Ακολουθήστε μας

Πολιτική

Η γενοκτονία των Ποντίων: η νομική και ιστορική της διάσταση

Δημοσιεύτηκε στις

Απαράγραπτο το έγκλημα της γενοκτονίας

Βασίλειος Λ. Κωνσταντινόπουλος   

Η επίσημη επέτειος που έχει ορισθεί από την ελληνική πολιτεία για τη γενοκτονία των Ποντίων, δηλαδή η 19η Μαΐου, ημέρα που ο Μουσταφά Κεμάλ, επονομαζόμενος Ατατούρκ, αποβιβάστηκε στη Σαμσούντα, εγκαινιάζοντας επίσημα τις εκκαθαρίσεις κατά των Ελλήνων του Πόντου, μας υπαγορεύει να εξετάσουμε τη γενοκτονία από νομική και ιστορική διάσταση σε δύο συνέχειες.

α. Νομική διάσταση

Η γενοκτονία (αγγλ. genocide, γαλλ. génocide, γερμ. Genozid) ως νομικός όρος δημιουργείται την 1η Νοεμβρίου του 1944 από τον Πολωνοεβραίο δικηγόρο Raphael Lamkin, ο οποίος στο βιβλίο του Axis Rule in Occupied Europe κατήγγειλε τα εγκλήματα της ναζιστικής Γερμανίας κατά των Εβραίων στην κατεχόμενη Ευρώπη. Ως επίσημος νομικός όρος καθιερώνεται στη Σύμβαση της Γενεύης, της 9ης Δεκεμβρίου 1948 «Για την πρόληψη και την καταστολή του εγκλήματος της γενοκτονίας» που τέθηκε σε ισχύ το 1951. Σύμφωνα με το άρθρο 2 της Σύμβασης αυτής γενοκτονία συνιστούν οι παρακάτω περιγραφόμενες πράξεις που διαπράττονται με σκοπό τον ολικό ή μερικό αφανισμό μιας εθνικής ή φυλετικής ή θρησκευτικής ομάδας:

1. Εγκλήματα κατά μελών της ομάδας.

2. Προσβολές κατά της φυσικής ή πνευματικής ακεραιότητας των μελών της.

3. Εκ προθέσεως υποβολή των μελών της ομάδας σε συνθήκες διαβίωσης που οδηγούν στην ολική ή μερική φυσική τους εξόντωση.

4. Λήψη μέτρων παρεμπόδισης των γεννήσεων.

5. Υποχρεωτική μεταφορά της ομάδας σε άλλη ομάδα για βαθμιαία απώλεια της φυλετικής ή θρησκευτικής συνείδησης.

Η γενοκτονία είτε διεξάγεται σε καιρό ειρήνης είτε σε καιρό πολέμου αποτελεί διεθνές έγκλημα και δεν υπόκειται σε παραγραφή.

Παράλληλα προς τον όρο γενοκτονία χρησιμοποιείται και ο όρος εθνοκάθαρση, η οποία σύμφωνα με Επιτροπή του ΟΗΕ του 1993 ορίζεται ως η προσπάθεια δημιουργίας εθνικά ομοιογενών γεωγραφικά περιοχών μέσω βίαιου εκτοπισμού εθνικών ομάδων, καθώς και μέσω καταστροφής των ιδιαίτερων πολιτιστικών τους στοιχείων, όπως είναι τα αρχαία μνημεία, τόποι λατρείας, νεκροταφεία κ.τ.λ. Η εθνοκάθαρση δεν έχει καταστεί νομικός όρος του διεθνούς ποινικού δικαίου, αλλά είναι ένας γενικός όρος που περιγράφει ένα σύνολο εγκλημάτων, όπως εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, εγκλήματα πολέμου, γενοκτονία, που αποτελούν ενέργειες ποινικά επιλήψιμες και τιμωρητέες.

Σε αρκετές περιπτώσεις, οι έννοιες γενοκτονία και εθνοκάθαρση τέμνονται, όπως στην περίπτωση των Αρμενίων, των Ασσυρίων και των Ελλήνων του Πόντου. Καθαρή γενοκτονία αποτελεί η περίπτωση των διωγμών κατά των Εβραίων από το ναζιστικό καθεστώς, με την πιο ειδεχθή μορφή, αυτή της Endlösung (=τελικής λύσης, final solution), η οποία πρέπει να θυμίσουμε είχε ως πρότυπο τις τρεις γενοκτονίες που πραγματοποίησαν οι Τούρκοι, Αρμενίων, Ασσυρίων και Ποντίων.

Ως έγκλημα πολέμου νοούνται οι παραβιάσεις των νόμων και εθίμων του πολέμου και ως τέτοιες λογίζονται οι φόνοι αμάχων ή ομήρων ή αιχμαλώτων, η κακομεταχείριση του πληθυσμού, των αιχμαλώτων ή των ναυαγών, η διαρπαγή δημόσιας ή ιδιωτικής περιουσίας, η καταστροφή πόλεων, κωμοπόλεων ή χωριών και η εν γένει ερήμωση περιοχών.

Ως έγκλημα κατά της ανθρωπότητας ορίζεται κάθε πράξη προσβολής που στρέφεται κατά των ανθρώπινων δικαιωμάτων, της ελευθερίας, της ζωής προσώπου ή προσώπων για λόγους ένταξης σε συγκεκριμένη φυλετική, θρησκευτική ή ιδεολογική ομάδα, χωρίς να έχουν διαπράξει αξιόποινες πράξεις ή και σε περίπτωση που έχουν διαπράξει αξιόποινες πράξεις η υπέρβαση στην απόδοση ποινής.

Ο ορισμός των εγκλημάτων πολέμου και κατά της ανθρωπότητας εισήχθη με τις Συμβάσεις της Γενεύης το 1929 (περί μεταχειρίσεως των αιχμαλώτων πολέμου) και κυρίως με τις τέσσερις Συμβάσεις της Γενεύης το 1949 (α. περί βελτιώσεως της τύχης των τραυματιών και ασθενών των εν εκστρατεία στρατευμάτων, β. περί βελτιώσεως της τύχης των ασθενών, ναυαγών των κατά θάλασσαν ενόπλων δυνάμεων, γ. περί μεταχειρίσεως των αιχμαλώτων πολέμου και δ. περί προστασίας αμάχου πληθυσμού εν καιρώ πολέμου).

Πρέπει επίσης να μνημονεύσουμε την παρέμβαση του Ελβετού ανθρωπιστή και ιδρυτή του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού Ερρίκου Ντυνάν, ο οποίος με βάση τις εμπειρίες του στη μάχη του Σολφερίνο (1859) ανέλαβε την πρωτοβουλία για την υπογραφή της πρώτης Σύμβασης της Γενεύης από 12 κυβερνήσεις στις 22 Αυγούστου 1864 περί προστασίας του προσωπικού και του υγειονομικού υλικού και περί περισυλλογής και περίθαλψης αρρώστων ή τραυματιών ανεξαρτήτως χώρας προέλευσης. Με σύντονες προσπάθειες του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού υπεγράφησαν και οι δύο παραπάνω μνημονευθείσες Συμβάσεις της Γενεύης του 1929 και οι τέσσερις Συμβάσεις της Γενεύης το 1949.

Αν κανείς προβάλει εδώ την αντίρρηση ότι σύμφωνα με την αρχή του δικαίου nullum crimen, nulla poena sine lege δεν προκύπτει ποινική ευθύνη για τις γενοκτονίες των Αρμενίων και των Ποντίων και για το ολοκαύτωμα των Εβραίων, αφού αυτά συνέβησαν πριν από τη θεσμοθέτηση ιδιωνύμου αδικήματος, τότε πρέπει να του υπενθυμίσουν ότι ήδη με μια σειρά συμβάσεων από τα μέσα του 19ου αιώνα επιχειρήθηκε η κωδικοποίηση των κανόνων πολέμου (Jus belli), σύμφωνα με τις ανθρωπιστικές αρχές. Αυτές οι συμβάσεις είναι:

α. οι Συμβάσεις των Παρισίων του 1856

β. οι Συμβάσεις της Γενεύης του 1864 και 1906 και

γ. οι Συμβάσεις της Χάγης του 1899 και 1907.

Η τελευταία από αυτές, του 1907 θεωρείται σημείο αναφοράς για τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Επομένως, ανεξαρτήτως της ορολογίας (γενοκτονία, εθνοκάθαρση κ.τ.λ.) οι επιμέρους και οι συνολικές πράξεις των Τούρκων κατά των Αρμενίων, κατά των Ασσυρίων και κατά των Ποντίων -που υλοποιήθηκαν από τη δολοφονική τριάδα των πασάδων Ταλαάτ, Ενβέρ και Τζεμάλ, υπό την καθοδήγηση του γενικού επιθεωρητού του οθωμανικού στρατού και πασά, γερμανού στρατηγού Otto Liman von Sanders- καθώς και των Ναζί κατά των Εβραίων στοιχειοθετούν στην ουσία τα συγκεκριμένα ποινικά αδικήματα. Ο κύριος λόγος μάλιστα που οι Γερμανοί κατακτητές χαρακτήριζαν τους Έλληνες αντάρτες της Εθνικής Αντίστασης συμμορίτες και τις ομάδες αντίστασης συμμορίες (Banden και Banditen) ήταν για να αποφύγουν τις συνέπειες των συνθηκών αυτών. Ήταν δυστύχημα ότι την ορολογία αυτή περί συμμοριτών υιοθέτησαν στη συνέχεια και οι ακραίοι συντηρητικοί κύκλοι για να χαρακτηρίσουν την εμφύλια διαμάχη.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η ίδρυση με τη Σύσκεψη της Ρώμης της 1ης Ιουλίου 2002 ενός Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου (International Criminal Court) με έδρα τη Χάγη, στην αρμοδιότητα του οποίου εμπίπτουν τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, τα εγκλήματα πολέμου και το έγκλημα της γενοκτονίας, χωρίς να υπάρχει λόγος για σύσταση ad hoc ποινικών δικαστηρίων, όπως έγινε στην περίπτωση του δικαστηρίου της Νυρεμβέργης και του δικαστηρίου του Τόκυο.

β. Ιστορική διάσταση

Από την εμφάνιση των Νεοτούρκων (1908) ξεκίνησε η προσπάθεια εθνοκάθαρσης του οθωμανικού κράτους, κατευθυνόμενη κυρίως κατά εθνοτήτων που κατείχαν καίριες θέσεις στη διοίκηση και την οικονομία, όπως οι Αρμένιοι και οι Έλληνες.

Η γενοκτονία των Αρμενίων, των Ασσυρίων και των Ποντίων, που οργανώθηκε από την εγκληματική τριάδα των πασάδων, Ταλαάτ, Ενβέρ και Τζεμάλ, κατόπιν σχεδίων και συμβουλών του στρατηγού Otto Liman von Sanders, αποτελούν ιστορικά γεγονότα αδιαμφισβήτητα, όπως προκύπτει από τα αρχεία του Υπουργείου Εξωτερικών όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της Γερμανίας, της Αυστρίας, ακόμη και της Τουρκίας και από τις μαρτυρίες των ξένων πρεσβευτών George Horton, αμερικανού πρεσβευτή στη Σμύρνη (βλ. Η Μάστιγα της Ασίας, 1926, ελλ. μετ. Αθήνα 1980), Henry Morgenthau (βλ. Τα Μυστικά του Βοσπόρου, 1918, ελλ. μετ. Αθήνα 1998) κ.ά.

Η εκστρατεία αφανισμού είχε δύο φάσεις: α. 1914-1918, β. 1919-1923. Ο ακριβής αριθμός των θυμάτων δεν θα μαθευτεί ποτέ. Υπολογίζεται ότι περίπου 1400000 Έλληνες της Μικράς Ασίας και της Ανατολικής Θράκης εξοντώθηκαν, εκ των οποίων 353000 Πόντιοι, σε εκτοπισμούς, πορείες θανάτου από τα παράλια στα ενδότερα της Μικράς Ασίας, τάγματα καταναγκαστικής εργασίας (αμελέ ταμπουρού) με ελάχιστη διατροφή και άθλιες συνθήκες διαβίωσης, ώστε να επέλθει η φυσική τους εξόντωση, σφαγές και εκτελέσεις, βιασμούς και κάθε είδους κακοποιήσεις τόσο από τακτικά στρατιωτικά σώματα, όσο και από άτακτα (Τσέτες) που δρούσαν υπό την καθοδήγηση του Τοπάλ πασά.

Οι εγκληματικές αυτές πράξεις δυστυχώς συνέβαιναν υπό την ανοχή της διεθνούς κοινότητας, παρά την κοινοποίηση των πράξεων αυτών προς τις Κυβερνήσεις των Δυτικών Δυνάμεων, μέσω των διπλωματικών αναφορών.

Το γεγονός επίσης ότι η νεοοθωμανική Τουρκία λυσσαλέα αντιμάχεται τις ιστορικές της ευθύνες στις τρεις γενοκτονίες του 20ού αιώνα, Αρμενίων, Ασσυρίων και Ποντίων, που η προγενέστερη κρατική της υπόσταση σχεδίασε και υλοποίησε, δίνοντας μάλιστα το παράδειγμα στους ναζί για τη φρικωδέστερη γενοκτονία του 20ού αιώνα, αυτή των Εβραίων, δεν την καθιστά απλώς συνένοχη, αλλά και ύποπτη τελέσεως των ίδιων εγκληματικών πράξεων. Οι εισβολές της Τουρκίας στην Κύπρο, στη Βόρεια Συρία, στη Λιβύη και αλλού αποδεικνύουν ότι συνεχίζεται η ίδια ιμπεριαλιστική πολιτική, δυστυχώς υπό την ανοχή και πάλι των μεγάλων δυνάμεων. Η περίπτωση της αντιμετώπισης των Κούρδων ενέχει όλα τα χαρακτηριστικά της γενοκτονίας. Είναι καθήκον του πολιτισμένου κόσμου να επιβάλει στην Τουρκία την αναγνώριση της αυτοδιάθεσης των Κούρδων και τη δημιουργία μιας κουρδικής κρατικής οντότητας. Είναι καθήκον επίσης και της Ελλάδας να οργανωθεί και να αναπτύξει την αμυντική της βιομηχανία, ώστε να αποτελέσει ένα ισχυρό αντίβαρο στην τουρκική επιθετικότητα. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που γειτνιάζει με την Τουρκία, που υφίσταται την επεκτατική της πολιτική, χωρίς δυναμικές δράσεις. Η περίπτωση της επί 47 χρόνια κατοχής της Κύπρου, η εισβολή στην ΑΟΖ της Ανατολικής Μεσογείου και η γαλάζια πατρίδα στο Αιγαίο σε συνδυασμό με τα επιτεύγματα της αμυντικής της βιομηχανίας οφείλουν να μας αφυπνίσουν, για ν αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες των εταιρειών μας και των επιστημόνων μας σε ένα πλαίσιο ισχυρής ανάπτυξης και απορρόφησης της ανεργίας. Αυτό ως όραμα είναι στόχος ιερός για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση.

Με μεγάλη καθυστέρηση και συγκεκριμένα στις 24-2-1994 η Βουλή των Ελλήνων ομόφωνα αναγνώρισε τη γενοκτονία των Ποντίων και όρισε τη 19 Μαΐου, ημέρα της αποβίβασης του Μουσταφά Κεμάλ στη Σαμψούντα, ως ημέρα εθνικής μνήμης της γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού. Για τη γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου υπάρχουν βέβαια εμπεριστατωμένα βιβλία πανεπιστημιακών, όπου παρατίθεται και σχετική βιβλιογραφία.

Σήμερα η γενοκτονία έχει αναγνωρισθεί από:

  • το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (2006)
  • τη Διεθνή Ένωση Ακαδημαϊκών για τη Μελέτη των Γενοκτονιών (2007)
  • κράτη όπως η Κύπρος, η Σουηδία, η Αρμενία, η Ολλανδία
  • 12 πολιτείες των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής
  • τις πολιτείες της Αυστραλίας Νότια Αυστραλία και Νέα Νότια Ουαλία
  • την πόλη του Τορόντο και άλλες πόλεις του Καναδά…

Η πρόσφατη μάλιστα αναγνώριση από τον νυν Πρόεδρο των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν, προδικάζει και την αντίστοιχη αναγνώριση της γενοκτονίας των Ποντίων, αρκεί η ελληνική Κυβέρνηση να προβεί στις κατάλληλες ενέργειες.

Είναι επίσης αλήθεια ότι η κρίση των Ηνωμένων Εθνών για το χαρακτηρισμό εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας είναι πολύ επιλεκτική, όπως αποδεικνύει η περίπτωση της Γιουγκοσλαβίας, η περίπτωση των Κούρδων, αλλά και η περίπτωση της Κύπρου. Και πραγματικά ποτέ δεν καταδικάστηκε η Τουρκία ούτε για τη γενοκτονία των Αρμενίων ούτε για τη γενοκτονία των Ποντίων ούτε για τη γενοκτονία των Ασσυρίων.

Η μόνη τιμωρία που υπήρξε ενός από τους τρεις πρωτεργάτες της γενοκτονίας των Αρμενίων ήταν η εκτέλεση του Ταλαάτ πασά στις 15 Μαρτίου του 1921 στο Βερολίνο από τον αρμένιο φοιτητή Σολομώντα Τεχλιριάν. Στη δίκη στην οποία εισήχθη ο Τεχλιριάν ισχυρίσθηκε «σκότωσα, μα δεν είμαι ανθρωποκτόνος». Το γερμανικό δικαστήριο υιοθέτησε την άποψή του και βεβαίως τον αθώωσε.

Την ατιμωρησία μάλιστα των Τούρκων στις δύο αυτές εκστρατείες γενοκτονίας προφασίστηκαν οι ηγέτες του Γ΄ Ράιχ για να αποφασίσουν την Endlösung (τελική λύση) και θα το πετύχαιναν αν απέναντί τους δεν ήσαν οι Εβραίοι, λαός που με πείσμα και αποφασιστικότητα κατήγγειλε το ολοκαύτωμα και οδήγησε στην κρεμάλα πολλούς πρωταίτιους. Αντίθετα, οι Τσιγγάνοι, μη διαθέτοντας καμιά ισχύ, ξεχάστηκαν, όπως ξεχάστηκαν και τα διαρκή εγκλήματα των Τούρκων στην Κύπρο και στους Κούρδους.

Αρχειακές Πηγές κατ’ επιλογήν

Ιστορικό αρχείο Υπουργείου Εξωτερικών κ.υ. 1917 κ.ε.

Αρχείο Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών

Αρχείο Υπουργείου Εξωτερικών της Αυστρίας Griechenverfolungen in der Türkei 1916-1918

Αρχείο Υπουργείου Εξωτερικών της Γερμανίας Türkei Nr. 168, Beziehungen der Türkei zu Griechenland, Bd. 14, Bd. 15, 1916

Συνοπτική Βιβλιογραφία

Σταμάτη Γεωργούλη, Εγχειρίδιο Διεθνούς Δικαίου, Σ.Σ.Ε., Αθήνα 1998

Κωνσταντίνου Ευσταθιάδου, Μελέται Διεθνούς Δικαίου 1929-1959, Τόμος ΙΙ, Αθήνα 1959

George Horton, Η Μάστιγα της Ασίας, 1926, ελλ. μετ. Αθήνα 1980

Henry Morgenthau, Τα Μυστικά του Βοσπόρου, 1918, ελλ. μετ. Αθήνα 1998

Κωνσταντίνου Εμμ. Φωτιάδη, Η Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, Αθήνα 2013 (όπου βλέπε σχετική βιβλιογραφία)

 

* Καθηγητής Πανεπιστημίου.

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Η διαφορά ενός στρατιωτικού ηγέτη με έναν πολιτικό!

Ο Αντιστράτηγος Χέρτσι Χαλεβί Αρχηγός των Ισραηλινών Ενόπλων Δυνάμεων υπέβαλε την παραίτηση του αναλαμβάνοντας την ευθύνη που του αναλογεί για την σκοτεινότερη ημέρα στην ιστορία του κράτους του Ισραήλ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει ο Κωνσταντίνος Λουκόπουλος

Η διαφορά του Στρατιωτικού Ηγέτη από έναν πολιτικό που πρώτιστος στόχος του να επιβιώσει πολιτικά.

Ο Αντιστράτηγος Χέρτσι Χαλεβί Αρχηγός των Ισραηλινών Ενόπλων Δυνάμεων υπέβαλε την παραίτηση του αναλαμβάνοντας την ευθύνη που του αναλογεί για την σκοτεινότερη ημέρα στην ιστορία του κράτους του Ισραήλ και για όλους τους Εβραίους μετά το Ολοκαύτωμα. Και η ευθύνη εστιάζεται στο γεγονός ότι για πολλές ώρες ο πανίσχυρος Ισραηλινός Στρατός δεν μπορούσε να προστατέψει τους πολίτες τους από τις φρικαλεότητες των τρομοκρατών της Χαμάς . Κάτι που είχε μάλιστα δηλώσει από τις πρώτες ημέρες.

Ο Πρωθυπουργός όμως Νετανιάχου για 14 χρόνια στην εξουσία με 1,5 χρόνο διακοπή ούτε καν ψήγματα ευθύνης δεν έχει αναλάβει αλλά προσπαθεί να επιβιώσει πολιτικά με διάφορους τακτικισμούς και παρατάσεις του πολέμου. Επέτρεψε όλο αυτό το διάστημα να ισχυροποιηθεί η Χαμάς στην Γάζα για να μειώνει την επιρροή της Παλαιστινιακής Αρχής η οποία απολάμβανε έναν βαθμό διεθνούς νομιμοποίησης και επί πρωθυπουργίας του οι Υπηρεσίες Πληροφοριών και Ασφαλείας απέτυχαν να αποτρέψουν την 7η Οκτωβρίου.

Το τραύμα των Ισραηλινών από την κατάρρευση του αισθήματος ασφαλείας ίσως να μην επουλωθεί πλήρως.

Υπάρχουν άξιοι πολιτικοί που θα μπορούσαν να αναλάβουν την πορεία στο μέλλον του Ισραήλ.

Συνέχεια ανάγνωσης

Πολιτική

Παρέμβαση Μαυρίδη στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου για τον ρόλο της Τουρκίας στη Συρία

Το καθεστώς Ερντογάν, το οποίο συνεργάστηκε για χρόνια με τζιχαντιστές και με το Ισλαμικό Κράτος, σήμερα συνεχίζει τον επεκτατισμό του για μετατροπή της Συρίας σε ένα προτεκτοράτο, ανέφερε μεταξύ άλλων ο Κύπριος Ευρωβουλευτής

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Παρέμβαση στην ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο είχε ο Ευρωβουλευτής Κώστας Μαυρίδης (ΔΗΚΟ, S&D), τονίζοντας για ακόμη μια φορά τον ρόλο της Τουρκίας στη Συρία, ενάντια στο Διεθνές Δίκαιο και στα στρατηγικά συμφέροντα της ΕΕ στη Μέση Ανατολή.

Στην παρέμβασή του ο κ. Μαυρίδης τόνισε ότι:

«Μετά την ανατροπή του καθεστώτος Άσαντ έχουμε ως ΕΕ, μια ιστορική ευκαιρία για ειρήνη και σταθερότητα στη Συρία και ευρύτερα στη Μέση Ανατολή. Αυτό, στη βάση όμως κάποιων παραμέτρων:

Πρώτον προστασία των εθνοτικών και θρησκευτικών κοινοτήτων.

Δεύτερον, οι τζιχαντιστές δεν μπορεί να είναι σύμμαχοί μας. Η μετονομασία τους σε δήθεν μετριοπαθή πολιτική αντιπολίτευση δεν ξεγελάει τους Ευρωπαίους πολίτες, ούτε το Ευρωκοινοβούλιο.

Τρίτον, κάθε αμερόληπτος παρατηρητής γνωρίζει ότι το καθεστώς Ερντογάν, το οποίο συνεργάστηκε για χρόνια με τζιχαντιστές και με το Ισλαμικό Κράτος, σήμερα συνεχίζει τον επεκτατισμό του για μετατροπή της Συρίας σε ένα προτεκτοράτο.»

Καταλήγοντας ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Αυτή η νέο-οθωμανική πολιτική είναι ο εχθρός των λαών της περιοχής. Είναι η ίδια δύναμη που κατέχει έδαφος της Κύπρου, έδαφος της ΕΕ, αλλά η κ. Κάλας (Ύπατη Εκπρόσωπος και Αντιπρόεδρος της Ευρ. Επιτροπής), την χαρακτήρισε στρατηγικό εταίρο! Όσοι πιστεύουμε στις αξίες της ΕΕ, προασπιζόμαστε αυτές τις αξίες έμπρακτα κι όχι με λόγια.»

Συνέχεια ανάγνωσης

Πολιτική

Τί αναφέρει το δημοσίευμα στα “ΝΕΑ” για τα θαλάσσια πάρκα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κινητικότητα καταγράφηκε τα τελευταία 24ωρα από κυβερνητικής πλευράς για τα θαλάσσια πάρκα στο Νότιο Αιγαίο.

Ρεπορτάζ: Μαρία Μουρελάτου / ΤΑ ΝΕΑ

Η εξέλιξη αυτή έρχεται, ύστερα από ένα τρίμηνο αδράνειας που από πολλούς είχε ερμηνευθεί υπό το πρίσμα της επιδίωξης μιας αναγκαίας «νηνεμίας» στο Αιγαίο, στο πλαίσιο και του εν εξελίξει ελληνοτουρκικού διαλόγου και στον απόηχο πιθανώς της αρχικής αντίδρασης του τουρκικού ΥΠΕΞ, με το θέμα να απασχολεί ακολούθως και τη συνάντηση κορυφής Μητσοτάκη – Ερντογάν στην Αγκυρα τον περασμένο Μάιο.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το περασμένο Σαββατοκύριακο το θέμα του θαλάσσιου πάρκου στο Νότιο Αιγαίο βγήκε από τον «πάγο» μέσα από κάποιες πρώτες συνομιλίες γύρω από τα προτεινόμενα όρια προστασίας, που σε άλλες περιοχές αγγίζουν τα 3 ναυτικά μίλια και σε άλλες τα 6 ν.μ., πάντα εντός των χωρικών μας υδάτων.

Θαλάσσια είδη

Αφού επανεξετάστηκαν οι λόγοι που σε κάθε περιοχή (και κυρίως ανατολικότερα) προτείνεται από τους μελετητές το εκάστοτε όριο προστασίας και αφού επαναδιατυπώθηκαν οι αναγκαίες διευκρινίσεις, ακολούθησε σύσκεψη τη Δευτέρα σε επίπεδο υπηρεσιακό, η οποία κατέληξε στην απόφαση της αύξησης της έκτασης προστασίας του θαλάσσιου πάρκου στο Νότιο Αιγαίο, μέσω της προσθήκης και κατοικημένων νησιών (Φολέγανδρος, Ανάφη) στις προστατευόμενες θαλάσσιες περιοχές – όσον αφορά (πάντα) τα σημεία εκείνα όπου τρέφονται και φωλιάζουν θαλασσοπούλια και άλλα υπό προστασία θαλάσσια είδη.

Πλέον η ομάδα που είναι επιφορτισμένη με το εν λόγω πάρκο (και η οποία είχε υποβάλει την αρχική της μελέτη στα τέλη του Σεπτεμβρίου προκειμένου να έχει ολοκληρωθεί η χωροθέτηση εντός του 2024 όπως ήταν ο αρχικός κυβερνητικός προγραμματισμός), υποχρεούται εντός της επόμενης εβδομάδας να μετρήσει εκ νέου την έκταση των προστατευόμενων περιοχών, μετά και την προσθήκη των νέων περιοχών που προέκριναν οι αρμόδιοι αξιωματούχοι από το υπουργείο Περιβάλλοντος, προκειμένου το καινούργιο – «πιο φιλόδοξο» όπως χαρακτηρίζεται – σχέδιο μελέτης να επανακατατεθεί εντός δύο-τριών εβδομάδων το πολύ.

Θαλάσσια πάρκα: Η ακινησία

Ενα πρακτικό, χρονικό εμπόδιο είναι πως με την «ακινησία» που μεσολάβησε και παρά την τρίμηνη παράταση που δόθηκε στη σύμβαση των μελετητών με τον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ), η «παρατεταμένη» σύμβαση εκπνέει ξανά στις 15 Φεβρουαρίου και νομικά τουλάχιστον δεν προβλέπεται τρίτη παράταση.

Οταν η νέα μελέτη με την επικαιροποιημένη έκταση προστασίας – που μορφολογικά θα αποτελείται από τις ήδη κατατεθειμένες περιοχές (τα κατακερματισμένα σημεία προστασίας γύρω από ακατοίκητες νησίδες, βραχονησίδες και τις θαλάσσιες περιοχές τους), καθώς επίσης και από τις νέες θαλάσσιες περιοχές προστασίας γύρω από νησιά κατοικημένα όπως η Ανάφη και η Φολέγανδρος – ολοκληρωθεί, τότε θα επανακατατεθεί προς τελική έγκριση από τις ηγεσίες των συναρμόδιων υπουργείων (Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ΥΠΕΞ, υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων) προτού τελικά αναρτηθεί προς την αναγκαία – διάρκειας ενός μήνα – ηλεκτρονική διαβούλευση.

Το ταξίδι Μητσοτάκη στην Αγκυρα

Εχοντας πλέον ξεπεράσει σε έκταση την αρχικά υπολογισμένη περιοχή των 8.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, το νέο σχέδιο μελέτης για το θαλάσσιο πάρκο στο Νότιο Αιγαίο με τις προσθήκες των νέων προστατευόμενων περιοχών πέριξ κατοικημένων νησιών, παραμένει ακόμα άγνωστο αν θα επιλεγεί να δοθεί στη δημοσιότητα από τον Μάρτιο, που όπως όλα δείχνουν θα είναι έτοιμο, και σε χρόνο προγενέστερο της επικείμενης συνάντησης κορυφής Μητσοτάκη – Ερντογάν στην Αγκυρα στο πλαίσιο του 6ου Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας.

Μετά την πτώση του Ασαντ στη Συρία και τις τουρκικές εξαγγελίες για παράνομη τουρκοσυριακή ΑΟΖ, οι προπαρασκευαστικές διεργασίες για την επίσκεψη του έλληνα Πρωθυπουργού στην Αγκυρα κινούνται με χαμηλή ταχύτητα, ενώ και οι διαβουλεύσεις για εξεύρεση ημερομηνίας διεξαγωγής του ΑΣΣ στην Τουρκία μεταξύ των δύο αντιπροσωπειών δεν φαίνεται να έχουν καταγράψει τις τελευταίες εβδομάδες την παραμικρή πρόοδο.

Θαλάσσια πάρκα: Γκρίζα σύννεφα

Γεγονός είναι πάντως πως η κινητικότητα ως προς τον στόχο της χωροθέτησης και θεσμοθέτησης των θαλάσσιων πάρκων σε Ιόνιο και Ν. Αιγαίο σημειώνεται σε μια περίοδο που έχουν συγκεντρωθεί πάνω από τα «ήρεμα νερά» του ελληνοτουρκικού διαλόγου αρκετά γκρίζα σύννεφα, τόσο σε επίπεδο ρητορικής όξυνσης με τις πρόσφατες προκλητικές δηλώσεις Μπαχτσελί για τα Δωδεκάνησα, όσο και στο ίδιο το πεδίο, με την τουρκική άσκηση «Γαλάζια Πατρίδα 2025» που ολοκληρώθηκε προχθές και η οποία προέβλεπε ως κεντρικό της σενάριο, μεταξύ άλλων, στο Αιγαίο και την κατάληψη νησιού.

Η κυβέρνηση και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει επανειλημμένα τονίσει, ωστόσο, πως το πρότζεκτ «θαλάσσια πάρκα» που εξαγγέλθηκε στο πλαίσιο της Διεθνούς Διάσκεψης των Ωκεανών τον περασμένο Απρίλιο έχει να κάνει «με καθαρά περιβαλλοντικούς σκοπούς».

Και πως παρά τις αντιδράσεις της Αγκυρας, που μέσω του τουρκικού ΥΠΕΞ είχε κάνει λόγο τότε για «γεωγραφικούς σχηματισμούς με αδιευκρίνιστη κυριαρχία» (υπογραμμίζοντας, ταυτόχρονα, πως η Ελλάδα «χρησιμοποιεί περιβαλλοντικά ζητήματα για να προωθήσει την ατζέντα της στα ζητήματα του Αιγαίου»), «τα θαλάσσια πάρκα θα γίνουν», με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να επισημαίνει, επιπλέον, πως «η επέκταση των θαλάσσιων πάρκων εντός χώρου ελληνικής κυριαρχίας δεν αφορά την Τουρκία» και πως η Ελλάδα, ως προς την άσκηση εθνικής κυριαρχίας, δεν ζητεί «την άδεια κανενός».

Θαλάσσια πάρκα: Εντονες αντιδράσεις

Με δεδομένες πάντως τις έντονες – παράλογες κατά τα άλλα – αντιδράσεις που είναι σχεδόν προδιαγεγραμμένο πως θα προκύψουν από τη γείτονα χώρα στη θέα της ολοκληρωμένης μελέτης του θαλάσσιου πάρκου στο Ν. Αιγαίο σε περίπτωση που επιλεγεί να αναρτηθεί προς δημόσια διαβούλευση πριν από τη συνάντηση των δύο ηγετών Ελλάδας και Τουρκίας στην Αγκυρα (η οποία χρονικά προσώρας τοποθετείται κι αυτή εντός Μαρτίου), αυτό που μένει να φανεί είναι η στάθμιση που θα κάνει η ελληνική κυβέρνηση ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα.

Κατά πόσο, δηλαδή, θα επιλέξει να προκαλέσει «φουρτούνα» στον δρόμο προς το ΑΣΣ με κίνδυνο αυτή να επηρεάσει και το τετ α τετ Μητσοτάκη – Ερντογάν – χωρίς βεβαίως αυτό να αποτελεί το μόνο τρέχον επίδικο μεταξύ των δύο ηγετών – ή αν θα προκρίνει τελικά τη μετάθεση της δημοσιοποίησης και ολοκλήρωσης του πρότζεκτ «θαλάσσια πάρκα» σε χρόνο μεταγενέστερο της επικείμενης επίσημης πρωθυπουργικής επίσκεψης στην Αγκυρα.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Άμυνα2 ώρες πριν

Η διαφορά ενός στρατιωτικού ηγέτη με έναν πολιτικό!

Ο Αντιστράτηγος Χέρτσι Χαλεβί Αρχηγός των Ισραηλινών Ενόπλων Δυνάμεων υπέβαλε την παραίτηση του αναλαμβάνοντας την ευθύνη που του αναλογεί για...

Αναλύσεις3 ώρες πριν

Χρίστος Ιακώβου: Γιατί η ελληνοκυπριακή πλευρά μιλά για «σημεία διέλευσης» και η τουρκοκυπριακή για «οδοφράγματα»;

Μια απλή επανάληψη του παρελθόντος είναι οι εξελίξεις στο Κυπριακό και η συζήτηση για τα σημεία διέλευσης, όπως αναλύει από...

Διεθνή3 ώρες πριν

Έρχεται συνάντηση Νετανιάχου-Τραμπ! Σε εξέλιξη η επιχείρηση «Σιδερένιο Τείχος» στη Δυτική Όχθη

Σε συντονισμό τα διπλωματικά επιτελεία σε Ουάσιγκτον και Ιερουσαλήμ

Πολιτική7 ώρες πριν

Παρέμβαση Μαυρίδη στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου για τον ρόλο της Τουρκίας στη Συρία

Το καθεστώς Ερντογάν, το οποίο συνεργάστηκε για χρόνια με τζιχαντιστές και με το Ισλαμικό Κράτος, σήμερα συνεχίζει τον επεκτατισμό του...

Διεθνή7 ώρες πριν

OCCRP: Το Αζερμπαϊτζάν χρησιμοποίησε μυστικό ταμείο για να δωροδοκήσει Ευρωπαίους πολιτικούς

Δύο πρώην Γερμανοί βουλευτές που κατηγορούνται ότι δωροδοκήθηκαν από το Αζερμπαϊτζάν με αντάλλαγμα την προώθηση των συμφερόντων του Μπακού στην...

Δημοφιλή