικά να απογειωθεί. Τέλος, Ο Σταθμός ΥΦΑ θα επιτρέψει την περιφερειακή συνεργασία δημιουργώντας κοινά οικονομικά, εμπορικά και στρατηγικά συμφέροντα μεταξύ ενός πολύ μεγαλύτερου αριθμού γειτονικών χωρών (Ισραήλ, Λίβανος, Συρία κ.α.) και διεθνών παραγόντων από ότι θα μπορούσε ποτέ ο αγωγός East Med. Προς αυτή την κατεύθυνση μια αποτελεσματική οικονομική διπλωματία μπορεί να επιδιωχθεί στο πλαίσιο του East Med Gas Forum.
Η Exxon-Mobil εξέφρασε το ενδιαφέρον της στο παρελθόν για την κατασκευή Σταθμού LNG στην Κύπρο και βεβαίως θα ενδιαφερθούν και άλλοι πολυεθνικοί ενεργειακοί κολοσσοί, που ήδη συμμετέχουν στο πρόγραμμα εξερεύνησης φυσικού αερίου της Κύπρου, όπως η Total, η ENI και η Qatar Petroleum, όπως πιθανότατα και άλλοι διεθνείς επενδυτές. Αυτό απαιτεί από την κυβέρνηση να συνεχίσει γρήγορα και με αποφασιστικότητα το πρόγραμμα εξερεύνησης και παραγωγής φυσικού αερίου, αποφεύγοντας τους ενδοιασμούς, τις αμφιθυμίες και τους δισταγμούς της τελευταίας δεκαετίας που έχουν προκαλέσει χαμένες ευκαιρίες από τότε που ανακαλύφθηκε το κοίτασμα της Αφροδίτης το 2011.
Φυσικά, η Τουρκία και οι Τουρκοκύπριοι μπορούν να γίνουν μέτοχοι στο Τερματικό LNG της Κύπρου. Τα υφιστάμενα αποθέματα φυσικού αερίου και τα αναμενόμενα νέα ευρήματα δικαιολογούν πλήρως μια ενεργειακή στρατηγική που να βασίζεται σε ένα Σταθμό LNG. Είναι μια στρατηγική νίκης που ενσωματώνει όλα τα χαρακτηριστικά της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας. Το Εργοστάσιο υγροποιημένου φυσικού αερίου θα μετατρέψει την Κύπρο σε ενεργειακό κέντρο και, ενδεχομένως, ακόμη και κόμβο, εάν τύχει συνετής διαχείρισης. Το Τερματικό LNG δεν είναι απλώς ένα έργο. Είναι μια στρατηγική επιβίωσης τόσο εθνική όσο και οικονομική. Η Κυπριακή Κυβέρνηση πρέπει τώρα να επανασχεδιάσει την ενεργειακή της πολιτική και να επιστρατεύσει τη βούληση, το όραμα και το θάρρος να θέσει τα συμφέροντα του κυπριακού λαού πάνω από όλα.
*Οικονομολόγος, Αναλυτής Διεθνών Σχέσεων και Γεωπολιτικής / Εμπειρογνώμων σε Οικονομικά, Χρηματοοικονομικά και Ενεργειακά Θέματα: Ενεργειακή Γεωπολιτική, Ενεργειακή Ασφάλεια και Ενεργειακή Οικονομία. Επιστημονικός Συνεργάτης στο Κυπριακό Κέντρο Ευρωπαϊκών και Διεθνών Υποθέσεων του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.
Φιλελεύθερος
![](https://geopolitico.gr/wp-content/uploads/2024/10/logo1B.png)
Οικονομία
Μιχάλης Χριστοδουλίδης: Η Αμερικανική ενεργειακή πολιτική θα επηρεάσει το θέμα των εξορύξεων στην Ανατολική Μεσόγειο! Η Τουρκία δεν θα καταφέρει να σταθεί εμπόδιο
Η Exxon Mobil με την Κατάρ energy ξεκινούν γεωτρήσεις για φυσικό αέριο στην κυπριακή ΑΟΖ και η αμερικανική chevron αρχίζει δυτικά της Πελοποννήσου την εξόρυξη των κοιτασμάτων πετρελαίου, κάτι που σύμφωνα με διεθνείς εκτιμήσεις που αναμένεται να δώσει μεγάλη οικονομική ανάσα σε όλη την Ευρώπη.
![](https://geopolitico.gr/wp-content/uploads/2023/01/architecture-clouds-drilling-rig-87236.jpeg)
Η νέα εποχή Τράμπ φέρνει και νέα εποχή στα ενεργειακά στην Ευρώπη και με δυο διεθνείς κολοσσούς να ξεκινούν εξορύξεις υδρογονανθράκων στα θαλάσσια οικόπεδα Ελλάδας και Κύπρου. Μετά από μια δεκαετία όπου είχαν παγώσει, λόγω της πράσινης μετάβασης, τώρα με την προεδρία Τράμπ και υπό την ενεργειακή πίεση που βιώνει η Ευρώπη, ο ενεργειακός πλούτος της Ελλάδας βρίσκεται πιο κοντά από ποτέ, στην αξιοποίησή του, δηλώνει στον star fm και την εκπομπή «Ήρθε η Ώρα» ο ενεργειακός επιθεωρητής Μιχάλης Χριστοδουλίδης. Η Exxon Mobil με την Κατάρ energy ξεκινούν γεωτρήσεις για φυσικό αέριο στην κυπριακή ΑΟΖ και η αμερικανική chevron αρχίζει δυτικά της Πελοποννήσου την εξόρυξη των κοιτασμάτων πετρελαίου, κάτι που σύμφωνα με διεθνείς εκτιμήσεις που αναμένεται να δώσει μεγάλη οικονομική ανάσα σε όλη την Ευρώπη.
Οικονομία
Οικονομικός Ταχυδρόμος: Οι ελληνικοί υδρογονάνθρακες στα «χέρια» των Big Oil – Ο διαγωνισμός για το block «Νότια της Πελοποννήσου» – Στο ραντάρ Chevron και ExxonMobil offshore εκτάσεις νότια της Κρήτης
Η ελληνική κυβέρνηση προτίθεται το επόμενο διάστημα να ανοίξει κι άλλο το παιχνίδι και να προχωρήσει σε νέες παραχωρήσεις περιοχών για έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων
![](https://geopolitico.gr/wp-content/uploads/2025/01/20_01_ot_chevron22_map.png)
Σε νέα …πίστα μπαίνει το project «υδρογονάνθρακες» στην Ελλάδα έπειτα από το ενδιαφέρον της Chevron για έρευνες σε θαλάσσια περιοχή η οποία οριοθετείται σε μια έκταση που ξεκινά νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου και φτάνει έως τα δυτικά της Κρήτης. Δηλαδή συνορεύει με τα θαλάσσια οικόπεδα «Δυτικά της Κρήτης» και «Νοτιοδυτικά της Κρήτης» που έχουν ήδη παραχωρηθεί στην κοινοπραξία ExxonMobil (operator) – HELLENiQ Energy. Ενδιαφέρον εκδήλωσε επίσης και η HELLENiQ Energy για ένα νέο θαλάσσιο μπλοκ, το «Α2», το οποίο βρίσκεται στο βόρειο άκρο του οικοπέδου που έχει «μαγνητίσει» τη Chevron.
Υδρογονάνθρακες: Το block της Chevron και οι νέες περιοχές νότια της Κρήτης
Μάλιστα, όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» κυβερνητικό στέλεχος, ο διαγωνισμός θα προκηρυχθεί άμεσα (πιθανώς και εντός της εβδομάδας) και σε κάθε περίπτωση αναμένεται να «τρέξει» πριν τα τέλη Φεβρουαρίου. Θα αφορά και τις δύο περιοχές δηλαδή τόσο το οικόπεδο «Νότια της Πελοποννήσου», όσο και το «Α2».
Ωστόσο, σύμφωνα με την ίδια πηγή, η ελληνική κυβέρνηση προτίθεται το επόμενο διάστημα να ανοίξει κι άλλο το παιχνίδι και να προχωρήσει σε νέες παραχωρήσεις περιοχών για έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων, το πιθανότερο για θαλάσσια οικόπεδα νοτίως της Κρήτης που αποτελούν συνέχεια προς τα νοτιοανατολικά των παραχωρήσεων των ExxonMobil– HELLENiQ Energy, πάντα υπό το …βλέμμα του Υπουργείου Εξωτερικών καθώς η συγκεκριμένη περιοχή αποτελεί «κόκκινο πανί» για την τουρκική πλευρά.
Υδρογονάνθρακες: Ο διαγωνισμός για τα νέα θαλάσσια οικόπεδα «Νότια της Πελοποννήσου» και «Α2»
Σε κάθε περίπτωση, ο διαγωνισμός για τα δύο νέα γειτονικά οικόπεδα θα είναι …παιχνίδι για δύο (Chevron και HELLENiQ Energy) ανοίγοντας την πόρτα και για ευρύτερες συνέργειες τόσο μεταξύ τους, όσο και με άλλους «παίκτες» του upstream.
Άλλωστε η πρόσκληση προς υποβολή αιτήσεων για αναζήτηση υδρογονανθράκων αποστέλλεται για δημοσίευση και στην επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων ορίζεται στην πρόσκληση, αν και δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 90 ημερών, στη διάρκεια των οποίων εκτός από τη Chevron και τη HELLENiQ Energy που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον, θα μπορούν να συμμετέχουν και άλλοι παίκτες. Μάλιστα, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, την πόρτα του ΥΠΕΝ έχουν περάσει και άλλοι διεθνείς παίκτες.
Η πρόσκληση και οι υπουργικές αποφάσεις
Στην πρόσκληση θα αναφέρεται η προς αναζήτηση περιοχή, οι όροι και οι υποχρεώσεις του αδειούχου, τα κριτήρια επιλογής του, το ύψος του καταβλητέου παραβόλου και της εγγυητικής, η προθεσμία χορηγήσεως της άδειας και άλλες λεπτομέρειες. Θα πρέπει ωστόσο να προηγηθούν τρεις υπουργικές αποφάσεις καθώς και η υποβολή της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) η οποία σύμφωνα με πληροφορίες είναι έτοιμη από την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ). Με την πρώτη απόφαση θα γίνει αποδοχή του αιτήματος της Chevron για έρευνα στη θαλάσσια περιοχή νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου και έως δυτικά της Κρήτης, η δεύτερη θα οριοθετεί την ακριβή ζώνη της παραχώρησης και η τρίτη θα εγκρίνει την πρόσκληση, θα περιλαμβάνει τις λεπτομέρειες του διαγωνισμού και θα προσδιορίζει τον τύπο της σύμβασης που θα υπογραφεί με τον παραχωρησιούχο.
Η εθνική στρατηγική
Το περαιτέρω άνοιγμα στις έρευνες υδρογονανθράκων εντάσσεται στην εθνική στρατηγική για την ενεργειακή ανεξαρτησία της Ελλάδας ενώ συνδέεται και με την πρόθεση της νέας κυβέρνησης Ντόναλντ Τραμπ στις ΗΠΑ να στηρίξει τις αμερικανικές εταιρείες εξόρυξης υδρογονανθράκων. Άλλωστε, μόνο τυχαία δεν ήταν η επιλογή της χθεσινής ημερομηνίας ορκωμοσίας του Αμερικανού προέδρου για την ανακοίνωση του ενδιαφέροντος της αμερικανικής εταιρείας Chevron- της δεύτερης μεγαλύτερης παγκοσμίως ιδιωτικής εταιρείας που δραστηριοποιείται στον κλάδο των υδρογονανθράκων – για έρευνες στα ελληνικά νερά του Ιονίου.
Σε συνδυασμό μάλιστα με το γεγονός ότι ήδη δραστηριοποιείται στην Ελλάδα ο άλλος αμερικανικός κολοσσός, η ExxonMobil, ενισχύει τον γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Παράλληλα, η αξιοποίηση δυνητικών εγχώριων κοιτασμάτων φυσικού αερίου αναμένεται αφενός ως «καύσιμο – γέφυρα» να ενισχύσει την πράσινη ενεργειακή μετάβαση και αφετέρου να λειτουργήσει προς όφελος της ενεργειακής ανεξαρτησίας και ασφάλειας της χώρας.
Το ενδιαφέρον της Chevron
Το ενδιαφέρον της Chevron για τις παραχωρήσεις οικοπέδων για έρευνες στην Ελλάδα είχε εκδηλωθεί ήδη από το 2014 όταν είχε αποκτήσει τα διαθέσιμα τότε σεισμικά δεδομένα. Παράλληλα, την τελευταία διετία η εταιρεία βρισκόταν σε συζητήσεις με τις αρμόδιες αρχές για την είσοδό της στο upstream της Ελλάδας, είτε σε υφιστάμενες παραχωρήσεις σε σύμπραξη με άλλους παίκτες (όπως με τις Exxon Mobil και Helleniq Energy για τα οικόπεδα της Κρήτης) είτε σε νέες.
Η παραχώρηση που διεκδικεί σήμερα η αμερικανική εταιρεία είναι η τρίτη μεγαλύτερη στην Ελλάδα και φτάνει τα 11.000 τ.χλμ. Οι δύο μεγαλύτερες είναι των ExxonMobil – Helleniq Energy «Δυτικά της Κρήτης» με έκταση πάνω από 20.000 τ.χλμ. και «Νοτιοδυτικά της Κρήτης» περί τα 20.000 τ.χλμ. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι σεισμικές έρευνες της ExxonMobil έχουν εντοπίσει ελπιδοφόρους στόχους σε φυσικό αέριο, αυξάνοντας τις πιθανότητες για τον εντοπισμό κοιτασμάτων και στη νέα περιοχή «Νότια της Πελοποννήσου» που ενδιαφέρει τη Chevron, η οποία αποτελεί φυσική συνέχεια των άλλων δύο. Μάλιστα, τον Απρίλιο αναμένεται η ExxonMobil να λάβει και την επενδυτική απόφαση για την προετοιμασία της πρώτης ερευνητικής γεώτρησης.
Το νέο θαλάσσιο πάρκο
Παράλληλα, το «ανακάτεμα» του χάρτη στο πεδίο των ερευνών για υδρογόνανθρακες οδηγεί στην απελευθέρωση ήδη αδειοδοτημένων θαλάσσιων περιοχών έρευνας υδρογονανθράκων στο Ιόνιο Πέλαγος, οι οποίες θα διευρύνουν χωρικά και θα καταστήσουν συνεχές το Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο του Ιονίου, για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων του. Πρόκειται για μία από τις δύο θαλάσσιες προστατευόμενες περιοχές που είχαν ανακοινωθεί από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θοδωρή Σκυλακάκη τον περασμένο Απρίλιο στο πλαίσιο της 9ης Διεθνούς Διάσκεψης “Our Ocean Conference”.
Το θαλάσσιο πάρκο του Ιονίου δημιουργείται για την προστασία των κητωδών (φάλαινες, ζιφιοί, φώκιες, δελφίνια κλπ.) στο τμήμα της Ελληνικής Τάφρου του Ιονίου πελάγους και περιλαμβάνει 12 περιοχές του δικτύου Natura, αλλά και άλλες περιοχές. Η σχετική μελέτη πλησιάζει στην ολοκλήρωσή της και αφορά στον θαλάσσιο χώρο που ξεκινά από τα Αντικύθηρα, καλύπτοντας μια συνεχή θαλάσσια ζώνη κατά μήκος των νότιων και δυτικών ακτών της Πελοποννήσου, έως τις Ζάκυνθο, Κεφαλονιά, Ιθάκη και Λευκάδα και περικλείει τις περιβαλλοντικά σημαντικές νήσους των Στροφάδων.
Η επιστροφή παραχωρήσεων
Για την απελευθέρωσή αποσπασθέντων τμημάτων από το οικόπεδο «10» έχει ήδη υπάρξει συμφωνία με τη μισθώτρια εταιρεία, τη HELLENiQ Energy. Ούτως ή άλλως στο τέλος κάθε φάσης μιας παραχώρησης, η εταιρεία έχει δικαίωμα να επιστρέψει ένα 20% της έκτασης που δεν την ενδιαφέρει. Έτσι, θα αποδώσει πίσω στο Δημόσιο τμήμα της παραχώρησης, ενώ παράλληλα ενδιαφέρεται για αντίστοιχη έκταση στα νότια όρια του συγκεκριμένου «μπλοκ», δηλαδή για το νέο οικόπεδο «A2». Επίσης, η παραχώρηση «Κατάκολο» που αφορά σε μικρό κοίτασμα πετρελαίου κοντά στη δυτική ακτή της Πελοποννήσου πρόκειται να απελευθερωθεί από την Energean και θα συμπεριληφθεί επίσης στο νέο Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο, ενώ η HELLENiQ Energy θα επιστρέψει και ένα τμήμα της παραχώρησης στο μπλοκ «Ιόνιο», το οποίο βρίσκεται βορειότερα (νοτίως της Κέρκυρας).
ΠΗΓΗ: Οικονομικός Ταχυδρόμος
Οικονομία
ΑΔΜΗΕ: Στην τελική φάση ο διαγωνισμός για τα υποβρύχια καλώδια σε Δωδεκάνησα και ΒΑ Αιγαίο
Ξεκινά η τελική φάση του διεθνούς διαγωνισμού του ΑΔΜΗΕ, με αντικείμενο τη σύναψη συμφωνίας – πλαίσιο για τα υποβρύχια καλωδιακά έργα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων Δωδεκανήσων και των νησιών του ΒA Αιγαίου.
![](https://geopolitico.gr/wp-content/uploads/2025/01/thumbnail_IPTO_63.jpg)
Ξεκινά η τελική φάση του διεθνούς διαγωνισμού του ΑΔΜΗΕ, με αντικείμενο τη σύναψη συμφωνίας – πλαίσιο για τα υποβρύχια καλωδιακά έργα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων Δωδεκανήσων και των νησιών του ΒA Αιγαίου.
Οι τρεις εταιρείες που συμμετέχουν στον διαγωνισμό (Fulgor Α.Ε., Nexans Norway A.S. και Prysmian Powerlink S.r.l.) καλούνται από τον ΑΔΜΗΕ να καταθέσουν τις δεσμευτικές οικονομικές και τεχνικές τους προσφορές για το έργο.
Η ανάθεση θα γίνει με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα προσφορά, από οικονομική άποψη.
Προϋπολογισμός
Σημειώνεται πως ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1.717.000.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και η προβλεπόμενη διάρκεια της συμφωνίας – πλαίσιο ορίζεται στα 6 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης.
Ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε για πρώτη φορά στη συγκεκριμένη διαγωνιστική πρακτική, την οποία ακολουθούν και άλλοι Ευρωπαίοι Διαχειριστές, λόγω της υψηλής ζήτησης υποβρυχίων καλωδίων για έργα διασυνδέσεων σε διεθνές επίπεδο, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη διαθεσιμότητα χρονοθυρίδων παραγωγής στα εργοστάσια των αναδόχων.
Με την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις.
-
Ενδιαφέροντα2 μήνες πριν
Αποκάλυψη του ηθοποιού Κωστή Σαββιδάκη! Κόπηκε ταινία στην Ελλάδα από φεστιβάλ επειδή προέβαλλε την Ορθοδοξία
-
Αθλητικά3 μήνες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Αρμενική Εθνική Επιτροπή Ελλάδος: Μόνον 12 Έλληνες ευρωβουλευτές υπέγραψαν την δήλωση αιτημάτων προς το Αζερμπαϊτζάν, εν όψει της COP29.
-
Πολιτική1 ημέρα πριν
Αποκάλυψη Στρος Καν! Με έφαγαν οι ΗΠΑ όπως και τον Καραμανλή!
-
Αθλητικά3 μήνες πριν
Πονάει η λέξη ελευθερία! Οι Τούρκοι ζητούν τιμωρία της Ανόρθωσης για πανό με μήνυμα απελευθέρωσης της Κύπρου σε ματς με τη Μπούρσασπορ
-
Ενδιαφέροντα3 μήνες πριν
Σε νέα φάση η εξερεύνηση του Διαστήματος! Οι Ιάπωνες έστειλαν ξύλινο δορυφόρο
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Κοτζιάς: Χρειάζεται να δυναμώσουν οι φωνές για την Κύπρο και η στήριξη της Ελλάδας