Άμυνα
Επίσκεψη αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας της Αιγύπτου στην 111 Πτέρυγα Μάχης

Πενθήμερη επίσκεψη στην 111 Πτέρυγα Μάχης (ΠΜ), στην αεροπορική βάση Νέας Αγχιάλου, πραγματοποίησε αντιπροσωπεία αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας της Αραβικής Δημοκρατίας της Αιγύπτου, στο πλαίσιο της υλοποίησης του προγράμματος στρατιωτικής συνεργασίας των δύο χωρών, για το έτος 2022.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης τους οι Αιγύπτιοι αξιωματικοί ενημερώθηκαν για την αποστολή και το έργο της μονάδας καθως και για το πτητικό έργο των πολεμικών μοιρών της.
ΠΗΓΗ: Naftemporiki.gr

Άμυνα
Το Πολεμικό Ναυτικό και η Δόξα του 1821
Η γεωγραφία των θαλασσών είναι αυτή που διαμορφώνει τη μοίρα των εθνών.

Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Κρινιώ Καλογερίδου
Η αναγγελία σαρκώσεως του Θεανθρώπου Χριστού από τον Αρχάγγελο Γαβριήλ προς την Παρθένο Μαρία και τα χρόνια της Νεότερης Ιστορίας μας με επίκεντρο τον 19ο αιώνα, έρχονται πιο κοντά τούτες της μέρες της Άνοιξης με αφορμή τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και την επέτειο έναρξης της Ελληνικής Επανάστασης (25η Μαρτίου 1821), η οποία αποτελεί φωτεινό μετέωρο της Εθνικής μας Παλιγγενεσίας.
Φωτεινό μετέωρο του δεκαετούς σκληρού αγώνα απελευθέρωσης των επαναστατημένων Ελλήνων από τον τουρκικό ζυγό, στο διάβα των 400 χρόνων Τουρκοκρατίας (1453-1821), που έγιναν 500 για το μη απελευθερωμένο κομμάτι της πατρίδας μας (Ήπειρο, Μακεδονία, Θράκη, νησιά).
Του αγώνα των επαναστατημένων Ελλήνων οι οποίοι – στα χρόνια υποταγής τους στον Τούρκο κατακτητή – είχαν υποστεί ταπεινώσεις σκληρής σκλαβιάς, βίαιο εξισλαμισμό, παιδομάζωμα, αρπαγές, σφαγές, βαριά φορολογία και αναγκαστική ναυτολογία.
Παρά την μαρτυρική ζωή όμως που πέρασαν, κατόρθωσαν να διατηρήσουν την εθνική τους συνείδηση, να μην αλλαξοπιστήσουν (πλην των θυμάτων παιδομαζώματος που δέχθηκαν εξαναγκασμό) και να μη χάσουν τη γλώσσα τους, την ελληνική γλώσσα.
Κατόρθωσαν να διατηρήσουν ηρωικό πνεύμα, διάθεση για αυτοθυσία και αυταπάρνηση στο όνομα της σκλαβωμένης Ελλάδας. Να διατηρήσουν, προπάντων, υψηλό φρόνημα που γεννούσε Κολοκοτρώνηδες, Παπαφλέσσες, Καραϊσκάκηδες. Μποτσαραίους και Διάκους στην ξηρά, και στη θάλασσα Μιαούληδες, Κανάρηδες και Μπουμπουλίνες, κατά τα πρότυπα των Μαραθωνομάχων (490 π Χ) και Σαλαμινομάχων /(480 π Χ), οι οποίοι κατανίκησαν τον περσικό στρατό και στόλο στους κλασικούς χρόνους (βλ. Περσικοί Πόλεμοι), αν και οι δυνάμεις του εχθρού υπερτερούσαν αριθμητικά έναντι των αρχαίων προγόνων μας.
Οι ήρωες της ναυτοσύνης του 1821 κατόρθωσαν με τα πυρπολικά τους να αναδείξουν κάτι από τη δύναμη της αρχαίας κληρονομιάς τους, συνεχιστής της οποίας είναι σήμερα το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ως δύναμη υπεράσπισης της θαλάσσιας επικράτειας των συνόρων μας και γεωπολιτικός πυλώνας ισχύος με έμβλημα (στο θυρεό) τη φράση του Θουκυδίδη δια στόματος Περικλή (Θουκυδίδης: Ἱστορίαι).: “Μέγα το της Θαλάσσης Κράτος” (”Μεγάλη είναι η δύναμη του κράτους που ελέγχει την θάλασσα»).
Η γεωγραφία των θαλασσών, άλλωστε, είναι αυτή που διαμορφώνει τη μοίρα των εθνών. Πολύ περισσότερο όταν η Ελλάδα έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι άλλων για την απόκτηση ναυτικής ισχύος. Κι αυτό της δίνει το δικαίωμα να είναι συνεχιστής της αρχαιοελληνικής και βυζαντινής παρουσίας στις θάλασσες της Μεσογείου.
Παρουσίας που ήταν εμφανής και στα χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης, έστω κι αν η δυναμική των τουρκικών πλοίων ήταν χαώδης, αφού οι δικοί μας δρούσαν με πυρπολικά και μ’ αυτά τορπίλιζαν τουρκικές ναυαρχίδες (πυρπολικά με κυβερνήτη τον Παπανικολή, τον Ψαριανό Καλαφάτη, τον Κανάρη κλπ).
Σε κάθε περίπτωση, οι Έλληνες μαχητές-επαναστάτες και ναύαρχοι στην ξηρά και τη θάλασσα δεν ένιωθαν φοβικά, γιατί είχαν υψηλό φρόνημα και μεγάλη πίστη. Πίστη στην κιβωτό του έθνους Ορθόδοξη Εκκλησία μας, όταν ξέσπασε η εθνικοαπελευθερωτική εξέγερσή τους το 1821.
Τροφοδότες του φρονήματος και της πίστης τους ήταν το ελληνορθόδοξο πνεύμα που διαπερνούσε τα πάντα. Από το ”Κρυφό σχολειό” και την Εκκλησία ως τους δασκάλους του Γένους (Κοσμά Αιτωλό, Ρήγα Φερραίο Άνθιμο Γαζή, Αδαμάντιο Κοραή, Ευγένιο Βούλγαρη, Κωνσταντίνο Κούμα, Οικονόμο τον εξ Οικονόμων κλπ). οι οποίοι πότισαν με το αίμα τους τον σπόρο ελευθερίας που έσπειραν.
Έγιναν, στην ουσία, φάροι της ακατάλυτης ψυχής των Ελλήνων και της ελληνικής αρετής διαιωνίζοντας την ένδοξη παράδοση του 1821. Τη σύζευξη αμφοτέρων είχε εγκιβωτίσει στο όραμά του το Πολεμικό Ναυτικό τα επόμενα χρόνια τόσο κατά τους Βαλκανικούς, όσο και κατά τους Παγκοσμίους Πολέμους, όπου η συμβολή του στην απελευθέρωση της Ελλάδας ήταν μεγάλη.
Ήταν μεγάλη και άνοιξε δρόμο θριαμβικά για την εποποιία του 1940-’41, το απαύγασμα της οποίας υπερίπταται ως όραμα πάνω απ’ τον σύγχρονο ελληνικό Στόλο στα χρόνια μας. Τον Στόλο που προσπαθεί να αποκαταστήσει εξοπλιστικά και επιχειρησιακά – κατά την τελευταία πενταετία – την οκτάχρονη καθήλωσή του επί μνημονίων (2010-’18) λόγω δυσμενών οικονομικών συγκυριών.
Προσπαθεί να αποκαταστήσει την χαμένη ”ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο” λόγω της εξοπλιστικής αυτάρκειας στην οποία κατατείνει η Τουρκία. Αυτάρκειας που της επιτρέπει να κατασκευάζει με δική της τεχνογνωσία πάνω από το 60% των εξοπλισμών της, τη στιγμή που η Ελλάδα βλέπει σαν βάρος την ΕΑΒ και την ΕΛΒΟ, οι οποίες θα μπορούσαν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην εθνική μας Άμυνα, αν δεν τις απαξίωναν οι εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες δίνοντας ψήφο εμπιστοσύνης στις ξένες αγορές.
Ωστόσο η ελπίδα πεθαίνει τελευταία και σ’ αυτήν την περίπτωση. Το προσάναμμα της φλόγας της το άναψαν οι ελληνικές κανονιοφόροι που είναι ενταγμένες στη Διοίκηση Κανονιοφόρων η οποία συστάθηκε το 2002 και υπάγεται στο Αρχηγείο του Στόλου μας. Σηματωρός της ελπίδας αυτής είναι το ”εθνικό πλοίο”. Το φιλόδοξο όνειρο κατασκευής ενός λειτουργικού συστήματος βγαλμένου από ελληνικά χέρια και συναρμολογημένου με εγχώρια μέσα.
Ήδη το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ) εκδήλωσε ενδιαφέρον για την ανάπτυξη και κατασκευή εγχώριου Συστήματος Διαχείρισης Μάχης (ΣΔΜ) – αξίας 1,4 εκατ. ευρώ σε χρονοδιάγραμμα 18 μηνών – το οποίο θα συνθέτει στοιχεία από τους αισθητήρες του υπό αναβάθμιση σκάφους του ΠΝ, για να ελέγχονται τα όπλα του.
Σημειωτέον ότι, σε πρώτη φάση, θα υπάρχει συνεργασία με το υπό ανάπτυξη υποσύστημα επίλυσης προβλήματος διεύθυνσης βολής του ΠΝ με στόχο την αναβάθμιση των κανονιοφόρων κλάσης κλάσης Osprey-55 (βλ. ”Αρματολός” και ”Ναυμάχος”).
Όπερ σημαίνει ότι – βάσει του συστήματος αυτού – θα μπορεί να επιτυγχάνεται ο ”αυτοματισμός ενεργειών και λειτουργιών εντοπισμού, αναγνώρισης και προσβολής με πυροβόλο”, ενώ θα διασφαλιστεί η διασύνδεση που απαιτείται σε κάθε αναβαθμισμένο πλοίο, ώστε να λαμβάνονται στοιχεία στόχων από αισθητήρες και να γίνεται γνωστή η τακτική εικόνα του σκάφους, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα ανταλλαγής της με άλλες μονάδες του στόλου για επιχειρησιακούς λόγους.
Εικόνα που θα αντικατοπτρίζει την αναβάθμιση του πλοίου σε επίπεδο εκτέλεσης επιχειρήσεων (αναγνώρισης και δικτυοκεντρικών), υποστήριξης επιχειρήσεων ξηράς, έρευνας και διάσωσης, επιτήρησης και συλλογής πληροφοριών, εμπλοκής και ελέγχου όπλων, αναγνώρισης στόχων ανεξαρτήτως συνθηκών φωτισμού.
Θα είναι μια καλή αρχή για τη δημιουργία (μακροπρόθεσμα) ενός ελληνικού ενοποιημένου, δικτυοκεντρικού και διαλειτουργικού συστήματος (σ.σ: τα υπάρχοντα συστήματα μάχης του ΠΝ είναι ξένης προέλευσης: TACTICOS, SETIS). Συστήματος το οποίο θα μπορεί να εφαρμοστεί σε κάθε τύπο κατασκευασμένου από ελληνικά χέρια πλοίου επιτρέποντας την αποτελεσματική διαχείριση των δεδομένων από αισθητήρες, οπλικά συστήματα και επικοινωνιακά μέσα, είτε σε τοπικό επίπεδο (μονάδα επιφανείας, φερ’ ειπείν), είτε ως κομμάτι ενός ευρύτερου ναυτικού, αλλά και διακλαδικού δικτύου.
Προ το παρόν, ωστόσο – πέραν των διασφαλισθέντων 3 γαλλικών φρεγατών FDI Belharra, και τη δυνητική απόκτηση αριθμού ιταλικών φρεγατών FREMM κλάσης Bergamin 12ετίας που συζητάμε στη θέση των παλαιών ελληνικών “S” (αν και άμεσο ζητούμενο είναι η απόκτηση 4ης Belharra) – ”τρέχει” ο εκσυγχρονισμός τεσσάρων υποβρυχίων ”214” κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ.
”Τρέχει” και η απόκτηση καινούργιων υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, την απόκτηση των οποίων θα ανακοινώσει στις 27 Μαρτίου από βήματος της Βουλής ο πρωθυπουργός, με την υπόμνηση ότι – έστω και καθυστερημένα – θα έρθουν στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας – αρχές του καλοκαιριού – οι 44 τορπίλες βαρέως τύπου που είχαμε παραγγείλει και περιμέναμε.
Ας σημειωθεί ότι υπό συζήτηση είναι η αγορά καινούργιων Μονάδων Επιφανείας για το ΠΝ, δεδομένου ότι υπάρχει οικονομικό περιθώριο γι’ αυτό λόγω της ”Λευκής Βίβλου” της ΕΕ για την άμυνα και τα εξοπλιστικά (βλ. ρήτρα διαφυγής για αύξηση των αμυντικών δαπανών χωρίς δημοσιονομική επιβάρυνση των κρατών-μελών της).
Περιθώριο που, στη δική μας περίπτωση, αναμένεται να οριστικοποιηθεί τον Ιούνιο και αφήνει μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας για να μπει το Πολεμικό Ναυτικό στο πρόγραμμα της Ευρωκορβέτας, χωρίς να πάψει να παρακολουθεί την εξέλιξη του προγράμματος των φρεγατών Constellation από τις ΗΠΑ, αν και είναι πανάκριβες αυτές και προϋποθέτουν τεράστια καθυστέρηση έναντι των έτοιμων FREMM.
Υπενθυμίζεται, στο σημείο αυτό, ότι το καλοκαίρι του 2023 η διαχειρίστρια εταιρεία NAFS των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου είχε υπογράψει – για λογαριασμό του ΥΠΑΜ – σύμβαση (που ”τρέχει” ήδη) με τον γερμανικό κολοσσό ThyssenKrupp Marine Systems για την αναβάθμιση των ικανοτήτων τεσσάρων ελληνικών φρεγατών ΜΕΚΟ 200 (”Υδρα”, ”Σπέτσαι”, ”Ψαρά” και ”Σαλαμίς”).
Σημειωτέον, ότι η θυγατρική του εν λόγω κολοσσού (η ThyssenKrupp Marine Systems, Howaldtswerke-Deutsche Werft, δηλαδή) ήταν αυτή που ανέλαβε να αναβαθμίσει τα τέσσερα υποβρύχια κλάσης 214 (”Παπανικολής”, ”Πιπίνος”, ”Ματρώζος” και ”Κατσώνης”).
Πλοίων αντάξιων όχι μόνο των θρυλικών πυρπολικών και των άλλων που συμμετείχαν στον κατά θάλασσα αγώνα της Απελευθέρωσης του 1821 (βλ. πλοία Ύδρας, Σπετσών, Ψαρών, Σάμου), αλλά και των εμπορικών και πολεμικών τα οποία έλαβαν μέρος στον πόλεμο του 1940, όπου πρώτευσαν τα υποβρύχια γράφοντας ναυτικό έπος με τα κατορθώματά τους και συνδέοντας την ιστορία τους με την αθάνατη Δόξα του Εικοσιένα!
Άμυνα
«Ηνίοχος»: Από τις 31 Μαρτίου έως τις 11 Απριλίου η φετινή άσκηση στην αεροπορική βάση Ανδραβίδας
Στον «Ηνίοχος 2025», η Πολεμική Αεροπορία συμμετέχει με όλους τους τύπους μαχητικών αεροσκαφών της, καθώς και ελικόπτερα, μεταγωγικά και εκπαιδευτικά αεροσκάφη.

Από τη Δευτέρα 31 Μαρτίου έως την Παρασκευή 11 Απριλίου πρόκειται να διεξαχθεί η άσκηση «Ηνίοχος 2025», στην αεροπορική βάση Ανδραβίδας.
Όπως ανακοινώθηκε από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας στις 7 Απριλίου προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί η Media & η DV Day της άσκησης.
H άσκηση χωρίζεται σε τρεις φάσεις. Η πρώτη φάση που αφορά στην προετοιμασία της άσκησης ξεκίνησε σήμερα 24 Μαρτίου και ολοκληρώνεται στις 30 Μαρτίου. Η δεύτερη φάση που αφορά στην εκτέλεση της άσκησης θα υλοποιηθεί από 31 Μαρτίου έως και 11 Απριλίου. Τέλος, η τρίτη φάση που είναι η φάση αναδίπλωσης θα διαρκέσει από 11 έως 13 Απριλίου.
Προκειμένου να επιτευχθεί ο αντικειμενικός σκοπός της άσκησης, το Σχολείο Όπλων Τακτικής του Κέντρο Αεροπορικής Τακτικής (ΚΕΑΤ), επιβλέπει τις αποστολές, από τον σχεδιασμό του σεναρίου μέχρι την απενημέρωση και την εξαγωγή συμπερασμάτων, επιβεβαιώνοντας ότι καλύπτεται πλήρως το φάσμα των αποστολών που διεξάγονται από την Πολεμική Αεροπορία, επισημαίνεται στην ανακοίνωση.
Αναλυτικότερα, οι αποστολές αφορούν σε:
- Επιθετικές Επιχειρήσεις εναντίον Αεροπορικής Ισχύος – Offensive Counter Air Operations (OCA)
- Αμυντικές Επιχειρήσεις εναντίον Αεροπορικής Ισχύος – Defensive Counter Air Operations (DCA)
- Στρατηγικές Αεροπορικές Επιχειρήσεις – Strategic Air Operations
- Επιχειρήσεις Αεροπορικών Δυνάμεων επ’ ωφελεία Χερσαίων και Θαλάσσιων Επιχειρήσεων – Air Power Contribution to Counter-Land Operations (APCLO) and Air Power Contribution to Maritime Operations (APCMO)
- Αποστολές Αναγνώρισης – Reconnaissance Missions (RECCE)
- Αποστολές Έρευνας και Διάσωσης Μάχης – Combat Search And Rescue (CSAR)
- Αποστολές εναντίον Χρονικά Ευαίσθητων Στόχων – Time Sensitive Targets (TST)
- Αποστολές Προστασίας Υψηλής Αξίας Ιπτάμενων Μέσων – High Value Airborne Asset (HVAA)
Στον άσκηση «Ηνίοχος 2025» θα εκτελεστεί επίσης ένας σημαντικός αριθμός αποστολών με τη χρήση των Τακτικών Εξομοιωτών αεροσκαφών F-16 της Μοίρας Επιχειρησιακής Συνθετικής Εκπαίδευσης (ΜΕΣΕ) του ΚΕΑΤ, επεκτείνοντας την άσκηση και στον ψηφιακό κόσμο.
Στον «Ηνίοχος 2025», η Πολεμική Αεροπορία συμμετέχει με όλους τους τύπους μαχητικών αεροσκαφών της, καθώς και ελικόπτερα, μεταγωγικά και εκπαιδευτικά αεροσκάφη.
Επίσης, στην άσκηση συμμετέχουν δυνάμεις του Στρατού Ξηράς και του Πολεμικού Ναυτικού οι οποίες συνδράμουν καθοριστικά στη δημιουργία πολύπλοκων και ρεαλιστικών σεναρίων σε όλο το εύρος του Ελλαδικού χώρου.
Επιπλέον, πρόκειται να συμμετάσχει ένας μεγάλος αριθμός αεροπορικών δυνάμεων από τις κάτωθι συμμαχικές και φίλιες χώρες:
- Γαλλία με Μ-2000
- ΗΠΑ με F-16, KC-46 και KC-135
- Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με M2000/9
- Ινδία με SU-30
- Ισπανία με F/A-18 Hornet
- Ισραήλ με G-550
- Ιταλία με Tornado
- Κατάρ με F-15
- Μαυροβούνιο με B-412
- Πολωνία με F-16
- Σλοβενία με PC-9
Επιπρόσθετα, η Κύπρος θα συμμετάσχει με προσωπικό υποστήριξης ενώ η Σλοβακία και το Μπαχρέιν θα αποστείλουν ομάδα παρατηρητών.
Το υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού που διακρίνει το προσωπικό της Πολεμικής Αεροπορίας και η ικανότητά του να οργανώνει και να διεξάγει ρεαλιστικές ασκήσεις, σε μια μεγάλη περιοχή με ποικιλία γεωμορφολογικών χαρακτηριστικών, καθιστούν την άσκηση «Ηνίοχος» ως μία από τις πιο ανταγωνιστικές ασκήσεις στην Ευρώπη και στην Μεσόγειο, ικανή να παρέχει στους συμμετέχοντες ένα υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης καθώς και μια ξεχωριστή εμπειρία συμμετοχής, υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση.
Τονίζεται, δε, ότι, η συμμετοχή των αεροπορικών δυνάμεων των χωρών που λαμβάνουν μέρος στην άσκηση «Ηνίοχος 2025» είναι η μεγαλύτερη έως τώρα, από αρχής καθιέρωσης της άσκησης ως INVITEX.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
Άμυνα
Αλλαγή «σκυτάλης» στην επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ»: Ξανά η φρεγάτα «ΨΑΡΑ» του Πολεμικού Ναυτικού στην Ερυθρά Θάλασσα
Η φρεγάτα «ΥΔΡΑ» θα επιστρέψει στον Ναύσταθμο από τον Κόλπο του Άντεν λίγο πριν το Πάσχα ενώ η φρεγάτα «ΨΑΡΑ» θα αναχωρήσει περί τα τέλη Απριλίου.

Πλώρη για την Ερυθρά Θάλασσα θα βάλει -ξανά- η φρεγάτα τύπου ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού «ΨΑΡΑ» στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ».
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η φρεγάτα «ΥΔΡΑ» θα επιστρέψει στον Ναύσταθμο από τον Κόλπο του Άντεν λίγο πριν το Πάσχα ενώ η φρεγάτα «ΨΑΡΑ» θα αναχωρήσει περί τα τέλη Απριλίου.
Υπενθυμίζεται ότι η φρεγάτα «ΨΑΡΑ» του ΠΝ ήταν η δεύτερη που ανέλαβε δράση στο πεδίο μάχης κατά των επιθέσεων των προσκείμενων στο Ιράν ανταρτών Χούθι, βάσει του προγραμματισμού του Ναυτικού Επιτελείου, προστατεύοντας εμπορικά πλοία.
Επιπλέον, ήταν η πρώτη φρεγάτα τύπου ΜΕΚΟ – που παρά την «ηλικία» της- απέδειξε την επιχειρησιακή της ικανότητα συνδυαστικά με το άρτια εκπαιδευμένο πλήρωμα αλλά και του αντι-drone συστήματος «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ», που αναπτύχθηκε από την ΕΑΒ και αναμένεται να εξοπλίσει όλες τις φρεγάτες ιδίου τύπου, βαλόντας εναντίον τεσσάρων Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων (drones / UAVs) των Χούθι στον Κόλπο του Άντεν στις 4 Ιουλίου 2024.
Η στιγμή που η φρεγάτα «ΨΑΡΑ» αποκρούει drone των Χούθι
HS Psara heeft afgelopen nacht een drone-aanval van de Houthi’s afgewend tijdens het begeleiden van een vrachtschip door de Golf van Aden in het kader van @EUNAVFORASPIDES. https://t.co/JJ5CCX3Kc5. Karel Doorman waarschuwde voor de naderende dreiging https://t.co/28EBe7l4l5 pic.twitter.com/oNXT2SU6HU
— Koninklijke Marine (@kon_marine) July 8, 2024
Ειδικότερα, η φρεγάτα «ΨΑΡΑ» παρέχοντας προστασία σε εμπορικό πλοίο, χρησιμοποίησε τόσο το σύστημα antidrone, όσο και το πυροβόλο, σύμφωνα με τους ισχύοντες Κανόνες Εμπλοκής με αποτέλεσμα δύο από τα UAVs να καταρριφθούν και τα άλλα δύο να απομακρυνθούν.
Η Ελλάδα έχει πρωταγωνιστικό «ρόλο» στην επιχείρηση καθώς διαθέτει από την έναρξη της Επιχείρησης τη χερσαία Διοίκηση, με το Στρατηγείο της να βρίσκεται στη Λάρισα. Και επιχειρησιακό Διοικητή τον Υποναύαρχο Βασίλειο Γρυπάρη ΠΝ αλλά και την εν πλω διοίκηση με τον Αρχιπλοίαρχο Κωνσταντίνο Πιτυκάκη Π να βρίσκεται στο «τιμόνι».
Καμία αλλαγή μετά τις επιθέσεις των ΗΠΑ κατά τον Χούθι
Με τις συγκρούσεις μεταξύ ΗΠΑ και Χούθι να βρίσκονται σε εξέλιξη, στρατιωτικές πηγές αναφέρουν στη «Ν» ότι «Εμείς κοιτάμε τι γίνεται τριγύρω σύμφωνα με τις εξελίξεις και την αλλαγή στάσης από άλλες επιχειρήσεις. Για εμάς δεν έχει αλλάξει κάτι ούτε έχει αλλάξει κάτι από τους Χούθι. Ο ρόλος μας είναι αμυντικός και όχι επιθετικός, δεν χτυπούμε στόχους μέσα στην Υεμένη και πλέουμε σε διεθνή ύδατα» και προσθέτουν πως «παροτρύνουμε την ναυτιλιακή κοινότητα να ακολουθείς τις οδηγίες και τις συμβουλές μας».
Ποια κράτη συμμετέχουν – Παρατείνεται η επιχείρηση
Σε ότι αφορά την επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ», σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», συμμετέχουν 21 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αυτή την περίοδο συμμετέχουν με πλοία η Ελλάδα, η Ιταλία και η Γαλλία.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, στις 14 Φεβρουαρίου 2025, το Συμβούλιο της ΕΕ αποφάσισε να παρατείνει την εντολή της επιχείρησης έως τις 28 Φεβρουαρίου 2026.
Επιπλέον το Συμβούλιο της ΕΕ αποφάσισε ότι, προκειμένου να διασφαλιστεί η επίγνωση της κατάστασης στην περιοχή επιχειρήσεων, η επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» θα πρέπει να είναι σε θέση να συλλέγει πληροφορίες, εκτός από τα δεδομένα που είναι απαραίτητα για την προστασία των πλοίων, σχετικά με τη διακίνηση όπλων και τους σκιώδεις στόλους, με σκοπό την ανταλλαγή των πληροφοριών αυτών με τα κράτη μέλη, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Γραφείο των Ηνωμένων Εθνών για τα Ναρκωτικά και το Έγκλημα (UNODC), τον Διεθνή Οργανισμό Εγκληματολογικής Αστυνομίας (INTERPOL), τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη συνεργασία στον τομέα της επιβολής του νόμου (EUROPOL) και τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO).
Υποστήριξη σε πάνω από 700 εμπορικά πλοία
Σύμφωνα με πληροφορίες από την έναρξή της η επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ», έχει παράσχει υποστήριξη σε περισσότερα από 700 εμπορικά πλοία, εξασφαλίζοντας την ασφαλή διέλευσή τους από περιοχές υψηλού κινδύνου.
Από αυτά, περισσότερα από 410 πλοία έλαβαν στενή προστασία, επωφελούμενα από ενεργές υπηρεσίες συνοδείας και επιτήρησης.
Κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων στενής προστασίας, τα 16 πλοία δέχθηκαν επίθεση.
Συνολικά έχουν εξουδετερωθεί 18 UAV, (Unmanned Aerial Vehicle), 2 USV (Unmanned surface vehicle) και 4 ASBM (anti-ship ballistic missile), χωρίς να προκληθούν απώλειες ανθρωπίνων ζωών στις εχθρικές δυνάμεις, αναδεικνύοντας έτσι την ικανότητα της επιχείρησης επιχειρεί με ακρίβεια και υπευθυνότητα.
Οδηγίες προς τη ναυτιλιακή κοινότητα
Αναφορικά με τις ναυτιλιακές εταιρείες, όπως αυτές θέλουν να υποβάλουν αιτήματα συνοδείας και προστασίας εμπορικών πλοίων έναντι των επιθέσεων των Χούθι όλες οι απαραίτητες πληροφορίες διατίθενται στην ιστοσελίδα Maritime Security Center Indian Ocean (MSCIO).
Οι ενημερώσεις της επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ» βρίσκονται στη διεύθυνση https://mscio.eu ή μπορεί η ενδιαφερόμενη εταιρεία να επικοινωνήσει ακόμη και απευθείας με τη διεύθυνση [email protected].
-
Άμυνα3 εβδομάδες πριν
Ισραηλινή δημοσιογράφος: “Με τη διάλυση του NATO η Τουρκία θα βρεθεί σε μεγάλο κίνδυνο! Θα χωριστεί στα δύο”
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Έρχεται «τσουνάμι» αποκαλύψεων και στην Ελλάδα για USAID! Οι ΜΚΟ του Soros και οι Πρέσπες του Τσίπρα
-
Αναλύσεις3 ημέρες πριν
Μάικλ Ρούμπιν στη Hellas Journal: Η σύλληψη Ιμάμογλου σηματοδοτεί ότι ο Ερντογάν θα απελευθερώσει τον Οτζαλάν μέσα σε νεκροσακούλα!
-
Πολιτική3 εβδομάδες πριν
Έλληνας από τον Δομοκό αιχμάλωτος των Ουκρανών
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Αποκάλυψη Στρος Καν! Με έφαγαν οι ΗΠΑ όπως και τον Καραμανλή!
-
Απόψεις2 μήνες πριν
Διαβεβαιώνω τον κ. Μητσοτάκη ότι η κυβέρνησή του δεν έχει μέλλον
-
Πολιτική3 εβδομάδες πριν
Συναγερμός από τον δήμαρχο Αλεξανδρούπολης! “Αθόρυβος εποικισμός – Βούλγαροι και Τούρκοι αγοράζουν σπίτια στην περιοχή”
-
Αναλύσεις2 μήνες πριν
Ο Τραμπ δεν ξεχνά τί έκανε η Ελλάδα!