Γενικά θέματα
Το ”Ελεύθερο πνεύμα” χθες και σήμερα
Σε απροσδιόριστο χρόνο στο παρελθόν (λίγο πριν ή μετά το ’80, αν θυμάμαι καλά) είχε παρατηρηθεί σε φοιτητικούς κύκλους της Θεσσαλονίκης μια άνθιση των νεανικών ρεμβασμών του πολιτικού, διπλωμάτη και λογοτέχνη Ίωνα Δραγούμη, ο οποίος σαγήνευε ιδεολογικά τους ρομαντικούς της πρώτης δεκαετίας του μεσοπολέμου (1920-’30) με τον συνδυασμό ”εθνικισμού και κοινοτισμού-σοσιαλισμού της ωριμότητας”.
Οι ”ιδεολογικές ουτοπίες” του είχαν ξεσηκώσει τότε πολλές αντιδράσεις των οποίων ηγούνταν — σε επίπεδο πνευματικής διανόησης — οι εκπρόσωποι της ”υγιούς αντίδρασης” (Φώτος Πολίτης, Γιάννης Αποστολάκης και Αλέξανδρος Δελμούζος), οι οποίοι ασκούσαν κριτική στον ”νεοελληνικό πολιτισμό” του.
Οι ως άνω εκπρόσωποι της ”υγιούς αντίδρασης” εναντίον του τελευταίου ”έντυσαν” τον νεοελληνικό χαρακτήρα με ”λογική κατασκευή” (στη θέση της ρομαντικής του Δραγούμη) και συνδύασαν την ελεύθερη σκέψη (ηρωικός αντιπρόσωπος της οποίας ήταν ο Αλέξανδρος Δελμούζος) με εκείνην της εθνικής παράδοσης του Φώτου Πολίτη, ο οποίος υποστήριζε στη θεωρία του ότι ”έξω απ’ αυτήν και τον εθνικό χαρακτήρα μας είμαστε χαμένοι”.
Είμαστε χαμένοι, με άλλα λόγια, έξω απ’ τον εθνικό, παραδοσιακό εαυτό μας, την ελληνική πραγματικότητα δηλαδή, γιατί αυτό το ”έξω” έχει σημάδια ”τεχνητού και ψεύτικου”. Σημάδια ”στείρας μίμησης ξένων προτύπων”.
Η αναγνώριση από τον Πολίτη της στοιχειώδους υποχρέωσής μας να εκτιμούμε την αξία της ελληνικής παράδοσης σημαίνει ένα πράγμα για μένα. Ότι έναν αιώνα πριν, ο θεατράνθρωπος και κριτικός του μεσοπολέμου είχε εντοπίσει κάποιες απ’ τις αιτίες που διαιωνίζουν ως σήμερα την ελληνική παρακμή.
Στις συζητήσεις για τις αξίες του Ελληνισμού, υπό την οπτική του πνευματικού μιλιταρισμού, του εθνικισμού και του μαρξισμού, έδωσε νέα διάσταση την επόμενη δεκαετία (αυτήν της Γενιάς του ’30) ο ”πολυσχιδής” συγγραφέας Γιώργος Θεοτοκάς, του οποίου το πρωτόλειο (”Ελεύθερο πνεύμα”, 1929) ήταν το μανιφέστο (κατά πολλούς) της Γενιάς του ’30 (Ποίηση: Γ. Σεφέρης, Ο. Ελύτης, Γ. Ρίτσος, Α. Εμπειρίκος κλπ–Πεζογραφία: Γ. Θεοτοκάς, Φ, Κόντογλου, Σ. Μυριβήλης, Η. Βενέζης, Ν. Καζαντζάκης, Α. Τερζάκης, Μ. Καραγάτσης, Θ. Πετσάλης-Διομήδης, Κ. Πολίτης, Σ. Δούκας, Π. Πρεβελάκης, Σ. Ξεφλούδας κλπ).
Ανάμεσα στην αφρόκρεμα των έργων της Ποίησης και της Πεζογραφίας ξεχώρισε εξ αρχής το ”Ελεύθερο Πνεύμα” του 24χρονου τότε Θεοτοκά και αποτέλεσε — πέρα από σύμβολο πνευματικής αναγέννησης και δημιουργίας — σταθερό σημείο αναφοράς για τις πνευματικές και ιδεολογικές εξελίξεις στον Μεσοπόλεμο, αλλά και διάστασης απέναντι στις θεωρίες του Φώτου Πολίτη μέχρι… παρεξηγήσεως.
Κι η παρεξήγηση προέκυψε απ’ την επιμονή του τελευταίου να υποστηρίζει την ορθότητα των θεωριών του και την κριτική του Θεοτοκά, ο οποίος — ναι μεν έκρινε (στο ”Ελεύθερο πνεύμα” του) τον Φώτο Πολίτη ως ”καλό κριτικό με τάλαντο, πνευματική ανάπτυξη, στοχαστικότητα, δύναμη, θάρρος και ανεξαρτησία”, αλλά υποστήριζε ότι όλα αυτά τα εξουδετέρωνε ο δογματισμός του.
Ωστόσο όλα αυτά τα… ”συγκρουσιακά” μάς δίνουν την ευκαιρία να αντιληφθούμε τα βασικά σημεία που διαφοροποιούν τους δύο σπουδαίους Έλληνες διανοούμενους. Το σπουδαιότερο όμως είναι ότι το πρώτο πνευματικό έργο του Θεοτοκά αναδεικνύει τη φιλοσοφία του για τη ζωή, την κοινωνία, την τέχνη, τον εθνικό χαρακτήρα, την παράδοση, την πολιτική, το μυθιστόρημα και τη λογοτεχνική παράδοση.
Αναδεικνύει τη δημιουργική πρόθεσή του να δείξει το δρόμο για έναν καινούργιο πνευματικό πολιτισμό, αλλά και τη διάθεσή του να επανασυνδέσει το άτομο με τη σύγχρονη νεοελληνική ζωή (σ.σ μέχρι τότε ήταν προσκολλημένο στο προγονικό παρελθόν του) έχοντας ”όχημα πλοήγησης” τη ζωντανή δημοτική γλώσσα.
Επιπλέον ο Θεοτοκάς προβληματίζεται για τον χώρο των πνευματικών ανθρώπων. Ζητά ανανέωση στην ποίηση, την πεζογραφία και την ελληνική σκέψη, γιατί ”είναι καιρός να ζητήσει ο Έλληνας την ελευθερία του απ’ τους πνευματικούς μιλιταριστές (προγονόπληκτους διανοούμενους) που τον πιέζουν” κρατώντας τον δεμένο με το παρελθόν και με στομωμένη την έκφραση ανθρωπιάς του.
Σκέψεις φιλοσοφημένες και επαναστατικές για την εποχή του, οι οποίες αποκάλυπταν τις επιρροές που είχε δεχθεί από τον Γάλλο συγγραφέα Αντρέ Ζιντ (βραβείο Νόμπελ 1947) — στα έργα του οποίου τονίζεται η αξία της ελευθερίας του ανθρώπου απέναντι στους ηθικολογικούς και πουριτανικούς περιορισμούς. — και τον φιλομοναρχικό ανθρωπιστή Στεφάν Τσβάιχ (Αυστροεβραίο στην καταγωγή).
Πέραν αυτού, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στο ”Ελεύθερο πνεύμα” ο Θεοτοκάς αναγνωρίζει την ατομικότητα και συνεκδοχικά την ετερότητα, την ιδιότητα δηλαδή του ”διαφέρειν” στο πνεύμα, με την αριστοτελική έννοια. Ωστόσο, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, κάνει μια στροφή που ξάφνιασε τους πάντες: Εγκαταλείπει το ατομικό στοιχείο (που είναι κυρίαρχο στο ”Ελεύθερο πνεύμα” του) και στρέφεται στο συλλογικό, το λαϊκό και το ιστορικό στοιχείο.
Με αφορμή το τελευταίο, μάλιστα, υπενθυμίζω ότι ο λογοτέχνης Θεοτοκάς (”Λεωνής”, ”Αργώ”, ”Ασθενείς και Οδοιπόροι” [με ενσωματωμένη την ”Ιερά Οδό”] κλπ) έχει δώσει αναμφισβήτητα δείγματα ότι είναι καλός γνώστης της ιστορίας: ”Είναι ένα φανταστικό, γιγάντιο μενουέτο* η Ιστορία”, λέει ο ίδιος).
Ειδικά στο αυτοβιογραφικό, εφηβικό μυθιστόρημά του ”Ο Λεωνής” ο Θεοτοκάς επιβεβαιώνει τη στροφή που προανέφερα, καθώς το υποκειμενικό στοιχείο γίνεται αντικειμενικό και η υπόθεση ξετυλίγεται στη σκιά και τον ήχο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, με θέατρο εξελίξεων την Κωνσταντινούπολη. Εκεί, στο σταυροδρόμι των Ηπείρων, η ατμόσφαιρα του έργου αποκτά ιστορικό ρυθμό, ο οποίος συμπλέει ιδανικά με τον ψυχικό και συναισθηματικό των ηρώων του.
Κι αυτό μετατρέπει το έργο σε θαυμάσια ανάπλαση μιας συνταρακτικής εποχής, ”κοσμοχαλαστικής” και ”κοσμοπλαστικής” ταυτόχρονα, όπως μας έλεγε ο αείμνηστος δάσκαλός μου στο ΑΠΘ, κριτικός Λογοτεχνίας, Απ. Σαχίνης.
Μιας και μιλάμε για κριτικούς όμως, αξίζει να σημειώσω ότι υπάρχει και μια ”αρνητική” εν μέρει κριτική του Δ. Τζόβα, ο οποίος χαρακτηρίζει το ”Ελεύθερο πνεύμα” ”μανιφέστο του ατομικισμού που δεν γνώρισε επιγόνους ούτε γονιμοποίησε κριτικές συνειδήσεις, αν και συζητήθηκε αρκετά”.
Η πρώτη διαπίστωση του καθηγητή Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Birmingham της Αγγλίας με βρίσκει σύμφωνη. Για τη δεύτερη αμφιβάλλω, γιατί το εν λόγω δοκίμιο έχει απίστευτη και διαχρονική εμβέλεια στο θέμα ελευθερίας της σκέψης και γι’ αυτό δίνει τη δυνατότητα γονιμοποίησης κριτικών συνειδήσεων διαχρονικά.
Όσο για την τρίτη διαπίστωσή του, νομίζω ότι το ”αρκετά” είναι λίγο για το ”Ελεύθερο πνεύμα” του Γ. Θεοτοκά, αφού συζητήθηκε και εξακολουθεί να συζητιέται όσο κανένα άλλο δοκίμιο της Γενιάς του ’30 σε φιλολογικούς κύκλους και δεν είναι υπερβολικό να πω ότι αποτελεί ορόσημο πνευματικής ανεξαρτησίας που φτάνει ως την εποχή μας.
Κρινιώ Καλογερίδου
Γενικά θέματα
Το Ισραήλ στέλνει στη Ντόχα επικεφαλής της Μοσάντ και της Σιν Μπετ! “Ολοκληρώθηκε” η συμφωνία λέει η Χαμάς – Αναμένεται η έγκριση από Νετανιάχου
Ο διευθυντής της CIA Ουίλιαμ Μπερνς εκτίμησε τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις στη Ντόχα ως «αρκετά σοβαρές», ενώ ο εκπρόσωπος του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας του Λευκού Οίκου Τζον Κίρμπι είπε ότι πιστεύει ότι είναι πιθανή μια συμφωνία ομήρων πριν από τις 20 Ιανουαρίου.
Το γραφείο του πρωθυπουργού Μπενιαμίν Νετανιάχου ανακοίνωσε το βράδυ του Σαββάτου ότι αποφάσισε να στείλει μια αντιπροσωπεία υψηλού επιπέδου στο Κατάρ για να ενώσει τις προσπάθειες για τη σύναψη συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός ομήρων με την τρομοκρατική ομάδα της Χαμάς.
Η ομάδα που αναχώρησε το βράδυ του Σαββάτου και περιλαμβάνει τον αρχηγό της Μοσάντ Ντέιβιντ Μπαρνέα, τον διευθυντή της Shin Bet, Ρον Μπαρ, τον όμηρο του IDF, τον Υποστράτηγο (αναπ.) Νίτζαν Άλον, και τον πολιτικό σύμβουλο του Νετανιάχου, Οφίρ Φαλκ.
Η απόφαση λήφθηκε αφού ο Νετανιάχου πραγματοποίησε αξιολόγηση της κατάστασης σχετικά με τις συνεχιζόμενες συνομιλίες για τους ομήρους. Μαζί του στη συνάντηση ήταν ο υπουργός Άμυνας Ισραήλ Κατς, οι αρχηγοί ασφαλείας του Ισραήλ και αξιωματούχοι από την κυβέρνηση Μπάιντεν και την επερχόμενη κυβέρνηση Τραμπ. Συναντήθηκε με τον επερχόμενο απεσταλμένο του Τραμπ στη Μέση Ανατολή Στιβ Γουίτκοφ στην Ιερουσαλήμ νωρίτερα την ημέρα.
Πηγές της Χαμάς ισχυρίστηκαν το Σάββατο ότι επετεύχθη συμφωνία και περίμενε την τελική έγκριση του Νετανιάχου.
Οι ειδήσεις του Channel 13 επικαλέστηκαν δύο πηγές που εμπλέκονται στις διαπραγματεύσεις ότι η κίνηση έρχεται εν μέσω «γενικής προσεκτικής προόδου» στις συνομιλίες με τους μεσολαβητές στο Κατάρ.
Ανώτερος Ισραηλινός αξιωματούχος είπε στο δίκτυο ότι η Χαμάς δεν έχει ακόμη παράσχει λίστα με ζωντανούς ομήρους στο Ισραήλ.
Συγγενείς ομήρων που κρατούνται στη Γάζα διαδηλώνουν έξω από τα κεντρικά γραφεία του Κόμματος Λικούντ στο Τελ Αβίβ, 8 Ιανουαρίου 2025 (Zohar Bar-Yehuda μέσω των ομάδων διαμαρτυρίας υπέρ της δημοκρατίας)
Ανώτατη πηγή στη Χαμάς είπε στο Κατάρ Al-Araby Al-Jadeed το Σάββατο ότι η προτεινόμενη συμφωνία είχε ουσιαστικά ολοκληρωθεί, με τους μεσολαβητές να περιμένουν τώρα την έγκριση του Νετανιάχου πριν ανακοινώσουν τη συμφωνία.
Δεν υπήρξε εξωτερική επιβεβαίωση του ισχυρισμού.
Το πρακτορείο ανέφερε επίσης ότι στο πλαίσιο της συμφωνίας, το Ισραήλ δεν θα αποχωρούσε πλήρως από τον Διάδρομο Φιλαδέλφειας κατά μήκος των συνόρων Γάζας-Αιγύπτου μέχρι την τελευταία ημέρα της τελικής φάσης της συμφωνίας, αφού σταδιακά απέσυρε τις δυνάμεις του σε προηγούμενα στάδια.
Η πηγή είπε ότι η Χαμάς συμφώνησε να αναβάλει πολλά ανεπίλυτα σημεία διαμάχης με το Ισραήλ για μια μεταγενέστερη φάση της συμφωνίας, εάν τα επόμενα στάδια εφαρμοστούν χωρίς καθυστέρηση και όπως απαιτείται.
Η πηγή ισχυρίστηκε ότι Αιγύπτιοι, Κατάρ και Αμερικανοί μεσολαβητές υποστήριξαν την τελευταία θέση της Χαμάς στις διαπραγματεύσεις.
Επιπλέον, η πηγή είπε ότι οι συνομιλίες βρίσκονται τώρα «στο πιο κοντινό σημείο [ακόμη] για την ολοκλήρωση της συμφωνίας», προσθέτοντας ότι η Χαμάς και οι μεσολαβητές ανέμεναν απάντηση από το Ισραήλ το Σάββατο.
Το Ισραήλ υποστήριξε προηγουμένως ότι δεν θα συμφωνούσε σε οποιαδήποτε κατάπαυση του πυρός που θα το ανάγκαζε να τερματίσει πλήρως τον πόλεμο, όπως φαινομενικά θα απαιτούσε η συμφωνία τριών φάσεων.
Η έκθεση του Κατάρ πρόσθεσε επίσης ότι εάν το Ισραήλ συμφωνήσει με τη συμφωνία, οι μεσολαβούσες χώρες θα πραγματοποιήσουν συνέντευξη Τύπου ανακοινώνοντας τις λεπτομέρειες, το χρονοδιάγραμμα και την ημερομηνία έναρξης της συμφωνίας.
Ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ μιλά καθώς ακούει ο Steve Witkoff, κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης Τύπου στο Mar-a-Lago, 7 Ιανουαρίου 2025, στο Palm Beach της Φλόριντα. (AP/ Evan Vucci)
Ο Witkoff συναντήθηκε στην Ντόχα την Παρασκευή με τον Πρωθυπουργό του Κατάρ Μοχάμεντ μπιν Αμπντουλραχμάν Αλ Θάνι, ο οποίος τον ενημέρωσε για τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις.
Οι αναφορές ήρθαν αφού αξιωματούχοι στην Ουάσιγκτον εξέφρασαν συγκρατημένη αισιοδοξία την Παρασκευή σχετικά με τις προοπτικές να κλείσει μια συμφωνία κατάπαυσης του πυρός ομήρων στη Γάζα πριν από το τέλος της θητείας του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν.
Ο διευθυντής της CIA Ουίλιαμ Μπερνς εκτίμησε τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις στη Ντόχα ως «αρκετά σοβαρές», ενώ ο εκπρόσωπος του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας του Λευκού Οίκου Τζον Κίρμπι είπε ότι πιστεύει ότι είναι πιθανή μια συμφωνία ομήρων πριν από τις 20 Ιανουαρίου.
Γενικά θέματα
Yedioth Ahonoth: Israel prepares for Trump’s return and for a joint attack on Iran’s nuclear facilities
Γενικά θέματα
Τί είπε ο Φιντάν με τον Γκολάνι;
Ο Σάββας Καλεντερίδης στην εκπομπή της Κυριακής 22 Δεκεμβρίου 2024
Θέματα Εκπομπής 22ας Δεκεμβρίου 2024
1. Τι είπαν Φιντάν και Γκολάνι στην κοινή συνέντευξη τύπου στη Δαμασκό
2. Ποιο προβλέπεται να είναι το μέλλον της Συρίας 39:40
3. Οι Χούθι αφήνουν να εννοηθεί ότι η δική τους αντιαεροπορική άμυνα κατέρριψε το F/A-18 των ΗΠΑ στην Ερυθρά Θάλασσα 48:00
4. ΗΠΑ: Ο Τραμπ απειλεί να πάρει πίσω από τον Παναμά την Διώρυγα 56:20
6. Ρωσία-Ουκρανία: Οι τελευταίες εξελίξεις 01:01:00
-
Ενδιαφέροντα2 μήνες πριν
Αποκάλυψη του ηθοποιού Κωστή Σαββιδάκη! Κόπηκε ταινία στην Ελλάδα από φεστιβάλ επειδή προέβαλλε την Ορθοδοξία
-
Αθλητικά3 μήνες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Αρμενική Εθνική Επιτροπή Ελλάδος: Μόνον 12 Έλληνες ευρωβουλευτές υπέγραψαν την δήλωση αιτημάτων προς το Αζερμπαϊτζάν, εν όψει της COP29.
-
Πολιτική2 ημέρες πριν
Αποκάλυψη Στρος Καν! Με έφαγαν οι ΗΠΑ όπως και τον Καραμανλή!
-
Αθλητικά3 μήνες πριν
Πονάει η λέξη ελευθερία! Οι Τούρκοι ζητούν τιμωρία της Ανόρθωσης για πανό με μήνυμα απελευθέρωσης της Κύπρου σε ματς με τη Μπούρσασπορ
-
Ενδιαφέροντα3 μήνες πριν
Σε νέα φάση η εξερεύνηση του Διαστήματος! Οι Ιάπωνες έστειλαν ξύλινο δορυφόρο
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Κοτζιάς: Χρειάζεται να δυναμώσουν οι φωνές για την Κύπρο και η στήριξη της Ελλάδας