Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Η Κύπρος αποκτά Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας – Το Οργανόγραμμα, οι αρμοδιότητες και πώς θα λειτουργεί

Δημοσιεύτηκε στις

Έτσι θα λειτουργεί το ΣΕΑ – Αποκαλύπτουμε έγγραφο

Κώστας Βενιζέλος   

Κρατικό όργανο, ένας μηχανισμός με συμβουλευτική, σχεδιαστική και συντονιστική αρμοδιότητα, θα είναι το Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, το οποίο θα συσταθεί και θα λειτουργήσει για να καλύψει ένα διαχρονικό κενό.  

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, ο οποίος είχε εξαγγείλει τη συγκρότηση και λειτουργία του ΣΕΑ προεκλογικά, έχει προ ημερών διαβιβάσει έγγραφο για την εγκαθίδρυσή του  προς τα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου για τυχόν σχόλια. Το έγγραφο, που περιγράφει τη δομή, τον τρόπο λειτουργίας και τους στόχους, έκτασης 4 σελίδων, αποκαλύπτει σήμερα ο «Φ». Μόλις διαβιβασθούν τα σχόλια, ο Νίκος Χριστοδουλίδης θα τα αξιολογήσει και θα προχωρήσει στη δημιουργία του ΣΕΑ ενώ φέρεται να έχει αποφασίσει για τον Σύμβουλο Εθνικής Ασφαλείας, ωστόσο, δεν πρόκειται να ανακοινώσει το διορισμό του, πριν τη συγκρότηση του Συμβουλίου. Πρόκειται, πάντως, για ένα σημαντικό βήμα για κάλυψη ενός μεγάλου κενού. Έπρεπε προ πολλού να είχε συγκροτηθεί, ειδικά λόγω του Κυπριακού. Οι γεωπολιτικές αλλαγές, η συνεχής ανακατανομή ισχύος στην περιοχή, επιβάλλει την λειτουργία ενός τέτοιου μηχανισμού. Με βάση το έγγραφο, πρόκειται για ένα ευέλικτο όργανο, για να είναι αποτελεσματικό, έχοντας  συγκεκριμένες στοχεύσεις.

Όπως συναφώς αναφέρεται στο έγγραφο, η ανάγκη δημιουργίας αυτού του Συμβουλίου ήταν διαχρονική ανάγκη. Σημειώνεται ότι «η καθημερινή εμπειρία της διακυβέρνησης στην Κύπρο, εδώ και πολλά χρόνια, καταδεικνύει ότι υπάρχει ανάγκη για μεγαλύτερο και συστηματικότερο συντονισμό των κρατικών υπηρεσιών και αρχών, που εμπλέκονται σε ζητήματα ασφάλειας, με την ευρεία έννοια της, και σε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής. Από αυτόν τον συντονισμό και από την συλλογική σκέψη και εργασία των εμπλεκομένων με τα θέματα της ασφάλειας, περιλαμβανομένης της άμυνας, και της εξωτερικής πολιτικής προκύπτει ότι η συγκροτημένη και τεκμηριωμένη γνώμη ενός σώματος το οποίο θα μελετά, ως εκ της αποστολής του, συστηματικά, σε συνεχή βάση και σε βάθος τα πιο πάνω πολυδιάστατα θέματα, είναι πολύτιμο και απαραίτητο εργαλείο στον Αρχηγό του Κράτους και γενικά στην εκτελεστική εξουσία, στο σύνολο της, στην διαμόρφωση των σχετικών εθνικών στρατηγικών καθώς και των επιμέρους πολιτικών προς υλοποίησή τους».

Περαιτέρω, στο έγγραφο σημειώνεται ότι το Εθνικό Συμβούλιο έχει ανάγκη επαρκούς και έγκυρης πληροφόρησης και, προπαντός, πληροφορημένων και τεκμηριωμένων  εκτιμήσεων για πτυχές του Κυπριακού, και για συναφή με αυτό θέματα, και φυσικά, για την ίδια τη διαπραγματευτική διαδικασία. 

Οι αρμοδιότητες του ΣΕΑ

⦁    Θα συμβουλεύει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και το Υπουργικό Συμβούλιο, και, μέσω του Προέδρου, το Εθνικό Συμβούλιο, για ζητήματα εθνικής ασφάλειας, περιλαμβανομένης της άμυνας, και εξωτερικής πολιτικής στο πλαίσιο της διακυβέρνησης καθώς και της διαπραγμάτευσης για λύση του Κυπριακού.

⦁    Θα αναλύει και σχεδιάζει την Εθνική Στρατηγική Ασφαλείας προς έγκριση της από το Υπουργικό Συμβούλιο σύμφωνα με τα Άρθρα 54 σε συνδυασμό με το Άρθρο 50 του Συντάγματος καθώς και των εφαρμοστικών αυτής πολιτικών και παρακολουθεί την  εφαρμογή αυτών και όλων των άλλων κρατικών πολιτικών και αποφάσεων στον βαθμό που αφορούν την εθνική ασφάλεια.

⦁    Κατ’ εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής Ασφαλείας, και με οδηγίες πάντα του Προέδρου της Δημοκρατίας, θα συντονίζει σε συνεχή βάση, θα συμβουλεύει και θα καθοδηγεί, τα αρμόδια όργανα του Κράτους τα οποία καταπιάνονται με θέματα εθνικής ασφαλείας.

⦁    Θα αναπτύσσει σχέσεις συνεργασίας και θα βρίσκεται σε επικοινωνία με όμοια σώματα άλλων χωρών…

⦁    Θα υποβάλλει προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας παρατηρήσεις, εισηγήσεις ή και εναλλακτικές προτάσεις για τα θέματα της αρμοδιότητας του ΣΕΑ.

⦁    Είναι υπόλογο αποκλειστικά στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και, μέσω αυτού, στο Υπουργικό Συμβούλιο.

Στο έγγραφο, με βάση τις αρμοδιότητες, σημειώνεται ότι  το ΣΕΑ, πρέπει να έχει την ικανότητα και τα εχέγγυα, να  παράγει σκέψη, ιδέες καθώς και εισηγήσεις και προτάσεις με πρακτική αξία σε θέματα Εθνικής Ασφάλειας, περιλαμβανομένης της Εξωτερικής Πολιτικής και της Άμυνας. Περαιτέρω, πρέπει να έχει την ικανότητα να διαγιγνώσκει υπάρχουσες και να προβλέπει μελλοντικές ανάγκες, στο πεδίο των αρμοδιοτήτων του, η ικανοποίηση των οποίων απαιτεί την αξιοποίηση της γνώσης και σκέψης προσωπικοτήτων με καταξιωμένη προσφορά σε αυτούς τομείς, ως επίσης ακαδημαϊκών και άλλων εμπειρογνωμόνων. Ακόμη, πρέπει να μπορεί να μεριμνά για την ανάθεση μελετών και ερευνών σε επίλεκτους μελετητές, ερευνητές και εμπειρογνώμονες για θέματα που εμπίπτουν στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του. 

Το ΣΕΑ θα συσταθεί με απόφαση, αρχικά, του Υπουργικού Συμβουλίου και αργότερα, το καθεστώς του θα ρυθμιστεί με Νόμο της Βουλής, οπότε θα πρέπει να προβλεφθούν και στον Κρατικό Προϋπολογισμό τα αναγκαία εξειδικευμένα κονδύλια για την λειτουργία του. 

Το ΣΕΑ θα τελεί υπό την άμεση εποπτεία και ευθύνη του Προέδρου της Δημοκρατίας. 

Είναι υπόλογο αποκλειστικά στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και, μέσω αυτού, στο Υπουργικό Συμβούλιο

Στο έγγραφο, με βάση τις αρμοδιότητες, σημειώνεται ότι το ΣΕΑ, πρέπει να έχει την ικανότητα και τα εχέγγυα, να παράγει σκέψη, ιδέες καθώς και εισηγήσεις και προτάσεις με πρακτική αξία σε θέματα Εθνικής Ασφάλειας, περιλαμβανομένης της Εξωτερικής Πολιτικής και της Άμυνας. Περαιτέρω, πρέπει να έχει την ικανότητα να διαγιγνώσκει υπάρχουσες και να προβλέπει μελλοντικές ανάγκες, στο πεδίο των αρμοδιοτήτων του, η ικανοποίηση των οποίων απαιτεί την αξιοποίηση της γνώσης και σκέψης προσωπικοτήτων με καταξιωμένη προσφορά σε αυτούς τομείς, ως επίσης ακαδημαϊκών και άλλων εμπειρογνωμόνων. Ακόμη, πρέπει να μπορεί να μεριμνά για την ανάθεση μελετών και ερευνών σε επίλεκτους μελετητές,  ερευνητές και εμπειρογνώμονες για θέματα που εμπίπτουν στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του. Το ΣΕΑ θα συσταθεί με απόφαση, αρχικά, του Υπουργικού Συμβουλίου και αργότερα, το καθεστώς του θα ρυθμιστεί με Νόμο της Βουλής, οπότε θα πρέπει να προβλεφθούν και στον Κρατικό Προϋπολογισμό τα αναγκαία εξειδικευμένα κονδύλια για την λειτουργία του. Το ΣΕΑ θα τελεί υπό την άμεση εποπτεία και ευθύνη του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας: Θα είναι και ο διοικητής της ΚΥΠ

Η δομή του ΣΕΑ  θα αποτελεί αυτοτελή διοικητική μονάδα της Προεδρίας της Δημοκρατίας. Της διοικητικής μονάδας τους ΣΕΑ θα προΐσταται ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας που διορίζεται προς τούτο από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.  Νοείται ότι τουλάχιστον στα αρχικά στάδια της σύστασης, οργάνωσης και λειτουργίας του ΣΕΑ, ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας θα είναι ο Διοικητής της ΚΥΠ.

Ο αρχικός σχεδιασμός για της σύνθεση του Συμβουλίου  έχει ως εξής: 

⦁    Πρόεδρος της Δημοκρατίας

⦁    Υπουργός Εξωτερικών 

⦁    Υπουργός Άμυνας

⦁    Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως

⦁    Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας

⦁    Διοικητής ΚΥΠ

⦁    Αρχηγός ΓΕΕΦ 

⦁    Αρχηγός της Αστυνομίας

Στο έγγραφο σημειώνεται ότι Υπουργοί ή κρατικοί αξιωματούχοι, και άλλα  πρόσωπα τα οποία ως εκ της θέσεως ή των γνώσεων ή εμπειριών τους, θα συμμετέχουν σε συνεδρίες του ΣΕΑ, ύστερα από πρόσκληση, στις περιπτώσεις που ένα ή περισσότερα θέματα της Ημερήσιας Διάταξης μιας συνάντησης το υπαγορεύουν, και μόνο για την συζήτηση αυτών των θεμάτων. Περαιτέρω, ο Ελληνοκύπριος Διαπραγματευτής θα καλείται και θα συμμετέχει στις συνεδρίες όταν σ’ αυτό θα συζητείται θέμα το οποίο σχετίζεται με το Κυπριακό και την διαπραγμάτευσή του. 

Γραμματέας του ΣΕΑ: Ο υπεύθυνος του Γραφείου του Συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας.

Έδρα ΣΕΑ: Προεδρικό Μέγαρο

Το ΣΕΑ θα εξυπηρετείται από ολιγάριθμο προσωπικό που θα επιλέγεται από τη δημόσια υπηρεσία, κατά κύριο δε λόγο, από τα υπουργεία και υπηρεσίες των οποίων οι πολιτικοί προϊστάμενοι είναι μέλη του ΣΕΑ.

Προς τον ίδιο σκοπό, ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας θα μπορεί, στο πλαίσιο του προϋπολογισμού της Προεδρίας της Δημοκρατίας και τηρουμένης της νομοθεσίας για αγορά υπηρεσιών και άλλων συναφών νομοθεσιών, να ζητεί και να εξασφαλίζει  τις υπηρεσίες προσώπων (φυσικών και νομικών προσώπων)  τα οποία ως εκ της θέσεως ή/και της εμπειρογνωμοσύνης τους, περιλαμβανομένης της ακαδημαϊκής γνώσης, είναι σε θέση να συνεισφέρουν ουσιαστικά στο έργο του ΣΕΑ. 

Στο έγγραφο σημειώνεται ότι το Εθνικό Συμβούλιο έχει ανάγκη επαρκούς και έγκυρης πληροφόρησης και, προπαντός, πληροφορημένων και τεκμηριωμένων  εκτιμήσεων για πτυχές του Κυπριακού, και για συναφή με αυτό θέματα, και φυσικά, για την ίδια την διαπραγματευτική διαδικασία. 

Γι’ αυτό, στις αρμοδιότητές του ΣΕΑ περιλαμβάνεται ότι το Εθνικό Συμβούλιο θα ενημερώνεται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ως Πρόεδρο  του ΣΕΑ, για ζητήματα εθνικής ασφάλειας, περιλαμβανομένης της άμυνας, και εξωτερικής πολιτικής, σε συνάρτηση με την πορεία και τις προοπτικές του Κυπριακού ώστε το Εθνικό Συμβούλιο να είναι σε καλύτερη θέση να διαβουλεύεται επί των θεμάτων που το απασχολούν και, αναλόγως, να συμβουλεύει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Το Εθνικό Συμβούλιο μπορεί συναφώς να ζητά, μέσω του Προέδρου της Δημοκρατίας, από το ΣΕΑ, να διεξαγάγει συγκεκριμένες έρευνες ή μελέτες που αφορούν ζητήματα με τα οποία ασχολείται το Εθνικό Συμβούλιο.  

Πηγή: Φιλελεύθερος

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Πώς η Τουρκία έστησε μια «αόρατη αρχιτεκτονική ισχύος» στην Αφρική

Η διείσδυση της Τουρκίας στην Αφρική βασίζεται πλέον λιγότερο σε drones ή μεγάλες συμβάσεις και περισσότερο σε θεσμούς, πρότυπα και σύμβολα που, σιωπηλά, επαναπροσδιορίζουν την ίδια την κυριαρχία των κρατών.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει ο Σάι Γκαλ, The African Report

Η διείσδυση της Τουρκίας στην Αφρική βασίζεται πλέον λιγότερο σε drones ή μεγάλες συμβάσεις και περισσότερο σε θεσμούς, πρότυπα και σύμβολα που, σιωπηλά, επαναπροσδιορίζουν την ίδια την κυριαρχία των κρατών.

Η Γαλλία συχνά εξηγεί την υποχώρησή της από το Σαχέλ επικαλούμενη τη Ρωσία και την ιδιωτική εταιρεία Wagner. Αυτό το αφήγημα είναι άνετο: ένας ορατός εχθρός είναι πιο εύκολος να περιγραφεί από έναν διάχυτο ανταγωνιστή. Κι όμως, το πιο εντυπωσιακό φαινόμενο δεν είναι οι Ρώσοι μισθοφόροι αλλά η αργή ανοικοδόμηση από την Τουρκία μιας «αόρατης αρχιτεκτονικής ισχύος».

Δεν είναι το θέαμα των drones πάνω από την έρημο που έχει την μεγαλύτερη σημασία· αυτό που μετράει είναι η συσσώρευση θεσμών και συμβόλων που σταδιακά αντικαθιστούν την γαλλική κηδεμονία με τουρκική πατρωνία.

Παράδειγμα η Σομαλία

Η Σομαλία — που δεν ήταν ποτέ μέρος της «Françafrique» — αποδεικνύει αυτό το μοντέλο. Γύρω από το αεροδρόμιο της Μογκαντίσου η Άγκυρα έχει συγκροτήσει ό,τι μοιάζει με παράλληλο κράτος: στρατιωτική βάση ικανή να εκπαιδεύσει χιλιάδες στρατιώτες, λιμάνι και αεροδρόμιο υπό μακροχρόνια σύμβαση, εθνικό νοσοκομείο με το όνομα του προέδρου Recep Tayyip Erdogan, και από το 2023 υποκατάστημα τουρκικής κρατικής τράπεζας — η πρώτη ξένη τράπεζα που άνοιξε στη χώρα εδώ και μισό αιώνα.

Πίσω από τη βιτρίνα των συμβάσεων βρίσκεται κάτι πιο τολμηρό: η σταδιακή εσωτερίκευση τουρκικών «σημείων ταυτότητας». Τράπεζες, λογιστική, υγεία και ασφάλεια συγκεντρώνονται κάτω από μια ξένη ομπρέλα. Αυτό που δοκίμασε η Άγκυρα στη Μογκαντίσου το επεκτείνει τώρα στο Σαχέλ — ακριβώς εκεί που η Γαλλία υποχωρεί.

Επέκταση του τουρκικού αποτυπώματος

Από το 2024 η Τουρκία «βάθυνε» αυτό το μοντέλο: νέες συμφωνίες ναυτικής-ασφάλειας με τη Σομαλία και δικαιώματα από κοινού εξερεύνησης ενέργειας διεύρυναν την παρουσία της στον Ινδικό Ωκεανό, ενώ ιδιωτικές εταιρείες ασφαλείας όπως η SADAT — συχνά περιγραφόμενη ως «τουρκική Wagner» — άρχισαν να δρα σιωπηλά στη Δυτική Αφρική, καλύπτοντας το κενό που άφησε η γαλλική αποχώρηση.

Το «αόρατο» αποτύπωμα της Τουρκίας έχει έτσι διαστάσεις παραστρατιωτικές, συνδέοντας το κράτος με proxies σε ένα ενιαίο συνεχές επιρροής.

Συμβόλαια που χαράσσουν κυριαρχία

Στην Αφρική, λιμάνια, αεροδρόμια και νοσοκομεία φέρουν τουρκικές υπογραφές. Αυτές οι συμβάσεις δεν είναι απλώς εμπορικές συναλλαγές· γράφουν την Άγκυρα στο ορατό υλικό της εθνικής κυριαρχίας.

Ένα συχνά παραγνωρισμένο στοιχείο είναι τα πρότυπα: το 2017 η Τουρκία ίδρυσε την Halal Accreditation Authority και μέσω της Organisation of Islamic Cooperation (ΟΙΚ) προώθησε τα κριτήριά της στις αφρικανικές αγορές. Αυτά τα πρότυπα — πέρα από θεολογικά ζητήματα — διαμορφώνουν αλυσίδες εφοδιασμού σε τρόφιμα και φάρμακα, και δίνουν στην Άγκυρα μια σιωπηλή αλλά διαρκή παρουσία σε αγορές τρισεκατομμυρίων.

Σύμβολα που αντικαθιστούν τη γαλλική παρουσία

Η εκπαίδευση και η θρησκεία αποτελούν άλλη μια διάσταση. Η Maarif Foundation, που ιδρύθηκε το 2016, λειτουργεί σε πάνω από 20 αφρικανικές χώρες με σχολεία που διδάσκουν το τουρκικό πρόγραμμα και γλώσσα. Οι κρατικές υποτροφίες της Τουρκίας έφεραν δεκάδες χιλιάδες Αφρικανούς φοιτητές στα πανεπιστήμια της Τουρκίας — μια γενιά που συνδέει τα διαμορφωτικά της χρόνια με την Κωνσταντινούπολη και όχι με το Παρίσι.

Η Diyanet χτίζει μνημειακά τζαμιά (όπως το Εθνικό Τζαμί στην Άκρα και το Abdulhamid II στη Τζιμπουτί) και η φιλανθρωπική της δράση στήνει γεωτρήσεις και ηλιακά πάνελ με το μισοφέγγαρο και το αστέρι. Αυτές οι καθημερινές υπενθυμίσεις δείχνουν ότι τα τουρκικά σύμβολα αντικατέστησαν τα σβησμένα γαλλικά.

Τα μέσα και οι μεταφορές ενισχύουν το αφήγημα: το κανάλι TRT Africa, που λανσαρίστηκε το 2023, εκπέμπει στα γαλλικά, αγγλικά, χάουσα και σουαχίλι. Η κρατική ειδησεογραφική υπηρεσία Anadolu Agency εκπαιδεύει Αφρικανούς δημοσιογράφους σε τουρκικές ακαδημίες. Η αεροπορική εταιρεία Turkish Airlines συνδέει την Κωνσταντινούπολη με πάνω από 50 αφρικανικούς προορισμούς — πολλές φορές η μόνη απευθείας γραμμή προς πρωτεύουσες του Σαχέλ. Όποιος ελέγχει τις διαδρομές και τη γλώσσα διαμορφώνει την αντίληψη των γεγονότων.

Τα drones δεν είναι απλώς όπλα

Ακόμα και τα drone, είτε εορτάζονται είτε φοβούνται, είναι πρωτίστως πολιτικά σύμβολα. Παραδόσεις Bayraktar TB2 στο Μπουρκίνα Φάσο, στο Μάλι και στο Νίγηρα σκηνοθετούνται ως τελετές “ανακτημένης κυριαρχίας”, φωτογραφίζονται και διαμοιράζονται στα δίκτυα. Οι ηγέτες τιμούν Τούρκους στελέχους και το drone γίνεται λιγότερο εργαλείο πολέμου και περισσότερο πιστοποιητικό ανεξαρτησίας από το Παρίσι.

Στη Βόρεια Αφρική η προσέγγιση της Άγκυρας παίρνει πιο λεπτές αλλά βαθύτερες μορφές. Σε Αλγερία, Τυνησία και Μαρόκο, τουρκικές εταιρείες συνδυάζουν κατασκευές και χρηματοδότηση με πολιτιστικές και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες — σχολεία Maarif, τζαμιά υπό Diyanet και κέντρα Yunus Emre που διδάσκουν γλώσσα και ιστορία.

Ένας νέος τύπος ελέγχου

Η συνοχή της αρχιτεκτονικής είναι η καινοτομία της: η εκπαίδευση δημιουργεί πίστη, η θρησκεία νομιμοποίηση, η υποδομή ορατότητα, η χρηματοδότηση εξάρτηση, οι βάσεις προστατεύουν καθεστώτα και τα μέσα αναδιαμορφώνουν την αντίληψη. Δεν πρόκειται για φιλανθρωπία αλλά για μια στρωματοποιημένη μορφή μαλακού ελέγχου. Η Αφρική δεν στρέφεται πλέον ανακλαστικά προς το Παρίσι ή τις Βρυξέλλες, αλλά όλο και περισσότερο προς την Άγκυρα.

Η επιτυχία εξηγείται επειδή απηχεί τις προσδοκίες που άφησε ο αποικισμός. Το CFA franc, ελεγχόμενο από το Παρίσι, δεν βιώνεται ως τεχνικό εργαλείο αλλά ως σύμβολο εξάρτησης.

Το παράδοξο

Η Τουρκία, κράτος με βαρύ αποικιοκρατικό παρελθόν — ακόμη και με άρνηση της γενοκτονίας των Αρμενίων, καταπίεση των Κούρδων και κατοχή της Βόρειας Κύπρου — παρουσιάζεται σήμερα ως η αυθεντική αντι-αποικιακή φωνή. Δεν την καθιστά αξιόπιστη η διαγραφή του παρελθόντος της, αλλά η απογοήτευση με τη Γαλλία που κάνει την εναλλακτική πιο πειστική.

Πέρα από την Αφρική

Οι επιπτώσεις επεκτείνονται και πέρα από την Αφρική. Σε γαλλικές πόλεις όπως η Λυόν και η Μασσαλία, μέρος της νεότερης γενιάς πολιτών με μεταναστευτική καταγωγή από Τουρκία ή Μαγκρέμπ έρχεται ήδη σε επαφή με πολιτιστικές και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες που στηρίζει η Άγκυρα. Το ζητούμενο δεν είναι απλώς η διαπραγμάτευση ουρανίων συμφωνιών ή εμπορικών συμβολαίων, αλλά η διακριτική ικανότητα να επηρεάζεις ταυτότητες και φαντασιακά εντός της γαλλικής κοινωνίας.

Η Françafrique δεν τελείωσε με φωτιά. Διαλύθηκε. Η Άγκυρα κατάλαβε τη στιγμή όπου η Ευρώπη έχασε την εμπιστοσύνη στην αφήγησή της και την αντικατέστησε με άλλη. Τέτοιες αναμετρήσεις δεν κρίνονται με κηρύγματα αλλά με αξιοπιστία και συνέπεια. Αν η Γαλλία επιθυμεί να ηγηθεί πάλι, πρέπει να ξαναχτίσει εμπιστοσύνη ανάμεσα στις αξίες της και τη συμπεριφορά της. Διαφορετικά, την επόμενη δεκαετία δεν είναι μόνο ότι σημαίες μπορεί να καούν στην Μπαμάκο. Αυτό που μπορεί να χαθεί είναι η ίδια η ιδέα ότι η Γαλλία εξακολουθεί να ανήκει στο μέλλον της Αφρικής.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Μπαλτζώης: Gamechanger στην άμυνα των νησιών μας!

Παρέμβαση του αντιστράτηγου ε.α. Ιωάννη Μπαλτζώη στην τηλεόραση της “Ναυτεμπορικής”

Δημοσιεύτηκε

στις

Παρέμβαση του αντιστράτηγου ε.α. Ιωάννη Μπαλτζώη στην τηλεόραση της “Ναυτεμπορικής”

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Αϋφαντής: Πρέπει να τους πονέσουμε και εμείς!

Παρέμβαση του πρέσβη ε.τ. Γιώργου Αϋφαντή στην τηλεόραση της “Ναυτεμπορικής”

Δημοσιεύτηκε

στις

Γιώργος Αϋφαντής: Τα Eurofighter είναι αρχή! Έρχονται περισσότερα. Η κούρσα εξοπλισμών δεν μας εξυπηρετεί. Η αποτροπή που θα μπορούσαμε να χτίσουμε πάνω της μια εξωτερική πολιτική είναι η κατασκευή μη επανδρωμένων αεροσκαφών μακρού πλήγματος. Δεν έχουμε πρόθεση και διάθεση να τα χρησιμοποιήσουμε. Πρέπει να πονέσουμε και εμείς τους Γερμανούς για τους αποφάσεις τους με τα Eurofighter στην Τουρκία.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ17 λεπτά πριν

Η Αρμενία ορίζει στρατιωτικό ακόλουθο στην Κύπρο – Ποια η σημασία

Οι δύο χώρες συνεργάζονται ήδη σε ζητήματα στρατιωτικής εκπαίδευσης, ειρηνευτικών αποστολών, στήριξης γυναικών στο στράτευμα, καθώς και στην ενίσχυση της...

Άμυνα46 λεπτά πριν

Έτοιμη για την εκτόξευση του Νανοδορυφόρου MICE-1 η Prisma Electronics

Ο Πρώτος Ελληνικός IoT Νανοδορυφόρος Ενώνει την Ελληνική Επιχειρηματική και Ερευνητική Κοινότητα με το Διάστημα

Γενικά θέματα1 ώρα πριν

Μαυρίδης: Η κατοχή επιτακτικός λόγος για περιορισμούς στην αγορά γης από ξένους

Στην ομιλία του, ο κ. Μαυρίδης ανέλυσε την αρχή της ενιαίας αγοράς καθώς και τις εξαιρέσεις που βασίζονται στο επιτακτικό...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Πώς η Τουρκία έστησε μια «αόρατη αρχιτεκτονική ισχύος» στην Αφρική

Η διείσδυση της Τουρκίας στην Αφρική βασίζεται πλέον λιγότερο σε drones ή μεγάλες συμβάσεις και περισσότερο σε θεσμούς, πρότυπα και...

Άμυνα2 ώρες πριν

Πόσο θα κοστίσουν τελικά τα βρετανικά Eurofighter στην Τουρκία;

Νέες πληροφορίες προκύπτουν από την Άγκυρα σχετικά με τη συμφωνία Βρετανίας–Τουρκίας για την αγορά 20 μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter Typhoon

Δημοφιλή