Ακολουθήστε μας

Διεθνή

Regling (ESM): Γιατί συγκρούστηκα με τον Schaeuble για το Grexit – Το Σύμφωνο Σταθερότητας πρέπει να αλλάξει

Δημοσιεύτηκε στις

«Το κόστος ενός Grexit ήταν πολύ μεγάλο» ανέφερε ο επικεφαλής του ESM, Klaus Regling

Tους λόγους για τους οποίους συγκρούστηκε με τον πρώην υπουργό Οικονομικών της Γερμανίας και τάχθηκε υπέρ της παραμονής της Ελλάδας εντός Ευρωζώνης ανέπτυξε με συνέντευξή του στη Suddeutsche Zeitung ο επικεφαλής του ΕSM, Klaus Regling, o οποίος έκανε λόγο για την ανάγκη αλλαγής των όρων του Συμφώνου Σταθερότητας.

Πιο συγκεκριμένα, όπως επισημαίνει ο κ. Regling, «το γεγονός ότι οι χώρες χαλάρωσαν μετά την εισαγωγή του ευρώ το 1999 ήταν απογοητευτικό.
Τα προβλήματα της Ελλάδας, με το χρέος και τα υψηλά δημοσιονομικά ελλείμματα, ήταν γνωστά.

Την πρώτη δεκαετία του ευρώ, το εισόδημα αυξήθηκε πάρα πολύ για αυτό που παρήγαγε η χώρα.
Αυτός ήταν ο λόγος για την κρίση του ευρώ από το 2010.
Υπήρχαν μακροοικονομικές ανισορροπίες που έπρεπε να διορθωθούν.
Ακόμα κι αν αυτό σήμαινε επώδυνες περικοπές
Αυτός ήταν ο λόγος για την κρίση του ευρώ από το 2010.
Υπήρχαν μακροοικονομικές ανισορροπίες που έπρεπε να διορθωθούν.
Ακόμα κι αν αυτό σήμαινε επώδυνες περικοπές.
Ωστόσο, με τον Schaeuble υπήρχαν διαφωνίες.
Δεν μαλώσαμε σε προσωπικό επίπεδο…
Σέβομαι τα κίνητρά του και τους λόγους για τους οποίους ήθελε την Ελλάδα εκτός ευρώ.
Ήθελε να αναγκάσει τα κράτη μέλη να λάβουν σοβαρά υπόψη την οικονομική πολιτική που απαιτεί η συμμετοχή στη νομισματική ένωση και να πειθαρχήσουν.
Όμως βρήκα το κόστος για τους Έλληνες πολύ υψηλό.
Τα εισοδήματά τους είχαν ήδη μειωθεί κατά ένα τέταρτο.
Αυτό ήταν απαραίτητο σε μεγάλο βαθμό για τη μείωση των ανισορροπιών.
Υπήρχαν όμως εκτιμήσεις σύμφωνα με τους οποίους μια έξοδος από το ευρώ θα μείωνε τα εισοδήματά τους και άλλο.
Αυτό θα προκαλούσε ακόμη πιο σοβαρά κοινωνικά προβλήματα.
Επιπλέον, εάν οι Έλληνες έφευγαν από το ευρώ, θα είχε αλλάξει τον χαρακτήρα της νομισματικής ένωσης.
Το 2019, μόνο μία χώρα του ευρώ είχε έλλειμμα λίγο πάνω από το 3%.
Στο τέλος της οικονομικής άνθησης, οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία και η Μεγάλη Βρετανία είχαν σημαντικά υψηλότερα ελλείμματα από τη ζώνη του ευρώ.
Τώρα, τα χρέη έχουν διογκωθεί ως αποτέλεσμα της κρίσης του κορωνοϊού.
Αλλά υπάρχει μια βασική διαφορά από τότε: Καμία χώρα δεν μπορεί να κάνει τίποτα για την πανδημία.
Πριν από δέκα χρόνια, από την άλλη πλευρά, οι χρηματοπιστωτικές αγορές δεν εμπιστεύονταν τα κράτη της κρίσης του ευρώ επειδή είχαν μεγάλα οικονομικά προβλήματα.
Ωστόσο, ο ESM χορήγησε τα δάνεια μόνο με αντάλλαγμα μεταρρυθμίσεις, και αυτές εφαρμόστηκαν από τα ομοσπονδιακά κράτη». 

«Μαύρο μηδέν χρέους»

Σύμφωνα με τον Regling, η Ελλάδα είχε ένα «μαύρο μηδέν στον προϋπολογισμό από το 2016» και… τώρα έχει χρέη 200% επί του ΑΕΠ.
«Αλλά μόνο επειδή, όπως και άλλα κράτη, ξόδεψε χρήματα για να αντιμετωπίσει την πανδημία.
Αυτό ήταν απολύτως σωστό, διαφορετικά η οικονομική ύφεση το 2020 θα ήταν πολύ χειρότερη.
Οι οικονομολόγοι συμφωνούν σε αυτό, αν και κατά τα άλλα δεν συμφωνούν σε πολλά.
Το ευρώ τα πάει καλά παρά το αυξημένο χρέος.
Οι χρηματοπιστωτικές αγορές βλέπουν ότι τα βουνά του χρέους στις ΗΠΑ, τη Μεγάλη Βρετανία και την Ιαπωνία αυξήθηκαν πολύ πιο γρήγορα από ό,τι στη ζώνη του ευρώ». 

«Ανθεκτικό το ευρώ, αλλά απαιτείται ένωση τραπεζών και κεφαλαιαγορών»

«Το ευρώ είναι πολύ πιο ανθεκτικό στην κρίση χάρη στο ταμείο διάσωσης του ESM και άλλους νέους θεσμούς.
Αλλά πρέπει να κάνουμε περισσότερα.
Για παράδειγμα, η ολοκλήρωση της ένωσης τραπεζών και κεφαλαιαγορών…
Έχουμε 19 εθνικές κεφαλαιαγορές στη ζώνη του ευρώ.
Ένας επενδυτής από την Ασία χρειάζεται ξεχωριστό φορολογικό δικηγόρο για κάθε χώρα.
Αυτό δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστικό.
Μια κοινή κεφαλαιαγορά θα ήταν καλή για τους επενδυτές, τις εταιρείες, τους αποταμιευτές και συνεπώς για την ανάπτυξη.
Επίσης, στο ενδεχόμενο μιας νέας ύφεσης, οι κυβερνήσεις θα έπαιρναν φθηνά δάνεια.
Αυτό θα έκανε τη ζώνη του ευρώ ακόμη πιο εύρωστη».

Σύμφωνο Σταθερότητας και χρέος

Σχετικά με το Σύμφωνο Σταθερότητας, ο κ. Regling επεσήμανε ότι πρέπει να μεταρρυθμιστεί.
Η αύξηση του ορίου χρέους σε ευρώ θα είχε οικονομική λογική.
Το οικονομικό περιβάλλον έχει αλλάξει.
Τα χαμηλά επιτόκια αλλάζουν πολλά.
Λόγω των χαμηλών επιτοκίων, τα επίπεδα του χρέους μπορεί να είναι υψηλότερα από ό,τι πιστεύονταν στις διαπραγματεύσεις του Μάαστριχτ πριν από 30 χρόνια.
Εάν η Επιτροπή της ΕΕ πρέπει να συνεχίσει να απαιτεί από ορισμένες κυβερνήσεις να στοχεύουν στο 60%, αυτό δεν είναι μόνο πολιτικά δύσκολο.
Θα κοστίσει επίσης ανάπτυξη στις χώρες.
Η απαίτηση για κάτι επώδυνο που είναι οικονομικά περιττό δεν θα πετύχει τελικά. Το αν ο νέος στόχος θα πρέπει να είναι ακριβώς 90% ή 100% ή 105% δεν μπορεί να προσδιοριστεί επιστημονικά.
Αυτή είναι μια πολιτική απόφαση.
Το Σύμφωνο Σταθερότητας έχει σκοπό να εγγυηθεί τη βιωσιμότητα του εθνικού χρέους.
Το χρέος για πράσινες επενδύσεις αυξάνει επίσης το επίπεδο του χρέους και πρέπει απλώς να είμαστε προσεκτικοί.
Ως εκ τούτου, το ανώτατο όριο του 3% θα πρέπει να συνεχίσει να ισχύει κατ’ αρχήν.
Ωστόσο, σε μεμονωμένες περιπτώσεις, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να τις υπερβούν εάν η Επιτροπή της ΕΕ καταλήξει στο συμπέρασμα ότι υπάρχει πραγματικά επενδυτικό κενό, ότι το κλείσιμο του χάσματος θα τονώσει την ανάπτυξη και ότι η βιωσιμότητα του χρέους δεν κινδυνεύει».

www.bankingnews.gr

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Στέιτ Ντιπάρτμεντ: Κινεζική δορυφορική εταιρεία υποστηρίζει τις επιθέσεις των Χούθι κατά των αμερικανικών συμφερόντων

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ κατηγόρησε την Πέμπτη μια κινεζική εταιρεία, την Chang Guang Satellite Technology, ότι υποστηρίζει – άμεσα – επιθέσεις κατά των συμφερόντων των ΗΠΑ από μαχητές Χούθι που υποστηρίζονται από το Ιράν.

Νωρίτερα, οι Financial Times επικαλέστηκαν Αμερικανούς αξιωματούχους ότι η δορυφορική εταιρεία, που συνδέεται με τον κινεζικό στρατό, προμήθευε στους αντάρτες Χούθι με εικόνες για να στοχοποιήσουν αμερικανικά πολεμικά πλοία και διεθνή πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.

«Μπορούμε να επιβεβαιώσουμε την αναφορά ότι η Chang Guang Satellite Technology Company Limited υποστηρίζει άμεσα τις τρομοκρατικές επιθέσεις των Χούθι που υποστηρίζονται από το Ιράν εναντίον των συμφερόντων των ΗΠΑ», δήλωσε η εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ Τάμι Μπρους σε τακτική ενημέρωση των συντακτών.

Με πληροφορίες από Reuters

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Ανοιχτό το ενδεχόμενο επίθεσης στο Ιράν από Τραμπ!

«Δεν απέρριψα το ισραηλινό σχέδιο, αλλά δεν βιάζομαι», λέει ο πρόεδρος των ΗΠΑ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κατά τη διάρκεια των δηλώσεων, στο πλαίσιο της συνάντησής του με την Ιταλίδα πρωθυπουργό Τζόρτζια Μελόνι, ο Ντόναλντ Τραμπ ρωτήθηκε για ένα δημοσίευμα των New York Times ότι «απορρίφθηκε» ένα ισραηλινό σχέδιο για χτύπημα στις ιρανικές πυρηνικές εγκαταστάσεις τον επόμενο μήνα.

Ειδικότερα,  ο πρόεδρος των ΗΠΑ απάντησε: «Δεν θα έλεγα ότι απορρίφθηκε».

Και πρόσθεσε: «Δεν βιάζομαι να το κάνω», επιβεβαιώνοντας ως έναν βαθμό το δημοσίευμα, το οποίο ανέφερε ότι το Ισραήλ ήθελε να προχωρήσει σε μια μεγάλη ισραηλινοαμερικανική επίθεση στις πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν τον επόμενο μήνα, αλλά ο Τραμπ επέλεξε τη διπλωματία.

«Το Ιράν έχει την ευκαιρία να έχει μια σπουδαία χώρα και να ζει ευτυχισμένα χωρίς θάνατο, και θα ήθελα να το δω αυτό», εξήγησε ο Αμερικανός πρόεδρος, μιλώντας σε δημοσιογράφους στο Οβάλ Γραφείο. «Αυτή είναι η πρώτη μου επιλογή», συμπλήρωσε.

«Εάν υπάρχει μια δεύτερη επιλογή, νομίζω ότι θα ήταν πολύ κακή για το Ιράν και νομίζω ότι το Ιράν θέλει τις συνομιλίες. Ελπίζω ότι θέλουν να μιλήσουν. Θα είναι πολύ καλό για αυτούς αν το κάνουν. Το Ιράν δεν μπορεί να έχει πυρηνικό όπλο. Είναι πολύ απλό», υπογράμμισε ο Ντόναλντ Τραμπ.

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Η Ρωσία αφαιρεί τους Ταλιμπάν από τον κατάλογο των τρομοκρατικών οργανώσεων

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το Ανώτατο Δικαστήριο της Ρωσίας ανακοίνωσε σήμερα ότι επικύρωσε την απόφαση αφαίρεσης των Ταλιμπάν από τον ρωσικό κατάλογο των τρομοκρατικών οργανώσεων, ένα συμβολικό μέτρο που αποσκοπεί στην ενίσχυση των σχέσεων μεταξύ Μόσχας και Καμπούλ.

Αφότου οι Ταλιμπάν επανήλθαν στην εξουσία στο Αφγανιστάν το καλοκαίρι του 2021, η χώρα είναι απομονωμένη από τη διεθνή κοινότητα.

«Η απόφαση τίθεται αμέσως σε ισχύ», τόνισε ο δικαστής που είχε επιφορτιστεί με την υπόθεση, μετέδωσαν ρωσικά πρακτορεία ειδήσεων έπειτα από μια ακροαματική διαδικασία κεκλεισμένων των θυρών.

Η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, ωστόσο, δεν ισοδυναμεί με επίσημη αναγνώριση της κυβέρνησης των Ταλιμπάν από τη Μόσχα σε αυτό το στάδιο.

Τον Μάρτιο, η ρωσική εισαγγελία ζήτησε να αφαιρεθούν οι Ταλιμπάν από τον κατάλογο των οργανώσεων που χαρακτηρίζονται «τρομοκρατικές» στη Ρωσία και ως εκ τούτου έχουν τεθεί εκτός νόμου. Οι Ταλιμπάν βρίσκονταν στον κατάλογο από το 2003, μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001.

Οι Ταλιμπάν κατέλαβαν την πρωτεύουσα του Αφγανιστάν την Καμπούλ στις 15 Αυγούστου 2021, μετά την κατάρρευση της υποστηριζόμενης από τις ΗΠΑ κυβέρνησης, ενώ λίγες μέρες αργότερα ακολούθησε η πλήρης αποχώρηση του αμερικανικού στρατού.

Έκτοτε, η Μόσχα έχει προχωρήσει στην εξομάλυνση των σχέσεων με τη νέα αφγανική κυβέρνηση των Ταλιμπάν, την οποία βλέπει ως πιθανό οικονομικό εταίρο και εταίρο κατά της τρομοκρατίας.

Εντούτοις, μέχρι σήμερα, η κυβέρνηση Ταλιμπάν δεν έχει αναγνωριστεί επισήμως από καμία χώρα, ιδίως λόγω της επιδείνωσης της κατάστασης των δικαιωμάτων των γυναικών στο Αφγανιστάν.

Ωστόσο, εκτός από τη Ρωσία, το Πακιστάν, η Κίνα, το Ιράν και οι περισσότερες χώρες της Κεντρικής Ασίας διατηρούν de facto διπλωματικές σχέσεις με τις αφγανικές αρχές.

Προσέγγιση Κρεμλίνου – Καμπούλ

Η Μόσχα έχει δεχθεί απεσταλμένους των Ταλιμπάν στη Ρωσία σε πολλές περιπτώσεις, ακόμη και πριν από την επιστροφή τους στην εξουσία.

Η προσέγγιση μεταξύ του Κρεμλίνου και της Καμπούλ φάνηκε να επιταχύνεται έπειτα από μια επίθεση τον Μάρτιο του 2024 κοντά στη Μόσχα, όταν 145 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε μια αίθουσα συναυλιών από τέσσερις ενόπλους του Ισλαμικού Κράτους στο Χορασάν, παρακλάδι της τζιχαντιστικής οργάνωσης στο Αφγανιστάν.

Τον Ιούλιο του 2024, ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν δήλωσε ότι θεωρεί τους Ταλιμπάν «συμμάχους στην μάχη κατά της τρομοκρατίας».

Στη συνέχεια, στα τέλη του 2024, υπέγραψε έναν νόμο που επιτρέπει στις ρωσικές αρχές να αφαιρέσουν μια οργάνωση από τον κατάλογο των τρομοκρατικών οργανώσεων, οι οποίες απαγορεύονται επομένως στη χώρα.

Τον περασμένο Οκτώβριο, ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ κάλεσε τη Δύση να άρει τις κυρώσεις κατά του Αφγανιστάν και να αναλάβει «ευθύνη» για την ανοικοδόμηση της χώρας, η οποία έχει καταστραφεί από δεκαετίες πολέμου.

Ο γραμματέας του Συμβουλίου Ασφαλείας της Ρωσίας Σεργκέι Σόιγκου επισκέφθηκε την Καμπούλ στα τέλη Δεκεμβρίου, μια σπάνια επίσκεψη υψηλόβαθμου ξένου αξιωματούχου, κατά την οποία δήλωσε την επιθυμία του να ενισχύσει τη «συνεργασία» με το Αφγανιστάν.

Πολλοί ηγέτες των Ταλιμπάν πολέμησαν στον δεκαετή πόλεμο της Σοβιετικής Ένωσης στο Αφγανιστάν τη δεκαετία του 1980.

Πηγή: ΑΜΠΕ 

Συνέχεια ανάγνωσης

Δημοφιλή