Ακολουθήστε μας

Άμυνα

Το Δόγμα Ενιαίου Αμυντικού Χώρου Περνά από την Ρόδο

Δημοσιεύτηκε στις

Εικόνα 1: Το θαλασσοχερσαίο μέτωπο Ελληνισμού και Τουρκίας σε σχήμα “L” με γωνία στην Ρόδο.

Το στρατηγικό βάθος του Ελληνισμού

Γράφει Ειδικός Συνεργάτης

Το στρατηγικό βάθος του Ελληνισμού στηρίζεται στην συνέχεια της ελληνικής κυριαρχίας πάνω στον κεντρικό άξονα της Ανατολικής Μεσογείου, από τα ανοιχτά των ακτών του Ισραήλ, του Λιβάνου και της Συρίας μέχρι την είσοδο της Αδριατικής βόρεια των Διαποντίων Νήσων. Μια απλή ματιά στον χάρτη φανερώνει ότι το κέντρο βάρους αυτής της μικτής θαλασσοχερσαίας περιοχής κείται στην ευρύτερη περιοχή των Δωδεκανήσων, με εξέχουσα την νήσο Ρόδο.

Η αποτελεσματική σύμπηξη ενιαίου και συνεχούς αμυντικού μετώπου Ελλάδας και Κύπρου απέναντι στην δομική απειλή από την Τουρκία, κατά την έννοια του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου που εισήγαγε ο αείμνηστος πατριώτης καθηγητής Χριστόδουλος Γιαλλουρίδης και έκρυψαν στα συρτάρια η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ του Σημίτη και απαξάπασες οι διάδοχοί της κυβερνήσεις από το 1996 και εντεύθεν, το οποίο θα θωρακίζει σφιχτά τα προπύργια του Ελληνισμού από την Θράκη μέχρι την Κύπρο, προϋποθέτει λοιπόν την ανάδειξη των Δωδεκανήσων και ειδικά της Ρόδου σε σημείο στρατηγικής ελληνικής στρατιωτικής παρουσίας, μέσω της δημιουργίας κεντρικής χερσαίας και αεροναυτικής ελληνικής βάσης.

Πιο συγκεκριμένα, η τρέχουσα αμυντική διάταξη των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων είναι επιεικώς προβληματική. Ο λόγος είναι ότι βασίζεται σε μικροελλαδικές/παλαιοελλαδικές αντιλήψεις που συμπυκνώνονται σε φράσεις όπως «η Κύπρος κείται μακράν», ως αν η Κύπρος να μην αποτελεί αναπόσπαστο μέλος του Ελληνισμού. Αυτή η μικροελλαδική οπτική επεκτείνεται δυστυχώς ακόμα και επί των ακριτικών τμημάτων της ίδιας της ελλαδικής επικράτειας, όπως τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα, αντιμετωπίζοντάς τα με την νοσηρή λογική ότι αυτά είναι «λιγότερο ελληνικά» απ’ ό,τι για παράδειγμα η Πελοπόννησος ή η Θεσσαλία. Με βάση αυτή την μειοδοτική αντίληψη, οι μεγάλες βάσεις των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων, ειδικά του ναυτικού και της αεροπορίας, είναι τοποθετημένες πολύ μακριά από το θαλασσοχερσαίο μέτωπο με την Τουρκία, σε σημεία είτε της ηπειρωτικής Ελλάδας (Λάρισα) είτε του νότιου άκρου του Αιγαίου (Κρήτη). Αυτή η υποβέλτιστη κατανομή των ελληνικών «ορμητηρίων» δημιουργεί κομβικό στρατηγικό μειονέκτημα στον Ελληνισμό, αφού αφήνει στην Τουρκία το πλεονέκτημα της άμεσης προσβολής των νησιών του ανατολικού Αιγαίου και της Κύπρου χωρίς ο Ελληνισμός να έχει την δυνατότητα ισχυρής αντίστασης στην πρώτη του γραμμή άμυνας. Δεν είναι δυνατόν η άμυνα της Λέσβου, της Χίου, της Σάμου, της Κω και της Ρόδου να εξαρτάται από βάσεις σε απόσταση μεγαλύτερη των 200 χιλιομέτρων από αυτές (Λάρισα, Σούδα, Καστέλλι, Σαλαμίνα), την στιγμή που η αναμενόμενη επίθεση που θα δεχτούν θα προέρχεται από βάσεις της δυτικής Μικράς Ασίας σε μικρότερη απόσταση από την προαναφερθείσα (Ακσάζ, Μπαλικεσίρ, Γκαζιεμίρ Σμύρνης). Πολλώ δε μάλλον δεν μπορεί η άμυνα της Κύπρου να εξαρτάται από βάσεις σε απόσταση 700 χιλιομέτρων (Σούδα, Καστέλλι), την στιγμή που η Κύπρος αναμένεται να δεχθεί επίθεση από βάσεις σε απόσταση μικρότερη των 300 χιλιομέτρων (Αλεξανδρέττα). Πώς όμως γίνεται να προστατευθεί αποτελεσματικά ένα θαλασσοχερσαίο μέτωπο συνολικού μήκους άνω των 1000 χιλιομέτρων χωρίς να πολυδιασπαστούν οι διαθέσιμες δυνάμεις και χωρίς να δοθεί πρόωρη αφορμή στην κατοχική δύναμη να επιτεθεί λόγω άμεσης εγκατάστασης ελλαδικών δυνάμεων στην Κύπρο;

Η απάντηση είναι απλή και προκύπτει με μια απλή ματιά στον χάρτη: με την μέχρις εσχάτων ενίσχυση του κεντρικού σημείου του ελληνοτουρκικού μετώπου – της Ρόδου. Κατά το κοινώς λεγόμενο, η Ρόδος πρέπει να γίνει «αστακός». Αυτό θα υλοποιηθεί με την δημιουργία μιας πρώτης τάξεως μικτής χερσαίας και αεροναυτικής βάσης – ενός ελληνικού Περλ Χάρμπορ – στην νήσο της Ρόδου. Με την κίνηση αυτή, εξυπηρετούνται ταυτόχρονα πολλοί στόχοι:

  • Ενοποιείται η πρώτη γραμμή άμυνας του Ελληνισμού έναντι της Τουρκίας από την Κύπρο μέχρι τον Έβρο. Παύει η άμυνα να εξαρτάται από ασύνδετα μεταξύ τους, διάσπαρτα σημεία – Κύπρος, Κρήτη, Έβρος, υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα – τα οποία αφήνουν ελλιπώς θωρακισμένο το μεγαλύτερο μέρος του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου. Με αυτό τον τρόπο, ενσαρκώνεται και αποκτά στρατηγικό νόημα το Δόγμα του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου, αφού τέτοιος χώρος υφίσταται μόνον εάν είναι αδιάσπαστος και ισχυρά συνεκτικός.
  • Μειώνεται δραστικά ο ελάχιστος χρόνος για αεροπορική επέμβαση στην Κύπρο. Η απόσταση της Κύπρου από την Ρόδο είναι μόλις 400 χιλιόμετρα, δηλαδή περίπου υποδιπλάσια από την απόσταση της Κύπρου από την Σούδα. Επιπλέον, οι ναυτικές δυνάμεις που θα σταθμεύουν στην βάση θα δύνανται να επιχειρήσουν πέριξ της Κύπρου πολύ ευκολότερα έχοντας ως βάση την κατά πολύ κοντινότερη Ρόδο και να αποκλείσουν άμεσα τις εχθρικές τουρκικές ναυτικές δυνάμεις που θα προέρχονται από την βάση του Ακσάζ, γεγονός κρισιμότατο στην πολύ πιθανή δυστυχώς περίπτωση στην οποία δεν θα υπάρχει θωρακισμένο σημείο ελλιμενισμού στην ίδια την Κύπρο.
  • Προστατεύεται άμεσα το συνδετικό σημείο των δύο ελληνικών κρατών, το Καστελλόριζο, η ύπαρξη του οποίου εγγυάται με βάση το Διεθνές Δίκαιο και την σύμβαση UNCLOS την ζωτικότατης σημασίας επαφή των ΑΟΖ Ελλάδας και Κύπρου.
  • Επιτυγχάνεται καλύτερη υπεράσπιση και των υπόλοιπων Δωδεκανήσων λόγω της εγγύτητάς τους με την Ρόδο. Το ίδιο ισχύει και για την Σάμο, ενώ ακόμα και οι Χίος και Λέσβος δεν απέχουν από την Ρόδο πολύ περισσότερο απ’ όσο απέχουν από τον Αλμυρό και την Λάρισα.
  • Δίνεται η δυνατότητα πολύ ευκολότερης αεροπορικής προσβολής κρίσιμων και ευαίσθητων στόχων στην Τουρκία, όπως η Άγκυρα, η Σμύρνη και το Ικόνιο λόγω της επίσης πολύ μεγαλύτερης εγγύτητάς τους με την Ρόδο.
  • Σε απώτατο στάδιο, η Ρόδος προσφέρει στρατηγικά στον Ελληνισμό την δυνατότητα αντεπίθεσης μεγάλης κλίμακας με απόβαση σε κατάλληλα επιλεγμένη χερσόνησο των αντικείμενων ακτών της νοτιοδυτικής Μικράς Ασίας, στο πλαίσιο της ανταπόδοσης πιθανού ισχυρού πρώτου πλήγματος της Τουρκίας σε Κύπρο ή Αιγαίο. Ο λόγος είναι ότι το ενιαίο θαλασσοχερσαίο ελληνοτουρκικό μέτωπο σχηματίζει ένα νοητό «L», με την γωνία του να βρίσκεται ακριβώς στην Ρόδο και στο αντικείμενο νοτιοδυτικό άκρο της Μικράς Ασίας. Το άκρο αυτό αποτελεί σε επιτελική ορολογία την «εξέχουσα» της τουρκικής πλευράς, η οποία είναι εξ ορισμού το ευαλωτότερο σημείο της τουρκικής άμυνας, αφού προς αυτό συγκλίνουν οι κατευθύνσεις προσβολής από τις ελληνικές δυνάμεις από τα γειτονικά σημεία του μετώπου, ενώ οι Τούρκοι μπορούν να το ενισχύσουν μόνο από βορειοανατολικά. Η απόβαση δύναται να στοχεύσει χερσόνησο όπως αυτή της Κνίδου ή της Αλικαρνασσού, διότι μετά την πλήρη απελευθέρωση της επιλεγμένης χερσονήσου θα υπάρχει πολύ μικρή δυνατότητα προσβολής της μέσω ξηράς λόγω της στενότητας των ισθμών με τους οποίους και οι δύο προαναφερθείσες χερσόνησοι επικοινωνούν με την υπόλοιπη Μικρά Ασία.

Και αν κάποιος δεν πείθεται για την κρισιμότητα της ισχυρής ελληνικής στρατιωτικής παρουσίας στην Ρόδο και στα υπόλοιπα Δωδεκάνησα από τα παραπάνω επιχειρήματα, ας συλλογιστεί την βαρύτητα που αποδίδει στα Δωδεκάνησα η Τουρκία. Συγκεκριμένα, ο Ιμπραήμ Καλίν αποκάλυψε ότι μέσα στα έξη σημεία τα οποία έθεσε στην Άννα Μαρία Μπούρα στις μυστικές διαπραγματεύσεις τους τους προηγούμενους μήνες περιλαμβάνεται και τα αίτημα της Τουρκίας για αναγνώριση δήθεν «τουρκικής μειονότητας» στα Δωδεκάνησα. Αυτή η ανήκουστη διεκδίκηση φανερώνει την βαθιά αγωνία της Τουρκίας να εξασθενίσει την ελληνική κυριαρχία στα Δωδεκάνησα και να νοθεύσει τον πανάρχαιο ελληνικό χαρακτήρα τους, ακριβώς διότι αναγνωρίζει την στρατηγική σημασία τους ως προς την ελληνική αποτρεπτική δυνανότητα και επιδιώκει με τον προαναφερθέντα τρόπο να ακυρώσει την τελευταία. Μια ισχυρή ελληνική στρατιωτική βάση στην Ρόδο αποτελεί την βέλτιστη απάντηση στις τουρκικές αυτές φιλοδοξίες.

Περνώντας όμως στο δια ταύτα, είναι προσδοκητέα μια τέτοια πρωτοβουλία έμπρακτης εφαρμογής και υλοποίησης του Δόγματος Ενιαίου Αμυντικού Χώρου από το παρόν σύστημα πολιτικοοικονομικής εξουσίας της Ελλάδας, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις βασικές παρατάξεις-εκφραστές του; Η απάντηση είναι δυστυχώς όχι. Και εξηγούμεθα:

  • Ο πρόεδρος της ΝΔ και νυν πρωθυπουργός φέρεται σύμφωνα με τον έγκυρο Κύπριο δημοσιογράφο και εκδότη Κώστα Χατζηκωστή και την μαρτυρία του τέως Προέδρου Αναστασιάδη σε αυτόν η οποία δημοσιεύτηκε στην «Εστία» να προέτρεπε τον Πρόεδρο να σταματήσει τις γεωτρήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ γιατί προκαλεί πρόβλημα με την Τουρκία! Είναι δυνατόν ένα πρόσωπο που μειοδοτεί με αυτό τον τρόπο ως προς κυριαρχικά δικαιώματα ελληνικού κράτους, της Κυπριακής Δημοκρατίας, να προαγάγει την ενιαία υπεράσπιση αυτού του κράτους από κοινού με την Ελλάδα;
  • Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην πρωθυπουργός ρωτούσε ρητορικά σε δημόσια συνέντευξή του αν «έχει σύνορα η θάλασσα», αναφερόμενος στο Αιγαίο! Είναι δυνατόν αυτό το πρόσωπο, το οποίο αδυνατεί να αντιληφθεί ή να αποδεχτεί την έννοια της εθνικής – εν προκειμένω της ελληνικής – κυριαρχίας επί θαλάσσιων περιοχών πέραν χερσαίων, να υλοποιήσει ένα δόγμα το οποίο εδράζεται ακριβώς στην προάσπιση κυριαρχίας επί μιας μικτής θαλασσοχερσαίας περιοχής;
  • Η παράταξη του ΠΑΣΟΚ πρωτοστάτησε στην σύναψη των Μνημονίων, τα οποία υποθήκευσαν την οικονομική κυριαρχία και ανεξαρτησία της χώρας μας. Παράλληλα, κατάργησε το 2009 τα ύψιστης εθνικής σημασίας υπουργεία Μακεδονίας-Θράκης και Αιγαίου, χωρίς να αιτιολογήσει δημόσια αυτή την απόφαση ή να την έχει προαναγγείλει καθαρά προτού εκλεγεί κυβέρνηση το 2009. Είναι δυνατόν μια παράταξη που εξοστρακίζει το Αιγαίο, την Μακεδονία και την Θράκη από τον πυρήνα του κυβερνητικού έργου να υπερασπιστεί αυτές τις περιοχές της Ελλάδας από κοινού με την Κύπρο εφαρμόζοντας το Δόγμα Ενιαίου Αμυντικού Χώρου;
  • Με την σειρά των Μνημονίων που υπέγραψαν από το 2010 μέχρι και το 2015 οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ ενεχειριάστηκε η εθνική δημόσια περιουσία και οι στρατηγικές υποδομές της χώρας στους ξένους δανειστές, οι οποίοι έχουν κατ’ αυτό τον τρόπο καταστεί κυριολεκτικά επικυρίαρχοι της Ελλάδας. Ειδικότερα ως προς το θέμα που εξετάζουμε στο παρόν άρθρο περί της στρατιωτικής ενίσχυσης της Ρόδου και της ανάδειξής της σε κεντρικό σημείο του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου Ελλάδας και Κύπρου, πώς θα μπορούσε αυτή να πραγματωθεί από πολιτικές δυνάμεις οι οποίες έστρωσαν τον δρόμο ή ολοκλήρωσαν την μεταβίβαση 14 πολιτικών αεροδρομίων της χώρας, εν προκειμένω του αεροδρομίου της Ρόδου, σε εταιρεία γερμανικών συμφερόντων, την Φραπόρτ; Πόσω μάλλον όταν οι όροι αυτής της μεταβίβασης περιλαμβάνουν, όπως ανέδειξε κατά την διάρκεια της προεκλογικής περιόδου των εκλογών του 2019 η τότε υπ. βουλευτής Δωδεκανήσων Ευαγγελία Παναή, την ανάγκη γραπτής έγκρισης της Φραπόρτ – διάβαζε Γερμανίας – προκειμένου να μπορεί το αεροδρόμιο της Ρόδου να χρησιμοποιηθεί εκτάκτως για στρατιωτικές επιχειρήσεις, ακόμα και εάν πρόκειται για κατάσταση εθνικού συναγερμού όπως στην περίπτωση τουρκικής εισβολής;

Καταληκτικά, το Δόγμα Ενιαίου Αμυντικού Χώρου και ακόμα περισσότερο η εθνική επιβίωση του Ελληνισμού απέναντι στην χιλιετή υπαρξιακή απειλή που αυτός υφίσταται από τον γενοκτόνο τουρκικό επεκτατισμό περνά όχι μόνο από την Ρόδο αλλά και, πρωταρχικά, από την πολιτική αλλαγή σε Ελλάδα και Κύπρο, μέσα από την στήριξη από τον ελληνικό λαό και την ανάδειξη στην εξουσία των υπαρκτών πολιτικών δυνάμεων και προσωπικοτήτων στις δύο κρατικές οντότητες οι οποίες συνδυάζουν την δημοκρατικότητα με τον υγιή πατριωτισμό και τοποθετούν τα συμφέροντα του λαού αυτού – τα οποία ταυτίζονται με τα συμφέροντα του ελληνικού έθνους και την προάσπιση της πανάρχαιας ταυτότητάς του – πάνω από τα συμφέροντα των πολιτικών, στρατιωτικών και οικονομικών επικυρίαρχων του Ελληνισμού, τα οποία πλείστες όσες φορές βρίσκονται σε ευθεία σύγκρουση με τα πρώτα. Γιατί, όπως έχει επισημάνει ευστοχότατα ο διεισδυτικότατος Γιώργος Καραμπελιάς, οι ηγέτες που δεν αγαπούν την χώρα τους δεν δύνανται να αγαπούν και τον λαό της. Στην προαναφερθείσα σύγκρουση των συμφερόντων του ελληνικού λαού με εκείνα των ξένων επικυρίαρχων του Ελληνισμού και στον τρόπο που οι επικυρίαρχοι αυτοί επιβάλλουν τα δικά τους συμφέροντα σε βάρος των ελληνικών θα αναφερθούμε σε επόμενο άρθρο.

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Γιατί ο επανεξοπλισμός της Ευρώπης θα εκτοξεύσει το δημόσιο χρέος

Η ευρωπαϊκή αγορά χρέους θα είναι η πρώτη που θα φορέσει «κράνος» και στολή παραλλαγής στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφιε ο Μιχάλης Ψύλος

«Οι αποδόσεις των 10ετών ομολόγων το 2025 θα αυξηθούν κατά 50 μονάδες βάσης κατά μέσο όρο και το κόστος δανεισμού των χωρών μελών θα αυξηθεί στο μέλλον», εκτιμούν παράγοντες της αγοράς.

«Η πρόθεση των 27 να επανεξοπλιστούν, αυξάνοντας τις αμυντικές τους δαπάνες για την αντιμετώπιση των απειλών ασφαλείας στη Γηραιά ήπειρο, θα έχει άμεσο αντίκτυπο στις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων και στα ασφάλιστρα επενδυτικού κινδύνου, λόγω της σχεδόν βέβαιης πιθανότητας να αναλάβουν περισσότερο χρέος, καθώς τροποποιούνται οι κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας για το έλλειμμα», εξηγούν στη «Ναυτεμπορική» οι ίδιες πηγές.

Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, το ευρωπαϊκό σχέδιο επανεξοπλισμού ύψους 800 δισεκατομμυρίων ευρώ θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τα κράτη μέλη: Τα 650 δισ. ευρώ-το 80% του συνόλου- πρέπει να προέλθουν από την αύξηση των αμυντικών δαπανών των ίδιων των κρατών και μόλις τα 200 δισ. από δάνεια της Κομισιόν, τα οποία επίσης θα πρέπει να αποπληρώσουν οι 27.

«Οι αποδόσεις των ομολόγων στη δευτερογενή αγορά αντικατοπτρίζουν ήδη αυτό το κλίμα. Είναι ένας δείκτης του αναμενόμενου ποσοστού κέρδους για τους επενδυτές, αλλά είναι επίσης το κόστος που πληρώνει μια κυβέρνηση για δανεισμό. Και αυτό το ποσοστό αυξάνεται ραγδαία, παρά το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μείωσε τα επιτόκιά της, τα οποία, θεωρητικά, θα πρέπει να μειώσουν τις αποδόσεις των ομολόγων», εξηγούν οι ίδιες πηγές.

Οι επενδυτές απαιτούν υψηλότερη απόδοση για να αναλάβουν τον κίνδυνο μιας πιο χρεωμένης Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το δεκαετές γερμανικό ομόλογο είναι συχνά το σημείο αναφοράς για την ευρωπαϊκή αγορά, επειδή αντανακλά καλύτερα τις μακροπρόθεσμες προσδοκίες της οικονομικής μηχανής της ευρωζώνης. Αυτά τα χρεόγραφα έχουν αυξήσει την απόδοσή τους κατά περισσότερες από 55 μονάδες βάσης μέχρι στιγμής φέτος, φτάνοντας το 2,93% την περασμένη εβδομάδα.

Ο φόβος της αβεβαιότητας

Με άλλα λόγια, η χρηματοδότηση δεν ήταν τόσο ακριβή για τη Γερμανία από το 2023. «Δεδομένου ότι τα σχέδια χρηματοδότησης της ευρωπαϊκής άμυνας θα επηρεάσουν τις οικονομίες για πολλά χρόνια, τα ομόλογα μεγαλύτερης διάρκειας είναι αυτά που αυξάνουν περισσότερο την αποστροφή των επενδυτών για τον κίνδυνο, λόγω της γεωπολιτικής αβεβαιότητας, που περιβάλλει την αγορά ομολόγων, που δεν θα αποπληρωθούν  για χρόνια ή και δεκαετίες.

Ο φόβος της μακροπρόθεσμης αβεβαιότητας είναι τέτοιος στην ευρωζώνη, που η διαφορά μεταξύ χρέους 12 μηνών και 30ετίας είναι 120 μονάδες βάσης, σε σύγκριση με το ακριβώς αντίθετο πριν από ένα χρόνο.

«Είναι αλήθεια», λένε Ευρωπαίοι διπλωμάτες, ότι οι Βρυξέλλες θα χαλαρώσουν τους δημοσιονομικούς κανόνες έτσι ώστε η εκταμίευση δαπανών για την άμυνα να μην υπολογίζεται στον στόχο του 3% για το έλλειμμα. Όμως τα χρήματα θα πρέπει να έρθουν από κάπου, και είναι σαφές ότι θα αυξήσουν το χρέος των ευρωπαϊκών χωρών, οι περισσότερες από τις οποίες έχουν ήδη σημαντικές ανισορροπίες στους δημόσιους λογαριασμούς τους».

Θα πληγεί περισσότερο η νότια Ευρώπη

Οι επενδυτές ήδη συνυπολογίζουν τον κίνδυνο αύξησης του κόστους δανεισμού στην Ευρώπη. «Αλλά αυτό θα πλήξει  περισσότερο τη νότια Ευρώπη. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Γαλλία και η Ελλάδα έχουν τα υψηλότερα επίπεδα χρέους στην ΕΕ, που υπερβαίνουν το όριο του 100% του ΑΕΠ», αναφέρουν οι ειδικοί.

Οι χώρες του Νότου, εκτός από την Ελλάδα, έχουν επίσης τα χαμηλότερα ποσοστά αμυντικών δαπανών ως προς το ΑΕΠ, γεγονός που θα τους αναγκάσει να αυξήσουν τις δαπάνες τους κατά 1,5% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος, σύμφωνα με τα αρχικά σχέδια της Κομισιόν.

Η Ισπανία, για παράδειγμα, θα πρέπει να επενδύσει επιπλέον 24 δισεκατομμύρια ευρώ στην άμυνα έως το 2029.

«Τα ασφάλιστρα κινδύνου αντιμετώπισαν ήρεμα την ανακοίνωση της αύξησης των αμυντικών δαπανών αυτή τη φορά, αλλά η καταιγίδα θα μπορούσε να επιστρέψει στο μέλλον εάν δεν συνοδευτεί από διορθωτικά μέτρα για τις υπόλοιπες δημόσιες δαπάνες για το κράτος πρόνοιας», προσθέτουν.

Η νέα πραγματικότητα

Σε κάθε περίπτωση, τα γεωπολιτικά χαρτιά ανακατεύονται: Ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες υπό τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ προσπαθούν να βελτιώσουν μέσω διαπραγματεύσεων τις σχέσεις με τη Ρωσία, η Ευρώπη ακολουθεί αντίθετη πορεία, κλιμακώνοντας την αντιπαράθεση με τη Μόσχα.

Ο γερμανός ειδικός σε θέματα ασφάλειας Βόλφγκανγκ Ρίχτερ, συνεργάτης στο Κέντρο Πολιτικής Ασφάλειας της Γενεύης (GCSP), υποστηρίζει μάλιστα ότι «θα ήταν πλέον λογικό να υποστηρίξουν οι Ευρωπαίοι την αμερικανική προσέγγιση στις διαπραγματεύσεις, εκπροσωπώντας φυσικά τα ευρωπαϊκά και ουκρανικά συμφέροντα, χωρίς όμως να προσπαθήσουν να τις σταματήσουν».

Μετά τη στροφή 180 μοιρών των ΗΠΑ υπό τον Τραμπ, «οι Ευρωπαίοι πρέπει τώρα να αποφασίσουν αν θέλουν να κάνουν το διαπραγματευτικό βήμα μαζί με τους Αμερικανούς και να τους επηρεάσουν ή να συνεχίσουν να ακολουθούν την προηγούμενη στρατηγική επί Μπάιντεν, θέλοντας ταυτόχρονα να αντισταθμίσουν ουσιαστικά την επικείμενη έλλειψη της αμερικανικής στρατιωτικής βοήθειας στην Ουκρανία».

Αλλά αυτό θα ήταν – τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα – μια απλή ψευδαίσθηση. «Όσον αφορά μόνο την αμερικανική στρατιωτική βοήθεια, μιλάμε για πάνω από 63 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι τώρα και άλλα 50 δισ. ως οικονομική βοήθεια.

«Νομίζω ότι πρέπει να επιδείξουμε περισσότερο ρεαλισμό και να προσπαθήσουμε να τερματίσουμε αυτόν τον πόλεμο και να αποτρέψουμε να συμβεί το χειρότερο», προειδοποιεί ο Ρίχτερ.

Πηγή: Naftemporiki

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Ο Ερντογάν ζήτησε από τον Τραμπ την άρση των κυρώσεων CAATSA

Ο Ερντογάν είπε στο Τραμπ ότι οι ΗΠΑ πρέπει να τερματίσουν τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στην Τουρκία

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν μίλησε τηλεφωνικά με τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, με τον οποίο συζήτησε τις προσπάθειες τερματισμού του πολέμου μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας, αλλά και το θέμα της αποκατάστασης της σταθερότητας στη Συρία, ανακοίνωσε η Άγκυρα.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της τουρκικής προεδρίας, ο Ερντογάν είπε στο Τραμπ ότι οι ΗΠΑ πρέπει να τερματίσουν τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στην Τουρκία βάσει του νόμου CAATSA, να ολοκληρώσουν τη διαδικασία αγοράς μαχητικών αεροσκαφών F-16 και να επανεντάξουν την Τουρκία στο πρόγραμμα των μαχητικών F-35, ώστε να αναπτύξουν τη συνεργασία των δύο χωρών στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας.

Πηγή: Sigmalive

Συνέχεια ανάγνωσης

Άμυνα

Αυτό είναι το κλειδί για τη χρήση της αποτροπής!

Γιατί η ελληνική αποτροπή κατάντησε πουκάμισο αδειανό

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει ο Παναγιώτης Γκαρτζονίκας, SLpress.gr

Η θεωρία της αποτροπής είναι ένα τεράστιο θέμα που υποστηρίζεται από μια ογκώδη βιβλιογραφία, με έργα μερικών από τους σημαντικότερους μεταπολεμικούς διανοούμενους. Επιγραμματικά, αποτρέπω τον αντίπαλο όταν τον πείθω ότι θα καταβάλει πολύ μεγαλύτερο τίμημα αν προσφύγει στην ένοπλη βία, από το οποιοδήποτε προσδοκώμενο όφελος. Το κλειδί για τον ορθό ορισμό της αποτροπής είναι η απειλή χρήσης βίας – όχι η πραγματική της εφαρμογή. Με αυτή την έννοια η αποτροπή υπήρχε πάντοτε, όμως απέκτησε ολόκληρη θεωρία μετά το 1945.

Όταν εμφανίστηκαν τα πυρηνικά όπλα, το μόνο θετικό όφελος φάνηκε να είναι η απειλή να προσβληθούν από τέτοια όπλα, που θα έπειθε τους πιθανούς επιτιθέμενους να συγκρατηθούν. Η εμμονή με την αποτροπή, που ξεκίνησε κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου και κυριάρχησε στη στρατηγική συζήτηση στη Δύση —τότε που ήταν δύσκολο να σκεφτεί κανείς άλλο ρόλο για τα πυρηνικά όπλα —συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Η αποτροπή ωστόσο δεν είναι πανάκεια, διαθέτει αδυναμίες και υπόκειται σε περιορισμούς, όπως συνοπτικά περιγράφεται στη συνέχεια.

Ευτυχώς η πυρηνική αποτροπή φαίνεται να έχει λειτουργήσει καλύτερα στην πράξη παρά στη θεωρία: Υπήρξαν πολλοί τρομεροί πόλεμοι, οι οποίοι εξακολουθούν να συμβαίνουν, αλλά μέχρι στιγμής οι πυρηνικές δυνάμεις δεν έχουν πολεμήσει απευθείας μεταξύ τους. Αντιθέτως, η συμβατική αποτροπή δεν είναι τέλεια και η αποτυχία της είναι πολύ πιο συχνή από ό,τι πολλοί στρατηγικοί σχεδιαστές θα ήθελαν να παραδεχτούν. Σε όλη την ιστορία, οι επιτιθέμενοι έχουν καταφύγει στον πόλεμο, όποτε πίστευαν ότι το αποτρεπτικό μέσο που ύψωσαν οι αντίπαλοί τους ήταν ανεπαρκές.

Η θεωρία της αποτροπής υποθέτει ότι οι αντίπαλοι είναι ορθολογικοί δρώντες και λαμβάνουν στρατηγικές αποφάσεις βασισμένοι στη λογική του “κόστους έναντι οφέλους”: Αυξάνοντας το κόστος σε θύματα και καταστροφές, πέρα από αυτό που μπορεί να ανεχτεί ο αντίπαλος, θα εξαναγκαστεί ή θα αποθαρρυνθεί να λάβει ή να απόσχει από συγκεκριμένους τρόπους ενεργείας. Αποδίδοντας λογική και στα δύο μέρη, η θεωρία της αποτροπής συχνά αντιμετωπίζει τον εχθρό με υπερβολικά απλοϊκό τρόπο όχι ως έναν ανεξάρτητο δρώντα, ο οποίος είναι πιθανό να ακολουθήσει αποκλίνουσες πορείες δράσης, αλλά ως ένα μέρος που υιοθετεί στρατηγικές σύμφωνες με τις δικές μας προσδοκίες.

Υπάρχουν αντίπαλοι που είναι πολύ δύσκολο να αποτραπούν. Τέτοιοι αντίπαλοι μπορεί να ανήκουν σε τρεις κατηγορίες. Η πρώτη κατηγορία αποτελείται από εκείνους που δεν έχουν ευαισθησία στις απώλειες ή στο κόστος που ίσως φανταζόμαστε ότι μπορεί να τους αποτρέψει. Ο Στάλιν μετά τη γερμανική εισβολή στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο αναμφισβήτητα ήταν πρόθυμος να θυσιάσει εκατομμύρια για να πετύχει τον σκοπό του και μάλλον το ίδιο συμβαίνει και με τον Πούτιν. Η Κίνα έχει μακρά ιστορία εμπλοκής σε πολέμους με απίστευτα μεγάλες ανθρώπινες απώλειες. O ιαπωνικός στρατός στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν περισσότερο από πρόθυμος να κάνει πράγματα που θα ήταν ανήκουστα σε άλλους στρατούς.

Η δεύτερη κατηγορία είναι εκείνοι που χαίρονται με την προοπτική του θανάτου. Η προοπτική του θανάτου αντί να αποτρέπει, γίνεται αντιληπτή ως ευκαιρία που πρέπει να εκμεταλλευτεί κανείς. Τα προφανή σύγχρονα παραδείγματα είναι ομάδες τζιχαντιστών που κηρύττουν τη δόξα του μαρτυρίου.

Η τρίτη κατηγορία αποτελείται από εκείνους για τους οποίους η προοπτική της καταστροφικής βίας εξυπηρετεί τα στρατηγικά τους συμφέροντα. Η Χαμάς, η οποία χαιρετίζει ξεκάθαρα την ισραηλινή βία κατά των Παλαιστινίων αμάχων, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, επειδή θεωρεί ότι το αποτέλεσμα την ενισχύει, αποδυναμώνοντας παράλληλα την ισραηλινή πλευρά.

Πως νοείται η αποτροπή

Είναι δύσκολο να αποδείξουμε ότι η αποτροπή λειτούργησε επειδή δεν συνέβη κάτι, γιατί επιτυχής αποτροπή σημαίνει ακριβώς ότι δεν συμβαίνει τίποτε. Υπάρχουν όμως πολλοί πιθανοί λόγοι για τους οποίους δεν συμβαίνει κάτι: Ο αντίπαλος μπορεί να έχει συγκρατηθεί εξαιτίας μιας ρητής απειλής, μπορεί να έχει ήδη αξιολογήσει τους κινδύνους για τον εαυτό του και να έχει αποφασίσει να μην ενεργήσει, μπορεί να άλλαξε τα σχέδιά του ανεξάρτητα από τυχόν απειλές ή απλούστατα δεν είχε ποτέ σκοπό να δράσει από την αρχή.

Μεγάλο μέρος της δυτικής ακαδημαϊκής βιβλιογραφίας, αντιμετωπίζει την αποτροπή ως να ήταν ένα φαινόμενο καθολικό στο χρόνο και στο χώρο. Παρά ταύτα, η αποτροπή γίνεται αντιληπτή με διαφορετικό τρόπο σε άλλες χώρες. Στη Ρωσία για παράδειγμα η αποτροπή είναι πολύ ευρύτερη από το νόημα που έχουν στο μυαλό τους οι δυτικοί ειδήμονες. Αντιπροσωπεύει τη χρήση απειλών για τη διατήρηση του status quo, για την αλλαγή του, για τη διαμόρφωση του στρατηγικού περιβάλλοντος εντός του οποίου λαμβάνει χώρα η αλληλεπίδραση για την πρόληψη της κλιμάκωσης και για την αποκλιμάκωση.

Ο όρος χρησιμοποιείται για να περιγράψει δραστηριότητες πριν και κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής σύγκρουσης και καλύπτει όλες τις φάσεις του πολέμου. Από την ισραηλινή σκοπιά, η αποτροπή είναι ενέργεια και όχι αποτέλεσμα. Η ισραηλινή αποτροπή επιτυγχάνεται με δράση, όχι με απειλή δράσης.

Παρά τις επιμέρους διαφορές τους, οι περισσότερες σύγχρονες θεωρίες περί αποτροπής συμφωνούν σε ένα σημείο: Είναι διατυπωμένες από τη σκοπιά μιας μεγάλης δύναμης, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, που έχει ως στόχο να εξαναγκάσει μια άλλη χώρα η οποία είναι είτε εξίσου ισχυρή είτε πιο αδύναμη από αυτήν. Συνεπώς, προϋποθέτουν μια κατάσταση ισοτιμίας, αν όχι υπεροχής, σε σχέση με τον αντίπαλο που πρόκειται να εξαναγκαστεί ή να αποτραπεί. Ωστόσο, οι προκλήσεις ασφαλείας για άλλες χώρες μπορεί να είναι εντελώς διαφορετικές.

Η ελληνική αποτροπή

Η αποτροπή έφτασε στην Ελλάδα μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου ενώ στις αρχές του 2000 υιοθετήθηκε και στο στρατηγικό μας δόγμα, το οποίο έκτοτε είναι αποτρεπτικό και αμυντικό. Στην ουσία, υιοθετήσαμε το θεωρητικό πλαίσιο της αποτροπής του Ψυχρού Πολέμου, χωρίς να το προσαρμόσουμε στις ιδιαίτερες συνθήκες της Ελλάδας. Παρατηρώντας κάποιος τη δημόσια συζήτηση, διαπιστώνει ότι η αποτροπή μάλλον έχει μαγικές ιδιότητες, επειδή θεωρούμε ότι όσες περισσότερες φορές τη χρησιμοποιούμε, τόσο περισσότερο αποτρέπουμε τον εχθρό.

Πραγματικά η αποτροπή είναι μια λέξη που ταλαιπωρείται στη χώρα μας όχι μόνο από την πολυχρησία, αλλά και από τη διαστροφή της έννοιάς της. Θεωρήθηκε ότι προσφέρει την προοπτική ελέγχου των απειλών για την ασφάλεια χωρίς να χρειαστεί να πολεμήσουμε, ένας εύκολος δηλαδή και φτηνός τρόπος για να αποφύγουμε τον πόλεμο. Ποια είναι όμως τα αποτελέσματα από την υιοθέτηση της αποτροπής στο στρατηγικό μας δόγμα; Πρώτον, η Τουρκία έχει καταφέρει τα εξής:

  •  Έχει δηλώσει με κάθε επισημότητα ότι η επέκταση των χωρικών μας υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια, ένα νόμιμο δικαίωμα, αποτελεί αιτία πολέμου. Το αποτέλεσμα είναι η Ελλάδα να μην επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα, ακόμη και σε περιοχές που δεν γειτνιάζουν με την Τουρκία.
  • Πρόβαλε από το 1996 τη θεωρία περί “γκρίζων ζωνών” με αφορμή την κρίση στα Ίμια. Στη συνέχεια και μέχρι σήμερα, διεκδικεί τμήματα της ελληνικής επικράτειας, αφού οι νησίδες που αρχικά χαρακτηρίζονταν «γκρίζες ζώνες» έγιναν «τουρκικά νησιά υπό ελληνική κατοχή».
  • Με το τουρκολιβυκό μνημόνιο επιχειρεί να ακυρώσει την ελληνική ΑΟΖ της Κρήτης, της Κάσου, της Καρπάθου και της Ρόδου.
  • Η Ελλάδα να μην καταθέτει συντεταγμένες για τα εξωτερικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας-ΑΟΖ, ως απάντηση στις τουρκικές συντεταγμένες.
  • Να παρουσιάσει τη “Γαλάζια Πατρίδα” ουσιαστικά ως επίσημο τουρκικό δόγμα, σύμφωνα με το οποίο αμφισβητεί την κυριαρχία των ελληνικών νησιών του Αιγαίου καθώς και της ελληνικής και κυπριακής ΑΟΖ.
  • Η Ελλάδα να παγώσει την πόντιση του καλωδίου για την ηλεκτρική σύνδεση Ελλάδας-Κύπρου.

Δεύτερον, οι ελληνικές πολιτικές ηγεσίες, αντιλαμβάνονται την αποτροπή ως μια στρατηγική χωρίς ρίσκο, ή είναι απρόθυμες να διακινδυνεύσουν κλιμάκωση σε μια κρίση. Ωστόσο, χωρίς τη διάθεση κλιμάκωσης, ακόμη και έως το επίπεδο της σύγκρουσης, η αποτροπή δεν λειτουργεί. Η αποτροπή δεν προκύπτει κρεμώντας μια πινακίδα «Προσοχή ο Σκύλος Δαγκώνει», αν ο σκύλος δεν δαγκώνει, ή πολύ χειρότερα αν δεν υπάρχει σκύλος!

Τρίτον, με την αποτροπή η χρήση βίας απέκτησε λειτουργίες που δεν συνεπάγονται πόλεμο, αποσυνδέθηκε από την πραγματική μάχη. Οι επιπτώσεις αυτής της εξέλιξης είναι διττές. Αφενός μεν η πραγματική διεξαγωγή του πολέμου μελετάται ελάχιστα, με αποτέλεσμα η στρατηγική να μην δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ίδια την πολεμική σύγκρουση. Αφετέρου δε και ως απότοκο του προηγουμένου, οι στρατιωτικοί έχουν μειωμένο ρόλο στη διαμόρφωση και ανάπτυξη της στρατηγικής.

Ορισμένες προτάσεις

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η ελληνική αποτροπή έχει καταρρεύσει, είναι ένα πουκάμισο αδειανό και δεν πρόκειται να αναστηθεί με λόγια που προορίζονται μάλλον για εσωτερική κατανάλωση. Θεωρούμε ότι η Ελλάδα πρέπει να υιοθετήσει δύο πρακτικές. Πρώτον, να αντιδρά σε όλες τις ενέργειες της Τουρκίας που “ροκανίζουν” την εθνική κυριαρχία, αναλαμβάνοντας μεγαλύτερο ρίσκο και θέτοντας το δίλημμα της κλιμάκωσης στην αντίπαλη πλευρά.

Δεύτερον, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην πολεμική, τη στρατιωτική στρατηγική, διότι τον πόλεμο δεν τον αποφεύγεις όταν τον εξορκίζεις, αλλά όταν προετοιμάζεσαι καλύτερα για να τον διεξαγάγεις. Χρειάζεται να απενεχοποιήσουμε τον πόλεμο στη δημόσια συζήτηση και να επαναφέρουμε στη σκέψη μας τη διεξαγωγή του πολέμου, σε αντίθεση με την αποφυγή του. Είναι πιο κοντά στον πόλεμο η Δανία η οποία πρόκειται να προχωρήσει σε υποχρεωτική στράτευση των γυναικών, ή η Σουηδία που μοιράζει φυλλάδια με οδηγίες για το τι πρέπει να κάνουν οι πολίτες σε περίπτωση πολέμου;

Μετά από τις αλλαγές που έχουν επέλθει τα τελευταία χρόνια, χρειαζόμαστε μια νέα στρατιωτική στρατηγική, με πραγματικά καινοτόμες και πρωτότυπες ιδέες. Η Ελλάδα έχει αμυντικό δόγμα στο στρατηγικό επίπεδο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα πρέπει να διαταχθούμε ώμο με ώμο για να εμποδίσουμε τους Τούρκους. Όσο μεγεθύνονται οι δυνατότητες της Τουρκίας, άλλο τόσο αυξάνεται η ανάγκη για διενέργεια από μέρους μας επιθετικών ενεργειών στο επιχειρησιακό και στο τακτικό επίπεδο. Χρειαζόμαστε ισχύ πυρός και όχι απλώς μερικές δεκάδες όπλα μακρού πλήγματος και ταυτόχρονα έχουμε ανάγκη και του ελιγμού. Η στρατηγική μας πρέπει να καθορίζει τους στόχους που θα υπηρετούν τα εξοπλιστικά προγράμματα, αντί να συμβαίνει το αντίθετο.

Το κρίσιμο ερώτημα είναι ποιος θα αναλάβει την υλοποίηση αυτών των στρατηγικών, όταν οι ελληνικές πολιτικές ηγεσίες πάσχουν από φοβικό σύνδρομο έναντι της Τουρκίας. Αν συνεχίσουμε την ίδια πολιτική, η Τουρκία δεν θα χρειαστεί καν να κάνει πόλεμο επειδή θα κερδίζει συνεχώς έδαφος (μεταφορικά ή όχι) και εμείς θα είμαστε ικανοποιημένοι ότι αποφύγαμε τον πόλεμο.

Πάντως, μια δοκιμή σθεναρής στάσης εκ μέρους μας θα είναι αν θα εγκαταστήσουμε στα νησιά του Αιγαίου τα αντιαεροπορικά και πυραυλικά συστήματα, των οποίων την αναγγελία προμήθειας αναμένουμε, ενάντια στην ολοένα και πιο έντονα διακηρυγμένη θέση της Τουρκίας για αποστρατιωτικοποίηση των νησιών. Ελπίζουμε να μην συμβεί κάτι ανάλογο με τους S-300 στην Κύπρο, δηλαδή να τοποθετήσουμε τα συστήματα αυτά στην ηπειρωτική Ελλάδα και να δηλώνουμε ότι θα μεταφερθούν στα νησιά όταν χρειαστεί.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Άμυνα30 λεπτά πριν

Γιατί ο επανεξοπλισμός της Ευρώπης θα εκτοξεύσει το δημόσιο χρέος

Η ευρωπαϊκή αγορά χρέους θα είναι η πρώτη που θα φορέσει «κράνος» και στολή παραλλαγής στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Άμυνα59 λεπτά πριν

Ο Ερντογάν ζήτησε από τον Τραμπ την άρση των κυρώσεων CAATSA

Ο Ερντογάν είπε στο Τραμπ ότι οι ΗΠΑ πρέπει να τερματίσουν τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στην Τουρκία

Απόψεις1 ώρα πριν

Αποκαλύψεις-βόμβα για χρηματοδοτήσεις σε ΜΜΕ και δημοσιογράφους από την USAID

Αντιμέτωπη με ένα σκάνδαλο άνευ προηγουμένου βρίσκεται η ελληνική κοινή γνώμη, καθώς έρχονται στο φως στοιχεία που αφορούν χρηματοδοτήσεις ελληνικών...

Αναλύσεις5 ώρες πριν

Αυτή είναι η τελευταία μου ελπίδα!

Για τις εξελίξεις στο γεωπολιτικό σκηνικό μίλησε στο Ράδιο Θεσσαλονίκη και τον Στέφανο Διαμαντόπουλο, ο ομότιμος καθηγητής Γεωγραφίας και Γεωπολιτικής...

Αναλύσεις6 ώρες πριν

Τί υπέγραψαν οι Κούρδοι;

Ο Ιεμπραχέμ Μουσλέμ, Εκπρόσωπος του κουρδικού Κόμματος Δημοκρατικής Ενωσης της Συρίας (PYD) ενημέρωνει μέσω διαδικτυακής συνέντευξης Τύπου για την συμφωνία...

Δημοφιλή