Οι παρακολουθήσεις τηλεφωνικών επικοινωνιών και των sms δείχνουν ξεκάθαρα ότι κινητήριος δύναμη δεν είναι ο ανθρωπισμός, αλλά το χρήμα. Οι ΜΚΟ ξοδεύουν πολλά για την συντήρηση των πλοίων και τη ναυπήγηση νέων, ενώ η εισαγγελία της Ραγκούζα στην Ιταλία διέταξε την κατάσχεση 125.000 ευρώ, τα οποία είχαν εισπραχθεί για την μεταφορά μόλις… 27 μεταναστών!
Σύμφωνα με μια έκθεση, 12 ΜΚΟ διαθέτουν 15 πλοία, ενώ άλλα τρία είναι έτοιμα να βγουν από το ναυπηγείο το 2023. Και για όλα έχει ξοδευτεί πακτωλός χρημάτων!
Προφανώς κανείς δεν δίνει τόσα χρήματα για ανθρωπιστικούς λόγους και με το αζημίωτο! Γι’ αυτό, ακόμη και τις ημέρες των Χριστουγέννων τρία πλοία (Ocean Viking της γαλλικής ΜΚΟ Sos Mediterranee, Geo Barents των Γιατρών Χωρίς Σύνορα με νορβηγική σημαία και Aurora Sar της γερμανικής ΜΚΟ Sea Watch με βρετανική σημαία) έφθασαν στην Ιταλία από τις ακτές της Λιβύης.
Ο νέος κώδικας για τα πλοία των ΜΚΟ
Στις 29 Δεκεμβρίου η κυβέρνηση Μελόνι εξέδωσε διάταγμα με το οποίο ορίζονται τα ακόλουθα:
Στα πλοία των ΜΚΟ επιτρέπεται η διέλευση και η παραμονή στα χωρικά ύδατα της Ιταλίας, υπό τον όρο να ειδοποιούνται άμεσα οι αρχές της χώρας.
Δεν επιτρέπεται πλέον η μεταφορά προσφύγων και μεταναστών από ένα πλοίο σε άλλο που ανήκει επίσης σε ΜΚΟ.
Τα πλοία θα πρέπει να κατευθύνονται αμέσως μετά την διάσωση σε ασφαλές λιμάνι το οποίο θα τους έχει υποδειχθεί, χωρίς να σταματούν για επόμενη επιχείρηση διάσωσης, κάτι που συνηθίζεται. Διαφορετικά, θα τους απαγορεύεται η είσοδος στα ιταλικά χωρικά ύδατα.
Οι μετανάστες και οι πρόσφυγες πρέπει να δηλώνουν όσο ακόμα βρίσκονται πάνω στο πλοίο αν και σε ποια ευρωπαϊκή χώρα σκοπεύουν να καταθέσουν αίτημα ασύλου και να έχουν συμπληρώσει τα έγγραφα πριν από τον ελλιμενισμό.
Για την περίπτωση παραβίασης των νέων κανόνων προβλέπονται πρόστιμα ως 50.000 ευρώ και αν υπάρξει υποτροπή τα πλοία των ΜΚΟ θα κατάσχονται και θα παραμένουν ακινητοποιημένα στα ιταλικά λιμάνια.
Μακρινά πλέον τα ασφαλή λιμάνια
Παρά τις διαμαρτυρίες των ΜΚΟ, το διάταγμα τέθηκε αμέσως σε εφαρμογή και ήδη τα λιμάνια που υποδεικνύονται είναι μακρινά, ένα μέτρο που σκοπό έχει να πιέσει τις οργανώσεις μέσω της αύξησης των εξόδων τους.
Μέσω μάλιστα συνδυασμού των μέτρων, η πίεση καθίσταται ακόμη μεγαλύτερη: Η πρακτική των ΜΚΟ είναι να διασώζουν πολλά σκάφη με μετανάστες, γεμίζοντας πολλές φορές τα πλοία τους με αριθμό μεταναστών πολύ μεγαλύτερο από το ανώτατο επιτρεπτό όριο και μετά να κατευθύνονται προς τα λιμάνια του ιταλικού νότου, που προφανώς βρίσκονται πολύ κοντά στα σημεία διάσωσης.
Αυτό για την ιταλική κυβέρνηση σημαίνει ότι υπάρχει προσυνεννόηση με τα μικρά σκάφη με μετανάστες που ξεκινούν το επικίνδυνο ταξίδι ώστε να δίνεται ένα είδος ραντεβού σε διάφορα σημεία με τα μεγάλα πλοία των ΜΚΟ.
Επιπλέον, καθώς βάσει των διεθνών κανόνων τα πλοία διάσωσης πρέπει να κατευθύνονται προς το πρώτο ασφαλές λιμάνι, η ιταλική κυβέρνηση διατηρεί το δικαίωμα να ορίζει η ίδια πλησιέστερο ασφαλές λιμάνι, επιλέγοντας μακρινά λιμάνια για την αποβίβαση των μεταναστών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη την προηγουμένη της έκδοσης του διατάγματος, η Ιταλία όρισε στο πλοίο Ocean Viking ως ασφαλές λιμάνι αυτό της Ραβέννα, στην βορειοανατολική Ιταλία, γεγονός που πρόσθεσε επιπλέον τέσσερις ημέρες στο ταξίδι του.
(Άλλο τώρα που ο δήμαρχος της πόλης διαμαρτυρήθηκε, λέγοντας πως επρόκειτο για πολιτική επιλογή και πολλοί θυμήθηκαν ότι το 2018 είχε επιτεθεί στον τότε υπουργό Εσωτερικών Σαλβίνι, ανακηρύσσοντας τη Ραβέννα «ανοιχτό λιμάνι». Βλέπετε όλοι μπορούν να παριστάνουν τους ανθρωπιστές, αρκεί να μην ενοχλούνται οι ίδιοι…)
Σε μια άλλη περίπτωση, ασφαλές λιμάνι ορίστηκε αυτό του Λιβόρνου, που επίσης δεν βολεύει τις ΜΚΟ, οι οποίες ισχυρίζονται ότι η επιμήκυνση του ταξιδιού θέτει σε επιπλέον κίνδυνο τους διασωθέντες.
Ωστόσο έχει παρατηρηθεί και συνεννόηση μεταξύ των ΜΚΟ, ώστε κάθε φορά να επιχειρεί ένα πλοίο και όχι συγχρόνως περισσότερα διαφόρων οργανώσεων. Οι επιχειρήσεις τους απέχουν μεταξύ τους κατά μερικές ημέρες, ενώ συχνά διαπιστώνεται πως τα πλοία αυτά παραμένουν για μέρες σε διεθνή ύδατα μπροστά από τις λιβυκές ακτές, με μετανάστες που ήδη έχουν επιβιβάσει, περιμένοντας να συμπληρώσουν τον ανώτατο αριθμό επιβατών.
Αυτό καταρρίπτει το επιχείρημα των ΜΚΟ ότι τάχα η επιμήκυνση του ταξιδιού επιβαρύνει την κατάσταση της υγείας των μεταναστών. Διότι οι ίδιοι τους κρατούν για μέρες μέσα στα πλοία τους έως ότου αυτά γεμίσουν!
Με αεροπλάνα και βαπόρια
Οι πιο «δραστήριοι» στις διασώσεις είναι οι «Γιατροί χωρίς Σύνορα» και ακολουθούν οι Γάλλοι και οι Γερμανοί.
Οκτώ από τα πλοία διάσωσης των ΜΚΟ φέρουν γερμανική σημαία. Πρόκειται για το Humanity 1 της γερμανικής ΜΚΟ Sos Humanity, το Rise Above της επίσης γερμανικής ΜΚΟ Mission Lifeline, το Louise Michel, που χρηματοδοτείται από τον Βρετανό καλλιτέχνη Μπάνσκι, το Sea Watch 3, που οι ιταλικές αρχές έχουν ακινητοποιήσει στο Ρέτζιο Καλάμπρια και ανήκει στην γερμανική ΜΚΟ Sea Watch, στην οποία ανήκει και το Aurora, με βρετανική σημαία. Υπάρχει επίσης το Sea Watch 5, που μόλις ναυπηγήθηκε και θα επιχειρεί υπό την γερμανική ΜΚΟ United4Rescue, η οποία πρόσφατα επιχορηγήθηκε με 2 εκ. ευρώ από την γερμανική κυβέρνηση. Το Sea Eye 4 ανήκει στην γερμανική ΜΚΟ Sea Eye, το Resq People ανήκει στην ιταλική ΜΚΟ Resq και το Nadir ανήκει στην γερμανική ΜΚΟ Resqship.
Το πλοίο Mare Jonio, της Mediterranea Saving Humans είναι το μοναδικό υπό ιταλική σημαία, ενώ υπό ισπανική είναι το Open Arms και το καινούργιο Open Arms Uno, της ισπανικής Proactiva Open Arms, που διαθέτει και το ιστιοφόρο Astral, υπό βρετανική σημαία. Ισπανικό είναι και το Aita Mari της βασκικής ΜΚΟ Salvamento Maritimo Humanitario, ενώ υπό νορβηγική σημαία ταξιδεύουν το Ocean Viking της ΜΚΟ Sos Méditerranée και Geo Barents των Γιατρών Χωρίς Σύνορα που άρχισε τα ταξίδια του τον Ιούνιο του 2021.
Πολύ σύντομα θα ξεκινήσει τις επιχειρήσεις διάσωσης στην Μεσόγειο και το Life Support, με σημαία Παναμά.
Και σα να μην φθάνουν όλα αυτά τα πλοία, οι ΜΚΟ διαθέτουν και πέντε αεριωθούμενα που επιδίδονται στον εντοπισμό σκαφών με μετανάστες. Η Sea Watch διαθέτει δύο (Sea Bird 1 και 2), το Moonbird της ελβετικής ΜΚΟ Humanitarian Pilote Initiative και άλλα δύο που ανήκουν στην γαλλική Pilotes Volontaires (Colibri 1 e 2).
Η δράση τους θεωρείται παράνομη και το 2019 είχε απαγορευτεί η απογείωσή τους από ιταλικά αεροδρόμια, καθώς σύμφωνα με το νόμο δεν επιτρέπεται στα αεροπλάνα αυτά επαγγελματική δραστηριότητα.
Σε όλα αυτά προσθέστε ότι τον περασμένο Νοέμβριο η Νορβηγία αποδέχθηκε μόνο 20 από τους 234 μετανάστες που επέβαιναν στο υπό νορβηγική σημαία Ocean Viking!
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τους πάνω από 101.000 μετανάστες που έφθασαν στην Ιταλία μέσα στο 2022, οι 86.000 δεν προέρχονταν από εμπόλεμες περιοχές.
Το κόλπο με τα αλιευτικά
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι από όλα αυτά τα πλοία μόνο δύο έχουν ζητήσει και λάβει άδεια για έρευνα και διάσωση – το Geo Barents και το Open Arms.
Τα υπόλοιπα έχουν εγγραφεί ακόμη και ως… αλιευτικά. Και πάντως για οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα εκτός από αυτή της διάσωσης. Γι’ αυτό και πολλά από αυτά ακινητοποιούνται σε διάφορα ευρωπαϊκά λιμάνια μετά την αποβίβαση των μεταναστών που παρανόμως μεταφέρουν.
Αυτό δεν γίνεται τυχαία. Τα πλοία που δεν εγγράφονται ως πλοία διάσωσης, θεωρητικά δεν διαθέτουν τα μέσα και τις προδιαγραφές για να φιλοξενήσουν πολλούς ανθρώπους για πολλές μέρες. Δεδομένου, όμως, ότι ναυαγούς υποχρεούται να διασώζει οποιοδήποτε παραπλέον σκάφος, οι ΜΚΟ χρησιμοποιούν αυτό το κόλπο για να οδηγούν τα πλοία τους στο κοντινότερο λιμάνι – επειδή ακριβώς υποτίθεται ότι δεν διαθέτουν τα αναγκαία μέσα για μεγάλα ταξίδια με πολλούς ανθρώπους.
Ο Λούκα και η παρέα του
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η δραστηριότητα του Ιταλού ακτιβιστή Λούκα Καζαρίνι και επτά ακόμη συνεργατών του της άκρας αριστεράς. Η εισαγγελία της Ραγκούζα ανακάλυψε πως η εταιρία «Idra Social Shipping», ιδιοκτήτρια του πλοίου Mare Jonio (Ιόνιο Πέλαγος) της ΜΚΟ Mediterranea Saving Humans είχε εισπράξει 125.000 ευρώ από τους Δανούς ιδιοκτήτες του μηχανοκίνητου πλοίου Maersk Etienne για την μεταφορά στην Ιταλία μόλις 27 μεταναστών. Με λίγα λόγια μεταβιβάζουν μετανάστες ακόμη και εν πλω, συνάπτοντας συμφωνίες μεταξύ τους!
Ο Καζαρίνι κατηγορείται για παράνομη διακίνηση μεταναστών με σκοπό το κέρδος. Ο ίδιος δηλώνει αθώος, αλλά η ιταλική Δικαιοσύνη έχει στην διάθεσή της στοιχεία για την συμφωνία του με την δανική εταιρία.
Στα χέρια της Δικαιοσύνης βρίσκονται τα μηνύματα που αντάλλαξαν οι ακτιβιστές και οι Δανοί στις 11 Σεπτεμβρίου 2020 και που κατέληξαν στην κατάθεση 125.000 ευρώ στον λογαριασμό της Idra Social Shipping.
«Αύριο τέτοια ώρα θα γιορτάζουμε με μια σαμπάνια. Τα καταφέραμε», έγραψε ο Καζαρίνι.
Προφανώς, η επιχείρηση ήταν εξαιρετικά κερδοφόρος και άξιζε να ανοίξουν μερικές σαμπάνιες!
*Βουλευτής Β3 Νοτίου Τομέα Αθηνών, υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, δημοσιογράφος
liberal.gr