Μνημόνιο συνεργασίας για Σκάφος Ανορθόδοξου Πολέμου
Η σκέψη ή και οι συνομιλίες που γίνονται για την απόκτηση, σύμφωνα με πληροφορίες, οκτώ ως δέκα σκαφών που έχουν τη δυνατότητα πλεύσης πάνω, αλλά και κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, κινούνται προς την κατεύθυνση της εξέλιξης για τ’αμφίβια τμήματα Ειδικών επιχειρήσεων.
Στις συνομιλίες που έχουν γίνει, οι προτάσεις είναι ότι το 50% της δύναμης αυτής, θα είναι μια υπόθεση του πολεμικού ναυτικού και το υπόλοιπο θ´ αφορά την ΔΕΠ.
Το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφτηκε μεταξύ Βρετανικού ναυπηγικού κολοσσού και των ναυπηγείων Σκαραμαγκά θεωρείται κι αυτό μια επίσης σημαντική εξέλιξη, τόσο για το μέλλον της εταιρείας- εργαζόμενων, όσο και για το ενδεχόμενο μελλοντικής απόκτησης σκαφών, βαλμένων από το μέλλον….
Το μνημόνιο συνεργασίας αφορά το Σκάφος Ανορθόδοξου Πολέμου που πλέει με ιδιαίτερα μεγάλη ταχύτητα στην επιφάνεια της θάλασσας, ενώ κάτω από το νερό αγγίζει τους κόμβους μιας φρεγάτας με «πρόσω ολοταχώς» τις μηχανές.
Στο ενδεχόμενο υλοποίησης ενός τέτοιου έργου, τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα είναι εκείνα που πρόκειται να λάβουν μια νέα κι άγνωστη τεχνογνωσία.
Οι εργαζόμενοι στον Σκαραμαγκά, όσοι έχουν απομείνει, είναι αυτοί που γνωρίζουν τις φρεγάτες κλάσης ΥΔΡΑ, τα υποβρύχια κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, ενώ η εταιρεία τους είχε κάνει εκτεταμένες συνομιλίες με τους Γάλλους, στην περίπτωση κατασκευής FDI στην Ελλάδα.
Και μέσα από τις συνομιλίες με τους Βρετανούς, εκείνο που φαίνεται είναι ότι έχουν υποσχεθεί πολλά περί τεχνογνωσίας, αν κι εφόσον ληφθεί μια απόφαση για τέτοια ΣΑΠ.
Γνωρίζοντες την υπόθεση σημειώνουν ότι στην περίπτωση που προχωρήσει η συνεργασία αυτή, θα πρόκειται για μια κίνηση που έρχεται να συμπληρώσει τις διαχρονικές καλές σχέσεις ανάμεσα σε Αθήνα και Λονδίνο.
Κάποιοι που καταγράφουν για περισσότερο από έναν χρόνο τι συμβαίνει με αυτό το πρόγραμμα κι είναι σε θέση να γνωρίζουν τι διεμήφθη πίσω από τις κλειστές πόρτες, σημειώνουν ότι στην περίπτωση μελλοντικής συμφωνίας ίσως είναι η πρώτη που θα επιτευχθεί με ιδιαίτερα θετικό πρόσημο ελληνικής συμπαραγωγής κι όχι απλώς συμμετοχής.
Βεβαίως την στιγμή που ομιλούμε για υβριδικής φύσεως Σκάφη Ανορθόδοξου Πολέμου, από την σκέψη δεν μπορεί να μην περάσει το ΣΑΠ ΑΓΗΝΩΡ και τα όσα έχουν γίνει γι αυτό το σκαρί, θετικά και αρνητικά…
Και αυτό διότι ο ΑΓΗΝΩΡ αποτέλεσε μια κορυφαία εγχώρια ναυπηγική προσπάθεια, την οποία, ναι μεν αγκάλιασε το πολεμικό ναυτικό, αλλά παρέμεινε μόνον στο ένα σκαρί, χωρίς να υπάρξει οποιαδήποτε νεότερη εξέλιξη που θα έδινε τεράστια ποσοστά ομοιοτυπίας, άρα και οικονομία κλίμακος, για τα Σκαφη Ανορθόδοξου Πολέμου.
Από την άλλη πλευρά ένα ΣΑΠ που πλέει πάνω και κάτω από το νερό, είναι κάτι διαφορετικό.
Μια προσέγγιση που ομοιάζει με εκείνα που αρκετές φορές έχει αναφέρει ο υπουργός εθνικής άμυνας σε ομιλίες ή δηλώσεις του, δηλαδή για σκάφη πολλαπλού ρόλου, ικανά σε διαφορετικού τύπου αποτρεπτικές αποστολές.
Στο πλαίσιο αυτό ο Ελληνικό Κέντρο Καινοτομίας καλείται κι αυτό από την πλευρά του να δώσει απαντήσεις, αφού πρώτα μελετήσουν οι ειδικοί όσα αφορούν το «χτίσιμο» αλλά και την επιχειρησιακή δράση των συγκεκριμένων σκαφών.
Η Βρετανική εταιρεία έχει στοχεύσει, όπως μας εξηγούν άνθρωποι που γνωρίζουν, την αγορά της Αυστραλίας και της Ευρώπης.
Το ελληνικό ναυπηγείο βρίσκεται σε κομβική, για τους Βρετανούς, θέση και σαφώς είναι προσανατολισμένο στην αγορά της Γηραιάς Ηπείρου.
Στο ενδεχόμενο απόφασης η Άγγλοι προτείνουν ότι τα πρώτα ΣΑΠ θα κατασκευαστούν στα ναυπηγεία της Μ. Βρετανίας και όλα τα υπόλοιπα στον Σκαραμαγκά.
Επιπλέον αν υπάρξει κι άλλη παραγγελία από την Ευρώπη, θα μπορεί και ο Σκαραμαγκάς να μετέχει με υποκατασκευαστικό έργο.
Με άλλα λόγια, κάποιες πηγές περιγράφουν τις κινήσεις αυτές, σαν εκείνες που έγιναν κι έχουν παραμείνει στην ΕΑΒ, για τα προγράμματα των C-130 & F-16 της παγκόσμιας αγοράς, όπου η Αεροπορική Βιομηχανία στις εγκαταστάσεις της στην Τανάγρα κατασκευάζει τμήματα για τα C-130J & για τα F-16.