Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Σάββας Ιακωβίδης στη Hellas Journal: Το ΟΧΙ των πολιτών στο φιλοτουρκικό τερατούργημα του σχεδίου Ανάν διέσωσε την Κυπριακή Δημοκρατία: Δεν την έσωσαν οι πολιτικοί…

Δημοσιεύτηκε στις

Του ΣΑΒΒΑ ΙΑΚΩΒΙΔΗ, Λευκωσία

Στις 11 Νοεμβρίου 2002, ο τότε ΓΓ του ΟΗΕ, Κόφι Ανάν, παρέδωσε στους Έλληνες και στους Τούρκους της Κύπρου και στις τρεις εγγυήτριες δυνάμεις -Ελλάδα, Τουρκία και Βρετανία- το Σχέδιο Ανάν Ι, για την επίλυση του Κυπριακού.

Στις 16 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε στο Λευκόθεο στάδιο, στη Λευκωσία, ογκωδέστατη συγκέντρωση πολιτών, μετά από πρόσκληση της Κίνησης Πολιτών εναντίον του Σχεδίου Ανάν.

Ήταν η φρενιτιώδης αρχή και το ένστικτο εθνικής και βιολογικής επιβίωσης των Ελλήνων, που ολοπρόθυμα στρατεύτηκαν για να απορριφθεί ένα σχέδιο, το οποίο θα παρέδιδε την Κυπριακή Δημοκρατία αύτανδρη σε μία νέα τουρκοκρατία.

Επικεφαλής της Κίνησης ήταν ο Άντης Χριστοφορίδης, με την υποστήριξη πλειάδας νέων επιστημόνων όπως ο Αχιλλέας Αιμιλιανίδης, ο Γιώργος Κέντας, ο Μιχάλης Κοντός και πάρα πολλοί άλλοι.

Το Συγκρότημα ΔΙΑΣ, με εμπροσθοφυλακή την εφημερίδα «Σημερινή», της οποίας ήμουνα αρχισυντάκτης, και το Ράδιο Πρώτο με τον Λάζαρο Μαύρο όπως και η τηλεόραση SIGMA, υπό την καθοδήγηση και ακούραστη ενθάρρυνση του Διευθυντή μας, Κώστα Ν. Χατζηκωστή, αναλάβαμε να διαφωτίσουμε, να εξηγήσουμε και να επιχειρηματολογήσουμε γιατί το σχέδιο έπρεπε να απορριφθεί, αφού, διά της υπογραφής μας, θα νομιμοποιούσε την τουρκοποίηση της Κύπρου.

  • Βεβαίως υπήρχαν και οι θιασώτες του σχεδίου, οι οποίοι υποστήριζαν ότι δεν έπρεπε να χάσουμε την ευκαιρία να επιλύσουμε το Κυπριακό. Η άποψη όσων τάχθηκαν υπέρ του «ναι» ήταν κατανοητή και δημοκρατικά σεβαστή. Τι να πει, όμως, κανείς για την εκβιαστική, εκφοβιστική, απειλητική συμπεριφορά Κυπρίων και Ελλήνων πολιτικών;

>Θυμόμαστε και δεν ξεχνούμε: Τον Νίκο Αναστασιάδη, που καθημερινά εκβίαζε, εκφόβιζε και απειλούσε, ακόμα και μετά την απόρριψη του σχεδίου, ότι θα μας το φέρει και θα μας το επιβάλει.

>Θυμόμαστε και δεν ξεχνούμε τον Γιαννάκη Κασουλίδη, που μας απειλούσε με «Μικρασιατική Καταστροφή».

>Θυμόμαστε και δεν ξεχνούμε τον Γλαύκο Κληρίδη που, ένδακρυς, ορκιζόταν στο Ιερό Ευαγγέλιο ότι προτιμούσε να πεθάνει παρά να δει το σχέδιο να απορρίπτεται.

>Θυμόμαστε και δεν ξεχνούμε εκβιασμούς από Έλληνες πολιτικούς, που επέμεναν να αποδεχθούμε ένα σχέδιο που κάθε λέξη, πρόταση και παράγραφός του επιδεχόταν παντοειδείς ερμηνείες και παρερμηνείες.

Παρατηρήθηκε, έτσι, το πρωτοφανές και συγκλονιστικό φαινόμενο: Οι πολίτες, στη συντριπτική πλειοψηφία τους, τάχθηκαν εναντίον του σχεδίου και σχεδόν όλα τα κόμματα τάχθηκαν υπέρ. Οι πολίτες αντιλήφθηκαν πριν από τους πολιτικούς τα εξής φοβερά:

Το Σχέδιο Ανάν, ως μοντέλο λύσης, δεν είχε εφαρμοστεί πουθενά στον κόσμο, ούτε και υπήρχε ως θεωρητική πρόταση σε κανένα βιβλίο. Η Κυπριακή Δημοκρατία, διεθνώς αναγνωρισμένη και έτοιμη να ενταχθεί στην ΕΕ, θα διαλυόταν και στη θέση της θα καθιδρυόταν η «Ενωμένη Κυπριακή Δημοκρατία».

  • Αργότερα, στο κοινό ανακοινωθέν Αναστασιάδη-κατοχικού Έρογλου, θα ονομαζόταν «Ενωμένη Κυπριακή Ομοσπονδία», που θα προέκυπτε από χωριστά και ταυτόχρονα δημοψηφίσματα. Η νέα κρατική οντότητα δεν θα ήταν μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας, που θα μετατρεπόταν σε τουρκικό προτεκτοράτο.

Ο διεθνώς αναγνωρισμένος Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας εξισούτο προς τον κατοχικό ηγέτη ενός ανύπαρκτου κράτους. Νομιμοποιούνταν αναδρομικά όλες οι παράνομες πράξεις εκτελεστικής, νομοθετικής και δικαστικής φύσης του ψευδοκράτους. Η διεθνής εκπροσώπηση των συνιστώντων κρατών εξαρτιόταν από τη συναίνεσή τους. Οι πρόνοιες του σχεδίου δεν μπορούσαν να τροποποιηθούν αν παρετηρείτο δυσλειτουργία.

Το νέο κράτος θα κυβερνάτο από εξαμελές προεδρικό συμβούλιο. Το δικαίωμα βέτο ήταν απεριόριστο και επεκτεινόταν σε όλα τα θέματα. Θα υπήρχαν τρεις κυβερνήσεις και τέσσερα Κοινοβούλια:

Ομοσπονδιακή Γερουσία και Βουλή και Κοινοβούλια των δύο συνιστώντων κρατών καθώς και τρεις αστυνομικές δυνάμεις και τρεις δημόσιες υπηρεσίες. Η συντήρηση αυτού του υδροκέφαλου μορφώματος θα επιβάρυνε τους Έλληνες της Κύπρου

Μία ψήφος Τ/κυπρίου ισοδυναμούσε προς οκτώ ψήφους Ε/κυπρίων. Το Ανώτατο Δικαστήριο και όχι τα εκλεγμένα όργανα του κράτους θα ήταν το πολιτικό όργανο που θα ασκούσε εκτελεστική και νομοθετική εξουσία. Ο εποικισμός και η τουρκική εισβολή δεν καταδικάζονταν. Οι περισσότεροι έποικοι νομιμοποιούνταν, αλλά δεν υπήρχε καμία πρόνοια πώς θα αποχωρούσαν οι υπόλοιποι.

Οι πρόσφυγες δεν επέστρεφαν όλοι και έπρεπε να περάσουν πολλά χρόνια και μέσα από απίστευτους περιορισμούς αν θα επέστρεφαν κάποιοι. Η Κύπρος θα αφοπλιζόταν, αλλά οι δύο εγγυήτριες δυνάμεις θα διατηρούσαν στρατιωτικά αποσπάσματα με 6.000 άνδρες και η Βρετανία όλα τα στρατεύματα και τις Βάσεις της.

Ο πνευματικός πατέρας αυτής της πολιτειακής τερατουργίας και αυτού του πρωτοφανούς τραγέλαφου ήταν ο λόρδος Χάνεϊ, που μας απείλησε ότι θα μας φέρνει το σχέδιο ξανά και ξανά μέχρι να το επιβάλει. Αυτό ήταν αποτέλεσμα των συνομιλιών Κληρίδη-Ντενκτάς, με τη συνεπικουρία των Μαρκίδη, Βασιλείου και τη συναίνεση της Αθήνας.

Το Σχέδιο Ανάν ήταν η πλήρης ικανοποίηση των τουρκικών αξιώσεων, των βρετανικών επιδιώξεων και των αμερικανικών βλέψεων στην Αν. Μεσόγειο. Είπαν:

Μεχμέτ Αλί Μπιράντ, γνωστός Τούρκος δημοσιογράφος: «Αν ήμουν Έλληνας, δεν θα συμφωνούσα σε λύση του Κυπριακού δέκα μέρες πριν από την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ». Στέφανος Μάνος: «Ζουρλομανδίας». Δημ. Τσάτσος: «Μόνο ένας παράφρων θα μπορούσε να συντάξει το σχέδιο Ανάν». Ευ. Βενιζέλος: «Τέρας. Είναι θέμα δύο λεπτών να το ξετινάξεις από πλευράς συνταγματικού, διεθνούς και ευρωπαϊκού δικαίου».

Τα Ηνωμένα Έθνη ποδοπάτησαν τα περί Κύπρου ψηφίσματα και παραβίασαν τον Καταστατικό Χάρτη τους. Ο ΓΓ του ΟΗΕ ξέφυγε από το γράμμα και το πνεύμα του ρόλου του με την ανοχή Αθήνας και Λευκωσίας. Βρετανία, ΗΠΑ και ΕΕ επιδίωκαν άμεση λύση του Κυπριακού ικανοποιώντας όλες τις τουρκικές αξιώσεις. Ο Τάσσος Παπαδόπουλος, στις 7/4/2004, Μεγάλη Πέμπτη, σε διάγγελμά του, διασάλπισε:

  • «Παρέλαβα κράτος διεθνώς αναγνωρισμένο. Δεν θα παραδώσω ‘’κοινότητα’’ χωρίς δικαίωμα λόγου διεθνώς και σε αναζήτηση κηδεμόνα». Ο Τάσσος είχε μία, μοναδική και ιστορική ευκαιρία: Να θάψει οριστικά το σχέδιο Ανάν, μετά το βροντερό ΟΧΙ του 76%, να ανατρέψει όλη την μέχρι τότε ολέθρια στρατηγική της ελληνικής πλευράς και να αναδειχθεί σε Εθνάρχη. Δεν αξιοποίησε το ΟΧΙ.

Προτίμησε να ενεργήσει ως πολιτικάντης, που σκεφτόταν τις εκλογές του 2008. Μία είναι η αμάχητη πραγματικότητα: Το 2004, οι πολίτες διέσωσαν την Κυπριακή Δημοκρατία από τη διάλυση και κατάλυσή της. ΟΧΙ οι πολιτικοί, οι οποίοι μέχρι σήμερα απεργάζονται την τουρκοποίησή της διά της αγγλοτουρκοδιζωνικής τερατουργίας. Εμφανώς δεν καταλαβαίνουν όσα λέγει ο Ν. Σαρρής:

«Η διζωνική δεν αποτελεί επανένωση της Κύπρου, αλλά θα σημάνει την οιονεί Ένωση με την Τουρκία, τη μετατροπή της σε ένα οικτρό προτεκτοράτο της Τουρκίας!». Ακούτε, διζωνικέ Πρόεδρε Χριστοδουλίδη;

 

https://hellasjournal.com/2023/04/to-ochi-ton-politon-sto-filotourkiko-teratourgima-tou-schediou-anan-diesose-tin-kipriaki-dimokratia-den-tin-esosan-i-politiki/?fbclid=IwAR0D3opltLM7AApXRxaIaFFU-tAX68FRYTr91MIIKz69-Dk5tD0aMNDQvKE

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα Χειριστή Ασυρμάτων Μέσων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Αναγκαία η επαναχάραξη του χάρτη του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη, μιλώντας στον 98.4, εξήγησε πως η δημοσιοποίηση χάρτη με τις 4 Θαλάσσιες Χωροταξικές Ενότητες είναι ένα βήμα, δεν αποτελεί όμως καθαυτό τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, όπως προβλέπεται από την Κοινοτική Οδηγία του 2014.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη, μιλώντας στον 98.4, εξήγησε πως η δημοσιοποίηση χάρτη με τις 4 Θαλάσσιες Χωροταξικές Ενότητες είναι ένα βήμα, δεν αποτελεί όμως καθαυτό τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, όπως προβλέπεται από την Κοινοτική Οδηγία του 2014

Η καθηγήτρια Στέλλα Κυβέλου – Χιωτίνη είναι εμπειρογνώμονας και καθηγήτρια Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, Γαλάζιας Οικονομίας και Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού (ΘΧΣ) στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Ως μέρος του Μηχανισμού Στήριξης για τον ΘΧΣ, είναι η γεωγραφική εμπειρογνώμονας για την Ανατολική Μεσόγειο.

Διετέλεσε διευθύντρια του Εθνικού Σημείου Επαφής ESPON2013 (2008-2014), παρέχοντας παράλληλα συμβουλευτικές υπηρεσίες στο ελληνικό Υπουργείο Ανάπτυξης. Έχει συμμετάσχει ως εμπειρογνώμονας σε πολλά έργα ΘΧΣ και γαλάζιας οικονομίας.

Σήμερα είναι επιστημονική υπεύθυνη του εθνικού ερευνητικού προγράμματος HER-SEA: «Ανάπτυξη Δικτύου Παρατήρησης για τη Θαλάσσια Πολιτιστική Κληρονομιά (MCH/UCH) στην Ελλάδα», και συντονίστρια (για την Ελλάδα) του έργου REGINA-MSP (EMFAF) που ασχολείται με τις Περιφέρειες για την ενίσχυση του εθνικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, υπό τον συντονισμό του Γαλλικού CEREMA. Στο πλαίσιο αυτό συνέβαλε, μεταξύ άλλων, στον σχεδιασμό Εκπαιδευτικού Προγράμματος ΘΧΣ για τοπικά και περιφερειακά στελέχη στην Ευρώπη.

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη, μιλώντας στον 98.4, εξήγησε πως η δημοσιοποίηση χάρτη με τις 4 Θαλάσσιες Χωροταξικές Ενότητες είναι ένα βήμα, δεν αποτελεί όμως καθαυτό τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, όπως προβλέπεται από την Κοινοτική Οδηγία του 2014.

Όπως σημείωσε, πρόκειται για σχεδιασμό στα εθνικά ύδατα κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων (χωρικά ύδατα / ΑΟΖ) και, έστω και τώρα, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όλες οι παρούσες και μελλοντικές στρατηγικές δραστηριότητες της Ελλάδας στον θαλάσσιο χώρο.

Η καθηγήτρια απηύθυνε έκκληση για επαναχάραξη του χάρτη, καθώς είναι χωροταξικά και γεωπολιτικά ισχυρότερη η ένταξη του Νοτίου Αιγαίου, των Δωδεκανήσων, του συμπλέγματος Καστελλόριζου, της Κάσου και της Καρπάθου στην ίδια χωροταξική ενότητα με την Κρήτη.

Η κ. Κυβέλου – Χιωτίνη εξήγησε επίσης τι είναι ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός, τον ρόλο των Περιφερειακών Χωροταξικών Σχεδίων, τη σημασία των Θαλάσσιων Πάρκων και γιατί η κατάτμησή τους, ιδίως στο Νότιο Αιγαίο, είναι γεωπολιτικά προβληματική. Τέλος, ανέδειξε την αμφισημία της χρήσης των όρων “υφαλοκρηπίδα” στο Αιγαίο και “ΑΟΖ” στο Ιόνιο, επισημαίνοντας πως μόνο η Τουρκία χρησιμοποιεί επίμονα τον όρο “υφαλοκρηπίδα” με συγκεκριμένη στρατηγική στόχευση.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Μπορεί η ΕΕ να προστατεύσει τον εαυτό της;

Η Ευρώπη θα πρέπει να είναι σε θέση να υπερασπιστεί τον εαυτό της με ή χωρίς τις ΗΠΑ. Ωστόσο δεν πρέπει να έχει ψευδαισθήσεις και να θεωρήσει πως το σχέδιο Readiness 2030 είναι αρκετό για να μπορέσει να ανεξαρτητοποιηθεί πλήρως από τους συμμάχους της.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τις προκλήσεις και τις δυνατότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ενισχύσει την αυτονομία της στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας μέχρι το 2030 εξετάζεται σε άρθρο της αναλύτριας Κωνσταντίνας Νίκου για το ΚΕΔΙΣΑ με τίτλο «Readiness 2030: Μπορεί η ΕΕ να προστατεύσει τον εαυτό της;». Η ανάλυση επικεντρώνεται στις στρατηγικές που απαιτούνται για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής ικανότητας, την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και την ανάπτυξη μιας πιο ανεξάρτητης εξωτερικής πολιτικής. Επισημαίνεται η ανάγκη για ενισχυμένη συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών και την αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων για την επίτευξη αυτών των στόχων.​

Διαβάστε αναλυτικά το άρθρο:

Η ασφάλεια αποτελούσε πάντοτε προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακόμη κι αν στην αρχή ο συγκεκριμένος όρος δεν είχε στρατιωτικό περιεχόμενο. Εδώ και δεκαετίες προσπαθεί να διατηρήσει εντός των συνόρων της μια κοινωνία όπου οι πολίτες της θα μπορούν να ζουν ειρηνικά, ελεύθεροι και ασφαλείς. Ως μια κανονιστική δύναμη, βασίζει την εσωτερική της λειτουργία σε συγκεκριμένες αξίες όπως η δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το κράτος δικαίου και έχει θέσει τις ανάλογες κατευθυντήριες γραμμές ώστε να προωθήσει τις αξίες αυτές μέσω της εξωτερικής της πολιτικής. Έτσι, η ισχύς, με την έννοια της στρατιωτικής δύναμης και της ισχύος, δεν αποτελούσε κυρίαρχο μέλημά της. Μάλιστα, η ίδρυσή της αποσκοπούσε στο ακριβώς αντίθετο, δηλαδή τη μείωση της ανάγκης για ισχύ που διακατείχε τα ευρωπαϊκά κράτη και τα είχε φέρει σε συνεχείς συγκρούσεις μεταξύ τους κατά το παρελθόν. Πλέον, όμως, το διεθνές σύστημα έχει μεταβληθεί και γεγονότα όπως η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η απροθυμία των ΗΠΑ να συνεχίσουν το ρόλο τους ως εγγυητές ασφαλείας της Ευρώπης, αναγκάζει την ΕΕ να αναθεωρήσει σχετικά με τη στρατιωτική ισχύ και την αμυντική της πολιτική.

Η πρώτη απόπειρα οικοδόμησης ευρωπαϊκής άμυνας έγινε το 1952 με την υπογραφή της Συνθήκης για τη δημιουργία Ευρωπαϊκής Αμυντικής Κοινότητας, η οποία όμως δεν επικυρώθηκε ποτέ. Η ιδέα της ευρωπαϊκής άμυνας, επανεμφανίστηκε το 1992 μέσω της ΚΕΠΠΑ[1], ωστόσο οι μέχρι τώρα δράσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο αυτής αφορούσαν ειρηνευτικές αποστολές και είχαν πολιτικό χαρακτήρα. Σημαντικό βήμα που φανέρωσε την επιθυμία της ΕΕ να ασκήσει σκληρή ισχύ έγινε με την επιχείρηση ASPIDES το Φεβρουάριο του 2024. Η επιχείρηση αυτή έχει στόχο την προστασία των εμπορικών πλοίων από επιθέσεις των Χούθις της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα και έχει επιτύχει την κατάρριψη πλήθους UAVs, USVs και βαλλιστικών πυραύλων. Έπειτα, η στρατιωτική στήριξη στην Ουκρανία, μέσω της παροχής πυρομαχικών και πυραύλων, θα μπορούσε επίσης να χαρακτηριστεί έμμεση επίδειξη σκληρής ισχύος. Η πιο αποφασιστική όμως κίνηση για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής άμυνας έγινε στις αρχές Μαρτίου του 2025, όταν η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen ανακοίνωσε το σχέδιο Επανεξοπλισμού της Ευρώπης (Rearm Europe).

Η Λευκή Βίβλος για την αύξηση των αμυντικών δυνατοτήτων και της παραγωγής, παρουσιάστηκε στις 19 Μαρτίου με τον τίτλο της να είναι πλέον Readiness 2030. Το επίσημο έγγραφο για την άμυνα μετονομάστηκε μετά από αντιδράσεις της Ισπανίας και της Ιταλίας που υποστήριξαν πως ο όρος «Rearm» (Επανεξοπλισμός) είναι ιδιαίτερα φορτισμένος και θα μπορούσε να αναστατώσει τους Ευρωπαίους πολίτες. Το νέο όνομα του σχεδίου αποτελεί αναφορά στην ημερομηνία κατά την οποία υπολογίζεται πως η Ρωσία θα έχει τις απαραίτητες ικανότητες ώστε να επιτεθεί σε μια χώρα μέλος της ΕΕ ή του ΝΑΤΟ. Υπηρεσίες πληροφοριών της Δανίας, της Πολωνίας, της Γερμανίας αλλά και των Βαλτικών χωρών εκτιμούν πως η Μόσχα θα είναι έτοιμη για ένοπλη επίθεση σε ευρωπαϊκό έδαφος μέσα στα επόμενα 4 με 10 χρόνια. Σήμερα, η Ρωσική Ομοσπονδία είναι αποδεδειγμένα ισχυρότερη στρατιωτικά από ό,τι ήταν το 2022 κατά την εισβολή της σε ουκρανικό έδαφος, με το στρατό της να έχει πλέον αποκτήσει σημαντική εμπειρία στο πεδίο της μάχης και την αμυντική της παραγωγή να έχει αυξηθεί σημαντικά. Συγκεκριμένα, μόνο το 2024 κατασκεύασε και αναβάθμισε πάνω από 1.550 tanks (+220% συγκριτικά με το 2022), 450 πυροβολικά παντός τύπου (+435%) και 5.700 τεθωρακισμένα οχήματα (+150%). Μπορεί το μεγαλύτερο ποσοστό να αφορά κυρίως εκσυγχρονισμένο εξοπλισμό σοβιετικής παραγωγής, ωστόσο ακόμη και η μειωμένη παραγωγή νέου εξοπλισμού θα ευνοήσει σημαντικά τη Ρωσία, ιδιαίτερα μετά τη λήξη του ρωσοουκρανικού πολέμου. Επιπλέον, αφού αρχικά βασιζόταν κυρίως στο Ιράν για την προμήθεια UAVs, πλέον έχει καταφέρει η ίδια σημαντική παραγωγή drones.

Τα παραπάνω γεγονότα φαίνεται πως ανησυχούν ιδιαίτερα την ευρωπαϊκή ηγεσία, που πασχίζει να επανορθώσει για όλα αυτά τα χρόνια που είχε επαναπαυθεί στις ΗΠΑ για την ασφάλειά της. Η έλλειψη αποδοτικών δαπανών και επενδύσεων στον αμυντικό τομέα είναι φανερή τα τελευταία χρόνια και αυτό είχε επιζήμιο αντίκτυπο στις στρατιωτικές δυνατότητες της ΕΕ. Το σχέδιο Readiness 2030, που ετοιμάζεται να κινητοποιήσει 800 δισεκατομμύρια ευρώ, περιλαμβάνει 6 κύρια σημεία/προτάσεις για την κάλυψη αυτών των ελλείψεων και την ανάπτυξη μιας ισχυρής αμυντικής βιομηχανίας. Αρχικά, καλεί τα κράτη μέλη να επενδύσουν σε εθνικό επίπεδο στις στρατιωτικές τους δυνατότητες, ιδιαίτερα στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και της κβαντικής τεχνολογίας. Δεύτερον, η στήριξη στην Ουκρανία παραμένει σημαντική για την ΕΕ, που θεωρεί πως το Κίεβο θα μπορεί να μοιραστεί την εμπειρία πεδίου που έχει αποκτήσει καθώς και να συμβάλει στα ευρωπαϊκά αμυντικά προγράμματα. Τρίτον, υπογραμμίζεται η ανάγκη για μια καινοτόμο και πιο ανταγωνιστική ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία, που θα εντατικοποιήσει την παραγωγική της ικανότητα και θα μειώσει την εξάρτηση από εξωτερικούς προμηθευτές. Τέταρτον, προαναγγέλλεται αύξηση των αμυντικών δαπανών η οποία θα στηριχθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αλλά και από το νέο χρηματοδοτικό όργανο «Security and Action for Europe (SAFE)». Το πέμπτο από τα κύρια σημεία του σχεδίου κάνει λόγο για ενδυνάμωση των εταιρικών σχέσεων με «ομοϊδεάτες» εταίρους-κράτη, μεταξύ των οποίων βρίσκονται το Ηνωμένο Βασίλειο, ο Καναδάς, οι ΗΠΑ, η Νορβηγία, η Τουρκία κι η Ινδία. Τέλος, το Readiness 2030 αναφέρεται στην ανάγκη για προετοιμασία της ΕΕ -ακόμη και για τα χειρότερα πιθανά σενάρια- μέσω της βελτίωσης στρατιωτικής κινητικότητας, της δημιουργίας αποθεμάτων βασικών πόρων και της ενδυνάμωσης συνόρων, ιδιαιτέρως των χερσαίων με τη Λευκορωσία και τη Ρωσία.

Είναι φανερό πως οι αμυντικές πρωτοβουλίες της ΕΕ εστιάζουν σε βραχυπρόθεσμες λύσεις και αποτελούν μια κίνηση-αντίδραση στις προκλήσεις ασφαλείας που αντιμετωπίζει σήμερα. Η ενίσχυση της στρατιωτικής υποστήριξης προς το Κίεβο θα μπορούσε όντως να ευνοήσει τους Ευρωπαίους, καθώς η Ουκρανία βρίσκεται γεωγραφικά ανάμεσα στους δυο δυνητικούς αντιπάλους- την ΕΕ και τη Ρωσία- κι έτσι με την αντίστασή της ίσως δώσει στην Ευρώπη χρόνο να προετοιμαστεί καλύτερα. Ωστόσο, αν οι Ευρωπαίοι θέλουν μια αποδοτική άμυνα, θα πρέπει να εστιάσουν σε μακροπρόθεσμες πολιτικές που θα οδηγήσουν σε μια ενοποίηση στον αμυντικό τομέα. Οι προηγούμενες άκαρπες προσπάθειες αμυντικής ενοποίησης, όπως αυτή της Ευρωπαϊκής Αμυντικής Κοινότητας (που επίσης εμφανίστηκε αιφνιδιαστικά μετά από τους φόβους που δημιούργησε η εισβολή της Βόρειας Κορέας στη Νότια Κορέα το 1950), θα πρέπει να υπενθυμίζουν στην Ευρώπη πως δεν μπορεί συνεχώς να καταφεύγει σε μέτρα και δαπάνες «έκτακτης ανάγκης». Επιπλέον, για την επίτευξη μιας ουσιαστικά κοινής άμυνας, θα πρέπει η ΕΕ να προχωρήσει σε θεσμικές μεταρρυθμίσεις και να συνειδητοποιήσει ότι η ανάγκη για ομοφωνία κατά τις ψηφοφορίες που αφορούν την άμυνα και την εξωτερική πολιτική πολλές φορές καθυστερεί ή μπλοκάρει εντελώς τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων.

Μπορεί η ρωσική απειλή να μην είναι άμεση για την πλειοψηφία των ευρωπαϊκών κρατών, ωστόσο ακόμη και μια μικρής κλίμακας εμπλοκή στην Ανατολική Ευρώπη, θα μπορούσε να επηρεάσει τη λειτουργία ολόκληρης της Ένωσης. Οποιαδήποτε αποτυχία ή δισταγμός της ΕΕ να αντιδράσει σε ένα τέτοιο συμβάν, θα μπορούσε να καταλύσει το θεσμικό της ιστό και να κλωνίσει την πολιτική σταθερότητα που την κράτησε ευημερούσα και ασφαλή όλα αυτά τα χρόνια. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δωθεί στις υβριδικές απειλές, αφού οι κυβερνοεπιθέσεις, η δολιοφθορά σε κρίσιμες υποδομές και οι εκστρατείες παραπληροφόρησης αποτελούν γνωστές τακτικές της Ρωσίας για πρόκληση αστάθειας σε τρίτες χώρες. Το Σχέδιο Στρατηγικής Ετοιμότητας της ΕΕ (Prepardness Union Strategy), που δημοσιεύθηκε στις 26 Μαρτίου, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την επίτευξη του παραπάνω σκοπού. Είναι αδιαμφισβήτητο πως η Ευρώπη θα πρέπει να είναι σε θέση να υπερασπιστεί τον εαυτό της με ή χωρίς τις ΗΠΑ. Ωστόσο δεν πρέπει να έχει ψευδαισθήσεις και να θεωρήσει πως το σχέδιο Readiness 2030 είναι αρκετό για να μπορέσει να ανεξαρτητοποιηθεί πλήρως από τους συμμάχους της. Εξάλλου και η Ρωσία χαίρει και αυτή στρατιωτικής υποστήριξης από χώρες όπως το Ιράν, η Βόρεια Κορέα και η Κίνα. Το ΝΑΤΟ θα παραμείνει ο ακρογωνιαίος λίθος για την ευρωπαϊκή άμυνα, χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα πρέπει να βασιζόμαστε αποκλειστικά στους υπερατλαντικούς συμμάχους μας. Έχουμε υποχρέωση σαν Ευρωπαίοι να ενισχύσουμε την άμυνά μας, να είμαστε σε θέση να παράγουμε σημαντική προστιθέμενη αξία και να είμαστε απαραίτητα και χρήσιμα μέλη της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας. Τέλος, κατά τη συνεργασία με τρίτες χώρες στον τομέα της ασφάλειας και της άμυνας, η ΕΕ έχει υποχρέωση να μη χάσει την ταυτότητά της. Δεν πρέπει να θυσιάσει τις αξίες της και να παραμένει αδιάφορη σε περιστατικά που δηλώνουν απουσία δημοκρατικών διαδικασιών (όπως έγινε με τα πρόσφατα γεγονότα στην Τουρκία), μόνο και μόνο για να μη δυσαρεστήσει κάποιον εν δυνάμει προμηθευτή του μελλοντικού της οπλοστασίου.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Η τραγωδία του Πάπα Φραγκίσκου! Πως το «όργανο του Θεού» έγινε πολύ συχνά όργανο των παγκόσμιων ελίτ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο Πάπας Φραγκίσκος πέθανε. Ο 266ος Επίσκοπος της Ρώμης απεβίωσε σήμερα το πρωί στις 7:35 π.μ. Ήταν ο πρώτος Λατινοαμερικανός και ο πρώτος Ιησουίτης που κατέλαβε το παπικό αξίωμα. Είναι απόδειξη της επιμονής του απέναντι στην ασθένεια το γεγονός ότι κατάφερε να ευχηθεί «Καλό Πάσχα» σε χιλιάδες πιστούς στην Πλατεία του Αγίου Πέτρου μόλις λίγες ώρες προτού «επιστρέψει στον Οίκο του Πατέρα», όπως ανέφερε το Βατικανό. Κι όμως, παρά τη δύναμη της θέλησής του, το παποτικό έργο των 12 ετών του Φραγκίσκου υπήρξε τελικά τραγικό. Το «όργανο του Θεού» στη Ρώμη συχνά άφηνε τον εαυτό του να γίνει όργανο των παγκόσμιων ελίτ, και η πίστη όπως και η πολιτική υπέφεραν εξαιτίας αυτού.

Γεννήθηκε ως Χόρχε Μπεργκόλιο στο Μπουένος Άιρες το 1936, γιος Ιταλών μεταναστών που είχαν μεταβεί στην Αργεντινή για να ξεφύγουν από τη φασιστική δικτατορία του Μουσολίνι. Υπάρχει μια γλυκιά ιστορική ειρωνεία στο γεγονός ότι ο γιος τους επέστρεψε αργότερα στην Ιταλία για να αναλάβει το ιερότερο αξίωμα του Καθολικισμού: εξελέγη Πάπας το 2013, μετά την παραίτηση του Βενέδικτου ΙΣΤ΄.

Προσπάθησε να φέρει στο Βατικανό τις αρετές που είχε αγκαλιάσει ως Επίσκοπος του Μπουένος Άιρες: την αγάπη για τους φτωχούς και τους περιθωριοποιημένους. Όμως σε όλη του τη ζωή τον στοίχειωναν οι κατηγορίες ότι είχε υποστηρίξει τη στρατιωτική δικτατορία που κυβερνούσε την Αργεντινή από το 1976 έως το 1983. Εκείνη την εποχή ήταν επικεφαλής του Ιησουιτικού Τάγματος της Αργεντινής, και το τάγμα είχε υποστηρίξει τη χούντα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ NEWSFIRE.GR

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διεθνή17 λεπτά πριν

Πεσκόφ: Ο Πούτιν είναι πρόθυμος να συζητήσει την πρόταση του Ζελένσκι για παύση των επιθέσεων σε μη στρατιωτικές υποδομές

Η Ρωσία είναι έτοιμη να εξετάσει πρόταση του Ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι για παύση των επιθέσεων και από τις δύο...

Διεθνή47 λεπτά πριν

Τζέι Ντι Βανς στην Ινδία: Οι σχέσεις Ουάσιγκτον και Νέου Δελχί θα διαμορφώσουν τον 21ο αιώνα

«Αν η Ινδία και οι ΗΠΑ συνεργαστούν επιτυχώς, θα δούμε έναν 21ο αιώνα με ευημερία και ειρήνη», τόνισε ο Βανς...

Άμυνα1 ώρα πριν

Handelsblatt: Mεγάλες εταιρείες για υλικοτεχνική βοήθεια προσεγγίζει ο γερμανικός στρατός

Η Γερμανία – ένας υλικοτεχνικός κόμβος λόγω της κεντρικής της θέσης στην Ευρώπη – έχει δεσμευτεί για να συνεισφέρει 35.000...

Διεθνή1 ώρα πριν

Ξεκινά ο πόλεμος των άστρων; Η Κίνα επιδιώκει να στήσει βάση στη Σελήνη!

Ο σκληρός ανταγωνισμός με ΗΠΑ-Ευρώπη μεταφέρεται στο διάστημα

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Αναγκαία η επαναχάραξη του χάρτη του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού

Η κ. Κυβέλου - Χιωτίνη, μιλώντας στον 98.4, εξήγησε πως η δημοσιοποίηση χάρτη με τις 4 Θαλάσσιες Χωροταξικές Ενότητες είναι...

Δημοφιλή