Αναλύσεις
Λιβύη: Τα 6 θανάσιμα επιχειρησιακά σφάλματα και τα ερωτήματα που προκύπτουν
Γράφει ο Θεόδωρος Νικολοβγένης*
Το θανατηφόρο δυστύχημα που έλαβε χώρα στην Ανατολική Λιβύη κατά τη διάρκεια επιχείρησης ανθρωπιστικής βοήθειας προς τους πληγέντες από τις πλημμύρες και οδήγησε στον θάνατο τριών (3) στρατιωτικών και δυο (2) συνεργατών του Υπουργείου Εξωτερικών (ΥΠΕΞ), εκτός από θλίψη προκάλεσε και πολλά αναπάντητα ερωτηματικά σχετικά με την σοβαρότητα με την οποία προσεγγίζονται μείζονα ζητήματα στην Πατρίδα μας.
Το συγκεκριμένο, ήταν το έκτο (6ο) περιστατικό ασφαλείας στο οποίο εμπλέκονταν οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΕΔ) το φετινό καλοκαίρι και το δεύτερο θανατηφόρο. Πτώση Canadair, περιστατικό με τον Διοικητή και τον ΕΜΘ της 2ας ΜΑΛ, εκρήξεις στην Αεροπορική Βάση (ΑΒ) Νέας Αγχιάλου, Στεφανοβίκειο και βύθιση παροπλισμένης πυραυλακάτου είναι η αλυσίδα των εν λόγω περιστατικών με τα οποία επαληθεύεται η στατιστική η οποία λέει πως κάθε δύο παρ’ ολίγον (near misses) υπάρχει ένα μείζον περιστατικό (συνήθως θανατηφόρο).
Τα ερωτήματα και οι παραλήψεις οι οποίες διαπιστώνονται είναι πολλές και κυρίως οι περισσότερες είναι επαναλαμβανόμενες στα εν λόγω περιστατικά που φανερώνει πως δυστυχώς δεν διδασκόμαστε από τα λάθη μας.
Σημείο 1ο: Φορέας ευθύνης της Αποστολής
Η αρχή και το τέλος της ανάλυσης για το προχθεσινό περιστατικό, εδράζεται στο ποιος φορέας είχε το Γενικό Πρόσταγμα της Επιχείρησης, με άλλα λόγια ποιος φορέας είχε την ευθύνη της Σχεδίασης και Υλοποίησης.
α. Εάν η Επιχείρηση ήταν υπό την ευθύνη του ΥΠΕΞ, τότε εξηγούνται πολλές από τις παραλήψεις που παρουσιάστηκαν επί του πεδίου, χωρίς αυτό όμως να δίδει άφεση αμαρτιών στο ΥΠΕΘΑ και ΓΕΕΘΑ, καθώς ειδικά το τελευταίο ως ο Επιχειρησιακός φορέας των εμπλεκομένων, θα έπρεπε να έχει σχεδιάσει το κομμάτι που το αφορά, με βάση το χειρότερο ενδεχόμενο (worst-case scenario) κι όχι να «καταπιεί αμάσητα» τα στοιχεία και τα δεδομένα που ενδεχομένως να έλαβε από το ΥΠΕΞ.
Αυτό που θέλουμε δηλαδή να πούμε, είναι πως οι Στρατιωτικοί ανεξάρτητα από το αν σε κάποια Επιχείρηση έχουν την ευθύνη ή όχι, θα πρέπει να σχεδιάζουν με βάση αυτά που γνωρίζουν – έχουν διδαχθεί για το Mission Planning, το οποίο προβλέπει συγκεκριμένα σημεία. Για παράδειγμα, το πως θα κινούνταν η Δύναμη στο Λιβυκό έδαφος ήταν κάτι το οποίο θα έπρεπε να είχε αλλάξει, ακόμη και αν ήταν ευθύνη του ΥΠΕΞ (μέσω των εκεί προξενικών λειτουργών) να εξασφαλίσει τα μέσα. Έπρεπε το ΓΕΕΘΑ να απαιτήσει όχημα που να πληροί συγκεκριμένα τεχνικά χαρακτηριστικά. Διότι πολύ απλά οι διπλωμάτες θα επέλεγαν το καταλληλότερο όχημα με βάση την υποκειμενική τους άποψη η οποία εδράζεται στις δικές τους επιχειρησιακές γνώσεις (!!!) και καλά θα έκαναν.
Οι Στρατιωτικοί στη περίπτωση αυτή δηλαδή, στο κομμάτι της Σχεδίασης θα έπρεπε να λειτουργήσουν ως Σύμβουλοι (consultants) ώστε να εξασφαλίσουν ότι θα εισέλθουν στην Υλοποίηση που ούτως ή άλλως είναι ευθύνη δική τους, υπό τις καλύτερες προϋποθέσεις.
β. Εάν η Επιχείρηση ήταν υπό την ευθύνη του ΥΠΕΘΑ – ΓΕΕΘΑ, τότε τα πράγματα είναι ακόμη σοβαρότερα, καθώς η εικόνα που παρουσιάστηκε επί του πεδίου παραπέμπει σε εκπαιδευόμενους της πρώτης εβδομάδας του Σχολείου Καταδρομών
Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι Επιτελείς της ΔΕΠ και εν γένη του ΓΕΕΘΑ, υποεκτίμησαν την επικινδυνότητα της Επιχείρησης, αντιβαίνοντας τον κανόνα που προαναφέρθηκε πως πάντα θα πρέπει να σχεδιάζεις με το worst-case scenario.
Σημείο 2ο: Τα σημαντικότερα Επιχειρησιακά Σφάλματα
- Αποκάλυψη της Επιχείρησης πριν την επιτρεπόμενη στιγμή
Η Επιχείρηση έγινε γνωστή από τον επίσημο λογαριασμό του ΓΕΕΘΑ στο X (Twitter) το μεσημέρι της Κυριακής (12:04 της 17ης Σεπτεμβρίου) στο οποίο Tweet απεικονίζονταν ξεκάθαρα, η δύναμη και η σύνθεση της Αποστολής, τα Μέσα καθώς και η ποσότητα της βοήθειας.
Ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό του #ΓΕΕΘΑ μεταβαίνει στη Λιβύη
Επιπλέον μεταφέρουμε 2 τόνους εφοδίων & ειδών πρώτης ανάγκης & 1 τόνο φαρμακευτικού υλικού #ΕΔ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΟΥ#HNDGS #ΕΔ #ΣΞ #ΠΝ #ΠΑ #ΔΕΠ
?https://t.co/Ccl3O3wllY pic.twitter.com/82TSquzOoB
— ΓΕΕΘΑ-HNDGS (@hndgspio) September 17, 2023
Τρεις ώρες αργότερα (15:28), από τον επίσημο λογαριασμό του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ δημοσιεύθηκαν φωτογραφίες της Επιχείρησης μέσα από το C-130 στις οποίες διακρίνονταν η σύνθεση της Δύναμης που ελάμβανε μέρος σε αυτήν (ΕΤΑ – ΜΕΕΔ), ενώ ο επίσημος λογαριασμός του ΥΠΕΞ ήταν πιο προσεκτικός (tweet: 15:28)
Οι ?? Ένοπλες Δυνάμεις & εκτός συνόρων!
C-130 μετέφερε ανθρωπιστική βοήθεια στην Λιβύη & τον δοκιμαζόμενο λαό της που επλήγη σφοδρά απο την κακοκαιρία “Daniel”.
● Γιατροί και εξειδικευμένοι νοσηλευτές πεδίου
● 3 tn υλικών (τρόφιμα, φάρμακα, ένδυση)Μπορούμε….. και… pic.twitter.com/PVAVvLwyiU
— GEN Konstantinos Floros (@ChiefHNDGS) September 17, 2023
Από την συνέντευξη του Γιώργου Σαγιάνου (Προέδρου του Ευρωπαϊκού Σχολείου Βεγγάζης) στον ΣΚΑΙ, μαθαίνουμε πως η Αποστολή προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Βεγγάζης στις 10:00 π.μ . Προφανώς αναφέρεται στην τοπική ώρα η οποία είναι μία ώρα πίσω, από την ώρα Αθηνών, άρα το C-130 προσγειώθηκε στη Βεγγάζη στις 11:00 ώρα Ελλάδος, μία ώρα και οκτώ λεπτά πριν το 1ο tweet του ΓΕΕΘΑ.
Θα μπορούσε λοιπόν να υποστηρίξει κάποιος πως (αν ισχύουν τα όσα αναφέρθηκαν στον ΣΚΑΙ) η Επιχείρηση ΔΕΝ αποκαλύφθηκε πριν την έναρξή της.
Ωστόσο, αυτό που δεν πρέπει να μας διαφύγει είναι ότι η ΑΠΟΣΤΟΛΗ της Επιχείρησης ήταν η μετάβαση στην πόλη Derna (300 χλμ μακρύτερα) κι όχι απλά η προσγείωση του C130 στη Βεγγάζη. Επομένως, ναι, η Επιχείρηση αποκαλύφθηκε ΠΡΙΝ την επιτρεπόμενη στιγμή και μάλιστα από το ίδιο το ΓΕΕΘΑ .
Πλέον τούτων, την Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου και πάλι πριν την άφιξη της Ελληνικής Δύναμης στην Derna, είδαν το φως της δημοσιότητας βίντεο στα οποία παρουσιάζονταν χωρίς θόλωμα, τα πρόσωπα του προσωπικού των Ειδικών Δυνάμεων που λάμβαναν τη στιγμή εκείνη μέρος στην Επιχείρηση.
Η αποκάλυψη των στοιχείων αυτών έθεσε σε άμεσο κίνδυνο το εμπλεκόμενο προσωπικό, καθώς κατέστησε γνωστό τοις πάσι, ποιοι πήγαν στη Λιβύη, τι πήγαν στη Λιβύη, που ακριβώς πήγαν στη Λιβύη, πως πήγαν στη Λιβύη, πότε πήγαν στη Λιβύη και γιατί πήγαν στη Λιβύη. Προσφέραμε δηλαδή απλόχερα στον οποιοδήποτε επίδοξο, την απάντηση στα πέντε (5) βασικά ερωτήματα στα οποία θα πρέπει να απαντάει μια ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Τις, τι, που, πως, πότε και γιατί.
Δεν θα πρέπει να παραλείψουμε το γεγονός, πως πλέον υπάρχουν τα τεχνολογικά μέσα που μπορούν με την χρήση τεχνητής νοημοσύνης να επιτύχουν πλήγματα σε στόχους, η φωτογραφία των οποίων είναι περασμένη στη μνήμη του περιφερόμενου πυρομαχικού. Τονίζεται πως τέτοιου είδους συστήματα παράγει η Τουρκία και μάλιστα δοκιμάστηκαν εναντίον ανθρώπων στη Λιβύη.
Πάνω: Μη επανδρωμένο σύστημα Kargu-2, που δοκιμάσθηκε σε επιχειρήσεις σμήνωσης και με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Υπήρξαν παράπονα οτι επέφεραν πλήγματα σε αμάχους.
Κάτω: Σκηνή από ταινία του Hollywood με την χρήση περιφερόμενων πυρομαχικών σε συνθήκες σμήνωσης με αναγνώριση στόχου μέσω ΑΙ. Τέτοιες ικανότητες υπάρχουν στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις.
και πιο κάτω: Το διαφημιστικό της STM για τα Kargu. Παρατηρείστε οτι ο στόχος στέκεται πάνω σε γαλανόλευκο πανί.
Γεννώνται λοιπόν οι εξής απορίες:
- Θα διαταχθεί Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) για τις διαρροές πληροφοριών σχετικά με την Επιχείρηση στη Λιβύη, όπως στην περίπτωση του Στεφανοβικείου (ορθώς), ή όχι όπως στην περίπτωση των φωτογραφιών απορρήτων εγκαταστάσεων κατά την επιθεώρησή τους από τον ΥΦΕΘΑ;
- Θα απαλλαχθεί προσωρινώς από τα καθήκοντά του ο υπεύθυνος για αυτήν την κατάσταση μέχρι να ολοκληρωθεί η ΕΔΕ όπως έγινε στην περίπτωση με τον Διοικητή της Ν. Αγχιάλου (κακώς), ή όχι όπως στην περίπτωση του Στεφανοβικείου;
- Δεν επιλέχθηκε το σωστότερο δρομολόγιο για την Αποστολή
Με δεδομένο ότι η ΑΠΟΣΤΟΛΗ της Επιχείρησης ήταν η μεταφορά της Δύναμης και του Υγειονομικού Υλικού στην πόλη της Derna, το δρομολόγιο που ακολουθήθηκε ΔΕΝ ήταν το ορθό, αλλά ούτε και το ενδεδειγμένο.
Και αυτό διότι το Αεροδρόμιο (Α/Δ) της Βεγγάζης που προσγειώθηκε το C-130, απείχε περί τα 300χλμ από την πόλη της Derna.
Διαβάσαμε σε ιστοσελίδα του Αμυντικού Τύπου, πως ήταν σχεδιασμένο το αεροσκάφος να προσγειωθεί στο Α/Δ Ελ Μπεϊντά λα Αμπράκ της πόλης Μπαϊντά, αλλά λόγω του ότι είχε υποστεί μεγάλες ζημιές, προσγειώθηκε στο Α/Δ Μπενινά της Βεγγάζης.
Στο σημείο λοιπόν αυτό θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε μια Στρατιωτική Επιχείρηση είναι υποχρεωτικό να τηρείται ο κανόνας Κ.Ε.Σ.Α . Θα έπρεπε δηλαδή να υπάρχει ένα Κύριο, ένα Εναλλακτικό, ένα Συμπληρωματικό κι ένα Α/Δ Ανάγκης. Εάν λόγω του γεγονότος ότι η Λιβύη είναι ένα κρατικό μόρφωμα με καθημαγμένες βασικές του υποδομές δεν υπήρχαν τέσσερα (4) Α/Δ (κανόνας Κ.Ε.Σ.Α) πλησίον της Derna, τότε ή θα έπρεπε η Επιχείρηση να μην εκτελεστεί δι’ αέρος, είτε θα έπρεπε να υπάρχει εναλλακτικός τρόπος μετάβασης.
Πάντως, οδική κίνηση σε θερμή ζώνη μήκους 300χλμ με ένα (!!!) τουριστικό λεωφορείο είναι ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΚΗ.
Υπάρχουν φωνές και μέσα, που υποστηρίζουν πως η Ανατολική Λιβύη δεν μπορεί να χαρακτηριστεί θερμή ζώνη καθώς εκεί βασιλεύει ο Στρατάρχης Χάφταρ ο οποίος έχει τον απόλυτο έλεγχο. Θα διαφωνήσουμε κάθετα καθώς όπως αναφέρουν και οι αναφορές των Παρατηρητών του ΟΗΕ, στη Λιβύη υπάρχουν φυλές και φατρίες με τους δικούς της «στρατούς», οι φύλαρχοι των οποίων άγονται και φέρονται από όποιον τους προσφέρει τα περισσότερα. Μην ξεχνάμε πως ένας από τους παράγοντες που απέτρεψαν την κατάληψη της Τρίπολης από τις δυνάμεις του Χάφταρ πριν τρία χρόνια ήταν το γεγονός ότι η πλευρά του Σάρατζ προσέγγισε φύλαρχους προσκείμενους στον Χάφταρ και δωροδοκώντας τους κατόρθωσε να τους πείσει να αλλάξουν στρατόπεδο.
Κατά συνέπεια, κανείς δεν μπορεί να χαρακτηρίσει την Λιβύη ως έναν κανονικό κράτος στο οποίο κυριαρχούν οι κανόνες ασφαλείας και ο φιλελληνισμός. Δεν θα πρέπει να βγάζουμε από την εξίσωση πως η Αν. Λιβύη αποτελεί πεδίο δράσεως της Wagner που ως μισθοφορικό τμήμα είναι ευάλωτο σε οικονομικές προσεγγίσεις, κάτι που φάνηκε και στην Ουκρανία. Στην εξίσωση επίσης θα πρέπει να συνυπολογιστεί ενδεχόμενη δράση Sadat και ΜΙΤ.
Η ορθότερη διαδρομή θα ήταν η απευθείας μετάβαση στην Derna είτε με εναέρια, είτε με πλωτά μέσα, είτε με συνδυασμό των δυο. Επομένως, αφού δεν υπήρχε η δυνατότητα απευθείας μετάβασης στην Derna από αέρος και θα έπρεπε υποχρεωτικώς η Δύναμη να κινηθεί για 300 χλμ σε άγνωστο δρομολόγιο, θα έπρεπε η φάλαγγα να καλύπτεται από θωρακισμένα οχήματα εμπρός και πίσω (προπομπός και οπισθοφυλακή) και με δίκυκλα στρατιωτικού τύπου όπως αυτά που βλέπουμε στις επιδείξεις της ΔΕΠ. Σε ασκήσεις της ΔΕΠ, τα τελευταία είκοσι έτη, η χρήση δικυκλιστών ως προπομποί οι οποίοι έχουν ως Αποστολή την έγκαιρη ενημέρωση και την «προετοιμασία/σκανάρισμα» του δρομολογίου είναι διαδεδομένη.
Τα θωρακισμένα οχήματα θα μπορούσαν να μεταφερθούν στην Αν. Λιβύη με αρματαγωγά και να συμμετάσχουν στην Επιχείρηση μόνο στην περίπτωση που η αεροκίνηση μετέπιπτε στο Plan B .
Τέλος, είχε κάθε μέλος της Αποστολής, προσωπικό χάρτη της περιοχής με τα καθορισμένα RV Points 2 και 24 ωρών (Σημεία ραντεβού) που θα χρησιμοποιούνταν σε περίπτωση αυτοδιάλυσης του τμήματος;
Είχε λάβει χώρα η διαδικασία Έκδοσης Διαταγής Επιχειρήσεων επί αμμοδόχου ενώπιων ολόκληρης της μεικτής (και κατά συνέπεια ανομοιογενούς) δύναμης, η οποία να περιπλαμβάνει τοπογραφική ενημέρωση, τα σχέδια φορτώσεως, τον καθορισμό των επικεφαλής, την ενημέρωση για την ομάδα αίματος και την κατάσταση υγείας του καθενός και άλλα πολλά που εκφεύγουν της παρούσης;
- Δεν επιλέχθηκαν τα ορθότερα μέσα μεταφοράς για την Αποστολή
Όπως αναφέρθηκε και στο Σφάλμα Νο 2, στην Επιχείρηση θα έπρεπε να συμμετέχουν και θωρακισμένα οχήματα (Μ1117 ή άλλα) τα οποία θα μεταφέρονταν στην Αν. Λιβύη με αρματαγωγά ή εμπορικού τύπου οχηματαγωγά (πάντοτε υπό την προστασία των COMAO ΑΦ της 115 ΠΜ από τη Σούδα, Φρεγάτας, Υποβρυχίου, ελικοπτέρου SAR/CSAR και Ιπτάμενων Ραντάρ) τα οποία θα συμμετείχαν εάν και εφόσον ενεργοποιούνταν το Plan B.
Από εκεί και έπειτα, κατά την οδική κίνηση θα έπρεπε να συμμετέχουν τρία ολόιδια λεωφορεία, από τα οποία το ένα θα ήταν κενό (παραπλάνηση), στο άλλο θα υπήρχε η μισή δύναμη και στο τρίτο η άλλη μισή. Κι αυτό, καθώς θα έπρεπε να καλυφθεί η περίπτωση βλάβης του λεωφορείου κατά την κίνηση, οπότε θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί το δεύτερο για την κίνηση ολόκληρης της Δύναμης και να υπάρχει κι ένα εφεδρικό.
Αλήθεια, εάν στην προχθεσινή Επιχείρηση όλα έβαιναν καλά, αλλά στη μέση της διαδρομής ακινητούσε το λεωφορείο, είχε προβλεφθεί το πως οι άνθρωποί μας θα εκκενώνονταν από το σημείο ή θα έπρεπε να διανυκτερεύσουν στην έρημο; Ποιος από τους μη ειδικοδυναμίτες συμμετέχοντες είχε τύχει τέτοιου είδους εκπαίδευσης;
Εκτός αυτών, η συνήθης πρακτική που ακολουθείται και στις πιο απλές ασκήσεις μικρών κλιμακίων είναι τα τζάμια των μέσων μεταφοράς (εκτός αυτών που χρησιμοποιεί ο οδηγός για της ανάγκες της οδήγησης) να καλύπτονται από εφημερίδες, προκειμένου ένας αντίπαλος δολιοφθορέας να μην μπορεί να διακρίνει σε ποιο ακριβώς επιβαίνει η Δύναμη ώστε να το χτυπήσει. Η πρακτική αυτή αποτελεί βασική εκπαίδευση στις Ειδικές Δυνάμεις.
Από τη στιγμή που το C-130 προσγειώθηκε 300 χλμ μακριά από τον τελικό προορισμό, την ώρα που η φάλαγγα θα εξέρχονταν του Α/Δ με τον τρόπο που περιγράφτηκε πιο πάνω, ακριβώς άλλη μία ίδια ή πανομοιότυπη θα έπρεπε να εξέλθει από αντίθετη κατεύθυνση προς παραπλάνηση.
Κατά μήκος του δρομολογίου, η φάλαγγα θα έπρεπε να ασφαλίζονταν από αέρος από οπλισμένα Μη Επανδρωμένα (ΜΕΑ), αλλά επειδή η Πατρίδα μας δεν διαθέτει, αυτά θα έπρεπε να ζητηθεί διάθεση μέσων από συμμαχικές χώρες. Καθώς είναι κανόνας πως ό,τι κινείται, πρέπει να εξασφαλίζεται από αέρος, διαφορετικά θεωρείται χαμένο.
Σε περίπτωση που το ΓΕΕΘΑ δεν κατάφερνε να εξασφαλίσει αεροπορική κάλυψη της φάλαγγας από συμμαχικό ΜΕΑ , τότε αυτή θα έπρεπε να εξασφαλισθεί από Ελικόπτερο (που θα είχε απογειωθεί από το Αρματαγωγό ή τη Φρεγάτα) στο οποίο θα επέβαινε και η Εφεδρεία (θα αναλυθεί πιο κάτω).
Άλλος τρόπος θα ήταν η χρήση τριών μεταγωγικών αεροσκαφών που θα πετούσαν υπό την προστασία μαχητικών ΑΦ COMAO και τα οποία θα προσγειώνονταν πλησίον της Derna. Στα δυο Α/Φ θα έπρεπε να έχουν φορτωθεί από μισή η συμμετέχουσα Δύναμη μαζί με διασώστες της 31 ΜΕΕΔ και το ήμισυ της ανθρωπιστικής βοήθειας, ενώ το 3ο θα συνόδευε την δύναμη ως Α/Φ ανάγκης στο οποίο θα έπρεπε να υπάρχει η δυνατότητα μεταφοράς φορείων.
Σε κάθε περίπτωση, η χρήση ενός και μόνο τουριστικού λεωφορείου σε οδική κίνηση 300 χλμ χωρίς αποτελεσματική εμπροσθοφυλακή και οπισθοφυλακή αποδείχθηκε καταστρεπτική.
Και κάτι τελευταίο που αφορά τα μέσα μετσφοράς που χρησιμοποιήθηκαν. Έγινε έλεγχος του πούλμαν προ της επιβιβάσεως της αποστολής για τυχούσες παγιδεύσεις με εκρηκτικά;
- Δεν έγινε ορθή επιλογή της Στρατιωτικής Μονάδας που συμμετείχε και δεν τηρήθηκαν προσανατολισμένες εφεδρείες.
Συζητείται εντόνως αν ήταν ορθή η αρχική συγκρότηση της συμμετέχουσας δύναμης. Αυτό, εξαρτάται και μόνο από την ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Πληροφορίες αναφέρουν πως είχε τεθεί όρος από τις Αρχές της Ανατολικής Λιβύης, πως κανείς δεν έπρεπε να φέρει οπλισμό και πως η ασφάλεια της φάλαγγας θα παρέχονταν από λιβυκές δυνάμεις, κάτι πολύ λογικό σπό την πλευρά της Λιβύης καθώς κανένα κράτος δεν θα δέχονταν την ύπαρξη και τη δράση ξένων οπλισμένων τμημάτων εντός της επικράτειάς του.
Εάν ισχύουν αυτές οι πληροφορίες, τότε θα έπρεπε οι συμμετέχοντες Στρατιωτικοί να μην φέρουν στολή παραλλαγής, αλλά πολιτική ενδυμασία και επιπλέον θα έπρεπε να απαιτηθούν συγκεκριμένα standards ασφαλείας από την πλευρά των λιβυκών αρχών. Στην πράξη αποδείχθηκε πως το προπορευόμενο όχημα που φέρεται να υπήρχε, δεν λειτούργησε όπως θα έπρεπε. Αντιθέτως, πραγματοποίησε ελιγμούς αποφυγής κατά του υπόπτου οχήματος το οποίο είτε ήταν εκτός ελέγχου, είτε κινούνταν απειλητικά προς τη φάλαγγα με αποτέλεσμα να καρφωθεί βιαίως στο λεωφορείο, με τα γνωστά σε όλους μας αποτελέσματα.
Σε μεγαλύτερη ανάλυση. pic.twitter.com/ryi9pQZmj2
— e-Αmyna (@e_amyna) September 18, 2023
Θα αναρωτηθεί κάποιος πώς είναι δυνατόν να μην φέρονταν οπλισμός. Η γενική ιδέα της αρχικής σχεδίασης, ήταν η προσγείωση σε Α/Δ πλησίον Derna οπότε κατά συνέπεια θα μπορούσαμε και να το δεχθούμε, καθώς οι οδικές κινήσεις θα ήταν περιορισμένες. Από τη στιγμή που όμως δεν έγινε κατορθωτή η προσγείωση του C-130 πλησίον Derna, αλλά 300 χλμ μακριά, αυτό θα έπρεπε να αποτελεί κριτήριο ματαίωσης της ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ (Go-no-Go criteria), καθώς η οδική κίνηση 300 χλμ από 20 άοπλους με ένα τουριστικό λεωφορείο αντιβαίνει κάθε λογικής.
Στις Καταδρομικές / Ειδικές Επιχειρήσεις, οι Περιπτώσεις Ματαίωσης της Αποστολής αποτελούν τον σημαντικότερο παράγοντα που συμφωνείται μεταξύ της Καταδρομικής Δύναμης και του Προϊστάμενου Κλιμακίου και δεν έχει δικαίωμα να τις παραβλέψει κανείς. Μάλιστα καταγράφονται στην Διαταγή Επιχειρήσεων και είναι συγκεκριμένες ανά Φάση της Επιχείρησης (Διείσδυση – Ενέργειες επί του Στόχου – Επάνοδος).
Εάν οι πληροφορίες για ύπαρξη όρου από τις Λιβυκές Αρχές για απαγόρευση οπλισμού είναι εσφαλμένες, τότε η χρήση του ΕΤΑ – ΜΕΕΔ ήταν ορθή κατά το ήμισυ καθώς θα έπρεπε να προηγηθεί μετάβαση στοιχείων ανιχνευτών (ίσως με άλμα ελεύθερης πτώσης) οι οποίοι θα εξασφάλιζαν το αεροδρόμιο προσγειώσεως (κύριο και εναλλακτικό). Σίγουρα πάντως, θα έπρεπε να τηρηθεί Εφεδρεία η οποία θα ήταν ικανή να επέμβει σε οποιοδήποτε σημείο της κίνησης της Δύναμης προς τον τελικό προορισμό.
Σε περίπτωση που το Plan B ήταν το Α/Δ της Βεγγάζης και η Δύναμη θα έπρεπε να κινηθεί οδικώς για 300 χλμ με τον ενδεδειγμένο τρόπο, θα έπρεπε να εμπλακούν Δυνάμεις με ισχυρότερη θωράκιση και Ισχύ Πυρός.
Και για να κλείσει το ζήτημα των μέσων μεταφοράς και της Μονάδας που χρησιμοποιήθηκε, αν οι Λίβυοι έιχαν θέσει ως ορο τα Ελληνικά Τμήματα να είναι άοπλα, τότε όλα όσα περιγράφηκαν στις παραγράφους 2.3 και 2.4 θα μπορούσαν να υλοποιηθούν από άοπλα Τμήματα με μη οπλισμένα μέσα.
Αν για παράδειγμα το ΓΕΕΘΑ απαιτούσε την Αποστολή Άοπλων Στοιχείων του ΕΤΑ την προηγούμενη της Επιχείρησης με Αποστολή την εξασφάλιση του αεροδρομίου προσγειώσεως και των μέσων μεταφοράς, οι Λίβυοι θα έλεγαν όχι;
Αν το ΓΕΕΘΑ απαιτούσε συνοδεία της φάλαγγας από Ελληνικό μη οπλισμένο Μ1117, οι Λίβυοι θα αρνούνταν; Είμαστε σίγουροι; Το αιτηθήκαμε και μας είπαν όχι;
- Δεν εξασφαλίσθηκαν οι συνεχείς επικοινωνίες
Το ζήτημα των Επικοινωνιών βαραίνει τους Στρατιωτικούς ανεξάρτητα από το αν οι προξενικές αρχές στη Λιβύη ήταν οι υπεύθυνες να εξασφαλίσουν το κομμάτι αυτό. Θα έπρεπε να έχει εξασφαλιστεί η δυνατότητα συνεχούς επικοινωνίας της Δύναμης επί του πεδίου με το Κέντρο Επιχειρήσεων στην Αθήνα.
Δικαιολογίες του τύπου ότι τα δορυφορικά τηλέφωνα που διέθετε η Δύναμη καταστράφηκαν κατά την σύγκρουση των οχημάτων, αποδείχθηκε εκ των πραγμάτων ανεπαρκείς.
- Οι πληροφορίες και η επικοινωνιακή διαχείριση του περιστατικού από το ΓΕΕΘΑ
Τεράστιο επίσης σφάλμα ήταν και η επικοινωνιακή διαχείριση του ζητήματος από το ΓΕΕΘΑ. Παραμένει το ερώτημα για ποιον ακριβώς λόγο, επί 7 ώρες το ΓΕΕΘΑ ομιλούσε για ελαφρά τραυματίες ενώ ήδη από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης κυκλοφορούσε η πληροφορία για νεκρούς.
Διέρρευσε η θέση πως το ΓΕΕΘΑ δεν μίλησε αμέσως για νεκρούς, λόγω του ότι έπρεπε πρωτίστως να επικοινωνήσει με τις οικογένειες των συμμετεχόντων. Εάν η θέση αυτή είναι η αληθής τότε η διαχείριση από πλευράς ΓΕΕΘΑ χαρακτηρίζεται ως ορθή, αλλά αργή σε εξέλιξη. Δεν είναι δυνατόν να απαιτούνται δέκα (10) ώρες (η πρώτη είδηση για τέσσερις Έλληνες νεκρούς ήταν του Reuters στις 17/09 10:28, ενώ το tweet του ΓΕΕΘΑ που αναφέρονταν σε τραυματίες δημοσιεύθηκε στις 20:38), προκειμένου να ενημερωθούν είκοσι οικογένειες.
Ακόμη χειρότερο ήταν το tweet του ΓΕΕΘΑ της 18ης Σεπ 00:02 στο οποίο αναφέρονταν τρεις (3) νεκροί και δυο (2) αγνοούμενοι. Από το tweet αυτό, καταρρίπτεται ο προηγούμενος ισχυρισμός. Τι σημαίνει δύο αγνοούμενοι;
Η μόνη εξήγηση που μπορούμε να δώσουμε είναι ότι το Κέντρο Επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ δεν είχε στη διάθεσή του την πλήρη σύνθεση της Δύναμης που συμμετείχε. Προφανώς είχε λάβει πληροφορίες από τις Λιβυκές ή / και προξενικές μας αρχές οι οποίες ομιλούσαν για πέντε (5) νεκρούς, αλλά με βάση την κατάσταση συμμετεχόντων μπορούσε να εξακριβώσει μόνο τα τρία ονόματα. Προφανώς, προτιμήθηκε οι δύο μη στρατιωτικοί νεκροί να χαρακτηριστούν ως αγνοούμενοι καθώς δεν υπήρχε η δυνατότητα να ταυτοποιηθούν.
Διερωτάται κανείς, αν στο Κέντρο Επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ υπήρχε σύνδεσμος του ΥΠΕΞ ή το αντίστροφο. Ήταν ενεργοποιημένο κάποιο υποτυπώδες έστω, Κέντρο Επιχειρήσεων του ΥΠΕΞ; Υπήρχε κάποια επίσημη λίστα με τους συμμετέχοντες εκτός ΓΕΕΘΑ; Ποιος ο επιχειρησιακός συντονισμός των δύο εμπλεκόμενων φορέων; Ποιος τελικά είχε την ευθύνη για τον επιτελικό σχεδιασμό της αποστολής;
Σημείο 3ο: Τα σημαντικότερα ερωτήματα που προκύπτουν
Δυστυχώς, για άλλη μια φορά ο τρόπος προσέγγισης από τις Ηγεσίες μιας πολύ σοβαρής Επιχείρησης αποδείχθηκε ανεπαρκής. Και η ανεπάρκεια – προχειρότητα αυτή έρχεται να πυροδοτήσει την παρασκηνιολογία, τα φαντάσματα και τα κουτσομπολιά από τα οποία αποδεδειγμένα μια μερίδα των Ελλήνων τρέφεται.
Όπως είχαμε αναφέρει και στο περιστατικό με το Στεφανοβίκειο, η δύναμη της εικόνας και της πληροφορίας διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην σύγχρονη εποχή. Όταν λοιπόν διαφαίνεται ανεπάρκεια από την πλευρά των Υπουργείων – Επιτελείων, δημιουργείται αίσθημα απώλειας της εμπιστοσύνης με αποτέλεσμα να γεννώνται και σενάρια επιστημονικής φαντασίας.
«Το περιστατικό ήταν ένα τυχαίο αυτοκινητιστικό, αναφέρουν ασφαλείς πληροφορίες των Λιβυκών αρχών» . Μα πως μπορεί να πεισθεί κάποιος ότι υπάρχουν ασφαλείς πληροφορίες όταν επί ώρες το ΓΕΕΘΑ ομιλούσε περί ελαφρά τραυματιών και έπειτα περί αγνοουμένων; Παρά το γεγονός οτι ο γράφων υποστηρίζει το σενάριο του αυτοκινητιστικού, εν τούτοις δεν μπορεί να κατηγορήσει κανέναν που πιστεύει σε δολιοφθορά. Πως μπορεί ένας νοήμων και σκεπτόμενος νους να δεχθεί κάτι τέτοιο πριν ακόμη συσταθεί επιτροπή διερεύνησης ατυχήματος;
«Η έκρηξη προήλθε από το επιπλέον ντεπόζιτο 200 λίτρων που έφερε το τζιπ». Μα εδώ δεν γνωρίζαμε ότι το Α/Δ πλησίον Derna δεν ήταν σε επιχειρησιακή κατάσταση και αλλάξαμε τον προορισμό εν πτήσει, πως είναι δυνατόν να γνωρίζουμε τον όγκο των επιπλέον καυσίμων που έφερε το λιβυκό τζιπ»;
Σημείο 4ο: Αναγκαιότητα Αποστολής – Έπρεπε η Ελλάδα, τη στιγμή που προέχει να θεραπεύσει τις δικές της πληγές, να αποστείλει βοήθεια στη Λιβύη;
Η απάντηση είναι απολύτως ναι. Ιδιαιτέρως η Λιβύη η οποία είναι κομβικής σημασίας για τα Ελληνοτουρκικά θα πρέπει να λαμβάνει ιδιαίτερης προσοχής και χειρισμού. Σε πρακτικό επίπεδο, αποστολή ομάδας είκοσι (20) ατόμων στο εξωτερικό δεν δημιουργεί προβλήματα στον ούτως ή άλλως προβληματικό κρατικό μηχανισμό, καθώς δεν καθίσταται ως game changer για την αποκατάσταση των καταστροφών στη Θεσσαλία.
Αντιθέτως, η μη αποστολή βοήθειας θα γεννούσε εύλογα ερωτηματικά στη Διοίκηση της Ανατολικής Λιβύης από την οποία αναμένουμε να ακυρώσει το τουρκολιβικό ψευδομνημόνιο (αφού εμείς δεν τηρούμε το Διεθνές Δίκαιο των Θαλασσών και δεν επεκτείνουμε τα Χωρικά μας Ύδατα στα 12ν.μ με παράλληλη ανακήρυξη ΑΟΖ) και να οριοθετήσει μαζί μας ΑΟΖ.
Ορθώς λοιπόν κατά την άποψή μας αποφασίστηκε η αποστολή της βοήθειας με προσωπικό και προμήθειες (3 παλέτες) στη Λιβύη προκειμένου να δηλώσουμε παρουσία και έμπρακτη στήριξη τη στιγμή που η Τουρκία απέστειλε τόνους βοήθειας και μάλιστα με πομπώδη τρόπο.
Σημείο 5ο: Η Γεωπολιτική προέκταση του συμβάντος
Είναι πολύ αμφίβολο πλέον η αποστολή τμημάτων στο εξωτερικό (πλην αποστολών ΝΑΤΟ και ΕΕ) και ιδιαίτερα στη Λιβύη, καθώς η αποτυχία ήταν παταγώδης. ΥΠΕΞ και ΥΠΕΘΑ δεν φρόντισαν να μην αφήσουν τίποτα στην τύχη.
Αντιθέτως οι γείτονες, έκαναν αυτοκρατορική εμφάνιση κλέβοντας την παράσταση για ακόμη μια φορά.
Επίλογος:
Η παρούσα ανάλυση προσπάθησε να αναδείξει ορισμένα από τα κενά στη διαδικασία Σχεδίασης – Υλοποίησης – Διαχείρισης του δυστυχήματος στη Λιβύη.
Εκτιμούμε πως για ακόμη μια φορά γίναμε θύματα ενός κακού συντονισμού και μιας μόνιμης υποεκτίμησης καταστάσεων η οποία σταθερά χαρακτηρίζει τις αρμόδιες αρχές.
Δεν υπάρχει καμία διάθεση να «χτυπηθεί» ο οποιοσδήποτε αξιωματούχος ή φορέας. Άλλωστε οι πέντε (5) Ήρωες Νεκροί δεν αφήνουν περιθώρια ωραιοποίησης καμιάς καταστάσεως ή παραλήψεως. Και όποιος – όποια – όποιο επιχειρεί κάτι τέτοιο, αυτογελοιοποιείται. Και παρακαλούμε πολύ, μην χρησιμοποιείτε τους άταφους Ήρωες ως ασπίδα.
Δεν γίνεται να τα κάνεις όλα καλά και να έχεις πέντε (5) νεκρούς. Ούτε είναι δυνατόν να αποδίδεις στην ατυχία την εξέλιξη της Επιχείρησης, διότι αυτομάτως αποδίδονται στην τύχη οι όποιες επιτυχείς Επιχειρήσεις έλαβαν χώρα στο παρελθόν .
Ευχόμαστε να επουλωθούν τα τραύματα όσων επέστρεψαν και η Ηγεσία να ενσκήψει στα ψυχοσωματικά κατάλοιπα του δυστυχήματος επί των συμμετεχόντων. Πιστεύουμε ακράδαντα πως οι συνάδελφοί τους στις Μονάδες ΔΕΝ τα τους υποδεχθούν ως αποτυχόντες, αλλά ως μάγκες λοκατζήδες καθώς πήγαν, παρά το γεγονός οτι γνώριζαν πως πήγαιναν γυμνοί.
Και εδώ βρίσκεται το μεγαλείο των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων που πάντα θα κάνουν το κάτι παραπάνω για έτσι είναι το σωστό και γιατί έτσι γουστάρουν.
Ευχόμαστε επίσης η μνήμη των Ηρώων, διότι περί Ηρώων πρόκειται, να μείνει ανεξίτηλη στην Ελληνική κοινωνία.
Την κατασκευή Μνημείου στο σημείο του δυστυχήματος και τη διεξαγωγή ετήσιου μνημοσύνου με έξοδα της Πολιτείας να την θεωρούμε δεδομένη ή όχι;
Υ.Γ 1: Σκεφτήκαμε προς στιγμήν να δημοσιεύσουμε το παρόν άρθρο μετά τις κηδείες των Ηρώων προκειμένου να μην υπάρξουν “καλοθελητές” που θα υποστηρίξουν πως εκμεταλλευόμαστε τις καταστάσεις για κάποια περισσότερα κλικς. Αλλά δυστυχώς ο ρυθμός ατυχημάτων είναι τόσο ταχύς που κανείς δεν γνωρίζει τι μας ξημερώνει, οπότε αποφασίσαμε να την δημοσιεύσουμε απόψε.
Υ.Γ 2: Όλα όσα αναφέρθηκαν δεν είναι προιόν πληροφοριών του γράφοντως εκ των έσω, αλλά καθαρά εκτιμήσεις από όσα παρακολούθησε στα μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης.
*Απόστρατος Αξκός Ειδ. Δυνάμεων
Απόφοιτος ΕΚΠΑ
Υποψ. Διδάκτορας Γεωπολτικής ΕΚΠΑ
https://amynageostratigiki.com/2023/09/20/%ce%bb%ce%b9%ce%b2%cf%8d%ce%b7-%cf%84%ce%b1-6-%ce%b8%ce%b1%ce%bd%ce%ac%cf%83%ce%b9%ce%bc%ce%b1-%ce%b5%cf%80%ce%b9%cf%87%ce%b5%ce%b9%cf%81%ce%b7%cf%83%ce%b9%ce%b1%ce%ba%ce%ac-%cf%83%cf%86%ce%ac%ce%bb/
Αναλύσεις
Συντριπτικές οι αποκαλύψεις της «Εστίας» για τα πεπραγμένα Σημίτη
Πως γίνεται να υπάρχουν ακόμη Έλληνες ανάμεσά μας, που να υποστηρίζουν ότι επρόκειτο για εξαιρετικό πρωθυπουργό.
Πως γίνεται να έχουν διαρρεύσει, μέχρι σήμερα, τόσο μα τόσο λίγα από τα όσα διαπράχθηκαν επί πρωθυπουργίας Κώστα Σημίτη;
Πως γίνεται να υπάρχουν ακόμη Έλληνες ανάμεσά μας, που να υποστηρίζουν ότι επρόκειτο για εξαιρετικό πρωθυπουργό.
Γράφει ο Μανώλης Κοττάκης
Στην Κυριακάτικη Εστία ο κορυφαίος μας δημοσιογράφος Μανώλης Κοττάκης προβαίνει σε ανατριχιαστικές, σε συγκλονιστικές, σε σκοτεινές αποκαλύψεις, αναφορικά με τα πρωθυπουργικά έργα και ημέρες του Κώστα Σημίτη. Αποκαλύψεις, που δεν βασίζονται σε υποθέσεις, σε φαντασιώσεις, σε εικαστικές συμπληρώσεις πληροφοριών, αλλά, φευ, σε αδιαμφισβήτητα ντοκουμέντα, σε επίσημα έγγραφα, σε μυστικες συμφωνίες εναντίον της χώρας, σε αποδεδειγμένες συμπεριφορές μη εξυπηρέτησης εθνικών συμφερόντων, σε μεθοδικές αποκρύψεις από τον ελληνικό λαό, σε απολύσεις εξαιρετικών δημοσιογράφων επειδή άσκησαν κριτική εναντίον του, σε απίστευτα σκάνδαλα, όπως της Siemens και πλήθος-πλήθος άλλων.
Και διερωτάται ο μέσος Έλληνας, που είναι πατριώτης, που περνά την πατρίδα του πριν από όλες τις άλλες, αλλά και πάνω από κάθε μορφής συμφέροντα που βαίνουν εναντίον της και του λαού, πως γίνεται επί 8 χρόνια, να παραμένουν στο σκοτάδι τα όντως ανατριχιαστικά αυτά συμβάντα εναντίον της χώρας και του λαού της. Πως γίνεται να έχουν διαρρεύσει, μέχρι σήμερα, τόσο μα τόσο λίγα από τα όσα διαπράχθηκαν επί πρωθυπουργίας Κώστα Σημίτη. Πως γίνεται να υπάρχουν ακόμη Έλληνες ανάμεσά μας, που να υποστηρίζουν ότι επρόκειτο για εξαιρετικό πρωθυπουργό. Πως γίνεται ένα σημαντικό τμήμα του ελληνικού λαού, και όχι αναγκαστικά οι λιγότερο μορφωμένοι, να είναι σε τέτοιο ακραίο βαθμό αποχαυνωμένοι, ναρκωμένοι, εύπιστοι, επαρμένοι.
Και, βέβαια, τα όσα καταγράφονται, μαύρο στο άσπρο, όπως λένε οι φίλοι μας οι Γάλλοι, (noir sur blanc), στη σημερινή Εστία, που επαναλαμβάνω ότι δεν επιδέχονται αμφισβήτηση, γιατί αναφέρονται σε γεγονότα, ουδόλως αποκλείεται να συνεχίζονται, ανενόχλητα.
Φυσικά, το πρόβλημά μας, μετά τις συντριπτικές αυτές αποκαλύψεις του Μανώλη Κοττάκη στη σημερινή Εστία, δεν είναι το όποιας μορφής ανάθεμα στον Κώστα Σημίτη, ο οποίος έφυγε με τιμές μεγάλου Έλληνα πατριώτη, αλλά …. τελικά, δεν δεδικαίωται. Το πρόβλημά μας, αντιθέτως, είναι πως θα σωθεί μελλοντικά η Ελλάδα, από ανάλογες καταστάσεις, με αυτές που απαθανατίστηκαν στη σημερινή Εστία.
Σίγουρα, υπάρχουν τρόποι διάσωσής μας στο μέλλον. Φτάνει να το θελήσουμε. Φτάνει να το αποφασίσουμε και το εκτελέσουμε με συνέχεια και συνέπεια. Προς τούτο, μια επιτροπή από αδέκαστους Έλληνες (εδώ, βέβαια, το ερώτημα είναι πως διασφαλίζεται το αδέκαστο), οι οποίοι θα έχουν πρόσβαση σε όλες τις συμφωνίες, διαβουλεύσεις, εντός και εκτός της επικράτειας. Και οι οποίοι θα στοχοποιούν, και θα ελέγχουν, εν τη γενέσει τους, όλες τις εμφανείς και αφανείς λεπτομέρειες συναντήσεων, συνομιλιών αρμοδίων με φίλους και εχθρούς,εξονυχιστικά. Εύκολα λέγονται, αλλά δύσκολα υλοποιούνται.
Πάντως, η προσπάθεια οφείλει να είναι, να μη βρεθούμε εμείς ή οι απόγονοί μας, ξανά, σε τόσο σκοτεινές αποκαλύψεις, εκ των υστέρων, όπως οι σημερινές στην Εστία.
Kηδεύθηκε μέ τήν ταυτότητα τοῦ Χριστιανοῦ Ὀρθοδόξου!
Θρησκευτική καί ὄχι πολιτική κηδεία ἤ καύση ἐπέλεξε ἡ οἰκογένεια τοῦ ἐκλιπόντος φιλελεύθερου Κώστα Σημίτη ὡς ἔμπρακτη αὐτοκριτική γιά τήν στάση του ἀπέναντι στήν Ἐκκλησία – «Διεγράφη» ἀπό τόν ἀπολογισμό τοῦ ἔργου του ἡ ἀπόφασίς του νά ἀφαιρέσει τό θρήσκευμα ἀπό τά δημόσια ἔγγραφα
«Αἱ χεῖρες σου ἐποίησάν με καί ἔπλασάν με· συνέτισόν με καί μαθήσομαι τάς ἐντολάς σου. Ἐλέησόν με Κύριε» (Στάσις Β΄, Ἦχος πλ. α΄).
«Ἐπλανήθην ὡς πρόβατον ἀπολωλός, ζήτησον τόν δοῦλόν σου, ὅτι τάς ἐντολάς σου οὐκ ἐπελαθόμην» (Στάσις Γ΄ Ἦχος πλαγ. δ΄).
«Τῶν Ἁγίων ὁ χορός, εὗρε πηγήν τῆς ζωῆς καί θύραν παραδείσου, εὕρω κἀγώ, τήν ὁδόν διά τῆς μετανοίας, τό ἀπολωλός πρόβατον ἐγώ εἰμι· ἀνακάλεσαί με, Σωτήρ, καί σῶσόν με» (Νεκρώσιμα Εὐλογητάρια, Ἦχος πλαγ. Α΄).
- Tοῦ Μανώλη Κοττάκη
Τά ἀνωτέρω ἀποσπάσματα τῆς Ἐξοδίου Ἀκολουθίας ἐψάλλησαν χθές στήν Μητρόπολη Ἀθηνῶν, κατά τήν διάρκεια τῆς θρησκευτικῆς κηδείας πού ἐπέλεξε γιά νά ἀποχαιρετίσει τόν ἄνθρωπό της ἡ οἰκογένεια τοῦ Κώστα Σημίτη. Γνωρίζοντας τήν μεθοδικότητα τοῦ ἀνδρός ἔχουμε τήν βεβαιότητα ὅτι τίποτε δέν συνέβη χωρίς τήν ἔγκρισή του. Προφανῶς καί ἐκεῖνος ἐπέλεξε τήν θρησκευτική κηδεία, προφανῶς ἐπέλεξε νά μήν ἐκτεθεῖ ἡ σορός του σέ λαϊκό προσκύνημα (γιατί θά τό θεωροῦσε …λαϊκισμό), προφανῶς δέν ἤθελε κιλλίβαντα καί πυροβολισμούς, ἦταν ξένο πρός τήν ἰδιοσυγκρασία του. Σέ κάθε περίπτωση τό γεγονός εἶναι ἐντυπωσιακό καί ἀξιοσημείωτο. Ὁ ἄνθρωπος πού δίχασε τόν ἑλληνικό λαό γιά νά διαγράψει τό θρήσκευμα ἀπό τίς ἀστυνομικές ταυτότητες καί συγκρούστηκε σφόδρα μέ τήν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος ἔχοντας ὡς συνέπεια τήν δραματική μείωση τῆς δημοτικότητάς του, ἐπέλεξε ὡς ὕστατο χαῖρε νά κηδευτεῖ μέ τήν ταυτότητα τοῦ Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ. Οὔτε πολιτική κηδεία οὔτε πολύ περισσότερο καύση τῆς σοροῦ του ἦταν ἡ ἐπιλογή του, ἄν καί μέ τό φιλελεύθερο προφίλ πού καλλιεργοῦσε σέ κανέναν δέν θά προκαλοῦσε ἐντύπωση μία τέτοια ἀπόφαση. Στά μάτια μας αὐτό ὁμοιάζει μέ ἔμπρακτη αὐτοκριτική γιά ὅλα ὅσα συνέβησαν τό 2001. Καί σέ μεγάλο βαθμό ἡ ἐπιλογή αὐτή στέλνει στόν ἑλληνικό λαό τό μήνυμα, ὅτι ἡ Ὀρθοδοξία, ἡ Ἐκκλησία, ἡ παράδοσή μας στό τέλος ἐπικρατοῦν, καί ἄς ἔχουν προηγουμένως κατασυκοφαντηθεῖ.
Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος μοῦ εἶχε πεῖ ὅταν τόν ἐπισκέφθηκα τό καλοκαίρι τοῦ 2007 στό Ἀρεταίειο μαζί μέ τόν Γιῶργο Παπαθανασόπουλο ὅτι «στό τέλος ἡ Ἐκκλησία θριαμβεύει, παιδί μου.» Ἀναφερόταν στήν ἐξομολογητική συνάντηση πού εἶχε μέ τόν τότε Πρόεδρο τοῦ Συνασπισμοῦ Ἀλέκο Ἀλαβᾶνο, ὁ ὁποῖος συνοδευόμενος ἀπό τόν βουλευτή του Θανάση Λεβέντη, τόν ἐπισκέφθηκε κατ’ οὐσίαν γιά νά τόν ἀποχαιρετίσει. Δέν γνωρίζουμε ποιά ἦταν τά συναισθήματα τῶν πρώην ὑπουργῶν τοῦ ΠΑΣΟΚ πού βρέθηκαν χθές στήν Μητρόπολη στήν θέα τῆς σοροῦ τοῦ Πρωθυπουργοῦ ἐνώπιον τῶν Ἱεραρχῶν καί τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἱερωνύμου, καί οἱ ὁποῖοι, πλήν τοῦ Εὐαγγέλου Βενιζέλου, ἐπετίθεντο τότε λάβροι στό «παπαδαριό», στήν «Δεξιά τοῦ Κυρίου» καί στόν Ἀρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο.
Τό πιθανώτερο… ἀμηχανία. Ὁ τρόπος πού ἀποχαιρετοῦμε ὅμως τούς νεκρούς μας, σύμφωνα μέ τήν θρησκευτική μας παράδοση, εἶναι ἱερός καί τελικῶς δύσκολα παρακάμπτεται. Τό νά ἐπιλέξει κανείς νά ταφεῖ ἄψαλτος, μέ πολιτική κηδεία νά ριφθεῖ στήν πυρά ἤ νά σκορπισθεῖ ἡ στάχτη του στά κύματα, καί οἱ φίλοι του νά πιοῦν πικρό καφέ ἤ κονιάκ στήν μνήμη του γύρω ἀπό μία φωτογραφία του, αὐτό δέν εἶναι ἀποχαιρετισμός. Ὁ ἀποχαιρετισμός χωρίς προσευχή, χωρίς μία λέξη γιά ἀντίο, χωρίς προορισμό, χωρίς σημεῖο «συνάντησης», δέν εἶναι ἀποχαιρετισμός. Θά ἐπαναλάβουμε αὐτά πού γράφαμε ἀπό αὐτήν ἐδῶ τήν θέση τόν Ὀκτώβριο τοῦ 2023 καί χαιρόμαστε πού ὁ ἐκλιπών καί ἡ οἰκογένειά του ἀποφάσισαν νά ἀναθεωρήσουν.
«Αὐτός εἶναι ὁ νέος ἀποχαιρετισμός! Κάπου, στό πουθενά. Στό ὄνομα τῆς ἀτομικῆς ἐλευθερίας καθενός καί τοῦ κατά πῶς θέλει νά διατίθεται τό σῶμα του, καταργοῦμε παραδόσεις καί ἔθιμα πού μᾶς ἔρχονται κατ’ εὐθεῖαν ἀπό τήν ἀρχαιότητα, καί συνεχίστηκαν μέ ἄλλο τελετουργικό ἀπό τήν Ὀρθοδοξία. Ἡ Μεγάλη Κοινωνία ὑποχωρεῖ στήν ἀτομική ἐλευθερία. Δέν ζοῦμε μεταξύ ἄλλων. Ἀποφασίζουμε νά φύγουμε σά νά ζήσαμε ὅλη μας τήν ζωή μόνοι. Ἐάν κοιτάξουμε τήν ἱστορία μας καί τήν συγκρίνουμε μέ αὐτό πού ζοῦμε τώρα, θά διαπιστώσουμε ὅτι ἀντέξαμε, δέν ἀλλοιωθήκαμε καί δέν μεταλλαχθήκαμε ἐπί ὑποτέλειας, Κατοχῆς καί Τουρκοκρατίας, ἐπειδή ἤμασταν χάρις στήν πίστη μας καί τήν γλῶσσα μας ἕνα γένος ὁμοιογενές. Καί πότε διαλυόμαστε; Τώρα! Αὐτό πού καταφέραμε μέ συγκολλητική οὐσία τήν γλῶσσα, τήν θρησκεία καί τήν κοινή καταγωγή ἐπί δουλοπαροικίας, τό χάνουμε σήμερα ἐπί… ἐλευθερίας. Δέν εἶναι φοβερό;
Νά σώζεις τήν ταυτότητά σου ὡς δοῦλος καί νά τήν χάνεις ὡς ἐλεύθερος; Καί ὅμως, ἰσχύει. Τό τέλος τῶν θρησκευτικῶν γάμων καί ἡ ἀντικατάστασή τους ἀπό κάτι νομικά παλιόχαρτα πού ἔχουν ἐλάχιστη πνευματικότητα ὅπως τό σύμφωνο συμβίωσης, τό τέλος τῶν βαπτίσεων, τό “λάδι” τῶν ὁποίων ἀντικαταστάθηκε ἀπό τήν ἄνοστη “ὀνοματοδοσία” καί τήν ἐγγραφή στά ληξιαρχεῖα, ἡ κατάργηση τῆς ὀρθόδοξης κηδείας μέ τό τελετουργικό της καί ἡ ἀντικατάστασή της ἀπό τήν ὑψικάμινο, ἡ κατάργηση τῆς ἐπιλογῆς νά ἀναγράφεται τό θρήσκευμα στήν ταυτότητα, ἡ ἀντικατάσταση τοῦ θρησκευτικοῦ ἀπό τόν πολιτικό ὅρκο πού ἀπαλείφει κάθε ἀναφορά στήν Ἁγία Τριάδα, ἡ προώθηση τῆς οὐδετεροθρησκείας μέσα στά σχολεῖα καί τά πανεπιστήμια μέ τήν ἐκδίωξη κάθε τί χριστιανικοῦ, ἡ νέα μόδα νά μήν δίνεται φῦλο στούς γονεῖς γιά νά μήν θίγονται οἱ ὁμοφυλόφιλοι (γονέας Α καί γονέας Β), ἡ ἀλλοίωση παραδοσιακῶν ἐννοιῶν (τό καλάθι τοῦ “νοικοκυριοῦ”), ὁ “μοντέρνος” νόμος γιά τήν συνεπιμέλεια πού ἀμφισβητεῖ τήν πρωτοκαθεδρία τῆς μητρός στήν ἀνατροφή τοῦ τέκνου, ὅλα αὐτά τά ὡραῖα, συντείνουν στό ἑξῆς: στό νά μετατραποῦμε σέ ἕνα ἄχρωμο Ἔθνος. Ἔθνος πού δέν ὑπῆρξε ποτέ στήν ἱστορία μέ τά δικά του ἰδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ἔθνος πού δέν μπορεῖς νά τό ξεχωρίσεις ἀπό τά γειτονικά του. Δυστυχῶς, δύο εἶναι τά “Ἔθνη” τῆς νέας ἐποχῆς: ἔθνος εἶναι τό ἄτομο καί οἱ ἐπιθυμίες του χωρίς τήν παραμικρή ἔγνοια γιά τήν συλλογική μοῖρα. Ἔθνος εἶναι ἡ ὁμάδα. Ἄν ἀνήκεις στήν ὁμάδα τῶν ἀποτεφρωτῶν, τῶν δικαιωματιστῶν, τῶν ἀνθρώπων πού διακηρύσσουν ὡς ταυτότητά τους τόν διαφορετικό σεξουαλικό τους προσανατολισμό, τότε νομίζεις ὅτι ἀνήκεις σέ ἕνα Ἔθνος μέ “συνιστῶσες” μέσα σέ κάθε κράτος. Ὁριζόντιο “πολύ-Ἔθνος”.
Δέν ἔχω πρόβλημα μέ τίς διαφορετικές ταυτότητες. Ζῶ μαζί τους. Πλοῦτος εἶναι. Μέ τούς μοναχικούς δρόμους μέσα στίς ὀργανωμένες κοινωνίες ἔχω πρόβλημα. Μέ τό νά μήν κοιτᾶμε ὅλοι μαζί πρός μία κοινῶς ἀποδεκτή κατεύθυνση, παρά τίς διαφορές μας. Ἄν οἱ διαφορετικές ταυτότητες ἐντάσσονται ἁρμονικά μέσα στήν Μεγάλη Κοινωνία καί δέν θέλουν νά τήν καταργήσουν, ζήτω. Ἀλλά ἐμεῖς ἐδῶ τείνουμε νά γίνουμε Ἔθνος χωρίς σπονδυλική στήλη. Ἀμφίθυμον. Ξέπνοον. Χωρίς διάθεση νά ὑπερασπιστοῦμε τήν ἐπικράτεια».
Καταληκτικῶς: Ἐάν ὁ ἄθεος Σημίτης ἔγινε στά στερνά του ἔνθεος, ἄς ἀξιοποιήσουμε τήν τελευταία ἐπιθυμία του.
Αναλύσεις
Η Ελλάδα να οριοθετήσει ΑΟΖ με Κύπρο! Το λέει και ο Προκόπης Παυλόπουλος
Ο Σάββας Καλεντερίδης στην εκπομπή της Κυριακής 12 Ιανουαρίου 2025
1. Προκόπης Παυλόπουλος: Η Ελλάδα να οριοθετήσει ΑΟΖ με την Κύπρο
2. Ο Ερντογάν πάει για τρίτη θητεία 17:10
3. Συρία: Η Τουρκία συνεχίζει να βομβαρδίζει πολιτικούς στόχους στη Ροζάβα – Κίνδυνος για την Αίγυπτο – Οργάνωση στη Συρία θέλει να ανατρέψει τον Σίσι 24:40
4. Ισραήλ-Χαμάς: Νέες συνομιλίες για συμφωνία στη Ντόχα 49:30
5. ΗΠΑ: Στο προσκήνιο η αγορά της Γροιλανδίας 52:10
6. Ρωσία-Ουκρανία: Ο Ζελένσκι ζητάει αντιαεροπορική-αντιπυραυλική ομπρέλα έναντι της Ρωσίας, για να σταματήσει ο πόλεμος 59:15
Αναλύσεις
Επιστροφή στον πολιτικό ρεαλισμό!
Ο αντιστράτηγος ε.α. Ιωάννης Μπαλτζώης σε μια συνέντευξη με τον διευθυντή σύνταξης του Geopolitico.gr Χρήστο Κωνσταντινίδη για τη γεωπολιτική επικαιρότητα.
Ιωάννης Μπαλτζώης: Έρχονται φοβερες αλλαγές σε όλο το πλανητικό σύστημα! Επιστροφή στον πολιτικό ρεαλισμό με Τραμπ.
Οι τρεις τακτικές των ΗΠΑ – Τραμπ Καναδάς-Γροιλανδία-Παναμάς και ανάσχεση Κίνας
Η προσέγγιση με τη Ρωσία για τη λήξη του πολέμου στην Ουκρανία
Η Μέση Ανατολή, η Συρία και η Τουρκία
Ο τουρκικός κίνδυνος για τον Ελλάδα και Κύπρο
Οι εξοπλισμοί και τα προβλήματα στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων
Ο αντιστράτηγος ε.α. Ιωάννης Μπαλτζώης σε μια συνέντευξη με τον διευθυντή σύνταξης του Geopolitico.gr Χρήστο Κωνσταντινίδη για τη γεωπολιτική επικαιρότητα.
-
Γενικά θέματα3 μήνες πριν
Τί είναι αυτά τα μυστηριώδη φωτεινά στίγμα στον ουρανό της Κύπρου;
-
Διεθνή3 μήνες πριν
Ανατριχιαστικές εικόνες με τον νεκρό ηγέτη της Χαμάς (ΦΩΤΟ)
-
Αθλητικά2 μήνες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Αναλύσεις3 μήνες πριν
Η Αθήνα παραδίδει τη Θράκη
-
Ενδιαφέροντα1 μήνα πριν
Αποκάλυψη του ηθοποιού Κωστή Σαββιδάκη! Κόπηκε ταινία στην Ελλάδα από φεστιβάλ επειδή προέβαλλε την Ορθοδοξία
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Αρμενική Εθνική Επιτροπή Ελλάδος: Μόνον 12 Έλληνες ευρωβουλευτές υπέγραψαν την δήλωση αιτημάτων προς το Αζερμπαϊτζάν, εν όψει της COP29.
-
Αθλητικά2 μήνες πριν
Πονάει η λέξη ελευθερία! Οι Τούρκοι ζητούν τιμωρία της Ανόρθωσης για πανό με μήνυμα απελευθέρωσης της Κύπρου σε ματς με τη Μπούρσασπορ