Γενικά θέματα
Τα Άγια Πάθη του Εσταυρωμένου, σηματωρός για τη σωτηρία του κόσμου
Η ιστορία των Αγίων Παθών είναι η ιστορία του πιο παράξενου Ανθρώπου που πέρασε ποτέ από τη γη μας, από τον επίγειο κόσμο μας. Του Ανθρώπου στον οποίο υπάκουαν ακόμα και τα στοιχεία της φύσης: οι άνεμοι και τα κύματα. Αυτού που ήρθε στη γη σαν Θεός και Άνθρωπος μαζί. Θεός για εκείνους που γιάτρευε και για τη φύση που τον υπάκουε, και θνητός για τον εαυτό Του, όπως απαιτούσε η επιταγή του Πατέρα Του, η θεία αποστολή και ο προορισμός Του.
Έτσι εξηγείται γιατί ο Ιησούς Χριστός (γιατί Αυτός είναι ο πρωταγωνιστής της εν λόγω ιστορίας) άφησε να τον συλλάβουν και να τον πάνε στο δικαστήριο με την κατηγορία του βλάσφημου και του προδότη. Άφησε να τον λοιδορήσουν και να τον θανατώσουν πάνω στον Σταυρό, για να τον θάψουν σαν όλους τους άλλους νεκρούς σ’ έναν τάφο, απ’ όπου αναστήθηκε ως Θεός την τρίτη μέρα από την ταφή Του…
Την ιστορία των Αγίων Παθών την ακούμε ή τη διαβάζουμε τις μέρες του Πάσχα συγκινημένοι, γιατί μας αγγίζουν προσωπικά τα λόγια του Ευαγγελίου της Εκκλησίας μας. Όσο κι αν είναι καταθλιπτική η αφήγησή του για την πορεία ζωής του Χριστού και το θάνατό Του, βεβαρημένη από τα άγχη, την αγωνία και τα βασανιστήρια που υπέστη από τους ανθρώπους, είναι ταυτόχρονα και ανακουφιστική στο τέλος της.
Ανακουφιστική γιατί περνά το αναστάσιμο μήνυμα ότι, και μέσα απ’ την αθλιότητα, την εκδικητικότητα, την αδικία και την κακία, μπορεί να ξεπηδήσει το φως της αγάπης προς τον πλησίον και το φως της συγχώρεσης, αρκεί να υπάρχει ειλικρινής μετάνοια και προσευχή για λύτρωση από την αμαρτία.
Περνά το μήνυμα ότι και οι πιο φτωχοί, οι πιο περιφρονημένοι και καταφρονεμένοι αυτού του κόσμου μπορούν να σπάσουν τις αλυσίδες των δεσμών τους και με πίστη στον Υιό του Ανθρώπου να βαδίσουν ”εν μετανοία” και ταπεινότητα προς την ελευθερία με ήσυχη συνείδηση και την πεποίθηση ότι οδεύουν στο αύριο με τον θεϊκό Γαλιλαίο στο πλευρό τους.
Αυτήν την μετάνοια, την ταπεινότητα, το θάρρος, τη γενναιότητα και την πίστη σ’ Αυτόν, διάβασε ο Ιησούς στα μάτια τού ”εκ δεξιών” ληστή του σταυρού και του άνοιξε τις πύλες του Παραδείσου (κατά Λουκά κγ’ 39-43: ”Αμήν λέγω σοι, σήμερον μετ’ εμού έση εν τω παραδείσω”).
Ήταν λίγο πριν το τέλος του θείου δράματος, που άνοιξε το δρόμο στην Ανάσταση του Κυρίου και – δι’ Αυτής – στη λύτρωση της ανθρωπότητας και τη σωτηρία του ανθρώπου, αφού ο θάνατος του Θεανθρώπου επί του Σταυρού ήταν μια εξιλαστήρια πράξη θυσίας η οποία ολοκλήρωνε τον κύκλο των Αγίων Παθών Του από τη σύλληψη και τα μαρτύρια ως τη Σταύρωση και την Ανάστασή Του, η οποία σηματοδοτεί την κατάργηση του εσχάτου εχθρού, του θανάτου (Α΄ Κορ.15,26), …
Στην ιερή πόλη της Ιερουσαλήμ δονούσε από καιρό τον αέρα το μίσος των Γραμματέων και των Φαρισαίων υποκριτών. Τους κρατούσε άγρυπνους από εκδικητικότητα μετά την ολομέτωπη επίθεση του Χριστού εναντίον τους (βλ. κατά Ματθαίον: ”Ουαί υμίν Γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, οι διυλίζοντες τον κώνωπα, την δε κάμηλον καταπίνοντες”).
Τους κρατούσαν ξάγρυπνους, προπάντων, τα απίστευτα και αλληλοδιαδοχικά θαύματα του Ιησού [κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο, 9:1-11], όπως αυτά: του δαιμονισμένου κωφάλαλου [κατά Μάρκο, 7,31-37], της ανάστασης εκ νεκρών της κόρης του Ιαείρου [κατά Λουκάν, η’ 41-56], της θεραπείας ενός λεπρού [κατά Μάρκον, 1: 41], της σίτισης 5.000 ανθρώπων [κατά Ματθαίον, 15: 32-38], της ημέρεψης της καταιγίδας στη θάλασσα της Ιουδαίας [κατά Λουκάν, 8: 22-25], της ανάστασης του Λαζάρου [κατά Ιωάννην, 11: 43-45] κλπ, με επιστέγασμα την Ανάσταση του ίδιου του Ιησού Χριστού [κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο: 28,1] και άλλους) τρεις μέρες μετά την ταφή του.
Τους κρατούσε ξάγρυπνους η θριαμβική υποδοχή Του στην είσοδο της Ιερουσαλήμ πάνω σε γαϊδουράκι που κουβαλούσε το πολύτιμο φορτίο του από το Όρος των Ελαιών και τώρα δυσκολευόταν να προχωρήσει στον δρόμο τον στρωμένο με ανθισμένα κλαδιά, πολύχρωμα υφάσματα και λουλούδια.
Ήταν ριγμένα όλα από το πλήθος το οποίο έσπευδε να προϋπαντήσει τον ”υψηλό” καβαλάρη κρατώντας βάγια από φοινικιές και ψάλλοντας με ενθουσιασμό: ”Ωσαννά τω υιώ Δαυΐδ· ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου • ωσαννά εν τοις υψίστοις!” (κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο: 11, 1-11 και 21, 1-9), κατά Λουκάν: 19, 28-38 και κατά Ιωάννην: 12, 12-19)…
Φευ! Αυτά ήταν ατράνταχτα τεκμήρια επικινδυνότητας για το υπάρχον σύστημα εξουσίας και γι’ αυτό Ρωμαίοι και Ιουδαίοι απέδειξαν γρήγορα ότι συγκροτούσαν από κοινού τα σκοτεινά πρόσωπα των Παθών του Χριστού μας.
Πρόσωπα που τον οδήγησαν τελικά – δια των επώδυνων επεισοδίων πόνου, αδικίας, σκληρότητας, δόλου, υποκρισίας και κακίας – στη Σύλληψη (8 μμ Πέμπτης με τη συνεργασία του προδότη μαθητή Του Ιούδα ), τη Δίκη-παρωδία και την Εκτέλεσή Του (11-12 το μεσημέρι της Παρασκευής) μέσα σε 15-16 ώρες.
Η βιασύνη των διωκτών του Ιησού να τον εξοντώσουν με βάση στρεψόδικα επιχειρήματα, φαίνεται απ’ το γεγονός ότι επικαλέστηκαν δόλο για το είδος των δήθεν εγκλημάτων του προκειμένου να παρακάμψουν τον Μωσαϊκό Νόμο που δεν επέτρεπε εκτελέσεις την παραμονή του Πάσχα (ημέρα Παρασκευή).
Το Μεγάλο Εβραϊκό Συνέδριο–Συμβούλιο (Σανχεδρίν) των αρχιερέων και το δικαστήριο όπου προήδρευε ο Καϊάφας), συγκεκριμένα, κατηγόρησαν τον Ιησού ότι εμφανιζόταν ως ”Βασιλεύς των Ιουδαίων” για να παρακάμψει τον Καίσαρα, ώστε να πετύχουν συνοπτική διαδικασία της δίκης από τον προκουράτορα της Ιουδαίας Πόντιο Πιλάτο (τίτλος ανώτατου άρχοντα που δίνονταν από τη βενετική και γενοβέζικη δημοκρατία), ο οποίος είχε τη δικαιοδοσία να επιβάλλει και και την ποινή του θανάτου ακόμα.
Σημειωτέον ότι το εμπόδιο της ”Παρασκευής” θα μπορούσε να ξεπεραστεί (χωρίς να παραβιαστεί ο Μωσαϊκός Νόμος) μόνο εάν η ποινή θανάτου που θα επιβαλλόταν στον κατηγορούμενο ήταν ”σταύρωση” κι όχι λιθοβολισμός. Και σταύρωση με εκτελεστές Ρωμαίους, όχι Εβραίους.
Έτσι έγινε και οδηγήθηκε ο Χριστός, μετά τη δίκη του από τον Άννα και τον Καϊάφα, στο Πραιτώριο (επίσημη κατοικία του Ρωμαίου Διοικητή Ηγεμόνα Πόντιου Πιλάτου). Ο Πιλάτος διέταξε τον ραβδισμό Του, για να πετύχει την εκτόνωση του μισαλλόδοξου εβραϊκού όχλου που κραύγαζε εν χορώ ”Σταυρωθήτω, σταυρωθήτω!!!”…
Όμως η οχλοβοή και οι άγριες διαθέσεις του κόσμου δεν έλεγαν να κοπάσουν αναγκάζοντας τον (de facto) έπαρχο της ρωμαϊκής επαρχίας της Ιουδαίας να εφαρμόσει διαζευκτικό συλλογισμό βάζοντας στη ζυγαριά της απελευθέρωσης (μιας και είχε δικαίωμα να απελευθερώσει έναν δεσμώτη λόγω Πάσχα) τον Ιησού Χριστό από την μια και τον εγκληματία Βαραββά από την άλλη.
Το άναρχο πλήθος ψήφισε υπέρ της απελευθέρωσης του Βαραββά. Το ίδιο ζήτησε και το ιερατείο με τους αρχιερείς του. Έτσι ο Πιλάτος, παρά τους δισταγμούς του για ηθικούς λόγους, συναίνεσε στη Σταύρωσή του Ιησού κραυγάζοντας: ”Το αίμα αυτού αφ’ ημάς και επί τα τέκνα ημών”.
Με μια πινακίδα κρεμασμένη από τον λαιμό που ανέγραφε ”Βασιλεύς Ιουδαίων”, αιμορραγώντας ακατάσχετα από το ακάνθινο στεφάνι στο κεφάλι και υπό το βάρος του Σταυρού Του, ο Ιησούς έφυγε από το Πραιτώριο και πήρε τον ανηφορικό δρόμο (με υπεράνθρωπη προσπάθεια), όπου λίγη ώρα μετά παίχτηκε η τελευταία πράξη του δράματος της 33χρονης ζωής του.
Λίγο πριν τη Σταύρωση στον Γολγοθά, ο Ρωμαίος επικεφαλής του εκτελεστικού αποσπάσματος τον ρώτησε αν ήθελε να του δώσει αρωματισμένο κρασί που προκαλούσε μέθη, για να μετριάσει τον πόνο του στο Σταυρό. Ο Ιησούς αρνήθηκε, για να έχει πνευματική διαύγεια μέχρι το τέλος.
Πάνω στο Σταυρό παιδεύτηκε επί τρεις ώρες. Εκδήλωσε αδυναμία, κάποια στιγμή, και απευθύνθηκε με παράπονο προς τον Θεό Πατέρα Του: ”Θεέ µου, Θεέ µου, γιατί µέ εγκατέλιπες;” (Ματθ. 27,46).Του ζήτησε, ακόμα, να συγχωρήσει τους εκτελεστές Του: ”Πάτερ, άφες αυτοίς • ου γαρ οίδασι τι ποιούσι” (κατά Λουκά 23,34).
Είπε στον μετανιωμένο ληστή στα δεξιά του: ”Αµήν λέγω σοι, σήµερον µετ’ εµού έση εν τω παραδείσω” (κατά Λουκά: 23,43). Απευθύνθηκε στην μητέρα του Μαρία λέγοντας: ”Γύναι, ίδε ο υιός σου” (κατά Ιωάννη 19,26) και τον μαθητή του Απόστολο Ιωάννη ”Ιδού η µήτηρ σου” (Ιωαν. 19,27).
Ψέλλισε τη φράση ”Διψώ” (Ιωαν 19,28) την ώρα που το αίµα Του έρρεε (γι’ αυτό και διψούσε) κατά τη δύση του ήλιου. Πριν να ξεψυχήσει (την ώρα ενός τρομερού σεισμού) πρόλαβε να πει τη φράση: – ”Πάτερ, εις χείρας σου παρατίθεμαι το πνεύμα μου” (κατά Λουκά: 23,46) και μια τελευταία με την οποία ξεψύχησε: ”Τετέλεσται” (Ιωαν.19,30).
Είχε τελειώσει την ιερή αποστολή Του πάνω στη γη, που ήταν επικεντρωμένο στη σωτηρία του ανθρώπου. Αποστολή την οποία επισφράγισε με το αίμα και τον θάνατό Του. Όμως το τραγικό τέλος Του έγινε προσήμανση της Ανάστασής Του.
Μιας Ανάστασης με πολλά μηνύματα και πολλούς αποδέκτες, αφού: 1. Σηματοδότησε τη νίκη της ζωής πάνω στον θάνατο (βλ. τροπάριο Πασχαλινής Θείας Λειτουργίας: Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν,//θανάτῳ θάνατον πατήσας,//καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι,//
ζωὴν χαρισάμενος!). 2. Έστειλε το μήνυμα ότι η πραγματική ζωή αρχίζει μετά θάνατον, στη Δευτέρα Παρουσία, για την κατάκτηση της οποίας ο ίδιος δίδαξε με τη ζωή και το θάνατό Του την υπομονή, την πίστη, την ελπίδα, την αρετή, την εγκράτεια, τη συγχώρεση, την καλοσύνη, την αποδοχή της αδικίας προς χάριν της υπέρτατης δικαίωσης και της θυσίας προς χάριν του όλου, του ”εμείς” του κόσμου.
Ο αναστημένος Χριστός ήταν και είναι, τελικά, το Άγιο Φως που φωτίζει τη ζωή μας δίνοντάς μας δύναμη και κουράγιο για να την διανύσουμε με αξιοπρέπεια, πριν πάμε κοντά του περνώντας τη γέφυρα της μετάβασης απ’ την επίγεια ζωή στην αθανασία .
Κρινιώ Καλογερίδου
Γενικά θέματα
Λουτρό αίματος το Πακιστάν! Συγκρούσεις σουνιτών-σιιτών με δεκάδες νεκρούς
Τη ζωή σε ακόμη 13 ανθρώπους κόστισαν τις προηγούμενες ημέρες οι συγκρούσεις σουνιτών και σιιτών μουσουλμάνων στο βορειοδυτικό Πακιστάν, όπως ενημέρωσε χθες Σάββατο τοπικός αξιωματούχος, γεγονός που αύξησε σε 124 τον απολογισμό των θυμάτων των τελευταίων 10 ημερών βίαιων επεισοδίων.
«Υπάρχει ακραία έλλειψη εμπιστοσύνης ανάμεσα στις δυο πλευρές και καμιά φυλή δεν θέλει να συμμορφωθεί προς τις κυβερνητικές διαταγές να τερματιστούν οι εχθροπραξίες», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο, υπό τον όρο να μην κατονομαστεί, κυβερνητικός αξιωματούχος στην περιοχή Κουράμ.
Έκανε λόγο για δυο νεκρούς στη σουνιτική πλευρά και άλλους ένδεκα στη σιιτική.
Άλλοι 50 και πλέον άνθρωποι τραυματίστηκαν, πρόσθεσε ο αξιωματούχος, ενώ οι συγκρούσεις συνεχίζονταν ακόμη χθες το πρωί.
Το Πακιστάν είναι χώρα όπου ο πληθυσμός αποτελείται κατά τη μεγάλη πλειονότητά του από σουνίτες. Όμως στην περιφέρεια Κουράμ, στην επαρχία Χάιμπερ Παχτούνχβα, η οποία γειτονεύει με το Αφγανιστάν, υπάρχει πολυπληθής σουνιτική κοινότητα.
Ο κύκλος επιθέσεων και αντιποίνων, με ελαφριά και βαριά όπλα, άνοιξε πριν από κάπου δέκα ημέρες, όταν ένοπλοι άνοιξαν πυρ εναντίον δυο οχηματοπομπών οικογενειών σιιτών με αστυνομική συνοδεία.
Πάνω από 40 άνθρωποι, ανάμεσά τους παιδιά, σκοτώθηκαν.
Σε αντίποινα, οπλισμένοι σιίτες προχώρησαν σε εφόδους εναντίον σουνιτικών χωριών, πυρπολώντας εκατοντάδες καταστήματα και σπίτια. Σουνίτες αντέδρασαν ανοίγοντας πυρ.
Οι φυλές λύνουν τις διαφορές τους με τα όπλα εδώ και δεκαετίες.
Επταήμερη ανακωχή, που ανακοινώθηκε από την τοπική κυβέρνηση την περασμένη Κυριακή, δεν είχε διάρκεια. Οι συγκρούσεις ξανάρχισαν τη Δευτέρα. Νέα, δεκαήμερη ανακωχή, που ανακοινώθηκε πως συμφωνήθηκε την Τετάρτη, επίσης αποδείχθηκε κενό γράμμα.
«Η αστυνομία αναφέρει πως πολύς κόσμος θέλει να φύγει από την περιοχή εξαιτίας των βίαιων επεισοδίων αλλά η επιδείνωση της κατάστασης ασφαλείας το καθιστά αδύνατο», εξήγησε ο αξιωματούχος στην Κουράμ.
Επιβεβαιώνοντας τον απολογισμό των 124 νεκρών, αξιωματικός των σωμάτων ασφαλείας στην Πεσάβαρ, την περιφερειακή πρωτεύουσα, επισήμανε με δυσαρέσκεια πως «κανένα από τα μέτρα που προώθησε η επαρχιακή κυβέρνηση δεν εφαρμόστηκε πλήρως για να αποκατασταθεί η ειρήνη».
«Υπάρχουν φόβοι πως θα έχουμε κι άλλα θύματα», πρόσθεσε μιλώντας επίσης υπό τον όρο να μην κατονομαστεί.
Η αστυνομία γενικά δυσκολεύεται να ελέγξει τη βία στην Κουράμ, μέρος των άλλοτε ημιαυτόνομων περιοχών των φυλών του Πακιστάν, ώσπου η Χάιμπερ Παχτούνχβα έπαψε να έχει ειδικό καθεστώς το 2018.
Σύμφωνα με τον Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Πακιστάν, τουλάχιστον 79 άνθρωποι σκοτώθηκαν εξαιτίας συγκρούσεων μεταξύ κοινοτήτων στην περιοχή αυτή το διάστημα μεταξύ του Ιουλίου και του Οκτωβρίου.
Η σύγκρουση, που επιτείνεται εξαιτίας της θρησκευτικής διαφοράς, πυροδοτείται συχνά από διενέξεις για τη γαιοκτησία στην ορεινή επαρχία του Πακιστάν.
Γενικά θέματα
Δεν τα λέει καλά ο απεσταλμένος του Τραμπ για το ρωσοουκρανικό
Ποιες είναι οι προτάσεις του Κιθ Κέλογκ, του ειδικού απεσταλμένου του Τραμπ για την επίλυση της ρωσο-ουκρανικής διένεξης.
Σταύρος Καλεντερίδης: Ποιες είναι οι προτάσεις του Κιθ Κέλογκ, του ειδικού απεσταλμένου του Τραμπ για την επίλυση της ρωσο-ουκρανικής διένεξης.
Ποιος νίκησε τελικά στον πόλεμο μεταξύ Χεζμπολά και Ισραήλ;
Οι δηλώσεις του τούρκου ΥΠΑΜ που καίνε την κυβέρνηση της ΝΔ.
Γενικά θέματα
Έγκλημα πολέμου! Αμερικανικά όπλα σκότωσαν δημοσιογράφους σε ισραηλινή επίθεση στον Λίβανο
Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων βρήκε υπολείμματα στο σημείο της επίθεσης και εξέτασε φωτογραφίες των υπολειμμάτων που συνέλεξε ο ιδιοκτήτης του θέρετρου και διαπίστωσε ότι ήταν σύμφωνες με ένα κιτ καθοδήγησης JDAM που συναρμολογήθηκε και πωλήθηκε από την αμερικανική εταιρεία Boeing. Η ψ αναγνώρισε ένα υπόλοιπο ως μέρος του συστήματος ενεργοποίησης του κιτ καθοδήγησης που κινεί τα πτερύγια. Έφερε έναν αριθμητικό κωδικό που προσδιορίζει ότι έχει κατασκευαστεί από την Woodard, μια αμερικανική εταιρεία που κατασκευάζει εξαρτήματα για συστήματα καθοδήγησης σε πυρομαχικά, συμπεριλαμβανομένου του JDAM. Το JDAM είναι στερεωμένο σε βόμβες που ρίχνονται από τον αέρα και τους επιτρέπει να καθοδηγούνται σε έναν στόχο χρησιμοποιώντας δορυφορικές συντεταγμένες, καθιστώντας το όπλο ακριβές σε απόσταση μερικών μέτρων. |
Γράφει ο Γιάννης Πεγειώτης
(Βηρυτός, 25 Νοεμβρίου 2024) – Μια ισραηλινή αεροπορική επιδρομή στον Λίβανο στις 25 Οκτωβρίου 2024, που σκότωσε τρεις δημοσιογράφους και τραυμάτισε άλλους τέσσερις ήταν πιθανότατα σκόπιμη επίθεση σε αμάχους και προφανές έγκλημα πολέμου, αναφέρει το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Human Rights Watch.
Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων διαπίστωσε ότι οι ισραηλινές δυνάμεις πραγματοποίησαν την επίθεση χρησιμοποιώντας μια αεροπορική βόμβα εξοπλισμένη με κιτ καθοδήγησης Joint Direct Attack Munition (JDAM) παραγωγής των Ηνωμένων Πολιτειών . Η κυβέρνηση των ΗΠΑ θα πρέπει να αναστείλει τις μεταφορές όπλων στο Ισραήλ λόγω των επανειλημμένων, παράνομων επιθέσεων του στρατού κατά αμάχων, για τις οποίες Αμερικανοί αξιωματούχοι μπορεί να είναι συνένοχοι σε εγκλήματα πολέμου.
«Η χρήση αμερικανικών όπλων από το Ισραήλ για παράνομες επιθέσεις και δολοφονίες δημοσιογράφων μακριά από οποιονδήποτε στρατιωτικό στόχο είναι ένα τρομερό σημάδι για τις Ηνωμένες Πολιτείες καθώς και για το Ισραήλ», δήλωσε ο Richard Weir , ανώτερος ερευνητής κρίσεων, συγκρούσεων και όπλων στο Human Rights Watch. «Οι προηγούμενες θανατηφόρες επιθέσεις του ισραηλινού στρατού σε δημοσιογράφους χωρίς καμία συνέπεια δίνουν ελάχιστες ελπίδες για απόδοση ευθυνών σε αυτήν ή μελλοντικές παραβιάσεις κατά των μέσων ενημέρωσης».
Η επίθεση σημειώθηκε νωρίς το πρωί στο Hasbaya Village Club Resort στη Χασμπάγια, μια πόλη στο νότιο Λίβανο, όπου περισσότεροι από δώδεκα δημοσιογράφοι έμεναν για πάνω από τρεις εβδομάδες. Η Human Rights Watch δεν βρήκε στοιχεία για μάχες, στρατιωτικές δυνάμεις ή στρατιωτική δραστηριότητα στην άμεση περιοχή τη στιγμή της επίθεσης. Οι πληροφορίες που εξέτασε το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων δείχνουν ότι ο ισραηλινός στρατός γνώριζε ή όφειλε να γνωρίζει ότι δημοσιογράφοι έμεναν στην περιοχή και στο στοχευόμενο κτίριο. Αφού αρχικά δήλωσε ότι οι δυνάμεις του έπληξαν ένα κτίριο όπου «επιχειρούσαν τρομοκράτες», ο ισραηλινός στρατός είπε ώρες αργότερα ότι «το περιστατικό είναι υπό εξέταση».
Η Human Rights Watch πήρε συνεντεύξεις από οκτώ άτομα που διέμεναν στο θέρετρο ή κοντά, μεταξύ των οποίων τρεις τραυματίες δημοσιογράφοι και ο ιδιοκτήτης του θέρετρου. Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων επισκέφτηκε επίσης τον ιστότοπο την 1η Νοεμβρίου και επαλήθευσε 6 βίντεο και 22 φωτογραφίες της επίθεσης και των συνεπειών της, καθώς και δορυφορικές εικόνες. Δεν υπήρξε απάντηση στις επιστολές που στάλθηκαν στον ισραηλινό στρατό στις 14 Νοεμβρίου με ευρήματα και ερωτήσεις και στον λιβανέζικο στρατό στις 5 Νοεμβρίου με ερωτήσεις.
Η επίθεση στο κτίριο στο οποίο διέμεναν οι δημοσιογράφοι σημειώθηκε λίγο μετά τις 3 τα ξημερώματα, βάσει συνεντεύξεων και πλάνα κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης με τον ίδιο κωδικό ώρας. Οι περισσότεροι δημοσιογράφοι κοιμόντουσαν. Ο Zakaria Fadel, 25 ετών, βοηθός εικονολήπτη για το ISOL for Broadcast με έδρα το Λίβανο, έναν λιβανέζικο πάροχο δορυφορικών και ραδιοτηλεοπτικών υπηρεσιών, είπε ότι έπλενε τα δόντια του όταν η έκρηξη τον πέταξε στον αέρα.
Ένα πυρομαχικό χτύπησε το μονώροφο κτίριο και πυροδοτήθηκε μόλις έπεσε στο πάτωμα. Η έκρηξη σκότωσε τον Ghassan Najjar, δημοσιογράφο και εικονολήπτη, και τον Mohammad Reda, μηχανικό δορυφορικών εκπομπών, αμφότεροι από το Al Mayadeen TV, και τον Wissam Kassem, κάμεραμαν από το τηλεοπτικό δίκτυο Al Manar TV που ανήκει στη Χεζμπολάχ. Το Al Mayadeen είναι ένας παναραβικός τηλεοπτικός σταθμός με έδρα τον Λίβανο, πολιτικά σύμμαχος με τη Χεζμπολάχ και τη συριακή κυβέρνηση.
Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων επαλήθευσε βίντεο που τραβήχτηκαν λίγα λεπτά μετά την επίθεση, τα οποία δείχνουν το στοχευόμενο κτίριο ολοσχερώς κατεστραμμένο και τα κοντινά κτίρια κατεστραμμένα. Η απεργία κατέρρευσε έναν τοίχο στο παρακείμενο κτίριο, τραυματίζοντας σοβαρά τον Hassan Hoteit, 48, κάμεραμαν του ISOL for Broadcast, και κατέστρεψε σημαντικά τον τοίχο ενός μικρού κτιρίου περίπου 10 μέτρα μακριά, τραυματίζοντας άλλους δημοσιογράφους, συμπεριλαμβανομένου του Ali Mortada, 46, μια κάμερα. χειριστής για το Al Jazeera.
Ο Μορτάντα είπε ότι ξύπνησε από την έκρηξη και κομμάτια σκυροδέματος έπεσαν πάνω του, τραυματίζοντας το πρόσωπο και το δεξί του χέρι. Όταν τα συντρίμμια σταμάτησαν να πέφτουν, πήγε να δει αν οι συνάδελφοί του ήταν καλά. Αυτός και άλλοι βρήκαν τον Hoteit τραυματισμένο και το κτίριο χτυπήθηκε κατεστραμμένο. Ο Mortada είπε ότι είδε τα πτώματα του Kassem και του Najjar κοντά. Βρήκαν τα λείψανα της Ρέντα πιο μακριά.
Αμέσως μετά, ο θυρωρός του θέρετρου τους πλησίασε, λέγοντας ότι είχε βρει δύο ανθρώπινα πόδια σε ένα υπνοδωμάτιο. Ο Ehab el–Okdy, δημοσιογράφος του Al Jazeera που διέμενε στο θέρετρο, είπε ότι είδε επίσης τα πτώματα και τα μέρη του σώματος των νεκρών ρεπόρτερ. «Είδαμε τα πτώματα», είπε. «Είδαμε τον Mohammad Reda να είναι συντετριμμένος παντού».
Ο Anoir Ghaida, ιδιοκτήτης του θέρετρου, είπε ότι οι δημοσιογράφοι έφτασαν την 1η Οκτωβρίου, μετά από εντολή εκκένωσης του ισραηλινού στρατού σε μια περιοχή νότια της Hasbaya. Οι δημοσιογράφοι έκαναν ρεπορτάζ από την Ibl al–Saqi, μια περιοχή που περιλαμβάνεται στην εντολή εκκένωσης.
Οι δημοσιογράφοι είπαν ότι από την 1η Οκτωβρίου μέχρι την ημέρα της επίθεσης, έκαναν καθημερινά και επαναλαμβανόμενα ταξίδια, αναφέροντας από την περιοχή Hasbaya, κάνοντας συχνά ζωντανά τηλεοπτικά ρεπορτάζ από την κορυφή ενός λόφου που έβλεπε μεγάλα τμήματα του νότιου Λιβάνου. Οι δημοσιογράφοι και η Γκάιντα είπαν ότι θα έφευγαν από το θέρετρο το πρωί και θα επέστρεφαν το βράδυ, περίπου την ίδια ώρα κάθε μέρα. Τα περισσότερα από τα οχήματα στο θέρετρο έφεραν την ένδειξη “Press” ή “TV“.
Οι δημοσιογράφοι και η Γκάιντα είπαν ότι άκουγαν συνεχώς το βουητό εναέριων drones στην περιοχή, υποδεικνύοντας ότι ήταν πιθανότατα υπό ισραηλινή επιτήρηση. Πριν από τις 25 Οκτωβρίου, δεν είχαν γίνει επιθέσεις στην πόλη Χασμπάγια.
Από τότε που ξεκίνησαν οι τρέχουσες εχθροπραξίες μεταξύ Ισραήλ και Χεζμπολάχ στις 8 Οκτωβρίου 2023, ο ισραηλινός στρατός επιτέθηκε και σκότωσε δημοσιογράφους και στόχευσε το Al Mayadeen TV. Στις 23 Οκτωβρίου , οι ισραηλινές δυνάμεις επιτέθηκαν και κατέστρεψαν ένα γραφείο που χρησιμοποιούσε το Al Mayadeen στη Βηρυτό. Ο Al Mayadeen είχε εκκενώσει το προσωπικό του από το κτίριο.
Τα ισραηλινά χτυπήματα σκότωσαν τουλάχιστον έξι Λιβανέζους δημοσιογράφους μεταξύ 8 Οκτωβρίου 2023 και 29 Οκτωβρίου 2024, σύμφωνα με την Επιτροπή Προστασίας των Δημοσιογράφων. Η Human Rights Watch διαπίστωσε ότι η επίθεση της 13ης Οκτωβρίου 2023, η οποία σκότωσε τον δημοσιογράφο του Reuters Issam Abdallah και τραυμάτισε άλλους έξι δημοσιογράφους, ήταν προφανές έγκλημα πολέμου. Στις 21 Νοεμβρίου 2023, ένα ισραηλινό χτύπημα σκότωσε δύο Λιβανέζους δημοσιογράφους που έκαναν ρεπορτάζ για το Al Mayadeen TV, τον Rabih al–Maamari και τον Farah Omar, και τον οδηγό τους, Hussein Akil, στο Tayr Harfa στο νότιο Λίβανο.
Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων επαλήθευσε μια φωτογραφία και ένα βίντεο από την κηδεία του Νατζάρ που έδειχνε το φέρετρό του τυλιγμένο με σημαία της Χεζμπολάχ και θαμμένο σε ένα νεκροταφείο της νότιας Βηρυτού όπου είναι θαμμένοι μαχητές της Χεζμπολάχ, κοντά στον τάφο του αλ-Μααμάρι. Ένας εκπρόσωπος της Χεζμπολάχ είπε στην Human Rights Watch στις 14 Νοεμβρίου ότι ο Najjar είχε ζητήσει να ταφεί κοντά στον φίλο και συνάδελφό του al–Maamari, αλλά ότι ο Najjar «ήταν απλώς ένας πολίτης» και «δεν είχε καμία απολύτως ανάμειξη σε στρατιωτικές δραστηριότητες».
Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων βρήκε υπολείμματα στο σημείο της επίθεσης και εξέτασε φωτογραφίες των υπολειμμάτων που συνέλεξε ο ιδιοκτήτης του θέρετρου και διαπίστωσε ότι ήταν σύμφωνες με ένα κιτ καθοδήγησης JDAM που συναρμολογήθηκε και πωλήθηκε από την αμερικανική εταιρεία Boeing. Η Human Rights Watch αναγνώρισε ένα υπόλοιπο ως μέρος του συστήματος ενεργοποίησης του κιτ καθοδήγησης που κινεί τα πτερύγια. Έφερε έναν αριθμητικό κωδικό που προσδιορίζει ότι έχει κατασκευαστεί από την Woodard, μια αμερικανική εταιρεία που κατασκευάζει εξαρτήματα για συστήματα καθοδήγησης σε πυρομαχικά, συμπεριλαμβανομένου του JDAM. Το JDAM είναι στερεωμένο σε βόμβες που ρίχνονται από τον αέρα και τους επιτρέπει να καθοδηγούνται σε έναν στόχο χρησιμοποιώντας δορυφορικές συντεταγμένες, καθιστώντας το όπλο ακριβές σε απόσταση μερικών μέτρων.
Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έγραψε στη Boeing και στον Woodard στις 14 Νοεμβρίου, αλλά δεν έλαβε απαντήσεις. Οι εταιρείες έχουν ευθύνες σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Αρχές των Ηνωμένων Εθνών για τις Επιχειρήσεις και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα , τις Κατευθυντήριες Γραμμές του ΟΟΣΑ για τις Πολυεθνικές Επιχειρήσεις για Υπεύθυνη Επιχειρηματική Συμπεριφορά και τις σχετικές οδηγίες για να σταματήσουν, να αποτρέψουν, να μετριάσουν ή να αποκαταστήσουν πραγματικές και πιθανές παραβιάσεις του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου που προκαλούν, συμβάλλουν ή συνδέονται με.
Δεδομένου του ιστορικού του Ισραήλ για εκτεταμένους νόμους περί πολεμικών παραβιάσεων και την έλλειψη λογοδοσίας, οι εταιρείες θα πρέπει να τερματίσουν τις πωλήσεις όπλων, να ανακαλέσουν ήδη πουλημένα όπλα όπου είναι δυνατόν και να σταματήσουν όλες τις υπηρεσίες υποστήριξης για όπλα που έχουν ήδη πωληθεί.
Το Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έχει τεκμηριώσει προηγουμένως την παράνομη χρήση όπλων εξοπλισμένων από τις ΗΠΑ από τον ισραηλινό στρατό σε ένα χτύπημα τον Μάρτιο που σκότωσε επτά εργαζόμενους στον τομέα της ανθρωπιστικής βοήθειας στο νότιο Λίβανο.
Το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο, ή οι νόμοι του πολέμου, απαγορεύει τις επιθέσεις κατά αμάχων και πολιτικών αντικειμένων. Οι δημοσιογράφοι θεωρούνται άμαχοι και είναι απρόσβλητοι από επιθέσεις, εφόσον δεν συμμετέχουν άμεσα στις εχθροπραξίες. Οι δημοσιογράφοι δεν μπορούν να δέχονται επίθεση για τη δουλειά τους ως δημοσιογράφοι, ακόμη κι αν το αντίπαλο μέρος θεωρεί ότι τα μέσα ενημέρωσης είναι προκατειλημμένα ή χρησιμοποιούνται για προπαγάνδα. Κατά τη διεξαγωγή οποιασδήποτε επίθεσης, τα εμπόλεμα μέρη πρέπει να λαμβάνουν όλες τις εφικτές προφυλάξεις για να ελαχιστοποιήσουν τη ζημιά των πολιτών και τη ζημιά σε πολιτικά αντικείμενα. Αυτό περιλαμβάνει τη λήψη όλων των απαραίτητων ενεργειών για να επαληθευτεί ότι οι στόχοι είναι στρατιωτικοί στόχοι.
Άτομα που διαπράττουν σοβαρές παραβιάσεις των νόμων του πολέμου με εγκληματική πρόθεση —δηλαδή, εκ προθέσεως ή απερίσκεπτα— ενδέχεται να διωχθούν για εγκλήματα πολέμου. Τα άτομα μπορεί επίσης να θεωρηθούν ποινικά υπεύθυνα για συνδρομή, διευκόλυνση, βοήθεια ή υποκίνηση εγκλήματος πολέμου.
Ο Λίβανος θα πρέπει επειγόντως να αποδεχθεί τη δικαιοδοσία του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου να δώσει στον εισαγγελέα του δικαστηρίου την εντολή να διερευνήσει σοβαρά διεθνή εγκλήματα που διαπράχθηκαν στην επικράτεια της χώρας.
Οι βασικοί σύμμαχοι του Ισραήλ —οι Ηνωμένες Πολιτείες , το Ηνωμένο Βασίλειο , ο Καναδάς και η Γερμανία —θα πρέπει να αναστείλουν τη στρατιωτική βοήθεια και τις πωλήσεις όπλων στο Ισραήλ, δεδομένου του πραγματικού κινδύνου να χρησιμοποιηθούν για τη διάπραξη σοβαρών καταχρήσεων. Η πολιτική των ΗΠΑ απαγορεύει τις μεταφορές όπλων σε κράτη «που είναι πιο πιθανό παρά όχι» να τα χρησιμοποιήσουν κατά παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου.
«Καθώς αυξάνονται αποδεικτικά στοιχεία για την παράνομη χρήση αμερικανικών όπλων από το Ισραήλ, συμπεριλαμβανομένων των προφανών εγκλημάτων πολέμου, οι αξιωματούχοι των ΗΠΑ πρέπει να αποφασίσουν εάν θα τηρήσουν το αμερικανικό και το διεθνές δίκαιο διακόπτοντας τις πωλήσεις όπλων στο Ισραήλ ή κινδυνεύουν να βρεθούν νομικά συνένοχοι σε σοβαρές παραβιάσεις», είπε ο Weir. .
-
Γενικά θέματα1 μήνα πριν
Τί είναι αυτά τα μυστηριώδη φωτεινά στίγμα στον ουρανό της Κύπρου;
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Ανατριχιαστικές εικόνες με τον νεκρό ηγέτη της Χαμάς (ΦΩΤΟ)
-
Αναλύσεις1 μήνα πριν
Η Αθήνα παραδίδει τη Θράκη
-
Αθλητικά4 εβδομάδες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Video2 μήνες πριν
Ισραήλ: Αν χτυπήσει πυρηνικά, αρχίζει η καταστροφή
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Έτοιμος σε 3 χρόνια ο ελληνικός Σιδερένιος Θόλος! Πόσο θα κοστίσει;
-
Διεθνή2 εβδομάδες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Έτοιμη η «πρώτη» Belharra