Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Φωτογραφίες επιζώντων της Μικρασιατικής Καταστροφής συγκεντρώνει ο Ελληνοαυστραλιανός Πολιτιστικός Σύνδεσμος

Δημοσιεύτηκε στις

Ελληνοαυστραλιανός Πολιτιστικός Σύνδεσμος ζητά από ομογενείς της Αυστραλίας με μικρασιατική καταγωγή να προσφέρουν φωτογραφίες των προγόνων τους που είχαν γεννηθεί στη Μικρά Ασία και είχαν εκπατρισθεί την εποχή της Καταστροφής.

Σύμφωνα με την ομογενειακή εφημερίδα της Μελβούρνης Νέος Κόσμος, oι φωτογραφίες συγκεντρώνονται προκειμένου να αποτελέσουν μέρος της ειδικής παρουσίασης που θα κάνει το περιοδικό Αντίποδες 2022 την Κυριακή 23 Οκτωβρίου.

Ειδικότερα, το τεύχος του περιοδικού του Συνδέσμου «Αντίποδες» αυτού του χρόνου είναι αφιερωμένο στη Μικρασιατική Καταστροφή και στη μνήμη των ανθρώπων που έζησαν το δράμα εκείνης της εποχής.

Η φωτογραφία δεν είναι απαραίτητο να έχει ληφθεί στη Μικρά Ασία, αλλά σε οποιοδήποτε χώρα όπου έζησε το συγκεκριμένο πρόσωπο, ακόμη και στην Αυστραλία μετά τη μετανάστευσή του. Μοναδική προϋπόθεση είναι το πρόσωπο που θα στείλει τη φωτογραφία να έχει κάποια συγγένεια ή να είναι απόγονος του εικονιζομένου.

Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να αποστείλουν ηλεκτρονικά τη φωτογραφία με το ονοματεπώνυμο και τον τόπο γέννησης του προγόνου τους στην ηλεκτρονική διεύθυνση cathyalex@hotmail.com, μέχρι τις 16 Οκτωβρίου.

• Πηγή: Neos kosmos / ertnews.gr.

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Η Ελλάδα πρέπει να δράσει άμεσα! Τουρκία και Σκόπια ενέγραψαν το τουλούμ (γκάιντα) στον κατάλογο πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO

Το ελληνικό κράτος οφείλει να προστατέψει την πολιτιστική μας κληρονομιά και να τη διασφαλίσει σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει η Ευδοξία Καλπατσινίδου
Τη γκάιντα/τουλούμ, τόσο την κατασκευή όσο και τη μουσική εκτέλεση (Traditional bagpipe (Gayda/Tulum) making and performing), ενέγραψε η Βόρεια Μακεδονία από κοινού με την Τουρκία στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO στην συνεδρίαση του Δεκεμβρίου 2024.
Ο χρόνος δεν περιμένει και μας προσπερνάει.
Είμαστε επιφορτισμένοι με την ευθύνη της διάσωσης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Το Κράτος οφείλει να την προστατέψει και να τη διασφαλίσει σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Στη μνήμη εκείνων που κράτησαν το κερί της παράδοσης αναμμένο… ας μην το αφήσουμε να σβήσει στα χέρια μας.
Η αειφορία είναι “η άκαυτη βάτος” της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, η αυθεντικότητα, η ανθεκτικότητα, η φροντίδα.
Είναι απαραίτητο να δηλώσουμε άμεσα “παρών” σε εθνικό και σε διεθνές επίπεδο, με επιστημονικότητα, επιμέλεια και ομοψυχία.
Γιατί αυτό είναι η παράδοση, η κοινή διατομή του ψυχισμού μας.

Τι αναφέρεται στην UNESCO

Η παραδοσιακή γκάιντα (Gayda/Tulum) είναι ένα παραδοσιακό ξύλινο πνευστό όργανο που κατασκευάζεται και εκτελείται σε όλη την περιοχή που περιλαμβάνει τη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας και τις περιοχές της Ανατολικής Μαύρης Θάλασσας και Θράκης της Τουρκίας.

Στη Βόρεια Μακεδονία, αποτελείται από τέσσερα μέρη: έναν σωλήνα μελωδίας, έναν σωλήνα drone, έναν σωλήνα φυσήματος και μια δεξαμενή αέρα. Στην Τουρκία, αποτελείται από έναν σωλήνα μελωδίας, έναν σωλήνα που φυσάει και ένα σώμα. Και στις δύο χώρες, το πυξάρι χρησιμοποιείται για την κατασκευή του μελωδικού σωλήνα.

Το σώμα είναι φτιαγμένο από δέρμα κατσίκας ή προβάτου το οποίο μουλιάζεται σε μείγμα νερού, κορν φλάουρ, γιαουρτιού και αλατιού για αρκετές ημέρες. Στη συνέχεια φουσκώνεται και κρεμιέται για να στεγνώσει. Αφού στεγνώσουν, τα εξαρτήματα και οι σωλήνες συνδέονται.

Η γκάιντα συνδέεται με τη λαϊκή μουσική και παίζεται σε εκδηλώσεις όπως γάμους και πανηγύρια. Οι σχετικές γνώσεις και δεξιότητες μεταδίδονται ανεπίσημα, μέσα σε οικογένειες και μουσικά σχήματα και μέσω μαθητειών. Η πρακτική μεταδίδεται επίσης μέσω πολιτιστικών συλλόγων, σεμιναρίων και εργαστηρίων, καθώς και σε μουσικά ωδεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Η γκάιντα ενώνει τις κοινότητες σε κοινωνικές δραστηριότητες εδώ και αιώνες. Σύμβολο πολιτιστικής ταυτότητας, αποτελεί βασικό μέρος πολλών άλλων παραδόσεων και εθίμων, συμπεριλαμβανομένων των πρακτικών συγκομιδής και μετακίνησης. Ενισχύει έτσι την αίσθηση του ανήκειν ενώ ενισχύει τους κοινωνικούς δεσμούς, την αλληλεγγύη και τη συνεργασία.

 

Μάλιστα η UNESCO έχει κυκλοφορήσει και σχετικό βίντεο:

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ένα ταξίδι γεύσεων από τη Μικρά Ασία στη Δράμα

Στην κουζίνα του ξενοδοχείου Νέσσος, στο Παρανέστι Δράμας, η ιστορία της Μικράς Ασίας ζωντανεύει μέσα από μία συνταγή

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο Γαβρίλος, ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου, μας είχε προϊδεάσει το προηγούμενο βράδυ για το γαστρονομικό ταξίδι που θα ακολουθούσε: «Αύριο θα φτιάξουμε χειροποίητες μικρασιάτικες μπάλες».

ΠΗΓΗ: travel.gr

Τρεις γενιές στην κουζίνα

Η κουζίνα σφύζει από ζωή. Είναι απόγευμα και έχουμε επιστρέψει από μία ακόμη γεμάτη μέρα στο πανέμορφο τοπίο της ευρύτερης περιοχής του Παρανεστίου. Ο Γαβρίλος δεν είναι μόνος -δίπλα του στέκεται η σύζυγός του Σοφία, που μόλις χθες μας ξενάγησε στα γραφικά χωριά της περιοχής, όπως την Πρασινάδα, αποκαλύπτοντάς μας τους γαστρονομικούς θησαυρούς του τόπου. Μαζί τους είναι και η κόρη τους Γεωργία, βιομηχανική σχεδιάστρια που ζει στην Ολλανδία, αλλά κουβαλά την παράδοση της οικογενειακής κουζίνας στη νέα της πατρίδα.

Από το Παρανέστι στην Ολλανδία

«Πολλές φορές φτιάχνω για τους φίλους μου στην Ολλανδία,» μοιράζεται η Γεωργία, καθώς τα χέρια της κινούνται με σιγουριά στην προετοιμασία. Ο «χεράτος» τραχανάς -που πήρε το όνομά του από το σχήμα της χούφτας- μπαίνει για μούλιασμα, ενώ η οικογένεια ξεκινά την προετοιμασία της γέμισης για τις περίφημες μπάλες.

Η τέχνη της παραδοσιακής συνταγής

Η συνταγή ξετυλίγεται μπροστά μας σαν τελετουργία: μοσχαρίσιος κιμάς αναμειγνύεται με πλιγούρι, ενώ το άρωμα του δυόσμου γεμίζει την κουζίνα. Τα χέρια πλάθουν με επιδεξιότητα μπάλες στο μέγεθος που έχει το μπαλάκι του τένις. Το νερό βράζει, και οι μπάλες βυθίζονται μία-μία στην κατσαρόλα για τα επόμενα είκοσι λεπτά.

Η μαγεία ολοκληρώνεται

Η μαγεία όμως δεν σταματά εδώ. Μόλις οι μπάλες είναι έτοιμες, στο ίδιο ζωμό προστίθεται ο μουλιασμένος τραχανάς. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα πιάτο που συνδυάζει αρμονικά τις γεμιστές μπάλες με τον πλούσιο ζωμό τραχανά -μια συνταγή που μεταφέρει γεύσεις και μνήμες από τη Μικρά Ασία.

Γεύσεις που ταξιδεύουν στο χρόνο

«Αυτό το φαγητό μου θυμίζει την παιδική μου ηλικία» λέει η Γεωργία, και στα μάτια της καθρεφτίζονται οι αναμνήσεις από τα οικογενειακά γεύματα στο Παρανέστι. Σήμερα, οι μικρασιάτικες μπάλες αποτελούν ένα πιάτο που μπορείτε να βρει στο μενού του εστιατορίου του ξενοδοχείου Νέσσος, συνεχίζοντας μια γαστρονομική παράδοση που ξεπερνά τα σύνορα και τις γενιές.

Το Μαντί: ένα ταξίδι από την Καππαδοκία στο σήμερα

Στην ίδια κουζίνα του ξενοδοχείου Νέσσος, η Γεωργία παίρνει τη σκυτάλη της παράδοσης στα χέρια της. Με τις κινήσεις της να μαρτυρούν την εξοικείωση χρόνων με τη συνταγή, ξεκινά την προετοιμασία του μαντί, ενός εμβληματικού ζυμαρικού της Καππαδοκίας που έχει διασχίσει σύνορα και εποχές. «Στη Χάγη, το μαντί έχει γίνει η γευστική μου υπογραφή» μάς εξομολογείται, καθώς τα δάχτυλά της ζυμώνουν με μαεστρία το μείγμα από αλεύρι, αλάτι, λάδι και νερό.

Η διαδικασία παρασκευής του μαντί είναι μια μικρή χορογραφία όπου κάθε κίνηση έχει τη σημασία της. Η Γεωργία, χωρίζει τη ζύμη σε μικρά, ομοιόμορφα μπαλάκια. «Τριάντα λεπτά υπομονή,» μας λέει χαμογελώντας, καθώς αφήνει τη ζύμη να ξεκουραστεί. «Είναι σαν μια μικρή άσκηση διαλογισμού». Στη συνέχεια, με κινήσεις που θυμίζουν περισσότερο τέχνη παρά μαγειρική, ανοίγει τη ζύμη σε λεπτά φύλλα. Το στόμιο ενός γυάλινου βάζου μεταμορφώνεται στα χέρια της σε εργαλείο ακριβείας, καθώς κόβει μικρούς, τέλειους κύκλους. «Στην Ολλανδία, οι φίλοι μου εντυπωσιάζονται από αυτή την τεχνική. Είναι τόσο απλή, μα τόσο αποτελεσματική,» σχολιάζει, ενώ γεμίζει κάθε κύκλο με ένα λεπτοδουλεμένο μείγμα από κιμά και φέτα.

Το νερό βράζει, και τα μικρά ζυμαρένια πουγκιά βυθίζονται για δέκα λεπτά στον αφρισμένο ζωμό. Στο μεταξύ, η Γεωργία ετοιμάζει τη σάλτσα που θα αγκαλιάσει το μαντί: γιαούρτι αραιωμένο με τον πολύτιμο ζωμό του βρασμού, αρωματισμένο με φρεσκοτριμμένο σκόρδο. «Το μυστικό είναι στην ισορροπία», εξηγεί. «Το γιαούρτι πρέπει να είναι αρκετά αραιό ώστε να αγκαλιάσει το μαντί, αλλά όχι τόσο που να χάσει τη βελούδινη υφή του».

Την ώρα που τα μαντί στραγγίζουν, η νεαρή σχεδιάστρια μεταμορφώνει τα περισσεύματα της ζύμης σε τραγανά κρουτόν. Τα περνά από καυτό βούτυρο, και το άρωμα γεμίζει την κουζίνα. «Αυτή είναι η προσωπική μου πινελιά στη συνταγή», μάς εξηγεί. «Στη Χάγη, αυτά τα κρουτόν έχουν γίνει το σήμα κατατεθέν του πιάτου μου. Οι Ολλανδοί φίλοι μου τα αποκαλούν «χρυσά μαξιλαράκια». Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα πιάτο που γεφυρώνει τις γενιές και τους πολιτισμούς: τα μαντί επιπλέουν σε μια θάλασσα από αρωματικό γιαούρτι, στολισμένα με τα χρυσαφένια κρουτόν. Η Γεωργία, με το ένα πόδι στην παράδοση και το άλλο στη σύγχρονη γαστρονομική σκηνή, έχει καταφέρει να μεταφέρει την ουσία της καππαδοκικής κουζίνας στον 21ο αιώνα, διατηρώντας την αυθεντικότητά της αλλά προσθέτοντας τη δική της, διακριτική υπογραφή.

Η κληρονομιά της γεύσης

Παρακολουθώντας αυτή την οικογένεια να μαγειρεύει, συνειδητοποιεί κανείς πως κάθε πιάτο είναι κάτι περισσότερο από μια απλή συνταγή -είναι ένας ζωντανός σύνδεσμος με το παρελθόν, μια γέφυρα ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση, και μια υπενθύμιση πως η γαστρονομική κληρονομιά παραμένει ζωντανή όσο υπάρχουν άνθρωποι που την μεταλαμπαδεύουν με αγάπη στις επόμενες γενιές.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ξενάγηση στο κελί που έζησε ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης στου Ψυρρή

Ο Αρχιμανδρίτης Παντελεήμων Τσορμπατζόγλου μας ξεναγεί στο κελί που έζησε ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης στου Ψυρρή

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η εκπομπή «ΤΑLK OF THE TOWN» με τον Βαγγέλη Καράλη, βρέθηκε στο κελί όπου έμενε δέκα χρόνια ο «άγιος των γραμμάτων» Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης.
Στην καρδιά της Αθήνας, στην εκκλησία των Αγίων Αναργύρων στου Ψυρρή, οι Αθηναίοι και κόσμος από ολόκληρη την Ελλάδα έχει την ευκαιρία να δει το κελί όπου έμενε για 10 χρόνια ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, στο καμαράκι όπου ο σπουδαίος Σκιαθίτης λογοτέχνης έγραψε στο ημίφως το μεγαλύτερο μέρος της «Φόνισσας».
Το κελί του Παπαδιαμάντη διατηρείται, ανήκει στην ιδιοκτησία της εκκλησίας των Αγίων Αναργύρων και είναι επισκέψιμο. Με πρωτοβουλία του πανοσιολογιότατου αρχιμανδρίτη Παντελεήμονα Τσορμπατζόγλου, δρα Βυζαντινολόγου και προϊσταμένου του Ιερού Ναού Αγίων Αναργύρων, τα τελευταία χρόνια ο περιβάλλων χώρος από το κελί του λογοτέχνη έχει αναδειχθεί προσελκύοντας ακόμη περισσότερους επισκέπτες, ενώ πραγματοποιούνται ολοένα περισσότερες εκδηλώσεις στη μνήμη και στο έργο του σπουδαίου Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναλύσεις3 ώρες πριν

Γιώργος Καπόπουλος: Η Ευρώπη δεν διαθέτει ενότητα απέναντι… στην επιθετική πολιτική Τραμπ

Οι διαφορετικές … πολιτικές στην Ενωμένη Ευρώπη θα έχουν σαν αποτέλεσμα να μην είναι αντιμετωπίσιμη στο πεδίο η … εχθρική...

Διεθνή4 ώρες πριν

Κρίσιμη σύσκεψη του υπουργικού συμβουλίου στο Ισραήλ για τον Λίβανο

Κρίσιμη η αποψινή συνεδρίαση του ισραηλινού ΚΥΣΕΑ για την πορεία της εκεχειρίας στον Λίβανο, που λήγει την ερχόμενη Κυριακή 26/1....

Απόψεις4 ώρες πριν

Επικοινωνία Γεραπετρίτη-Σάαρ! Να προστατευθούν οι μειονότητες της Συρίας και ανησυχίες για το νέο καθεστώς εξέφρασε ο Ισραηλινός ΥΠΕΞ – Άλλά λόγια να αγαπιόμαστε η ανακοίνωση του δικού μας Υπουργείου

Αν διαβάσεις την ανακοίνωση του ελληνικού υπουργείου σου φαίνεται σαν να βγήκε απο ένα συρτάρι και της άλλαξαν, απλώς, τις...

Οικονομία5 ώρες πριν

Συναγερμός στους Έλληνες εξαγωγείς! Ανησυχία για τους δασμούς του Τραμπ – Προσπάθειες να σωθούν ελαιόλαδο και γαλακτομικά προϊόντα

Μίνι… συναγερμός έχει σημάνει στους Έλληνες εξαγωγείς μετά τη ρητή αναφορά του νέου προέδρου των ΗΠΑ για την επιβολή δασμών στις ευρωπαϊκές...

Ιστορία - Πολιτισμός5 ώρες πριν

Η Ελλάδα πρέπει να δράσει άμεσα! Τουρκία και Σκόπια ενέγραψαν το τουλούμ (γκάιντα) στον κατάλογο πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO

Το ελληνικό κράτος οφείλει να προστατέψει την πολιτιστική μας κληρονομιά και να τη διασφαλίσει σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Δημοφιλή