Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

«Η Ευρώπη πρέπει να είναι ευγνώμων στον Ερντογάν»

Δημοσιεύτηκε

στις

(Φωτό του Alexandr Demyanchuk/Sputnik/AFP via Getty Images)

Ο Ερντογάν φέρνει όλο και περισσότερο την Τουρκία, μέλος του ΝΑΤΟ, στην τροχιά της Ρωσίας

του Burak Bekdil

Μετάφραση του πρωτότυπου κειμένου:  ‘Europe Should Be Grateful to Erdoğan’
Μετάφραση από defence-point.gr

«Η Ευρώπη πρέπει να είναι ευγνώμων στον Ερντογάν»: Το απόσπασμα είναι ο έπαινος που απέδωσε ο Ρώσος δικτάτορας Βλαντιμίρ Πούτιν στον ισχυρό ισλαμιστή της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Μεταφρασμένο σε realpolitik, αυτό που λέει ο Πούτιν είναι: «Η Ρωσία είναι ευγνώμων στην αντιδυτική ιδεολογία του Ερντογάν».

Έχει δίκιο. Ο Ερντογάν φέρνει όλο και περισσότερο την Τουρκία, μέλος του ΝΑΤΟ, στην τροχιά της Ρωσίας.Ο Ερντογάν αμφισβητεί απροκάλυπτα τη συμμαχία στην οποία είναι μέλος η χώρα του.

Ακολουθεί μια σύντομη περιγραφή του τρόπου με τον οποίο ο Ερντογάν οδήγησε την Τουρκία πιο μακριά από τα δυτικά συμφέροντα, υπέρ του ευρασιατικού τυχοδιωκτισμού του, μέσα σε μόλις δύο μήνες:

  • Στις αρχές Ιουλίου, ο Ερντογάν είπε σε μια ομάδα κορυφαίων στελεχών του κόμματος ότι ο Πούτιν, κατά τη διάρκεια συνάντησης στην Τεχεράνη, πρότεινε μια συμφωνία βάσει της οποίας η Baykar, της οποίας ο αρχιμηχανικός είναι ο γαμπρός του Ερντογάν, θα συβνεργαστεί με τη Ρωσία. «Ο Πούτιν μου είπε ότι θέλει να συνεργαστεί με τον Μπαϊκάρ», είπε ο Ερντογάν.
  • Στα τέλη Ιουλίου, ρωσική κρατική εταιρεία μετέφερε χρήματα σε θυγατρική της που κατασκευάζει το πυρηνικό εργοστάσιο των 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Τουρκία, αμβλύνοντας έτσι τις ανησυχίες ότι το έργο θα μπορούσε να καθυστερήσει λόγω πολεμικών κυρώσεων. Rosatom Corp. έστειλε περίπου 5 δισεκατομμύρια δολάρια στην εταιρεία κατασκευής που εδρεύει στην Τουρκία, επίσημα γνωστή ως Akkuyu Nuclear JSC.
  • Αρχές Αυγούστου. Ο Πούτιν ανακοίνωσε με περηφάνια ότι το εμπόριο μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας διπλασιάστηκε τους πρώτους πέντε μήνες του 2022 και είχε αυξηθεί κατά 57% τον τελευταίο χρόνο.
  • Μετά από κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον Πούτιν στο θέρετρο της Μαύρης Θάλασσας στο Σότσι, ο Ερντογάν είπε ότι η Τουρκία θα πληρώσει τώρα τη Ρωσία σε ρούβλια για τις αγορές φυσικού αερίου της. Εν τω μεταξύ, ο Ερντογάν αποδέχτηκε με χαρά την πρόσκληση του Πούτιν να συμμετάσχει στη συνάντηση του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης (SCO) τον Σεπτέμβριο στο Ουζμπεκιστάν. Ο SCO, που ιδρύθηκε το 2001, αποτελείται από ευρασιατικά κράτη μέλη και δηλώνει την αποστολή της για την καταπολέμηση του ριζοσπαστισμού και άλλων ανησυχιών για την ασφάλεια στην Κίνα, τη Ρωσία και τέσσερις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες της Κεντρικής Ασίας.
  • Στο πλαίσιο της συμφωνίας του Σότσι πέντε τουρκικές τράπεζες υιοθέτησαν το ρωσικό σύστημα πληρωμών Mir, ένα ακόμη πλήγμα στις δυτικές κυρώσεις στη Ρωσία. Η Τουρκία δεν συμμετέχει στο σύστημα κυρώσεων κατά της Ρωσίας.
  • Σε κοινή δήλωση μετά τη σύνοδο του Σότσι, ο Ερντογάν και ο Πούτιν «επιβεβαίωσαν την αποφασιστικότητά τους να δράσουν συντονισμένα και αλληλεγγύη στον αγώνα ενάντια σε όλες τις τρομοκρατικές οργανώσεις στη Συρία». Λίγο μετά από αυτή τη δήλωση, η τουρκική κυβέρνηση ενέτεινε τις θανατηφόρες επιθέσεις με drone κατά των κουρδικών δυνάμεων που συμμαχούν με τις ΗΠΑ στη βόρεια Συρία ενόψει μιας επαπειλούμενης πλήρους κλίμακας εισβολής. Τέσσερα άτομα σκοτώθηκαν από επίθεση τουρκικού μη επανδρωμένου αεροσκάφους σε πόλη στα σύνορα Συρίας-Τουρκίας.
  • Ο Ντμίτρι Πεσκόφ, εκπρόσωπος του Πούτιν, δήλωσε ότι «η στρατιωτική-τεχνική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών βρίσκεται μόνιμα στην ημερήσια διάταξη και το ίδιο το γεγονός ότι η αλληλεπίδρασή μας αναπτύσσεται σε αυτόν τον ευαίσθητο τομέα δείχνει ότι, συνολικά, ολόκληρο το φάσμα των αλληλεπιδράσεων μας είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο».
  • Λίγες μέρες μετά την αδιαφανή δήλωση του Πεσκόφ, ο Ντμίτρι Σουγκάγιεφ, επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Στρατιωτικής-Τεχνικής Συνεργασίας, δήλωσε ότι είχε υπογραφεί σύμβαση για την παράδοση δεύτερης αποστολής του πυραυλικού συστήματος S-400 στην Τουρκία, με την παραγωγή απαρτίων στην Τουρκία.

Η Τουρκία είχε νωρίτερα αποβληθεί από το πρόγραμμα του 5ης γενιάς αεροσκάφους F-35 λόγω της προμήθειας ρωσικών S-400. Οι Ρώσοι μιλούν για ένα δεύτερο συμβόλαιο S-400, αλλά μάλλον δεν είναι ακριβώς αυτό που συμβαίνει. Η αρχική σύμβαση περιλαμβάνει δύο συστήματα. Δεν υπάρχει ανάγκη για μια δεύτερη συμφωνία για ένα δεύτερο σύστημα, αλλά οι Ρώσοι δεν θα κατασκεύαζαν εντελώς fake news. Η αρχική σύμβαση S-400, ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, προβλέπει και δεύτερη παρτίδα S-400.

Η Τουρκία έχει λάβει μέχρι στιγμής το πρώτο σύστημα, αλλά δεν το έχει ενεργοποιήσει φοβούμενη περαιτέρω κυρώσεις των ΗΠΑ. Το δεύτερο σύστημα δεν έχει παραδοθεί ακόμα. Ανώτερος αξιωματούχος των αμυντικών προμηθειών είπε επίσης στον Gatestone ότι «υπάρχει πρόοδος στις συνομιλίες για την προμήθεια του δεύτερου συστήματος». Αυτά είναι νέα νέα.

Υπάρχει βέβαια και η προπαγάνδα. Οι Ρώσοι είναι στην ευχάριστη θέση να δημιουργήσουν μια νέα ρωγμή, μέσω Τουρκίας, εντός της συμμαχίας του ΝΑΤΟ. Και η Τουρκία εκβιάζει ξανά τις Η.Π.Α. ότι «θα εμβαθύνει περαιτέρω την αμυντική της συνεργασία με τη Ρωσία εάν το Κογκρέσο εμποδίσει το αίτημά της να αγοράσει 40 μαχητικά αεροσκάφη F-16 Block 70».

Αυτό το σχέδιο μπορεί να έχει νόημα για τη Ρωσία και την Τουρκία, αλλά δεν έχει νόημα για τον δυτικό πολιτισμό στον οποίο ο Ερντογάν ισχυρίζεται ότι ανήκει η Τουρκία. Για να το θέσω απλά, όλο και περισσότερο η ισλαμιστική Τουρκία του Ερντογάν απλά δεν ανήκει εκεί που ο Ερντογάν ισχυρίζεται ότι ανήκει. Πότε θα ξυπνήσει η Δύση, παρακαλώ, με αυτή τη μετατόπιση;

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Ανίκανη & πολεμοκάπηλη! Διασυρμός φον ντερ Λάιεν από τον Όρμπαν

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Σταύρος Καλεντερίδης: Αντιμέτωποι οι Βίκτορ Όρμπαν και Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στο Στρασβούργο – Επίθεση της προέδρου ζητώντας παραπάνω όπλα και χρήματα για την Ουκρανία.

Το πραγματικό σχέδιο Νετανιάχου για επαναχάραξη της Μ. Ανατολής και η συνέντευξη Γεραπετρίτη για νέες παραχωρήσεις στους Τούρκους.

Συνέχεια ανάγνωσης

Εθνική Άμυνα

Η Φον ντερ Λάιεν “αδειάζει” Ελλάδα και Κύπρο για την Τουρκία

Η Ευρωπαϊκή Ένωση «εξαιρεί» την ενέργεια και την αμυντική βιομηχανία από τους όρους των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την Τουρκία

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Τουρκία κάνει τη δουλειά της μια χαρά και με τους Κινέζους και με τους Ρώσους. Κατά τα λοιπά, η κυβέρνηση Μητσοτάκη διατυμπανίζει ότι η Ελλάδα έχει ενισχύσει τις θέσεις της στα ελληνοτουρκικά στο καλύτερο σημείο όλων των εποχών. Στις Βρυξέλλες φαίνεται να έχουν διαφορετική γνώμη.

Πριν από λίγες εβδομάδες δημοσιοποιήθηκε η «περίεργη» είδηση ότι το Netflix, έπειτα από απαίτηση της Τουρκίας, θα προβάλλει μέσω της πλατφόρμας του τη σειρά «Famagusta» (Αμμόχωστος) μόνο στην Ελλάδα και σε καμιά άλλη χώρα της υδρογείου. Και το μεν Netflix σωστά έλαβε υπόψη του ότι η αγορά των 80 εκατομμυρίων κατοίκων της Τουρκίας και των πολλών άλλων δεκάδων εκατομμυρίων τουρκόφωνων πέραν της γειτονικής χώρας είναι τεράστια μπροστά στην αντίστοιχη ελληνική, έκανε τον υπολογισμό των μελλοντικών πωλήσεών του και έπραξε αναλόγως. Βεβαίως, πριν από μερικές δεκαετίες η Τουρκία είχε «φάει πόρτα» όταν απαίτησε από μεγάλη εταιρεία παραγωγής του Χόλιγουντ να αποσύρει την ταινία «Το εξπρές του μεσονυκτίου», που παρουσίαζε την πραγματική εικόνα της Δικαιοσύνης και των φυλακών στην Τουρκία μέσα από την περιπέτεια ενός Αμερικανού πολίτη. Αλλά τότε ήταν άλλοι καιροί και για την Τουρκία και για την Ελλάδα…

Η μεγάλη ανατροπή

Ομως, όπως όλα δείχνουν, δεν είναι μόνο το Netflix που υπολογίζει τόσο πολύ την Τουρκία. Το βάρος της γειτονικής μας χώρας στη διεθνή σκακιέρα φαίνεται πως έχει επηρεάσει και τα μυαλά πολλών (της πλειονότητας μάλλον…) «φίλων και συμμάχων» στην καρδιά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τις Βρυξέλλες. Διότι οι εξελίξεις και οι πληροφορίες που φτάνουν από εκεί είναι κάτι από παραπάνω από ανησυχητικές και προοιωνίζονται εξελίξεις πολύ αρνητικές για την Ελλάδα, και μάλιστα σε ένα μέτωπο που μέχρι τώρα θεωρείται προνομιακό για την άσκηση της εξωτερικής πολιτικής όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και της Κύπρου.

Σύμφωνα με πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η προηγούμενη αλλά και νυν πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έπειτα από διαβουλεύσεις με τους βασικούς παίκτες της Ε.Ε. δημιούργησε ένα νέο χαρτοφυλάκιο για θέση επιτρόπου, αυτό της Μεσογείου, «προκειμένου να δοθεί έμφαση στην περιοχή όχι μόνο από γεωστρατηγικής άποψης αλλά και από την πλευρά των επενδύσεων, ιδιαίτερα στην ενέργεια» σύμφωνα με όσα δηλώθηκαν επισήμως.

Στην αρχή Ελλάδα και Κύπρος χαιρέτησαν τη δημιουργία του νέου επιτροπάτου (πανευρωπαϊκού υπουργείου δηλαδή) και θεωρούνταν πως τη θέση θα καταλάβει η Κύπρος (μάλιστα, ο Κύπριος Πρόεδρος Νίκος Χριστοδουλίδης είχε κάνει και σχετικές δηλώσεις). Τελικά η θέση δόθηκε στην Κροατία και στην κυρία Ντουμπράβκα Σούικα, διότι άλλα είχε στο μυαλό της η Φον ντερ Λάιεν και άλλα κατάλαβαν Έλληνες και Κύπριοι. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, κοινοτικοί αξιωματούχοι υποστήριξαν πως «είναι προς το συμφέρον της Ε.Ε. να διατηρεί ανοιχτό το παράθυρο για πιθανές συνεργασίες με την Τουρκία χωρίς να περνάμε μέσα από την πορεία των ενταξιακών διαπραγματεύσεων. Γιατί έτσι πάντα θα “κολλάνε”» και διευκρίνισαν ότι μέσω του χαρτοφυλακίου της Μεσογείου η Ε.Ε. θα μπορούσε να συνάψει επιχειρησιακές συνεργασίες με χώρες όπως η Τουρκία παρακάμπτοντας έτσι τις ενταξιακές της διαπραγματεύσεις, οι οποίες έχουν «κολλήσει» εδώ και δεκαετίες.

Το αντικείμενο του επιτρόπου Μεσογείου και η νέα στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έναντι της Τουρκίας αναμένεται να επιβεβαιωθεί και κατά τη σχετική ακρόαση στο Ευρωκοινοβούλιο για την έγκριση της εκ Κροατίας επιτρόπου Ντ. Σούικα, η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, αντιμετωπίζει στην πατρίδα της κατηγορίες για παράνομο πλουτισμό.

Στην ουσία πρόκειται για μεγάλη ανατροπή, καθώς οι όποιες συμφωνίες της Ε.Ε. με την Τουρκία για την ενέργεια ενώ είναι ανοιχτά τα θέματα της οριοθέτησης των Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών (ΑΟΖ) και της εκμετάλλευσης των πιθανών κοιτασμάτων αερίου και πετρελαίου δημιουργούν κάποια «θεματάκια» για την Ελλάδα και την Κύπρο. Διότι όλα αυτά θα συμφωνούνται «εκτός πεδίου ενταξιακών διαπραγματεύσεων» της Τουρκίας για να μην «κολλάνε». Κάτι που σημαίνει πολύ απλά ότι οι δυνατότητες παρέμβασης εκ μέρους Ελλάδας και Κύπρου επί του θέματος σχεδόν μηδενίζονται!

Επίσης, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η «εκτός πεδίου ενταξιακών διαπραγματεύσεων» συνεργασία με την Τουρκία θα αφορά και τον τομέα της άμυνας. Βεβαίως, τα ερωτήματα που εγείρονται είναι πάμπολλα στον τομέα αυτόν. Διότι η Φον Ντερ Λάιεν όταν αναφέρεται σε άμυνα, εννοεί αυτή της Ευρώπης κατά της Ρωσίας λόγω Ουκρανίας. Όμως οι σχέσεις Ρωσίας-Τουρκίας είναι άριστες, ο δε Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κλήθηκε πρόσφατα από τον Βλαντίμιρ Πούτιν να λάβει μέρος στη σύνοδο των BRICS. Επιπλέον, η όποια εμπλοκή της Ευρώπης υπέρ του Ισραήλ στο Μεσανατολικό δεν θα βρει αλληλέγγυο τον Ερντογάν, που είναι σαφές ότι υποστηρίζει τους Παλαιστίνιους. Άρα κοινή συνεργασία στην άμυνα εναντίον τίνος;

Και οι «μπίζνες»;Σε ό,τι αφορά το τρίτο σκέλος της «εκτός ενταξιακών διαπραγματεύσεων» συνεργασίας Ε.Ε.-Τουρκίας, αυτό δηλαδή της επιχειρηματικής συνεργασίας, η Τουρκία αλλού έχει στραμμένο το ενδιαφέρον της. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση των «σπάνιων γαιών» ενός μείγματος δεκαεπτά διαφορετικών ενώσεων μεταλλευμάτων που η ζήτησή τους έχει εκτοξευθεί επειδή χρησιμοποιούνται σε smartphones, σε σύγχρονα οπλικά συστήματα, σε ανεμογεννήτριες, σε ηλεκτρικά οχήματα, σε τσιπ δημιουργίας Τεχνητής Νοημοσύνης κ.α.

Ο μεγαλύτερος παραγωγός αλλά και καταναλωτής σπάνιων γαιών είναι η Κίνα. Παράγει το 40% και καταναλώνει ακόμη μεγαλύτερες ποσότητες. Οι σπάνιες γαίες αποτελούν πλέον στρατηγική πρώτη ύλη, η δε Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει σε εφαρμογή από τον Μάιο του 2024 τον νόμο περί κρίσιμων πρώτων υλών με σκοπό να εξασφαλίσει ευρωπαϊκή πρόσβαση και βιώσιμο εφοδιασμό γι’ αυτά τα υλικά…

Η Τουρκία στην αρχή του 2024 ανακάλυψε ένα μεγάλο κοίτασμα σπάνιων γαιών κοντά στο Εσκί Σεχίρ. Ο Ερντογάν ήδη έχει συναντηθεί με τον Κινέζο Πρόεδρο και έχουν συμφωνήσει συνεργασία. Η εξόρυξη και ο διαχωρισμός των σπάνιων γαιών απαιτούν πολύ υψηλή τεχνολογία, την οποία διαθέτουν οι Κινέζοι, και εντός του Οκτωβρίου ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας υπογράφει στο Πεκίνο συμφωνία να αναλάβουν εκείνοι το σχετικό έργο. Εξάλλου η κινεζική BYD, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως και βασικός καταναλωτής σπάνιων γαιών, έχει ήδη εργοστάσιο στην Τουρκία. Πού είναι η Ευρώπη;

Τον περασμένο Αύγουστο ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, ο μεγαλύτερος Έλληνας επιχειρηματίας στον τομέα των εξόρυξης και επεξεργασίας μετάλλων, με αφορμή την απαγόρευση από την Κίνα της εξαγωγής σπάνιων γαιών και αντιμονίου από τις 15/9/24, ζήτησε την ενεργοποίηση της Ε.Ε. για την ανακάλυψη και εκμετάλλευση σπάνιων γαιών στην Ευρώπη. Ούτε φωνή ούτε ακρόαση! Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι στην Ελλάδα έχουν εντοπιστεί σπάνιες γαίες. Και στη Βόρεια Ελλάδα και στην Κεντρική σε κοιτάσματα βωξίτη. Χρειάζονται όμως τεχνολογία και χρήμα για την απόληψή τους.

Ποια συνεργασία με την Τουρκία λοιπόν; Η Τουρκία κάνει τη δουλειά της μια χαρά και με τους Κινέζους και με τους Ρώσους. Κατά τα λοιπά, η κυβέρνηση Μητσοτάκη διατυμπανίζει ότι η Ελλάδα έχει ενισχύσει τις θέσεις της στα ελληνοτουρκικά στο καλύτερο σημείο όλων των εποχών. Στις Βρυξέλλες φαίνεται να έχουν διαφορετική γνώμη. Και στην Τουρκία σίγουρα…

ΠΗΓΗ: avgi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Μεγάλοι φόροι θα επιβληθούν στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στην ΕΕ!

Η ΕΕ ψηφίζει υπέρ των υψηλών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Ευρωπαϊκή Ένωση υποστήριξε δασμούς έως και 45% στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EVs) την Παρασκευή (4/10), καθώς προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις επιδοτήσεις του Πεκίνου για αυτοκινητοβιομηχανίες που τώρα στοχεύουν στην Ευρώπη.

Μεγάλοι φόροι θα επιβληθούν στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στην ΕΕ, αφού η πλειοψηφία των κρατών μελών υποστήριξε τα σχέδια.

Η κίνηση για την εισαγωγή δασμών στοχεύει στην προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας από την υπονόμευση από αυτό που πιστεύουν οι πολιτικοί της ΕΕ ότι είναι άδικες κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας στα δικά της αυτοκίνητα.

Οι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα πρόκειται να αυξηθούν από 10% σε 45% για τα επόμενα πέντε χρόνια, αλλά υπάρχουν ανησυχίες ότι μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) για τους αγοραστές.

Η απόφαση, η οποία διχάζει κράτη μέλη της ΕΕ, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, κινδυνεύει να πυροδοτήσει εμπορικό πόλεμο μεταξύ των Βρυξελλών και του Πεκίνου, το οποίο έχει καταδικάσει τους δασμούς ως προστατευτικούς.

Η Κίνα έχει βασιστεί σε προϊόντα υψηλής τεχνολογίας για να βοηθήσει στην αναζωογόνηση της οικονομίας της και η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη υπερπόντια αγορά για τη βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων της χώρας.

Η εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία της έχει αναπτυχθεί ραγδαία τις τελευταίες δύο δεκαετίες και τα εμπορικά σήματα της, όπως η BYD, έχουν αρχίσει να κινούνται στις διεθνείς αγορές, προκαλώντας φόβους όπως η ΕΕ ότι οι εταιρείες της δεν θα είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τις φθηνότερες τιμές.

Η ΕΕ επέβαλε δασμούς εισαγωγής διαφορετικών επιπέδων σε διαφορετικούς Κινέζους κατασκευαστές το καλοκαίρι, αλλά η ψηφοφορία της Παρασκευής ήταν να αποφασιστεί εάν θα εφαρμοστούν για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Οι χρεώσεις υπολογίστηκαν με βάση τις εκτιμήσεις για το πόση κινεζική κρατική ενίσχυση έχει λάβει κάθε κατασκευαστής μετά από έρευνα της ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όρισε ατομικούς δασμούς σε τρεις μεγάλες κινεζικές μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων – SAIC, BYD και Geely.

Τα μέλη της ΕΕ διχάστηκαν ως προς τους δασμούς. Η Γερμανία, της οποίας η αυτοκινητοβιομηχανία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές προς την Κίνα, ήταν εναντίον της. Πολλά μέλη της ΕΕ απείχαν από την ψηφοφορία.

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αντιδράσει έντονα. Η Volkswagen λέει ότι οι δασμοί είναι «λανθασμένη προσέγγιση».

Ωστόσο, η Γαλλία, η Ιταλία, οι Κάτω Χώρες και η Πολωνία ανέφεραν, ότι υποστήριξαν τους φόρους εισαγωγής. Η πρόταση για τα τιμολόγια θα μπορούσε να είχε μπλοκαριστεί μόνο εάν την καταψήφιζαν ειδική πλειοψηφία 15 μελών.

Η κορυφαία ένωση βιομηχανίας της Γερμανίας, BDI, κάλεσε την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Κίνα να συνεχίσουν τις εμπορικές συνομιλίες για τους δασμούς για να αποφευχθεί μια «κλιμακούμενη εμπορική σύγκρουση».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία διεξήγαγε την ψηφοφορία, είπε ότι η ΕΕ και η Κίνα «θα εργαστούν σκληρά για να εξερευνήσουν μια εναλλακτική λύση» στους φόρους εισαγωγής για να αντιμετωπίσουν αυτό που αποκάλεσε «ζημιογόνο επιδότηση» των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων.

Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας χαρακτήρισε την απόφαση για επιβολή δασμών «άδικη» και «παράλογη», αλλά πρόσθεσε ότι το ζήτημα θα μπορούσε να επιλυθεί μέσω διαπραγματεύσεων.

Η διαμάχη έχει εγείρει φόβους μεταξύ των βιομηχανικών ομάδων εκτός του τομέα του αυτοκινήτου ότι θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αντίποινα από την Κίνα.

Ένας εμπορικός οργανισμός της γαλλικής βιομηχανίας κονιάκ δήλωσε ότι οι γαλλικές αρχές «μας εγκατέλειψαν».

«Δεν καταλαβαίνουμε γιατί ο τομέας μας θυσιάζεται με αυτόν τον τρόπο».

Είπε ότι πρέπει να βρεθεί μια λύση κατόπιν διαπραγματεύσεων που θα «αποτρέψει τα προϊόντα μας από το να αντιμετωπίσουν έναν επιπλέον φόρο που θα μπορούσε να τα αποκλείσει από την κινεζική αγορά».

«Σοβαρές ανησυχίες» για τις πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο

Τα στοιχεία δείχνουν ότι τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 43,9% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η ζήτηση για νέα ηλεκτρικά οχήματα σημείωσε νέο ρεκόρ τον Σεπτέμβριο, αλλά οι παραγγελίες προήλθαν κυρίως από εμπορικές συμφωνίες και από μεγάλες εκπτώσεις κατασκευαστών, σύμφωνα με τον εμπορικό οργανισμό του κλάδου.

Η Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) δήλωσε ότι οι εταιρείες είχαν “σοβαρές ανησυχίες καθώς η αγορά δεν αναπτύσσεται αρκετά γρήγορα για να επιτύχει τους υποχρεωτικούς στόχους”.

Η βιομηχανία έχει προειδοποιήσει ότι οι οδηγοί χρειάζονται καλύτερα κίνητρα για να αγοράσουν ηλεκτρικά για να βοηθήσουν τους κατασκευαστές ενόψει της σχεδιαζόμενης απαγόρευσης των πωλήσεων νέων οχημάτων βενζίνης και ντίζελ. Υπό τη συντηρητική κυβέρνηση, η προθεσμία για αυτήν την απαγόρευση μετατέθηκε στο 2035 από το 2030, αλλά οι Εργατικοί έχουν δεσμευτεί να την επαναφέρουν στο 2030.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων υποχρεούνται να εκπληρώσουν τους στόχους πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με την εντολή Zero Emission Vehicle (ZEV), τουλάχιστον το 22% των οχημάτων που πωλούνται φέτος πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών, με τον στόχο να αναμένεται να φτάσει το 80% έως το 2030 και το 100% έως το 2035.

Οι κατασκευαστές που αποτυγχάνουν να επιτύχουν τις ποσοστώσεις θα μπορούσαν να τιμωρηθούν με πρόστιμο 15.000 λιρών ανά αυτοκίνητο.

Τα αφεντικά πολλών εταιρειών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των BMW, Ford και Nissan, έγραψαν στην καγκελάριο Rachel Reeves την Παρασκευή λέγοντας ότι η βιομηχανία είναι πιθανό να χάσει αυτούς τους στόχους.

Είπαν ότι οικονομικοί παράγοντες όπως το υψηλότερο κόστος ενέργειας και υλικών και τα επιτόκια είχαν ως αποτέλεσμα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να παραμένουν «πεισματικά πιο ακριβά και οι καταναλωτές είναι επιφυλακτικοί να επενδύσουν». Το μέσο κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι περίπου 48.000 £.

Είπαν ότι η «έλλειψη εμπιστοσύνης» στην υποδομή φόρτισης του Ηνωμένου Βασιλείου ήταν ένα άλλο εμπόδιο για να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να στραφούν στην ηλεκτρική ενέργεια.

 

 

Ακολουθεί πολιτική και βιομηχανική αντίδραση στην είδηση:

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ URSULA VON DER LEYEN:
«Ο τομέας των ηλεκτρικών οχημάτων έχει τεράστιες δυνατότητες για τη μελλοντική ανταγωνιστικότητα και την πράσινη βιομηχανική ηγεσία της Ευρώπης».

“Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της ΕΕ και οι συναφείς τομείς ήδη επενδύουν και καινοτομούν για να αναπτύξουν πλήρως αυτό το δυναμικό. Όπου βρούμε στοιχεία ότι οι προσπάθειές τους παρεμποδίζονται από στρεβλώσεις της αγοράς και αθέμιτο ανταγωνισμό, θα ενεργήσουμε αποφασιστικά.”
“Και θα το κάνουμε αυτό σεβόμενοι πλήρως τις υποχρεώσεις μας στην ΕΕ και τις διεθνείς – επειδή η Ευρώπη παίζει με τους κανόνες, εντός των συνόρων της και παγκοσμίως. Αυτή η έρευνα κατά των επιδοτήσεων θα είναι ενδελεχής, δίκαιη και βασισμένη σε γεγονότα.”
Διαφήμιση · Κάντε κύλιση για να συνεχίσετε

Ο ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΡΙΣΤΙΑΝ ΛΙΝΤΝΕΡ ΣΤΟ Χ:
Η Επιτροπή της ΕΕ “δεν πρέπει να πυροδοτήσει εμπορικό πόλεμο παρά την ψήφο υπέρ πιθανών τιμωρητικών δασμών κατά της Κίνας. Χρειαζόμαστε μια λύση μέσω διαπραγματεύσεων”.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΗΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ ΚΑΡΛΟΣ ΚΟΥΕΡΠΟ:
«Πέρα από την επιβολή δασμών, πρέπει να συνεχίσουμε να προχωράμε σε αυτή τη διαπραγμάτευση, καθώς είναι σημαντικό να προστατεύσουμε έναν τομέα τόσο στρατηγικό όσο ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας, αποφεύγοντας την κλιμάκωση των εμπορικών μέτρων, που θα μπορούσε να είναι επιζήμια για όλους».

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΑΣ ADOLFO URSO:
«Είμαστε αντίθετοι σε οποιαδήποτε υπόθεση «εμπορικού πολέμου» και θα εργαστούμε μαζί για να τον αποφύγουμε. Πρέπει να διατηρήσουμε τη βιομηχανική και εμπορική εταιρική σχέση με την Κίνα, με την οποία θέλουμε να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε σε μια λογική win-win που βασίζεται στην αρχή της αμοιβαιότητας , επίσης για χάρη της παγκόσμιας οικονομικής σταθερότητας».

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΤΗΣ ΣΟΥΗΔΙΑΣ ΜΠΕΝΙΑΜΙΝ ΝΤΟΥΣΑ:
«Μόλις πρόσφατα είχαμε πολύ θετικά μηνύματα από την Επιτροπή ότι ελπίζουμε ότι θα μπορούσαν να προχωρήσουν με μεμονωμένες λύσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία και ειδικά για τη Volvo Cars».

«Η γραμμή της Σουηδίας είναι ότι το καλύτερο θα ήταν ότι η Κίνα και η ΕΕ μαζί μπορούν να καταλήξουν σε συμφωνία σε σχέση με αυτό το πρόβλημα».

Ο ΟΥΓΓΡΟΣ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΒΙΚΤΟΡ ΟΡΜΠΑΝ:
«Αυτό που μας βάζουν να κάνουμε αυτή τη στιγμή, ή αυτό που θέλει να κάνει η ΕΕ, είναι ένας οικονομικός ψυχρός πόλεμος».

ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ (PFA):
“Είναι καλό που μια απόφαση έλαβε υποστήριξη από τα κράτη μέλη για την υιοθέτηση των τελωνειακών δασμών. Είμαστε υπέρ του ελεύθερου εμπορίου αλλά στο πλαίσιο δίκαιων κανόνων”.
BMW (BMWG.DE), ανοίγει νέα καρτέλαΔιευθύνων Σύμβουλος OLIVER ZIPSE:
“Η σημερινή ψηφοφορία είναι ένα μοιραίο μήνυμα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι μια γρήγορη διευθέτηση μεταξύ της Επιτροπής της ΕΕ και της Κίνας για να αποτραπεί μια εμπορική σύγκρουση από την οποία κανείς δεν κερδίζει.”
«Το γεγονός ότι η Γερμανία καταψήφισε τους δασμούς είναι ένα σημαντικό μήνυμα και αυξάνει τις πιθανότητες για μια διευθέτηση μέσω διαπραγματεύσεων».

VOLKSWAGEN (VOWG_p.DE), ανοίγει νέα καρτέλα:
«Είμαστε στη θέση μας ότι οι προγραμματισμένοι δασμοί είναι η λάθος προσέγγιση και δεν θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας».
«Καλούμε την Επιτροπή της ΕΕ και την κινεζική κυβέρνηση να συνεχίσουν εποικοδομητικά τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις για μια πολιτική λύση».

ΤΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΤΗΣ VW ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΤΟ TAVASCAN, ΕΝΑ ΟΛΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ SUV, ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ:
«Η SEAT SA συνεργάζεται ενεργά με τον Όμιλο VW, για να ελαχιστοποιήσει τις πιθανές συνέπειες αυτής της απόφασης για το CUPRA Tavascan.
“Η εταιρεία θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να αποτρέψει αυτούς τους πρόσθετους δασμούς να επηρεάσουν την τιμή του CUPRA Tavascan, ως μέρος της δέσμευσής της προς τους πελάτες και τους συνεργάτες.”
«Ως πρώτη απόδειξη αυτής της δέσμευσης, η τιμή του αυτοκινήτου θα παραμείνει αμετάβλητη για όλες τις παραδόσεις το 2024».

GEELY HOLDING (GEELY.UL):
“Η Geely Holding εκφράζει μεγάλη απογοήτευση για την απόφαση της Επιτροπής. Η απόφαση (…) δεν είναι εποικοδομητική και ενδέχεται να εμποδίσει τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις ΕΕ-Κίνας, βλάπτοντας τελικά τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τα συμφέροντα των καταναλωτών.”

ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΛΟΜΠΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ VDA ΠΡΟΕΔΡΟΣ HILDEGARD MUELLER:
“Οι προτεινόμενοι δασμοί όχι μόνο θα αύξαναν περαιτέρω τον κίνδυνο μιας αμοιβαίας εμπορικής σύγκρουσης, αλλά θα καταστήσουν τα οχήματα σημαντικά πιο ακριβά για τους καταναλωτές. Η πιθανή ζημία που θα μπορούσε να προκληθεί από τους αντισταθμιστικούς δασμούς είναι επομένως μεγαλύτερη από τα πιθανά οφέλη του μέσου.”
«Η ολοένα και μεγαλύτερη σφράγιση της αγοράς δεν αποτελεί επιλογή για την ευρωπαϊκή -και ειδικότερα τη γερμανική- αυτοκινητοβιομηχανία».
SAIC (600104.SS), ανοίγει νέα καρτέλαΜΟΝΑΔΑ MG MOTOR FRANCE:
«Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να φορολογήσει υπερβολικά τα 100% ηλεκτρικά οχήματα που προσφέρει η MG στη Γαλλία, επιβραδύνοντας έτσι τη μετάβαση σε πιο ενάρετη ατομική κινητικότητα που η ίδια Επιτροπή ζήτησε μέχρι το 2035».
«Μπροστά σε αυτήν την κατάσταση, η MG Motor France αποφάσισε να μην τιμωρήσει τους πελάτες της το 2024 και να διατηρήσει τις τιμές καταλόγου των 100% ηλεκτρικών μοντέλων της, των μόνων που επηρεάστηκαν από την ψηφοφορία της Παρασκευής 4 Οκτωβρίου, χωρίς καν να περιμένει το αποτέλεσμα. .”

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ:
“Η επίσημη έγκριση αυτών των εισαγωγικών δασμών δεν θα αλλάξει πολύ (την) εικόνα. Και είναι ακόμα πιθανό οι δασμοί να μειωθούν ή να αναθεωρηθούν τους επόμενους μήνες υπό την πίεση της Γερμανίας και άλλων μελών που απείχαν από την ψηφοφορία.”
«Αλλά η επιβεβαίωσή τους θα δώσει κίνητρο στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να μεταφέρουν μέρος της παραγωγής τους στην ΕΕ για να προστατευθούν από τυχόν περαιτέρω αυξήσεις δασμών».
«Είναι επίσης πιθανό να υποκινήσει αντίποινα από την Κίνα».

ΕΘΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΚΡΕΑΤΟΣ (ANICE):
“Ελπίζαμε ότι υπήρχε πιθανότητα να διερευνήσουμε άλλα μέτρα, αλλά το αποτέλεσμα είναι αυτό που είναι. Τώρα, μπορούμε μόνο να περιμένουμε τις συνέπειες, οι οποίες ελπίζουμε να μην είναι σοβαρές για τον τομέα του χοιρινού κρέατος.”
«Ελπίζουμε και ελπίζουμε ότι αυτή η απόφαση δεν θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις εμπορικές σχέσεις με την Κίνα όσον αφορά τον τομέα του χοιρινού κρέατος και ότι η απειλή πιθανών δασμών στα ισπανικά προϊόντα χοιρινού κρέατος δεν υλοποιηθεί».

ΓΑΛΛΙΚΟ COGNAC ASSN BUREAU NATIONAL INTERPROFESSIONNEL DU COGNAC:
“Οι γαλλικές αρχές μάς έχουν εγκαταλείψει. Δεν καταλαβαίνουμε γιατί ο τομέας μας θυσιάζεται με αυτόν τον τρόπο”.

HARGREAVES LANSDOWN HEAD of Money and Markets SUSANNAH STREETER:
«Οι επενδυτές ελπίζουν ότι υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να μπορέσουν να ανταγωνιστούν με πιο ομοιόμορφη καρίνα τους Κινέζους αντιπάλους τους».
“Αυτοί οι νέοι δασμοί είναι πιθανό να είναι μια σημαντική οπισθοδρόμηση για τους Κινέζους κατασκευαστές, δεδομένου ότι η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη υπερπόντια αγορά της για τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της. Ωστόσο, δεδομένου του πόσο φθηνότερα είναι ήδη τα κινεζικά EV, ακόμη και αυτό το επίπεδο δασμών μπορεί να σημαίνει ότι είναι ακόμα ανταγωνιστικά και θα δώσει στους ευρωπαίους κατασκευαστές να τρέχουν για τα χρήματά τους».
«Έτσι, αυτοί οι επιπλέον φόροι μπορεί να εξακολουθούν να αποτελούν εμπόδιο, αλλά όχι εμπόδιο για το εμπόριο με την ΕΕ».

 

ΠΗΓΗ: Reuters, BBC

Συνέχεια ανάγνωσης

ΙΝΦΟΓΝΩΜΩΝ

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή