Γενικά θέματα
Πνεύμα φιλοδοξίας: Ο πόλεμος της Ουκρανίας και η ευρωπαϊκή αμυντική ολοκλήρωση

Του Nick Witney
Αυτές θα πρέπει να είναι καλές μέρες για την ευρωπαϊκή άμυνα. Η ήπειρος εξέπληξε εαυτόν με την ενότητα και την αποφασιστικότητα που επιστράτευσε ως απάντηση στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Και εργάστηκε από κοινού για να το κάνει: συνεργασία για τις κυρώσεις· πειραματισμός με κοινές αγορές επειγουσών πυρομαχικών με τη βοήθεια των Βρυξελλών· και αποζημίωση των κρατών μελών της ΕΕ για μεταφορές όπλων αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ στην Ουκρανία μέσω ενός από κοινού εγγεγραμμένου ταμείου εκτός προϋπολογισμού, του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ειρήνης. Οι εθνικοί αμυντικοί προϋπολογισμοί έχουν αυξηθεί στα ύψη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει διαθέσει περισσότερα μετρητά από τον προϋπολογισμό της ΕΕ για να ενισχύσει την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία.
Πόσο αποθαρρυντικό είναι, λοιπόν, το Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών που εδρεύει στην Ουάσιγκτον να ξεκινήσει τη νέα του έκθεση, Transforming European Defense, με τις λέξεις “Η ευρωπαϊκή άμυνα βρίσκεται σε εξαθλίωση”. Η ανησυχία της είναι ο επίμονος κατακερματισμός των ευρωπαϊκών προσπαθειών για τη δημιουργία δυνάμεων και όπλων. Και η συνταγή του – “μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αμυντική συνεργασία, συντονισμός και ολοκλήρωση” – είναι αυτό που οι Ευρωπαίοι υπόσχονται ο ένας στον άλλον εδώ και περισσότερες από δύο δεκαετίες. Όπως καθίσταται σαφές από την έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας (EDA), η ευρωπαϊκή συνεργασία στον τομέα των προμηθειών παραμένει στην καλύτερη περίπτωση αναιμική, παρόλο που οι εθνικοί αμυντικοί προϋπολογισμοί έχουν αυξηθεί.
Αντιθέτως, η κρίση στην Ουκρανία έχει κάνει τα πράγματα χειρότερα, με δύο αλληλοσυνδεδεμένους τρόπους.
Πρώτον, η αναγκαία και ευπρόσδεκτη επαναβεβαίωση της ηγεσίας των ΗΠΑ υπενθύμισε στους Ευρωπαίους συμμάχους της Αμερικής τις απολαύσεις της υποτέλειας. Μεταξύ αυτών είναι η ελευθερία να επιδίδεται σε εσωτερικές διαμάχες – όπως αποδεικνύεται στα επίπεδα αμοιβαίας δυσαρέσκειας που επιδεικνύεται μεταξύ των Ανατολικών και Δυτικοευρωπαίων που δεν έχουν δει από τις κακές παλιές μέρες των τμημάτων της “Παλαιάς Ευρώπης” και της “Νέας Ευρώπης” για τον πόλεμο στο Ιράκ. Εν τω μεταξύ, η σχέση μεταξύ Παρισιού και Βερολίνου είναι η πιο σπασμωδική που υπήρξε εδώ και δεκαετίες (και όχι μόνο για την άμυνα).
Δεύτερον, αν και οι ευρωπαϊκοί αμυντικοί προϋπολογισμοί έχουν ως επί το πλείστον εκτιναχθεί στα ύψη, άνευ προηγουμένου ποσά σχεδιάζονται τώρα να εισρεύσουν στο εξωτερικό, προς όφελος όχι μόνο των αμερικανικών προμηθευτών όπλων αλλά και των ισραηλινών και νοτιοκορεατικών εταιρειών. Αυτό θα ήταν κατανοητό αν περιοριζόταν στην αντικατάσταση πυρομαχικών και οπλικών συστημάτων που δωρίστηκαν τόσο φιλόδοξα στην Ουκρανία. Όμως, τέτοιες άμεσες ανάγκες δεν εξηγούν σχεδόν καθόλου το γεγονός ότι πάνω από το ένα τρίτο των μελών της ΕΕ είναι πλέον έτοιμοι να αγοράσουν το αμερικανικό μαχητικό F35. Και, για να πάρουμε μόνο ένα παράδειγμα μεταξύ πολλών, το σχέδιο της Πολωνίας να δαπανήσει 15 δισ. δολάρια σε ένα εθνικό σύστημα αεράμυνας από τις ΗΠΑ δεν θα κάνει τίποτα για τον υποτιθέμενο κοινό στόχο των Ευρωπαίων να διατηρήσουν και να αναπτύξουν την αμυντική τεχνολογική και βιομηχανική βάση της ηπείρου.
Τι πρέπει να γίνει; Λειτουργικώς – δηλ. όσον αφορά τη δημιουργία και την ανάπτυξη δύναμης – ο μόνος παίκτης αυτές τις μέρες είναι το ΝΑΤΟ. Οι Ευρωπαίοι που πιστεύουν στην ανάληψη μεγαλύτερης ευθύνης για τη δική τους άμυνα θα επικεντρωθούν στην ενίσχυση του ευρωπαϊκού πυλώνα εντός του ΝΑΤΟ. Το περασμένο καλοκαίρι, η συμμαχία συμφώνησε σε ένα Νέο Μοντέλο Δυνάμεων, το οποίο έθεσε υψηλότερα επίπεδα ετοιμότητας και αύξησε σε 300.000 τον αριθμό των στρατευμάτων που προορίζονταν να αναπτυχθούν στα ανατολικά σύνορα του ΝΑΤΟ σε μια κρίση. Τα μέλη του ΝΑΤΟ το επεξεργάζονται σταδιακά. Όμως, για τους Ανατολικοευρωπαίους, οι υποσχεθείσες ενισχύσεις δεν υποκαθιστούν τις συμμαχικές μπότες στο δικό τους έδαφος. Έτσι, ο αριθμός των ομάδων μάχης – μικρές δυνάμεις αποτροπής – που στην πραγματικότητα αναπτύχθηκαν στα ανατολικά διπλασιάστηκαν, από τέσσερις σε οκτώ. Παρόλα αυτά, οι Δυτικοευρωπαίοι άφησαν τους Αμερικανούς να παράσχουν το μεγαλύτερο μέρος αυτής της “ενισχυμένης παρουσίας στα εμπρός”. Δεν είναι περίεργο που, από το Ταλίν μέχρι το Βουκουρέστι, οι Ανατολικοευρωπαίοι εμπιστεύονται ξεκάθαρα την Αμερική περισσότερο από την “Παλαιά Ευρώπη” – και καταδεικνύουν την πεποίθηση ότι είναι οι ΗΠΑ που έχουν πραγματικά σημασία από τις επιλογές που κάνουν στα συμβόλαια για τους προμηθευτές όπλων των ΗΠΑ.
Λοιπόν, συγχαρητήρια τώρα στη Γερμανία που σχεδιάζει να αυξήσει το τάγμα της στη Λιθουανία σε πλήρη ταξιαρχία. Άλλοι Δυτικοευρωπαίοι θα πρέπει να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους ή να τα καταφέρουν καλύτερα.
Για την Ευρωπαϊκή Ένωση, η κύρια εστίαση θα παραμείνει στο μακροχρόνιο έργο της προσπάθειας οικοδόμησης μιας ευρωπαϊκής αμυντικής τεχνολογικής και βιομηχανικής βάσης που θα λειτουργεί σε ηπειρωτική κλίμακα. Αντιπαραβάλετε τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας (που είναι ένα παγκόσμιο success story) με την αμυντική βιομηχανία (που δεν είναι, και που χάνει μερίδιο αγοράς). Η πρόκληση είναι να προσπαθήσουμε να φέρουμε τα οφέλη της ενιαίας αγοράς της ΕΕ στον αμυντικό τομέα, όταν η εθνική ασφάλεια στις συνθήκες της ΕΕ επιτρέπει στα κράτη μέλη να προστατεύουν τους εγχώριους προμηθευτές τους.
Τα θεσμικά όργανα των Βρυξελλών, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η EDA κάνουν ό,τι μπορούν, αλλά δεν έχουν την απαιτούμενη εξουσία και οικονομική δύναμη πυρός. Τα χρήματα και η λήψη αποφάσεων στον τομέα της άμυνας εξαρτώνται από τα κράτη μέλη – και εάν και μέχρις ότου μια κρίσιμη μάζα εθνικών κεφαλαίων προετοιμαστεί να δώσει προτεραιότητα στην αποτελεσματικότητα των αμυντικών δαπανών έναντι των πολιτικών σκοπών της δαπάνης των αμυντικών προϋπολογισμών στο εσωτερικό, η προοπτική δεν είναι ενθαρρυντική.
Πόσες χώρες χρειάζονται; Η μακρά εμπειρία ευρωπαϊκών συνεργατικών προσπαθειών υποδηλώνει ότι οποιαδήποτε ομάδα μεγαλύτερη από τέσσερα ή πέντε κράτη γίνεται δυσκίνητη και αδιέξοδη από ανταγωνιστικές εθνικές προτεραιότητες (αν και άλλοι συμμετέχοντες μπορούν συχνά να προσέλθουν όταν ξεκινήσει ένα συνεργατικό έργο, με καθορισμένες τις βασικές του παραμέτρους). Το ίδιο μοντέλο ίσχυε, φυσικά, για τη γέννηση του κοινού νομίσματος του ευρώ – και οι συντάκτες των Συνθηκών της Λισαβόνας οραματίστηκαν να κάνουν το ίδιο για την άμυνα όταν εισήγαγαν τον μηχανισμό της μόνιμης δομημένης συνεργασίας (PESCO), παρέχοντας μια πρωτοποριακή ομάδα μελών κράτη με πιο προηγμένες στρατιωτικές δυνατότητες να ενωθούν, να συμφωνήσουν κοινές στρατιωτικές απαιτήσεις και κοινές βιομηχανικές λύσεις για την κάλυψη τους.
Δυστυχώς, κατά την εφαρμογή της PESCO, η έννοια των κριτηρίων για ένταξη απορρίφθηκε – έτσι ώστε τώρα κάθε κράτος μέλος της ΕΕ εκτός από τη Μάλτα έχει ενταχθεί στους “πρωτοπόρους”. Δεν είναι περίεργο που, όπως παρατηρεί το CSIS, “μια κουλτούρα μη συμμόρφωσης έχει διαποτίσει το πλαίσιο της PESCO”. (Η νέα πρωτοβουλία Sky Shield υπό τη Γερμανία για την ανάπτυξη ενός κοινού συστήματος αεράμυνας και πυραυλικής άμυνας φαίνεται απίθανο να τα πάει καλύτερα, δεδομένου ότι υπάρχουν τώρα 19 “μάγειρες στη συγκεκριμένη κουζίνα” και ότι οι γερμανικές προδιαγραφές για τα κύρια στοιχεία Αμερικανών, Ισραηλινών και Γερμανών έκαναν τους Γάλλους και τους Ιταλούς να παραμερίσουν).
Ευτυχώς, μια εναλλακτική λύση για την PESCO είναι διαθέσιμη – ή οπωσδήποτε στο ράφι. Η ετοιμοθάνατη συμφωνία Επιστολής Πρόθεσης (LoI) μεταξύ της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Ισπανίας, της Σουηδίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, που χρονολογείται από το 2000, πρόκειται να αναβιώσει. Στόχος της ήταν “να δημιουργήσει το πολιτικό και νομικό πλαίσιο που είναι απαραίτητο για τη διευκόλυνση της βιομηχανικής αναδιάρθρωσης προκειμένου να προωθηθεί μια πιο ανταγωνιστική και ισχυρή Ευρωπαϊκή Αμυντική Τεχνολογική και Βιομηχανική Βάση (EDTIB) στην παγκόσμια αμυντική αγορά”. Η προσέγγιση ήταν ολοκληρωμένη, επιδιώκοντας την εναρμόνιση των εθνικών απαιτήσεων όπλων και τη μετατροπή τους σε συνεργατικά έργα, γύρω από τα οποία θα μπορούσαν να εδραιωθούν οι εθνικές βιομηχανίες.
Προς το παρόν, το Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί να θεωρηθεί εκτός (αν και το LoI θα μπορούσε να είναι ένα χρήσιμο όχημα για την προσέγγιση με τους εταίρους της ηπειρωτικής άμυνας υπό διαφορετική βρετανική κυβέρνηση). Ωστόσο, οι άλλες πέντε – οι κύριες αμυντικές τεχνολογικές και βιομηχανικές δυνάμεις της ΕΕ – θα πρέπει να σκεφτούν την αναζωογόνηση του ομίλου τους. Δεν υπάρχει έλλειψη έργων που θα μπορούσαν να επιλέξουν να αντιμετωπίσουν από κοινού. Ως ένα μόνο παράδειγμα, τα διδάγματα που αναδύονται από την κρίση στην Ουκρανία απαιτούν έναν θεμελιώδη ανασχεδιασμό του τρόπου με τον οποίο επιτυγχάνονται τα αποτελέσματα “βαθέως κρούσης” (η ανάγκη είναι να επιτευχθεί η ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εμπλοκή εχθρικών στόχων πίσω από την πρώτη γραμμή, είτε με πυραύλους, πυροβολικό, μη επανδρωμένα αεροσκάφη ή αεροσκάφη, που επιτρέπεται από την ταχεία επεξεργασία δεδομένων από όλα τα διαθέσιμα στοιχεία επιτήρησης και απόκτησης στόχων). Μια προσπάθεια σχεδιασμού και προμηθειών υπό την ηγεσία των πέντε LoI θα ήταν, μεταξύ άλλων, μια ισχυρή ευρωπαϊκή συνεισφορά στην ανανέωση του ΝΑΤΟ (ειδικά εάν τα περιουσιακά στοιχεία βασίζονται στα ανατολικά).
Μια άλλη πιθανότητα θα ήταν ο όμιλος να δοκιμάσει ένα περιορισμένο αμοιβαίο άνοιγμα των αμυντικών αγορών μεταξύ τους, σε εθελοντική βάση – κάτι που προσπάθησε ο EDA με κάποια επιτυχία, πριν η οικονομική κρίση του 2008 οδηγήσει σε μια “επανεθνικοποίηση” των ευρωπαϊκών αμυντικών προσπαθειών.
Το πρώτο βήμα, ωστόσο, θα ήταν απλώς να αφιερωθεί χρόνος για έναν κοινό προβληματισμό σχετικά με το πού βρίσκονται τώρα, κατά προτίμηση σε επίπεδο αρχηγών κυβερνήσεων, αλλά με τη συμβολή και από τα αφεντικά της αμυντικής βιομηχανίας. Εξακολουθούν να πιστεύουν στην αναγκαιότητα της προσπάθειας επίτευξης μιας πραγματικά ολοκληρωμένης ευρωπαϊκής αμυντικής τεχνολογικής και βιομηχανικής βάσης – και είναι έτοιμοι για την προσπάθεια να προχωρήσουμε μαζί προς αυτόν τον στόχο; Ή θα προτιμούσαν απλώς να συνεχίσουν να κοιτούν, καθώς οι ΗΠΑ και η Κίνα επεκτείνουν το προβάδισμά τους στον τεχνολογικό αγώνα για το μέλλον, και οι μη Ευρωπαίοι εργολάβοι άμυνας συνεχίζουν να κλέβουν την μπουκιά τους;
Δείτε τη δημοσίευση του πρωτότυπου άρθρου εδώ

Γενικά θέματα
Αμερικανικοί δασμοί και συμφωνία ΕΕ-Κίνα! Η νιοστή βλακεία των Ευρωπαίων;
Ένα άλλο harakiri της ΕΕ θα είναι εξαιρετικά βαρύ για τους κοινοτικούς λαούς.

Γράφει ο Κρεσέντζιο Σαντζίλιο
Όπως ξέρουμε, ο Τραμπ επέβαλε σημαντικούς δασμούς σε πολλά προϊόντα που οι ΗΠΑ εισάγουν από Ευρώπη και Ασία, κυρίως, αλλά και από άλλες χώρες της αμερικανικής ηπείρου.
Και όλοι θα θυμούνται τις εικόνες που έδειξαν οι τηλεοράσεις όλου του κόσμου με τον Αμερικανό πρόεδρο να επιδεικνύει ποικιλοτρόπως δημόσια τη «ταμπέλα» με ντους διαφορετικού ύψους δασμούς για κάθε χώρα, ένα είδος δημόσιας κήρυξης οικονομικού πολέμου προς εκείνες τις χώρες με τις οποίες το ισοζύγιο για τις ΗΠΑ είναι παθητικό, κάτι που ο Τραμπ επιδιώκει να διορθώσει μετατρέποντας το σε θετικό ή τουλάχιστον ισότιμο.
Από τότε βέβαια διάφορες υπήρξαν οι π0αλινωδίες του tycoon με μειώσεις δασμών, πάγωμα δασμών, αλλά και με σοβαρές αυξήσεις, ειδικά με τη Κίνα που είχε αντιδράσει με ανταπόδοση αυξήσεων.
Σήμερα ωστόσο δεν μπορούμε να πούμε πώς θα τελειώσει αυτή η «ιστορία αγρίων» την οποία ο Τραμπ άνοιξε με το έμπα της προεδρίας του και ποια θα είναι η συνέχεια στη παγκόσμια οικονομικο-εμπορική διαμάχη, προπαντός σε σχέση με την ΕΕ, στους κόλπους της οποίας ήδη υφέρπει η διχόνοια, και πάνω απ όλα με τη Κίνα την οποία οι περισσότεροι βλέπουν ως τη πιο επικίνδυνη απειλή να «καταβροχθίσει» τις δυτικές οικονομίες.
Παραινετικά πρέπει να αναγνωρίσουμε πως για τον Τραμπ η προεδρία του βρέθηκε (και βρίσκεται όπλο και πιο έντονα) μπροστά σε τρεις προκλήσεις που εξίσου με μεγάλα ποσοστά βλάπτουν τις ΗΠΑ και παράλληλα αποτελούν υπαρξιακή απειλή βαθιάς ύφεσης στα οικονομικά τους και κατά συνέπεια και στα στρατιωτικο-στρατηγικά δρώμενα της χώρας ανά τον κόσμο, τα οποία για τον Τραμπ έφτασαν σε υπερβολικό βαθμό έκτασης και επομένως δυσκολίας οικονομικής διαχείρισης χωρίς ανάλογο όφελος.
Η μια αφορά τον πόλεμο στην Ουκρανία, έναn πόλεμο τον οποίο ο Τραμπ ευθαρσώς χαρακτήρισε πως «δεν είναι δικός μου», αλλά του ξεκούτη Biden, και τον οποίο θέλει να «κλείσει» το συντομότερο, έχοντας οι ΗΠΑ κερδίσει όσα ήθελαν να κερδίσουν από οικονομική και στρατιωτική άποψη.
Οι άλλες δύο φυσικά αναφέρονται στον οικονομικό ανταγωνισμό με ΕΕ και Κίνα. Ο Τραμπ, γνωστός μεγαλοεπιχειρηματίας, εννοεί την αμερικανική «πρόοδο» ως κυρίως οικονομική και εμπορική επικράτηση, που φέρνει ευημερία στον λαό, επικράτηση όσο γίνεται σε μεγαλύτερη κλίμακα.
Για να πετύχει όμως αυτό το πρόγραμμα, το πρώτο μέλημα είναι να «ξεφορτωθεί» το βάρος του πολέμου στην Ουκρανία, το «βαρίδιο» θα λέγαμε καλύτερα, ώστε να έχει τα χέρια του λυμένα στη διαχείριση των αμερικανικών οικονομικών τα οποία, απ΄ ό,τι τι φαίνεται, δεν πάνε και τόσο καλά από άποψη ισοζυγίων με τις μεγάλες οικονομίες του κόσμου.
Έτσι φτάσαμε στη περίφημη «ταμπέλα», που προκάλεσε μαρμαρυγή σε όλο τον κόσμο, γι’ αυτό και εκείνο που μας ενδιαφέρει πρωτίστως είναι να δούμε ποια υπήρξε η αντίδραση της «χώρας» που ονομάζεται ΕΕ.
Μαθημένοι όπως είμαστε στις εκούσια λανθασμένες συμπεριφορές της κοινοτικής κυβέρνησης στα διεθνή δρώμενα, περιμέναμε μια «έξυπνη» αντίδρασή της προς τη ταμπέλα, για μια φορά τουλάχιστον στ η «ζωή» της!
Δυστυχώς πάλι απογοήτευση, πάλι αυτή η «κυβέρνηση» έδειξε πως είναι τελείως ανίκανη να ενεργήσει για το συμφέρον της Ένωσης.
Απευθύνθηκε αμέσως και προπαντός στη Κίνα με την οποία σκοπεύει να βρεθεί σε συνομιλίες με προοπτική μια «εμπορική συμφωνία» με… άρωμα αντι-Τραμπ. Η πανικόβλητη Ursula von der Layen, αλλά και πλήρως άσχετη αναφορικά με τα οικονομικά συμφέροντα της ΕΕ, «συνομίλησε» με τον Xi–Jinping νομίζοντας πως η Κίνα θα έρθει να σώσει την Ευρώπη!
Και σαν να μην έφτανε το «τρέξιμο» της von der Layen στο Πεκίνο, το ίδιο δεν μπόρεσε να μη κάνει (ποιος ξέρει; σε συμφωνία με τη Γερμανίδα ή αυτοβούλως;)και ο Ισπανός premier Pedro Sanchez ο οποίος για τρίτη φορά (μέσα σε τρία χρόνια!) επισκέφθηκε τον Κινέζο πρόεδρο για μια ¨περεταίρω σύσφιξη των σχέσεων» με την ΕΕ.
Και το πιο «ωραίο» πιο είναι; Ίσα-ίσα η Ισπανία είναι μια από τις χώρες της ΕΕ που έχει τις λιγότερες εξαγωγές στη Κίνα! Τρελά πράγματα και μυαλά από το ιερατείο των Βρυξελλών και τα κολλητήρια του.
Εν πάση περιπτώσει, δεν γίνεται να μη τεθεί το ερώτημα ποια ακριβώς έννοια είχε αυτή η απόπειρα των Κοινοτικών να συμμαχήσουν με τη Κίνα εναντίον του Τραμπ, κάτι που η ανάλυση των «αριθμών» θα πρέπει να αποκλείει παντελώς.
Και οι αριθμοί δυστυχώς δεν ψεύδονται και πανηγυρικά διαψεύδουν τους οικονομικούς «φωστήρες» της Ένωσης
Μόνο για το 2024 το ισοζύγιο ΕΕ-Κίνα υπήρξε απελπιστικά αρνητικό σχετικά με τη πρώτη: έναντι 213,3 δις εξαγωγών στη Κίνα η ΕΕ είχε 517,8 δις εισαγωγές από τη Κίνα, δηλαδή ένα έλλειμμα ούτε λίγο ούτε πολύ 304,5 δις!
Απεναντίας, με τις ΗΠΑ, εναντίον των οποίων η ΕΕ «σκέφτηκε»(!) να «συμμαχήσει» με τη Κίνα, οι εξαγωγές της ΕΕ ήταν της τάξης των 605,76 δις έναντι 370,19 δις εισαγωγών, δηλαδή με ένα πλεόνασμα 235,67 δις!
Ουσιαστικά – και νά ένα άλλο αρνητικό στοιχείο για την ΕΕ – το ευρωπαϊκό έλλειμμα με τη Κίνα είναι μεγαλύτερο απ’ εκείνο των ΗΠΑ πάλι προς τη Κίνα, που είναι 295,4 δις!
Και τί σημαίνουν όλα αυτά; Μάλλον ότι η ΕΕ σχεδιάζει να πάει να πέσει στου λύκου, μάλλον στου δράκου το στόμα. Και γιατί; Για να εκδικηθεί τον Τραμπ!
Η νιοστή βλακεία των Κοινοτικών κυβερνητών.
Ήδη η σχέση ΕΕ-Κίνας είναι βαθιά ανισόρροπη σε βάρος της ΕΕ. Μια άλλη «συμφωνία» θα την καλυτερεύσει με τη σημερινή πολιτική αντιπαλότητα που τους χωρίζει; Ασφαλώς όχι. Το πιο πιθανό είναι η ΕΕ «να τη πληρώσει» πάλι για να εκδικηθεί τον Τραμπ!
Η Γερμανία στα τελευταία χρόνια «έβαζε το χέρι της στη φωτιά» ως προς την «θετικότητα» των οικονομικών σχέσεων με τη Κίνα και τελικά όλα ήταν μια μεγάλη φούσκα και αποτραβήχτηκε στο καβούκι της.
Γεγονός είναι πως τα τελευταία 10 χρόνια οι εισαγωγές από τη Κίνα έχουν σχεδόν διπλασιαστεί, ενώ οι εξαγωγές στη Κίνα αυξήθηκαν μόνο 47%. Ως χρήμα, οι πρώτες πήγαν πάνω από 260 δις ευρώ ενώ οι δεύτερες μόνο περίπου 60 δις ευρώ. ‘Ένα έλλειμμα 173,3%!
Αντιθέτως, η κατάσταση με τις ΗΠΑ την ίδια περίοδο είναι σίγουρα ευνοϊκή για την ΕΕ (εξ ου και οι δασμοί του Τραμπ!). Το ευρωπαϊκό πλεόνασμα αυξήθηκε στα 90 δις ευρώ περίπου (+63%), οι εξαγωγές στις ΗΠΑ αυξήθηκαν 44%, ενώ οι εισαγωγές από τις ΗΠΑ μόνο 34%.
Το ότι ο Τραμπ επέβαλε δασμούς για να «ισοφαρίσει» το ελλιπές ισοζύγιο του «πείραξε» την ΕΕ, όπως και οι καθόλου κολακευτικές δηλώσεις από τον Λευκό Οίκο για τους Ευρωπαίους.
Αναμφίβολα το να έχεις πλεόνασμα είναι πλεονέκτημα.
Μπορεί ωστόσο να συμβεί εκείνος που υπόκειται σε έλλειμμα να πάψει κάποτε να το δέχεται (βλ. λ.χ.. Biden) , οπότε και η αντίδρασή του (βλ. λ.χ. Trump) μας ενοχλεί γιατί μας χαλάει τη «ζαχαρένια» του πλεονάσματος μας,
Γι’ αυτό και οι πιο ψύχραιμοι και σωστοί δεν συμφώνησαν καθόλου με την κοινοτική «εκδικητική¨ αντ’ επιβολή δασμών στις ΗΠΑ προκρίνοντας οι ίδιοι ως καλύτερη λύση προς το παρόν μια αναμονή για μια, στο κοντινό μέλλον, δυνατότητα γενικής διαπραγμάτευσης με «καθαρότερο μυαλό» για μια επίλυση προς όφελος όλων.
Άλλωστε το είδαμε κιόλας. Αυτοί είχαν δίκιο, γιατί ο ίδιος ο Τραμπ «πάγωσε» τους δασμούς του μάλλον με το σκεπτικό μιας πιο ψύχραιμης προσεχούς θεώρησης του θέματος και γενικής ικανοποίησης.
Με τη Κίνα όμως τα πράγματα δεν είναι ουδόλως έτσι και οι ίδιες οι Βρυξέλλες αναγκάστηκαν να ομολογήσουν πως η είσοδος στη κινέζικη αγορά δεν γίνεται επί ίσοις όροις: όντως ανέκαθεν η οικονομική πολιτική της Κίνας υπήρξε σοβαρά εχθρική προς το έστω ελάχιστο ευρωπαϊκό συμφέρον, με αθρόες πρακτικές dumping μέσω κρατικών επιδομάτων στις κινέζικες επιχειρήσεις ως μερική κάλυψη του κόστους παραγωγής, κάτι που δεν συμβαίνει στην ΕΕ.
Επιπλέον το κινέζικο κράτος σταθερά μερίμνησε στο να διατηρεί έναν στενό έλεγχο πάνω στη τιμή μετατροπής των νομισμάτων και να μένει συνέχεια ανταγωνιστική στις αγορές.
Εκτός αυτού, συνεχώς έθεσε φράγματα και εμπόδια στην είσοδο των ξένων εμπορευμάτων και κεφαλαίων, κάτι που ασφαλώς αντιστοιχεί σε έναν σιωπηρό υπερ-δασμό, αόρατο στα χαρτιά, αλλά στη πράξη επιζήμιο για την ΕΕ.
Τώρα μέλλει να δούμε πόσο ευέλικτα ή όχι θα ενεργήσουν οι κοινοτικοί οικονομικοί ταγοί σε σχέση με τις αμερικανικές απαιτήσεις, αλλά ,κυρίως μέσα στον κινέζικο οικονομικό λαβύρινθο ώστε «να μη πήγαν για μαλλί και βγήκαν κουρεμένοι», γιατί – κακά τα ψέματα – ως τώρα αυτοί οι «ειδήμονες» δεν έδειξαν καμία οικονομική ικανότητα και αρετή, οπότε όλα να τα περιμένεις απ΄ αυτούς!
Ένα άλλο harakiri της ΕΕ θα είναι εξαιρετικά βαρύ για τους κοινοτικούς λαούς.
Τα τελευταία νέα πάντως που μαθαίνουμε μας πληροφορούν πως ο Τραμπ έχει στο νου να μειώσει το ύψος των δασμών προς τις ευρωπαϊκές χώρες, όχι όμως αυτομάτως, αλλά μέσα από διαδικασία διαπραγματεύσεων.
Ακριβώς εκείνο που λέγαμε παραπάνω.
Κατά τα άλλα, η οικονομική ασχετοσύνη των κοινοτικών ταγών πρέπει μάλλον να είναι και η αιτία που μόλις χθες η Επιτροπή Νομικών Υποθέσεων της Ευρωβουλής απέρριψε το σχέδιο ReArm Europe που προέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε κοινοτικό επίπεδο, Επομένως τα 800 δις έξοδα που ζητούσε εν μέσω τεράστιας οικονομικής κρίσης σίγουρα δεν είναι ένδειξη περίσκεψης και σύνεσης εκ μέρους της ‘αχρησρης και άφρονης προέδρου της Επιτροπής von der Layen και των σφουγγοκωλάριων της ανά πάσα διευθύνουσα κοινοτική επικράτεια.
Οπότε, για την ώρα πέφτουν στο κενό όλα τα επανεξοπλιστικά όνειρα. Για το μέλλον, βλέπουμε.
Θα αρχίσει πάλι τη κλάψα ο Ζελένσκι που περίμενε ποιος ξέρει πόσα άλλα όπλα για να μπορέσει να «ξεκάνει» όσους Ουκρανούς έμειναν ακόμη, αρκεί να πεθάνουν και Ρώσοι!.
Γενικά θέματα
Η «τελική πρόταση» του Τραμπ για την λήξη του πολέμου στην Ουκρανία – Ο Ζελένσκι θέλει να τον συναντήσει στην κηδεία του Πάπα

Πληθαίνουν τα δημοσιεύματα που παρουσιάζουν λεπτομέρειες της ειρηνευτικής πρότασης που προτείνει η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ για τη λήξη του πολέμου στην Ουκρανία.
Μετά την Washington Post, που αποκάλυψε ότι οι ΗΠΑ προτείνουν να αναγνωριστεί η προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία και να «παγώσουν» οι γραμμές του μετώπου με την Ουκρανία, ο ειδησεογραφικός ιστότοπος Axios, επικαλούμενος πηγές του ενήμερες σχετικά, παρουσίασε αντίστοιχες πληροφορίες για το «τελικό», όπως το χαρακρηρίζει, ειρηνευτικό πλαίσιο, για το οποίο αναμένεται απάντηση από το Κίεβο εντός της ημέρας.
Το ειρηνευτικό πλαίσιο προβλέπει, σύμφωνα πάντα με το Axios, de facto αναγνώριση του ελέγχου της Ρωσίας σε σχεδόν όλες τις περιοχές που έχει καταλάβει από το ξέσπασμα του πολέμου τον Φεβρουάριο του 2022 και de jure αναγνώριση της ρωσικής κυριαρχίας στη χερσόνησο της Κριμαίας, καθώς και τη δέσμευση πως η Ουκρανία δεν θα γίνει κράτος μέλος του NATO.
Κατά το ρεπορτάζ, η πρόταση, που υποβλήθηκε την περασμένη εβδομάδα, προβλέπει επίσης πως οι ΗΠΑ θα προχωρήσουν σε άρση των κυρώσεων που επέβαλαν στη Ρωσία από το 2014, ενώ τμήμα της περιφέρειας του Χαρκόβου που έχει καταληφθεί από τον ρωσικό στρατό θα επιστραφεί στον έλεγχο της Ουκρανίας.
Ακόμη, το ηλεκτροπαραγωγικό πυρηνικό εργοστάσιο στη Ζαπορίζια θα θεωρείται ουκρανικό έδαφος, αλλά θα το διαχειρίζεται εταιρεία των ΗΠΑ, που θα προμηθεύει με ρεύμα την Ουκρανία αλλά και τη Ρωσία.
Πηγή προσκείμενη στην ουκρανική κυβέρνηση χαρακτήρισε την πρόταση προκατειλημμένη υπέρ της Ρωσίας μιλώντας στον Axios.
Τι κερδίζει η κάθε πλευρά
Για τη Ρωσία προβλέπεται:
- Επίσημη αναγνώριση των ΗΠΑ για την κυριαρχία της στην Κριμαία.
- Άτυπη αναγνώριση της ρωσικής κατοχής σχεδόν ολόκληρης της περιφέρειας Λουχάνσκ, καθώς και των κατεχόμενων περιοχών σε Ντονέτσκ, Χερσώνα και Ζαπορίζια.
- Δέσμευση μη ένταξης της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ. Η ένταξη στην ΕΕ θα παραμείνει πιθανή.
- Άρση των κυρώσεων που επιβλήθηκαν μετά το 2014.
- Ενισχυμένη οικονομική συνεργασία με τις ΗΠΑ, κυρίως στους τομείς της ενέργειας και της βιομηχανίας.
Για την Ουκρανία προβλέπεται:
- Εγγυήσεις ασφαλείας από ομάδα ευρωπαϊκών (και πιθανώς μη ευρωπαϊκών) χωρών, χωρίς να αποσαφηνίζεται ο ρόλος των ΗΠΑ.
- Επιστροφή μικρής περιοχής της περιφέρειας Χάρκοβο που κατέχει η Ρωσία.
- Ελεύθερη διέλευση στον ποταμό Δνείπερο, ο οποίος χωρίζει τα μέτωπα στη νότια Ουκρανία.
- Αποζημιώσεις και βοήθεια για ανοικοδόμηση, χωρίς να προσδιορίζεται η πηγή χρηματοδότησης.
Σημαντικά θέματα:
- Το σχέδιο προβλέπει πως ο πυρηνικός σταθμός της Ζαπορίζια θα θεωρείται ουκρανικός, αλλά θα λειτουργεί από τις ΗΠΑ, με παροχή ρεύματος τόσο στην Ουκρανία όσο και στη Ρωσία.
- Αναφέρεται επίσης η συμφωνία ΗΠΑ-Ουκρανίας για ορυκτά, την οποία ο Τραμπ σκοπεύει να υπογράψει την Πέμπτη.
Σύμφωνα με το Axios, το πλαίσιο εκπονήθηκε έπειτα από τετράωρη συνάντηση του ειδικού απεσταλμένου του Τραμπ, Στιβ Γουίτκοφ, με τον Ρώσο πρόεδρο. Μετά την παρουσίαση της πρότασης, ο Πούτιν πρότεινε την αναστολή των στρατιωτικών επιχειρήσεων στα σημερινά σύνορα ως ένδειξη καλής θέλησης για την επίτευξη ειρήνης. Ευρωπαίοι αξιωματούχοι, ωστόσο, παραμένουν επιφυλακτικοί.
Η πρόταση του Τραμπ απαιτεί σημαντικές παραχωρήσεις από τον Ουκρανό πρόεδρο Βολοντίμιρ Ζελένσκι, ο οποίος προηγουμένως έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο να αποδεχτεί την κατοχή της Κριμαίας και τμημάτων τεσσάρων περιοχών στην ανατολική Ουκρανία.
Από την άλλη, ενώ ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν φέρεται να έχει προσφερθεί να «παγώσει» τις τρέχουσες γραμμές του μετώπου προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία, έχει προηγουμένως απορρίψει άλλα στοιχεία του ειρηνευτικού πλαισίου των ΗΠΑ, όπως η παρουσία ευρωπαϊκής ειρηνευτικής δύναμης στο ουκρανικό έδαφος.
Ο Ζελένσκι θέλει να τον συναντήσει στην κηδεία του Πάπα
Την ίδια ώρα Ουκρανός πρόεδρος δήλωσε ότι θα ήθελε να συναντήσει τον Ντόναλντ Τραμπ στο Βατικανό το Σάββατο, όπου οι παγκόσμιοι ηγέτες θα παραστούν στην κηδεία του Πάπα Φραγκίσκου.
Η επιθυμία του Ουκρανού ηγέτη για συνάντηση με τον Τραμπ έρχεται λίγες μέρες αφότου ο Αμερικανός πρόεδρος προειδοποίησε ότι θα μπορούσε να εγκαταλείψει τις προσπάθειες για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία εάν δεν επιτευχθεί σύντομα συμφωνία.
Μιλώντας σε δημοσιογράφους στο Κίεβο την Τρίτη, ο Ζελένσκι είπε ότι η ομάδα του θα είναι έτοιμη να συζητήσει μια «άνευ όρων κατάπαυση του πυρός ή μερική κατάπαυση του πυρός» κατά τις συνομιλίες που θα πραγματοποιηθούν σήμερα στο Λονδίνο με τους συμμάχους της Ουκρανίας.
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική
Γενικά θέματα
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ ζήτησε από δικαστήριο τη διάσπαση της Google με άμεση πώληση της μηχανής αναζήτησης σε άλλη εταιρεία

Τελειωμό δεν έχουν οι δικαστικές περιπέτειες της Google που έχει πολλά μέτωπα πλέον ανοικτά σε ΗΠΑ και Ευρώπη για τις πρακτικές που ακολουθεί και τον τρόπο που λειτουργεί. Η νέα εξέλιξη έχει να κάνει με την κυβέρνηση των ΗΠΑ να ζητά από το Περιφερειακό Δικαστήριο της Κολούμπια να αποφασίσει τη διάσπαση της Google με προτεινόμενο άμεσο μέτρο προς αυτή την κατεύθυνση την πώληση του Chrome.
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ 25 χρόνια χρονιά με την προσφυγή του στα δικαστήρια εναντίον της Microsoft για άσκηση μονοπωλιακών τακτικών ζητώντας και τότε τη διάσπαση του κολοσσού λογισμικού επανέρχεται εναντίον ενός ακόμη γίγαντα της βιομηχανίας της τεχνολογίας με την ίδια κατηγορία και το ίδιο αίτημα.
Οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Δικαιοσύνης στην αρχική τους τοποθέτηση στον δικαστή Αμίτ Μέτα ανέφεραν ότι ο καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπιστεί το μονοπώλιο της Google στην αναζήτηση στο Διαδίκτυο είναι η διάλυση της εταιρείας η χρηματιστηριακή αξία της οποίας αγγίζει τα δύο δισ. δολάρια. Η ακρόαση θα διαρκέσει τρεις εβδομάδες και οι δικηγόροι της αμερικανικής κυβέρνησης ζήτησαν από τον δικαστή να υποχρεώσει την Google να πουλήσει το δημοφιλές πρόγραμμα περιήγησης Chrome, το οποίο οδηγεί τους χρήστες στη μηχανή αναζήτησής της Google.
Οι κυβερνητικοί δικηγόροι είπαν επίσης ότι η εταιρεία θα πρέπει να λάβει μέτρα για να βοηθήσει τους ανταγωνιστές εάν το δικαστήριο θέλει να αποκαταστήσει τον ανταγωνισμό στην αγορά της διαδικτυακής αναζήτησης η οποία στην ουσία δεν υφίσταται αφού η Google έχει καταφέρει να κυριαρχήσει σε σχεδόν απόλυτο βαθμό.
«Είναι η ώρα για το δικαστήριο να πει στην Google και σε όλες τις άλλες εταιρείες που ασκούν μονοπωλιακές τακτικές που είναι εκεί έξω και ακούν ότι υπάρχουν συνέπειες όταν παραβιάσεις τους αντιμονοπωλιακούς νόμους» ανέφεραν οι δικηγόροι της κυβέρνησης. Ο δικαστής Μέτα αποφάσισε τον περασμένο Αύγουστο ότι η Google παραβίασε τους αντιμονοπωλιακούς νόμους για να διατηρήσει την κυριαρχία της στην διαδικτυακή αναζήτηση. Τώρα ακούει επιχειρήματα από την κυβέρνηση και την εταιρεία σχετικά με το πώς θα διορθωθεί η κατάσταση και αναμένεται να εκδώσει την απόφαση του μέχρι το τέλος του καλοκαιριού.
Να σημειωθεί ότι πριν από λίγες μέρες η Αμερικανίδα δικαστής Λεόνι Μπρίνκεμα έκρινε ότι η Google έχει μονοπώλιο στην τεχνολογία διαφήμισης στο Διαδίκτυο. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, μαζί με 17 πολιτείες έχουν μηνύσει τη Google, υποστηρίζοντας ότι η εταιρεία κυριαρχεί παράνομα στην τεχνολογία που καθορίζει ποιες διαφημίσεις προβάλλονται στο Διαδίκτυο και πού.
Πριν από λίγες εβδομάδες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατηγόρησε την Googe για παραβίαση των ευρωπαϊκών κανόνων ανταγωνισμού τόσο για τη μηχανή αναζήτησης όσο και το ηλεκτρονικό κατάστημα εφαρμογών Google Play ανοίγοντας την πόρτα για επιβολή τεράστιων προστίμων στον τεχνολογικό γίγαντα.
Παράλληλα κατατέθηκε πριν λίγες μέρες στη Βρετανία μήνυση εναντίον της Google με χιλιάδες επιχειρήσεις να ζητούν αποζημιώσεις ύψους 6 δισ. ευρώ για καταχρηστικές χρεώσεις. Η ομαδική αγωγή την οποία κατέθεσε η Ορ Μπρουκ ειδική σε νομικά θέματα ανταγωνισμού αναφέρει ότι η Google απέκλεισε τους ανταγωνιστές της στην αγορά αναζήτησης στο Διαδίκτυο και έκανε κατάχρηση αυτής της κυριαρχίας για να χρεώνει υψηλότερες τιμές στις επιχειρήσεις για τις διαφημίσεις τους από αυτές που θα υπήρχαν σε μια αγορά που θα υπήρχε δίκαιος ανταγωνισμός.
Naftemporiki.gr
-
Πολιτική3 εβδομάδες πριν
Ομολογία αποτυχίας! Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν τη “Γαλάζια Πατρίδα” δια στόματος του εμπνευστή της
-
Αναλύσεις1 μήνα πριν
Μάικλ Ρούμπιν στη Hellas Journal: Η σύλληψη Ιμάμογλου σηματοδοτεί ότι ο Ερντογάν θα απελευθερώσει τον Οτζαλάν μέσα σε νεκροσακούλα!
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Έρχεται «τσουνάμι» αποκαλύψεων και στην Ελλάδα για USAID! Οι ΜΚΟ του Soros και οι Πρέσπες του Τσίπρα
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Ισραηλινή δημοσιογράφος: “Με τη διάλυση του NATO η Τουρκία θα βρεθεί σε μεγάλο κίνδυνο! Θα χωριστεί στα δύο”
-
Πολιτική3 εβδομάδες πριν
Τούρκοι εισέβαλαν στην Καβάλα για να δείξουν «απειλητική» πινακίδα της ματωμένης Κύπρου! (video)
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Έλληνας από τον Δομοκό αιχμάλωτος των Ουκρανών
-
Απόψεις3 μήνες πριν
Διαβεβαιώνω τον κ. Μητσοτάκη ότι η κυβέρνησή του δεν έχει μέλλον
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Συναγερμός από τον δήμαρχο Αλεξανδρούπολης! “Αθόρυβος εποικισμός – Βούλγαροι και Τούρκοι αγοράζουν σπίτια στην περιοχή”