Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Αναζητώντας τις Ρίζες! Πόντιοι στο Αργοστόλι Κεφαλληνίας

Δημοσιεύτηκε στις

Από τις αρχές του νέου έτους 2023 βρίσκομαι στην Κεφαλονιά, στο Αργοστόλι.

Οι μέρες κυλούν αναζητώντας τις Ρίζες. Ψάχνοντας και “τρέχοντας” στις σελίδες του νησιού, βρήκα μερικά στοιχεία και σας τα παραδίδω.

Γράφει ο Γιώργος Ζαχαριάδης

Το Αργοστόλι ανήκει στα Επτάνησα. Όμορφο νησί, μεγάλο, με την ιστορία του και τον πόνο του, κυρίως εκείνον του 1953, με τον μεγάλο σεισμό, ο οποίος «ταρακούνησε» το νησί. Ίσως αυτό το «ταρακούνημα» να έγινε και μία αιτία να ξεχαστούν και να αφεθούν στην άκρη ορισμένες αντιλήψεις για τους πρόσφυγες της εποχής 1922. Σύμφωνα με μελέτες, μαρτυρίες και από τα αρχεία του κράτους, η Κεφαλονιά ήταν κι αυτή μία από τις περιοχές της χώρας που φιλοξένησε πρόσφυγες του 1922. Οι πληροφορίες μου μιλούν αρχικά για 6000 άτομα, όταν τα καράβια πηγαινοέρχονταν και κουβαλούσαν τους ανθρώπους από την άλλη μεριά του Ελληνισμού, του Πόντου. Άγνωστο για ποιον λόγο, δεν έμειναν στην Κεφαλονιά όλοι αυτοί, αλλά ελάχιστοι, περίπου στα 1000 άτομα. Δεν θα τους έλεγα και λίγους, ένα ολόκληρο χωριό.

Πέρασαν τα χρόνια και η ιστορία δεν έγραψε σχεδόν τίποτα γι αυτούς τους ανθρώπους. Κανείς δεν γνωρίζει πολλά στοιχεία. Αργότερα, οι συγκυρίες τους έκαναν να σκορπιστούν σε διάφορα μέρη του νησιού και της χώρας. Όσοι παρέμειναν στο νησί και κυρίως στο Αργοστόλι, προσπάθησαν να ξαναφτιάσουν τη ζωή τους με τα λιγοστά πράγματα που τους παρείχαν. Φυσικά δεν θα μπορούσαν να παραλείψουν και τον αθλητισμό. Έτσι λοιπόν, ήταν αυτοί που δημιούργησαν τον ιστορικό αθλητικό σύλλογο «Παγκεφαλληνιακός Α.Σ.» που ιδρύθηκε το 1923-1924 από Πόντιους και Μικρασιάτες πρωτοπόρους του ποδοσφαίρου.

Επίσης, πληροφορίες αναφέρουν ότι «υπάρχει σύνδεση» πως η εικόνας της Παναγίας η οποία βρίσκεται στον Ιερό Ναό της Παναγίας Ρακανζτή στο Αργοστόλι, να έχει έρθει από πρόσφυγες της πρώτης γενιάς, από το χωριό Ρακάν της Αργυρούπολης του Πόντου.

Από τα ιστορικά αρχεία του νησιού προκύπτει ότι για τους πρόσφυγες που κατέφτασαν στο νησί, η ελληνική κυβέρνηση αναγκάστηκε να λάβει μέτρα υπέρ των προσφύγων ανάμεσα στα οποία επιτάξεις ακινήτων, απαλλοτριώσεις οικοπέδων για δημιουργία προσφυγικών συνοικισμών, αλλά και επιτάξεις κατοικούμενων «ή οπωσδήποτε χρησιμοποιούμενων ακινήτων», δημόσια κτίρια, το χειμερινό Θέατρο «Ο Κέφαλος», το Επιμελητήριο, οι στρατώνες μετατράπηκαν με ταχείς ρυθμούς σε πρόχειρα καταλύματα.

Η Κεφαλλονιά μαστιζόταν ήδη από ανεργία και πολλοί από τους κατοίκους είχαν μετεγκατασταθεί σε άλλα μέρη, κυρίως στο εξωτερικό, ενώ μεγάλος αριθμός ντόπιων εργάζονταν ως ναυτικοί.

Το νησί, ορεινό στο μεγαλύτερο μέρος του, δεν είχε δυνατότητες να θρέψει τόσο πλήθος. Η καλλιεργήσιμη γη ήταν ελάχιστη κι αυτή ανήκε σε συγκεκριμένες οικογένειες. Τα ελεύθερα επαγγέλματα ήταν συγκεκριμένα, η αγορά κατειλημμένη και περιορισμένη, οπότε οι πρόσφυγες δεν είχαν δυνατότητες εξεύρεσης εργασίας τουλάχιστον κατά την περίοδο της ξαφνικής μαζικής παρουσίας τους στο νησί. Η κοινωνία της Κεφαλλονιάς ήταν κλειστή και πονεμένη. Κουβαλούσε 78 αιώνων συνεχή κατοχή πολύμορφη, πολυεθνική και ρωμαιοκαθολική τω δόγμα, όμως είχε ισχυρή καρτερία και βαθιά πίστη και αγάπη. Οι ντόπιοι στις πρώτες ημέρες φάνηκαν επιφυλακτικοί και καχύποπτοι και δεν άνοιγαν εύκολα τα σπίτια και τις καρδιές τους να δεχθούν τους πρόσφυγες. Ορισμένοι στάθηκαν απόμακροι, περιφρουρώντας τα κεκτημένα τους που ένοιωσαν πως απειλούνταν. Υπήρξαν βέβαια και φωτεινά παραδείγματα φιλοξενίας, άνθρωποι που προσέφεραν γη και ύδωρ στους κατατρεγμένους, που κατανόησαν την απόγνωση και την απελπισία τους, και που ξεπέρασαν με την αγάπη και την δύναμη της ελληνικής φυλής, την διαφορά ιδιοσυγκρασίας και νοοτροπίας, αλλά και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν εξ αιτίας της ομαδικής μετανάστευσης των αγρίως ξεριζωμένων .

‘Όταν ήλθε ο πόλεμος, όλοι μαζί, πρόσφυγες και ντόπιοι, έγιναν μια γροθιά για του Χριστού την πίστη την Αγία και της πατρίδας την ελευθερία. Μετά την απελευθέρωση ακολούθησε ο αιματηρός εμφύλιος, ο οποίος ούτε αυτός κατάφερε να «ενώσει» το «ξένο στοιχείο».

Σιγά σιγά όμως, άρχισαν όλοι να ορθοποδούν κι εκεί που έλεγαν ότι κάτι ωραίο ξεκίνησε για το νησί, ήρθαν οι φοβεροί σεισμοί τον Αύγουστο του έτους 1953 και μετατράπηκε το νησί σε ερείπια!

Η κοινή δυστυχία, αποδείχθηκε για άλλη μια φορά, ότι συσπειρώνει τους ανθρώπους.

Όλοι μαζί με τον ίδιο πόνο, άστεγοι όλοι, με την ίδια μοίρα, ξεκίνησαν από την αρχή μια νέα ζωή και έδωσαν στο νησί νέα πνοή!

Όμως, μέχρι και σήμερα, 100 χρόνια μετά, είναι λυπηρό να βλέπεις περιοχές στις οποίες έζησαν πρόσφυγες απ΄ όλες τις περιοχές της Μικρας Ασίας και να μην υπάρχει ένας σύλλογος, ένα σωματείο, κάποιος άνθρωπος που να έχει καταγράψει κάποια στοιχεία για τον κόσμο αυτόν. Ευτυχώς υπήρξαν μερικοί άνθρωποι στο νησί, οι οποίοι προσπάθησαν να συλλέξουν στοιχεία και να καταγράψουν ότι μπόρεσαν.

Ίσως είναι αργά μετά από 100 χρόνια να ψάχνεις για ρίζες, όμως αυτή η φλόγα, αυτή η φωτιά που καίει για τον Πόντο, θα ζεσταίνει τις καρδιές όλων μας και θα μας θυμίζει ότι Ο Πόντος Ζει και είναι παντού!!!

(Η περιοχή των Προσφύγων όπως προκύπτει από τα αρχεία είναι η εξής:

οδός Δεβοσέτου-Σουηδίας-Καλλιγά-Κεφαλου-Γεωργίου Πιτζαμάνου (μέχρι την παράλληλο της οδού Αλιβιζάτου), δίπλα και βόρεια ήταν το αρχοντικό «Κοργιαλένια».

Οι Πρόσφυγες ριζώνουν μέσα στην Κεφαλλονίτικη κοινωνία και ιδιαίτερα εκείνην του Αργοστολίου, στης οποίας την ανάπτυξη και πρόοδο συμβάλουν πολύ. Ιδρύουν το 1923 τον «Παγκεφαλληνιακό Αθλητικό Σύλλογο» το πρώτο αξιόλογο αθλητικό σωματείο του Νησιού με Πανελλαδική προβολή, αρχικά για να ψυχαγωγούνται. Τα πρώτα στελέχη είναι όλα Προσφυγικής καταγωγής:

  1. Κωνσταντινίδης Σπύρος (Αρχηγός) – Ξυλογλύπτης.
  2. Παυλίδης Θεαγένης (Μέλος) – εργάτης
  3. Περλικίδης Παναγιώτης (Μέλος) εργάτης,
  4. Ανδρεάδης Ανδρέας (Μέλος) Μαθητής Γυμνασίου
  5. Παπαϊωάννου Ιωάννης (Μέλος) Οδοντίατρος
  6. Βρετός Μιχαήλ (Μέλος) Φωτογράφος
  7. Καλφόπουλος Μιχάλης (Μέλος) Λογιστής
  8. Τζιβάνης Γιάννης (Μέλος) Μαθητής Εμπορικής Σχολής
  9. Μαυρομάτης Γιάννης (Μέλος) Εμποροϋπάλληλος
  10. Κανάρης Γιώργος (Μέλος) Ψαράς
  11. Σέρβος Αχιλλέας (Μέλος) Εργάτης

Σιγά σιγά με την εργατικότητά τους και το ανεπτυγμένο πνευματικό τους επίπεδο, διακρίνονται και σε άλλους τομείς και αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο τόσο στα πολιτιστικά όσο και στα πολιτικά θέματα.

Όσοι μπορούν με θυσίες αιματηρές αποκτούν δική τους στέγη. Με απόφαση του Υπουργείου Γεωργίας και Προνοίας, κρίθηκε αναγκαστικά απαλλοτροιωτέα «λόγω δημοσίας ωφελείας και επί σκοπώ αστικής εγκαταστάσεως των προσφύγων εν Αργοστολίω έκτασις συνολικής 14.593 τετρ. μέτ. Κειμένης εν Αργοστολίω και ανηκούσης εις τους ιδιοκτήτας: 1. Γεράσιμον Δημάτο 995 τ.μ., 2. Νικολάου Λορετζάτου 2.315 τμ, 3. Μαρία Κοσμετάτου 9.852 τ.μ. και 4. Μαρία Κοσμετάτου 1.435 τ.μ, ήτις μεταβιβάζεται εις το δημόσιον».

Στην έκταση αυτή οικοδομήθηκαν οι κατοικίες των προσφύγων σε ενιαίο συγκρότημα, με μονότονο αρχιτεκτονικό σχέδιο, χωρίς πολεοδομικό σχεδιασμό, ο γνωστός στο νησί «Προσφυγικός Συνοικισμός». Η αρχιτεκτονική παραφωνία και η προχειρότητα της κατασκευής αποτέλεσε μία προκλητική απρέπεια στο μάτι και στις συνειδήσεις. Οι φιλοξενούμενοι, απομονωμένοι σε γκέτο, ήταν σα να καταδικάζονται να ζήσουν δική τους ζωή σε στιγμές που η κοινωνική διαβίωση είχε ισοπεδώσει τους διαχωρισμούς.

Την αντινομία αυτή ανέλαβε να εξαλείψει ο σεισμός του Αυγούστου του 1953, οπότε η  ισοπεδωτική του δύναμη γκρέμισε και τα οικιστικά χωρίσματα των ανθρώπων.

Οι Πρόσφυγες Ελληνικής καταγωγής προέρχονταν απ΄ όλες τις τάξεις. Πολλοί μορφωμένοι και διπλωματούχοι, ειδικευμένοι τεχνίτες διακρίνονται για το πολιτιστικό τους επίπεδο, το οποίο αποκαλύφθηκε μόλις τακτοποιήθηκαν και ηρέμησαν.

Έψαξα όσο ήταν δυνατόν να βρω στοιχεία για τους Πρόσφυγες του 1922, Πόντιους, Μικρασιάτες κ.α., αλλά αποδείχθηκε λίγο δύσκολο.

Είχα την τύχη να γνωρίσω μία απόγονο πρόσφυγα από το χωριό Αυλήαννα Αργυρούπολης του Πόντου, (την κα Μαρία Βινιέρη, το γένος Περτσινίδη η μητέρα της) η οποία έκανε πολλές προσπάθειες να βρει στοιχεία για τους δικούς της ανθρώπους και συνεχίζει ακόμη. Όμως είναι αρκετά δύσκολο πλέον, αφού οι σεισμοί κατέστρεψαν τα περισσότερα αρχεία και αυτά που ήδη υπάρχουν δεν είναι εύκολο να ρίξουν φως στο σκοτάδι….

Υπάρχουν συγγραφείς που ασχολήθηκαν με το θέμα, αλλά δυστυχώς είναι πλέον αργά….  έχει φύγει η πρώτη γενιά, με την οποία δεν ασχολήθηκε ποτέ κανείς και οι επόμενες γενιές δεν ασχολήθηκαν απ΄ ότι κατάλαβα, αφού η παρουσία Ποντίων δεν ήταν όπως σε άλλα μέρη της Ελλάδας, ώστε να διατηρηθούν ορισμένα τουλάχιστον ήθη και έθιμα, παραδόσεις κλπ. Είναι όμως όμορφο, οι λιγοστοί απόγονοι, που το λέει η ψυχή τους, να προσπαθούν και να ψάχνουν τις ρίζες τους και να “συνδεθούν” περισσότερο με τον Πόντο.

Στην Κεφαλονιά προσπάθησα να βρω ανθρώπους  για να γνωριστούμε και να μάθουμε περισσότερα, να ανταλλάξουμε πληροφορίες, στοιχεία κλπ.

(Πηγές: Βιβλιογραφία ΣΤΑΘΜΟΙ στην Πολιτικοκοινωνική και πολιτισμική ζωή του Αργοστολίου, του ΔΕΜΠΟΝΟΥ Αγγελου-Διονυσίου, έκδοση Δημοτικής επιχείρησης Πολιτισμού, Αναψυχής και Ψυχαγωγίας Αργοστολίου, Αργοστόλι 1994).

Γεώργιος Ζαχαριάδης

Αργοστόλι Ιαν. 2023

 

ΠΗΓΗ: e-ptolemeos.gr

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Σαν παραμύθι Αλεξανδρινό βγαλμένο απ’ την Κρήνη της Στυγός

Ψιθύρισμα ακατάληπτων λόγων που έρχονταν από μακριά. Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Κρινιώ Καλογερίδου

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Κρινιώ Καλογερίδου

 Το τελευταίο πολεμικό συμβούλιο (στην Πέλλα) το οποίο συγκάλεσε ο βασιλιάς της Μακεδονίας Αλέξανδρος πριν την μετάβαση της ελληνικής δύναμης στην Ασία με επικεφαλής τον ίδιο (εκλεγμένο από το Συνέδριο των Ελλήνων – ”πλην Λακεδαιμονίων” – στον Ισθμό της Κορίνθου το 337 π Χ) έβαινε προς το τέλος του.

   Έβαινε προς το τέλος του με παρόντες τους στρατηγούς Περδίκκα, Αντίπατρο, Παρμενίωνα, Ηφαιστίωνα και Κλείτο, οι οποίοι παρακολουθούσαν σκεπτικοί και σιωπηλοί την ομιλία του αρχηγού τους για την κατάσταση του στρατεύματος.

   Είχε ολοκληρωθεί ήδη η ενημέρωση και ο Αλέξανδρος άφησε για το τέλος τις εξηγήσεις γύρω απ’ το θέμα της οικονομικής κάλυψης της εκστρατείας κατά των Περσών, προσθέτοντας καταληκτικά – για να καθησυχάσει τους ανήσυχους στρατηγούς του – ότι οι πηγές άντλησης εσόδων για το τολμηρό του εγχείρημα δεν βρίσκονταν στην Ελλάδα, αλλά στην Ασία. Στις πόλεις που θα κατακτούσαν.

   Επιπρόσθετα, τους αποκάλυψε ότι είχε συμπεριλάβει στο σχέδιό του – πέρα απ’ τις λύσεις χρηματοδότησης ακόμα και για διασφάλιση της σταθερότητας στα μετόπισθεν (βασίλειο της Μακεδονίας) – τον τρόπο συνεχούς τροφοδότησης της πολεμικής μηχανής που κληροδότησε από τον πατέρα του (Φίλιππο Β’), η οποία ήδη είχε ενισχυθεί από 1600 Θεσσαλούς ιππείς, μισθοφόρους από τη Θράκη, 700 Αθηναίους στρατιώτες και άλλους Έλληνες (Αργείους, Ακαρνάνες, Θεσσαλούς κλπ, πλην των Σπαρτιατών που απουσίαζαν για θρησκευτικούς λόγους).

   Η μεγάλη αποκάλυψη όμως είχε να κάνει με το μοίρασμα σε εκείνους (τους στρατηγούς, δηλαδή) της πατρικής κληρονομιάς του, γιατί ο ίδιος δε θα τη χρειαζόταν! Ήταν σαν να έπεσε κεραυνός μεταξύ των παρευρισκομένων, που τον κοίταξαν μουδιασμένοι για λίγα λεπτά με άσχημα προαισθήματα.

   Ύστερα πήρε τον λόγο ο Αντίπατρος (τον οποίο αποφάσισε τελικά ο Αλέξανδρος να ορίσει αρχηγό των μακεδονικών δυνάμεων που θα παρέμεναν στην Μακεδονία και Επίτροπο του Μακεδονικού Βασιλείου), για να του πει αυτά που ένιωθαν όλοι και δίσταζαν να του το φανερώσουν. Ότι, δηλαδή, – αντί να διαμοιράζει σ’ εκείνους την κληρονομιά που του άφησε ο Φίλιππος, ίσως θα έπρεπε να βρει σύζυγο που θα του χάριζε διάδοχο  πριν αναχωρήσουν για την εκστρατεία.

   Ο Αλέξανδρος κάρφωσε πάνω του οργίλη ματιά και του απάντησε κοφτά ότι – με την Περσία έτοιμη για νέο πόλεμο κατά της Ελλάδας – δεν είχε τον νου του σε παντρολογήματα και νυφικά κρεβάτια. Όμως ο  Περδίκκας τον διέκοψε κυριευμένος από αγωνία και του είπε φανερά ταραγμένος:

 – Δεν θέλουμε δώρα εμείς, χωρίς εσένα κοντά μας. Προτιμάμε να έχουμε μερίδιο στις ελπίδες κι όχι στα κτήματά σου, για όσο καιρό τουλάχιστον θα αντέξουμε να πολεμάμε στο πλευρό σου…

   Μια παγωμένη σιωπή απλώθηκε ξαφνικά. Ύστερα άρχισε ένα σιγανό κλάμα σαν μοιρολόι για τον αρχηγό που βιαζόταν να τους αποχωριστεί μοιράζοντάς τους την περιουσία του (αγροικίες, δάση χωριά και βασιλικά κτήματα, τα οποία του άφησε ο πατέρας του)…

   Ο Αλέξανδρος είχε απομακρυνθεί ήδη από την αίθουσα του πολεμικού συμβουλίου και αποχαιρετούσε την μητέρα του, την Ολυμπιάδα έξω από το παλάτι τους. Οι στρατηγοί επέστρεψαν στις θέσεις τους. Μόνο ο Αντίπατρος έμεινε να παρακολουθεί τον αποχαιρετισμό κάνοντας προσπάθεια για να μην κλάψει.

  Με την άκρη του ματιού του τον πήρε είδηση ο Αλέξανδρος. Ασπάστηκε για τελευταία φορά την Ολυμπιάδα ακούγοντας την ευχή της ”Οι θεοί ας είναι μαζί σου!” κι ύστερα στράφηκε στον Αντίπατρο που πλησίαζε.

   Τον κοίταξε καρφωτά στα μάτια και του είπε με τραβηγμένα τα όμορφα χαρακτηριστικά του από τη συγκίνηση:

 – Αντίπατρε, στα χέρια σου αφήνω τη Μακεδονία και τη μητέρα μου. Κι επειδή σ’ εμπιστεύομαι σαν αδελφό μου, σου ζητάω να την τιμάς και να μην την πικράνεις ποτέ.

 – Σου το ορκίζομαι. Το ορκίζομαι και στους δυο σας, είπε με ταραγμένη φωνή εκείνος και, αφού φίλησε σταυρωτά τον Αλέξανδρο και την άκρη του μανδύα της Ολυμπιάδας, απομακρύνθηκε μ’ ένα σφίξιμο στην καρδιά δίνοντας την ευκαιρία στον Αλέξανδρο να ψάξει να βρει την αδελφή του την Κυνάνη. για να την αποχαιρετήσει (σ.σ: Η Κυνάνη ήταν ετεροθαλής αδελφή του Αλέξανδρου, κόρη του Φίλιππου Β’ από την Ιλλύρια πριγκίπισσα Αυδάτη).

   Όμως δεν βρήκε την Κύνα, για να του δώσει αυτό που του υποσχέθηκε και να την αποχαιρετήσει. Έτσι ο Αλέξανδρος πήρε το δρόμο  για το στρατόπεδο των Ελλήνων απογοητευμένος έχοντας ωστόσο την αίσθηση ότι άκουγε κάπου κοντά το χλιμίντρισμα του αλόγου της και το ψυθίρισμά της…

   Ψιθύρισμα ακατάληπτων λόγων που έρχονταν από μακριά. Και έρχονταν από μακριά, γιατί την ίδια στιγμή  η Κυνάνη βρισκόταν στην Ελλάδα. Κατευθυνόταν καλπάζοντας προς τα Αοράνια Όρη της οροσειράς του Χελμού, ώσπου κάποια στιγμή έφτασε σε πετρώδες έδαφος.

   Σταμάτησε απότομα, ξεκαβάλησε και έδεσε το άλογό της σε ένα δέντρο, για να κάνει πεζή την απόσταση που ήθελε να καλύψει. Πέρασε μέσα από πυκνές χαράδρες και νεροσυρμές οι οποίες κυλούσαν από έναν απόκρημνο, σκιερό βράχο (2.100 μέτρα πάνω απ’ τη θάλασσα της Αχαγιάς στην ορεινή Αιγιάλεια της Αχαΐας της βορειοδυτικής Πελοποννήσου), απ’ όπου ανάβλυζε το ”Ύδωρ Στυγός” – όπου τοποθετεί τις Πύλες του Άδη ο ποιητής της ”Θεογονίας” Ησίοδος: 8ος αι. π Χ) – στη θέση που μέχρι και σήμερα ονομάζεται ” Μαυρονέρι”.

  Περιοχή ”σημαδεμένη” από την αρχαία Ελληνική Μυθολογία, η οποία θέλει την υπάρχουσα κρήνη – φυσική πηγή να λέμε καλύτερα -να  αναβλύζει ”σκοτεινό” νερό, το οποίο μετατρέπεται στη συνέχεια σε καταρράκτη με κατάληξη ένα φαράγγι των Αορανίων.

   Το ”σκοτεινό” νερό της κόρης του Ωκεανού, η οποία (από το σμίξιμό της με τον Τιτάνα Πάλλαντα) γέννησε τον Ζήλο, την Νίκη, το Κράτος και τη Βία. Ο πρώτος – κατά τον μύθο – κρύβει μέσα του τον φθόνο, αλλά και την ευγενή άμιλλα. Η δεύτερη την επιτυχία και τα δυο τελευταία τις εξουσιαστικές δυνάμεις στην ανθρώπινη κοινωνία.

   Πέραν των τεσσάρων αυτών παιδιών της, όμως, η Στυξ (απ’ το ζευγάρωμά της με τον Έρεβο-σκότος) έφερε στον κόσμο τον Άδη-Πλούτωνα. Τον απεχθή σε θεούς και ανθρώπους βασιλιά του Κάτω Κόσμου, του θανάτου και των νεκρών, που βγήκε από τα σπλάχνα της πιο ψυχρής, στυγερής και μισητής Ωκεανίδας θεότητας.

  Αυτής που οδηγούσε στον θάνατο όποιον θνητό έπινε από την πηγή της, αλλά έδινε την αθανασία στις θεότητες και τους ημίθεους που ζητούσαν τη συνδρομή της. Στα ιερά νερά της πηγής, σημειωτέον, είχε βουτήξει – κατά τον Όμηρο – η νηρηίς Θέτις τον νεογέννητο γιο της Αχιλλέα για να τον κάνει αθάνατο, άτρωτο, αφήνοντας κατά λάθος απ’ έξω τη φτέρνα, που έγινε το τρωτό του σημείο. Και από τα ιερά ”ύδατα της Στυγός”, μετέφερε η γοργοπόδαρη απεσταλμένη του Δία Ίρις νερό σε χρυσό τάσι στον Όλυμπο, για να ορκιστούν σε αυτό οι θεοί, κι όταν ακόμα εξέτιαν ποινή ως τιμωρημένοι.

   Νερά ιερά, αλλά ”σκοτεινά”, μαυριδερά (κατά τον Όμηρο πάντα), απ’ τη στιγμή που καθρεφτίστηκε σ’ αυτά η θεά Ήρα μεταμορφωμένη σε φοράδα, θέλοντας να αποφύγει τις παρενοχλήσεις του αδελφού της Ποσειδώνα που την ανάγκασαν να χαθεί μεταμορφωμένη στα κοπάδια του Ογκίου (γιου του Απόλλωνα)…  Νερά της Στυγός,  που αθανατίζει ο θείος Όμηρος στα Έπη του (βλ. Οδύσσεια Ε 185 και Κ 466-560, Ιλιάδα Β 755, Θ 369 // Δημ. Μαρωνίτης: Νέκυια).

   Εκεί που κατέφυγε η Κυνάνη, για να μεταφέρει νερό στον αγαπημένο αδελφό της Αλέξανδρο, πριν ξεκινήσει την εκστρατεία που θα τον έμπλεκε στο δίχτυ του πολέμου και του θανάτου. Μόνο που – όπως λέει η παράδοση – δεν πρόλαβε να τον σώσει από τη βαριά σκιά του πεπρωμένου επιβίωσής του.

   Κι αυτό γιατί, κι όταν ακόμα τον βρήκε ετοιμοθάνατο στη Βαβυλώνα και του έδωσε να πιει το αθάνατο φίλτρο μέσα σε κύπελλο με κρασί, εκείνος (σε μια ολιγόλεπτη απουσία της) άλλαξε τα ποτήρια χαρίζοντας την αθανασία στην αδελφή του, πριν πεθάνει.

   Ο ανίκητος στρατηλάτης και διαπολιτιστής, ο μοναδικός άνθρωπος που πέτυχε τόσα πολλά σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, είχε περάσει ήδη στην Ιστορία σαν ”Μέγας” κλείνοντας με τον θάνατό του σε ηλικία 33 ετών (13 Ιουνίου 323 π Χ) τον κύκλο της εποχής του κλασικού ελληνικού κόσμου μετά από απίστευτα στρατιωτικά και εκπολιτιστικά επιτεύγματα!

   Στο πρόσωπό του έκτοτε οι θρύλοι και οι παραδόσεις του ελληνικού λαού βρήκαν το ιδεατό της φαντασίας και των ανεκπλήρωτων οραμάτων. Τον ένα και μοναδικό, που κρατάει ζωντανό το άπιαστο και το ανεξερεύνητο, το μαγικό και το χαρισματικό.

   Το σύμβολο ενός κόσμου υπερβατικού που έκλεισε για πάντα στην αγκαλιά του την Κυνάνη. Την ”Κύνα” (όπως την αποκαλούσε χαϊδευτικά ο Αλέξανδρος), η οποία ”πέταξε” με το άτι της στα ”Ύδατα της Στυγός” παρακαλώντας τη θεά να προλάβει να δώσει το αθάνατο νερό στον αδελφό της:

 – Στάλα στάλα αναβλύζει μέσα απ’ το γυμνό το βράχο στοιχειωμένο μου νερό, που κρατάς βυθισμένες τις μοχθηρές ψυχές των ανθρώπων.  Αχ και να μπορούσα να πάρω μια σταγόνα σου μόνο, για να κάνω αθάνατο τον Αλέξανδρο!

  Την Κύνα με την μεγάλη καρδιά, που – μη αντέχοντας τον πόνο από τον χαμό του – μεταμορφώθηκε σε γοργόνα η οποία, μ’ έναν ατέλειωτο και σπαρακτικό θρήνο, διατρέχει έκτοτε τις θάλασσες του Ελλησπόντου και του Αιγαίου και σταματάει το κλάμα της μόνο όταν πάρει θετική απάντηση απ’ τους περαστικούς ναυτικούς για την τύχη του αδελφού της:

   Κι αυτήν την ερωταπόκριση με την Κυνάνη την ζουν διαισθητικά ακόμα κάποιες μαγικές νύχτες οι ευαίσθητες, ταξιδιάρικες ψυχές Ελλήνων, σαν εκείνη του ελαφροῒσκιωτου ήρωα  του Καρκαβίτσα στο διήγημά του ”Η Γοργόνα”.

   Η ”Γοργόνα” που την είδε να ξεπετάγεται μπροστά του (μια νύχτα που ”αρμένιζε μισοκάναλα με το μπρίκι του Καπετάν Φαράση”) ρωτώντας τον με αγωνία:

   – Ναύτη-καλεναύτη, ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος;

   Για να τη δει να μεταμορφώνεται σε ”φοβερό σίχαμα”, ”Κύκλωπα με λεπιοντυμένο το μισό κορμί” και ”ζωντανά φίδια τα μεταξόμαλλά της”, όταν της απάντησε απερίσκεπτα και καγχαστικά:

   – Τώρα, Κυρά μου!… Τώρα βασιλιάς Αλέξανδρος! Ούτε το χώμα του δε βρίσκεται στη γη…

   Κι ύστερα να την ξαναδεί να γίνεται πάλι χιλιόμορφη κόρη, όταν έμφοβος συνειδητοποίησε ποια είχε απέναντί του και ”τρανοφώναξε με λυμένα γόνατα”:

   – Όχι, Κυρά, ψέματα!.. Ζει και βασιλεύει και τον κόσμο κυριεύει!

Ζει και βασιλεύει στις καρδιές και τα όνειρα αναρίθμητων Ελλήνων και ξένων, τουλάχιστον…

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

GRİP YÜZÜNDEN LİVERA’DA OKULLAR KAPANDI – Κρούσματα γρίπης στη Ματσούκα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Böyle bir haber başlığına rastladım Epochi gazetesinin iilk sayısında. Livera, Trabzon’un Maçka ilçesinin bir köyünün adı. (Adı bugün resmi olarak Yazlık köyü olsa da herkes hala Livera adını kullanmaya devam etmektedir) Benim köyüm aynı zamanda.
Epochi Gazetesi 1918-1921 yılları arasında düzenli yayın yapan bir Trabzon gazetesi. Bu gazetenin bütün sayılarına ulaştım ve tercümeleri bitmek üzere. (Toplam 3515 sayfa) 1 ay sonra pontosgercek.com adlı web sitemizden tüm sayılarını tek tek Türkçe yayınlamaya başlayacağız. Dönemin politik, ekonomik ve sosyal koşullarını Trabzon ve Pontos özelinde daha iyi anlamamıza sebep olacak çok önemli belgeler.
Ama ben bu ilk sayısındaki Livera ile ilgili haberden kaynaklı bu bilgiyi paylaşmak istedim şimdiden.
İlk sayıda göze çarpan haberler genellikle 1. Dünya savaşının bitişine dair bilgiler içeriyor. Avusturya’nın tamamen İtilaf devletlerinin eline geçmesinden, Galiçya’da yaşanan iç savaşa, Macaristan’nın bağımsızlığına kadar dış dünya haberlerinin yanı sıra hayat pahalılığına dair özellikle et ve balık fiyatlarından doğum kutlamalarından ölüm ilanlarına kadar değişik konular işlenmiş.
Gazetenin başında gazeteyle ilgili bilgiler ve G. Mihailidis matbaasından basıldığına dair bilgiler var.
EPOCHİ GAZETESİ
YIL 1. SAYI 1
TRABZON: Cumartesi 27 Ekim 1918
GAZETE OFİSİ: MEYTAN CADDESİ BALIKÇILAR YANI
YÖNETMEN VE SAHİBİ NİKOS KAPETANİDİS
Livera ilgili haberin ilginç olan yanı ise Livera’da kapanan OKULLAR’dan söz edilmesi. Birden fazla okul yani, bir okul değil.
İşte 27 Ekim 1918 Cumartesi günü yayınlanan Epochi gazetesindeki GRİP başlıklı Livera haberi:
”Maçka köylerinde her gün birçok grip vakası olduğunu öğreniyoruz. Köylülerin tedavi yöntemlerini bilmemesi nedeniyle, hastalığın yayılması nedeniyle, bu durum üzücüdür. Livera’da, tüm öğrenciler etkilendiği için okulları kapatmak zorunda kaldılar.”
Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Τί συμβολίζει η σημαία των Κούρδων

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Οι Κούρδοι μπορούν να πούμε ότι έχουν μεγαλύτερη ιστορική παρουσία στην περιοχή, ενώ η παρουσία των Τούρκων έγινε πιο έντονη αργότερα στην ιστορία με τις μεταναστεύσεις και τους κρατικούς σχηματισμούς τους.

Αρχαία Κουρδικά βασίλεια και κοινωνίες είναι γνωστό ότι υπήρχαν στην περιοχή, με ιστορικές αναφορές να χρονολογούνται από τον 9ο-11ο αιώνα π.Χ. Αρχαίοι Κουρδικοί πολιτισμοί είχαν ρίζες στην περιοχή πολύ νωρίτερα.

Οι Τούρκοι έχουν την καταγωγή τους από την Κεντρική Ασία (από τη Μογγολία). Ξεκίνησαν τη μετανάστευσή τους προς τα δυτικά μπαίνοντας στην Ανατολία σε σημαντικούς αριθμούς γύρω στον 11ο αιώνα μ.Χ. με την ίδρυση της Αυτοκρατορίας των Σελτζούκων. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία, η οποία ήταν κυρίως Τουρκική, εμφανίστηκε αργότερα και διήρκεσε μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα με την οποία ξεκίνησε η γενοκτονία των Αρμενίων, των Ελλήνων και των Κούρδων αργότερα με σκοπό την εθνοτική εκκαθάριση των ανθρώπων από την πατρογονική τους πατρίδα.

Οι Κούρδοι χρησιμοποιούν το σύμβολο του ήλιου εδώ και 12.000 χρόνια. Η κουρδική σημαία έχει έναν ήλιο με 21 γραμμές που είναι το σύμβολο των θρησκειών του Ευζιδίου και του Ζωροαστρισμού.

Hurrians = Ez îd î
Γούτιανοι = Ζωροάστροι

Η κουρδική σημαία θεωρείται αμαρτία στα αραβικά βιβλία επειδή δείχνει σύμβολα των κουρδικών θρησκειών και όχι των αραβικών.

Το έτος 800 ξεκίνησε η αραβική εισβολή στη Μεσοποταμία, μετέτρεψαν με τη βία τους περισσότερους Κούρδους στο Ισλάμ, αλλά κάποιοι Κούρδοι δεν προσηλυτίστηκαν και είναι Ez îd î.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Απόψεις1 ώρα πριν

Η απόλυτη παρακμή της Ευρώπης

Τα κάστρα πέφτουν εκ των έσω. Συμβαίνει τώρα, και δεν φταίει ο Μασκ.

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Κρατηθείτε και αμυνθείτε! Ως πότε θα ανέχονται τους Τούρκους;

Ηχηρή προτροπή προς την Ελληνική, αλλά και Κυπριακή κυβέρνηση να σταθούν μαζί και συντονισμένα απέναντι στις επεκτατικές διαθέσεις της Τουρκίας

Άμυνα2 ώρες πριν

Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις τοποθέτησαν δύο γέφυρες στην Αρμενία

Tοποθετήθηκαν σε περιοχές της Περιφέρειας LORI της βόρειας Αρμενίας, οι οποίες είχαν πληγεί από πρωτοφανείς πλημμύρες τον Μάιο του 2024.

Αναλύσεις3 ώρες πριν

Εξαιρετικά δύσκολο μείγμα που θα οδηγήσει σε έκρηξη

Κατάσταση που θα τη δούμε να εξελίσσεται το επόμενο διάστημα.

Ενδιαφέροντα3 ώρες πριν

Climate Fires and Anger as Fierce as the Santa Anna Winds

Berkeley Earth, a non-profit climate change organization, concluded that climate chaos was at its worst in the last decade. Its Global...

Δημοφιλή