Ιστορία - Πολιτισμός
Σαν σήμερα, 27 Σεπτεμβρίου 1831, οι Άγγλοι δολοφόνησαν την ανεξαρτησία της Ελλάδος
Σαν σήμερα: 27 Σεπτεμβρίου 1831 – Η δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια
Η 26η Σεπτεμβρίου επρόκειτο να είναι μία ημέρα-καμπή στις σχέσεις του Ιωάννη Καποδίστρια με την οικογένεια των Μαυρομιχαλαίων. Ύστερα από αρκετές αποτυχημένες προσπάθειες συμφιλίωσής τους, ο κυβερνήτης και ο Μανιάτης προύχοντας Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης δέχτηκαν να υποχωρήσουν στις απαιτήσεις τους και να συναντηθούν στη ναυαρχίδα του Ρώσου ναυάρχου Πιοτρ Ρίκορντ, προκειμένου να επιτύχουν έναν συμβιβασμό, ο οποίος θα ικανοποιούσε αμφότερες τις πλευρές. Ο Μαυρομιχάλης θα αναγνώριζε την ενοχή του στη διαμάχη του με τον Κερκυραίο πολιτικό και εκείνος ως αντάλλαγμα θα αμνήστευε τον ίδιο και την οικογένειά του για την αντιπολιτευτική τους δράση. Εντούτοις, η προσπάθεια συνδιαλλαγής των δύο ανδρών ναυάγησε.
Έχοντας επηρεαστεί από αντικυβερνητικά δημοσιεύματα στον διεθνή Τύπο, ο Καποδίστριας άλλαξε γνώμη και ακύρωσε τη συνάντησή του με τον Μαυρομιχάλη. Διέταξε, μάλιστα, την επιστροφή του γέροντα Μανιάτη στη φυλακή του Ιτς Καλέ. Οι συγγενείς του Πετρόμπεη, ο γιος του Γιωργάκης και ο αδερφός του Κωνσταντίνος, οι οποίοι βρίσκονταν σε περιορισμό στο Ναύπλιο, πληροφορήθηκαν από τον ίδιο την εξέλιξη των γεγονότων. Ξεχωριστό ενδιαφέρον έχει η αφήγηση του Καρλ Μένδελσων Βαρθόλδη στο βιβλίο του Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (Αθήνα: Εκδόσεις Αν. Δ. Φέξη, 1894), σσ. 1219-1220:
«“Γεια σας, παιδιά!” εφώναξεν, όταν έστη υπό το παράθυρόν των, η δε φωνή του έτρεμεν εξ οργής και αγανακτήσεως. […] “Το βλέπετε!” απεκρίθη ο Πετρόμπεης μετά φωνής υποκώφου, πνιγόμενος υπό της λύσσης και δεικνύων τους φρουρούς του. Ούτοι απήγαγον αυτόν· αλλ’ ήρκεσαν αι ολίγαι λέξεις του αρχηγού της οικογενείας όπως εξάψωσιν αμφοτέρους εις το μη περαιτέρω, και καταστήσωσι καθήκον ιερώτατον την εκδίκησιν αυτών».
Μετά από την αποπομπή του στο κελί του στο Ιτς Καλέ, συναισθήματα οργής αλλά και απόγνωσης κατέκλυσαν τον Μαυρομιχάλη. Είχε πιστέψει ότι η δύσκολη περίοδος για την οικογένειά του επρόκειτο πολύ σύντομα να τελειώσει και πως ο ίδιος θα αναλάμβανε και πάλι υψηλά και τιμητικά αξιώματα στην ελεύθερη Ελλάδα. Η οικογένειά του είχε θυσιάσει πολλά μέλη κατά τη διάρκεια του Αγώνα, ο ίδιος μάλιστα είχε χάσει δύο γιους, τον πρωτότοκό του Ηλία και τον Ιωάννη, και τον αδερφό του Κυριακούλη. Μεγάλο μέρος της περιουσίας της οικογένειας είχε διατεθεί για τις ανάγκες του Αγώνα. Παράλληλα, είχαν μειωθεί δραματικά τα έσοδα για τη συντήρηση της πολυμελούς οικογένειας καθώς και για την τροφοδοσία και τον εξοπλισμό των στρατιωτικών σωμάτων, επί των οποίων οι Μαυρομιχαλαίοι ετίθεντο επικεφαλής. Ο Πετρόμπεης ήλπιζε να αναγνωριστούν από τον κυβερνήτη οι θυσίες της οικογένειάς του κατά τη διάρκεια της Επανάστασης και να ανταμειφθούν με κάποιον τρόπο τα μέλη της.
Οι σχέσεις του Πετρόμπεη με τον Καποδίστρια δεν υπήρξαν πάντοτε ψυχρές. Ο Πετρόμπεης τασσόταν από τα πρώτα χρόνια της Επανάστασης υπέρ της έλευσης του Καποδίστρια στην Ελλάδα. Τον Ιανουάριο του 1824 ως Πρόεδρος του Εκτελεστικού απέστειλε πρόσκληση στον Κερκυραίο ευπατρίδη να έρθει στην Ελλάδα προκειμένου να αναλάβει την πολιτική ηγεσία των Ελλήνων. «Μόνον η Εξοχότης σου δύναται να επιφέρη ευκταίαν μεταβολήν, να εμπνεύσης τον πατριωτισμόν, να ενισχύσης τον νόμον, και να στερεώσης την ανεξαρτησίαν του έθνους σου» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πετρόμπεης στην επιστολή του (Αρχείον Ιωάννου Καποδίστρια, τόμος Ζ΄, σσ. 246-248).
Οι σχέσεις των δύο ανδρών ψυχράνθηκαν όταν ο κυβερνήτης αρνήθηκε να ικανοποιήσει πλήρως τις απαιτήσεις οικονομικού χαρακτήρα των Μαυρομιχαλαίων, επικαλούμενος τα περιορισμένα έσοδα του ελληνικού κράτους και τη γενικότερη φτώχια των Ελλήνων. Παράλληλα, επιχείρησε να περιορίσει την ισχύ των Μαυρομιχαλαίων καθώς και πολλών άλλων προυχοντικών οικογενειών. Συν τω χρόνω, οι δύο πλευρές ήρθαν σε ρήξη. Πολλά μέλη της οικογένειας των Μαυρομιχαλαίων φυλακίστηκαν ή τέθηκαν σε περιορισμό. Ανάμεσά τους και ο ηγέτης της οικογένειας, ο Πετρόμπεης.
Το πρωί της 27ης Σεπτεμβρίου 1831, ο Ιωάννης Καποδίστριας, ακολουθώντας το συνηθισμένο κυριακάτικο πρόγραμμά του, ξεκίνησε για την εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα στο Ναύπλιο για να παραστεί στη Θεία Λειτουργία. Κινούμενος προς την εκκλησία, αντίκρισε τον Γιωργάκη και τον Κωνσταντίνο Μαυρομιχάλη να στέκονται αριστερά και δεξιά της κεντρικής πύλης εμποδίζοντας την είσοδο στον ναό. Προς στιγμήν κοντοστάθηκε και θυμήθηκε τις προειδοποιήσεις των συνεργατών του σχετικά με τις φήμες πως ορισμένα στελέχη της αντιπολίτευσης σχεδίαζαν να τον δολοφονήσουν. Αποφάσισε, όμως, να μην οπισθοχωρήσει στη θέα των δύο ανδρών.
Όταν ο Καποδίστριας πλησίασε στην είσοδο του ναού, οι Μαυρομιχαλαίοι έκαναν την κίνησή τους. Ο Κωνσταντίνος πυροβόλησε τον άτυχο κυβερνήτη στο κεφάλι, ενώ ο Γεώργιος τον μαχαίρωσε στην κοιλιά. Ο θάνατος του Ιωάννη Καποδίστρια ήταν ακαριαίος. Η σωματοφυλακή του κυβερνήτη αντέδρασε και τραυμάτισε τον Κωνσταντίνο εμποδίζοντας τη διαφυγή του. Ο αδερφός του Πετρόμπεη υπέκυψε στα τραύματά του λίγο αργότερα, αφού πρώτα διαπομπεύτηκε από το εξαγριωμένο πλήθος. Ο Γιωργάκης πρόλαβε να ξεφύγει και βρήκε καταφύγιο στη γαλλική πρεσβεία. Υπό τον κίνδυνο εισβολής του μαινόμενου πλήθους στον χώρο της πρεσβείας, ο επικεφαλής της γαλλικής αποστολής Αχ. Ρουάν παρέδωσε τον γιο του Πετρόμπεη στις αρχές της πόλης. Λίγες ημέρες αργότερα, ο νεαρός Μαυρομιχάλης δικάστηκε και εκτελέστηκε, πληρώνοντας το τίμημα των πράξεών του.
Επιμέλεια στήλης: Μυρτώ Κατσίγερα, Βασίλης Μηνακάκης, Αντιγόνη-Δέσποινα Ποιμενίδου, Αθανάσιος Συροπλάκης
Πηγή: Καθημερινή
Ιστορία - Πολιτισμός
Σαν παραμύθι Αλεξανδρινό βγαλμένο απ’ την Κρήνη της Στυγός
Ψιθύρισμα ακατάληπτων λόγων που έρχονταν από μακριά. Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Κρινιώ Καλογερίδου
Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Κρινιώ Καλογερίδου
Το τελευταίο πολεμικό συμβούλιο (στην Πέλλα) το οποίο συγκάλεσε ο βασιλιάς της Μακεδονίας Αλέξανδρος πριν την μετάβαση της ελληνικής δύναμης στην Ασία με επικεφαλής τον ίδιο (εκλεγμένο από το Συνέδριο των Ελλήνων – ”πλην Λακεδαιμονίων” – στον Ισθμό της Κορίνθου το 337 π Χ) έβαινε προς το τέλος του.
Έβαινε προς το τέλος του με παρόντες τους στρατηγούς Περδίκκα, Αντίπατρο, Παρμενίωνα, Ηφαιστίωνα και Κλείτο, οι οποίοι παρακολουθούσαν σκεπτικοί και σιωπηλοί την ομιλία του αρχηγού τους για την κατάσταση του στρατεύματος.
Είχε ολοκληρωθεί ήδη η ενημέρωση και ο Αλέξανδρος άφησε για το τέλος τις εξηγήσεις γύρω απ’ το θέμα της οικονομικής κάλυψης της εκστρατείας κατά των Περσών, προσθέτοντας καταληκτικά – για να καθησυχάσει τους ανήσυχους στρατηγούς του – ότι οι πηγές άντλησης εσόδων για το τολμηρό του εγχείρημα δεν βρίσκονταν στην Ελλάδα, αλλά στην Ασία. Στις πόλεις που θα κατακτούσαν.
Επιπρόσθετα, τους αποκάλυψε ότι είχε συμπεριλάβει στο σχέδιό του – πέρα απ’ τις λύσεις χρηματοδότησης ακόμα και για διασφάλιση της σταθερότητας στα μετόπισθεν (βασίλειο της Μακεδονίας) – τον τρόπο συνεχούς τροφοδότησης της πολεμικής μηχανής που κληροδότησε από τον πατέρα του (Φίλιππο Β’), η οποία ήδη είχε ενισχυθεί από 1600 Θεσσαλούς ιππείς, μισθοφόρους από τη Θράκη, 700 Αθηναίους στρατιώτες και άλλους Έλληνες (Αργείους, Ακαρνάνες, Θεσσαλούς κλπ, πλην των Σπαρτιατών που απουσίαζαν για θρησκευτικούς λόγους).
Η μεγάλη αποκάλυψη όμως είχε να κάνει με το μοίρασμα σε εκείνους (τους στρατηγούς, δηλαδή) της πατρικής κληρονομιάς του, γιατί ο ίδιος δε θα τη χρειαζόταν! Ήταν σαν να έπεσε κεραυνός μεταξύ των παρευρισκομένων, που τον κοίταξαν μουδιασμένοι για λίγα λεπτά με άσχημα προαισθήματα.
Ύστερα πήρε τον λόγο ο Αντίπατρος (τον οποίο αποφάσισε τελικά ο Αλέξανδρος να ορίσει αρχηγό των μακεδονικών δυνάμεων που θα παρέμεναν στην Μακεδονία και Επίτροπο του Μακεδονικού Βασιλείου), για να του πει αυτά που ένιωθαν όλοι και δίσταζαν να του το φανερώσουν. Ότι, δηλαδή, – αντί να διαμοιράζει σ’ εκείνους την κληρονομιά που του άφησε ο Φίλιππος, ίσως θα έπρεπε να βρει σύζυγο που θα του χάριζε διάδοχο πριν αναχωρήσουν για την εκστρατεία.
Ο Αλέξανδρος κάρφωσε πάνω του οργίλη ματιά και του απάντησε κοφτά ότι – με την Περσία έτοιμη για νέο πόλεμο κατά της Ελλάδας – δεν είχε τον νου του σε παντρολογήματα και νυφικά κρεβάτια. Όμως ο Περδίκκας τον διέκοψε κυριευμένος από αγωνία και του είπε φανερά ταραγμένος:
– Δεν θέλουμε δώρα εμείς, χωρίς εσένα κοντά μας. Προτιμάμε να έχουμε μερίδιο στις ελπίδες κι όχι στα κτήματά σου, για όσο καιρό τουλάχιστον θα αντέξουμε να πολεμάμε στο πλευρό σου…
Μια παγωμένη σιωπή απλώθηκε ξαφνικά. Ύστερα άρχισε ένα σιγανό κλάμα σαν μοιρολόι για τον αρχηγό που βιαζόταν να τους αποχωριστεί μοιράζοντάς τους την περιουσία του (αγροικίες, δάση χωριά και βασιλικά κτήματα, τα οποία του άφησε ο πατέρας του)…
Ο Αλέξανδρος είχε απομακρυνθεί ήδη από την αίθουσα του πολεμικού συμβουλίου και αποχαιρετούσε την μητέρα του, την Ολυμπιάδα έξω από το παλάτι τους. Οι στρατηγοί επέστρεψαν στις θέσεις τους. Μόνο ο Αντίπατρος έμεινε να παρακολουθεί τον αποχαιρετισμό κάνοντας προσπάθεια για να μην κλάψει.
Με την άκρη του ματιού του τον πήρε είδηση ο Αλέξανδρος. Ασπάστηκε για τελευταία φορά την Ολυμπιάδα ακούγοντας την ευχή της ”Οι θεοί ας είναι μαζί σου!” κι ύστερα στράφηκε στον Αντίπατρο που πλησίαζε.
Τον κοίταξε καρφωτά στα μάτια και του είπε με τραβηγμένα τα όμορφα χαρακτηριστικά του από τη συγκίνηση:
– Αντίπατρε, στα χέρια σου αφήνω τη Μακεδονία και τη μητέρα μου. Κι επειδή σ’ εμπιστεύομαι σαν αδελφό μου, σου ζητάω να την τιμάς και να μην την πικράνεις ποτέ.
– Σου το ορκίζομαι. Το ορκίζομαι και στους δυο σας, είπε με ταραγμένη φωνή εκείνος και, αφού φίλησε σταυρωτά τον Αλέξανδρο και την άκρη του μανδύα της Ολυμπιάδας, απομακρύνθηκε μ’ ένα σφίξιμο στην καρδιά δίνοντας την ευκαιρία στον Αλέξανδρο να ψάξει να βρει την αδελφή του την Κυνάνη. για να την αποχαιρετήσει (σ.σ: Η Κυνάνη ήταν ετεροθαλής αδελφή του Αλέξανδρου, κόρη του Φίλιππου Β’ από την Ιλλύρια πριγκίπισσα Αυδάτη).
Όμως δεν βρήκε την Κύνα, για να του δώσει αυτό που του υποσχέθηκε και να την αποχαιρετήσει. Έτσι ο Αλέξανδρος πήρε το δρόμο για το στρατόπεδο των Ελλήνων απογοητευμένος έχοντας ωστόσο την αίσθηση ότι άκουγε κάπου κοντά το χλιμίντρισμα του αλόγου της και το ψυθίρισμά της…
Ψιθύρισμα ακατάληπτων λόγων που έρχονταν από μακριά. Και έρχονταν από μακριά, γιατί την ίδια στιγμή η Κυνάνη βρισκόταν στην Ελλάδα. Κατευθυνόταν καλπάζοντας προς τα Αοράνια Όρη της οροσειράς του Χελμού, ώσπου κάποια στιγμή έφτασε σε πετρώδες έδαφος.
Σταμάτησε απότομα, ξεκαβάλησε και έδεσε το άλογό της σε ένα δέντρο, για να κάνει πεζή την απόσταση που ήθελε να καλύψει. Πέρασε μέσα από πυκνές χαράδρες και νεροσυρμές οι οποίες κυλούσαν από έναν απόκρημνο, σκιερό βράχο (2.100 μέτρα πάνω απ’ τη θάλασσα της Αχαγιάς στην ορεινή Αιγιάλεια της Αχαΐας της βορειοδυτικής Πελοποννήσου), απ’ όπου ανάβλυζε το ”Ύδωρ Στυγός” – όπου τοποθετεί τις Πύλες του Άδη ο ποιητής της ”Θεογονίας” Ησίοδος: 8ος αι. π Χ) – στη θέση που μέχρι και σήμερα ονομάζεται ” Μαυρονέρι”.
Περιοχή ”σημαδεμένη” από την αρχαία Ελληνική Μυθολογία, η οποία θέλει την υπάρχουσα κρήνη – φυσική πηγή να λέμε καλύτερα -να αναβλύζει ”σκοτεινό” νερό, το οποίο μετατρέπεται στη συνέχεια σε καταρράκτη με κατάληξη ένα φαράγγι των Αορανίων.
Το ”σκοτεινό” νερό της κόρης του Ωκεανού, η οποία (από το σμίξιμό της με τον Τιτάνα Πάλλαντα) γέννησε τον Ζήλο, την Νίκη, το Κράτος και τη Βία. Ο πρώτος – κατά τον μύθο – κρύβει μέσα του τον φθόνο, αλλά και την ευγενή άμιλλα. Η δεύτερη την επιτυχία και τα δυο τελευταία τις εξουσιαστικές δυνάμεις στην ανθρώπινη κοινωνία.
Πέραν των τεσσάρων αυτών παιδιών της, όμως, η Στυξ (απ’ το ζευγάρωμά της με τον Έρεβο-σκότος) έφερε στον κόσμο τον Άδη-Πλούτωνα. Τον απεχθή σε θεούς και ανθρώπους βασιλιά του Κάτω Κόσμου, του θανάτου και των νεκρών, που βγήκε από τα σπλάχνα της πιο ψυχρής, στυγερής και μισητής Ωκεανίδας θεότητας.
Αυτής που οδηγούσε στον θάνατο όποιον θνητό έπινε από την πηγή της, αλλά έδινε την αθανασία στις θεότητες και τους ημίθεους που ζητούσαν τη συνδρομή της. Στα ιερά νερά της πηγής, σημειωτέον, είχε βουτήξει – κατά τον Όμηρο – η νηρηίς Θέτις τον νεογέννητο γιο της Αχιλλέα για να τον κάνει αθάνατο, άτρωτο, αφήνοντας κατά λάθος απ’ έξω τη φτέρνα, που έγινε το τρωτό του σημείο. Και από τα ιερά ”ύδατα της Στυγός”, μετέφερε η γοργοπόδαρη απεσταλμένη του Δία Ίρις νερό σε χρυσό τάσι στον Όλυμπο, για να ορκιστούν σε αυτό οι θεοί, κι όταν ακόμα εξέτιαν ποινή ως τιμωρημένοι.
Νερά ιερά, αλλά ”σκοτεινά”, μαυριδερά (κατά τον Όμηρο πάντα), απ’ τη στιγμή που καθρεφτίστηκε σ’ αυτά η θεά Ήρα μεταμορφωμένη σε φοράδα, θέλοντας να αποφύγει τις παρενοχλήσεις του αδελφού της Ποσειδώνα που την ανάγκασαν να χαθεί μεταμορφωμένη στα κοπάδια του Ογκίου (γιου του Απόλλωνα)… Νερά της Στυγός, που αθανατίζει ο θείος Όμηρος στα Έπη του (βλ. Οδύσσεια Ε 185 και Κ 466-560, Ιλιάδα Β 755, Θ 369 // Δημ. Μαρωνίτης: Νέκυια).
Εκεί που κατέφυγε η Κυνάνη, για να μεταφέρει νερό στον αγαπημένο αδελφό της Αλέξανδρο, πριν ξεκινήσει την εκστρατεία που θα τον έμπλεκε στο δίχτυ του πολέμου και του θανάτου. Μόνο που – όπως λέει η παράδοση – δεν πρόλαβε να τον σώσει από τη βαριά σκιά του πεπρωμένου επιβίωσής του.
Κι αυτό γιατί, κι όταν ακόμα τον βρήκε ετοιμοθάνατο στη Βαβυλώνα και του έδωσε να πιει το αθάνατο φίλτρο μέσα σε κύπελλο με κρασί, εκείνος (σε μια ολιγόλεπτη απουσία της) άλλαξε τα ποτήρια χαρίζοντας την αθανασία στην αδελφή του, πριν πεθάνει.
Ο ανίκητος στρατηλάτης και διαπολιτιστής, ο μοναδικός άνθρωπος που πέτυχε τόσα πολλά σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, είχε περάσει ήδη στην Ιστορία σαν ”Μέγας” κλείνοντας με τον θάνατό του σε ηλικία 33 ετών (13 Ιουνίου 323 π Χ) τον κύκλο της εποχής του κλασικού ελληνικού κόσμου μετά από απίστευτα στρατιωτικά και εκπολιτιστικά επιτεύγματα!
Στο πρόσωπό του έκτοτε οι θρύλοι και οι παραδόσεις του ελληνικού λαού βρήκαν το ιδεατό της φαντασίας και των ανεκπλήρωτων οραμάτων. Τον ένα και μοναδικό, που κρατάει ζωντανό το άπιαστο και το ανεξερεύνητο, το μαγικό και το χαρισματικό.
Το σύμβολο ενός κόσμου υπερβατικού που έκλεισε για πάντα στην αγκαλιά του την Κυνάνη. Την ”Κύνα” (όπως την αποκαλούσε χαϊδευτικά ο Αλέξανδρος), η οποία ”πέταξε” με το άτι της στα ”Ύδατα της Στυγός” παρακαλώντας τη θεά να προλάβει να δώσει το αθάνατο νερό στον αδελφό της:
– Στάλα στάλα αναβλύζει μέσα απ’ το γυμνό το βράχο στοιχειωμένο μου νερό, που κρατάς βυθισμένες τις μοχθηρές ψυχές των ανθρώπων. Αχ και να μπορούσα να πάρω μια σταγόνα σου μόνο, για να κάνω αθάνατο τον Αλέξανδρο!
Την Κύνα με την μεγάλη καρδιά, που – μη αντέχοντας τον πόνο από τον χαμό του – μεταμορφώθηκε σε γοργόνα η οποία, μ’ έναν ατέλειωτο και σπαρακτικό θρήνο, διατρέχει έκτοτε τις θάλασσες του Ελλησπόντου και του Αιγαίου και σταματάει το κλάμα της μόνο όταν πάρει θετική απάντηση απ’ τους περαστικούς ναυτικούς για την τύχη του αδελφού της:
Κι αυτήν την ερωταπόκριση με την Κυνάνη την ζουν διαισθητικά ακόμα κάποιες μαγικές νύχτες οι ευαίσθητες, ταξιδιάρικες ψυχές Ελλήνων, σαν εκείνη του ελαφροῒσκιωτου ήρωα του Καρκαβίτσα στο διήγημά του ”Η Γοργόνα”.
Η ”Γοργόνα” που την είδε να ξεπετάγεται μπροστά του (μια νύχτα που ”αρμένιζε μισοκάναλα με το μπρίκι του Καπετάν Φαράση”) ρωτώντας τον με αγωνία:
– Ναύτη-καλεναύτη, ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος;
Για να τη δει να μεταμορφώνεται σε ”φοβερό σίχαμα”, ”Κύκλωπα με λεπιοντυμένο το μισό κορμί” και ”ζωντανά φίδια τα μεταξόμαλλά της”, όταν της απάντησε απερίσκεπτα και καγχαστικά:
– Τώρα, Κυρά μου!… Τώρα βασιλιάς Αλέξανδρος! Ούτε το χώμα του δε βρίσκεται στη γη…
Κι ύστερα να την ξαναδεί να γίνεται πάλι χιλιόμορφη κόρη, όταν έμφοβος συνειδητοποίησε ποια είχε απέναντί του και ”τρανοφώναξε με λυμένα γόνατα”:
– Όχι, Κυρά, ψέματα!.. Ζει και βασιλεύει και τον κόσμο κυριεύει!
Ζει και βασιλεύει στις καρδιές και τα όνειρα αναρίθμητων Ελλήνων και ξένων, τουλάχιστον…
Ιστορία - Πολιτισμός
GRİP YÜZÜNDEN LİVERA’DA OKULLAR KAPANDI – Κρούσματα γρίπης στη Ματσούκα
Ιστορία - Πολιτισμός
Τί συμβολίζει η σημαία των Κούρδων
Οι Κούρδοι μπορούν να πούμε ότι έχουν μεγαλύτερη ιστορική παρουσία στην περιοχή, ενώ η παρουσία των Τούρκων έγινε πιο έντονη αργότερα στην ιστορία με τις μεταναστεύσεις και τους κρατικούς σχηματισμούς τους.
Αρχαία Κουρδικά βασίλεια και κοινωνίες είναι γνωστό ότι υπήρχαν στην περιοχή, με ιστορικές αναφορές να χρονολογούνται από τον 9ο-11ο αιώνα π.Χ. Αρχαίοι Κουρδικοί πολιτισμοί είχαν ρίζες στην περιοχή πολύ νωρίτερα.
Οι Τούρκοι έχουν την καταγωγή τους από την Κεντρική Ασία (από τη Μογγολία). Ξεκίνησαν τη μετανάστευσή τους προς τα δυτικά μπαίνοντας στην Ανατολία σε σημαντικούς αριθμούς γύρω στον 11ο αιώνα μ.Χ. με την ίδρυση της Αυτοκρατορίας των Σελτζούκων. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία, η οποία ήταν κυρίως Τουρκική, εμφανίστηκε αργότερα και διήρκεσε μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα με την οποία ξεκίνησε η γενοκτονία των Αρμενίων, των Ελλήνων και των Κούρδων αργότερα με σκοπό την εθνοτική εκκαθάριση των ανθρώπων από την πατρογονική τους πατρίδα.
Οι Κούρδοι χρησιμοποιούν το σύμβολο του ήλιου εδώ και 12.000 χρόνια. Η κουρδική σημαία έχει έναν ήλιο με 21 γραμμές που είναι το σύμβολο των θρησκειών του Ευζιδίου και του Ζωροαστρισμού.
Hurrians = Ez îd î
Γούτιανοι = Ζωροάστροι
Η κουρδική σημαία θεωρείται αμαρτία στα αραβικά βιβλία επειδή δείχνει σύμβολα των κουρδικών θρησκειών και όχι των αραβικών.
Το έτος 800 ξεκίνησε η αραβική εισβολή στη Μεσοποταμία, μετέτρεψαν με τη βία τους περισσότερους Κούρδους στο Ισλάμ, αλλά κάποιοι Κούρδοι δεν προσηλυτίστηκαν και είναι Ez îd î.
-
Γενικά θέματα3 μήνες πριν
Τί είναι αυτά τα μυστηριώδη φωτεινά στίγμα στον ουρανό της Κύπρου;
-
Αθλητικά2 μήνες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Αναλύσεις3 μήνες πριν
Η Αθήνα παραδίδει τη Θράκη
-
Ενδιαφέροντα1 μήνα πριν
Αποκάλυψη του ηθοποιού Κωστή Σαββιδάκη! Κόπηκε ταινία στην Ελλάδα από φεστιβάλ επειδή προέβαλλε την Ορθοδοξία
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Αρμενική Εθνική Επιτροπή Ελλάδος: Μόνον 12 Έλληνες ευρωβουλευτές υπέγραψαν την δήλωση αιτημάτων προς το Αζερμπαϊτζάν, εν όψει της COP29.
-
Αθλητικά2 μήνες πριν
Πονάει η λέξη ελευθερία! Οι Τούρκοι ζητούν τιμωρία της Ανόρθωσης για πανό με μήνυμα απελευθέρωσης της Κύπρου σε ματς με τη Μπούρσασπορ
-
Ενδιαφέροντα2 μήνες πριν
Σε νέα φάση η εξερεύνηση του Διαστήματος! Οι Ιάπωνες έστειλαν ξύλινο δορυφόρο