Άμυνα
56 χρόνια μετά την τραγωδία της Πολεμικής Αεροπορίας στην ορεινή Άρτα

Επιμνημόσυνη δέηση, 56 χρόνια μετά το δυστύχημα της Πολεμικής Αεροπορίας, στο οποίο έχασαν την ζωή τους στις βουνοκορφές της Πίνδου 2 σμηναγοί, τελέστηκε το πρωί στον ιερό ναό Γέννησης της Θεοτόκου στην Ελάτη της ορεινής Άρτας, χοροστατούντος του Μητροπολίτη Άρτας κ.κ. Καλλινίκου.
Την τελετή μνήμης τίμησε αντιπροσωπεία από την αεροπορική Μονάδα Υποστήριξης του Ακτίου, τοπικοί φορείς και κάτοικοι όλων των κοντινών χωριών που έζησαν την τραγωδία, ως παιδιά τότε.
Ήταν ένα δύσκολο χειμωνιάτικο πρωινό Παρασκευής, Φλεβάρης του 1968. Είχε ομίχλη στα κορφοβούνια της νότιας Πίνδου. Δύο διαδοχικοί απροσδιόριστοι δυνατοί κρότοι που έφτασαν από το βουνό στα χωριά, αναστάτωσαν τους κατοίκους.
Δύο σμηναγοί, εν ώρα καθήκοντος, συνάντησαν τη μοίρα τους. Ήταν ο Άγγελος Βενετσάνος ετών 32, από την Καλαμάτα και ο Γεώργιος Κουθουρίδης ετών 29, από το Κιλκίς.
Το πρωί, ο Παναγιώτης Βενετσάνος, εξάδελφος και μοναδικός εν ζωή συγγενής του άτυχου σμηναγού, δεν μπόρεσε να συγκρατήσει τα δάκρια του. Μπορεί να πέρασαν 56 χρόνια από την τραγωδία της Πολεμικής Αεροπορίας, ωστόσο οι μνήμες παραμένουν ζωντανές για τις οικογένειες και τους ανθρώπους της περιοχής, που τους ακόμη τους στοιχειώνει το δυστύχημα.
Με συγκίνηση, ο Παναγιώτης Βενετσάνος μεταφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τις δραματικές στιγμές που έζησε η οικογένειά του τότε. Δύο αδελφών παιδιά, μεγαλωμένα σαν αδέλφια, λέει. «Τα κακά νέα έφτασαν γρήγορα, γιατί στην Λάρισα τον περίμενε ο αδελφός μου, που υπηρετούσε σμηνίτης για να πάνε μαζί στην Αθήνα. Την επομένη το έμαθαν και οι γονείς του. Η οικογένεια βυθίστηκε στο πένθος. Δύσκολες εποχές. Δεν υπήρχε ακριβής πληροφόρηση. Μάθαμε πως έπεσε το αεροπλάνο του, κάπου στην Πίνδο. Δεν πήραμε απαντήσεις, ούτε για το σημείο, ούτε για τις συνθήκες, ή για το πώς έγινε η τραγωδία. Τα χρόνια πέρασαν. Το αφιέρωμα του ΑΠΕ-ΜΠΕ στην τραγωδία, τον Φεβρουάριο του 2023, μας έδωσε το σημείο της συντριβής. Ήταν ανακούφιση, έστω και μετά από 56 χρόνια. Σήμερα «συναντώ εδώ τον ξάδελφο μου».
Στο αρχονταρίκι του ιερού ναού μετά το μνημόσυνο, τα κομμάτια από τα συντρίμμια των 2 μαχητικών αεροπλάνων σκόρπισαν ρίγη συγκίνησης.
«Τα κομμάτια από συντρίμμια είναι για μένα κειμήλια». Με αυτά τα λόγια, ο πρόεδρος της Αδελφότητας Πηγιωτών Άρτας, Χρήστος Καπερώνης, παρουσίασε στους παρευρισκομένους, ό,τι από παιδί μάζευε στο βουνό στον Κοκκινόλακο, στο σημείο της τραγωδίας.
Το αεροπλάνο του σμηναγού Γεώργιου Κουθουρίδη, έπεσε πάνω από την Ελάτη στα 1550 μέτρα, στην δυτική πλαγιά του Κοκκινόλακου.
Ο πρόεδρος της Κοινότητας, Λάιος Κυριάκος, παιδάκι τότε, θυμάται τις μέρες της τραγωδίας. Χιόνι και χαμηλή νέφωση. Μετά την σύγκρουση έκαιγε η πλαγιά πάνω στο χιόνι. Ακόμη υπάρχουν στο βουνό, όπως λέει, απομεινάρια από τους κινητήρες, τα οποία θεωρούμε αντικείμενα συναισθηματικής αξίας. Μάλιστα, στην προθέσεις της κοινότητας είναι να στηθεί μνημείο στο σημείο της συντριβής, εκεί όπου υπάρχουν ακόμη τμήματα από τους κινητήρες των δύο αεροπλάνων και αποτελούν «ζωντανούς μάρτυρες» της τραγωδίας.

Άμυνα
Η ιταλική Leonardo και η τουρκική Baykar συζητούν πιθανή συνεργασία
Σε διαπραγματεύσεις για πιθανή συνεργασία, καθώς είχαν συνομιλίες ακόμη και πριν από την πρόσφατη εξαγορά της Piaggio Aerospace

Ο ιταλικός αμυντικός κολοσσός Leonardo και η τουρκική πρωτοπόρος εταιρεία κατασκευής μη επανδρωμένων αεροσκαφών Baykar βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για πιθανή συνεργασία, καθώς είχαν συνομιλίες ακόμη και πριν από την πρόσφατη εξαγορά της Piaggio Aerospace, μιας άλλης εταιρείας από την Ιταλία, από την Baykar, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας το Σάββατο.
Υπάρχει ισχυρή συμβατότητα μεταξύ των τεχνολογιών που αναπτύσσονται από την κορυφαία εταιρεία αεροδιαστημικής και αμυντικής βιομηχανίας της Ιταλίας, τη Leonardo, και εκείνων της τουρκικής εταιρείας κατασκευής μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV) Baykar, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Leonardo Roberto Cingolani.
Η Baykar, η οποία έχει κερδίσει παγκόσμια αναγνώριση για τα UAV της, τράβηξε πρόσφατα την προσοχή με την εξαγορά της καθιερωμένης ιταλικής αεροπορικής εταιρείας Piaggio Aerospace στα τέλη του 2024. Η κίνηση αυτή έφερε την τουρκική εταιρεία σταθερά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, ιδίως στην Ιταλία.
Η Leonardo είναι η 13η μεγαλύτερη αμυντική εταιρεία στον κόσμο και η δεύτερη μεγαλύτερη στην Ευρώπη, σύμφωνα με το Διεθνές Ινστιτούτο Ερευνών της Στοκχόλμης για την Ειρήνη (SIPRI).
Ο Cingolani, ο οποίος επισκέφθηκε το Εθνικό Κέντρο Τεχνολογίας Özdemir Bayraktar της Baykar στην Κωνσταντινούπολη αυτή την εβδομάδα, δήλωσε: «Έχουμε συναντηθεί με τους συναδέλφους μας στην Baykar εδώ και αρκετούς μήνες, οπότε αυτές οι συνομιλίες ξεκίνησαν πριν από την Piaggio».
«Υπήρξαν προηγούμενες επισκέψεις. Η επίσκεψη της περασμένης εβδομάδας ήταν πολύ ενδιαφέρουσα γιατί επισκεφθήκαμε τις εγκαταστάσεις στην Κωνσταντινούπολη. Συμμετείχαμε σε περισσότερες τεχνικές συζητήσεις και εξετάζουμε σοβαρά και επιχειρησιακά τη δυνατότητα ανάπτυξης προϊόντων και τεχνολογιών», δήλωσε στο ειδησεογραφικο πρακτορείο Anadolu.
Και προσέθεσε: «Με τους συναδέλφους μας στην Baykar, είδαμε ότι αν κάνουμε κάποια πράγματα μαζί, μπορούμε πραγματικά να κάνουμε ένα άλμα προς τα εμπρός στα μη επανδρωμένα συστήματα και να ανοίξουμε νέους τομείς της αγοράς, ειδικά στην Ευρώπη».
«Ως εκ τούτου, αυτή η συνάντηση ήταν πολύ σημαντική και συμφωνήσαμε να συναντηθούμε ξανά τις επόμενες ημέρες. Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε πολύ εντατικά».
Όταν ρωτήθηκε αν αυτό θα μπορούσε να είναι το πρώτο σημάδι μιας πιθανής συνεργασίας μεταξύ της Leonardo και της Baykar, ο Cingolani απάντησε: «Το επιβεβαιώνω αυτό, αλλά δεν μπορώ να πω περισσότερα, για προφανείς λόγους».
«Μπορώ όμως να επιβεβαιώσω ότι βρισκόμαστε σε συζητήσεις για να δούμε αν μπορούν να ξεκινήσουν βιομηχανικές συνεργασίες. Και οι δύο πλευρές ενδιαφέρονται πολύ και είναι πολύ ικανοποιημένες με τον τρόπο που εξελίσσονται οι συνομιλίες».
Νωρίτερα την Παρασκευή, το Reuters ανέφερε ότι η Leonardo πρόκειται να συνάψει συνεργασία με την Baykar για μη επανδρωμένα συστήματα, επικαλούμενο πηγή που γνωρίζει το θέμα.
Η συμφωνία βρίσκεται κοντά στην οριστικοποίησή της, πρόσθεσε η πηγή.
Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη της Baykar έχουν αποκτήσει παγκόσμια προβολή τα τελευταία χρόνια και η ιδιαίτερη προσοχή στην περαιτέρω συνεργασία με ιταλικές εταιρείες ήρθε μετά την εξαγορά της Piaggio Aerospace τον περασμένο μήνα.
Η Piaggio Aerospace είναι η πιο γνωστή στην αεροπορική βιομηχανία για την παραγωγή επιχειρηματικών αεροσκαφών P.180 Avanti, γνωστών και ως Ferrari των ουρανών, και κινητήρων αεροσκαφών.
Η εταιρεία διαδραματίζει επίσης στρατηγικό ρόλο στο οικοσύστημα της αμυντικής βιομηχανίας της Ιταλίας χάρη στις υπηρεσίες συντήρησης, επισκευής και γενικής επισκευής που παρέχει, και είναι γνωστή για τη συμβολή της στην τεχνολογική υποδομή της Ιταλίας κατά τη διάρκεια της 140χρονης ιστορίας της.
Ο υπουργός Βιομηχανίας της Ιταλίας αμέσως μετά εξέφρασε ενδιαφέρον για μια βιομηχανική συνεργασία μεταξύ της Ιταλίας και της Baykar.
Ο ιταλικός ιστότοπος αμυντικών ειδήσεων RID, ο οποίος ανέφερε πρώτος την πιθανή συμφωνία Leonardo-Baykar, δήλωσε ότι θα μπορούσε να μετατραπεί σε κοινοπραξία.
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ
Ο Cingolani δήλωσε ότι η Leonardo και η Baykar συζητούν επί του παρόντος συγκεκριμένα προϊόντα και πλατφόρμες για πιθανή συνεργασία.
«Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο βρισκόμαστε σε πρώιμο στάδιο. Υπάρχει όμως κάτι πολύ σημαντικό: Το χαρτοφυλάκιο προϊόντων της Leonardo, αυτό που αποκαλούμε «ωφέλιμο φορτίο», δηλαδή τα ηλεκτρονικά συστήματα και τα συστήματα αισθητήρων στο αεροσκάφος, μπορεί να είναι πολύ καλά συμβατό με τα UAV που παράγει η Baykar.
«Αυτή η δυνητική συνέργεια παρέχει μια πραγματικά εξαιρετική συμβατότητα», δήλωσε.
Τονίζοντας την εμπειρία της Leonardo στα μη επανδρωμένα συστήματα, συνέχισε: «Η ενσωμάτωση της εμπειρίας της Leonardo στα UAV με τις παγκόσμιας κλάσης μη επανδρωμένες πλατφόρμες της Baykar μπορεί πραγματικά να δώσει σημαντική ώθηση».
Σημείωσε ότι οι μελλοντικοί σχεδιασμοί UAV δεν θα επικεντρωθούν μόνο στην εκτέλεση συγκεκριμένων αποστολών, αλλά και θα ενσωματωθούν με μαχητικά αεροσκάφη έκτης γενιάς, ένα όραμα που τα δύο μέρη διερευνούν ενεργά.
Ο Cingolani δήλωσε ότι σε αυτού του είδους τις εργασίες, οι δύο εταιρείες πρέπει να είναι πρόθυμες να επικοινωνήσουν και οι συνομιλίες με την Baykar πηγαίνουν καλά.
«Στη συνέχεια πρέπει να γίνει τεχνολογική ανάλυση, διότι πρέπει να δούμε αν υπάρχει πραγματικά τεχνολογική συμβατότητα – τα συστήματα πρέπει να είναι συμβατά μεταξύ τους.
«Στη συνέχεια πρέπει να γίνει ανάλυση της αγοράς, διότι μόλις τα συστήματα ενσωματωθούν, πρέπει να είναι εμπορεύσιμα».
Και τέλος, η φάση της βιομηχανικής παραγωγής. «Είμαστε πολύ αισιόδοξοι και εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά πρώτα πρέπει να βεβαιωθούμε ότι η τεχνολογία λειτουργεί σωστά. Είμαστε όλοι πολύ θετικοί ως προς αυτό, αλλά εργαζόμαστε εντατικά πάνω σε αυτά τα ζητήματα αυτή τη στιγμή».
Baykar σε εξαιρετικό επίπεδο
Αναφερόμενος στο Εθνικό Κέντρο Τεχνολογίας Özdemir Bayraktar του Baykar στην Κωνσταντινούπολη, ο Cingolani δήλωσε: «Συναντήσαμε μια πραγματικά εντυπωσιακή εταιρεία, εντυπωσιαστήκαμε πολύ, η εταιρεία βρίσκεται σίγουρα σε εξαιρετικό επίπεδο παγκοσμίως.
«Οι υποδομές είναι εξαιρετικές και υπήρχαν πολλά πράγματα που μας εντυπωσίασαν. Πρώτα απ’ όλα, ήταν πραγματικά εντυπωσιακό να βλέπουμε χιλιάδες νέους ανθρώπους».
«Ο μέσος όρος ηλικίας είναι κάτω των 30 ετών, όταν μπαίνεις μέσα και βλέπεις νέους ανθρώπους να εργάζονται, αυτό δείχνει απίστευτο δυναμισμό», υπογράμμισε.
Είπε ότι οι υποδομές είναι εξαιρετικές, έχει δοθεί μεγάλη προσοχή στους εργαζόμενους.
«Είδαμε το τμήμα Ε&Α (έρευνας και ανάπτυξης), τα κτίρια για τους εργαζόμενους, την ποιότητα της πανεπιστημιούπολης, τον παιδικό σταθμό και αυτές οι εγκαταστάσεις ήταν πραγματικά εντυπωσιακές. Το χαρτοφυλάκιο προϊόντων είναι πλέον από τα καλύτερα στον κόσμο και το περιμέναμε αυτό, αλλά βλέποντάς το επί τόπου ήταν ακόμη πιο εντυπωσιακό», τόνισε.
Αναφερόμενος στον πρόεδρο της Baykar Selçuk Bayraktar και τον γενικό διευθυντή Haluk Bayraktar, ο Cingolani δήλωσε: «Μας εντυπωσίασε επίσης πολύ η ανώτερη διοίκηση- το πάθος, το ταλέντο και η τεχνογνωσία τους είναι αμέσως εμφανή. Μας έδειξαν τα πάντα με μεγάλη ταχύτητα και τεχνογνωσία, πράγμα που ήταν πραγματικά συναρπαστικό».
«Ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος, και οι δύο αδελφοί, έχουν εξαιρετικές γνώσεις και διοικητικές ικανότητες. Έχουν δημιουργήσει μια εταιρεία παγκόσμιας κλάσης και είναι πραγματικά ένα εξαιρετικό παράδειγμα επιχειρηματικότητας υψηλής τεχνολογίας. Ήμασταν απολύτως πολύ, πολύ εντυπωσιασμένοι».
Ευρωπαϊκές αμυντικές προσπάθειες
Ο Cingolani ερωτήθη, επίσης, σχετικά με τις προηγούμενες επισημάνσεις του ότι η ευρωπαϊκή άμυνα απαιτεί κοινή ευρωπαϊκή αμυντική τεχνολογία και όχι ευρωπαϊκό στρατό, και αν η Τουρκία, σύμμαχος του ΝΑΤΟ, θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στην κοινή αντίληψη μέσω της συνεργασίας στις αμυντικές βιομηχανίες των κρατών-μελών.
Ο Cingolani δήλωσε: «Η Τουρκία είναι η μόνη χώρα που μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτό το θέμα: «Αντιμετωπίζουμε τώρα τεχνολογικές προκλήσεις όπως τα μη επανδρωμένα συστήματα, η τεχνητή νοημοσύνη, τα μαχητικά αεροσκάφη έκτης γενιάς, τα ηλεκτρονικά συστήματα τελευταίας γενιάς, η κυβερνοασφάλεια και το διάστημα».
Είπε ότι πρόκειται για τεχνολογικές προκλήσεις εποχής.
«Οι συμμαχίες είναι απαραίτητες πρώτα και κύρια στον τομέα της τεχνολογίας, διότι αυτές οι προκλήσεις είναι τόσο μεγάλες και τόσο επείγουσες. Μπορείτε να προσπαθήσετε να τα καταφέρετε μόνοι σας, αλλά θα χρειαστούν 50 χρόνια. Αλλά η τεχνολογική συνεργασία επιταχύνει την πρόοδο», είπε.
«Τέτοιες συμμαχίες έχουν αντίκτυπο στην παγκόσμια ασφάλεια κρατών και ηπείρων.
«Από την ανάληψη των καθηκόντων μας στη Leonardo, πρωταρχικός μας στόχος είναι να αποτελέσουμε καταλύτη για τις ευρωπαϊκές αμυντικές προσπάθειες. Εάν η βιομηχανία παρέχει ένα παράδειγμα συνέργειας και συνεργασίας, διευκολύνει τα κράτη και τους πολιτικούς να σκεφτούν για μια κοινή δομή άμυνας ή ασφάλειας».
Πρoσέθεσε, ότι επειδή ένα μεμονωμένο κράτος δεν μπορεί ούτε να αμυνθεί ούτε να αναπτύξει από μόνο του τις απαραίτητες τεχνολογίες, οι συμμαχίες είναι πάντα απαραίτητες.
Επισημαίνοντας ότι η Ιταλία είναι ισχυρό μέλος όχι μόνο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και του ΝΑΤΟ, ο Cingolani είπε: «Όσον αφορά τις συμμαχίες, πρώτα απ’ όλα, έχω μια ευρωπαϊκή προοπτική, αλλά ζω σε μια χώρα που είναι ισχυρό μέλος του ΝΑΤΟ.
«Πρέπει να γίνουμε ένας ισχυρότερος και πιο αξιόπιστος εταίρος στο ΝΑΤΟ. Αυτή τη στιγμή γίνονται πολλές συζητήσεις για αυτό, αλλά πιστεύω ότι το ΝΑΤΟ πρέπει να ενισχυθεί και να μην περιοριστεί στο αμερικανικό στοιχείο».
Είπε ότι είναι λογικό να ενισχυθεί το ΝΑΤΟ με μη ευρωπαϊκές συμμαχίες.
Επίσης, σημείωσε: «Για παράδειγμα, στο πρόγραμμα ‘Global Combat Air Program (GCAP)’ για το μαχητικό αεροσκάφος έκτης γενιάς, συνεργαζόμαστε με την Mitsubishi Air Industries της Ιαπωνίας και την BAE Systems του Ηνωμένου Βασιλείου.
«Ελπίζω ότι είναι δυνατόν να αναπτυχθούν βιομηχανικές συνέργειες με την Baykar για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Αυτή η συνεργασία μπορεί να συμβάλει σε μια πιο σταθερή δομή στην ανατολική πλευρά του ΝΑΤΟ και σε μια ισχυρότερη ομπρέλα προστασίας του ΝΑΤΟ».
Μαχητικό αεροσκάφος 6ης γενιάς
Σε ερώτηση σχετικά με το πρόγραμμα αεροσκαφών έκτης γενιάς GCAP, το οποίο είναι ανοικτό σε εταίρους από την Τουρκία ή από αλλού, απάντησε: «Το έργο ξεκίνησε ως κοινοπραξία μεταξύ της Leonardo, της BAE Systems και της Mitsubishi. Αυτή τη στιγμή, οι εργασίες βρίσκονται σε ενεργό εξέλιξη».
«Πρόκειται για σημαντικά νέα, διότι η χρηματοδότηση έχει εξασφαλιστεί και οι ομάδες έχουν ξεκινήσει τις εργασίες τους. Είναι γνωστό ότι υπάρχουν έργα για μαχητικά αεροσκάφη έκτης γενιάς σε άλλες ηπείρους και στην Ευρώπη».
Είπε ότι είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς αν τα έργα θα συγχωνευθούν ή θα εξελιχθούν στο μέλλον, αλλά αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι το έργο GCAP έχει ξεκινήσει και η Leonardo συμμετέχει έντονα στο πρόγραμμα, μαζί με άλλες δύο εταιρείες.
Προς το παρόν, εναπόκειται στις κυβερνήσεις να αποφασίσουν αν θα συμμετάσχει άλλος εταίρος, υπογράμμισε.
Είπε ότι οι αποφάσεις αυτές λαμβάνονται με πρωτοβουλία των κυβερνήσεων και όχι των εταιρειών.
«Αλλά από την πλευρά μας, ως εταιρείες, έχουμε σαφή θέση για την ένταξη άλλων εταίρων, εάν οι τεχνολογικές και βιομηχανικές συνέργειες θα συμβάλουν στην καλύτερη ανάπτυξη του έργου.
«Ωστόσο, ως εταιρεία, προσπαθούμε να συνεργαστούμε με οποιονδήποτε μπορεί να επιταχύνει την ανάπτυξη του μαχητικού αεροσκάφους έκτης γενιάς ή άλλων τεχνολογιών. Είμαστε απολύτως ανοιχτοί και ευέλικτοι από αυτή την άποψη», δήλωσε.
Μετάφραση: Γιάννης Λιναρδάτος
Άμυνα
Συνελήφθη Τούρκος ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης, με δεκάδες όπλα στο σκάφος του
Κατόπιν έρευνας βρέθηκαν εξήντα ένα (61) όπλα διαφόρων διαμετρημάτων και τύπων (όπλα χειρός, πιστόλια, περίστροφα, σιγαστήρες κλπ) με διάφορα παρελκόμενα καθώς και δύο χιλιάδες εννιακόσια δεκαέξι (2.916) φυσίγγια διαφόρων διαμετρημάτων και τύπων, κατάλληλων και για πολεμική χρήση.

Συνελήφθη ένας 55χρονος αλλοδαπός (υπήκοος Τουρκίας) για εισαγωγή, λαθρεμπορία, μεταφορά, κατοχή και αποθήκευση όπλων και φυσιγγίων με σκοπό τη διάθεσή τους σε τρίτους για διάπραξη κακουργήματος.
Κατόπιν έρευνας στο σκάφος του, βρέθηκαν εξήντα ένα (61) όπλα διαφόρων διαμετρημάτων και τύπων (όπλα χειρός, πιστόλια, περίστροφα, σιγαστήρες κλπ) με διάφορα παρελκόμενα καθώς και δύο χιλιάδες εννιακόσια δεκαέξι (2.916) φυσίγγια διαφόρων διαμετρημάτων και τύπων, κατάλληλων και για πολεμική χρήση.
Συγκεκριμένα, τις μεσημβρινές ώρες την 28/01/25, ενημερώθηκε η Λιμενική Αρχή της Αλεξανδρούπολης ότι ένα μηχανοκίνητο σκάφος με έναν αλλοδαπό επιβαίνοντα έπλεε ακυβέρνητο στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης. Ένα Περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. προσέγγισε το σημείο και περισυνέλεξε τον αλλοδαπό, τον οποίο αποβίβασε με ασφάλεια στο λιμάνι.
Σε έλεγχο των εγγράφων του ανωτέρω, διαπιστώθηκε ότι πρόκειται για έναν 55χρονο υπήκοο Τουρκίας, ο οποίος είχε δηλωθεί ως εξαφανισθείς στη βάση δεδομένων SIRENE SIS.
Ο 55χρονος διακομίστηκε στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Έβρου, όπου παραμένει για νοσηλεία φρουρούμενος. O ανευρεθείς οπλισμός, καθώς και το σκάφος του συλληφθέντα, το οποίο έχει ανελκυστεί, κατασχέθηκαν για περαιτέρω έρευνα και εργαστηριακές-εγκληματολογικές εξετάσεις.
Επιπρόσθετα, με τη συνδρομή στελεχών της Διεύθυνσης Ασφάλειας και Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων (ΔΑΠΘΑΣ) του Αρχηγείου Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και σε συνεργασία με προσωπικό της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αλεξανδρούπολης και της Υποδιεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος, εντοπίστηκε στην Αλεξανδρούπολη το Ι.Χ.Ε. όχημα ιδιοκτησίας του 55χρονου, το οποίο κατασχέθηκε.
Προανάκριση διενεργείται από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Αλεξανδρούπολης.
Άμυνα
Περί κρίσεων στις Ένοπλες Δυνάμεις
Πώς γίνεται η διαδικασία που κρίνει το μέλλον των Αξιωματικών για προαγωγή ή αποστρατεία

Γράφει ο Λάμπρους Τζούμης
Για να μην στενοχωριούνται κάποιοι συνάδελφοι που αποστρατεύτηκαν θα περιγράψω πως γίνεται μια συνεδρίαση του Αν.ΣΣ στην οποία κρίνεται το μέλλον των Αξιωματικών για προαγωγή ή αποστρατεία. Παρά το γεγονός ότι η διαδικασία που περιγράφεται δεν αποτελεί τιμή για την ηγεσία των Ε.Δ. δεν είμαι της ισοπεδωτικής λογικής ότι αυτά γίνονται πάντα. Έχουμε πρώην Α/ΓΕΣ που χαίρει της εκτίμησης των συναδέλφων και όλοι του σφίγγουν το χέρι, διότι απλά παραιτήθηκε και δεν δέχτηκε παρεμβάσεις.
Δεν έτυχε να παρευρεθώ σε συνεδρίαση Αν.ΣΣ διότι δεν ήμουν μέλος του, αλλά τη διαδικασία μου την περιέγραψε συνάδελφος που παρευρέθηκε ως Δντης Όπλου. Για να μην αδικήσω κάποιους που συμμετείχαν σε Αν.ΣΣ δεν γνωρίζω αν αυτή η διαδικασία τηρείται πάντοτε ή απλά έτυχε τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Αρχικά παρουσιάζονται από τον εισηγητή Διευθυντή κάθε Όπλου ή Σώματος τα στοιχεία (ευμενή – δυσμενή, ποινές, κ.λπ) των στελεχών που κρίνονται, από τους φακέλους που τηρούνται για τον καθένα. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης αυτής, γίνεται συζήτηση λίγων λεπτών από τα μέλη του συμβουλίου, για κάθε κρινόμενο Αξιωματικό και διαρκεί μερικές ώρες για το κάθε Όπλο-Σώμα και 1-2 μέρες στο σύνολό της.
Η παρουσίαση γίνεται καθαρά προσχηματικά, προκειμένου να φανεί ότι τηρείται το γράμμα του νόμου. Της συνεδρίασης έχει προηγηθεί συνεργασία «αρμοδίων κύκλων» του υπουργείου και του Αρχηγού και έχει συνταχθεί σχετική «λίστα» με τους προαγόμενους-αποστρατευόμενους-διατηρητέους στον αυτό βαθμό.
Αφού αποχωρήσει και ο τελευταίος εισηγητής, ο Αρχηγός ενημερώνει τα μέλη του Συμβουλίου σχετικά με τους προαγόμενους-αποστρατευόμενους-διατηρητέους στον αυτό βαθμό. Τα μέλη του συμβουλίου δεν έχουν δυνατότητα να προβάλλουν αντιρρήσεις ή να προτείνουν αλλαγές και δεν γίνεται η προβλεπόμενη ψηφοφορία.
Στη συνέχεια, καλούνται οι εισηγητές συνήθως βαθμού υποστρατήγου ή Ταξιάρχου και υπογράφουν τη λίστα χωρίς όμως να έχουν δυνατότητα να δουν τα ονόματα. Σημειωτέον ότι οι εισηγητές έχουν δικαίωμα ψήφου και υποτίθεται ότι συμμετέχουν στην ψηφοφορία. Αυτό συμβαίνει με επικάλυψη των ονομάτων και με τη δικαιολογία αποφυγής διαρροών. Η πραγματικότητα είναι ότι πολλές φορές άλλη λίστα υπογράφει ο εισηγητής και άλλη θα προκύψει τελικά.
Από την ώρα που υπογράφονται οι προαγωγές-αποστρατείες από τα μέλη του συμβουλίου και τους εισηγητές μέχρι τη στιγμή που αυτές ανακοινώνονται περνούν ώρες ή και μέρες. Αυτό συμβαίνει γιατί σβήνονται-γράφονται ονόματα μετά από παρεμβάσεις της τελευταίας στιγμής και η λίστα πηγαινοέρχεται από το γραφείο του Υπουργού-«αρμοδίων κύκλων» σε αυτό του Αρχηγού και τούμπαλιν. Κατά τη διάρκεια αυτού του αδιάκοπου πηγαινέλα κάποιοι ενημερώνονται από διαρροές σχετικά με την προαγωγή ή αποστρατεία τους και με παρεμβάσεις της τελευταίας στιγμής ανατρέπουν τα δεδομένα.
Μετά την ολοκλήρωση αυτού του σήριαλ, τα επιτελεία επιφορτίζονται να αιτιολογήσουν τις αποστρατείες. Κατάληξη της παρωδίας αυτής, είναι η ανακοίνωση του πρακτικού πράξης αποστρατείας του συμβουλίου στον αποστρατευόμενο αξιωματικό. Σε αυτή αναγράφεται ότι το συμβούλιο αποφάσισε π.χ. με ψήφους 6-5 για την αποστρατεία του και στην απόφαση μειοψήφησαν οι τάδε, δείνα, κ.λπ. Όπως είναι φυσικό, αφού δεν έχει προηγηθεί ψηφοφορία, το αποτέλεσμα και τα ονόματα τίθενται στην τύχη. Απόρροια αυτού, όταν ερωτηθεί κάποιος που φέρεται ότι ψήφισε «υπέρ της αποστρατείας», ποιοι ήταν οι λόγοι γι΄ αυτό, να δηλώνει άγνοια.
Επίσης παρουσιάζεται το φαινόμενο να δικαιολογείται η αποστρατεία ή παραμονή διατηρητέου στον αυτό βαθμό αξιωματικού, με το αιτιολογικό ότι ως υπολοχαγός είχε βαθμολογία 9 σε κάποιο προσόν και κάποιος άλλος να προάγεται, παρά το γεγονός ότι είχε ποινές ή χαμηλότερες βαθμολογίες, αλλά διασώθηκε γιατί το όνομά του ήταν στη «λίστα»… όχι του Σίντλερ, αλλά παρόμοια με αυτή.
-
Ενδιαφέροντα2 μήνες πριν
Αποκάλυψη του ηθοποιού Κωστή Σαββιδάκη! Κόπηκε ταινία στην Ελλάδα από φεστιβάλ επειδή προέβαλλε την Ορθοδοξία
-
Αθλητικά3 μήνες πριν
Δεν πούλησε οπαδισμό! Δεν έπαιξε σε τουρκική ομάδα που θα τον απογείωνε οικονομικά – Αντώνης Φώτσης: Ο καλύτερος Έλληνας καλαθοσφαιριστής… ever
-
Πολιτική2 εβδομάδες πριν
Αποκάλυψη Στρος Καν! Με έφαγαν οι ΗΠΑ όπως και τον Καραμανλή!
-
Απόψεις4 ημέρες πριν
Διαβεβαιώνω τον κ. Μητσοτάκη ότι η κυβέρνησή του δεν έχει μέλλον
-
Διεθνή2 μήνες πριν
Οι Ουκρανοί ακολουθούν το… δόγμα Μπάιντεν! Χτύπησαν με ATACMS τη Ρωσία – Οδηγούμαστε σε πυρηνικό ολοκαύτωμα;
-
Πολιτική3 μήνες πριν
Αρμενική Εθνική Επιτροπή Ελλάδος: Μόνον 12 Έλληνες ευρωβουλευτές υπέγραψαν την δήλωση αιτημάτων προς το Αζερμπαϊτζάν, εν όψει της COP29.
-
Αθλητικά3 μήνες πριν
Πονάει η λέξη ελευθερία! Οι Τούρκοι ζητούν τιμωρία της Ανόρθωσης για πανό με μήνυμα απελευθέρωσης της Κύπρου σε ματς με τη Μπούρσασπορ
-
Ενδιαφέροντα3 μήνες πριν
Σε νέα φάση η εξερεύνηση του Διαστήματος! Οι Ιάπωνες έστειλαν ξύλινο δορυφόρο