Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Τα πραγματικά προβλήματα και τα… “καραγκιοζιλίκια”!

Δημοσιεύτηκε στις

Δείτε μερικά απλά – και συγκλονιστικά – στοιχεία…
Για να καταλάβετε πού ακριβώς βρισκόμαστε, τι προβλήματα έχουμε να αντιμετωπίσουμε και με τι «αλλότρια» ασχολούμαστε:
Οι γεννήσεις κάθε χρόνο στην Ελλάδα, μέχρι λίγο πριν την πανδημία ξεπέρναγαν τις 100 χιλιάδες.
Ύστερα έπεσαν κάτω από τις 100 χιλιάδες.
Ύστερα έπεσαν κάτω κι από τις 90 χιλιάδες.
Την περασμένη χρονιά μετά βίας θα ξεπεράσουν τις 80 χιλιάδες!
Σε σχέση με πριν έξη χρόνια έχουμε γύρω στις 20 χιλιάδες λιγότερες γεννήσεις το χρόνο…
Δεν φταίει μόνο η πανδημία και ο «εγκλεισμός» γι’ αυτό.
Γιατί όταν τελείωσε ο «εγκλεισμός», η ραγδαία μείωση στις γεννήσεις συνεχίστηκε…
Αυτοί οι αριθμοί από μόνοι τους δείχνουν το πιο σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε ως κοινωνία: το δημογραφικό μαρασμό!
* Το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο δραματικό αν συγκρίνουμε τον αριθμό των γεννήσεων κάθε χρόνο με τον αριθμό των εκτρώσεων.
Μέχρι πριν λίγα χρόνια είχαμε σχεδόν ισορροπία μεταξύ γεννήσεων και (καταγεγραμμένων) εκτρώσεων.
[Ο πραγματικός αριθμός τους είναι μάλλον μεγαλύτερος, γιατί υπάρχουν και κάποιες που δεν καταγράφονται]
Στα τελευταία χρόνια ο αριθμός των γεννήσεων έπεσε πολύ, ενώ αντίστοιχα ο αριθμός των εκτρώσεων αυξήθηκε…
Δεν είναι μόνο ότι «δεν κάνουμε παιδιά»…
Είναι ότι όλο και περισσότερες νεαρές γυναίκες ΑΠΟΦΕΥΓΟΥΝ να κάνουν παιδιά. Και διακόπτουν την κύηση. Ακόμα και με μελλοντικούς κινδύνους για την υγεία τους και στην αναπαραγωγική τους ικανότητα…
Αυτό καθιστά το πρόβλημα ακόμα πιο περίπλοκο…
Είδατε να ασχολείται κανείς με αυτό;
Είδατε καμιά καμπάνια στην τηλεόραση ή στα σχολεία, για να περάσει το μήνυμα ότι η «έκτρωση» ΔΕΝ είναι «αντισύλληψη», ούτε «οικογενειακός προγραμματισμός»;
Όχι! Δεν αδειάσαμε…
Ασχολούμαστε με τον… «γάμο των ομόφυλων ζευγαριών» και με την τεκνοθεσία στα ομόφυλα ζευγάρια…
Οι Έλληνες αποφεύγουν να κάνουν παιδιά, και εμείς ασχολούμαστε με το πως θα παντρεύονται αυτοί που εξ ορισμού ΔΕΝ μπορούν να κάνουν παιδιά (μεταξύ τους)…
Γιατί οι Έλληνες δεν κάνουν παιδιά;
Υπάρχουν ΠΟΛΛΟΙ λόγοι. Και όχι μόνον Οικονομικοί…
Ας δούμε όμως τους οικονομικούς λόγους:
— Ένα μέσο νεαρό ζευγάρι για να ζήσει αξιοπρεπώς, θέλει μόνο για το σπίτι (ενοίκιο ή δόση δανείου ΚΑΙ πάσης φύσεως λογαριασμούς) γύρω στα 1000 ευρώ το μήνα κατά μέσον όρο…
«Κατά μέσον όρο» σημαίνει ότι υπάρχουν ασφαλώς ζευγάρια που τα βγάζουν πέρα με λιγότερα, όπως υπάρχουν και ζευγάρια που περνάνε με πολύ περισσότερα. Όπως και υπάρχουν ζευγάρια που έχουν βοήθεια από τους γονείς τους ή έχουν δικό τους σπίτι από γονική παροχή. Αλλά κατά μέσον όρο σε μια μέση περιοχή της πόλης, και με τις τιμές και τα ενοίκια να ανεβαίνουν συνεχώς, όταν κάνουν ΣΗΜΕΡΑ το λογαριασμό τους για το ορατό μέλλον, χρειάζονται αυτό το ποσό περίπου για “στέγαση κλπ”…
— Για το σουπερμάρκετ χρειάζονται κατ’ ελάχιστον πρόσθετα 400 ευρώ το μήνα, για έσοδα καθημερινών μετακινήσεων και προσωπικά έξοδα δύο ατόμων 400 ευρώ το μήνα, και εφ’ όσον υπάρχει αυτοκίνητο πρόσθετα άλλα 200 ευρώ.
Όλα αυτά “κατ’ ελάχιστον”…
Μέχρι στιγμής τα έξοδα ενός νοικοκυριού δύο νεαρών ατόμων στην πόλη, δύσκολα πέφτουν κάτω από 2 χιλιάδες ευρώ.
Χωρίς διασκέδαση, χωρίς αποταμίευση, χωρίς διακοπές – και κυρίως ΧΩΡΙΣ παιδί!
Αν προστεθούν άλλα 400 ευρώ το μήνα για ψυχαγωγία και διακοπές, φτάνουμε τα 2400 ευρώ – κατά μέσον όρο πάντα – επίσης χωρίς παιδί.
Πόσα νεαρά ζευγάρια, κάτω των 30 ετών, που εργάζονται και οι δύο, αθροίζουν σήμερα πάνω από 2400 ευρώ;
Πόσοι βγάζουν πάνω από 1200 καθαρά έκαστος;
Έχετε την απάντηση λοιπόν, γιατί ΔΕΝ παντρεύονται!
* Αν λάβετε υπ’ όψιν ότι ένα παιδί απαιτεί το λιγότερο 400 ευρώ το μήνα από μόνο του, σκεφτείτε ότι εφ’ όσον η μάνα μείνει σπίτι και το προσέχει, θα χαθεί ο ένας μισθός. Τουλάχιστον μετά το 3μηνο της ή 6μηνο της γονείκης άδειας.
Οπότε η πραγματική επιβάρυνση του προϋπολογισμού είναι τα 400 ευρώ που κοστίζει το παιδία συν τα 1000 με 1200 που εισφέρει η μάνα ως εισόδημα στο νοικοκυριό.
Αν προσληφθεί μια οικιακή βοηθός για να προσέχει το παιδί όταν λείπει η μητέρα του (αφότου τελειώσει η άδειά της), τότε η πρόσθετη επιβάρυνση είναι πάνω από 750 ευρώ. Εκτός κι αν υπάρχουν γιαδιάδες ή παπούδες που καλύπτουν το κενό.
Αν δεν υπάρχει τέτοια δωρεάν «ενδοοικογενειακή βοήθεια» από τη στιγμή που γεννιέται ένα παιδί, η πρόσθετη επιβάρυνση είναι πλέον το λιγότερο 1200 ευρώ…
Ακόμα κι αν υπάρχει τέτοια βοήθεια, η πρόσθετη επιβάρυνση δεν πέφτει κάτω από 500 ευρώ…
Αν τα υπολογίσουμε όλα αυτά έχουμε την εξής εικόνα:
–Ένα νεαρό ζευγάρι για να ζήσει αξιοπρεπώς χωρίς παιδιά, χρειάζεται κατά μέσον όρο 2000 ευρώ το μήνα.
— Αν κάνει και παιδί χρειάζεται από 2500 (αν έχει πλήρη βοήθεια) μέχρι 3200 το μήνα. Για δεύτερο παιδία κάντε μόνοι σας το λογαριασμό…
Έχετε την απάντηση λοιπόν, και στο ερώτημα γιατί οι νέοι ΑΠΟΦΕΥΓΟΥΝ να κάνουν παιδία.
Βλέπετε να ασχολείται κανείς με αυτό το υπαρξιακό πρόβλημα της κοινωνίας, που αφορά το σύνολο της;
Όχι! Ασχολούμαστε με τον «γάμο» και την τεκνοθεσία στα ομόφυλα ζευγάρια. Που άμεσα αφορά ελάχιστους…
* Να σημειωθεί ότι για να μη ΜΕΙΩΘΕΙ ο συνολικός πληθυσμός μιας κοινωνίας πρέπει οι γυναίκες να κάνουν τουλάχιστον 2 παιδιά (για την ακρίβεια 2,1 παιδιά)
Αντι να ασχολούμαστε με την πυρηνική οικογένεια, δηλαδή αυτή που κάνει παιδιά – και που τώρα πια αποφεύγει να κάνει παιδιά, καθώς όλο και λιγότεροι παντρεύονται σε “παραγωγικές ηλικίες”, ώστε να κάνουν πάνω από δύο παιδιά – εμείς ασχολούμαστε με το πώς θα εξισώσουμε τη «συμβίωση» των ομοφύλων ζευγαριών με το γάμο των ζευγαριών άνδρας-γυναικα.
— Αντί να ενθαρρύνουμε τους νεαρούς άνδρες να γίνουν «πατεράδες» και τις νεαρές γυναίκες να γίνουν «μανάδες», προσπαθούμε να τους υποκαταστήσουμε με «γονείς» νούμερο ένα και δύο…
— Αντί να ενθαρρύνουμε και να βοηθήσουμε πραγματικά τη μητρότητα, τείνουμε να τη μετατρέψουμε σε «οικονομική συναλλαγή» και να την υποκαταστήσουμε με “παρένθετες” τεκνοποιητικές “μηχανές”…
— Αντί να αντιμετωπίσουμε τα πραγματικά προβλήματα της κοινωνίας, μαϊμουδίζουμε εισαγόμενους συρμούς.
— Κι αντί να αφουγκραστούμε τη θέληση της κοινωνίας, κάνουμε «μασάζ» στους εκπροσώπους της να ψηφίσουν ό,τι οι ίδιοι δεν θέλουν ή δεν καταλαβαίνουν κι ό,τι οι ψηφοφόροι ούτε θέλουν ούτε καταλαβαίνουν…
Ή τουλάχιστον να κάνουν «αποχή» για να περάσει το νομοσχέδιο για το “γάμο” των ομοφύλων ζευγαριών…
Και το κάνουμε με τρόπο αηδιαστικά υποκριτικό:
Επικαλούμενοι προσχηματικά «ανθρώπινα δικαιώματα»…
Ενώ στην πραγματικότητα ανοίγουμε διάπλατα πόρτες και παράθυρα για να ΠΑΡΑΒΙΑΣΤΟΥΝ ανθρώπινα δικαιώματα…
Ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών ΔΕΝ είναι “ανθρώπινο δικαίωμα”.
ΔΕΝ έχει αναγνωριστεί ως “ανθρώπινο δικαίωμα” από τα Διεθνή Δικαστήρια. Ούτε από τα Ευρωπαϊκά.
Από τις 192 χώρες στον κόσμο μόνο 36 τον έχουν αναγνωρίσει.
Κι από τις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι 12, δηλαδή κάτι λιγότερο από τις μισές ΔΕΝ έχουν αναγνωρίσει “γάμο” ομοφύλων ζευγαριών.
Ανάμεσά τους και η Ιταλία. Όχι τα τελευταία δύο χρόνια που κυβερνά η “δεξιά Μελόνι”. Και πριν…
Ενώ η Γαλλία που έχει αναγνωρίσει και γάμο και τεκνοθεσία στα ομόφυλα ζευγάρια, πολύ σύντομα διαπίστωσε ότι επισήμως καταργήθηκαν οι λέξεις “μάνα” και “πατέρας” κι υποκαταστάθηκαν με τους γελοίους όρους “γονέας ένα” και “γονέας δύο”…
Τελικά αυτή η ιστορία ΔΕΝ αφορά “ελάχιστους”.
Επηρεάζει αρνητικά ΟΛΟΥΣ!
Και από τις χώρες που ΔΕΝ τον έχουν αναγνωρίσει “γάμο” ομοφύλων ζευγαριών, ακόμα και στην Ευρώπη, καμία δεν παραπέμπεται για “παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων” (Για την ακρίβεια η Αυστρία παραπέμφθηκε γι’ αυτό το λόγο το 2010, και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου ΕΔΔΑ αποφάνθη ότι ΔΕΝ είναι υποχρεωμένη μια χώρα να αναγνωρίσει γάμο των ομόφυλων ζευγαριών και ότι αυτό ΔΕΝ συνιστά “παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων)…
Τα αστικά δικαιώματα των ομοφύλων ζευγαριών κατοχυρώνονται πλήρως από το “σύμφωνο συμβίωσης”.
Αν η συμβίωσή τους αναγνωριστεί επισήμως ως “γάμος”, τότε είναι πολύ πιθανό – για λόγους “ισότητας” να τους αναγνωριστεί και το δικαίωμα στην τεκνοθεσία. Ακόμα κι αν η αρχική νομοθετική ρύθμιση ΔΕΝ το περιλαμβάνει. Και τότε η Πολιτεία θα δίνει παιδιά σε ζευγάρια όπου ΔΕΝ θα υπάρχει “πατέρας” και “μητέρα”.
Και τότε θα ΠΑΡΑΒΙΑΣΤΕΙ το δικαίωμα κάθε παιδιού σε “πατέρα” και “μητέρα”.
Όταν ένα παιδί χάνει τον πατέρα του και τη μητέρα του μπορεί να τον αναπληρώσει μελλοντικά. Όταν η Πολιτεία δίνει παιδιά σε ζευγάρια του ίδιου φύλου, είναι η Πολιτεία που ΑΠΟΚΛΕΙΕΙ από τα παιδιά αυτά να έχουμε “πατέρα” και “μητέρα”.
Αυτό συνιστά ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ δικαιωμάτων. Των παιδιών!
Και είναι και ανόητο το επιχείρημα: Τι θα γίνει με τα παιδιά που ήδη δόθηκαν σε μονογενεϊκές οικογένειες, αν χάσουν τον μοναδικό γονιό τους;
Μπορούν με συμβολαιογραφική πράξη να δίνονται στη φροντίδα και την ευθύνη ενός άλλου ενήλικα. Δεν χρειάζεται να είναι… “παντρεμένος” ο νέος γονιός με τον αποδημήσαντα…
Με απλή συμβολαιογραφική πράξη! Δεν απαιτείται να νομοθετηθεί “γάμος ομοφύλων ζευγαριών”.
Κι αν χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση γι’ αυτό, ας γίνει. Δεν χρειάζεται να εξισωθεί η συμβίωση ομοφύλων ζευγαριών με γάμο για να αντιμετωπιστούν αυτές οι ελάχιστες περιπτώσεις…
Είναι σαν να χρησιμοποιείς κανόνι ή μυδραλιοβόλο για να σκοτώσεις ένα κουνούπι! Κάνεις πολύ μεγαλύτερο κακό παρά “καλό”…
Τα παιδιά χρειάζονται πρότυπα και των δύο φύλων. Κι αυτή η ανάγκη τελικά είναι ΔΙΚΑΙΩΜΑ!
Το χρειάζονται για να μεγαλώσουν ισορροπημένα. Να επηρεαστούν θετικά και αρνητικά…
Να μιμηθούν και για να απορρίψουν: Να μιμηθούν τα καλά και να απορρίψουν τα κακά στοιχεία της μάνας και του πατέρα τους, όταν ενηλικωθούν.
Καμιά φορά η ζωή τους αφαιρεί αυτά τα πρότυπα από το οικογενειακό περιβάλλον. Αυτό που η ζωή και η κακοτυχία τους αφαιρεί, η Πολιτεία οφείλει να τους τα αναπληρώσει. Όχι να τους τα καταργήσει οριστικά!
Και εν πάση περιπτώσει στο ετήσιο Gay Parade ακούγεται συχνά το σύνθημα:
— Στο διάολο οι Οικογένεια, στο διάολο και η Πατρίς, η Ελλάδα να πεθάνει και να ζήσουμε εμείς!
Αυτό δεν το αποκήρυξαν οι διοργανωτές! Ποτέ!
Δικαίωμά τους να το πιστεύουν!
Αλλά αυτούς έπιασε ξαφνικά ο πόνος να κάνουν… “οικογένεια”;
Σε αυτούς θέλουμε να δώσουμε παιδιά να τα μεγαλώσουν;
Αυτοί αποτελούν αποδεκτές “οικογένειες”;
Με αυτούς θέλουμε να εξισώσουμε τις οικογένειες;
Γιατί δεν λέμε ευθέως ότι θέλουμε να ΔΙΑΛΥΣΟΥΜΕ πλήρως την οικογένεια;
ΥΓ.1 Παρεμπιπτόντως, υπάρχουν πολλοί σοβαροί ομοφυλόφιλοι που ΔΕΝ συμφωνούν με αυτά τα καραγκιοζιλίκια. Που αναγνωρίζουν πλήρως ότι η τεκνοθεσία σε ομόφυλα ζευγάρια ΔΕΝ είναι καλή ιδέα. Και που οι ίδιοι έχουν παιδιά από σχέσεις με άτομα του αντίθετου φύλου, και γνωρίζουν πως άλλο πράγμα τελικά η σεξουαλική επιλογή που είναι πρωτίστως ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ζήτημα – και άλλο πράγμα η ανατροφή των παιδιών, όπου υπερέχουν τα δικαιώματα των παιδιών.
Τα οποία χρειάζονται και “μάνα” και “πατέρα”.
Αυτών η φωνή ΔΕΝ ακούγεται…
Από ένα πολιτικό σύστημα που τα πραγματικά προβλήματα της κοινωνίας επιδεικτικά τα αγνοεί, τις προτεραιότητες των πολλών τις περιφρονεί, και τις απόψεις όσων διαφωνούν τις φιμώνει. Και τους ίδιους τους δαιμονοποεί…
Το προσπάθησαν κι άλλοι κατά το παρελθόν.
Κανείς δεν είχε καλή κατάληξη.
Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Ηλίας Υφαντίδης: Η ψυχή του Πόντου στο “Αλάτι της Γης” στην ΕΡΤ3

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αυτό το Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2024 στην ΕΡΤ3, ώρα 14:00 – 16:00 (ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ) Ηλίας Υφαντίδης. Η ψυχή του Πόντου!

Η εκπομπή «Το Αλάτι της Γης» και ο Λάμπρος Λιάβας την Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2022 και ώρα 13.00-15.00, μας προσκαλούν σε μια συνάντηση με έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της ποντιακής μουσικής παράδοσης, τον δεξιοτέχνη στη λύρα-κεμεντζέ, τραγουδιστή και δάσκαλο Ηλία Υφαντίδη.

Αναφέρεται στις μνήμες και τα βιώματα από τη γιαγιά του, καθώς και στον ρόλο της γλώσσας και της μουσικής ως βασικών στοιχείων ταυτότητας για τον ποντιακό Ελληνισμό, μέσα από τις περιπέτειες της Γενοκτονίας και της προσφυγιάς. Επίσης, με αφετηρία τα παλαιότατα ακριτικά τραγούδια και τις βυζαντινές παραλογές, γίνεται λόγος για τη σημασία του ποντιακού θεάτρου με το οποίο έχει ιδιαιτέρως ασχοληθεί.

Ο Ηλίας Υφαντίδης μαθήτευσε κοντά στον κορυφαίο πόντιο λυράρη Γιώργο Αμαραντίδη, ενώ υπήρξε στενός συνεργάτης και με τη Δόμνα Σαμίου. Μιλά για την ιδιαίτερη σχέση που είχε μαζί τους κι επιλέγει αντιπροσωπευτικά τραγούδια από την πολύχρονη συνεργασία τους.

Παράλληλα, ως δάσκαλος με τη σειρά του ο ίδιος, έχει αναπτύξει μια πολύπλευρη εκπαιδευτική δραστηριότητα και διευθύνει το Σχολείο Παράδοσης και Λαογραφίας του Δήμου Αγίας Βαρβάρας. Συμπράττει με μια ομάδα μαθητών του και αναφέρεται στην προσπάθεια να μεταλαμπαδεύσει την παράδοση στις νεότερες γενιές. Τέλος, γίνεται λόγος για τις σύγχρονες μορφές έκφρασης στην ποντιακή μουσική και παρουσιάζει μια σειρά από δικές του συνθέσεις, που ανταποκρίνονται στο αίτημα για εξέλιξη της παράδοσης, όμως πάντοτε με γνώση και σεβασμό ως προς τις πρωτογενείς πηγές, το ύφος και το ήθος της.

Συμμετέχουν οι μουσικοί: Γιώργος Κουλαξουζίδης, Χρήστος Ναβροζίδης, Γιάννης Ταϊλαχινίδης, Κώστας και Στάθης Ορφανίδης (κεμεντζέ), Παντελής Νικολαΐδης (φλογέρα-αγγείον) και Παναγιώτης Κοπαλίδης (νταούλι). Αφήγηση: Άννα Καλαϊτζόγλου. Μουσική επιμέλεια: Ηλίας Υφαντίδης.
Χορεύουν οι: Γρηγόρης Γρηγοριάδης, Κυριάκος Ιωσηφίδης, Αλέξανδρος Κοροσίδης, Όμηρος Παχατουρίδης, Σουλτάνα Βαρυτιμιάδη, Μαρία Βασιλειάδου, Μαρία Καπρή, Χάρης Πανιτσίδης και Γιώργος Σονίδης.

Έρευνα-Κείμενα-Παρουσίαση: Λάμπρος Λιάβας
Σκηνοθεσία: Μανώλης Φιλαΐτης
Διεύθυνση φωτογραφίας: Σταμάτης Γιαννούλης
Εκτέλεση παραγωγής: FOSS

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Καλάβρυτα, 13 Δεκεμβρίου 1943: Ένα ακόμη ατιμώρητο έγκλημα των Γερμανικών κατακτητών

Κατά τη διάρκεια της «Επιχείρησης Καλάβρυτα», οι Γερμανοί δολοφόνησαν πάνω από 1.500 άνδρες, γυναίκες και παιδιά, κατέστρεψαν και λεηλάτησαν πάνω από 1.000 σπίτια, κατάσχεσαν 2.000 αιγοπρόβατα και απέσπασαν 260.000.000 δραχμές, ενώ το έγκλημα ολοκληρώθηκε με την πυρπόληση όλων σχεδόν των σπιτιών των Καλαβρύτων και των γύρω χωριών.

Δημοσιεύτηκε

στις

Η σφαγή των Καλαβρύτων την 13η Δεκεμβρίου 1943, αποτελεί την πιο βαριά περίπτωση εγκλήματος πολέμου στην Ελλάδα κατά την κατοχική περίοδο.

Κατά τη διάρκεια της «Επιχείρησης Καλάβρυτα», οι Γερμανοί δολοφόνησαν πάνω από 1.500 άνδρες, γυναίκες και παιδιά, κατέστρεψαν και λεηλάτησαν πάνω από 1.000 σπίτια, κατάσχεσαν 2.000 αιγοπρόβατα και απέσπασαν 260.000.000 δραχμές, ενώ το έγκλημα ολοκληρώθηκε με την πυρπόληση όλων σχεδόν των σπιτιών των Καλαβρύτων και των γύρω χωριών.

Γράφει ο Θεοφάνης Μαλκίδης

Οι Γερμανοί (όπως και άλλοι λαοί της Ευρώπης) μιλούν με υπερηφάνεια και δέος όταν έρχονται στην πατρίδα μας, για την ελληνική παιδεία που έχουν λάβει. Ένα σημαντικό μάθημα αυτής της παιδείας είναι οι όροι ύβρις, άτη, νέμεσις και τίσις, έννοιες με διακριτή σημασία στην πολιτική, στις σχέσεις μεταξύ των πόλεων – κρατών, αλλά και στην καθημερινή ζωή στην αρχαία Ελλάδα.

Η «ύβρις» χρησιμοποιούνταν για αυτόν που υπερεκτιμούσε τις ικανότητές του και συμπεριφερόταν με αλαζονικό και προσβλητικό τρόπο απέναντι στους άλλους, στους νόμους της πολιτείας αλλά κυρίως απέναντι στους θεούς, οι οποίοι μάλιστα προσβάλλονταν και εξοργίζονταν. Η «ύβρις» προκαλούσε, κατ’ επέκταση, την επέμβαση των θεών, και κυρίως του Δία, που έστελνε στον υβριστή την «άτη», δηλαδή τη τύφλωση του νου, οδηγώντας τον σε νέες ύβρεις, ώστε να υποπέσει σε ένα πολύ σοβαρό σφάλμα, το οποίο προκαλούσε την «νέμεσιν», την οργή των θεών. Τέλος, ερχόταν η «τίσις», δηλαδή η τιμωρία και η συντριβή ή καταστροφή του ατόμου που διέπραξε την ύβρη.

Καλάβρυτα, Ρωγοί, Κερπινή, Άνω Ζαχλωρού, Κάτω Ζαχλωρού, Σούβαρδο, Βραχνί, Αγία Κυριακή, Αυλές, Βυσωκά, Φτέρη, Κλαπατσούνα, Πυργάκι, Βάλτσα, Μελίσσια, Μονή Ομπλού, Λαπαναγοί, Μάζι, Μαζέικα, Παγκράτι, Μορόχωβα, Δερβινή, Βάλτος, Πλανητέρο, Καλύβια, Μονή Μεγάλου Σπηλαίου, Μονή Αγίας Λαύρας.

Ήταν Δεκέμβριος του 1943, όταν οι Γερμανοί κατακτητές με δικαιολογία (για ακόμη μία φορά) την αντιστασιακή δράση των Ελλήνων και για αντίποινα για τη δράση τους, σκότωναν, έκαιγαν, λεηλατούσαν, τη φορά αυτή  τα χωριά και την πόλη των Καλαβρύτων.  Η «Επιχείρηση Καλάβρυτα» της 117ης Γερμανικής Μεραρχίας η οποία έδρευε στην Πελοπόννησο με επικεφαλής τον υποστράτηγο Καρλ φον Λε Ζουίρ, ξεκίνησε την 4η Δεκεμβρίου από την Πάτρα, το Αίγιο, τον Πύργο και την Τρίπολη, καίγοντας πόλεις,  χωριά και μοναστήρια, δολοφονώντας πολίτες και μοναχούς, υλοποιώντας ένα από μεγαλύτερα εγκλήματα της Ναζιστικής Γερμανίας κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Στις 9 Δεκεμβρίου, αφού οι κατακτητές είχαν δολοφονήσει εκατοντάδες αθώους Έλληνες που βρέθηκαν στο δρόμο τους,  έφθασαν στα Καλάβρυτα, δημιουργώντας ένα ασφυκτικό κλοιό γύρω από την πόλη και παρότι διαβεβαίωσαν τους κατοίκους ότι δεν πάθει κανείς τίποτα, στις 13 Δεκεμβρίου συγκέντρωσαν όλο τον πληθυσμό στον προαύλιο χώρο του Δημοτικού σχολείου, όπου και χώρισαν τον ανδρικό πληθυσμό από τα γυναικόπαιδα και τους υπερήλικες. Στη συνέχεια τα γυναικόπαιδα και οι ηλικιωμένοι κρατήθηκαν στο εσωτερικό του σχολείου, ενώ οι άνδρες και οι έφηβοι άνω των 13 ετών οδηγήθηκαν στην περιοχή «Ράχη του Καππή».

Εκεί οι Γερμανοί  εκτέλεσαν 500 άνδρες και παιδιά! Άλλες εκτιμήσεις μιλάνε για 600, 700 ή και πάνω από 800 ανθρώπους: « Οι άνδρες σκαρφάλωσαν στην πλαγιά. Έφτασαν στη μικρή χαράδρα. Οι στρατιώτες εκτέλεσαν τους άντρες, από εκατό κάθε φορά. Εμείς στο σχολείο ακούσαμε τα οπλοπολυβόλα, κι αυτές που ούρλιαζαν σώπασαν. Η σιωπή έπεσε πάνω μας, και μας πλάκωσε με το αβάσταχτο βάρος της. Τεντώναμε το αυτί για να ακούσουμε την επόμενη ριπή και κάθε φορά ελπίζαμε ότι θα ήταν η τελευταία, κλείναμε τ’ αυτιά των παιδιών με τα χέρια μας, κι αυτά έχωναν τα προσωπάκια τους στον κόρφο μας. Σε τρεις ώρες μέσα, είχαν τελειώσει όλα…..» (Charlotte Delbo, La mémoire et les jours, εκδ. Berg International, Paris, 1995: «Kalavrita des mille Antigone», μετάφραση: Οντέτ ΒαρώνΒασάρ, σ. 103-124).

Αναφέρεται ότι 13 άτομα κατάφεραν να γλυτώσουν: «Από το πρωί δεν είχαμε βάλει τίποτα στο στόμα μας. Παιδιά είμαστε. Τότε η Κελαηδήτενα που της σκότωσαν τρία παιδιά και τον άντρα της, προσφέρθηκε να μας δώσει. Πήρα στα χέρια το ψωμί. Στη μια γωνιά ήταν βρεμένο. Άρχισα να το τρώω με βουλιμία. Τότε κατάλαβα. Ανατρίχιασα. Κοκκάλωσα.Ήταν βρεμένο και ποτισμένο από το αίμα των σκοτωμένων. Κοινώνησα από τη θυσία τους. Αυτή τη μεταλαβιά δε θα την ξεχάσω», γράφει εκ των διασωθέντων αρχιμανδρίτης Θεόκλητος Φεφές.

Οι γυναίκες και τα παιδιά κατάφεραν να αποδράσουν από το σχολείο,  ενώ η κωμόπολη φλεγόταν έπειτα από την πυρπόλησή της από τα Ναζιστικά στρατεύματα και οι φλόγες πλησίαζαν απειλητικά το κτίριο.

Κατά τη διάρκεια της «Επιχείρησης Καλάβρυτα», οι Γερμανοί δολοφόνησαν πάνω από 1.500 άνδρες, γυναίκες και παιδιά, κατέστρεψαν και λεηλάτησαν πάνω από 1.000 σπίτια, κατάσχεσαν 2.000 αιγοπρόβατα και απέσπασαν 260.000.000 δραχμές, ενώ το έγκλημα ολοκληρώθηκε με την πυρπόληση όλων σχεδόν των σπιτιών των Καλαβρύτων και των γύρω χωριών.

Η σφαγή των Καλαβρύτων την 13η Δεκεμβρίου 1943, αποτελεί την πιο βαριά περίπτωση εγκλήματος πολέμου στην Ελλάδα κατά την κατοχική περίοδο. Κανένας από τους υπευθύνους των εγκλημάτων  δεν λογοδότησε στη δικαιοσύνη,  ενώ μέχρι και σήμερα ακόμα δεν έχει καταβληθεί καμιά απολύτως αποζημίωση από την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας. Μάλιστα τον Απρίλιο του 2000, ο τότε Πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, Γιοχάννες Ράου, είχε επισκεφθεί τα Καλάβρυτα όπου εξέφρασε συναισθήματα ντροπής και βαθιάς θλίψης για την τραγωδία, παρά ταύτα, δεν ανέλαβε την ευθύνη εξ ονόματος του γερμανικού κράτους και δεν αναφέρθηκε στο ζήτημα των αποζημιώσεων.

Ογδονταένα χρόνια μετά από το ατιμώρητο έγκλημα των Γερμανών στα Καλάβρυτα, καμία πολιτική, διπλωματική ή άλλη προτεραιότητα, δεν μπορεί να δικαιολογήσει τη στάση του θύτη απέναντι στο θύμα.   Η Γερμανία οφείλει να συνεχίσει και στην περίπτωση των σφαγών στην Ελλάδα,  την πράξη του καγκελάριου  Βίλυ Μπραντ το 1970 και να επαναληφθεί η ίδια πολιτική επανόρθωσης, αποκατάστασης και αποζημίωσης.

«Όταν διασχίσετε ξανά το χωριό για να ξαναπάρετε τον δρόμο σας και να γυρίσετε σπίτι σας,κοιτάξτε την ώρα στο ρολόι του χωριού. Η ώρα που θα διαβάσετε στο ρολόι, είναι η ώρα εκείνης της μέρας. Το ελατήριο του ρολογιού έσπασε στην πρώτη ριπή πυροβολισμών. Δεν το διορθώσαμε, δείχνει την ώρα εκείνης της ημέρας», γράφει η Charlotte Delbo, στο προαναφερθέν έργο της για τις «χίλιες Αντιγόνες των Καλαβρύτων».

Κανένας δεν μπορεί να σιωπά για το έγκλημα, για την ύβρη στα Καλάβρυτα. Η μόνη οδός για να βαδίσει η ανθρωπότητα χωρίς λευκές σελίδες στην ιστορία της, η μόνη οδός για τις ειλικρινείς διμερείς σχέσεις είναι η παραδοχή των εγκλημάτων όπως αυτό που τελέστηκε στα Καλάβρυτα.  Αποκατάσταση της Ιστορίας και Δικαιοσύνη τώρα!

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Εκδήλωση για τη Γενοκτονία των χριστιανικών πληθυσμών της Ανατολίας στον Δήμο Κορδελιού – Ευόσμου

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το ειδεχθές έγκλημα της Γενοκτονίας, το οποίο υπέστησαν οι χριστιανικοί λαοί της καθ’ ημάς Ανατολής, τέθηκε στο επίκεντρο υβριδικής διαδικτυακής ημερίδας, που διοργάνωσε το Σωματείο Δράσης “Νίκος Καπετανίδης”, στο θέατρο “Μίκης Θεοδωράκης” του Ελευθερίου – Κορδελιού.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Δήμου Κορδελιού – Ευόσμου και διοργανώθηκε στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Μνήμης και Αξιοπρέπειας των Θυμάτων της Γενοκτονίας και της Πρόληψης αυτού, η οποία έχει καθιερωθεί από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών την 9η Δεκεμβρίου.
Ομιλητές στην εκδήλωση ήταν ειδικοί επιστήμονες, οι οποίοι αναφέρθηκαν, μεταξύ άλλων, στα ιστορικά γεγονότα και στο νομικό περιεχόμενο του όρου Γενοκτονία, όπως αυτή καθιερώθηκε από τη σύμβαση του ΟΗΕ το 1948.
Χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυνε ο δήμαρχος Κορδελιού – Ευόσμου, Λευτέρης Αλεξανδρίδης, οποίος αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στις διαστάσεις του αποτρόπαιου εγκλήματος σε βάρος των προγόνων των προσφυγικής καταγωγής Ελλήνων, το οποίο έχει εξελιχθεί σήμερα σε ένα διαγενεακό τραύμα.
ΠΗΓΗ: ePontos.gr
Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναλύσεις8 λεπτά πριν

Όταν η Δύση ξυπνήσει από τις ναρκισσιστικές της ονειρώξεις με τον τζιχαντιστή θα είναι πολύ αργά

Η επόμενη μέρα στη Συρία. Γραφεί ο Μανώλης Σκούληκας

Αναλύσεις37 λεπτά πριν

Επικίνδυνη εξέλιξη -Η σημαία του Ισλάμ στο υπουργικό συμβούλιο της Συρίας (13-12-2024)

Ο Σάββας Καλεντερίδης στην εκπομπή της Παρασκευής 13 Δεκεμβρίου 2024

Διεθνή1 ώρα πριν

Ο ανηφορικός δρόμος του Φρανσουά Μπαϊρού!

Το πολύπλοκο σκηνικό και ο αγώνας του για σταθερή κυβέρνηση μέσα από 15 απόψεις

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Τι θα πάρει η Τουρκία από τη Συρία;

O ρόλος της Τουρκίας που εποφθαλμιά την κατοχή εδαφών στη Συρία και την αναβίωση της οθωμανικής αυτοκρατορίας.

Αναλύσεις2 ώρες πριν

“Πειραγμένα” τα ζάρια στη Συρία! Χορογραφία με καλοπληρωμένο σκηνοθέτη

Στη Συρία το παιχνίδι είναι πιο εντυπωσιακό αλλά τα ζάρια φάνηκαν «πειραγμένα», ο ίδιος ο Άσαντ, σαν «έτοιμος από καιρό»....

Δημοφιλή