Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Σκέψεις για τα πενήντα χρόνια από την εισβολή στην Κύπρο

Δημοσιεύτηκε στις

Θυμάμαι…

η ψείρα τρώει τα φυτά, η σκουριά το σίδερο, αλλά η ψευτιά την ψυχή. Άντον Τσέχωφ

Γράφει ο Μιχάλης Μελετίου

1. Θυμάμαι μικρός να διαβάζω για τους ήρωες της Ε.Ο.Κ.Α. Θυμάμαι μια περίεργη εντύπωση που σχημάτισα για εκείνους. Δεν μπορούσα ποτέ να υπολογίσω την ηλικία τους όταν έβλεπα τις φωτογραφίες. Ήξερα ότι όλοι ήταν πολύ νέοι. Κάποιοι αμούστακοι. Δεν μπορούσα όμως να υπολογίσω την ηλικία τους. Έμοιαζαν πολύ ώριμοι μα και τόσο γεμάτοι ζωή. Έμοιαζαν όλοι λες και βγήκαν μέσα από κάποια βυζαντινή εικόνα που, κατά το συνήθειο των αγιογράφων, «χαλάνε» τις φυσικές αναλογίες καταφέρνοντας έτσι να αποτυπωθεί ένα υπερβατικό πρότυπο. Το ίδιο ισχύει και τώρα. Ούτε τώρα μπορώ να υπολογίσω σωστά. Παρότι ξέρω. Έχω ωστόσο πάντα την αίσθηση ότι είναι μεγαλύτεροι από εμένα. Ενώ πια εγώ ηλικιακά τους ξεπέρασα σχεδόν όλους. Είναι ένα συναίσθημα που με γεμίζει με παρηγοριά. Μου διαβεβαιώνει ότι μια ελάχιστη παιδικότητα κατοικεί ακόμα μέσα μου. Παρά τα μπάζα που μάζεψα μέσα στα χρόνια.

2. Σήμερα, έπειτα από τέσσερεις δεκαετίες ζωής, γνωρίζω ότι η ηρωική ψυχή δεν έχει ηλικία. Και το σαρκίο που περιβάλλει μια ηρωική ψυχή εκπέμπει την αθανασία της. Η αθανασία είναι σύμφυτη της νεότητας. Το ίδιο και το ηρωικώς ζην. Το ίδιο και το θνήσκειν υπέρ πίστεως εις τον βωμό των ιδανικών. Η λάμψη των παιδιών εκείνων δεν μπορεί να σβήσει γιατί ποτίστηκε από την πηγή της Δημιουργίας. Δεν μπορεί να σβήσει ούτε όταν εμείς οι σημερινοί αποδεικνυόμαστε κατώτεροι των περιστάσεων.

3. Ήταν Δεκέμβριος του 1977 όταν ο κορυφαίος στοχαστής Χρήστος Μαλεβίτσης, στα πλαίσια του Συμποσίου «Ο νέος στη σύγχρονη κοινωνία», που πραγματοποιήθηκε στην αιμάσσουσα τότε Λευκωσία, είπε μεταξύ πολλών άλλων τα εξής:

Η δημιουργία και η καταστροφή εντάσσονται στη διαλεκτική όχι μόνο της φύσεως, αλλά και της ιστορίας. Στην ιστορία υπάρχουν έθνη που καθώς προχωρούν απλώνουν φως· και υπάρχουν έθνη που καθώς προχωρούν απλώνουν σκότος. […] Στο αρχαίο νησί του φωτός έθεσε βαρύ το πέλμα του ο ασιανός βάρβαρος. Καταμεσίς του 20ου αιώνα. Και κάτω από την ένοχη σιωπή μιας ανθρωπότητας που δεν εξαναστήθηκε, και δεν έσπευσε στον τόπο τούτο που οδυνάται, όπως έσπευσε κάποτε – έστω συμβολικώς – προς το Μεσολόγγι. […] αυτός ο μικρός τόπος λοιπόν εγέρθηκε αιφνίδια σε κριτή του πολιτισμού της εποχής μας.

4. Αιμάσσουσα τότε η Λευκωσία, αιμάσσουσα και τώρα. Η Πληγή ίδια. Ξεμάτωσε ο τόπος τόσα χρόνια. Τίποτα δεν έμεινε από το όνειρο για το οποίο έκανε λόγο ο Σεφέρης κατά τα έτη της αγγλοκρατίας. Η Πέτρα του Ρωμιού δεν σημαίνει τίποτε πια. Εκείνο το μικρό ξωκλήσι που πήγαιναν οι χωρικοί ανήμερα του Αγίου για να λειτουργήσουν γέμισε κάπαρη και αγριόχορτα. Άλλοι έφυγαν, άλλοι χάθηκαν, άλλοι έσκυψαν, άλλοι σώπασαν, άλλοι έφριξαν. Αυτός ο κόσμος δεν είναι δικός μας! Τον κούρσεψε η σαρωτική λαίλαπα της προδοσίας που έμεινε ανείπωτη και ατιμώρητη. Τον ξέσκισαν τα νέα παραλιακά μέτωπα της Λεμεσού και η προέλαση των σιδηρόφρακτων μεραρχιών των ιδιωτικών συμφερόντων.

5. Ασφαλώς και δεν ήταν πάντοτε έτσι τα πράγματα. Ο Μαλεβίτσης «οίδε» στη μεγαλόνησο τα δύο άκρα της ψυχής του Έλληνα. Από τη μια ήταν η δεκαετία του 1950. Το γιγάντωμα του ανθρώπινου αναστήματος. Ήταν η δεκαετία του έπους. Από την άλλη ήταν η δεκαετία του 1970. Ο ξεπεσμός και η ντροπή του ανθρώπου που δεν μπορεί να διαχειριστεί τη δύναμή του. Πρόκειται για τα έτη της μεγάλης προδοσίας. Αναφέρομαι ασφαλώς στα γεγονότα του πραξικοπήματος και της τουρκικής εισβολής. Των οποίων τις συνέπειες υφιστάμεθα μέχρι και σήμερα. Ο Σαράντος Καργάκος έγραφε πολύ συχνά και έλεγε συχνότερα, ότι το γένος των Ελλήνων έχει τη δύναμη να βγάζει Λεωνίδες και Κολοκοτρώνηδες αλλά ταυτόχρονα έχει τη δύναμη να βγάζει και Εφιάλτες και Νενέκους. Είμαστε γένος ηρώων. Είμαστε γένος προδοτών. Πού άραγε γέρνει σήμερα το ζύγι;

6. Ο Μαλεβίτσης, σύμφωνα με αυτές τις δύο ακραίες εκφάνσεις του ελληνικού γίγνεσθαι, θα γράψει ότι ο Έλληνας που επισκέπτεται την Κύπρο, επισκέπτεται το όριο και το πάθος της εθνότητάς του. Στο βιβλίο του ο «Έγκοπος Λόγος» αναφέρει ότι η Κύπρος εγείρεται σε σταυρικό σημείο του κόσμου μας, μαρτύριο και μαρτυρία της ηθικής εξαχρείωσης της οικουμένης. Η Κύπρος ήταν η ιδέα ενός τόπου. Τώρα έγινε ο τόπος μιας ιδέας: της διάσωσης του πολιτισμού από τον βαρβαρισμό. Κατέστη η Κύπρος, το Μεσολόγγι της Ανατολής.

7. Στα «Μήλα των Εσπερίδων» τα αλάθητά του αισθητήρια θα επισημάνουν ότι παρά τα θλιβερά γεγονότα της Κύπρου, το έθνος δεν συνεταράχθη διόλου εσωτερικά, ούτε και μπόρεσε να αρθρώσει έναν νέο λόγο/σκοπό συλλογικής ύπαρξης προκειμένου να αντιμετωπίσει τις σύγχρονες απειλές του. Αυτό, κατά τον Μαλεβίτση, οφείλεται σε πολλά αίτια. Κυρίως όμως λόγω της ανεξήγητης απολυτοποίησης της πρόσκαιρης και ψευδούς ασφάλειας των ολίγων δεκαετιών που διανύουμε. Αυτή η απολυτοποίηση μας έριξε μέσα σε μια συλλογική λησμονιά. Είναι επομένως η μαρτυρία και το μαρτύριο της Κύπρου ένα σημαντικό τεκμήριο της υπαρξιακής παρακμής του Έλληνα κατά τη σύγχρονη εποχή. Έτσι, το νησί μετατρέπεται για τον στοχαστή σε σύμβολο. Σε σύμβολο που προειδοποιεί για την κρίσιμη ώρα του ελληνισμού. Τονίζει ότι αν οι ιστορικές καταστροφές δεν είναι ικανές να μεταποιήσουν τις συνειδήσεις, τότε η ολοκληρωτική καταστροφή είναι επικείμενη.

8. Ίσως να είμαστε οι πρώτοι Έλληνες κάτοικοι της Κύπρου χωρίς στιβαρή συλλογική συνείδηση. Βαρύ πλήγμα αυτό να το συνειδητοποιείς. Αβάσταχτο να γνωρίζεις ότι λέγεται για εσένα και για εμένα. Πληγή χαίνουσα. Κατά πως φαίνεται, είμαστε ανίκανοι να ομονοήσουμε και να συγκλίνουμε για ο,τιδήποτε προϋποθέτει ομαδικότητα. Μας αλλοτρίωσε το σαράκι της ατομικότητας και τα διαγράψαμε όλα ελαφρά τη καρδία. Γίναμε άνθρωποι χωρίς βάθος ύπαρξης, χωρίς κανένα ίχνος υποψίας για την κατάντια μας. Και ποια είναι η σκευή που θα παραδώσουμε; Με τί υλικά θα πλάσουν το αύριο τα άπλαστα ακόμα παιδιά μας; Οι πλείστοι μας γίναμε άπληστοι. Ιθαγενείς σε ένα περιβάλλον θνησιγενές. Και αφού δεν μπορούμε ή δεν θέλουμε να το παραδεχτούμε είμαστε εντελώς απαράδεκτοι. Ενώ, αν αισθανόμασταν ακόμα τον ποταμό των αιώνων να δροσίζει τις ρίζες μας, αν αποζητούσαμε τη θεία μεσιτεία για ν’ αναστήσουμε το θαύμα μέσα από το πηγάδι των σπλάχνων μας, θα ξέραμε τη θέση μας στον ήλιο και θα γέρναμε γαληνεμένοι και συνειδητοποιημένοι μέσα στο κρεβάτι της νοσταλγίας.

9. Μα η εποχή της νεότητας παρήλθε και για εμάς. Αν έμεινε κάτι από το τότε, ας ψάξουμε να το βρούμε και να το εξακριβώσουμε. Να το δείξουμε παντού σαν παράσημο και να το αναδείξουμε. Αφού κατάφερε να επιβιώσει μέσα στον ορυμαγδό του πρώτου τετάρτου του 21ου αιώνα, αξίζει να παραμείνει σαν φάρος ζωντανός και για τους επόμενους.

10. «Αυτός ο κόσμος δεν είναι δικός μας, είναι του Ομήρου», έγραψε ο λυρικός Σεφέρης αναφερόμενος στην Κύπρο. Πρόκειται για τον μέγα στίχο που ανακινεί τις συνειδήσεις. Τούτος ο τόπος είναι του Ομήρου. Είναι ένας τόπος που υπάρχει μεταξύ του μύθου και της Ιστορίας, μεταξύ του χειροπιαστού και του ανεξιχνίαστου. Η Κύπρος φαντάζει για τις ευαίσθητες προσλαμβάνουσες του ποιητή ως ένα μυστικό πέρασμα στον κόσμο που δεν τον αγγίζει η φθορά του χρόνου. Η Κύπρος είναι ένας τόπος παράξενος, μυστηριώδης και ανυπότακτος επειδή ανήκει στον κόσμο των Ιδεών. Ο ποιητής ένιωθε ότι στην Κύπρο βρήκε τον ατόφιο ελληνισμό που αναζητούσε. «Παράξενο», θα πει κάπου αλλού, «το βλέπω εδώ το φως του ήλιου». Το καθοριστικό στοιχείο του φωτός ο Σεφέρης το βρήκε μόνο στην Κύπρο, στον χώρο όπου το θαύμα λειτουργούσε ακόμη. Στην εποχή του μεγάλου νομπελίστα, το θαύμα λειτουργούσε. Στην εποχή των σκυμμένων συνειδήσεων, το θαύμα έπαψε.

11. Έχουν όμως αληθινό περιεχόμενο όλα αυτά τα στρεβλά και δυσερμήνευτα; Υπάρχει χώρος και χρόνος ώστε να γίνει η περιπόθητη ανακαίνιση; Υπάρχει νόημα ή θέληση για ανακαίνιση όταν πια οι καιροί μας θέλουν καταναλωτές, δούλους, οπαδούς, υπηρέτες, μισθοφόρους, μηδίζοντες; Υπάρχει νόημα να συζητάμε για τον σταματημό αυτού του ξέφρενου ρυθμού της αλλοτρίωσης όταν όλα γύρω μας δεν υπακούουν σε κανένα όριο; Μεγάλη κουβέντα τα όρια… θέλει θάρρος να τα υπερβείς αλλά ίσως ακόμα περισσότερο για να τα βάλεις.

12. Σημαντικοί φιλόσοφοι όπως ο Kant και ο Cobden διακατέχονταν από βαθιά καχυποψία απέναντι στις αλλαγές που γίνονταν σε αστραπιαία χρονικά διαστήματα. Αντίθετα, ήταν πολύ δεκτικοί στην έννοια της σταδιακής αλλαγής μέσω της εξελικτικής διαδικασίας. Αν και αναφέρονταν στις υποθέσεις του Κράτους, η αρχή μπορεί να περιγράψει και την ατομική εξέλιξη: το άριστο είναι οι εσωτερικές αλλαγές (ή μεταρρυθμίσεις) να επέλθουν σταδιακά δια της εκπαίδευσης και όχι ξαφνικά δια της βίας. Διότι μόνο τότε η βελτίωση θα αντέξει στον χρόνο.

13. Εγώ γνωρίζω εξ ιδίων παθημάτων αλλά και από τα διαβάσματα μου ότι ο αργαλειός της ζωής του κάθε ανθρώπου υφαίνει ένα ρούχο του οποίου οι κλωστές κρύβουν μέσα τους μια αδυσώπητη προοπτική. Μια ημέρα θα ξημερώσει και θα φέρει μαζί της ένα φρικτό γεγονός, μια μεγάλη αποκοτιά, μια ακατανίκητη ήττα, ένα κτηνώδες τετελεσμένο που θα κάνει το ρούχο της ζωής ανυπόφορο να το φοράς. Όπως έγινε με το ρούχο που έδωσε ο παμπόνηρος Κένταυρος Νέσσος στον Ηρακλή. Και τότε η μοναδική συντροφιά του ανθρώπου είναι οι πνευματικές του αποσκευές που κατάφερε να μαζέψει ίσαμε εκείνη την ώρα. Για να μπορέσει κάποτε ο άνθρωπος να βγάλει το ρούχο που του καίει τις σάρκες. Για να μπορέσει να μεταποιήσει τον εσωτερικό του κόσμο. Για να μπορέσει να συγκρατήσει τις ρωγμές που δημιουργήθηκαν ώστε να μην σκίσουν απ’ άκρη σ’ άκρη την προσωπικότητα του.

14. Φέτος κλείνουν πενήντα χρόνια από την τουρκική εισβολή του 1974. Κύριε, βοήθησέ μας να θυμηθούμε πως πράγματι έγινε τούτο το φονικό. Έχουμε δρέψει τόσες πολλές συμφορές. Δεν δικαιολογείται η τόση μας ραθυμία. Είναι ακατανόητη η τόση μας αναλγησία. Αφού οι ιστορικές μας καταστροφές δεν έγιναν ικανές να μεταποιήσουν τις συνειδήσεις μας, αφού δεν μπορούμε να γίνουμε κάτι καλύτερο από αυτό που είμαστε, αφού δεν λέμε να καταλάβουμε ότι μείναμε μόνοι, κατάμονοι και λίγοι (ποσοτικά και ποιοτικά) μέσα στην πιο «απαιτητική» γειτονιά της Υφηλίου, το φως που λέγαμε προηγουμένως, έσβησε ήδη.

15. Κάθε τόσο στην ανθρώπινη Ιστορία συνταρακτικά γεγονότα προκαλούν ηθικές, αξιακές αλλά και ιδεολογικές αναταράξεις και αναπροσαρμογές. Αυτά τα γεγονότα επιφέρουν κοσμοϊστορικές αλλαγές στον τρόπο που οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται την παρουσία τους. Επανακαθορίζονται οι επιδιώξεις και τα όρια της αντοχής τους. Θέτονται έτσι τα νέα σταθμά της φέρουσας ικανότητάς τους ως προς την επιβίωση της ιδιοπροσωπίας τους.

16. Πιστεύω πως αυτό θα συμβεί και επί των ημερών μας. Δηλαδή εμείς ή τα παιδιά μας θα το ζήσουμε/ζήσουν. Το «έδαφος» είναι καλλιεργημένο εδώ και καιρό. Θα δούμε την αλλαγή να συντελείται έμπροσθεν των οφθαλμών μας, χωρίς να μπορούμε να κάνουμε κάτι για να την σταματήσουμε. Θεωρώ πως όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. «All stakes are on!» κατά τη ρήση των Αμερικανών. Πολύ πιθανόν λοιπόν ο Έλληνας της Κύπρου (αλλά και ο εν Ελλάδι Έλληνας) μέσα στις επόμενες λίγες δεκαετίες να αλλάξει θρησκεία, να αλλάξει γλώσσα, μπορεί ακόμα και να πάψει να υπάρχει. Η ώρα όμως είναι περασμένη. Ήδη έπρεπε να είχαμε «δει» το μέλλον. Έπρεπε να είχαμε λάβει τις αποφάσεις μας. Σαν άνθρωποι εν κοινωνία και εν αγωνία. Σαν ενιαίο σύνολο. Χωρίς υπεκφυγές. Χωρίς στρεψοδικίες. Επί τον τύπον των ήλων.

17. Κατά το παρελθόν, πολλές φορές λειτουργήσαμε ως κυματοθραύστες της βαρβαρότητας. Ήμασταν μια γόνιμη δύναμη. Και μπορέσαμε με τη δύναμη του πολιτισμού μας να επιβιώσουμε. Η βαρβαρότητα που βλέπω όμως πλέον γύρω μου και που προέρχεται από εμάς τους ίδιους, με αφοπλίζει. Μου παγώνει τη σκέψη και με γεμίζει απαισιοδοξία.

18. Στην εποχή μας επικρατεί διάχυτη η αίσθηση ότι υπάρχει πολλή συσσωρευμένη σοφία. Δεν αντιλέγω. Η επικράτηση των θετικών επιστημών κατά τους τελευταίους αιώνες παγίωσε στη συνείδησή μας μια αίσθηση ανθρώπινης παντογνωσίας και παντοδυναμίας. Όσο κι αν φαίνεται να ισχύει αυτή η θέση για τον κόσμο της ύλης, άλλο τόσο δεν ισχύει για τον κόσμο του Πνεύματος. Η σοφία που σώρευσε η ανθρωπότητα προκαλεί στον κόσμο του Πνεύματος πολλά κωλύματα, αντιφάσεις και αδιέξοδα. Η διαχρονική λύση σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση είναι οι νέοι. Η συναναστροφή με τους νέους – αν προσεγγίσουμε το θέμα φιλοσοφικά – σε φέρνει πλησίον του απείρου. Γιατί μπορεί οι νέοι να είναι άπειροι λόγω έλλειψης παραστάσεων, έχουν όμως μια στενή συγγένεια με το άπειρο καθώς έχουν ακόμα τον πνευματικό τους ορίζοντα ακαθόριστο. Ο νέος ψηλαφίζει το άπειρο της συνείδησής του μέσω των μύθων της παιδικής ηλικίας, βιώνοντας έτσι το θαύμα της υπάρξεως. Δεν γνωρίζει ότι σύντομα πρέπει να τα απεκδυθεί όλα αυτά και να φορέσει τον μανδύα του ανθρώπου της εποχής του. Δεν αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να προσαρμοστεί στα «σχήματα» που καθορίζουν τα τρέχοντα ήθη και οι ήδη υφιστάμενες, παγιωμένες δομές.

19. Το βιβλίο της ζωής των νέων είναι γεμάτο λευκές σελίδες. Επειδή δε τους λείπουν οι εμπειρίες, εύκολα εντυπωσιάζονται. Εύκολα «κολλάνε» σε καλές ή σε κακές συνήθειες. Πόσο εύκολα μπορείς να «χαλάσεις» τους νέους με αναξιότητες! Το μεγάλο στοίχημα είναι να μπορέσει ο νέος να προσαρμοστεί στην εποχή του διατηρώντας λίγη από την ευλογία της παιδικής του μυθικότητας προκειμένου να μπορέσει να γίνει ο «αιώνιος άνθρωπος». Διότι οι αλληλοπεριχωρήσεις των βιωμάτων και των ενθυμήσεων του θα διαμορφώσουν το πνευματικό και ψυχολογικό υπόβαθρο της γενεάς που θα μας διαδεχθεί. Και με το να προσαρμοστεί ο νέος, δεν εννοούμε βέβαια να πάει απαραιτήτως με το «ρεύμα της εποχής», μια φράση που έχει μαζέψει πολλή αρνητική σημασία. Όταν πηγαίνεις με το «ρεύμα της εποχής» δεν είσαι ο άνθρωπος της εποχής σου. Αντίθετα, είσαι ο μαζάνθρωπος της κάθε εποχής. Είσαι εκείνος που δεν έχει πνευματικές αντιστάσεις. Είσαι εκείνος που δεν ξέρει την έννοια του έντιμου συμβιβασμού καθώς δεν βλέπει τον εαυτό του ως κομμάτι ενός συνόλου που μάχεται να ορίσει τους όρους της εποχής του. Είσαι εκείνος που σου πουλάνε φούμαρα για μεταξωτές κορδέλες κι εσύ αγοράζεις αβέρτα με το κιλό. Ένας τέτοιος ανθρωπολογικός «τύπος» επενδύει και καταθέτει πίστη μόνο στην ατομικότητα. Η συλλογικότητα του είναι ξένη. Για τούτο τον λόγο μου φαίνεται ότι οι λεγόμενοι «άνθρωποι της εποχής» είναι και οι πλέον αμοραλιστές. Αυτοί που εμφανίζουν μια λυσσαλέα αντίσταση για οτιδήποτε κρίνεται επικίνδυνο και αντικομφορμιστικό, σύμφωνα πάντα με τα ιδιοτελή τους συμφέροντα ή σύμφωνα με τις νόρμες που άκριτα υιοθετούν. Ειδικά απέναντι σε όσα απαιτείται να αρθρωθεί λόγος που ξεφεύγει από την (αν)ηθική πεπατημένη, η αντιπαράθεση φτάνει μέχρις εσχάτων. Αντίθετα, ο άνθρωπος της εποχής του είναι πάντα εκείνος που υποφέρει από την εποχή του. Αυτός που συνειδητά αναγνωρίζει ότι κάτι του φταίει και που θέλει να το αλλάξει για έναν νέο ορίζοντα.

20. Εκεί ακριβώς πρέπει να συνδράμουμε εμείς οι «μεγάλοι». Στην μετάβαση του νέου μέσα από αυτό το θολό και γεμάτο παγίδες τοπίο της εποχής μας, προς έναν πνευματικό ορίζοντα με ξάστερα ιδανικά και με κατασταλαγμένες συλλογικές επιδιώξεις. Ένας μεγάλος όμως που καμώνεται ότι θέλει να είναι κοντά στους νέους και που προσπαθεί να τους πείσει ότι θέλει να τους καλλιεργήσει πνευματικά και να τους καθοδηγήσει πολιτικά, συχνά οφείλει να απομακρύνεται από αυτούς προκειμένου να καλλιεργήσει εκ νέου και το δικό του πνεύμα. Διότι ενήλικας – πόσο μάλλον ένας που θέλει να λέγεται και παιδαγωγός – χωρίς ανανεωμένα πνευματικά εφόδια που θα ανακαινίζουν τα ήδη υπάρχοντα, είναι ένας άνθρωπος που μπορεί να εκτρέψει τον νέο και να του αλλοτριώσει τον άγουρο πνευματικό ορίζοντα.

21. Υπάρχουν όμως αυτά σήμερα; Μπορούμε σήμερα, πενήντα χρόνια μετά την εισβολή, να μιλήσουμε για ξάστερα ιδανικά και για κατασταλαγμένες συλλογικές επιδιώξεις; Στη χώρα μας πια δεν έχουμε τον πολιτισμό που μας κληροδότησαν οι πρόγονοί μας. Τον απωλέσαμε. Τον πετάξαμε. Τον σνομπάραμε. Τον θάψαμε. Το έλλειμα ετούτο σε πολιτισμό, είναι ορατό σήμερα σχεδόν σε κάθε έκφανση του βίου μας και επικυρώνεται μέσα από τις κραυγαλέες αντιφάσεις που παρατηρούνται. Οι αντιφάσεις γεννούν πολλά κακά. Μνησικακία, μισαλλοδοξία, εγωισμοί, εθελοτυφλία, ασυδοσία, ελιτισμός και προπάντων φιλαργυρία. Πλέον όλα είναι αλληλένδετα με το χρήμα: «Ούτος είναι ο Θεός». Για την κατάσταση αυτή του πνευματικού επιπέδου της χώρας μας δεν ευθύνονται ασφαλώς οι νέοι. Αυτοί όμως θα υποστούν τις συνέπειες. Και μαζί με αυτούς, η γλυκιά Πατρίς. Υπό αυτές τις σκιώδεις συνθήκες, οι νέοι σήμερα διατρέχουν έναν θανάσιμο κίνδυνο. Πρόκειται να υποστούν το χειρότερο κακό. Κινδυνεύουν να προδώσουν άθελά τους την ελάχιστη μυθικότητα που τους έχει απομείνει και που τους συνδέει με εκείνο το άπειρο κύτταρο της Δημιουργίας. Την έχουμε ανάγκη αυτή τη μυθικότητα.   

Ο Σταύρος Καλεντερίδης, ξεκίνησε τις σπουδές του στην Αθήνα, σπουδάζοντας Πολιτική Επιστήμη στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έπειτα από τέσσερα χρόνια συμμετοχής στα φοιτητικά όργανα συνδιοίκησης της σχολής του και σε διάφορες οργανώσεις νέων, αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό. Στη Βοστόνη των Η.Π.Α. ολοκλήρωσε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα, στις Διεθνείς Σχέσεις (Αμερικανική εξωτερική πολιτική) και στην Επικοινωνία (Πολιτική Επικοινωνία), ενώ παράλληλα εργάστηκε στο Ελληνικό Προξενείο της Βοστόνης, στη σχολή του ως βοηθός έρευνας και σε δύο πολιτικές καμπάνιες Αμερικανών πολιτικών (Δημοκρατικών – Ρεπουμπλικάνων). Μετά από τρία χρόνια στις Η.Π.Α., άκουσε το κάλεσμα της πατρίδας του και επέστρεψε πίσω με μεγάλο πόθο για προσφορά στην Ελλάδα. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος δύο κοινωφελών οργανισμών, του δέλτα – πολιτική επανάσταση (πολιτικός οργανισμός) και της Λεοντίδας (ίδρυμα προώθησης θεμάτων ιστορίας, πολιτισμού και δημοκρατίας). Σήμερα ζει και εργάζεται στην Αθήνα, ασχολείται με διάφορα εγχειρήματα πολιτικής διπλωματίας και δημοκρατίας, γράφει πολιτικά άρθρα, σχολιάζει την επικαιρότητα και συνεχίζει την προσωπική του μελέτη στην ιστορία και την πολιτική φιλοσοφία.

Γενικά θέματα

Λουτρό αίματος το Πακιστάν! Συγκρούσεις σουνιτών-σιιτών με δεκάδες νεκρούς

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τη ζωή σε ακόμη 13 ανθρώπους  κόστισαν τις προηγούμενες ημέρες οι συγκρούσεις σουνιτών και σιιτών μουσουλμάνων στο βορειοδυτικό Πακιστάν, όπως ενημέρωσε χθες Σάββατο τοπικός αξιωματούχος, γεγονός που αύξησε σε 124 τον απολογισμό των θυμάτων των τελευταίων 10 ημερών βίαιων επεισοδίων.

«Υπάρχει ακραία έλλειψη εμπιστοσύνης ανάμεσα στις δυο πλευρές και καμιά φυλή δεν θέλει να συμμορφωθεί προς τις κυβερνητικές διαταγές να τερματιστούν οι εχθροπραξίες», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο, υπό τον όρο να μην κατονομαστεί, κυβερνητικός αξιωματούχος στην περιοχή Κουράμ.

Έκανε λόγο για δυο νεκρούς στη σουνιτική πλευρά και άλλους ένδεκα στη σιιτική.

Άλλοι 50 και πλέον άνθρωποι τραυματίστηκαν, πρόσθεσε ο αξιωματούχος, ενώ οι συγκρούσεις συνεχίζονταν ακόμη χθες το πρωί.

Το Πακιστάν είναι χώρα όπου ο πληθυσμός αποτελείται κατά τη μεγάλη πλειονότητά του από σουνίτες. Όμως στην περιφέρεια Κουράμ, στην επαρχία Χάιμπερ Παχτούνχβα, η οποία γειτονεύει με το Αφγανιστάν, υπάρχει πολυπληθής σουνιτική κοινότητα.

Ο κύκλος επιθέσεων και αντιποίνων, με ελαφριά και βαριά όπλα, άνοιξε πριν από κάπου δέκα ημέρες, όταν ένοπλοι άνοιξαν πυρ εναντίον δυο οχηματοπομπών οικογενειών σιιτών με αστυνομική συνοδεία.

Πάνω από 40 άνθρωποι, ανάμεσά τους παιδιά, σκοτώθηκαν.

Σε αντίποινα, οπλισμένοι σιίτες προχώρησαν σε εφόδους εναντίον σουνιτικών χωριών, πυρπολώντας εκατοντάδες καταστήματα και σπίτια. Σουνίτες αντέδρασαν ανοίγοντας πυρ.

Οι φυλές λύνουν τις διαφορές τους με τα όπλα εδώ και δεκαετίες.

Επταήμερη ανακωχή, που ανακοινώθηκε από την τοπική κυβέρνηση την περασμένη Κυριακή, δεν είχε διάρκεια. Οι συγκρούσεις ξανάρχισαν τη Δευτέρα. Νέα, δεκαήμερη ανακωχή, που ανακοινώθηκε πως συμφωνήθηκε την Τετάρτη, επίσης αποδείχθηκε κενό γράμμα.

«Η αστυνομία αναφέρει πως πολύς κόσμος θέλει να φύγει από την περιοχή εξαιτίας των βίαιων επεισοδίων αλλά η επιδείνωση της κατάστασης ασφαλείας το καθιστά αδύνατο», εξήγησε ο αξιωματούχος στην Κουράμ.

Επιβεβαιώνοντας τον απολογισμό των 124 νεκρών, αξιωματικός των σωμάτων ασφαλείας στην Πεσάβαρ, την περιφερειακή πρωτεύουσα, επισήμανε με δυσαρέσκεια πως «κανένα από τα μέτρα που προώθησε η επαρχιακή κυβέρνηση δεν εφαρμόστηκε πλήρως για να αποκατασταθεί η ειρήνη».

«Υπάρχουν φόβοι πως θα έχουμε κι άλλα θύματα», πρόσθεσε μιλώντας επίσης υπό τον όρο να μην κατονομαστεί.

Η αστυνομία γενικά δυσκολεύεται να ελέγξει τη βία στην Κουράμ, μέρος των άλλοτε ημιαυτόνομων περιοχών των φυλών του Πακιστάν, ώσπου η Χάιμπερ Παχτούνχβα έπαψε να έχει ειδικό καθεστώς το 2018.

Σύμφωνα με τον Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Πακιστάν, τουλάχιστον 79 άνθρωποι σκοτώθηκαν εξαιτίας συγκρούσεων μεταξύ κοινοτήτων στην περιοχή αυτή το διάστημα μεταξύ του Ιουλίου και του Οκτωβρίου.

Η σύγκρουση, που επιτείνεται εξαιτίας της θρησκευτικής διαφοράς, πυροδοτείται συχνά από διενέξεις για τη γαιοκτησία στην ορεινή επαρχία του Πακιστάν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Δεν τα λέει καλά ο απεσταλμένος του Τραμπ για το ρωσοουκρανικό

Ποιες είναι οι προτάσεις του Κιθ Κέλογκ, του ειδικού απεσταλμένου του Τραμπ για την επίλυση της ρωσο-ουκρανικής διένεξης.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Σταύρος Καλεντερίδης: Ποιες είναι οι προτάσεις του Κιθ Κέλογκ, του ειδικού απεσταλμένου του Τραμπ για την επίλυση της ρωσο-ουκρανικής διένεξης.

Ποιος νίκησε τελικά στον πόλεμο μεταξύ Χεζμπολά και Ισραήλ;

Οι δηλώσεις του τούρκου ΥΠΑΜ που καίνε την κυβέρνηση της ΝΔ.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Έγκλημα πολέμου! Αμερικανικά όπλα σκότωσαν δημοσιογράφους σε ισραηλινή επίθεση στον Λίβανο

Δημοσιεύτηκε

στις

Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων βρήκε υπολείμματα στο σημείο της επίθεσης και εξέτασε φωτογραφίες των υπολειμμάτων που συνέλεξε ο ιδιοκτήτης του θέρετρου και διαπίστωσε ότι ήταν σύμφωνες με ένα κιτ καθοδήγησης JDAM που συναρμολογήθηκε και πωλήθηκε από την αμερικανική εταιρεία Boeing. Η ψ αναγνώρισε ένα υπόλοιπο ως μέρος του συστήματος ενεργοποίησης του κιτ καθοδήγησης που κινεί τα πτερύγια. Έφερε έναν αριθμητικό κωδικό που προσδιορίζει ότι έχει κατασκευαστεί από την Woodard, μια αμερικανική εταιρεία που κατασκευάζει εξαρτήματα για συστήματα καθοδήγησης σε πυρομαχικά, συμπεριλαμβανομένου του JDAM. Το JDAM είναι στερεωμένο σε βόμβες που ρίχνονται από τον αέρα και τους επιτρέπει να καθοδηγούνται σε έναν στόχο χρησιμοποιώντας δορυφορικές συντεταγμένες, καθιστώντας το όπλο ακριβές σε απόσταση μερικών μέτρων.

Γράφει ο Γιάννης Πεγειώτης

(Βηρυτός, 25 Νοεμβρίου 2024) – Μια ισραηλινή αεροπορική επιδρομή στον Λίβανο στις 25 Οκτωβρίου 2024, που σκότωσε τρεις δημοσιογράφους και τραυμάτισε άλλους τέσσερις ήταν πιθανότατα σκόπιμη επίθεση σε αμάχους και προφανές έγκλημα πολέμου, αναφέρει το  Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Human Rights Watch.

Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων διαπίστωσε ότι οι ισραηλινές δυνάμεις πραγματοποίησαν την επίθεση χρησιμοποιώντας μια αεροπορική βόμβα εξοπλισμένη με κιτ καθοδήγησης Joint Direct Attack Munition (JDAM) παραγωγής των Ηνωμένων Πολιτειών . Η κυβέρνηση των ΗΠΑ θα πρέπει να αναστείλει τις μεταφορές όπλων στο Ισραήλ λόγω των επανειλημμένων, παράνομων επιθέσεων του στρατού κατά αμάχων, για τις οποίες Αμερικανοί αξιωματούχοι μπορεί να είναι συνένοχοι σε εγκλήματα πολέμου.

«Η χρήση αμερικανικών όπλων από το Ισραήλ για παράνομες επιθέσεις και δολοφονίες δημοσιογράφων μακριά από οποιονδήποτε στρατιωτικό στόχο είναι ένα τρομερό σημάδι για τις Ηνωμένες Πολιτείες καθώς και για το Ισραήλ», δήλωσε ο Richard Weir , ανώτερος ερευνητής κρίσεων, συγκρούσεων και όπλων στο Human Rights Watch. «Οι προηγούμενες θανατηφόρες επιθέσεις του ισραηλινού στρατού σε δημοσιογράφους χωρίς καμία συνέπεια δίνουν ελάχιστες ελπίδες για απόδοση ευθυνών σε αυτήν ή μελλοντικές παραβιάσεις κατά των μέσων ενημέρωσης».

Η επίθεση σημειώθηκε νωρίς το πρωί στο Hasbaya Village Club Resort στη Χασμπάγια, μια πόλη στο νότιο Λίβανο, όπου περισσότεροι από δώδεκα δημοσιογράφοι έμεναν για πάνω από τρεις εβδομάδες. Η Human Rights Watch δεν βρήκε στοιχεία για μάχες, στρατιωτικές δυνάμεις ή στρατιωτική δραστηριότητα στην άμεση περιοχή τη στιγμή της επίθεσης. Οι πληροφορίες που εξέτασε το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δείχνουν ότι ο ισραηλινός στρατός γνώριζε ή όφειλε να γνωρίζει ότι δημοσιογράφοι έμεναν στην περιοχή και στο στοχευόμενο κτίριο. Αφού αρχικά δήλωσε ότι οι δυνάμεις του έπληξαν ένα κτίριο όπου «επιχειρούσαν τρομοκράτες», ο ισραηλινός στρατός είπε ώρες αργότερα ότι «το περιστατικό είναι υπό εξέταση».

Η Human Rights Watch πήρε συνεντεύξεις από οκτώ άτομα που διέμεναν στο θέρετρο ή κοντά, μεταξύ των οποίων τρεις τραυματίες δημοσιογράφοι και ο ιδιοκτήτης του θέρετρου. Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων επισκέφτηκε επίσης τον ιστότοπο την 1η Νοεμβρίου και επαλήθευσε 6 βίντεο και 22 φωτογραφίες της επίθεσης και των συνεπειών της, καθώς και δορυφορικές εικόνες. Δεν υπήρξε απάντηση στις επιστολές που στάλθηκαν στον ισραηλινό στρατό στις 14 Νοεμβρίου με ευρήματα και ερωτήσεις και στον λιβανέζικο στρατό στις 5 Νοεμβρίου με ερωτήσεις.

Η επίθεση στο κτίριο στο οποίο διέμεναν οι δημοσιογράφοι σημειώθηκε λίγο μετά τις 3 τα ξημερώματα, βάσει συνεντεύξεων και πλάνα κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης με τον ίδιο κωδικό ώρας. Οι περισσότεροι δημοσιογράφοι κοιμόντουσαν. Ο Zakaria Fadel, 25 ετών, βοηθός εικονολήπτη για το ISOL for Broadcast με έδρα το Λίβανο, έναν λιβανέζικο πάροχο δορυφορικών και ραδιοτηλεοπτικών υπηρεσιών, είπε ότι έπλενε τα δόντια του όταν η έκρηξη τον πέταξε στον αέρα.

Ένα πυρομαχικό χτύπησε το μονώροφο κτίριο και πυροδοτήθηκε μόλις έπεσε στο πάτωμα. Η έκρηξη σκότωσε τον Ghassan Najjar, δημοσιογράφο και εικονολήπτη, και τον Mohammad Reda, μηχανικό δορυφορικών εκπομπών, αμφότεροι από το Al Mayadeen TV, και τον Wissam Kassem, κάμεραμαν από το τηλεοπτικό δίκτυο Al Manar TV που ανήκει στη Χεζμπολάχ. Το Al Mayadeen είναι ένας παναραβικός τηλεοπτικός σταθμός με έδρα τον Λίβανο, πολιτικά σύμμαχος με τη Χεζμπολάχ και τη συριακή κυβέρνηση.

Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων επαλήθευσε βίντεο που τραβήχτηκαν λίγα λεπτά μετά την επίθεση, τα οποία δείχνουν το στοχευόμενο κτίριο ολοσχερώς κατεστραμμένο και τα κοντινά κτίρια κατεστραμμένα. Η απεργία κατέρρευσε έναν τοίχο στο παρακείμενο κτίριο, τραυματίζοντας σοβαρά τον Hassan Hoteit, 48, κάμεραμαν του ISOL for Broadcast, και κατέστρεψε σημαντικά τον τοίχο ενός μικρού κτιρίου περίπου 10 μέτρα μακριά, τραυματίζοντας άλλους δημοσιογράφους, συμπεριλαμβανομένου του Ali Mortada, 46, μια κάμερα. χειριστής για το Al Jazeera.

Ο Μορτάντα είπε ότι ξύπνησε από την έκρηξη και κομμάτια σκυροδέματος έπεσαν πάνω του, τραυματίζοντας το πρόσωπο και το δεξί του χέρι. Όταν τα συντρίμμια σταμάτησαν να πέφτουν, πήγε να δει αν οι συνάδελφοί του ήταν καλά. Αυτός και άλλοι βρήκαν τον Hoteit τραυματισμένο και το κτίριο χτυπήθηκε κατεστραμμένο. Ο Mortada είπε ότι είδε τα πτώματα του Kassem και του Najjar κοντά. Βρήκαν τα λείψανα της Ρέντα πιο μακριά.

Αμέσως μετά, ο θυρωρός του θέρετρου τους πλησίασε, λέγοντας ότι είχε βρει δύο ανθρώπινα πόδια σε ένα υπνοδωμάτιο. Ο Ehab elOkdy, δημοσιογράφος του Al Jazeera που διέμενε στο θέρετρο, είπε ότι είδε επίσης τα πτώματα και τα μέρη του σώματος των νεκρών ρεπόρτερ. «Είδαμε τα πτώματα», είπε. «Είδαμε τον Mohammad Reda να είναι συντετριμμένος παντού».

Ο Anoir Ghaida, ιδιοκτήτης του θέρετρου, είπε ότι οι δημοσιογράφοι έφτασαν την 1η Οκτωβρίου, μετά από εντολή εκκένωσης του ισραηλινού στρατού σε μια περιοχή νότια της Hasbaya. Οι δημοσιογράφοι έκαναν ρεπορτάζ από την Ibl alSaqi, μια περιοχή που περιλαμβάνεται στην εντολή εκκένωσης.

Οι δημοσιογράφοι είπαν ότι από την 1η Οκτωβρίου μέχρι την ημέρα της επίθεσης, έκαναν καθημερινά και επαναλαμβανόμενα ταξίδια, αναφέροντας από την περιοχή Hasbaya, κάνοντας συχνά ζωντανά τηλεοπτικά ρεπορτάζ από την κορυφή ενός λόφου που έβλεπε μεγάλα τμήματα του νότιου Λιβάνου. Οι δημοσιογράφοι και η Γκάιντα είπαν ότι θα έφευγαν από το θέρετρο το πρωί και θα επέστρεφαν το βράδυ, περίπου την ίδια ώρα κάθε μέρα. Τα περισσότερα από τα οχήματα στο θέρετρο έφεραν την ένδειξη “Press” ή “TV“.

Οι δημοσιογράφοι και η Γκάιντα είπαν ότι άκουγαν συνεχώς το βουητό εναέριων drones στην περιοχή, υποδεικνύοντας ότι ήταν πιθανότατα υπό ισραηλινή επιτήρηση. Πριν από τις 25 Οκτωβρίου, δεν είχαν γίνει επιθέσεις στην πόλη Χασμπάγια.

Από τότε που ξεκίνησαν οι τρέχουσες εχθροπραξίες μεταξύ Ισραήλ και Χεζμπολάχ στις 8 Οκτωβρίου 2023, ο ισραηλινός στρατός επιτέθηκε και σκότωσε δημοσιογράφους και στόχευσε το Al Mayadeen TV. Στις 23 Οκτωβρίου , οι ισραηλινές δυνάμεις επιτέθηκαν και κατέστρεψαν ένα γραφείο που χρησιμοποιούσε το Al Mayadeen στη Βηρυτό. Ο Al Mayadeen είχε εκκενώσει το προσωπικό του από το κτίριο.

Τα ισραηλινά χτυπήματα σκότωσαν τουλάχιστον έξι Λιβανέζους δημοσιογράφους μεταξύ 8 Οκτωβρίου 2023 και 29 Οκτωβρίου 2024, σύμφωνα με την Επιτροπή Προστασίας των Δημοσιογράφων. Η Human Rights Watch διαπίστωσε ότι η επίθεση της 13ης Οκτωβρίου 2023, η οποία σκότωσε τον δημοσιογράφο του Reuters Issam Abdallah και τραυμάτισε άλλους έξι δημοσιογράφους, ήταν προφανές έγκλημα πολέμου. Στις 21 Νοεμβρίου 2023, ένα ισραηλινό χτύπημα σκότωσε δύο Λιβανέζους δημοσιογράφους που έκαναν ρεπορτάζ για το Al Mayadeen TV, τον Rabih alMaamari και τον Farah Omar, και τον οδηγό τους, Hussein Akil, στο Tayr Harfa στο νότιο Λίβανο.

Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων επαλήθευσε μια φωτογραφία και ένα βίντεο από την κηδεία του Νατζάρ που έδειχνε το φέρετρό του τυλιγμένο με σημαία της Χεζμπολάχ και θαμμένο σε ένα νεκροταφείο της νότιας Βηρυτού όπου είναι θαμμένοι μαχητές της Χεζμπολάχ, κοντά στον τάφο του αλ-Μααμάρι. Ένας εκπρόσωπος της Χεζμπολάχ είπε στην Human Rights Watch στις 14 Νοεμβρίου ότι ο Najjar είχε ζητήσει να ταφεί κοντά στον φίλο και συνάδελφό του alMaamari, αλλά ότι ο Najjar «ήταν απλώς ένας πολίτης» και «δεν είχε καμία απολύτως ανάμειξη σε στρατιωτικές δραστηριότητες».

Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων βρήκε υπολείμματα στο σημείο της επίθεσης και εξέτασε φωτογραφίες των υπολειμμάτων που συνέλεξε ο ιδιοκτήτης του θέρετρου και διαπίστωσε ότι ήταν σύμφωνες με ένα κιτ καθοδήγησης JDAM που συναρμολογήθηκε και πωλήθηκε από την αμερικανική εταιρεία Boeing. Η Human Rights Watch αναγνώρισε ένα υπόλοιπο ως μέρος του συστήματος ενεργοποίησης του κιτ καθοδήγησης που κινεί τα πτερύγια. Έφερε έναν αριθμητικό κωδικό που προσδιορίζει ότι έχει κατασκευαστεί από την Woodard, μια αμερικανική εταιρεία που κατασκευάζει εξαρτήματα για συστήματα καθοδήγησης σε πυρομαχικά, συμπεριλαμβανομένου του JDAM. Το JDAM είναι στερεωμένο σε βόμβες που ρίχνονται από τον αέρα και τους επιτρέπει να καθοδηγούνται σε έναν στόχο χρησιμοποιώντας δορυφορικές συντεταγμένες, καθιστώντας το όπλο ακριβές σε απόσταση μερικών μέτρων.

Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έγραψε στη Boeing και στον Woodard στις 14 Νοεμβρίου, αλλά δεν έλαβε απαντήσεις. Οι εταιρείες έχουν ευθύνες σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Αρχές των Ηνωμένων Εθνών για τις Επιχειρήσεις και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα , τις Κατευθυντήριες Γραμμές του ΟΟΣΑ για τις Πολυεθνικές Επιχειρήσεις για Υπεύθυνη Επιχειρηματική Συμπεριφορά και τις σχετικές οδηγίες για να σταματήσουν, να αποτρέψουν, να μετριάσουν ή να αποκαταστήσουν πραγματικές και πιθανές παραβιάσεις του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου που προκαλούν, συμβάλλουν ή συνδέονται με.

Δεδομένου του ιστορικού του Ισραήλ για εκτεταμένους νόμους περί πολεμικών παραβιάσεων και την έλλειψη λογοδοσίας, οι εταιρείες θα πρέπει να τερματίσουν τις πωλήσεις όπλων, να ανακαλέσουν ήδη πουλημένα όπλα όπου είναι δυνατόν και να σταματήσουν όλες τις υπηρεσίες υποστήριξης για όπλα που έχουν ήδη πωληθεί.

Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έχει τεκμηριώσει προηγουμένως την παράνομη χρήση όπλων εξοπλισμένων από τις ΗΠΑ από τον ισραηλινό στρατό σε ένα χτύπημα τον Μάρτιο που σκότωσε επτά εργαζόμενους στον τομέα της ανθρωπιστικής βοήθειας στο νότιο Λίβανο.

Το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο, ή οι νόμοι του πολέμου, απαγορεύει τις επιθέσεις κατά αμάχων και πολιτικών αντικειμένων. Οι δημοσιογράφοι θεωρούνται άμαχοι και είναι απρόσβλητοι από επιθέσεις, εφόσον δεν συμμετέχουν άμεσα στις εχθροπραξίες. Οι δημοσιογράφοι δεν μπορούν να δέχονται επίθεση για τη δουλειά τους ως δημοσιογράφοι, ακόμη κι αν το αντίπαλο μέρος θεωρεί ότι τα μέσα ενημέρωσης είναι προκατειλημμένα ή χρησιμοποιούνται για προπαγάνδα. Κατά τη διεξαγωγή οποιασδήποτε επίθεσης, τα εμπόλεμα μέρη πρέπει να λαμβάνουν όλες τις εφικτές προφυλάξεις για να ελαχιστοποιήσουν τη ζημιά των πολιτών και τη ζημιά σε πολιτικά αντικείμενα. Αυτό περιλαμβάνει τη λήψη όλων των απαραίτητων ενεργειών για να επαληθευτεί ότι οι στόχοι είναι στρατιωτικοί στόχοι.

Άτομα που διαπράττουν σοβαρές παραβιάσεις των νόμων του πολέμου με εγκληματική πρόθεση —δηλαδή, εκ προθέσεως ή απερίσκεπτα— ενδέχεται να διωχθούν για εγκλήματα πολέμου. Τα άτομα μπορεί επίσης να θεωρηθούν ποινικά υπεύθυνα για συνδρομή, διευκόλυνση, βοήθεια ή υποκίνηση εγκλήματος πολέμου.

Ο Λίβανος θα πρέπει επειγόντως να αποδεχθεί τη δικαιοδοσία του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου να δώσει στον εισαγγελέα του δικαστηρίου την εντολή να διερευνήσει σοβαρά διεθνή εγκλήματα που διαπράχθηκαν στην επικράτεια της χώρας.

Οι βασικοί σύμμαχοι του Ισραήλ —οι Ηνωμένες Πολιτείες , το Ηνωμένο Βασίλειο , ο Καναδάς και η Γερμανία —θα πρέπει να αναστείλουν τη στρατιωτική βοήθεια και τις πωλήσεις όπλων στο Ισραήλ, δεδομένου του πραγματικού κινδύνου να χρησιμοποιηθούν για τη διάπραξη σοβαρών καταχρήσεων. Η πολιτική των ΗΠΑ απαγορεύει τις μεταφορές όπλων σε κράτη «που είναι πιο πιθανό παρά όχι» να τα χρησιμοποιήσουν κατά παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου.

«Καθώς αυξάνονται αποδεικτικά στοιχεία για την παράνομη χρήση αμερικανικών όπλων από το Ισραήλ, συμπεριλαμβανομένων των προφανών εγκλημάτων πολέμου, οι αξιωματούχοι των ΗΠΑ πρέπει να αποφασίσουν εάν θα τηρήσουν το αμερικανικό και το διεθνές δίκαιο διακόπτοντας τις πωλήσεις όπλων στο Ισραήλ ή κινδυνεύουν να βρεθούν νομικά συνένοχοι σε σοβαρές παραβιάσεις», είπε ο Weir. .

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πολιτική41 λεπτά πριν

Τουρκική ανάλυση: Αυτή η φόρμουλα συζητείται για το Αιγαίο μεταξύ Αθήνας – Άγκυρας;

Η διπλωματία ανάμεσα στην Αθήνα και την Άγκυρα μοιάζει με περπάτημα πάνω σε τεντωμένο σχοινί και για την άλλη πλευρά...

Αναλύσεις1 ώρα πριν

Ο ανταγωνισμός των υπερδυνάμεων καθιστά την Ελλάδα ευάλωτη στις εξελίξεις

H αντιπαράθεση υπερδυνάμεων πλησιάζει τα σύνορά μας

Διεθνή2 ώρες πριν

Τη βοήθεια του Ισραήλ ζήτησε ο Άσαντ σύμφωνα με αραβικές πηγές! Την εκδίωξη του Ιράν και των πληρεξούσιων απαίτησε το Τελ Αβίβ

Η κατάσταση είναι κρίσιμη για το καθεστώς Άσαντ

Διεθνή2 ώρες πριν

Politico: Μπροστά σε κατάρρευση η γαλλική κυβέρνηση μετά την πρόταση μομφής

Το χάος είναι πιθανό να προκαλέσει σοκ πέρα από τα σύνορα της Γαλλίας.

Απόψεις3 ώρες πριν

«Μίνιμαλ» ανθελληνισμός στα εγκαίνια του μετρό της Θεσσαλονίκης

 Μετρό Θεσσαλονίκης: «Woke» πρωθυπουργικά εγκαίνια χωρίς ελληνική σημαία και με «δείγμα» σταυρού

Δημοφιλή