Ιστορία
Ο Νικόλαος Γυζης και το «Κρυφό Σχολειό»
Νικόλαος Γύζης, ένας μεγάλος Έλληνας
Υποναύαρχος (Ο) Δημήτριος Γεωργαντάς ΠΝ ε.α.
Ιωάννα – Θεοδοσία Γεωργαντά, Φοιτήτρια
«Αν θα γράψετε ποτέ την Βιογραφία μου, μη λησμονήσετε να γράψετε ότι, επί τέλους, εγήρασα ονειρευόμενος» Νικόλαος Γύζης (1842-1901)
Ο Βίος και τα Έργα του
«… Τι κάνει η χρυσή μου Αθήνα των Φώτων, τα οποία έφεξαν και φέγγουν όλη την οικουμένη, εκτός των Αθηνών!» Νικόλαος Γύζης
Ο Νικόλαος Γύζης, γεννήθηκε την 1η Μαρτίου 1842 στην Τήνο. Ήταν ένα από τα έξι (6) παιδιά του ξυλουργού Ονούφριου Γύζη και της Μαργαρίτας. Τα παιδικά του χρόνια τα πέρασε στο νησί του, όπου ακόμα ήταν φρέσκες οι ηρωικές στιγμές του Αγώνα και τα ανδραγαθήματα των επαναστατών. Το 1850, μαζί με την οικογένειά του, εγκαθίσταται στην Αθήνα (στο Μοναστηράκι και αργότερα στην οδό Θεμιστοκλέους 18). Από μικρός δείχνει την έφεσή του στο σχέδιο και στη ζωγραφική. Το 1859, δεκαεπτά (17) ετών, εγγράφεται στο Σχολείο των Τεχνών. Παράλληλα, παρακολουθεί και μαθήματα ξυλογλυπτικής και χαλκογραφίας. Τα χαρακτηριστικά του χαρακτήρα του ήταν το χιούμορ, η αφέλεια και η αδιάκοπη εσωτερική ανάγκη του να επιτυγχάνει το τέλειο, καθώς επίσης και η μεγάλη θρησκευτικότητά του.
Περί το τέλος των σπουδών του, γνωρίζεται με τον πλούσιο και φιλότεχνο συμπατριώτη του Νικόλαο Νάζο. Ο Νάζος βοήθησε, ώστε να πάρει υποτροφία από το ευαγές Ίδρυμα του Ναού της Ευαγγελιστρίας της Τήνου, για σπουδές πάνω στη ζωγραφική, στην Ακαδημία Τεχνών του Μονάχου. Τον Ιούνιο 1865, σε ηλικία 23 ετών, ο Γύζης αναχώρησε για το Μόναχο. Μαθήτευσε δίπλα στους διάσημους ζωγράφους Χέρμαν Άνσουτς (Hermann Anschutz) και Αλεξάντερ Βάγκνερ (Alexander Wagner). Τον Ιούνιο 1868 μεταπηδά στις τάξεις του μεγάλου ζωγράφου Καρλ Φον Πιλότυ (Karl Von Piloty), που είχε τη φήμη σπουδαίου δασκάλου.
Δέχθηκε τις επιρροές από τα εικαστικά ρεύματα των δασκάλων του, δημιουργώντας έργα απαράμιλλης καλλιτεχνικής αξίας, ρεαλισμού και ηθογραφίας. Ήταν απόλυτος εκφραστής του ακαδημαϊκού ρεαλισμού του ύστερου 19ου αιώνα και του συντηρητικού εικαστικού κινήματος, της «Σχολής του Μονάχου». Ειδικότερα, οι Γερμανοί δάσκαλοί του τον χαρακτήριζαν ως «γερμανικότερο των Γερμανών». Είχε επιρροές καλλιτεχνικά με ξένους προσανατολισμούς, αλλά με χαρακτηριστική την ελληνική ζωγραφική έκφραση. Τα έργα του εκπέμπουν φως και μαγεία, από τα θαυμάσια ζεστά χρώματα που χρησιμοποιεί. Βασιζόμενος στον ρομαντικό ρεαλισμό επεδίωκε μία απεικόνιση της πραγματικότητας, με περιγραφική εξιστόρηση των λεπτομερειών.
Το 1868 δημιουργεί το έργο «ΙΩΣΗΦ ΣΤΗΝ ΦΥΛΑΚΗ», το οποίο χαρίζει στο ευαγές Ίδρυμα Ευαγγελιστρίας της Τήνου. Το 1870 ζωγραφίζει το συγκλονιστικό έργο του: «ΙΟΥΔΙΘ ΚΑΙ ΟΛΟΦΕΡΝΗΣ». Επίσης, το 1870, βραβεύεται για το σημαντικό του έργο: «ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΩΝ ΣΚΥΛΩΝ». Το 1871 του απονέμεται το ασημένιο μετάλλιο της Ακαδημίας Καλών Τεχνών και χρηματικό έπαθλο για τη δημιουργία του έργου του «ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΝΙΚΗΣ». Με το θέμα του πόνου ασχολείται συχνά στα έργα του όπως: «ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ», «ΤΑ ΟΡΦΑΝΑ» και «ΕΥΣΠΛΑΧΝΙΑ».
Το 1872 γυρίζει στην Ελλάδα. Έμενε στην Αθήνα, σε μία πάροδο της οδού Θεμιστοκλέους 18, στο πατρικό του σπίτι. Οι καλλιτεχνικές δημιουργίες του είναι γενικά στραμμένες στην Ελλάδα. Ζωγραφίζει κυρίως στα Μέγαρα. Το πάθος του ήταν η μουσική και η ευαισθησία του αυτή βρήκε έναν τρόπο έκφρασης στην ιδεαλιστική περίοδο της ζωγραφικής του. Δημιουργεί τον διασημότερο πίνακά του: «ΤΑ ΚΑΛΑΝΤΑ». Το υλικό του από την Ελλάδα θα του είναι χρήσιμο αργότερα στη Γερμανία. Το 1873, μαζί με το φίλο του Νικηφόρο Λύτρα, κάνουν περιοδεία στη Μικρά Ασία (Σμύρνη). Το ταξίδι αυτό του πρόσφερε τη δυνατότητα να αγαπήσει περισσότερο την ελληνική ιστορία και να μεστώσει μέσα του η ελληνική συνείδηση.
Τον Οκτώβριο 1873 αντιπαρέρχεται μία σοβαρή περιπέτεια με τα μάτια του, με κίνδυνο να χάσει την όρασή του. Σημαντικά έργα αυτής της περιόδου είναι: «Η ΤΙΜΩΡΙΑ ΤΟΥ ΟΡΝΙΘΟΚΛΕΠΤΟΥ», «ΤΟ ΠΑΙΔΟΜΑΖΩΜΑ» (1873-1875) και «ΑΝΑΤΟΛΙΤΗΣ ΜΕ ΤΣΙΜΠΟΥΚΙ». Τον Μάιο 1874, αποκαρδιωμένος από τις συνθήκες ζωής και εργασίας στην Ελλάδα, μαζί με το φίλο του Λύτρα, γυρίζουν στη Γερμανία. Το 1874-1875 δημιουργεί τα κομψοτεχνήματα: «ΤΑΜΑ», «ΑΡΡΑΒΩΝΙΑΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ», «Η ΠΡΩΤΗ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ», «ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ».
Στην Ελλάδα, τον Απρίλιο 1877, παντρεύεται την Άρτεμη Νάζου και μαζί επιστρέφουν στο Μόναχο. Στις 21 Μαΐου 1878 αποκτά την πρώτη του κόρη (Πηνελόπη), η οποία πεθαίνει μέσα σε δώδεκα (12) ημέρες. Η έμμονη ιδέα που τον απασχολεί είναι το μέλλον της Ελλάδος και η εγκατάλειψη του κλασικού πνεύματος, κυρίως από τους Έλληνες. Στις 4 Απριλίου 1879 αποκτά την κόρη του Μαργαρίτα – Πηνελόπη.
Τον Αύγουστο 1880 γίνεται επίτιμο μέλος της Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Μονάχου. Την Πρωτοχρονιά 1881 του απονεμήθηκε το μετάλλιο του Γεωργίου Α΄. Στις 18 Απριλίου 1881 αποκτά τη 2η κόρη του (Μαργαρίτα), ενώ συγχρόνως πεθαίνει και η μητέρα του. Την περίοδο αυτή ασχολείται κυρίως με επιτραπέζια θέματα (νεκρές φύσεις) και ζωγραφίζει κεφάλια γερόντων με ψυχογραφική διεισδυτικότητα. Ένα έτος μετά το θάνατο της μητέρας του πεθαίνει και ο πατέρας του.
Το 1882 διορίζεται έκτακτος καθηγητής της Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Μονάχου και του απονέμεται το ασημένιο μετάλλιο της Νυρεμβέργης. Η αποδοχή της θέσης σήμαινε την τελική ματαίωση των όποιων σχεδίων επιστροφής του στην Ελλάδα. Στη Διεθνή Καλλιτεχνική Έκθεση Μονάχου του απονέμεται το ασημένιο μετάλλιο για το έργο του: «ΑΠΟΣΤΗΘΗΣΗ». Σημαντικά έργα της ίδιας περιόδου είναι: «ΚΟΥΚΟΥ», «ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ» και «Ο ΠΑΠΠΟΥΣ ΚΑΙ Ο ΕΓΓΟΝΟΣ».
Αν και ανήκε στην πνευματική αριστοκρατία του Μονάχου, δε ζωγράφιζε πλούσιους, στρατιωτικούς ή πρίγκιπες, αλλά εκφράζονταν καλλιτεχνικά, ως ο «Νικολός» της Τήνου. Οι μορφές των καλλιτεχνικών δημιουργημάτων του χαρακτηρίζονταν από απλότητα και ζεστασιά. Αναπαριστούσε τη ζεστασιά των απλών καθημερινών πραγμάτων και την περιγραφή των μικρών συμβάντων. Σημαντικά του έργα αποτελούν: «Ο ΚΟΥΡΕΑΣ» (1880), «Η ΨΥΧΟΜΑΝΑ» (1882-1883), «ΜΙΚΡΟΣ ΣΟΦΟΣ» και (1884), «ΧΑΡΤΟΜΑΝΤΙΣΣΑ» (1885), «ΤΟ ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ» (1885-1886). Ένα από τα σπουδαιότερα έργα του αποτελεί: η «ΕΑΡΙΝΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ» (1886), που είναι αντιπροσωπευτικό της νεοϊδεαλιστικής τέχνης του, στο οποίο φαίνεται ο ερχομός μιας πραγματικά πνευματικής άνοιξης.
Το 1884 αποκτά το γιο του Ονούφριο – Τηλέμαχο. Το 1886 αποτελεί την αφετηρία του νεοϊδεαλισμού του, όπου εκδηλώνεται η πλατωνική του πίστη για μια αιώνια ομορφιά. Το 1887 ζωγραφίζει το έργο του: «ΛΑΒΑΡΟ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ». Το 1888 ορίζεται τακτικός καθηγητής της Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Μονάχου. Το 1890 αποκτά το τέταρτο παιδί του (Ιφιγένεια). Το 1891-1892 ζωγραφίζει το σπουδαίο έργο του: «ΙΣΤΟΡΙΑ», για τα γενέθλια του Λεοπόλδου της Βαυαρίας. Το 1892 η Πινακοθήκη του Μονάχου του απένειμε το χρυσό μετάλλιο για το σημαντικότατο έργο του: «ΑΠΟΚΡΗΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ». Στη Μαδρίτη του δίνεται το χρυσό βραβείο για το έργο του: «ΤΑΜΑ». Ο πίνακάς του: «ΑΡΜΟΝΙΑ» λαμβάνει το πρώτο βραβείο ανάμεσα σε 152 καλλιτέχνες. Ο Γύζης αντικατοπτρίζει στα έργα του την ελληνική καθημερινότητα, τη συγκίνηση και την εμπειρία των γεγονότων της εποχής του. Το 1893 δημιουργεί το έργο του «ΑΡΜΟΝΙΑ», παραγγελία του εργοστασίου Ίμπαχ.
Το Σεπτέμβριο 1895 έρχεται για λίγο στην Αθήνα. Επισκέφτηκε την Ελλάδα για να προσλάβει νέες εμπειρίες από μία πιο άμεση επαφή με τους Έλληνες. Συναντάει τους Βολονάκη, Λύτρα, Λεμπέση και άλλους φίλους του καλλιτέχνες. Η επαφή του με τον ελληνικό χώρο τον κατευθύνει στις αγαπημένες φωνές των τρυφερών παιδικών του χρόνων. Με δέος συναπαντάει το ελληνικό φως και την ομορφιά, αυτή που δεν μπορεί να δοθεί με τις λέξεις και τα μάτια των πολλών. Είναι η τελευταία φορά που ήρθε στην Ελλάδα, την οποία νοσταλγούσε πάντοτε. Τον Νοέμβριο 1895 γυρίζει οριστικά στο Μόναχο. Έχει ωριμάσει πλέον εσωτερικά του η πραγματική ουσία του κλασικού ελληνικού πνεύματος.
Το 1896 ζωγραφίζει το έργο: «ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΙΣ», για το δίπλωμα του Πολυτεχνείου του Μονάχου. Ακολουθούν το 1896: το «ΔΙΠΛΩΜΑ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ», η «ΦΗΜΗ», η «ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΑ», κ.α. Το 1896 του απονεμήθηκε το αργυρό μετάλλιο για το: «ΔΙΠΛΩΜΑ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ». Επίσης, στα 1896-1897 δημιουργεί πλήθος καλλιτεχνικών έργων: «ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΨΑΡΩΝ» (1896-1898), «ΟΛΥΜΠΙΟΝΙΚΗΣ», «ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗΣ ΘΛΙΨΕΩΣ», «ΔΟΞΑ ΤΩΝ ΨΑΡΩΝ», «Ο ΓΕΡΟΣ ΠΟΥ ΚΑΠΝΙΖΕΙ», «Η ΧΑΡΑ ΕΝ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ», κ.α.
Τα καλλιτεχνικά του έργα είναι καθαρά και έχουν στοιχεία των ζωγράφων του ρομαντικού ρεαλισμού. Τα χρώματα που χρησιμοποιεί είναι ζεστά και οι δημιουργίες του χαρακτηρίζονται από εξαιρετική λαμπρότητα. Προσέδιδε βάθος και αισθητικό κύρος στις αλληγορίες του. Εξέταζε τα θέματά του με απλότητα και σημάδευε κατευθείαν στην καρδιά του κοινού. Ζωγραφίζει το μεγαλειώδες έργο του: «ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΤΗΣ ΒΑΥΑΡΙΑΣ» τα έτη 1895-1899. Το 1898 του απονεμήθηκε το χρυσό παράσημο Ρίτερκροϋτς και το γερμανικό κράτος αποκτά αρκετά από τα έργα του για την Πινακοθήκη. Το 1899 δημιουργεί το σπουδαιότερο έργο του: «ΝΕΟ ΑΙΜΑ». Στα τελευταία έργα του αποδίδει βαθύτατο θρησκευτικό χαρακτήρα, όπως το ημιτελές έργο του: «ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ».
Συνειδητοποιεί το βάθος και το πλάτος των σύντομων γεγονότων της ζωής και τα αφηγήθηκε καλλιτεχνικά με παραδειγματική ευαισθησία. Ενδιαφέρθηκε να αναπαραστήσει τον εσωτερικό κόσμο και να τον μεταφέρει εικαστικά στα έργα του. Το corpus των έργων του είναι μακροσκελές με αληθινά αριστουργήματα. Σημαντικότερα των οποίων είναι: «»ΚΟΡΙΤΣΑΚΙ ΠΟΥ ΠΑΙΖΕΙ», «ΤΑ ΟΡΦΑΝΑ», «ΤΑ ΑΡΡΑΒΩΝΙΑΣΜΑΤΑ», «ΤΟ ΠΑΙΔΟΜΑΖΩΜΑ», «ΤΟ ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ», «ΑΝΑΤΟΛΙΤΗΣ ΜΕ ΤΟΥΡΜΠΑΝΙ», «ΠΑΠΠΟΥΣ ΚΑΙ ΕΓΓΟΝΟΣ», κ.α. Η σημαντικότερη μορφή που απαντάται στα έργα του είναι η γυναίκα, που παρουσιάζεται ως Τέχνη, Μουσική, Άνοιξη, Δόξα, κλπ. Δύο από τα σπουδαιότερα έργα του σε δημόσια κτήρια στην Καϊζερσλάουτερν και στη Νυρεμβέργη, καταστράφηκαν από τους συμμαχικούς βομβαρδισμούς το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Πλησιάζοντας τα εξήντα του έτη, οι δυνάμεις του αρχίζουν να τον εγκαταλείπουν. Δημιουργεί το τελευταίο έργο του: «ΙΔΟΥ Ο ΝΥΜΦΙΟΣ». Το φθινόπωρο του 1900, ο πυρετός τον τσακίζει και η αρρώστια (λευχαιμία) τον καταβάλλει. Το χέρι του δεν μπορεί να πιάσει το πινέλο. Οι τελευταίοι στοχασμοί του είναι για την Ελλάδα και την πάλη του ανθρώπου για καταξίωση. Στις 4 Ιανουαρίου 1901, ο σπουδαίος Έλληνας ζωγράφος, πεθαίνει. Ενταφιάστηκε στο Βόρειο Νεκροταφείο του Μονάχου. Η τελευταία του γραπτή φράση ήταν:
«Λοιπόν, ας ελπίζουμε και ας ζητούμε να είμαστε εύθυμοι».
Οι Ηθογραφίες του
«Στην εικόνα πρέπει να είναι όλα ζωηρά, αλλά όχι ανήσυχα. Το πρόσωπο να είναι πλήρες εκφράσεως, το σώμα και οι κινήσεις ν’ αφήνουν να μαντεύονται. Προπάντων, πρέπει να είναι χαρακτηριστικά.» Νικόλαος Γύζης
Ο Γύζης ασχολήθηκε επίμονα με τις ηθογραφίες, που υπήρξαν μόδα της εποχής του. Στη Γερμανία, τότε, επικρατούσε η ζωγραφική των μικρών πινάκων και των μικρών θεμάτων, ως αντίδραση στη ζωγραφική των μνημειακών στολισμών και της μεγαλοστομίας στις μυθολογικές και θρησκευτικές δημιουργίες. Βαθύτατος ήταν και ο λόγος της ανταπόκρισής του στην απεικόνιση της ζεστασιάς των απλών καθημερινών θεμάτων. Απέδειξε, ότι εξαιτίας του χιούμορ, της βαθιάς παρατηρητικότητας και της ευαισθησίας του, η ηθογραφία του αποτελούσε μία καλλιτεχνική πρόκληση και ένας τρόπος να εκφραστεί εξαιρετικά ζωντανά.
«Με τους αγαπητούς μου γονείς, θάπτω και τα δάκρυά μου.» Νικόλαος Γύζης
Το Κρυφό Σχολειό
«Πόσο πτωχός είναι ο ζωγράφος απέναντι στον ποιητή! Αν ξαναγεννηθώ θα γίνω ποιητής και μουσικός». Νικόλαος Γύζης
Ο ανωτέρω πίνακας, έργο του 1865-1886, με λάδι σε μουσαμά. Είναι ένα από τα καλύτερα ηθογραφικά – ηρωικά έργα του. Υπερβαίνει τα όρια μιας απλής ηθογραφίας, διότι πίσω από την απλή και ήρεμη δημιουργία του, το θέμα που εξετάζει είναι ο ψυχικός και πνευματικός ηρωισμός των νέων του ‘21. Με βάση την ιστορική βαρύτητα του θέματος, προξενεί μία ιερή συγκίνηση, διότι θυμίζει τα απάνθρωπα χρόνια της σκλαβιάς, αλλά και την αδάμαστη δύναμη της εθνικής συνείδησης των νέων. Οι μαθητές δεν διαπνέονται από το χαρούμενο και ξένοιαστο ύφος των ελεύθερων παιδιών. Η διδασκαλία αποκτά τύπο ιεροτελεστίας, καθόσον τους μαθητές τους τρομάζει ο φόβος του Τούρκου κατακτητή.
Οι αστραπές φωτός στα μάτια των μορφών δίνουν την απόκοσμη λάμψη της ψυχής τους. Εδώ, τις επικίνδυνες αυτές στιγμές, που ο θάνατος παραμονεύει, παρουσιάζεται η ανεξάντλητη πίστη των Ελλήνων. Οι μορφές του είναι πλήρεις εκφράσεων και το σώμα και οι κινήσεις τους αφήνονται να διαισθάνονται από την φαντασία. Ο καλλιτέχνης εκφράζει τη σημαντική συνεισφορά της εκκλησίας, δίχως να υπάρχει στη σύνθεσή του οποιαδήποτε θρησκευτική εικόνα. Συμβολίζει με τον παπά, την εκκλησία, η οποία θα εμπνεύσει τους επαναστάτες να ξεσηκωθούν και να κερδίσουν την ελευθερία τους.
Το ζεστό χρώμα (κόκκινο) του σκούφου του μαθητή συμβολίζει το συναίσθημα της πίστης για την ελευθερία. Ο έντονα φωτισμένος στο κέντρο παπάς σηματοδοτεί την ελπίδα για την ελευθερία και την φλόγα του πνεύματος και της ψυχής των αγωνιζόμενων επαναστατών.
Ο ιερέας – δάσκαλος στα αριστερά της μισοφωτισμένης εικόνας, διδάσκει παραστατικά μέσα από το ανοικτό βιβλίο, δίνοντας έμφαση σε σημεία του βιβλίου, με σηκωμένο τον δείκτη του δεξιού χεριού του. Αφυπνίζει τις συνειδήσεις των νέων για τον μεγάλο ξεσηκωμό που έρχεται. Δίπλα του, αριστερά, ο μαθητής κρατώντας σημειώσεις, τον κοιτάζει προσεκτικά και αφομοιώνει κυριολεκτικά την κάθε λέξη του. Ο χώρος της εισόδου είναι κατασκότεινος. Την είσοδο φρουρεί ένοπλο παλικάρι, που ακούει γεμάτος δίψα τον ιερέα, ενώ ταυτόχρονα αγρυπνεί σε περίπτωση που απαιτηθεί να επέμβει για να σώσει τους μαθητές από τους Τούρκους κατακτητές.
Ένα παλιό κιβώτιο με παλιά βιβλία, κάποια φανάρια για την μετακίνηση το βράδυ στους σκοτεινούς δρόμους, ένα πακέτο με τρόφιμα και ένα σαμάρι που χρησιμεύει για θρανίο, δίνουν άμεση έμφαση στην οξύτητα της στέρησης και έμμεσα το υψηλό φρόνημα που μπορούσαν να αποκομίσουν εκεί μέσα οι μελλοντικοί ήρωες του ’21. Στον πίνακα τονίζεται συμβολικά η μεγάλη συνεισφορά του απλού κλήρου στην εκπαίδευση των νέων και στην εξύψωση του φρονήματος των Ελλήνων. Το κόκκινο γιλέκο και το κόκκινο καπέλο του μαθητή συμβολίζει το υψηλό φρόνιμα των επαναστατών, που με την βοήθεια της εκκλησίας θα αποκτήσει την πολυπόθητη ελευθερία του.
Στην εικόνα κυριαρχούν περισσότερο από τα βασικά χρώματα, μία μυστηριώδης απόχρωση του κυανού τόνου, το «κυανού του Γύζη». Το βάθος της σύνθεσής του αποτελείται από ένα αργυρόχρωμο νεφέλωμα, που το διασχίζει μία γραμμή βαθύ κυανού αιθέρα και οι τόνοι αυτοί αντανακλώνται στις μορφές και τα ενδύματα των μορφών της σύνθεσης. Θ καλλιτέχνης έχει πλήρη αίσθηση της αρμονικότητας των κινήσεων και γνωρίζει να τιθασεύει την ορμή, ώστε να παρουσιάζεται η ευγένεια και η πνευματικότητα των μορφών. Πραγματοποιεί μία ανατομία ψυχής παρά μία απεικόνιση προσώπων, αποδίδοντας εκφραστικά τον ψυχισμό και τον πνευματικό ηρωισμό των Ελλήνων.
Η σύλληψη της ιδέας της καλλιτεχνικής δημιουργίας είναι ανεπανάληπτη. Ο πίνακας είναι γεμάτος εσωτερική κίνηση και ενότητα. Πείθει άμεσα για την πραγματικότητα της σκηνής και εξάπτει την φαντασία ότι οι συγκεκριμένες μορφές, θα ζωντανέψουν και θα συνεχίσουν τις κινήσεις τους και τον αγώνα τους για πνευματική ανάπτυξη και επιβίωση. Στα πρόσωπά τους αποδίδεται παραστατικά το υψηλό ήθος και η αγωνιστικότητα των Ελλήνων για την ελευθερία.
Ο πίνακας περιστοιχίζεται γύρω γύρω από το σκοτάδι. Τα κύματα του φωτός εκτινάσσονται στο κέντρο της εικόνας. Το πυκνό σκοτάδι που καλύπτει γύρω όλη τη σύνθεση, συμβολίζει τις σκληρές πολεμικές συγκρούσεις που θα ακολουθήσουν, μέχρι να έλθει το φως της ελευθερίας. Απέδωσε εικαστικά το πνεύμα των επαναστατών και τη θέληση για μάθηση και ελευθερία στη ζωή – θρησκεία. Το φως του ήλιου εισέρχεται από το παράθυρο, από ένα βαθυγάλανο νυκτερινό κόσμο, για να φωτίσει το σκοτάδι της σκλαβιάς, αναγγέλλοντας στους Έλληνες την μελλοντική ανάστασή τους με την ελευθερία.
Αντί Επιλόγου
«Θα έκανα, με πολύ ευχαρίστηση την αποθέωση της Ελλάδος, αλλά μόνος μου δεν μπορώ να την αποθεώσω, αφού οι περισσότεροι την ξεθεώνουν …» Γύζης.
Ο Γύζης με τα ανυπέρβλητα έργα του σχεδίασε προσωπογραφίες, νεκρές φύσεις, αλληγορικά θέματα, ηθογραφίες, θρησκευτικά και μυθολογικά θέματα, και θέματα του ’21. Απέδωσε με τον χρωστήρα του ασύγκριτες στιγμές του Ελληνικού Έθνους και της καθημερινότητας των απλών Ελλήνων του 19ου αιώνα. Στη σύνθεση των έργων του ακολουθεί την συγκεντρωτική μέθοδο. Η βασική μορφή του θέματός του τοποθετείται στο κέντρο και περιβάλλεται από διάφορα επίπεδα, μορφές και συνοδευτικά στοιχεία. Το τοπίο αποτελεί δικαιολογία και αποκτά παραδείσια και ρομαντικά χαρακτηριστικά.
Στον πίνακά του «Κρυφό Σχολειό», μεταφέρει την προσπάθεια των Ελλήνων να μορφωθούν και να γνωρίσουν την πνευματική συνεισφορά των προγόνων τους στην οικουμένη. Να πάρουν δύναμη από τα επιτεύγματα των προγόνων τους και να τους μοιάσουν τουλάχιστον, κατ’ αρχήν, στο πνεύμα της ελευθερίας. Η ηρωική μορφή του ιερέα – δασκάλου στο κέντρο του πίνακα δείχνει την απαράμιλλη δύναμη στις καρδιές των επαναστατημένων Ελλήνων για αγώνα, μέχρι την τελική επίτευξη της ελευθερίας τους.
Αποτελεί ένα από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα. Αρκετοί ποιητές και λογοτέχνες εμπνεύστηκαν από τα έργα του. Η Ευρώπη τον τίμησε με διθυράμβους για αρκετό καιρό μετά το θάνατό του. Μεγάλη σημασία έχει τι μας έδειξε με τα σπουδαία έργα του, αλλά και με πόση καθαρότητα και αγάπη συνεχίζουμε να τα αποδεχόμαστε.
Βιβλιογραφικές και Διαδικτυακές Αναφορές
- Γάκης, Τρύφων. (1996). Η Ελληνική Επανάσταση, Αθήνα: ΔΕΛΤΑ.
- Νικόλαος Γύζης, 1 Μαρτίου 2008, διατίθεται στο διαδικτυακό τόπο: https://www.covigreek.wordpress.com, 24-1-2022.
- Νικόλαος Γύζης. Μία σπάνια καλλιτεχνική προσωπικότητα, 1-3-2019, διατίθεται στο διαδικτυακό τόπο: https://www.imerodromos.gr, 24-1-2022.
- «Νικόλαος Γύζης – 120 χρόνια από τον θάνατό του». Έκθεση στο 56ο Φεστιβάλ Δημητρίων, 19-10-20211, διατίθεται στο διαδικτυακό τόπο: https://www.culturenow.gr, 24-1-2022.
- Ραγιάς, Γιώργος. (1975). Οι Έλληνες ζωγράφοι. Από τον 19ο αιώνα στον 20ο, Τόμος Α΄, Αθήνα: Μέλισσα.
- Σαν σήμερα «έφυγε» ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους, 6-1-2022, διατίθεται στο διαδικτυακό τόπο: https://www.cretalive.gr, 24-1-2022.
Αθλητικά
Έκθεση φωτογραφίας στο Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού της ΑΕΚ για τα 50 χρόνια τουρκικής εισβολής και κατοχής στην Κύπρο!
Με αφορμή τα 50 χρόνια αυτής της θλιβερής επετείου η διοίκηση του Μουσείου και η διοίκηση της ΑΕΚ θέλησαν να αναδείξουν την οδυνηρή πορεία του Κυπριακού Ελληνισμού μέσα από μια σειρά φωτογραφικών και ηχητικών ντοκουμέντων, αποδίδοντας έτσι τον ελάχιστο φόρο τιμής στα θύματα αυτής της τραγωδίας. Χορηγοί της έκθεσης είναι οι εταιρείες SEAJETS και SAFE BULKERS.
Το Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού στην OPAP ARENA εγκαινίασε χτες (14.10.24) την πρώτη του περιοδική έκθεση με θέμα «ΚΥΠΡΟΣ: 50 Χρόνια τουρκικής εισβολής και κατοχής. Ακόμα υπό κατοχή, ακόμα υπό διαίρεση».
Με αφορμή τα 50 χρόνια αυτής της θλιβερής επετείου η διοίκηση του Μουσείου και η διοίκηση της ΑΕΚ θέλησαν να αναδείξουν την οδυνηρή πορεία του Κυπριακού Ελληνισμού μέσα από μια σειρά φωτογραφικών και ηχητικών ντοκουμέντων, αποδίδοντας έτσι τον ελάχιστο φόρο τιμής στα θύματα αυτής της τραγωδίας. Χορηγοί της έκθεσης είναι οι εταιρείες SEAJETS και SAFE BULKERS.
Η Γ. Διευθύντρια του Μουσείου κα Έφη Μαυροπούλου, καλωσορίζοντας τους καλεσμένους και κάνοντας μια εισαγωγή στο θέμα της βραδιάς, τόνισε: «ΠΕΝΗΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ είναι πολλά για να παραμένει ακόμα διαιρεμένη και κατεχόμενη η Κύπρος. ΠΕΝΗΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ, όμως, είναι λίγα για να ξεχάσουμε. Θέλουμε να θυμόμαστε, όχι μόνο για την υπενθύμιση της τραγωδίας ή για να ξύνουμε διαρκώς μια πληγή, αλλά για να επουλωθεί αυτή η πληγή με την αποκατάσταση της δικαιοσύνης και την επιδιωξη μιας δίκαιης και βιώσιμης λύσης».
Στη συνέχεια ο Πρέσβης της Κυπριακής Δημοκρατίας, κ. Σταύρος Αυγουστίδης, αφού ευχαρίστησε για αυτήν την πρωτοβουλία τη διοίκηση του Μουσείου Προσφυγικού Ελληνισμού και τη διοίκηση της ΠΑΕ ΑΕΚ, τόνισε μεταξύ άλλων τη σημασία αυτής της επετείου λέγοντας: «Παρότι πέρασαν 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή, οι μνήμες παραμένουν ολοζώντανες, καθότι η Κύπρος εξακολουθεί να ματώνει από το βαθύ τραύμα της εισβολής και τις τραγικές συνέπειες της».
Ο κ. Αυγουστίδης εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του Κυπριακού λαού στην Ελλάδα και τον απανταχού Ελληνισμό, καθώς συμπορεύεται με τις προσπάθειες που καταβάλλει η Κύπρος για απελευθέρωση και επανένωση του νησιού. Τέλος ο κ. Πρέσβης τόνισε ότι «η μνήμη είναι οδύνη αλλά ταυτόχρονα είναι πηγή δύναμης, εγρήγορσης και αγώνα».
Στα εγκαίνια παρευρέθησαν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας, Φιλαδελφείας, Ηρακλείου και Χαλκηδόνος κ. κ. Γαβριήλ, ο πρόεδρος της ΠΑΕ ΑΕΚ κ. Ευάγγελος Ασλανίδης, ο κ. Πόλυς Χατζηιωάννου, ο Δήμαρχος Ν. Φιλαδέλφειας-Ν. Χαληδόνας κ. Χάρης Τομπούλογλου, ο Βουλευτής Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρης Μάντζος, ο Βουλευτής Δωδεκανήσου της Ν.Δ. κ. Βασίλειος Νικόλαος Υψηλάντης. Επίσης παρευρέθησαν δημοσιογράφοι, εκπρόσωποι ομογενειακών κυπριακών οργανώσεων και εκπρόσωποι των σωμάτων ασφαλείας της Κύπρου και της Ελλάδας.
Η έκθεση διοργανώθηκε υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Αθήνα, ενώ το φωτογραφικό υλικό έχει παραχωρηθεί από το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του 2024 στις ώρες λειτουργίας του Μουσείου Προσφυγικού Ελληνισμού 10.00-18.00 καθημερινά εκτός Δευτέρας.
Αναλύσεις
Προκόπης Παυλόπουλος: Αποφασισμένος να θωρακίσει την Ελευθερία σε Ελλάδα και Κύπρο ο Ελληνισμός
Διπλό μήνυμα του τέως Προύδρου Δημοκρατίας κατά τον χαιρετισμό του σε αποκαλυπτήρια μνημείου για την Επανάσταση του 1821 στην Πάφο
Χαιρετισμό κατά την τελετή αποκαλυπτηρίων του Μνημείου για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 στην Πάφο απηύθυνε ο τέως Πρόεδρος Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος.
Διπλό μήνυμα του τέως Προύδρου Δημοκρατίας κατά τον χαιρετισμό του σε αποκαλυπτήρια μνημείου για την Επανάσταση του 1821 στην Πάφο
Με ιερή συγκίνηση βρίσκομαι σήμερα εδώ, στην Ιστορική Πάφο, κατά την τελετή των αποκαλυπτηρίων του Μνημείου για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Ήτοι της Εθνεγερσίας των Ελλήνων, την 25η Μαρτίου του 1821 στην Αγία Λαύρα, η οποία σήμανε την έναρξη του «επικού» Αγώνα για την απελευθέρωση του Έθνους των Ελλήνων από τον τουρκικό ζυγό, ύστερα από τέσσερις αιώνες σκλαβιάς και μαρτυρίου. Στο πλαίσιο της τελετής αυτής επιτρέψατέ μου να «εκπέμψω» μόνο τα εξής δύο «μηνύματα», τα οποία ενώνουν τον Ελληνισμό στο σύνολό του για την υπεράσπιση της Ελευθερίας του και της ιστορικής προοπτικής του, όπως αρμόζει στο Έθνος των Ελλήνων. Το Έθνος για το οποίο η Αντίσταση εναντίον κάθε κατακτητή, μ’ ένα αδιαπραγμάτευτο «ΟΧΙ» κάθε φορά, συνιστά παράδοση αιώνων, από τους Μηδικούς Πολέμους έως τις μέρες μας.
Ι. Μήνυμα πρώτο: Όλος ο Ελληνισμός, μέχρι τα πέρατα της Οικουμένης, υπό όρους αρραγούς ενότητας είναι αποφασισμένος να θωρακίσει, με κάθε νόμιμο μέσο και δίχως ίχνος υποχώρησης ή υπαναχώρησης, την Ελευθερία του και την εδαφική ακεραιότητα καθώς και την κυριαρχία τόσο της Ελληνικής Δημοκρατίας όσο και της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το μήνυμα αυτό απευθύνεται πρωτίστως προς την Διεθνή Κοινότητα και προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, καλώντας τες να δώσουν από την πλευρά τους την δέουσα, έμπρακτη, απάντηση στην ιταμή στάση της Τουρκίας για τις προκλήσεις και απειλές της αφενός εναντίον της Ελλάδας και, αφετέρου και κατ’ εξοχήν, εναντίον την Μαρτυρικής Κύπρου, το ένα τρίτο του εδάφους της οποίας στενάζει ακόμη υπό την βάρβαρη τουρκική κατοχή.
ΙΙ. Μήνυμα δεύτερο: Πέρασαν πάνω από 200 χρόνια αφότου συντελέσθηκε η «έκρηξη» της Εθνεγερσίας του 1821. Πλην όμως για εμάς, τους Έλληνες, η 25η Μαρτίου 1821 δεν συνιστά, κατ’ ουδένα τρόπο, μιαν απλή επέτειο έστω και ιστορικών διαστάσεων αφού ευοδώθηκε με την ίδρυση του Νεώτερου Ελληνικού Κράτους, το 1830. Και για να γίνω σαφέστερος: Από εδώ, από την Μαρτυρική Κύπρο, διαμηνύουμε προς όλο τον κόσμο και προεχόντως προς της Τουρκία ότι η Εθνεγερσία του 1821, ως «κτῆμα ἐς αἰεὶ μᾶλλον» και όχι ως «ἀγώνισμα ἐς τὸ παραχρῆμα ἀκούειν» κατά Θουκυδίδη, συνεχίζεται και θα συνεχισθεί. Και μάλιστα έως ότου απελευθερωθεί από τον αδίστακτο τουρκικό στρατό κατοχής και η τελευταία σπιθαμή του εδάφους της Κυπριακής Δημοκρατίας αλλά και έως ότου επιλυθεί το Κυπριακό Ζήτημα με λύση δίκαιη και βιώσιμη, σύμφωνα με τους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου και του Ευρωπαϊκού Δικαίου.
Αιωνία η Μνήμη των αδελφών μας Κυπρίων Αγωνιστών, οι οποίοι έπεσαν μαχόμενοι υπέρ της Ελευθερίας και του Έθνους, ιδίως αφότου άρχισε ο Ιερός Αγώνας της ΕΟΚΑ κατά της στυγνής Αγγλοκρατίας και έως την ιταμή εισβολή της Τουρκίας, το 1974.
Διεθνή
Μπόμπι Σαντς: Ένα χαμογελαστό παιδί
Ήρεμος στο κελί του, περίμενε καρτερικά τον επερχόμενο θάνατο του για το υπέρτατο ιδανικό…την Ελευθερία της χώρας του…της αγαπημένης του Erin.
Ο Μπόμπι Σαντς έχει μείνει στην Ιστορία σαν ένας ιδεολόγος ήρωας, που το μοναδικό που ζητούσε ήταν μία ενωμένη Ιρλανδία. Με το χαμογελαστό πρόσωπο του και τη θυσία μέχρι τέλους μοιάζει με θρησκευτική φιγούρα.
Ήρεμος στο κελί του, περίμενε καρτερικά τον επερχόμενο θάνατο του για το υπέρτατο ιδανικό…την Ελευθερία της χώρας του…της αγαπημένης του Erin.
Γράφει ο Βασίλης Λαζάρου
Μέχρι και το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Βρετανική Αυτοκρατορία είχε δώσει την αυτονομία στις περισσότερες από τις αποικίες και τις κατακτήσεις της. Στο Νησί όμως το Στέμμα συνέχιζε να καταδυναστεύει τις περιοχές της Σκωτίας και της Ιρλανδίας. Ο πόλεμος για την ανεξαρτητοποίηση της Erin ( το όνομα της Ιρλανδίας στην γλώσσα των ντόπιων ), είχε ξεκινήσει δεκαετίες πριν αλλά κάθε προσπάθεια πνιγόταν στο αίμα από τις Βρετανικές δυνάμεις κατοχής.
Μέσα από την δημιουργία και την δράση του ΙΡΑ ( Irish Republican Army ) , ξεπήδησαν πολλοί αφανείς αλλά και διάσημοι ήρωες, οι οποίοι έχουν καταγραφεί στο συλλογικό ασυνείδητο των Ιρλανδών και έχουν επηρεάσει γενιές ανθρώπων που μάχονται ακόμα για την ένωση της Ιρλανδίας και της ακόμα βρετανοκρατούμενης Βόρειας Ιρλανδίας. Ένας από αυτούς ήταν και ο Μπόμπι Σαντς.
Η ΖΩΗ ΣΕ ΜΙΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΔΙΧΑΣΜΕΝΗ ΧΩΡΑ
Ο Σαντς γεννήθηκε το 1954 στο Μπέλφαστ και από μικρός βίωσε τι σήμαινε να είσαι καθολικός στη Βόρεια Ιρλανδία, όπου οι Βρετανοί συντηρούσαν και ενίσχυαν το διαχωρισμό του πληθυσμού σε προτεστάντες και καθολικούς, για να διαιωνίζουν, με το «διαίρει και βασίλευε», την κυριαρχία τους.
Στα 15 χρόνια του εγκατέλειψε το σχολείο και μετά από διετή φοίτηση σε τεχνική σχολή, έπιασε δουλειά σε μια επιχείρηση κατασκευής αμαξωμάτων, απ’ όπου απολύθηκε εξαιτίας της θρησκευτικής «καταγωγής» του. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με μια επίθεση προτεσταντών κατά του σπιτιού της οικογένειας του, τον οδηγεί το 1972 στην απόφαση να στρατολογηθεί στον ΙRA και να αγωνιστεί για την αποτίναξη της βρετανικής κυριαρχίας και την ανεξαρτησία της Βόρειας Ιρλανδίας.
ΣΤΙΣ ΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ IRA
Οι δεσμοί του με την οργάνωση, που διεκδικούσε με δυναμικά μέσα την απόσπαση της Βόρειας Ιρλανδίας από τη Μεγάλη Βρετανία, δεν πέρασαν απαρατήρητοι από τις αρχές. Αργότερα, εκείνο το έτος, συνελήφθη για κατοχή πυροβόλων όπλων και καταδικάστηκε σε φυλάκιση τριών ετών.
Στη φυλακή συνάντησε κορυφαία στελέχη του IRA, όπως ο Τζέρι Άνταμς, τα οποία εκτίμησαν τις ικανότητές του, με αποτέλεσμα μετά την αποφυλάκισή του να ανέλθει τάχιστα στην ιεραρχία της οργάνωσης. Ανήκε στην αριστερή πτέρυγα του IRA και παρότρυνε τους συντρόφους του να υιοθετήσουν σοσιαλιστικές πολιτικές. Ο Σαντς ήταν θαυμαστής της πολιτικής δράσης και του συγγραφικού έργου των Τζορτζ Τζάκσον, Φραντς Φανόν, Τσε Γκεβάρα και του ιρλανδού σοσιαλιστή Τζέιμς Κόνολι. Κατά τη διάρκεια της προφυλάκισής του παντρεύτηκε τη φίλη του Τζέραλντι Νόουντ, με την οποία απέκτησε ένα γιο, τον Γκέραρντ Σαντς.
Μετά την αποφυλάκιση του, το 1976, επιστρέφει στο επιχειρησιακό πόστο του και συνεχίζει τη δράση του στον ΙRA. Συλλαμβάνεται ξανά τον Οκτώβριο του ίδιου έτους έπειτα από βομβιστική επίθεση (χωρίς θύματα) και ανταλλαγή πυρών. Τα στοιχεία δεν ήταν επαρκή ώστε να κατηγορηθεί για τη βομβιστική επίθεση, ωστόσο ο εντοπισμός ενός ρεβόλβερ στο αυτοκίνητο που επέβαινε μαζί με άλλους τρεις συντρόφους του είχε ως αποτέλεσμα να δικαστούν με το νόμο κατά της «τρομοκρατίας». Το 1977 επιβλήθηκε σε όλους ποινή φυλάκισης 14 χρόνων.
ΣΤΗΝ ΦΥΛΑΚΗ ΤΟΥ MAZE
Μέχρι το 1976, οι Βορειοιρλανδοί που φυλακίζονταν ως μέλη του ΙRA και του INLA, θεωρούνταν πολιτικοί κρατούμενοι. Το Μάρτιο εκείνης της χρονιάς η βρετανική κυβέρνηση τους εξομοίωσε με τους ποινικούς, με κοινούς εγκληματίες δηλαδή και αυτό είχε ως συνέπεια την απώλεια κάποιων δικαιωμάτων και την πιο σκληρή αντιμετώπιση τους. Το γεγονός προκάλεσε αντιδράσεις εντός και εκτός των φυλακών. Πολλοί από τους Βορειοιρλανδούς φυλακισμένους αρνούνται να φορέσουν τις στολές των ποινικών και κατασκευάζουν, σε ένδειξη διαμαρτυρίας και αντίστασης, στολές από τις κουβέρτες τους. Είναι η αντίδραση που έμεινε γνωστή ως «διαμαρτυρία της κουβέρτας».
Ζητούσαν να μη φορούν στολές της φυλακής, να μην εργάζονται γι’ αυτήν, να έχουν ελεύθερη συναναστροφή με τους άλλους κρατουμένους, να μπορούν να οργανώνουν τις δικές τους εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες και να έχουν το δικαίωμα να δέχονται επίσκεψη και να δέχονται δέματα και γράμματα μια φορά την εβδομάδα.
Η ΠΡΩΤΗ ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΕΙΝΑΣ
Η πρώτη απεργία πείνας ξεκίνησε το 1980, με τη συμμετοχή ανδρών και γυναικών από τρεις διαφορετικές φυλακές.
Όταν ένας κρατούμενος, ο Σον Μακένα, κινδύνευσε να χάσει τη ζωή του ύστερα από 53 ημέρες απεργίας, η κυβέρνηση της Μάργκαρετ Θάτσερ φάνηκε διαλλακτική, ανακοινώνοντας ότι θα συνθηκολογούσε. Η απεργία τερματίστηκε χωρίς κανείς να χάσει τη ζωή του, αλλά πολύ γρήγορα αποκαλύφθηκε ότι το κείμενο που είχαν συντάξει οι Βρετανοί ήταν γεμάτο γενικολογίες και αόριστες υποσχέσεις, που το μοναδικό de facto δικαίωμα που παραχωρούσαν ήταν αυτό που είχε να κάνει με το ρουχισμό.
«Δεν υφίσταται πολιτική δολοφονία, πολιτικός βομβαρδισμός ή πολιτική βία. Υπάρχει μόνο εγκληματική δολοφονία, εγκληματικός βομβαρδισμός και εγκληματική βία», έλεγε η «Σιδηρά Κυρία», θέλοντας να αποφύγει οποιοδήποτε φλερτ με την έννοια «επαναστάτης» και να προσδώσει αμιγώς τρομοκρατική διάσταση στη δράση των μαχητών του IRA.
1η ΜΑΡΤΙΟΥ ΤΟΥ 1981
Την 1η Μάρτη του 1981 ξεκίνησε νέα απεργία πείνας με βασικό αίτημα να αναγνωριστούν οι κρατούμενοι πολέμου ως πολιτικοί κρατούμενοι.
Ο Bobby Sands ήταν ο πρώτος που αρνήθηκε την τροφή. «Δεν θα με σπάσουν καθώς η επιθυμία για ελευθερία και για την ελευθερία του Ιρλανδικού λαού βρίσκεται στην καρδιά μου. Θα φθάσει η μέρα όπου όλος ο λαός της Ιρλανδίας θα έχει την επιθυμία για ελευθερία. Τότε θα αλλάξουν τα πράγματα» είχε δηλώσει.
«Πιστεύω και στηρίζω το θεόσταλτο δικαίωμα του Ιρλανδικού έθνους στην κυρίαρχη ανεξαρτησία και το δικαίωμα κάθε Ιρλανδού και Ιρλανδής να στηρίξει αυτό το δικαίωμα με την ένοπλη επανάσταση» υποστήριζε ο Sands. Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση της Βρετανίας, διά στόματος της πρωθυπουργού, Μάργκαρετ Θάτσερ, απέρριπτε δημόσια το συμβιβασμό με τα αιτήματα που ζητούσαν οι κρατούμενοι. Λίγο πριν την έναρξη της απεργίας, ο ανεξάρτητος Ιρλανδός βουλευτής Tyrone πέθανε.
Στις εκλογές που προκηρύχθηκαν για την κάλυψη της θέσης του, όλες οι ριζοσπαστικές δυνάμεις των Ρεπουμπλικάνων της Βόρειας Ιρλανδίας, υποστηρίζουν την υποψηφιότητα του Μπόμπι Σάντς, ο οποίος εκλέγεται με 30.492 ψήφους, αφήνοντας δεύτερο τον Χάρι Γουέστ, αρχηγό των Ενωτικών – οπαδών της βρετανικής κυριαρχίας στη Β. Ιρλανδία – του Όλστερ. Επρόκειτο για μια μεγάλη νίκη των Ρεπουμπλικάνων και μια βαριά ήττα της κυβέρνησης Θάτσερ.
ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΜΠΟΜΠΙ ΚΑΙ Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΓΑΝΑΚΤΗΣΗ
Παρά την εκλογή του, ο Σαντς συνέχισε την απεργία πείνας, καθώς η στάση της Θάτσερ δεν άλλαξε. Στις 3 Μαΐου έπεσε σε κώμα και στις 5 Μαΐου 1981 άφησε την τελευταία του πνοή στη φυλακή του Μέιζ. Ο Μπόμπι Σαντς ήταν 27 ετών και είχε αρνηθεί τροφή για 66 ημέρες. Τις τελευταίες εβδομάδες της ζωής του τις πέρασε σε μία κλίνη νερού για την προστασία του φθαρμένου και εύθραυστου σώματός του.
Ο θάνατος του Σαντς προκάλεσε κύματα αγανάκτησης σ’ όλο τον κόσμο. Οι ΗΠΑ εξέφρασαν «βαθιά λύπη», εφημερίδες σε όλο τον κόσμο καταδίκασαν την «αναισθησία» της Θάτσερ ν’ αφήσει ένα μέλος του κοινοβουλίου να πεθάνει και μεγάλες ταραχές ξέσπασαν στους δρόμους της Βόρειας Ιρλανδίας.
«Ο κύριος Σαντς ήταν ένας καταδικασμένος εγκληματίας. Ο ίδιος επέλεξε να χάσει τη ζωή του. Ήταν μια επιλογή που η οργάνωσή του δεν άφησε σε πολλά από τα θύματα της…», δήλωσε με τον παροιμιώδη κυνισμό που τη διέκρινε η Θάτσερ, την ίδια μέρα στη Βουλή των Κοινοτήτων.
Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΗΣ ‘’ ΜΕΓΑΛΗΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ‘’
Τους επόμενους μήνες, εννέα ακόμη κρατούμενοι, μέλη του IRA, πέθαναν σε απεργίες πείνας, που σταμάτησαν τελικά στις 3 Οκτωβρίου 1981. Τελικά, η βρετανική κυβέρνηση, υποκύπτοντας και στις διεθνείς πιέσεις, ικανοποίησε τα περισσότερα αιτήματα των φυλακισμένων στελεχών του IRA και πολλοί από αυτούς απελευθερώθηκαν βάσει της λεγόμενης «Συμφωνίας της Μεγάλης Παρασκευής» (10 Απριλίου 1998), που έθεσε τέλος στις μακροχρόνιες συγκρούσεις στη Βόρεια Ιρλανδία και είναι γνωστή στη βρετανική πολιτική ιστορία ως «Οι Ταραχές» («The Troubles»).
Ο Μπόμπι Σαντς έχει μείνει στην Ιστορία σαν ένας ιδεολόγος ήρωας, που το μοναδικό που ζητούσε ήταν μία ενωμένη Ιρλανδία. Με το χαμογελαστό πρόσωπο του και τον θυσία μέχρι τέλους μοιάζει με θρησκευτική φιγούρα. Ήρεμος στο κελί του, περίμενε καρτερικά τον επερχόμενο θάνατο του για το υπέρτατο ιδανικό…την Ελευθερία της χώρας του…της αγαπημένης του Erin.
So to all you people
My song to you I’ve sung
In memory of a brave young Belfast man
Who would not concede defeat,
From his stand would not retreat.
I sing of the gallant Bobby Sands,
Bobby Sands.
Yes I sing of the late great Bobby Sands.
-
Διεθνή1 εβδομάδα πριν
Έτοιμος σε 3 χρόνια ο ελληνικός Σιδερένιος Θόλος! Πόσο θα κοστίσει;
-
Video5 ημέρες πριν
Ανατριχιαστική ομιλία Μπακασέτα πριν βγει η Εθνική στο Γουέμπλεϊ: “Να θυσιαστούμε για να τιμήσουμε τον Μπάλντοκ”
-
Διεθνή1 εβδομάδα πριν
Έτοιμη η «πρώτη» Belharra
-
Αναλύσεις7 ημέρες πριν
Πιέσεις στην Τουρκική Εθνοσυνέλευση να ανοικτούν τα πρακτικά της Δίκης των Ελλήνων που εκτελέστηκαν στην Αμάσεια το 1921
-
Video1 εβδομάδα πριν
Ισραήλ: Αν χτυπήσει πυρηνικά, αρχίζει η καταστροφή
-
Video3 ημέρες πριν
Δεν θα μας… κουνιούνταν οι Τούρκοι σήμερα!
-
Γενικά θέματα1 εβδομάδα πριν
Κόκκινος συναγερμός στο κεντρικό Ισραήλ! Εκτοξεύτηκε βαλλιστικός πύραυλος από την Υεμένη – Αναχαιτίστηκε με επιτυχία λέει ο IDF
-
Video1 εβδομάδα πριν
Ασταμάτητο το Ισραήλ! Βομβάρδισε Ρωσική βάση στην Συρία