Οι δασμοί έρχονται εν μέσω ανησυχιών των ΗΠΑ σχετικά με την “πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα” της κινεζικής παραγωγής
Των By Noah Gordon και Milo McBride
Την προηγούμενη εβδομάδα, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε μια σειρά νέων εμπορικών δασμών σε κινεζικές εισαγωγές, συμπεριλαμβανομένων ηλεκτρικών οχημάτων (EVs), μπαταριών ιόντων λιθίου, ορισμένων τύπων μαγνητών καθώς και των κρίσιμων ορυκτών, χάλυβα και αλουμινίου.
Οι δασμοί, οι οποίοι περιλαμβάνουν επίσης προϊόντα στους τομείς της ιατρικής και των υποδομών, έρχονται εν μέσω ανησυχιών των ΗΠΑ σχετικά με την “πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα” της κινεζικής παραγωγής. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής στην Ουάσιγκτον φοβούνται ότι τα υψηλά επίπεδα κινεζικής παραγωγής πνίγουν τις προσπάθειες των ΗΠΑ να επεκτείνουν την εγχώρια παραγωγή πράσινων προϊόντων, είτε έτοιμων προϊόντων, όπως ηλιακούς συλλέκτες ή μπαταρίες EV, είτε τις εισροές επεξεργασμένων ορυκτών. Οι δασμοί θα επηρεάσουν αναμφίβολα τις προσπάθειες των ΗΠΑ να αναπτύξουν μια βάση παραγωγής EV, με πιθανές επιπτώσεις στην καθαρή ενέργεια.
Γιατί τώρα;
Δεδομένου ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να προωθήσει νέα νομοθεσία για το κλίμα στο Κογκρέσο πριν από τις εκλογές του Νοεμβρίου, χρησιμοποιεί την εκτελεστική εξουσία επί του εμπορίου για να υποστηρίξει την πολιτική της για την καθαρή ενέργεια. Ο Λευκός Οίκος λέει ότι θέτει αυτούς τους δασμούς για να “προστατεύσει τους Αμερικανούς εργαζομένους και επιχειρήσεις”, όχι από την υπερβολική ζέστη ή την άνοδο της θάλασσας, αλλά από την απώλεια θέσεων εργασίας στη μεταποίηση έως την “άδικα” επιδοτούμενη παραγωγή στο εξωτερικό και από την υπερβολική εξάρτηση από μια αντίπαλη δύναμη για τις σύγχρονες τεχνολογίες.
Ο πρωταρχικός στόχος των δασμών είναι να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ καθώς στρέφεται προς την ηλεκτροκίνηση. Επιβάλλουν τέλος 100% στα κινεζικά EV, παρά το ελάχιστο μερίδιο αγοράς τους στις ΗΠΑ, για να αποτρέψουν τον πιθανό κορεσμό της αγοράς. Επιπλέον, έχουν σχεδιαστεί για να ενθαρρύνουν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων των ΗΠΑ να προμηθεύονται εξαρτήματα – συμπεριλαμβανομένων μαγνητικών κινητήρων, μπαταριών και ορισμένων κρίσιμων ορυκτών – από μη Κινέζους προμηθευτές.
Η πολιτική αυτή χρησιμεύει επίσης ως πολιτικό μήνυμα της τρέχουσας κατεύθυνσης της Ουάσιγκτον, ιδιαίτερα επιβεβαιώνοντας την προτίμηση της κυβέρνησης Μπάιντεν για εγχώριες μπαταρίες EV σε αντίθεση με φθηνότερες κινεζικές εναλλακτικές λύσεις. Συγκεκριμένα, η συμπερίληψη των δασμών στους μόνιμους μαγνήτες υπογραμμίζει τη σημασία αυτού του προϊόντος στα ηλεκτρικά οχήματα και τις αμυντικές τεχνολογίες, ενώ αντιμετωπίζει ένα κενό στις επιδοτήσεις του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) της διοίκησης.
Οι δασμοί δεν είναι ολοκληρωμένοι και δεν καλύπτουν κάθε τομέα όπου οι Ηνωμένες Πολιτείες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις κινεζικές εισαγωγές—όπως τα ηλιακά πάνελ, όπου οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν μόνο ένα εργοστάσιο υπό κατασκευή και η Κίνα ελέγχει τουλάχιστον το 97% της παγκόσμιας παραγωγής. Η εστίαση εδώ είναι στα οχήματα, τις μπαταρίες και στις επερχόμενες εκλογές.
Η λογική της Ουάσινγκτον
Ο στόχος των δασμών είναι να καταστήσουν ακριβότερες τις κινεζικές τεχνολογίες καθαρής ενέργειας, γεγονός που επιβραδύνει την ανάπτυξή τους και, ελπίζει η Ουάσιγκτον, δίνει στις Ηνωμένες Πολιτείες χρόνο να φτάσουν τους ηγέτες της κινεζικής αγοράς. Κινέζοι κατασκευαστές όπως η BYD κατασκευάζουν οχήματα με μπαταρίες που είναι πολύ φθηνότερα από τα αντίστοιχα αμερικανικής κατασκευής -λιγότερο από 20.000 $, σε σύγκριση με μέσο όρο άνω των 50.000 $ στις ΗΠΑ – και συχνά έχουν και καλύτερες επιδόσεις. Οι Αμερικανοί δεν οδηγούν κινεζικά αυτοκίνητα: τα κινεζικής κατασκευής EV υπόκεινταν ήδη σε δασμούς 27,5% και μόνο περίπου 10.000 εισήχθησαν πέρυσι. Τώρα, η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει διασφαλίσει ότι αυτά τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα δεν θα έχουν παρουσία στις ΗΠΑ στο άμεσο μέλλον, κάτι που πιθανότατα θα οδηγήσει τους Αμερικανούς να καίνε περισσότερη βενζίνη και να εκπέμπουν περισσότερα αέρια θερμοκηπίου.
Και όμως είναι επίσης σημαντικό να λάβουμε υπόψη την πολιτική της απαλλαγής από τον άνθρακα. Δεδομένου ότι πολλά από τα εμπόδια στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι πολιτικά, όπως η δυσκολία λήψης αδειών σχεδιασμού για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή επεκτάσεις δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας, λύσεις που εστιάζουν στην πολιτική και όχι στο κόστος των πράσινων αγαθών ενδέχεται να έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο. Για παράδειγμα, το μεγαλύτερο μέρος του κόστους για ένα ηλιακό έργο αφορά κεφάλαιο, εργατικό δυναμικό και διοίκηση και όχι τα ίδια τα ηλιακά στοιχεία. Εάν οι ηλιακοί συλλέκτες παράγονται στις Ηνωμένες Πολιτείες και δεν συνδέονται είτε με απώλεια θέσεων εργασίας στη μεταποίηση είτε με την αντικατάσταση ορυκτών καυσίμων που παράγονται στις ΗΠΑ με καθαρή τεχνολογία και ορυκτά κινεζικής κατασκευής, αυτά τα έργα ενδέχεται να έχουν περισσότερες πιθανότητες ευρείας υιοθέτησης.
Θα χρειαστεί χρόνος για να γίνει εμφανής ο πλήρης αντίκτυπος αυτών των δασμών για το κλίμα, αλλά αυτό που είναι ξεκάθαρο τώρα είναι ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν είναι ο μόνος παράγοντας εδώ και ο υπόλοιπος κόσμος θα ανταποκριθεί.
Η απάντηση της Κίνας
Το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών έχει ήδη ανακοινώσει ότι “θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να προστατεύσει τα νόμιμα δικαιώματά του” και το Υπουργείο Εμπορίου (MOFCOM) έκρινε ότι η κίνηση είναι επιζήμια για τον διάλογο ΗΠΑ-Κίνας για το κλίμα.
Η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Τζάνετ Γέλεν δήλωσε ότι “ελπίζει” ότι δεν θα υπάρξει σημαντική κινεζική απάντηση και ότι οποιαδήποτε απάντηση “θα πρέπει να στοχεύει στις ανησυχίες μας και όχι σε ευρεία βάση”. Το Πεκίνο πιθανότατα θα χρειαστεί να βρει μια ισορροπία για να αποφύγει να τρομάξει άλλους εμπορικούς εταίρους, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στην Ευρώπη που εφαρμόζουν τις δικές τους (αν και λιγότερο επιθετικές) στρατηγικές. Εάν η Κίνα προχώρησε σε χειρουργική απάντηση – αντί για κάποια εξτρεμιστικά μέτρα που προωθούνται στα κρατικά μέσα ενημέρωσης, όπως η πώληση ομολόγων του αμερικανικού δημοσίου ή η θέσπιση περιορισμών στις εισαγωγές σε αμερικανικά αγροτικά προϊόντα – υπάρχουν ορισμένες ενδείξεις για το πού μπορεί να στοχεύει.
Ορισμένες από αυτές τις ενδείξεις προέρχονται από τις προηγούμενες κινήσεις της Κίνας να προετοιμαστεί για εμπορική σύγκρουση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους συμμάχους τους. Πέρυσι, η MOFCOM εξέδωσε τις προϋποθέσεις αδειών εξαγωγής για ορυκτά όπως γάλλιο, γερμάνιο και γραφίτης—εισροές που χρησιμοποιούνται σε ημιαγωγούς και μπαταρίες ιόντων λιθίου. Αυτό ήταν κυρίως μια άσκηση χαρτογράφησης για να κατανοήσουμε πού οι Κινέζοι εξαγωγείς έστελναν αυτά τα ορυκτά και το Πεκίνο δεν εμπόδιζε ουσιαστικά σημαντικούς αριθμούς πωλήσεων. Ωστόσο, η MOFCOM θα μπορούσε τώρα να σταματήσει να χορηγεί άδειες εξαγωγής για πωλήσεις γραφίτη σε κατασκευαστές μπαταριών και αυτοκινήτων στις ΗΠΑ. Η MOFCOM έχει επίσης στο παρελθόν επιβάλει απαγόρευση εξαγωγών για εξοπλισμό που χρησιμοποιείται για την κατασκευή ηλιακών προϊόντων.
Άλλες ενδείξεις προέρχονται από τους ίδιους τους δασμούς των ΗΠΑ. Καθυστερώντας την εφαρμογή ορισμένων δασμών -όπως αυτά για τον γραφίτη, που δεν ισχύουν μέχρι το 2026, ή για τον εξοπλισμό παραγωγής ηλιακής ενέργειας, που εξαιρούνταν ρητά- η Ουάσινγκτον σηματοδοτεί τι θέλει να συνεχίσει να εισάγει από το Πεκίνο προς το παρόν. Το ερώτημα είναι αν η Κίνα θα επιτρέψει στις Ηνωμένες Πολιτείες να συνεχίσουν να το κάνουν.
Η Κίνα θα μπορούσε να ορίσει τυχόν περιορισμούς στον εξοπλισμό που χρησιμοποιείται για την κατασκευή ηλιακών προϊόντων, ωστόσο, το Πεκίνο έχει ήδη απαγορεύσει την εξαγωγή των μηχανημάτων που χρησιμοποιούνται για την επεξεργασία ορυκτών σπάνιων γαιών, υπονομεύοντας τις προσπάθειες της Δύσης -ιδιαίτερα του Πενταγώνου- να κλιμακώσει τη δημιουργία εναλλακτικών εγκαταστάσεων.
Ενώ η κινεζική κυβέρνηση σχεδιάζει τις απαντήσεις της στους νέους δασμούς, οι κινεζικές εταιρείες θα βρουν πώς να τους αποφύγουν. Μια επιλογή είναι το άνοιγμα εργοστασίων στο εξωτερικό ή η αλλαγή δρομολόγησης προϊόντων μέσω τρίτων χωρών. Οι Κινέζοι εξαγωγείς το κάνουν ήδη, παράγοντας ηλιακούς συλλέκτες με προορισμό τις ΗΠΑ στη Νοτιοανατολική Ασία ή αναπτύσσοντας εγκαταστάσεις μπαταριών σε χώρες ευθυγραμμισμένες με το ελεύθερο εμπόριο των ΗΠΑ, όπως η Νότια Κορέα και το Μαρόκο, σε μια προσπάθεια να πληρούν τις προϋποθέσεις για επιδοτήσεις του IRA. Η BYD σχεδιάζει ήδη να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο στο Μεξικό, όπου θα μπορούσε να αποφύγει τους δασμούς ειδικά για την Κίνα — και ίσως όλους τους δασμούς. Μια άλλη επιλογή είναι να συνάψει κοινοπραξίες με αυτοκινητοβιομηχανίες με έδρα τις ΗΠΑ, εάν το επιτρέψει η πολιτική των ΗΠΑ.
Η θέση της Ευρώπης
Το θέμα της κινεζικής πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας βρισκόταν ήδη στο ραντάρ της Ευρώπης: η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκεται στη μέση μιας έρευνας για επιδοτούμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα. Οι Βρυξέλλες φέρεται να εξετάζουν το ενδεχόμενο επιβολής δασμών από 15-30% στα κινεζικής κατασκευής EV, αν και ο Όμιλος Rhodium προειδοποιεί ότι τα προτεινόμενα επίπεδα δεν θα ήταν αρκετά για να αποτρέψουν τους ευρωπαίους καταναλωτές, δεδομένων των σημαντικών κινεζικών πλεονεκτημάτων κόστους. Τα κινεζικής κατασκευής EV αναμένεται να αντιπροσωπεύουν το 25% της αγοράς EV της ΕΕ φέτος.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές που δεν μπορούν να εξάγουν στις Ηνωμένες Πολιτείες θα αναζητήσουν πελάτες στην Ευρώπη, υπονομεύοντας περαιτέρω τη φιλοδοξία της Ευρώπης να παράγει η ίδια αυτά τα προϊόντα. Αυτή η δυναμική αποδείχθηκε πρόσφατα στον ηλιακό τομέα. Το 2018, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ινδία άρχισαν να επιβάλλουν σημαντικά εμπόδια στην αγορά κινεζικών ηλιακών προϊόντων, προκαλώντας υπερβολή και συσσώρευση στην ευρωπαϊκή αγορά. Μέχρι το 2024, ο παραγωγός πολυπυριτίου της Νορβηγίας και η τελευταία μονάδα παραγωγής ηλιακής ενέργειας της Γερμανίας είχαν κλείσει. Η ελβετική εταιρεία Meyer Berger, η οποία κατείχε το ηλιακό εργοστάσιο, είπε ότι θα επικεντρωθεί στα εργοστάσια της στις ΗΠΑ – τα οποία είναι επιλέξιμα για επιδοτήσεις του IRA – ενώ ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας παραπονέθηκε ότι ο αθέμιτος κινεζικός ανταγωνισμός είχε ουσιαστικά εξαλείψει τη σκληρή δουλειά του.
Με την ώθηση της Ουάσιγκτον κατά των κινεζικών μπαταριών, ο αναπτυσσόμενος τομέας των μπαταριών της Ευρώπης θα μπορούσε να αντιμετωπίσει μια κατάσταση όπου τα κινεζικά προϊόντα αποτιμούν ορισμένες από τις ισχυρές εξελίξεις στις σκανδιναβικές χώρες, τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ανατολική Ευρώπη. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε πρόσφατα νομοθεσία για την παροχή κινήτρων για την εγχώρια παραγωγή καθαρής τεχνολογίας, αλλά οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής στις Βρυξέλλες θα πρέπει να ενεργήσουν γρήγορα και με διορατικότητα για να διασφαλίσουν ότι η βιομηχανία μπαταριών τους δεν θα έχει την ίδια μοίρα με τη βιομηχανία ηλιακής ενέργειας.
Οι άλλες χώρες
Για τον υπόλοιπο κόσμο, οι κυρώσεις μπορούν να αποτελέσουν μια ευκαιρία. Οι εξαγωγείς σε χώρες εκτός της Κίνας έχουν τώρα λιγότερο ανταγωνισμό για πωλήσεις στην αγορά των ΗΠΑ: παραδείγματα περιλαμβάνουν Καναδούς και Αυστραλούς παραγωγούς ορυκτών και Ινδούς παραγωγούς ηλιακής ενέργειας. Οι χώρες που δεν σχεδιάζουν να παράγουν τις δικές τους μπαταρίες ή ηλιακούς συλλέκτες δεν χρειάζεται πλέον να ανταγωνίζονται τους καταναλωτές των ΗΠΑ που θέλουν να αγοράσουν από την Κίνα.
Αλλά άλλες περιοχές ή χώρες που θέλουν να αναπτύξουν εγχώρια πράσινη παραγωγή θα αντιμετωπίσουν τώρα πρόσθετη πίεση από φθηνότερες κινεζικές εισαγωγές. Θα αντιμετωπίσουν τις δικές τους δύσκολες επιλογές για τα τιμολόγια.
Για εκείνες τις χώρες που χαίρονται να εισάγουν φθηνά αγαθά και δεν έχουν σχέδια να δημιουργήσουν τις δικές τους βάσεις παραγωγής, αυτοί οι δασμοί στις ΗΠΑ θα μπορούσαν να είναι ευλογία. Η Κίνα εξακολουθεί να θέλει να πουλήσει αυτά τα αγαθά, αλλά οι Αμερικανοί θα είναι λιγότερο πιθανό να τα αγοράσουν.
Διαβάστε το άρθρο στην αρχική του δημοσίευση εδώ.
Απόδοση-Επιμέλεια: Νικόλας Σαπουντζόγλου
Αναδημοσίευση από το capital.gr