Ιστορία - Πολιτισμός
Αγγελική Γιαννακίδου: «Στη Θράκη επιβιώνουμε παράγοντας πολιτισμό και όχι πίνοντας καπουτσίνο»
Η ιδρύτρια του Εθνολογικού Μουσείου Θράκης μιλά στην parallaxi για την πατρίδα της ενηλικίωσής της, τη λαϊκή παράδοση και τον θρακιώτικο πολιτισμό.
Μόλις η Αγγελική Γιαννακίδου ενηλικιώθηκε, το 1967, άφησε πίσω της τη Θεσσαλονίκη και έφυγε αρραβωνιασμένη για την Αλεξανδρούπολη. Εκεί έμελλε να γνωρίσει έναν κόσμο άγνωστο και απομονωμένο από την υπόλοιπη χώρα, τη Θράκη, που γρήγορα τη μάγεψε και την έκανε να διαπιστώσει, όπως είχε γράψει και ο Κωνσταντίνος ο Πορφυρογέννητος τον 10ο αιώνα, πως «αρχήν δε της Ευρώπης εγώ τίθημι την Θράκην, επεί και αυτό το Βυζάντιον της Θράκης εστί μέρος κάλλιστον και τιμιώτατον».
Η ίδια, ως ξενομερίτισσα, από τα πρώτα χρόνια της εγκατάστασής της στο βορειότερο σημείο της Ελλάδας, ξεκίνησε να συλλέγει φιλοτεχνήματα, οικογενειακά κειμήλια, εκκλησιαστικά αντικείμενα, εργαλεία, μουσικά όργανα και φορεσιές, διασώζοντας έτσι, τη συλλογική μνήμη της περιοχής. «Τα αγόραζα όλα, δεν γνωριζόμουν δηλαδή με τους ανθρώπους και τους έπαιρνα τα πράγματα, γιατί έτσι δεν κτίζεται μια σχέση εμπιστοσύνης και επειδή εγώ την είχα μαζί τους, δεν ήθελα να λειτουργήσω με αυτόν τον τρόπο». «Με ενδιέφερε πολύ να γνωρίζω τους ανθρώπους, γιατί ξαφνικά σου μιλούσανε για μια μικρή, ατομική ιστορία η οποία πήγαινε πολύ μακριά·
Στην Ανατολή ή στη βόρεια Θράκη, έξω από τα σύνορα. Έχει ένα ενδιαφέρον να ακολουθήσεις τις διαδρομές αυτές και ακολουθώντας εν τέλει μια προσωπική ιστορία, βγαίνεις σε ιστορικά γεγονότα πάρα πολύ σημαντικά, που άλλαξαν το χρόνο, το χώρο και εννοείται τις ζωές των ανθρώπων. Αυτό βέβαια συνεχώς απαιτούσε περισσότερο διάβασμα και μεγαλύτερη ενασχόληση», μου εξηγεί.
Το 2002, με την παρότρυνση των δύο γιων της, η Αγγελική Γιαννακίδου ανοίγει το Εθνολογικό Μουσείο της Θράκης, ένα καταφύγιο για την κληρονομιά του τόπου. «Είχα κάνει πάρα πολύ ερευνητική δουλειά, γνώριζα καλά το χώρο και είχα στην κατοχή μου αρκετά αντικείμενα. Τα παιδιά μου ήταν αυτά που επέμειναν να κάνω ένα μουσείο, γιατί ήξεραν πως με τη γνώση που είχα θα μπορούσα να προβάλλω την περιοχή». Στο Εθνολογικό Μουσείο της Θράκης υπάρχουν θεματολογίες που αφορούν την ενδυματολογία, τη λατρεία, ενώ είναι το πρώτο μουσείο στη χώρα στο οποίο υπάρχει τμήμα Διατροφής. Χάλκινα, πήλινα, λατρευτικά αντικείμενα, πληροφορίες που εκτίθενται, αλλά και τα βίντεο που προβάλλονται στους χώρους μπορούν να ενημερώσουν περαιτέρω τους επισκέπτες του.
Αυτό που κάνει ξεχωριστό το συγκεκριμένο μουσείο από άλλους αντίστοιχους φορείς είναι πως εδώ προβάλλεται η ιστορία από την καθημερινότητα και τη ζωή των κατοίκων της Θράκης. «Είναι το μόνο μουσείο που έχει στοιχεία, αντικείμενα και τεκμήρια από τη ζωή ανθρώπων διαφορετικής εθνοτικής και πολιτισμικής προέλευσης, όπως Αρμένων και μουσουλμάνων», συμπληρώνει η κ. Γιαννακίδου. «Όλα αυτά απαιτεί η ανθρωπογεωγραφία. Η Θράκη ήταν από πάντα ένας χώρος με ανθρώπους που περνάνε και που έρχονται από διάφορα μέρη και από διάφορες πραγματικότητες», επισημαίνει η ίδια. Το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης, επισκέπτεται καθημερινά πλήθος κόσμου από όλη τη χώρα. Παράλληλα, πραγματοποιούνται ορισμένες σπουδαίες δράσεις, όπως αυτή της εκπαίδευσης ενηλίκων, όπου ομάδες των 12 ατόμων ασκούνται, ώστε να μπορούν ως ξεναγοί να ερμηνεύουν τον τόπο τους με μια πολιτιστική ματιά, στο Σουφλί, στο Διδυμότειχο, στη Δαδιά.
«Πρέπει να μάθουμε να διαβάζουμε έναν τόπο, μέσα από τον χάρτη των βιωμάτων και όχι μόνο από την τοπογραφία και τα ιστορικά γεγονότα», τονίζει. UnmuteRemaining Time -0:00 Fullscreen Από την άλλη, στο Δίκτυο Τεχνουργών Riza, που ξεκίνησε το 2020 από τα ορεινά χωριά της Ξάνθης και τους οικισμούς του βόρειου Έβρου, συναντάμε γυναίκες που υφαίνουν, αναβιώνοντας τις παραδοσιακές τέχνες στη σύγχρονη καθημερινότητα. «Έχουμε το δίκτυο των τεχνών, ενώ παράλληλα προσπαθούμε τέσσερις συλλογές που έχουμε καταγράψει να τις στήσουμε μουσειολογικά και να κάνουμε μικρά μουσεία σε τέσσερα χωριά, αλλά σωστά φτιαγμένα». «Τα μουσεία σήμερα έχουν επαναπροσδιορίσει το ρόλο τους, δεν πρέπει να είναι οι χώροι που απλώς μαζεύουν πράγματα και τα “ρίχνουν” για να τα δει ο κόσμος. Σήμερα στα μουσεία ζητάμε προσωπικές ιστορίες, πιο υποκειμενικές ερμηνείες», αναφέρει στη συνέχεια η κ. Γιαννακίδου και προσθέτει:
«Το θέμα είναι πώς θα αξιοποιήσεις την έρευνα στο πεδίο πρακτικά. Εκεί είναι σήμερα το ζητούμενο. Γιατί πληροφόρηση υπάρχει, υπάρχει έρευνα και πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει. Από εκεί και πέρα είναι πώς θα αξιοποιήσεις αυτά τα πράγματα. Να πηγαίνουμε ένα βήμα παρακάτω και η τεχνολογία, ο τεχνολογικός πολιτισμός που έχει αναπτυχθεί βοηθάει πάρα πολύ και πρέπει να το εκμεταλλευτούμε». Για την ίδια «ένα μουσείο στην επαρχία δεν έχει την ίδια επιφάνεια που θα μπορούσε να έχει στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, αλλά όλα αυτά έχουν να κάνουν γενικώς με την αντίληψη που έχουμε περί πολιτισμού. Πολιτισμό μπορεί πλέον να θεωρούμε το να πάμε σε μια γκαλερί και να βγάλουμε μια φωτογραφία για να την αναρτήσουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά δεν είναι αυτό. Πολιτισμός είναι ο τρόπος που ζούμε το προϊόν που προκύπτει από τη συμπεριφορά των ανθρώπων και η συμπεριφορά έχει να κάνει με το πως αξιολογούμε τον τόπο μας, την ιστορία μας και όλα αυτά. Είναι ένα δύσκολο, περίπλοκο θέμα». Μιλώντας για τη Θράκη, η κ. Γιαννακίδου μου λέει:
«Εμείς εδώ έχουμε ένα τεράστιο πεδίο έρευνας, αλλά και δράσης, γιατί πρέπει να διαχειριστούμε όλο αυτό το πολιτιστικό απόθεμα, έτσι ώστε να γίνει μια δυναμική για τον τόπο και να ενισχυθούν οι άνθρωποι για να συνεχίσουν. Αν παρουσιάσεις το χώρο σου σαν ένα νεκροταφείο που έχεις κρεμασμένα δέκα πράγματα, δεν το καταφέρνεις αυτό. Πρέπει να βρεις τον τρόπο να εντάσσεις και να συνδέεις το παρελθόν με τη σύγχρονη κοινωνία. Εμείς στη Θράκη συνεχίζουμε να επιβιώνουμε παράγοντας πολιτισμό και όχι πίνοντας μόνο φραπέ και καπουτσίνο».
“Να γίνει ένας εκδημοκρατισμός της κουλτούρας και τους αόρατους να τους κάνουμε ορατούς”
«Την εποχή όπου γίνεται η μεγάλη συζήτηση για τα δικαιώματα και τη συμπερίληψη, δηλαδή το πώς θα συμπεριλάβεις μέσα στο οπτικό σου πεδίο και στο πεδίο των δράσεων, ανθρώπους που δεν είναι ορατούς, που είναι σε απομακρυσμένες περιοχές και δεν πρόκειται να έρθουν, πρέπει να τους βρεις εσύ. Πρέπει να γίνει ένας εκδημοκρατισμός της κουλτούρας και τους αόρατους να τους κάνουμε ορατούς. Το μουσείο έχει ένα σημαντικό ρόλο σε αυτό και πρέπει να το κάνει. Βέβαια, είναι πολύ δύσκολο να γίνει στην πράξη. Υπάρχουν άτομα που δεν μπορούν να έρθουν σε ένα μουσείο, δεν έχουν πρόσβαση. Υπάρχουν άνθρωποι καθηλωμένοι στις μικρές κοινότητες στα χωριά τους. Ο λαϊκός πολιτισμός έχει μια δυναμική και πρέπει να τους το εξηγήσεις, γιατί οφείλουμε να χρησιμοποιούμε τη τοπικότητα και τη δεξιοτεχνία αυτή που κατέχουμε ως μικρή κοινωνία ως ένα αναπτυξιακό εργαλείο. Πρέπει να πας εσύ να τους βρεις. Δεν είναι εύκολο, γιατί τους κινητοποιείς σε μια άλλη κατεύθυνση που έως τώρα δεν ήταν μαθημένοι».
Η Αγγελική Γιαννακίδου, που έκανε πατρίδα της τη Θράκη, καταλήγει κάνοντας λόγο για τη μνήμη της συμβίωσης του “διαφορετικού”: «Σε εποχές παγκοσμιοποιημένης οικονομίας, μεγαλύτερη σημασία στον ελλαδικό χώρο έχει η βόρεια πλευρά και η Θράκη, επειδή είναι ο ενδιάμεσος χώρος της ανατολής και της δύσης. Η γεωγραφία είναι αυτή που καθορίζει και την ιστορία και την ανθρωπογεωγραφία και τον πολιτισμό, την πολιτιστική φυσιογνωμία της περιοχής. Είμαστε στα σύνορα κοντά, πρέπει να αυτοπροσδιοριστούμε, να συνεχίσουμε να παράγουμε αυτόν τον πολιτισμό τον οποίο παρήγαγε η Θράκη, ένας πολιτισμός πολύ σημαντικός, ο οποίος μέσα από τόσο μεγάλα ιστορικά γεγονότα , με ένα πολιτιστικό απόθεμα τεράστιο δίνει ένα πολύ σημαντικό μάθημα στην υπόλοιπη Ελλάδα. Αυτό του σεβασμού του άλλου.
Γιατί αυτό είναι το σημαντικό για εμάς. Ότι έχουμε τη μνήμη, τον κώδικα επικοινωνίας με τους άλλους, με ανθρώπους του άλλου δόγματος και όμως συνυπάρχουμε διαχρονικά με όποια προβλήματα μπορεί να προκύψουν, χωρίς να έχουν δημιουργηθεί συμπεριφορές εξτρεμιστικές. Είτε από τη μία είτε από την άλλη πλευρά. Και αυτό που λένε οι άλλοι στη θεωρία για τον σεβασμό για τον άλλο και την αλληλεγγύη, εμείς το έχουμε βίωμα και το ζούμε καθημερινά στην πράξη. Ο καθένας ζει με τον δικό του πολιτισμό και την πολιτισμική λαλιά, αλλά με κοινούς δρόμους που όρισε η ανθρώπινη ανάγκη. Το να ζήσουν οι άνθρωποι μονιασμένοι και ειρηνικά σε ένα τόπο. Και αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο μάθημα για την υπόλοιπη Ελλάδα».
ΠΗΓΗ: Parallaximag.gr
Ιστορία - Πολιτισμός
Σαν παραμύθι Αλεξανδρινό βγαλμένο απ’ την Κρήνη της Στυγός
Ψιθύρισμα ακατάληπτων λόγων που έρχονταν από μακριά. Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Κρινιώ Καλογερίδου
Γράφει η εκπαιδευτικός και συγγραφέας Κρινιώ Καλογερίδου
Το τελευταίο πολεμικό συμβούλιο (στην Πέλλα) το οποίο συγκάλεσε ο βασιλιάς της Μακεδονίας Αλέξανδρος πριν την μετάβαση της ελληνικής δύναμης στην Ασία με επικεφαλής τον ίδιο (εκλεγμένο από το Συνέδριο των Ελλήνων – ”πλην Λακεδαιμονίων” – στον Ισθμό της Κορίνθου το 337 π Χ) έβαινε προς το τέλος του.
Έβαινε προς το τέλος του με παρόντες τους στρατηγούς Περδίκκα, Αντίπατρο, Παρμενίωνα, Ηφαιστίωνα και Κλείτο, οι οποίοι παρακολουθούσαν σκεπτικοί και σιωπηλοί την ομιλία του αρχηγού τους για την κατάσταση του στρατεύματος.
Είχε ολοκληρωθεί ήδη η ενημέρωση και ο Αλέξανδρος άφησε για το τέλος τις εξηγήσεις γύρω απ’ το θέμα της οικονομικής κάλυψης της εκστρατείας κατά των Περσών, προσθέτοντας καταληκτικά – για να καθησυχάσει τους ανήσυχους στρατηγούς του – ότι οι πηγές άντλησης εσόδων για το τολμηρό του εγχείρημα δεν βρίσκονταν στην Ελλάδα, αλλά στην Ασία. Στις πόλεις που θα κατακτούσαν.
Επιπρόσθετα, τους αποκάλυψε ότι είχε συμπεριλάβει στο σχέδιό του – πέρα απ’ τις λύσεις χρηματοδότησης ακόμα και για διασφάλιση της σταθερότητας στα μετόπισθεν (βασίλειο της Μακεδονίας) – τον τρόπο συνεχούς τροφοδότησης της πολεμικής μηχανής που κληροδότησε από τον πατέρα του (Φίλιππο Β’), η οποία ήδη είχε ενισχυθεί από 1600 Θεσσαλούς ιππείς, μισθοφόρους από τη Θράκη, 700 Αθηναίους στρατιώτες και άλλους Έλληνες (Αργείους, Ακαρνάνες, Θεσσαλούς κλπ, πλην των Σπαρτιατών που απουσίαζαν για θρησκευτικούς λόγους).
Η μεγάλη αποκάλυψη όμως είχε να κάνει με το μοίρασμα σε εκείνους (τους στρατηγούς, δηλαδή) της πατρικής κληρονομιάς του, γιατί ο ίδιος δε θα τη χρειαζόταν! Ήταν σαν να έπεσε κεραυνός μεταξύ των παρευρισκομένων, που τον κοίταξαν μουδιασμένοι για λίγα λεπτά με άσχημα προαισθήματα.
Ύστερα πήρε τον λόγο ο Αντίπατρος (τον οποίο αποφάσισε τελικά ο Αλέξανδρος να ορίσει αρχηγό των μακεδονικών δυνάμεων που θα παρέμεναν στην Μακεδονία και Επίτροπο του Μακεδονικού Βασιλείου), για να του πει αυτά που ένιωθαν όλοι και δίσταζαν να του το φανερώσουν. Ότι, δηλαδή, – αντί να διαμοιράζει σ’ εκείνους την κληρονομιά που του άφησε ο Φίλιππος, ίσως θα έπρεπε να βρει σύζυγο που θα του χάριζε διάδοχο πριν αναχωρήσουν για την εκστρατεία.
Ο Αλέξανδρος κάρφωσε πάνω του οργίλη ματιά και του απάντησε κοφτά ότι – με την Περσία έτοιμη για νέο πόλεμο κατά της Ελλάδας – δεν είχε τον νου του σε παντρολογήματα και νυφικά κρεβάτια. Όμως ο Περδίκκας τον διέκοψε κυριευμένος από αγωνία και του είπε φανερά ταραγμένος:
– Δεν θέλουμε δώρα εμείς, χωρίς εσένα κοντά μας. Προτιμάμε να έχουμε μερίδιο στις ελπίδες κι όχι στα κτήματά σου, για όσο καιρό τουλάχιστον θα αντέξουμε να πολεμάμε στο πλευρό σου…
Μια παγωμένη σιωπή απλώθηκε ξαφνικά. Ύστερα άρχισε ένα σιγανό κλάμα σαν μοιρολόι για τον αρχηγό που βιαζόταν να τους αποχωριστεί μοιράζοντάς τους την περιουσία του (αγροικίες, δάση χωριά και βασιλικά κτήματα, τα οποία του άφησε ο πατέρας του)…
Ο Αλέξανδρος είχε απομακρυνθεί ήδη από την αίθουσα του πολεμικού συμβουλίου και αποχαιρετούσε την μητέρα του, την Ολυμπιάδα έξω από το παλάτι τους. Οι στρατηγοί επέστρεψαν στις θέσεις τους. Μόνο ο Αντίπατρος έμεινε να παρακολουθεί τον αποχαιρετισμό κάνοντας προσπάθεια για να μην κλάψει.
Με την άκρη του ματιού του τον πήρε είδηση ο Αλέξανδρος. Ασπάστηκε για τελευταία φορά την Ολυμπιάδα ακούγοντας την ευχή της ”Οι θεοί ας είναι μαζί σου!” κι ύστερα στράφηκε στον Αντίπατρο που πλησίαζε.
Τον κοίταξε καρφωτά στα μάτια και του είπε με τραβηγμένα τα όμορφα χαρακτηριστικά του από τη συγκίνηση:
– Αντίπατρε, στα χέρια σου αφήνω τη Μακεδονία και τη μητέρα μου. Κι επειδή σ’ εμπιστεύομαι σαν αδελφό μου, σου ζητάω να την τιμάς και να μην την πικράνεις ποτέ.
– Σου το ορκίζομαι. Το ορκίζομαι και στους δυο σας, είπε με ταραγμένη φωνή εκείνος και, αφού φίλησε σταυρωτά τον Αλέξανδρο και την άκρη του μανδύα της Ολυμπιάδας, απομακρύνθηκε μ’ ένα σφίξιμο στην καρδιά δίνοντας την ευκαιρία στον Αλέξανδρο να ψάξει να βρει την αδελφή του την Κυνάνη. για να την αποχαιρετήσει (σ.σ: Η Κυνάνη ήταν ετεροθαλής αδελφή του Αλέξανδρου, κόρη του Φίλιππου Β’ από την Ιλλύρια πριγκίπισσα Αυδάτη).
Όμως δεν βρήκε την Κύνα, για να του δώσει αυτό που του υποσχέθηκε και να την αποχαιρετήσει. Έτσι ο Αλέξανδρος πήρε το δρόμο για το στρατόπεδο των Ελλήνων απογοητευμένος έχοντας ωστόσο την αίσθηση ότι άκουγε κάπου κοντά το χλιμίντρισμα του αλόγου της και το ψυθίρισμά της…
Ψιθύρισμα ακατάληπτων λόγων που έρχονταν από μακριά. Και έρχονταν από μακριά, γιατί την ίδια στιγμή η Κυνάνη βρισκόταν στην Ελλάδα. Κατευθυνόταν καλπάζοντας προς τα Αοράνια Όρη της οροσειράς του Χελμού, ώσπου κάποια στιγμή έφτασε σε πετρώδες έδαφος.
Σταμάτησε απότομα, ξεκαβάλησε και έδεσε το άλογό της σε ένα δέντρο, για να κάνει πεζή την απόσταση που ήθελε να καλύψει. Πέρασε μέσα από πυκνές χαράδρες και νεροσυρμές οι οποίες κυλούσαν από έναν απόκρημνο, σκιερό βράχο (2.100 μέτρα πάνω απ’ τη θάλασσα της Αχαγιάς στην ορεινή Αιγιάλεια της Αχαΐας της βορειοδυτικής Πελοποννήσου), απ’ όπου ανάβλυζε το ”Ύδωρ Στυγός” – όπου τοποθετεί τις Πύλες του Άδη ο ποιητής της ”Θεογονίας” Ησίοδος: 8ος αι. π Χ) – στη θέση που μέχρι και σήμερα ονομάζεται ” Μαυρονέρι”.
Περιοχή ”σημαδεμένη” από την αρχαία Ελληνική Μυθολογία, η οποία θέλει την υπάρχουσα κρήνη – φυσική πηγή να λέμε καλύτερα -να αναβλύζει ”σκοτεινό” νερό, το οποίο μετατρέπεται στη συνέχεια σε καταρράκτη με κατάληξη ένα φαράγγι των Αορανίων.
Το ”σκοτεινό” νερό της κόρης του Ωκεανού, η οποία (από το σμίξιμό της με τον Τιτάνα Πάλλαντα) γέννησε τον Ζήλο, την Νίκη, το Κράτος και τη Βία. Ο πρώτος – κατά τον μύθο – κρύβει μέσα του τον φθόνο, αλλά και την ευγενή άμιλλα. Η δεύτερη την επιτυχία και τα δυο τελευταία τις εξουσιαστικές δυνάμεις στην ανθρώπινη κοινωνία.
Πέραν των τεσσάρων αυτών παιδιών της, όμως, η Στυξ (απ’ το ζευγάρωμά της με τον Έρεβο-σκότος) έφερε στον κόσμο τον Άδη-Πλούτωνα. Τον απεχθή σε θεούς και ανθρώπους βασιλιά του Κάτω Κόσμου, του θανάτου και των νεκρών, που βγήκε από τα σπλάχνα της πιο ψυχρής, στυγερής και μισητής Ωκεανίδας θεότητας.
Αυτής που οδηγούσε στον θάνατο όποιον θνητό έπινε από την πηγή της, αλλά έδινε την αθανασία στις θεότητες και τους ημίθεους που ζητούσαν τη συνδρομή της. Στα ιερά νερά της πηγής, σημειωτέον, είχε βουτήξει – κατά τον Όμηρο – η νηρηίς Θέτις τον νεογέννητο γιο της Αχιλλέα για να τον κάνει αθάνατο, άτρωτο, αφήνοντας κατά λάθος απ’ έξω τη φτέρνα, που έγινε το τρωτό του σημείο. Και από τα ιερά ”ύδατα της Στυγός”, μετέφερε η γοργοπόδαρη απεσταλμένη του Δία Ίρις νερό σε χρυσό τάσι στον Όλυμπο, για να ορκιστούν σε αυτό οι θεοί, κι όταν ακόμα εξέτιαν ποινή ως τιμωρημένοι.
Νερά ιερά, αλλά ”σκοτεινά”, μαυριδερά (κατά τον Όμηρο πάντα), απ’ τη στιγμή που καθρεφτίστηκε σ’ αυτά η θεά Ήρα μεταμορφωμένη σε φοράδα, θέλοντας να αποφύγει τις παρενοχλήσεις του αδελφού της Ποσειδώνα που την ανάγκασαν να χαθεί μεταμορφωμένη στα κοπάδια του Ογκίου (γιου του Απόλλωνα)… Νερά της Στυγός, που αθανατίζει ο θείος Όμηρος στα Έπη του (βλ. Οδύσσεια Ε 185 και Κ 466-560, Ιλιάδα Β 755, Θ 369 // Δημ. Μαρωνίτης: Νέκυια).
Εκεί που κατέφυγε η Κυνάνη, για να μεταφέρει νερό στον αγαπημένο αδελφό της Αλέξανδρο, πριν ξεκινήσει την εκστρατεία που θα τον έμπλεκε στο δίχτυ του πολέμου και του θανάτου. Μόνο που – όπως λέει η παράδοση – δεν πρόλαβε να τον σώσει από τη βαριά σκιά του πεπρωμένου επιβίωσής του.
Κι αυτό γιατί, κι όταν ακόμα τον βρήκε ετοιμοθάνατο στη Βαβυλώνα και του έδωσε να πιει το αθάνατο φίλτρο μέσα σε κύπελλο με κρασί, εκείνος (σε μια ολιγόλεπτη απουσία της) άλλαξε τα ποτήρια χαρίζοντας την αθανασία στην αδελφή του, πριν πεθάνει.
Ο ανίκητος στρατηλάτης και διαπολιτιστής, ο μοναδικός άνθρωπος που πέτυχε τόσα πολλά σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, είχε περάσει ήδη στην Ιστορία σαν ”Μέγας” κλείνοντας με τον θάνατό του σε ηλικία 33 ετών (13 Ιουνίου 323 π Χ) τον κύκλο της εποχής του κλασικού ελληνικού κόσμου μετά από απίστευτα στρατιωτικά και εκπολιτιστικά επιτεύγματα!
Στο πρόσωπό του έκτοτε οι θρύλοι και οι παραδόσεις του ελληνικού λαού βρήκαν το ιδεατό της φαντασίας και των ανεκπλήρωτων οραμάτων. Τον ένα και μοναδικό, που κρατάει ζωντανό το άπιαστο και το ανεξερεύνητο, το μαγικό και το χαρισματικό.
Το σύμβολο ενός κόσμου υπερβατικού που έκλεισε για πάντα στην αγκαλιά του την Κυνάνη. Την ”Κύνα” (όπως την αποκαλούσε χαϊδευτικά ο Αλέξανδρος), η οποία ”πέταξε” με το άτι της στα ”Ύδατα της Στυγός” παρακαλώντας τη θεά να προλάβει να δώσει το αθάνατο νερό στον αδελφό της:
– Στάλα στάλα αναβλύζει μέσα απ’ το γυμνό το βράχο στοιχειωμένο μου νερό, που κρατάς βυθισμένες τις μοχθηρές ψυχές των ανθρώπων. Αχ και να μπορούσα να πάρω μια σταγόνα σου μόνο, για να κάνω αθάνατο τον Αλέξανδρο!
Την Κύνα με την μεγάλη καρδιά, που – μη αντέχοντας τον πόνο από τον χαμό του – μεταμορφώθηκε σε γοργόνα η οποία, μ’ έναν ατέλειωτο και σπαρακτικό θρήνο, διατρέχει έκτοτε τις θάλασσες του Ελλησπόντου και του Αιγαίου και σταματάει το κλάμα της μόνο όταν πάρει θετική απάντηση απ’ τους περαστικούς ναυτικούς για την τύχη του αδελφού της:
Κι αυτήν την ερωταπόκριση με την Κυνάνη την ζουν διαισθητικά ακόμα κάποιες μαγικές νύχτες οι ευαίσθητες, ταξιδιάρικες ψυχές Ελλήνων, σαν εκείνη του ελαφροῒσκιωτου ήρωα του Καρκαβίτσα στο διήγημά του ”Η Γοργόνα”.
Η ”Γοργόνα” που την είδε να ξεπετάγεται μπροστά του (μια νύχτα που ”αρμένιζε μισοκάναλα με το μπρίκι του Καπετάν Φαράση”) ρωτώντας τον με αγωνία:
– Ναύτη-καλεναύτη, ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος;
Για να τη δει να μεταμορφώνεται σε ”φοβερό σίχαμα”, ”Κύκλωπα με λεπιοντυμένο το μισό κορμί” και ”ζωντανά φίδια τα μεταξόμαλλά της”, όταν της απάντησε απερίσκεπτα και καγχαστικά:
– Τώρα, Κυρά μου!… Τώρα βασιλιάς Αλέξανδρος! Ούτε το χώμα του δε βρίσκεται στη γη…
Κι ύστερα να την ξαναδεί να γίνεται πάλι χιλιόμορφη κόρη, όταν έμφοβος συνειδητοποίησε ποια είχε απέναντί του και ”τρανοφώναξε με λυμένα γόνατα”:
– Όχι, Κυρά, ψέματα!.. Ζει και βασιλεύει και τον κόσμο κυριεύει!
Ζει και βασιλεύει στις καρδιές και τα όνειρα αναρίθμητων Ελλήνων και ξένων, τουλάχιστον…
Ιστορία - Πολιτισμός
GRİP YÜZÜNDEN LİVERA’DA OKULLAR KAPANDI – Κρούσματα γρίπης στη Ματσούκα
Ιστορία - Πολιτισμός
Τί συμβολίζει η σημαία των Κούρδων
Οι Κούρδοι μπορούν να πούμε ότι έχουν μεγαλύτερη ιστορική παρουσία στην περιοχή, ενώ η παρουσία των Τούρκων έγινε πιο έντονη αργότερα στην ιστορία με τις μεταναστεύσεις και τους κρατικούς σχηματισμούς τους.
Αρχαία Κουρδικά βασίλεια και κοινωνίες είναι γνωστό ότι υπήρχαν στην περιοχή, με ιστορικές αναφορές να χρονολογούνται από τον 9ο-11ο αιώνα π.Χ. Αρχαίοι Κουρδικοί πολιτισμοί είχαν ρίζες στην περιοχή πολύ νωρίτερα.
Οι Τούρκοι έχουν την καταγωγή τους από την Κεντρική Ασία (από τη Μογγολία). Ξεκίνησαν τη μετανάστευσή τους προς τα δυτικά μπαίνοντας στην Ανατολία σε σημαντικούς αριθμούς γύρω στον 11ο αιώνα μ.Χ. με την ίδρυση της Αυτοκρατορίας των Σελτζούκων. Η Οθωμανική Αυτοκρατορία, η οποία ήταν κυρίως Τουρκική, εμφανίστηκε αργότερα και διήρκεσε μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα με την οποία ξεκίνησε η γενοκτονία των Αρμενίων, των Ελλήνων και των Κούρδων αργότερα με σκοπό την εθνοτική εκκαθάριση των ανθρώπων από την πατρογονική τους πατρίδα.
Οι Κούρδοι χρησιμοποιούν το σύμβολο του ήλιου εδώ και 12.000 χρόνια. Η κουρδική σημαία έχει έναν ήλιο με 21 γραμμές που είναι το σύμβολο των θρησκειών του Ευζιδίου και του Ζωροαστρισμού.
Hurrians = Ez îd î
Γούτιανοι = Ζωροάστροι
Η κουρδική σημαία θεωρείται αμαρτία στα αραβικά βιβλία επειδή δείχνει σύμβολα των κουρδικών θρησκειών και όχι των αραβικών.
Το έτος 800 ξεκίνησε η αραβική εισβολή στη Μεσοποταμία, μετέτρεψαν με τη βία τους περισσότερους Κούρδους στο Ισλάμ, αλλά κάποιοι Κούρδοι δεν προσηλυτίστηκαν και είναι Ez îd î.
-
Αθλητικά2 μήνες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Αναλύσεις3 μήνες πριν
Η Αθήνα παραδίδει τη Θράκη
-
Ενδιαφέροντα1 μήνα πριν
Αποκάλυψη του ηθοποιού Κωστή Σαββιδάκη! Κόπηκε ταινία στην Ελλάδα από φεστιβάλ επειδή προέβαλλε την Ορθοδοξία
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Αρμενική Εθνική Επιτροπή Ελλάδος: Μόνον 12 Έλληνες ευρωβουλευτές υπέγραψαν την δήλωση αιτημάτων προς το Αζερμπαϊτζάν, εν όψει της COP29.
-
Αθλητικά2 μήνες πριν
Πονάει η λέξη ελευθερία! Οι Τούρκοι ζητούν τιμωρία της Ανόρθωσης για πανό με μήνυμα απελευθέρωσης της Κύπρου σε ματς με τη Μπούρσασπορ
-
Ενδιαφέροντα2 μήνες πριν
Σε νέα φάση η εξερεύνηση του Διαστήματος! Οι Ιάπωνες έστειλαν ξύλινο δορυφόρο
-
Πολιτική2 μήνες πριν
Κοτζιάς: Χρειάζεται να δυναμώσουν οι φωνές για την Κύπρο και η στήριξη της Ελλάδας