Πολιτική
Βύρων Κοτζαμάνης στο Indemography: Δημογραφικές εξελίξεις και στεγαστική κρίση στην Ελλάδα
Σε κάθε χώρα, η δημογραφία αποτελεί μία από τις παραμέτρους που, εκτός των άλλων, επιδρούν και στις συνθήκες στέγασης των νεότερων γενεών ενώ αντίστροφα οι συνθήκες στέγασης μπορούν να επηρεάσουν όχι μόνον την δημιουργία οικογένειας από τις γενεές αυτές, αλλά και την ηλικία που θα αποκτήσουν παιδία καθώς και τον αριθμό τους.
Στη χώρα μας ειδικότερα τα τελευταία χρόνια, οι 25-45 ετών αντιμετωπίζουν όλο και μεγαλύτερες δυσκολίες στέγασης, και το θέμα αυτό έρχεται συχνά στην επικαιρότητα, αναδεικνύεται από τα ΜΜΕ και απασχολεί όλο και περισσότερο τους επιφορτισμένους με τη λήψη μέτρων πολιτικής. Θα μπορούσε, φυσικά, να υποθέσει κάποιος ότι και οι δημογραφικές εξελίξεις, ως έναν βαθμό, ευθύνονται, για την πρόσφατη «στεγαστική κρίση». Αυτό θα μπορούσε να είχε συμβεί, αν είχαμε σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα μια ταχύτατη αύξηση των ατόμων ηλικίας 25-45 ετών, γεγονός που θα οδηγούσε και σε μια «έκρηξη» της ζήτησης στέγης. Στη χώρα μας όμως δεν συνέβη αυτό. Αντιθέτως, εξαιτίας της πτώσης των γεννήσεων μετά το 1980 και της μαζικής φυγής νέων στο εξωτερικό μετά το 2010, είχαμε μια σημαντική μείωση των 25-44 ετών καθώς ο πληθυσμός της μεγάλης αυτής ηλικιακής ομάδας βάσει των εκτιμήσεων της ΕΛΣΤΑΤ μειώθηκε κατά 25% (κατά 850 χιλ.) ανάμεσα στο 2009 και το 2024. Από την άλλη μεριά, θα μπορούσε να ισχυρισθεί κάποιος ότι η πτώση της γαμηλιότητας, η αύξηση της μέσης ηλικίας στον γάμο/συμβίωση ως και των διαζυγίων λειτούργησαν προς την αντίθετη κατεύθυνση αυξάνοντας τις μονογονεϊκές οικογένειες και τα μονομελή νοικοκυριά, και, επομένως, και τη ζήτηση για κατοικία, αντισταθμίζοντας έτσι -εν μέρει- την οφειλόμενη στη συρρίκνωση του πλήθους των 25-44 ετών μείωση της ζήτησης αυτής. Παρόλα αυτά δεν είναι δυνατόν να θεωρήσουμε υπεύθυνες τις δημογραφικές εξελίξεις για την τρέχουσα στεγαστική κρίση. Θα πρέπει να ανατρέξουμε σε εκτός της δημογραφίας πεδία για να αναζητήσουμε τις αιτίες της και αυτό μας υποχρεώνει να αναδράμουμε στο πρόσφατο παρελθόν.
Ειδικότερα, κατά την μετά-το-2010 περίοδο είχαμε διαδοχικές κρίσεις με σημαντικές επιπτώσεις και στις νεότερες γενεές: αύξηση της ανεργίας, μείωση των εισοδημάτων, αύξηση των ποσοστών επισφαλούς εργασίας, μηδενική σχεδόν δυνατότητα αποταμίευσης από ένα μεγάλο τμήμα τους (αλλά και συρρίκνωση των αποταμιεύσεων των γονέων τους). Είχαμε όμως ταυτόχρονα και τον περιορισμό της στεγαστικής πίστης (ο αριθμός των στεγαστικών δάνειων μετά το 2010 είναι υπο-πολλαπλάσιος του μέσου όρου της περιόδου 2000-09), την ταχύτατη αύξηση της ζήτησης κατοικιών από αλλοδαπούς αλλά και την αύξηση των χρονομισθώσεων, σε μια περίοδο που οι επενδύσεις σε κατοικία συρρικνώθηκαν σημαντικά: από 8-11% του ΑΕΠ το 2000-10, σε λιγότερο από 4% μετά το 2012, ενώ το 2022 με βάση πρόσφατη έκθεση του ΙΟΒΕ αυτές περιορίσθηκαν στο μόλις 1,6% του ΑΕΠ, με τη χώρα μας να καταλαμβάνει το έτος αυτό την τελευταία θέση ανάμεσα στις 27χώρες –μέλη της ΕΕ. Τα προαναφερθέντα είχαν ως αποτέλεσμα τη γήρανση του οικιστικού αποθέματος και την περιορισμένη προσφορά νέων κατοικιών, μεγάλο τμήμα των οποίων απευθύνεται σε Έλληνες ή αλλοδαπούς που διαθέτουν υψηλά εισοδήματα.
Οι εξελίξεις που συνοπτικά παρουσιάσαμε οδήγησαν, με βάση τα στοιχεία της Eurostat, και στην μείωση σε εθνικό επίπεδο του ποσοστού ιδιοκατοίκησης κατά 4,5 μονάδες (από 74,0 το 2014 στο 69,6 το 2023), μια μείωση είναι ακόμη μεγαλύτερη στα μεγάλα αστικά κέντρα. Οι εξελίξεις αυτές συνέβαλαν όμως σε μεγάλο βαθμό και στην ραγδαία αύξηση τόσο των τιμών απόκτησης κατοικίας (νεόδμητης ή μη) όσο και των ενοικίων. Η αυξανόμενη δε απόκλιση ανάμεσα στο κόστος κτήσης/ενοικίασης και στο εισόδημα του τμήματος εκείνου των νεότερων κυρίως γενεών που δεν διαμένει σε ιδιοκτήτη ή παραχωρημένη κατοικία, συνέτεινε στην ανάδυση της τρέχουσας στεγαστικής κρίσης.
Όσοι και όσες από τις νεότερες γενεές δεν μετανάστευσαν και παρέμειναν στη χώρα μας προσαρμόσθηκαν εν μέρει στη νέα αυτή κατάσταση. Η προσαρμογή αυτή οδήγησε όσους είχαν την δυνατότητα συγκατοίκησης με τους γονείς τους να το πράξουν και έτσι το ποσοστό των 18-34 ετών που διαμένει στη γονική τους κατοικία αυξήθηκε ταχύτατα (+12 ποσοστιαίες μονάδες ανάμεσα στο 2010 και το 2022 με βάση στοιχεία της EUROSTAT). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να έχουμε από τα υψηλότερα ποσοστά νέων ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συμβιώνουν με τους γονείς τους (σχεδόν 72% έναντι 50% κατά μέσο όρο στην ΕΕ), και, ταυτόχρονα, και από τις υψηλότερες ηλικίες αποχώρησής τους από αυτήν (>30,5 έτη). Ένα άλλο τμήμα των νέων που δεν είχε αυτή τη δυνατότητα προσέφυγε σε ενοικιαζόμενη κατοικία που απορροφά όμως πλέον ένα δυσανάλογο και ολοένα και αυξανόμενο τμήμα των εισοδημάτων τους. Ωστόσο, και στις δυο περιπτώσεις, συσσωρευτικά, σε συνδυασμό και με άλλες αρνητικές παραμέτρους, αυτό είχε επιπτώσεις όχι μόνον στη δημιουργία οικογένειας και στην ηλικία τεκνοποίησης, αλλά και στον αριθμό των παιδιών που θα αποκτήσουν οι γενεές αυτές.
Για την αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος ελήφθησαν τα τελευταία χρόνια κάποια θετικά μέτρα, ξεκινώντας από την επιδότηση του ενοικίου για τα έχοντα πολύ χαμηλό εισόδημα νοικοκυριά. Αν το προνοιακό αυτό πρόγραμμα είχε θετικές επιπτώσεις σε μια πρώτη περίοδο σταθεροποίησης -ή ακόμη και πτώσης- των ενοικίων, αυτό δεν ισχύει τα τελευταία χρόνια όπου καταγράφεται ταχύτατη αύξησή τους. Έτσι, πρόσφατα η κυβέρνηση θέσπισε και κάποια άλλα μέτρα (νόμος 5006/2022): χορήγηση επιδοτούμενου δάνειου έως και 150 χιλ. για την κάλυψη έως και του 90% του κόστους αγοράς κατοικίας από νέους 25-39 ετών με περιορισμένα εισοδήματα (πρόγραμμα «Το σπίτι μου»), πρόγραμμα «Στέγαση και Εργασία» (επιδότηση ενοικίου για δύο χρόνια σε 43 δήμους για ένα εξαιρετικά περιορισμένο αριθμό ατόμων-οικογενειών αστέγων με την ταυτόχρονη κάλυψη βασικών δαπανών για την απόκτηση οικοσκευής, καθώς και για την πληρωμή των ΔΕΚΟ), πρόγραμμα «Κάλυψη» (δωρεάν στέγαση για τρία χρόνια σε περιορισμένο αριθμό ευάλωτων νέων 25-39 ετών, δικαιούχων του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος -1000 άτομα με την αξιοποίηση ιδιωτικών κατοικιών που είχαν διατεθεί προηγουμένως για την στέγαση αιτούντων ασύλου), και, τέλος, πρόγραμμα «Ανακαινίζω-Ενοικιάζω» (διάθεση κλειστών σήμερα κατοικιών στα αστικά κέντρα μετά από διευκολύνσεις για την ανακαίνισή τους, με στόχο την αύξηση του αποθέματος ενοικιαζόμενων κατοικιών και την ανακοπή της αύξησης των ενοικίων). Έχει δε ανακοινωθεί και ένα επί πλέον πρόγραμμα («Κοινωνική αντιπαροχή»), με ασαφή τον χρόνο υλοποίησής του, για την αξιοποίηση ακινήτων του δημοσίου από τον ιδιωτικό τομέα με στόχο την ανέγερση «κοινωνικών κατοικιών». Στο πλαίσιο της σύμπραξης αυτής, ο ιδιώτης ανάδοχος θα μετατρέψει/ αναγείρει με δικούς του πόρους κτήρια, με αντάλλαγμα την εκμετάλλευσή τους για ορισμένο χρονικό διάστημα, και την υποχρέωση εκμίσθωσης τμήματός τους σε δικαιούχους έναντι προκαθορισμένου μισθώματος.
Τα προγράμματα που άρχισαν ήδη να υλοποιούνται, έχουν περιορισμένους προϋπολογισμούς και ωφελούμενους το δε πρόγραμμα «Ανακαινίζω-Ενοικιάζω», ακόμη και αν υλοποιηθεί ταχύτατα, θα επηρεάσει ελάχιστα τη τάση ανόδου των ενοικίων μεσοπρόθεσμα (υπενθυμίζουμε ότι η ελάχιστη χρονική διάρκεια της υποχρεωτικής μίσθωσης μετά την ανακαίνιση μιας κατοικίας δεν υπερβαίνει τα τρία έτη). Το πρόγραμμα «Το σπίτι μου» που είναι και το πιο διευρυμένο (εξετάζεται δε και η δυνατότητα εξεύρεσης συμπληρωματικών πόρων για την αύξηση του αριθμού των επωφελουμένων), είναι «οριζόντιο» ενώ η ένταση του προβλήματος δεν είναι η ίδια παντού, έχει χαμηλό ανώτατο όριο ηλικίας (39 έτη) και προϋποθέτει, αφενός μεν επάρκεια και σχετική σταθερότητα εισοδήματος σε μακρύ ορίζοντα, αφετέρου δε χαμηλή μεν ίδια συμμετοχή ως ποσοστό της αξίας του συμβολαίου, υψηλότερη όμως στη πραγματικότητα. Ακόμη δε και αν το πρόγραμμα αυτό επεκταθεί θα λύσει το στεγαστικό πρόβλημα ενός άκρως περιορισμένου αριθμού νέων νοικοκυριών (20-22 χιλ.), αφήνοντας εκτός ένα μεγάλο τμήμα τους, εξαιτίας του περιορισμένου προϋπολογισμού του και των τιθέμενων εισοδηματικών κριτηρίων, ενώ ταυτόχρονα, επιδοτώντας τη ζήτηση, έχει αρχίσει ήδη να συμβάλει και στην αύξηση των τιμών των ακινήτων που χτίστηκαν πριν από μια δεκαπενταετία.
Τα με θετικό πρόσημο αυτά προγράμματα, αν δεν υπάρξει ένα διευρυμένο πρόγραμμα προσφοράς κοινωνικής κατοικίας και δεν δημιουργηθεί ένας φορέας άσκησης στοχευμένων δημόσιων στεγαστικών παρεμβάσεων, δεν πρόκειται να λύσουν το στεγαστικό ζήτημα, που αναδεικνύεται πλέον σε «μεγα-πρόβλημα», για τα νεότερα κυρίως ζευγάρια. Ένα τέτοιο διευρυμένο πρόγραμμα θα έδιδε, όπως σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τη δυνατότητα – εκτός των άλλων-, και στις γενεές των νέων που διαβιούν κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα διαθέτοντας χαμηλά ή ακόμη χαμηλά-μεσαία εισοδήματα να καλύψουν τις στεγαστικές τους ανάγκες πληρώνοντας ένα προσιτό ενοίκιο που δεν θα απορροφά, όπως σήμερα, ένα ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό των περιορισμένων εισοδημάτων τους. Στην ΕΕ ειδικότερα, αν εξαιρέσουμε την Ελλάδα που είναι η μόνη που δεν διαθέτει κοινωνική κατοικία και 7 πρώην σοσιαλιστικές χώρες όπου όλοι σχεδόν είναι ιδιοκτήτες (τα ποσοστά ιδιοκατοίκησης σε αυτές με βάση την EUROSTAT κυμαίνονται από 85-95%), θα διαπιστώσουμε (στοιχεία από τις πρόσφατες εκθέσεις της Housing Europe) ότι από τις εναπομείνασες 20, σε 6 (Ολλανδία, Αυστρία, Δανία, Γαλλία, Νορβηγία, Σουηδία) το ποσοστό των κοινωνικών κατοικιών υπερβαίνει το 14% του συνολικού αποθέματος των κατοικιών και το 30% των ενοικιαζόμενων, σε 3 (Φιλανδία, Ιρλανδία και Τσεχία) κυμαίνεται από 9-11% του συνόλου εγγίζοντας το 20% των ενοικιαζόμενων κατοικιών, ενώ στις υπόλοιπες 9 χώρες είναι μικρότερο του 5% του συνολικού αποθέματος Τα μοντέλα χρηματοδότησης και διαχείρισης των προγραμμάτων αυτών, φυσικά, διαφέρουν σημαντικά από χώρα σε χώρα. Στην Αυστρία π.χ, έχουμε κυρίως μη κερδοσκοπικούς συνεταιρισμούς που χρηματοδοτούνται μέσω ειδικών δάνειων από στεγαστικές τράπεζες με εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους, ενώ ταυτόχρονα εισπράττουν εισφορές από τους δήμους, στη Γαλλία, στη χρηματοδότηση των προγραμμάτων αυτών συμμετέχει το κράτος, η τοπική αυτοδιοίκηση, οι επιχειρήσεις, οι μισθωτοί και το ΤΠΔ, ενώ σε πολλές χώρες υπάρχουν και μεικτά συστήματα. Η άμεση ανάπτυξη ενός τέτοιου διευρυμένου προγράμματος με στόχο την προσφορά κοινωνικής κατοικίας στη χώρα μας είναι η βασική προϋπόθεση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στέγασης των νεότερων –και όχι μόνον- νοικοκυριών. Δυστυχώς όμως, σε αντίθεση με την Ισπανία που έχοντας σήμερα το ίδιο πρόβλημα και άκρως περιορισμένη κοινωνική κατοικία (λιγότερο από το 1,5% του συνόλου των κατοικιών) αναπτύσσει ένα τέτοιο φιλόδοξο πρόγραμμα αξιοποιώντας, εκτός από δημοσίους, και κοινοτικούς (πρόγραμμα NEXT Generation EU) πόρους, στην Ελλάδα, η κοινωνική κατοικία δεν φαίνεται να βρίσκεται ανάμεσα στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, της τοπικής αυτοδιοίκησης, των φορέων επιχειρηματικότητας και εργασίας, αλλά ούτε και σε αυτές της κοινωνίας των πολίτων. Η αναγκαιότητα δε ενός τέτοιου προγράμματος που, εκτός των άλλων, θα αμβλύνει και τις αρνητικές επιπτώσεις της στεγαστικής κρίσης στο «δημογραφικό», τονίζεται και στη πρόσφατη (Μάιος 2024) «Γνώμη Πρωτοβουλίας» της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής καθώς, ανάμεσα στα άλλα μέτρα, προτείνεται και «ένα ευρύτατο πρόγραμμα κοινωνικής κατοικίας σε όλη τη χώρα, που θα δίνει τη δυνατότητα στα νέα ζευγάρια να στεγασθούν καταβάλλοντας ενοίκιο που δεν θα αποτελεί σημαντικό μέρος του μηνιαίου εισοδήματός τους».
Απόψεις
Βασίλης Μπορνόβας: «Δεν καταλαβαίνω γιατί διαπραγματευόμαστε την κυριαρχία μας με την Τουρκία»!
«Δεν καταλαβαίνω ,γιατί διαπραγματευόμαστε την κυριαρχία μας με την Τουρκία»! Ο πρέσβυς ε.τ Βασίλης Μπορνόβας εκφράζει την απορία που έχουν όλοι οι Έλληνες πολίτες που παρακολουθούν την ελληνοτουρκική «διαπραγμάτευση». Η οποία όπως λέει ο κ.Μπορνόβας δεν είναι καν διαπραγμάτευση. Η Τουρκία προσθέτει διαρκώς διεκδικήσεις στην ατζέντα της, εμείς δεν ζητάμε τίποτα και τελικά το μήνυμα που λαμβάνουμε από την Τουρκία είναι πως πρέπει να την υπακούμε σε ότι κι αν θέλουμε να κάνουμε στο Αιγαίο.
Ο κ.Μπορνόβας μιλά για τους ομογενείς μας στην Αζοφική που τους έχουμε εγκαταλείψει και επισημαίνει το λάθος «να βάλουμε όλα μας τα αυγά στο καλάθι της Ουκρανίας» .
Ο πρέβυς ε.τ ,γνωρίζει άριστα την περιοχή της Θράκης και όλα όσα γίνονται εκεί. Επισημαίνει όσα θα έπρεπε να έχουμε κάνει ήδη, προκειμένου να υπάρξει φραγμός στην τουρκική διείσδυση.
Απόψεις
Περιφέρουν παίκτες και προπονητές σε ελληνοτουρκικό φόρουμ για να μας πείσουν ότι είμαστε φίλοι με τους Τούρκους
Οι οπαδοί των ελληνικών ομάδων καλούνται να είναι υποψιασμένοι απέναντι σε τέτοιους μηχανισμούς και να βλέπουν πίσω από το παρασκήνιο τι ουσιαστικά συμβαίνει, ότι γίνεται προσπάθεια φινλανδοποίησης και λοβοτομής της ελληνικής κοινωνίας.
Το διαβάσαμε σε αθλητικές ιστοεσείδες είδαμε και σχετικό βίντεο και η αλήθεια είναι, ότι χτύπησε συναγερμός στα γραφεία του Geopolitico.gr. Στο 4ο ελληνοτουρκικό φόρουμ που έγινε στο Μουσείο της Ακρόπολης δήλωσαν παρόντες προσωπικότητες του Παναθηναϊκού.
Ποιοι παρεβρέθηκαν εκεί; Ο προπονητής της ομάδας μπάσκετ των “πρασίνων” (και της Εθνικής Τουρκίας), Εργκιν Αταμάν, γνωστός φίλος του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος είχε επικοινωνήσει μαζί του στα περσινά πλέι οφ της Ευρωλίγκα με τον χαμό που προκάλεσε ο ίδιος ο Τούρκος προπονητής στους αγώνες με την ισραηλινή Μακάμπι Τελ Αβίβ. Επίσης ήταν ο αρχηγός της Εθνικής Ομάδας Τάσος Μπακασέτας, ο οποίος είχε θητεία για πολλά χρόνια σε τουρκικές ομάδες και τον είχαν προκαλέσει σε συνέντευξη Τούρκοι δημοσιογράφοι ρωτώντας τον “πως νιώθει όταν στέκεται προσοχή μπροστά στην τουρκικά σημαία”, δίνοντας μια ξενέρωτη απάντηση στο στυλ “εγώ είμαι εδώ για να παίξω ποδόσφαιρο και δεν με ενδιαφέρει η πολιτική”. Ήταν και ο γενικός διευθυντής του Παναθηναϊκού Γιώργος Τζαβέλλας που έχει παίξει επίσης στην Τουρκία.
Και τι είπαν οι τρεις άνδρες; Αναφέρθηκαν στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, αναδεικνύοντας τον ρόλο του αθλητισμού και του πολιτισμού στη βελτίωση των σχέσεων των δυο χωρών.
Γιατί περιφέρουν προπονητές και παίκτες σε ελληνοτουρκικό φόρουμ, με τις ευλογίες της ελληνικής πολιτικής ηγεσίας;
Θέλουν να μας πείσουν, ότι είμαστε φίλοι με την Τουρκία. Ότι είμαστε φίλοι με τη χώρα που διέπραξε τη γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου της Μικράς Ασίας και της Ανατολικής Θράκης, των Αρμενίων και των Ασσυρίων. Είμαστε φίλοι με τη χώρα που εξόντωσε την ελληνική μειονότητα της Κωνσταντινούπολης. Είμαστε φίλοι με τη χώρα που εισέβαλλε και κατέχει εδώ και 50 χρόνια το βόρειο κομμάτι της Κύπρου. Είμαστε φίλοι με αυτούς που δημιουργούν προβλήματα στη μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη και θέλουν να εγείρουν θέματα μειονοτήτων σε ελληνικά νησιά. Είμαστε φίλοι με τη χώρα που αμφισβητεί την κυριαρχία της Ελλάδας στο Αιγαίο, δεν αναγνωρίζει στα νησιά υφαλοκρηπίδα και αμφισβητεί την κυριότητά τους, διεκδικώντας ελληνικό έδαφος. Είμαστε φίλοι με τη χώρα που αμφισβητεί το διεθνές δίκαιο και το δίκαιο της θάλασσας και έχει υπογράψει το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο, το οποίο αμφισβητεί τις ελληνικές θάλασσες νότια της Κρήτης. Είμαστε φίλοι με τη χώρα που απαιτεί να παίρνουμε άδεια από εκείνη για οτιδήποτε γίνεται στο Αιγαίο με τελευταίο παράδειγμα το επεισόδιο της Κάσου, το οποίο έχει εξελιχθεί σε σίριαλ με πολλά επεισόδια.
Αυτό λοιπόν που θέλουν να μας πούνε οι ποιητές με τη συμβολή Ελλήνων κυβερνώντων αποτελεί κομμάτι ενός μηχανισμού που έχει στηθεί με απαίτηση της Τουρκίας, τον οποίο αποκάλυψε, λίγο μετά την υπογραφή της Διακήρυξης των Αθηνών, τον Δεκέμβριο του 2023, ο εκπρόσωπος της τουρκικής προεδρίας, Φαχρεντίν Αλτούν.
«… έχει δημιουργηθεί εκεί ένας πολύ σοβαρός μηχανισμός, ένας μηχανισμός που θα λειτουργεί στη βάση της αμοιβαίας καλής θέλησης και των σχέσεων καλής γειτονίας, γεγονός που αποτυπώθηκε και στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης… Προσπαθούμε να θεσμοθετήσουμε αυτές τις σχέσεις υπό αυτή την έννοια, δημιουργώντας όσο το δυνατόν περισσότερους κοινούς μηχανισμούς… Τις περισσότερες φορές, ο τομέας μας, δηλαδή ο τομέας των ΜΜΕ, δυστυχώς λόγω του γεγονότος ότι η επικρατούσα κουλτούρα δέχεται ως ύψιστη αξία τις ειδήσεις που προκαλούν αίσθηση, λόγω του γεγονότος ότι τα κλικ θεωρούνται κριτήριο επιτυχίας, δυστυχώς προβάλλουν την προοπτική της κρίσης και η δημοσιογραφία της κρίσης επικρατεί της ειδησεογραφίας…. Γι’αυτό είναι σημαντικό να συμβάλλουν τα Μέσα Ενημέρωσης με τη διαχείριση των σωστών πληροφοριών, όχι με επιβολή από πάνω προς τα κάτω, αλλά με την παροχή σωστών πληροφοριών. Ως εκ τούτου, αποδίδουμε μεγάλη σημασία στη θεσμοθέτηση διμερών μηχανισμών στον τομέα των μέσων ενημέρωσης» είχε αναφέρει μεταξύ άλλων ο Φαχρεντίν Αλτούν, επικεφαλής της Διεύθυνσης Επικοινωνίας της τουρκικής προεδρίας, σε δηλώσεις του στο τηλεοπτικό δίκτυο NTV.
Αυτά τα φόρουμ ελληνοτουρκικής φιλίας είναι κομμάτι αυτού του μηχανισμού που παραδέχτηκε πριν από έναν χρόνο ο εξ απορρήτων του Ερντογάν. Τότε ο μηχανισμός είχε εγκαινιαστεί με την πρόσληψη από τον ποδοσφαιρικό Παναθηναϊκό ενός άλλου φίλου του Ερντογάν, του Φατίχ Τερίμ, ο οποίος στις πρώτες του δηλώσεις ενημέρωσε τους Έλληνες οπαδούς, ότι έρχεται από την αντίθετη πλευρά της θάλασσας, ότι δέχτηκε συγχαρητήρια από τον Ερντογάν για την εξέλιξη και πως βάζει στόχο την κατάκτηση του πρωταθλήματος, το οποίο δεν κατάφερε ποτέ και έφυγε νύχτα.
Οι οπαδοί των ελληνικών ομάδων καλούνται να είναι υποψιασμένοι απέναντι σε τέτοιους μηχανισμούς και να βλέπουν πίσω από το παρασκήνιο τι ουσιαστικά συμβαίνει, ότι γίνεται προσπάθεια φινλανδοποίησης και λοβοτομής της ελληνικής κοινωνίας.
Πολιτική
Τί θα ανακοινωθεί για τα ελληνοτουρκικά στις 6 Δεκεμβρίου που θα ταράξει τα νερά;
Οι δέκα νέες συμφωνίες των Μητσοτάκη – Ερντογάν που θα υπογραφούν στην Άγκυρα
Από τη στήλη “Βηματοδότης” στο Βήμα
Δέκα νέες συμφωνίες βρίσκονται στα σκαριά, οι οποίες όμως για να ισχύσουν θα περιμένουν τις υπογραφές των Κυριάκου Μητσοτάκη και Ταγίπ Ερντογάν. Όχι, μην νομίσετε ότι πρόκειται για συμφωνίες που έχουν σχέση με κυριαρχικά δικαιώματα, ή με τον καθορισμό των θαλασσίων ζωνών ή ακόμα με την επέκταση των χωρικών υδάτων, του εναέριου χώρου ή την άρση του casus belli. Όχι, τέτοια ζητήματα υψηλής πολιτικής έχει ήδη συμφωνηθεί και από τις δύο πλευρές ότι διαφωνούν. Απλώς πρόκειται για συμφωνίες, (ας τις ονομάσουμε) «χαμηλής πολιτικής». Εδώ που τα λέμε είναι και οι μόνες που κρατούν τον διάλογο ανάμεσα στις δύο χώρες ζωντανό. Και ξέρετε γιατί; Επειδή παράγουν γεγονότα (κυρίως οικονομικά).
Αυτό οφείλεται στην μεθοδική δουλειά, αθόρυβη, πλην όμως παραγωγική που κάνουν ο υφυπουργός Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης και ο τούρκος ομόλογός του Μεμέτ Κεμάλ Μποζάι, που προετοιμάζουν τις ελληνοτουρκικές συμφωνίες οι οποίες περιλαμβάνουν από… μαθητικούς διαγωνισμούς έως επενδύσεις, εμπορικές συναλλαγές ακόμα και κατασκευή γεφυρών στους Κήπους του Έβρου. Αυτή τη φορά οι δύο υφυπουργοί δούλεψαν εντατικά για την επικείμενη συνάντηση των Μητσοτάκη και Ερντογάν στο πλαίσιο του 6ου Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας (ΑΣΣ) στην Άγκυρα και συνέταξαν δέκα συμφωνίες στον τουριστικό τομέα, στην κλιματική αλλαγή, στις επενδύσεις, στην τεχνητή νοημοσύνη, εμπόριο και άλλες.
Βεβαίως έχει σημασία το γεγονός ότι οι δύο υφυπουργοί συνέχισαν τη συζήτηση για τη «θετική ατζέντα» και στο Μουσείο της Ακρόπολης, δίπλα στις Καρυάτιδες, στο περιθώριο της εκδήλωσης για την επανένωση των γλυπτών και σε γεύμα που παρέθεσε ο Έλληνας υφυπουργός σε κεντρικό ξενοδοχείο, χωρίς κρασί, αλλά με ένα ζουμερό φιλέτο συνοδευόμενο από σπαράγγια και πράσινη σαλάτα, ενώ για επιδόρπιο προσφέρθηκε σοκολάτα μους.
Οι Τούρκοι χρησιμοποιούν τον ίδιο υφυπουργό και για την θετική ατζέντα και για τον πολιτικό διάλογο. Έτσι ο Μεμέτ Κεμάλ Μποζάϊ συναντήθηκε χθες και με την Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου για τον πολιτικό διάλογο. Ήταν η τρίτη συνάντηση, αλλά από την ανακοίνωση του υπουργείου δεν βγήκαμε σοφότεροι. Απλώς, ανακοινώθηκε, ότι συζητήθηκαν διάφορες πτυχές των διμερών σχέσεων (χωρίς να διευκρινίζονται ποιες είναι αυτές οι πτυχές) και έκαναν απολογισμό των πρόσφατων εξελίξεων και προοπτικών στο πλαίσιο της προετοιμασίας του ΑΣΣ. Α, να μην το ξεχάσω, στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι συζήτησαν επίσης τις σχέσεις ΕΕ- Τουρκίας και περιφερειακά ζητήματα υπό το φως των τελευταίως εξελίξεων. Και βεβαίως αυτό που συνήθως τελειώνουν οι διπλωματικές ανακοινώσεις ότι «η συνάντηση διεξήχθη σε θετικό κλίμα».
Στο ίδιο ξενοδοχείο που ο τούρκος υφυπουργός γευμάτισε με τον Κώστα Φραγκογιάννη γευμάτισε και με την υφυπουργό Εξωτερικών Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου με διαφορετικό όμως μενού. Αφού η υφυπουργός τον κέρασε πρώτα κουραμπιέδες και μελομακάρονα (που τα γνώριζε ο κ. Μποζάϊ γιατί υπάρχουν και στην Κωνσταντινούπολη), το μεσημέρι του παράθεσε ένα εξαιρετικό ελληνικό γεύμα με αρνάκι στο φούρνο με πατάτες. Ο κ. Μποζάϊ έφυγε από την Αθήνα πλήρως ευχαριστημένος.
* Εκείνο που έμαθα για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις είναι ότι θα υπάρξει μια δήλωση ανήμερα της εορτής του Προστάτη του Αγίου Νικολάου (στις 6 Δεκεμβρίου) η οποία, σας προτρέπω να την περιμένετε γιατί θα συζητηθεί. Από ποιον; θα πείτε. Δυστυχώς δεσμεύομαι, να μην είπω αλλά να είστε σίγουροι πως θα ταράξει τα ήρεμα νερά.
-
Γενικά θέματα2 μήνες πριν
Τί είναι αυτά τα μυστηριώδη φωτεινά στίγμα στον ουρανό της Κύπρου;
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Ανατριχιαστικές εικόνες με τον νεκρό ηγέτη της Χαμάς (ΦΩΤΟ)
-
Αναλύσεις1 μήνα πριν
Η Αθήνα παραδίδει τη Θράκη
-
Αθλητικά4 εβδομάδες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Video2 μήνες πριν
Ισραήλ: Αν χτυπήσει πυρηνικά, αρχίζει η καταστροφή
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Έτοιμος σε 3 χρόνια ο ελληνικός Σιδερένιος Θόλος! Πόσο θα κοστίσει;
-
Διεθνή2 εβδομάδες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Άμυνα2 μήνες πριν
Έτοιμη η «πρώτη» Belharra