Ακολουθήστε μας

Διεθνή

«Χρυσό» deal Κίνας – Ταλιμπάν: Τους προσφέρει 10 δισεκ. δολάρια για τα κοιτάσματα λιθίου

Δημοσιεύτηκε

στις

Η Κίνα έβαλε στόχο τα τεράστια αποθέματα λιθίου του Αφγανιστάν

Γεωπολιτικά, αυτή η συμφωνία θα μπορούσε να δώσει στην Κίνα ένα σημαντικό πλεονέκτημα και επιρροή στην περιοχή
Κινεζική εταιρεία πρόσφερε στους Ταλιμπάν 10 δισεκατομμύρια δολάρια και μια πρόταση για την κατασκευή βασικής στρατηγικής υποδομής που συνδέει το Βορρά-Νότο Αφγανιστάν με αντάλλαγμα την πρόσβαση στα αποθέματα της πρώτης ύλης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων: τα κοιτάσματα λιθίου της χώρας.
Στο άκουσμα της προσφοράς ειδικοί και αναλυτές εξέφρασαν τις ανησυχίες τους ότι η προσφορά θα επέτρεπε στο κινεζικό καθεστώς να επεκτείνει την γεωπολιτική και οικονομική του επιρροή στην περιοχή.

Η «σπίθα» της πρότασης

Η πρόταση συζητήθηκε μεταξύ ενός εκπροσώπου της Gochin και του αναπληρωτή υπουργού του Υπουργείου Ορυχείων και Πετρελαίου των Ταλιμπάν, Sheikh Hadith Shahabuddin Delawar, στις 13 Απριλίου.
Οι συνομιλίες έγιναν μόλις λίγους μήνες αφότου οι Ταλιμπάν συνέλαβαν δύο Κινέζους υπηκόους που προσπαθούσαν να να μεταφέρουν λαθραία 1.000 μετρικούς τόνους λιθίου πετρωμάτων εκτός χώρας.
Οι ειδικοί είπαν ότι πρέπει να φανεί εάν η συμφωνία είναι εφικτή, αλλά μόλις υπογραφεί, θα έχει διπλωματικές και πολιτικές προεκτάσεις και η προτεινόμενη ανάπτυξη υποδομής πιθανότατα θα έχει μακροπρόθεσμο στρατηγικό αντίκτυπο.
«Γεωπολιτικά, αυτή η συμφωνία θα μπορούσε να δώσει στην Κίνα ένα σημαντικό πλεονέκτημα και επιρροή στην περιοχή, καθώς εξασφαλίζει τροφοδοσία κρίσιμων πόρων και ενισχύει την παρουσία της στο Αφγανιστάν», δήλωσε στους The Epoch Times ο Maher Saadat, εξόριστος ακτιβιστής και αναλυτής αφγανικών υποθέσεων. 

Τα αποθέματα λιθίου του Αφγανιστάν δυνητικά ανταγωνίζονται εκείνα της Βολιβίας, η οποία διαθέτει τη σημαντικότερη ποσότητα λιθίου στον κόσμο.

Το Υπουργείο Ορυχείων και Πετρελαίου των Ταλιμπάν ανέφερε σε δελτίο τύπου ότι η συμφωνία, μόλις εκτελεστεί, θα προσφέρει άμεση απασχόληση σε 120.000 ανθρώπους και έμμεσα σε 1 εκατομμύριο.
Ο Abhishek Darbey, επιστημονικός συνεργάτης του Κινεζικού Ερευνητικού Προγράμματος στο Κέντρο Ανάλυσης και Στρατηγικής της Κίνας (CCAS) που εδρεύει στο Νέο Δελχί, επεσήμανε στους The Epoch Times σε ένα email ότι η Κίνα είναι μεταξύ των πρώτων χωρών που υποστήριξαν τους Ταλιμπάν για να σχηματίσουν κυβέρνηση στην Καμπούλ μετά την αποχώρηση των Ηνωμένων Πολιτειών από τη χώρα.
Πιστεύει ότι το κινεζικό καθεστώς θέλει να ελέγξει την περιοχή.
«Στην περίπτωση του Αφγανιστάν, η χώρα είναι σημαντική για την Κίνα, επειδή ο τομέας της γης της Πρωτοβουλίας Belt and Road θα περάσει από αυτήν την περιοχή και ένα ειρηνικό Αφγανιστάν θα δημιουργήσει ευνοϊκές συνθήκες για την ανάπτυξη και την πρόοδο της BRI», είπε.
«Επίσης, η Κίνα θεωρεί τον εαυτό της μεγάλη δύναμη της περιοχής και, ως εκ τούτου, θέλει να συμμετέχει στη λήψη αποφάσεων της περιοχής ή θέλει να είναι μια δύναμη με ικανότητα να επηρεάζει την περιφερειακή πολιτική», πρόσθεσε.

Λίθιο για τους Ταλιμπάν

Τα αποθέματα λιθίου του Αφγανιστάν είναι μια γρήγορη πηγή χρημάτων για τους Ταλιμπάν, αλλά δεν έχουν μακροπρόθεσμο στρατηγικό στόχο για αυτό, σύμφωνα με τους ειδικούς.
«Μπορεί να το βλέπουν ως ευκαιρία να δημιουργήσουν άμεσα έσοδα για να χρηματοδοτήσουν τις δραστηριότητές τους και να εδραιώσουν τη δύναμή τους, δεδομένης της ιστορίας τους να βασίζονται σε διάφορες πηγές παράνομης χρηματοδότησης, όπως η διακίνηση ναρκωτικών και ο εκβιασμός», είπε ο Saadat.
Η εστίαση των Ταλιμπάν στα άμεσα οικονομικά οφέλη -χωρίς να ληφθούν υπόψη οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις και η βιώσιμη ανάπτυξη των κοιτασμάτων λιθίου- είναι πιθανό να περιορίσει τα πιθανά οφέλη των αποθεμάτων για το Αφγανιστάν και τον λαό του, είπε.

«[Δεν] θα συμβάλει στη συνολική κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη και σταθερότητα της χώρας με βεβαιότητα», είπε.

Το πρώτο κοίτασμα λιθίου ανακαλύφθηκε στην πόλη Ghazni το 2013.

Αυτές οι σπάνιες γαίες βρίσκονται σε πέντε περιοχές στο Αφγανιστάν: Herat, Shuryak Valley, Tagab District στην επαρχία Kapisa, Nawur District στην επαρχία Ghazni και Badakhshan.
Ο Darbey είπε ότι το κινεζικό ενδιαφέρον για την περιοχή δεν είναι νέο: το 2021, δύο κινεζικές εταιρείες στάλθηκαν στο Ghazni για να διεξαγάγουν τεχνική έρευνα και να επιθεωρήσουν λίθιο και χρυσωρυχεία.
Ενώ τα αποθέματα λιθίου της Κίνας εξαντλούνται, τα κοιτάσματα στο Αφγανιστάν είναι ανεκμετάλλευτα.
Πέντε κινεζικές εταιρείες έχουν δημιουργήσει τα γραφεία αντιπροσωπείας τους στο Αφγανιστάν και περίπου 20 κινεζικές εταιρείες έχουν κάνει έρευνες για έργα λιθίου, σύμφωνα με τον Darbey.
Ο Delawar είπε ότι η σύμβαση των ορυχείων στο Αφγανιστάν θα δοθεί σύμφωνα με το νόμο των Ταλιμπάν.
Ο Darbey επεσήμανε ότι η κυβέρνηση των Ταλιμπάν υποστηρίζει ήδη τις κινεζικές επενδύσεις στον ευρύτερο τομέα της εξόρυξης και οι δύο μεγαλύτεροι ανθρακωρύχοι λιθίου της Κίνας —οι Tianqi και Ganfeng— έχουν ήδη εξετάσει τα ορυχεία λιθίου στο Αφγανιστάν.

Ανάπτυξη Υποδομών

Το Υπουργείο Ορυχείων και Πετρελαίου των Ταλιμπάν ανέφερε στο δελτίο τύπου ότι οι Κινέζοι είχαν προτείνει την ανάπτυξη τριών έργων υποδομής: τη σήραγγα Salang που συνδέει το βόρειο Αφγανιστάν με την Καμπούλ, τον αυτοκινητόδρομο Nuristan που συνδέει το Kunar με το Laghman και ένα έργο φράγματος ηλεκτρικής ενέργειας.
«Η κινεζική πλευρά είπε ότι θα επισκευάσει το πέρασμα Salang για ομαλή μεταφορά μεταξύ Κίνας και Αφγανιστάν για σκοπούς εξόρυξης και άλλων δραστηριοτήτων», είπε ο Darbey.
Η Gochin πρότεινε να επισκευαστεί το πέρασμα Salang – μια σανίδα σωτηρίας του Αφγανιστάν – σε επτά μήνες και να χαράξει μια άλλη σήραγγα πάνω από το πέρασμα.
Ο αγώνας για το πέρασμα Salang ήταν ένα σημαντικό μέρος της πολεμικής ιστορίας του Αφγανιστάν λόγω της στρατηγικής του θέσης στον χάρτη – η Σοβιετική Ένωση και οι Ηνωμένες Πολιτείες το χρησιμοποίησαν για να μετακινήσουν στρατιωτικά στρατεύματα.
Σήμερα το πέρασμα είναι σημαντικό για το στρατιωτικό κίνημα των Ταλιμπάν.
Η πρώτη κατασκευή για τον αυτοκινητόδρομο Salang δύο λωρίδων στα βουνά Hindukush, που περιελάμβανε τη δημιουργία μιας σήραγγας μήκους 1,7 μιλίων στο πέρασμα Salang στα 3.400 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, πραγματοποιήθηκε από τους Σοβιετικούς τη δεκαετία του 1960.

Το πέρασμα και οι ΗΠΑ

Η στενότητα του περάσματος Salang είναι ένας από τους παράγοντες που ευθύνονται για τη χαοτική αποχώρηση των Η.Π.Α. από τη χώρα, σύμφωνα με τον Saadat, ο οποίος είπε ότι ο στρατός των ΗΠΑ βασιζόταν σε μεγάλο βαθμό σε προμήθειες αερομεταφοράς, επειδή ήταν δύσκολο να μετακινηθεί βαρύς εξοπλισμός μέσω του περάσματος.
«Αυτή η αερομεταφορά δεν ήταν μόνο υλικοτεχνική πρόκληση αλλά και οικονομικά δαπανηρή, γεγονός που πρόσθεσε το συνολικό κόστος των Η.Π.Α. στρατιωτική παρουσία στο Αφγανιστάν», είπε, προσθέτοντας ότι το υψηλό κόστος του πολέμου στο Αφγανιστάν ήταν ένας από τους κύριους λόγους που οι Ηνωμένες Πολιτείες εγκατέλειψαν τη χώρα.
Σήμερα οι Ταλιμπάν ελέγχουν την κρίσιμη οδό μεταφοράς για τη μετακίνηση μαχητών και προμηθειών σε ολόκληρη τη χώρα, επειδή έχουν τον πλήρη έλεγχο της σήραγγας Salang, καθιστώντας την απαραίτητη για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις των Ταλιμπάν, σύμφωνα με τον Saadat.
«Επιπλέον, ο αυτοκινητόδρομος Nuristan και το Power Dam παρέχουν στους Ταλιμπάν την ευκαιρία να ελέγχουν την υποδομή της περιοχής, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την άσκηση ισχύος και επιρροής στον τοπικό πληθυσμό», είπε.

Οι δασμοί και τα έσοδα των Ταλιμπάν

Οι Ταλιμπάν είχαν ανακοινώσει πέρυσι ότι οι δασμοί στην εμπορευματική κίνηση θα αποφέρουν 341 εκατομμύρια δολάρια στο ταμείο τους.
Ο Saadat είπε ότι τα έργα που προτείνει η Κίνα θα μπορούσαν επίσης να αποφέρουν έσοδα μέσω φορολογίας και εκμετάλλευση, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση δραστηριοτήτων των Ταλιμπάν και την εδραίωση της ισχύος τους.
Ο Darbey είπε ότι με περισσότερα κινεζικά έργα υποδομής, είναι πιθανό οι Κινέζοι να εκπαιδεύσουν τα στρατεύματα των Ταλιμπάν για να βελτιώσουν τον μηχανισμό ασφαλείας τους σε σύντομο χρονικό διάστημα.
«Η πιθανότητα αποστολής κινεζικών στρατευμάτων ασφαλείας στην περιοχή επίσης δεν μπορεί να υπονομευθεί», είπε.
Η συνολική κατάσταση θα μπορούσε επίσης να δημιουργήσει εντάσεις με άλλες χώρες που έχουν συμφέροντα στην περιοχή, οδηγώντας ενδεχομένως σε συγκρούσεις ή τεταμένες διεθνείς σχέσεις, σύμφωνα με τον Saadat. «Επιπλέον, θα μπορούσε να οδηγήσει στην Κίνα να δημιουργήσει μια παγίδα χρέους για τους Ταλιμπάν, να αυξήσει την οικονομική της μόχλευση στο Αφγανιστάν και να επηρεάσει ενδεχομένως τη γεωπολιτική δυναμική στην περιοχή», είπε.

Σύνδεση με την Κεντρική Ασία

Οι ειδικοί είπαν ότι η προτεινόμενη ανάπτυξη υποδομής θα βοηθήσει στη βελτίωση της συνδεσιμότητας του Αφγανιστάν με την Κεντρική Ασία, προς όφελος της Κίνας.
Ο Saadat είπε ότι με την προσφορά της να επισκευάσει το πέρασμα Salang σε επτά μήνες, η Κίνα προσφέρει στους Ταλιμπάν μια κρίσιμη διαδρομή μεταφοράς που συνδέει την Καμπούλ με την αγορά της Κεντρικής Ασίας μέσω του Hairatan.
Το Hairatan είναι μια πόλη στη βόρεια επαρχία Balkh του Αφγανιστάν και συνορεύει με το Ουζμπεκιστάν.
Ήταν μέσω των ίδιων συνόρων που απέκλεισαν το Ουζμπεκιστάν, το οποίο φιλοξένησε τις δυνάμεις του συνασπισμού υπό την ηγεσία των ΗΠΑ το 2001 που ανέτρεψαν τους Ταλιμπάν μετά την 11η Σεπτεμβρίου.
Αφού ανέλαβαν οι Ταλιμπάν το 2021, το Ουζμπεκιστάν συνέχισε να συναλλάσσεται με το Αφγανιστάν μέσω των ίδιων συνόρων, καθώς οι εταιρείες του αναζήτησαν μια διαδρομή μέσω του Αφγανιστάν προς τα λιμάνια του Πακιστάν και του Ιράν.
Οι Ταλιμπάν αποτελούν επίσης μέρος του «έργου σιδηροδρομικού διαδρόμου Ανατολής-Δύσης» που εκτείνεται από την Κίνα στην Ευρώπη μέσω του Ιράν και του Αφγανιστάν, και μια σύνδεση βορρά-νότου μέσω του Salang είναι σημαντική για τον συνολικό χάρτη πλοήγησης της Κεντρικής Ασίας που αναπτύσσει η Κίνα.
«Η σημασία του Salang Pass για τους Ταλιμπάν είναι ότι δεν μπορούν να το κάνουν μόνοι τους και θα τους επέτρεπε να έχουν πρόσβαση και να εξάγουν τα κοιτάσματα λιθίου, τα οποία βλέπουν ως μια γρήγορη πηγή χρημάτων», είπε.

Προκλήσεις

Αν και η Κίνα έχει αρκετούς επενδυτές πρόθυμους να επενδύσουν σε αποθέματα λιθίου στο Αφγανιστάν, θα αντιμετωπίσουν προκλήσεις και κινδύνους, συμπεριλαμβανομένης της ύπουλης τοπογραφίας και των αυξανόμενων τρομοκρατικών επιθέσεων, σύμφωνα με τους ειδικούς.
«Πρώτον, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, επικρατούν σκληρές κλιματικές συνθήκες στη γεωγραφική θέση του διαδρόμου Wakhan που συνδέει τις δύο χώρες και η περιοχή παραμένει χιονισμένη για τουλάχιστον εννέα μήνες», δήλωσε ο Darbey.
Το κινεζικό καθεστώς θα πρέπει να βελτιώσει την επιμελητεία του σε αυτήν την περιοχή για να εξασφαλίσει την ομαλή μεταφορά ακατέργαστου λιθίου από τα ορυχεία του Αφγανιστάν στην Κίνα. Είπε ότι η βελτίωση των μεταφορικών εγκαταστάσεων μπορεί να μην είναι πρόκληση για τους Κινέζους επειδή έχουν εμπειρία στην κατασκευή συστημάτων logistics σε παρόμοιο έδαφος στο Θιβέτ και στην Xinjiang.
Η άλλη πρόκληση είναι το ISIS. Από τον Νοέμβριο του 2021, το ISIS έχει εξαπολύσει 248 επιθέσεις και ως αντίποινα, η κυβέρνηση των Ταλιμπάν έχει πραγματοποιήσει 132 στρατιωτικές επιχειρήσεις εναντίον του, σύμφωνα με τον Darbey.
Είπε ότι παρά όλες τις αντιεπιχειρήσεις, οι Κινέζοι υπήκοοι στο Αφγανιστάν δεν είναι ασφαλείς.
«Αν και η κυβέρνηση των Ταλιμπάν έχει μιλήσει επανειλημμένα για να διασφαλίσει [την] ασφάλεια των κινεζικών επενδύσεων και της ζωής των επενδυτών, έχει ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει μέχρι να εγγυηθεί την ασφάλεια και την ασφάλεια των Κινέζων πολιτών που εργάζονται στις βιομηχανίες εξόρυξης».

www.bankingnews.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Διαξιφισμοί Μακρόν-Νετανιάχου!

Ο Νετανιάχου απαντά στον Μακρόν ότι το Ισραήλ ιδρύθηκε χάρη στον “πόλεμο της ανεξαρτησίας” και όχι με ψήφισμα του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νέο επεισόδιο στην κόντρα του Γάλλου προέδρου με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό με αφορμή το γεγονός, ότι το Τελ Αβίβ κήρυξη τον ΓΓ του ΟΗΕ ανεπιθύμητο πρόσωπο στη χώρα

Ο Νετανιάχου απαντά στον Μακρόν ότι το Ισραήλ ιδρύθηκε χάρη στον “πόλεμο της ανεξαρτησίας” και όχι με ψήφισμα του ΟΗΕ

Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου δεν θα πρέπει «να παρακάμπτει τις αποφάσεις του ΟΗΕ», δήλωσε σήμερα ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, σύμφωνα με πρόσωπα που συμμετείχαν στο υπουργικό συμβούλιο, υπενθυμίζοντας ότι με απόφαση του ΟΗΕ «δημιουργήθηκε» το κράτος του Ισραήλ.

«Ο κ. Νετανιάχου δεν θα πρέπει να ξεχνά ότι η χώρα του δημιουργήθηκε με απόφαση του ΟΗΕ» είπε ο Μακρόν, αναφερόμενος στην ψηφοφορία που έγινε τον Νοέμβριο του 1947 στη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών επί του σχεδίου διαμοιρασμού της Παλαιστίνης σε ένα εβραϊκό και ένα αραβικό κράτος. «Κατά συνέπεια, δεν είναι τώρα η ώρα να παρακάμπτει τις αποφάσεις του ΟΗΕ», συνέχισε, σχολιάζοντας τη χερσαία επέμβαση των ισραηλινών δυνάμεων στον νότιο Λίβανο, όπου σταθμεύει η ειρηνευτική δύναμη UNIFIL.

Ο Μπενιαμίν Νετανιάχου απάντησε ότι η δημιουργία του Ισραήλ ήταν το αποτέλεσμα του «πολέμου της ανεξαρτησίας» του 1948 και όχι μιας απόφασης του ΟΗΕ.

«Μια υπενθύμιση στον πρόεδρο της Γαλλίας: δεν ήταν το ψήφισμα του ΟΗΕ που ίδρυσε το κράτος του Ισραήλ αλλά μάλλον η νίκη που πέτυχε στον πόλεμο της ανεξαρτησίας, με το αίμα των ηρωικών μαχητών, πολλοί εκ των οποίων ήταν επιζώντες του Ολοκαυτώματος – κυρίως του καθεστώτος του Βισί στη Γαλλία» ανέφερε το γραφείο του Νετανιάχου στην ανακοίνωσή του.

Στην τηλεφωνική επικοινωνία που είχαν οι δύο ηγέτες ο Νετανιάχου είπε επίσης ότι αντιτίθεται σε μια «μονομερή κατάπαυση του πυρός» στον Λίβανο γιατί «δεν θα άλλαζε την κατάσταση ασφαλείας».

Σημειώνεται πως το ψήφισμα 1701 του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών αναφέρει ότι μόνο ο στρατός του Λιβάνου και οι κυανόκρανοι αυτής της ειρηνευτικής αποστολής επιτρέπεται να αναπτύσσουν δυνάμεις στον νότιο Λίβανο και θεσπίζει την παύση των εχθροπραξιών εκατέρωθεν των συνόρων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Αποσύρθηκε το νομοσχέδιο στην Τουρκία για τέλη στις πιστωτικές και τα…ρολόγια υπέρ της αμυντικής βιομηχανίας

Η αντίδραση των πολιτών έφερε την ανατροπή στο νομοσχέδιο για την επιβολή επιπλέον τελών σε μεταβιβάσεις ακινήτων, οχημάτων, συμβολαιογραφικές πράξεις και πιστωτικές κάρτες, τα οποία θα παρακρατούνται για να αποδοθούν στο «Ταμείο Υποστήριξης Αμυντικής Βιομηχανίας» της Τουρκίας.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αποσύρθηκε το σχέδιο νόμου που προωθούσε η τουρκική κυβέρνηση για την επιβολή επιπλέον τελών σε πιστωτικές κάρτες, μεταβιβάσεις ακινήτων, οχημάτων, συμβολαιογραφικές πράξεις και ρολόγια χειρός προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η εγχώρια αμυντική βιομηχανία.

Η αντίδραση των πολιτών έφερε την ανατροπή στο νομοσχέδιο για την επιβολή επιπλέον τελών σε μεταβιβάσεις ακινήτων, οχημάτων, συμβολαιογραφικές πράξεις και πιστωτικές κάρτες, τα οποία θα παρακρατούνται για να αποδοθούν στο «Ταμείο Υποστήριξης Αμυντικής Βιομηχανίας» της Τουρκίας.

Ανταπόκριση – Τουρκία: Γιάννης Μανδαλίδης, ΕΡΤ

Η απόφαση είχε ανακοινωθεί την περασμένη Παρασκευή 11 Οκτωβρίου και σήμερα άρχισε η συζήτησή του νομοσχεδίου στην αρμόδια Επιτροπή Προϋπολογισμού και Σχεδιασμού της τουρκικής Εθνοσυνέλευσης. Ωστόσο, έπειτα από τη συζήτηση ο πρόεδρος της επιτροπής, βουλευτής του κυβερνώντος Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ), Αμπντουλάχ Γκιουλέρ, τερμάτισε τις εργασίες της και ανακοίνωσε  στους δημοσιογράφους την απόσυρσή του νομοσχεδίου επειδή «ετέθησαν αντιρρήσεις για πιο ενδελεχή μελέτη κάποιων σημείων του και υπήρξαν κάποιες αντιρρήσεις από τους πολίτες».

Ο Γκιουλέρ ανέφερε ότι ο κρατικός προϋπολογισμός του 2025 θα κατατεθεί στην Εθνοσυνέλευση αυτή την εβδομάδα τονίζοντας ότι θα γίνει επανεκτίμηση τόσο στα θέματα για τα οποία υποβλήθηκαν ενστάσεις όσο και στα ποσά σε άλλα κονδύλια του προϋπολογισμού.

«Μπορούμε να πούμε ότι αναβλήθηκε. Θα εξετάσουμε λεπτομερέστερα και τα άλλα κονδύλια που θα χρειαστούν και θα επανεκτιμήσουμε τα θέματα που πρέπει να αλλάξουν ή να αποσυρθούν, αν υπάρχουν, στην περίοδο μετά την ψήφιση του προϋπολογισμού» δήλωσε ο Αμπντουλάχ Γκιουλέρ.

Ο ίδιος τόνισε πάντως ότι η Τουρκία προσέχει την αμυντική βιομηχανία της ως «κόρη οφθαλμού» και απαιτούνται σοβαροί πρόσθετοι πόροι, ιδίως για το πρόσφατα αναπτυγμένο σύστημα αεράμυνας, τον λεγόμενο «χαλύβδινο θόλο», και για άλλα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου.

Το αποσυρθέν σχέδιο νόμου προέβλεπε την επιβολή επιπλέον τελών σε μεταβιβάσεις ακινήτων, οχημάτων, συμβολαιογραφικές πράξεις και πιστωτικές κάρτες, τα οποία θα παρακρατούνται για να αποδοθούν στο «Ταμείο Υποστήριξης Αμυντικής Βιομηχανίας» της Τουρκίας.

Ενδεικτικά τα ποσά που θα προτείνονταν ως τέλη υπέρ του Ταμείου ήταν:

  • Στις πιστωτικές κάρτες με όριο άνω των 100.000 λιρών Τουρκίας (περίπου 2.700 ευρώ) ετήσιο τέλος 750 λιρών Τουρκίας (20 ευρώ)
  • Στις μεταβιβάσεις ακινήτων 750 λίρες Τουρκίας (20 ευρώ) ξεχωριστά από τον αγοραστή και των πωλητή
  • Στις υπόλοιπες υπηρεσίες στα Κτηματολογικά Γραφεία 375 λίρες Τουρκίας (10 ευρώ)
  • Στις συμβολαιογραφικές πράξεις για καταχώρηση καινούργιων οχημάτων 3.000 λίρες Τουρκίας (80 ευρώ)
  • Στις συμβολαιογραφικές πράξεις για καταχώρηση μεταχειρισμένων οχημάτων 1.500 λίρες Τουρκίας (40 ευρώ)
  • Στις λοιπές συμβολαιογραφικές πράξεις 75 λίρες Τουρκίας (2 ευρώ) για κάθε μία
  • Στην αγορά ρολογιών χειρός αξίας άνω των 5.000 λιρών Τουρκίας (133 ευρώ) τέλη 20% της αξίας τους
  • To 20% από τα τέλη κυκλοφορίας στις μοτοσικλέτες κάτω των 100 cc και τα ηλεκτροκίνητα δίκυκλα ισχύος κάτω των 6 kW

Το επιπλέον κονδύλι που αναζητά η τουρκική κυβέρνηση για να στηρίξει το «Ταμείο Υποστήριξης Αμυντικής Βιομηχανίας» εκτιμάται στα 70 δισ. λίρες Τουρκίας, δηλαδή 2 δισ. ευρώ.

Το εν λόγω Ταμείο δημιουργήθηκε το 1985 από την τότε κυβέρνηση του Τουργκούτ Οζάλ και αποστολή του είναι να χρηματοδοτεί αμυντικά προγράμματα της χώρας. Αποτελεί τον σημαντικότερο πόρο της Διεύθυνσης Αμυντικής Βιομηχανίας της τουρκικής κυβέρνησης, στα καθήκοντα της οποίας περιλαμβάνεται «ο σχεδιασμός της παραγωγής σε ιδιωτικούς ή δημόσιους φορείς των απαιτούμενων σύγχρονων όπλων, εργαλείων και εξοπλισμού». Το ταμείο είναι ειδικού καθεστώτος, είναι ανεξάρτητο και τα χρήματα που διαχειρίζεται δεν αποτελούν μέρος του κρατικού Προϋπολογισμού, αντιθέτως μπορούν να μεταβιβάζονται σε αυτό πόροι του Προϋπολογισμού.

Συνέχεια ανάγνωσης

Διεθνή

Oμοβροντία ρουκετών από Χεζμπολάχ εναντίον της ισραηλινής πόλης Σαφέντ

Κατά τη διάρκεια της ημέρας, η Χεζμπολάχ είπε ότι στοχοθέτησε ισραηλινά άρματα μάχης και μπουλντόζες στα παραμεθόρια χωριά στον νότιο Λίβανο, προσθέτοντας ότι εκτόξευσε ρουκέτες στο έδαφος της γειτονικής χώρας.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Χεζμπολάχ ανακοίνωσε σήμερα ότι εξαπέλυσε «ομοβροντία ρουκετών» εναντίον της πόλης Σαφέντ και μιας στρατιωτικής βάσης, η οποία βρίσκεται σε κοντινή απόσταση, στο βόρειο Ισραήλ, που είναι σε ανοικτό πόλεμο στον Λίβανο με τη φιλοϊρανική οργάνωση.

Κατά τη διάρκεια της ημέρας, η Χεζμπολάχ είπε ότι στοχοθέτησε ισραηλινά άρματα μάχης και μπουλντόζες στα παραμεθόρια χωριά στον νότιο Λίβανο, προσθέτοντας ότι εκτόξευσε ρουκέτες στο έδαφος της γειτονικής χώρας.

Εδώ και έναν χρόνο, το Ισραήλ και η Χεζμπολάχ ανταλλάσσουν διασυνοριακά πυρά. Μετά την κλιμάκωση της 23ης Σεπτεμβρίου, τουλάχιστον 1.315 άνθρωποι έχουν σκοτωθεί στον Λίβανο, σύμφωνα με μια καταμέτρηση του Γαλλικού Πρακτορείου βάσει επίσημων στοιχείων.

Ισραήλ: Ο στρατός αιχμαλώτισε τρεις μαχητές της Χεζμπολάχ στον νότιο Λίβανο

Ο ισραηλινός στρατός ανακοίνωσε απόψε ότι αιχμαλώτισε τρεις μαχητές της Χεζμπολάχ στον νότιο Λίβανο, κάτι που συμβαίνει για δεύτερη φορά μετά την κλιμάκωση των συγκρούσεων με τη σιιτική οργάνωση, στα τέλη Σεπτεμβρίου.

Σύμφωνα με τον στρατό, εντοπίστηκε μια υπόγεια σήραγγα σε ένα κτίριο που χρησιμοποιούσε η Χεζμπολάχ. Οι δυνάμεις του περικύκλωσαν το κτίριο, όπου «κρύβονταν τρεις τρομοκράτες της Δύναμης Ραντουάν», των ειδικών δυνάμεων της Χεζμπολάχ, έχοντας μαζί τους πολλά όπλα.

Οι τρεις κρατούμενοι μεταφέρθηκαν στο Ισραήλ για ανάκριση.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ- AFP

Συνέχεια ανάγνωσης

ΙΝΦΟΓΝΩΜΩΝ

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή