Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Μισός Αιώνας χωρίς Στρατηγική για την Ασφάλεια

Δημοσιεύτηκε στις

τού Φοίβου Κλόκκαρη*

Φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από την βάρβαρη τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974 και τήν κατοχή του βορείου τμήματός της, το οποίο σήμερα παρουσιάζει μια εφιαλτική εικόνα Τουρκοποίησης/ ισλαμοποίησης.Το κράτος της Κυπριακής Δημοκρατίας (ΚΔ) και οι ελεύθερες περιοχές, τελούν υπό την διαρκή απειλή ισχυρών τουρκικών δυνάμεων κατοχής (ΤΔΚ) και υπό διαρκή δημογραφική αλλοίωση από μουσουλμάνους μετανάστες, που προωθεί συστηματικά, η Τουρκία μέσω τής γραμμής καταπαύσεως τού πυρός(ΓΚΠ) ,αλλά και από μαζικές μεταναστευτικές ροές κυρίως Σύρων μέσω θαλάσσης.

Με τον όρο  Εθνική Ασφάλεια  εννοούμε την απαίτηση να διατηρηθεί η επιβίωση τού κράτους με τη χρήση τής εθνικής ισχύος του.Όλες οι σοβαρές χώρες συντάσουν Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας ( ΣΕΑ)(National Security Strategy,NSS), η οποία αποτελεί το σημαντικότερο θεσμικό κείμενο για την εθνική ασφάλεια τού κράτους.Παρά την παρέλευση μισού αιώνα από την Τουρκική εισβολή και την συνεχιζόμενη κατοχή του βορείου τμήματος τής Κύπρου, η ΚΔ εξακολουθεί να στερείται αδικαιολόγητα αυτού του θεσμικού κειμένου.Η ΣΕΑ προσδιορίζει τον βέλτιστο τρόπο (σχέδιο) διαχείρισης των μέσων (εθνική ισχύς) προς επίτευξη επιδιωκόμενου στόχου (εθνικός σκοπός) .Η ΣΕΑ είναι ουσιαστικά η πολιτική εν δράσει, για νά αντιμετωπισθούν οι απειλές κατά της ασφάλειας του κράτους,  να προστατευθούν τα εθνικά του συμφέροντα και να προωθηθούν οι εθνικές του επιδιώξεις.

Είναι θετικό βήμα ότι μετά από μισό αιώνα κατοχής, η παρούσα κυβέρνηση τής ΚΔ συγκρότησε Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας (ΣΥΜΒΕΑ,)(national security council,NSC) το οποίο έχει ώς κύριο έργο  τήν σύνταξη ΣΕΑ και τήν παρακολούθηση υλοποίησης της, καθώς και τόν συντονισμό τών ενεργειών  τών κρατικών φορέων .Το ΣΥΜΒΕΑ που συγκρότησε η ΚΔ  δέν έχει συντάξει ακόμα ΣΕΑ προς έγκριση από το υπουργικό συμβούλιο .Ενδέχεται αυτό να οφείλεται στην ελλειπή συγκρότηση του, δεδομένου ότι στερείται υποστηρικτικού επιτελικού οργάνου το οποίο να βρίσκεται σε διαρκή λειτουργία: γραφείο  στρατηγικών πληροφοριών  για την εκτίμηση κινδύνου( risk assessment) καί γραφείο  στρατηγικής σχεδίασης για την διαμόρφωση τρόπων ενεργείας αντιμετώπισης τών κινδύνων.

Λόγω τής διαχρονικής έλλειψης ΣΕΑ, οι κύριες απειλές κατά τής ΚΔ, που προέρχονται κυρίως από την επιθετική και επεκτατική πολιτική της Τουρκίας, και εκδηλώνονται σε όλους τους τομείς , δεν έχουν αντιμετωπισθεί αποτελεσματικά.Έγιναν στρατηγικά λάθη από την ΚΔ που αύξησαν την τρωτότητα τής εθνικής ασφάλειας της  με συνέπεια σήμερα να βρίσκεται σε δεινή θέση και να κινδυνεύει με αφανισμό.

Στόν πολιτικό/ διπλωματικό τομέα η ΚΔ διέπραξε το στρατηγικό λάθος τών ούτω καλούμενων χρονοβόρων Διακοινοτικών Συνομιλιών(ΔΣ) με την υποτελή διοίκηση της Τουρκίας για λύση ΔΔΟ, υπό την απειλή των Τουρκικών Δυνάμεων Κατοχής (ΤΔΚ), που μετέτρεψαν το διεθνές έγκλημα τής εισβολής-κατοχής-εποικισμού-εθνοκάθαρσης τής Τουρκίας εις βάρος τής Κύπρου, σε δικοινοτική διαφορά και τήν απενοχοποίησαν. Την ΔΔΟ επέβαλαν η Τουρκία και Βρετανία πρός  νομιμοποίηση τής διχοτόμησης, κατάλυση τής ΚΔ, επέκταση τού τουρκικού ελέγχου σε όλη την Κύπρο και νομιμοποίηση/διαιώνιση τής παραμονής των Βρετανικών Βάσεων στη Κύπρο.

Στον στρατιωτικό τομέα η ΚΔ έχει αποδυναμωμένη την αποτρεπτική ικανότητα της. Είχε επικρατήσει η  «σχολή σκέψης» ότι οι μικρές χώρες είναι μάταιο να δίδουν βαρύτητα στη στρατιωτική ισχύ(δεύτερο στρατηγικό λάθος) με σοβαρές συνέπειες :  τήν μεγάλη συμπίεση των προυπολογισμών άμυνας και την μεγάλη μείωση της στρατιωτικής θητείας, χωρίς να έχει μειωθεί η Τουρκική στρατιωτική απειλή, που επηρέασε αρνητικά το αξιόμαχο της Εθνικής Φρουράς (εξοπλισμοί, επάνδρωση, ετοιμότητα) _  τήν αδρανοποίηση του δόγματος του ενιαίου αμυντικού χώρου(ΔΕΑΧ) Κύπρου/Ελλάδας, που προκάλεσε επικίνδυνο αμυντικό κενό και_ τήν σύγκλιση στις ΔΣ,  να μην έχει δικαίωμα να έχει ένοπλες δυνάμεις το Κυπριακό κράτος μετά την λύση.

Στον δημογραφικό τομέα οι κυβερνήσεις τής ΚΔ απέτυχαν να διαχειρισθούν αποτελεσματικά το μεταναστευτικό .Δέν έδωσαν βαρύτητα στον έλεγχο τής ΓΚΠ και των χωρικών υδάτων τής Κύπρου(τρίτο στρατηγικό λάθος), προκειμένου να αποτρέπουν και να παρεμποδίζουν την είσοδο στην επικράτεια τής ΚΔ παράνομων μεταναστών, με συνέπεια οι ελεύθερες περιοχές τής Κύπρου να υποστούν ραγδαία δημογραφική αλλοίωση που εξελίσσεται σε μείζον θέμα εθνικής ασφάλειας.

   Σήμερα η εθνική ασφάλεια τής ΚΔ παρουσιάζει μεγάλη τρωτότητα και η κυβέρνηση μας έστω και την υστάτη  πρέπει να συντάξει και υλοποιήσει ΣΕΑ,που αποτελεί και προεκλογική δέσμευση τού ΠτΔ( είναι μία από τίς 26 προτάσεις του για την άμυνα και ασφάλεια).Κατά την άποψη μου για τήν σύνταξη τής ΣΕΑ εκτός από τούς βασικούς παράγοντες τής αντιμετώπισης τών απειλών κατά τής ΚΔ με μέγιστη τήνΤουρκική, τής προστασίας τών εθνικών συμφερόντων της και  τής προώθησης τού εθνικού σκοπού της, πρέπει να ληφθούν υπόψιν  και τα στρατηγικά λάθη τής ΚΔ και η κυβέρνηση μας να προβεί σε αναθεωρήσεις τών θέσεων της   : να εγκαταλείψει την λύση ΔΔΟ ,που απέρριψε με δημοψήφισμα ο λαός, να ενισχύσει την άμυνα και να αποτρέπει/παρεμποδίζει την είσοδο παράνομων μεταναστών στις ελεύθερες περιοχές.Άν  το ΣΥΜΒΕΑ δέν λάβει υπόψιν του αυτούς τους  βασικούς παράγοντες  και τα στρατηγικά λάθη, η σύνταξη τής ΣΕΑ  δέν θα συμβάλει στην ενίσχυση τής εθνικής ασφάλειας τής ΚΔ .

* αντιστράτηγος ε.α

Λευκωσία Μάιος 2024

Profile Picture
Γράφει ο

Είναι ο άγνωστος Χ, αλλά φυσικό πρόσωπο που βοηθάει στην παραγωγή ειδήσεων στο Geopolitico.gr, αλλά και τη δημιουργία βίντεο στο κανάλι του Σάββα Καλεντερίδη. Πολλοί τον χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινο αλγόριθμο λόγω του όγκου των δεδομένων και πληροφοριών που αφομοιώνει καθημερινώς. Είναι καταδρομέας με ειδικότητα χειριστή ασύρματων μέσων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Εθνική Ασφάλεια δεν είναι μόνο η άμυνα αλλά και οι πυρκαγιές με τις πλημμύρες!

Η Ελλάδα έχει βρεθεί αντιμέτωπη τα τελευταία χρόνια με αρκετά από τα εν λόγω φυσικά φαινόμενα, έχοντας «πληρώσει ακριβά» τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. 

Δημοσιεύτηκε

στις

Γιατί (και) οι δασικές πυρκαγιές και οι πλημμύρες είναι ζήτημα εθνικής ασφάλειας και πως μπορούν να αντιμετωπιστούν

Απομυθοποίηση της εθνικής ασφάλειας –η οποία δεν περιλαμβάνει μόνο την εθνική άμυνα ενός κράτους– και την επεξήγηση της επίδρασης που έχουν τόσο οι πυρκαγιές όσο και οι πλημμύρες σε αυτήν.  Η Ελλάδα έχει βρεθεί αντιμέτωπη τα τελευταία χρόνια με αρκετά από τα εν λόγω φυσικά φαινόμενα, έχοντας «πληρώσει ακριβά» τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.  Η κατανόηση επομένως σε βάθος του συγκεκριμένου ζητήματος και των ενδεικνυόμενων τρόπων αντιμετώπισης των απειλών θα συμβάλλει θετικά στην ενίσχυση της εθνικής ασφάλειας.

Γράφει ο Γιώργος Κουκάκης

Η περίοδος που διανύουμε αποτελεί ίσως μία από τις πιο ήρεμες περιόδους στην Ελλάδα όσον αφορά τις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν, καθώς η αντιπυρική περίοδοςi έχει τελειώσει για τις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας,ii ενώ η πτώση της θερμοκρασίας δεν είναι τόσο μεγάλη ούτε οι βροχοπτώσεις τόσο έντονες ώστε να υπάρχει αυξημένος κίνδυνος δασικών πυρκαγιών και περιπτώσεων αποκλεισμού ολόκληρων περιοχών λόγω έντονων χιονοπτώσεων και πλημμυρικών φαινομένων αντίστοιχα. Το γεγονός αυτό καθιστά τη παρούσα περίοδο ιδανική για αναστοχασμό, εξαγωγή συμπερασμάτων και φυσικά κατάλληλη προετοιμασία σε όλα τα επίπεδα, ώστε να αποφύγουμε την επανάληψη δυσάρεστων περιστατικών του παρελθόντος τα οποία έπληξαν την εθνική ασφάλεια της Ελλάδας,

Στο σημείο αυτό, ίσως πολλοί να αναρωτιούνται τι σχέση έχει η εθνική ασφάλεια με τις δασικές πυρκαγιές, τις πλημμύρες και τα υπόλοιπα ακραία καιρικά φαινόμενα. Αυτό ακριβώς είναι και το μεγάλο σφάλμα που επικρατεί στην αντίληψη των περισσοτέρων πολιτών, καθώς η εθνική ασφάλεια έχει εσφαλμένως συνδεθεί αποκλειστικά με την προάσπιση της εδαφικής ακεραιότητας και της εθνικής ανεξαρτησίας ενός κράτους, δηλαδή την εθνική άμυνα. Αν όμως δεν ισχύει κάτι τέτοιο, τότε τι είναι η εθνική ασφάλεια;

Εικόνα 1: Οι κυριότερες συνιστώσες της εθνικής ασφάλειας  |  Πηγή: Σύνθεση του Γεώργιου Κουκάκη ©

 

Εθνική ασφάλεια είναι η προστασία του κράτους και των πολιτών αυτού από κάθε είδους απειλή που στρέφεται εναντίον τους και η οποία επηρεάζει τόσο την εύρυθμη λειτουργία του κράτους όσο και την ευημερία των πολιτών.iii Ανάλογα δε με το είδος της απειλής και τον τομέα πολιτικής (policy field) που επηρεάζει, η εθνική ασφάλεια χωρίζεται στις ακόλουθες (όχι αποκλειστικές) κατηγορίες (Εικόνα 1):

1. Στρατιωτική ασφάλεια (military security).

2. Οικονομική ασφάλεια (economic security).

3. Ενεργειακή ασφάλεια (energy security).

4. Ασφάλεια κρίσιμων εθνικών υποδομών (critical infrastructure security).

5. Θαλάσσια ασφάλεια (maritime security).

6. Επισιτιστική ασφάλεια (food security).

7. Περιβαλλοντική ασφάλεια (environmental security).

8. Υγειονομική ασφάλεια (health security).

9. Εσωτερική ασφάλεια (domestic/internal/homeland security).

10. Κυβερνοασφάλεια (cyber security).

11. Πολιτιστική ασφάλεια (cultural security).

12. Δημογραφική ασφάλεια (demographic security).

13. Υδατική ασφάλεια (water security).

14. Ασφάλεια πληροφοριών (information security).

15. Πολιτική ασφάλεια (political security).

16 Διαστημική ασφάλεια (space security).

Εκ πρώτης όψεως, γίνεται αντιληπτό ότι τόσο οι δασικές πυρκαγιές όσο και οι πλημμύρες καθώς και τα υπόλοιπα ακραία καιρικά φαινόμενα εμπίπτουν στην κατηγορία της περιβαλλοντικής ασφάλειας, καθώς τα βασικά αίτια που τις προκαλούν –εξαιρώντας τις ενδεχόμενες κακόβουλες ενέργειες– σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή και έχουν σοβαρές αρνητικές συνέπειες στο περιβάλλον. Όταν ωστόσο τα εν λόγω φαινόμενα έχουν τόσο μεγάλη έκταση και ένταση ώστε να επηρεάζουν την εύρυθμη λειτουργία του κράτους και την ευημερία των πολιτών αυτού, τότε επηρεάζουν και άλλες συνιστώσες της εθνικής ασφάλειας με κυριότερες την οικονομική ασφάλεια,iv την ενεργειακή ασφάλεια vκαι την ασφάλεια κρίσιμων εθνικών υποδομών.vi

Το γεγονός αυτό έγινε δυστυχώς αντιληπτό στην Ελλάδα τόσο κατά τις δασικές πυρκαγιές που σημειώθηκαν στην Εύβοια, τον Έβρο και τη Ρόδο τα τελευταία χρόνια όσο και κατά τις πλημμύρες που σημειώθηκαν στη Θεσσαλία τον Σεπτέμβριο του 2023, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα τη ζημίωση της εθνικής οικονομίας και την καταστροφή μεγάλου μέρους των περιουσιακών στοιχείων των πολιτών.vii Ιδιαίτερα λυπηρό δε είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν είναι το μόνο Ευρωπαϊκό κράτος που αντιμετώπισε τέτοια φαινόμενα, καθώς τεράστιες εκτάσεις κάηκαν τις τελευταίες δεκαετίες στην Ισπανία και την Πορτογαλία,viii ενώ έντονα καιρικά φαινόμενα σημειώθηκαν μεταξύ άλλων στη Γερμανία, τη Σερβία και τη Ρουμανία το καλοκαίρι του 2023,ix και καταστροφικές πλημμύρες στην Ισπανία μόλις πρόσφατα.x Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι σύμφωνα με το Νόμο 4662/2020 ως καταστροφή ορίζεται:

«Η σοβαρή διαταραχή της λειτουργίας της κοινωνίας, που προκαλεί εκτεταμένες ανθρώπινες, υλικές και περιβαλλοντικές απώλειες, οι οποίες ξεπερνούν την ικανότητα της πληγείσας κοινωνίας να τις αντιμετωπίσει με ίδια μέσα και πόρους».xi

Όσον αφορά τον τρόπο αντιμετώπισης –δηλαδή τις τακτικές και διαχειριστικές αποφάσεις που λαμβάνονται και τις επιχειρησιακές δραστηριότητες που σχεδιάζονται και υλοποιούνται– κάθε είδους καταστροφής, αυτός σύμφωνα πάντα με τον προαναφερθέντα νόμο περιλαμβάνει τέσσερα (4) στάδια τα οποία συνθέτουν τον κύκλο διαχείρισης καταστροφής (Εικόνα 2).xii Τα στάδια αυτά είναι τα ακόλουθα:

1. Πρόληψη (Prevention) – Μετριασμός (Mitigation), η οποία περιλαμβάνει το σύνολο των δράσεων και μέτρων που στοχεύουν στην απόλυτη αποφυγή των δυνητικών επιπτώσεων των κινδύνων και στην ελαχιστοποίηση των φυσικών, τεχνολογικών καταστροφών και λοιπών απειλών.

Εικόνα 2: Τα στάδια του Κύκλου Διαχείρισης Καταστροφής (Disaster Management Cycle)
Πηγή: https://www.tidalbasingroup.com/the-role-of-disaster-mitigation-in-modern-urban-planning/

2. Ετοιμότητα (Preparedness/Preparation), η οποία περιλαμβάνει το σύνολο δράσεων και μέτρων που λαμβάνονται εκ των προτέρων για να διασφαλίσουν αποτελεσματική αντίδραση σε περιπτώσεις καταστροφών.

3. Αντιμετώπιση (Response), η οποία περιλαμβάνει τις δράσεις, κατά τη διάρκεια ή αμέσως μετά την καταστροφή, για την προστασία της ζωής και της υγείας των ανθρώπων, για την αντιμετώπιση άμεσων αναγκών διαβίωσής τους και για τη διασφάλιση παροχής αρωγής και υποστήριξης για τον μετριασμό των επιπτώσεων της καταστροφής.

4. Αποκατάσταση (Relief/Recovery), η οποία περιλαμβάνει δράσεις μετά από μία καταστροφή με στόχο την αποκατάσταση ή τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης κατά τις πρώτες ώρες και ημέρες μετά την εκδήλωσή της.

Ένας ακόμα παράγοντας στον οποίο θα πρέπει να δοθεί έμφαση είναι η ατομική ευθύνη που φέρουν οι πολίτες, καθώς η συνολική γενική ευθύνη που όντως φέρει το κράτος δεν τους απαλλάσσει από το δικό τους μερίδιο, το οποίο συνίσταται στην κατάλληλη ατομική προετοιμασία αλλά και τη συνεισφορά τους στο μέτρο του δυνατού στις δράσεις του κράτους κατά τη διάρκεια των τεσσάρων προαναφερθέντων σταδίων. Κατά τη διάρκεια δε της εκδήλωσης κάποιας καταστροφής (3ο στάδιο) εξαιρετικά σημαντικό ρόλο διαδραματίζει ο εθελοντισμός, ο οποίος δρα επικουρικά όσον αφορά τις ενέργειες του κρατικού μηχανισμού.

Για να αναπτυχθεί όμως η ατομική ευθύνη, η οποία στη συγκεκριμένη περίπτωση εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο της κουλτούρας ασφάλειας το οποίο θα πρέπει να έχει καλλιεργηθεί, απαιτείται η εφαρμογή μίας ολιστικής προσέγγισης του ζητήματος, η οποία θα έχει ως κεντρικό άξονα την επιμόρφωση των πολιτών από μικρή ηλικία σε όλες τις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, και την εν συνεχεία παροχή δια βίου μάθησης σε συνδυασμό με την κατάλληλη προβολή και προώθηση των σχετικών δράσεων με τη βοήθεια των Μέσων Μαζικής ενημέρωσης (ΜΜΕ) και Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ).

Εν κατακλείδι, θα πρέπει να γίνει αντιληπτό από όλους ότι αφενός μεν η εθνική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων των πολιτών και όχι μόνο του κράτους, αφετέρου δε ότι η ασφάλεια αποτελεί σημαντικό καταλύτη και προϋπόθεση της ανάπτυξης και ΟΧΙ τροχοπέδη αυτής, καθώς σύμφωνα με τον Άγγλο φιλόσοφο Thomas Hobbes (1588-1679)xiii:

«[…] χωρίς ασφάλεια δεν υπάρχει χώρος για τη βιομηχανία […] δεν υπάρχουν τέχνες, δεν υπάρχουν γράμματα, δεν υπάρχει κοινωνία και το χειρότερο απ’ όλα, υπάρχει συνεχής φόβος και ο κίνδυνος βίαιου θανάτου, η ζωή του ανθρώπου είναι μοναχική, φτωχή, άσχημη, κτηνώδης και σύντομη».xiv

i Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. (χ.η.). Αντιπυρική Περίοδος. https://civilprotection.gov.gr/antipyriki-periodos

ii Dasarxeio.com. (2024, Οκτώβριος 23). Παράταση αντιπυρικής περιόδου. https://dasarxeio.com/2024/10/23/140361/

iv Koukakis, G. (2024). Understanding National Security – Part II: The component of Economic Security. Geostrategic Pulse. Issue 297, 31-46. https://www.researchgate.net/publication/383861884_Understanding_National_Security_-_Part_II_The_Component_of_Economic_Security

v Σταμπολής, Κ.& Μεζαρτάσογλου, Δ. (2018). Η Ενεργειακή Ασφάλεια της Ελλάδας και Προτάσεις για την Βελτίωσή της [Μελέτη (Μ 51)]. Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Αθήνα, 9. https://www.iene.gr/articlefiles/energgeiki-asfaleia_elladas.pdf

vi Żaboklicka, E. (2020). Critical infrastructure in the shaping of national security. Security and Defence Quarterly, 28(1), 70-81. https://doi.org/10.35467/sdq/118585

vii Ρομπόλης, Σ. & Μπέτσης, Β. (2023, Σεπτέμβριος 22). Οι συνέπειες των πλημμυρών στη Θεσσαλία και η ελληνική οικονομία. Οικονομικός Ταχυδρόμος.https://www.ot.gr/2023/09/22/apopseis/experts/oi-synepeies-ton-plimmyron-sti-thessalia-kai-i-elliniki-oikonomia/

viii Ρουγγέρη, Ν. (2024, Ιούνιος 22). Φωτιές; Κινδυνεύει η Ευρώπη να καεί; – Οι mega fires ήρθαν για να μείνουν. In.gr. https://www.in.gr/2024/06/22/in-science/perivallon-b-science/foties-kindyneyei-eyropi-na-kaei-oi-mega-fires-irthan-gia-na-meinoun/

ix FLASH. (2024, Ιούνιος 20). Ακραία καιρικά φαινόμενα «διαλύουν» την Ευρώπη – «Πνίγεται» η Γερμανία – «βράζει» η Ρουμανία. https://www.flash.gr/akraia-kairika-fainomena-dialyoyn-tin-eyropi-pnigetai-i-germania-vrazei-i-roymania-943001

x CNN Greece. (2024, Οκτωβρίου 30). Πλημμύρες στην Ισπανία: Τους 62 έφτασαν οι νεκροί – Αγωνία για τους αγνοούμενους. https://www.cnn.gr/kosmos/story/446334/plimmyres-stin-ispania-tous-62-eftasan-oi-nekroi

xi Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας. (2020, Φεβρουάριος 07). Νόμος Υπ’Αριθ.4662 , Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, αναβάθμιση συστήματος εθελοντισμού πολιτικής προστασίας, αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ Α27) [Επίσημο Έγγραφο], 307. https://search.et.gr/el/fek/?fekId=598564

xii Οπ.π.

xiii Sorell, T. (2024, September 12). Thomas HobbesEncyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/biography/Thomas-Hobbes

xiv Coupland, R. (2001). Humanity: What is it and how does it influence international law?. ICRC.83(844), 980. https://international-review.icrc.org/sites/default/files/S156077550018349Xa.pdf

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Τι πρέπει να κάνει τώρα η Ελλάδα για την διεκδίκηση των γερμανικών επανορθώσεων

Τρεις βασικές κινήσεις που προτείνει ο πρέσβης ε.τ. Λεωνίδας Χρυσανθόπουλος για τη διεκδίκηση των γερμανικών αποζημιώσεων.

Δημοσιεύτηκε

στις

Η Γερμανία οφείλει στη χώρα μας από την περίοδο της Κατοχής, μετά τον ανατοκισμό, 2 τρις ευρώ

Τρεις βασικές κινήσεις που προτείνει ο πρέσβης ε.τ. Λεωνίδας Χρυσανθόπουλος για τη διεκδίκηση των γερμανικών αποζημιώσεων.

Γράφει ο Λεωνίδας Χρυσανθόπουλος, πρέσβης επί τιμή

Έφυγε ο Γερμανός Πρόεδρος από τη χώρα μας αφού επανέλαβε την πάγια ανθελληνική θέση του Βερολίνου ότι το θέμα των επανορθώσεων έχει κλείσει. Ο ξένος Τύπος, ο γερμανικός κυρίως, έδωσε μεγάλη δημοσιότητα στο ότι η Ελλάδα έθεσε το θέμα των επανορθώσεων σε ανώτατο επίπεδο δημιουργώντας την εντύπωση ότι ήταν σαν να το έθετε για πρώτη φορά, ενώ είναι γνωστό ότι οι Πολεμικές Αποζημιώσεις, Επανορθώσεις και τα Κατοχικά Δάνεια σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο δεν παραγράφονται ποτέ και καταβάλλονται έντοκα από τον κατακτητή.

Ας δούμε τώρα που έχει πάρει έκταση το θέμα τι πρέπει να κάνει άμεσα η ελληνική κυβέρνηση για την διεκδίκηση των γερμανικών επανορθώσεων:

1.Να κληθεί ο Γερμανός πρέσβης στο Υπουργείο Εξωτερικών (και όχι ο Έλληνας πρέσβης στο γερμανικό ΥΠΕΞ) και να του εκφραστεί η δυσαρέσκεια της Αθήνας για τη δήλωση του Γερμανού Προέδρου κ. FrankWalter Steinmeier ότι «το θέμα των επανορθώσεων έχει κλείσει για τη Γερμανία». Στη συνέχεια θα πρέπει να του τονιστεί ότι δεν είναι δυνατόν το Βερολίνο να αναγνωρίζει πολεμικές επανορθώσει στην Πολωνία (κάτι που έγινε πριν από τρεις μήνες) και να μην τις αναγνωρίζει για την Ελλάδα, η οποία ουδέποτε παραιτήθηκε από τις απαιτήσεις προς την Γερμανία όπως αναλυτικά τεκμηρίωσε η Επιστημονική Επιτροπή της Γερμανικής Βουλής σε έκθεσή της που δημοσιεύτηκε το 2019. Επίσης, να προταθεί η έναρξη διαλόγου για το φλέγον θέμα μεταξύ Αθηνών και Βερολίνου με την προειδοποίηση ότι, σε περίπτωση άρνησης, η Ελλάδα θα εφαρμόσει την απόφαση 11/2000 του Αρείου Πάγου που προβλέπει τη δυνατότητα κατάσχεσης περιουσιακών στοιχείων του Γερμανικού Δημοσίου στην Ελλάδα. Η απόφαση αυτή αναφέρεται στην υπόθεση του Διστόμου όπου είχε απορριφθεί η ασκηθείσα από τη Γερμανία αναίρεση κατά της απόφασης 137/1197 του Πρωτοδικείου Λειβαδιάς που είχε επιδικάσει 9,5 δις δραχμές (57 εκατ. γερμαν.μάρκα), καθιστώντας την έτσι τελεσίδικη.

2.Διεθνοποίηση του θέματος. Η Πολωνία έστειλε τον Δεκέμβριο του 2022 επιστολές για τις πολωνικές επανορθώσεις στον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ, τον Πρόεδρο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ κι όλα τα όργανα του ΟΗΕ, στο Συμβούλιο της Ευρώπης κ.λπ. Η διεθνοποίηση του θέματος από την Βαρσοβία είχε σαν αποτέλεσμα την αναγνώριση του χρέους από τη Γερμανία πριν από τρεις μήνες. Ανάλογη πρωτοβουλία πρέπει να αναλάβει και η Αθήνα. Επίσης, θα πρέπει να τεθεί το θέμα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο με την απειλή ότι η Ελλάδα θα σταματήσει να πληρώνει προς την Γερμανία τις οφειλές της στα πλαίσια των μνημονιακών μας υποχρεώσεων κι ας υπάρχει απαγόρευση ενός τέτοιου συμψηφισμού αναφορικά με τα μνημόνια. Σχετικές κινήσεις μπορεί να γίνουν και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν Έλληνες ευρωβουλευτές που θα καταψηφίσουν το ψήφισμα για τις γερμανικές επανορθώσεις, όπως συνέβη στο παρελθόν.

3.Παράλληλα και ταυτόχρονα με τα παραπάνω, η Ελλάδα θα πρέπει να προσφύγει μονομερώς στο Δικαστήριο Συμβιβασμού και Διαιτησίας του ΟΑΣΕ, σύμφωνα με τα άρθρα 20 και 26 της Σύμβασης περί Συμβιβασμού και Διαιτησίας.

Επίσης, το Ελληνικό Κοινοβούλιο πρέπει να επικαιροποιήσει τα παλαιότερα ψηφίσματά του για τις γερμανικές επανορθώσεις.

Τέλος, είναι σημαντικό να συνεχιστούν οι κινητοποιήσεις της κοινωνίας των πολιτών και των μαρτυρικών πόλεων. Οι κινητοποιήσεις μπορεί να λάβουν και τη μορφή συνεδρίων στην Ελλάδα και τη Γερμανία καθώς είναι αναγκαίο να ενημερωθεί η γερμανική κοινή γνώμη για το χρέος της χώρας της.

Η Γερμανία οφείλει στη χώρα μας από την περίοδο της Κατοχής, μετά τον ανατοκισμό, 2 τρις ευρώ (αποζημιώσεις για τα θύματα εγκλημάτων πολέμου και εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας € 1 τρις, αποζημιώσεις για την καταστροφή των υποδομών € 595 δις και αποπληρωμή των κατοχικών δανείων € 506 δις), ενώ πρέπει να μας επιστρέψει 8.500 αρχαιολογικούς θησαυρούς και 460 πίνακες των οποίων η αξία είναι ανεκτίμητη.

Μόνο αν πραγματοποιηθούν τα παραπάνω προτεινόμενα είναι δυνατόν να ασκηθεί πίεση στη Γερμανία να αναγνωρίσει την ύπαρξη του χρέους της, γεγονός που θα επιτρέψει στη συνέχεια την έναρξη διαπραγματεύσεων μεταξύ των δύο κρατών.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Αντιμέτωπη με τον Πόλεμο του Κυβερνοχώρου η Ευρωπαϊκή Ένωση

Οι κυβερνοεπιθέσεις ενάντια στα κράτη-μέλη και τις κρίσιμες υποδομές της Ένωσης αυξάνονται με ανησυχητικό ρυθμό, προκαλώντας σημαντικά ερωτήματα για την ασφάλεια, τη σταθερότητα και τη διατήρηση της ψηφιακής κυριαρχίας της ΕΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τα τελευταία χρόνια, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) έχει βρεθεί στο επίκεντρο μιας κλιμακούμενης ψηφιακής σύγκρουσης.

Γράφει ο Φίλιππος Χατζής, Intelligence and Security

Οι κυβερνοεπιθέσεις ενάντια στα κράτη-μέλη και τις κρίσιμες υποδομές της Ένωσης αυξάνονται με ανησυχητικό ρυθμό, προκαλώντας σημαντικά ερωτήματα για την ασφάλεια, τη σταθερότητα και τη διατήρηση της ψηφιακής κυριαρχίας της ΕΕ. Οι επιθέσεις αυτές δεν περιορίζονται μόνο στην οικονομική και τεχνολογική ζημιά, αλλά απειλούν και τη δημοκρατική ακεραιότητα των ευρωπαϊκών κοινωνιών.

Απειλές, Προκλήσεις και Στρατηγικές Αντίδρασης.

Ποιοι Βρίσκονται Πίσω από τις Επιθέσεις;

Οι κυβερνοαπειλές κατά της ΕΕ προέρχονται κυρίως από κρατικούς και μη κρατικούς φορείς, με πρωταγωνιστές χώρες όπως η Ρωσία, η Κίνα, το Ιράν και η Βόρεια Κορέα. Τα τελευταία χρόνια, οι επιθέσεις αυτές έχουν λάβει τη μορφή συντονισμένων κυβερνοεκστρατειών με γεωπολιτικά κίνητρα. Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση των κυβερνοεπιθέσεων που στοχεύουν στην αποσταθεροποίηση των ευρωπαϊκών κοινωνιών και στη δημιουργία χάους. Οι επιθέσεις περιλαμβάνουν επιθέσεις διακοπής υπηρεσιών (DDoS), επιθέσεις ransomware, καθώς και επιθέσεις παραπληροφόρησης που επηρεάζουν εκλογικές διαδικασίες και βασικές υποδομές.

Συχνά, οι κυβερνοεπιθέσεις ξεκινούν από ομάδες που υποστηρίζονται από κρατικούς παράγοντες, με στόχο την αποδυνάμωση της ανθεκτικότητας της ΕΕ και τη μείωση της εμπιστοσύνης των πολιτών στους θεσμούς της. Για παράδειγμα, οι ομάδες αυτές χρησιμοποιούν προχωρημένες τακτικές, όπως επιθέσεις phishing και κακόβουλα λογισμικά που μπορούν να διαταράξουν τη λειτουργία κρίσιμων υποδομών όπως τα δίκτυα ενέργειας, οι τράπεζες και οι δημόσιες υπηρεσίες.

Στατιστικά Στοιχεία για τις Επιθέσεις

Το 2023, οι κυβερνοεπιθέσεις κατά της ΕΕ παρουσίασαν άνοδο κατά 38%, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Κυβερνοασφάλειας (ENISA). Οι περισσότερες από αυτές τις επιθέσεις ήταν είτε συντονισμένες είτε προερχόμενες από ομάδες που υποστηρίζονται από κυβερνήσεις εκτός της ΕΕ. Οι επιθέσεις που στοχεύουν την ΕΕ έχουν καταστεί τόσο συχνές και περίπλοκες, ώστε έχουν επηρεάσει ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, θεσμούς και πολίτες, ενώ ο κίνδυνος για μεγαλύτερης κλίμακας κυβερνοεπιθέσεις είναι συνεχώς αυξανόμενος.

Τι Κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την Αντιμετώπιση των Απειλών;

Η ΕΕ έχει αναγνωρίσει την επιτακτική ανάγκη για ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας και έχει προχωρήσει σε σημαντικές ενέργειες για να προστατεύσει τις κρίσιμες υποδομές της. Το Δεκέμβριο του 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης παρουσίασαν μια νέα στρατηγική για την κυβερνοασφάλεια. Αυτή η στρατηγική περιλαμβάνει την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της ΕΕ απέναντι στις κυβερνοεπιθέσεις και την ανάπτυξη ισχυρότερων μέτρων προστασίας για τις υποδομές υψηλής κρισιμότητας.

Το 2023, η ΕΕ θέσπισε νέους κανονισμούς για την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας στα θεσμικά όργανα της Ένωσης, καθιστώντας υποχρεωτική την εφαρμογή μέτρων ασφάλειας σε όλα τα κράτη-μέλη. Το δίκτυο EU CyCLONe, το οποίο δημιουργήθηκε το 2020 και θεσπίστηκε επίσημα με την οδηγία NIS2 τον Ιανουάριο του 2023, παίζει καθοριστικό ρόλο στο συντονισμό της αντίδρασης της ΕΕ σε κρίσεις κυβερνοασφάλειας. Το EU CyCLONe ενισχύει τη συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών και διευκολύνει την ταχεία ανταπόκριση σε μεγάλης κλίμακας κυβερνοαπειλές.

Οι Επενδύσεις της ΕΕ στην Κυβερνοασφάλεια

Η ΕΕ επενδύει συνεχώς στην κυβερνοασφάλεια, με στόχο τη δημιουργία ενός ασφαλούς και ανθεκτικού ψηφιακού περιβάλλοντος. Τα κράτη-μέλη της ΕΕ ενισχύουν τις ικανότητές τους στην ανίχνευση και την πρόληψη επιθέσεων, ενώ η Ένωση στηρίζει πρωτοβουλίες για την εκπαίδευση των πολιτών και την ενίσχυση της ευαισθητοποίησης σε θέματα κυβερνοασφάλειας.

Παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί, η ΕΕ αναγνωρίζει ότι η απειλή του κυβερνοχώρου είναι συνεχώς εξελισσόμενη. Η ανάγκη για προσαρμογή στις νέες προκλήσεις παραμένει επιτακτική, και η Ένωση είναι αποφασισμένη να διατηρήσει την κυριαρχία της στο ψηφιακό πεδίο, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα την προστασία των πολιτών της και των δημοκρατικών της θεσμών.

Η μάχη στον κυβερνοχώρο είναι μια πραγματικότητα που δεν μπορεί να αγνοηθεί. Η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται στο στόχαστρο των πιο εξελιγμένων ψηφιακών απειλών, αλλά ανταποκρίνεται δυναμικά μέσα από συντονισμένες στρατηγικές και επενδύσεις στην ασφάλεια. Με τη συνεχή ενίσχυση των συστημάτων προστασίας και τη στενή συνεργασία των κρατών-μελών, η ΕΕ στοχεύει να παραμείνει ανθεκτική και ισχυρή στον κυβερνοχώρο, προστατεύοντας την ασφάλεια και την ελευθερία των πολιτών της.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πολιτική4 ώρες πριν

Προϋπόθεση για την ενταξιακή πορεία της Αλβανίας ο σεβασμός της ελληνικής μειονότητας λένε διπλωματικές πηγές για το παραλήρημα Ράμα

«Η ιστορία δεν παραγράφεται και διατηρεί ζωντανό το αίτημα για πλήρη σεβασμό, εκ μέρους της Αλβανίας, των δικαιωμάτων της ελληνικής...

Αναλύσεις7 ώρες πριν

Εθνική Ασφάλεια δεν είναι μόνο η άμυνα αλλά και οι πυρκαγιές με τις πλημμύρες!

Η Ελλάδα έχει βρεθεί αντιμέτωπη τα τελευταία χρόνια με αρκετά από τα εν λόγω φυσικά φαινόμενα, έχοντας «πληρώσει ακριβά» τις...

Πολιτική7 ώρες πριν

Πρόκληση Ράμα στη Θεσσαλονίκη! “Η Βόρειος Ήπειρος πέθανε”

Συνάντηση με Αλβανούς που ζουν στη Θεσσαλονίκη πραγματοποίησε το πρωί της Κυριακής ο πρωθυπουργός της Αλβανίας, Έντι Ράμα, στο πλαίσιο...

Αναλύσεις8 ώρες πριν

Τι πρέπει να κάνει τώρα η Ελλάδα για την διεκδίκηση των γερμανικών επανορθώσεων

Τρεις βασικές κινήσεις που προτείνει ο πρέσβης ε.τ. Λεωνίδας Χρυσανθόπουλος για τη διεκδίκηση των γερμανικών αποζημιώσεων.

Διεθνή9 ώρες πριν

Times of Israel: Gag order to possibly be lifted as probe widens into PM adviser’s alleged intel leak

Suspects reportedly may face 15 years in jail; Netanyahu attempts to distance himself from spokesman suspected of releasing top-secret documents...

Δημοφιλή