Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Η Ελληνική Αττάλεια

Δημοσιεύτηκε στις

Ευαγγελία Κ. Λάππα

Μαθήτρια Γ’ Λυκείου

28 Δεκεμβρίου 2021

Η Αττάλεια είναι αρχαία Ελληνική πόλη της επαρχίας Παμφυλίας[1] (Μικράς Ασίας) που ιδρύθηκε το 158 π. Χ. από τον Άτταλο τον Φιλάδελφο[2], βασιλιά της Περγάμου[3]. Στα αρχαία και ρωμαϊκά χρόνια ήταν σπουδαίο λιμάνι από εμπορική και στρατιωτική άποψη.

Μέρος από την ανάγλυφη παράσταση που βρέθηκε στα γκρεμισμένα Κάστρα της Αττάλειας. Πρόκειται για την ανάγλυφη παράσταση όπου ο Πρίαμος εκλιπαρεί τον Αχιλλέα να του επιστρέψει το σώμα του νεκρού γιού του, του Έκτορα. Βρίσκεται τώρα στο Μουσείο της Αττάλειας.

Κατά τα πρωτοχριστιανικά χρόνια αποτέλεσε σταθμός του Αποστόλου Παύλου και του Αποστόλου Βαρνάβα. Στη συνέχεια οι δύο τους απέπλευσαν για την Αντιόχεια (Πράξεις Αποστόλων κεφ. 40, εδαφ. 24 – 25). Η Χριστιανική κοινότητα της ανήκε στην Μητρόπολη Πισιδίας που είχε έδρα την πρωτεύουσά της Σπάρτη.

Η Αττάλεια ήταν πλουσιότατος σταθμός ανταλλακτικού εμπορίου. Είχε ναυπηγεία και Ναύσταθμο. Η ενδοχώρα ήταν πάρα πολύ εύφορη, είχε πλούσια κι απέραντα δάση, εκτεταμένες γόνιμες πεδιάδες και πολλά ζώα. Ολ’ αυτά συνετέλεσαν για την ταχύτατη ακμή της.

Με την ίδρυση της Ρωμανίας, η Αττάλεια περιήλθε από τους Ρωμαίους στους Έλληνες. Κατά την εποχή εκείνη, η πόλις αναπτύχτηκε κι αναδείχτηκε σαν «λαμπροτάτη πόλις» μέσα στα όρια της επαρχίας της Παμφυλίας. Εκεί ναυπηγούνταν τα περίφημα και ξακουστά πλοία, τα «Ατταλειάτα» ή «Πάμφυλοι[4]», σκαριά ταχύτατα και ευέλικτα, που ήταν ο φόβος και ο τρόμος των εχθρών τους. Ήταν ιδιαίτερα γνωστά για το ωραίο σχήμα, την ταχύτητα και το πλούσιο στόλισμά τους. Τα πλοία εκείνα ναυλοχούσαν στην Αττάλεια που ήταν τότε, μια από τις κυριότερες ναυτικές βάσεις της Μικράς Ασίας. Τον 11ο αιώνα ο αυτοκράτορας Μανουήλ Κομνηνός[5] έδωσε άδεια να διενεργούν το εμπόριό τους εκεί οι Βενετοί, οι οποίοι όμως εποφθαλμιούσαν τη πόλη.

Παλιά Βυζαντινή εκκλησία της Αγίας Ειρήνης. Οι Τούρκοι την μετέτρεψαν σε τζαμί που με την μεγάλη πυρκαγιά του 1895 κατεστράφη.

 

Αργότερα περιήλθε διαδοχικά στους Σελτζούκους[6], στους Φράγκους[7], στους Οθωμανούς[8], τους Μογγόλους[9], τους Γενουάτες[10], τους Βενετούς[11] και τελικά πάλι στους Οθωμανούς.

 

Γκραβούρα του λιμένος της Αττάλειας του 1840. Μέσα στη θάλασσα διακρίνεται το Κάστρο που δέσποζε της εισόδου. Τα βράδια το λιμάνι έκλεινε με αλυσίδα από το Κάστρο προς την ξηρά. Η Γκραβούρα αυτή σχεδιάστηκε το 1840 από τον W.H. Barlett και χαράχθηκε από τον F.J. Hawell. Προσφορά Χαραλάμπους Σ. Ησαΐα.

 

Το 1895 μ.Χ. μια πυρκαγιά κατέστρεψε τις Ελληνικές γειτονιές. Από το 1913 οι Έλληνες που ήταν εγκαταστημένοι στην Αττάλεια υπέστησαν κάθε είδους διωγμούς, εξορίες, οικονομικό πόλεμο και άθλιες συμπεριφορές. Με την λήξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην τριμερή συμφωνία του 1917 για τη μεταπολεμική διαίρεση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας μεταξύ Ιταλίας, Γαλλίας και Ηνωμένου Βασιλείου, η Ιταλία διεκδίκησε την Αττάλεια και την ενδοχώρα της. Έτσι στις 28 Μαρτίου 1919, σύμφωνα με την ανακωχή του Μούδρου[12], και στη συνέχεια με τη συνθήκη των Σεβρών[13] η Αττάλεια βρέθηκε υπό την κατοχή της Ιταλίας. Στις 31 Μαΐου 1921 τα ιταλικά στρατεύματα αποφάσισαν να αποσυρθούν από αυτή, κάτι που άρχισαν να  κάνουν την αμέσως επόμενη μέρα (1 Ιουνίου 1921). Έτσι η πόλις πέρασε πάλι στα χέρια των Τούρκων.

Στα τέλη του Σεπτέμβρη του 1922 και πριν ακόμα την υπογραφή της ανταλλαγής των πληθυσμών (1923), οι Τούρκοι, εξανάγκασαν όλους τους Έλληνες κατοίκους ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, ή κατάστασης υγείας και χωρίς να πάρουν κανένα περιουσιακό τους στοιχείο να επιβιβαστούν στα πλοία και να φύγουν για την Ελλάδα.

Το παλαιό Λιμεναρχείο (το κτήριο της «Καραντίνας») απ’ όπου εδίδετο η άδεια αποβίβασης των ταξιδιωτών), που κάηκε και δεν υπάρχει σήμερα.

 

Απ’ την Αττάλεια ξεκίνησε, τις μαύρες μέρες των 20ης Ιουλίου και 14ης Αυγούστου του 1974, ο κύριος όγκος των τουρκικών στρατευμάτων εισβολής, με αποβατικά πλοία, των επιχειρήσεων «Αττίλας 1» και «Αττίλας 2»[14], αντίστοιχα, για να σκλαβώσουν το βόρειο τμήμα της πολύπαθης Κύπρου μας, που το κατέχουν παρανόμως μέχρι και σήμερα.

Σύμφωνα με πολλές μαρτυρίες, αλλά και γεγονότα που το αποδεικνύουν, υπάρχουν ακόμη και σήμερα εκεί Έλληνες, που οι παππούδες, οι πατεράδες τους και οι ίδιοι ακόμη δεν φύγανε ποτέ αλλά έμειναν ως κρυπτοχριστιανοί, όπως συμβαίνει σε πάρα πολλά μέρη της Μικράς Ασίας, και που περιμένουν-ελπίζουν, μέχρι και σήμερα να κυματίσει μια μέρα και στην Αττάλεια, η σημαία της γλυκιάς τους Πατρίδας, η Ελληνική Σημαία…

 

Η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Κύκκου (της Τζίκο – Παναγιάς της Ατταλειώτισσας) [15]

  

Αττάλεια

Πόλη αρχαία, τ’ Αττάλου,

δρόμος  λαμπρός τ’ Αποστόλου Παύλου,

είσαι Ελλάδος λαμπρό μαργαριτάρι,

της Μικρασίας εσύ το καμάρι.

***

Ξένοι εσένα, Αττάλεια, ποθήσαν

Άραβες, Τούρκοι, Ιταλοί σε πορθήσαν

Όποιοι κι όσο και αν προσπαθήσαν

την Ελληνική σου ψυχή δεν νικήσαν.

***

Συ των Ελλήνων σπουδαίο λιμάνι

Της Μικρασίας αξίας διαμάντι!

***

Αν και οι Έλληνες φύγαν μακριά σου,

μόνον κρυφοί[16] παραμείναν κοντά σου

που ‘χουνε πάντοτε για προστασία

την Ατταλειώτισσα την Παναγία.

***

Ω! Συ Αττάλεια, Ελλάδος η κόρη

που σαι (στους Τούρκους) σκλαβωμένη ακόμη

Μα περιμένεις να έρθει μια μέρα

της λευτεριάς ν’ ανασάνεις αγέρα.

Ευαγγελία Κ. Λάππα

Μαθήτρια Γ’ Λυκείου

22 Ιανουαρίου 2022


Πηγές:

  1. Γιώργος Παντελής Πεχλιβανίδης Ατταλειάτη, Αττάλεια και Ατταλειώτες, Τόμος Α’, εκδόσεις Ατλαντίς – Μ. Πεχλιβανίδης και Σία, Αθήνα 1989.

  2. https://efkozani.gr/i-attaleia-ton-ellinon-attaleia-attalis-adalia-adaly-antalya-kaleici-stayroy-p-kaplanogloy | Σταύρος Π. Καπλάνογλου, Η ΑΤΤΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ (Αττάλεια, Ατταλίς, Adalia, Adaly, Antalya , Kaleiçi )

  3. http://www.seanaa.gr/uncategorized/20-ιουλιου-1974-η-τουρκικη-εισβολη-στην-κυπ | Σύνδεσμος Εφέδρων Αξιωματικών Ν. Ανατολικής Αττικής – 20 Ιουλίου 1974: Η τουρκική εισβολή στην Κύπρο.

  4. Βασίλειος Τ. Γιούλτσης, Αναζητώντας κρυπτοχριστιανούς στην Κιλικία, εκδόσεις Αφοί Κυριακίδη, Αθήνα 2012.

__________________

 
Παραπομπές:

[1] Παμφυλία ονομαζόταν αρχαία παραθαλάσσια περιοχή στη Μικρά Ασία, που πήρε το όνομά της από την ομώνυμη θεότητα, που είναι γνωστή ως μία ηρωίδα από τη Μικρά Ασία, που απαντάται μόνο σε ένα μάλλον τοπικό θρύλο. Σύμφωνα με τον τελευταίο, η Παμφυλία ήταν κόρη του Ρακίου, ενός ήρωα της Κρήτης που πήρε ως σύζυγό του την κόρη του μάντη Τειρεσία, τη μάντισσα Μαντώ, όταν εκείνη πήγε στην Κλάρο ή στην Κολοφώνα της Μικράς Ασίας. Ο Ράκιος ήταν αρχηγός των Κρητών που είχαν εγκατασταθεί εκεί. Αδελφός της Παμφυλίας ήταν, σύμφωνα με αυτή την παράδοση, ο κορυφαίος μάντης Μόψος. (Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/Παμφυλία (μυθολογία))

Η Παμφυλία εκτεινόταν ως στενή λωρίδα στα νότια παράλια «εν είδει» τόξου κατά μήκος του Παμφυλίου Κόλπου (ή κόλπου της Αττάλειας) μεταξύ Λυκίας προς Δυτικά και Κιλικίας προς ανατολικά, συνορεύουσα προς βόρεια με τη Πισιδία. Η παράδοση μνημονεύει ως αρχηγό των πρώτων Ελλήνων αποίκων στη Παμφυλία τον «Μόψον» που εγκαταστάθηκε εκεί αμέσως μετά την από τον Τρωικό Πόλεμο επάνοδό του και εξ αυτού η χώρα καλούταν αρχικά «Μοψοπία». Απετέλεσε τμήμα διαδοχικώς και κατά σειρά των κρατών: Περσίας, Μακεδονίας, Συρίας και Περγάμου που με την απόφαση του Αττάλου Γ’ περιήλθε το 130 π.Χ. με όλο του  το Βασίλειο, στη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία ως ρωμαϊκή επαρχία. Αργότερα επί Κλαυδίου η επαρχία της Παμφυλίας ενώθηκε με την Λυκία, και μετέπειτα ο Γάλβας την απέσπασε από την Λυκία και τη προσάρτησε στη Γαλατία της Μικράς Ασίας. (Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/Παμφυλία)

[2] Ο Άτταλος Β΄ ο Φιλάδελφος (220 π. Χ. – 138 π. Χ.) ήταν ηγεμόνας του ελληνιστικού βασιλείου της Περγάμου στη Μικρά Ασία, μέλος της Δυναστείας των Ατταλιδών. Ήταν γιος του Αττάλου Α΄ του Σωτήρος και της Απολλωνίδος. Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του αδελφού του Ευμένη Β΄ του Σωτήρος, από το 197 π. Χ. έως το 158 π. Χ., ο Άτταλος υπήρξε σημαντικός του σύμβουλος και ουσιαστικά συνδιοικητής του σε πολιτικό, διπλωματικό και στρατιωτικό επίπεδο. Μαζί, ασκώντας έντονα φιλορωμαϊκή πολιτική, κατάφεραν να μετατρέψουν την πατρίδα τους σε ελάχιστο χρόνο από ένα σχετικά ασήμαντο βασίλειο σε μια ισχυρότατη μοναρχία. Ο Άτταλος έδωσε το παρόν σε πολλές από τις μάχες που διαμόρφωσαν το πρόσωπο της ελληνιστικής Ανατολής κατά το 2ο αιώνα π. Χ., ενώ διεξήγαγε πολυάριθμους πολέμους ως σύμμαχος ή εχθρός σχεδόν όλων των ελληνιστικών κρατών. Κατά τη διάρκεια της ζωής του έλαβαν χώρα και οι τέσσερις Μακεδονικοί Πόλεμοι, ενώ ο ίδιος έλαβε επίσης ενεργά μέρος στην καθοριστική Μάχη της Μαγνησίας το 190 π.Χ., στη ρωμαϊκή εκστρατεία κατά των Γαλατών το 189 π. Χ., καθώς και σε πολέμους ενάντια στη Βιθυνία, τους Σελευκίδες, τον Πόντο, την Καππαδοκία (επί του σφετεριστή Οροφέρνη) και τη Θράκη. Ο Άτταλος διαδέχτηκε τον Ευμένη το 158 π. Χ. και κυβέρνησε για 21 έτη ακόμη, νυμφευόμενος τη χήρα βασίλισσα Στρατονίκη. Όπως και οι προκάτοχοί του, άφησε επίσης αξιόλογο πολιτιστικό έργο, ανάμεσα στο οποίο ξεχωρίζει η Στοά του Αττάλου στην πόλη των Αθηνών. Απεβίωσε σε ηλικία 82 ετών κληροδοτώντας το θρόνο του στον ανιψιό του, Άτταλο Γ΄ το Φιλομήτορα. (Πηγή:  https://el.wikipedia.org/wiki/Άτταλος_Β΄_της_Περγάμου   Άτταλος Β΄ της Περγάμου)

[3] Το Πέργαμον (ή Πέργαμος), η σημερινή πόλη Bergama, χτισμένη στις όχθες του ποταμού Κάικου, υπήρξε η πρωτεύουσα του ελληνιστικού βασιλείου των Ατταλιδών και μία από τις σημαντικότερες πόλεις των Ελληνιστικών χρόνων στη Μικρά Ασία. Οι βασιλείς του Περγάμου την μετέτρεψαν σε πνευματικό κέντρο του ελληνικού κόσμου, φιλοδοξώντας να αποκτήσει την αίγλη της κλασικής Αθήνας. Το πολεοδομικό σχέδιο του Περγάμου είναι πρωτοποριακό, ενώ αριστουργηματικά μνημεία, ανάμεσά τους ο βωμός του Δία, το ιερό της Νικηφόρου Αθηνάς, το ιερό της Δήμητρας, το γυμνάσιο, το θέατρο και τα ανάκτορα προδίδουν τη γοητεία και το μεγαλείο της ελληνιστικής πόλης, που διατήρησε τη σημασία της και κατά τη διάρκεια της Ρωμαϊκής περιόδου. (Πηγή: http://asiaminor.ehw.gr/Forms/fLemma.aspx?lemmaid=5749&contlang=57 | Πέργαμον (Αρχαιότητα))

[4] Τύπος βυζαντινού πολεμικού πλοίου, τύπου Δρόμωνα, μεγαλύτερο από το Χελάνδιον. Στην εποχή του Κωνσταντίνου του Πορφυρογέννητου ο Πάμφυλος είχε 120 έως 140 κωπηλάτες. Την καταγωγή του ονόματός του, άλλοι την αποδίδουν στη Παμφυλία όπου εκεί και από τη ξυλεία της περιοχής ναυπηγούνταν, και άλλοι από το γεγονός ότι το πλήρωμα αυτού του τύπου συγκροτούνταν από ανθρώπους διαφόρων φυλών. (Πηγή: http://greekworldhistory.blogspot.com/2015/05/blog-post_15.html | Καρατόλιος, Κ. (2013), Το Υγρόν Πυρ και η συμβολή του στη βυζαντινή ισχύ, εκδόσεις Historical Quest)

[5] Ο Μανουήλ Α΄ ο Κομνηνός ή Μανουήλ ο Μέγας (28 Νοεμβρίου 1118 – 24 Σεπτεμβρίου 1180) ήταν Βυζαντινός αυτοκράτορας του 12ου αιώνα (1143 – 1180), βασίλευσε σε μία κρίσιμη καμπή στην ιστορία της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και της Μεσογείου. Ο Μανουήλ Α΄ ήταν τέταρτος και μικρότερος γιος του Ιωάννη Β΄ Κομνηνού και της Ειρήνης της Ουγγαρίας. (Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/Μανουήλ_Α΄_Κομνηνός | Μανουήλ Α΄ Κομνηνός)

[6] Σελτζούκοι Τούρκοι ή Σελτζουκίδες ή Τούρκοι του Ικονίου: Το πρώτο τουρκικό φύλο που ξεκινώντας από τις πεδιάδες του Τουρκεστάν διέσχισε την Περσία και έφτασε μέχρι τα παράλια του Αιγαίου και του Ελλησπόντου, όπου ίδρυσε ένα ισχυρό κράτος με κέντρο το Ικόνιο (11ος αιώνας). Μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 13ου αιώνα το κράτος γνώρισε αξιοσημείωτη ευημερία. Μετά την ήττα από τους Μογγόλους το 1243 το κράτος των Σελτζουκιδών βρισκόταν σε αναταραχή ως τις αρχές του 14ου αιώνα, όταν διαλύθηκε κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. (Πηγή: http://www.ime.gr/chronos/10/gr/glosari/12gl.html | Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού)

[7] Οι Φράγκοι (λατινική γλώσσα: Franci ή gens Francorum) ήταν ένα σύνολο γερμανικών φύλων, το όνομα του οποίου αναφέρεται για πρώτη φορά σε ρωμαϊκές πηγές του 3ου αιώνα, συνδεδεμένο με φυλές στο Ρήνο, στο χείλος της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Αργότερα, ο όρος συνδέθηκε με τις εκρωμαϊσμένες γερμανικές δυναστείες εντός της καταρρέουσας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, οι οποίες τελικά διοίκησαν ολόκληρη την περιοχή μεταξύ των ποταμών Λίγηρα και Ρήνου και επέβαλαν την εξουσία τους σε πολλά άλλα μεταρωμαϊκά βασίλεια και γερμανικούς λαούς, αναγνωριζόμενες αργότερα από τούς Πάπες της Ρώμης ως διάδοχοι των παλαιών ηγεμόνων της Δυτικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. (Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/Φράγκοι | Φράγκοι)

[8] Οθωμανοί Τούρκοι ή Οσμανίδες: Τούρκοι που στα τέλη του 13ου αιώνα, εκμεταλλευόμενοι την κατάρρευση της βυζαντινής αμυντικής δομής, ήρθαν στη Μικρά Ασία για να ιδρύσουν μια σειρά από τουρκομανικά χανάτα στο δυτικό τμήμα της. Το οθωμανικό κρατίδιο, ιδρύθηκε κατά το τρίτο τέταρτο του 13ου αιώνα στη σελτζουκική μεθόριο με το Βυζάντιο, στην περιοχή του Σογκούτ, βορειοδυτικά του Δορύλαιου (Εσκί Σεχίρ), από ένα γένος της ογουζικής φυλής Καγί, το οποίο αργότερα αποκλήθηκε “οθωμανικό” από το όνομα του ηγεμόνα του Γαζή Οσμάν (ή Οθομάν, 1281-1326). (Πηγή: https://cognoscoteam.gr/η-καταγωγή-των-τούρκων-ογούζοι-τούρκο/ | Η καταγωγή των Τούρκων: Ογούζοι Τούρκοι, Σελτζούκοι και Οθωμανοί)

[9] Οι Μογγόλοι ήταν λαός που προερχόταν από το υψίπεδο με τους λειμώνες στην περιοχή της σημερινής Μογγολίας, στην κεντρική και στη βορειοανατολική Ασία. Ήταν νομαδικά φύλα και επιδέξιοι ιππείς οι οποίοι συντηρούνταν από την κτηνοτροφία, το εμπόριο και το κυνήγι. Ανόμοια με τους περισσότερους άλλους λαούς​ — από τους οποίους μόνο ένα μικρό ποσοστό ήταν εκπαιδευμένοι και εξοπλισμένοι για πόλεμο — ​ουσιαστικά κάθε Μογγόλος με άλογο και τόξο ήταν ένας σκληροτράχηλος και θηριώδης πολεμιστής. Και κάθε φυλή ήταν ακλόνητα αφοσιωμένη στον αρχηγό της, ο οποίος ονομαζόταν χαν. Οι αστραπιαίες κατακτήσεις τους, από τις αρχές του 13ου αιώνα μ.Χ., άλλαξαν το πρόσωπο της Ασίας και της μισής Ευρώπης. Μέσα σε 25 μόλις χρόνια, οι Μογγόλοι υπέταξαν τους κατοίκους περισσότερων εκτάσεων από όσων είχαν κατακτήσει οι Ρωμαίοι σε τέσσερις αιώνες. Στο απόγειο της δύναμής τους, κυριαρχούσαν από την Κορέα μέχρι την Ουγγαρία και από τη Σιβηρία μέχρι την Ινδία​ — η μεγαλύτερη αυτοκρατορία με συνεχόμενα εδάφη στην καταγεγραμμένη ιστορία! (Πηγή: https://wol.jw.org/el/wol/d/r11/lp-g/102008165 | Νομάδες της Ασίας που Διαμόρφωσαν μια Αυτοκρατορία)

[10] Κάτοικοι της Δημοκρατίας της Γένοβας, που ήταν ανεξάρτητο κράτος στη σημερινή Λιγουρία της βορειοδυτικής Ιταλίας από τον 11ο αιώνα ως το 1797, οπότε και κατελήφθη κατά τους Ναπολεόντειους πολέμους. Υπήρξε σημαντική ναυτική και εμπορική δύναμη στη Μεσόγειο και ανταγωνιστής της Δημοκρατίας της Βενετίας. (Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/Δημοκρατία_της_Γένοβας | Δημοκρατία της Γένοβας)

[11] Ο Έλληνας ιστορικός Στράβων γράφει ότι οι Βενετοί της Αδριατικής κατάγονται από τους Κέλτες, τους σχετίζει με τα τελευταία Κέλτικα φύλλα της Βρετάνης που πολέμησαν εναντίον του Ιούλιου Καίσαρα. (Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/Αρχαίοι_Ενετοί) Η Βενετική Δημοκρατία (Βενετικά: (Serenìsima) Repùblica Vèneta ή Repùblica de Venesia, Ιταλικά: Serenissima Repubblica di Venezia) υπήρξε ανεξάρτητο κράτος με πρωτεύουσα την πόλη της Βενετίας στην βορειοανατολική Ιταλία. Επιβίωσε για πάνω από χίλια χρόνια, από τα τέλη του 7ου αιώνα ως το 1797 και αποτέλεσε σημαντικό οικονομικό και εμπορικό κέντρο κατά τον ύστερο Μεσαίωνα και την Αναγέννηση. (Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/Βενετική_Δημοκρατία| Βενετική Δημοκρατία)

[12] Στις 17/30 Οκτωβρίου 1918 μετά από διαπραγματεύσεις  τεσσάρων ημερών η τουρκική αντιπροσωπεία υπέγραψε στο Μούδρο της Λήμνου ανακωχή μετά τη λήξη του Α΄ ΠΠ. Σύμφωνα με τους όρους της ανακωχής η κατάπαυση των εχθροπραξιών θα λάμβανε χώρα το μεσημέρι της 18/31 Οκτωβρίου 1918, ο διάπλους των Δαρδανελίων και του Βοσπόρου ήταν ελεύθερος, ο τουρκικός Στρατός θα αποστρατευόταν, τα πολεμικά πλοία θα παραδίδονταν στους Συμμάχους καθώς και η χρήση όλων των λιμένων της Τουρκίας όπου αυτό κρινόταν αναγκαίο. Τα στρατεύματα εκτός Τουρκίας θα παραδίδονταν στη πληρέστερη Συμμαχική Διοίκηση και η Τουρκία θα διέκοπτε κάθε σχέση με τις κεντρικές δυνάμεις. (Πηγή: https://fww.army.gr/el/anakohi-toy-moydroy | Ανακωχή του Μούδρου)

[13] Η Συνθήκη των Σεβρών (28 Ιουλίου/10 Αυγούστου 1920) ήταν μία από τις συνθήκες ειρήνης που ακολούθησαν μετά το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Υπογράφτηκε ανάμεσα στους νικητές του Α΄ Παγκοσμίου (Προέχουσες και Σύμμαχες Δυνάμεις) και την ηττημένη Οθωμανική Αυτοκρατορία, στην Σεβρ της Γαλλίας. Στην συνθήκη των Σεβρών οριστικοποιείται το τέλος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας με τον διαμοιρασμό των εδαφών της, η γέννηση του κράτους της Τουρκίας, και η απόδοση στην Ελλάδα, των διεκδικουμένων εδαφών. Η επικύρωση της Συνθήκης δεν έγινε σε κανένα Κοινοβούλιο (ούτε καν στο Ελληνικό) αφού ο Μουσταφά Κεμάλ, που ο ίδιος δεν είχε υπογράψει, ‘’κατάφερε’’ με τις γενοκτονίες  που επιτέλεσε, την ακύρωση της Συνθήκης στην πράξη. (Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/Συνθήκη_των_Σεβρών_(Ελλάς_-_Τουρκία) | Συνθήκη των Σεβρών (Ελλάς – Τουρκία))

[14] Αττίλας: Κωδική ονομασία της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο. Ξεκίνησε την αυγή της 20ης Ιουλίου 1974, με αποβατικές και αεροπορικές επιχειρήσεις. Συμμετείχαν συνολικά γύρω στους 40.000 άνδρες υπό τη διοίκηση του αντιστρατήγου Νουρετίν Ερσίν. Η ελληνική αντίδρασή της εκδηλώθηκε με μεγάλη καθυστέρηση. Η Τουρκία υποστήριξε ότι δεν επρόκειτο για εισβολή, αλλά για «ειρηνική επέμβαση», με σκοπό την επαναφορά της συνταγματικής τάξης στην Κύπρο, που είχε καταλυθεί από το πραξικόπημα κατά του Μακαρίου (15 Ιουλίου 1974) και στην ουσία την πρόσκληση του τελευταίου να επέμβουν οι εγγυήτριες Δυνάμεις (!!!!!) μία από τις οποίες ήταν και η Τουρκία!!!. Ήταν εισβολή!  (Πηγή: https://cognoscoteam.gr/κύπρος-20-ιουλίου-1974-45χρόνια-από-την-τουρκ/  | Κύπρος: 20 Ιουλίου 1974 – 45χρόνια από την τουρκική εισβολή). Στις 14 Αυγούστου 1974 ακολούθησε ο Αττίλας 2 (η δεύτερη εισβολή), ο οποίος κινήθηκε από τη Λευκωσία, ανατολικά προς τη Μια Μηλιά, την Κυθρέα, την Μεσαορία, την Αμμόχωστο και δυτικά προς τη Μόρφου. Ο Πρόεδρος Μακάριος καταδίκασε την τουρκική βαρβαρότητα και κάλεσε την διεθνή κοινότητα να αντιδράσει μπροστά στις θηριωδίες που διαπράττονταν ενώ ο Γλαύκος Κληρίδης επέστρεψε από την Γενεύη πίσω στην Κύπρο. Ο Έλληνας Πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής προέβη στην κατάπτυστη δήλωση «Η Κύπρος κείται μακράν». Η Ελλάδα αποχώρησε από το ΝΑΤΟ και το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ απεύθυνε έκκληση για κατάπαυση του πυρός. Μέχρι της 16 Αυγούστου ο «Αττίλας 2» είχε κατορθώσει να καταλάβει την Μόρφου και την Αμμόχωστο. Μέχρι τις 18:00 το απόγευμα ο Τουρκικός στρατός είχε χαράξει την γραμμή του «Αττίλα» και παρά τις παραινέσεις συμφώνησε σε κατάπαυση του πυρός μόνο όταν ολοκλήρωσε την βίαιη κατάληψη του 36% των εδαφών της Κυπριακής Δημοκρατίας. (Πηγή: https://cognoscoteam.gr/14-αυγούστου-1974-o-αττίλας-2-ολοκληρώνει-τ/ | 14 Αυγούστου 1974: O «Αττίλας 2» ολοκληρώνει το ΕΓΚΛΗΜΑ του)

[15] Οι Ατταλειώτες είχαν ως προστάτιδα την Παναγία την Ατταλειώτισσα γνωστή ως “Τζικο-Παναγιά”. Η προφορική ιστορική παράδοση θέλει τον ίδιο τον Ευαγγελιστή Λουκά να δίνει την εικόνα της Παναγίας της Ατταλειώτισσας στον Απόστολο Βαρνάβα και εκείνος με την σειρά του να την προσφέρει στους χριστιανούς της Αττάλειας, πόλη στην οποία παρέμεινε μαζί με τον Απόστολο Παύλο κατά την Α΄ Αποστολική Περιοδεία. Εξάλλου, σύμφωνα με άλλη παράδοση, η εικόνα θεωρείται πιστό αντίγραφο της Εικόνας της Παναγίας που φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Κύκκου της Κύπρου. Με την καταστροφή του 1922 και μέσα στην θύελλα της καταστροφής, οι Ατταλειώτες δεν εγκατέλειψαν την ιερή εικόνα. Μετά από ταξίδι που κράτησε 15 περίπου ημέρες, η ιερή εικόνα μαζί με 6.000 ψυχές που στριμώχτηκαν στα αμπάρια του ελληνικού υπερωκεανίου φορτηγού “Ανδρέας Άνδρου”, αποβιβάστηκε και μεταφέρθηκε στο Κατάκολο Πύργου Ηλείας – έναν από τους πρώτους προορισμούς της στον ελλαδικό χώρο. Η είδηση ότι η εικόνα της Παναγιάς σώθηκε και βρίσκεται στην Ελλάδα – στον Ι.Ν. Αγ. Νικολάου Πύργου, διαδόθηκε γρήγορα σε όλα τα μέρη που εγκαταστάθηκαν πρόσφυγες από την Αττάλεια. Μέσα στη συμφορά τους, το νέο αυτό τους γέμισε ελπίδες για την αντιμετώπιση της νέας ζωής. (Πηγή: https://m.facebook.com/1084320211620071/posts/2498030110249067/ – Σύνδεσμος Αλαγιωτών Ν. Ιωνίας Αττικής)

[16] Οι κρυπτοχριστιανοί που έμειναν και ζουν ακόμη στη Μικρά Ασία.

 

 

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Αποκαλυπτήρια μνημείου και ταφή του πεσόντος Χαράλαμπου Σαμλιάν στην Κεραμωτή Καβάλας

Tην Πέμπτη 13 Ιουνίου στην Κεραμωτή Καβάλας πραγματοποιήθηκαν τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου προς τιμή των Ελλαδιτών οπλιτών και αξιωματικών που υπηρέτησαν στην Κύπρο, καθώς και η τελετή ταφής των οστών του πεσόντος ήρωα Χαράλαμπου Σαμλιάν. Ο Σαμλιάν έπεσε μαχόμενος στις 19 Ιουλίου 1964 στην Κύπρο, και τα οστά του επαναπατρίστηκαν ώστε να ταφούν στη γενέτειρά του.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Tην Πέμπτη 13 Ιουνίου στην Κεραμωτή Καβάλας πραγματοποιήθηκαν τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου προς τιμή των Ελλαδιτών οπλιτών και αξιωματικών που υπηρέτησαν στην Κύπρο, καθώς και η τελετή ταφής των οστών του πεσόντος ήρωα Χαράλαμπου Σαμλιάν. Ο Σαμλιάν έπεσε μαχόμενος στις 19 Ιουλίου 1964 στην Κύπρο, και τα οστά του επαναπατρίστηκαν ώστε να ταφούν στη γενέτειρά του.

 

 

 

 

 

Η εκδήλωση διοργανώθηκε από την Ένωση Τραπεζικών Υπαλλήλων Κύπρου (ΕΤΥΚ) και τον Δήμο Νέστου, παρουσία του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκου Χριστοδουλίδη, και του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας, Θανάση Δαβάκη.

Στον χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης υπογράμμισε τη διαχρονική αξία των αγώνων των Ελλαδιτών στρατιωτών, τονίζοντας ότι «η αυθεντικότητα και ο γνήσιος πατριωτισμός των στρατιωτών της ΕΛΔΥΚ αποτελούν ιστορική παρακαταθήκη για τον ελληνισμό της Κύπρου». Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «το παρόν Μνημείο θα μαρτυρεί εσαεί την προσφορά της Ελλάδας στους αγώνες της Κύπρου και θα εκπέμπει ισχυρό μήνυμα ενότητας, σύμπνοιας και κοινού οράματος».

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη μεταφορά και ταφή των λειψάνων του στρατιώτη Χαράλαμπου Σαμλιάν, σημειώνοντας πως η πράξη αυτή, μαζί με την ανέγερση του Μνημείου, επιβεβαιώνει «το ὅμαιμον, το ὁμόγλωσσον, το ὁμόθρησκον και το ὁμότροπον» που ενώνει Ελλάδα και Κύπρο.

Αναφερόμενος στο Κυπριακό, ο κ. Χριστοδουλίδης τόνισε ότι βρίσκεται σε συνεχή συνεργασία και συνεννόηση με την Ελληνική Κυβέρνηση, επισημαίνοντας πως «έχει ήδη δημιουργηθεί μια νέα κινητικότητα, με την ελπίδα να οδηγηθούμε σε θετικά αποτελέσματα».

Τέλος, ευχαρίστησε θερμά την ΕΤΥΚ για την κάλυψη των εξόδων επαναπατρισμού και ταφής του ήρωα, καθώς και για τη φιλοτέχνηση του Μνημείου και την ανάπλαση της πλατείας, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης και της εθνικής συνείδησης.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Επαναπατρίστηκαν τα οστά του Χαράλαμπου Σαρλιάν που έχασε τη ζωή του στα γεγονότα του 1964 στην Κύπρο

Επέστρεψε σήμερα στην πατρίδα του στο Νέστο (από την Κύπρο) μετά από 61 Χρόνια!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Συγκινητική τελετή επαναπατρισμού οστών σήμερα, πεσόντος στην Κύπρο με καταγωγή από την ΚΕΡΑΜΩΤΗ Χαράλαμπου Σαρλιάν!

Κανένας δεν ξεχνά, κανένας δεν ξεχνιέται!

Ο Στρατιώτης Σαρλιάν Χαράλαμπος από την Κεραμωτή Νέστου έχασε τη ζωή του στα γεγονότα του 1963-64 όπου και τα οστά του ταυτοποιήθηκαν πρόσφατα.

Επέστρεψε σήμερα στην πατρίδα του στο Νέστο (από την Κύπρο) μετά από 61 Χρόνια!

Ιστορικό..

Ο Χαράλαμπος Σαρλιάν του Αρτίνη από την Κεραμωτή Νέστου σκοτώθηκε από έκρηξη τορπίλων στον Άγιο Νικόλαο Κακοπετριάς τον Ιούλιο του 1964.

Η τελετή, η οποία διοργανώνεται από την ΕΤΥΚ (Ένωση Τραπεζικών Υπαλλήλων Κύπρου) και τον Δήμο Νέστου, θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 13 Ιουνίου 2025 στις 10:00 πμ στο Μνημείο των Ελλαδιτών -οι οποίοι υπηρέτησαν στην Κύπρο- στην Κεραμωτή .

Τα αποκαλυπτήρια του θα τελέσει ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Νίκαια 1700 χρόνια μετά: Το Φανάρι «αναβιώνει» την Α’ Οικουμενική Σύνοδο με τη δύναμη της εικόνας

Η δημοσιογράφος Μελικέ Τσαπάν πίσω από τη σύνοδο που έθεσε τις βάσεις της χριστιανικής πίστης

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Μνήμη, έρευνα και σύγχρονη Χριστιανική συνείδηση συνομιλούν σε ένα ντοκιμαντέρ που ανατέμνει τη σημασία της Α’ Οικουμενικής Συνόδου της Νίκαιας, 1.700 χρόνια μετά τη σύγκλησή της.

Γράφει η Μαρία Ζαχαράκη, Ethnos.gr

Με αφορμή την ιστορική επέτειο, παρουσιάστηκε στην ιστορική Μαράσλειο Σχολή στο Φανάρι, παρουσία του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου, ένα ντοκιμαντέρ με ξεχωριστό πνευματικό και πολιτισμικό βάρος.

Το ντοκιμαντέρ φωτίζει τις καθοριστικές πτυχές μιας Συνόδου που υπήρξε όχι μόνο κορυφαίο θρησκευτικό γεγονός, αλλά και ιστορικό σημείο καμπής: Εκεί διαμορφώθηκε το Σύμβολο της Πίστεως (το “Πιστεύω”), εκεί καθορίστηκε ο τρόπος υπολογισμού του Πάσχα — να εορτάζεται κάθε χρόνο την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο που ακολουθεί την εαρινή ισημερία, δηλαδή μετά τις 21 Μαρτίου, όταν η μέρα και η νύχτα έχουν ίση διάρκεια.

«Σε κάθε Θεία Λειτουργία, η οποία είναι ένα από τα ιερά μυστήρια για εμάς, απαγγέλλουμε το Σύμβολο της Πίστεως της Νίκαιας, το οποίο αρχίζει με την ομολογία της πίστης. Πρόκειται για μια απόφαση που ελήφθη στη Σύνοδο της Νίκαιας», όπως υπογράμμισε στο ντοκιμαντέρ ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας, Μακάριος.

Η προβολή συγκέντρωσε όχι μόνο πλήθος Χριστιανών, αλλά και μουσουλμάνους και ανθρώπους άλλων δογμάτων, σε ένα εμβληματικό μήνυμα συνύπαρξης.

Δημιουργός του ντοκιμαντέρ η έγκριτη Τουρκάλα δημοσιογράφος Μελικέ Τσαπάν, με μεγάλη γνώση των θρησκευτικών και μειονοτικών θεμάτων της Τουρκίας, η οποία κατάφερε να αναδείξει την παγκόσμια σημασία της Συνόδου, όχι μόνο ως θρησκευτικό, αλλά και ως ιστορικό και πολιτικό γεγονός.

Α’ Οικουμενική Σύνοδος, το θεμέλιο της χριστιανικής πίστης

Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη σύναξη της Εκκλησίας, που συγκάλεσε ο Μέγας Κωνσταντίνος το 325 μ.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας, ανοίγοντας το δρόμο για την ενοποίηση της πίστης μέσα από κοινές αποφάσεις, γι’ αυτό και θεωρείται θεμέλιο της πίστης τόσο για την Ορθοδοξία όσο και για τον Καθολικισμό.

Καθόρισε ότι ο Ιησούς Χριστός είναι “ομοούσιος” με τον Πατέρα, απορρίπτοντας την αιρετική άποψη ενός ιερέα από την Αλεξάνδρεια, του Αρείου, που υποστήριζε ότι ο Θεός (Πατέρας) και ο Ιησούς Χριστός (Υιός) ήταν δύο διαφορετικά όντα, και συνεπώς, μέσα σε ένα μονοθεϊστικό πλαίσιο, ο Χριστός δεν μπορούσε να είναι Θεός.

Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος αποφάσισε λοιπόν να επιλύσει τη θρησκευτική διαμάχη, που είχε προκαλέσει μεγάλο διχασμό στον Χριστιανισμό και εξαπλωνόταν ταχύτατα στα εδάφη της αυτοκρατορίας.

Νίκαια 1700 χρόνια μετά
Νίκαια 1700 χρόνια μετά

«Έστειλε μήνυμα σε όλες τις εκκλησίες και τους πνευματικούς ηγέτες του κόσμου. Τους προσκάλεσε στη Νίκαια», αναφέρει ο Πατριαρχικός Επίτροπος της Συριακής Ορθόδοξης Εκκλησίας, Γιουσούφ Τσετίν.

Προσκλήθηκαν 315 επίσκοποι από Ανατολή και Δύση. Ανάμεσά τους και ο αιρετικός Άρειος, ο Αθανάσιος, αλλά και ο Άγιος Νικόλαος των Μύρων (ο γνωστός Άγιος Βασίλειος).

«Εκεί θα αντιμετωπίζονταν όλα τα ζητήματα και θα επιλύονταν μια για πάντα», προσθέτει ο Τούρκος ιστορικός, Κουτλού Ακαλίν.

Μέγας Κωνσταντίνος: ο ηγέτης πίσω από την ενότητα Εκκλησίας και Αυτοκρατορίας

Η απόφαση για τη Σύνοδο είχε διαθρησκειακό, αλλά και πολιτικό υπόβαθρο: η ενοποίηση της Εκκλησίας συνέπιπτε με την ανάγκη ενότητας της αυτοκρατορίας του Μεγάλου Κωνσταντίνου.

Ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας στάθηκε στο πρόσωπο του Μεγάλου Κωνσταντίνου ως του κοσμικού προστάτη της Εκκλησίας και του συντονιστή της Α’ Συνόδου.

«Το ντοκιμαντέρ αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, διότι μας υπενθυμίζει τη σπουδαιότητα της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου και φέρνει ενώπιόν μας μια μεγάλη προσωπικότητα που είναι ο Μέγας Κωνσταντίνος», ανέφερε.

«Το πρώτο διάταγμα που υπέγραψε ως αυτοκράτορας ήταν να καταργήσει τη λατρεία στον αυτοκράτορα… Αυτό σημαίνει ότι μέσα του, ενδόμυχα, ήξερε ότι ξεκινούσε ένα μακρύ ταξίδι με προορισμό τον Χριστιανισμό», σημείωσε, τονίζοντας τον αποφασιστικό ρόλο που διαδραμάτισε η μητέρα του Κωνσταντίνου στη διαμόρφωση της πνευματικής του ταυτότητας. Πέρα από την πολιτική ιδιοφυΐα του αυτοκράτορα, η μητρική επίδραση υπήρξε καθοριστική για την εσωτερική του στροφή προς τη νέα πίστη, προετοιμάζοντας το έδαφος για μια ιστορική στροφή όχι μόνο στην προσωπική του διαδρομή, αλλά και στην πορεία ολόκληρης της Αυτοκρατορίας.

«Ο Μέγας Κωνσταντίνος ανατράφηκε ως χριστιανός. Αυτό συνέβη επειδή είχε μια αγία μητέρα, που ονομαζόταν Αγία Ελένη», είπε, ενώ την προσωπική επιρροή της μητέρας του στη θρησκευτική ταυτότητα του Κωνσταντίνου επισήμανε κι ο Αρμένιος Πατριάρχης στην Τουρκία, Σαχάκ Μασαλιάν.

«Όπως θα έκανε κάθε μητέρα, τού εξήγησε τις αρχές του χριστιανισμού και του μίλησε για τον Ιησού».

Μάλιστα, υπογραμμίζει πως μετά το διάταγμα των Μεδιολάνων, «ανέλαβε το ρόλο του υπερασπιστή του χριστιανισμού», επιδιώκοντας να τον χρησιμοποιήσει «ως τσιμέντο για την αυτοκρατορία του», όπως είπε χαρακτηριστικά ο Αρμένιος Πατριάρχης.

Άλλωστε, ήταν και η κοινωνική συγκυρία που επέταξε μια τέτοια πρωτοβουλία από έναν πολιτικό ηγέτη. Όπως παρατηρεί ο Μητροπολίτης Δημητριάδος, Χρυσόστομος Καλαϊτζής «οι άνθρωποι στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία είχαν κουραστεί από τον παγανισμό».

Η κρίσιμη σύνοδος

Η σύνοδος διήρκεσε από το Μάιο έως τον Ιούλιο του 325 μ.Χ. και η απόφαση του αυτοκράτορα να τη συγκαλέσει δεν ήταν χωρίς αντιδράσεις. Κατά τη διάρκεια της συνόδου υπήρξαν έντονες διαφωνίες και συγκρούσεις, σύμφωνα με τον Μασιμιλιάνο Παλινούρο, επίσκοπο της Ιταλικής Καθολικής Εκκλησίας, ενώ, όπως εξηγεί η Τουρκάλα ιστορικός Ελίφ Τοκάι από το Πανεπιστήμιο Κωνσταντινούπολης, ο Κωνσταντίνος επικρίθηκε από τα μέλη της συγκλήτου, ακόμη και γιατί χρησιμοποίησε τις μεταφορές και ταχυδρομικές υπηρεσίες του κράτους για την εκκλησία.

 

Νίκαια 1700 χρόνια μετά
Νίκαια 1700 χρόνια μετά

 

Ο βυζαντινός αυτοκράτορας «ήξερε, ωστόσο, από την αρχή πού πήγαινε», σύμφωνα με τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο, και η παρέμβασή του αποδείχθηκε τελικά κρίσιμη για την ενότητα της χριστιανικής πίστης.

Συγκεντρώθηκαν 315 επίσκοποι από όλο τον κόσμο, αλλά μόνο δύο πήραν το μέρος του Άρειου. Οι απόψεις του απορρίφθηκαν και η θεϊκή φύση του Ιησού ως «Υιού του Θεού» έγινε αποδεκτή. Η απόφαση αυτή αποτέλεσε τη βάση της χριστιανικής πίστης από εκείνη την ημερομηνία και μετά.

Οι αποφάσεις που σφράγισαν την ιστορία της Εκκλησίας

Η Α’ Οικουμενική Σύνοδος της Νίκαιας έλαβε μια σειρά από θεμελιώδεις αποφάσεις που αποτέλεσαν τη βάση για τη θεσμοποίηση του Χριστιανισμού:

  • Υιοθετήθηκε το Σύμβολο της Πίστεως (το «Πιστεύω»), που καθόρισε τη βάση της πίστης.
  • Καταδικάστηκε ο Αρειανισμός, δηλαδή η άρνηση της θεότητας του Ιησού Χριστού.
  • Συζητήθηκε η κοινή ημερομηνία εορτασμού του Πάσχα για όλη την Εκκλησία.
  • Τέθηκαν οι πρώτες βάσεις για την εκκλησιαστική διοίκηση και την ιεραρχία.
  • Καθιερώθηκε η πρακτική της σύγκλησης Συνόδων για την επίλυση δογματικών και εκκλησιαστικών θεμάτων.
  • Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος ήταν ουσιαστική για την ιστορία της εκκλησίας, θα πει ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Μακάριος.

«Διότι μας έδειξε τον τρόπο και τον τρόπο λήψης αποφάσεων. Με την πάροδο του χρόνου, ορισμένες εκκλησίες έλαβαν τις δικές τους αποφάσεις και επέλεξαν το δικό τους δρόμο. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει ενότητα, τουλάχιστον μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία».

 

Το θεμέλιο της πενταμερούς εκκλησίας, η αποκαλούμενη πενταρχία, τέθηκε επίσης στη Σύνοδο της Νίκαιας, όπως υπογράμμισε η ιστορικός στο πανεπιστήμιο Μαρμαρά, Σιρέν Τσελίκ.

Επίσκεψη Πάπα Λέοντος το Νοέμβριο στο Φανάρι

Από τον Μέγα Κωνσταντίνο ως τον Πάπα και τον Οικουμενικό Πατριάρχη, όλοι σήμερα αναγνωρίζουν σε αυτή τη σύνοδο το θεμέλιο πάνω στο οποίο χτίστηκε η εκκλησιαστική και θεολογική ταυτότητα του χριστιανικού κόσμου.

Δεν είναι τυχαίο πως Ορθόδοξοι και Καθολικοί αναγνωρίζουν τη Σύνοδο αυτή ως ακρογωνιαίο λίθο του Χριστιανισμού – ούτε ότι ο Πάπας Φραγκίσκος σχεδίαζε να παραστεί στις επετειακές εκδηλώσεις μαζί με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, πριν εκδημήσει. Ο νέος Πάπας Λέων, υλοποιώντας την παρακαταθήκη του προκατόχου του, αναμένεται να τιμήσει την επέτειο με μια ιστορική επίσκεψη στο Φανάρι τον προσεχή Νοέμβριο, ανήμερα της θρονικής εορτής του Αγίου Ανδρέα.

Ντοκουμέντο για το μέλλον

Όπως επισημάνθηκε και στο ντοκιμαντέρ, η ιστορία της Συνόδου δεν αφορά μόνο τους θεολόγους ή τους πιστούς? είναι κομμάτι του κοινού παγκόσμιου πολιτισμού. Μια συνάντηση που επηρέασε τη θρησκεία, την πολιτική και την ίδια τη δομή της κοινωνίας σε Ανατολή και Δύση.

Η δημοσιογράφος και σκηνοθέτις του ντοκιμαντέρ, Μελικέ Τσαπάν, περιγράφει την προσωπική της διαδρομή με αυτό το έργο ως «επιστροφή στο πεδίο». Παρότι μη Χριστιανή η ίδια, κατανόησε τη σημασία της Συνόδου ως μίας διατοπικής και διαθρησκευτικής ιστορικής τομής.

«Όταν μου προτάθηκε να κάνω αυτό το ντοκιμαντέρ, δεν ήμουν σίγουρη γι’ αυτό. Αλλά όταν ξεκίνησα, συνειδητοποίησα ότι αυτό δεν είναι μόνο για την ιστορία του Χριστιανισμού, αλλά και ένα θέμα που είναι συνυφασμένο με την πολιτική ιστορία, την ιστορία των πόλεων και των θρησκειών», θα πει στο Ethnos.gr.

«Πιστεύω ότι αφήσαμε στο μέλλον ένα πολύ καλό ντοκουμέντο για ένα ελάχιστα γνωστό θέμα», προσθέτει.

H υποχρέωση της μνήμης

Ο Άρχοντας του Οικουμενικού Πατριαρχείου, Λάκης Βίγκας, ο οποίος συνέβαλε καθοριστικά στην παραγωγή του ντοκιμαντέρ, υπογράμμισε, με τη σειρά του, τη σημασία της Συνόδου όχι μόνο στο χριστιανικό κοινό, αλλά στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

«Είναι η Οικουμενική Σύνοδος που έβαλε τις βάσεις στη χριστιανική πίστη και νομίζω ότι δεν είναι γνωστό σε όλους, όσο θα έπρεπε τουλάχιστον… Οφείλαμε να το κάνουμε γνωστό και κατανοητό. Είναι ένα ντοκιμαντέρ που ερευνά, μελετάει, και ακούγονται διαφορετικές φωνές. Μουσουλμάνοι, Χριστιανοί άλλων δογμάτων, συνδυάζοντας την ιστορία της εποχής», ανέφερε στην ομιλία του.

Το ντοκιμαντέρ αυτό, καρπός πρωτοβουλίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου με αφορμή τα 1700 χρόνια από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο, αυτό ακριβώς επιδιώκει να φωτίσει: τη Νίκαια όχι απλώς ως έναν σταθμό της ιστορίας, αλλά ως ένα σημείο συνάντησης πολιτισμών και θρησκειών, σε μια εποχή που κυριαρχείται από θρησκευτικές και εκκλησιαστικές συγκρούσεις, ανάδειξη της διαφορετικότητας και απομάκρυνση από την πίστη. Μέσα από τον φακό της Μελικέ Τσαπάν, το έργο ανοίγει το διάλογο για την ιστορική συνείδηση, πέρα από δόγματα, σύνορα και εποχές.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διεθνή3 ώρες πριν

Τι μπορεί να εμποδίζει το Ισραήλ να πλήξει τις πυρηνικές εγκαταστάσεις στο Ιράν;

Το Ισραήλ βλέπει ένα πυρηνικά εξοπλισμένο Ιράν ως υπαρξιακή απειλή. Ο Νετανιάχου δήλωσε ότι το χρονοδιάγραμμα των πληγμάτων θα εξαρτηθεί...

Αναλύσεις3 ώρες πριν

Μοναδική ιστορική επιχείρηση

Από τον αντιστράτηγο Ιωάννη Μπαλτζώη

Αναλύσεις4 ώρες πριν

Αλλάζει η Μέση Ανατολή!

Ο Μιχάλης Ψύλος στην τηλεόραση της "Ναυτεμπορικής": Οι συνωμοσιολόγοι λένε, ότι υπήρχαν κενά ασφαλείας στην τρομοκρατική επίθεση της 7ης Οκτωβρίου...

Γενικά θέματα5 ώρες πριν

Όταν απουσιάζει το «ειδικό βάρος»

Η Ε.Ε. δεν μπορεί να διαχειριστεί τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας που μαίνεται πάνω από 3 χρόνια στα σύνορά της,...

Διεθνή5 ώρες πριν

Πως η MOSSAD χτύπησε το Ιράν εκ των έσω!

Μια ισραηλινή πηγή ασφαλείας δήλωσε ότι η διαβόητη ισραηλινή υπηρεσία πληροφοριών δημιούργησε μια βάση στο Ιράν για μη επανδρωμένα αεροσκάφη.

Δημοφιλή