Ιστορία - Πολιτισμός
Νομιμοποίηση μαύρου χρήματος από ΜΚΟ
Με το πόρισμα του επικεφαλής της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες επιτίμου Αντιεισαγγελέα ΑΠ Χ. Βουρλιώτη και τίτλο “Καταχρηστική εκμετάλλευση ΜΚΟ” επανήλθε στην επικαιρότητα το θολό τοπίο των διεθνών και ημεδαπών ΜΚΟ, που κατά το μέτρο του δυνατού θα προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε.
Το παραπάνω πόρισμα, που αφορά 30 με 40 ΜΚΟ, που δραστηριοποιούνται στο Μεταναστευτικό και έρχεται στη συνέχεια του σκανδάλου με τη διεθνή ΜΚΟ “Fight Impunity” στο οποίο φέρεται να εμπλέκεται και η ημετέρα Ε. Καϊλή, που επίσης φέρεται να προωθούσε τις επιδιώξεις του Κατάρ να συνδεθεί με τη συνθήκη Σένγκεν, δίνει την ευκαιρία, αφενός να διαφωτισθεί η κοινή γνώμη για το τι συμβαίνει στον άναρχο κόσμο των ΜΚΟ, αφετέρου -υπό την πίεση της κοινής γνώμης- να αναγκαστούν οι διεθνείς και ημεδαπές αρχές να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα. Κι αυτό μπορεί να γίνει κυρίως με την επιλογή ικανών στελεχών και με την κατάλληλη νομοθέτηση να περιοριστούν -κατά το μέτρο του δυνατού-, γιατί πάντοτε ο κλέφτης είναι ένα βήμα μπροστά από τον αστυνόμο, οι παράνομες δραστηριότητες κάποιων ΜΚΟ, που ενέχουν και εθνικούς κινδύνους, όπως η παραπάνω αρχή εντόπισε, δέσμευσε την περιουσία του συγκεκριμένου προέδρου πολλών ΜΚΟ και τον παρέπεμψε στη δικαιοσύνη.
Το πόρισμα διαβιβάστηκε στις αρμόδιες αρχές και στις πολιτικές ηγεσίες των αρμοδίων υπουργείων για τη λήψη των καταλλήλων διοικητικών μέτρων και τη θέσπιση νομοθετικών ρυθμίσεων για την κάλυψη των ασαφειών και κενών των σχετικών νόμων, των οποίων γίνεται ευρεία χρήση για την κάλυψη των παρανόμων δραστηριοτήτων των ΜΚΟ. Προς τούτο απαιτείται ισχυρή και συνεχής πολιτική βούληση, σωστή νομοθέτηση χωρίς αστερίσκους και αποτελεσματική απονομή δικαιοσύνης.
Η παραπάνω Αρχή εξέτασε τη δραστηριότητα παραπάνω από 100 ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στο Μεταναστευτικό και διαπίστωσε, ότι για 30 με 40 από αυτές υπάρχουν ενδείξεις για τέλεση αδικημάτων, όπως παράνομη διακίνηση μεταναστών, ξέπλυμα μαύρου χρήματος, απιστία, υπεξαίρεση κλπ. Στην έκθεση αναφέρονται η συμπεριφορά, ο τρόπος δράσης και η μεθοδολογία που ακολουθούν κάποιες ΜΚΟ για να νομιμοποιήσουν τις δραστηριότητές τους και να οικειοποιηθούν τα μεγάλα χρηματικά ποσά που διαχειρίζονται, κυρίως από ευρωπαϊκές και ημεδαπές χορηγίες. Η διαδρομή του χρήματος γίνεται είτε μέσω υπεράκτιων εταιρειών (offshore) είτε μέσω συγγενικών προσώπων των επικεφαλής των ΜΚΟ που τοποθετούνται σε ηγετικές θέσεις με υψηλότατους μισθούς με κοινούς τραπεζικούς λογαριασμούς και χωρίς να αποδίδουν λογοδοσία.
Φαίνεται ότι για τις περισσότερες ΜΚΟ ισχύει η φράση του Oscar Wilde “Ο δρόμος για την κόλαση είναι στρωμένος από καλές προθέσεις”, όπως αποτελεί κοινό μυστικό, ότι όταν βρεθεί η χορηγία ή η κατάλληλη διασύνδεση με το πελατειακό κράτος ή με οργάνωση της Ε.Ε. και σε αυτό βοηθούν τα διάφορα λόμπι, τότε ιδρύεται ΜΚΟ για να διαχειριστεί το “μαύρο χρήμα” όχι μόνο για ίδιο όφελος του ιδρυτή. Σαφώς υπάρχουν ΜΚΟ που έχουν χωρίς παρατράγουδα διαχειριστεί τεράστια ποσά και έχουν προσφέρει εξαιρετικές υπηρεσίες με ανθρωπιστικά και αναπτυξιακά προγράμματα και το έργο τους έχει αναγνωριστεί όχι μόνο από την Πολιτεία, αλλά και από την κοινωνία έμπρακτα με χορηγίες και δωρεές. Υπάρχει όμως κίνδυνος λόγω της κακής φήμης που δημιουργείται από τα σκάνδαλα των ΜΚΟ μαζί με τα ξερά να καούν και τα χλωρά, για αυτό απαιτείται όχι μόνο ιδιαίτερη προσοχή και τάχιστη εκκαθάριση κάθε περίπτωσης, αλλά και να επαινέσουμε και ενθαρρύνουμε αυτές που προσφέρουν ουσιαστικό κοινωφελές έργο.
Νομοτελειακά, όπως συμβαίνει σε όλους τους θεσμούς, όταν αυτοί δεν έχουν στελεχωθεί με τα κατάλληλα πρόθυμα να προσφέρουν πρόσωπα, επέρχεται η φθορά του χρόνου, η αλαζονεία του αξιώματος, που ασκείται με την επίκληση του ανθρωπισμού, το αίσθημα της ιδιοκτησίας, ατιμωρησίας και απληστίας με αποτέλεσμα οι περισσότερες ΜΚΟ να αυτοαναιρούνται και το κενό που αφήνουν να το καλύπτουν άλλοι θεσμοί, που κάνουν τον ίδιο κύκλο και έτσι κλονίζεται σταδιακά η εμπιστοσύνη του κοινού στον εθελοντισμό και φιλανθρωπία.
Μη Κυβερνητική Οργάνωση -ΜΚΟ- είναι σχετικά πρόσφατο νομικό μόρφωμα, αγγλοσαξονικής προέλευσης, που καλύπτει με τη δράση της τομείς που η κυβέρνηση δεν θέλει ή αδυνατεί να καλύψει. Στη χώρα μας δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που να καθορίζει τι είναι ΜΚΟ, αλλά κάτω από την ονομασία αυτή λειτουργούν ψευδεπίγραφα μη κερδοσκοπικές εταιρικές μορφές ιδιωτικού δικαίου, όπως αστικές εταιρείες, σωματεία-σύλλογοι και κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις (ΚΟΙΝΣΕΠ). Μια ΜΚΟ ιδρύεται με τη νόμιμη δημοσίευση του καταστατικού της, που περιλαμβάνει τον μη κερδοσκοπικό σκοπό της, το κεφάλαιο της, τον τρόπο διοικήσεως, την εκπροσώπηση της, την έδρα της και αποκτά ΑΦΜ, αλλά δεν υπάρχει μηχανισμός ελέγχου των στοιχείων.
Οι ΜΚΟ που ασχολούνται με τους μετανάστες υπάγονται σε νομοθετικό πλαίσιο και εγγράφονται στο Εθνικό Μητρώο ΜΚΟ του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, για τις οποίες πρέπει να γίνονται αυστηρότεροι έλεγχοι, όπως προέκυψε από τη δράση της Human Right 360 και ο πόρισμα Βουρλιώτη.
Δεν γνωρίζω τον αριθμό των ενεργών ΜΚΟ που λειτουργούν στη χώρα μας. Το 2006 σαν ΓΕΔΔ ζήτησα από τη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων κατάσταση των ΜΚΟ που έχουν ΑΦΜ. Μου έστειλαν μια κατάσταση 3000 περίπου ΜΚΟ, τις οποίες έστειλα στις αντίστοιχες ΔΟΥ προς έλεγχο, τελικά εκλεχθήκαν οι μεγαλύτερες 600, γιατί για τις περισσότερες ΜΚΟ χάθηκαν τα ίχνη τους μόλις ενθυλάκωσαν τη χορηγία και δεν απόδωσαν λογαριασμό. Δεν γνωρίζω αν έγιναν δημόσιοι έλεγχοι για τη διαχείριση των χρημάτων και τι απόδωσαν, αλλά η OLAF (Υπηρεσία της Ε.Ε.) που πραγματοποιεί ελέγχους για την απάτη σε βάρος του κοινοτικού χρήματος κυρίως των επιδοτήσεων, προσπαθεί να το ανακτήσει και ζητά την επιβολή κυρώσεων στα κράτη μέλη.
Σε γενικές γραμμές με τις ΜΚΟ επιτυγχάνεται μια νομιμοφανής χρηματοδότηση των ημετέρων και δημιουργία κάποιων θέσεων εργασίας. Οι χορηγίες προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, το ΕΣΠΑ και από διαφόρους φορείς και οργανώσεις ημεδαπές και διεθνείς. Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να δημοσιοποιηθούν κάποτε οι ονομασίες των ΜΚΟ, τα ιδρυτικά μέλη και ο ωραιοποιημένος σκοπός τους, όπως ΜΚΟ για τη μελέτη της καλλιέργειας ντομάτας στη Δαχομέη, και τότε θα γελάσει το παρδαλό κατσίκι. Φυσικά υπάρχουν ΜΚΟ που επειδή επιτελούν εθνικό σκοπό χρηματοδοτούνται με μυστικά κονδύλια από το ΥΠΕΞ.
* Ο Λέανδρος Τ. Ρακιντζής είναι Αρεοπαγίτης ε.τ.
capital.gr
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ
Το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου τιμά τον Νικόλαο Κατούντα!
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2025, στις 18:30, στο Αμφιθέατρο «Νικόλαος Πολίτης» της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών, στην Καλαμάτα.
Το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου τιμά έναν από τους μεγάλους ήρωες του Ελληνισμού, τον Αντιστράτηγο Νικόλαο Κατούντα, μέσα από μια ειδική εκδήλωση–αφιέρωμα με τίτλο «Ο Λεωνίδας της Κερύνειας», που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2025, στις 18:30, στο Αμφιθέατρο «Νικόλαος Πολίτης» της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών, στην Καλαμάτα.
Την πρωτοβουλία υπογράφει το Εργαστήριο Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών, το οποίο διοργανώνει μια εκδήλωση που αποσκοπεί να αναδείξει την προσωπικότητα, τη στρατιωτική πορεία και κυρίως την ηρωική δράση του Κατούντα στην Κύπρο το 1974 – μια μορφή που έχει καταγραφεί στη συλλογική μνήμη ως σύμβολο αυτοθυσίας και ανδρείας.
Υψηλοί προσκεκλημένοι και θεσμικοί χαιρετισμοί
Η εκδήλωση θα ανοίξει με χαιρετισμούς κορυφαίων θεσμικών εκπροσώπων Ελλάδας και Κύπρου, γεγονός που υπογραμμίζει τη βαρύτητα της προσωπικότητας του Κατούντα αλλά και το διαχρονικό μήνυμα της θυσίας του.
Μεταξύ αυτών:
-
Νίκος Χριστοδουλίδης, Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας (με μαγνητοσκοπημένο μήνυμα),
-
Σταύρος Αυγουστίδης, Πρέσβης της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Αθήνα,
-
Ιωάννης Λαμπρόπουλος, Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη,
-
Αθανάσιος Δαβάκης, Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας,
-
Δημήτριος Χούπης, Αρχηγός ΓΕΕΘΑ,
-
Αθανάσιος Βασιλόπουλος, Δήμαρχος Καλαμάτας,
-
Αθανάσιος Κατσής, Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Εισηγήσεις από κορυφαίους πανεπιστημιακούς και αναλυτές
Το τιμητικό προφίλ του Αντιστράτηγου Κατούντα θα φωτιστεί μέσα από εισηγήσεις προσωπικοτήτων που έχουν ασχοληθεί διεξοδικά με την Κυπριακή Τραγωδία, τη στρατιωτική ιστορία και τη γεωπολιτική διάσταση της περιόδου.
Ομιλητές θα είναι οι:
-
Άγγελος Συρίγος, πρ. Υφυπουργός και Βουλευτής, Αν. Καθηγητής του Παντείου,
-
Πέτρος Παπαπολυβίου, Αν. Καθηγητής Πανεπιστημίου Κύπρου,
-
Σάββας Καλεντερίδης, γεωπολιτικός αναλυτής και εκδότης,
-
Γεώργιος Πραχαλιάς, στρατιωτικός ε.α. και γεωπολιτικός,
-
Θανάσης Χρήστου, Καθηγητής και Πρόεδρος του οικείου Τμήματος.
Τον συντονισμό της συζήτησης θα αναλάβει η Βίκυ Φλέσσα, δημοσιογράφος και φιλόλογος.
Ένα αφιέρωμα μνήμης και ιστορικής ευθύνης
Η εκδήλωση αναμένεται να λειτουργήσει ως μια ζωντανή υπενθύμιση του τι σημαίνει χρέος, γενναιότητα και προσφορά προς την πατρίδα, μέσα από τη δράση ενός αξιωματικού που έμεινε στην ιστορία ως «ο Λεωνίδας της Κερύνειας».
Παράλληλα, αποτελεί μια ακόμη γέφυρα ανάμεσα στην Ελλάδα και την Κύπρο, οι οποίες εξακολουθούν να τιμούν τους άνδρες που αντιστάθηκαν το καλοκαίρι του 1974 υπερασπιζόμενοι τον Ελληνισμό της Μεγαλονήσου.
Η εκδήλωση είναι ανοιχτή στο κοινό.
Ιστορία - Πολιτισμός
Μαρτυρία Κωνσταντίνου Παπαδόπουλου: Καθημερινώς πεθαίνανε και τους ρίχνανε ομαδικά σε λάκκο – Ούτε παπάς να διαβάσει, ούτε τίποτε
Η μαρτυρία που ακολουθεί περιλαμβάνεται στο Αρχείο Προφορικής Παράδοσης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, της μεγαλύτερης και παλαιότερης συλλογής προφορικής ιστορίας στην Ελλάδα και από τις σημαντικότερες της Ευρώπης.
Ο Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος γεννήθηκε στον οικισμό Κοιλάδ’, ο οποίος ήταν κτισμένος σε πλαγιά, σε υψόμετρο 350μ. στην κοιλάδα του ποταμού Πυξίτη και βρισκόταν 9 χλμ νότια της Τραπεζούντας. Εκκλησιαστικά άνηκε στη μητρόπολη Τραπεζούντος και διατηρούσε μικτό πληθυσμό, με 731 κατοίκους, εγκατεστημένους στους δύο μαχαλάδες Κοιλάδι και Τσαμπούρ.
Οι περισσότεροι Έλληνες κάτοικοι είχαν μετοικήσει από την περιοχή του Χαμψίκιοϊ και μιλούσαν ποντιακά.
Στο Κοιλάδι υπήρχε εκκλησία, γνωστή ως η Παναγία του Κλινά, ενώ στο Τσαμπούρ ένας μικρότερος ναός ήταν αφιερωμένος στον Άγιο Ιωάννη και λειτουργούσε επτατάξια αστική σχολή. Η οικονομία βασιζόταν κυρίως στη γεωργία και την κτηνοτροφία, ενώ τα προϊόντα, όπως φουντούκια και οπωροκηπευτικά, τα διέθεταν στην αγορά της Τραπεζούντας.
Η μαρτυρία που ακολουθεί περιλαμβάνεται στο Αρχείο Προφορικής Παράδοσης του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών, της μεγαλύτερης και παλαιότερης συλλογής προφορικής ιστορίας στην Ελλάδα και από τις σημαντικότερες της Ευρώπης.
Στα 1914 έγινε το Σεφερμπερλίκ. Έρχονταν στα χωρία οι τζανταρμάδες και καλούσανε τους άντρες να παρουσιαστούνε. Ο νόμος όριζε από είκοσι χρονώ ως σαράντα πέντε. Εγώ ήμουνα γραμμένος δεκαέξι χρονώ, δύο χρόνια λειψά από την ηλικία μου. Έμεινα στο χωρίο. Περίπου είκοσι νομάτοι φύγανε από τους δικούς μας. Στα 1916 ήρθανε οι Ρώσοι, οι Τούρκοι φύγανε. Πολύ λιγοστοί, οι πιο φτωχικές οικογένειες, μείνανε. Οι Αρχές όλες φύγανε από την Τραπεζούντα και παραδώσανε τα κλειδιά στο δικό μας δεσπότη, τον Χρύσανθο.
Δύο χρόνια πάνω-κάτω καθίσανε οι Ρώσοι. Πάσχα του 1916 μπήκανε, Ιανουάριο του 1918 φύγανε πίσω στη Ρωσία. Τότες έγινε μεγάλη ταραχή και κακό.
Οι Ρώσοι φεύγανε, η εξουσία των επίσημων Τούρκων έλειπε και μείναμε έρημοι και ανυπεράσπιστοι όλοι οι χριστιανοί. Φόβος και τρόμος ήτανε να μείνουμε στα χωρία. Κατέβαιναν Τούρκοι ληστές, τσετέδες, άτακτοι, αρπάζανε, ρημάζανε, σκοτώνανε. Φύγαμε όλοι από το χωρίο και κατεβήκαμε Τραπεζούντα. Από κει άλλοι μπήκαμε σε μοτόρια και πήγαμε Ρωσία, άλλοι μείνανε στην Τραπεζούντα.
Εγώ με την οικογένειά μου πήγαμε στο Βατούμ κι από κει Σοχούμ. Καθίσαμε δύο χρόνια εκεί. Όταν ακούσαμε πως ησύχασαν τα πράματα γυρίσαμε πίσω. Πήγαμε Τραπεζούντα. Από κει φύγαμε για το χωρίο. Δεν μπορέσαμε να σταθούμε. Όλο το χωρίο το είχανε κάψει. Τέσσερα ή πέντε σπίτια μείνανε άκαγα. Μια ρωμέικη οικογένεια έμεινε μέσα, τους είχε κρατήσει ο αγάς του χωριού υπό την προστασία του. Οι άλλοι γυρίσαμε όλοι στην Τραπεζούντα.
Από τα 1918 που φύγανε οι Ρώσοι, το Κοιλάδι έσβησε από ρωμέικο χωρίο.
Στα 1920 έγινε και η εξορία των αντρών από δεκαοχτώ χρονώ μέχρι εξήντα πέντε. Από την Τραπεζούντα μάς στείλανε στη Μάτσκα, στο Τζεβισλούκ, από κει προχωρήσαμε, περάσαμε Χαμψίκιοϊ, ανεβήκαμε στα Ζύγανα, το όρος, προχωρήσαμε στο εσωτερικό, φτάσαμε μέχρι το Σαρίκαμüς του Καρς. Μας είχανε δεμένους στο δρόμο. Άμα είχες, πλήρωνες το στρατιώτη και σ’ έλυνε. Σε κάθε τριάντα νομάτους υπήρχε ένα όπλο.
Από το Σαρίκαμüς μάς γυρίσανε πίσω στο Ερζερούμ. Εκεί στο Σαρίκαμüς μας δώσανε και «τάισμα». Ως τότε νηστικοί γυρίζαμε. Αν είχαμε τίποτα στον τορβά μας να πληρώσουμε ν’ αγοράσουμε λίγο ψωμί, τρώγαμε κάτι. Στο Ερζερούμ μείναμε μέχρι το ’22. Όπου μπορούσαμε δουλεύαμε, να φάμε ένα κομμάτι ψωμί. Πολλοί αρρωστήσανε από την πείνα, την κακοπέραση, την ψείρα. Τους βάζανε στο νοσοκομείο.
Καθημερινώς πεθαίνανε και τους ρίχνανε ομαδικά σε λάκκο. Ούτε παπάς να διαβάσει, ούτε τίποτε, χριστιανός δεν υπήρχε στο Ερζερούμ. Είχανε φύγει όλοι με το ρωσικό στρατό στα 1918.
Τέλος του ’22 μας δώσανε απόλυση. Μας στείλανε Τραπεζούντα συνοδεία με Τούρκους στρατιώτες. Εκεί βρήκαμε όλους από τα χωρία συγκεντρωμένους, να περιμένουνε βαπόρι για να φύγουνε. Έφυγα κι εγώ με την οικογένειά μου. Πήραμε το τουρκικό πλοίο «Κιρτσεμάλ». Μας βγάλανε στην Πόλη. Εκεί μείναμε στα τσαντήρια στον Άγιο Στέφανο δέκα-έντεκα μήνες. Έπρεπε νάρθουνε τα ελληνικά πλοία για να φύγουμε. Φύγαμε 1923 στο τέλος του χρόνου, ανήμερα Χριστού.
• Το κείμενο, στο οποίο έχει διατηρηθεί η πρωτότυπη γραφή, βρίσκεται στην έκδοση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών Η Έξοδος, τόμ. Η’, Μαρτυρίες από τον Ανατολικό Παράλιο Πόντο. Επανέκδοση: εφ. Καθημερινή, σειρά «1922-2022 – Βιβλιοθήκη Μνήμης».
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ
Έρευνα ΡΙΚ: Από που «μαθαίνει» Ιστορία η γενιά μετά το ’74
Η έρευνα, το πρώτο μέρος μιας σειράς που θα παρουσιάσει το ΡΙΚ ενόψει των βουλευτικών εκλογών του Μαΐου, διεξήχθη από την MRC Cypronetwork μεταξύ 29 Σεπτεμβρίου και 17 Οκτωβρίου, με πανκύπριο δείγμα 1.422 ατόμων, μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων και δομημένου ερωτηματολογίου.
Οι μεταπολεμικές γενιές στην Κύπρο εξακολουθούν να ενημερώνονται κυρίως εκτός σχολείου για τα γεγονότα του 1974, σύμφωνα με δημοσκόπηση του ΡΙΚ που παρουσιάστηκε χθες βράδυ. Μόνο 1 στους 10 θεωρεί το σχολείο ως βασική πηγή πληροφόρησης, ενώ σχεδόν οι μισοί (48%) λένε ότι μαθαίνουν για το πραξικόπημα και την εισβολή κυρίως από εξωσχολικές πηγές.
Κεντρικός φορέας αυτής της γνώσης παραμένει η οικογένεια: το 64% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι ενημερώνεται από γονείς και συγγενείς, το 30% από φίλους και γνωστούς, ενώ περίπου 1 στους 4 αναφέρει τα ΜΜΕ και τα βιβλία. Ένα 22% λέει ότι έχει προσωπικά βιώματα. Στις ηλικίες που γεννήθηκαν μετά το 1974, τα ποσοστά είναι ακόμη πιο υψηλά – φτάνοντας έως και το 81% στην ομάδα 25-34 ετών.
Τα γεγονότα του 1974 εξακολουθούν να προκαλούν έντονα αρνητικά συναισθήματα: οργή και αγανάκτηση στο 28%, απογοήτευση στο 24%, λύπη στο 22%. Παράλληλα, οι περισσότεροι αποδίδουν την ευθύνη για το πραξικόπημα στη χούντα (41%) και στην ΕΟΚΑ Β’/Γρίβα (34%), ενώ 15% θεωρεί υπαίτιο τον Μακάριο και την τότε κυβέρνηση και 11% τον ξένο παράγοντα.
Συντριπτική είναι και η άποψη ότι η τουρκική εισβολή θα μπορούσε να είχε αντιμετωπιστεί πιο αποτελεσματικά, με ποσοστό 76%. Η στάση του εξωτερικού παράγοντα κρίνεται επίσης αρνητικά: το 87% θεωρεί ότι η Μεγάλη Βρετανία ευνόησε την Τουρκία, το 84% τις ΗΠΑ και το 77% την Ελλάδα. Για την Ελλάδα ειδικά, το 67% πιστεύει ότι ήταν σε θέση να βοηθήσει στρατιωτικά κατά τη δεύτερη φάση της εισβολής.
Σε ό,τι αφορά τις περσινές επετειακές εκδηλώσεις για τα 50 χρόνια από το πραξικόπημα και την εισβολή, το ΡΙΚ καταγράφει το υψηλότερο ποσοστό ικανοποίησης (39%). Η Προεδρία ακολουθεί με 27%, η Εκκλησία με 23% και οι Δήμοι με 21%, ενώ Βουλή, κόμματα και Υπουργείο Άμυνας κινούνται γύρω στο 20%.
Η έρευνα, το πρώτο μέρος μιας σειράς που θα παρουσιάσει το ΡΙΚ ενόψει των βουλευτικών εκλογών του Μαΐου, διεξήχθη από την MRC Cypronetwork μεταξύ 29 Σεπτεμβρίου και 17 Οκτωβρίου, με πανκύπριο δείγμα 1.422 ατόμων, μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων και δομημένου ερωτηματολογίου.
-
Άμυνα1 μήνα πρινΑποκάλυψη Ινδού στρατηγού! Πως ινδική φρεγάτα εξανάγκασε σε οπισθόχωρηση τρία τουρκικά πολεμικά πλοία
-
Δημοκρατία2 μήνες πρινΜε τη σημαία δεν παίζουμε! Η Pizza Fan διέκοψε τη συνεργασία με κωμικό που προσέβαλε την ελληνική σημαία
-
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ3 μήνες πρινΣημαντικό ορόσημο στην Αγγλία! Ολόκληρη ενορία Προτεσταντών στο Χάλιφαξ μεταστράφηκε στην Ορθοδοξία
-
Αναλύσεις4 εβδομάδες πρινΠολλαπλά «εγκεφαλικά» μοίρασε ο μεγάλος Εμίρ Κουστουρίτσα με όσα είπε για τη woke ατζέντα
-
Πολιτική2 μήνες πρινΕνδιαφέρουσα στιχομυθία Μαρινάκη-Τζονσον! “Προτιμώ να κρατήσει κομμάτια της Ουκρανίας η Ρωσία για να μην πεθαίνουν παιδιά” πρότεινε ο πρόεδρος του Ολυμπιακού! “Ποια κομμάτια της Τσεχοσλοβακίας θα δίνατε στον Χίτλερ;” απάντησε ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας
-
Άμυνα5 ημέρες πρινΤέξας – Αεροπορική Βάση Sheppard: Ένας Έλληνας πιλότος κερδίζει τον σεβασμό της Αμερικής
-
Άμυνα2 μήνες πρινΣτα κάγκελα τα τουρκικά ΜΜΕ! Η Ελλάδα “κλείδωσε” τουρκικά Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη
-
Διεθνή2 μήνες πρινΗ Άγκυρα «μαζεύει τα πανιά» της: Η αιφνιδιαστική ακύρωση της άσκησης «Γαλάζια Πατρίδα»