Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η ευρωπαϊκή άμυνα χάνει τη δυναμική της;

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο πόλεμος στην Ουκρανία ανέδειξε τις αδυναμίες της ευρωπαϊκής άμυνας

Του Luigi Scazzieri

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του περασμένου έτους ήταν μια στιγμή ορόσημο για την ασφάλεια της Ευρώπης . Παρόλο που οι επιδόσεις της Ρωσίας στην Ουκρανία ήταν κακές, η Μόσχα θα παραμείνει απειλή για την Ευρώπη όσο ο Πούτιν, ή κάποιος άλλος με την επεκτατική κοσμοθεωρία του, βρίσκεται στην εξουσία στη Ρωσία. Την ίδια στιγμή, οι προκλήσεις στη νότια γειτονιά της Ευρώπης εντείνονται, με το ταχέως αναπτυσσόμενο πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν να ξεχωρίζει ως απειλή.

Όλα αυτά συμβαίνουν καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες εστιάζουν όλο και περισσότερο στην Κίνα, πράγμα που σημαίνει ότι η Ευρώπη θα πρέπει να κάνει περισσότερα για τη δική της άμυνα. Η Ουάσιγκτον θέλει τους Ευρωπαίους συμμάχους της να συνεισφέρουν περισσότερο στις συμβατικές δυνάμεις για να αποτρέψουν και να αμυνθούν από τη Ρωσία, ιδίως αναπτύσσοντας πιο ικανές χερσαίες δυνάμεις. Οι ΗΠΑ θα είναι επίσης λιγότερο ικανές να επικεντρωθούν σε θέματα ασφάλειας στη Μέση Ανατολή και την Αφρική, αφήνοντας τους Ευρωπαίους να αναλάβουν μεγαλύτερη ευθύνη για ζητήματα ασφάλειας εκεί.

Το πρόβλημα είναι ότι σήμερα, οι Ευρωπαίοι εξακολουθούν να εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις ΗΠΑ για την ασφάλεια και δεν είναι έτοιμοι να αντεπεξέλθουν μόνοι τους. Οι εκστρατείες στο Αφγανιστάν, το Μάλι και τη Λιβύη υπογράμμισαν τον βαθμό στον οποίο οι Ευρωπαίοι εξαρτώνται από τις ΗΠΑ για ικανότητες όπως διοίκηση και έλεγχος, πληροφορίες και επιτήρηση, αεροπορικές μεταφορές και εναέριος ανεφοδιασμός. Και χωρίς τη στρατιωτική βοήθεια των ΗΠΑ στην Ουκρανία, η επίθεση της Ρωσίας θα ήταν πιθανώς πιο επιτυχημένη. Οι μάχες στην Ουκρανία υπενθύμισαν επίσης στους Ευρωπαίους την ανάγκη για επαρκή αποθέματα πυρομαχικών και βαρέων όπλων όπως πυροβολικό, ρουκέτες, συστήματα αεράμυνας και τανκ – κάτι που οι περισσότεροι έχουν παραμελήσει μετά από τον Ψυχρό Πόλεμο. Οι δωρεές των κρατών μελών στην Ουκρανία έχουν εξαντλήσει τα αποθέματα εξοπλισμού και πυρομαχικών και οι αμυντικές βιομηχανίες έχουν περιορισμένη ικανότητα να αυξήσουν γρήγορα την παραγωγή,

Από την εισβολή της Ρωσίας τον Φεβρουάριο υπήρξαν θετικές ενδείξεις ότι οι Ευρωπαίοι παίρνουν πιο σοβαρά την ασφάλεια. Πολλές χώρες έχουν παράσχει σημαντική βοήθεια στην Ουκρανία και αυξάνουν τη συμβολή τους στην αποτρεπτική στάση του ΝΑΤΟ, αναπτύσσοντας περισσότερα στρατεύματα κατά μήκος της ανατολικής πλευράς της συμμαχίας. Ο πόλεμος ώθησε επίσης τους Ευρωπαίους να αυξήσουν τους αμυντικούς προϋπολογισμούς τους. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έως τον Μάιο του 2022 οι ευρωπαϊκές χώρες είχαν ανακοινώσει αυξήσεις των αμυντικών δαπανών περίπου 200 δισεκατομμυρίων ευρώαπό την εισβολή της Ρωσίας. Η ΕΕ έχει επίσης λάβει σημαντικά βήματα: παρείχε στρατιωτική βοήθεια άνω των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Ουκρανία μέσω της Ευρωπαϊκής Διευκόλυνσης Ειρήνης, αποδεικνύοντας ότι είναι πρόθυμη να παράσχει στους εταίρους εκτεταμένη θανατηφόρα βοήθεια. Η ΕΕ σχεδιάζει επίσης να δημιουργήσει μια στρατιωτική δύναμη ταχείας αντίδρασης, τη λεγόμενη Ικανότητα Ταχείας Ανάπτυξης, για τη διαχείριση κρίσεων στη γειτονιά της.

Η αύξηση των αμυντικών προϋπολογισμών σε όλη την Ευρώπη θα συμβάλει στην αντιστάθμιση αυτού που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λέει ότι είναι “αμυντικό χάσμα” ύψους 160 δισεκατομμυρίων ευρώ– το ποσό της χρηματοδότησης που λείπει από τους αμυντικούς προϋπολογισμούς την τελευταία δεκαετία λόγω ανεπαρκών επενδύσεων. Ωστόσο, το να αυξηθούν οι αμυντικές δαπάνες είναι κάτι που δέχεται αντιδρασεις. Πρώτον, είναι ευκολότερο για τις κυβερνήσεις να υποσχεθούν αυξήσεις στις δαπάνες παρά να τις πραγματοποιήσουν, ειδικά όταν αντιμετωπίζουν ανταγωνιστικές πιέσεις να αυξήσουν τη χρηματοδότηση για βασικές δημόσιες υπηρεσίες ώστε να ανταποκρίνονται στον πληθωρισμό και να προστατεύουν τους καταναλωτές από υψηλότερες τιμές ενέργειας. Δεύτερον, ο υψηλός πληθωρισμός θα αυξήσει το κόστος του αμυντικού εξοπλισμού και θα μειωσει την αγοραστική δύναμη για αμυντικούς προϋπολογισμούς. Ενδέχεται επίσης να υπάρχουν ελλείψεις πρώτων υλών όπως οι σπάνιες γαίες που χρειάζονται για την παραγωγή αμυντικού εξοπλισμού – ένα ζήτημα που το ΝΑΤΟ γνωρίζει πολύ καλά. Τρίτον, δεν είναι πάντα εύκολο για τα κράτη-μέλη να έχουν τις κατάλληλες διοικητικές δομές και διαδικασίες για να ξοδεύουν μεγαλύτερους προϋπολογισμούς με ταχύτητα. Συγκεκριμένα, η Γερμανία είναιαγωνίζεται να δαπανήσει το ειδικό ταμείο άμυνας 100 δισεκατομμυρίων ευρώ που δημιούργησε μετά τη ρωσική εισβολή.

Ένα άλλο ερώτημα είναι εάν τα χρήματα από την αύξηση των αμυντικών προϋπολογισμών δαπανώνται συνεργατικά και αποτελεσματικά. Οχι: ενώ οι Ευρωπαίοι ξοδεύουν περίπου τα μισά χρήματα από ό,τι η Αμερική για την άμυνα, ο κατακερματισμός σημαίνει ότι οι ευρωπαϊκές στρατιωτικές δυνατότητες είναι σημαντικά μικρότερες από τις μισές της Αμερικής. Ένα κοινά αναφερόμενο στατιστικό είναι ότι οι ευρωπαϊκοί στρατοί διαθέτουν 17 τύπους βασικού άρματος μαχης και 20 διαφορετικά μαχητικά αεροσκάφη, ενώ οι ΗΠΑ έχουν ένα άρμα μάχης και έξι τύπους μαχητικών. Αυτό σημαίνει ότι η Ευρώπη απαιτεί περισσότερα ανταλλακτικά, αλυσίδες εφοδιασμού, απαιτήσεις εκπαίδευσης και πιο περίπλοκα logistics. Η Συντονισμένη Ετήσια Επισκόπηση για την Άμυνα (CARD) του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας για το 2022 διαπίστωσε ότι τα κράτη μέλη δαπάνησαν μόνο το 18 τοις εκατότων προϋπολογισμών ανάπτυξης των δυνατοτήτων τους σε συνεργασία το 2021. Σύμφωνα με την CARD, “τα κράτη μέλη εξετάζουν γενικά τη συνεργασία μόνο όταν συμπίπτει με εθνικά σχέδια, ωφελεί την εθνική βιομηχανία ή εδραιώνει μια στρατηγική εταιρική σχέση”. Εμβληματικό αυτού είναι το γεγονός ότι υπάρχουν επί του παρόντος δύο προγράμματα για την ανάπτυξη μαχητικών επόμενης γενιάς στην Ευρώπη: το ένα είναι γαλλο-γερμανικό και το άλλο περιλαμβάνει την Ιταλία, την Ιαπωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Η έλλειψη συνεργασίας έχει πολλές αιτίες. Το πιο βασικό είναι ότι τα κράτη μέλη θέλουν να συνάψουν συμβάσεις στις δικές τους αμυντικές βιομηχανίες. Οι προσπάθειες της ΕΕ να χρησιμοποιήσει τη ρύθμιση για το άνοιγμα των αμυντικών αγορών έχουν μέχρι στιγμής αποτύχει σε μεγάλο βαθμό, με τις χώρες να χρησιμοποιούν εξαιρέσεις για την εθνική ασφάλεια για να συνεχίσουν να προστατεύουν τις εγχώριες βιομηχανίες τους. Υπάρχουν όμως και άλλοι λόγοι: τα πολυεθνικά έργα είναι εγγενώς πιο περίπλοκα και ιστορικά έχουν αποδειχθεί ακριβά. Η συμφωνία για τον καταμερισμό της εργασίας μπορεί να είναι πολιτικά προκλητική. Διαφορετικές χώρες μπορεί να έχουν διαφορετικές προσεγγίσεις στις εξαγωγές όπλων, γεγονός που οδηγεί σε προβλήματα εάν ένας από τους εταίρους θέλει να πουλήσει συνεργατικά αναπτυγμένο εξοπλισμό σε τρίτη χώρα· και ορισμένες χώρες της ΕΕ προτιμούν να αγοράζουν εξοπλισμό από τις ΗΠΑ, εν μέρει για να οικοδομήσουν καλύτερες σχέσεις με την Ουάσιγκτον.

Μια πιο συντονισμένη προσέγγιση των αμυντικών δαπανών θα επέτρεπε στους Ευρωπαίους να δαπανούν πιο αποτελεσματικά, να βελτιώσουν τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των ενόπλων δυνάμεών τους και ενδεχομένως να προωθήσουν τη βιομηχανική ενοποίηση. Περισσότερος συντονισμός θα αποφύγει επίσης τον κίνδυνο ανταγωνισμού για περιορισμένους πόρους. Γι’ αυτό, στη συνάντησή τους στις Βερσαλλίες τον Μάρτιο του 2022, οι Ευρωπαίοι ηγέτες ανέθεσαν στην Επιτροπή να αναλύσει τα αμυντικά κενά και να παρουσιάσει ιδέες για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανίας της Ευρώπης. Τον Μάιο, η Επιτροπή παρουσίασε την ανάλυσή της. Είπε ότι βραχυπρόθεσμα, τα κράτη μέλη έπρεπε να συνεργαστούν για να ξαναγεμίσουν τα αποθέματα όπλων, να βελτιώσουν την ετοιμότητα και να καλύψουν επειγόντως κενά στην αεροπορική και πυραυλική άμυνα. Μακροπρόθεσμα, έπρεπε να αναπτύξουν και να αποκτήσουν συνεργατικά δυνατότητες επόμενης γενιάς.

Για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανίας της Ευρώπης, η Επιτροπή πρότεινε μια σειρά μέτρων, συμπεριλαμβανομένων δύο νέων εργαλείων χρηματοδότησης στον τομέα της άμυνας που θα εμπλέκουν την ΕΕ στην προμήθεια αμυντικού εξοπλισμού, όχι μόνο –όπως σήμερα– στην έρευνα και ανάπτυξη. Το πρώτο εργαλείο είναι η “Ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας μέσω κοινής πράξης προμηθειών” (EDIRPA) ύψους 500 εκατομμυρίων ευρώ, που έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει στη χρηματοδότηση της κοινής προμήθειας αμυντικού εξοπλισμού των κρατών μελών που αναπτύχθηκε από κοινού κατά την περίοδο 2023-24. Το δεύτερο είναι το ευρωπαϊκό πρόγραμμα επενδύσεων στον τομέα της άμυνας (EDIP), το οποίο θα είναι μεγαλύτερο σε προϋπολογισμό από το EDIRPA μετά το 2024. Μια βασική ιδέα του EDIP είναι να δώσει κίνητρα στα κράτη μέλη να σχηματίσουν κοινοπραξίες για την προμήθεια εξοπλισμού και να τον απαλλάξουν από τον ΦΠΑ. Ορισμένα πρότζεκτ θα μπορούσαν επίσης να επωφεληθούν από τη χρηματοδότηση της ΕΕ.

Ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα είναι ο βαθμός στον οποίο οι σύμμαχοι εκτός ΕΕ μπορούν να εμπλακούν σε αμυντικά έργα της ΕΕ. Η συμφωνημένη θέση των κρατών μελών για το EDIRPA είναι ότι η χρηματοδότηση θα διατεθεί μόνο σε έργα στα οποία τα στοιχεία που προέρχονται από την ενιαία αγορά της ΕΕ αποτελούν το 70 τοις εκατό του συνολικού κόστους. Αυτή είναι μια κατανοητή επιλογή όσον αφορά την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανίας της ΕΕ, αλλά μπορεί να μειώσει την αποτελεσματικότητα του EDIRPA, καθώς οι εταιρείες εκτός ΕΕ μπορούν να έχουν μεγαλύτερες τεχνικές δεξιότητες σε πολλούς τομείς. Και ο κανόνας του 70% μπορεί να αποθαρρύνει ορισμένα κράτη μέλη από το να κάνουν πλήρη χρήση των αμυντικών εργαλείων της ΕΕ εξαρχής.

Μένει να δούμε αν τα νέα εργαλεία της ΕΕ μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά και να ενθαρρύνουν τα κράτη μέλη να αποκτήσουν όπλα από κοινού. Το EDIRPA και το EDIP δεν είναι ακόμη λειτουργικά και η ανάγκη να αναπληρωθούν τα αποθέματα και να καλυφθούν γρήγορα τα κενά, ωθεί τα κράτη μέλη να αγοράσουν εξοπλισμό υψηλής τεχνολογίας από την Αμερική και άλλους προμηθευτές όπως το Ισραήλ και η Νότια Κορέα. Για παράδειγμα, η Γερμανία θα δαπανήσει τουλάχιστον 13 δισ. ευρώ σε αμερικανικά μαχητικά και 4 δισ. ευρώ σε αμερικανικά ελικόπτερα. Και τον Οκτώβριο, 15 χώρες, με επικεφαλής τη Γερμανία, υπέγραψαν συμφωνία για τη δημιουργία ενός συστήματος αεράμυνας και αντιπυραυλικής άμυνας “European Sky Shield”, το οποίο επικεντρώνεται στην κοινή αγορά γερμανικού, αμερικανικού και ισραηλινού εξοπλισμού.Η κίνηση επικρίθηκε από τη Γαλλία, η οποία πιστεύει ότι οι αγορές εκτός ΕΕ υπονομεύουν τις προσπάθειες για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανίας της Ευρώπης.

Η αγορά έτοιμου αμυντικού εξοπλισμού από τις ΗΠΑ και άλλους προμηθευτές εκτός ΕΕ είναι κατανοητή. Αγοράζοντας από το ράφι σημαίνει ότι τα κενά στις στρατιωτικές δυνατότητες μπορούν να καλυφθούν πιο γρήγορα από ό,τι εάν ο εξοπλισμός έπρεπε να αναπτυχθεί και να παραχθεί στην ΕΕ. Και, εάν οι χώρες επικεντρωθούν στο να αγοράσουν τον ίδιο τύπο κιτ, όπως στην περίπτωση του European Sky Shield, αυτό μπορεί επίσης να μειώσει τον κατακερματισμό σε κάποιο βαθμό. Ωστόσο, υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τις αγορές από προμηθευτές εκτός ΕΕ. Αυξάνει την εξάρτηση από εξωτερικούς προμηθευτές και αυτό μπορεί να εγκυμονεί κάποιους κινδύνους – ιδιαίτερα στην περίπτωση των ΗΠΑ, όπου θα μπορούσε να οδηγήσει στην επιστροφή ενός Ρεπουμπλικανού Τραμπ στον Λευκό Οίκο το 2025. Οι αγορές από χώρες εκτός ΕΕ ενισχύουν επίσης ελάχιστα την ικανότητα της Ευρώπης να καινοτομεί και να παράγει γρήγορα τον κατάλληλο εξοπλισμό αμυντικής βιομηχανίας. Για να επενδύσουν σε νέες δυνατότητες και πρόσθετη παραγωγική ικανότητα και δεξιότητες, οι αμυντικές εταιρείες πρέπει να είναι σίγουρες για μελλοντικές παραγγελίες. Η αμυντική βιομηχανία της ΕΕ θα μπορούσε επίσης να αντιμετωπίσει τον κίνδυνο να χάσει την ικανότητα παραγωγής προηγμένων κιτ.

Υπάρχουν και άλλες προκλήσεις στις προσπάθειες της ΕΕ να ενισχύσει την ευρωπαϊκή άμυνα. Πρώτον, οι πρωτοβουλίες στον τομέα της άμυνας υπό την ηγεσία της ΕΕ παραμένουν πολύ μικρές για να είναι σημαντικές για τις αποφάσεις των κρατών μελών για προμήθειες. Αλλά η εύρεση περισσότερων χρημάτων είναι δύσκολη και άλλες ιδέες, όπως η εξαίρεση των αμυντικών επενδύσεων από τους κανόνες της ΕΕ για τα δημοσιονομικά ελλείμματα ή η έναρξη ενός νέου γύρου κοινού δανεισμού της ΕΕ για την πληρωμή των αμυντικών δυνατοτήτων, είναι αμφιλεγόμενες μεταξύ των κρατών μελών. Δεύτερον, οι αμυντικές πρωτοβουλίες της ΕΕ συχνά διχάζονται μεταξύ δύο στόχων: αφενός, ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής βάσης της ΕΕ. από την άλλη, πλήρωση κενών. Οι δύο στόχοι δεν είναι πάντα ευθυγραμμισμένοι, όπως σημειώνεται σε πρόσφατη μελέτη του IISS στην αντιπυραυλική άμυνα. Τρίτον, τα κράτη μέλη δεν έχουν συνηθίσει να “σκέφτονται ευρωπαϊκά” όταν πρόκειται να λάβουν αποφάσεις για τις προμήθειες. Σύμφωνα με Αυτό σημαίνει ότι οι αμυντικές πρωτοβουλίες της ΕΕ “δεν έχουν αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητές τους” . Ο βασικός λόγος είναι ότι ο αμυντικός σχεδιασμός γίνεται σε εθνικό και όχι σε επίπεδο ΕΕ, με τα εργαλεία της ΕΕ να έχουν περιορισμένο αντίκτυπο.

Τέλος, οι αμυντικές πρωτοβουλίες της ΕΕ παραμένουν αμφιλεγόμενες και πάσχουν από έλλειψη ηγεσίας. Πολλά μικρότερα κράτη μέλη είναι δύσπιστα και πιστεύουν ότι αυτές οι πρωτοβουλίες θα ωφελήσουν μόνο τις μεγαλύτερες βιομηχανίες και κράτη μέλη. Οι εταίροι εκτός ΕΕ φοβούνται ότι θα αποκλειστούν και τους βλέπουν ως εργαλεία προστατευτισμού: υπό τον Τζο Μπάιντεν, οι ΗΠΑ έχουν γίνει πιο θετικές για τις αμυντικές προσπάθειες της ΕΕ, αλλά παραμένουν επικριτικές για το πώς οι πρωτοβουλίες της ΕΕ τιμωρούν τις αμερικανικές εταιρείες και υποστηρίζουν ότι αυτό απειλεί τη διαλειτουργικότητα εντός του ΝΑΤΟ. Κίνδυνος που τα περισσότερα κράτη μέλη πιστεύουν ότι είναι υπερβολικός.

Η επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία ανάγκασε τους Ευρωπαίους να κάνουν περισσότερα για τη δική τους άμυνα. Ωστόσο, το αμυντικό δυναμικό της Ευρώπης θα παραμείνει παρακωλυμένο από τον κατακερματισμό και την έλλειψη συντονισμού. Για να αλλάξει αυτό, η ΕΕ θα χρειαστεί να δαπανήσει περισσότερα μέσω μέσων όπως το ΕΤΑ και το EDIRPA/EDIP. Η Ένωση θα πρέπει επίσης να αναγνωρίσει ότι οι εταίροι εκτός ΕΕ συνεισφέρουν ζωτικά στην ευρωπαϊκή άμυνα. Ο καλύτερος τρόπος για να δείξουμε ότι η αμυντική συνεργασία της ΕΕ δεν είναι συγκεκαλυμμένος προστατευτισμός, και να πείσουμε όλα τα κράτη μέλη για τις δυνατότητές της, θα ήταν να ανοίξουμε τη συμμετοχή στα προγράμματα της ΕΕ σε εταίρους εκτός ΕΕ που μοιράζονται τις αξίες και τα συμφέροντα της Ένωσης.

Δείτε τη δημοσίευση του πρωτότυπου άρθρου εδώ

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Ανίκανη & πολεμοκάπηλη! Διασυρμός φον ντερ Λάιεν από τον Όρμπαν

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Σταύρος Καλεντερίδης: Αντιμέτωποι οι Βίκτορ Όρμπαν και Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στο Στρασβούργο – Επίθεση της προέδρου ζητώντας παραπάνω όπλα και χρήματα για την Ουκρανία.

Το πραγματικό σχέδιο Νετανιάχου για επαναχάραξη της Μ. Ανατολής και η συνέντευξη Γεραπετρίτη για νέες παραχωρήσεις στους Τούρκους.

Συνέχεια ανάγνωσης

Εθνική Άμυνα

Η Φον ντερ Λάιεν “αδειάζει” Ελλάδα και Κύπρο για την Τουρκία

Η Ευρωπαϊκή Ένωση «εξαιρεί» την ενέργεια και την αμυντική βιομηχανία από τους όρους των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την Τουρκία

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Τουρκία κάνει τη δουλειά της μια χαρά και με τους Κινέζους και με τους Ρώσους. Κατά τα λοιπά, η κυβέρνηση Μητσοτάκη διατυμπανίζει ότι η Ελλάδα έχει ενισχύσει τις θέσεις της στα ελληνοτουρκικά στο καλύτερο σημείο όλων των εποχών. Στις Βρυξέλλες φαίνεται να έχουν διαφορετική γνώμη.

Πριν από λίγες εβδομάδες δημοσιοποιήθηκε η «περίεργη» είδηση ότι το Netflix, έπειτα από απαίτηση της Τουρκίας, θα προβάλλει μέσω της πλατφόρμας του τη σειρά «Famagusta» (Αμμόχωστος) μόνο στην Ελλάδα και σε καμιά άλλη χώρα της υδρογείου. Και το μεν Netflix σωστά έλαβε υπόψη του ότι η αγορά των 80 εκατομμυρίων κατοίκων της Τουρκίας και των πολλών άλλων δεκάδων εκατομμυρίων τουρκόφωνων πέραν της γειτονικής χώρας είναι τεράστια μπροστά στην αντίστοιχη ελληνική, έκανε τον υπολογισμό των μελλοντικών πωλήσεών του και έπραξε αναλόγως. Βεβαίως, πριν από μερικές δεκαετίες η Τουρκία είχε «φάει πόρτα» όταν απαίτησε από μεγάλη εταιρεία παραγωγής του Χόλιγουντ να αποσύρει την ταινία «Το εξπρές του μεσονυκτίου», που παρουσίαζε την πραγματική εικόνα της Δικαιοσύνης και των φυλακών στην Τουρκία μέσα από την περιπέτεια ενός Αμερικανού πολίτη. Αλλά τότε ήταν άλλοι καιροί και για την Τουρκία και για την Ελλάδα…

Η μεγάλη ανατροπή

Ομως, όπως όλα δείχνουν, δεν είναι μόνο το Netflix που υπολογίζει τόσο πολύ την Τουρκία. Το βάρος της γειτονικής μας χώρας στη διεθνή σκακιέρα φαίνεται πως έχει επηρεάσει και τα μυαλά πολλών (της πλειονότητας μάλλον…) «φίλων και συμμάχων» στην καρδιά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τις Βρυξέλλες. Διότι οι εξελίξεις και οι πληροφορίες που φτάνουν από εκεί είναι κάτι από παραπάνω από ανησυχητικές και προοιωνίζονται εξελίξεις πολύ αρνητικές για την Ελλάδα, και μάλιστα σε ένα μέτωπο που μέχρι τώρα θεωρείται προνομιακό για την άσκηση της εξωτερικής πολιτικής όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και της Κύπρου.

Σύμφωνα με πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η προηγούμενη αλλά και νυν πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έπειτα από διαβουλεύσεις με τους βασικούς παίκτες της Ε.Ε. δημιούργησε ένα νέο χαρτοφυλάκιο για θέση επιτρόπου, αυτό της Μεσογείου, «προκειμένου να δοθεί έμφαση στην περιοχή όχι μόνο από γεωστρατηγικής άποψης αλλά και από την πλευρά των επενδύσεων, ιδιαίτερα στην ενέργεια» σύμφωνα με όσα δηλώθηκαν επισήμως.

Στην αρχή Ελλάδα και Κύπρος χαιρέτησαν τη δημιουργία του νέου επιτροπάτου (πανευρωπαϊκού υπουργείου δηλαδή) και θεωρούνταν πως τη θέση θα καταλάβει η Κύπρος (μάλιστα, ο Κύπριος Πρόεδρος Νίκος Χριστοδουλίδης είχε κάνει και σχετικές δηλώσεις). Τελικά η θέση δόθηκε στην Κροατία και στην κυρία Ντουμπράβκα Σούικα, διότι άλλα είχε στο μυαλό της η Φον ντερ Λάιεν και άλλα κατάλαβαν Έλληνες και Κύπριοι. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, κοινοτικοί αξιωματούχοι υποστήριξαν πως «είναι προς το συμφέρον της Ε.Ε. να διατηρεί ανοιχτό το παράθυρο για πιθανές συνεργασίες με την Τουρκία χωρίς να περνάμε μέσα από την πορεία των ενταξιακών διαπραγματεύσεων. Γιατί έτσι πάντα θα “κολλάνε”» και διευκρίνισαν ότι μέσω του χαρτοφυλακίου της Μεσογείου η Ε.Ε. θα μπορούσε να συνάψει επιχειρησιακές συνεργασίες με χώρες όπως η Τουρκία παρακάμπτοντας έτσι τις ενταξιακές της διαπραγματεύσεις, οι οποίες έχουν «κολλήσει» εδώ και δεκαετίες.

Το αντικείμενο του επιτρόπου Μεσογείου και η νέα στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έναντι της Τουρκίας αναμένεται να επιβεβαιωθεί και κατά τη σχετική ακρόαση στο Ευρωκοινοβούλιο για την έγκριση της εκ Κροατίας επιτρόπου Ντ. Σούικα, η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, αντιμετωπίζει στην πατρίδα της κατηγορίες για παράνομο πλουτισμό.

Στην ουσία πρόκειται για μεγάλη ανατροπή, καθώς οι όποιες συμφωνίες της Ε.Ε. με την Τουρκία για την ενέργεια ενώ είναι ανοιχτά τα θέματα της οριοθέτησης των Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών (ΑΟΖ) και της εκμετάλλευσης των πιθανών κοιτασμάτων αερίου και πετρελαίου δημιουργούν κάποια «θεματάκια» για την Ελλάδα και την Κύπρο. Διότι όλα αυτά θα συμφωνούνται «εκτός πεδίου ενταξιακών διαπραγματεύσεων» της Τουρκίας για να μην «κολλάνε». Κάτι που σημαίνει πολύ απλά ότι οι δυνατότητες παρέμβασης εκ μέρους Ελλάδας και Κύπρου επί του θέματος σχεδόν μηδενίζονται!

Επίσης, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η «εκτός πεδίου ενταξιακών διαπραγματεύσεων» συνεργασία με την Τουρκία θα αφορά και τον τομέα της άμυνας. Βεβαίως, τα ερωτήματα που εγείρονται είναι πάμπολλα στον τομέα αυτόν. Διότι η Φον Ντερ Λάιεν όταν αναφέρεται σε άμυνα, εννοεί αυτή της Ευρώπης κατά της Ρωσίας λόγω Ουκρανίας. Όμως οι σχέσεις Ρωσίας-Τουρκίας είναι άριστες, ο δε Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κλήθηκε πρόσφατα από τον Βλαντίμιρ Πούτιν να λάβει μέρος στη σύνοδο των BRICS. Επιπλέον, η όποια εμπλοκή της Ευρώπης υπέρ του Ισραήλ στο Μεσανατολικό δεν θα βρει αλληλέγγυο τον Ερντογάν, που είναι σαφές ότι υποστηρίζει τους Παλαιστίνιους. Άρα κοινή συνεργασία στην άμυνα εναντίον τίνος;

Και οι «μπίζνες»;Σε ό,τι αφορά το τρίτο σκέλος της «εκτός ενταξιακών διαπραγματεύσεων» συνεργασίας Ε.Ε.-Τουρκίας, αυτό δηλαδή της επιχειρηματικής συνεργασίας, η Τουρκία αλλού έχει στραμμένο το ενδιαφέρον της. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση των «σπάνιων γαιών» ενός μείγματος δεκαεπτά διαφορετικών ενώσεων μεταλλευμάτων που η ζήτησή τους έχει εκτοξευθεί επειδή χρησιμοποιούνται σε smartphones, σε σύγχρονα οπλικά συστήματα, σε ανεμογεννήτριες, σε ηλεκτρικά οχήματα, σε τσιπ δημιουργίας Τεχνητής Νοημοσύνης κ.α.

Ο μεγαλύτερος παραγωγός αλλά και καταναλωτής σπάνιων γαιών είναι η Κίνα. Παράγει το 40% και καταναλώνει ακόμη μεγαλύτερες ποσότητες. Οι σπάνιες γαίες αποτελούν πλέον στρατηγική πρώτη ύλη, η δε Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει σε εφαρμογή από τον Μάιο του 2024 τον νόμο περί κρίσιμων πρώτων υλών με σκοπό να εξασφαλίσει ευρωπαϊκή πρόσβαση και βιώσιμο εφοδιασμό γι’ αυτά τα υλικά…

Η Τουρκία στην αρχή του 2024 ανακάλυψε ένα μεγάλο κοίτασμα σπάνιων γαιών κοντά στο Εσκί Σεχίρ. Ο Ερντογάν ήδη έχει συναντηθεί με τον Κινέζο Πρόεδρο και έχουν συμφωνήσει συνεργασία. Η εξόρυξη και ο διαχωρισμός των σπάνιων γαιών απαιτούν πολύ υψηλή τεχνολογία, την οποία διαθέτουν οι Κινέζοι, και εντός του Οκτωβρίου ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας υπογράφει στο Πεκίνο συμφωνία να αναλάβουν εκείνοι το σχετικό έργο. Εξάλλου η κινεζική BYD, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως και βασικός καταναλωτής σπάνιων γαιών, έχει ήδη εργοστάσιο στην Τουρκία. Πού είναι η Ευρώπη;

Τον περασμένο Αύγουστο ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, ο μεγαλύτερος Έλληνας επιχειρηματίας στον τομέα των εξόρυξης και επεξεργασίας μετάλλων, με αφορμή την απαγόρευση από την Κίνα της εξαγωγής σπάνιων γαιών και αντιμονίου από τις 15/9/24, ζήτησε την ενεργοποίηση της Ε.Ε. για την ανακάλυψη και εκμετάλλευση σπάνιων γαιών στην Ευρώπη. Ούτε φωνή ούτε ακρόαση! Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι στην Ελλάδα έχουν εντοπιστεί σπάνιες γαίες. Και στη Βόρεια Ελλάδα και στην Κεντρική σε κοιτάσματα βωξίτη. Χρειάζονται όμως τεχνολογία και χρήμα για την απόληψή τους.

Ποια συνεργασία με την Τουρκία λοιπόν; Η Τουρκία κάνει τη δουλειά της μια χαρά και με τους Κινέζους και με τους Ρώσους. Κατά τα λοιπά, η κυβέρνηση Μητσοτάκη διατυμπανίζει ότι η Ελλάδα έχει ενισχύσει τις θέσεις της στα ελληνοτουρκικά στο καλύτερο σημείο όλων των εποχών. Στις Βρυξέλλες φαίνεται να έχουν διαφορετική γνώμη. Και στην Τουρκία σίγουρα…

ΠΗΓΗ: avgi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Μεγάλοι φόροι θα επιβληθούν στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στην ΕΕ!

Η ΕΕ ψηφίζει υπέρ των υψηλών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Ευρωπαϊκή Ένωση υποστήριξε δασμούς έως και 45% στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EVs) την Παρασκευή (4/10), καθώς προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις επιδοτήσεις του Πεκίνου για αυτοκινητοβιομηχανίες που τώρα στοχεύουν στην Ευρώπη.

Μεγάλοι φόροι θα επιβληθούν στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στην ΕΕ, αφού η πλειοψηφία των κρατών μελών υποστήριξε τα σχέδια.

Η κίνηση για την εισαγωγή δασμών στοχεύει στην προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας από την υπονόμευση από αυτό που πιστεύουν οι πολιτικοί της ΕΕ ότι είναι άδικες κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας στα δικά της αυτοκίνητα.

Οι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα πρόκειται να αυξηθούν από 10% σε 45% για τα επόμενα πέντε χρόνια, αλλά υπάρχουν ανησυχίες ότι μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) για τους αγοραστές.

Η απόφαση, η οποία διχάζει κράτη μέλη της ΕΕ, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, κινδυνεύει να πυροδοτήσει εμπορικό πόλεμο μεταξύ των Βρυξελλών και του Πεκίνου, το οποίο έχει καταδικάσει τους δασμούς ως προστατευτικούς.

Η Κίνα έχει βασιστεί σε προϊόντα υψηλής τεχνολογίας για να βοηθήσει στην αναζωογόνηση της οικονομίας της και η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη υπερπόντια αγορά για τη βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων της χώρας.

Η εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία της έχει αναπτυχθεί ραγδαία τις τελευταίες δύο δεκαετίες και τα εμπορικά σήματα της, όπως η BYD, έχουν αρχίσει να κινούνται στις διεθνείς αγορές, προκαλώντας φόβους όπως η ΕΕ ότι οι εταιρείες της δεν θα είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τις φθηνότερες τιμές.

Η ΕΕ επέβαλε δασμούς εισαγωγής διαφορετικών επιπέδων σε διαφορετικούς Κινέζους κατασκευαστές το καλοκαίρι, αλλά η ψηφοφορία της Παρασκευής ήταν να αποφασιστεί εάν θα εφαρμοστούν για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Οι χρεώσεις υπολογίστηκαν με βάση τις εκτιμήσεις για το πόση κινεζική κρατική ενίσχυση έχει λάβει κάθε κατασκευαστής μετά από έρευνα της ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όρισε ατομικούς δασμούς σε τρεις μεγάλες κινεζικές μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων – SAIC, BYD και Geely.

Τα μέλη της ΕΕ διχάστηκαν ως προς τους δασμούς. Η Γερμανία, της οποίας η αυτοκινητοβιομηχανία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές προς την Κίνα, ήταν εναντίον της. Πολλά μέλη της ΕΕ απείχαν από την ψηφοφορία.

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αντιδράσει έντονα. Η Volkswagen λέει ότι οι δασμοί είναι «λανθασμένη προσέγγιση».

Ωστόσο, η Γαλλία, η Ιταλία, οι Κάτω Χώρες και η Πολωνία ανέφεραν, ότι υποστήριξαν τους φόρους εισαγωγής. Η πρόταση για τα τιμολόγια θα μπορούσε να είχε μπλοκαριστεί μόνο εάν την καταψήφιζαν ειδική πλειοψηφία 15 μελών.

Η κορυφαία ένωση βιομηχανίας της Γερμανίας, BDI, κάλεσε την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Κίνα να συνεχίσουν τις εμπορικές συνομιλίες για τους δασμούς για να αποφευχθεί μια «κλιμακούμενη εμπορική σύγκρουση».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία διεξήγαγε την ψηφοφορία, είπε ότι η ΕΕ και η Κίνα «θα εργαστούν σκληρά για να εξερευνήσουν μια εναλλακτική λύση» στους φόρους εισαγωγής για να αντιμετωπίσουν αυτό που αποκάλεσε «ζημιογόνο επιδότηση» των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων.

Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας χαρακτήρισε την απόφαση για επιβολή δασμών «άδικη» και «παράλογη», αλλά πρόσθεσε ότι το ζήτημα θα μπορούσε να επιλυθεί μέσω διαπραγματεύσεων.

Η διαμάχη έχει εγείρει φόβους μεταξύ των βιομηχανικών ομάδων εκτός του τομέα του αυτοκινήτου ότι θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αντίποινα από την Κίνα.

Ένας εμπορικός οργανισμός της γαλλικής βιομηχανίας κονιάκ δήλωσε ότι οι γαλλικές αρχές «μας εγκατέλειψαν».

«Δεν καταλαβαίνουμε γιατί ο τομέας μας θυσιάζεται με αυτόν τον τρόπο».

Είπε ότι πρέπει να βρεθεί μια λύση κατόπιν διαπραγματεύσεων που θα «αποτρέψει τα προϊόντα μας από το να αντιμετωπίσουν έναν επιπλέον φόρο που θα μπορούσε να τα αποκλείσει από την κινεζική αγορά».

«Σοβαρές ανησυχίες» για τις πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο

Τα στοιχεία δείχνουν ότι τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 43,9% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η ζήτηση για νέα ηλεκτρικά οχήματα σημείωσε νέο ρεκόρ τον Σεπτέμβριο, αλλά οι παραγγελίες προήλθαν κυρίως από εμπορικές συμφωνίες και από μεγάλες εκπτώσεις κατασκευαστών, σύμφωνα με τον εμπορικό οργανισμό του κλάδου.

Η Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) δήλωσε ότι οι εταιρείες είχαν “σοβαρές ανησυχίες καθώς η αγορά δεν αναπτύσσεται αρκετά γρήγορα για να επιτύχει τους υποχρεωτικούς στόχους”.

Η βιομηχανία έχει προειδοποιήσει ότι οι οδηγοί χρειάζονται καλύτερα κίνητρα για να αγοράσουν ηλεκτρικά για να βοηθήσουν τους κατασκευαστές ενόψει της σχεδιαζόμενης απαγόρευσης των πωλήσεων νέων οχημάτων βενζίνης και ντίζελ. Υπό τη συντηρητική κυβέρνηση, η προθεσμία για αυτήν την απαγόρευση μετατέθηκε στο 2035 από το 2030, αλλά οι Εργατικοί έχουν δεσμευτεί να την επαναφέρουν στο 2030.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων υποχρεούνται να εκπληρώσουν τους στόχους πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με την εντολή Zero Emission Vehicle (ZEV), τουλάχιστον το 22% των οχημάτων που πωλούνται φέτος πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών, με τον στόχο να αναμένεται να φτάσει το 80% έως το 2030 και το 100% έως το 2035.

Οι κατασκευαστές που αποτυγχάνουν να επιτύχουν τις ποσοστώσεις θα μπορούσαν να τιμωρηθούν με πρόστιμο 15.000 λιρών ανά αυτοκίνητο.

Τα αφεντικά πολλών εταιρειών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των BMW, Ford και Nissan, έγραψαν στην καγκελάριο Rachel Reeves την Παρασκευή λέγοντας ότι η βιομηχανία είναι πιθανό να χάσει αυτούς τους στόχους.

Είπαν ότι οικονομικοί παράγοντες όπως το υψηλότερο κόστος ενέργειας και υλικών και τα επιτόκια είχαν ως αποτέλεσμα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να παραμένουν «πεισματικά πιο ακριβά και οι καταναλωτές είναι επιφυλακτικοί να επενδύσουν». Το μέσο κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι περίπου 48.000 £.

Είπαν ότι η «έλλειψη εμπιστοσύνης» στην υποδομή φόρτισης του Ηνωμένου Βασιλείου ήταν ένα άλλο εμπόδιο για να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να στραφούν στην ηλεκτρική ενέργεια.

 

 

Ακολουθεί πολιτική και βιομηχανική αντίδραση στην είδηση:

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ URSULA VON DER LEYEN:
«Ο τομέας των ηλεκτρικών οχημάτων έχει τεράστιες δυνατότητες για τη μελλοντική ανταγωνιστικότητα και την πράσινη βιομηχανική ηγεσία της Ευρώπης».

“Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της ΕΕ και οι συναφείς τομείς ήδη επενδύουν και καινοτομούν για να αναπτύξουν πλήρως αυτό το δυναμικό. Όπου βρούμε στοιχεία ότι οι προσπάθειές τους παρεμποδίζονται από στρεβλώσεις της αγοράς και αθέμιτο ανταγωνισμό, θα ενεργήσουμε αποφασιστικά.”
“Και θα το κάνουμε αυτό σεβόμενοι πλήρως τις υποχρεώσεις μας στην ΕΕ και τις διεθνείς – επειδή η Ευρώπη παίζει με τους κανόνες, εντός των συνόρων της και παγκοσμίως. Αυτή η έρευνα κατά των επιδοτήσεων θα είναι ενδελεχής, δίκαιη και βασισμένη σε γεγονότα.”
Διαφήμιση · Κάντε κύλιση για να συνεχίσετε

Ο ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΡΙΣΤΙΑΝ ΛΙΝΤΝΕΡ ΣΤΟ Χ:
Η Επιτροπή της ΕΕ “δεν πρέπει να πυροδοτήσει εμπορικό πόλεμο παρά την ψήφο υπέρ πιθανών τιμωρητικών δασμών κατά της Κίνας. Χρειαζόμαστε μια λύση μέσω διαπραγματεύσεων”.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΗΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ ΚΑΡΛΟΣ ΚΟΥΕΡΠΟ:
«Πέρα από την επιβολή δασμών, πρέπει να συνεχίσουμε να προχωράμε σε αυτή τη διαπραγμάτευση, καθώς είναι σημαντικό να προστατεύσουμε έναν τομέα τόσο στρατηγικό όσο ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας, αποφεύγοντας την κλιμάκωση των εμπορικών μέτρων, που θα μπορούσε να είναι επιζήμια για όλους».

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΑΣ ADOLFO URSO:
«Είμαστε αντίθετοι σε οποιαδήποτε υπόθεση «εμπορικού πολέμου» και θα εργαστούμε μαζί για να τον αποφύγουμε. Πρέπει να διατηρήσουμε τη βιομηχανική και εμπορική εταιρική σχέση με την Κίνα, με την οποία θέλουμε να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε σε μια λογική win-win που βασίζεται στην αρχή της αμοιβαιότητας , επίσης για χάρη της παγκόσμιας οικονομικής σταθερότητας».

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΤΗΣ ΣΟΥΗΔΙΑΣ ΜΠΕΝΙΑΜΙΝ ΝΤΟΥΣΑ:
«Μόλις πρόσφατα είχαμε πολύ θετικά μηνύματα από την Επιτροπή ότι ελπίζουμε ότι θα μπορούσαν να προχωρήσουν με μεμονωμένες λύσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία και ειδικά για τη Volvo Cars».

«Η γραμμή της Σουηδίας είναι ότι το καλύτερο θα ήταν ότι η Κίνα και η ΕΕ μαζί μπορούν να καταλήξουν σε συμφωνία σε σχέση με αυτό το πρόβλημα».

Ο ΟΥΓΓΡΟΣ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΒΙΚΤΟΡ ΟΡΜΠΑΝ:
«Αυτό που μας βάζουν να κάνουμε αυτή τη στιγμή, ή αυτό που θέλει να κάνει η ΕΕ, είναι ένας οικονομικός ψυχρός πόλεμος».

ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ (PFA):
“Είναι καλό που μια απόφαση έλαβε υποστήριξη από τα κράτη μέλη για την υιοθέτηση των τελωνειακών δασμών. Είμαστε υπέρ του ελεύθερου εμπορίου αλλά στο πλαίσιο δίκαιων κανόνων”.
BMW (BMWG.DE), ανοίγει νέα καρτέλαΔιευθύνων Σύμβουλος OLIVER ZIPSE:
“Η σημερινή ψηφοφορία είναι ένα μοιραίο μήνυμα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι μια γρήγορη διευθέτηση μεταξύ της Επιτροπής της ΕΕ και της Κίνας για να αποτραπεί μια εμπορική σύγκρουση από την οποία κανείς δεν κερδίζει.”
«Το γεγονός ότι η Γερμανία καταψήφισε τους δασμούς είναι ένα σημαντικό μήνυμα και αυξάνει τις πιθανότητες για μια διευθέτηση μέσω διαπραγματεύσεων».

VOLKSWAGEN (VOWG_p.DE), ανοίγει νέα καρτέλα:
«Είμαστε στη θέση μας ότι οι προγραμματισμένοι δασμοί είναι η λάθος προσέγγιση και δεν θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας».
«Καλούμε την Επιτροπή της ΕΕ και την κινεζική κυβέρνηση να συνεχίσουν εποικοδομητικά τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις για μια πολιτική λύση».

ΤΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΤΗΣ VW ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΤΟ TAVASCAN, ΕΝΑ ΟΛΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ SUV, ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ:
«Η SEAT SA συνεργάζεται ενεργά με τον Όμιλο VW, για να ελαχιστοποιήσει τις πιθανές συνέπειες αυτής της απόφασης για το CUPRA Tavascan.
“Η εταιρεία θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να αποτρέψει αυτούς τους πρόσθετους δασμούς να επηρεάσουν την τιμή του CUPRA Tavascan, ως μέρος της δέσμευσής της προς τους πελάτες και τους συνεργάτες.”
«Ως πρώτη απόδειξη αυτής της δέσμευσης, η τιμή του αυτοκινήτου θα παραμείνει αμετάβλητη για όλες τις παραδόσεις το 2024».

GEELY HOLDING (GEELY.UL):
“Η Geely Holding εκφράζει μεγάλη απογοήτευση για την απόφαση της Επιτροπής. Η απόφαση (…) δεν είναι εποικοδομητική και ενδέχεται να εμποδίσει τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις ΕΕ-Κίνας, βλάπτοντας τελικά τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τα συμφέροντα των καταναλωτών.”

ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΛΟΜΠΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ VDA ΠΡΟΕΔΡΟΣ HILDEGARD MUELLER:
“Οι προτεινόμενοι δασμοί όχι μόνο θα αύξαναν περαιτέρω τον κίνδυνο μιας αμοιβαίας εμπορικής σύγκρουσης, αλλά θα καταστήσουν τα οχήματα σημαντικά πιο ακριβά για τους καταναλωτές. Η πιθανή ζημία που θα μπορούσε να προκληθεί από τους αντισταθμιστικούς δασμούς είναι επομένως μεγαλύτερη από τα πιθανά οφέλη του μέσου.”
«Η ολοένα και μεγαλύτερη σφράγιση της αγοράς δεν αποτελεί επιλογή για την ευρωπαϊκή -και ειδικότερα τη γερμανική- αυτοκινητοβιομηχανία».
SAIC (600104.SS), ανοίγει νέα καρτέλαΜΟΝΑΔΑ MG MOTOR FRANCE:
«Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να φορολογήσει υπερβολικά τα 100% ηλεκτρικά οχήματα που προσφέρει η MG στη Γαλλία, επιβραδύνοντας έτσι τη μετάβαση σε πιο ενάρετη ατομική κινητικότητα που η ίδια Επιτροπή ζήτησε μέχρι το 2035».
«Μπροστά σε αυτήν την κατάσταση, η MG Motor France αποφάσισε να μην τιμωρήσει τους πελάτες της το 2024 και να διατηρήσει τις τιμές καταλόγου των 100% ηλεκτρικών μοντέλων της, των μόνων που επηρεάστηκαν από την ψηφοφορία της Παρασκευής 4 Οκτωβρίου, χωρίς καν να περιμένει το αποτέλεσμα. .”

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ:
“Η επίσημη έγκριση αυτών των εισαγωγικών δασμών δεν θα αλλάξει πολύ (την) εικόνα. Και είναι ακόμα πιθανό οι δασμοί να μειωθούν ή να αναθεωρηθούν τους επόμενους μήνες υπό την πίεση της Γερμανίας και άλλων μελών που απείχαν από την ψηφοφορία.”
«Αλλά η επιβεβαίωσή τους θα δώσει κίνητρο στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να μεταφέρουν μέρος της παραγωγής τους στην ΕΕ για να προστατευθούν από τυχόν περαιτέρω αυξήσεις δασμών».
«Είναι επίσης πιθανό να υποκινήσει αντίποινα από την Κίνα».

ΕΘΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΚΡΕΑΤΟΣ (ANICE):
“Ελπίζαμε ότι υπήρχε πιθανότητα να διερευνήσουμε άλλα μέτρα, αλλά το αποτέλεσμα είναι αυτό που είναι. Τώρα, μπορούμε μόνο να περιμένουμε τις συνέπειες, οι οποίες ελπίζουμε να μην είναι σοβαρές για τον τομέα του χοιρινού κρέατος.”
«Ελπίζουμε και ελπίζουμε ότι αυτή η απόφαση δεν θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις εμπορικές σχέσεις με την Κίνα όσον αφορά τον τομέα του χοιρινού κρέατος και ότι η απειλή πιθανών δασμών στα ισπανικά προϊόντα χοιρινού κρέατος δεν υλοποιηθεί».

ΓΑΛΛΙΚΟ COGNAC ASSN BUREAU NATIONAL INTERPROFESSIONNEL DU COGNAC:
“Οι γαλλικές αρχές μάς έχουν εγκαταλείψει. Δεν καταλαβαίνουμε γιατί ο τομέας μας θυσιάζεται με αυτόν τον τρόπο”.

HARGREAVES LANSDOWN HEAD of Money and Markets SUSANNAH STREETER:
«Οι επενδυτές ελπίζουν ότι υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να μπορέσουν να ανταγωνιστούν με πιο ομοιόμορφη καρίνα τους Κινέζους αντιπάλους τους».
“Αυτοί οι νέοι δασμοί είναι πιθανό να είναι μια σημαντική οπισθοδρόμηση για τους Κινέζους κατασκευαστές, δεδομένου ότι η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη υπερπόντια αγορά της για τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της. Ωστόσο, δεδομένου του πόσο φθηνότερα είναι ήδη τα κινεζικά EV, ακόμη και αυτό το επίπεδο δασμών μπορεί να σημαίνει ότι είναι ακόμα ανταγωνιστικά και θα δώσει στους ευρωπαίους κατασκευαστές να τρέχουν για τα χρήματά τους».
«Έτσι, αυτοί οι επιπλέον φόροι μπορεί να εξακολουθούν να αποτελούν εμπόδιο, αλλά όχι εμπόδιο για το εμπόριο με την ΕΕ».

 

ΠΗΓΗ: Reuters, BBC

Συνέχεια ανάγνωσης

ΙΝΦΟΓΝΩΜΩΝ

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή