Αναλύσεις
Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Τουρκικές αποβατικές ασκήσεις κοντά στη Σάμο και ενίσχυση της βάσης του Ακσάζ με υποβρύχια
Το τουρκικό «όχι» και η ευκαιρία του Προέδρου για εναλλακτική στρατηγική μέσω ΕΕ – Πώς οι Τούρκοι σχεδιάζουν την πολιτική των κανονιοφόρων στην Κύπρο και πώς μπορεί να οικοδομηθεί αποτροπή μέσω Βρυξελλών
Η Τουρκία διενήργησε πριν από λίγα 24ωρα στο πλαίσιο της άσκησης Έφεσος 2, αποβατικές ασκήσεις βορείως της Σάμου (βλ. δορυφορική φωτογραφία 21ης Μαΐου). Και όλα αυτά, ενώ υπάρχει ο ισχυρισμός ότι είναι ήρεμα τα νερά στο Αιγαίο. Η Άγκυρα όμως, συνεχίζει τις προκλήσεις, τις οποίες επιμελώς επιδιώκουν Αθήνα και Λευκωσία να αποκρύβουν. Πέραν των αποβατικών ασκήσεων οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις ενίσχυσαν τη ναυτική βάση του Ακσάζ με άλλα δύο υποβρύχια. Από δύο, τα υποβρύχια έχουν αυξηθεί σε τέσσερα και μαζί με τις νέες υποδομές στη Βάση της Μερσίνας και την πρόθεση για την εγκατάσταση των ραντάρ επιτήρησης στον Απόστολο Ανδρέα, η Άγκυρα αποκαλύπτει τμήμα των ευρύτερων στρατηγικών της σχεδιασμών, που είναι συναφείς με την Κύπρο και την Ελλάδα, ακόμη και με αυτή την επανέναρξη των συνομιλιών, από τη μια, και του ελλαδοτουρκικού διαλόγου, από την άλλη.
Πώς μπορεί να συνδεθεί Κυπριακό και τουρκική πολιτική εντός της ΕΕ
Πώς αντιστρέφεται η αξίωση για δύο κράτη με την αναγνώριση της ΚΔ
Η αποχώρηση του Αττίλα…
Ποιοι είναι αυτοί οι σχεδιασμοί; Πρώτον, δεν έχει πρόθεση για την πλήρη αποχώρηση του στρατού της από την Κύπρο, διότι συνιστά αναπόσπαστο τμήμα της Γαλάζιας Πατρίδας και της τουρκικής λίμνης από τη Μαρμαρίδα έως την Αλεξανδρέττα, όπου βρίσκεται η τρίτη ναυτική βάση μετά από εκείνες του Ακσάζ και της Μερσίνας. Οι τουρκικές προθέσεις εκτείνονται και στις νότιες θάλασσες της Κύπρου. Και αυτό είναι εμφανές από τις αξιώσεις της Άγκυρας στην ΑΟΖ, αλλά και από τα δύο πρόσθετα υποβρύχια στο Ακσάζ και τα ραντάρ επιτήρησης στην Καρπασία.
Υποβρύχια, UAV και κουμάντο
Ως προς τας υποβρύχια, θα ήταν δυνατό να επισημανθούν τα ακόλουθα: Α) Αυξάνονται οι χρόνοι περιπολίας. 2) Είναι ευκολότερος ο θαλάσσιος έλεγχος. Γ) Αποκτάται νέο στην περιοχή μας τουρκικό πλεονέκτημα, που είναι συναφές με τους ευρύτερους στρατηγικούς σχεδιασμούς της Άγκυρας. Εφόσον η Ελλάδα και η Κύπρος δεν διαθέτουν στην περιοχή σκάφη επιφανείας ή/και αεροσκάφη με ανάλογα ηλεκτρονικά όργανα, τα τουρκικά υποβρύχια δρουν και μπορούν να αλωνίζουν. Σε συνδυασμό με το σύνολο των τουρκικών δυνάμεων και βάσεων, η Άγκυρα στέλνει στους συμμάχους και δη στο ΝΑΤΟ μήνυμα ότι αυτή κάνει κουμάντο.
Ως προς τα ραντάρ στην Καρπασία, θα μπορούσαν να επισημανθούν τα ακόλουθα: Πρώτον, αυξάνεται η επιτήρηση και η έγκαιρη προειδοποίηση σε μια ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου. Και αυτό γίνεται σε συνδυασμό με εικόνες από τα ραντάρ πλοίων και από τα UAV (Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη).
Δεύτερον, εξασφαλίζεται πλήρης κυριαρχία στην ανατολική Μεσόγειο και απομόνωση της Κύπρου σε περίπτωση κρίσης από θαλάσσης και αέρος, στη λογική και πρακτική εφαρμογή της πολιτικής των Κανονιοφόρων. Και αυτό μπορεί να γίνει, διότι η Άγκυρα έχει μεγάλο όγκο Ναυτικών Δυνάμεων από την περιοχή της Ρόδου προς την Κύπρο, έναντι μηδαμινών κυπριακών και μηδενικών ελλαδικών. Άρα, ο τουρκικός στόχος είναι η αποκοπή της Κύπρου από την Ελλάδα στη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος, Ρόδος, για να κλείσει τις νότιες πύλες του Αιγαίου και να εξουδετερώσει τις πιθανότητες ανεφοδιασμού ή άλλης στήριξης προς την Κύπρο σε περίπτωση κρίσης.
Δόγματα και Τουρκία
Εφόσον δεν υπάρχει μόνιμος ελληνικός στολίσκος στην Κύπρο και εφόσον η Κύπρος δεν φροντίζει να εξοπλιστεί στη θάλασσα, όπου η έκτασή της είναι έντεκα φορές μεγαλύτερη από την ξηρά, τότε θα πρέπει να μετακινηθούν δυνάμεις από την Ελλάδα προτού κλιμακωθεί η κρίση. Πώς, όμως, να γίνει μετακίνηση δυνάμεων όταν το υφιστάμενο δόγμα έχει ως εξής: η Κύπρος δεν είναι πια casus belli από πλευράς Ελλάδας, η οποία θα δράσει αναλόγως των άλλων χώρων όπου η κρίση θα εξελιχθεί, όπως π.χ. το Αιγαίο και η Θράκη. Και συμβαίνουν αυτά, διότι το Δόγμα του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου έχει μπει στο ράφι και, διότι, κυρίως το ΑΚΕΛ, αλλά και αρκετά στελέχη του ΔΗΣΥ, είναι αντίθετα σε μια τέτοια εξέλιξη, γεγονός που προσφέρει και στους εν Αθήναις άλλοθι. Γεωστρατηγικά και γεωπολιτικά κερδισμένη είναι η Τουρκία. Διότι η ισχύς είναι κεντρικός πυλώνας της διπλωματίας. Πώς, λοιπόν, αναμένουν ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης και η Αθήνα να αλλάξει στάση η Τουρκία, να πάει σε συνομιλίες και να είναι διαλλακτική όταν ελέγχει, δια της ισχύος, τον χώρο μας και όταν δεν έχει κόστος από την ΕΕ ή από τις ΗΠΑ; Και γιατί να έχει, όταν η κυπριακή Κυβέρνηση υπόσχεται δώρα στην Τουρκία εντός της ΕΕ, εάν πάει στις συνομιλίες; Κλασικός εξευμενισμός που οδήγησε το Κυπριακό στη διολίσθηση και στη σαλαμοποίηση.
Κανόνες αποτροπής μέσω της ΕΕ
Ερώτημα: Εφόσον ο Τατάρ και η Τουρκία επιμένουν ότι, για να αρχίσουν εκ νέου συνομιλίες, θα πρέπει να γίνει δεκτή η ισότιμη κυριαρχία που οδηγεί στα δύο κράτη, γιατί η Λευκωσία και η Αθήνα επιμένουν στην εξευμενιστική πολιτική, δηλαδή των δώρων εντός της ΕΕ προς την Άγκυρα, όπως είναι η κατάργηση της βίζας σε Τούρκους πολίτες και η αναβαθμισμένη τελωνειακή ένωση; Γιατί δεν αλλάζει ρότα η πολιτική μας, στην εξής βάση:
- Ουδεμία αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης της Τουρκίας με την ΕΕ μπορεί να επέλθει, εάν η Άγκυρα δεν εφαρμόσει με την Κυπριακή Δημοκρατία την υφιστάμενη τελωνειακή ένωση. Από την τρέχουσα κατάσταση δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, καθότι τα κυπριακά προϊόντα απαγορεύεται να εξαχθούν στην Τουρκία, ενώ τα τουρκικά εισάγονται στην Κύπρο, αφού περνούν εντός της κοινής αγοράς. Επί τούτου, υπέχει ευθύνη η Επιτροπή ως η αρμόδια Αρχή ελέγχου για την εφαρμογή της τελωνειακής ένωσης και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς. Ευθύνη όμως και δικαιώματα έχει και η Κυριακή Δημοκρατία, της οποίας τα έννομα συμφέροντα πλήττονται. Ως εκ τούτου, δύναται να στραφεί προς την Επιτροπή για να εφαρμοστεί η τελωνειακή ένωση. Άλλωστε, αυτή θα είναι μια κίνηση στη λογική της οποίας η Τουρκία θα δείχνει την πρόθεσή της ότι μπορεί να αρχίσουν συνομιλίες.
- Επιβολή μορφής στρατιωτικού εμπάργκο προς την Τουρκία, εφόσον δεν αρχίσει την αποχώρηση των στρατευμάτων της από την Κύπρο. Και εδώ είναι που θα πρέπει να γίνει η σύνδεση της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία με την κατοχή της Κύπρου. Το ΕΛΚ (Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα), για παράδειγμα, δια του Προέδρου του Μάνφρεντ Βέμπερ είχε ταχθεί δημόσια υπέρ ενός τέτοιου μέτρου.
- Την παροχή στρατιωτικού υλικού από τις χώρες της ΕΕ προς την Κυπριακή Δημοκρατία για να υπάρχει αξιόπιστη αποτροπή στο μοντέλο της Ουκρανίας. Άλλωστε, τα κατεχόμενα εδάφη της Κυπριακής Δημοκρατίας είναι και εδάφη της ΕΕ.
- Τη συμπερίληψη εντός των συμπερασμάτων της ΕΕ παραγράφου που θα αναφέρει ότι, σε περίπτωση νέας τουρκικής επίθεσης σε βάρος της Κύπρου ή της Ελλάδας, ενεργοποιείται αυτόματα το άρθρο 42,7 των Συνθηκών, που στηρίζεται στην αλληλεγγύη των κρατών μελών και την παροχή από αυτά στρατιωτικής υποστήριξης προς το κράτος που δέχεται την επίθεση.
Ποιος αναγνωρίζει ποιον;
Θα μπορούσαν να διατυπωθούν και άλλες θέσεις επί τη βάσει των οποίων να συνδεθεί το Κυπριακό με την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας στην ΕΕ χωρίς δώρα, αλλά με την εκπλήρωση των τουρκικών υποχρεώσεων, όπως είναι η αντιδήλωση της 21ης Σεπτεμβρίου του 2025, που τονίζει ότι η αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία είναι προϋπόθεση της ενταξιακής της πορείας. Εφόσον, λοιπόν, η Άγκυρα επιμένει ότι η Κυπριακή Δημοκρατία είναι εκλιπούσα, το πιο λογικό που μπορεί να ειπωθεί είναι ότι ουδένα τουρκικό βήμα μπορεί να γίνει εντός της ΕΕ, εάν η Άγκυρα δεν αναγνωρίσει την Κυπριακή Δημοκρατία, η οποία ως ενιαίο κράτος εντάχθηκε στην Ένωση και όχι ως ομόσπονδο ή συνομόσπονδο πολιτειακό σύστημα. Το δε κεκτημένο ανεστάλη στο βόρειο τμήμα, λόγω κατοχής και ένεκα του ότι η νόμιμη Κυβέρνηση και το νόμιμο κράτος δεν μπορούν να ασκούν αποτελεσματικό έλεγχο. Για την εφαρμογή του χρειάζεται ομοφωνία, δηλαδή η σύμφωνη γνώμη της Κυπριακής Δημοκρατίας. Οπότε, εάν οι Τουρκοκύπριοι και η Τουρκία θέλουν λύση, καθώς και εφαρμογή του κεκτημένου (αρχικά μέσω της επιστροφής της πόλης της Αμμοχώστου), αυτοί είναι που θα πρέπει να αναγνωρίσουν την Κυπριακή Δημοκρατία και όχι εμείς το ψευδοκράτος. Διότι, είναι οι νόμοι του νόμιμου κράτους που είναι νόμοι της ΕΕ που θα πρέπει να εφαρμοστούν και όχι του παράνομου ψευδοκράτους.
Η ουτοπία και ο ρεαλισμός του εξευμενισμού
Ας μην λένε, λοιπόν, η Κυβέρνηση και το λοιπό κομματικό κατεστημένο ότι δεν υπάρχει εναλλακτική στρατηγική και επιλογές μέσω της ΕΕ. Βεβαίως, υπάρχει η μόνιμη επωδός, όπως η γνωστή: «Μα, αυτά δεν γίνονται»… Ερώτημα: Η δική τους πολιτική, εδώ και 50 χρόνια, πού μας οδήγησε; Προς τα δύο κράτη! Ναι ή όχι; Όποτε τους συμφέρει, είναι Ευρωπαϊστές, όποτε δεν τους συμφέρει, βάζουν στο ράφι το νομικό και πολιτικό πλαίσιο λύσης του Κυπριακού, όπως το καθορίζουν οι αρχές και αξίες της ΕΕ, και αναφέρονται στον δήθεν ρεαλισμό, που αποδεικνύεται ουτοπία. Και, για να γίνει ρεαλισμός, πρέπει να υποκύψουμε στην Τουρκία. Δεν είμαστε πολύ μακριά από μια τέτοια εξέλιξη, καθότι, στη λογική του εξευμενισμού, η ηγεσία μας προσεγγίζει και υιοθετεί τις προηγούμενες τουρκικές θέσεις, τις οποίες μετατρέπει σε δική της σημαία, όπως συνέβη με την ομοσπονδία των δύο ισότιμων συνιστώντων κρατών με πολιτική ισότητα, επί της οποίας πατά η Άκυρα για να αξιώσει την ισότιμη κυριαρχία και τα δύο κράτη…
Η συγκεκριμένη δορυφορική φωτογραφία της 21ης Μαΐου είναι αδιάψευστος μάρτυρας τού τι συμβαίνει πίσω από τη λεγόμενη νέα ελλαδοτουρκική επαναπροσέγγιση και τα «ήρεμα νερά». Οι Τούρκοι δεν ενισχύουν μόνο τη βάση στο Ακσάζ με υποβρύχια, αλλά προχωρούν και στο πλαίσιο της άσκησης Έφεσος 2 σε αποβατικές ασκήσεις 30 χιλιόμετρα από τη Σάμο. Πού, άραγε, στοχεύουν, εκτός από τα νησιά του Αιγαίου; Κατά τα άλλα, είναι… ήρεμα τα νερά.
Δορυφορική φωτογραφία της σύγχρονης ναυτικής βάσης στο Ακσάζ, απεικονίζει τις ναυτικές δυνάμεις της Τουρκίας με σκάφη επιφανείας, όπως φρεγάτες και πυραυλοφόρα περιπολικά. Σημαντικό, βεβαίως, είναι άλλο. Στη φωτογραφία 7 εντοπίζονται τέσσερα αντί δύο υποβρύχια, γεγονός που μαρτυρεί την ενίσχυση των δυνατοτήτων της Τουρκίας σε μία ευαίσθητη περιοχή απέναντι από τη Ρόδο στις νότιες πύλες του Αιγαίου, τις οποίες εάν η Άγκυρα αποκλείσει, δημιουργεί συνθήκες απομόνωσης της Κύπρου σε περίπτωση κρίσης.
Αυτή η δορυφορική φωτογραφία αποτυπώνει τις αναβαθμίσεις σε όλα τα επίπεδα που έχουν γίνει από το 2021 στη ναυτική βάση της Μερσίνας απέναντι από την Κύπρο. Η αναβάθμιση αφορά τους χώρους συγκέντρωσης βαρέος υλικού, επέκτασης προβλητών, δημιουργία νέων και αύξηση, μεταξύ άλλων, αποθηκευτικών χώρων. Όλα αυτά δεν είναι καθόλου τυχαία. Αποτελούν τμήματα των τουρκικών σχεδιασμών στο πλαίσιο της γαλάζιας πατρίδας και της πλήρους κυριαρχίας στην Ανατολική Μεσόγειο. Η Κύπρος είναι κομμάτι του παζλ και με την ενίσχυση στρατιωτικών δυνατοτήτων και υποδομών διερωτάται κάποιος πώς άλλαξαν οι συνθήκες για να δικαιολογούν την οποιαδήποτε αισιοδοξία του Προέδρου ότι οι Τούρκοι θα αλλάξουν στάση και θα προσέλθουν σε συνομιλίες για λύση του Κυπριακού και όχι για διάλυση της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Ο χάρτης αποτυπώνει τις κύριες ναυτικές και αεροπορικές βάσεις της Τουρκίας στα παράλιά της, καθώς και στην Κύπρο. Πρόσθετα γίνονται ορατές οι πύλες του Αιγαίου στη γραμμή Κάρπαθος- Ρόδος. Δεν είναι καθόλου τυχαία η ενίσχυση των ναυτικών δυνάμεων στη βάση του Ακσάζ με δύο υποβρύχια (βλ. δορυφορική φωτογραφία 1). Οι τρεις βάσεις στο Ακσάζ στη Μερσίνα και στην Αλεξανδρέττα σε συνδυασμό με εκείνη της Αττάλειας προσφέρουν υπεροχή και τις δυνατότητες για την εμπέδωση της τουρκικής λεγόμενης «λίμνης» που εκτείνεται από τη Μαρμαρίδα έως την Αλεξανδρέττα. Στον χάρτη παρέχεται δε η δυνατότητα, σε περίπτωση κρίσης, για απομόνωση της Κύπρου και για εφαρμογή της πολιτικής των κανονιοφόρων. Με κίτρινο χρώμα απεικονίζονται σημαντικά δρομολόγια των εμπορικών κυρίως πλοίων της περιοχής. Ως εκ τούτου, γίνεται αντιληπτό, γιατί η Τουρκία θέλει να ελέγχει τις θαλάσσιες οδούς για γεωπολιτικούς, οικονομικούς και για στρατιωτικούς λόγους. Προς αυτή την κατεύθυνση, πρόσθετο πλεονέκτημα για την Τουρκία αποτελεί η απουσία του ελληνικού ναυτικού και οι μηδαμινές δυνατότητες του κυπριακού. Βεβαίως, η Εθνική Φρουρά διαθέτει τους πυραύλους Exocet, με βεληνεκές που εκτείνεται σχεδόν μέχρι τα όρια της κυπριακής ΑΟΖ και αποτελεί μία μορφή αποτροπής, η οποία όμως αποδυναμώνεται για δύο -μεταξύ άλλων- λόγους: πρώτον, γιατί δεν μπορεί να συνδυαστεί, όπως θα έπρεπε, με θαλάσσιες και εναέριες δυνάμεις, και, δεύτερον, γιατί η Τουρκία διαθέτει και θαλάσσιες και εναέριες και χερσαίες δυνάμεις, καθώς και σύγχρονα drones, τα οποία μπορούν να εντοπίσουν και να εξουδετερώσουν θέσεις της Εθνικής Φρουράς. Γι’ αυτό επιβάλλεται η ενίσχυση των ημετέρων δυνάμεων στο πλαίσιο του Ενιαίου Αμυντικού Δόγματος.
*Δρ των Διεθνών Σχέσεων
Αναλύσεις
Μπούμερανγκ η πρόταση Χριστοδουλίδη
Ποιες είναι οι προοπτικές ένταξης της Κύπρου στο ΝΑΤΟ και πιθανοί κίνδυνοι για το Κυπριακό
Με την πρότασή του, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης παίζει ένα επικίνδυνο πόκερ. Ενδέχεται να μετατραπεί σε μπούμερανγκ και να πλήξει ανεπανόρθωτα την Κύπρο. Διότι, πέραν του ΝΑΤΟ, των ΗΠΑ και των Βρετανών είναι και η Ρωσία, η Κίνα, η ΕΕ και άλλοι ισχυροί διεθνείς δρώντες, που δεν θα ήθελαν την Κύπρο ελεγχόμενη από την Τουρκία.
Ποιες είναι οι προοπτικές ένταξης της Κύπρου στο ΝΑΤΟ και πιθανοί κίνδυνοι για το Κυπριακό
Γράφει ο Σάββας Ιακωβίδης, Σημερινή
Από την δεκαετία του ’50 η πιθανότητα ένταξης της Κύπρου στο ΝΑΤΟ έχει αναφερθεί δεκάδες φορές. Το θέμα επανήλθε ξανά στην επικαιρότητα μετά από αποκαλυπτικές πληροφορίες της Λένας Αργύρη, ανταποκρίτριας της αθηναϊκής «Καθημερινής» στην Ουάσιγκτον. Όπως έγραψε η εφημερίδα (24/11/2024), ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης, κατά την πρόσφατη συνάντησή του (30/10/2024), με τον απερχόμενο Αμερικανό Πρόεδρο, Μπάιντεν, παρουσίασε ένα «λεπτομερές, καλά μελετημένο σχέδιο, μακροπρόθεσμου προσανατολισμού, για μια ενδεχόμενη μελλοντική ένταξη της Κυπριακής ∆ημοκρατίας στο ΝΑΤΟ, όταν οι πολιτικές συνθήκες το επιτρέψουν». Το σχέδιο, αποτελούμενο από πολλά αλληλοεξαρτώμενα στάδια, έχει ήδη γίνει ασμένως αποδεκτό από την Ουάσιγκτον, υποστηρίζει η εφημερίδα.
Είναι χαρακτηριστικό, γράφει, ότι, ο σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας του Λευκού Οίκου, Τζέικ Σάλιβαν, στο άκουσμά του το χαρακτήρισε «win-win», προσθέτοντας πως «οι προοπτικές που θα δημιουργούσε μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν τεράστιες». Ο Ν. Χριστοδουλίδης συζήτησε το σχέδιό του και με τον νέο Γενικό Γραμματέα του ΝΑΤΟ, Μαρκ Ρούτε. Πρώτος στόχος είναι «η θεσμοθέτηση της σχέσης της Κυπριακής Δημοκρατίας με το ΝΑΤΟ, με τη συμμετοχή της σε σημαντικό Οργανισμό που θεωρείται προθάλαμος της ένταξης στη Βορειοατλαντική Συμμαχία». Αυτός ο σημαντικός Οργανισμός είναι ο Συνεταιρισμός για την Ειρήνη (PfP). Να σημειώσουμε ότι ο Ν. Αναστασιάδης είχε δεσμευτεί (2013) να εντάξει την Κυπριακή Δημοκρατία στον Συνεταιρισμό για την Ειρήνη, ως προστάδιο πιθανής ένταξης στο ΝΑΤΟ.
Για να ενταχθεί η Κύπρος στο ΝΑΤΟ, πρέπει να προηγηθεί ένταξη στον Συνεταιρισμό για την Ειρήνη, που είναι παρακλάδι της Συμμαχίας. Οι βασικοί στόχοι του PfP εστιάζονται στους εξής άξονες: >Αμοιβαία Ενίσχυση Ασφάλειας: Δημιουργία σχέσεων εμπιστοσύνης ανάμεσα στο ΝΑΤΟ και τις συνεργαζόμενες χώρες. >Προώθηση Ειρηνευτικών Επιχειρήσεων. >Δημοκρατικός Έλεγχος Στρατού: Υποστήριξη των χωρών στη θέσπιση δημοκρατικών αρχών για την οργάνωση και λειτουργία των ενόπλων δυνάμεών τους. Σε ανάλυσή του (11/10/2022), ο Φοίβος Κλόκκαρης, αντιστράτηγος ε.α., και με αφορμή την άρση του αμερικανικού εμπάργκο στην πώληση όπλων στην Κύπρο, υπεδείκνυε ότι η Κυβέρνηση έπρεπε το ταχύτερο να υποβάλει αίτηση ένταξης στον PfP.
«Η ένταξη ενός κράτους στον Συνεταιρισμό για την Ειρήνη», έγραφε, «προϋποθέτει υπογραφή συμφωνίας ασφαλείας (security agreement) με το ΝΑΤΟ. Η μη συμμετοχή της Κύπρου στον Συνεταιρισμό για την Ειρήνη έχει αρνητικές επιπτώσεις, οι κυριότερες των οποίων είναι: «Υφίσταται περιορισμούς στη συμμετοχή της, στον πυλώνα της ΚΕΠΠΑ (Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας) της ΕΕ. Δεν έχει ισότιμη συμμετοχή με τα άλλα κράτη μέλη της ΕΕ στον πολιτικοστρατιωτικό διάλογο EE-ΝΑΤΟ, για θέματα ασφάλειας που την ενδιαφέρουν.
>Δεν κοινοποιούνται στην Κύπρο διαβαθμισμένες πληροφορίες ΝΑΤΟ για θέματα ασφάλειας, που ενδιαφέρουν την Κύπρο. Είναι το μοναδικό κράτος-μέλος της ΕΕ, που δεν έχει δικαίωμα συμμετοχής στις στρατιωτικές επιχειρήσεις της ΕΕ όταν χρησιμοποιείται υποδομή ΝΑΤΟ, επειδή δεν είναι μέλος τού PfP. >Αποκλείεται η συμμετοχή της Κύπρου σε επιλεγμένα προγράμματα που προσφέρονται από το ΝΑΤΟ στις χώρες τού PfP, επειδή η Κύπρος δεν είναι μέλος του».
Η πρώτη αναφορά για πιθανή ένταξη της Κύπρου στο ΝΑΤΟ, όπως αποκάλυψε η εκλεκτή ερευνήτρια-δημοσιογράφος, Φανούλα Αργυρού (23/3/2022), έγινε τον Σεπτέμβριο του 1951, κατά τη σύνοδο του ΝΑΤΟ στην Οτάβα του Καναδά. Με την επικείμενη, τότε, ένταξη της Ελλάδος και της Τουρκίας στη Συμμαχία, οι Αμερικανοί, σύμφωνα με βρετανικό έγγραφο (Οκτώβριος 1951), πρότειναν και την ένταξη της υπό βρετανική κατοχή, Κύπρου. Την τελευταία στιγμή αντέδρασαν οι Γάλλοι, οι οποίοι απαίτησαν ένταξη της Τυνησίας, με αποτέλεσμα οι Αμερικανοί να αποσύρουν το αίτημά τους. Μετά την υπογραφή των Συμφωνιών Ζυρίχης-Λονδίνου, έγινε η «Συμφωνία Κυρίων», των Πρωθυπουργών της Ελλάδος και της Τουρκίας, Καραμανλή και Μεντερές. Στην παρ.1 αναφερόταν:
«Η Ελλάς και η Τουρκία θα υποστηρίξουν την είσοδον της Δημοκρατίας της Κύπρου εις το ΝΑΤΟ. Η εγκατάστασις Βάσεων του ΝΑΤΟ εις την νήσον, ως και η σύνθεσις αυτών, εξαρτάται εκ της συμφωνίας των». Ο Μακάριος αρχικά τασσόταν υπέρ στροφής προς την Δύση και ένταξης στο ΝΑΤΟ. Λίγο πριν από την σύγκληση της Διάσκεψης της Ζυρίχης, είχε δηλώσει ότι «ήτο προς το απόλυτον συμφέρον των Κυπρίων το να συμμετάσχη η ανεξάρτητος Κύπρος εις την αμυντικήν συμμαχίαν του ΝΑΤΟ». Η στάση, όμως, της Δύσης και του ΝΑΤΟ έναντι του απελευθερωτικού αγώνα της ΕΟΚΑ και, αργότερα, κατά την τουρκική εισβολή, προκάλεσε τα αισθήματα των Κυπρίων.
Σήμερα, οι δύο από τις ΝΑΤΟϊκές εγγυήτριες είναι κατοχικές δυνάμεις: Η Τουρκία κατέχει το 37% της Κύπρου και η Βρετανία διατηρεί «κυρίαρχες Βάσεις» και άλλες διευκολύνσεις. Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης, πιστός συνεχιστής της πολιτικής Αναστασιάδη, έκαμε πλήρη στροφή προς τις ΗΠΑ. Αμερικανοί στρατιωτικοί κατασκευάζουν μεγάλο ελικοδρόμιο στο Μαρί, ενώ φαίνεται να υπάρχουν σχέδια για επέκταση της αεροπορικής βάσης Α. Παπανδρέου στην Πάφο, για μόνιμη στάθμευση αμερικανικών στρατευμάτων. Η Κύπρος αμερικανοποιείται.
Είναι εφικτή πιθανή ένταξη της Κύπρου στο ΝΑΤΟ; Υπό τις παρούσες συνθήκες, όχι. Ο σοβαρότερος λόγος είναι η άρνηση της Τουρκίας. Δεν θα ήθελε επ’ ουδενί υπαγωγή του Αττίλα υπό τον έλεγχο του ΝΑΤΟ και ουσιαστικά αναίρεση της κατοχής. Από την άλλη, είναι σίγουρο ότι η Τουρκία θα δημιουργούσε σοβαρά προβλήματα και στη Συμμαχία, αν η Κύπρος εντασσόταν σε αυτήν. Ακόμα και αν συναινούσε, είναι σίγουρο ότι θα απαιτούσε σοβαρά, γνωστά ανταλλάγματα στο Κυπριακό. Εξάλλου, οι Βρετανοί θα εκχωρούσαν τις Βάσεις τους στον έλεγχο των Αμερικανών και να χάσουν το τελευταίο προπύργιό τους στη Μέση Ανατολή; Είναι ένα πιθανό ενδεχόμενο, αφού ήδη η Βάση Ακρωτηρίου χρησιμοποιείται από τους Αμερικανούς.
Υπάρχει και μια άλλη, πολύ σημαντική παράμετρος: Ποια θα είναι η πολιτική του νέου Αμερικανού Προέδρου, Τραμπ, έναντι της Τουρκίας και της Ελλάδος; Οι ΗΠΑ θα επιδιώξουν όπως τα «ήρεμα νερά» στα Ελληνοτουρκικά συμβάλουν στην επίλυση του Κυπριακού, σε συνάρτηση προς επίτευξη συμφωνίας στο Παλαιστινιακό και ειρήνευση στη Μ. Ανατολή. Ο στόχος της Ουάσιγκτον είναι όπως επικρατήσει ειρήνη στην Αν. Μεσόγειο, ώστε να αφοσιωθεί απερίσπαστα με τον κινεζικό δράκο και την ρωσική αρκούδα. Με την πρότασή του, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης παίζει ένα επικίνδυνο πόκερ. Ενδέχεται να μετατραπεί σε μπούμερανγκ και να πλήξει ανεπανόρθωτα την Κύπρο. Διότι, πέραν του ΝΑΤΟ, των ΗΠΑ και των Βρετανών είναι και η Ρωσία, η Κίνα, η ΕΕ και άλλοι ισχυροί διεθνείς δρώντες, που δεν θα ήθελαν την Κύπρο ελεγχόμενη από την Τουρκία.
Αναλύσεις
SoutFront: Τί επιδιώκει ο Ερντογάν στη Συρία;
Ο Ερντογάν προσπαθεί τώρα να επωφεληθεί από την επιτυχία της επίθεσης θέτοντας απαιτήσεις για τη συριακή κυβέρνηση, κυρίως να μοιραστεί την εξουσία με τους μαχητές.
Η Τουρκία για πάνω από μια δεκαετία επιδιώκει να ανατρέψει τον Πρόεδρο της Συρίας Μπασάρ αλ Άσαντ και ενώ υπήρχαν αναφορές για επαναπροσέγγιση τα τελευταία δύο χρόνια, η επίθεση υπό την ηγεσία του HTS δείχνει ότι η Άγκυρα δεν άλλαξε ποτέ πραγματικά τα σχέδιά της όσον αφορά τη Συρία.
Ο Ερντογάν προσπαθεί τώρα να επωφεληθεί από την επιτυχία της επίθεσης θέτοντας απαιτήσεις για τη συριακή κυβέρνηση, κυρίως να μοιραστεί την εξουσία με τους μαχητές.
Ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν είπε στον Ιρακινό Πρωθυπουργό Μοχάμεντ Σιά αλ-Σουντάνι στις 3 Δεκεμβρίου ότι η προτεραιότητα της Τουρκίας είναι να διατηρήσει ήρεμα σύνορα και ότι η κυβέρνηση της Συρίας πρέπει να συμμετάσχει σε μια πραγματική πολιτική διαδικασία για την αποκλιμάκωση των γεγονότων στο βορρά της.
«Ο Ερντογάν δήλωσε ότι η Τουρκία, σύμφωνα με την εθνική της ασφάλεια και τα συμφέροντά της, λαμβάνει μέτρα για να εμποδίσει την τρομοκρατική οργάνωση PKK και τις επεκτάσεις της να εκμεταλλευτούν τις εξελίξεις και ότι θα λάβει [περαιτέρω] βήματα», ανέφερε η τουρκική προεδρία σε μια ανάγνωση. τηλεφώνημα.
Ο Ερντογάν είπε επίσης στον Αλ Σουντάνι κατά τη διάρκεια της κλήσης ότι η Τουρκία εκτιμά την εδαφική ακεραιότητα, την ενότητα και τη σταθερότητα της Συρίας, προσθέτοντας ότι η Άγκυρα ήθελε να αποφύγει τους θανάτους αμάχων.
Οι δηλώσεις του Τούρκου Προέδρου ήρθαν σχεδόν μια εβδομάδα αφότου η Hay’at Tahrir al-Sham που συνδέεται με την Αλ Κάιντα και οι σύμμαχοί της, συμπεριλαμβανομένων των ένοπλων φατριών που υποστηρίζονται από την Άγκυρα, εξαπέλυσαν μια μεγάλης κλίμακας επίθεση στη βορειοδυτική Συρία.
Οι μαχητές κατέλαβαν περίπου 800 τετραγωνικά χιλιόμετρα από τις κυβερνητικές δυνάμεις μέσα σε λίγες ημέρες, συμπεριλαμβανομένης της βασικής πόλης του Χαλεπίου.
Η επίθεση εξαπολύθηκε στις 27 Νοεμβρίου από τα ελεγχόμενα από τα HTS στο Idlib, το οποίο βρισκόταν στο πλαίσιο μιας συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός που μεσολάβησαν Ρωσία και Τουρκία πριν από περισσότερα από τέσσερα χρόνια. Η Άγκυρα διατηρεί μεγάλη δύναμη και σαφώς είχε προηγμένη γνώση της επίθεσης. Ωστόσο, δεν έκανε τίποτα για να το σταματήσει.
Ο Ερντογάν προσπαθεί τώρα να επωφεληθεί από την επιτυχία της επίθεσης θέτοντας απαιτήσεις για τη συριακή κυβέρνηση, κυρίως να μοιραστεί την εξουσία με τους μαχητές.
Η Τουρκία για πάνω από μια δεκαετία επιδιώκει να ανατρέψει τον Πρόεδρο της Συρίας Μπασάρ αλ Άσαντ και ενώ υπήρχαν αναφορές για επαναπροσέγγιση τα τελευταία δύο χρόνια, η επίθεση υπό την ηγεσία του HTS δείχνει ότι η Άγκυρα δεν άλλαξε ποτέ πραγματικά τα σχέδιά της όσον αφορά τη Συρία.
Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών, Χακάν Φιντάν, δήλωσε μετά τη συνάντηση με τον Ιρανό ομόλογό του, Abbas Araghchi, για έκτακτες συνομιλίες στην Άγκυρα στις 2 Δεκεμβρίου ότι η κρίση στη Συρία ήταν αποτέλεσμα της άρνησης του Άσαντ να συμμετάσχει σε πολιτικό διάλογο με την αντιπολίτευση.
Ο Φιντάν είπε στην κοινή συνέντευξη Τύπου: «Θα ήταν λάθος να εξηγήσουμε τις πρόσφατες εξελίξεις στη Συρία με ξένη επέμβαση. Οι τελευταίες εξελίξεις δείχνουν την ανάγκη της Δαμασκού να συμφιλιωθεί με τον λαό της και τη νόμιμη αντιπολίτευση».
Καλώντας την κυβέρνηση της Συρίας να έρθει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, πρόσθεσε: «Δεν θέλουμε να δούμε πόλεις να καταστρέφονται. δεν θέλουμε να βλέπουμε ανθρώπους να εκτοπίζονται. Η διακοπή της προσφυγικής ροής και η επιστροφή των ανθρώπων στα σπίτια τους είναι απαραίτητη». Ωστόσο, προειδοποίησε επίσης για υπερβολικές εξωτερικές επεμβάσεις και είπε ότι η Τουρκία θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μεσολαβητής μεταξύ του Άσαντ και των μαχητών.
Η Τουρκία έλαβε τεράστια υποστήριξη από διεθνείς και περιφερειακές δυνάμεις όταν κινήθηκε για πρώτη φορά για να υποστηρίξει τη συριακή αντιπολίτευση μετά το ξέσπασμα του πολέμου το 2011. Ωστόσο, η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική τώρα με τη χώρα να λαμβάνει σταθερή υποστήριξη από τους βασικούς συμμάχους της, τη Ρωσία και το Ιράν.
Επιπλέον, πολλές άλλες περιφερειακές δυνάμεις, συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας, της Ιορδανίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, δεν θέλουν η Συρία να πέσει στα χέρια μαχητών που υποστηρίζονται από την Τουρκία.
Ωστόσο, ο Ερντογάν θα μπορούσε να βασιστεί στην υποστήριξη τόσο από τις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και από το Ισραήλ εάν αποφασίσει να συνεχίσει να κλιμακώνεται κατά της συριακής κυβέρνησης. Αυτές οι τρεις χώρες παραμένουν οι μεγαλύτεροι ωφελούμενοι από την επίθεση υπό την ηγεσία του HTS στη βορειοδυτική Συρία.
ΠΗΓΗ: SouthFront
Αναλύσεις
Τι αποκάλυψαν τα βρετανικά αρχεία για τις τουρκικές διεκδικήσεις στο Αιγαίο 1975-1979 με αναφορά στην Κάσο
Με αφορμή «Τα μυστικά της Βέρνης» και συνέντευξη Πέτρου Μολυβιάτη προ 20ετίας
Στις 28 Νοεμβρίου 2024, η γνωστή και ιστορική εφημερίδα «ΕΣΤΙΑ» Αθηνών, δημοσίευσε το άρθρο του κ. Μανώλη Κοττάκη «Τα μυστικά της Βέρνης», στο οποίο ο συγγραφέας αναφέρεται σε δηλώσεις του κ. Πέτρου Μολυβιάτη για την τουρκική στάση και τις διαπραγματεύσεις Ελλάδας/Τουρκίας το 1975 για υφαλοκρηπίδα…
Γράφει η Φανούλα Αργυρού, Σημερινή
https://www.onisilos.gr/?p=46377
https://i-epikaira.blogspot.com/2024/11/blog-post_862.html
Ακολούθησε η συνέντευξη του κ. Πέτρου Μολυβιάτη στον κ. Αλέξη Παπαχελά που δημοσιεύθηκε στην «Καθημερινή» στις 2.12.2024, με τίτλο «Πέτρος Μολυβιάτης: Η Βέρνη, ο Καραμανλής και οι Τούρκοι» η οποία όμως είχε παρθεί πριν 20 χρόνια. Προφανώς με αφορμή το άρθρο στην ΕΣΤΙΑ.
Γι’ αυτό για περισσότερη ενημέρωση με αφορμή αμφότερα τα πιο πάνω, παραθέτω άμεσα σχετιζόμενα δημοσιεύματά μου μέσα από τα αποδεσμευμένα βρετανικά αρχεία, και τις μελέτες μου στο Βρετανικό Εθνικό Αρχείο και που έχω ήδη δημοσιεύσει στην εφημερίδα «Ελευθερία» Λονδίνου και «Σημερινή» στην Κύπρο με αναδημοσιεύσεις σε πολλές ιστοσελίδες Κύπρου, Ελλάδας και Αμερικής.
Καταρχήν αναφέρω το άρθρο «Τι δρομολογείται για τις ελληνικές θαλάσσιες ζώνες;», το οποίο δημοσιεύθηκε στις 17 Ιουλίου 2023.
https://i-epikaira.blogspot.com/2022/03/blog-post_274.html
2011
Στις 24 Φεβρουαρίου 2011, δημοσίευσα στην εφημερίδα «Ελευθερία» του Λονδίνου τη μελέτη μου με τίτλο «Απαράδεκτες τουρκικές προτάσεις για μοιρασιά του Αιγαίου και υφαλοκρηπίδας – Η θέση της Αθήνας για την ΑΟΖ το 1979», με χάρτη (ο οποίος φαίνεται να είναι από ελληνική πηγή καθώς έχει αναφορές προς τα πάνω στα ελληνικά τον παραθέτω στο δημοσίευμά μου πιο κάτω). Δέστε εδώ –
http://www.eleftheria.co.uk/pdf/912016162646ELEFTHERIA24022011.pdf page 22
Το ίδιο κείμενο δημοσιεύθηκε στη «Σημερινή» σε δύο συνέχειες 22 και 24 Φεβρουαρίου 2011 και αναδημοσιεύθηκαν αμφότερα (Μέρος Α και Μέρος Β) στην ελληνο-αμερικάνικη ιστοσελίδα www.greekamericannewsagency.com
Δέστε εδώ –
https://archive.greekamericannewsagency.com/2011/02/28/1979/
Επανήλθα στο θέμα στις 26 Μάιου 2019 στη «Σημερινή» «Γιατί η Αθήνα δεν οριοθετεί την ΑΟΖ της; Τι αποκάλυψαν τα βρετανικά αρχεία για τις τουρκικές διεκδικήσεις στο Αιγαίο» (Αναφορά και στη επίκαιρη Κάσο).
Παραθέτω σήμερα ξανά το άρθρο αυτό λόγω επικαιρότητας και όχι μόνο.
https://simerini.sigmalive.com/article/2019/5/26/giati-e-athena-den-oriothetei-ten-aoz-tes/
https://simerini.sigmalive.com/media/documents/Simerini_26_05_2019.pdf σελ. 9 με το χάρτη.
https://www.onisilos.gr/?p=24375 με το χάρτη.
Προτού παραθέσω όμως το άρθρο μου της 26.9.2019 προσθέτω ακόμα δύο άρθρα με ενημέρωση από τα βρετανικά αρχεία, που πιστεύω δημοσίευσα κατά αποκλειστικότητα.
1) «1974 – Οι Τούρκοι ζήτησαν βοήθεια από τους Βρετανούς σε περίπτωση διαιτησίας για υφαλοκρηπίδα!», «Σημερινή» 3/10/23
2) «1981 -Γνωμάτευση Φόρείν Όφις υπέρ της Ελλάδας για την αποστρατιωτικοποίηση των νησιών.
R. G. Short- «Ελπίζω να μην αναγκαστούμε ποτέ να το πούμε»!!!»,
«Σημερινή» 11.9.2022.
https://simerini.sigmalive.com/media/documents/SHMERINI_15161_11.09.2022.pdf σελ 9
Γιατί η Αθήνα δεν οριοθετεί την ΑΟΖ της; Τι αποκάλυψαν τα βρετανικά αρχεία για τις τουρκικές διεκδικήσεις στο Αιγαίο»
«Σημερινή», 26.5.2019, Φανούλα Αργυρού.
Γιατί η Αθήνα δεν οριοθετεί την ΑΟΖ της, είναι μια εύλογη απορία, που συχνά εκφράζεται από διάφορους, αλλά καμία απάντηση από τις διαδοχικές ελλαδικές κυβερνήσεις.
Μετά τα σημερινά νέα δεδομένα με την 3η εισβολή της Τουρκίας στην Κύπρο (Κυπριακή Δημοκρατία), αυτήν τη φορά στην ΑΟΖ της, και το τονίζω αυτό, 3η εισβολή, εφόσον το 1974 ήταν ΔΥΟ οι εισβολές και όχι μια. Η πρώτη στις 20 Ιουλίου 1974 και η δεύτερη στις 14 Αυγούστου 1974, ας θυμίσουμε κάποια πράγματα.
Με την αποδέσμευση κάποιων βρετανικών εγγράφων για το 1979 είχα δημοσιεύσει στη «Σημερινή» δύο άρθρα, το πρώτο μέρος στις 22 Φεβρουαρίου 2011 και το δεύτερο μέρος στις 24 Φεβρουαρίου 2011.
Στα έγγραφα αυτά αποκαλύφθηκαν: α) η θέση της Αθήνας το 1979 να ΜΗΝ ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΕΙ ΑΟΖ, και β) οι απαράδεκτες τουρκικές προτάσεις για μοιρασιά του Αιγαίου και υφαλοκρηπίδας και ένας χάρτης.
Στις 24 Ιανουαρίου 1979, η βρετανική πρεσβεία στην Αθήνα ενημερώνει τον κ. T.L.A. Daunt του Νοτίου Τμήματος Ευρώπης στο Φόρεϊν Όφις, για τις πληροφορίες που πήρε από τον τότε Γενικό Διευθυντή του ελληνικού ΥΠΕΞ, Ιωάννη Τζούνη, σχετικά με τις διαπραγματεύσεις που είχε η ελληνική κυβέρνηση με την Τουρκία, για την υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου. Εκ μέρους της Τουρκίας, διαπραγματευτής ήταν ο κ. Μπιλτζί.
Χάρτες
Η συνάντηση έγινε στις 23 Ιανουαρίου και είχε ήδη προηγηθεί συνάντηση Ελλήνων και Τούρκων στο Παρίσι τον προηγούμενο Δεκέμβριο, την οποία ο κ. Τζούνης χαρακτήρισε ως σημαντικό βήμα, όταν αμφότερες οι πλευρές συμφώνησαν στο Παρίσι να συζητήσουν την πρακτική οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας, καθώς και η συνάντηση της Βιέννης μεταξύ 9 και 12 Ιανουαρίου 1979.
Στη συνάντηση του Παρισιού είχε, επίσης, συμφωνηθεί όπως αμφότερες οι πλευρές παρουσιάσουν χάρτες με τις απόψεις τους ως προς τη γραμμή των ορίων αυτών. Τελικά, στη Βιέννη, σύμφωνα με τον κ. Τζούνη, οι Τούρκοι άρχισαν τη συζήτηση που διήρκεσε δύο μέρες, κατά πόσον έπρεπε να δώσουν χάρτη. Τελικά, δέχθηκαν να δώσουν χάρτη σε κλειστή συνεδρία. Έναν χάρτη που άφησε έκπληκτους τους Έλληνες για την έκταση των τουρκικών απαιτήσεων.
Ο τουρκικός χάρτης δεν έδιδε υφαλοκρηπίδα στα ελληνικά νησιά, δεν ελάμβανε υπόψη τις προηγηθείσες ελληνικές θέσεις, η τουρκική γραμμή οριοθέτησης περιελάμβανε μια μεγάλη περιοχή προς δυσμάς. Προς νότο και πάλι η τουρκική γραμμή δεν προνοούσε υφαλοκρηπίδα ούτε για την Κρήτη, πράγμα που οι Έλληνες βρήκαν απαράδεκτο, καθώς εγκλώβιζε μεγάλο αριθμό ελληνικών νησιών.
Η πρόταση της ελληνικής πλευράς βασιζόταν στη γραμμή ορίων που περνούσε μεταξύ των ελληνικών νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και των τουρκικών ακτών, και πρότεινε «τρία δάκτυλα» μεταξύ Λήμνου και Λέσβου, Λέσβου και Χίου, και Χίου και Ικαρίας. Η περιοχή νοτίως της Ικαρίας, τα σύνορα μεταξύ της Δωδεκανήσου και των τουρκικών ακτών είχαν διευθετηθεί με διεθνή συμφωνία του 1932.
Οι Τούρκοι δικαιολόγησαν τη γραμμή που πρότειναν, λέγοντας ότι η υφαλοκρηπίδα τους πρέπει να επεκτείνεται, δίχως εμπόδια, στο Αιγαίο πέραν των ελληνικών νήσων, για να μπορούν τα τουρκικά πλοία να έχουν προσπέλαση παραμένοντας στη δική τους υφαλοκρηπίδα. Η ελληνική πλευρά, από την άλλη, επέμενε ότι κανένα ελληνικό νησί δεν έπρεπε να μένει εγκλωβισμένο. Ο Τζούνης δεν μπορούσε να κατανοήσει τη λογική των Τούρκων.
Καθησυχαστικές προτάσεις
Σε μια προσπάθεια να καθησυχάσουν τους Τούρκους, οι Έλληνες προσέφεραν κάποιες δεσμεύσεις, περιλαμβανομένων εγγυήσεων για ελεύθερη διακίνηση για τα τουρκικά πλοία σε περιοχές ελληνικής υφαλοκρηπίδας, ότι καμία πλευρά δεν θα προβεί σε ανακήρυξη αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ) στο Αιγαίο και πως καμία πλευρά δεν θα μεταφέρει επιθετικά όπλα στον θαλάσσιο βυθό στη δική της υφαλοκρηπίδα.
Οι Τούρκοι ούτε καν ενδιαφέρθηκαν γι’ αυτές τις ιδέες.
Ο κ. Τζούνης, εν πάση περίπτωση, επέμενε ότι η ελληνική θέση στο θέμα του μη εγκλωβισμού νησιών δεν ήταν διαπραγματεύσιμη. Ο ελληνικός λαός πίστευε ότι οι Τούρκοι θα εκμεταλλεύονταν την κατάσταση, για να διεκδικήσουν κυριαρχία πάνω στα νησιά. Η ελληνική πλευρά δεν ήταν αισιόδοξη για συμφωνία για το θέμα αυτό με τους Τούρκους.
Τουρκικά τα ελληνικά νησιά
Εν τω μεταξύ, είχε προηγηθεί και η αναφορά του κ. Αθανασίου της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο, και πάλι προς τον κ. T.L.A. Daunt του Νοτίου Τμήματος Ευρώπης στο Φόρεϊν Όφις, ημερ. 17 Ιανουαρίου 1979, όταν ο κ. Αθανασίου τόνισε και εκείνος ότι «κανένα ελληνικό νησί δεν έπρεπε να εγκλωβιστεί, όμως η Ελλάδα είχε δεχθεί την ιδέα η Τουρκία να εξασφαλίσει υφαλοκρηπίδα μεταξύ των προεξοχών των ‘δακτύλων’ μεταξύ των ελληνικών νησιών».
Μετά από αυτήν την εισήγηση, προφανώς ο Τούρκος διαπραγματευτής Μπιλτζί διαμόρφωσε το τουρκικό αίτημα: Μια γραμμή που περνά διά μέσου του Αιγαίου δυτικά της διαχωριστικής γραμμής. Έθετε αριθμό μεγάλων ελληνικών νησιών σίγουρα μέσα στην τουρκική περιοχή (περιλαμβανομένων Λήμνου, Λέσβου, Χίου, Ικαρίας, Σάμου, Κω, Ρόδου, Καρπάθου και Κάσου). Η γραμμή δυτικά της Κάσου ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, τόνισε ο κ. Αθανασίου, γιατί υπονοούσε την τουρκική άποψη ότι η Κρήτη δεν έχει υφαλοκρηπίδα.
Παραθέτουμε τον χάρτη που συνοδεύει τα σχετικά έγγραφα και που βρίσκονται στο Βρετανικό Εθνικό Αρχείο. Ο χάρτης έχει την εξής χειρόγραφη σημείωση στα Ελληνικά «Τουρκική ”γραμμή” 11 Ιαν. 79» και διευκρινίζει τις γραμμές: 1) Μέση Γραμμή μεταξύ ηπειρωτικών ακτών, και 2) επιδειχθείσα υπό Τούρκων «γραμμή».
Ιστορικό (Σύμφωνα με τα βρετανικά αρχεία)
Μετά από πολύχρονες προσπάθειες ερευνών στο Αιγαίο τον Ιανουάριο του 1974, η Ελλάδα ανακάλυψε πετρέλαιο κοντά στη νήσο Θάσο. Τον προηγούμενο Νοέμβριο του 1973, η τουρκική κυβέρνηση έδωσε άδειες σε τουρκική κυβερνητική εταιρεία πετρελαίου να προχωρήσει με εξερευνήσεις σε 27 σημεία του βορειοανατολικού βυθού του Αιγαίου, πλησίον των ελληνικών νήσων Σαμοθράκης, Μυτιλήνης και Χίου (όμως, εκτός των χωρικών τους υδάτων).
Σε κατάθεσή της η Ελλάδα στο Διεθνές Δικαστήριο το 1976 ισχυρίστηκε ότι οι άδειες που έδωσε η Τουρκία παραβίαζαν την υφαλοκρηπίδα ελληνικών νήσων.
Η Τουρκία απάντησε ισχυριζόμενη ότι κατά την ώρα εκείνη η Ελλάδα δεν είχε οριοθετημένα κυριαρχικά δικαιώματα στο Αιγαίο, πέραν των δικών της χωρικών υδάτων.
Αφού ανταλλάχτηκαν σημειώσεις τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο του 1975 μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, οι υπουργοί Εξωτερικών αμφοτέρων των χωρών συναντήθηκαν στη Ρώμη τον Μάιο (του 1975), όπου πάρθηκε απόφαση να καταθέσουν το θέμα στο Διεθνές Δικαστήριο. Στις 31 Μαΐου 1975, οι πρωθυπουργοί Ελλάδας και Τουρκίας συναντήθηκαν στις Βρυξέλλες και εξέδωσαν κοινό ανακοινωθέν, λέγοντας ότι αποφάσισαν τα προβλήματα μεταξύ των χωρών τους να «λυθούν ειρηνικά με διαπραγματεύσεις και, όσον αφορά την υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου, από το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης».
Η ελληνική πλευρά ισχυρίστηκε ότι η Τουρκία υπαναχώρησε στην υποχρέωση αυτή. Με σημείωμά της η Τουρκία, ημερ. 18 Νοεμβρίου 1975, διαφώνησε ότι είχαν συμφωνήσει να παραπέμψουν το θέμα της υφαλοκρηπίδας στο Διεθνές Δικαστήριο. Η τουρκική πλευρά υποστήριζε ότι θα έπρεπε πρώτα να προηγηθούν διμερείς διαπραγματεύσεις και μόνον τα σημεία των διαφωνιών να αφεθούν για το Δικαστήριο.
Τον Αύγουστο και Σεπτέμβριο του 1976 βγήκε το «Σισμίκ» για έρευνες σε αμφισβητούμενες περιοχές στο Αιγαίο. Η Ελλάδα μονομερώς παρέπεμψε το θέμα στο Διεθνές Δικαστήριο στις 10 Αυγούστου 1976, ζητώντας από το δικαστήριο να αποφανθεί για τα σύνορα της υφαλοκρηπίδας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στο Αιγαίο.
Μετά από έντονες διαπραγματεύσεις, οι 4 δυτικές χώρες, μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας, με το ψήφισμα 395 κάλεσαν αμφότερες τις πλευρές να αποφεύγουν εμπρηστικές ενέργειες και, μετά από συναντήσεις στη Νέα Υόρκη μεταξύ των υπουργών Εξωτερικών, συμφωνήθηκε να επαναρχίσουν διαπραγματεύσεις στις 2 Νοεμβρίου. Στις 11 Σεπτεμβρίου, το δικαστήριο ανέβαλε την απόφασή του ενόσω συνεχίζονταν οι διαπραγματεύσεις. Περαιτέρω συνομιλίες έλαβαν χώρα στο Λονδίνο μεταξύ 31 Ιανουαρίου και 4 Φεβρουαρίου 1977, δίχως αποτέλεσμα, όπως και συνομιλίες στο Παρίσι 1 και 2 Ιουνίου 1977…
Ο χάρτης o οποίος βρίσκεται και στα βρετανικά αρχεία στο Βρετανικό Εθνικό Αρχείο.
-
Γενικά θέματα2 μήνες πριν
Τί είναι αυτά τα μυστηριώδη φωτεινά στίγμα στον ουρανό της Κύπρου;
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Ανατριχιαστικές εικόνες με τον νεκρό ηγέτη της Χαμάς (ΦΩΤΟ)
-
Αναλύσεις1 μήνα πριν
Η Αθήνα παραδίδει τη Θράκη
-
Αθλητικά4 εβδομάδες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Video2 μήνες πριν
Ισραήλ: Αν χτυπήσει πυρηνικά, αρχίζει η καταστροφή
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Έτοιμος σε 3 χρόνια ο ελληνικός Σιδερένιος Θόλος! Πόσο θα κοστίσει;
-
Διεθνή2 εβδομάδες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Έτοιμη η «πρώτη» Belharra